Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:07:
[...]

Is niet veel, is niet weinig, maar vergeet je de woonkamer niet?
Ik weet niet hoe je woonkamer indeling is, maar denk aan het mogelijk kunnen spiegelen van je opstelling, en b.v. ook loze leidingen voor het gebruik van een home-cinema set.
Waarom 2, zodat er 4 UTP-aansluitingen kunnen komen. Televisie, eventueel extern kastje zoals Android box, en iets voor audio wellicht. 2 is net wat te krap.
Hmm... uitbreiden met een extra hoofdschakelaar lijkt me overbodig en onzinnig, al vermoed ik dat ze je gaan opleveren met een 1 Fase aansluiting en dat bovenstaande doelende is op een 3 Fase aansluiting.
Er is een aparte optie voor 3x 25 ampère (400 euro). Maar daar staat niets vermeld over de noodzaak van de optie van extra hoofdschakelaar.

[Voor 0% gewijzigd door SvMp op 08-04-2020 00:48. Reden: 3x 35 -> 3x 25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:07

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:06
EiT schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:32:
[...]

Of gebruik gewoon folie. Dit hadden wij in ons vorig huis gedaan. Scheelt weer verven en krabben ;)
Glas haal je er zo uit.

Ik vind bovenlicht rete irritant op slaapkamers. Licht op overloop aan en heel de slaapkamer wordt verlicht. Enige voordeel is dat je overloop midden op de dag meer licht heeft.

Nog een tip voor de overloop waar wij veel plezier van hebben, WCD met led: https://partner.gira.com/...orientierungsleuchte.html
Houd er rekening mee dat deze leds in het donker altijd aan staan. Mocht je met slaapkamerdeur open slapen, dan heb je mogelijk altijd een lichtbron tijdens het slapen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:06
SvMp schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:51:
[...]

Waarom 2, zodat er 4 UTP-aansluitingen kunnen komen. Televisie, eventueel extern kastje zoals Android box, en iets voor audio wellicht. 2 is net wat te krap
Een switch of stekkerblok is zo geplaatst en kost geen drol. Een batterij stopcontacten en netwerkaansluitingen verberg je niet zo maar.
Ik zou dan voor hetzelfde geld (of altijd) zoals al werd gezegd eerder rekening houden met alternatieve opstellingen in de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:07
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties nav de bovenlichten en binnendeuren. Leuk om te horen welke keuzes en afwegingen er zijn gemaakt. Twee conclusies denk ik, veel komt aan op persoonlijke smaak/keuze en qua prijs is ons project best schappelijk voor het weghalen van de bovenlichten. We hebben nog anderhalve week voor het doorhakken van de knoop. Deurgarnituur gaan we sowieso doen. Dan alleen nog keuze voor deuren en bovenlichten. Ik laat nog wel weten wat het geworden is. En lijkt mij ook leuk om foto's van de bouw te gaan plaatsen wanneer alles wat verder is (nu alleen een betonnen plaat op de grond, niet heel interessant om te delen denk ik haha)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:38
M.b.t. Bovenlicht, wij krijgen plafondhoge deuren van berkvens maar ben er nog niet uit of dit echt een pluspunt is. Iemand ervaring mee?

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 08:17
[...]

Waarom 2, zodat er 4 UTP-aansluitingen kunnen komen. Televisie, eventueel extern kastje zoals Android box, en iets voor audio wellicht. 2 is net wat te krap.

[...]

Er is een aparte optie voor 3x 35 ampère (400 euro). Maar daar staat niets vermeld over de noodzaak van de optie van extra hoofdschakelaar.
Dan is er waarschijnlijk al een standaard 3x25A aansluiting. 3x35A kost je een vermogen aan vastrecht per maand. Houd dat in de gaten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:12:
[...]

Dan is er waarschijnlijk al een standaard 3x25A aansluiting. 3x35A kost je een vermogen aan vastrecht per maand. Houd dat in de gaten.
Wij hebben in onze 2ˆ1 kap woning met warmtepomp schijnbaar een 3x45A aansluiting, de woning wordt binnenkort opgeleverd maar ik vraag me echt af of dit ons niet onnodig veel geld gaat kosten?

• Blihi
Ja. Vastrecht op 3x25A is zo'n 250 euro per jaar. Vastrecht op 3x50A is 1200 tot 1400 euro per jaar. Dus reken op zo'n 100 euro per maand extra vaste kosten voor elektriciteit.

• shoombak
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:45:
Ja. Vastrecht op 3x25A is zo'n 250 euro per jaar. Vastrecht op 3x50A is 1200 tot 1400 euro per jaar. Dus reken op zo'n 100 euro per maand extra vaste kosten voor elektriciteit.
Maar hoe kan ik beoordelen of dat inderdaad teveel is voor het verbruik met een Warmtepomp/kookplaat/WTW?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 03:01
SvMp schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:05:
[...]
Nog een vraag:
In de optielijst staat de optie: Uitbreiden van de meterkast met 1 extra hoofdschakelaar en 1 extra aardlekschakelaar. Als blijkt dat dit aan de hand van gekozen opties noodzakelijk is, dan wordt deze optie uitgevoerd. Dit kost ruim 700 euro. Maar in welke situatie is een extra hoofdschakelaar en aardlekschakelaar nodig?
Wat heb je nu aan een 2e hoofdschakelaar :?

Wat is de exacte tekst?
shoombak schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:41:
[...]

Wij hebben in onze 2ˆ1 kap woning met warmtepomp schijnbaar een 3x45A aansluiting, de woning wordt binnenkort opgeleverd maar ik vraag me echt af of dit ons niet onnodig veel geld gaat kosten?
3x45 bestaat geeneens.

[Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-04-2020 12:05]

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-05 10:01
[...]

Ik vraag niet waarom je 2 utp's per leiding doet, dat zou ik sowieso doen.
Ik bedoel dat je in je woonkamer sowieso op 2 plekken (gespiegeld tegenover elkaar oid) tenminste 1 loze leiding legt zodat je je woonkamer opstelling makkelijk kan wijzigen zonder dat je ineens kabels over je plinten moet gaan leggen, verder met @Deleon78 eens dat je daar geen hele batterij aan wcd's (zowel utp als 230v) moet plaatsen want dat werk je minder netjes weer weg ;)
[...]

Er is een aparte optie voor 3x 35 ampère (400 euro). Maar daar staat niets vermeld over de noodzaak van de optie van extra hoofdschakelaar.
Je begrijpt mij verkeerd. Wat ik bedoel is dat je vermoedelijk een 1Fase aansluiting opgeleverd krijgt, dit betekend een 2 module brede hoofdschakelaar.
Als je zelf kiest (of moet ivm keuzes die je maakt, bv een 11kW fornuis) dan moet er een 3Fase hoofdschakelaar in en die is 4 modules breed.
Ik vermoed dat ze hierop doelen, maar zeker weten doe ik dat niet. Dat zal je echt moeten navragen bij je kopersbegeleider.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• Bladeslayer
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:56
Hmm toch gek, bij ons nieuwbouwhuis wat volledig elektrisch is met L/W warmtepomp, 12 zonnepanelen en ze leveren standaard een 1x40A aansluiting?

Dit is de indeling die ik vandaag kreeg:
Hierbij de meterkast indeling:
1stuks Hoofdschakelaar
3stuks Aardlekschakelaar 2P 40/0,03A
1stuks Beltrafo
3stuks Installatieautomaat tbv algemeen 1x16A
1stuks Installatieautomaat tbv wasmachine 1x16A
1stuks Installatieautomaat tbv PV-panelen 1x16A
1stuks Installatieautomaat tbv kookgroep 2x16A
1stuks Installatieautomaat tbv warmtepomp 2x16A
2stuks reserve posisties

www.frees-it.com

• Ascension
  • Laatst online: 10:38
@Bladeslayer vreemd inderdaad als je bij Liander kijkt lijkt het op dat 3x25A de standaard is en 1x40a mogelijk is als afwijking. De aansluitkosten zijn in ieder geval hetzelfde.

• kabeltjekabel
Bladeslayer schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:33:
Hmm toch gek, bij ons nieuwbouwhuis wat volledig elektrisch is met L/W warmtepomp, 12 zonnepanelen en ze leveren standaard een 1x40A aansluiting?

Dit is de indeling die ik vandaag kreeg:

[...]
Dat telt sowieso niet op tot 24 DIN als ik het zo snel natel, ongeacht 2P of 4P hoofdschakelaar. Wellicht een aardlekautomaat voor de PV?

Gaan ze die warmtepomp ook met een kookgroep erin knutselen?

[Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-04-2020 18:32]

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01-06 21:21
@Bladeslayer Volgens onze projectontwikkelaar is een moderne huis met een één fase aansluiting niet mogelijk omdat ze ervan uitgaan dat er een warmtepomp, PV panelen en EV op komt. Ik ben geen elektricien, maar hij leek ervan overtuigd dat het niet gaat werken zonder een drie fase aansluiting. Weet je zeker dat het maar één fase is en niet foutieve info?

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
shoombak schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:59:
[...]

Maar hoe kan ik beoordelen of dat inderdaad teveel is voor het verbruik met een Warmtepomp/kookplaat/WTW?
Geef eens wat meer info. Wat voor apparatuur bvb?

WP 8kW thermisch = 4kW worst-case.
Kookplaat = 7,4kW maar enkel met alles in boost, komt dus nooit voor (langere tijd).
WTW=0,2kW voluit? Peanuts.
Kan dus makkelijk.

Met je mythische 3x45 aansluiting heb je ruim 12530kW tot je beschikking, zou opzich wel net moeten lukken als het meezit.... :+

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:10
mister_S schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:01:
@Bladeslayer Volgens onze projectontwikkelaar is een moderne huis met een één fase aansluiting niet mogelijk omdat ze ervan uitgaan dat er een warmtepomp, PV panelen en EV op komt. Ik ben geen elektricien, maar hij leek ervan overtuigd dat het niet gaat werken zonder een drie fase aansluiting. Weet je zeker dat het maar één fase is en niet foutieve info?
Wij kregen standaard ook een 1-fase aansluiting.. terwijl het vanuit netbeheerders tegenwoordig standaard 3 is. Wat betreft kosten is dat ook gelijk. Maar projectontwikkelaars verdienen hier weer een paar 100 euro mee. Bij ons ging het van 1 naar 3 fase zodra je over 8 groepen heen gaat. Bij standaard 7 gaat dat nogal snel natuurlijk. Geldklopperij.

• Xi-s
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:48
Bij mijn nieuwbouwproject krijg ik standaard 1x35A, zonder de mogelijkheid om 3x25A te krijgen.

Ik vind het maar raar. Waarschijnlijk red ik het prima met 1x35A, maar toch.

• kabeltjekabel
Xi-s schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:34:
Bij mijn nieuwbouwproject krijg ik standaard 1x35A, zonder de mogelijkheid om 3x25A te krijgen.

Ik vind het maar raar. Waarschijnlijk red ik het prima met 1x35A, maar toch.
Zie;
kabeltjekabel in "Kookgroep nieuwbouwwoning"

Laten noteren als gebrek. Niet alles uitbetalen voor ze er een 3-fase aansluiting van maken. Sowieso wordt het ook geen 1x35; dat is gans niet meer te krijgen. Dat zou dan 1x40 zijn. Hoe dan ook; hoepelen daarmee; bouwer moet niet klant voor 400 euro naaien om 60 euro te besparen.

• Xi-s
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:10:
[...]

Zie;
kabeltjekabel in "Kookgroep nieuwbouwwoning"

Laten noteren als gebrek. Niet alles uitbetalen voor ze er een 3-fase aansluiting van maken. Sowieso wordt het ook geen 1x35; dat is gans niet meer te krijgen. Dat zou dan 1x40 zijn. Hoe dan ook; hoepelen daarmee; bouwer moet niet klant voor 400 euro naaien om 60 euro te besparen.
De aansluiting verloopt via Stedin. Via hun website vermelden ze zowel 1x35A als 3x25A als optie voor een nieuwe aansluiting. Maar of het nou 1x35A of 1x40A is, dan valt de 2x16A van een kookgroep daar toch binnen?

Begrijp me niet verkeerd, ik zie zelf erg graag 3x25A komen. In overeenkomst is opgenomen dat de elektra in de woning conform NEN1010 wordt aangelegd, maar zelf zie ik nog niet waar het strijdig zou zijn met deze norm... :|

Edit: En excuus, ik had even iets verder moeten lezen. Betreffende de netcode is het dus ook raar, maar de netcode is niet hard opgenomen in mijn contract. Volstaat het om te verwijzen naar 132.2.5 in de NEN1010? ("Speciale aansluitvoorwaarden gesteld door de beheerder van het net waarop de installatie wordt
aangesloten.")

[Voor 14% gewijzigd door Xi-s op 08-04-2020 00:55]

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:12:
[...]

Ik heb een enorme fout in mijn post gezet. Inmiddels edit gedaan. Het is meerwerk voor 3x25A, niet 3x35A. Er wordt standard 1x35A geleverd, maar 3x35A is totaal niet zinvol in mijn geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xi-s schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:35:
[...]

De aansluiting verloopt via Stedin. Via hun website vermelden ze zowel 1x35A als 3x25A als optie voor een nieuwe aansluiting. Maar of het nou 1x35A of 1x40A is, dan valt de 2x16A van een kookgroep daar toch binnen?

Begrijp me niet verkeerd, ik zie zelf erg graag 3x25A komen. In overeenkomst is opgenomen dat de elektra in de woning conform NEN1010 wordt aangelegd, maar zelf zie ik nog niet waar het strijdig zou zijn met deze norm... :|

Edit: En excuus, ik had even iets verder moeten lezen. Betreffende de netcode is het dus ook raar, maar de netcode is niet hard opgenomen in mijn contract. Volstaat het om te verwijzen naar 132.2.5 in de NEN1010? ("Speciale aansluitvoorwaarden gesteld door de beheerder van het net waarop de installatie wordt
aangesloten.")
De ganse wet is niet opgenomen in je contract maar prevaleert boven whatever er in je contract staat.

Maar goed, dan gooien we het op de NEN1010;
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.
Jij bent de toekomstige eigenaar en gebruiker. Zo te zien is het mogelijk contact met jou te hebben, dus als ze dat niet doen en 1x40 ophangen zeg je bij opleveren gewoon; "Ja, hallo, hier zit ik niet op te wachten."

Nogmaals; de enige meerkosten voor de aannemer zijn de 4 polige hoofdschakelaar en indien direct netjes, de 3-fase groep voor de kookplaat. Aansluiting 1x40 of 3x25 is exact even duur voor de bouwer.

[Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-04-2020 01:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xi-s
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:18:
[...]

De ganse wet is niet opgenomen in je contract maar prevaleert boven whatever er in je contract staat.

Maar goed, dan gooien we het op de NEN1010;

[...]

Jij bent de toekomstige eigenaar en gebruiker. Zo te zien is het mogelijk contact met jou te hebben, dus als ze dat niet doen en 1x40 ophangen zeg je bij opleveren gewoon; "Ja, hallo, hier zit ik niet op te wachten."

Nogmaals; de enige meerkosten voor de aannemer zijn de 4 polige hoofdschakelaar en indien direct netjes, de 3-fase groep voor de kookplaat. Aansluiting 1x40 of 3x25 is exact even duur voor de bouwer.
Haha, dat snap ik. :P Ik snap dat verwijzen naar de netcode op zichzelf al prima zou moeten zijn, maar als het niet zwart op wit ergens (indirect) in een overeenkomst staat, lijkt het me een stuk lastiger om m'n gelijk te halen.

Heb even gekeken, maar in mijn woning komen 28 contactdozen en 10 lichtpunten. Dan reken ik perilex en dubbele wandcontactdozen als één contactdoos. Met artikel 2.33.3 uit de netcode kom ik dan al boven de 5500VA. (10*50+28*200=6100)

[Voor 0% gewijzigd door Xi-s op 08-04-2020 01:29. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xi-s schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:25:
[...]

Haha, dat snap ik. :P Ik snap dat verwijzen naar de netcode op zichzelf al prima zou moeten zijn, maar als het niet zwart op wit ergens (indirect) in een overeenkomst staat, lijkt het me een stuk lastiger om m'n gelijk te halen.

Heb even gekeken, maar in mijn woning komen 28 contactdozen en 10 lichtpunten. Dan reken ik perilex en dubbele wandcontactdozen als één contactdoos. Met artikel 2.33.3 uit de netcode kom ik dan al boven de 5500VA. (10*50+28*200=6100)
Kijk aan, nog meer stok om mee te slaan >:). Maar komt dan op hetzelfde neer als ik eerder al zei; >5500VA, dus laten ze die individuele afspraak maar even overleggen... :P

Die netbeheerders leven ook onder een steen trouwens... die moeten gewoon gaan vertikken enkelfase op te leveren. Vingertje naar netcode en klaar. Nu gas de deur uit is / gaat en elk nieuwbouwhuis dus met een elektrische kookplaat wordt uitgerust moet 3x25 gewoon de standaard worden. Bouwers die daar zand in de tandwielen strooien moeten op die manier maar buitenspel gezet worden.

[Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-04-2020 01:48]

• shoombak
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:17:
[...]

Kookplaat = 7,4kW maar enkel met alles in boost, komt dus nooit voor (langere tijd).
Kan dus makkelijk.

Met je mythische 3x45 aansluiting heb je ruim 125kW tot je beschikking, zou opzich wel net moeten lukken als het meezit.... :+
Inmiddels weer wat meer "duidelijkheid", het gaat dus om 3x40A, maar dan nog het gaat om een 2ˆ1 kap met onderstaande; ik begrijp niet dat medekopers geen probleem hebben met de 100,- extra per maand die 3x40A kost t.o.v. 3x25A wat volgens mij ook afdoende moet zijn?

WTW: ComfoAir E
Kookplaat = 7,4kW
WP: Panasonic KIT-ADC07HE5-CL

+ 18 panelen

• EiT
shoombak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:23:
[...]

Inmiddels weer wat meer "duidelijkheid", het gaat dus om 3x40A, maar dan nog het gaat om een 2ˆ1 kap met onderstaande; ik begrijp niet dat medekopers geen probleem hebben met de 100,- extra per maand die 3x40A kost t.o.v. 3x25A wat volgens mij ook afdoende moet zijn?

Kookplaat = 7,4kW

+ 18 panelen
Ik zou eisen dat ze er 3x25 van maken. Die 50 euro extra per maand wil je echt niet. Bij ons hadden ze dat in ons vorig huis ook geflikt. Dit komt omdat ze denken dat de WP veel stroom verbruikt ofzo. Maar dat verbruik komt geen eens aan de 1kW

In onze huidige nieuwbouw woning is 2x zo groot met zwaardere WP en veel zwaardere keuken apparatuur en gaat allemaal prima.

Hooguit dat je met 3x40 alles tegelijk kan gebruiken zonder issues. Dus wassen, drogen, kookplaat en 2 ovens aan terwijl je ook nog even aan het stofzuigen bent.

Als ze het vanwege zonnepanelen doen, dan een paar minder laten leggen. Want die laatste maken je rendement ongedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad.

Het ligt overigens nogal aan de netbeheerder. Bij Liander betaal je voor 3x35A ruim 700 euro extra per jaar, terwijl je bij Enexis voor 3x40A 500 euro extra per jaar betaalt.

Maar sowieso verdien je die energietransitie helemaal niet terug zo. Ik ben blij dat wij nog gewoon een gasaansluiting krijgen.

[Voor 72% gewijzigd door Blihi op 08-04-2020 08:56]

• shoombak
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:45:
[...]

Ik zou eisen dat ze er 3x25 van maken. Die 50 euro extra per maand wil je echt niet. Bij ons hadden ze dat in ons vorig huis ook geflikt. Dit komt omdat ze denken dat de WP veel stroom verbruikt ofzo. Maar dat verbruik komt geen eens aan de 1kWh.

In onze huidige nieuwbouw woning is 2x zo groot met zwaardere WP en veel zwaardere keuken apparatuur en gaat allemaal prima.

Hooguit dat je met 3x40 alles tegelijk kan gebruiken zonder issues. Dus wassen, drogen, kookplaat en 2 ovens aan terwijl je ook nog even aan het stofzuigen bent.

Als ze het vanwege zonnepanelen doen, dan een paar minder laten leggen. Want die laatste maken je rendement ongedaan.
Thanks, ik ga dit als opleverpunt aanmerken, de oplevering is over 2 weken namelijk. Ik had al zo'n vermoeden dat dit veel te hoog ingezet was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Ik zou eisen dat ze er 3x25 van maken. Die 50 euro extra per maand wil je echt niet. Bij ons hadden ze dat in ons vorig huis ook geflikt. Dit komt omdat ze denken dat de WP veel stroom verbruikt ofzo. Maar dat verbruik komt geen eens aan de 1kWh.
1kWh? Per?
shoombak schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:57:
[...]

Thanks, ik ga dit als opleverpunt aanmerken, de oplevering is over 2 weken namelijk. Ik had al zo'n vermoeden dat dit veel te hoog ingezet was.
Yes, en stel je buren ook even op de hoogte, toch fijn om ze EUR1k/jaar rijker te maken.
[...]

Kookplaat = 7,4kW

+ 18 panelen
Ok, dus WP max 3,5kW. Maar nominaal gezien meestal COP4 dus amper 2kW, en dat is dan voluit, veelal zal hij ook in deellast draaien, buiten de SWW runs.
[...]
Uh nee, PV gaat de andere kant op en verlicht je aansluiting juist. Tenzij je een zonneparkje van >20kWp neerlegt natuurlijk.

Even voor de beeldvorming: we wonen nu ruim een jaar in een woonunit, die aangesloten is op een 1x16 (!) B-kar automaat, zonder problemen.

Met de volgende apparatuur:
- Pana 5kw LWWP
- Fancoil
- Wasmachine
- Vaatwasser
- 6kW 3f elektrische boiler
- 3x1kW electrische noodverwarming
- 7kW kookplaat
- Koelkast, vriezer
- En dan nog zit ook de bouwverlichting (2x300W LED) en af en toe een machine in het nieuwe huis hierop aangesloten.

Nu is dit natuurlijk veel te veel voor de "aansluiting", maar om maar even aan te geven dat het niet zo zwart wit is.

De bouwer smeert je nu de duurst mogelijke oplossing aan, vooor een situatie die wellicht helemaal nooit voorkomt. En dan nog zal het eerder aan verdeling van de fases liggen dan dat de aansluiting daadwerkelijk te licht is.

Of wil hij toevallig een kookgroep plaatsen op 1 fase, en is hij (terecht) bang dat hij op 3x25A 1 fase overbelast? 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 :o :o :o :o :+ :+ :+ :+ :+

• EiT
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:28:
[...]

1kWh? Per?

[...]

Uh nee, PV gaat de andere kant op en verlicht je aansluiting juist. Tenzij je een zonneparkje van >20kWp neerlegt natuurlijk.
Sorry, typo, ding gebruikt dus niet meer dan 1kW, tenzij legionella programma draait.

Mijn punt, ook met de zonnepanelen was meer als ze dat als excuus gebruiken. Misschien gebruiken ze maar 1 fase omvormer en gaan ze er van uit dat het net te krap is.

Bij onze vorige woning bleven ze volhouden dat de WP 5kW verbruikt en dat icm kookplaat en WTW ze daarom voor 3x40A hadden gekozen.

Dat ik aangaf dat die 5kW sloeg op de afgifte boeide ze niet.
Dit was ook nog een huurhuis, de verhuurder accepteerde het gewoon. Een aantal buren heeft de meterkast zelf maar aan laten passen.

Komt er gewoon op neer dat ze doen wat voor hun het goedkoopste is en dat jij 50+ euro per maand meer kwijt bent boeit ze niet.

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:17:
[...]

Kan dus makkelijk.

Met je mythische 3x45 aansluiting heb je ruim 125kW tot je beschikking, zou opzich wel net moeten lukken als het meezit.... :+
3x230x45=31 kW
Geen idee waar je die 125 vandaan haalt.
[...]

Kookplaat = 7,4kW

+ 18 panelen
Lijkt me zwaar overdreven. Ding trekt <2 kW ofzo exclusief gloeispiraal.
EiT schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:30:
[...]

Sorry, typo, ding gebruikt dus niet meer dan 1kW, tenzij legionella programma draait.

Mijn punt, ook met de zonnepanelen was meer als ze dat als excuus gebruiken. Misschien gebruiken ze maar 1 fase omvormer en gaan ze er van uit dat het net te krap is.

Bij onze vorige woning bleven ze volhouden dat de WP 5kW verbruikt en dat icm kookplaat en WTW ze daarom voor 3x40A hadden gekozen.

Dat ik aangaf dat die 5kW sloeg op de afgifte boeide ze niet.
Dit was ook nog een huurhuis, de verhuurder accepteerde het gewoon. Een aantal buren heeft de meterkast zelf maar aan laten passen.

Komt er gewoon op neer dat ze doen wat voor hun het goedkoopste is en dat jij 50+ euro per maand meer kwijt bent boeit ze niet.
Het is niet goedkoper voor ze. Sterker nog; zodra ze er 3x40 van maken moeten ze normconform maatregelen nemen om overbelasting van het standaard 40A kastje te voorkomen bij parallele invoeding van net en PV. Bij 3x25 en een 40A kast heb je dat probleem dus niet, aangezien 25 + PV dan hooguit 40 (41) is :>

Al die mensen boeit het niet omdat ze zich er allemaal niet in verdiepen waarschijnlijk. Die worden dan straks allemaal boos als VARA's Kassa er aandacht aan besteed en ze dan pas zelf gaan kijken..

[Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-04-2020 11:59]

• assassin85
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:48
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:49:
[...]

Locatie is mooi, en in de Randstad is veel goedbetaald werk. Dat nieuwbouw gezinswoningen onder de 4 ton lang te koop blijven verbaast mij. Voor 4 ton een tussenwoning is fors. Wat ik nog te koop zie, is wel veel duurder.
Tja, de markt is er naar, hangt ook een beetje van af waar in de randstad

Als je in Amsterdam nieuwbouw tussenwoningen vanaf 650k (150m2 in erfpacht) gaat aanbieden, is het logisch dat mensen gaan uitwijken naar Zaandam op 10 minuten rij-afstand waar dezelfde woning voor 475k (vol eigendom) v.o.n. wordt verkocht. Marktwerking

• Dennisbok
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:04
Hier ook bezig met een nieuwbouw woning :). Dienen op dit moment de deuren te kiezen waarbij wij zelf graag een stalen deur willen (matzwart) tussen de entree en woonkamer. Wij hebben bij de ontwikkelaar gevraagd wat de mogelijkheden zijn en we kunnen het standaard kozijn/deurbeslag laten vervallen. Hiervoor dienen wij echter wel een formulier te tekenen waarin het volgende staat:

Door het overeenkomen van één of meerdere deuren als minderwerk voldoet de woning bij oplevering mogelijk niet aan het Bouwbesluit en daarmee eveneens niet aan de bouwvergunning en de gestelde Woningborg-normen. Doordat de ondernemer voor dat gedeelte zijn verplichting mogelijk niet kan nakomen, wordt minderwerk alleen overeengekomen onder vrijwaring van zijn aansprakelijkheden betreffende het minderwerk.

Het gevolg hiervan is dat u de ondernemer ter zake niet meer contractueel en / of wettelijk aansprakelijk
kunt stellen. Dit houdt tevens in dat een derde de ondernemer niet aansprakelijk kan stellen en u geen
Woningborg-garantie heeft op gebreken aan materialen en constructies ten gevolge van het niet leveren
en / of aanbrengen van één of meerdere deuren door de ondernemer alsmede op directe en / of indirecte
schaden en / of gevolgschaden.

U bent zelf aansprakelijk en verantwoordelijk om de "zelfwerkzaamheden" aan uw woning, na
oplevering, zodanig te (doen) verrichten dat aan de gestelde wettelijke voorschriften wordt voldaan.

Mensen hier ervaring mee? En toevallig wat er allemaal komt kijken bij deze zelfwerkzaamheden? Ik ga er utieraard van uit dat wij de deur/kozijn plus montage moeten regelen.

• Xi-s
Xi-s schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:25:
[...]

Aanvullend op mijn eerdere reactie, uitgaande van een ideale arbeidsfactor reken ik op dit moment met de volgende aansluitwaarden:
2000VA voor wasmachine
2000VA voor droger
1800VA voor vaatwasser
2800VA voor combi-oven
7200VA voor kookplaat
200VA per overige contactdoos
50VA per lichtpunt

De verdeling per losse groep lijkt netjes. Maar in totaal kom ik uit op 20.800VA...
Zelfs met een gelijktijdigheidsfactor van 0.6 (lijkt gebruikelijk?) zit ik nog steeds een factor 2 (!) boven de waarde van 5.500VA vermeld in artikel 2.33.2 uit de netcode.

Zien mensen nog fouten in mijn denkwijze? Anders wil ik met (onder andere) deze onderbouwing de bouwer benaderen betreffende de 1x35A aansluiting. Stedin heeft in ieder geval aan mij bevestigd dat de bouwer een 1x35A aansluiting heeft aangevraagd.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
@Xi-s je hebt nu alle maximale waarden gepakt en niet de nominale waarde en dan x 0.6 dan kom je een stuk beter uit.
Je kookplaat, combi oven en wasmachine etc. verbruiken in kortstondige pieken of gekke situaties het max vermogen. (Je kookplaat bijvoorbeeld alleen met volle boost op alle zones)
Je combi oven tikt alleen die 2800 aan als hij met boost moet opwarmen en het element nog koud is, ik gok hooguit een minuut daarna zakt hij wel terug naar iets van 1800 ofzo. etc. etc.

Overigens zou ik ze altijd dwingen voor een 3x25.

[Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 08-04-2020 15:13]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Xi-s
Maar wat zijn realistische waarden? :P

De helft van de maximale waarde lijkt me dan oké. Maar dat blijft bij een gevoel en geen onderbouwing. Dan kom ik trouwens nog steeds uit op bijna 8kVA inclusief 0.6 als gelijktijdigheidsfactor.

[Voor 82% gewijzigd door Xi-s op 08-04-2020 15:17]

• Albestaz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:07
Dennisbok schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:44:
Hier ook bezig met een nieuwbouw woning :). Dienen op dit moment de deuren te kiezen waarbij wij zelf graag een stalen deur willen (matzwart) tussen de entree en woonkamer. Wij hebben bij de ontwikkelaar gevraagd wat de mogelijkheden zijn en we kunnen het standaard kozijn/deurbeslag laten vervallen. Hiervoor dienen wij echter wel een formulier te tekenen waarin het volgende staat:

Door het overeenkomen van één of meerdere deuren als minderwerk voldoet de woning bij oplevering mogelijk niet aan het Bouwbesluit en daarmee eveneens niet aan de bouwvergunning en de gestelde Woningborg-normen. Doordat de ondernemer voor dat gedeelte zijn verplichting mogelijk niet kan nakomen, wordt minderwerk alleen overeengekomen onder vrijwaring van zijn aansprakelijkheden betreffende het minderwerk.

Het gevolg hiervan is dat u de ondernemer ter zake niet meer contractueel en / of wettelijk aansprakelijk
kunt stellen. Dit houdt tevens in dat een derde de ondernemer niet aansprakelijk kan stellen en u geen
Woningborg-garantie heeft op gebreken aan materialen en constructies ten gevolge van het niet leveren
en / of aanbrengen van één of meerdere deuren door de ondernemer alsmede op directe en / of indirecte
schaden en / of gevolgschaden.

U bent zelf aansprakelijk en verantwoordelijk om de "zelfwerkzaamheden" aan uw woning, na
oplevering, zodanig te (doen) verrichten dat aan de gestelde wettelijke voorschriften wordt voldaan.

Mensen hier ervaring mee? En toevallig wat er allemaal komt kijken bij deze zelfwerkzaamheden? Ik ga er utieraard van uit dat wij de deur/kozijn plus montage moeten regelen.
Die verklaring is wel normaal. Wij hebben een zelfde soort verklaring moeten tekenen voor het casco opleveren van onze badkamer en toilet beneden en voor het niet kunnen behalen van de vereiste temperatuur van de badkamer omdat we de design radiator hebben laten vervallen. Een bouwbedrijf moet wettelijke gezien voldoen aan het bouwbesluit, daarin staat dat de deuren een bepaalde afmeting en dikte moeten hebben. Kan mij zelfs voorstellen dat er misschien iets staat over isolatie. Als ze geen deuren plaatsen kun je ze er op aanspreken dat het een gebrek is volgens het bouwbesluit en moeten ze dit herstellen. Met zo'n verklaring leg je de verantwoordelijkheid compleet bij je zelf neer en kun je het bouwbedrijf er niet meer op aanspreken. Ook niet als de deuren die je zelf plaats niet conform bouwbesluit zijn. Stel je verkoopt je huis over 5 jaar en koper is niet tevreden met jouw deuren omdat ze niet voldoen aan het bouwbesluit, kan hij het bouwbedrijf daar niet meer op aanspreken.

Met zelf plaatsen van kozijnen heb ik geen ervaring. Alleen een deur vervangen is wel goed te doen. Je zou de opdracht eens op Werkspot kunnen zetten om een indicatie van de kosten te krijgen.

• Bladeslayer
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:56
mister_S schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:01:
Vandaag even contact gehad, en het is inderdaad wel de 3x25A. Natuurlijk wel met de wel bekende kookgroep (2x16A) oplossing :z Maar hier is de NEN1010 norm ook duidelijk over, dus dit gaan we dan nog even regelen :)

www.frees-it.com

• kabeltjekabel
Xi-s schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:05:
[...]

Aanvullend op mijn eerdere reactie, uitgaande van een ideale arbeidsfactor reken ik op dit moment met de volgende aansluitwaarden:
2000VA voor wasmachine
2000VA voor droger
1800VA voor vaatwasser
2800VA voor combi-oven
7200VA voor kookplaat
200VA per overige contactdoos
50VA per lichtpunt

De verdeling per losse groep lijkt netjes. Maar in totaal kom ik uit op 20.800VA...
Zelfs met een gelijktijdigheidsfactor van 0.6 (lijkt gebruikelijk?) zit ik nog steeds een factor 2 (!) boven de waarde van 5.500VA vermeld in artikel 2.33.2 uit de netcode.

Zien mensen nog fouten in mijn denkwijze? Anders wil ik met (onder andere) deze onderbouwing de bouwer benaderen betreffende de 1x35A aansluiting. Stedin heeft in ieder geval aan mij bevestigd dat de bouwer een 1x35A aansluiting heeft aangevraagd.
1x35 bestaat niet voor nieuwe aansluitingen. Niks mis met de redenatie; bouwer moet gewoon 3x25 aanvragen. Naja, ik zie dat Stedin het ook nog steeds 1x35 noemt, maar 35 bestaat niet in automaat :+

Stedin noemt 3x25 ook 'standaard huisaansluiting'. De inductiekookplaat wordt daar ook bij genoemd, die staat niet bij de 1x35. NEN1010 schrijft ook voor dat er voor aanleg overleg moet zijn met de eigenaar / gebruiker.

• shoombak
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:28:
[...]

1kWh? Per?
[...]

Yes, en stel je buren ook even op de hoogte, toch fijn om ze EUR1k/jaar rijker te maken.
[...]

Ok, dus WP max 3,5kW. Maar nominaal gezien meestal COP4 dus amper 2kW, en dat is dan voluit, veelal zal hij ook in deellast draaien, buiten de SWW runs.

[...]

Even voor de beeldvorming: we wonen nu ruim een jaar in een woonunit, die aangesloten is op een 1x16 (!) B-kar automaat, zonder problemen.

Met de volgende apparatuur:
- Pana 5kw LWWP
- Fancoil
- Wasmachine
- Vaatwasser
- 6kW 3f elektrische boiler
- 3x1kW electrische noodverwarming
- 7kW kookplaat
- Koelkast, vriezer
- En dan nog zit ook de bouwverlichting (2x300W LED) en af en toe een machine in het nieuwe huis hierop aangesloten.

Nu is dit natuurlijk veel te veel voor de "aansluiting", maar om maar even aan te geven dat het niet zo zwart wit is.

De bouwer smeert je nu de duurst mogelijke oplossing aan, vooor een situatie die wellicht helemaal nooit voorkomt. En dan nog zal het eerder aan verdeling van de fases liggen dan dat de aansluiting daadwerkelijk te licht is.

Of wil hij toevallig een kookgroep plaatsen op 1 fase, en is hij (terecht) bang dat hij op 3x25A 1 fase overbelast? 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 :o :o :o :o :+ :+ :+ :+ :+
Bij ons is de aap in ieder geval uit de mouw, er zijn een aantal bouwnr's (van de 17 totaal) met een optie tot laadpaal en "voor het gemak" is iedereen daardoor op 3x40A gezet. Ik ga met een andere installateur een second opinion vragen en er een opleverpunt van maken.

• Blihi
shoombak schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:52:
[...]

Bij ons is de aap in ieder geval uit de mouw, er zijn een aantal bouwnr's (van de 17 totaal) met een optie tot laadpaal en "voor het gemak" is iedereen daardoor op 3x40A gezet. Ik ga met een andere installateur een second opinion vragen en er een opleverpunt van maken.
Dat is wel schandalig zeg. Voor het gemak van een paar meteen de hele straat op enorme kosten jagen.

Dat is zeker een opleverpunt: Zorg ervoor dat het een protestpunt is en dat je dus die 5% achter kunt blijven houden tot het hersteld is. Dat is zeker in deze crisistijd verstandig, want de netbeheerders doen geen werk meer bij mensen thuis in de meterkast. Het kan dus zomaar zijn dat het maanden duurt voordat dit hersteld is/kan worden.

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 10:19
shoombak schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:52:
[...]

Voor een laadpaal heb je toch ook geen 3x40a nodig toch?

• Blihi
Dat ligt aan de laadpaal. Voor sommige wel, want dan kom je voor het totaal van de installatie boven het maximum van 3x25A (17 kW). Voor een standaard 11 kW lader zal het geen probleem zijn.

• Woolfy681
  • Registratie: november 2004
Ik zie hier nu een hoop voorbij komen over electra dus ben ik even gaan kijken in mijn documentatie hier wordt het volgende genoemd:

Elektra
In de woning wordt een elektrische installatie aangelegd volgens de voorschriften van het energiebedrijf. De installatie voldoet aan normblad NEN 1010. De meterkast wordt voorzien van twee aardlekschakelaars. De installatie wordt in de meterkast verdeeld over zeven groepen:
• Eén groep ten behoeve van de wasmachine
• Eén groep ten behoeve van de PV-panelen
• Twee groepen ten behoeve van elektrisch koken (2x230V, 7,3 kW)
• Drie groepen ten behoeve van elektra algemeen

Is dit in orde of moet ik ook een gevecht aan gaan voor de juiste aansluiting we hebben overigens geen WP waar rekening mee gehouden moet worden.

Als ik zelf kijk lijkt het wel in orde, maar toch even de vraag voor de zekerheid.

• GeeMoney
  • Nu online
Woolfy681 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:37:
Ik zie hier nu een hoop voorbij komen over electra dus ben ik even gaan kijken in mijn documentatie hier wordt het volgende genoemd:

Elektra
In de woning wordt een elektrische installatie aangelegd volgens de voorschriften van het energiebedrijf. De installatie voldoet aan normblad NEN 1010. De meterkast wordt voorzien van twee aardlekschakelaars. De installatie wordt in de meterkast verdeeld over zeven groepen:
• Eén groep ten behoeve van de wasmachine
• Eén groep ten behoeve van de PV-panelen
• Twee groepen ten behoeve van elektrisch koken (2x230V, 7,3 kW)
• Drie groepen ten behoeve van elektra algemeen

Is dit in orde of moet ik ook een gevecht aan gaan voor de juiste aansluiting we hebben overigens geen WP waar rekening mee gehouden moet worden.

Als ik zelf kijk lijkt het wel in orde, maar toch even de vraag voor de zekerheid.
Lijkt niet in orde. Hoeveel panelen krijg je? Met een beetje aantal moet dat al een krachtgroep worden op een 3-fase omvormer.
Ook krijg je een "kookgroep" op zich met een 1-fase aansluiting niet fout dacht ik maar als je 3x25 krijgt is het zeker weten niet goed. (en 3x25 is wat je eigenlijk wilt hebben).
Ook zie ik geen aparte groep voor een droger, en waar zitten je keuken apparaten op? Lijkt mij allemaal wat karig.

• Woolfy681
GeeMoney schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:42:
[...]

Lijkt niet in orde. Hoeveel panelen krijg je? Met een beetje aantal moet dat al een krachtgroep worden op een 3-fase omvormer.
Ook krijg je een "kookgroep" op zich met een 1-fase aansluiting niet fout dacht ik maar als je 3x25 krijgt is het zeker weten niet goed. (en 3x25 is wat je eigenlijk wilt hebben).
Ook zie ik geen aparte groep voor een droger, en waar zitten je keuken apparaten op? Lijkt mij allemaal wat karig.
We krijgen waarschijnlijk standaard 2 panelen om aan de voorwaarde van de 0,4 epc te voel doen. Dit wil ik later wel uitbreiden naar 10 stuks.
Voor de wasdroger dienen we een meerprijs te betalen en is niet standaard.

Hier nog de meerwerk keuzes welke met de groepen te maken hebben:
Enkele wandcontactdoos op aparte groep 1x220V / tot 3,5 K/Watt
Enkele wandcontactdoos in vloer op aparte groep 1x220V / tot 3,5 K/Watt
Uitbreiding meterkast met een extra aardlekschakelaar (vanaf de 9e groep)
Elektra berging op aparte groep

Volgens mij bieden ze het heel uitgekleed aan en is de rest dus allemaal meer werk.

• Blihi
Ja, dat is de standaard handelswijze.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:58:
[...]

Dat is wel schandalig zeg. Voor het gemak van een paar meteen de hele straat op enorme kosten jagen.

Dat is zeker een opleverpunt: Zorg ervoor dat het een protestpunt is en dat je dus die 5% achter kunt blijven houden tot het hersteld is. Dat is zeker in deze crisistijd verstandig, want de netbeheerders doen geen werk meer bij mensen thuis in de meterkast. Het kan dus zomaar zijn dat het maanden duurt voordat dit hersteld is/kan worden.
En zorg ook dat de meerkosten verrekend worden: want als het een half jaar duurt heb jij voor niks meer kosten zitten maken die gewoon hadden voorkomen kunnen worden (zie het als een lekkage die ze laten voortdruppelen waardoor er een bruine vlek op je plafond komt...)
Woolfy681 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:54:
[...]

.....

Volgens mij bieden ze het heel uitgekleed aan en is de rest dus allemaal meer werk.
Op zich is het niet zo dat het helemaal uitgekleed is. De nieuwe NEN1010 (waar het spulletje aan moet voldoen) maakt dat bijvoorbeeld de wasmachine en wasdroger op dezelfde groep mogen (en het kan in de praktijk ook heel goed met de warmtepompdrogers van tegenwoordig). Daarnaast is het natuurlijk zo dat je aannemer helemaal niet weet wat jij wilt: 2 ovens? quooker? 2 vaatwassers? op die laatste na is het helemaal niet gek om het wel te doen, maar ook niet gek om het niet te doen. Als ze dat nu allemaal al als extra groepen aanbieden, wordt een huis wellicht onnodig duur en prijst de aannemer zichzelf de markt uit. Het gaat daarbij dus niet alleen om de groepen maar ook om andere zaken als: buitenkranen, loze leidingen tbv zonwering, extra zonnepanelen. Uiteindelijk moet de bussinesscase van de aannemer kloppen. Wat het vervolgens wel moeilijk maakt is dat elke wijziging apart verwerkt moet worden, dus voor mensen die een meer 'af huis' willen hebben wordt het dan wel 'onnodig' duur. (maar als alle opties op voorhand waren toegepast, was het project misschien wel niet doorgegaan vanwege de stichtingskosten die te hoog worden)

[Voor 23% gewijzigd door Sammy_tukker op 09-04-2020 09:10]

• Woolfy681
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:07:

Op zich is het niet zo dat het helemaal uitgekleed is. De nieuwe NEN1010 (waar het spulletje aan moet voldoen) maakt dat bijvoorbeeld de wasmachine en wasdroger op dezelfde groep mogen (en het kan in de praktijk ook heel goed met de warmtepompdrogers van tegenwoordig). Daarnaast is het natuurlijk zo dat je aannemer helemaal niet weet wat jij wilt: 2 ovens? quooker? 2 vaatwassers? op die laatste na is het helemaal niet gek om het wel te doen, maar ook niet gek om het niet te doen. Als ze dat nu allemaal al als extra groepen aanbieden, wordt een huis wellicht onnodig duur en prijst de aannemer zichzelf de markt uit. Het gaat daarbij dus niet alleen om de groepen maar ook om andere zaken als: buitenkranen, loze leidingen tbv zonwering, extra zonnepanelen. Uiteindelijk moet de bussinesscase van de aannemer kloppen. Wat het vervolgens wel moeilijk maakt is dat elke wijziging apart verwerkt moet worden, dus voor mensen die een meer 'af huis' willen hebben wordt het dan wel 'onnodig' duur. (maar als alle opties op voorhand waren toegepast, was het project misschien wel niet doorgegaan vanwege de stichtingskosten die te hoog worden)
Uitgekleed is ook niet slecht bedoeld in deze :)
Snap dat ze geen dingen aan willen bieden die niet nodig zijn en het inderdaad onnodig duur maken voor sommigen. zie voorbeeld hier boven van 3*40 ampère.
Ik zie hem zelf wel als redelijk en gewoon standaard 3 groepen voor algemeen vind ik prima als je de tuin apart wil is dat een optie en vind ik ook prima.
Volgende week heb ik een gesprek met de woonadviseur en daar wil ik wel de vraag neer leggen over de kookgroep hoeveel ampère deze is.
Ik heb voor de apparatuur in de keuken al extra wandcontactdozen op een aparte groep meegenomen en een extra aardlek aangezien je het aantal groepen op een aardlek gaat overschrijden.

Het gaat mij vooral om aandachtspunten aangezien ik wel basis electro kennis heb, maar dit voor ons het eerste nieuwbouw huis is en we het graag goed willen hebben.

[Voor 4% gewijzigd door Woolfy681 op 09-04-2020 09:44]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:23:
Dat ligt aan de laadpaal. Voor sommige wel, want dan kom je voor het totaal van de installatie boven het maximum van 3x25A (17 kW). Voor een standaard 11 kW lader zal het geen probleem zijn.
Waarom moet je thuis snelladen?
Voor de vastrechtmeerprijs/jaar kun je haast een slimme lader halen, lijkt me een betere keus.

• Blihi
Geen idee. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen een argument is.

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:04
gisteren is ons huis opgeleverd! kleine 30 punten die nog afgewerkt moeten worden. Bad moet vervangen worden (verkeerde kleur), elektriciteit in de keuken klopte nog niet, 2 deuren kapot, maar de rest vooral kleine beschadigingen.
De uitvoerder gaf aan dat ze bij huizen in het project nu in de problemen gaan komen, omdat ze onvoldoende schakelmateriaal (stopcontacten etc) geleverd krijgen. Dit komt uit italie/belgie (niko), maar is nu bijna op waardoor huizen niet meer afgebouwd kunnen worden.
Bouwmateriaal zou er nog genoeg zijn.

• Blihi
Wat is dat toch. Bad verkeerde kleur? Hoe dan?

Ik vind het echt bizar hoe slecht de bouw zijn processen op orde heeft. Ook in ons project gaat zo ontzettend veel fout. Geen wonder dat de marges onder druk staan als je alles dubbel moet doen.

Ik begrijp werkelijk niet wat de rol van de uitvoerder in dit geheel is. Hij zou degene moeten zijn die de boel controleert, maar blijkbaar doet hij dat totaal niet. Wij kunnen gelukkig zelf gemakkelijk de bouw op en de meeste kopers maken daar gebruik van om allerlei gebreken op tijd aan te kaarten.

• Sammy_tukker
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:02:

Ik vind het echt bizar hoe slecht de bouw zijn processen op orde heeft. Ook in ons project gaat zo ontzettend veel fout. Geen wonder dat de marges onder druk staan als je alles dubbel moet doen.

Ik begrijp werkelijk niet wat de rol van de uitvoerder in dit geheel is. Hij zou degene moeten zijn die de boel controleert, maar blijkbaar doet hij dat totaal niet. Wij kunnen gelukkig zelf gemakkelijk de bouw op en de meeste kopers maken daar gebruik van om allerlei gebreken op tijd aan te kaarten.
graag verwijs ik je naar: https://gathering.tweaker...message/59763260#59763260 Daar staat wat meer toegelicht over wat een uitvoerder zoal doet 8)7

Waar het volgens mij vooral spaak loopt is de bemoeizucht van kopers en dit bedoel ik niet lullig, want het is hun huis en hun kindje (en ja ik heb ook met dit bijltje gehakt, in 2018 is mijn projectwoning opgeleverd, dus ik weet hoe je je kunt voelen). Ik zal dat proberen toe te lichten aan de hand van mijn eigen werkervaringen.

Ik zelf werk bij een middelgrote GWW aannemer als contractmanager. Dit betekend dat ik verantwoordelijk ben voor het afsluiten van contracten met opdrachtgevers, veelal Rijkswaterstaat in mijn geval. Over het algemeen komen zij met een contract en moeten wij daarvoor tekenen bij het kruisje en kan er niets worden aangepast, zelfs niet als dat beter voor de klant is. Nu zijn die contracten veelal in de vorm van D&C en dat betekend grofweg dat wij de Opdracht krijgen om een snelweg tussen punt A en punt B te bouwen en dat die minstens 1600 auto's/ uur kan verwerken (en voldoet aan 100.000 andere functionele eisen). Op basis daarvan ontwerpen en bouwen wij deze snelweg die dan dus voldoet aan de richtlijnen en eisen die zijn meegegeven. En nu komt het belangrijkste: de opdrachtgever komt feitelijk niet buiten om ons werk te controleren: Hij laat toetsen wat wij ontworpen hebben en hij laat toetsen wat wij gebouwd hebben (en of dat overeen komt met het ontwerp). Als dit zuiver gebeurd, krijgt hij een toetsverslag van zijn ingehuurde toetser en weet hij dat hij rechtmatig kan betalen. Dit hele proces loopt perfect, totdat de opdrachtgever (niet de toetser) 'naar buiten komt' en buiten gaat kijken om te checken of wat gebouwd wordt ook daadwerkelijk is wat hij verwachtte aan te treffen (heel extreem: hij verwachte een tunnel maar op basis van de functionele eisen kon de aannemer een brug bouwen die veel goedkoper is maar wel aan alle eisen voldoet). Dan kom je op het punt dat de Opdrachtgever niet meer wil betalen maar dat feitelijk wel moet, want hij krijgt wat hij heeft geeisd. Toch werkt dit in de praktijk heel goed, want de Opdrachtgever komt eigenlijk nooit buiten, of past zijn eisen aan als hij toch het gevoel heeft dat hij zijn gewenste tunnel echt moet hebben (en betaald daarvoor bij).

Nu komt de vergelijking met huizenbouw: wij kopers willen graag al heel vroeg een keer kijken in het huis wat voor ons gebouwd wordt en wat ons kindje is. Als we dan dingen aantreffen die we niet verwachten maar wel volgens de eisen van het contract zijn gaan we over de pis (bijvoorbeeld een 1fase aansluiting). En we gaan nog meer over de pis als bij oplevering zaken niet helemaal zijn zoals we ze wensen (dezelfde 1 fase aansluiting, terwijl we helemaal niet hebben afgesproken dat er perse een 3 fase aansluiting zou moeten komen). En wat we met zijn allen nog moeilijker vinden is geloven dat bij oplevering alles al spik en span is, want we houden immers al bij voorbaad 5% achter dus echt veel vertrouwen in de aannemer hebben we ook niet. Als we daarentegen een externe toetser (bijvoorbeeld een opleverkeurder van VEH) de oplevering laten uitvoeren (er vanuit gaande dat hij de eisen waaraan het spulletje moet voldoen goed kent) dan krijg je een veel eerlijker oplevering, want het gevoel van zowel de aannemer als de koper wordt hierbij op een laag pitje gezet.

[Voor 65% gewijzigd door Sammy_tukker op 09-04-2020 11:30]

• Blihi
Dat is het perspectief van de uitvoerder. Maar je zou het ook niet accepteren als je een auto bestelt en je krijgt er een in een andere kleur, met vier verschillende wielen en zonder radio. Oh, en de 3e versnelling doet het ook nog niet.

Voor ruim 6 ton vind ik toch echt dat ik mag verwachten dat de uitvoerder de boel controleert voordat ik dat zelf moet doen.

• Sammy_tukker
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:24:
Dat is het perspectief van de uitvoerder. Maar je zou het ook niet accepteren als je een auto bestelt en je krijgt er een in een andere kleur, met vier verschillende wielen en zonder radio. Oh, en de 3e versnelling doet het ook nog niet.

Voor ruim 6 ton vind ik toch echt dat ik mag verwachten dat de uitvoerder de boel controleert voordat ik dat zelf moet doen.
Nee dat klopt zeker, maar bij een auto betaal ik hem geheel voordat ik uit de showroom rijd (ik ben het overigens wel met je voorbeeld eens hoor, want dat is ook altijd het voorbeeld wat ik roep tegen mijn collega's als het weer eens niet zo lekker loopt :+ )

En wellicht helpt het bij mijn relativatie vermogen dat ik zelf maar 2 opleverpunten op mijn hele huis had (nieuwe EPC berekening ivm hoog temperatuur radiator ipv de ltv radiatoren die in de TO stonden en wat schilderwerk)

[Voor 13% gewijzigd door Sammy_tukker op 09-04-2020 11:34]

• Blihi
De nieuwbouw betaal je ook in zijn geheel vooraf. Alleen een bankgarantie blijft staan, dus dat argument zie ik niet helemaal.

• Sammy_tukker
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:42:
De nieuwbouw betaal je ook in zijn geheel vooraf. Alleen een bankgarantie blijft staan, dus dat argument zie ik niet helemaal.
Ik heb nog nooit een auto met bankgarantie gekocht, jij wel? die is juist bedoeld als stok om de boel ook na oplevering nog voor elkaar te boksen. Blijkbaar hebben we (ik ook hoor ;) ) geen vertrouwen in de aannemers.
En als het goed is loopt de termijnstaat gelijk met werk gereed: als de fundering is gestort krijg je daar een factuur voor, bg vloer gereed -> factuur enz.

Als dat niet zou gebeuren en het hele zwikkie achteraf betaald zou moeten worden wordt het helemaal een ingewikkelde materie, want dan moet je al een hypotheek regelen bij koop en moet de offerte nog steeds geldig zijn bij oplevering (betaling) wat zomaar een 13 maanden later kan zijn (geen hypotheek is zo lang geldig) en zou je dan pas ook bij de notaris zitten voor overdracht van de grond en krijg je ook nog eens de voorfinanciering van je aannemer voor je voeten (en geloof me daar wordt niemand blij van: jij niet want dan betaal je zomaar 6% en ben je afhankelijk van de solvabiliteit van de aannemer en de aannemer niet want zijn liquiditeit gaat volledig door het putje)

[Voor 35% gewijzigd door Sammy_tukker op 09-04-2020 11:52]

• Blihi
Ik heb best vertrouwen in de goede wil van de aannemer, maar niet in de kwaliteit van het werk uitgevoerd door alle onder-, onder-, onderaannemers en ik baal er nogal van dat niemand dit werk controleert.

• Sammy_tukker
  • Nu online
Hmm dus je hebt ook geen vertrouwen in de de leveranciers van de velgen, van je banden, van je ventielletje bij auto's (ja want ook dat zijn onder- onder- onderleveranciers): die moeten gewoon ook hun kwaliteit borgen en dat is ook altijd de vraag die wij aan onderaannemers vragen: toon zelf maar aan dat je voldoet aan de (kwaliteits) eisen en wij komen risicogestuurd toetsen. Het kernprobleem bij bouwen blijft toch echt liggen in het feit dat wij de fabriek zien waar gebouwd wordt (gewoon buiten in de definitieve situatie).

En bij auto's treden in the end gewoon dezelfde problemen op: kijk voor de grap even in het grote tesla aflevertopic aan het einde van vorig jaar: je wilt niet weten hoeveel tesla's met krassen, half volle 'tanks' en andere onvolkomenheden werden afgeleverd en iedereen vond het best en had er wel vertrouwen in dat het nog goed zou komen (toch ook een product van circa 50K (ow nee da's anders want die betaald mijn leasemaatschappij :+ ) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1917426

• GeeMoney
  • Nu online
@Sammy_tukker wat natuurlijk ook mee speelt is dat als wij als koper niet die controle zouden kunnen doen op het meerwerk of andere afspraken die we met elkaar dus afgesproken hebben, veel van die zaken achteraf niet meer te corrigeren zijn. (of de bouwer wilt het niet, of de kosten zijn te hoog, of het kan helemaal niet meer).
En wat natuurlijk ook gek is, is dat in veel gevallen niet van tevoren duidelijke informatie beschikbaar is voor de koper. (Hoezo weet je niet hoeveel panelen er geplaatst gaan worden als die woning al 10x is neergezet?) Of dat een koof vol zit of juist benodigd is vanwege stand leidingen. Voordat een plan in de verkoop gaat zijn die tekeningen er allemaal al want hoe kan anders het bestek gemaakt worden en een kosten raming?

Het gaat voor veel mensen om de grootste uitgave van hun leven, ik vind het niet zo heel gek dat je als koper daarvoor wat bescherming krijgt.

Als ik een auto bestel met 7 zit plaatsen in plaats van 5 en bij aflevering/ophalen blijkt hij er 5 te hebben dan laat ik hem dus mooi staan en bestellen ze wel het juiste type.
Dit gaat bij een woning lastig ;) .
Dan zegt die voorman doodleuk, ja die toilet had inderdaad naar de andere kant gemoeten maarja, ik zal je compenseren voor €500,- voor het ongemak en ik kijk daar vervolgens 10-20 of 30 jaar tegenaan.

[Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2020 12:22]

• Blihi
@Sammy_tukker Zo'n Tesla wordt dan ook met haast in elkaar geklust, dat kan ik van mijn huis niet zeggen :+

Ik begrijp je punt wel, maar toch gaat de vergelijking mank. Een auto is een onroerend goed. Als het echt fout gaat wordt het omgeruild voor een andere (of in ieder geval tijdelijk tot de fouten hersteld zijn). Met een huis kan dat niet.

Veel fouten zouden, als ik ze niet gemeld had, onherstelbaar zijn terwijl het allemaal echt goed op de tekeningen staat:
  • Vergeten leidingwerk buitenkraan
  • Verwijderd zacht blok in de betonvloer (zat er wel, is door de staalvlechter op een zondagmiddag aan de kant gesmeten)
  • Ontbrekend leidingwerk elektra cq. verkeerde maatvoering elektra
  • Kapot getrapte afvoer van het kookeiland (moest onder de ribcasettevloer hersteld worden)
Bij een auto worden de ventieldopjes gemaakt in een fabriek. Die fabriek heeft kwaliteitscontroles (vaak op batch niveau). Dan kan het mis gaan, maar als de monteur de banden oppompt bij de afleverbeurt ziet deze dat en vervangt de dopjes voordat jij daar last van krijgt.

In de bouw ziet de staalvlechter een stuk piepschuim dat hem in de weg ligt en dus gooit hij dat maar gewoon aan de kant, want je, waarom zou dat er in vredesnaam liggen. Die staalvlechter vraagt het niet even na bij de uitvoerder, want dat kost tijd en hij heeft die klus aangenomen, dus meer tijd betekent minder geld per uur. En omdat hij eigenlijk teveel werk heeft aangenomen, staat hij op zondagmiddag staal te vlechten en dan is de uitvoerder er natuurlijk niet.

Het probleem is, mijns inziens, dat de hoofdaannemer van goede wil is, maar dat het de onderaannemers gewoon geen donder kan schelen. Die hebben de klus aangenomen, dus willen er zo min mogelijk tijd aan spenderen.

Het zou beter zijn om een boeteclausule in te bouwen. Voor ieder opleverpunt betaalt de aannemer een x bedrag (naast het herstellen ervan). Die aannemer kan dat dan weer doorbelasten aan de onderaannemers, etc. Moet je kijken hoe de kwaliteit omhoog schiet,

Tot zover mijn rant.

• mister_S
Ik denk dat het te simpel is om te stellen dat het de onderaannemers niet boeit, dat lijkt me sterk. Er zijn gewoon zoveel verschillende schakels in werking dat een klein foutje in communicatie al kan leiden tot grote fouten (bijvoorbeeld badkamer verkeerde kleur). Hiervoor moet je de koper erbij betrekken, gratis extra controle, maar daar gaat het ook weer mis met communicatie. Ze zijn hier deze week al begonnen met bouw, maar er zijn nog een aantal dingen die mij nog steeds niet duidelijk zijn bijvoorbeeld. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat de kopersbegeleider tig mensen mijn vragen moet voorleggen om tot een antwoord te komen.

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
koendio schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:31:
gisteren is ons huis opgeleverd! kleine 30 punten die nog afgewerkt moeten worden. Bad moet vervangen worden (verkeerde kleur), elektriciteit in de keuken klopte nog niet, 2 deuren kapot, maar de rest vooral kleine beschadigingen.
De uitvoerder gaf aan dat ze bij huizen in het project nu in de problemen gaan komen, omdat ze onvoldoende schakelmateriaal (stopcontacten etc) geleverd krijgen. Dit komt uit italie/belgie (niko), maar is nu bijna op waardoor huizen niet meer afgebouwd kunnen worden.
Bouwmateriaal zou er nog genoeg zijn.
Niet verkrijgbaar, of niet bij de standaard leverancier verkrijgbaar... dat zijn twee heel verschillende dingen.

Het materiaal is hoogstwaarschijnlijk gewoon leverbaar, ook op korte termijn, maar dan wel via een andere leverancier die mogelijk iets duurder is. En dat willen de meeste aannemers niet, want kost moeite. Gewoon aangeven dat het niet leverbaar is is dan de makkelijkste optie.

Had het zelf bij de bouw van de garage na oplevering. Via de vaste leverancier, 30 weken levertijd. Bij een alternatieve leverancier stond het gewoon op voorraad, wellicht iets duurder, maar ik had ze wel met een week geleverd.

• Sammy_tukker
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:20:
@Sammy_tukker wat natuurlijk ook mee speelt is dat als wij als koper niet die controle zouden kunnen doen op het meerwerk of andere afspraken die we met elkaar dus afgesproken hebben, veel van die zaken achteraf niet meer te corrigeren zijn. (of de bouwer wilt het niet, of de kosten zijn te hoog, of het kan helemaal niet meer).
En wat natuurlijk ook gek is, is dat in veel gevallen niet van tevoren duidelijke informatie beschikbaar is voor de koper. (Hoezo weet je niet hoeveel panelen er geplaatst gaan worden als die woning al 10x is neergezet?) Of dat een koof vol zit of juist benodigd is vanwege stand leidingen. Voordat een plan in de verkoop gaat zijn die tekeningen er allemaal al want hoe kan anders het bestek gemaakt worden en een kosten raming?

Het gaat voor veel mensen om de grootste uitgave van hun leven, ik vind het niet zo heel gek dat je als koper daarvoor wat bescherming krijgt.

Als ik een auto bestel met 7 zit plaatsen in plaats van 5 en bij aflevering/ophalen blijkt hij er 5 te hebben dan laat ik hem dus mooi staan en bestellen ze wel het juiste type.
Dit gaat bij een woning lastig ;) .
Dan zegt die voorman doodleuk, ja die toilet had inderdaad naar de andere kant gemoeten maarja, ik zal je compenseren voor €500,- voor het ongemak en ik kijk daar vervolgens 10-20 of 30 jaar tegenaan.
Ik ga er hopelijk gestructureerd op in:
1. mijn stelling: Alles wat te bouwen is is ook weer af te breken en opnieuw te bouwen, dus correctie achteraf kan altijd.

2. hoeveel panelen er worden geplaatst is van tich veranderende omstandigheden afhankelijk: OOST/WEST/ZUID ligging, dakhelling, rendement van de de panelen en dan heb ik het nog niet eens over de optimalisaties als isolatie die elders in het huis worden doorgevoerd waardoor er minder panelen nodig zijn

3. eens, maar je hebt ook woningborg en die bankgarantie is vooral voor bescherming bij omvallen van de bouwer (maar die bankgarantie moet vooral blijven bestaan hoor)

4. ga terug naar 1 ;) en in het geval van het toilet aan de verkeerde kant werkt het best simpel: of de bouwer past het aan (want het voldoet feitelijk niet aan de eisen die gesteld zijn) of hij compenseert mij dusdanig dat ik het door een derde kan laten aanpassen, inclusief het overnemen van de garantie (en heb je zelf de keuze of je dat echt wilt, in het geval van een auto: of je levert hem in de gewenst blauwe kleur, of je geeft mij 10k korting en laat hem eventueel wel in blauw spuiten, maar voor 10K cash wil ik best in een knalrode auto rondrijden :+ ). (in mijn geval was het na overleg tussen mij en mijn aannemer bijvoorbeeld de vraag of er andere radiatoren geplaatst moesten worden (de beloofde LTV panelen) de bouwer was er heel duidelijk in: als jij het eist gaan we dat doen maar ik wil ook wel aantonen dat het nog steeds voldoet aan alle eisen (behalve de regel in de TO) en dat je er in comfort op vooruit gaat (wat feitelijk klopt want de slaapkamers kan ik nu in een kwartiertje warmstoken wat ik feitelijk lekkerder vind dan altijd in de 20 graden te moeten slapen om er overdag ook fatsoenlijk te kunnen zitten), Mijn voorstel was toen dan lever je maar een nieuwe EPC berekening aan en dat heeft hij toen netjes gedaan.)
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:41:
@Sammy_tukker Zo'n Tesla wordt dan ook met haast in elkaar geklust, dat kan ik van mijn huis niet zeggen :+

Ik begrijp je punt wel, maar toch gaat de vergelijking mank. Een auto is een onroerend goed. Als het echt fout gaat wordt het omgeruild voor een andere (of in ieder geval tijdelijk tot de fouten hersteld zijn). Met een huis kan dat niet.

Veel fouten zouden, als ik ze niet gemeld had, onherstelbaar zijn terwijl het allemaal echt goed op de tekeningen staat:
  • Vergeten leidingwerk buitenkraan
  • Verwijderd zacht blok in de betonvloer (zat er wel, is door de staalvlechter op een zondagmiddag aan de kant gesmeten)
  • Ontbrekend leidingwerk elektra cq. verkeerde maatvoering elektra
  • Kapot getrapte afvoer van het kookeiland (moest onder de ribcasettevloer hersteld worden)
Bij een auto worden de ventieldopjes gemaakt in een fabriek. Die fabriek heeft kwaliteitscontroles (vaak op batch niveau). Dan kan het mis gaan, maar als de monteur de banden oppompt bij de afleverbeurt ziet deze dat en vervangt de dopjes voordat jij daar last van krijgt.

In de bouw ziet de staalvlechter een stuk piepschuim dat hem in de weg ligt en dus gooit hij dat maar gewoon aan de kant, want je, waarom zou dat er in vredesnaam liggen. Die staalvlechter vraagt het niet even na bij de uitvoerder, want dat kost tijd en hij heeft die klus aangenomen, dus meer tijd betekent minder geld per uur. En omdat hij eigenlijk teveel werk heeft aangenomen, staat hij op zondagmiddag staal te vlechten en dan is de uitvoerder er natuurlijk niet.

Het probleem is, mijns inziens, dat de hoofdaannemer van goede wil is, maar dat het de onderaannemers gewoon geen donder kan schelen. Die hebben de klus aangenomen, dus willen er zo min mogelijk tijd aan spenderen.

Het zou beter zijn om een boeteclausule in te bouwen. Voor ieder opleverpunt betaalt de aannemer een x bedrag (naast het herstellen ervan). Die aannemer kan dat dan weer doorbelasten aan de onderaannemers, etc. Moet je kijken hoe de kwaliteit omhoog schiet,

Tot zover mijn rant.
ook hier zal ik ff op ingaan:

1. fouten kunnen altijd hersteld worden: het is ooit van een zandvlakte opgebouwd dus altijd af te breken en opnieuw op te bouwen (nee ik snap dat dat niet altijd economisch is maar het kan: een auto van de verkeerder kleur in de schredder mikken is ook niet echt economisch)

2. van die staalvlechter: een gat in de vloer kan altijd wel geboord worden, kwestie van na laten rekenen door een constructeur en je hebt hetzelfde einddoel (dat het goedkoper was voor de aannemer om met piepschuim te werken das niet relevant het gaat om het einddoel)

3. Boetes werken over het algemeen averechts, want daar gaan aannemers zich alleen maar tegen indekken, denk bijvoorbeeld aan 'ow dan nemen we een maandje extra de tijd om zelf allerlei controles uit te voeren om de boetes voor te zijn': dan denk ik over het algemeen dat mensen liever de sleutel een maand eerder hebben en terwijl ze zelf aan het klussen zijn er af en toe nog een mannetje over de vloer komt om de opleverpunten te fixen. Of nog erger: aannemers nemen in de prijs mee dat ze 10 opleverpunten keer 500 euro boete gaan aftikken dus maken de huizen 5000 euro duurder |:(

Wat ik wel graag zou zien is dat aannemers voorafgaand aan een oplevering al komen met: goh het huis ziet er netjes uit alleen hebben we al gezien dat er een kras op raam X zit en de WC ondersteboven is geplaatst: dat lijkt mij een stukje beheersing van je vak en geeft mij het gevoel dat de aannemer serieus met zijn werk omgaat. (wij doen dit zelf altijd en ik merk zelf bij Rijkswaterstaat mensen dat ze dan al heel snel in de meewerkmodus zitten, en dat zijn toch mensen die vaker met aannemers hakken)

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:04
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:02:

vandaag hebben ze het nieuwe bad geplaatst (we hadden de verkeerde kleur al bij de voorschouw opgemerkt).
Schijnbaar zat er 1 nummertje verschil in de bestelling tussen wit en mat-wit.
vwb de elektra keuken: uitvoerder gaf aan dat de elektricien waarschijnlijk met een oude tekening heeft gewerkt. De keukenzaak (projectleverancier) heeft op een later tijdstip veranderd dat de elektra kookplaat van 2 naar 3 fases moest.

• Jheroun
  • Laatst online: 01-06 13:15
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:14:

Nu komt de vergelijking met huizenbouw: wij kopers willen graag al heel vroeg een keer kijken in het huis wat voor ons gebouwd wordt en wat ons kindje is. Als we dan dingen aantreffen die we niet verwachten maar wel volgens de eisen van het contract zijn gaan we over de pis (bijvoorbeeld een 1fase aansluiting). En we gaan nog meer over de pis als bij oplevering zaken niet helemaal zijn zoals we ze wensen (dezelfde 1 fase aansluiting, terwijl we helemaal niet hebben afgesproken dat er perse een 3 fase aansluiting zou moeten komen). En wat we met zijn allen nog moeilijker vinden is geloven dat bij oplevering alles al spik en span is, want we houden immers al bij voorbaad 5% achter dus echt veel vertrouwen in de aannemer hebben we ook niet. Als we daarentegen een externe toetser (bijvoorbeeld een opleverkeurder van VEH) de oplevering laten uitvoeren (er vanuit gaande dat hij de eisen waaraan het spulletje moet voldoen goed kent) dan krijg je een veel eerlijker oplevering, want het gevoel van zowel de aannemer als de koper wordt hierbij op een laag pitje gezet.
Het verschil tussen functionele eis en praktische verwachting klopt uiteraard, vaak maken mensen zich tijdens het proces om dingen die voor het invullen van bijvoorbeeld de vereiste EPC niet uitmaken. Maar dit houdt echt op bij specifieke wensen die gewoon duidelijk verkeerd, of kapot, worden opgeleverd.

Daarnaast is het juiste specificeren heel erg moeilijk en tijdrovend. 'uitvoeren in rode baksteen' lijkt duidelijk, maar als vrager is je beeld daarbij wellicht dat die 60x100x2500mm is en degene die het uitvoert denkt aan iets anders. Dan moet je dus tot op absurd niveau gaan specificieren wat het formaat is, welke RAL tint jij bedoelt met rood, van wat voor kleisoort het gemaakt moet zijn en hoe heet die gebakken moet zijn. En dan vergeet ik nog 100 dingen. Persoonlijk vind ik die aanpak dan ook voor geen meter werken, ook in mijn werk niet, dus toets je regelmatig of dingen goed zijn, of het bad dat is besteld bv de goede kleur heeft.

Nou snap ik ook wel dat je niet even een proces kan inregelen waarin de koper de bestellijst voor de badkamer of het legplan van de vloerverwarming controleert en ook dat is onwerkbaar maar overleggen helpt. Een externe toetser helpt alleen op het zuiver bouwtechnische, of die moet op pad gaan met de totale optielijst om te controleren of de wc potten wel de goede tint roze zijn.

Mijn vorige huis was ook nieuwbouw, in 2009 opgeleverd door de BAM, met een handjevol opleverpunten die een dag of wat later verholpen waren. Echt nagenoeg perfect. Die 5% regeling wegens 'wantrouwen' was toen dus ook niet van toepassing. Ons huidige huis, eind 2019 opgeleverd door van Stiphout kende bij oplevering een dikke 50 opleverpunten, nadat we er gingen wonen kwamen er nog een stuk of 10 bij en actie vanuit de bouwer is zeer beperkt. We zijn nu 5 maanden verder maar het ziet er niet naar uit dat die bankgarantie binnenkort vrijgegeven wordt. Ik had als koper graag dat het anders was maar dat soort regelingen zijn er omdat het te vaak voorkomt dat het niet goed is. Als je iets koopt bij de mediamarkt en het is zo brak dan breng je het terug en dan krijg je een nieuwe, dat gaat met een huis natuurlijk niet dus moet er wel op een andere manier enig pressiemiddel zijn. Niet dat je er veel aan hebt overigens, de bouwer krijgt zijn geld niet maar mijn bad (goede kleur, wel een stukje af) kan ik niet zelf laten vervangen want die bankgarantie blijft gewoon tot in de eeuwigheid bij de notaris staan totdat ik een procedure start.
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:31:
3. Boetes werken over het algemeen averechts, want daar gaan aannemers zich alleen maar tegen indekken, denk bijvoorbeeld aan 'ow dan nemen we een maandje extra de tijd om zelf allerlei controles uit te voeren om de boetes voor te zijn': dan denk ik over het algemeen dat mensen liever de sleutel een maand eerder hebben en terwijl ze zelf aan het klussen zijn er af en toe nog een mannetje over de vloer komt om de opleverpunten te fixen. Of nog erger: aannemers nemen in de prijs mee dat ze 10 opleverpunten keer 500 euro boete gaan aftikken dus maken de huizen 5000 euro duurder |:(
Ik had met liefde 3 maanden later de sleutel ontvangen als dan alles gewoon af was. Serieus. En dan bedoel ik de direct evidente punten. Dat ze in de bouw niet zien dat de betonnen overstek boven een zolderraam niet afdoende is om bij windkracht 8 te voorkomen dat er water naar binnen blaast kan ik begrijpen. Dat neem ik de architect kwalijk, ik hoop dat de uitvoerder die het nog moet oplossen daar ook de rekening heen stuurt :P

Wellicht is jouw ervaring dat de punten met een maandje opgelost waren maar ik zit na 5 maanden nog steeds met een berg punten en een aannemer die niet bij machte is om het op te lossen. Ze erkennen de problemen, ze pakken het op maar het loopt voor geen millimeter.
Wat ik wel graag zou zien is dat aannemers voorafgaand aan een oplevering al komen met: goh het huis ziet er netjes uit alleen hebben we al gezien dat er een kras op raam X zit en de WC ondersteboven is geplaatst: dat lijkt mij een stukje beheersing van je vak en geeft mij het gevoel dat de aannemer serieus met zijn werk omgaat. (wij doen dit zelf altijd en ik merk zelf bij Rijkswaterstaat mensen dat ze dan al heel snel in de meewerkmodus zitten, en dat zijn toch mensen die vaker met aannemers hakken)
Ik snap ook niet dat ze dat niet doen, ze werken allemaal met massa's onderaannemers maar ze vergeten de algehele controle te doen. Ik hoop dat onze bouwer hier wat van leert. Een kritische controleur een maand voor oplevering alles laten nalopen was echt goedkoper voor ze geweest. Ik ben geen heel regelmatige beller maar ik heb zowel de kantoormensen als de mensen op de bouw alles bij elkaar echt al vele uren van het werk gehouden, en dat was alleen voor statusupdates.

Ik zou zelf als bouwer al lang een voorstel voor afkopen gedaan hebben. Wat er nog moet gebeuren kunnen we waarschijnlijk zelf goedkoper regelen dan al die schijven die dat in de bouw door moet. Voor 2,5% zouden ze van mijn belletjes af zijn.

Maargoed, het huis staat en het woont prettig, daar gaat het uiteindelijk om :)

• kabeltjekabel
[...]

graag verwijs ik je naar: https://gathering.tweaker...message/59763260#59763260 Daar staat wat meer toegelicht over wat een uitvoerder zoal doet 8)7

Waar het volgens mij vooral spaak loopt is de bemoeizucht van kopers en dit bedoel ik niet lullig, want het is hun huis en hun kindje (en ja ik heb ook met dit bijltje gehakt, in 2018 is mijn projectwoning opgeleverd, dus ik weet hoe je je kunt voelen). Ik zal dat proberen toe te lichten aan de hand van mijn eigen werkervaringen.

Ik zelf werk bij een middelgrote GWW aannemer als contractmanager. Dit betekend dat ik verantwoordelijk ben voor het afsluiten van contracten met opdrachtgevers, veelal Rijkswaterstaat in mijn geval. Over het algemeen komen zij met een contract en moeten wij daarvoor tekenen bij het kruisje en kan er niets worden aangepast, zelfs niet als dat beter voor de klant is.
Daar begint het eerste enorm wezenlijke verschil al. Bij de woningbouw is het precies andersom; koper kan tekenen of stikken; 101 andere kopers en 1 verkoper. Dat is bij de Rijksoverheid precies andersom; daar concurreren niet de kopers (Rijkswaterstaat in dit geval) maar de aanbieders.
Nu zijn die contracten veelal in de vorm van D&C en dat betekend grofweg dat wij de Opdracht krijgen om een snelweg tussen punt A en punt B te bouwen en dat die minstens 1600 auto's/ uur kan verwerken (en voldoet aan 100.000 andere functionele eisen).
Zoals je nieuwbouwwoning gebonden is aan bouwbesluit, netcode, etc. etc.
Op basis daarvan ontwerpen en bouwen wij deze snelweg die dan dus voldoet aan de richtlijnen en eisen die zijn meegegeven. En nu komt het belangrijkste: de opdrachtgever komt feitelijk niet buiten om ons werk te controleren: Hij laat toetsen wat wij ontworpen hebben en hij laat toetsen wat wij gebouwd hebben (en of dat overeen komt met het ontwerp). Als dit zuiver gebeurd, krijgt hij een toetsverslag van zijn ingehuurde toetser en weet hij dat hij rechtmatig kan betalen. Dit hele proces loopt perfect, totdat de opdrachtgever (niet de toetser) 'naar buiten komt' en buiten gaat kijken om te checken of wat gebouwd wordt ook daadwerkelijk is wat hij verwachtte aan te treffen (heel extreem: hij verwachte een tunnel maar op basis van de functionele eisen kon de aannemer een brug bouwen die veel goedkoper is maar wel aan alle eisen voldoet).
Weer een enorm wezenlijk verschil; Rijkswaterstaat koopt iets voor anderen met geld van anderen (belastingbetalers). Huizenkopers kopen met eigen geld een huis voor zichzelf. Hier liggen nieuwe fietspaden vanaf dag 1 vol met plassen. Aan het eind van de straat staat er permanent een plas in de buitenbocht. Daar is namelijk de verkanting verkeerd; de afvoerkolk ligt in de binnenbocht; de buitenbocht ligt lager en daar is een verhoogde scheiding met de naastgelegen rijbaan. Deugd van geen kant natuurlijk, maar die toetser heeft het niet gezien. Die situatie etterd gewoon door tot een daadwerkelijke gebruiker (belastingbetaler) bij de opdrachtgever (in dit geval gemeente) gaat klagen...
Dan kom je op het punt dat de Opdrachtgever niet meer wil betalen maar dat feitelijk wel moet, want hij krijgt wat hij heeft geeisd. Toch werkt dit in de praktijk heel goed, want de Opdrachtgever komt eigenlijk nooit buiten, of past zijn eisen aan als hij toch het gevoel heeft dat hij zijn gewenste tunnel echt moet hebben (en betaald daarvoor bij).
Dat is natuurlijk echt van de bovenste plank... wat je feitelijk zegt is dat de opdrachtgever z'n ogen dicht houdt en de bouwer laat wegkomen met gebreken.
Nu komt de vergelijking met huizenbouw: wij kopers willen graag al heel vroeg een keer kijken in het huis wat voor ons gebouwd wordt en wat ons kindje is. Als we dan dingen aantreffen die we niet verwachten maar wel volgens de eisen van het contract zijn gaan we over de pis (bijvoorbeeld een 1fase aansluiting).
Ik citeer: "voldoet aan 100.000 andere functionele eisen". Wel eens van de netcode gehoord? Bouwbesluit? NEN 1010? En de wettelijke status daarvan?
En we gaan nog meer over de pis als bij oplevering zaken niet helemaal zijn zoals we ze wensen (dezelfde 1 fase aansluiting, terwijl we helemaal niet hebben afgesproken dat er perse een 3 fase aansluiting zou moeten komen).
Rijkswaterstaat zet ook niet in je contract dat je geen asbest in je asfalt mag mengen; dat is allang afgedekt door andere regelgeving die boven je contract uitgaan. Dit is echt iets wat je in de eerste maanden van een rechtenstudie gaat leren; alle bepalingen in je contract die strijdig zijn met de wet zijn null and void.
En wat we met zijn allen nog moeilijker vinden is geloven dat bij oplevering alles al spik en span is, want we houden immers al bij voorbaad 5% achter dus echt veel vertrouwen in de aannemer hebben we ook niet. Als we daarentegen een externe toetser (bijvoorbeeld een opleverkeurder van VEH) de oplevering laten uitvoeren (er vanuit gaande dat hij de eisen waaraan het spulletje moet voldoen goed kent) dan krijg je een veel eerlijker oplevering, want het gevoel van zowel de aannemer als de koper wordt hierbij op een laag pitje gezet.
Volg je het nieuws nog een beetje? De laatste jaren was iedereen over de zeik dat de overheid pas heel laat betaalde. Die 5% is natuurlijk perfect logisch.

Qua opleverkeurder VEH: misschien heb je daar ook e.e.a. niet meegekregen, maar er staan voorbeelden in dit topic waarin die keurder meeging met protestpunten waar jij nu zo lachoniek over zit te doen. Eveneens staan er voorbeelden waar de VEH keurder buddies was met de bouwer en dus zodoende een totaal overbodige keurder was.

Verder kun je als producent (bouwer) ook zelf controleren natuurlijk. Ik heb ook zulk werk gedaan in een fabriek; elk exemplaar wat gebouwd werd was voorzien van een map met documentatie; iedereen in de fabriek kon daar zijn eigen werkzaamheden uit destilleren en ik stond dan helemaal aan het eind en dan werd alles nog eens nagekeken. Daar kwam ook de grootste shit uit; dingen die in spiegelbeeld waren opgebouwd, vergeten onderdelen; klantspecifieke wijzigingen niet meegenomen. Veelal kwam dat ook voort uit een fout in de documentatie maar het punt is dat de controle er was. Helemaal aan het eind kwam de klant vaak ook nog kijken. Hoe meer fouten die kon vinden... des te onwaarschijnlijker dat hij de 2e batch die in de aanbesteding optioneel was ook daadwerkelijk ging bestellen.

In de aanbestedingen vroegen die klanten dan ook nog eens elk klein detail over je bedrijf; hoeveel mensen werken er op afdelingen A,B,C... hoeveel procent is inlener, hoeveel % is vast, hoeveel jaar zijn mensen gemiddeld in dienst (apart uitgesplitst naar inlener en vast), beheerst iedereen dezelfde taal... en zo nog 101 vragen.

• Blihi
mister_S schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:46:
Ik denk dat het te simpel is om te stellen dat het de onderaannemers niet boeit, dat lijkt me sterk. Er zijn gewoon zoveel verschillende schakels in werking dat een klein foutje in communicatie al kan leiden tot grote fouten (bijvoorbeeld badkamer verkeerde kleur). Hiervoor moet je de koper erbij betrekken, gratis extra controle, maar daar gaat het ook weer mis met communicatie. Ze zijn hier deze week al begonnen met bouw, maar er zijn nog een aantal dingen die mij nog steeds niet duidelijk zijn bijvoorbeeld. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat de kopersbegeleider tig mensen mijn vragen moet voorleggen om tot een antwoord te komen.
Nee hoor, dat is niet te simpel. Ander voorbeeld:

Na lang soebatten heeft de elektricien de juiste buizen op de juiste plaats over de vloer naar de juiste positie op een stalen kolom in de woonkamer gelegd. Die stalen kolom moet echter betimmerd worden.

Eerst wordt er isolatie gelegd, dan vloerverwarming, dan een dekvloer gestort. En nog steeds steken op de juiste plaats de juiste maat buizen uit de vloer.

En dan komt de timmerman. Die buizen zitten voor hem in de weg. Hij vraagt niet even waar ze voor zijn, nee, met een klauwhamer worden die dingen kapot geslagen tot onder de dekvloer en wordt de betimmering aangebracht.

De elektricien kan vervolgens een stuk dekvloer open breken (zonder daarbij de vloerverwarming te raken) om opnieuw leidingen te leggen (met 19 mm flex, want ja, gewoon PVC kan nu niet meer).

De timmerman moet vervolgens ook terug komen, want om die buizen op de juiste plaats te krijgen heeft de elektricien, in overleg met de uitvoerder, weer een deel van het timmerwerk moeten afbreken.

Hoezo stompzinnig en lomp gedrag?

Ik herhaal: Het interesseert ze gewoon geen reet.

Een mooie quote van een van mijn nieuwe buren die ik vandaag op straat tegen kwam (op 1,5 meter afstand):

Ze bouwen niet zo goed als het kan, maar zo slecht als het mag.

[Voor 4% gewijzigd door Blihi op 09-04-2020 19:47]

• Sammy_tukker
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:20:
[...]

Een mooie quote van een van mijn nieuwe buren die ik vandaag op straat tegen kwam (op 1,5 meter afstand):

Ze bouwen niet zo goed als het kan, maar zo slecht als het mag.
De klopt deels: ze bouwen zo goedkoop mogelijk dat het nog net binnen de regels valt, als je beter wilt (perse alleen 19mm zonder flex) dan betaal je daarvoor bij.

• Blihi
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:07:
[...]

De klopt deels: ze bouwen zo goedkoop mogelijk dat het nog net binnen de regels valt, als je beter wilt (perse alleen 19mm zonder flex) dan betaal je daarvoor bij.
Nee, als je daarvoor bijbetaalt moet je hopen dat het ook zo wordt uitgevoerd, want wat de klant niet ziet weet ie niet....

Wij hebben bijbetaald (en genoeg bijbetaald) om alle loze leidingen in 19mm uit te voeren. In eerste instantie was alles 19 mm in de vloer, maar werd er in de muur gewoon 16 mm in geschoven. Dat moest er dus allemaal weer uit omdat we dat gezien hadden voordat het dicht gezet werd.

Zo ook de afvoer van de schrobput. Die zat op de hemelwaterafvoer (en dat hoort niet). Helaas hadden we dat ook gezien voordat er 3 kuub grond overheen ging. Dat kon dus weer uitgegraven worden en opnieuw....

Ging het maar allemaal volgens de regels en de tekeningen, dan hadden we dit topic niet nodig :+ .

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
Blihi schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:24:

Betaal je 6 ton voor het bouwen van de woning of 4 ton voor de grond en 2 voor de woning.
Als je eens goed gaat kijken naar de prijsopgave van de woning is de aannemer al gouw de gebeten hond want alles is verschrikkelijk duur maar over het algemeen vind ik de seriematige woningen “kale woningprijzen zonder meerwerk” erg laag en als je ziet wat een arbeid en risico daar aan vast hangt is het niet vreemd dat de gemiddelde aannemer een winstmarge van 2 of nog geen 3 % heeft als ze al winst maken. Eigenlijk is de bouwsector hopeloos verouderd en raken we wellicht in de toekomst naar 1 grote eenheidsworst waarbij de keuze voor de koper heel klein wordt en daarmee de beheersbaarheid van het proces groter (zie auto industrie).

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:29
Codeoranje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:28:
[...]

Betaal je 6 ton voor het bouwen van de woning of 4 ton voor de grond en 2 voor de woning.
Als je eens goed gaat kijken naar de prijsopgave van de woning is de aannemer al gouw de gebeten hond want alles is verschrikkelijk duur maar over het algemeen vind ik de seriematige woningen “kale woningprijzen zonder meerwerk” erg laag en als je ziet wat een arbeid en risico daar aan vast hangt is het niet vreemd dat de gemiddelde aannemer een winstmarge van 2 of nog geen 3 % heeft als ze al winst maken. Eigenlijk is de bouwsector hopeloos verouderd en raken we wellicht in de toekomst naar 1 grote eenheidsworst waarbij de keuze voor de koper heel klein wordt en daarmee de beheersbaarheid van het proces groter (zie auto industrie).
Eindelijk iemand die het snapt, de bouwer mag blij zijn met anderhalf tot twee % winst en dan mag er niks tegen zitten.
Een bouwer zoals BAM maakte vorig jaar slechts 11.9 miljoen winst op een omzet van 7,2 miljard en dan heb ik het over de hele range van werkzaamheden incl ontwikkeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 10:37
D.deJong schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 06:57:
[...]

Eindelijk iemand die het snapt, de bouwer mag blij zijn met anderhalf tot twee % winst en dan mag er niks tegen zitten.
Een bouwer zoals BAM maakte vorig jaar slechts 11.9 miljoen winst op een omzet van 7,2 miljard en dan heb ik het over de hele range van werkzaamheden incl ontwikkeling.
dat hebben ze mijn inziens echt aan zichzelf te danken; een firsttimeright proces is ze volgens mij volledig vreemd. Als ik zie hoe vaak ze soms terugkomen voor iets want ze beter direct de 1e x goed hadden kunnen doen hadden ze flink wat tijd en dus geld kunnen besparen.

En alle vergelijken met de auto industrie gaan mank; als de auto namelijk niet conform geleverd wordt gaat die de voorraad en en wordt die met 10/15% korting verkocht indien nodig; Echter rekenen importeurs al met een korting van 20% richting dealers dus de dealer legt er niet op toe. Meeste marge zit voor een dealer toch in de afleverkosten en periodieke onderhoudsbeurten.

Een woning kan je als bouwer niet even opnieuw bouwen,staat ook totaal niet in verhouding, maar neemt niet weg dat als je als bouwer aanbied behalve zaken te bouwen dan moet je dat ook waarmaken. Een deel zou je al makkelijk kunnen wegnemen door simpel elke kamer te voorzien van 2 loze leidingen. Heel veel meerwerk is nog erg traditioneel gedacht. Hoezo bevat een woning niet standaard een buitenkraan en een buiten stopcontact? De auto industrie heeft daar ook van geleerd en héél veel merken bieden steeds minder opties aan, omdat al die individuele configuraties is vragen om problemen. Standaardisatie is veel efficiënter en financieel interessanter.

[Voor 43% gewijzigd door Len020 op 10-04-2020 09:07]

• Blihi
Ik betaalde 2,8 ton voor de grond en de rest aan de bouw. Maar als ze nu eens stoppen met al die domme fouten worden de marges vanzelf hoger.

Bij twee huizen is voor een warmtepomp gekozen. Dat was een peperdure optie, (inclusief balansventilatie en vloerverwarming boven 40k a 50k). Bij beide huizen zijn alle ramen voorzien van dauerluftungen (beluchting boven de ramen).

Die moeten er allemaal weer uit. Dat betekent nieuw glas en dat gaat niet om kleine raampjes (tenminste 3 keer 5 m2 en tenminste 5 keer 2 m2 per huis).

Dan snap ik dat je geen marge overhoudt.

[Voor 3% gewijzigd door Blihi op 10-04-2020 09:05]

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 10:50
Helemaal eens met Blihi. Er worden soms heel domme fouten gemaakt, die kapitalen kosten om te herstellen. Als ze van tevoren even op de tekening zouden kijken wat de bedoeling was, dan had het in een keer goed gekund.

Hoe vaak er wel niet verkeerde spullen in de badkamer worden gebruikt, of op de verkeerde plek gemonteerd. Dat moet er vervolgens allemaal weer uitgesloopt, nieuwe materialen besteld, er gaat tijd overheen en vervolgens moet het er weer opnieuw worden ingezet. En die nieuwe montage kan dan dus niet eenvoudig in een gladde kale nieuwbouwruimte, maar moet voorzichtig worden gedaan in een al half gemonteerde badkamer. Want doen ze dat te ruw, dan kunnen de dingen die wél goed waren ook nog eens opnieuw.

Ander voorbeeld waar waarschijnlijk een heleboel mensen over kunnen meepraten is het schilderwerk. Het is nog wel enigszins te begrijpen dat een schilder die voor 20 huizen alle kozijnen moet schilderen af en toe een minder kozijn heeft. Maar de verhouding tussen netjes geschilderd en schilderwerk met druipers en strepen wat ik als goedwillende amateur nog beter zou kunnen ligt gewoon helemaal scheef. Dan moet er dus na de oplevering weer iemand langs komen, met hoogwerkers of steigers aan de gang gaan etc. Dan is zo iemand voor de 20% slecht geschilderde kozijnen meer tijd en geld kwijt dan aan de overige 80% die er wel uitziet alsof het een winter kan doorstaan.

En dit zijn dus alleen nog maar wat zaken die je als leek na oplevering kunt zien. Wij hebben zelf daarom bewust ervoor gekozen om een aantal aanpassingen die wij graag zouden willen niet meteen bij de bouw te doen. (Zoals bijvoorbeeld ook die warmtepomp. Dat zou vragen om moeilijkheden zijn...)

• mister_S
Even een vraag zodat ik zeker weet dat ik iets goed heb begrepen. Onze bouwer is deze week gestart met bouwen, we hebben echter niet gepasseerd omdat omgevingsvergunning pas eind april onherroepelijk is. Nu hebben we vandaag een brief gekregen dat we pas midden/eind mei gaan passeren, de rentedatum is verschoven van "twee weken na start bouw" naar 31 mei. In dit geval heb ik voordeel toch? Bouw is gestart, maar ik betaal nog niets. Of mis ik iets?

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

Bastien

I don't mind

mister_S schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:51:
Even een vraag zodat ik zeker weet dat ik iets goed heb begrepen. Onze bouwer is deze week gestart met bouwen, we hebben echter niet gepasseerd omdat omgevingsvergunning pas eind april onherroepelijk is. Nu hebben we vandaag een brief gekregen dat we pas midden/eind mei gaan passeren, de rentedatum is verschoven van "twee weken na start bouw" naar 31 mei. In dit geval heb ik voordeel toch? Bouw is gestart, maar ik betaal nog niets. Of mis ik iets?
Klopt, je hebt er geen nadeel van maar een voordeel want het scheelt je een week of 6 rente over de bouwgrond en start bouw.

Afaik mogen ze ook beginnen zonder dat de vergunning rond is, mits het maar niet verder gaat dan de fundering (alles onder het maaiveld). Althans zo is het hier in de stad dacht ik.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Codeoranje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:30:
Helemaal eens met Blihi. Er worden soms heel domme fouten gemaakt, die kapitalen kosten om te herstellen. Als ze van tevoren even op de tekening zouden kijken wat de bedoeling was, dan had het in een keer goed gekund
Ik zal niet alle fouten goed praten maar juist bij die tekeningen gaat het vaak mis. Lang niet iedereen heeft altijd de juiste tekeningen of niet alles staat op 1 tekening. Er zijn voorbeelden zat van vakmensen die met 3 tekeningen tegelijk moeten kijken wat ze nou eigenlijk waar moeten maken. Hoe meer er afwijkt van de standaard hoe lastiger het wordt. En vergis je ook niet in de hoeveelheid schakels. In traditionele bouw heb je in een jaar tijd op 30 woningen gewoon 250 arbeidskrachten lopen van 50-70 verschillende partijen en nog meer bedrijven. En dan heb ik het nog niet eens over de toeleveranciers. Zo’n verkeerde kleur bad kan zomaar eens verkeerd zijn ingepakt bij de groothandel. Nemen we het de loodgieter dan kwalijk dat hij aan de 13 cijferige productcode niet herkend heeft dat hij het verkeerde bad aan het plaatsen was?
Uit hoeveel onderdelen bestaat een woning wel niet?

Persoonlijk vind ik dat er nog dagelijks wonderen bericht worden in de bouw. Er lopen gerust ook knoeiers rond maar alle kopers die de de aannemer en werklui tot de grond afbranden wens ik altijd veel succes met klussen. Vooral als het hun eerste woning is. Doorgaans komen ze er dan wel achter voor ze verhuist zijn hoe moeilijk het is om bepaalde zaken goed te regelen/ af te stemmen . Overigens zie je dat ook vaak in die SBS6 programma’s als bouw je droom enzo. Zeer vermakelijke tv als iemand zonder enige kennis de aannemer gaat uithangen tijdens een sabbatical omdat het project anders te duur wordt😂

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• D.deJong
Len020 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:02:
[...]

dat hebben ze mijn inziens echt aan zichzelf te danken; een firsttimeright proces is ze volgens mij volledig vreemd. Als ik zie hoe vaak ze soms terugkomen voor iets want ze beter direct de 1e x goed hadden kunnen doen hadden ze flink wat tijd en dus geld kunnen besparen.

En alle vergelijken met de auto industrie gaan mank; als de auto namelijk niet conform geleverd wordt gaat die de voorraad en en wordt die met 10/15% korting verkocht indien nodig; Echter rekenen importeurs al met een korting van 20% richting dealers dus de dealer legt er niet op toe. Meeste marge zit voor een dealer toch in de afleverkosten en periodieke onderhoudsbeurten.

Een woning kan je als bouwer niet even opnieuw bouwen,staat ook totaal niet in verhouding, maar neemt niet weg dat als je als bouwer aanbied behalve zaken te bouwen dan moet je dat ook waarmaken. Een deel zou je al makkelijk kunnen wegnemen door simpel elke kamer te voorzien van 2 loze leidingen. Heel veel meerwerk is nog erg traditioneel gedacht. Hoezo bevat een woning niet standaard een buitenkraan en een buiten stopcontact? De auto industrie heeft daar ook van geleerd en héél veel merken bieden steeds minder opties aan, omdat al die individuele configuraties is vragen om problemen. Standaardisatie is veel efficiënter en financieel interessanter.
Standaardisatie in de auto-industrie? Jij bent nog nooit wezen winkelen bij een Duitse autofabrikant?
Het is makkelijk oordelen achter je bureau vandaan en je met 1 druk op de knop je typefout kan herstellen, helaas is het in de bouw vaak wat complexer om een en ander goed te laten verlopen.
Tuurlijk is het de bedoeling om zo min mogelijk opleverpunten te hebben en ons lukt dat gelukkig aardig door zelfs nu nog met gemiddeld 2 punten per appartement op te leveren.
Ik ga binnenkort weer starten met een woningbouwproject van 280 woningen waarbij we in een tempo moeten gaan draaien van 2,5 tot 3 woningen per week en een totale doorlooptijd van circa 6 weken per woning vanaf de begane grond vloer, ik hou mijn hart vast met die plus-minus 80 man (waarvan 40 tot 50 arbeidsmigranten) ik op mij afgestuurd krijg.
Elke onderaannemer/leverancier belooft mij altijd eigen personeel, goed Nederlands of Engels sprekend, de allerbeste maar soms lijkt het wel alsof ze opgepikt zijn bij het leger des Heils.
Op een groot project van 2 jaar heb ik van circa 50 man op een vrijdagmiddag afscheid genomen om maandag weer met een nieuwe vent te beginnen gewoon omdat diegene niet voldeed of zelfs stomdronken of onder de drugs op het werk verscheen.
Kopers hebben het vermoede dat er allemaal vaklui op de bouw rond lopen maar dat is in hooguit 60% van de manschappen het geval, die ander 40 % zorgt voor jullie opleverpunten.

• mister_S
@D.deJong Ik begrijp wat je bedoelt, maar het feit blijft toch dat sommige projecten te veel opleverpunten hebben? Er moet toch regelmatig een controle zijn die de grove fouten eruit haalt? Het gaat om enorme bedragen als mensen een woning kopen, dus het is begrijpelijk dat ze hiervoor een zo foutloos mogelijk huis willen.

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 10:37
D.deJong schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:40:
[...]

Standaardisatie in de auto-industrie? Jij bent nog nooit wezen winkelen bij een Duitse autofabrikant?
Het is makkelijk oordelen achter je bureau vandaan en je met 1 druk op de knop je typefout kan herstellen, helaas is het in de bouw vaak wat complexer om een en ander goed te laten verlopen.
Tuurlijk is het de bedoeling om zo min mogelijk opleverpunten te hebben en ons lukt dat gelukkig aardig door zelfs nu nog met gemiddeld 2 punten per appartement op te leveren.
Ik ga binnenkort weer starten met een woningbouwproject van 280 woningen waarbij we in een tempo moeten gaan draaien van 2,5 tot 3 woningen per week en een totale doorlooptijd van circa 6 weken per woning vanaf de begane grond vloer, ik hou mijn hart vast met die plus-minus 80 man (waarvan 40 tot 50 arbeidsmigranten) ik op mij afgestuurd krijg.
Elke onderaannemer/leverancier belooft mij altijd eigen personeel, goed Nederlands of Engels sprekend, de allerbeste maar soms lijkt het wel alsof ze opgepikt zijn bij het leger des Heils.
Op een groot project van 2 jaar heb ik van circa 50 man op een vrijdagmiddag afscheid genomen om maandag weer met een nieuwe vent te beginnen gewoon omdat diegene niet voldeed of zelfs stomdronken of onder de drugs op het werk verscheen.
Kopers hebben het vermoede dat er allemaal vaklui op de bouw rond lopen maar dat is in hooguit 60% van de manschappen het geval, die ander 40 % zorgt voor jullie opleverpunten.
A: ik rijd zelf een Duitser maar de wereld is groter dan dat:

B: ongeveer alle Aziatische auto’s en die uit Amerika kennen geen opties maar lines. En Tesla is überhaupt optie loos. Daar valt eventueel eea te activeren. Mercedes is bezig om te standaardiseren en het activatiemodel te introduceren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D.deJong
mister_S schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:46:
@D.deJong Ik begrijp wat je bedoelt, maar het feit blijft toch dat sommige projecten te veel opleverpunten hebben? Er moet toch regelmatig een controle zijn die de grove fouten eruit haalt? Het gaat om enorme bedragen als mensen een woning kopen, dus het is begrijpelijk dat ze hiervoor een zo foutloos mogelijk huis willen.
Je hebt gelijk, ik heb er ook geen excuus voor ( hoef ik ook niet) maar het lijkt vaak makkelijker gedacht dan gedaan.
Controle is iets waar vaak gewoon geen tijd voor is en er wordt helaas te vaak van uit gegaan dat degene die het werk heeft verricht het goed heeft gedaan.
Als ik dadelijk tot 3 woningen in de week ga bouwen dan heb jij echt geen idee wat er allemaal op mij af gaat komen.
Ik doe de logistiek plannen, doe de boekhouding, regel de personeelsplanning, bewaak de voortgang, ben verantwoordelijk voor de veiligheid, communiceer met onze buitenlandse leverancier en manschappen, enz, enz. Ik heb gelukkig een paar voormannen en assistent uitvoerder lopen maar ik vrees niet veel meer uit de keet te komen dan een enkele ronde ( op de fiets) per dag.

Als ik het zo lees snap ik eigenlijk niet wat ik nog in de bouw doe behalve dat ik het nog steeds leuk vind om met Lego te spelen en iets leuks te bouwen.

• Codeoranje
Er is vaak wel controle maar als je op de electricien let verknoeit de loodgieter het. Op het 1e project is de schilder het zorgenkindje en op de ander de tegelzetter of Stucadoors.
Simpelweg alles controleren is onmogelijk en ook de controle van de “leverende” bedrijven schiet vaak te kort.

• mister_S
@D.deJong Wordt er wel een diepgaande eindcontrole uitgevoerd vóór oplevering? Hoe moet ik dit zien? Redelijk foutloze huizen opleveren lijkt me trouwens ook veel beter voor de bouwer. Na oplevering maandenlang met zeurende kopers lopen ouwehoeren lijkt me ook niet bevorderlijk voor goede bedrijfsvoering :)

[Voor 50% gewijzigd door mister_S op 10-04-2020 20:07]

• D.deJong
mister_S schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:06:
@D.deJong Wordt er wel een diepgaande eindcontrole uitgevoerd vóór oplevering? Hoe moet ik dit zien? Redelijk foutloze huizen opleveren lijkt me trouwens ook veel beter voor de bouwer. Na oplevering maandenlang met zeurende kopers lopen ouwehoeren lijkt me ook niet bevorderlijk voor goede bedrijfsvoering :)
Dat is te vaak alleen de vooroplevering en soms als je een vent over hebt loopt die nog even er doorheen.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Het is echt bar en boos met kwaliteit in de bouw...
Naast vele 'reguliere' fouten heb ik twee overtredingen van het bouwbesluit moeten aankaarten. Met dreigementen om gemeente/omgevingsdienst in te schakelen gingen ze pas overstag...
Nu weer een nieuw punt: Blijkt dat hemelwaterafvoer niet conform NEN is en aantal/diameter regenpijpen niet voldoet.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EiT
Bij ons had de aannemer zelf al iemand ingehuurd voor een oplever keuring. Daar kwamen al zo’n 40 punten uit. Met oplevering hadden we iets van 12 punten en daar kwamen er nog een stuk of 8 bij na oplevering.

Volgende week komen ze de laatste elektra punten oplossen. Dan hebben wij alleen nog een punt openstaan m.b.t. vloerverwarming.
Maar die installateur is een waardeloze partij, zit hier nog geen 100m vandaan en die heb ik in die 4 maanden nog niet gezien. Zelfs de aannemer klaagt er over.

Vandaag kwam de opzichter nog langs om te vragen of alle andere punten netjes waren opgelost en hij zag zelf nog dat een dakpan stuk was.

Hoewel ik over 2 punten onenigheid heb met de aannemer ben ik best tevreden. Wij hebben de 5% bankgarantie ook gewoon vrij gegeven omdat we er vertrouwen in hebben dat de rest gewoon opgelost wordt.

Je kan niet verwachten dat alles 100% perfect loopt en je kan wel onderste uit de kan halen, maar doordat ik mij altijd flexibel heb opgesteld, heb ik uiteindelijk meer voor elkaar gekregen dan sommige andere in het project die overal een issue van maken.

Dit houd overigens niet in dat er niet beter/netter gewerkt mag worden. Zo zijn de binnen muren niet netjes gestapeld en het behang klaar maken liet ook te wensen over.
Dit komt waarschijnlijk omdat die mensen denken: ze gaan het toch stucen, dus ik hoef niet netjes te werken.

Volgend huis: prefab wanden, dan weet ik zeker dat de muren recht zijn ;-)

Ik stuur als alles afgewikkeld is de aannemer/project ontwikkelaar nog een mail hoe ik het hele verloop ervaren heb. Dus zowel de positieve als negatieve zaken.

Geen idee of iemand er op zit te wachten, maar als er al bij 1 verbeterpunt rekening gehouden wordt bij het volgend project, dan heb ik mijn doel bereikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• baronruud
vandermark schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:30:
Het is echt bar en boos met kwaliteit in de bouw...
Naast vele 'reguliere' fouten heb ik twee overtredingen van het bouwbesluit moeten aankaarten. Met dreigementen om gemeente/omgevingsdienst in te schakelen gingen ze pas overstag...
Nu weer een nieuw punt: Blijkt dat hemelwaterafvoer niet conform NEN is en aantal/diameter regenpijpen niet voldoet.
Nogal een uitspraak of de gehele bouw slecht is. Maar buiten dat. Welke 2 overtredingen waren dat als ik vragen mag?

[Voor 5% gewijzigd door baronruud op 10-04-2020 20:50]

• vandermark
  • Nu online
baronruud schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:48:
[...]

Nogal een uitspraak of de gehele bouw slecht is. Maar buiten dat. Welke 2 overtredingen waren dat als ik vragen mag?
Gehele bouw is inderdaad te bout. Toch vind ik de sector niet uitblinken in klantvriendelijkheid. Ik heb zoveel fouten moeten corrigeren tijdens de bouw al...
Deze twee bouwbesluit fouten hadden te maken met (a) mechanische ventilatie die met aluminium ribbel flexbuizen was verbonden waardoor geluidseisen uit bouwbesluit niet gehaald werden en (b) de eerder genoemde HWA afvoer capaciteit was minder dan de betreffende NEN norm uit bouwbesluit voorschrijft.

Daarnaast is bijvoorbeeld de dakgoot volledig niet conform voorschriften leverencier bevestigd waardoor binnen jaar scheuren optreden en dakgoot doorhangt tussen regenpijpen... |:(

• baronruud
vandermark schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:11:
[...]

Gehele bouw is inderdaad te bout. Toch vind ik de sector niet uitblinken in klantvriendelijkheid. Ik heb zoveel fouten moeten corrigeren tijdens de bouw al...
Deze twee bouwbesluit fouten hadden te maken met (a) mechanische ventilatie die met aluminium ribbel flexbuizen was verbonden waardoor geluidseisen uit bouwbesluit niet gehaald werden en (b) de eerder genoemde HWA afvoer capaciteit was minder dan de betreffende NEN norm uit bouwbesluit voorschrijft.

Daarnaast is bijvoorbeeld de dakgoot volledig niet conform voorschriften leverencier bevestigd waardoor binnen jaar scheuren optreden en dakgoot doorhangt tussen regenpijpen... |:(
Dus niet de aannemer zelf maar de onderaannemer, installateur zit fout.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 10:50
Codeoranje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:28:
[...]

Ik zal niet alle fouten goed praten maar juist bij die tekeningen gaat het vaak mis. Lang niet iedereen heeft altijd de juiste tekeningen of niet alles staat op 1 tekening. Er zijn voorbeelden zat van vakmensen die met 3 tekeningen tegelijk moeten kijken wat ze nou eigenlijk waar moeten maken. Hoe meer er afwijkt van de standaard hoe lastiger het wordt. En vergis je ook niet in de hoeveelheid schakels. In traditionele bouw heb je in een jaar tijd op 30 woningen gewoon 250 arbeidskrachten lopen van 50-70 verschillende partijen en nog meer bedrijven. En dan heb ik het nog niet eens over de toeleveranciers. Zo’n verkeerde kleur bad kan zomaar eens verkeerd zijn ingepakt bij de groothandel. Nemen we het de loodgieter dan kwalijk dat hij aan de 13 cijferige productcode niet herkend heeft dat hij het verkeerde bad aan het plaatsen was?
Uit hoeveel onderdelen bestaat een woning wel niet?

Persoonlijk vind ik dat er nog dagelijks wonderen bericht worden in de bouw. Er lopen gerust ook knoeiers rond maar alle kopers die de de aannemer en werklui tot de grond afbranden wens ik altijd veel succes met klussen. Vooral als het hun eerste woning is. Doorgaans komen ze er dan wel achter voor ze verhuist zijn hoe moeilijk het is om bepaalde zaken goed te regelen/ af te stemmen . Overigens zie je dat ook vaak in die SBS6 programma’s als bouw je droom enzo. Zeer vermakelijke tv als iemand zonder enige kennis de aannemer gaat uithangen tijdens een sabbatical omdat het project anders te duur wordt😂
Ik neem het de loodgieter niet kwalijk dat hij monteert wat er op dat moment in die badkamer aanwezig is. Wat ik wel 'de bouw' verwijt is dat er kennelijk niemand is die controleert of er gebeurt wat er afgesproken is, of geleverd wordt wat geleverd zou moeten worden etc. En als je als vakman de tekeningen niet of niet goed kunt lezen, dan moet je niet blind zomaar iets gaan doen. Toch gebeurt dat, omdat soms dingen op totaal andere plaatsen gemonteerd worden dan op de tekeningen staat. En er is dan blijkbaar niemand die ook maar ergens in het hele bouwproces nagaat of ze nu eigenlijk wel maken wat de opdracht was.

In feite geef je aan dat je als bouwer dat proces niet onder controle hebt. En dat je als bouwer daar ook weinig aan kunt (of wilt) veranderen. Dan is het dus ook niet vreemd dat er behoorlijk veel dingen mis gaan (en natuurlijk ook ontzettend veel dingen goed!) en een hoop mensen toch met een ontevredenen gevoel (en een hoop extra werk) blijven zitten.

• vandermark
  • Nu online
baronruud schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:58:
[...]

Dus niet de aannemer zelf maar de onderaannemer, installateur zit fout.
Bij de ventilatie is dat inderdaad zo. Al blijft aannemer verantwoordelijk,

De HWA, zowel dakgoten als (onvoldoende) regenpijpen is door aannemer zelf gedaan. Ze hebben daar echt prutswerk gedaan. Heb montage instructie gelezen en snapecht niet hoe ze het in hun hoofd hebben gehaald dit zo op te hangen...

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even iets anders. Wij hebben zo'n standaard nieuwbouw schuurtje van ca 2x3m. Hoogte is 3m dus dat is prettig.
Nu wil ik alles netjes ordenen, hebben jullie tips ? Ik zat eraan te denken om een soort vliering te maken. Zijn hier al mensen creatief met hun schuurtje geweest?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• baronruud
Sport_Life schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:42:
Even iets anders. Wij hebben zo'n standaard nieuwbouw schuurtje van ca 2x3m. Hoogte is 3m dus dat is prettig.
Nu wil ik alles netjes ordenen, hebben jullie tips ? Ik zat eraan te denken om een soort vliering te maken. Zijn hier al mensen creatief met hun schuurtje geweest?
Post het hier voor extra kans.
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

Bastien

I don't mind

Ik had nog een heel oud f-systeem wandrailsysteem liggen en die heb ik op hoogte aan beide lange kanten bevestigd. Daarop dingen neergelegd als wat buizen, parasol etc. Dat zit op een mooie plek en hoogte zonder dat ik mijn bovenkamer eraan open haal. Hele plafond verlagen vond ik niet handig, wordt het wel een erg benauwd hok en je kunt nergens goed bij.

Heb eenzelfde berging gok ik (heel NL krijgt zo ongeveer hetzelfde 'moetje' lijkt het) maar met de dakbalken eronder heb je misschien 20-30 cm hoogte om wat op te leggen. Plus een mooie plek wat lekker vochtig kan worden en je geen ventilatie meer hebt, ook al is het aan een zijde open.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:00
Jazeker :) 2 lagen erin gemaakt, allebei 1.20 diep over de hele breedte (platen zijn 60cm breed). De eerste zit denk ik op zo’n 1.60 hoog en de tweede op 2.00. Geeft heel veel extra bergruimte voor tuinspullen, dakkoffer, slee en meer van dat soort spullen. Spullen die je bijna niet gebruikt bovenop, andere dingen op de eerste. Is die 1.60 niet te laag? Nee hoor, want de fietsen staan daar onder dus heb je er geen last van :)
Middagje klussen en het staat. Frame binnen de schuur gemaakt waar de platen op vast zitten.

Life is what happens while you're busy making other plans

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik had uit mijn vorige huis nog een paar van die zwaar metalen opbergrekken. Die heb ik langs 1 lange zijde gezet. Past precies icm de stapel zomer/winterbanden ernaast.
Tegen de achterzijde heb ik nog haken aan het plafond gehangen voor onze racefietsen. In de wintermaanden ook handig met onderhoud aan de fietsen.
Normaal staan er nog 2 fietsen en een fietskar onder. (We hebben 6 fietsen momenteel, dus schuurtje staat altijd relatief vol.)

[Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 11-04-2020 07:46]

• Blihi
Vrijwel alle professionals hier zeggen hetzelfde. De fouten worden gemaakt door onderonderaannemers en niet door de hoofdaannemer. De uitvoerder heeft geen tijd voor controle, dus is het het probleem van de klant.

Dat is toch bizar?

Weet je hoe dat bij de meeste productielijnen gaat? Iedere onderonder-, of onderaannemers doet kwaliteitscontroles (daar hebben ze mensen voor in dienst, die doen dat de hele dag) en certificeert batches. Alles is traceerbaar. Als later blijkt dat het niet goed was, krijg je torenhoge boetes en raak je je contract kwijt.

Dus als de bouwer een onderonderaannemer inschakelt moeten ze eisen dat die controle gedaan wordt en het werk gecertificeert. Dat gebeurt niet en facturen van onderonderaannemers worden zonder controle betaald, dus waarom zouden ze zich druk maken.
Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True