Centraaldoos plafond afdekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:44

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
In mijn nieuwbouw appartement bevinden zich op diverse plekken centraaldozen in het plafond (plafondlichtpunten). Nu wil ik 2 van die lichtpunten verlengen zodat ik de lamp net op een iets ander punt kan hangen. Echter, in de huidige staat lijkt zich geen op de doos geen punt te bevinden waaraan ik bijvoorbeeld deze plafondplaat kan bevestigen.

Weet iemand hier wat ik dan wel nodig heb? Foto van de centraaldoos bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHYVZb4CaSOWrP0p4SOE1BfPD-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUZPAD4COfICSoWcr44nxJyt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Die plaat bevestig je toch gewoon met dat rode lipje met aan 1 van die schroeven die je ziet? Dr uit draaien, rode lipje dr op vastmaken, plafondplaatje draaien en klaar is kees.

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 31-05-2020 12:50 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
caspervc schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:49:
Die plaat bevestig je toch gewoon met dat rode lipje met aan 1 van die schroeven die je ziet? Dr uit draaien, rode lipje dr op vastmaken, plafondplaatje draaien en klaar is kees.
Probleem is dat ik er ook eentje zoals dit heb, waarin je de schroef niet ziet. Dat was misschien de betere foto geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODAS5UjCtwQXnPe9kV03kFNot_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOZ9amUkUfcpNicbVWff9WDI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:27
Stucwerk rond die centraal doos voorzichtig weg halen totdat er wel een schroef zichtbaar is..

Doos ligt iets te diep in het plafond en de stuccer heeft lekker gesmeerd

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dan haal je toch gewoon een stukje stuck weg ? Beetje krabben met een schroevendraaier en klaar.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Dat is volgens mij dezelfde met meer stuc erover.

Kijk maar eens naar de positie van die kabel en de je stroom aansluiting.
Daar zal ergens een schroefje onder zitten naast de aansluiting. ff wat stuc voorzichtig weghalen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
caspervc schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:02:
Dat is volgens mij dezelfde met meer stuc erover.

Kijk maar eens naar de positie van die kabel en de je stroom aansluiting.
Daar zal ergens een schroefje onder zitten naast de aansluiting. ff wat stuc voorzichtig weghalen.
Ja, nu je het zegt..

Gaan we proberen, thanks voor het meedenken allemaal. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor malle schroeven zitten er bij jou in? Die deksels hebben normaliter cilinderkop / bolkop schroeven. Dit lijken wel schroeven met verzonken kop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:37:
Wat voor malle schroeven zitten er bij jou in? Die deksels hebben normaliter cilinderkop / bolkop schroeven. Dit lijken wel schroeven met verzonken kop...
Ik gok daar er vanuit de (ver)bouw een ongeduldige elektricien m4 spaanplaatschroeven in de centraaldoos heeft geschroefd omdat de bijbehorende m4 boutjes te kort waren. Gebeurd vaker.

Ten overvloede: alle centraaldozen zijn door de stucker geraakt en soms voor 75% meegesmeerd. Dat wordt hier en daar met een plat schroevendraaiertje voorzichtig het stuckwerk wegbreken van de centraaldoosdeksels.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Met wat pech is dus ook nog de schroefdraad verkloot als er houtschroeven ipv M-nogwat zijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
Theo74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Ik gok daar er vanuit de (ver)bouw een ongeduldige elektricien m4 spaanplaatschroeven in de centraaldoos heeft geschroefd omdat de bijbehorende m4 boutjes te kort waren. Gebeurd vaker.

Ten overvloede: alle centraaldozen zijn door de stucker geraakt en soms voor 75% meegesmeerd. Dat wordt hier en daar met een plat schroevendraaiertje voorzichtig het stuckwerk wegbreken van de centraaldoosdeksels.
Ja, het weghalen met een plat schroevendraaiertje werkt, maar de schroefdraad lijkt inderdaad beschadigd, het schroeft niet bijzonder makkelijk weg zo. Daar nog gouden tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

tomtom901 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:48:
Ja, het weghalen met een plat schroevendraaiertje werkt, maar de schroefdraad lijkt inderdaad beschadigd..
Schroefdraad of de kop ? In geval van het laatste kan je die ook gewoon leegkrabben met een kleine platte schroevendraaier of desnoods een paperclip.

Als de schroefdraad stuk is kan je bij de sommige centraal dozen de deksel een kwartslag draaien voor andere gaten i.c.m. nieuwe schroeven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theo74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Gewoon stupide rauwdouwerij is dat. Bij centraaldozen zijn die dingen ook niet te kort (hoe dan?); daar komt gewoon je deksel dieper in het plafond te liggen als je daar een laagje opgesmeerd hebt.
DukeBox schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Schroefdraad of de kop ? In geval van het laatste kan je die ook gewoon leegkrabben met een kleine platte schroevendraaier of desnoods een paperclip.

Als de schroefdraad stuk is kan je bij de meeste centraal dozen de deksel een kwartslag draaien voor andere gaten i.c.m. nieuwe schroeven.
ABB CD/RVK is voor ronde centraaldozen. Die hebben maar 2 schroefgaten. De vierkante trouwens netzogoed maar twee. Dit zijn geen inbouwdozen die er soms wel 4 hebben.
tomtom901 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:48:
[...]

Ja, het weghalen met een plat schroevendraaiertje werkt, maar de schroefdraad lijkt inderdaad beschadigd, het schroeft niet bijzonder makkelijk weg zo. Daar nog gouden tips voor?
Er zaten dus houtschroeven in? Tja... of wat blauwe loctite gebruiken. Of geheel uitboren en zo'n helicoil inzetten....

Maar nieuwbouw? De bouwer al aan de broek getrokken? Laat die het maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
Spaanplaatschroeven in nieuwbouw? Of is het gerenoveerd? Of voor jou een nieuwe woning. De deksels hebben normaal gesproken de boutjes er gewoon bij zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:55:
Spaanplaatschroeven in nieuwbouw? Of is het gerenoveerd? Of voor jou een nieuwe wonjng. De deksels hebben normaal gesproken de boutjes er gewoon bij zitten.
Nee volledige nieuwbouw (oplevering eind 2019).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
DukeBox schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Als de schroefdraad stuk is kan je bij de meeste centraal dozen de deksel een kwartslag draaien voor andere gaten i.c.m. nieuwe schroeven.
Een gemiddelde blauwe (ABB) centraaldoos heeft 4 gaten waarvan 2 voorzien zijn van een messing schroefdraadbusje. De andere twee gaten zijn vaak dieper liggende kunstof gaten zonder draad.
Als het schroefdraad beschadigd is door de spaanplaatschroeven dan kun je het beste ook weer (dezelfde) spaanplaatschroeven gebruiken om je lamp vast te zetten.

En ander vaak gebruikte truc is een spaanplaatschroef tussen de rand van de centraaldoos en het beton schroeven. Voor een gemiddelde lamp welke niet té zwaar is dit een afdoende stevige montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:18:
[...]
Gewoon stupide rauwdouwerij is dat. Bij centraaldozen zijn die dingen ook niet te kort (hoe dan?); daar komt gewoon je deksel dieper in het plafond te liggen als je daar een laagje opgesmeerd hebt.
[...]
Klopt als een zwerende vinger; rauwdouwerij en ronduit lomp. Vaak het resultaat uit een cocktail van tijdsdruk en onkunde door matig gekwalificeerd personeel met zelden een Nederlandse elektrotechnische achtergrond.

Volgepropte centraaldozen omdat fatsoenlijk bedrading verwerken, lassen en invouwen niet geleerd is. Laat staan even de achterkant van je hamer gebruiken om de laatste draden een duwtje de lasdoos in te geven.
Of simpeler, de centraaldoosdeksels bleken bij montage niet bij de centraaldoos te horen en anders is er niet, dus dan maar een paar flinke schroeven. Ik kom deze en genoeg andere varianten dagelijks tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:31
Met een M4 tapset krijg je dat schroefdraad meestal wel weer ok. Messing is vrij zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theo74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Een gemiddelde blauwe (ABB) centraaldoos heeft 4 gaten waarvan 2 voorzien zijn van een messing schroefdraadbusje. De andere twee gaten zijn vaak dieper liggende kunstof gaten zonder draad.
[...]
Welke doos bedoel je dan? TS heeft een ronde centraaldoos he! Althans; dat mag ik hopen; misschien hebben ze nog wel meer voodoo uitgehaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Welke doos bedoel je dan? TS heeft een ronde centraaldoos he! Althans; dat mag ik hopen; misschien hebben ze nog wel meer voodoo uitgehaald :+
Hij is rond idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Er zijn 1001 centraaldozen rond. Haal het centraaldooskapje er af en neem een foto van de binnenkant.
Dat praat wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 15:00

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Voor het eerst dat ik zoiets zie met een fatsoenlijk gemonteerd kroonsteentje. Vind ik best een mooie systeempje! Maar eens een zooitje van inslaan en vervangen tzt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
superduper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:18:
Voor het eerst dat ik zoiets zie met een fatsoenlijk gemonteerd kroonsteentje. Vind ik best een mooie systeempje! Maar eens een zooitje van inslaan en vervangen tzt
Dit is tegenwoordig standaard bij nieuwbouw.
De één gebruikt een klepje, de ander een dopje, maar allemaal met het kroonsteentje in de deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Deze dozen niet meer, toevallig zaterdag bij een vriend aan exact dezelfde dozen gewerkt. Als er geen lamp aan zit, kan je het klepje dicht doen en zijn ze bijna helemaal vlak. Enige nadeel, er zit geen indicatie op van welke draad de nul is.

In het deksel zitten trouwens nog 2 kleine gaatjes (pal naast de schroef). Dat zijn busjes waar je een kleine zelftapper in kan draaien om iets vast te maken. In de doos gaan die schroeven strak langs de wand en zouden geen problemen mogen geven met de draden in de doos.

Tip van Flip, als de schroeven verstopt zitten onder het stuc, ze liggen bij deze deksels in één lijn met de C-haak die pal naast het kroonsteentje zit.

Ik denk ook niet dat dat de elektricien er spaanplaatschroeven in heeft gejaagd, maar dat de M4 gewoon wat extra weerstand heeft in het messing, wat niet heel ongewoon is. Met mensen die zelftappers erin jagen (of de schroefdraad zo verneuken dat de schroef geen kant meer op wil) zouden ze iets mogen doen wat ik beter niet kan zeggen... Ik heb hier in huis ook een paar dozen die op die manier gesloopt zijn (de messing bus is los komen te zitten in het kunststof) en daar kan je vervolgens niks meer aan herstellen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deepbass909 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Deze dozen niet meer, toevallig zaterdag bij een vriend aan exact dezelfde dozen gewerkt.
Ik heb twee weken geleden nog een doosje ABB CD/RV deksels gehaald, het kroonsteen-vrije broertje van de hier getoonde ABB CD/RVK. Die hebben gewoon bolkopschroeven met PZ/SL combi. Had liever Torx gezien, maarja..

De schroeven van de CD/RV en CD/RVK zijn gewoon hetzelfde, althans op de afbeelding van ABB.
Als er geen lamp aan zit, kan je het klepje dicht doen en zijn ze bijna helemaal vlak. Enige nadeel, er zit geen indicatie op van welke draad de nul is.
Tja. Ik vind het maar een gedrocht. Ze hadden op z'n minst een 3-polige kroonsteen kunnen gebruiken.
In het deksel zitten trouwens nog 2 kleine gaatjes (pal naast de schroef). Dat zijn busjes waar je een kleine zelftapper in kan draaien om iets vast te maken. In de doos gaan die schroeven strak langs de wand en zouden geen problemen mogen geven met de draden in de doos.
Dat laatste doet het natuurlijk wel, want mensen gaan natuurlijk weer veel te lange schroeven gebruiken. Er zijn ook dozen die verder naar achteren groter zijn, dus dan zit die schroef niet meer langs de wand van de doos.
Tip van Flip, als de schroeven verstopt zitten onder het stuc, ze liggen bij deze deksels in één lijn met de C-haak die pal naast het kroonsteentje zit.
Nog een tip van Flip; twee stuks 2-aderig siliconensnoer past precies klem in die haak :P . Heb wel een extra gat geboord in het deksel om dat twee snoer in te voeren :P
Ik denk ook niet dat dat de elektricien er spaanplaatschroeven in heeft gejaagd, maar dat de M4 gewoon wat extra weerstand heeft in het messing, wat niet heel ongewoon is. Met mensen die zelftappers erin jagen (of de schroefdraad zo verneuken dat de schroef geen kant meer op wil) zouden ze iets mogen doen wat ik beter niet kan zeggen... Ik heb hier in huis ook een paar dozen die op die manier gesloopt zijn (de messing bus is los komen te zitten in het kunststof) en daar kan je vervolgens niks meer aan herstellen...
Op de foto heeft het toch anders heel erg veel weg van een verzonken kop houtschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb inmiddels de schroeven bloot weten te leggen, waar zijn nog foto's van nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
tomtom901 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:02:
Ik heb inmiddels de schroeven bloot weten te leggen, waar zijn nog foto's van nodig?
Van die schroeven zelf (als ze er uit zijn) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:01
tomtom901 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Probleem is dat ik er ook eentje zoals dit heb, waarin je de schroef niet ziet. Dat was misschien de betere foto geweest.

[Afbeelding]
1 schroefje van de lasdoos loshalen en daar het rode lipje onder vastzetten. Als het schroefje te kort is een iets langere erin...
Pagina: 1