Je huis moet voldoen aan het bouwbesluit met de daarbij geldende EPC-normen, dat betekent dat het mogelijk moet zijn om vertrekken gelijktijdig op een bepaalde temperatuur te houden (woon- en slaapkamers 20 graden, badkamer 22 graden en overlopen/hal op 15 graden). Als je woning aan deze eis voldoet dan is je vloerverwarming niet per se slecht gelegd. Dat gezegd hebbende is h.o.h. 20cm wel krap, bij goed geïsoleerde huizen met EPC 0 zie je nog wel eens dat de vloerverwarming op op 15cm wordt gelegd, maar die huizen zijn dan zeer goed geïsoleerd hebben en hebben HR+++-glas (driedubbel).Shikaka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:15:
Februari 2019 is onze woning opgeleverd, gekozen voor overal vloerverwarming.
We waren er al achter gekomen dat er helemaal niet voldoende is gelegd voor een hoofd verwarming. 20cm uit elkaar en slechts 3 groepen op 60m2.
Koop een infraroodthermometer bij een bouwmarkt zodat je op verschillende plekken kan meten hoe warm de vloer wordt. Meten is weten.Deze winter bleek een deel van de begane grond helemaal niet warm te worden. Een deel werd warm genoeg op 35 graden aanvoer maar zelfs op 55 graden grote delen gewoon niet. Geen verschil.
- Onder de keuken niet, niet erg maar niet naar onze opdracht. Gewoon door leggen hebben we gezegd.
- Dan nog een ander deel van de woning, waar bij ons de eet tafel staat.
- Volledige uitbouw niet (2.4x5.1m)
Lijkt erop alsof er het legplan van één van de buren is gebruikt. Geen uitbouw, waar bij ons de eettafel staat een kookeiland. Maar hoe is zoiets aan te tonen?
Aannemer gecontacteerd maar kan helaas pas over 3 weken langs komen.
Iemand hier ervaring mee gehad en of tips?
Op basis van dit verhaal zou het ook goed kunnen dat de groepen op je verdeler niet goed zijn gebalanceerd. Het kan zijn dat de temperatuur bij de thermostaat wel het gewenste niveau bereikt, maar omdat er nauwelijks flow is bij de andere groepen zullen deze koud blijven en zal de rest van de woonkamer dus koud blijven.
Een andere reden waarom ik eerst zou controleren of je verdeler goed is gebalanceerd is omdat je zegt dat bepaalde delen van de vloer wel warm worden en andere delen niet: bij de huidige buitentemperaturen (niet extreem koud) zou ik niet verwachten dat je vloer echt warm aanvoelt. Als deze op bepaalde delen echt duidelijk warm is, dan is dat naar mijn mening een teken dat de groepen niet goed in balans zijn. De vloer zou ongeveer dezelfde temperatuur moeten hebben als de ingestelde temperatuur in de ruimte (iets warmer dan de ingestelde temperatuur, dus warmer dan 22 graden zou hoog zijn bij een ingestelde temperatuur van 20 graden), dat is naar mijn mening niet per se een warme vloer, maar voelt eerder als "niet koud". Maar nogmaals: meten is weten.
Ik raad je aan om de bouwtechnische tekeningen op te zoeken die je als het goed is bij oplevering gehad moet hebben. Hier staat precies in hoe de vloerverwarming gelegd is.
[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 17-01-2020 23:27 ]