Sammy_tukker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:14:
Nu komt de vergelijking met huizenbouw: wij kopers willen graag al heel vroeg een keer kijken in het huis wat voor ons gebouwd wordt en wat ons kindje is. Als we dan dingen aantreffen die we niet verwachten maar wel volgens de eisen van het contract zijn gaan we over de pis (bijvoorbeeld een 1fase aansluiting). En we gaan nog meer over de pis als bij oplevering zaken niet helemaal zijn zoals we ze wensen (dezelfde 1 fase aansluiting, terwijl we helemaal niet hebben afgesproken dat er perse een 3 fase aansluiting zou moeten komen). En wat we met zijn allen nog moeilijker vinden is geloven dat bij oplevering alles al spik en span is, want we houden immers al bij voorbaad 5% achter dus echt veel vertrouwen in de aannemer hebben we ook niet. Als we daarentegen een externe toetser (bijvoorbeeld een opleverkeurder van VEH) de oplevering laten uitvoeren (er vanuit gaande dat hij de eisen waaraan het spulletje moet voldoen goed kent) dan krijg je een veel eerlijker oplevering, want het gevoel van zowel de aannemer als de koper wordt hierbij op een laag pitje gezet.
Het verschil tussen functionele eis en praktische verwachting klopt uiteraard, vaak maken mensen zich tijdens het proces om dingen die voor het invullen van bijvoorbeeld de vereiste EPC niet uitmaken. Maar dit houdt echt op bij specifieke wensen die gewoon duidelijk verkeerd, of kapot, worden opgeleverd.
Daarnaast is het juiste specificeren heel erg moeilijk en tijdrovend. 'uitvoeren in rode baksteen' lijkt duidelijk, maar als vrager is je beeld daarbij wellicht dat die 60x100x2500mm is en degene die het uitvoert denkt aan iets anders. Dan moet je dus tot op absurd niveau gaan specificieren wat het formaat is, welke RAL tint jij bedoelt met rood, van wat voor kleisoort het gemaakt moet zijn en hoe heet die gebakken moet zijn. En dan vergeet ik nog 100 dingen. Persoonlijk vind ik die aanpak dan ook voor geen meter werken, ook in mijn werk niet, dus toets je regelmatig of dingen goed zijn, of het bad dat is besteld bv de goede kleur heeft.
Nou snap ik ook wel dat je niet even een proces kan inregelen waarin de koper de bestellijst voor de badkamer of het legplan van de vloerverwarming controleert en ook dat is onwerkbaar maar overleggen helpt. Een externe toetser helpt alleen op het zuiver bouwtechnische, of die moet op pad gaan met de totale optielijst om te controleren of de wc potten wel de goede tint roze zijn.
Mijn vorige huis was ook nieuwbouw, in 2009 opgeleverd door de BAM, met een handjevol opleverpunten die een dag of wat later verholpen waren. Echt nagenoeg perfect. Die 5% regeling wegens 'wantrouwen' was toen dus ook niet van toepassing. Ons huidige huis, eind 2019 opgeleverd door van Stiphout kende bij oplevering een dikke 50 opleverpunten, nadat we er gingen wonen kwamen er nog een stuk of 10 bij en actie vanuit de bouwer is zeer beperkt. We zijn nu 5 maanden verder maar het ziet er niet naar uit dat die bankgarantie binnenkort vrijgegeven wordt. Ik had als koper graag dat het anders was maar dat soort regelingen zijn er omdat het te vaak voorkomt dat het niet goed is. Als je iets koopt bij de mediamarkt en het is zo brak dan breng je het terug en dan krijg je een nieuwe, dat gaat met een huis natuurlijk niet dus moet er wel op een andere manier enig pressiemiddel zijn. Niet dat je er veel aan hebt overigens, de bouwer krijgt zijn geld niet maar mijn bad (goede kleur, wel een stukje af) kan ik niet zelf laten vervangen want die bankgarantie blijft gewoon tot in de eeuwigheid bij de notaris staan totdat ik een procedure start.
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:31:
3. Boetes werken over het algemeen averechts, want daar gaan aannemers zich alleen maar tegen indekken, denk bijvoorbeeld aan 'ow dan nemen we een maandje extra de tijd om zelf allerlei controles uit te voeren om de boetes voor te zijn': dan denk ik over het algemeen dat mensen liever de sleutel een maand eerder hebben en terwijl ze zelf aan het klussen zijn er af en toe nog een mannetje over de vloer komt om de opleverpunten te fixen. Of nog erger: aannemers nemen in de prijs mee dat ze 10 opleverpunten keer 500 euro boete gaan aftikken dus maken de huizen 5000 euro duurder

Ik had met liefde 3 maanden later de sleutel ontvangen als dan alles gewoon af was. Serieus. En dan bedoel ik de direct evidente punten. Dat ze in de bouw niet zien dat de betonnen overstek boven een zolderraam niet afdoende is om bij windkracht 8 te voorkomen dat er water naar binnen blaast kan ik begrijpen. Dat neem ik de architect kwalijk, ik hoop dat de uitvoerder die het nog moet oplossen daar ook de rekening heen stuurt
Wellicht is jouw ervaring dat de punten met een maandje opgelost waren maar ik zit na 5 maanden nog steeds met een berg punten en een aannemer die niet bij machte is om het op te lossen. Ze erkennen de problemen, ze pakken het op maar het loopt voor geen millimeter.
Wat ik wel graag zou zien is dat aannemers voorafgaand aan een oplevering al komen met: goh het huis ziet er netjes uit alleen hebben we al gezien dat er een kras op raam X zit en de WC ondersteboven is geplaatst: dat lijkt mij een stukje beheersing van je vak en geeft mij het gevoel dat de aannemer serieus met zijn werk omgaat. (wij doen dit zelf altijd en ik merk zelf bij Rijkswaterstaat mensen dat ze dan al heel snel in de meewerkmodus zitten, en dat zijn toch mensen die vaker met aannemers hakken)
Ik snap ook niet dat ze dat niet doen, ze werken allemaal met massa's onderaannemers maar ze vergeten de algehele controle te doen. Ik hoop dat onze bouwer hier wat van leert. Een kritische controleur een maand voor oplevering alles laten nalopen was echt goedkoper voor ze geweest. Ik ben geen heel regelmatige beller maar ik heb zowel de kantoormensen als de mensen op de bouw alles bij elkaar echt al vele uren van het werk gehouden, en dat was alleen voor statusupdates.
Ik zou zelf als bouwer al lang een voorstel voor afkopen gedaan hebben. Wat er nog moet gebeuren kunnen we waarschijnlijk zelf goedkoper regelen dan al die schijven die dat in de bouw door moet. Voor 2,5% zouden ze van mijn belletjes af zijn.
Maargoed, het huis staat en het woont prettig, daar gaat het uiteindelijk om