Ascension schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:25:
Hoe houden jullie in je nieuwbouwhuis rekening met domotica? Ik ben met name geinteresseerd in het automatiseren van verlichting zoals het kunnen creëren van verschillende scenes. Het liefst ook een oplossing die te bedienen is met muurschakelaars.
Voor domotica zijn natuurlijk aparte topics maar in hoeverre moet ik nu al voorzieningen (laten) treffen?
Toevallig net gisteren bericht gekregen van onze aannemer dat ze in het kader van 'Projectbouw' en 'standaarden' niet al mijn wensen in willen willigen t.b.v domotica voorbereiding...
Ik wil graag met een bedraad systeem (KNX) aan de slag. Ideale setup is natuurlijk om niet met centraaldozen te werken maar alles op 1 plek (technische ruimte) samen te laten komen in een ster-structeur. Daar heb je dan alle vrijheid.
Dat dat hem niet ging worden was al snel duidelijk. Dan moest ik maar een losse kavel kopen en zelf een huis laten bouwen. Als tussenweg ervoor gekozen om vanaf elke centraaldoos een loze leiding naar zolder te laten trekken en ook enkele vanaf de meterkast. Zo zou in ieder geval het hele huis bereikbaar zijn. Ondanks dat ze bij de verkoopgesprekken aangaven dat dat kan komen ze er nu dus op terug (na 2 maanden...)
Vanmiddag gesprek met ze om te kijken wat er nog wel mogelijk is. Een extra loze leiding vanaf elke centraaldoos naar de meterkast wellicht, maar dan zit ik daar met een heleboel loze leidingen en weinig ruimte...
Wat in ieder geval wel kan:
- Naar elke ruimte minimaal 1 loze leiding (25 mm). Grotere ruimtes 2 of zelfs 3. (UTP, Alarm, video, etc)
- Alle schakelpunten ook een nul-draad. (Aannemer werkt met flexibele voorbedrade buizen, dus daar ga ik nooit meer zelf iets bij kunnen trekken...)
- Inbouwdoosjes zijn 50mm diep (dieper wilden ze ook niet doen helaas.) Hoe dieper hoe beter ivm plaatsen zenders/ontvangers bij draadloos systeem.
- Op een aantal plekken wel een extra leeg doosje aan de reeds geplande laten zetten voor wat extra ruimte.
- Alle kozijnen worden voorzien van een leiding met voeding t.b.v toekomstige rolluiken/sensoren.
Qua domotica moet ik nu gaan overwegen om toch draadloos te gaan wat ik erg jammer zou vinden in een nieuwbouwhuis.
[
Voor 1% gewijzigd door
Farmerwood op 15-01-2020 11:48
. Reden: Nog wat toegevoegd ]