Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Twee-fasen inductiekookplaat aansluiten op drie-fasen

Pagina: 1
Acties:

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-12 21:35
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht met 3x25A-aansluiting en drie-fasen kookgroep. In de keuken zit ook een drie-fasenaansluiting. De keuken die ik gekocht heb heeft een twee-fasen inductiekookplaat van het type Siemens EH677FFC5E. Bij het installeren van de keuken heeft de monteur de kookplaat niet aangesloten omdat hij beweert dat deze kookplaat niet op een drie-fasenaansluiting aangesloten kan worden. Volgens hem moet de kookgroep omgebouwd worden naar twee fasen.

In de installatiehandleiding van de betreffende kookplaat zitten de volgende aansluitschema's:

Naar mijn mening zou het eerste type aansluiting "380-415V 2N" gewoon gebruikt kunnen worden en kan de kookplaat aangesloten worden door simpelweg de derde fase ongebruikt te laten. De nulstroom wordt nooit groter dan 16A vanwege het faseverschil van 120 graden.

Wie heeft er gelijk?

MarcoC wijzigde deze reactie 21-11-2019 20:19 (9%)

• AvK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:36

AvK

Ready Set Go

"kan de kookplaat aangesloten worden door simpelweg de derde fase ongebruikt te laten"

Dat dus.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06-12 18:53
gewoon linkerplaatje aanhouden en een fase ongebruikt laten. Nul verdeling maakt niks uit. plaat zou het ook gewoon doen als je er maar 1 pan op zet.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Keukenmonteur is een prutser dus, althans op elektrisch gebied.

Inderdaad linkerschema. En korting vragen omdat ze een deel van het werk niet gedaan hebben.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jup zo zit het hier ook (linkerplaatje). Onze keukenmonteur was ook een nitwit op elektrogebied, heb hem moeten begeleiden met het aansluiten.

• kabeltjekabel
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:29:
Jup zo zit het hier ook (linkerplaatje). Onze keukenmonteur was ook een nitwit op elektrogebied, heb hem moeten begeleiden met het aansluiten.
Lol. En dan roepen ze wel 'aansluiten dient door vakman te gebeuren'.

Maarja, het gaat natuurlijk in een eerder level ook al fout (woningen met 3x25 en een kookgroep...)

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12:14
Ikke_niet schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:10:
gewoon linkerplaatje aanhouden en een fase ongebruikt laten. Nul verdeling maakt niks uit. plaat zou het ook gewoon doen als je er maar 1 pan op zet.
Kan dit beamen, afgelopen week hier thuis precies dezelfde situatie gehad @MarcoC. Netjes via linker aansluitschema van 9 aangesloten en de kookplaat doet het nog steeds :+
Wel van te voren even controleren hoe de draden in je wandcontactdoos zitten, dat moet natuurlijk overeenstemmen met de aansluiting van de stekker zelf.

• MarcoC
Bedankt allen, dit bevestigt wat ik al dacht. De kookgroep kan ik dus gewoon zo houden.
Twijfels schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:34:
[...]

Kan dit beamen, afgelopen week hier thuis precies dezelfde situatie gehad @MarcoC. Netjes via linker aansluitschema van 9 aangesloten en de kookplaat doet het nog steeds :+
Wel van te voren even controleren hoe de draden in je wandcontactdoos zitten, dat moet natuurlijk overeenstemmen met de aansluiting van de stekker zelf.
De stekker moet er sowieso nog opgezet worden. Maar inderdaad, meten = weten.
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:34:
[...]

Lol. En dan roepen ze wel 'aansluiten dient door vakman te gebeuren'.

Maarja, het gaat natuurlijk in een eerder level ook al fout (woningen met 3x25 en een kookgroep...)
Wat bedoel je hiermee?

MarcoC wijzigde deze reactie 21-11-2019 20:22 (20%)

• kabeltjekabel
Precies zoals ik het zeg. Er worden hele wijken opgeleverd met 3x25A en een enkelfase kookgroep. Dat deugd niet.

Dat jij wel netjes een 3-fase groep hebt is daar een positieve uitzondering op, maarja... dan werkt de volgende stap dus weer niet mee (de keukenmonteur) :X

• MarcoC
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:41:
[...]

Precies zoals ik het zeg. Er worden hele wijken opgeleverd met 3x25A en een enkelfase kookgroep. Dat deugd niet.

Dat jij wel netjes een 3-fase groep hebt is daar een positieve uitzondering op, maarja... dan werkt de volgende stap dus weer niet mee (de keukenmonteur) :X
Ik had 1 standaard 1x 35A, maar ik heb een (veel te duur) pakket genomen waarbij ik voorbereid word op een gasloze toekomst. Dat wil zeggen: overal vloerverwarming en 3x25A + 3-fase kookgroep ipv 1x 35A + 1-fase. Het is inderdaad een positieve uitzondering, maar ik heb er dan ook aardig wat voor betaald :P .

• kabeltjekabel
MarcoC schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:54:
[...]

Ik had 1 standaard 1x 35A, maar ik heb een (veel te duur) pakket genomen waarbij ik voorbereid word op een gasloze toekomst. Dat wil zeggen: overal vloerverwarming en 3x25A + 3-fase kookgroep ipv 1x 35A + 1-fase. Het is inderdaad een positieve uitzondering, maar ik heb er dan ook aardig wat voor betaald :P .
Extra kosten voor de bouwer; €50

Aansluiting 3x25A vs 1x40 is exact even duur. Kookgroep (~€20) vervalt en wordt vervangen door bijvoorbeeld 3P+N aardlekautomaat (~€67). Laatste €3 voor de hoofdschakelaar.

Hoort gewoon allang standaard te zijn. Maarja, Nederlandse bouw he..

Netbeheerders moeten ook gewoon eens wakker worden en weigeren een enkelfase aansluiting te voorzien. Vervolgens voor ieder huis die de bouwer met kookgroep oplevert een boete van bijvoorbeeld €1500 voor het niet norm-conform opleveren.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 21-11-2019 20:58 (14%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True