Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
Kwakkel schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Ok - knap van je! Zou ik gegarandeerd wel doen, als ik anders niet binnen geraak :D
Sleutel 19mm mee en je kan elk bouwhek openmaken.
Zelf inmiddels al ruime ervaring mee :P , ga elke week wel een keertje kijken.
En inmiddels de aannemer al op een aantal fouten/ dingen die ze zijn vergeten kunnen wijzen.
Scheelt weer bij de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
Of dat, ja :D

Nu, verwacht niet dat er bij ons problemen zullen zijn - wij gaan ook niet voor een project (als dat verschil zou maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
Martinus123 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Zijn er meer mensen die zeggen: eerst kabels trekken voordat je gaat stucen?

In welke volgorde hebben jullie het gedaan?
direct doen ja; ik deed het als laatste en kwam tot de ontdekking dat de loze leiding helemaal op zolder 30 cm voor het eind geblokkeerd wordt; de vloer en het stucwerk was al klaar dus dat ging ik natuurlijk niet meer open laten breken; als dat allemaal niet aan de orde was had het wel gekunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Martinus123 @Len020
Inderdaad, meteen doen. Ook omdat het met stucen en al je andere werkzaamheden ook weer een puinhoop wordt.

Ik heb de kabels getrokken na het stucen en schilderen, maar had wel daarvoor de inbouwdozen schoongemaakt en dichtgetaped, gelukkig is het allemaal gelukt maar als de kabels als eerste waren gegaan had het allemaal wat minder uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 21:06
Vandaag een offerte ontvangen van de stukadoor van onze voorkeur, voor het stucen en verven van het hele huis. Het lijkt mij redelijk, maar ik heb er echt de ballen verstand van.. :)

Heb inmiddels nog 2 verzoeken uit staan bij andere partijen.

Uit de mail..
Het stukadoren van de plafonds kunnen we doen voor €16,- p/m2 hier zit alles bij in van voorstrijk tot aan het afwerken met topfinish voor een superglad resultaat.

De wanden kunnen we pleisteren, dit kunnen we doen voor €9,- p/m2. Dan zetten we op alle raamkozijnen nieuwe hoeknaalden en pleisteren we het helemaal strak. We schuren alle wanden nog voordat we ze latexen.

Het latexen van de wanden kunnen we doen voor €8,- p/m2. We strijken alles voor en plakken alles af. En spuiten we twee lagen latex. De prijs is gebaseerd op zeer matte en goede latex van Caparol(Capatex mat). Dit kan ook iets goedkoper maar dan ga je naar een andere verspuitbare latex (€7,50 p/m2).

We kitten ook alle wand en plafondaansluitingen af. Dit is esthetisch zeer mooi. Dit is gratis aangezien jullie het complete pakket willen.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Case schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:39:
Vandaag een offerte ontvangen van de stukadoor van onze voorkeur, voor het stucen en verven van het hele huis. Het lijkt mij redelijk, maar ik heb er echt de ballen verstand van.. :)

Uit de mail..

[...]
Mijn inziens nette prijzen hoor. Zoiets heb ik ook mogen betalen 2 jaar geleden. Heb offertes gehad (in totaal 5) die ruim 50% tot bijna 100% hoger waren. Maar goed, de ene smeerkees is de andere niet dus eventueel referenties vragen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Uit de mail..

[...]
Laat ze meteen ook de deurposten, trap ed kitten ;).niet iedereen doet dat maar ziet er wel strakker uit.

Wij betaalden 16,50 inc btw voor de muren.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 14-01-2020 19:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28

Uit de mail..

[...]
Dat is een hele nette vierkante prijs, ik heb ze ook een stuk hoger gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Geplande oplevering oktober 2020. Afgelopen week gemaild of deze oplevering up-to-date was ivm verkoop huidige woning. Krijg ik vandaag een mail dat de oplevering gepland staat voor voorjaar 2021.

Is het raar dat de wij (kopers) hier achter komen middels een mail vanuit onze kant? De bouwer hoort ons toch te informeren?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
Bedankt voor de terugkoppeling allen, dan gaan we voor nu paar door met deze beste man ;)
Bastien schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:52:
[...]
Mijn inziens nette prijzen hoor. Zoiets heb ik ook mogen betalen 2 jaar geleden. Heb offertes gehad (in totaal 5) die ruim 50% tot bijna 100% hoger waren. Maar goed, de ene smeerkees is de andere niet dus eventueel referenties vragen.
Ze hebben goede reviews, en het is ene lokale speler. Hij nodigde ons ook uit om binnenkort even te mogen kijken bij een van zijn klanten. (in overleg uiteraard).
Sport_Life schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Laat ze meteen ook de deurposten, trap ed kitten ;).niet iedereen doet dat maar ziet er wel strakker uit.

Wij betaalden 16,50 inc btw voor de muren.
Dank voor de tip, en prijsreferentie :)
D.deJong schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:55:
[...]
Dat is een hele nette vierkante prijs, ik heb ze ook een stuk hoger gezien.
Top!

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:45
Case schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:13:
Bedankt voor de terugkoppeling allen, dan gaan we voor nu paar door met deze beste man ;)

[...]

Ze hebben goede reviews, en het is ene lokale speler. Hij nodigde ons ook uit om binnenkort even te mogen kijken bij een van zijn klanten. (in overleg uiteraard).

[...]

Dank voor de tip, en prijsreferentie :)

[...]

Top!
Werkt dit bedrijf in heel Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-09 22:28
Bij onze toekomstige nieuwbouwwoning komt een zij-aanbouw wat onderdeel gaat zijn van de woonkamer, alleen willen wij hier graag een aparte kamer van maken en "de opening" dus dichtzetten met een metal stud wand (+- 150mm dik met 1/2x fermacell).

Nu zitten we alleen met de vraag hoe scheurvorming te voorkomen tussen de metal stud wand en de aansluitende muur (in het werk gestort beton). Kan dit gewoon gestuct worden, of toch renovlies of bijvoorbeeld de gips(vezel)platen door laten lopen op de betonnen wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
Matadores schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Werkt dit bedrijf in heel Nederland?
Denk het niet, lokaal bedrijfje in Culemborg. Hij gaf wel aan dat dit een kortingstarief is omdat ze meerdere huizen van het project doen.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
HKP32 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:33:
Bij onze toekomstige nieuwbouwwoning komt een zij-aanbouw wat onderdeel gaat zijn van de woonkamer, alleen willen wij hier graag een aparte kamer van maken en "de opening" dus dichtzetten met een metal stud wand (+- 150mm dik met 1/2x fermacell).

Nu zitten we alleen met de vraag hoe scheurvorming te voorkomen tussen de metal stud wand en de aansluitende muur (in het werk gestort beton). Kan dit gewoon gestuct worden, of toch renovlies of bijvoorbeeld de gips(vezel)platen door laten lopen op de betonnen wand?
Als het een vlakke wand moet worden dan kan je de naad tussen beton en gips gazen en pleisteren, wil je zeker weten dat je geen scheur krijgt hierna met glasvlies behangen. Scheuren en naden in een nieuwbouwwoning zijn bijna niet te voorkomen en zeker tussen 2 verschillende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Hoe houden jullie in je nieuwbouwhuis rekening met domotica? Ik ben met name geinteresseerd in het automatiseren van verlichting zoals het kunnen creëren van verschillende scenes. Het liefst ook een oplossing die te bedienen is met muurschakelaars.

Voor domotica zijn natuurlijk aparte topics maar in hoeverre moet ik nu al voorzieningen (laten) treffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ascension schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:25:
Hoe houden jullie in je nieuwbouwhuis rekening met domotica? Ik ben met name geinteresseerd in het automatiseren van verlichting zoals het kunnen creëren van verschillende scenes. Het liefst ook een oplossing die te bedienen is met muurschakelaars.

Voor domotica zijn natuurlijk aparte topics maar in hoeverre moet ik nu al voorzieningen (laten) treffen?
In ieder geval blauwe nul draden naar je schakel punten laten trekken zodat je opties open houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

lmno31 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:28:
[...]

In ieder geval blauwe nul draden naar je schakel punten laten trekken zodat je opties open houdt.
Dit is inderdaad erg handig! Had ik niet gedaan, maar gelukkig zitten er wcd's in de buurt. Wel even checken of die op dezelfde groep (of aardlek) zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:25:

Toevallig net gisteren bericht gekregen van onze aannemer dat ze in het kader van 'Projectbouw' en 'standaarden' niet al mijn wensen in willen willigen t.b.v domotica voorbereiding... :(

Ik wil graag met een bedraad systeem (KNX) aan de slag. Ideale setup is natuurlijk om niet met centraaldozen te werken maar alles op 1 plek (technische ruimte) samen te laten komen in een ster-structeur. Daar heb je dan alle vrijheid.
Dat dat hem niet ging worden was al snel duidelijk. Dan moest ik maar een losse kavel kopen en zelf een huis laten bouwen. Als tussenweg ervoor gekozen om vanaf elke centraaldoos een loze leiding naar zolder te laten trekken en ook enkele vanaf de meterkast. Zo zou in ieder geval het hele huis bereikbaar zijn. Ondanks dat ze bij de verkoopgesprekken aangaven dat dat kan komen ze er nu dus op terug (na 2 maanden...)

Vanmiddag gesprek met ze om te kijken wat er nog wel mogelijk is. Een extra loze leiding vanaf elke centraaldoos naar de meterkast wellicht, maar dan zit ik daar met een heleboel loze leidingen en weinig ruimte...

Wat in ieder geval wel kan:
- Naar elke ruimte minimaal 1 loze leiding (25 mm). Grotere ruimtes 2 of zelfs 3. (UTP, Alarm, video, etc)
- Alle schakelpunten ook een nul-draad. (Aannemer werkt met flexibele voorbedrade buizen, dus daar ga ik nooit meer zelf iets bij kunnen trekken...)
- Inbouwdoosjes zijn 50mm diep (dieper wilden ze ook niet doen helaas.) Hoe dieper hoe beter ivm plaatsen zenders/ontvangers bij draadloos systeem.
- Op een aantal plekken wel een extra leeg doosje aan de reeds geplande laten zetten voor wat extra ruimte.
- Alle kozijnen worden voorzien van een leiding met voeding t.b.v toekomstige rolluiken/sensoren.

Qua domotica moet ik nu gaan overwegen om toch draadloos te gaan wat ik erg jammer zou vinden in een nieuwbouwhuis.

[ Voor 1% gewijzigd door Farmerwood op 15-01-2020 11:48 . Reden: Nog wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
Hebben jullie aan voorbereiding gedaan voor zonwering? Ik wil dat laten doen, maar ik weet niet wat voor schakelaar ze gaan gebruiken. Ik wil eigenlijk geen knullig schakelaar in zicht, de kopersbegeleider kon me nog niet precies vertellen waar die schakelaars dan komen. Het gaat om stroom vanaf meterkast -> schakelaar op muur -> stroomkabel naar buitengevel in dit geval voor 195 euro. Ziet dat er een beetje goed uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
mister_S schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:09:
Hebben jullie aan voorbereiding gedaan voor zonwering? Ik wil dat laten doen, maar ik weet niet wat voor schakelaar ze gaan gebruiken. Ik wil eigenlijk geen knullig schakelaar in zicht, de kopersbegeleider kon me nog niet precies vertellen waar die schakelaars dan komen. Het gaat om stroom vanaf meterkast -> schakelaar op muur -> stroomkabel naar buitengevel in dit geval voor 195 euro. Ziet dat er een beetje goed uit?
Waarom doe je niet gewoon een loze leiding naar je meterkast? Dan kan je later nog bepalen wat je er mee doet? Dat scheelt de helft gok ik. En zonwering gebruikt weinig stroom dus het daarvoor benodigde tweelingsnoertje trek je er zo doorheen aan de controledraad (toevallig vorige week door 4 leidingen tweelingsnoer getrokken aan die draad, de trekveer hoefde pas bij de cat6 uit de verpakking).

Wij hebben dit overigens alleen bij de ramen op de woonetage gedaan (slaapkamer op 1e etage op het noorden). Maar ik denk niet dat we het gaan gebruiken, er zijn ook screens/rolluiken met een eigen zonnecel/batterij. Overigens denk ik dat wij gaan voor warmte/uv werende/weerkaatsende folie aan de buitenkant als het inderdaad te warm blijkt te worden na de eerste zomer in het nieuwe huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 15-01-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ja daar heb ik ook aan gedacht, gewoon een loze leiding zonder schakelaar, maar een vaste schakelaar leek me wel handig i.p.v. een app of draadloze schakelaar. Een loze leiding is 180 euro.
Screens aan de binnenkant heb ik ook gedacht, maar ik heb van vrienden gehoord dat er behoorlijk wat hitte blijft hangen tussen screen en raam.

Edit: ik zie nu dat je screens buiten bedoelde. Die ga ik even bekijken :)

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 15-01-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
mister_S schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:30:
Screens aan de binnenkant heb ik ook gedacht, maar ik heb van vrienden gehoord dat er behoorlijk wat hitte blijft hangen tussen screen en raam.

Mijn huidige huis (bj2011) en vorige huis (bj2015) werden beide in de zomer zo ontzettend warm door warmte die binnen bleef hangen dat ik het nu als keiharde eis heb gesteld dat we rolluiken aan de buitenkant plaatsen. Een paar weken lang binnen 28-30 graden is heel slecht voor mijn nachtrust en daarmee mijn humeur... Alles wat eenmaal binnen is (aka door het raam) trekt uiteindelijk in het huis en zorgt dat alles opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

BTS

Farmerwood schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Mijn huidige huis (bj2011) en vorige huis (bj2015) werden beide in de zomer zo ontzettend warm door warmte die binnen bleef hangen dat ik het nu als keiharde eis heb gesteld dat we rolluiken aan de buitenkant plaatsen. Een paar weken lang binnen 28-30 graden is heel slecht voor mijn nachtrust en daarmee mijn humeur... Alles wat eenmaal binnen is (aka door het raam) trekt uiteindelijk in het huis en zorgt dat alles opwarmt.
Dan is airco een hele mooie aanvulling, want ook met rolluiken warmt het uiteindelijk op.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01

Shabbaman

Got love?

Grappig, ik heb toevallig exact dezelfde vraag. Bedankt voor het uitschrijven. Ik zit zelf met de overweging dat als ik deze optie niet neem, dat dan iemand anders straks een gat in mijn spiksplinternieuwe muur moet gaan boren. Dat lijkt me nogal een gedoe. Of zie ik hier spoken?

Iets soortgelijks heb ik met de optie om een inspectieluik naar het dak te maken: grofweg 3000 euro. Ik ben niet zo'n klusser, maar mijn gevoel zegt dat dat nogal prijzig is. Maar mocht het nu ooit gaan lekken dan wil ik wel weten wie ik daar met haren bij kan slepen en geen gemiep horen over "jamaar hullie heb een gat gezaagd".

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Qua domotica ben ik met name geinteresseerd in licht en screens. Voor de screens laat ik loze leidingen trekken naar de meterkast. Voor het licht laat ik inderdaad nuldraad doen en dan kan ik altijd nog de schakelaars vervangen door slimme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@mister_S Voor die 15 euro zou ik hem ook gewoon laten bekabelen dan ja. Bij ons was een loze leiding gelukkig 100 euro, dus daar hebben we er best een stel van genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mister_S schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:30:
Ja daar heb ik ook aan gedacht, gewoon een loze leiding zonder schakelaar, maar een vaste schakelaar leek me wel handig i.p.v. een app of draadloze schakelaar. Een loze leiding is 180 euro.

Screen aan de binnenkant met HR++ glas werkt niet. De coating van het HR++ glas houdt de relatief lage-temperatuurstraling van binnenuit tegen en laat de hete zonnestraling door naar binnen. Je krijgt dan een soort oventje tussen screen en glas en met wat pech barst je ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Jheroun de bekabelde optie is helaas met schakelaar, loze leiding bedraad kost weer meer omdat het dan eigenlijk twee opties worden (loos + kabeltje erdoor). Slaat inderdaad nergens op. Niemand die zoiets heeft laten doen en een foto wil delen hoe dat is afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
mister_S schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:37:
@Jheroun de bekabelde optie is helaas met schakelaar, loze leiding bedraad kost weer meer omdat het dan eigenlijk twee opties worden (loos + kabeltje erdoor). Slaat inderdaad nergens op. Niemand die zoiets heeft laten doen en een foto wil delen hoe dat is afgewerkt?
Wat bedoel je met hoe het is afgewerkt? In de kamer komt een schakelaar onder een raampje van elektra en aan de buitenzijde steekt een stuk PVC buis uit de muur met een bundel draden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@mister_S Hmm, al die schakelaars aan de binnenkant zijn toch alleen maar onhandig en lelijk lijkt me dan. Dan kan je wellicht beter toch loze leidingen nemen, dan kan je al je zonwering in de meterkast achter 1 schakelaar zetten die je in de winter/op vakantie uit zet ofzo. De bediening van zonwering werkt in de praktijk toch draadloos. Of ga voor een stroomloze optie met een zonnepaneeltje. Dan kan je ons daarna vertellen of dat goed werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bravertal schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:04:
Geplande oplevering oktober 2020. Afgelopen week gemaild of deze oplevering up-to-date was ivm verkoop huidige woning. Krijg ik vandaag een mail dat de oplevering gepland staat voor voorjaar 2021.

Is het raar dat de wij (kopers) hier achter komen middels een mail vanuit onze kant? De bouwer hoort ons toch te informeren?
Bouwers en informeren 8)7

Ja, het is raar dat jullie daar op deze manier achterkomen, maar mijn ervaring is inmiddels dat de voorkant niet weet of de achterkant uberhaupt nog leeft....

Mail van de aannemer van 18 december 2019, 's morgens: "de kozijnen worden begin volgende week echt geplaatst".

Mail van de aannemer van 18 december 2019, 's middags met in de bijlage een nieuwsbrief: "het dak van de woning is inmiddels waterdicht en we gaan nu twee weken op vakantie. Planning voor de kozijnen is week 7"

Helaas is tot op de dag van vandaag het dak niet waterdicht en is de bijbehorende factuur dus ook veel te vroeg verstuurd.

De hoofdaannemer heeft een planning. De onderaannemer houdt zich daar niet aan, de uitvoerder roeit met de riemen die hij heeft (en is afhankelijk van de levering van materialen en de goede wil en zin van alle zzp-ers die het werk doen) en geen van allen communiceren ze met elkaar.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26
Jheroun schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:55:
@mister_S Hmm, al die schakelaars aan de binnenkant zijn toch alleen maar onhandig en lelijk lijkt me dan. Dan kan je wellicht beter toch loze leidingen nemen, dan kan je al je zonwering in de meterkast achter 1 schakelaar zetten die je in de winter/op vakantie uit zet ofzo. De bediening van zonwering werkt in de praktijk toch draadloos. Of ga voor een stroomloze optie met een zonnepaneeltje. Dan kan je ons daarna vertellen of dat goed werkt ;)
In ons geval hebben we een kabel laten trekken vanuit de centraaldoos naar de buitenkant-bovenhoek van het kozijn “negge”, omdat een loze leiding naar buiten niet kon (of afgeraden werd?) . de kabel wordt niet aangesloten zodat we straks geen geelectrocuteerde zonneschermenboer aan het huis hebben hangen. . Uiteindelijk plaats je dan screens of een zonnescherm met draadloze afstandsbediening. Even zoeken naar iets wat met domotica is aan te sturen.

In de negge voor screens op de 1e verd, op de negge voor een zonnescherm begane grond. Deze ramen zijn aan de zuidkant en mogelijk ga ik knutselen met domotica om vanzelf de hitte buiten te houden op zonnige dagen.

[ Voor 9% gewijzigd door burnedhardware op 15-01-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
Bij ons project kun je zelf exact aangeven waar je het stroompunt aan de buitengevel wil hebben. Ook de plaats vd schakelaar kan je zelf aangeven. 195 Euro is een lachertje, bij ons kost het 340 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bedankt allemaal voor de input. Ik zal eens kijken of een directe stroompunt naar het gevel mogelijk is. Zo'n schakelaar lijkt me moeilijk mooi te plaatsen. Ik weet in ieder geval niet waar die goed zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
mister_S schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:23:
Bedankt allemaal voor de input. Ik zal eens kijken of een directe stroompunt naar het gevel mogelijk is. Zo'n schakelaar lijkt me moeilijk mooi te plaatsen. Ik weet in ieder geval niet waar die goed zou staan.
Ik had geen voorbereiding, maar is achteraf weggewerkt door de spouwmuur achter knieschot op zolder op een stekker. Dit gewoon op een 4 kanaals afstandbediening, verder geen domotica in huis. Je ziet er echt nergens iets van kwa bekabeling of besturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
mister_S schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:23:
Vanmiddag nog bij onze aannemer gezeten en het o.a. hier over gehad.

In onze optie lijst staat dit:
Jaloezieschakelaar met voedingspunt nabij het kozijn voor een rolluik (230 euro)
Een jaloezieschakelaar inclusief een bedraad aansluitpunt nabij het kozijn aanbrengen ten behoeve van na oplevering te plaatsen zonwering. De bekabeling is niet aangesloten op de schakelaar, dit dient u na oplevering in eigen beheer
uit te voeren.
Informeer goed bij uw leverancier welke voorzieningen er nodig zijn. Positie onder voorbehoud technische uitvoering. Maatafwijkingen voorbehouden
In de praktijk wordt dit een inbouwdoos die naast het raam komt met een standaard jaloezieschakelaar. Indien er lichtschakelaars vlakbij zitten kan deze schakelaar in hetzelfde frame geplaatst worden. Keuze is verder aan de koper waar hij komt.
Vanuit de inbouwdoos wordt een leiding naar buiten gelegd zonder bedrading. Er komt wel bedrading tot de schakelaar vanaf de MK.

Aangezien een loze leiding zonder bedrading ook 185 euro kost gaan we toch voor deze optie. Dan hoeft er niet meer geboord te worden in de muur en heb ik meteen een inbouwdoos beschikbaar om een draadloos bedienbare schakelaar in kwijt te kunnen. Mochten de fysieke schakelaars me echt niet aan staan dan kan ik die altijd nog weg halen, de inbouwdoos dicht maken en er behang overheen plakken.

Met de aannemer ook nog gesproken over het trekken van loze leidingen vanaf de centraaldozen ter voorbereiding op domotica. Voor zover zij begrepen hadden paste het niet omdat de centraaldozen al helemaal vol gepland zijn en er dus gewoon geen plek is voor een extra buis. Ze kwamen met het voorstel om dat een loze leiding te trekken tot vlak naast de centraaldoos en die dan uit het plafond te laten steken, maar dat lijkt me toch erg lastig netjes afwerken later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14

xpc

Hier ook een nieuwbouw gekocht en bezig met de laatste puntjes op de i te zetten wat betreft de opties. Nu heb ik voor de optie zolderindeling gekozen:
Indeling zolder
Standaard wordt in uw woning de zolder niet ingedeeld. Wenst u een extra ruimte op de zolder dan kan u kiezen voor de optie indeling zolder. Wij zullen dan twee extra wanden plaatsen met binnendeurkozijnen met deuren en hang • en sluitwerk. Hierdoor krijgt u een afgesloten techniekruimte en een extra kamer over de volle diepte van de woning. Elektra onderdelen wijzigen conform de optietekening. Zolder blijft onbenoemde ruimte.
Dit alles voor €275,- wat volgens mij zeer redelijk is. Nu wil het geval dat mijn woning een kopgevel heeft en bovenstaande indeling niet mogelijk is. De aannemer vroeg om een tekening te maken dan zouden ze er naar kijken. Het enige wat er anders is dat ik de overloop heb verkleind en de traphekjes heb vervangen door wanden, dus ik was in de veronderstelling dat dit voor de dezelfde prijs wel kon (geen extra deuren, geen extra elektra etc.). Niet dus, de prijs hiervoor is €405,- extra, wat me in verhouding veel lijkt. Is dit iets wat achteraf makkelijk zelf te doen is voor die prijs of kan ik dit beter nu gelijk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
xpc schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:41:
Is dit iets wat achteraf makkelijk zelf te doen is voor die prijs of kan ik dit beter nu gelijk laten doen?
Ben je niet een paar 0 vergeten? Dat is echt spotgoedkoop...

Ik heb de keuze om de zolder in 1 of 2 ruimtes te verdelen en dat kost respectievelijk 4250 en 8500 euro.
Zolderindeling met een onbenoemde ruimte en overloop (4250,00)
De zolderverdieping indelen met een overloop en een onbenoemde ruimte. Er wordt een lichte scheidingswand (metal-stud met een afwerking van gipsplaat)
geplaatst met een stalen binnendeurkozijn zonder bovenlicht en standaard binnendeur met garnituur. De onbenoemde ruimte is voorzien van een wandlichtpunt met schakelaar, twee dubbele wandcontactdozen en een loze
leiding. De ruimte wordt verwarmd door een radiator met ontwerptemperatuur van 20 graden. De overloop is onverwarmd. Het standaard aanwezige wandlichtpunt, enkele wandcontactdoos, schakelaar en de rookmelder worden op de overloop aangebracht. Exclusief dakraam of dakkapel, deze kunt u als aparte optie
kiezen. E.e.a. conform optietekening.
LET OP! de genoemde prijs betreft een indicatie. Indien gewenst maken wij specifiek voor uw woning een prijsopgave.
Een onbenoemde ruimte is een ruimte waarin niet wordt voldaan aan de eisen voor een verblijfsruimte (te laag, te klein, te weinig daglicht). De ontstane ruimte voldoet hiermee niet aan de eisen van verblijfsgebied conform het bouwbesluit.
Zolderindeling met twee onbenoemde ruimten en overloop (8500,00)
De zolderverdieping indelen met een overloop en twee onbenoemde ruimten. Er worden lichte scheidingswanden (metal-stud met een afwerking van gipsplaat) geplaatst met twee keer een stalen binnendeurkozijn zonder bovenlicht en
standaard binnendeur met garnituur. De onbenoemde ruimten zijn voorzien van een lichtpunt met schakelaar, twee dubbele wandcontactdozen en een loze leiding. De ruimten worden verwarmd door een radiator met ontwerptemperatuur van 20 graden. De overloop is onverwarmd. Het standaard aanwezige wandlichtpunt, enkele wandcontactdoos, schakelaar en de rookmelder worden op de overloop aangebracht. Exclusief dakraam of dakkapel, deze kunt u als aparte optie kiezen. E.e.a.
conform optietekening.
LET OP! de genoemde prijs betreft een indicatie. Indien gewenst maken wij specifiek voor uw woning een prijsopgave.
Een onbenoemde ruimte is een ruimte waarin niet wordt voldaan aan de eisen voor een verblijfsruimte (te laag, te klein, te weinig daglicht). De ontstane ruimte voldoet hiermee niet aan de eisen van verblijfsgebied conform het bouwbesluit.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 15-01-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc

xpc

Zo, met die prijzen had ik inderdaad geen enkele twijfel meer om het zelf te gaan doen :o En nu begin ik zelf inderdaad ook te twijfelen of ze bij mij niet een 0 of wat vergeten zijn haha. Maar goed, de prijzen van de opties zijn sowieso een beetje willekeurig lijkt het, de ene zijn spotgoedkoop, de ander rete peperduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
Hier ook een nieuwbouw gekocht en bezig met de laatste puntjes op de i te zetten wat betreft de opties. Nu heb ik voor de optie zolderindeling gekozen:

[...]
Niet dus, de prijs hiervoor is €405,- extra, wat me in verhouding veel lijkt. Is dit iets wat achteraf makkelijk zelf te doen is voor die prijs of kan ik dit beter nu gelijk laten doen?
Voor deze prijs, direct tekenen! Kan je het niet zelf voor doen. Maar de kans bestaat inderdaad dat ze een nul zijn vergeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc

xpc

Duidelijk, laten doen dus :) Als ik ook hier zoek in het forum of Google zitten de prijzen zo tussen de 2-6k gemiddeld dan is dit inderdaad een koopje. Alleen hopen dat ze straks niet af komen met ´sorry foutje, het moet 2.5k zijn´...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

Direct doen. Zolder indeling zou bij ons ook rond de 9000 euro kosten. Dit was zo’n beetje de duurste optie in verhouding met alle andere opties. Zolder is ook 4 meter hoog, vinden ze ook niet zo leuk.

Wand in de garage van 3x2,60 was 600 euro.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 19:55

[...]

Dit alles voor €275,- wat volgens mij zeer redelijk is. Nu wil het geval dat mijn woning een kopgevel heeft en bovenstaande indeling niet mogelijk is. De aannemer vroeg om een tekening te maken dan zouden ze er naar kijken. Het enige wat er anders is dat ik de overloop heb verkleind en de traphekjes heb vervangen door wanden, dus ik was in de veronderstelling dat dit voor de dezelfde prijs wel kon (geen extra deuren, geen extra elektra etc.). Niet dus, de prijs hiervoor is €405,- extra, wat me in verhouding veel lijkt. Is dit iets wat achteraf makkelijk zelf te doen is voor die prijs of kan ik dit beter nu gelijk laten doen?
Die omschrijving komt me erg bekend voor, toevallig via Huybrechs in een erg klein dorpje in Brabant? ;-)

Ik heb zelf dezelfde optie gehad in mijn nieuwbouw project voor dezelfde belachelijk lage prijs. Omdat ik ook een kopgevel heb en het zonde vind de ruimte te verkleinen heb ik enkel een technische ruimte gemaakt en het daarbij gelaten. €405,- is absoluut geen te hoge prijs. Als ik rondkijk zie ik overal prijzen vanaf 2,5K. Zelfs voor €680,- is het een enorm goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Blihi schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:58:
[...]

Bouwers en informeren 8)7

Ja, het is raar dat jullie daar op deze manier achterkomen, maar mijn ervaring is inmiddels dat de voorkant niet weet of de achterkant uberhaupt nog leeft....

Mail van de aannemer van 18 december 2019, 's morgens: "de kozijnen worden begin volgende week echt geplaatst".

Mail van de aannemer van 18 december 2019, 's middags met in de bijlage een nieuwsbrief: "het dak van de woning is inmiddels waterdicht en we gaan nu twee weken op vakantie. Planning voor de kozijnen is week 7"

Helaas is tot op de dag van vandaag het dak niet waterdicht en is de bijbehorende factuur dus ook veel te vroeg verstuurd.

De hoofdaannemer heeft een planning. De onderaannemer houdt zich daar niet aan, de uitvoerder roeit met de riemen die hij heeft (en is afhankelijk van de levering van materialen en de goede wil en zin van alle zzp-ers die het werk doen) en geen van allen communiceren ze met elkaar.
Contact met de verkopend makelaar gehad. Zij geven schriftelijk aan dat de verwachte oplevering nu nog in oktober staat. Lekkere onderlinge communicatie!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bravertal schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:48:
[...]

Contact met de verkopend makelaar gehad. Zij geven schriftelijk aan dat de verwachte oplevering nu nog in oktober staat. Lekkere onderlinge communicatie!
Ik denk dat je het beste kunt proberen contact op te nemen met de uitvoerder. Dat is degene die de echte planning kent (want hij/zij moet het regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Verkopende makelaar heb je niks aan. Die zitten enkel voor hun eigen gewin.

Bij ons project zouden we volgens de makelaar rond kerst 2019 kunnen wonen in onze nieuwe woning. Nou ze hebben week geleden net de ruwe funderingsvloer klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:50:
Met de aannemer ook nog gesproken over het trekken van loze leidingen vanaf de centraaldozen ter voorbereiding op domotica. Voor zover zij begrepen hadden paste het niet omdat de centraaldozen al helemaal vol gepland zijn en er dus gewoon geen plek is voor een extra buis. Ze kwamen met het voorstel om dat een loze leiding te trekken tot vlak naast de centraaldoos en die dan uit het plafond te laten steken, maar dat lijkt me toch erg lastig netjes afwerken later...
Na nieuw contact met de installateur en de aannemer wordt aan de domotica voorbereiding het volgende nu defintief mogelijk:
- Vanaf elke centraaldoos wordt er een loze leiding gelegd naar of de meterkast of een plek op zolder die ik gekozen heb. Daarnaast wat extra loze leidingen tussen de meterkast en zolder. Hiermee kan ik vanaf 1 centrale plek in huis elk lichtpunt, schakelaar en wcd bereiken.

Ik twijfel nog om naar elke WCD een aparte schakeldraad te laten trekken om ze schakelbaar te maken. Handig om bv stalampen te schakelen of via een algemene knop in 1x alles uit te schakelen als je van huis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]

Heb je al gekocht of niet? Die makelaar is er alleen voor het voortraject, die krijgen helemaal geen informatie uit de bouw. Er is geen enkele reden voor een bouwer om tijdens het traject makelaars op de hoogte te houden, hun rol is dan al gespeeld.

Die makelaar moet je echt zien als bureautje dat de projectontwikkelaar inschakelt voor de verkoop, niet als serieuze partij om informatie van te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasaCasterhoven
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-10-2020
Case schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:47:
[...]

Denk het niet, lokaal bedrijfje in Culemborg. Hij gaf wel aan dat dit een kortingstarief is omdat ze meerdere huizen van het project doen.
Hey, Ik lees al enige tijd mee op dit forum. Zelf heb ik samen met mijn partner een nieuwbouw woning gekocht in Kesteren. Aangezien dit erg dicht in de buurt is van Culemborg zou ik graag van je horen over welk lokaal bedrijfje je het hier hebt. We zijn ons al aan het verdiepen in vloeren en muren (terwijl oplevering nog lang niet in zicht is..), maar we vinden het ontzettend lastig. Vooral de muren is iets waar we erg over twijfelen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:53
assassin85 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Bij ons project kun je zelf exact aangeven waar je het stroompunt aan de buitengevel wil hebben. Ook de plaats vd schakelaar kan je zelf aangeven. 195 Euro is een lachertje, bij ons kost het 340 euro
340 is voor ons helaas ook nog een lachertje. 505 euro hier 7(8)7 Wij overwegen een loze leiding en die zijn helaas ook nog 185 euro per stuk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:04
Ik schik best wel van de bedragen die hier genoemd worden om een loze leiding ergens heen te leggen.

In mijn project zijn twee mantelbuizen voorzien die redelijk aan de prijs zijn (300 ish per stuk)
Maar een loze leiding tbv CAI of data is 150,-
Extra wandcontactdoos is 210,-
Extra lichtpunt + schakelaar is 210,-

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Ik denk dat het volkomen willekeur is. Bij jou is de WCD weer erg duur vergeleken met ons. Ook mooi dat een loze leiding een meter verderop net zoveel kost als een loze leiding tot aan de andere hoek van de zolder.
Ik kan bijvoorbeeld ook een voorbereiding doen voor tuinverlichting. Stroomkabel van MK tot achtergevel -> schakelaar -> 10 meter kabel in tuin voor later gebruik. Dit kost dan weer maar 195 euro |:(

[ Voor 32% gewijzigd door mister_S op 16-01-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Even een ongeschoolde vraag over het prepareren van de schakelaars voor domotica:

Waarom laten jullie alleen een nuldraad trekken, zou ook een fasedraad niet handiger zijn? Of is het dan het idee dat de schakeldraad de stroomgroep vormt en daarmee de functie van de fasedraad invult?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

feelthepower schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:58:
Waarom laten jullie alleen een nuldraad trekken, zou ook een fasedraad niet handiger zijn? Of is het dan het idee dat de schakeldraad de stroomgroep vormt en daarmee de functie van de fasedraad invult?
Het is toch juist zo dat een nuldraad niet nodig is voor verlichting en de andere twee wel, dus dat de nuldraad dan extra is? Of anders gezegd; dat de domotica-inbouwschakelaars het beste werken met fase+schakel+nul, ipv alleen fase+schakel.

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 16-01-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Even een ongeschoolde vraag over het prepareren van de schakelaars voor domotica:

Rob(shop) heeft er een uitleg van staan op de website: https://www.robbshop.nl/m...ules/maximaal-wattage/230

Korte antwoord: je hebt 1 van de schakeldraden (fase) en de nul-draad nodig om een inbouwunit continue van voeding te kunnen voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Bij een enkele schakelaar ligt die fasedraad er standaard al. Alleen de nuldraad is 'extra'.

En als hij er niet is trek je hem bij vanaf de centraaldoos. Let wel dat je niet van die ondiepe dozen krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Ik snap het bij een enkele schakeling.

Maar bij twee of meer schakelaars (dus hotelschakeling oid), dan trek je ook alleen de nuldraad extra?
Want dan komt er niet altijd een bruine fasedraad in de schakelaar, soms is het dan alleen zwart toch?

Is het dan ook toegestaan zwart te gebruiken als fase en 1 extra nuldraad te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Farmerwood schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:31:
[...]

Na nieuw contact met de installateur en de aannemer wordt aan de domotica voorbereiding het volgende nu defintief mogelijk:
- Vanaf elke centraaldoos wordt er een loze leiding gelegd naar of de meterkast of een plek op zolder die ik gekozen heb. Daarnaast wat extra loze leidingen tussen de meterkast en zolder. Hiermee kan ik vanaf 1 centrale plek in huis elk lichtpunt, schakelaar en wcd bereiken.

Ik twijfel nog om naar elke WCD een aparte schakeldraad te laten trekken om ze schakelbaar te maken. Handig om bv stalampen te schakelen of via een algemene knop in 1x alles uit te schakelen als je van huis gaat.
Waarom niet gewoon extra diepe inbouwdozen achter de schakelaar en daar dan z-wave/shelly spul in stoppen? Hebben wij gedaan en alles is te schakelen vanaf de muur, app, google home/assistant en via sensors/automation. Ik zou er wel voor kiezen om in iedere kamer een extra 220v aansluiting hoog op de muur te zetten zodat je daar een multisensor met voeding kwijt kan, scheelt toch een hoop batterijen wisselen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:16:
Waarom niet gewoon extra diepe inbouwdozen achter de schakelaar en daar dan z-wave/shelly spul in stoppen? Hebben wij gedaan en alles is te schakelen vanaf de muur, app, google home/assistant en via sensors/automation. Ik zou er wel voor kiezen om in iedere kamer een extra 220v aansluiting hoog op de muur te zetten zodat je daar een multisensor met voeding kwijt kan, scheelt toch een hoop batterijen wisselen.
Dat is precies wat ik nu van plan ben idd. Voordeel van een schakeldraad zou zijn dat ik vanuit de meterkast via een KNX-actor zou kunnen schakelen. (Wil graag zoveel mogelijk bedraad aanleggen op KNX-basis waar dat qua kosten te verantwoorden is)

De inbouwdozen zijn 50 mm en dat kan niet veranderd worden. Er zijn diepere verkrijgbaar, maar het had erger gekund. Dus de draadloze optie moet in ieder geval kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik heb bericht gekregen van de kopersbegeleider over PV panelen (7 stuks), ze willen absoluut niet beginnen aan het vervallen hiervan. Gelukkig zijn ze op-dak, verder is er 0,0 info over de panelen en omvormer. Doen installateurs moeilijk als ze al bestaande panelen eraf moeten halen? Ik wil de dak volgooien met panelen en extra panelen bij de aannemer is idioot duur (vooral als er geen informatie beschikbaar is). Hoe makkelijk zijn panelen 2de hands te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
feelthepower schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:12:
Ik snap het bij een enkele schakeling.

Maar bij twee of meer schakelaars (dus hotelschakeling oid), dan trek je ook alleen de nuldraad extra?
Want dan komt er niet altijd een bruine fasedraad in de schakelaar, soms is het dan alleen zwart toch?

Is het dan ook toegestaan zwart te gebruiken als fase en 1 extra nuldraad te trekken?
In dat geval staat er altijd prik op 1 van de 2 zwarten. Geen idee wat je exact wilt aansluiten en of dat ding een echt aparte fasedraad nodig heeft. Maar anders trek je die ook bij vanaf de centraaldoos..
mister_S schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:27:
Ik heb bericht gekregen van de kopersbegeleider over PV panelen (7 stuks), ze willen absoluut niet beginnen aan het vervallen hiervan. Gelukkig zijn ze op-dak, verder is er 0,0 info over de panelen en omvormer. Doen installateurs moeilijk als ze al bestaande panelen eraf moeten halen? Ik wil de dak volgooien met panelen en extra panelen bij de aannemer is idioot duur (vooral als er geen informatie beschikbaar is). Hoe makkelijk zijn panelen 2de hands te verkopen?
Toekomstige buren al eens gevraagd?

Wel flauw dat ze zo moeilijk doen. Dominos doet ook niet moeilijk als je geen rode ui op je pizza wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-01-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:34:
Toekomstige buren al eens gevraagd?

Wel flauw dat ze zo moeilijk doen. Dominos doet ook niet moeilijk als je geen rode ui op je pizza wilt.
Bij mijn huis worden er ook standaard 2 panelen opgelegd en extra is erg duur. Dus ik had dezelfde vraag als mister_S.
Blijkt te gaan om de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) waar de aannemer aan moet voldoen. Ze leggen die 2 panelen er alleen op om aan de eisen te voldoen. Vanwege diezelfde EPC mogen ze in je keuken geen gat naar buiten boren voor je afzuiging.

Mijn voorstel om zelf z.s.m na oplevering te zorgen dat er meer panelen op het dak liggen konden ze ook niet mee akkoord gaan omdat ze bij oplevering moeten voldoen aan de eisen.

Ik begreep dat de panelen die ik op het dak krijg een interne mini omvormer hebben en direct op het net in huis aangesloten worden. Zit dus geen losse omvormer bij. Hoop ze dus vrij makkelijk te kunnen verkopen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:54:
[...]

[...]

Mijn voorstel om zelf z.s.m na oplevering te zorgen dat er meer panelen op het dak liggen konden ze ook niet mee akkoord gaan omdat ze bij oplevering moeten voldoen aan de eisen.
Dat kunnen ze wel. Jij kunt gewoon een verklaring ondertekenen dat je de bouwer vrijwaard op dit punt en zelf binnen x maanden aan het bouwbesluit voldoet.

Zoeken op 'schaampanelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dat was ik nog niet tegen gekomen. Tnx voor de tip. Ga eens kijken wat ik daarmee kan.

https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

[ Voor 95% gewijzigd door Farmerwood op 16-01-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Rhumba schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:12:
[...]

340 is voor ons helaas ook nog een lachertje. 505 euro hier 7(8)7 Wij overwegen een loze leiding en die zijn helaas ook nog 185 euro per stuk :F
Nondeju, Waar is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 09:47
Februari 2019 is onze woning opgeleverd, gekozen voor overal vloerverwarming.
We waren er al achter gekomen dat er helemaal niet voldoende is gelegd voor een hoofd verwarming. 20cm uit elkaar en slechts 3 groepen op 60m2.

Deze winter bleek een deel van de begane grond helemaal niet warm te worden. Een deel werd warm genoeg op 35 graden aanvoer maar zelfs op 55 graden grote delen gewoon niet. Geen verschil.

- Onder de keuken niet, niet erg maar niet naar onze opdracht. Gewoon door leggen hebben we gezegd.
- Dan nog een ander deel van de woning, waar bij ons de eet tafel staat.
- Volledige uitbouw niet (2.4x5.1m)

Lijkt erop alsof er het legplan van één van de buren is gebruikt. Geen uitbouw, waar bij ons de eettafel staat een kookeiland. Maar hoe is zoiets aan te tonen?

Aannemer gecontacteerd maar kan helaas pas over 3 weken langs komen.

Iemand hier ervaring mee gehad en of tips?

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shikaka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:15:
We waren er al achter gekomen dat er helemaal niet voldoende is gelegd voor een hoofd verwarming. 20cm uit elkaar en slechts 3 groepen op 60m2.

Deze winter bleek een deel van de begane grond helemaal niet warm te worden. Een deel werd warm genoeg op 35 graden aanvoer maar zelfs op 55 graden grote delen gewoon niet. Geen verschil.

- Onder de keuken niet, niet erg maar niet naar onze opdracht. Gewoon door leggen hebben we gezegd.

Lijkt erop alsof er het legplan van één van de buren is gebruikt. Geen uitbouw, waar bij ons de eettafel staat een kookeiland. Maar hoe is zoiets aan te tonen?

En bij zo'n grove opleverfout wacht je bijna een jaar met handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Shikaka Was dat bij het opstookprotocol niet al opgevallen? Of werkte het toen wel?

En zoals @Verwijderd zegt is dit best laat voor het melden van een gebrek, maar je hebt wel langer dan een jaar garantie op de verwarming zou ik gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
2e hands moet op zich kunnen aan iemand die ze bijvoorbeeld volledig uit het zicht op een plat dak kwijt kan O-) Maar omdat op nieuwe PV panelen vrij veel subsidie zit en op 2e hands niet, moet de prijs wel interessant zijn.

Overigens kun je meestal wel gewoon panelen bijplaatsen op de bestaande omvormer. Als er nu 7 panelen komen, kun je die wellicht uitbreiden tot het maximum op een enkele string van de omvormer.

Wat wel handig is, is om al buizen te leggen voor eventuele draden later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 09:47
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:27:
[...]

En bij zo'n grove opleverfout wacht je bijna een jaar met handelen?
Nou ja de 20cm is volgens hun specificaties, met warmte afgifte berekening etc etc.
Dus dat telde helaas niet als een opleverfout en had ik van te voren moeten navragen om aangepast te hebben. Alle andere woningen in het project zijn hetzelfde opgeleverd... weer wat geleerd voor een volgende woning.
Jheroun schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:30:
@Shikaka Was dat bij het opstookprotocol niet al opgevallen? Of werkte het toen wel?

En zoals @Verwijderd zegt is dit best laat voor het melden van een gebrek, maar je hebt wel langer dan een jaar garantie op de verwarming zou ik gokken.
Niet opgevallen tijdens het opstookprotocol, nee. Kan zijn dat er toen wel warmte was maar kan ook zijn van niet. Grootste deel van de begane grond is, ook nu nog, gewoon verwarmd.

Maar gaat nu dus ook voornamelijk om de garantie kwestie want er hoort natuurlijk gewoon warmte afgifte te zijn. Ben voornamelijk benieuwd hoe ze zoiets zouden moeten afhandelen.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Shikaka Maar bij het opstookprotocol, in januari, werd je huis dus wel gewoon overal een graad of 27 ofzo? Dan is het raar dat het nu niet meer werkt. Hopelijk zit er dan alleen een paar kleppen verstopt ofzo, de hele handel openbreken gaat natuurlijk wel erg veel schade opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shikaka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Nou ja de 20cm is volgens hun specificaties, met warmte afgifte berekening etc etc.
Dus dat telde helaas niet als een opleverfout en had ik van te voren moeten navragen om aangepast te hebben. Alle andere woningen in het project zijn hetzelfde opgeleverd... weer wat geleerd voor een volgende woning.

[...]

Niet opgevallen tijdens het opstookprotocol, nee. Kan zijn dat er toen wel warmte was maar kan ook zijn van niet. Grootste deel van de begane grond is, ook nu nog, gewoon verwarmd.

Maar gaat nu dus ook voornamelijk om de garantie kwestie want er hoort natuurlijk gewoon warmte afgifte te zijn. Ben voornamelijk benieuwd hoe ze zoiets zouden moeten afhandelen.
Klinkt nog steeds redelijk matig. De hoofdprijs betaalt via de aannemer?

Enige manier om dit op te lossen is je vloer openbreken en alles opnieuw erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Blihi Ik denk dat ik een extra loze leiding naar de techniekruimte laat leggen en later wel kijk wat er gaat gebeuren. Nu is er te weinig informatie om wat zinnigs te bedenken over alles eraf halen of erbij laten leggen. Jammer dat zulke dingen niet gewoon aantrekkelijk worden gemaakt via de bouwer d.m.v. een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Jheroun schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:24:
[...]
Overigens denk ik dat wij gaan voor warmte/uv werende/weerkaatsende folie aan de buitenkant als het inderdaad te warm blijkt te worden na de eerste zomer in het nieuwe huis.
Wat zou deze m3 folie kosten voor een gemiddelde projectwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Ik lees vandaag dat wij naast de 8 standaard panelen die we krijgen nog 2 extra panelen als meerwerk erbij kunnen laten plaatsen. Deze zouden 300wp(Merk nog onbekend) per paneel moeten leveren. Wij hebben een plat dak en in principe pst er veel meer op dan 10 panelen.

Na wat rond te Googlen lees ik op sommige websites dat je niet zomaar andere panelen zou kunnen aansluiten op een bestaande set panelen. Ik vroeg me af of het de moeite waard zou zijn om na de oplevering nog een aantal extra panelen aan te laten sluiten op de bestaande set. Iemand meer kennis hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@assassin85 wat gaan die extra panelen kosten? Je moet allereerst weten welke omvormer je krijgt, of een nieuwe kopen als dat nodig is. Ik lees ook dat installateurs niet happig zijn op knutselen met bestaande installaties. Misschien kom je ook nog in de problemen met garantie later als je panelen door anderen laat bijplaatsen.
Ik zou zeggen laat die extra panelen liggen en kijk later wat je gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Optie
Uitbereiding van 2 x 230V naar 3 x 230V t.b.v. elektrisch koken.

Deze staat in de meerwerk optielijst van ons project. Ik snap alleen niet of ze hiermee de uitbreiding (>3*25a) bedoelen waarbij je vastrecht kosten ineens flink omhoog schieten. Ik heb begrepen dat bij 3*25a het vastrecht laag blijft en dat alles daarboven flink duurder wordt in de maandelijkse kosten aan vastrecht.

Maar wat bedoelen ze nou met 3*230v? 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
mister_S schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:16:
@assassin85 wat gaan die extra panelen kosten? Je moet allereerst weten welke omvormer je krijgt, of een nieuwe kopen als dat nodig is. Ik lees ook dat installateurs niet happig zijn op knutselen met bestaande installaties. Misschien kom je ook nog in de problemen met garantie later als je panelen door anderen laat bijplaatsen.
Ik zou zeggen laat die extra panelen liggen en kijk later wat je gaat doen.
Ja, is ook wel logisch eigenlijk als ik 't me zo bedenk (garantie). Uitbreiding van Panelen kos't 450 euro per stuk. Denk dat ik die uitbreiding van 2 panelen neem en later na oplevering wel weer zie of ik er nog andere panelen op gooi. Over de omvormer is nog niets bekend. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc

xpc

Zingo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 00:11:
[...]

Die omschrijving komt me erg bekend voor, toevallig via Huybrechs in een erg klein dorpje in Brabant? ;-)

Ik heb zelf dezelfde optie gehad in mijn nieuwbouw project voor dezelfde belachelijk lage prijs. Omdat ik ook een kopgevel heb en het zonde vind de ruimte te verkleinen heb ik enkel een technische ruimte gemaakt en het daarbij gelaten. €405,- is absoluut geen te hoge prijs. Als ik rondkijk zie ik overal prijzen vanaf 2,5K. Zelfs voor €680,- is het een enorm goede deal.
Klopt, Kloostervelden in Sterksel inderdaad :) Ik heb de extra optie gekozen, voor die prijs kan je het inderdaad bijna niet zelf gaan doen. De overloop heb ik zo klein mogelijk gehouden, met alle schuine dakkanten is het wel moeilijk voor te stellen hoe het uiteindelijk in de ruimte staat, we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

assassin85 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:19:
Optie

Deze staat in de meerwerk optielijst van ons project. Ik snap alleen niet of ze hiermee de uitbreiding (>3*25a) bedoelen waarbij je vastrecht kosten ineens flink omhoog schieten. Ik heb begrepen dat bij 3*25a het vastrecht laag blijft en dat alles daarboven flink duurder wordt in de maandelijkse kosten aan vastrecht.

Dan ga je op een krachtgroep koken i.p.v. een kookgroep. Even kijken wat je beoogde inductieplaat nodig heeft. Er is in dit topic net ook een hele discussie geweest over het plaatsen van een kookgroep (2x230) terwijl je 3 fasen (3x25A) in je meterkast hebt. Lees maar even terug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
assassin85 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Nondeju, Waar is dat als ik vragen mag?
Almere Duin

Volle mep betalen als ik sommige prijzen van anderen zie....kan ik alleen maar jaloers van worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heb vandaag zo'n Zigbee-inbouwschakelaar van Robbshop geïnstalleerd. Nu blijkt dat ding (zachtjes maar hoorbaar) te zoemen... hoort dat of is hij dan defect? :S En oh ja, de 'ouderwetse' schakelaar werkt alleen met pulsschakelaar, niet met een normale schakelaar (tenzij je die zelf snel aan/uit doet :P), maar dat is overkoombaar.

[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 16-01-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Martinus123 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:26:
[...]

Geen idee. Wij gaan eerst eens een jaartje kijken wat we er van vinden. Onze tuin wordt helemaal groen, alle platte oppervlakken van het huis krijgen een sedumdak, en de slaapkamer is op het noorden. Ten opzichte van onze huidige bakoven tussenwoning met slaapkamer op het zuiden valt het dus wellicht mee.

Als ik het me goed herinner uit een ander topic kost het per raam ongeveer evenveel als een screen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
assassin85 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:19:
Optie

Is de zoekfunctie kapot :?

Met "2x230V" naaien ze je met een 40A hoofdzekering en een enkelfase kookgroep, of als je mazzel hebt zetten ze tegen de norm in een enkelfase kookgroep achter 3x25A.
Met "3x230V" krijg je dus sowieso een 3x25A aansluiting en bijbehorende krachtgroep voor de Perilex in de keuken. Je kunt dan ook vette 11 kW platen gaan gebruiken.

Regel sowieso dat je 3x25A krijgt. Of ze er onterecht een kookgroep achter klikken of een krachtgroep is niet zo duur om achteraf aan te passen. De netbeheerder levert 1x40A en 3x25A aansluitingen voor exact hetzelfde bedrag.

Ah, en strikt genomen krijg je bij "2x230V" 2x blauw, 2x bruin, 1x groengeel in de buis. Bij "3x230V" krijg je bruin/zwart/grijs/blauw/geelgroen (als ze het netjes doen) of 3xbruin, blauw, geelgroen (meh).

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2020 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:57:
@Blihi Ik denk dat ik een extra loze leiding naar de techniekruimte laat leggen en later wel kijk wat er gaat gebeuren. Nu is er te weinig informatie om wat zinnigs te bedenken over alles eraf halen of erbij laten leggen. Jammer dat zulke dingen niet gewoon aantrekkelijk worden gemaakt via de bouwer d.m.v. een schappelijke prijs.
Precies. Ik heb twee loze leidingen voor dit doel. Van de meterkast naar de techniekruimte en van daaruit door naar bovenop het dak. Dan kan ik later alle kanten op.

Offerte voor extra panelen via de bouwer kwam op 800 euro per paneel (max 13 panelen extra), plus een nieuwe omvormer van 800 euro. Totaal bezopen als je bedenkt dat je voor 4000 een set met 10 dezelfde panelen op het dak legt.

We krijgen nu 10 panelen, maar er is ruimte voor 23. Ik koop wel een losse set van 10 bij Ikea met een eigen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Shikaka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:15:

Huur of leen een warmtebeeldcamera (ik heb ooit een Flir camera via Peerby geleend voor weinig), zet de verwarming aan en binnen een paar minuten kun je precies zien waar de leidingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Martinus123 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:26:
[...]

Geen ideel wat een kuub aan folie kost, maar 3M verkoopt het per vierkante meter....

Het is al eens eerder langsgeweest op GoT. Heb het even voor je opgezocht;
Devian in "Ervaring met screens aan buitenkant raam"
€200+ per m2 dus. Screens worden opeens voordelig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hulkkonen schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:45:
[...]

Huur of leen een warmtebeeldcamera (ik heb ooit een Flir camera via Peerby geleend voor weinig), zet de verwarming aan en binnen een paar minuten kun je precies zien waar de leidingen lopen.
Dit, zeker als er al afwerking e.d. is. Is het huis net klaar kan het ook lekker old school en lowtech. De afwerkvloer vochtig spuiten met de plantenspuit even wachten tot het gaat drogen en dan kan je met een krijtje oid de leidingen zo aftekenen. en dat blijft gewoon onder je laminaat oid zitten dus wanneer je dan na 3 jaar een wandje neer wilt zetten weet je exact waar je kan boren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 13:31
Rhumba schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:53:
[...]

Almere Duin

Volle mep betalen als ik sommige prijzen van anderen zie....kan ik alleen maar jaloers van worden ;)
hmmm wij tekenden in q3 2017 voor in een andere populaire wijk in Almere en waren 110 per loze leiding kwijt.... Maar Duin is sowieso al een stukje duurder dan waar dan ook in Almere ;)
Ik kan me niet voorstellen dat een loze leiding bijna 2x zo duur is geworden in 2 jaar tijd.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:03
Heb ik mijn installateur laten doen. Was geen probleem en zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dat is mooi :) Ik lees ook dat je gewoon twee systemen naast elkaar kunt hebben, dat is ook een optie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
frumper schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:51:
[...]

hmmm wij tekenden in q3 2017 voor in een andere populaire wijk in Almere en waren 110 per loze leiding kwijt.... Maar Duin is sowieso al een stukje duurder dan waar dan ook in Almere ;)
Ik kan me niet voorstellen dat een loze leiding bijna 2x zo duur is geworden in 2 jaar tijd.
Ze hebben waarschijnlijk gewoon een afweging gemaakt van winstmaximalisatie;

Stel het kost €30 en je verkoopt het voor €100; winst is dan €70 per leiding. Bij dat bedrag verkoop je er 100 en heb je €7000 winst. Als je er nu €220 van maakt verkoop je er nog maar 40, maar met €130x40=€7600 heb je iets meer winst gemaakt over veel minder werk.

Zo doen ze dat met die PV panelen waar je €500 betaald per extra paneel ook. Voor elke tweaker die zegt; 'stik er in' en ze er vanaf haalt en zelf het dak volgooit zijn er waarschijnlijk drie kopers die wel die €500 per paneel betalen.

Met het verschil dat loze leidingen achteraf toevoegen een flinke factor lastiger is dan tijdens de bouw en dat voor de PV panelen weinig uitmaakt, zeker als je het zelf doet en je niks aantrekt van regeltjes rond valbeveiliging.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Als ik de zonnepanelen die nu geplaatst worden, waarschijnlijk zeven stuks, later wil verplaatsen naar de dak van de garage, waar moet ik dan ongeveer loze leidingen laten leggen? Is één loze leiding naar een willekeurige plek binnen de garage genoeg?

edit: Dank voor je antwoord Blihi, ik zal ernaar vragen.

Loze leidingen betreft EV lader, de bouwer heeft geen specifieke optie hiervoor en raadt loze leiding aan. Zijn twee loze leidingen (data + stroom) naar zijgevel bij oprit genoeg? Is er een bepaalde hoogte voor zo'n laad unit?

[ Voor 36% gewijzigd door mister_S op 17-01-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:01:
Als ik de zonnepanelen die nu geplaatst worden, waarschijnlijk zeven stuks, later wil verplaatsen naar de dak van de garage, waar moet ik dan ongeveer loze leidingen laten leggen? Is één loze leiding naar een willekeurige plek binnen de garage genoeg?
Ik zou vragen om een zacht blok in het dak van de garage, aan de bovenkant afgewerkt met een plakplaat . Dan kun je zelf op die plaats straks een gat maken dat groot genoeg is.

Een zacht blok in het dak laten inwerken moet ook niet de wereld kosten. Ze plakken dan een stuk piepschuim op de voorgespannen betondelen voordat ze beton storten.

Je moet ook een loze leiding van 19mm laten leggen van de meterkast naar de garage, want die zonnepanelen wil je op een eigen groep hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 17-01-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
frumper schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:51:
[...]

Duin is inderdaad duur....hele dure grond! Woon zelf in Poort. Perceel in Duin is ongeveer 100.000 euro duurder en slechts honderden meters verderop van mijn huidige woning.

Maar gaat wel mooi worden!!! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 13:31
Ze moeten die kosten voor 700.000m3 zand voor duin toch bij iemand verhalen :D

Maar perceel 100k duurder is ook wel een groter perceel dan dat je nu hebt denk ik ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
frumper schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:04:
Ze moeten die kosten voor 700.000m3 zand voor duin toch bij iemand verhalen :D

Maar perceel 100k duurder is ook wel een groter perceel dan dat je nu hebt denk ik ;)
Nee misschien nog wel wat kleiner zelfs. Zit hem inderdaad in die duizenden vrachtwagens die zand zijn komen brengen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pff zit eens te kijken wat die huizen daar kosten. Dacht dat het hier in regio Nijmegen al behoorlijk gestegen was qua prijs door het enorme woningtekort hier...

Wij hebben een woning van 182 m2 gekocht die een basisprijs heeft van 540k.
In Almere Duin zie ik ze zo snel rond de 670k voor dezelfde oppervlakte...
woekele schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:56:
[...]
Heb vandaag zo'n Zigbee-inbouwschakelaar van Robbshop geïnstalleerd. Nu blijkt dat ding (zachtjes maar hoorbaar) te zoemen... hoort dat of is hij dan defect? :S En oh ja, de 'ouderwetse' schakelaar werkt alleen met pulsschakelaar, niet met een normale schakelaar (tenzij je die zelf snel aan/uit doet :P), maar dat is overkoombaar.
En dat is mede een reden waarom ik nog twijfel over schakeldraden. Dan kan het bijbehorende schakelmateriaal lekker op zolder buiten gehoorsafstand geplaatst worden met evt een stukje isolatie ervoor.
Ben zelf ook redelijk gevoelig voor dat soort geluiden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Farmerwood schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:24:
Pff zit eens te kijken wat die huizen daar kosten. Dacht dat het hier in regio Nijmegen al behoorlijk gestegen was qua prijs door het enorme woningtekort hier...

Wij hebben een woning van 182 m2 gekocht die een basisprijs heeft van 540k.
In Almere Duin zie ik ze zo snel rond de 670k voor dezelfde oppervlakte...
Waar in Nijmegen? Wij hebben in Lent , Stelt-Zuid gekocht maar dat is ook niet goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:31:
[...]

Waar in Nijmegen? Wij hebben in Lent , Stelt-Zuid gekocht maar dat is ook niet goedkoop...
Stelt-Zuid is toch dat stukje tussen de Waal en de Turennesingel? Tegen de dijk aan. Rij daar bijna dagelijks langs. Op zich wel mooi plekje, maar wij zijn niet zo'n fan van die woningindeling met woonkamer niet op de begane grond.
Prijzen liggen daar idd ook al een stuk hoger. Wij hebben nog een 2-onder-1-kapper zelfs. Dit zijn rijtjes...

Wij ook in Lent, Soetegaerde. Dat is tussen de Waal en Oosterhout.
De prijzen stijgen nog steeds. De huizen in fase 2 die nu in de verkoop is liggen hoger en de huizen zijn (iets) kleiner.

[ Voor 15% gewijzigd door Farmerwood op 17-01-2020 22:47 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2