Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Shikaka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:15:
Februari 2019 is onze woning opgeleverd, gekozen voor overal vloerverwarming.
We waren er al achter gekomen dat er helemaal niet voldoende is gelegd voor een hoofd verwarming. 20cm uit elkaar en slechts 3 groepen op 60m2.
Je huis moet voldoen aan het bouwbesluit met de daarbij geldende EPC-normen, dat betekent dat het mogelijk moet zijn om vertrekken gelijktijdig op een bepaalde temperatuur te houden (woon- en slaapkamers 20 graden, badkamer 22 graden en overlopen/hal op 15 graden). Als je woning aan deze eis voldoet dan is je vloerverwarming niet per se slecht gelegd. Dat gezegd hebbende is h.o.h. 20cm wel krap, bij goed geïsoleerde huizen met EPC 0 zie je nog wel eens dat de vloerverwarming op op 15cm wordt gelegd, maar die huizen zijn dan zeer goed geïsoleerd hebben en hebben HR+++-glas (driedubbel).
Deze winter bleek een deel van de begane grond helemaal niet warm te worden. Een deel werd warm genoeg op 35 graden aanvoer maar zelfs op 55 graden grote delen gewoon niet. Geen verschil.

- Onder de keuken niet, niet erg maar niet naar onze opdracht. Gewoon door leggen hebben we gezegd.
- Dan nog een ander deel van de woning, waar bij ons de eet tafel staat.
- Volledige uitbouw niet (2.4x5.1m)

Lijkt erop alsof er het legplan van één van de buren is gebruikt. Geen uitbouw, waar bij ons de eettafel staat een kookeiland. Maar hoe is zoiets aan te tonen?

Aannemer gecontacteerd maar kan helaas pas over 3 weken langs komen.

Iemand hier ervaring mee gehad en of tips?
Koop een infraroodthermometer bij een bouwmarkt zodat je op verschillende plekken kan meten hoe warm de vloer wordt. Meten is weten.

Op basis van dit verhaal zou het ook goed kunnen dat de groepen op je verdeler niet goed zijn gebalanceerd. Het kan zijn dat de temperatuur bij de thermostaat wel het gewenste niveau bereikt, maar omdat er nauwelijks flow is bij de andere groepen zullen deze koud blijven en zal de rest van de woonkamer dus koud blijven.

Een andere reden waarom ik eerst zou controleren of je verdeler goed is gebalanceerd is omdat je zegt dat bepaalde delen van de vloer wel warm worden en andere delen niet: bij de huidige buitentemperaturen (niet extreem koud) zou ik niet verwachten dat je vloer echt warm aanvoelt. Als deze op bepaalde delen echt duidelijk warm is, dan is dat naar mijn mening een teken dat de groepen niet goed in balans zijn. De vloer zou ongeveer dezelfde temperatuur moeten hebben als de ingestelde temperatuur in de ruimte (iets warmer dan de ingestelde temperatuur, dus warmer dan 22 graden zou hoog zijn bij een ingestelde temperatuur van 20 graden), dat is naar mijn mening niet per se een warme vloer, maar voelt eerder als "niet koud". Maar nogmaals: meten is weten.

Ik raad je aan om de bouwtechnische tekeningen op te zoeken die je als het goed is bij oplevering gehad moet hebben. Hier staat precies in hoe de vloerverwarming gelegd is.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 17-01-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@Farmerwood klopt, we kijken uit over de Waal. Het ging ons met name om de unieke plek, kost helaas ook wat. Onze 132m2 kavel kost 350k......

Soetegaerde schiet al aardig op volgens mij. Ben benieuwd wat er met het Hof van Holland gaat gebeuren, wat winkels in Lent zou niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:08:
@Farmerwood klopt, we kijken uit over de Waal. Het ging ons met name om de unieke plek, kost helaas ook wat. Onze 132m2 kavel kost 350k......
Wow, wij betalen 275k voor 310m2 kavel. Daarvan houden we aan achtertuin straks +/- 95-100 m2 over.
(En als je dan bedenkt dat de gemeente Nijmegen deze grond tijdens de crisis al afgeschreven had, dan maken ze er nu dik winst op.)

Om het nog een beetje ontopic te houden: Het valt mij altijd wel op hoe goed de schepen door heel Lent te horen zijn. Dat gebrom gaat overal doorheen. Zie het ook regelmatig in de buurtapps voorbij komen. (Woon zelf nu ook in Lent).
Dus alles wat je aan extra maatregelen kunt nemen om dat tegen te gaan is waarschijnlijk het geeld dubbel en dwars waard.
Ascension schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:08:
Soetegaerde schiet al aardig op volgens mij. Ben benieuwd wat er met het Hof van Holland gaat gebeuren, wat winkels in Lent zou niet verkeerd zijn.
Wat nu gebouwd wordt is niet Soetegaerde. Ze beginnen pas in april. Soetegaerde komt net aan de andere kant van de Italiëstraat.
Dat winkelcentrum is wel een dingetje idd. Zou eerst in 2021 klaar moeten zijn, maar hoorde een paar weken terug bij een informatieavond dat ze het nu al over 2023 hebben... De school en KDV moeten wel deze zomer al open gaan. Ook komt er een Aldi in een tijdelijk gebouw.
Maar dan rij ik liever naar de AH en de Lidl in Oosterhout voorlopig. En evt de JL in Lent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Farmerwood schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Wow, wij betalen 275k voor 310m2 kavel. Daarvan houden we aan achtertuin straks +/- 95-100 m2 over.
(En als je dan bedenkt dat de gemeente Nijmegen deze grond tijdens de crisis al afgeschreven had, dan maken ze er nu dik winst op.)
Dat zou je zeggen maar gemeente Nijmegen maakt al jaren verlies op grondexploitatie, zie https://nijmegen.begrotin...5302/8-2-grondexploitatie.
Om het nog een beetje ontopic te houden: Het valt mij altijd wel op hoe goed de schepen door heel Lent te horen zijn. Dat gebrom gaat overal doorheen. Zie het ook regelmatig in de buurtapps voorbij komen. (Woon zelf nu ook in Lent).
Dus alles wat je aan extra maatregelen kunt nemen om dat tegen te gaan is waarschijnlijk het geeld dubbel en dwars waard.
Woon nu ook in Lent maar heb hier geen last van. Ook regelmatig op de Bemmelsedijk gestaan maar het is me niet opgevallen. Onze slaapkamer komt aan de kant van de Turennesingel dus wellicht dat dat ook gaat schelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-09 15:16
Farmerwood schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Mag ik vragen, is dat 275k met of zonder huis erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@nel!s dat is alleen de kavel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ascension schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Woon nu ook in Lent maar heb hier geen last van. Ook regelmatig op de Bemmelsedijk gestaan maar het is me niet opgevallen. Onze slaapkamer komt aan de kant van de Turennesingel dus wellicht dat dat ook gaat schelen ;-)
Sommige mensen hebben een groot vermogen om dingen niet te horen of zich er niet aan te storen.

Zo hoor ik TL armaturen en dimmers brommen, hoor ik die piepapparaten tegen ongedierte en in huizen met stadsverwarming hoor ik net-niet sluitende kleppen bij de buren...

Voorheen werd ik ook wakker als mijn telefoon klaar was met laden omdat dan de lader ging fluiten. Maar nu dus een andere lader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Wij betalen €310k voor een kavel van 361m2, tegen Utrecht aan. Dan liggen de prijzen dus niet zo ver uit elkaar tussen het oosten en westen van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
133 K voor een kavel van 300m2. Dus best wel goedkoop als ik het hier zo lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
Is een schrobput achteraf makkelijk aan te leggen? Buitenkraan blijkt bij ons standaard te zijn, maar schrobput vragen ze 605 euro voor. Behoorlijk wat geldt voor wat buizen en een putje vind ik dat. Als je die optie niet neemt, heb je dan helemaal geen afvoer in je tuin? Dus nergens om het op aan te sluiten achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
mister_S schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:57:
Is een schrobput achteraf makkelijk aan te leggen? Buitenkraan blijkt bij ons standaard te zijn, maar schrobput vragen ze 605 euro voor. Behoorlijk wat geldt voor wat buizen en een putje vind ik dat. Als je die optie niet neemt, heb je dan helemaal geen afvoer in je tuin? Dus nergens om het op aan te sluiten achteraf?
Grindputje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:55:
[...]

Wij betalen €310k voor een kavel van 361m2, tegen Utrecht aan. Dan liggen de prijzen dus niet zo ver uit elkaar tussen het oosten en westen van het land.
Regio Njmegen heeft een gigantisch tekort aan woningen. Dat drijft de prijzen behoorlijk op de laatste jaren.
Die toeloop komt voor een behoorlijk deel uit de Randstad.
mister_S schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:57:
Bij ons vroegen ze er 470 euro voor.
Schrobputje onder buitenkraan O 470,00
Het leveren en aanbrengen van een schrobputje onder de buitenkraan aan de achtergevel. Het schrobputje is aangesloten op de vuilwaterriolering van de woning. Het schrobputje is voorzien van een rooster van ca. 15x15 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
nel!s schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:55:
[...]

Hangt ook af van de locatie in de gemeente, wij betalen in hetzelfde stadsdeel als @Farmerwood meer voor nog niet eens de helft van zijn kavel. Location, location, location....

En zoals reeds opgemerkt, Nijmegen is een populaire woonlocatie en dat zie je terug in de huizenprijzen, die zitten inmiddels niet ver meer onder het niveau van de steden in de Randstad.

@loonatick78 waar is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Ascension Bedoel je dat je meer dan 275K betaalt voor ongeveer 150m2 stuk grond?
Kun je dit toelichten? Met google zie ik alleen een bak of emmer met grind erin :)
Het lijkt erop dat je deze optie wel MOET nemen (vandaar absurde prijs?) anders helemaal geen afvoer.

[ Voor 66% gewijzigd door mister_S op 18-01-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@mister_S 350K voor 132m2, wel op een mooie locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
mister_S schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:21:
@Ascension Bedoel je dat je meer dan 275K betaalt voor ongeveer 150m2 stuk grond?

[...]

Kun je dit toelichten? Met google zie ik alleen een bak of emmer met grind erin :)
Het lijkt erop dat je deze optie wel MOET nemen (vandaar absurde prijs?) anders helemaal geen afvoer.
Gat graven, grind erin (geloof dat dit met doek bij elkaar wordt gehouden). Putje erop.
Veel meer weet ik niet, sorry. Meer is het volgens mij ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
@Ascension

Omgeving Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
mister_S schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:21:

[...]

Waarom zou je een put nodig hebben? Bij mij bijvoorbeeld hangt er of een tuinslang aan of ik vul eens een emmer water en dat levert geen waterballet op, als ik dan alsnog wat mors dan kunnen de tegels daar prima tegen.
Als er een regenpijp in de buurt zit kan je daar prima een put op aansluiten, dat is niet bepaald hogere wiskunde. Wil je een grindkoffer dan maak een kuil met wat worteldoek en grof grind er in, eventueel leg je er een rooster op als afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
Bij ons project kostte een schrobputje bij de aannemer ook een paar honderd euro. Aangezien er vlakbij het kraantje ook een regenpijp zit, hebben we een putje laten plaatsen door de hovenier bij de aanleg van de tuin. Nu kostte het maar een paar tientjes.
De regenpijp loost op de sloot voor het huis, dus je moet wel een beetje rekening houden met wat je erin gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Tja, bij ons (project Heerenweide) kost een aantal opties klauwen vol met geld. Schrobput met koudwaterkraan in de garage kost €675,-. Wasmachineaansluiting in de garage ipv zolder €1.250,-. Wil je dit dan moet je ook een kruipluik in de garage voor €200,-.

Wij hebben 20% aan meerwerk van de oorspronkelijke prijs. Dit had ik van tevoren niet verwacht.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 17:06
Bij ons ligt de dakbedekking van de berging er inmiddels op; er komt nog een grintlaag en zinken muurafdekkers op. Wel fijn dat na al die neerslag het nu wat langere tijd droog blijft...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NmpyJNyOD8mpYY8L6D09sbf2/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door witterholt op 19-01-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik wil de temperatuur van het aanvoerwater van de vloerverwarming wat omhoog brengen, waar moet ik dit doen? Bij de verdeler of bij de CV ketel?
Dit is onze verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://footmarks.blob.core.windows.net/temp/verdeler.jpg?st=2020-01-19T09%3A21%3A37Z&se=2022-01-20T09%3A21%3A00Z&sp=rl&sv=2018-03-28&sr=b&sig=al5AaziRI108vpP7ISTgK3iuAIVmDRGxj8Y%2FLkCxQ1o%3D

[ Voor 3% gewijzigd door DutchAddick op 19-01-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@D.deJong Mag je gewoon afvoer aansluiten op de regenpijp? Ik dacht dat je het op het riool moest aansluiten. Een schrobput lijkt me handig voor het wassen van de BBQ bijvoorbeeld, maar zoveel geld is het me niet waard.

@Bravertal Dat is inderdaad behoorlijk duur. Bij ons kost koudwater + afvoer in garage 300 bijvoorbeeld, voor 600 heb je ook warmwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:30
Ascension schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:18:
[...]

Hangt ook af van de locatie in de gemeente, wij betalen in hetzelfde stadsdeel als @Farmerwood meer voor nog niet eens de helft van zijn kavel. Location, location, location....

En zoals reeds opgemerkt, Nijmegen is een populaire woonlocatie en dat zie je terug in de huizenprijzen, die zitten inmiddels niet ver meer onder het niveau van de steden in de Randstad.
Klopt helemaal: jullie hebben een unieke locatie. Die waarde zal vast alleen nog maar toe gaan nemen. Wij zitten ongeveer 2.5 km verder van Nijmegen Centrum dan @Farmerwood af en betalen 180k voor 280m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Bravertal schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:04:
Tja, bij ons (project Heerenweide) kost een aantal opties klauwen vol met geld. Schrobput met koudwaterkraan in de garage kost €675,-. Wasmachineaansluiting in de garage ipv zolder €1.250,-. Wil je dit dan moet je ook een kruipluik in de garage voor €200,-.

Wij hebben 20% aan meerwerk van de oorspronkelijke prijs. Dit had ik van tevoren niet verwacht.
Meerwerk is nou eenmaal erg duur inderdaad. 20% meerwerk is wel veel, maar ook weer niet extreem. Ik was alleen voor vloerverwarming en een uitbouw van 1,2m in totaal al €30.000 kwijt ;w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij wilden ook graag een koudwaterkraan in de garage/berging. Totale kosten kwamen op 1200,00...
Daarvoor krijgen we een buitenkraan als opbouw op de muur, schrobputje en een kruipluik dat er meteen bij moest. Belachelijk duur, maar aangezien de berging ook veel gebruikt zal gaan worden voor onderhoud aan fietsen (race, mtb o.a) zullen er vaak heel vieze handen gewassen moeten worden en dat wil ik niet steeds in de keuken moeten doen.
We gaan zelf nog iets van een bak op die schrobput plaatsen zodat het niet een compleet waterballet wordt.
Ben vandaag net bezig met de review van de laatste offerte voor al het meerwerk. Wij komen ook op bijna 15% uit. Plattegrond is meer rood (van de wijzigingen) dan zwart... :+

Grootste wijzigingen:
- Uitbouw van 2,40m aan de achterzijde
- Verlengen en isoleren van de berging
- Zolder verdelen in 2 onbenoemde ruimtes met verwarming en dakraam (kamer 1) en dakkapel (kamer 2)
- Schuifpui in de achtergevel ipv enkele deur met 3 ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Farmerwood schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Wij wilden ook graag een koudwaterkraan in de garage/berging. Totale kosten kwamen op 1200,00...
Daarvoor krijgen we een buitenkraan als opbouw op de muur, schrobputje en een kruipluik dat er meteen bij moest. Belachelijk duur, maar aangezien de berging ook veel gebruikt zal gaan worden voor onderhoud aan fietsen (race, mtb o.a) zullen er vaak heel vieze handen gewassen moeten worden en dat wil ik niet steeds in de keuken moeten doen.
We gaan zelf nog iets van een bak op die schrobput plaatsen zodat het niet een compleet waterballet wordt.

[...]

Ben vandaag net bezig met de review van de laatste offerte voor al het meerwerk. Wij komen ook op bijna 15% uit. Plattegrond is meer rood (van de wijzigingen) dan zwart... :+

Grootste wijzigingen:
- Uitbouw van 2,40m aan de achterzijde
- Verlengen en isoleren van de berging
- Zolder verdelen in 2 onbenoemde ruimtes met verwarming en dakraam (kamer 1) en dakkapel (kamer 2)
- Schuifpui in de achtergevel ipv enkele deur met 3 ramen
Mocht de garage aan de keukenzijde vast zitten, dan zou je ook van daaruit het water kunnen aftakken en naar de garage brengen. Heb dit zelf zo gedaan. Afvoer heb ik door fundering garage naar buiten geboord. Alles koste me denk ik 40 euro aan materialen incl afsluiter. Wel paar uurtjes aan tijd kwijt geweest en het gat door fundering naar buiten koste me wel wat zweet en tranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
mister_S schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:52:
@D.deJong Mag je gewoon afvoer aansluiten op de regenpijp? Ik dacht dat je het op het riool moest aansluiten. Een schrobput lijkt me handig voor het wassen van de BBQ bijvoorbeeld, maar zoveel geld is het me niet waard.

@Bravertal Dat is inderdaad behoorlijk duur. Bij ons kost koudwater + afvoer in garage 300 bijvoorbeeld, voor 600 heb je ook warmwater.
Als je met chemicaliën aan de gang gaat voor je bbq dan is het niet aan te raden om hem op de regenpijp aan te sluiten, een bbq moet je ook niet schrobben maar schoon laten fikken de eerst volgende keer dat je weer gaat grillen en de borstel er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong

Normaal zit er helemaal geen riolering in de garage en is het ook een ruimte die vanaf de hoofdwoning/ hoofdrol niet te bereiken is dus ik snap de meerprijs wel, het verschil tussen de wasmachineaansluiting en een schrobput met afvoer (beiden in de garage) is niet te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Hebben hier mensen ervaring met dure lamel parketvloeren, bijvoorbeeld van Bauwerk, Grigio of Hollandsche vloeren? We neigen naar 'meteen maar goed en duurzaam' maar willen wel zeker weten dat het het geld waard is.

En met ervaring bedoel ik dan: technisch verstand of gebruikerservaring met goedkopere en duurdere vloer.

[ Voor 20% gewijzigd door nel!s op 19-01-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

D.deJong schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:09:
[...]

Normaal zit er helemaal geen riolering in de garage en is het ook een ruimte die vanaf de hoofdwoning/ hoofdrol niet te bereiken is dus ik snap de meerprijs wel, het verschil tussen de wasmachineaansluiting en een schrobput met afvoer (beiden in de garage) is niet te verklaren.
Afvoer/slangen worden al in het zand gelegd voordat isolatie/beton gestort word. Bij wijze van kan je elke hoek van je kavel wel een waterleiding laten leggen. Het is belachelijk dat er zulke prijzen gevraagd wordt maarja dat is het verdienmodel van projectbouw maar ook weer een risico. Als de waterkraan 2 meter verkeerd ligt zitten wij te zeuren en zij hebben er weer werk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
mister_S schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:52:

Bij ons had de installateur bedacht dat het een goed idee was de schrobput aan te sluiten op de regenwaterafvoer. Ze hebben dat aangelegd en snel grond er overheen gegooid. Ik was echter net iets sneller, dus nu hebben ze de boel weer opgegraven en opnieuw aangelegd.

Om jouw vraag te beantwoorden: Nee, een schrobput mag in de nieuwbouw niet op de regenwaterafvoer. Stel dat je daar ieder jaar het chloorwater van je zwembad in leeggooit :) Alle vissen dood in de dichtstbijzijnde sloot >:) .

Wij kregen helemaal niet de optie voor kruipluiken. Er is ook geen ruimte om te kruipen onder het huis. Ze hebben de boel binnen de fundering weer dichtgestort met zand en de riolering ligt daar los op.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 19-01-2020 21:05 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
T.E schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:00:
[...]

Afvoer/slangen worden al in het zand gelegd voordat isolatie/beton gestort word. Bij wijze van kan je elke hoek van je kavel wel een waterleiding laten leggen. Het is belachelijk dat er zulke prijzen gevraagd wordt maarja dat is het verdienmodel van projectbouw maar ook weer een risico. Als de waterkraan 2 meter verkeerd ligt zitten wij te zeuren en zij hebben er weer werk mee.
Riolering ligt niet onder je fundering door maar gaat bijna altijd door de fundering. Een rioolstelsel aanleggen in een deel van de woning waar normaal niks ligt is iets anders dan alleen maar een aftakking maken.
Meerwerk zoals een buitenkraan gaat via meerdere schijven en die moeten allemaal mee eten van de taart; de aannemer heeft er op kantoor werk aan, de loodgieter heeft er op kantoor werk aan, de uitvoerder heeft er op locatie werk aan, de loodgieter moet het vervolgens maken waarna de metselaar moet zorgen dat het netjes in de gevel zit en een heel klein beetje materiaalkosten. Meerwerken zijn voor een ieder in de bouw de krenten in de pap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

D.deJong schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:09:
Voor wasmachine moet er dan toch ook e.e.a. aan elektra worden verlegd? Wellicht zelfs voor twee groepen als er ook een groep voor de droger was voorzien.

Dus het is niet helemaal dezelfde klus, dat daar dan 575 euro extra voor gerekend wordt klinkt wel weer wat hoog. Hoewel, met 150-300 euro voor een loze leiding en dan nog bekabelen kom je daar al aardig dicht bij natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Als ik het goed begrijp kan ik achteraf een afvoer dus nergens kwijt als ik die optie á 605 euro niet neem? Waar gaat het water dan heen na een grote plensbui of tijdens het schoonmaken van tegels bijvoorbeeld als je helemaal geen afvoer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mister_S schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:58:
Waar gaat het water dan heen na een grote plensbui of tijdens het schoonmaken van tegels bijvoorbeeld als je helemaal geen afvoer hebt?
Er zit een groot verschil tussen die twee zit. Van regenwater is het normaliter niet zo erg dat het de tuin en/of sloten in loopt... hooguit door het volume (maar dat wil je dan niet per se in het riool hebben). Van dat schoonmaakwater voor je tegels wel, tenzij je letterlijk alleen water gebruikte.

Het zit er dik in dat je dergelijk vuil water niet zomaar via dezelfde route als regenwater mag "lozen". Het is bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat je een auto niet op straat (of je eigen oprit) mag wassen om die reden.

Dus als je geen afvoer voor dergelijk vuil water hebt... dan zou je inderdaad in overtreding kunnen zijn als je dat via dezelfde route laat lopen als het regenwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:26
witterholt schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:28:
Bij ons ligt de dakbedekking van de berging er inmiddels op; er komt nog een grintlaag en zinken muurafdekkers op. Wel fijn dat na al die neerslag het nu wat langere tijd droog blijft...
[Afbeelding]
De witte laag die je onder de "loodslab" ziet is dit iets van een isolatiesteen om koudebrug te voorkomen? Wij willen straks ook een garage gaan bouwen, wordt dit geadviseert om deze laag in de muur te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 17:06
@xGROOVER, geen idee. Ik denk dat forumleden welke in de bouw zitten dat wel weten 🙂. Zou het zelf ook wel willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@xGROOVER @witterholt Hiervoor kun je bijvoorbeeld foamglas gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
nel!s schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:23:
Hebben hier mensen ervaring met dure lamel parketvloeren, bijvoorbeeld van Bauwerk, Grigio of Hollandsche vloeren? We neigen naar 'meteen maar goed en duurzaam' maar willen wel zeker weten dat het het geld waard is.

En met ervaring bedoel ik dan: technisch verstand of gebruikerservaring met goedkopere en duurdere vloer.
Hi;

sinds kort een vloer van Hollandse vloeren ; kleur Bonaire.

Deze vloer is kei en keihard; waar in ons vorige huis je snel een deuk had in de vloer is deze vloer duidelijk een stuk sterker. Waar die andere vloer van was weet ik alleen niet want die lag er al bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
Hulkkonen schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:05:
@xGROOVER @witterholt Hiervoor kun je bijvoorbeeld foamglas gebruiken.
Is het ook verstandig om dit te doen, of kun je hier niets over vertellen? Aangezien we dan in muur moeten gaan slijpen. Garage gaat gebruikt worden als werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@xGROOVER Foamglas wordt doorgaans als koudebrugonderbreking ingemetseld. Het zal vast achteraf aangebracht kunnen worden, maar dat lijkt me niet ideaal. Als je een garage wilt gaan gebruiken als werkruimte, zou ik eerder voorzetwandjes met isolatie plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
ACM schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:44:
[...]

Voor wasmachine moet er dan toch ook e.e.a. aan elektra worden verlegd? Wellicht zelfs voor twee groepen als er ook een groep voor de droger was voorzien.

Dus het is niet helemaal dezelfde klus, dat daar dan 575 euro extra voor gerekend wordt klinkt wel weer wat hoog. Hoewel, met 150-300 euro voor een loze leiding en dan nog bekabelen kom je daar al aardig dicht bij natuurlijk...
Ik had even last van tunnelvisie, de elektra natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
xGROOVER schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:38:
[...]

De witte laag die je onder de "loodslab" ziet is dit iets van een isolatiesteen om koudebrug te voorkomen? Wij willen straks ook een garage gaan bouwen, wordt dit geadviseert om deze laag in de muur te leggen?
Vaak is het gasbeton en dient als koudebrug-onderbreking naar je onderconstructie. Foamglas wordt vaak te duur bevonden door het gros van de aannemers. Ik ken jou huidige detaillering niet dus daar valt niks van te zeggen, misschien zit het er al en zou je dat even moeten onderzoeken door achter het lood te kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 20-01-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ACM schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:43:
[...]

Er zit een groot verschil tussen die twee zit. Van regenwater is het normaliter niet zo erg dat het de tuin en/of sloten in loopt... hooguit door het volume (maar dat wil je dan niet per se in het riool hebben). Van dat schoonmaakwater voor je tegels wel, tenzij je letterlijk alleen water gebruikte.

Het zit er dik in dat je dergelijk vuil water niet zomaar via dezelfde route als regenwater mag "lozen". Het is bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat je een auto niet op straat (of je eigen oprit) mag wassen om die reden.

Dus als je geen afvoer voor dergelijk vuil water hebt... dan zou je inderdaad in overtreding kunnen zijn als je dat via dezelfde route laat lopen als het regenwater.
En we weten allemaal dat dat natuurlijk wel gaat gebeuren, ook al is die schrobput er niet bijgekocht.

Wel een goeie van dat autowassen. Als kind heb ik vaak genoeg de auto van m'n ouders gewassen en dan gewoon met de tuinslang alles de straat op spuiten en klaar. Maar toen was er nog geen gescheiden riool. Nu wel, maar in dezelfde straat gaat men gewoon vrolijk door met auto's wassen op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@ACM Dat is inderdaad waar ik aan dacht. Het lijkt er op dat ik het bedrag (605 euro) maar moet slikken en gewoon de schrobput moet nemen. Iemand die het niet heeft en het ook niet mist?

We zijn nu al een paar stappen verder in het proces, bouw moet hopelijk maart/april starten, en ik ben teleurgesteld in hoe het allemaal gaat. Specifieke vragen worden steevast afgeketst met "hier wordt nog naar gekeken" en "dit wordt later nog precies bepaald door installateur". Alsof je een bepaald model auto koopt en alleen weet dat er een motor in zit. Op twee punten hebben we zelfs foutieve info gekregen van de makelaar, deze had ik op papier. Deze info "komt niet direct van ons of de installateur" volgens de kopersbegeleider. Dus de makelaar heeft het uit zijn duim gezogen en op papier gezet?
Sommige prijzen voor meerwerk die volgens mij best standaard kunnen zijn, zijn ook absurd. Nu ben ik zelf handig en ik kom uit een familie van handige Harries, dus het meeste zullen we later zelf doen, maar als je er niet veel van begrijpt zul je wel keihard genaaid worden :/

Maar goed, location location en mooi huis.

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 20-01-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

DutchAddick schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:37:
Ik wil de temperatuur van het aanvoerwater van de vloerverwarming wat omhoog brengen, waar moet ik dit doen? Bij de verdeler of bij de CV ketel?
normaalgesproken bij de aanvoer van de verdeler. Maar ik zie daar geen begrenzer-knop op je foto. Misschien net buiten beeld. Als je geen begrenzer-knop hebt, zal het op de ketel zelf moeten. Neem dan aan dat je geen radiators in huis hebt, alleen vloerverwarming?

[ Voor 15% gewijzigd door woekele op 20-01-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
mister_S schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:42:
@ACM Dat is inderdaad waar ik aan dacht. Het lijkt er op dat ik het bedrag (605 euro) maar moet slikken en gewoon de schrobput moet nemen. Iemand die het niet heeft en het ook niet mist?

We zijn nu al een paar stappen verder in het proces, bouw moet hopelijk maart/april starten, en ik ben teleurgesteld in hoe het allemaal gaat. Specifieke vragen worden steevast afgeketst met "hier wordt nog naar gekeken" en "dit wordt later nog precies bepaald door installateur". Alsof je een bepaald model auto koopt en alleen weet dat er een motor in zit. Op twee punten hebben we zelfs foutieve info gekregen van de makelaar, deze had ik op papier. Deze info "komt niet direct van ons of de installateur" volgens de kopersbegeleider. Dus de makelaar heeft het uit zijn duim gezogen en op papier gezet?
Sommige prijzen voor meerwerk die volgens mij best standaard kunnen zijn, zijn ook absurd. Nu ben ik zelf handig en ik kom uit een familie van handige Harries, dus het meeste zullen we later zelf doen, maar als je er niet veel van begrijpt zul je wel keihard genaaid worden :/

Maar goed, location location en mooi huis.
wij hebben hier ook aan moeten wennen, maar zo gaat het nu eenmaal helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Voor onze nieuwbouw woning zijn we aan het oriënteren op de muren. We zijn er, mede ivm de zeer grote kans op scheuren bij stucwerk, vrijwel uit dat het renovlies moet worden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of iemand een betrouwbaar bedrijf weet die dit super strak kan aanbrengen in het noorden van het land. Van sommige recenties van landelijke bedrijven wordt ik niet heel enthousiast nog.

Het idee is om goede kwaliteit renovlies aan te laten brengen en dit te laten sauzen of te laten (airless) spuiten. Zijn er meer mensen die ook dat laatste hebben gedaan?

Zijn er nog andere muur afwerkingen waar je minder last van scheuren hebt dan bij stucwerk / spac?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben de muren laten stucen en na meer dan een jaar nog geen enkele scheur ontdekt.

Misschien mazzel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Sport_Life schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:27:
Wij hebben de muren laten stucen en na meer dan een jaar nog geen enkele scheur ontdekt.

Misschien mazzel.
Even afkloppen, maar hier hetzelfde, 0 scheuren. Wel tijdens de gortdroge voorjaar/zomer van 2018 gebouwd dus tijdens het volledige casco is er geen druppel regen in het huis gekomen. Scheelt wellicht nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
DutchAddick schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:37:
Dit is onze verdeler:

[Afbeelding]
Dat kan je op de ketel instellen. Dit is een verdeler zonder pomp of thermostaat. Je hebt waarschijnlijk alleen vloerverwarming.

p.s. als je doel is om meer warmteafgifte te krijgen dan kan het ook zijn dat de flow van de relevante groepen niet, of niet goed zijn ingeregeld. Dat was nl in mijn project bij veel woningen het geval. Daar kan je de installateur voor terug laten komen. Mijn systeem stond ingesteld op 50 C aanvoer temp (conform ontwerp). Staat nu op 35 C. Ik heb zelf de flow (proefondervindelijk) ingeregeld. Veel info is te vinden in het formentopic Gas besparen door middel van CV tuning deel II.

Layout ziet er exact hetzelfde uit als bij mij. Heijmans woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Bor schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:06:
Voor onze nieuwbouw woning zijn we aan het oriënteren op de muren. We zijn er, mede ivm de zeer grote kans op scheuren bij stucwerk, vrijwel uit dat het renovlies moet worden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of iemand een betrouwbaar bedrijf weet die dit super strak kan aanbrengen in het noorden van het land. Van sommige recenties van landelijke bedrijven wordt ik niet heel enthousiast nog.

Het idee is om goede kwaliteit renovlies aan te laten brengen en dit te laten sauzen of te laten (airless) spuiten. Zijn er meer mensen die ook dat laatste hebben gedaan?

Zijn er nog andere muur afwerkingen waar je minder last van scheuren hebt dan bij stucwerk / spac?
Mochten er ooit scheuren komen dan kan je deze simpel bij laten werken. Renovlies kan ook loslaten of je gaat opeens aanzetten zien na het sauzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
woekele schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:46:
[...]

normaalgesproken bij de aanvoer van de verdeler. Maar ik zie daar geen begrenzer-knop op je foto. Misschien net buiten beeld. Als je geen begrenzer-knop hebt, zal het op de ketel zelf moeten. Neem dan aan dat je geen radiators in huis hebt, alleen vloerverwarming?
Klopt, alleen vloerverwarming, geen radiatoren.
Zo ziet de ketel er uit:

Afbeeldingslocatie: https://footmarks.blob.core.windows.net/temp/ketel.png?st=2020-01-21T08%3A39%3A35Z&se=2022-01-22T08%3A39%3A00Z&sp=rl&sv=2018-03-28&sr=b&sig=tzmpgRjY0%2B4qDT70f%2FGBtW3%2FYl0S1ze98jo7H%2F3ppb8%3D

Als ik op de temperatuur knop druk, dan geeft deze 40 graden aan.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchAddick op 21-01-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

volgens mij kijken we nu naar een in-rust-ketel met een druk van 1.5 bar. Hoe je de cv-temperatuur aanpast op die ketel, moet je even in de handleiding kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

Wij hebben Reno maar of dit nu de goede keuze is geweest...
Ik zie nu al na ong 2 maanden bij de trappen een 'richel' ontstaan waar de prefab muren op elkaar zijn gezet. Wellicht dat ik dit over een jaartje ga wegschuren maar ff aankijken hoe dit zich ontwikkeld.
Verder is niet overal strak geschuurd en dit zie je ook.
Ben dus niet helemaal tevreden ondanks de goede reviews dus ik ga dit bedrijf ook geen nieuw werk aanleveren :)
DutchAddick schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:11:
[...]

Klopt, alleen vloerverwarming, geen radiatoren.
Zo ziet de ketel er uit:

[Afbeelding]

Als ik op de temperatuur knop druk, dan geeft deze 40 graden aan.
Ziet eruit als een Kombi Kompakt HRE ketel.

Knopje waar thermometer indrukken. Dan gaat de temp bij radiator knipperen. Deze kan je verlagen. Dan helemaal rechts dat knopje met pijl omhoog indrukken totdat CV de temp heeft aangepast.

[ Voor 26% gewijzigd door Henvar op 21-01-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
dubbel post

[ Voor 97% gewijzigd door Henvar op 21-01-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:25

Heb zelf renovlies + laten sausen. Laten uitvoeren door https://www.glasvezelbehangers.nl/

Zelf erg tevreden, zit er erg strak op. Huren wel lokale partijen in, kwaliteit zal afhankelijk zijn wie het komt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Henvar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:16:
[...]

[...]

Ziet eruit als een Kombi Kompakt HRE ketel.

Knopje waar thermometer indrukken. Dan gaat de temp bij radiator knipperen. Deze kan je verlagen. Dan helemaal rechts dat knopje met pijl omhoog indrukken totdat CV de temp heeft aangepast.
Aaah, is dat het knopje om te bevestigen. Ik heb het ook een paar keer gewijzigd, maar soms kreeg ik mijn wijziging niet bevestigd. Uiteindelijk wel elke keer gelukt, dus denk dat het ook op een andere manier kan.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Henvar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Wij hebben Reno maar of dit nu de goede keuze is geweest...
Ik zie nu al na ong 2 maanden bij de trappen een 'richel' ontstaan waar de prefab muren op elkaar zijn gezet. Wellicht dat ik dit over een jaartje ga wegschuren maar ff aankijken hoe dit zich ontwikkeld.
Verder is niet overal strak geschuurd en dit zie je ook.
Ben dus niet helemaal tevreden ondanks de goede reviews dus ik ga dit bedrijf ook geen nieuw werk aanleveren :)
Mag ik vragen door wie je hebt laten doen? Eventueel kan dit ook via DM natuurlijk wanneer je het bedrijf hier liever niet noemt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Ik sta open voor een positieve verrassing. :)

[...]
Vandaag met de uitvoerder, koperbegeleidster en elektricien een rondje gedaan. Alle wandcontactdozen zijn besproken, en dus kwam ook de kookgroep ter sprake.

De elektricien was van mening dat een 2x230 kookgroep een prima idee was achter een 25A hoofdzekering, terwijl de keukentekening toch echt 7,4 kW vermeldt en dat red je niet op 25A. Hij vond het niet fijn dat ik de discussie aanging, maar uiteindelijk kreeg ik wel mijn zin. Er komt dus een meterkast met de juiste bedrading...

Positief is dat alle loze leidingen dubbel aangelegd zijn, dus ik hoef me geen zorgen te maken over UTP kabels trekken. Dat past altijd wel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Milo85 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:38:
[...]

Tsja, ik kom het regelmatig tegen dat mensen denken dat het vergunningvrij is omdat ze de regels verkeerd interpreteren (expres of niet...). Dus het zou kunnen dat veel van die schuurtjes illegale bouwwerken zijn. Maar ik weet het beleid van jouw gemeente niet of ze daarin handhaven of niet.
Hierop terugkomend, heb jij of kent iemand hier bedrijven die hiermee kunnen helpen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TmPOjWZ.jpg

Inmiddels dus doorgekregen dat het blauwe gedeelte officieel het enige achtererf gebied is. Ik ben nu aan het kijken of ik het rechter gedeelte bij kan kopen of in bruikleen nemen, hoewel ik niet weet of dat officieel mijn achtererf vergroot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je dat stuk bijkoopt dan wordt je achtererf aanzienlijk groter. Voorbeelden hier: http://vergunningvrij.omg...ngenc/achtererfgebied.asp

Maar is het niet goedkoper om een vergunning aan te vragen voor die bebouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Blihi schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:26:
Als je dat stuk bijkoopt dan wordt je achtererf aanzienlijk groter. Voorbeelden hier: http://vergunningvrij.omg...ngenc/achtererfgebied.asp

Maar is het niet goedkoper om een vergunning aan te vragen voor die bebouwing?
Goedkoper ongetwijfeld, als ik die m2's tegen de grondprijs van mijn kavel koop kost me dat nog een goede 25k. Voor 5 x 25m valt dat trouwens best wel mee :-) Maar goed, dan gaat de kavel van 470 naar 600m2, geen idee wat ik met al die ruimte moet.. Tuin moet je ook weer aanleggen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
Hoi Allen,

Wij krijgen een W/W warmtepomp in onze nieuwbouw woning.
Ik heb geinformeerd naar de bron/grond-boring (ik wilde nl. weten waar in de tuin de slang(en) gaat/gaan komen en hoe diep men zou gaan....

Blijkt dat men van plan is om de bron onder het huis aan te leggen. En er is geen kruipruimte!
Is dit normaal ? (best practice?)

Mocht er bijvoorbeeld een ondergronds lek komen (wat we niet hopen natuurlijk) dan kan er op deze manier nooit fatsoenlijk onderhoud / inspectie aan het (leiding) systeem plaatsvinden?

PS: Men gaat in ons geval 1 gat boren van 165 meter diep (diameter 40cm); weten jullie hoe ik kan uitrekenen hoeveel KW er uit deze grondbron zou komen?

Moet ik me zorgen maken? Of is de boring bij sommigen van jullie ook onder het huis gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
aprofet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:33:
Hoi Allen,

Ik heb geinformeerd naar de bron/grond-boring (ik wilde nl. weten waar in de tuin de slang(en) gaat/gaan komen en hoe diep men zou gaan....

Blijkt dat men van plan is om de bron onder het huis aan te leggen. En er is geen kruipruimte!

Mocht er bijvoorbeeld een ondergronds lek komen (wat we niet hopen natuurlijk) dan kan er op deze manier nooit fatsoenlijk onderhoud / inspectie aan het (leiding) systeem plaatsvinden?

PS: Men gaat in ons geval 1 gat boren van 165 meter diep (diameter 40cm); weten jullie hoe ik kan uitrekenen hoeveel KW er uit deze grondbron zou komen?

Moet ik me zorgen maken? Of is de boring bij sommigen van jullie ook onder het huis gedaan.
Bij ons zit het onder het huis, maar zit er wel een kruipruimte. hoe je inspectie eraan wil doen is mij wel de vraag, want behalve dat er twee buizen uitsteken is er weinig te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
aprofet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:33:
Hoi Allen,

Wat zou je er in geval van lekkage in het grootste deel (163meter) aan willen doen, wat er dan nog over blijft is het laatste stukje door de vloer en waarschijnlijk zitten daar pas de eventuele koppelingen die kunnen lekken. Het risico van lekkage door schade is in de tuin velen malen groter dan veilig uit 1 lengte onder het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:30:
[...]

Vandaag met de uitvoerder, koperbegeleidster en elektricien een rondje gedaan. Alle wandcontactdozen zijn besproken, en dus kwam ook de kookgroep ter sprake.

De elektricien was van mening dat een 2x230 kookgroep een prima idee was achter een 25A hoofdzekering, terwijl de keukentekening toch echt 7,4 kW vermeldt en dat red je niet op 25A. Hij vond het niet fijn dat ik de discussie aanging, maar uiteindelijk kreeg ik wel mijn zin. Er komt dus een meterkast met de juiste bedrading...

Positief is dat alle loze leidingen dubbel aangelegd zijn, dus ik hoef me geen zorgen te maken over UTP kabels trekken. Dat past altijd wel.
Netjes.

Altijd leuk als ze discussie niet leuk vinden. Is dan toch een beetje van "ik heb er niet over nagedacht / doe het altijd zo / wat zeurt die leek nou / shit hij heeft gewoon gelijk" >:)

Alle loze leidingen dubbel is ook lekker. Maar dan garanderen ze er natuurlijk maar eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
D.deJong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Wat zou je er in geval van lekkage in het grootste deel (163meter) aan willen doen, wat er dan nog over blijft is het laatste stukje door de vloer en waarschijnlijk zitten daar pas de eventuele koppelingen die kunnen lekken. Het risico van lekkage door schade is in de tuin velen malen groter dan veilig uit 1 lengte onder het huis.
Volgens mij gaat je bodemregeneratie mogelijk wel minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Kwakkel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:44:
[...]

Volgens mij gaat je bodemregeneratie mogelijk wel minder zijn?
Hoezo? Wat is er anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Je blokkeert toch een deel van de regeneratie? Zon zal zover niet doordringen (alhoewel alle beetjes kunnen helpen op de lange termijn waarover hier sprake is), maar ook regenwater bvb voedt de onderkoelde bodem terug met warmte bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Netjes.

Altijd leuk als ze discussie niet leuk vinden. Is dan toch een beetje van "ik heb er niet over nagedacht / doe het altijd zo / wat zeurt die leek nou / shit hij heeft gewoon gelijk" >:)

Alle loze leidingen dubbel is ook lekker. Maar dan garanderen ze er natuurlijk maar eentje.
Hij sluit ze wel allemaal aan op de geplande dozen. De elektricien leek me wel een geschikte kerel hoor. Hij was heel netjes en had ook wel tips en adviezen hoe dingen nog anders te doen/waar dozen te plaatsen (alles stond getekend en we konden nu dingen controleren voordat ze gaan frezen.

Hij stond ook nog te vloeken op flexibele buizen. "De dag dat ik die dingen moet gaan gebruiken stop ik er mee" waren zijn woorden... Die zitten dus ook niet in het huis.

Hij heeft zelfs extra buizen naar een loze kolom gelegd vanuit de meterkast. Indien nodig kan ik daar later altijd extra kabels naar de bovenverdieping krijgen. Goed geregeld op zich!

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 21-01-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kwakkel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:50:
Je blokkeert toch een deel van de regeneratie? Zon zal zover niet doordringen (alhoewel alle beetjes kunnen helpen op de lange termijn waarover hier sprake is), maar ook regenwater bvb voedt de onderkoelde bodem terug met warmte bvb.
Euh, als de zon 163 meter diep kan komen kan hij ook wel 5 meter zijwaarts...

Verder moet je 's zomers gewoon je huis koelen, dan warm je de bodem ook weer op. :) (Of hebben ze je afgescheept met een 200,- goedkoper exemplaar die "niet kan koelen"?)

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-01-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Neemt niemand tegenwoordig eigenlijk nog een wastafel in de logeerkamer en/of master slaapkamer? Valt me op dat ik er weinig over teruglees in de opties van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Euh, als de zon 163 meter diep kan komen kan hij ook wel 5 meter zijwaarts...

Verder moet je 's zomers gewoon je huis koelen, dan warm je de bodem ook weer op. :) (Of hebben ze je afgescheept met een 200,- goedkoper exemplaar die "niet kan koelen"?)
"Ze" hebben nog niets hoor :) En ik ga er zeker een nemen die ook kan koelen.

Denk dat de firma (of beter, 1 van de firma's) met Vaillant werkt. Zou liever een Thermia nemen denk ik, dus dat gaan we, eens we daar zijn, nog eens moeten bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Kwakkel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:50:
Als je zo ver wil gaan kan je ook bedenken dat het onder het huis s’winters minder afkoelt en zodra je s’zomers wil koelen het onder je huis al voorgekoeld is, ik vind het erg ver gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
SPT schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:06:
Neemt niemand tegenwoordig eigenlijk nog een wastafel in de logeerkamer en/of master slaapkamer? Valt me op dat ik er weinig over teruglees in de opties van anderen.
nee, dat is best wel 1970.

volgens mij is de mode nu een ensuite badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

burnedhardware schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:14:
[...]

nee, dat is best wel 1970.

volgens mij is de mode nu een ensuite badkamer
Dat dacht ik al. Denk dat ik het dan maar laat zitten. Voor een ensuite badkamer vind ik mijn huis niet groot genoeg. Vind een wastafel (icm. mooi meubel) zelf ook alsnog een beetje out of place (beperkt ook erg de mogelijkheden om de kamer in te richten), al is het natuurlijk wel praktisch als je gasten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
SPT schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Dat dacht ik al. Denk dat ik het dan maar laat zitten. Voor een ensuite badkamer vind ik mijn huis niet groot genoeg. Vind een wastafel (icm. mooi meubel) zelf ook alsnog een beetje out of place (beperkt ook erg de mogelijkheden om de kamer in te richten), al is het natuurlijk wel praktisch als je gasten hebt.
Wij doen het wel, omdat badkamer op een verdieping lager zit dan onze master bedroom. Wij combineren het dan met een aan en afvoer aan de andere kant van de muur voor een soort bijkeuken (met wasmachine, koelkastje e.d.) op dezelfde verdieping. Beetje onzin dat het jaren 70 is wat mij betreft. Het gaat er toch om wat je prettig vindt wat betreft woongenot en niet om wat er in de mode is? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-09 07:33
Wij hebben wel de optie genomen om afgedopte leidingen te leggen in de logeerkamer op de 2e verdieping, om voor de toekomst de mogelijkheid te houden om er een wastafel of douche neer te kunnen zetten. icm een sanibroyeur kun je er zelfs een volwaardige badkamer van maken. Het achteraf leggen van leidingwerk door je halve huis en door vloeren met vloerverwarming voorkom je er iig mee.

Alleen een wastafeltje op de logeerkamer is, hoewel praktisch imo, wel een beetje jaren 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ruben E schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:32:
[...]

Het gaat er toch om wat je prettig vindt wat betreft woongenot en niet om wat er in de mode is? :/
Het is wel iets wat standaard was in de jaren 60/70, vandaar die opmerking vermoed ik. En inderdaad gewoon doen als je dat wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Schijnt uit de mode te zijn. In het huizenkoop topic wordt het als groot nadeel gezien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Huishoudens worden eerder kleiner dan groter waardoor de noodzaak voor een extra wastafel kleiner wordt. Daarna is het natuurlijk ook erg onpraktisch: een wastafel haal je niet zomaar weg of verplaats je niet zomaar als je de kamer opnieuw wilt inrichten. Ik zou het zelf ook niet doen en heb het dus ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Een paar maanden geleden hadden we een leuke jaren 70 woning op het oog die idd ook in elke kamer een wastafel had. Was daar wel erg praktisch aangezien de badkamer vrij klein was en de slaapkamers ook niet allemaal op dezelfde verdieping lagen als de badkamer.

In het nieuwbouwhuis dat we nu gekocht hebben liggen alle slaapkamers op dezelfde verdieping als de badkamer en is de badkamer ook veel ruimer met daarbij een dubbele wastafel. Dus we zagen geen noodzaak om wastafels op de slaapkamers te overwegen in dit huis.

Wat wel praktisch is en wat we nu ook hebben zijn tandenborstels en tandpasta in een kastje in de keuken. Vooral in de ochtend ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:04
Sinds begin deze week eindelijk kunnen passeren voor de grond... dus eindelijk kan ik nu echt naar dat braakliggend stuk grond kijken met de gedachten: dit is van mij :)

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
wij hebben in de (ruime) inloopkast nog wel een aansluiting koud/warm water + afvoer laten aanleggen. Lijkt ons toch handig om nog een wastafel extra te hebben op dezelfde verdieping met 2 dochters die steeds meer tijd in de badkamer nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
koendio schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:49:
wij hebben in de (ruime) inloopkast nog wel een aansluiting koud/warm water + afvoer laten aanleggen. Lijkt ons toch handig om nog een wastafel extra te hebben op dezelfde verdieping met 2 dochters die steeds meer tijd in de badkamer nodig hebben
weet iemand of dat soort doodlopende leidingen het risico voor bv legionella vergroot en wat je moet doen om dat tegen te gaan?

Wij hebben de zolder voorbereidingen voor een 2e badkamer laten maken (en dus ook afgedopte leidingen)

[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 22-01-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@burnedhardware Tweezijdig laten afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

burnedhardware schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:27:
[...]

weet iemand of dat soort doodlopende leidingen het risico voor bv legionella vergroot en wat je moet doen om dat tegen te gaan?

Wij hebben de zolder voorbereidingen voor een 2e badkamer laten maken (en dus ook afgedopte leidingen)
Ja, dit soort leidingen worden om deze reden vaak niet aangesloten geleverd (vanaf een bepaalde lengte van het doodlopende stuk is dat zelfs verplicht). Bedankt trouwens voor alle reacties.

Natuurlijk ga ik sowieso doen wat ik wil, maar aangezien ik zelf nogal twijfel laat ik een extra wastafel waarschijnlijk zitten. Het argument van flexibiliteit weegt voor mij vrij zwaar, ook omdat ik de tweede slaapkamer (13m2) misschien toch zelf ga gebruiken ivm. de betere ligging en ventilatiemogelijkheden. De master slaapkamer (15,2m2) ligt op het zuiden en heeft maar twee ramen die open kunnen (van de drie), die 2e slaapkamer heeft een frans balkon (met vrij uitzicht over een park), kantelraam van vloer tot plafond, en ligt op het noorden. Ik heb altijd veel last van de warmte in de zomer, dus dan is zo'n kamer op het noorden eigenlijk beter. Alleen als ik zo'n extra wastafel neem, kan er geen grote kastenwand meer staan (althans, niet op een manier die handig is qua indeling). Andere optie is natuurlijk om airco te nemen in de master slaapkamer. Keuzes, keuzes... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt ook een wastafel in een kast doen.

Ben nu bezig in een jaren '30 huis. Overal oude gasleidingen, afvoeren en waterleidingen onder de vloer, niet normaal gewoon. Inclusief van die dikke stalen gasleidingen, loden afvoeren etc. Schijnbaar ook in elke kamer een wastafel geweest ooit, en later gevelgaskachels. En al naar gelang er een boor of zaag beschikbaar was gaan die leidingen ofwel midden door de balk of door een hap uit de bovenkant (...).

Ook genoeg "ventilatie" in de zin van missende stukken in het binnenspouwblad. Dus ook EPS korrels op het plafond :+. Eerder ook al dito korrels in de schoorsteen aangetroffen :P

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-01-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Is het verplicht om een deurbel te laten installeren bij aankoop van een huis? Wij willen de deurbel laten vervallen omdat we een deurbel met camerafunctie willen plaatsen.
Als we de deurbel laten vervallen hebben we geen gaatjes in het kozijn die we moeten bijwerken.
Wel ligt er dan een LL die we kunnen gebruiken tot aan de MK. Door daarna een gaatje te boren door de MK komen we met de kabel in de woonkamer uit waar we meteen zicht hebben op het display.

Onze zoon heeft dezelfde intercom installatie en dit heeft een groot display en een goede kwaliteit.
Willen zelf dus dezelfde plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
W.Cor schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:41:
Is het verplicht om een deurbel te laten installeren bij aankoop van een huis? Wij willen de deurbel laten vervallen omdat we een deurbel met camerafunctie willen plaatsen.
Als we de deurbel laten vervallen hebben we geen gaatjes in het kozijn die we moeten bijwerken.
Wel ligt er dan een LL die we kunnen gebruiken tot aan de MK. Door daarna een gaatje te boren door de MK komen we met de kabel in de woonkamer uit waar we meteen zicht hebben op het display.

Onze zoon heeft dezelfde intercom installatie en dit heeft een groot display en een goede kwaliteit.
Willen zelf dus dezelfde plaatsen
Leuk al die camera deurbellen. Elke meter van de straat wordt onderhand gefilmd en meegekeken door hackers. Lekker in de winkel laten die rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
kaboom1555 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:10:
[...]

Leuk al die camera deurbellen. Elke meter van de straat wordt onderhand gefilmd en meegekeken door hackers. Lekker in de winkel laten die rommel.
Kamera mag ook niet de openbare weg filmen, maar alleen maar in een hoek staan. Wil je wel de openbare weg filmen zul je er een vergunning voor aan moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Camera gaat alleen aan als er aangebeld wordt, laat hem dan eens 10 seconden aanstaan.
Zelf vind ik pravicy wel heel erg overdreven als ik alleen ergens langs kom gelopen en ik zou 2 seconden in beeld komen. Voor mij geldt dat ik niks te verbergen heb en geen gekke dingen doe, dus vind de privacy wet overdreven in zulke omstandigheden.

Dat is mijn mening en ook niet relevant.

Wil gewoon dat mijn vrouw 's avonds kan zien wie aan de deur staat als ik ben werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
W.Cor schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:20:
Camera gaat alleen aan als er aangebeld wordt, laat hem dan eens 10 seconden aanstaan.
Zelf vind ik pravicy wel heel erg overdreven als ik alleen ergens langs kom gelopen en ik zou 2 seconden in beeld komen. Voor mij geldt dat ik niks te verbergen heb en geen gekke dingen doe, dus vind de privacy wet overdreven in zulke omstandigheden.

Dat is mijn mening en ook niet relevant.

Wil gewoon dat mijn vrouw 's avonds kan zien wie aan de deur staat als ik ben werken.
Los van dat je sowieso wel iets te verbergen hebt zijn van die video deurbellen best handig. En zeker als die alleen aan gaan als er wordt aangebeld lijkt me daar geen discussie of het wel of niet mag bij nodig. In ieder geval niet in dit topic ;)

Ik weet niet wat voor deurbel je wilt maar neem niet zo'n apparaat met een batterij verblindende witte leds zoals mijn buren hebben. Tenzij je van chagrijnige mensen aan de deur houdt ;)

Kan je de voor die deurbel aangelegde leidingen niet gebruiken voor de camera? Bij ons hebben ze de bel in een tegel met het huisnummer verwerkt dus bij ons gaat dat helaas niet maar meestal is het de bedoeling dat je de bedrading die er al is gebruikt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
@W.Cor geen idee of een bel verplicht is maar ik heb de standaard bel met UTP laten aansluiten. Achteraf is het dan heel makkelijk een andere camera deurbel te plaatsen aangezien het UTP er dan al is en ik er 1 zoek met PoE ondersteuning. (HikVision heeft ze) .
Desnoods vraag je of de deurbel op minimaal 1,35m hoogte komt dan pak je eigenlijk met alle deurbellen wel het hele zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
Wij krijgen kanaalplaat vloeren in de woning. Vandaag een vraag gesteld mbt uitbreiding van de lichtpunten om achteraf opbouw spotjes op te hangen. Krijg ik het antwoord van de aannemer dat er niet geboord mag worden in die platen, wat mij overdreven leek -> een plugje van 5mm kan toch wel geboord worden in een kanaalplaat vloer? Dat zou betekenen dat je amper mogelijkheden hebt qua plafondverlichting?
Iemand ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

assassin85 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:33:
Wij krijgen kanaalplaat vloeren in de woning. Vandaag een vraag gesteld mbt uitbreiding van de lichtpunten om achteraf opbouw spotjes op te hangen. Krijg ik het antwoord van de aannemer dat er niet geboord mag worden in die platen, wat mij overdreven leek -> een plugje van 5mm kan toch wel geboord worden in een kanaalplaat vloer? Dat zou betekenen dat je amper mogelijkheden hebt qua plafondverlichting?
Iemand ervaring ermee?
Misschien dachten ze dat je inbouw-spotjes bedoelde? Extra lichtpunten maken door een inbouwdoos uit te boren is niet aan te raden. Als je exact weet waar de kanalen loopt kun je ze uitlijnen om die open te boren. De bouwer legde ons ook beperkingen op waar we extra lichtpunten konden toevoegen in verband met de kanalen. Een plugje hier en daar mag geen enkel probleem zijn nee. Dan zou ons huis al tien keer ingestort zijn, alle lampen hangen met pluggen en schroeven aan het plafond. :o

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
MadEgg schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:37:
[...]

Misschien dachten ze dat je inbouw-spotjes bedoelde? Extra lichtpunten maken door een inbouwdoos uit te boren is niet aan te raden. Als je exact weet waar de kanalen loopt kun je ze uitlijnen om die open te boren. De bouwer legde ons ook beperkingen op waar we extra lichtpunten konden toevoegen in verband met de kanalen. Een plugje hier en daar mag geen enkel probleem zijn nee. Dan zou ons huis al tien keer ingestort zijn, alle lampen hangen met pluggen en schroeven aan het plafond. :o
Nee ik gaf specifiek aan dat het om opbouw spotjes ging, inbouwdoos uitboren is niet het plan, ik wil gewoon als meerwerk meerdere lichtpunten laten aan laten leggen uit de bouw zodat ik er achteraf opbouwspotjes aan kan hangen. Ze zei dat er niet geboord kan worden in de plafonds en dat als ik het wel doe, het voor eigen risico is (logisch). Als een door mij getekend lichtpunt uitkomt op zon gleuf die je bij kanaalplaat hebt om de 120 cm is het idd ook logisch dat deze ietsjes op moet schuiven.

[ Voor 7% gewijzigd door assassin85 op 24-01-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een extra lichtpunt is een inbouwdoos. Als die niet in de planning zitten als de platen gemaakt worden in de fabriek kunnen die niet later worden toegevoegd. Je kunt dus geen inbouwdoos in de plaat boren na installatie.

Een lichtpunt is een combinatie van een inbouwdoos en buizen er naartoe. Die inbouwdoos moet al in de tekeningen staan bij het bestellen van de platen. Op die plaatsen worden dan sparingen gemaakt van kalkzandsteen waar de dozen in gezet worden, maar in het beton zelf kun je dus niet achteraf dozen bijmaken.

Pagina: 1 ... 52 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2