Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.798.909 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ACM schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:40:
@shoombak werkt die keukenboer als projectkeukenboer?

Of is ie los aan de slag gegaan met door jou aangeleverde tekeningen? Lijkt me iig dat als de bouwer uiteindelijk af heeft geweken van de originele tekeningen, dat je dat niet (zomaar) de keukenboer kan aanrekenen. Tenzij ze dus bij het project betrokken waren.
Gaat om een externe keukenleverancier. De keuken is getekend op basis van deze tekening, en in werkelijkheid klopt dit dus ook.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/deVn9kN.png

[ Voor 6% gewijzigd door shoombak op 09-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 15:50
shoombak schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Gaat om een externe keukenleverancier. De keuken is getekend op basis van deze tekening, en in werkelijkheid klopt dit dus ook.

[Afbeelding]
Wat is dan precies je probleem? Heeft de aannemer de wcd's en leidingen op een andere plek neergelegd?

Of (en dat is wat ik verwacht...) hebben jullie een andere keukenindeling genomen en zijn jullie vergeten dat dan de waterleiding en afvoer mee verplaatst hadden moeten worden? Indien dit het geval is, dikke vette pech, maar dat probleem mag je zelf oplossen en kun je niet naar de keukenleverancier schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

[Afbeelding]
Dus je hebt een tekening van de bouwer gekregen. De bouwer heeft vrijwel perfect volgens die tekening gewerkt. En nu zegt de keukenboer 'oh, maar daar kunnen we eigenlijk helemaal niks mee'?

Dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Daar hadden ze bij het bekijken van die tekening wel wat van mogen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 10:18
Bij ons zijn inmiddels de paddestoelen op de bouwlocaties geplaatst. Vandaag contact met aannemer gezocht over de EPC berekeningen etc.

We hebben vanaf start bouw 3 maanden om de financiering te regelen, dat zal vast niet zo'n issue worden, ze beginnen als het goed is in februari. Ik zit alleen nog steeds te wachten op informatie rond EPC berekeningen en WTW installatie. Ik wil een EPC van 0,0 of eigenlijk weten hoeveel PV's op het dak komen, aangezien er inmiddels een elektrische auto voor de deur staat wil ik dat mee berekenen en zorgen dat we straks kosten neutraal elektriciteit kunnen gaan gebruiken.

Ben eigenlijk sowieso wel benieuwd hoeveel we daarvoor moeten opwekken/hoeveel PV's we nodig hebben. (Inductie, WTW, EV)

Anyway, er is dus nog niets over duidelijk, ik wil mijn hypotheek regelen en eventueel extra meenemen in de meerwerkkosten, maar dan moet ik die wel weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-06 09:52
Scr33x0r schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:31:
Bij ons zijn inmiddels de paddestoelen op de bouwlocaties geplaatst. Vandaag contact met aannemer gezocht over de EPC berekeningen etc.

We hebben vanaf start bouw 3 maanden om de financiering te regelen, dat zal vast niet zo'n issue worden, ze beginnen als het goed is in februari. Ik zit alleen nog steeds te wachten op informatie rond EPC berekeningen en WTW installatie. Ik wil een EPC van 0,0 of eigenlijk weten hoeveel PV's op het dak komen, aangezien er inmiddels een elektrische auto voor de deur staat wil ik dat mee berekenen en zorgen dat we straks kosten neutraal elektriciteit kunnen gaan gebruiken.

Ben eigenlijk sowieso wel benieuwd hoeveel we daarvoor moeten opwekken/hoeveel PV's we nodig hebben. (Inductie, WTW, EV)

Anyway, er is dus nog niets over duidelijk, ik wil mijn hypotheek regelen en eventueel extra meenemen in de meerwerkkosten, maar dan moet ik die wel weten :-)
Je kan met Sunny Design van SMA heel mooi een berekening maken van een PV-installatie met daarbij ook je eigen verbruik incl. warmtepomp en EV. Zal een schatting zijn, maar toch.

EPC-berekening kan je via de gemeente opvragen als de omgevingsvergunning al ingediend is.

Vergeet trouwens niet dat de salderingsregeling vanaf 2023 langzaam afgebouwd wordt en de berekening voor terugverdientijd anders gaat worden. Zonder salderen is het niet meteen vanzelfsprekend om ook 7000 KWh aan zonnepanelen te plaatsen als je jaarlijks verbruik bijv. 7000 KWh gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
shoombak schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:37:
Hier lopen we inmiddels tegen een probleem aan dat de keuken is ingetekend op basis van de plattegrond van de bouwer (incl leidingschema). Echter blijken er nu flinke verschillen te zitten in locatie van WCD en water. Keukenboer zegt dat we zelf deze leidingen moeten verleggen, maar bij de eerste opgevraagde offertes komen daar prijzen van 1000-1500 uit.

In hoeverre kunnen we de keukenboer bewegen dat zij voor deze kosten opdraaien/het leidingwerk verzorgen?
[...]

[Afbeelding]
Dus om het even helder te krijgen;
1) Je hebt bij de keukenboer een tekening ingeleverd van waar de leidingen zitten?
2) Keukenboer tekend keuken op basis van locatie leidingen
3) Bouwer heeft opgeleverd volgens tekening
4) Keukenboer zegt nu opeens dat de leidingen niet goed zitten

Als dat allemaal zo is... dan heeft 'ie dus gewoon een verkeerde keuken getekend. Dan ofwel nieuwe keuken laten tekenen of op hun kosten de boel laten aanpassen.

Als de tekening trouwens klopt hebben ze je weer goed afgescheept met een enkelfase kookgroep.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-01-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:22
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:10:
Als de tekening trouwens klopt hebben ze je weer goed afgescheept met een enkelfase kookgroep.
Hier op inhakend: wat zou dan ideaal zijn?
Mijn keukenboer waar ik voor een verkennend gesprek was legde uit dat de doorsnee kookplaten op 2 groepen worden aangesloten. Is dat voldoende?

En betekent dat per definitie meerfasig? Of kun je 2 groepen van 1 fase betrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
feelthepower schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:23:
[...]

Hier op inhakend: wat zou dan ideaal zijn?
Mijn keukenboer waar ik voor een verkennend gesprek was legde uit dat de doorsnee kookplaten op 2 groepen worden aangesloten. Is dat voldoende?

En betekent dat per definitie meerfasig? Of kun je 2 groepen van 1 fase betrekken?
Keukenboeren zijn over het algemeen nutteloos als het over elektra gaat.

Er zijn twee oplossingen;
Enkelfase kookgroep; dat zijn inderdaad twee gekoppelde groepen. Deze pas je toe als je een 35/40A enkelfase aansluiting hebt.
Driefase groep. Dit pas je toe als je een 3x25A aansluiting hebt.

Al het overige is geknoei.

Als je bouwer je met een enkelfase aansluiting heeft opgescheept is dat sowieso genaaid trouwens. Driefase hoofdaansluiting met enkelfase kookgroep gebeurd helaas ook, maar dat is veel goedkoper weer goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij hebben 3-fasen-aansluiting, maar de kookplaat komt op een kookgroep (2 gekoppelde groepen). Of die 2 groepen van 1 en dezelfde fase, of van 2 verschillende fases zijn, weet ik eigenlijk niet. Maar de kookplaat had in elk geval niet 3 fases nodig, kon zelf niet eens op 3 fases. Is het dan toch geknoei? Wat is het probleem precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:55:
[...]
Als je bouwer je met een enkelfase aansluiting heeft opgescheept is dat sowieso genaaid trouwens. [...]
kan je dat toelichten? Enkelfase met zonnepanelen is straks met het wegvallen van de saldering een stuk gunstiger, want dan heb je niet het probleem dat je verbruikt op een fase en produceert op een andere

[ Voor 26% gewijzigd door burnedhardware op 09-01-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@woekele Een kookgroep is een oplossing om twee groepen te koppelen bij een enkelfase aansluiting. Dat werkt technisch wel als je dat bij drie fasen doet maar het is natuurlijk raar dat het vermogen van zo'n slurper niet over 3 groepen wordt verdeeld. Overigens zit er in onze 3 fasen meterkast ook een kookgroep. Bij oplevering heb ik gemeld dat ik dat raar vond maar daar begreep men weinig van. Over twee weken komt de keuken dus dan noem ik het nog wel een keer. Ik wil dat ding gewoon op een krachtgroep hebben, ook vanwege de zonnepanelen.

@burnedhardware Mijn zonnepanelenleverancier gaat gewoon een driefasenaansluiting maken, ik ben geen expert maar dan heb je dat probleem volgens mij ook niet. Hij heeft de installatie in ieder geval aangepast toen hij zag dat het een drie fasen aansluiting was.

Als je drie fasen hebt wil je dat de dingen netjes verdeeld worden. Anders krijg je potentieel inderdaad de situatie dat je een kookgroep op fase X hebt, je zonnepanelen op fase Y en je elektrische BBQ op fase Z. Lekker handig als je op een superzonnige zomerdag stokbrood in je fornuis aan het afbakken bent terwijl je staat te grillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

@burnedhardware : Volgens mij verrekent een slimme meter sowieso het verbruik over alle fases voor je. Dus als je teruglevert op fase1 en net zoveel verbruikt op fase2, dan neem je volgens de meter niks af en lever je ook niks terug.

@Jheroun : is toch juist handig als alles over z'n eigen fase gaat? Netjes verdeeld zodat je niet over limieten gaat van 1 enkele fase?

En als we onze kookplaat op 3-fase hadden willen hebben, hadden we een andere kookplaat moeten bestellen. Dus ga ik niet meer doen. Als het ooit problemen geeft in de toekomst, moeten we er maar eens naar kijken. Maar ik verwacht dat we niks ervan gaan merken.

[ Voor 27% gewijzigd door woekele op 10-01-2020 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Zometeen eerste kijkochtend in mijn nieuwe woning. Verwachte oplevering is eind april / begin mei. Erg benieuwd! :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 15:00
Wij twijfelen momenteel over een schuifpui of tuindeuren achter. Mij lijkt de laatste optie handiger in ons geval waarin ik elke dag met de fiets naar mijn werk ga en dus dagelijkse via de achterkant vertrek en weer binnen kom. We gaan sowieso wel voor de uitbouw waardoor de tuin kleiner is geworden, met openslaande deuren lijkt me dat je de tuin in wezen nog een stukje kleiner maakt. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:09
Wij gaan voor een dubbele schuifpui en in de bijkeuken hebben we een normale deur naar de achtertuin. We hebben voor een schuifpui gekozen omdat wanneer we voor openslaande deuren kiezen je ook rekening moet houden met wat je buiten op het terras kunt zetten ivm het uitzwaaigebied van de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Keukenboeren zijn over het algemeen nutteloos als het over elektra gaat.
Wat kan je qua elektra dan het beste aan laten leggen als je voor een inductiekookplaat (Bora Puru o.i.d.), twee ovens, quooker, vaatwasser, koelkast gaat? We zitten nog in de beginfase dus wil dit wel gelijk goed aan laten leggen en zoals je zegt; de keukenboeren hebben hier niet zoveel verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Nielzsche schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:09:
Wij twijfelen momenteel over een schuifpui of tuindeuren achter. Mij lijkt de laatste optie handiger in ons geval waarin ik elke dag met de fiets naar mijn werk ga en dus dagelijkse via de achterkant vertrek en weer binnen kom. We gaan sowieso wel voor de uitbouw waardoor de tuin kleiner is geworden, met openslaande deuren lijkt me dat je de tuin in wezen nog een stukje kleiner maakt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Je bewering klopt natuurlijk dat door tuindeuren je ongeveer 90cm mist; echter is het ook niet zo dat je een tuinset op 70cm van je gevel zet in het geval dat je voor een schuifpui zou kiezen.

Zelf hebben wij gekozen voor deuren; omdat we dat vele malen mooier vinden dan een schuifpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:22:
[...]

Wat kan je qua elektra dan het beste aan laten leggen als je voor een inductiekookplaat (Bora Puru o.i.d.), twee ovens, quooker, vaatwasser, koelkast gaat? We zitten nog in de beginfase dus wil dit wel gelijk goed aan laten leggen en zoals je zegt; de keukenboeren hebben hier niet zoveel verstand van.
De keuken leverancier moet aangeven waar welke elektra moet komen, de aannemer regelt hoe het in de meterkast is geregeld. Hier hoef je je geen zorgen om te maken.

PS, de Puru is geweldig :D

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@TKroon ja, maar ik wil voorkomen dat er iets suboptimaals wordt aangelegd ;) Daarom de vraag wat in de meest ideale situatie aangelegd zou moeten worden, dan kan ik daar op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
Bij deze mag ik mij ook melden :) Voor de grap even de vragen uit de topic start beantwoorden.

Waarom de keuze nieuwbouw?

Al meer dan een jaar aan het rond kijken en alle bestaande bouw voldeed niet aan onze wensen/eisen.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

Ook al zitten we nu in het voortraject (als het goed is, hebben ze deze week de grond afgegraven) hebben we ons verkeken op alle mogelijkheden. Alles was nog mogelijk waarbij de brochure daar geen woord over had gerept. Ook de makelaar was daarin niet heel duidelijk in de gespreken tot we met de projectontwikkelaar om de tafel zelf zaten. Om zich wel weer positief :)

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

We hebben het beperkt gehouden. We laten een kleine uitbouw plaatsen tbv bijkeuken
Zonnepanelen om nul om de meter te kunnen bereiken

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Genoeg :D

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

Hierover zijn we nog aan het nadenken waarschijnlijk met renovlies.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

Goed punt waar we pas over na gaan denken als we visueel hebben gezien hoe de tuin gaat worden.

De eerst komende stap is definief krijgen tekening voor badkamer en keuken.
Daarna volgt snel het gehele elektra plan
En daarna kunnen we eindelijk gaan nadenken over de rest van punten.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Nielzsche schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:09:
Onze nieuwbouwwoning zou standaard openslaande tuindeuren krijgen, maar wij hebben specifiek gekozen voor een schuifpui. Niet omwille van de ruimte in de tuin, want die is 25m diep. :+
Maar het is stuk praktischer met het terras etc.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
@Nielzsche Die vraag is al heel vaak langsgekomen incl pro/con lijstjes. Het is eigen voorkeur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
woekele schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:05:
@burnedhardware : Volgens mij verrekent een slimme meter sowieso het verbruik over alle fases voor je. Dus als je teruglevert op fase1 en net zoveel verbruikt op fase2, dan neem je volgens de meter niks af en lever je ook niks terug.

@Jheroun : is toch juist handig als alles over z'n eigen fase gaat? Netjes verdeeld zodat je niet over limieten gaat van 1 enkele fase?
Nee, dat is niet handig. Zowel wegens efficiëntie als wegens veranderende salderingsregels. Ik ben overigens verre van een expert op elektrisch vlak dus als ik het mis heb wordt ik graag gecorrigeerd ;)

Als je op fase X verbruikt en op fase Y levert ben je nog steeds stroom uit het net aan het halen. Dus als je een dak vol panelen hebt en de zon schijnt terwijl je wasmachine aan staat draai je dan volgens mij nog steeds niet op je eigen stroom. We kunnen met zijn allen de energietransitie een beetje helpen als we de zaken in ons huis zo bouwen dat we de stroom die we maken zoveel mogelijk meteen zelf gebruiken.

Als de salderingsregels veranderen is jouw concept volgens mij al helemaal niet handig, dan moet je stroom kopen tegen $veel en voor je teruglevering krijg je $weinig. Dus als dan die wasmachine draait moet je nog steeds betalen terwijl je waarschijnlijk meer dan genoeg stroom genereert. Tenzij de slimme meter daar iets mee doet, die van ons houdt los bij wat je verbruikt en wat je levert dus volgens mij is dit qua kosten niet handig.

Die hele regeling rondom terugleveren zal op een of andere manier gaan veranderen. Wij gaan de panelen op ons dak ook in een oost/west opstelling leggen om die reden, dan heb je weliswaar minder piekopbrengst maar je hebt wel vroeger en later stroom die je direct kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 10-01-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Rivanov schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:13:
[...]

Onze nieuwbouwwoning zou standaard openslaande tuindeuren krijgen, maar wij hebben specifiek gekozen voor een schuifpui. Niet omwille van de ruimte in de tuin, want die is 25m diep. :+
Maar het is stuk praktischer met het terras etc.
Wat @Señor Sjon zegt....wij vinden een schuifdeur na jaren gebruik eigenlijk helemaal niet praktisch. Vaak zwaar en opent niet vlot vergeleken met een deur. In de zomer ga ik juist niks open zetten om warmte buiten te houden dus praktisch is bij ons handig openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
Jheroun schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Als je op fase X verbruikt en op fase Y levert ben je nog steeds stroom uit het net aan het halen. Dus als je een dak vol panelen hebt en de zon schijnt terwijl je wasmachine aan staat draai je dan volgens mij nog steeds niet op je eigen stroom. We kunnen met zijn allen de energietransitie een beetje helpen als we de zaken in ons huis zo bouwen dat we de stroom die we maken zoveel mogelijk meteen zelf gebruiken.
Technisch gezien heb je gelijk, maar de electriciteitsmeters verrekenen dat / behoren dat te verrekenen.

800w verbruiken fase 1
+
1000w terugleveren fase 2
=
Netto: 200W teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:42:
[...]

Wat @Señor Sjon zegt....wij vinden een schuifdeur na jaren gebruik eigenlijk helemaal niet praktisch. Vaak zwaar en opent niet vlot vergeleken met een deur. In de zomer ga ik juist niks open zetten om warmte buiten te houden dus praktisch is bij ons handig openen.
Inderdaad. Heb beide gehad en zweer bij openslaande deuren. Schuifpuien zijn gewoon onhandig in dagelijks gebruik. Ook gaat max de helft (min een beetje) open in de meeste gevallen. Openslaande deuren vrijwel volledig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
Vandaag kregen we voor de tweede keer een termijnfactuur te vroeg. Het dak zou volgens de factuur waterdicht zijn, maar de daktrim is nog niet aangebracht (volledig plat dak). Nadat we dit navroegen bleek dat de daktrim niet geleverd was en dat ze die later nog aan gaan brengen. Tja, leuk, maar dan is het dak dus niet waterdicht.

Het blijft zaak die facturen goed te controleren, want die dingen worden vanuit het computersysteem van de aannemer verstuurd, maar daarbij wordt niet goed gecontroleerd of het werk ook echt af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:44
klopt. na onze derde keer melden dat de factuur te vroeg was, hebben we uiteindelijk voor de oplevering pas de laatste 40% betaald. Scheelde ons best in de bouwkosten ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 10:46
Voor de huizen die op de 1e verdieping ook met vloerverwarming worden opgeleverd: wat voor vloer kiezen jullie voor de slaapkamers?

Ik vind het een lastige, laminaat en vloerbedekking gaat niet goed samen met vloerverwarming.

Tegels vind ik niet echt bij een slaapkamer passen, en PVC ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Hout of Gietvloer ? beide laten de warmte prima door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
wij hebben laminaat gelegd op de 1e. Is AC2 dus wat minder slijtvast, maar prima voor boven en bijkomend voordeel is dat het maar 6mm dik is en daarom veel beter werkt met de vloerverwarming. De ondervloer is wel redelijk goed: 0.05 Rm2K/W https://www.afium.nl/lami...ndervloer-vloerverwarming en bijna duurder dan de vloer zelf. We komen nu echter tot de conclusie dat we (bijna) nooit stoken op de 1e.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Dat is iets waar wij ook nog even goed over na moeten denken... Wij krijgen ook vloerkoeling, en het zou zonde zijn als dat niet optimaal werkt op een slaapkamer.

Werkt hout dan nog steeds goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris2306
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 20:59
feelthepower schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:21:
Dat is iets waar wij ook nog even goed over na moeten denken... Wij krijgen ook vloerkoeling, en het zou zonde zijn als dat niet optimaal werkt op een slaapkamer.

Werkt hout dan nog steeds goed?
Bij een vloer die verwarmt en koelt heb je rekening te houden met condens. Zeker zomers bij warme lucht kan er condensatie optreden bij de gekoeldevloer. Houtachtige materialen kunnen hierop reageren. Bij ons werd daarom ook afgeraden om houtachtige materialen te gebruiken. Natuurlijk zullen er vast leveranciers zijn die zeggen dat bepaalde laminaatvloeren mogelijk zijn.

Daarnaast kijk ook goed naar de warmteweerstands waarde van je vloer (of totale waarde van je vloersamenstelling) Bij ons werd geadviseerd niet hoger te gaan dan 0.09 M2 K/W. Hoe hoger de waarde, hoe beter de vloer isoleert. Tegels/gietvloeren zijn vloeren dmet een zeer lage warmteweerstand. Daarnaast is een plak pvc ook goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
burnedhardware schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:09:
[...]

kan je dat toelichten? Enkelfase met zonnepanelen is straks met het wegvallen van de saldering een stuk gunstiger, want dan heb je niet het probleem dat je verbruikt op een fase en produceert op een andere
Je rekent noiot apart per fase af, je meter saldeert alles over de fasen heen en dat gaat ook gewoon zo blijven.
woekele schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:52:
Wij hebben 3-fasen-aansluiting, maar de kookplaat komt op een kookgroep (2 gekoppelde groepen). Of die 2 groepen van 1 en dezelfde fase, of van 2 verschillende fases zijn, weet ik eigenlijk niet. Maar de kookplaat had in elk geval niet 3 fases nodig, kon zelf niet eens op 3 fases. Is het dan toch geknoei? Wat is het probleem precies?
Geloof ik niks van. Alle platen voor Nederlands gebruik kunnen op 3-fase. Welke plaat heb je?

Kookgroep op 3-fase is geknoei omdat je dan 2x16A pakt achter een enkele 25A hoofdzekering.
Ascension schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:22:
[...]

Altijd 3-fase hoofdaansluiting. Voor de bouwer kost dit _niks_ extra naast de 2 euro voor de hoofdschakelaar. De krachtgroep voor de keuken is wel een paar tientjes duurder.

Die Bora dingen hebben een aansluitvermogen van 7,8 kW, dus strikt genomen kunnen die ook alleen maar op 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:31:
Geloof ik niks van. Alle platen voor Nederlands gebruik kunnen op 3-fase. Welke plaat heb je?
Kies maar 1 van deze :)

https://www.keukenloods.n...-kookplaat/aantal_fasen-2

En ja, natuurlijk kun je ze dus wel aansluiten als er 3 fasen zijn. Zoals bij ons het geval is. Maar dus niet op 3 fasen.

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 10-01-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
woekele schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:38:
[...]

Kies maar 1 van deze :)

https://www.keukenloods.n...-kookplaat/aantal_fasen-2

En ja, natuurlijk kun je ze dus wel aansluiten als er 3 fasen zijn. Zoals bij ons het geval is. Maar dus niet op 3 fasen.
2 van 3 fasen is alsnog wat anders dan achter een enkelfase kookgroep.

Een deel van die, wat keukenboeren "2 fase" noemen kan ook alleen maar netjes op verschillende fasen aangesloten worden.

Aansluitblok is veelal gewoon 5-polig, met netjes een opbergplek voor L3 indien niet gebruikt. Maar ook vaakzat met 4-aderig netsnoer geleverd. Soms met dikkere nul, voor landen waar ze hem achter een enkel 32A circuit hangen. Maar daar gebruiken ze geen Perilex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:31:
Kookgroep op 3-fase is geknoei omdat je dan 2x16A pakt achter een enkele 25A hoofdzekering.
Is dat ook iets dat niet mag vanuit normen/besluiten? Bij ons zit er dus al een kookgroep in de meterkast die 3 fase is. De keuken zit er nog niet in. Bij de oplevering heb ik al aangegeven dat die meterkast niet klopte maar die verwezen alles naar de keuken. Als hier normen voor zijn kan ik ze wat makkelijker aanpassingen laten maken dan als het niet netjes is maar wel gewoon mag.

Ons fornuis zit rond de 15kW dus ik vraag me af hoe ze het enigszins werkbaar gaan krijgen. Die 15 gaan we nooit aantikken maar dat we boven de 7 uitkomen met 2 ovens en 5 pitten lijkt me wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:54:
[...]

2 van 3 fasen is alsnog wat anders dan achter een enkelfase kookgroep.
maar jij zei dat elke plaat op 3-fasen kan. Dat is dus niet waar. De kookplaat ziet overigens geen verschil tussen een kookgroep die door 2 of door 1 fase gevoed wordt.

Ik kan in elk geval niet meer in de meterkast een 3-fase-groep maken en die aan m'n kookplaat hangen zonder eerst een andere kookplaat te nemen. En als er geen problemen zijn, dan ga ik dat overigens ook niet doen :)

En als je dat graag geknoei wil noemen, moet jij weten. Ik heb na een paar van je posts inmiddels wel door wat voor typetje je bent en ga je vanaf nu negeren :)

[ Voor 23% gewijzigd door woekele op 10-01-2020 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Nu online
Een kookgroep (2x16A) wordt toegepast en valt volledig binnen de NEN norm, maar technische gezien is het niet chique. Het komt voort uit het verleden, toen meeste huizen nog een 1 fase aansluiting hadden en deze een oplossing moesten hebben voor elektrisch koken. In nieuwbouw wordt het nog steeds toegepast omdat de kosten van een kookgroep lager zijn dan die van een 4p (3fasen) automaat.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
woekele schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:13:
[...]

maar jij zei dat elke plaat op 3-fasen kan. Dat is dus niet waar. De kookplaat ziet overigens geen verschil tussen een kookgroep die door 2 of door 1 fase gevoed wordt.
Dat is wel waar. Elke plaat kan op 3-fase. Dat je dan 1 fase niet gebruikt doet er niet toe.

De kookplaat zit inderdaad het verschil niet. Je nulleider wel en vroeg of laat fikt die keten uit bij 32A op een keten voor 16A.

Ik kan in elk geval niet meer in de meterkast een 3-fase-groep maken en die aan m'n kookplaat hangen zonder eerst een andere kookplaat te nemen. En als er geen problemen zijn, dan ga ik dat overigens ook niet doen :)
Dat kan wel, ook zonder andere kookplaat te nemen. Het grappig is dat je nog steeds niet genoemd hebt welke kookplaat je hebt..
[...]

En als je dat graag geknoei wil noemen, moet jij weten. Ik heb na een paar van je posts inmiddels wel door wat voor typetje je bent en ga je vanaf nu negeren :)
Ja, ik ben het type wat me er geen reet van aantrekt dat andere mensen een grotere tolerantie voor geknoei hebben.

B16 Kookgroep achter 3x25 hoofdzekering = geknoei. Einde verhaal.
Jheroun schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:09:
[...]

Is dat ook iets dat niet mag vanuit normen/besluiten? Bij ons zit er dus al een kookgroep in de meterkast die 3 fase is. De keuken zit er nog niet in. Bij de oplevering heb ik al aangegeven dat die meterkast niet klopte maar die verwezen alles naar de keuken. Als hier normen voor zijn kan ik ze wat makkelijker aanpassingen laten maken dan als het niet netjes is maar wel gewoon mag.

Ons fornuis zit rond de 15kW dus ik vraag me af hoe ze het enigszins werkbaar gaan krijgen. Die 15 gaan we nooit aantikken maar dat we boven de 7 uitkomen met 2 ovens en 5 pitten lijkt me wel mogelijk.
Ja;

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

Artikel 433.1 uit de NEN1010:2015

15 kW... plan is de ovens los aan te sluiten?
sailor_dg schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:47:
Een kookgroep (2x16A) wordt toegepast en valt volledig binnen de NEN norm, [...]
Enkel en alleen in 1-fase installaties!

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-01-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Nu online
Mijn huis is een paar maanden geleden opgeleverd met 3x25A en kookgroep. Heb dit met een bevriende elektricien nog even gecheckt en deze gaf ook aan dat dit geen probleem was. Zelf had ik liever een 3 fase aansluiting gehad, maar had er die paar honderd euro niet voor over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat betreft die normen is 510.4.3 uit de NEN1010:2015 ook nog een leuke;
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige) eigenaar/gebruiker van de installatie.

sailor_dg schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:02:
Mijn huis is een paar maanden geleden opgeleverd met 3x25A en kookgroep. Heb dit met een bevriende elektricien nog even gecheckt en deze gaf ook aan dat dit geen probleem was. Zelf had ik liever een 3 fase aansluiting gehad, maar had er die paar honderd euro niet voor over.
Van je vriend moet je het hebben -O-

Het kost ook helemaal geen paar honderd euro extra. Minus kookgroep (25) en plus aardlekautomaat 3F (90) = +€65

Maar dan zullen ze het wel weer, indien het totaal 8 of minder groepen is... wel achter twee vierpolige aardlekschakelaars zetten. Dan scheelt het nog maar 5 euro ofzo.

Maargoed, de meerwerkoptie a € 350 moet natuurlijk wel renderen. En ik snap het ook wel; geen handhaving... dus geen naleving.

Praktisch gezien is het probleem bij nieuwe aansluitingen ook wat minder. Als je die 25A automaat tript kun je hem zelf weer inschakelen en als je hem *op* gebakken hebt zet de netbeheerder er gratis een nieuwe voor je in (terwijl ze er eigenlijk een slotje op moeten gooien totdat je je kookgroep eruit tieft).

[ Voor 50% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-01-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:38
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:05:
Vandaag kregen we voor de tweede keer een termijnfactuur te vroeg. Het dak zou volgens de factuur waterdicht zijn, maar de daktrim is nog niet aangebracht (volledig plat dak). Nadat we dit navroegen bleek dat de daktrim niet geleverd was en dat ze die later nog aan gaan brengen. Tja, leuk, maar dan is het dak dus niet waterdicht.

Het blijft zaak die facturen goed te controleren, want die dingen worden vanuit het computersysteem van de aannemer verstuurd, maar daarbij wordt niet goed gecontroleerd of het werk ook echt af is.
Hier vandaag ook een factuur voor de dekvloeren, maar we mogen alleen niet binnen kijken dus kunnen niet eens controleren dat het er in ligt.
Heb ook mooi terug gemailt dat we het willen zien voordat we betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:53:
[...]

Enkel en alleen in 1-fase installaties!
Heb je daar een stukje net normering van?
Heb het laatst proberen op te zoeken maar kreeg het niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zijn weer een stapje verder, fundering zit erin

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y1LUuJ5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The Fatal schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Heb je daar een stukje net normering van?
Heb het laatst proberen op te zoeken maar kreeg het niet gevonden.
Bij 3x40 zou het ook mogen...

Bij 3x25 is het gewoon dat de ontwerpstroom van het apparaat (32A) groter is dan een bovenliggende zekering (25A). En dat geldt wat ik volgens mij hierboven al gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Bij 3x40 zou het ook mogen...

Bij 3x25 is het gewoon dat de ontwerpstroom van het apparaat (32A) groter is dan een bovenliggende zekering (25A). En dat geldt wat ik volgens mij hierboven al gepost heb.
Daar heb je een punt.
Zelfs met een gelijkteidigheids factor van 0.8 ga je het nog niet redden.

Wij kranten ook een 3Fase 25A aansluiting en waarschijnlijk ook een kook groep voor zover ik begreep. Dus ben argumenten aan het zoeken om dit aangepast te hebben naar een B16 4 polige aardlek automaat zonder kosten, vroegen ze ruim 300 euro voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The Fatal schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:19:
[...]

Daar heb je een punt.
Zelfs met een gelijkteidigheids factor van 0.8 ga je het nog niet redden.

Wij kranten ook een 3Fase 25A aansluiting en waarschijnlijk ook een kook groep voor zover ik begreep. Dus ben argumenten aan het zoeken om dit aangepast te hebben naar een B16 4 polige aardlek automaat zonder kosten, vroegen ze ruim 300 euro voor!
Toch een mooi bedrijfsmodel; dingen die je wettelijk gezien sowieso al moest doen als "extra" verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-05 18:19
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/XJxgsgG

Sinds november eigenaar van een prachtig appartement aan het IJsselmeer te Almere. Opleverdatum 3e kwartaal 2021. Eventjes wachten nog ;(

[ Voor 14% gewijzigd door jasperko op 10-01-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rudyy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:30:
Voor de huizen die op de 1e verdieping ook met vloerverwarming worden opgeleverd: wat voor vloer kiezen jullie voor de slaapkamers?

Ik vind het een lastige, laminaat en vloerbedekking gaat niet goed samen met vloerverwarming.

Wij hebben (multiplank)parket op de 1e en 2e vd, dat is prima voor de slaapkamers. Vloerverwarming doet t voldoende, zeker boven.

Mijn advies zou zijn kies wat je mooi of praktisch vindt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39

EiT

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:13:
... hoop negatieve commentaar wat allemaal fout is ipv positive feedback hoe je het simpel kan oplossen ...
Hier al 5 jaar een standaard kookgroep gehad en nooit issues of nu de vaatwasser, droger en kookplaat (keramische) tegelijk aanstaan.

Stroomverbruik is ongeveer 7000 kWh per jaar (ivm wp), dus geen middelmatige gebruiker.

Stop met mensen on onnodig bang te maken. 99% van de nieuwbouw woningen krijgen gewoon een standaard kookgroep en alles werkt gewoon prima. Ook hebben de meeste maar een paar groepen en boeit het ze niet.

Of het netjes is, ach ja... het is meestal ongeschoold personeel die de kabels trekt. Ik denk dat je je beter druk kan maken over hoe de kabels gestript zijn.

Ik heb nu diverse stopcontact en schakelaars open gemaakt en 20-30% van de kabels is te lang afgestript en ligt de ader blood buiten aansluit punten wcd/schakelaar en lasklem.

Anyway, mijn meterkast is ook niet 100% perfect. En ik heb meer groepen dan gemiddeld. Ik zie tzt wel... Als het niet voldoende is kan ik altijd een elektricien laten komen.

Meterkast:

Meterkast
OMG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6VdeRcBA4O5u9I4WpW1UGow8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zP8UWFeEiJvcprHlFnrudmOP/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WCXoxPySf0JqYEHc5lopGeAt/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3cOHOGE6pIPNqM041moiN6ya/thumb.jpgMeterkast 1

Edit:
- 7 is 7000.
- en ging mij er om dat een gem. inductieplaat (max 7360) en niet een 11kW plaat die sowieso niet op een kookgroep mag.

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 11-01-2020 16:40 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
EiT schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 02:39:
[...]
... hoop negatieve commentaar wat allemaal fout is ipv positive feedback hoe je het simpel kan oplossen
Je weet zelf ook wel dat dat onzin is. Het staat notabene in die post zelf hoe het wel moet.
Hier al 5 jaar een standaard kookgroep gehad en nooit issues of nu de vaatwasser, droger en kookplaat (keramische) tegelijk aanstaan.
Beetje het argument van "ik rook al x jaar zonder problemen, dus [...]"
Stroomverbruik is ongeveer 7kWh per jaar (ivm wp), dus geen middelmatige gebruiker.
7 kWh is afgerond niks >:) . Of bedoel je 7 MWh? ;)
Stop met mensen on onnodig bang te maken. 99% van de nieuwbouw woningen krijgen gewoon een standaard kookgroep en alles werkt gewoon prima. Ook hebben de meeste maar een paar groepen en boeit het ze niet.
Bijna alles wat niet normconform is "werkt wel". Dat is verder geen argument. De WC werkt ook zonder ontspanleiding op het riool, als de MV het doet kun je ook wel een raampje open zetten, etc. etc.

Vervolgens komt handige Harry de buurmand de kookplaat aansluiten en voila en drie jaar later fikt de nulleiding uit.... Dat is trouwens een dingetje inherent aan kookgroepen, niet zozeer de onjuiste toepassing bij 3x25. (Bij 3x25 is dat risico zelfs iets).

11 kW fornuis op kookgroep "werkt ook gewoon prima", totdat je dus de grote pit en de oven tegelijk gebruikt :P
Of het netjes is, ach ja... het is meestal ongeschoold personeel die de kabels trekt. Ik denk dat je je beter druk kan maken over hoe de kabels gestript zijn.
Het is geen ongeschoold personeel wat bedenkt 3 tientjes te besparen door de norm wat te skippen en dan op de optielijst zet om het voor 350 euro extra wel goed te doen.

Net zoals het geen arbeider in India was die bedacht heeft dat Ikea $0,50 kon uitsparen door bij die dressoirs voor de Amerikaanse markt geen wandbeugeltjes te doen...
Ik heb nu diverse stopcontact en schakelaars open gemaakt en 20-30% van de kabels is te lang afgestript.
En geen positieve feedback hoe je dat simpel kunt oplossen? Met kabel in buis maakt dat overigens helemaal niks uit. Maar wellicht bedoel je draad in plaats van kabel?

Ja, dat is een dingetje. Te kort afstrippen is echter veelal meer een gevaar.
Anyway, mijn meterkast is ook niet 100% perfect. En ik heb meer groepen dan gemiddeld. Ik zie tzt wel... Als het niet voldoende is kan ik altijd een elektricien laten komen.

Meterkast:

Meterkast
OMG
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding: Meterkast 1]
Ja, daar had voor je kookplaat net zo'n ding moeten zitten als voor je warmtepomp.

Probeer trouwens maar eens een kookgroep te vinden buiten Nederland. Het is een exotisch geval.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-01-2020 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-06 14:13
chris2306 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Bij een vloer die verwarmt en koelt heb je rekening te houden met condens. Zeker zomers bij warme lucht kan er condensatie optreden bij de gekoeldevloer. Houtachtige materialen kunnen hierop reageren. Bij ons werd daarom ook afgeraden om houtachtige materialen te gebruiken. Natuurlijk zullen er vast leveranciers zijn die zeggen dat bepaalde laminaatvloeren mogelijk zijn.
Maar zijn er niet twee redenen dat dit minder een probleem zou kunnen zijn:
1. Is het niet zo dat nieuwbouw over het algemeen een lagere luchtvochtigheidsgraad heeft? Er is in de basis geen hogere luchtvochtigheid (die je in oudere huizen wel vaak ziet)
2. De vloerkoeling werkt op 18 graden geloof ik. Als je het binnen vrij koel houdt, door ramen en deuren dicht te houden, dan houd je de kamer temperatuur, zeg, in de lage 20. Dan is het temperatuurverschil toch niet groot genoeg voor condensvorming? Ik heb veel koudebruggen hier in huis; oppervlakte moet echt een graad of 10 kouder zijn om goed condens en schimmel te krijgen. Je moet het alleen niet met 18 graden koelen als je het binnen op hebt laten lopen naar 40...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 23:41
Rudyy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:30:

Haha herkenbare vraag. Onze woning wordt over precies een jaar opgeleverd, maar we zijn ons al druk aan het oriënteren. We denken er nu aan om keramisch parket te leggen op de eerste en tweede verdieping. Dacht dat dat er heel lelijk of nep uit zou zien, maar we zagen het liggen in een showroom en waren toen blij verrast met de look. Steen, maar toch met een knus houtgevoel. Bijkomende voordelen zijn dat het erg goed samengaat met verwarming en koeling en het heel erg slijtvast is. Daarbij wouden we voor de begane grond sowieso al voor keramische tegels gaan, dus kunnen we de opdracht voor het leggen aan één partij uitbesteden en ook nog wat korting krijgen vanwege de omvang (zo'n 140m2 minus badkamer en toilet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:53:
15 kW... plan is de ovens los aan te sluiten?
Ik heb geen idee wat hun plan is. Zover ik kon vinden heeft het fornuis 1 stekker, en er ligt 1 perilex aansluitpunt op de plek waar het fornuis komt. Volgens mij is het deze, 16,8 kW zegt die website (in specs staat overigens 14,8), en dus 3x25A. En daar ligt dus een kookgroep voor |:(

De projectontwikkelaar/verkopende partij is ook de keukenleverancier dus ze zoeken het maar uit. Maar als de keuken wordt opgeleverd zet ik wel even twee pannetjes kokend water op en zet ik beide ovens aan om te zien wat er gebeurt :P

Dat volle vermogen trekt het ding als alle 5 de pitten op boost staan en beide ovens op de snel voorverwarmen stand staan. Dus in de praktijk geloof ik best dat dat nooit voorkomt maar een kookgroepje is het andere uiterste. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@kabeltjekabel M.b.t. de discussie rondom wel of geen kookgroepen.

Bij een 3x25A kast kun je toch wel een kookgroep plaatsen waar je twee aparte fasen voor gebruikt, dus aardlek 4 polig en dan 2 16A gekoppelde automaten naar een Perilex met een enkele nuldraad?

Ik snap dat het qua kosten nauwelijks iets uitmaakt. Wellicht dat dit bedoeld wordt met de "kookgroep" op een 3 fase kast. Eigenlijk dus een niet volledig uitgevoerde krachtgroep.

Wij hebben voor onze woning ook gekozen voor 3x25A in plaats van de standaard 35A. In de documentatie van de keukenboer staat: "Aansluiting 2 x 230 Volt (altijd bij inductiekookplaat) of 3 x 230 Volt (indien reeds aanwezig in huis), dit alles conform plaatselijke voorschriften èn aanwijzingen op de kookplaat. Aansluitwaarde 7,4 kW"

Dit is dus een twee-fase kookplaat, maar ik verwacht dat er netjes een 3-fase Perilex aansluiting gemaakt wordt. Helaas heb ik (nog) geen tekeningen van de meterkast gekregen, dus het blijft even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:32:

Bij een 3x25A kast kun je toch wel een kookgroep plaatsen waar je twee aparte fasen voor gebruikt, dus aardlek 4 polig en dan 2 16A gekoppelde automaten naar een Perilex met een enkele nuldraad?
Dat is dus een van de knoeioplossingen.
Ik snap dat het qua kosten nauwelijks iets uitmaakt. Wellicht dat dit bedoeld wordt met de "kookgroep" op een 3 fase kast. Eigenlijk dus een niet volledig uitgevoerde krachtgroep.
Nee, in al die voorbeelden die hier langskomen met kookgroep achter 3x25 zit hij gewoon op 1 kamrail achter een 2P aardlekbeveiliging.
Wij hebben voor onze woning ook gekozen voor 3x25A in plaats van de standaard 35A.
Voor nieuwbouw is 3x25 gewoon standaard, volgens de netbeheerder dan.
In de documentatie van de keukenboer staat: "Aansluiting 2 x 230 Volt (altijd bij inductiekookplaat) of 3 x 230 Volt (indien reeds aanwezig in huis), dit alles conform plaatselijke voorschriften èn aanwijzingen op de kookplaat. Aansluitwaarde 7,4 kW"

Dit is dus een twee-fase kookplaat, maar ik verwacht dat er netjes een 3-fase Perilex aansluiting gemaakt wordt. Helaas heb ik (nog) geen tekeningen van de meterkast gekregen, dus het blijft even afwachten.
"2-fase kookplaat" is een verzinsel van de keukenboeren. Ik zou zeggen; ga er maar niet van uit, maar wie weet doen ze het bij jou wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:24

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben een 3x25A aansluiting en voor de inductiekookplaat een kookgroep. Ik heb even in de meterkast gekeken en beide fases zijn aan dezelfde gekoppeld, de aanvoer is gewoon doorgelust van de ene naar de andere ingang op de zekering.

Lijkt me inderdaad niet juist maar de zekering is er nog nooit uitgesprongen en we hebben toch regelmatig alle 4 de pitten vol aan staan.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:58

Wij hebben voor onze woning ook gekozen voor 3x25A in plaats van de standaard 35A. In de documentatie van de keukenboer staat: "Aansluiting 2 x 230 Volt (altijd bij inductiekookplaat) of 3 x 230 Volt (indien reeds aanwezig in huis), dit alles conform plaatselijke voorschriften èn aanwijzingen op de kookplaat. Aansluitwaarde 7,4 kW"

Ik heb precies dit probleem gehad. Keukenboer wilde de kookplaat niet aansluiten omdat ik een drie-fasenaansluiting had terwijl in de tekening van de keuken een twee-fasenaansluiting stond. Kon uiteraard wel gewoon. Bij twijfel het aansluitschema in de handleiding van de kookplaat checken, vrijwel altijd staat daar een schema die je kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 18:50

Osxy

Holy crap on a cracker

kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:39:
[...]

[...]

Nee, in al die voorbeelden die hier langskomen met kookgroep achter 3x25 zit hij gewoon op 1 kamrail achter een 2P aardlekbeveiliging.

[...]

[...]

"2-fase kookplaat" is een verzinsel van de keukenboeren. Ik zou zeggen; ga er maar niet van uit, maar wie weet doen ze het bij jou wel goed :)
Onze plaat was toch echt slechts 2-fase. 3e fase is niet aangesloten in de perilex plug.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nel!s schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Maar zijn er niet twee redenen dat dit minder een probleem zou kunnen zijn:
1. Is het niet zo dat nieuwbouw over het algemeen een lagere luchtvochtigheidsgraad heeft? Er is in de basis geen hogere luchtvochtigheid (die je in oudere huizen wel vaak ziet)
2. De vloerkoeling werkt op 18 graden geloof ik. Als je het binnen vrij koel houdt, door ramen en deuren dicht te houden, dan houd je de kamer temperatuur, zeg, in de lage 20. Dan is het temperatuurverschil toch niet groot genoeg voor condensvorming? Ik heb veel koudebruggen hier in huis; oppervlakte moet echt een graad of 10 kouder zijn om goed condens en schimmel te krijgen. Je moet het alleen niet met 18 graden koelen als je het binnen op hebt laten lopen naar 40...
2. Binnentemperatuur heeft er niks mee te maken. Je zuigt namelijk lucht van buiten aan, en daar zit gewoon een bepaalde hoeveelheid vocht in. Binnen koelt dat dan af en als je onder het dauwpunt komt krijg je condens.

Maar geen condens maar wel megahoge RV is netzogoed geen fijn klimaat.

Wil je het ideaal; vloerverwarming voor de winter + luchtbevochtiger op je inblaaskanaal van je type D ventilatie. Voor de zomer; plafondkoeling i.c.m. airco (voor de luchtdroging) en om dat een beetje goedkoper te houden een luchtbevochtiger op het exhaust kanaal van je type D ventilatie.
Osxy schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:49:
[...]

Onze plaat was toch echt slechts 2-fase. 3e fase is niet aangesloten in de perilex plug.
Keukenboeren gebruiken "2 fase" als verzonnen term voor kookplaten uit de 7 kW range. Een deel daarvan kan, als we ons even beperken tot de 99,9% gangbare situaties van 1x35/40 of 3x25 alleen aangesloten worden op twee daadwerkelijk verschillende fasen. En ander deel kan daarnaast ook op een enkelfase kookgroep aangesloten worden. De keukenboeren maken daar echter geen onderscheid tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:39:
[...]

Helder. Maar, is het technisch gesproken fout. Kun je bij een opleverkeuring vragen dat dit aangepast wordt omdat het niet in overeenstemming is met NEN1010 of bouwbesluit?
Dat is inderdaad fout, maar ik verwacht niet dat dat zal gebeuren. De opgegeven aansluitwaarde van 7,4 kW wordt dan namelijk niet gehaald. Het maximum op zo'n groep zou 5,75 kW zijn achter een 25A hoofdzekering.
Standaard werd 1x40 geleverd. 3x25 was een optie. Volgens onze aannemer althans. In de projectkeuken zat ook een 1-fase kookplaat, maar ik ga ervan uit dat niemand die heeft laten zitten.
Dat zou dan het eerste zijn dat in een keer goed gaat :X

Overigens is het volgens AEG wel mogelijk de kookplaat op een Nederlandse kookgroep aan te sluiten door middel van een 5 aderige Perilex stekker (zoals ook hier besproken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/116545). Natuurlijk moet dan de hoofdzekering wel voldoende zijn voor de aansluitwaarde en 25A is dat niet.

Bij 3x35A zou het dus wel kunnen, maar dat is qua vastrecht ontzettend veel duurder.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 12-01-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@GeeMoney en anderen met keramisch parket/natuurlook tegels: wat heb je begroot per m2? Ik zie dat Marazzi tegels al ruim over de €100/m2 komen en dan zijn ze nog niet gelegd..

Verder nog tips/dingen die ik mee kan nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danieldg
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 20:34
nel!s schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:07:
@GeeMoney en anderen met keramisch parket/natuurlook tegels: wat heb je begroot per m2? Ik zie dat Marazzi tegels al ruim over de €100/m2 komen en dan zijn ze nog niet gelegd..

Wij waren zo’n 115 euro per m2 kwijt inclusief leggen. Was voor alleen de benedenverdieping van 60m2. Dit was bij een kleine tegelzetter die ook zelf de tegels leverde. Als je online zelf tegels koopt kan je goedkoper uitkomen maar loop je zelf wel het risico mbt de kwaliteit van de tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 07:52

Ik kwam op €100,- per m2 maar ik heb al mijn vloeren bij 1 leverancier afgenomen inclusief leggen. Dat zorgde ervoor dat ik de prijs wat kon drukken.
Ik heb 124m2 keramisch parket en 160m2 PVC vloeren afgenomen.

Ga in ieder geval op zoek naar een zaak met prima service. Bij mijn visgraat keramisch parket heb ik 2x een baan laten corrigeren. De eerste zagen ze zelf en later met schoonmaken heb ik nog 4 tegels laten corrigeren. Dit was geen enkel probleem en afspraken waren snel gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:57:
Keukenboeren gebruiken "2 fase" als verzonnen term voor kookplaten uit de 7 kW range. Een deel daarvan kan, [..] 3x25 alleen aangesloten worden op twee daadwerkelijk verschillende fasen.
Ik zal direct toegeven dat electra niet mijn expertise is. Dus ik probeer e.e.a. duidelijker te krijgen dan de posts die ruwweg neerkomen op "dat is allemaal onzin" en "ze zijn allemaal prutsers" :P

Je brengt het alsof het de grootste onzin is om die term te gebruiken... Maar zo gek is de term "2 fase aansluiting" toch niet als de fabrikant van het apparaat zelf voorschrijft dat je 1 of 2 fasen moet gebruiken? De Siemens inductiekookplaten beschrijven iig allemaal 1N+2L, 1N+1L of 2N+2L. Er zit geen variant met 3L bij die schema's.
Of anders gezegd, zoals ik die schema's interpreteer kunnen ze met een 3x25A-aansluiting niet eens anders dan op 2 fasen aangesloten worden.

Bij mij spreekt de technische documentatie van de woning in ieder geval ook van een "2 fasen perilex aansluiting". Wat aan de kant van de kookplaat precies de bedoeling lijkt te zijn, hoe het uiteindelijk in de meterkast komt te zitten weet ik uiteraard nog niet, want die was er bij de laatste kijkdag nog niet ;)
Ik heb twee offertes voor zo'n 86m2 gekregen die ruwweg op 100 en op 115 euro per m2 uitkwamen. In beide gevallen een van de goedkopere kermamisch parketopties; verschil zat vooral in de legprijs. Ironisch genoeg leek die van 100/m2 ook nog meer te gaan doen voor het geld :X

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 12-01-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Denk dat 100 euro wel in de buurt komt. Ik was 46,50 kwijt per m2. voor de Marazzi tegels (120x30). Mijn tegelzetter was denk ik een uur per m2 bezig (schuren, leggen, voegen), dus dat kan je zelf berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:41

Zelf tegels gekocht voor €32,50 per m2 (150cmx30cm), laten leggen voor €37,50 per m2.

Plaatsen zelf plinten en kitten zelf alles af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
EiT schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Denk dat 100 euro wel in de buurt komt. Ik was 46,50 kwijt per m2. voor de Marazzi tegels (120x30). Mijn tegelzetter was denk ik een uur per m2 bezig (schuren, leggen, voegen), dus dat kan je zelf berekenen.
Hier 30 euro per meter voor de tegels (Marazzi, keramisch houtlook, 25 x 120) en 28 euro per meter voor het leggen betaald. Schuren heb ik zelf gedaan en heb wat hand-en-spandiensten geleverd incl. zelf ophalen tegels met aanhanger.

91 meter in totaal voor ca. 5.300 euro

Ik ben eerst bij 3 afzetters geweest die ook aan de 100 euro per meter ofzo zaten voordat ik het op deze manier heb opgelost. Desnoods zou ik het zelf leggen als ik niks goedkopers zou vinden; dan zou ik een cursus vloeren leggen zo terugverdiend hebben.

Gewoon goed verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ACM schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Ik zal direct toegeven dat electra niet mijn expertise is. Dus ik probeer e.e.a. duidelijker te krijgen dan de posts die ruwweg neerkomen op "dat is allemaal onzin" en "ze zijn allemaal prutsers" :P

Je brengt het alsof het de grootste onzin is om die term te gebruiken... Maar zo gek is de term "2 fase aansluiting" toch niet als de fabrikant van het apparaat zelf voorschrijft dat je 1 of 2 fasen moet gebruiken? De Siemens inductiekookplaten beschrijven iig allemaal 1N+2L, 1N+1L of 2N+2L. Er zit geen variant met 3L bij die schema's.
Of anders gezegd, zoals ik die schema's interpreteer kunnen ze met een 3x25A-aansluiting niet eens anders dan op 2 fasen aangesloten worden.
Die hebben een aansluitblok met zowel twee aparte nulklemmen en een niet aangesloten klem voor een eventuele L3. Niet alle platen hebben die twee aparte nulklemmen. Die laatste categorie is dan alleen geschikt om op daadwerkelijk verschillende fasen aangesloten te worden.
ACM schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:36:
Bij mij spreekt de technische documentatie van de woning in ieder geval ook van een "2 fasen perilex aansluiting". Wat aan de kant van de kookplaat precies de bedoeling lijkt te zijn, hoe het uiteindelijk in de meterkast komt te zitten weet ik uiteraard nog niet, want die was er bij de laatste kijkdag nog niet ;)
Reken er maar op dat ze er een 1-fase kookgroep in knallen. Waarmee het direct onmogelijk wordt 11 kW platen aan te sluiten en indien je het netjes wilt doen ook onmogelijk de AEG, Ikea.. platen met enkele nulklem aan te sluiten.

Dat los van het feit dat enkelfase kookgroep achter 3x25 sowieso niet deugd.
Blihi schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:04:
[...]

Helder. Maar, is het technisch gesproken fout. Kun je bij een opleverkeuring vragen dat dit aangepast wordt omdat het niet in overeenstemming is met NEN1010 of bouwbesluit?
Tuurlijk. Een kookgroep is specifiek uitgevonden voor de gekke situatie van een 7 kW kooktoestel achter een enkelfase 35A zekering. Niet voor ander geknoei.

Maar zoals gezegd; we in Nederland normen en regels, en geen handhaving.
[...]

Dat is inderdaad fout, maar ik verwacht niet dat dat zal gebeuren. De opgegeven aansluitwaarde van 7,4 kW wordt dan namelijk niet gehaald. Het maximum op zo'n groep zou 5,75 kW zijn achter een 25A hoofdzekering.
Ik sta open voor een positieve verrassing. :)
[...]

Standaard werd 1x40 geleverd. 3x25 was een optie. Volgens onze aannemer althans. In de projectkeuken zat ook een 1-fase kookplaat, maar ik ga ervan uit dat niemand die heeft laten zitten.
Precies, volgens de aannemer... die sleept graag een meerprijs uit iets wat niet meer kost. Het laten aanleggen, door de netbeheerder, van 1x40 of 3x25 kost exact evenveel.
[...]

Dat zou dan het eerste zijn dat in een keer goed gaat :X

Overigens is het volgens AEG wel mogelijk de kookplaat op een Nederlandse kookgroep aan te sluiten door middel van een 5 aderige Perilex stekker (zoals ook hier besproken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/116545). Natuurlijk moet dan de hoofdzekering wel voldoende zijn voor de aansluitwaarde en 25A is dat niet.

Bij 3x35A zou het dus wel kunnen, maar dat is qua vastrecht ontzettend veel duurder.
Dat is eveneens een knoeioplossing, omdat je dan twee gescheiden circuits weer samenbrengt. Die AEG is voor enkelfase alleen geschikt voor de Belgische manier van aansluiten; 32A groep, 6mm2 bedrading naar zo'n Vynckier aansluitblok en daar rechtstreeks het aansluitsnoer in vast schroeven. Deze platen worden daarom vaak geleverd met een 4-aderig snoer waarvan de nulleider dikker is. Dat is omdat de twee dunnere aders voor de fase elk maximaal 16A belast worden omdat ze een eigen ingang hebben op de kookplaat en de nul tot 32A belast wordt omdat daar een enkele uitgang voor is.

En in het geval van Nederland is de oplossing weer heel simpel; enkel aansluiten achter krachtgroep. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
kever678 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Zelf tegels gekocht voor €32,50 per m2 (150cmx30cm), laten leggen voor €37,50 per m2.

Plaatsen zelf plinten en kitten zelf alles af.
Dank allen! Goed om te horen.

Ik zat zelf ook te spelen met het idee om tegels kopen en dan apart een goede zetter zoeken. We willen wat verschillende patronen combineren om ruimtes te scheiden, zoals in het plaatje hier: https://www.casa39.com/ma...re-44-9x61-6-cm-m0cw.html

Visgraat kleine tegeltjes is echter wel zeer prijzig, €100/m2 via deze site - en dit is verreweg de goedkoopste aanbieder van deze tegeltjes die ik tegen ben gekomen. Grote tegels wordt wel goedkoper natuurlijk. Dat willen we ook voor een groot gedeelte en dan dezelfde kleur en patroon eventueel buiten leggen, met dikkere tegels, dus dan kun je tegels van binnen naar buiten door laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Houd er wel rekening mee dat bij Casa39 er nog VAT en hoge verzendkosten bij komen. Was daardoor niet altijd goedkoper dan een aanbieder in NL. NL bedrijf is ook iets makkelijker mbt garantie.
Bij Casa39 kan je nog wel een quote aanvragen, toen niet gedaan omdat ik niet zo veel m2 nodig had.

En ja, die kleine, bijv “ mosaico”, tegels zijn niet te betalen. De MLX8 kost een keer of 3 zo veel als de standaard tegel.
Wij hebben de MLP5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
EiT schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:26:
Houd er wel rekening mee dat bij Casa39 er nog VAT en hoge verzendkosten bij komen. Was daardoor niet altijd goedkoper dan een aanbieder in NL. NL bedrijf is ook iets makkelijker mbt garantie.
Bij Casa39 kan je nog wel een quote aanvragen, toen niet gedaan omdat ik niet zo veel m2 nodig had.

En ja, die kleine, bijv “ mosaico”, tegels zijn niet te betalen. De MLX8 kost een keer of 3 zo veel als de standaard tegel.
Wij hebben de MLP5.
Ik zag je tegel in een plaatje eerder in het topic, dat ziet er wel heel luxe uit. Wij hebben een Silestone Bianco rivers blad aan twee keuken wanden en op een eiland, met magnolia wit kasten. Dus de vloer kan geen marmer look worden, maar moet donkerder. Ik denk dat we ook maar aan de grotere tegels gaan gezien de prijzen..

ik heb ook eens gekeken naar het bedrijf Marazzi, zijn recent overgenomen door een groot Amerikaans conglomeraat dus er zal wel getracht worden om het merk te 'melken' met behulp van een prachtige marketing campagne; net als bij bv siematic nu gebeurd met de Chinese overname. Zijn er niet kwalitatief hoogwaardige tegels met wat minder absurde prijzen?

[ Voor 16% gewijzigd door nel!s op 12-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Wij zijn bij Brabant Tegel geslaagd. Dit is onze projectleverancier. De tegel, Supergres EKHO Silk 120x30, kost inclusief leggen op een anhydrietvloer zo'n 100 euro per m2, inclusief 15 procent "projectkorting".

Bij St Pieter was de offerte 150 per m2 (ander merk, 30 euro per m2 duurdere tegel).

Voordeel van de projectleverancier is dat het met de bouw mee gaat, dus voor oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Zenix

BOE!

Nou mijn huis is klaar, einde van de maand krijg ik de sleutel en ga ik aan de slag.

Het plan is als volgt:
- Muren voorbereiden (gaatjes vullen, schuren en voorstrijk)
- Muren zelf spuiten
- Tussendoor alle netwerkkabels door de leidingen trekken
- Vloeren (pvc mFlor visgraat beneden, boven laminaat)
- Keuken
- Nieuwe meubels etc
- Verhuizen begin maart, dus ik neem lekker de tijd.

Schutting is ook al geregeld. Alle buren nemen dezelfde schutting. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 12-01-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zenix schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:34:

- Tussendoor alle netwerkkabels door de leidingen trekken
Zou dat eerst doen. Als er dan eentje verstopt zit kun je ze terug laten komen om het open te hakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Heeft er iemand gekeken naar tegels van Hornbach? Komen ook uit Italië. Ze hebben ook rako in het assortiment; dat krijgen wij in de badkamer en zag er in de showroom goed uit (hebben we iets te snel uitgezocht :/ maar vooralsnog geen spijt!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb de hele badkamer en toilet laten doen door een vakman, maar wel zelf tegels gekocht.

Zal je vertellen de dure design tegels van € 60 per m2 van een badkamerzaak zijn een stuk slechter dan gewoon de witte gerectificeerde 60x30 van de Hornbach. Zit er superstrak in.

Prima dus, tegels van Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
kabeltjekabel schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:38:
[...]

Zou dat eerst doen. Als er dan eentje verstopt zit kun je ze terug laten komen om het open te hakken ;)
Zijn er meer mensen die zeggen: eerst kabels trekken voordat je gaat stucen?

In welke volgorde hebben jullie het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:44
Pfff bijna jaar na oplevering (begin feb) kwamen we er eind vorig jaar achter dat de vloerverwarming boven raar werkte. Onze kamer werd verwarmd terwijl de thermostaat laag staat en andere kamer was niet warm te krijgen. Installateur is nu langsgeweest en bevestigde dat de thermostaten niet goed waren aangesloten op de juiste groepen. Blijkt het nu nog niet goed te zitten kwamen we van het weekend achter en hij moet ook nog terugkomen ivm een andere foute aansluiting in de cv waar hij achter kwam. Ketel schijnt niet goed te moduleren...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
Navi schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:37:
Zal je vertellen de dure design tegels van € 60 per m2 van een badkamerzaak zijn een stuk slechter dan gewoon de witte gerectificeerde 60x30 van de Hornbach. Zit er superstrak in.
dat geldt altijd en heb je hoe precies getest? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Inmiddels zijn er tig topics over kookplaten en hoe deze aan te sluiten, zullen we die herhaling van zetten niet nog eens doen in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
frumper schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:41:
Pfff bijna jaar na oplevering (begin feb) kwamen we er eind vorig jaar achter dat de vloerverwarming boven raar werkte. Onze kamer werd verwarmd terwijl de thermostaat laag staat en andere kamer was niet warm te krijgen. Installateur is nu langsgeweest en bevestigde dat de thermostaten niet goed waren aangesloten op de juiste groepen. Blijkt het nu nog niet goed te zitten kwamen we van het weekend achter en hij moet ook nog terugkomen ivm een andere foute aansluiting in de cv waar hij achter kwam. Ketel schijnt niet goed te moduleren...
Hier ook problemen met de vloerverwarming boven, sinds oplevering juni. Alle regelaars (knopjes op de afzonderlijke kamers) staan uit boven en toch is het 22 graden op de slaapkamers boven, bij een watertemperatuur van 30 graden (stadsverwarming). Nu van ellende de temp teruggedraaid naar 20 graden, maar dan wordt het op de badkamer ook niet meer warm. Er lijken wat warmte plekken (hot spots?) op de kamers te zijn, duidelijk voelbaar op het pvc. Al meerdere keren iemand voor geweest. Ikzelf denk aan defecte kleppen of inderdaad verkeerd aangesloten, maar vind het intussen behoorlijk frustrerend worden. Stoken voor de mussen en zelf niet kunnen slapen door de warmte... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Laatst online: 11-06 18:07
Rivanov schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:21:
Zometeen eerste kijkochtend in mijn nieuwe woning. Verwachte oplevering is eind april / begin mei. Erg benieuwd! :)
Ben je nog niet eerder mogen gaan kijken? Of kon je gewoon niet?
Ok, het is projectmatig, maar zelfs dan zou ik nog quasi elke dag op de werf staan om even te kijken hoe alles loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 18:06
Heeft iemand trouwens zelf achteraf houten stompe kozijnen geplaatst? Ik wil de deuren laten vervallen en zelf kozijnen plaatsen. Mijn vader en ik zijn best handig en we gaan vrijwel alles zelf doen, maar een stompe kozijn afstellen schrikt me wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

poosie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 07:49:
[...]

Hier ook problemen met de vloerverwarming boven, sinds oplevering juni. Alle regelaars (knopjes op de afzonderlijke kamers) staan uit boven en toch is het 22 graden op de slaapkamers boven, bij een watertemperatuur van 30 graden (stadsverwarming). Nu van ellende de temp teruggedraaid naar 20 graden, maar dan wordt het op de badkamer ook niet meer warm. Er lijken wat warmte plekken (hot spots?) op de kamers te zijn, duidelijk voelbaar op het pvc. Al meerdere keren iemand voor geweest. Ikzelf denk aan defecte kleppen of inderdaad verkeerd aangesloten, maar vind het intussen behoorlijk frustrerend worden. Stoken voor de mussen en zelf niet kunnen slapen door de warmte... 8)7
Ook hier sinds het begin (oktober) dezelfde situatie. Ook stadsverwarming en ook wanneer alles, volgens de kamerthermostaten, uit staat warme plekken. Er moet nog iemand voor komen, dat is met alle drukte er nog niet van gekomen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Kwakkel schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Ben je nog niet eerder mogen gaan kijken? Of kon je gewoon niet?
Ok, het is projectmatig, maar zelfs dan zou ik nog quasi elke dag op de werf staan om even te kijken hoe alles loopt :)
We zijn nog iedere week gaan kijken, maar mochten nu pas voor de eerste keer in het huis. Normaal bekijk ik enkel de buitenzijde aangezien het bouwterrein zelf afgesloten is. En nee, ik klim niet over de hekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:59
mister_S schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:39:
Heeft iemand trouwens zelf achteraf houten stompe kozijnen geplaatst? Ik wil de deuren laten vervallen en zelf kozijnen plaatsen. Mijn vader en ik zijn best handig en we gaan vrijwel alles zelf doen, maar een stompe kozijn afstellen schrikt me wel af.
Hier hetzelfde. Via de aannemer kostte het 600 euro per kozijn en kon alleen voor het hele huis (10 binnendeuren) of helemaal niet. Dus nu voor de bg kozijnen en deuren laten vallen en gaan we later zelf plaatsen. Nog even afwachten wat dezelfde binnendeuren in stompe uitvoering kosten, maar denk dat we wel wat goedkoper uit gaan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@De Cheetah zal het de eerste poging zijn om kozijnen te plaatsen of heb je het wel eens gedaan? In principe is het niet zo moeilijk, kozijn en deur erin, gipsblokken erboven en netjes afwerken. Alleen het precies lijnen van de stompe kozijn en deur lijkt me wel tricky.
Houten kozijn en cheap deur kost behoorlijk wat bij aannemer, en ik moet zelf achteraf alsnog gaan kloten met een deur gezien de standaard deur er ook goedkoop uitziet. Voor een huis van 450K had ik wel wat betere deuren verwacht. Hoeft niet een deur van 500 euro te zijn, maar steviger mag wel. Ongelooflijk dat ze vurenhouten kozijnen met deuren á 40 euro bij hornbach plaatsen en daar bakken met geld voor durven vragen :(

Laten ze de deurgat een beetje netjes achter als je geen deuren neemt?

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 13-01-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:46
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:46:
[...]

Ook hier sinds het begin (oktober) dezelfde situatie. Ook stadsverwarming en ook wanneer alles, volgens de kamerthermostaten, uit staat warme plekken. Er moet nog iemand voor komen, dat is met alle drukte er nog niet van gekomen.
Bekende van me heeft jaren terug ook zoiets gehad, woonkamer niet warm te krijgen maar naar het toilet kon niet op blote voeten omdat de vloer daar 40 graden was! Er lag vloerverwarming via een warmtepomp, stroomboer verhoogde enkele maanden na oplevering het voorschot naar meer dan € 2000,- per maand.
Na ruim 2 jaar soebatten werd er eindelijk wat verder gekeken als "de warmtepomp werkt" en bleken de leidingen van de vloerverwarming zwaar vervuild of zelfs verstopt te zijn. Behalve dus bij die twee ruimtes die bloedheet werden.

Ik vond het knap dat ze het zolang heeft uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
@iedereen zie vraag in laatste alinea. Ik zal overigens ook even wat tijd besteden aan een introductie post, lees hier al een tijdje met interesse!

@mister_S nee nooit gedaan nog, weet ook nog niet of ik dit zelf ga doen, idd ivm scharnieren uitlijnen. Zou wel zonde zijn als in zo’n mooi nieuw huis de deuren niet open kunnen 8)7 .

De sparing is bij ons kozijnmaat dus de blokken zitten er als het goed is al in. We gaan het zien in medio september hoe ze het achterlaten.

Qua deuren hebben we wel chique linea deuren van svedex! Met zware acoustische vulling waar nodig. Ik moet nu ook nog op zoek naar een bedrijf die dezelfde deuren in stompe uitvoering levert. Heeft iemand er misschien ervaring mee om los Svedex deuren te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:45

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

De Cheetah schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:31:
@iedereen zie vraag in laatste alinea. Ik zal overigens ook even wat tijd besteden aan een introductie post, lees hier al een tijdje met interesse!

@mister_S nee nooit gedaan nog, weet ook nog niet of ik dit zelf ga doen, idd ivm scharnieren uitlijnen. Zou wel zonde zijn als in zo’n mooi nieuw huis de deuren niet open kunnen 8)7 .

De sparing is bij ons kozijnmaat dus de blokken zitten er als het goed is al in. We gaan het zien in medio september hoe ze het achterlaten.

Qua deuren hebben we wel chique linea deuren van svedex! Met zware acoustische vulling waar nodig. Ik moet nu ook nog op zoek naar een bedrijf die dezelfde deuren in stompe uitvoering levert. Heeft iemand er misschien ervaring mee om los Svedex deuren te bestellen?
Wij hebben vanuit de bouw Svedex deuren en ik kan niet anders zeggen dan dat ze er super strak uitzien.
Dronium schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:26:
[...]

Bekende van me heeft jaren terug ook zoiets gehad, woonkamer niet warm te krijgen maar naar het toilet kon niet op blote voeten omdat de vloer daar 40 graden was! Er lag vloerverwarming via een warmtepomp, stroomboer verhoogde enkele maanden na oplevering het voorschot naar meer dan € 2000,- per maand.
Na ruim 2 jaar soebatten werd er eindelijk wat verder gekeken als "de warmtepomp werkt" en bleken de leidingen van de vloerverwarming zwaar vervuild of zelfs verstopt te zijn. Behalve dus bij die twee ruimtes die bloedheet werden.

Ik vond het knap dat ze het zolang heeft uitgehouden.
Dat hopen we dus van niet. Ik hoop stiekem dat de kleppen niet goed zijn aangesloten of defect zijn, dat is zo te vervangen...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Wij hebben vanuit de bouw Svedex deuren en ik kan niet anders zeggen dan dat ze er super strak uitzien.

[...]

Dat hopen we dus van niet. Ik hoop stiekem dat de kleppen niet goed zijn aangesloten of defect zijn, dat is zo te vervangen...
Stadsverwarming....

Wellicht hebben ze weer het net op een veel te hoge druk waardoor je hoofdklep helemaal niet sluit... om maar iets te noemen. Echt een aftans flutsysteem dat stadsverwarming. Zoeken op mijn nick en 'stadsverwarming' :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Cheetah
Hierbij ook wat info over onze keuze en woning. We hebben vorig jaar april getekend, augustus notaris, september start funderingen. Nu staan de eerste verdieping muren en geplande oplevering is september-oktober. Het is een rijtjeshuis + postzegel in een project van 50 woningen waarvan 10 opgeleverd. Het betreft een rechttoe rechtaan rijtjeshuis van 155m2 incl uitbouw en wordt opgeleverd zonder keuken, met redelijk luxe standaard badkamer en op 3 verdiepingen vloerverwarming.

Waarom de keuze nieuwbouw?
We woonden relatief klein, maar gezinsuitbreiding (1e), dus groter gewenst. We wilden graag op loop/fietsafstand van centrum Den Bosch blijven wonen en daar werd net een leuke wijk gebouwd (Carolus/Hervensche Park). Verder geen bijzondere reden voor nieuwbouw, anders dan dat het energiezuinig is (nog wel met gas (+hybride warmtepomp), EPC prognose schat een jaarverbruik van 108m3 8)7 ) en dat we het helemaal naar wens kunnen laten bouwen. Binnen de kaders van het project, that is.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat:
  • De toewijzing. Deze ging hier op basis van gunning van de makelaar. Enerzijds (subjectief) natuurlijk blij dat het ons gegund is, maar anderzijds (objectief) werkt het schimmigheid natuurlijk in de hand. We hadden niet verwacht dat we ergens zo snel tussen zouden zitten.
  • Ook de relatie met de aannemer (Slokker Bouwgroep) hebben we overschat (dus positief), deze is erg goed en bouwer gaat positief om met verzoeken en wijzigingen. En als ze realiseren dat ze ergens een te krappe deadline gegeven hebben wordt die in overleg wat opgerekt, alles binnen het redelijke uiteraard. Qua prijzen is het wisselend, 800 euro voor buitenkraan met schrobputje vind ik absurd, maar 3700 voor 8 stuks 310wp indak panelen vind ik dan wel weer schappelijker.
Onderschat:
  • De tijdsdruk om in +- 6 weken de ruwbouw en afbouwopties uit te zoeken, met name de installatietekening van de keuken. Dat betekent dat je feitelijk al je hele keukentekening definitief moet hebben, dus dat was pittig.
  • Sanitair. Daarvoor zit je vast aan de projectleverancier (Piels, Rosmalen). En die rekenen dus echt de hoofdprijs. En casco -/- 4k komt ook niet uit. Vb: een andere wc die online 2-3 tientjes duurder is, wordt hier voor 800 EURO (ja dat lees je goed!) extra verkocht. Dan ben je volgens mij gewoon niet goed snik. Dat heeft ertoe geleid dat we alleen de bouwkundige maatregelen en tegels laten doen. Achteraf gaan we de spiegel, kastjes, wasbak, glazen wandje plaatsen en evt wc en doucheset vervangen.
  • De kosten toch ook wel, zie onder.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Uitbouw 2,4m 18k
Badkamer en tegels 6k
Deuren upgrade 1k
Houten kozijnen+stompe deuren beneden (3x) 3k (stelpost, mening?)
Extra PV 3,7k
Overig meerwerk (leidingen, spotjes, kraantjes, ramen, muurtjes, trap dicht etc) 16k
Keuken 25k (stelpost)
Stucen/sauzen muren+plafonds 10k (stelpost, mening?)
Vloeren beneden 6k (massief visgraad parket)
Vloeren 1e en 2e 4k (lamelparket, zelf leggen)
Totaal 93k

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek VON prijs?
Opmerking: ik vind het hypotheekbedrag hier niet zo relevant. Dat is voor iedereen anders.

Naast de VON prijs(425k) dus 93k aan opties en afbouw. Daarnaast nog 3k transactiekosten (Hypotheek, notaris, taxatie) en 13k (stelpost) om het huis af te maken (badkamer sanitair, screens, tuin(tje), gordijnen etc).

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt, maar neigen naar stucwerk ivm betere repareerbaarheid. Ook willen we de plafonds meteen strak laten afwerken. Wat zijn jullie ervaringen met schrobbare verf? Welke klasse wordt aangeraden? En wat is de meerprijs en is die het waard?

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Waarschijnlijk 2021 lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 12:13
De Cheetah schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:31:

Wij hebben stompe svedex deuren (af bouw) je kunt deze los bestellen bij elke willekeurige deurenboer en ook bij Bouwmaat. Toch vallen ze mij tegen ( en verkassen ze van de woonkamer naar de verbouwde zolder). Ze trekken krom (logisch voor een lichte deur) en erger krassen zijn niet uit de superlak te krijgen. Gewoon afgelakte deuren zijn beter te onderhouden, die kun je gewoon eens in de zoveel jaar bijwerken. Qua prijs kun je net zo goed een goede weekamp volle houtdeur neerhangen, je moet ze dan alleen nog een keer op een zaterdagje aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:46:
[...]

Wat een drama met de stadsverwarming op die plek zeg. Onderin zit Buel er nog steeds niet in vanwege problemen met stadsverwarming, die mensen moeten er ook gek van worden. Is de stadsverwarming alleen bij jullie te heet of hebben anderen in het complex er ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

mister_S schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:39:
Ik wilde ook alle standaard stalen opdekkozijnen (met bovenlicht) en -deuren (van Berkvens) laten vervallen. Dat was niet mogelijk; uiteindelijk heeft de uitvoerder ervoor gezorgd dat ze los in de woning gelegd zijn. Ik heb zelf de bovenlichten dichtgezet (houten frame met gipsplaat) en vervolgens de stompe houten kozijnen en deuren van Svedex gekocht en geplaatst. Het is als handige hobby-bob heel goed zelf te doen. Ook het nastellen is een eitje als je goede stelschroeven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@De Cheetah is die 3k voor drie deuren inc. kwalitatief goede stompe deuren? Ik vond 475 voor houten kozijnen en basis deuren al best duur.

@Hulkkonen kijk dat is goed om te horen :) volgens mijn vader is het best makkelijk, maar hij vindt ook dat we best zelf even een huis kunnen bouwen als dat moet.
Waar heb je eigenlijk de houten kozijnen gekocht van svedex? Online kan ik het niet vinden.

[ Voor 50% gewijzigd door mister_S op 14-01-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
@mister_S deze inschatting is obv hardhouten kozijn, een goede deur van svedex (zwaardere variant dan standaard honing graad) en het werk (kozijn en deur) volledig laten doen. Maar zoals gezegd, het is een stelpost, heb hier nog geen offerte voor. Maar denk dat het voor 1000/deur toch wel een heel eind moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Laatst online: 11-06 18:07
Rivanov schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:23:
[...]

We zijn nog iedere week gaan kijken, maar mochten nu pas voor de eerste keer in het huis. Normaal bekijk ik enkel de buitenzijde aangezien het bouwterrein zelf afgesloten is. En nee, ik klim niet over de hekken.
Ok - knap van je! Zou ik gegarandeerd wel doen, als ik anders niet binnen geraak :D
Pagina: 1 ... 50 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2