Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.688 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ons nieuwbouwhuis is zo goed als af, echter is het wachten op de nutsvoorzieningen. Hiermee is inmiddels ook gestart. De aannemer geeft aan dat ze pas 6 weken voorafgaand aan de daadwerkelijke oplevering een opleverdatum kunnen noemen. Dit zou ergens in maart moeten zijn, ligt het aan mij of is het erg lastig om verschillende leveranciers in te plannen als de definitieve datum pas zo kort van te voren wordt gecommuniceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Ja, dat is erg lastig inderdaad. En helaas is het de netbeheerder die de aansluiting moet doen. Daar zit een vrij grote levertijd op en om de nuts aan te sluiten moet het huis afsluitbaar zijn. Dat is in ons project ook een dingetje omdat de kozijnenleverancier eerder falliet is gegaan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:59:
Een extra lichtpunt is een inbouwdoos. Als die niet in de planning zitten als de platen gemaakt worden in de fabriek kunnen die niet later worden toegevoegd. Je kunt dus geen inbouwdoos in de plaat boren na installatie.

Een lichtpunt is een combinatie van een inbouwdoos en buizen er naartoe. Die inbouwdoos moet al in de tekeningen staan bij het bestellen van de platen. Op die plaatsen worden dan sparingen gemaakt van kalkzandsteen waar de dozen in gezet worden, maar in het beton zelf kun je dus niet achteraf dozen bijmaken.
Bij ons hebben we samen met de elektricien de locatie van de inbouwspotjes bepaald. De kanaalplaten lagen toen al op zijn plek. Er werd met een diamantboor een gat geboord voor een inbouwdoos. Moest wel precies ter plaatse van een kanaal zodat de wapening van de plaat niet onderbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:07

MadEgg

Tux is lievvv

assassin85 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:44:
[...]

Nee ik gaf specifiek aan dat het om opbouw spotjes ging, inbouwdoos uitboren is niet het plan, ik wil gewoon als meerwerk meerdere lichtpunten laten aan laten leggen uit de bouw zodat ik er achteraf opbouwspotjes aan kan hangen. Ze zei dat er niet geboord kan worden in de plafonds en dat als ik het wel doe, het voor eigen risico is (logisch). Als een door mij getekend lichtpunt uitkomt op zon gleuf die je bij kanaalplaat hebt om de 120 cm is het idd ook logisch dat deze ietsjes op moet schuiven.
Dan zijn eerder de lichtpunten het probleem en niet de pluggen / schroeven. Extra lichtpunten zou prima moeten kunnen mits het op tijd ingetekend wordt zodat het in de kanaalplaten meegenomen kan worden. zoals @Blihi al noemde.

Eigen risico kan ik nog inkomen. Maar die kanaalplaten kunnen best wat hebben. Als je kijkt naar de kanaalplaten in onze casco-badkamer bijvoorbeeld dan was daar sowieso al een groot deel uitgebikt om ruimte te maken voor de afvoerleidingen. Vooral in de lengte en door de kanalen maar ook een deel haaks erop. Zelf hebben we op de begane grond in de berging ook nog een aantal leidingdoorvoeren met fikse diameter (15 cm) geboord door de kanaalplaten voor de grondleidingen en CV-leidingen van de warmtepomp en het netwerkpunt en die staat ook nog steeds. Bij twijfel kun je altijd een bouwkundige inschakelen maar gewoon boren voor pluggen mag dat allemaal geen probleem zijn.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
lmno31 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Bij ons hebben we samen met de elektricien de locatie van de inbouwspotjes bepaald. De kanaalplaten lagen toen al op zijn plek. Er werd met een diamantboor een gat geboord voor een inbouwdoos. Moest wel precies ter plaatse van een kanaal zodat de wapening van de plaat niet onderbroken wordt.
Oh ja, kanaalplaten, niet die voorgespannen breedplaten. Mijn fout.

Op de plaats van een kanaal mag je inderdaad boren, maar hoe krijg je er leidingen naartoe? En wellicht zijn er speciale leidingvloeren gebruikt waar dat dan weer niet zomaar kan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:25:
[...]

Oh ja, kanaalplaten, niet die voorgespannen breedplaten. Mijn fout.

Op de plaats van een kanaal mag je inderdaad boren, maar hoe krijg je er leidingen naartoe? En wellicht zijn er speciale leidingvloeren gebruikt waar dat dan weer niet zomaar kan.
De gaten zin uiteraard door de hele plaat heen. De dekvloeren zijn op dat moment nog niet gestort en de leidingen liggen dan ook op de kanaalplaten op de vloerverwarming van de verdieping er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:59:
Een extra lichtpunt is een inbouwdoos. Als die niet in de planning zitten als de platen gemaakt worden in de fabriek kunnen die niet later worden toegevoegd. Je kunt dus geen inbouwdoos in de plaat boren na installatie.

Een lichtpunt is een combinatie van een inbouwdoos en buizen er naartoe. Die inbouwdoos moet al in de tekeningen staan bij het bestellen van de platen. Op die plaatsen worden dan sparingen gemaakt van kalkzandsteen waar de dozen in gezet worden, maar in het beton zelf kun je dus niet achteraf dozen bijmaken.
Het is dus juist mijn bedoeling om als meerwerk extra lichtpunten te laten plaatsen door de bouwer, daar heb ik nu de optie tot. Ik moet ze dan gemaatvoerd aangeven waar ik wil dat ze komen.

Maar daar gaat het hier niet om

Als jij de woning opgeleverd krijgt en die lichtpunten zijn netjes gerealiseerd in de kanaalplaatvloeren (plafond dus), dan moet je nog de verlichting ophangen. in mijn geval gaat het om opbouwspotjes, om deze op te hangen moet je vaak nog een schroefje boren in het plafond. De aannemer stelt nu dat dat niet kan wánt; er lopen leidingen door heen. En ik zeg dat het me sterk lijkt dat je niet eens n plugje zou kunnen boren in dat plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zijn voor die opbouwspots de standaard boutjes in de inbouwdozen niet genoeg dan?

Je zei net dat de leidingen op de vloerdelen liggen, welke leidingen liggen er dan door de vloer? Je bent toch niet van plan om door de hele plaat heen te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Iedereen praat lekker langs elkaar :P

Leidingen lopen bij een kanaalplaatvloer doorgaans niet dóór de vloer, maar er overheen (door de dekvloer van de verdieping erboven). Lampjes (opbouwspotjes / plafonieres / hanglampen enz) kun je gerust op elke willekeurige plek aan het plafond hangen middels gaatje boren - plugje - schroefje. Het zou een slechte zaak zijn als de vloer daar niet op berekend zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hulkkonen schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:24:
Iedereen praat lekker langs elkaar :P

Leidingen lopen bij een kanaalplaatvloer doorgaans niet dóór de vloer, maar er overheen (door de dekvloer van de verdieping erboven). Lampjes (opbouwspotjes / plafonieres / hanglampen enz) kun je gerust op elke willekeurige plek aan het plafond hangen middels gaatje boren - plugje - schroefje. Het zou een slechte zaak zijn als de vloer daar niet op berekend zou zijn.
Met (in ons geval in ieder geval) de kanttekening dat in de badkamer er wél leidingen door de kanalen kunnen lopen omdat die (in ons geval) opengehakt zijn door de bouwer om er ruimte voor de maken. En om de een of andere reden loopt de waterleiding van het toilet op de begane grond ook door een kanaal. De overige leidingen lopen dan weer wel onder de vloer door. Dus afhankelijk van de plek zou je nog een beetje om moeten denken hoe diep je boort.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

MadEgg schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Met (in ons geval in ieder geval) de kanttekening dat in de badkamer er wél leidingen door de kanalen kunnen lopen omdat die (in ons geval) opengehakt zijn door de bouwer om er ruimte voor de maken. En om de een of andere reden loopt de waterleiding van het toilet op de begane grond ook door een kanaal. De overige leidingen lopen dan weer wel onder de vloer door. Dus afhankelijk van de plek zou je nog een beetje om moeten denken hoe diep je boort.
Wanneer er (in het geval van een badkamer bijvoorbeeld) veel en dikkere leidingen door een vloer versleept moeten worden, wordt er doorgaans gebruik gemaakt van een leidingplaatvloer. Dit is ook een kanaalplaatvloer, echter met een dikkere "onderkant" en dunnere kanalen. Van het bovenste deel van de vloer kan (fabrieksmatig) een gedeelte weggelaten worden t.b.v. de afvoeren van de douche / wastafels. De onderste 10 cm van de plaat is echter massief beton. Ook hier kan zonder problemen aan de onderzijde een lampje opgehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
Blihi schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:04:
Zijn voor die opbouwspots de standaard boutjes in de inbouwdozen niet genoeg dan?

Je zei net dat de leidingen op de vloerdelen liggen, welke leidingen liggen er dan door de vloer? Je bent toch niet van plan om door de hele plaat heen te boren.
Dat hangt af van de breedte van de opbouwspot, als die dusdanig gaat hangen dat een gedeelte vd inbouwdoos (kiertje) zichtbaar wordt ziet het er niet mooi uit. Anders zou dat idd misschien wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:03
@kabeltjekabel
Ik heb wat posts van jou terug gelezen en volgens mij ben jij de juiste man voor mijn vraag.
Ik kom letterlijk net van de keukenboer vandaan, wij kiezen ook voor een Bora pure. Volgens de (overigens vriendelijke) dame van de keukenzaak heeft deze een aansluitwaarde van 7.4 kw.

Toen ik haar er echter op wees dat dit volgens de specificaties toch echt 7.6kw is kreeg ik de reactie.. 'oh ik teken volgens mij altijd 7.4kw in op de technische tekening'.

Ik moet natuurlijk aan de hand van de technische tekening nog in overleg met de bouwer van ons nieuwbouwhuis, en naar aanleiding van o.a. jouw posts ben ik van mening dat er een krachtgroep moet gaan komen. En dus niet een dubbele keukengroep oplossing.

Echter.. lees ik hierover teveel tegenstrijdige berichten. Ik heb hier niet voldoende kennis over om het volledig uit te sluiten.

Ik wil een 3x 25A hoofdaansluiting, en daarbij dus een krachtgroep naar de keuken. Echter heel veel mensen sluiten de Bora toch 2fasig aan. Wat is nou wijsheid?
In mijn optiek een krachtgroep en de Bora 3fasig aangesloten. Of ben ik nou mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@NileZ_
In een 3x25 installatie hoort sowieso geen kookgroep, dus bora of geen bora; geen kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Thanks!
Het is toch verbazingwekkend hoe weinig informatie je krijgt van tevoren, al ruim voor de start heb ik gevraagd wat voor hoofdaansluiting ze aanleggen.. en dan krijg je als antwoord.. 'dat weet ik zo niet, komen we op terug'.. haha nou je raadt het al.. nog steeds een mysterie.
Binnenkort afspraak met de installateur, mag toch hopen dat er dan een antwoord is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
NileZ_ schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:54:
Thanks!
Het is toch verbazingwekkend hoe weinig informatie je krijgt van tevoren, al ruim voor de start heb ik gevraagd wat voor hoofdaansluiting ze aanleggen.. en dan krijg je als antwoord.. 'dat weet ik zo niet, komen we op terug'.. haha nou je raadt het al.. nog steeds een mysterie.
Binnenkort afspraak met de installateur, mag toch hopen dat er dan een antwoord is haha.
Geen vraag van maken... Je wilt gewoon 3x25 en dan moeten ze dat maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Die keukenboeren willen verkopen. Die gaan je echt nog niet nog eens opjagen je groepenkast voor tig euro om te bouwen. Die euro's hebben zij liever in de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:56
kabeltjekabel schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:25:
@NileZ_
In een 3x25 installatie hoort sowieso geen kookgroep, dus bora of geen bora; geen kookgroep.
Als ik het goed begrijp krijgen wij 3x25a hoofdaansluiting vanwege de warmtepomp.

Maar aansluitwaarde van ons fornuis wordt >15kw. Dus is er toch een 3x25 (aparte?) perilex aansluiting nodig in de keuken om dat te trekken.
Ik moet bekennen dat ik het nog niet helemaal snap maar dit is het verhaal van de electricien aan de bouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nel!s schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:33:
Als ik het goed begrijp krijgen wij 3x25a hoofdaansluiting vanwege de warmtepomp.

Maar aansluitwaarde van ons fornuis wordt >15kw. Dus is er toch een 3x25 (aparte?) perilex aansluiting nodig in de keuken om dat te trekken.
Ik moet bekennen dat ik het nog niet helemaal snap maar dit is het verhaal van de electricien aan de bouw kant.
Uiteindelijk kan je per 'fase' dan maximaal 25*230 = 5750W gebruiken. Dus voor een apparaat dat bijna 3x die waarde trekt, moet je dan alle drie de fasen benutten.
Overigens lijkt het me - als leek - wel wat krap als je vanwege de warmtepomp een 3x25A-aansluiting nodig hebt en je daar dan een 15kW fornuis nog bij plaatst; het maximale totaalverbruik is tenslotte zo'n 17kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
ACM schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:58:
[...]

Uiteindelijk kan je per 'fase' dan maximaal 25*230 = 5750W gebruiken. Dus voor een apparaat dat bijna 3x die waarde trekt, moet je dan alle drie de fasen benutten.
Overigens lijkt het me - als leek - wel wat krap als je vanwege de warmtepomp een 3x25A-aansluiting nodig hebt en je daar dan een 15kW fornuis nog bij plaatst; het maximale totaalverbruik is tenslotte zo'n 17kW.
Fornuis heeft 6 pitten en drie ovens (Falcon Nexus steam, 15,3kw), heb je niet tegelijkertijd aan denk ik. Hopelijk dus genoeg over voor warmtepomp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:30
Wij hebben exact in dezelfde situatie gezeten. Wij hebben voor de 3 fase gekozen om zeker te zijn.
Vriendin houdt namelijk nogal van bakken en koken, dus we wouden zeker weten dat de plaat full power zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Eypo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:04:
Wij hebben exact in dezelfde situatie gezeten. Wij hebben voor de 3 fase gekozen om zeker te zijn.
Vriendin houdt namelijk nogal van bakken en koken, dus we wouden zeker weten dat de plaat full power zou hebben.
Dus aparte groepen voor warmtepomp en fornuis? Wat vindt @kabeltjekabel hiervan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nel!s schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Dus aparte groepen voor warmtepomp en fornuis? Wat vindt @kabeltjekabel hiervan? :)
Natuurlijk aparte groepen.

En waarschijnlijk gaat er nog wel iemand zeggen dat je voor je 15 kW fornuis een 3x40 aansluiting moet hebben en conform de regeltjes hebben ze daar nog gelijk in ook.
T.E schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:46:
Die keukenboeren willen verkopen. Die gaan je echt nog niet nog eens opjagen je groepenkast voor tig euro om te bouwen. Die euro's hebben zij liever in de zak.
Haha, want eerst fout doen en achteraf aanpassen is goedkoper 8)7 :?

Die keukenboeren hebben gewoon geen flauw benul.
nel!s schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Doe dan een mooie 5P CEE. 25A Perilex is zo zeldzaam als ...

En dan moet je ook een 25mm buis hebben met 4mm2 aders, dus allemaal verre van standaard.

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-01-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Eypo Is het fornuis in jullie geval op 3x16 afgezekerd, en daarachter de 3x25 hoofdaansluiting? Of is het nog zwaarder geworden? Ze beginnen bij ons maandag met de keukeninstallatie dus wij gaan dezelfde discussie krijgen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Eypo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:04:
Om nog even terug te komen na de reactie van kabeltje: zit je op meer dan 15kw met je kookplaat/fornuis, en heb je dan 3x40a of 3x25a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:30
Sorry, ik was niet duidelijk: met situatie bedoelde ik dat we ook voor een Bora Pure gekozen hebben en een 3 face aansluiting (dus max 7.6 kW). Wij hebben geen warmtepomp en het huis moet nog gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 09:13
Wij krijgen ook de Bora Pure, deze wordt op een krachtgroep aangesloten (fase1 en 2 voor de kookplaat, fase 3 is voor de afzuiging). Verder hebben nog een combimagnetron en heteluchtoven.
Hoofdaansluiting is 3x 25A (met warmtepomp (1 fase)).

Verder begint bij ons de oplevering eindelijk in zicht te komen (staat momenteel voor week 11 gepland) en komende vrijdag de laatste kijkdag. Al het tegelwerk en spuitwerk van de plafonds is inmiddels afgerond, waardoor alleen de afronden zaken nog gedaan moeten worden. Plaatsen van sanitair meubels etc, stopcontacten etc en de binnendeuren en voordeur.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Eypo Ik ben geen expert maar 7,6kW klinkt niet als 3 fasen, dat zou namelijk 230x16x3=11kW als max opleveren. Dus wellicht is die 7,6 wel verdeeld over 2 fasen, maar niet over 3.

Ik weet dat dit onderwerp hier vaak besproken is maar ondanks dat ik hier al twee jaar mee lees en talloze andere topics over dit onderwerp heb gelezen is er nog nergens een eenduidig antwoord te vinden, dus wellicht kunnen we dat hier een keer proberen ;) Dit is wat ik er van snap:

Enkel fase is, uitgaande van 16 ampere, 3,7kW. Op twee fases kan je dan 7,4kW kwijt en op 3 fasen 11kW.

Van andere fora heb ik begrepen dat je hoofdzekering, als alles volgens de regels wordt gedaan, 2 stappen hoger moet liggen dan het zwaarste individuele apparaat. Dus als je apparaat 3x16 is moet je hoofdzekering twee stappen hoger zijn. Maar wat is een stap? Bij Stedin heb je in 3 fasen de opties 25, 35, 50, 63, 80. Dat zou betekenen dat je met een 11kW fornuis een 3x 35 aansluiting moet nemen. Dat is dan weer prijzig en waarschijnlijk overkill, daar zijn alle fora het over eens, maar wat er dan daadwerkelijk wel als een soort middenweg gekozen wordt is mij een raadsel.

Fornuizen waar @nel!s en ondergetekende mee bezig zijn zijn een nog grotere uitdaging. Aansluitwaarde >15kW dus die moet zelf al op 3x25 aangesloten worden. Dan moet de hoofdaansluiting dus zelfs naar 3x50. En dat kost dan 1300 euro per jaar, in plaats van de 230 euro die je voor 3x25 kwijt bent. Maar is dat uberhaupt zinnig voor een thuisscenario?

Wat ik niet snap is waarom een 5 pits inductie plaat en 2 losse ovens wel gewoon op een 3x25 hoofdaansluiting mag maar een keuken waarbij die 3 dingen in 1 apparaat geïntegreerd zijn ineens zo'n hersenbreker is. Als ik in mijn huidige huis mijn 4 pitten inductie, en de oven, en de magnetron aan heb slaan de stoppen er ook niet uit. Waarom is dat zo anders als het 1 apparaat is?

Samenvattende vraag 1): is het, als je als gebruiker bewust bent van limitaties, veilig om zo'n zwaar ding achter een 3x16 krachtgroep te zetten en die achter een 3x25 hoofdzekering te zetten? Werkt dat, is het veilig?
Samenvattende vraag 2): wat als je keukenpartij creatief aansluit en zo'n monster met een kookgroep aan 2 fases van de 3 beschikbare aansluit om tot 7,4kW te komen? Werkt dat, is het veilig?

Als vraag 1 en 2 met voldoende uitleg beantwoord kunnen worden kan daar voortaan iedere volgende vraag naar doorverwezen worden ;) Mocht er nog een vraag 3 zijn dan kunnen we die uiteraard toevoegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Jheroun Dank, hier gaan we een heel eind mee komen! Is vraag 3 niet: waarom kun je een 5 pits kookplaat en 2 losse ovens op 1 of 2 fase aansluitingen kwijt, met daarachter een 3x25a hoofdaansluiting, terwijl je bij een apparaat met de pitten en ovens in één een 3x25a aansluiting met daarachter een 3x50a hoofdaansluiting moet hebben?

En, naar welke >15kw knaller zijn jullie aan het kijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik heb al heel vaak gezien dat bijvoorbeeld de Bora pure aangesloten wordt op een keukengroep. En ik zie even zovaak de tegenstanders hiervan en die zeggen dat het op een krachtgroep moet.

Zelf weet ik er niet genoeg van om hier een eenduidig antwoord op te geven.
Mijn vader was elektricien maar die kan ik helaas niet meer vragen.

Ik ga er vanuit (en ik wil dit ook) dat ons nieuwbouwhuis een 3x25A hoofdaansluiting gaat krijgen. Hierin hoort voor zover ik weet geen keukengroep. Dus lijkt mij de enige juiste keus om te kiezen voor een krachtgroep.
Echter lijkt dit her en der om mij heen niet te gebeuren. Nogmaals ik heb hier zelf niet voldoende kennis van maar aangezien het maar 1 keer goed kan wil ik het graag van tevoren voorleggen aan de specialisten hier.

Ik lees met veel interesse complete topics over dit onderwerp en alle reacties en ik blijf mij verbazen over de verschillende inzichten hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@nel!s Bij onze staat deze boretti nu in de garage, morgen beginnen ze met de installatie.

[ Voor 35% gewijzigd door Jheroun op 26-01-2020 17:21 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alweer? Dit is toch al 100x afgehamerd? Even eenduidig samengevat;

Hoofdaansluiting 3x25 > geen kookgroep > kooktoestel achter krachtgroep (max 11 kW)
Hoofdaansluiting 1x40 > kookgroep > kooktoestel moet specifiek geschikt zijn voor enkelfase aansluiting (2 aparte nulklemmen), (max 7,4 kW)

Fornuis 15 kW achter 25A krachtgroep; niet conform netcode bij 3x25A hoofdaansluiting; conform netcode moet je dan naar 3x40A.
Jheroun schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:44:
@Eypo Ik ben geen expert maar 7,6kW klinkt niet als 3 fasen, dat zou namelijk 230x16x3=11kW als max opleveren. Dus wellicht is die 7,6 wel verdeeld over 2 fasen, maar niet over 3.
7,6 kW is meer dan 7,4 kW. En 7,4 is feitelijk het nominale maximum voor een (2x16A) kookgroep.
Ik weet dat dit onderwerp hier vaak besproken is maar ondanks dat ik hier al twee jaar mee lees en talloze andere topics over dit onderwerp heb gelezen is er nog nergens een eenduidig antwoord te vinden, dus wellicht kunnen we dat hier een keer proberen ;) Dit is wat ik er van snap:

Enkel fase is, uitgaande van 16 ampere, 3,7kW. Op twee fases kan je dan 7,4kW kwijt en op 3 fasen 11kW.
Kookgroep = 2 keer op dezelfde fase. Samen 32A. Hoort derhalve by default niet thuis in een 3x25A installatie. De kookgroep is enkel en alleen een Nederlands verzinsel om met behoud van selectiviteit elektrisch koken a ~ 7 kW mogelijk te maken op een kleine enkelfase aansluiting. In alle andere gevallen heeft de kookgroep er niks te zoeken.
Van andere fora heb ik begrepen dat je hoofdzekering, als alles volgens de regels wordt gedaan, 2 stappen hoger moet liggen dan het zwaarste individuele apparaat. Dus als je apparaat 3x16 is moet je hoofdzekering twee stappen hoger zijn. Maar wat is een stap? Bij Stedin heb je in 3 fasen de opties 25, 35, 50, 63, 80.
Rekenen met 1,6x
1,6 x 25 = 40.
Stedin's 3x35 is in het geval van nieuwbouw gewoon 3x40. De stappen kun je terugvinden in gangbare zekeringwaarden. Voor automaten; 6A, 10A, 16A, 20A, 25A, 32A, 40A, 50A, 63A, 80A...
Dat zou betekenen dat je met een 11kW fornuis een 3x 35 aansluiting moet nemen.
Nee. 11 kW fornuis gaat achter 16A krachtgroep en dat gaat prima op 3x25 aansluiting.
Dat is dan weer prijzig en waarschijnlijk overkill, daar zijn alle fora het over eens, maar wat er dan daadwerkelijk wel als een soort middenweg gekozen wordt is mij een raadsel.
Voor 11 kW fornuizen is het doodeenvoudig; 16A krachtgroep, klaar. Al het andere is gewoon knoeien. Dat zie je terug in huurhuizen enzo; gefrutsel met een fornuis achter een kookgroep. Hier en daar fikt er eens wat uit of slaat geregeld de halve kookgroep af. Grote pit niet gebruiken als de oven gaat voorverwarmen...
Fornuizen waar @nel!s en ondergetekende mee bezig zijn zijn een nog grotere uitdaging. Aansluitwaarde >15kW dus die moet zelf al op 3x25 aangesloten worden. Dan moet de hoofdaansluiting dus zelfs naar 3x50. En dat kost dan 1300 euro per jaar, in plaats van de 230 euro die je voor 3x25 kwijt bent. Maar is dat uberhaupt zinnig voor een thuisscenario?
Zoals hierboven dus gezegd; 3x40. Dat is zinnig in zover je dan voldoet aan de netcode (=wet). Als je installateur een 3x25A groep aansluit in je 3x25A installatie dan houdt die zich dus gewoon niet aan de regels.
Wat ik niet snap is waarom een 5 pits inductie plaat en 2 losse ovens wel gewoon op een 3x25 hoofdaansluiting mag maar een keuken waarbij die 3 dingen in 1 apparaat geïntegreerd zijn ineens zo'n hersenbreker is. Als ik in mijn huidige huis mijn 4 pitten inductie, en de oven, en de magnetron aan heb slaan de stoppen er ook niet uit. Waarom is dat zo anders als het 1 apparaat is?
Bij kortsluiting in de eindgroep blijft je hoofdzekering in. Bij 25A achter 25A is die kans een fors stuk kleiner.
Samenvattende vraag 1): is het, als je als gebruiker bewust bent van limitaties, veilig om zo'n zwaar ding achter een 3x16 krachtgroep te zetten en die achter een 3x25 hoofdzekering te zetten? Werkt dat, is het veilig?
Nee tenzij je apparaat zelf vermogenslimitatie heeft. Je hebt anders een inherent risico op overbelasting. Een apparaat wat 15kW kan trekken hoort niet achter een 16A Perilex en 16A groep.
Samenvattende vraag 2): wat als je keukenpartij creatief aansluit en zo'n monster met een kookgroep aan 2 fases van de 3 beschikbare aansluit om tot 7,4kW te komen? Werkt dat, is het veilig?
Nee en de keukenpartij dient 50 stokslagen te krijgen. Bij een kookgroep is het nog extra gevaarlijk omdat de nulstroom niet gezekerd is. Bij foutief aansluiten kan dat er toe leiden dat je nulketen uitfikt. De hele santakraam dus; van groepenkast tm fornuis.
Jheroun schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:18:
@nel!s Bij onze staat deze boretti nu in de garage, morgen beginnen ze met de installatie.
Als je een fornuis van €3K koopt voor in je nieuwbouwhuis en je bent niet capabel genoeg om een 3-fase aansluiting te regelen dan... |:( :?

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@kabeltjekabel Dank. Wellicht een beetje direct maar wel deskundig.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je rustig aparte inductie kookplaat en twee ovens enkel/dubbelfase op een hoofdaansluiting van 3x25a kunt hangen, maar zodra je dezelfde combi in één apparaat stopt en aan 3x25a krachtgroep hangt dan moet de hoofd aansluiting ineens naar 3x40a? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:26:
Alweer? Dit is toch al 100x afgehamerd? Even eenduidig samengevat;
Het is al 100x besproken, de eenduidige afhamering zie ik nu voor het eerst ;) Waarvoor dank!
Als je een fornuis van €3K koopt voor in je nieuwbouwhuis en je bent niet capabel genoeg om een 3-fase aansluiting te regelen dan... |:( :?
Ik heb geen fornuis gekocht. Ik heb een keuken gekocht bij de projectleverancier en daarin dit fornuis uit hun opties gekozen. Alle berekeningen en leidingwerk zitten bij die leverancier en alles wat daarvoor nodig is hebben wij gewoon in het meerwerk van ons huis betaald.

Daarna ben ik mij wat in gaan lezen en af gaan vragen hoe dat elektrisch dan zat. Bij de oplevering zag ik die kookgroep zitten en heb ik al opgemerkt dat dat volgens mij niet klopt. Verwees de beste man allemaal door naar de keukenmensen. Dus aan die keukenmensen gaan we het ook vragen. Ik wil geen broddelwerk, ik wil gewoon dat ze het netjes en veilig aansluiten. Daarom zoek ik informatie.

Als dit zo'n rare exoot is verwacht ik dat een keukenadviseur of degene die daarna de tekeningen doorrekent daar iets over gaat roepen, daarom ga ik naar een winkel. Daar verkopen ze dagelijks dit soort dingen, ik koop dit 1 keer per 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Jheroun ik ben benieuwd of ze er een krachtgroep van maken én of ze dan ook 3x40a hoofdaansluiting willen maken.

Ik vind €700/jr extra betalen voor een zwaardere hoofdaansluiting wat gortig eigenlijk. Ik ga er nog eens over nadenken. Hoewel je met een warmtepomp dat misschien al automatisch krijgt/moet? Ik heb nog niets gehoord over aansluitwaarde van de bouwer.

[ Voor 52% gewijzigd door nel!s op 26-01-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Bij onze woning, opgeleverd februari 2018, zit de inductie plaat helaas ook gewoon op een kookgroep, ondanks de 3x25 groepenkast. Gezien de heldere overtuiging van @kabeltjekabel ga ik ook maar eens de bouwer en keukenboer (leverancier was keuze van bouwer) om opheldering vragen. Op zich hebben we er in de praktijk niet heel veel last van, afgezien dat nu niet tegelijkertijd 3 pitten op maximaal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:57
jurjen_g schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:39:
Bij onze woning, opgeleverd februari 2018, zit de inductie plaat helaas ook gewoon op een kookgroep, ondanks de 3x25 groepenkast. Gezien de heldere overtuiging van @kabeltjekabel ga ik ook maar eens de bouwer en keukenboer (leverancier was keuze van bouwer) om opheldering vragen. Op zich hebben we er in de praktijk niet heel veel last van, afgezien dat nu niet tegelijkertijd 3 pitten op maximaal kunnen.
Ik zou een zaklamp of noodverlichting monteren bij zowel het fornuis als de groepenkast. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nel!s schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:42:
@kabeltjekabel Dank. Wellicht een beetje direct maar wel deskundig.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je rustig aparte inductie kookplaat en twee ovens enkel/dubbelfase op een hoofdaansluiting van 3x25a kunt hangen, maar zodra je dezelfde combi in één apparaat stopt en aan 3x25a krachtgroep hangt dan moet de hoofd aansluiting ineens naar 3x40a? :?
Bij sluiting in de 25A eindgroep kan het zijn dat je 25A hoofdautomaat eerst uitgaat of dat ze allebei uitgaan. Dat is dus afwezigheid van selectiviteit zoals we dat noemen. En de aanwezigheid daarvan is wettelijk verplicht
https://wetten.overheid.n..._Paragraaf2.1_Artikel2.13

Dat is ook wenselijk; je wilt niet bij een fout in 1 apparaat het hele huis donker hebben. Ook al is het met zelf te bedienen automaten niet zo'n probleem als een smeltzekering in een verzegeld kastje..

Maargoed, het is een van de 1001 dingen die niet gehandhaafd worden in Nederland..
jurjen_g schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:39:
Dat laatste kan bij bijna geen enkele 7 kW plaat ongeacht hoe aangesloten. Mijn Siemens verdeelt de boel in twee helften, per helft maar 1 pit op boost.
Jheroun schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Het is al 100x besproken, de eenduidige afhamering zie ik nu voor het eerst ;) Waarvoor dank!

[...]

Ik heb geen fornuis gekocht. Ik heb een keuken gekocht bij de projectleverancier en daarin dit fornuis uit hun opties gekozen. Alle berekeningen en leidingwerk zitten bij die leverancier en alles wat daarvoor nodig is hebben wij gewoon in het meerwerk van ons huis betaald.

Daarna ben ik mij wat in gaan lezen en af gaan vragen hoe dat elektrisch dan zat. Bij de oplevering zag ik die kookgroep zitten en heb ik al opgemerkt dat dat volgens mij niet klopt. Verwees de beste man allemaal door naar de keukenmensen. Dus aan die keukenmensen gaan we het ook vragen. Ik wil geen broddelwerk, ik wil gewoon dat ze het netjes en veilig aansluiten. Daarom zoek ik informatie.

Als dit zo'n rare exoot is verwacht ik dat een keukenadviseur of degene die daarna de tekeningen doorrekent daar iets over gaat roepen, daarom ga ik naar een winkel. Daar verkopen ze dagelijks dit soort dingen, ik koop dit 1 keer per 10 jaar.
Ooh. Ja, in winkels weten ze vaak ook niet wat ze precies verkopen.

Ik zou gewoon opzoeken of dat 15 kW fornuis ingebouwd powermanagement heeft om het tot 11 kW (3x16) te beperken. Moet gewoon kunnen zou ik zeggen. Sneuvelt er wellicht wat aan simultaan versnelt voorverwarmen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Om aan de SWK garantie normen te voldoen is voor onze badkamer een extra elektrische radiator benodigd volgens de berekeningen. Er kan dan bij -10*C een temperatuur van 22*C graden worden gegarandeerd in de badkamer.

Nu hebben we er voor gekozen om deze radiator los te laten leveren.
Wordt dus op de grond neergezet, met de stekker in het stopcontact.
Dit is een afspraak welke we met de (aangewezen) badkamer leverancier hebben gemaakt.

Nu krijgen we echter van de project ontwikkelaar (Heijmans) een verzoek om een uitzondering SWK garantie te ondertekenen, omdat ze nu niet aan de gestelde temperatuureisen kunnen voldoen...

Moet ik hier nu heel moeilijk over doen? Of is dit -zoals de projectontwikkelaar stelt- vooral een administratieve handeling, en moet ik me niet zo druk maken?

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Extera schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:54:
Moet ik hier nu heel moeilijk over doen? Of is dit -zoals de projectontwikkelaar stelt- vooral een administratieve handeling, en moet ik me niet zo druk maken?
Aannemende dat de uitzondering sowieso alleen over die temperatuur gaat, zou ik dan wel goed kijken hoe ruim het is gedefinieerd. Als je effectief moet tekenen voor de uitzondering dat ze in je hele woning niks meer kunnen garanderen is dat natuurlijk wat anders dan alleen in die badkamer.
Voor alleen die badkamer heb je daar blijkbaar zelf al bewust voor gekozen, want je wil die radiator niet (toch?) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
De uitzondering gaat alleen om de badkamer.

Die radiator willen we inderdaad niet. Maar die kunnen we altijd ophangen als de temperatuur te laag is.
Waar ik 'bang' voor ben is dat we ook na plaatsing geen poot meer hebben om op te staan.

In de praktijk zal het wel meevallen. Ik heb nog nooit een verwarming aan gehad in een badkamer :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
Als het goed is is dat document behoorlijk strak gedefinieerd. Wij hebben ook de radiator los laten leveren. Waarom moet per se de stekker erin? Wij krijgen hem in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57

EiT

Bij ons deden ze in het begin ook moeilijk over het laten vervallen van de radiator.
Wij hebben op elke mail wisseling er op gehamerd dat ding weg te laten of los te keveren (hebben vv in badkamer) en zelfs handdoek rekken op de plek van de radiator ingetekend. Uiteindelijk is hij niet geleverd, wel was er een wcd gemaakt waar het gat te groot van was. Tegel laten vervangen zonder stopcontact, dus daar zijn we ook mooi vanaf.

Nu nog proberen geld terug te krijgen voor de radiator ;). Krijg sowieso nog een berg geld terug van opties die niet goed gemaakt zijn.

Bijv. plafon dozen laten plaatsen met loze leiding voor AP, ze hebben de loze leiding dus naar centraal doos gebracht. Dat krijgen ze achteraf nooit meer netjes naar de meterkast dus probeer ik het geld maar terug te krijgen...

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Juist fijn toch een radiator? Kun je handdoek overheen gooien.

Mis ik iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
EiT schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:15:
Bij ons deden ze in het begin ook moeilijk over het laten vervallen van de radiator.
Wij hebben op elke mail wisseling er op gehamerd dat ding weg te laten of los te keveren (hebben vv in badkamer) en zelfs handdoek rekken op de plek van de radiator ingetekend. Uiteindelijk is hij niet geleverd, wel was er een wcd gemaakt waar het gat te groot van was. Tegel laten vervangen zonder stopcontact, dus daar zijn we ook mooi vanaf.

Nu nog proberen geld terug te krijgen voor de radiator ;). Krijg sowieso nog een berg geld terug van opties die niet goed gemaakt zijn.

Bijv. plafon dozen laten plaatsen met loze leiding voor AP, ze hebben de loze leiding dus naar centraal doos gebracht. Dat krijgen ze achteraf nooit meer netjes naar de meterkast dus probeer ik het geld maar terug te krijgen...
Je hebt toch iets van 10% die gewoon bij de notaris geparkeerd wordt tot alles goed is? Dus dan is het toch een kwestie van niet betalen ipv 'terugkrijgen'?

Wel suf van ze zeg. 8)7

Maargoed, ik ken ook een mooi voorbeeld van een installatie die per vliegtuig de halve wereld over gegaan is en in spiegelbeeld opgebouwd was van wat de klant wilde :+
nel!s schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:01:
Juist fijn toch een radiator? Kun je handdoek overheen gooien.

Mis ik iets? :)
Elektrische radiator.. COP =1. Vier keer zo duur dan met de WP verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marguerite71
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-08-2021
Hallo allemaal,

Leuk om al die ervaringen te lezen met een nieuwbouwwoning. Ik heb sinds kort ook een hoekwoning gekocht. Ik sta nu voor een paar eerste keuzes zoals wel of geen uitbouw. Het huis is 7.75 diep. Niet erg groot dus, eerder nogal klein. Maar ik ga er alleen wonen. Ik kan kiezen tussen 1.20 en 2.40. Laatste ga ik sowieso niet doen. Maar zit nu vreselijk te dubben. Van mij hoeft uitbouw niet echt. Maar misschien is het écht te klein. Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Marguerite71 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:32:
Hallo allemaal,

Leuk om al die ervaringen te lezen met een nieuwbouwwoning. Ik heb sinds kort ook een hoekwoning gekocht. Ik sta nu voor een paar eerste keuzes zoals wel of geen uitbouw. Het huis is 7.75 diep. Niet erg groot dus, eerder nogal klein. Maar ik ga er alleen wonen. Ik kan kiezen tussen 1.20 en 2.40. Laatste ga ik sowieso niet doen. Maar zit nu vreselijk te dubben. Van mij hoeft uitbouw niet echt. Maar misschien is het écht te klein. Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Dank alvast!
Gaan je buren uitbouwen en wat voor fundering is er nodig als je het achteraf doet?

Bij uitbouw bij de bouw wordt de muur op de scheiding doorgetrokken. Ga je apart achteraf uitbouwen krijg je een versmalling omdat de muur volledig op je eigen terrein komt. Maar als je buren al wel uitbouwen kun je die muur natuurlijk gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:18
Hallo allemaal,

Hoe breed is je huis? En heb je een plattegrondje? Dat geeft wat meer inzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:14
Als je het financieel kunt lijden, en je tuin wordt niet helemaal tot een postzegel gereduceerd zou ik altijd een uitbouw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marguerite71
Het huis is 4.80 breed. Buren nemen een uibouw van 2.40. Tuin is diep, 14 meter. Even zoeken hoe ik plattegrond toevoeg. Geloof niet dat ik rechten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

kabeltjekabel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:39:
[...]

Gaan je buren uitbouwen en wat voor fundering is er nodig als je het achteraf doet?

Bij uitbouw bij de bouw wordt de muur op de scheiding doorgetrokken. Ga je apart achteraf uitbouwen krijg je een versmalling omdat de muur volledig op je eigen terrein komt. Maar als je buren al wel uitbouwen kun je die muur natuurlijk gebruiken.
In ons koopcontract staat dat er een eeuwig recht op uitbouw tot 2,40 uit de (oorspronkelijke) achtergevel is, inclusief recht van gebruik van een stukje terrein van de buren. Nu heeft in ons hele rijtje iedereen een uitbouw dus het is niet aan de orde, maar volgens makelaar en notaris betekent dat dat mocht je géén uitbouw bij de bouw nemen en dit later toch aan willen leggen, de buren hebben te dulden dat de huidige muur doorgetrokken wordt en je daarmee dus ook deels uitbouwt op hun terrein. Een vergelijkbare situatie geldt ook voor de aangebouwde berging - als wij besluiten de berging verder uit te bouwen (tot maximaal 2,40 meter) hebben de buren te dulden dat de mandelige gang tussen de twee bergingen verlengd wordt, deels op hun terrein.

Ik zou niet weten of dat een veelvoorkomende clausule in een koopcontract is, maar het zou ook achteraf gewoon op dezelfde manier aangelegd moeten kunnen worden in voorkomende situaties.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hallo allemaal,

Punten om imo rekening mee te houden:
* Wat zijn de kosten van een uitbouw en hoe weerhoudt dit zich tot de totale aankoopsom. Bv als de m2 prijs van de woning 3k (VON prijs + meerwerk / aantal m2) is en de uitbouw kost 2k per meter, is het financieel interessant om te doen..
* Hoe weerhoudt de woonkamer zich tot de rest van de woning? Als je boven 4 slaapkamers hebt, is 7,75m te klein imo. Maar als je boven 2 slaapkamers hebt en een kleine zolder dan is 7,75m wellicht in verhouding.
* hoeveel tuin blijft er over? 8m diep lijkt mij minimaal.
* Bedenk wel dat de kosten van de vloer, stucwerk, stookkosten etc ook (iets) toenemen.
* Het is nu of nooit. Achteraf uitbouwen is (veel?) duurder en minder mooi.

Wij hebben zelf gekozen voor 2,4m uitbouw en ben daar achteraf heel blij mee. Maar betreft een eengezinswoning waar we ook met z'n vieren wonen.. (175m2)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2020 21:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Deze week heb ik een optie-gesprek voor een hoekwoning.

Stilte vind ik heel belangrijk. Helaas kan ik geen nieuwbouw vrijstaande woning betalen maar een hoekwoning is goed haalbaar. In slaapkamer en werkkamer wil ik 100% stilte. Werkkamer wil ik realiseren met een extra wand, zodat ik een ruimte heb aan de voorkant, aan de vrije buitenmuur. De slaapkamer zit daar boven. Ik zou dan met enigszins normale buren niets moeten horen.

Ik heb gezocht naar ervaringen met geluidsisolatie van nieuwbouw. Wat mij opvalt is dat ik twee ervaringen lees: Dat het zwaar tegenvalt, of dat het prima is. Waar komen die verschillen vandaan?

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 27-01-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wij hebben bij onze net gekochte tweekapper gekozen voor een uitbouw van 2.40m ondanks dat de ruimte (keuken) met 4.13m bij 5.70m zeker niet klein is.
Reden: Zuidkant van het huis en we willen graag een ruime leefkeuken waar het dagelijks leven zich grotendeels kan afspelen. Het kost ons wel een stuk tuin, maar als jij ook al 14m hebt dan hou je nog steeds een tuin over ipv een postzegel.

Voordeel van nu meteen doen was voor ons ook:
- Fundering ligt meteen goed
- Vloerverwarming gaat meteen mee
- Vloer zelf kan straks meteen mee. Waarschijnlijk PVC.
- We kunnen de keuken nu ook meteen ontwerpen op de nieuwe afmetingen
- En, ook niet onbelangrijk, het kan meteen mee in de hypotheek

In ons koopcontract staat trouwens ook een clausule over de opties. Buren hebben tot 5 jaar na de bouw het recht om eenzelfde uitbouw te plaatsen zonder hiervoor toestemming te hoeven vragen.

Edit: Nog als toevoeging. In mijn geval gaat het om een huis dat zonder uitbouw al 182 m2 was met 3 slaapkamers, ruime zolder en we gaan er met een gezin van 4 wonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 27-01-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:11
SvMp in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"SvMp schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:54

Ik heb gezocht naar ervaringen met geluidsisolatie van nieuwbouw. Wat mij opvalt is dat ik twee ervaringen lees: Dat het zwaar tegenvalt, of dat het prima is. Waar komen die verschillen vandaan?
Beleving. Geluidsoverlast is natuurlijk subjectief. 100% stil zal je niet lukken in een niet-vrijstaande woning. Woon nu in een huis uit 2013, als de buren piano spelen dan hoor ik dat. Ook een huilende baby is wel eens hoorbaar en als de stereo erg hard staat hoor je de basgeluiden wel doordreunen. Buiten dat hoor ik niks van onze buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
SvMp schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:54:

Stilte vind ik heel belangrijk. Helaas kan ik geen nieuwbouw vrijstaande woning betalen maar een hoekwoning is goed haalbaar. In slaapkamer en werkkamer wil ik 100% stilte. Werkkamer wil ik realiseren met een extra wand, zodat ik een ruimte heb aan de voorkant, aan de vrije buitenmuur. De slaapkamer zit daar boven. Ik zou dan met enigszins normale buren niets moeten horen.

De minimale eisen voor geluidislolatie uit het bouwbesluit zijn minimaal. Je bent echt mede afhankelijk van het gedrag van je buren. Rennende kinderen op een harde trap, die aan de woningscheidende wand zit, ga je horen. Vooral contactgeluid is dan lastig te voorkomen.

De minimale eisen kunnen zelfs niet gehaald worden door onzorgvuldig bouwen. Bv door rommel in de spouw of een dekvloer stijf tegen de wand.

Met een zorgvuldige bouw, fijne buren en zelf enige tolerantie naar elkaar, gaat het goed.
Met bouwfouten, aso buren en zelf niks kunnen verdragen kan je gaan verhuizen.

En daarbij, hoe stiller het is in je eigen huis, des te eerder hoor je storende geluiden. Helemaal als je er gefocust op bent.

In mijn nieuwbouwhuis is er voor de ventilatie bij alle binnendeuren een kier van 2,5 cm bij de vloer. Waardeloos voor de geluidsisolatie in de woning/privacy in je eigen huis.

Voor echt 100% stilte moet je een geisoleerde, ontkoppelde, ruim maken. Dat is best ingrijpend en duur.
Wat lagere verwachtingen en een goede relatie met je buren is goedkoper.
Om positief te eindigen: nieuwbouw is meestal wel en stuk beter dan oudere woningen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomind op 27-01-2020 22:31 . Reden: , 5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ascension schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Beleving. Geluidsoverlast is natuurlijk subjectief. 100% stil zal je niet lukken in een niet-vrijstaande woning. Woon nu in een huis uit 2013, als de buren piano spelen dan hoor ik dat. Ook een huilende baby is wel eens hoorbaar en als de stereo erg hard staat hoor je de basgeluiden wel doordreunen. Buiten dat hoor ik niks van onze buren.
Ook met vrijstaand heb je die 100% niet hoor. Sommige mensen praten dezelfde taal als hun hond in de tuin...

Vorige achterburen zaten bij een koor. Bij dat jaarlijkse feestje van ze was dat best mooi aan het begin van de avond. Naarmate het promilage steeg echter.. :P

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:54:

Ik vermoed dat in projectbouw de focus niet op het voorkomen van geluid ligt. Wij hebben een nieuwbouw hoekwoning in eigen beheer gebouwd en omdat ik enig belang hecht aan het voorkomen van burengeluid (in beide richtingen!) hebben we gekozen voor een ankerloze spouw van 6cm gevuld met rotswol tussen de twee huizen. De twee muren zijn opgebouwd uit snelbouwsteen van 14cm dik. Verder hebben wij in het ontwerp voorzien dat de leefruimtes niet aan de buren grenzen. Aan die kant zit dus de hal, trappen, berging, badkamer en bureau.

Al bij al voldoet het zeker aan mijn verwachtingen. De buren hebben een zoon die graag luid gamet en de bassen hoor ik heel soms als het muisstil is en ik er echt op let. Iets teleurstellender is het geluid dat van buiten komt. Er zijn geen ventilatieroosters en in de slaapkamers is er driedubbel glas met verschillende diktes maar geen speciale geluidswerende laag. De hond van de buren hoor ik harder blaffen dan ik zou willen. Het geluid komt deels door de ramen maar volgens mij ook door de ingebouwde rolluikkasten.

Vergeleken met mijn oude twee onder één kapper met enkelsteense scheidingsmuur en gedeelde vloerplaat is het een hemelse verademing. Daar hoorde je werkelijk alles. 's avonds in je bed als het stil was kon ik zelfs de buurman horen plassen en het toilet grensde niet aan de muur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
In ons nieuwbouwwoning krijgen we een warmtepomp met geïntegreerde 200 liter waren tap water boiler (cilinder unit). Nu hebben we de mogelijkheid om dit op te waarderen naar een losse warmptepomp (hydrobox) en los boilervat van 300 liter, met hiertussen appendages. Ze vragen hier 2500 euro voor.

We zijn nu een gezin met 2 volwassenen en een kind van.2 jaar, maar dit veranderd (hopelijk) met de tijd. In de keuken komt een quaker. Ik vind het lastig vinden of 200 liter voldoende is voor onze situatie en of de uitbreiding te moeite waard is. We krijgen 1 badkamer met standaard douche.
Daarnaast, is dit een nette prijs, de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:48
jelmerc schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:39:
In ons nieuwbouwwoning krijgen we een warmtepomp met geïntegreerde 200 liter waren tap water boiler (cilinder unit). Nu hebben we de mogelijkheid om dit op te waarderen naar een losse warmptepomp (hydrobox) en los boilervat van 300 liter, met hiertussen appendages. Ze vragen hier 2500 euro voor.

We zijn nu een gezin met 2 volwassenen en een kind van.2 jaar, maar dit veranderd (hopelijk) met de tijd. In de keuken komt een quaker. Ik vind het lastig vinden of 200 liter voldoende is voor onze situatie en of de uitbreiding te moeite waard is. We krijgen 1 badkamer met standaard douche.
Daarnaast, is dit een nette prijs, de moeite waard?
Wij hebben zelf gekozen om van 150L naar 200L te upgraden voor de toekomst.Wij hadden ook de optie om naar 300L te gaan, maar met wat berekeningen leek 200L ons prima. Wij hebben ook een Quooker voor tapwater en een WTW systeem in de douche. Onze twijfel was vanwege een regendouche.

Mij lijkt 150L voldoende als je maar 1 badkamer hebt, zonder bad, zonder regendouche en een Quooker voor tapwater in de keuken. Dus 200L zou zeker prima moeten zijn. Uiteindelijk hangt het van je comfort behoefte af. Als iedereen in je huishouden graag 40 minuten onder de douche staat en allemaal op hetzelfde moment van de dag wilt douchen dan heb je meer nodig.

Als je verder terug zoekt in dit topic zijn er meerdere berekeningen/uitleg omtrent dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Admiral Freebee schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 04:21:
[...]

Al bij al voldoet het zeker aan mijn verwachtingen. De buren hebben een zoon die graag luid gamet en de bassen hoor ik heel soms als het muisstil is en ik er echt op let. Iets teleurstellender is het geluid dat van buiten komt. Er zijn geen ventilatieroosters en in de slaapkamers is er driedubbel glas met verschillende diktes maar geen speciale geluidswerende laag. De hond van de buren hoor ik harder blaffen dan ik zou willen. Het geluid komt deels door de ramen maar volgens mij ook door de ingebouwde rolluikkasten.
Gelukkig zijn we niet de enigen die gesteld zijn op privacy en geen geluidsoverlast!! Geluid (binnenhuis akoestiek & overlast), geuren (bv van koken dat blijft hangen) en uitzicht zijn mi zeer ondergewaardeerd ten opzichte van interieur, wanden en vloer in het creëren optimaal woongenot. Daarom zijn we uiteindelijk toch wat boven ons budget gaan zitten om vrijstaand te kunnen wonen.. hoewel op 'slechts' 361m2 kavel, dus geluid van buiten kunnen we zeker gaan krijgen. Vreemd dat die rolluiken misschien geluid doorlaten, dat is dan wellicht ook niet super goed voor de luchtdichtheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
nel!s schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:31:
[...]

Gelukkig zijn we niet de enigen die gesteld zijn op privacy en geen geluidsoverlast!! Geluid (binnenhuis akoestiek & overlast), geuren (bv van koken dat blijft hangen) en uitzicht zijn mi zeer ondergewaardeerd ten opzichte van interieur, wanden en vloer in het creëren optimaal woongenot. Daarom zijn we uiteindelijk toch wat boven ons budget gaan zitten om vrijstaand te kunnen wonen.. hoewel op 'slechts' 361m2 kavel, dus geluid van buiten kunnen we zeker gaan krijgen. Vreemd dat die rolluiken misschien geluid doorlaten, dat is dan wellicht ook niet super goed voor de luchtdichtheid?
De rolluiken zijn niet zo goed voor de luchtdichtheid en isolatie omdat het inbouwrolluikenn zijn. Daar waar de rolluiken oprollen zit bij ons een geprefabriceerde bak wiens akoestische en thermische isolatie natuurlijk minder is dan de rest van de muur. Toch wilde ik ze graag hebben want ze zijn geweldig om de zoninstraling buiten te houden in de zomer en het laat ons toe om in het pikdonker te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nel!s schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:31:
[...]

Voordeel van nieuwbouw is dat het over het algemeen veel beter is geïsoleerd tegen geluid van buiten. In een oude vrijstaande woning hoor je juist alle buitengeluiden.
361m2 kavels is vrijstaand nieuwbouw bijna nooit mogelijk, vaak is het dan twee-onder-een-kap. Projectmatige vrijstaande woningen kan ik ook niet betalen, meer dan ruim 2 ton zit er niet in. En dan wordt het hooguit een hoekwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 21-09 12:28
Bij ons is de boiler 185L en helaas niet aan te passen. De makelaar had het over 294L, waar de kopersbegeleider achteraf best pissig over was. Ze werden blijkbaar platgebeld door kopers over de discrepantie tussen technische omschrijving en info makelaar. Het idee is dat water wordt verwarmd tot 55 graden en met mengen naar 38 graden dit overeenkomt met 38 graden douchewater. Nu hebben we een elektrisch boiler met 120L, is genoeg. Straks hebben we wel een bad en een regendouche (9L/min) dus ik maak me nog steeds zorgen. Niets aan te veranderen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
SvMp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Voordeel van nieuwbouw is dat het over het algemeen veel beter is geïsoleerd tegen geluid van buiten. In een oude vrijstaande woning hoor je juist alle buitengeluiden.
361m2 kavels is vrijstaand nieuwbouw bijna nooit mogelijk, vaak is het dan twee-onder-een-kap. Projectmatige vrijstaande woningen kan ik ook niet betalen, meer dan ruim 2 ton zit er niet in. En dan wordt het hooguit een hoekwoning.
Klopt, maar rond Utrecht wordt er heel veel vrijstaand gebouwd op kavels en soms zijn ze nog kleiner dan dit, rond de 300m2. Ik heb er een paar goed bekeken en vond het er prima uitzien. 500m2+ is een betere grootte, maar zolang je verder dan 10m van het huis van de buren zit aan alle kanten is het mi ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:57
nel!s schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Klopt, maar rond Utrecht wordt er heel veel vrijstaand gebouwd op kavels en soms zijn ze nog kleiner dan dit, rond de 300m2. Ik heb er een paar goed bekeken en vond het er prima uitzien. 500m2+ is een betere grootte, maar zolang je verder dan 10m van het huis van de buren zit aan alle kanten is het mi ok.
Zonder een hele discussie over wat wel of geen goede kavel voor een vrijstaand huis is op te starten: bij ons in de wijk staan 2 vrijstaande woningen op een kavel van 270m2 (twee keer dus) ik vind dat geen gezicht en blijkbaar meer mensen, want er stond er laatst een te koop (het is nieuwbouw van 2019 oplevering....) maar de mensen kregen het maar niet verkocht. Nadat ze de prijs fors hadden laten zakken kwamen ze er uiteindelijk toch vanaf. In mijn optiek moet een woning 'passen' op de kavel: vrijstaand moet een fatsoenlijke oprit + achtertuin hebben, anders kun je er beter 2 onder 1 kap van maken. (dat was in dit geval denk ik prima geweest want dan krijg je nog wat breedte in het huis, want je kunt bouwen op de erfscheiding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@nel!s @Sammy_tukker Het is maar waar je vandaan komt :). Onze kavel is 270m2, en volgens de folder is het vrijstaand maar ik noem het meer halfvrijstaand (onze garagemuur grenst aan woonkamer buren). Da's een stuk beter dan de ingebouwde rijtjeswoning waar we nu zitten. Maar dit is 20m fietsen naar Utrecht CS dus voor die begrippen is het een flinke kavel :P

Anyhow, bij ons zijn ze met de keuken bezig geweest. Het is bijna af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Farhd4OH7PtVpUdfyDKUtIB6/thumb.png

Op de drie grote opleveringspunten na dan -O- :
1) Hoe kan het ook anders, het fornuis kan niet aangesloten worden. Monteur zag dit direct, bellen naar de leverancier leverde ook 'oh da's een grote jongen!' op. Men gaat er mee aan de slag. Er lag 2 fase fornuisgroep. Moet iig naar 3 fase toe. Ik hoop dat ze eerst even vertellen wat ze gaan doen zodat het ding er straks niet alsnog uitklapt omdat hij nog niet genoeg vermogen krijg. Overigens hadden ze het over een krachtgroep en hoorde ik ook de kreet 400v vallen. 3x16x400 zou natuurlijk meer dan genoeg vermogen opleveren. Ik dacht dat ik het snapte, maar toch nog niet helemaal :*) Help @kabeltjekabel ;) O-)
2) De dakunit waar de motor van de afzuigkap in zit kan niet geplaatst worden. De keukenmonteur kan dit niet waterdicht afwerken. Snap ik, hij is geen dakdekker, dit is dus niet goed voorbereid. Ook geen discussie, het bedrijf gaat ermee aan de slag.
3) Het aanrechtblad zou uit 1 stuk zijn, dit waren er ineens 2 bij levering. Dat was het hele punt van een keramisch blad, dat kon groter. Nieuwe is al besteld, komt over een paar weken. Dan komt de installateur weer en wil hij ook de andere 2 punten meteen oplossen (als de aannemer achter het project zijn dakdekker en electricien alles goed laat voorbereiden.

Overigens letterlijk de 3 dingen waar ik de afgelopen 2 jaar al veelvuldig vragen over heb gesteld, waarbij zij aangaven dat het goed zou komen. Niet dus, maar gelukkig geen discussie, ze weten dat ze het moeten fixen.

Super gave keuken verder overigens, we zijn er erg blij mee! Dat hout is echt erg mooi. En gelukkig matched het mooi met de groene tint op de muur en vloekt het zeker niet met het dubbel gerookte eiken op de vloer *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nel!s schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Hoe wil je dat realiseren? Ik bouw zelf op een kavel van 15m breed bij 33m diep. Dan hou ik 2 en 3m vrij aan weerszijden. Als de buren dat ook doen zit je op max 6 meter vrij. 10m vrij houden aan alle kanten is klein bouwen of een hele grote kavel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Jheroun Rijnvliet? :) Jij moet dus ook voor een zwaardere hoofdaansluiting gaan a ~€950 per jaar? Mooie keuken inderdaad!

@Verwijderd We hebben aan beide kanten opritten van tweekappers zitten bij ons, dus aan weerszijde 10m huis-tot-huis. En dan aan de achterkant is het 30 meter naar de achterburen, en aan de voorkant 30 meter naar de overburen. Met een kavel van 361m2 betekent dit dat je (met uitbouw!) maar 100m2 achtertuin over houdt en relatief meer zij tuin hebt. Maar dat vinden wij geen probleem, lekker onderhoudsvriendelijk
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door nel!s op 28-01-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marguerite71
SvMp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Mijn moeder woont in een tussenwoning uit 2017. Zij hoort echt niets van de buren. Eerlijk gezegd dat ik door haar huis dacht: dat wil ik ook! Wat dan wel weer tegenvalt, is het geluid dat over alle schuttinkjes heenkomt van die postzegels van tuintjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Netjes.

Altijd leuk als ze discussie niet leuk vinden. Is dan toch een beetje van "ik heb er niet over nagedacht / doe het altijd zo / wat zeurt die leek nou / shit hij heeft gewoon gelijk" >:)

Alle loze leidingen dubbel is ook lekker. Maar dan garanderen ze er natuurlijk maar eentje.
Net even binnen gaan kijken. De leiding naar de keuken is op de juiste manier bedraad, althans, er zit een
YMvK kabel in met 5x2,5 mm2. Dat lijkt dus goed te komen. Ik verwacht tenminste niet dat de elektricien die durft te gebruiken voor een kookgroep.

Hoewel niets me meer verbaast, want hoewel wij alle loze leidingen in 19 mm hebben gevraagd (en betaald) zijn deze in de muur met 16 mm afgewerkt. Dat moeten ze dus nog even opnieuw komen doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:18:
1) Hoe kan het ook anders, het fornuis kan niet aangesloten worden. Monteur zag dit direct, bellen naar de leverancier leverde ook 'oh da's een grote jongen!' op. Men gaat er mee aan de slag. Er lag 2 fase fornuisgroep. Moet iig naar 3 fase toe. Ik hoop dat ze eerst even vertellen wat ze gaan doen zodat het ding er straks niet alsnog uitklapt omdat hij nog niet genoeg vermogen krijg. Overigens hadden ze het over een krachtgroep en hoorde ik ook de kreet 400v vallen. 3x16x400 zou natuurlijk meer dan genoeg vermogen opleveren. Ik dacht dat ik het snapte, maar toch nog niet helemaal :*) Help @kabeltjekabel ;) O-)
Tussen fase en nul staat 230V; tussen de fasen in staat 400V. Een 16A krachtgroep is qua max vermogen 3*16*230 = 11,1 kW
Blihi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:50:
[...]

Net even binnen gaan kijken. De leiding naar de keuken is op de juiste manier bedraad, althans, er zit een
YMvK kabel in met 5x2,5 mm2. Dat lijkt dus goed te komen. Ik verwacht tenminste niet dat de elektricien die durft te gebruiken voor een kookgroep.

Hoewel niets me meer verbaast, want hoewel wij alle loze leidingen in 19 mm hebben gevraagd (en betaald) zijn deze in de muur met 16 mm afgewerkt. Dat moeten ze dus nog even opnieuw komen doen.....
Waarom zou die dat niet durven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Verwijderd Rijnviet inderdaad. Ik wacht even af wat men vanuit project en keukenleverancier over de aansluiting zegt. Als ze hem op 3x16a zetten wil ik best geloven dat we niet zo hard over die max van 11,1kW heen gaan, dan kan je immers zonder problemen twee ovens en een grote inductiezone op max laten werken. Maar ik weet niet of dat met dit fornuis zo werkt, dat mogen zij voor me uitzoeken en dan voorstellen doen.

Ik wil vooral dat het veilig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Jheroun Eens, veiligheid eerst. Heb je al gekeken naar een power management apparaat dat de stroomvraag van je fornuis limiteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:18:
[...]

Tussen fase en nul staat 230V; tussen de fasen in staat 400V. Een 16A krachtgroep is qua max vermogen 3*16*230 = 11,1 kW

[...]

Waarom zou die dat niet durven?
Tja. Daar zeg je zoiets. Zoals gezegd verbaast niets mee meer... Ik heb de uitvoerder nog maar eens op het hart gedrukt dat 3/4 buis in de optielijst ook betekent 3/4 buis over de hele lengte en dus niet met stukjes 5/8 er in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:30:
[...]

Tja. Daar zeg je zoiets. Zoals gezegd verbaast niets mee meer... Ik heb de uitvoerder nog maar eens op het hart gedrukt dat 3/4 buis in de optielijst ook betekent 3/4 buis over de hele lengte en dus niet met stukjes 5/8 er in....
Waarom zou je het verbazen? De NPR5310 heeft zelfs een uitzondering in het level geroepen voor gebruik van de grijze ader als 2e nul bij een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:50:
[...]

Waarom zou je het verbazen? De NPR5310 heeft zelfs een uitzondering in het level geroepen voor gebruik van de grijze ader als 2e nul bij een kookgroep.
Ah. Dat wist ik niet. Dat betekent alleen maar dat ik er dus nog meer bovenop moet blijven zitten. Ik heb het met de elektricien besproken, schriftelijk bevestigd aan de aannemer en de uitvoerder. Als ze het nu alsnog fout aanleggen kunnen ze het achteraf komen veranderen. Ik ben blij dat dat dan in ieder geval met dezelfde kabel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Het project is in actie. Het fornuis krijgt een 3 fase aansluiting. Kost ze een hoop extra want de leiding die er ligt is daar niet dik genoeg voor dus er moet een nieuwe komen, dus die moet door de kruipruimte, dus die moeten ze leegpompen want die staat vol water. Ik wens ze succes d:)b

Valt me reuze mee hoe projectleverancier en uitvoering dit, tot nu toe, oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:36:
Het project is in actie. Het fornuis krijgt een 3 fase aansluiting. Kost ze een hoop extra want de leiding die er ligt is daar niet dik genoeg voor dus er moet een nieuwe komen, dus die moet door de kruipruimte, dus die moeten ze leegpompen want die staat vol water. Ik wens ze succes d:)b

Valt me reuze mee hoe projectleverancier en uitvoering dit, tot nu toe, oppakken.
Dat heeft niet met de 3-fase te maken maar met je 25A afzekering en derhalve 4 (of 6) mm2 aders ipv 2,5mm2.

Enkelfase kookgroep (7 kW) of 3-fase 11 kW is hetzelfde qua bedrading (5x 2,5mm2 in 19mm buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@kabeltjekabel Wat er ligt is een smaller flexibel buisje waar ze volgens mij echt geen 5 x 2,5mm doorheen geperst krijgen.

Maar ik wil zeker van ze weten wat ze nou EXACT aan gaan leggen voordat er iemand blind denkt dat er dus 5 x 2,5mm moet komen. Wat er ook verder gepuzzeld moet worden, als ze gewoon zorgen dat dat fornuis op 5 x 4mm zit kan dat ding in ieder geval op zijn plek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:51:
@kabeltjekabel Wat er ligt is een smaller flexibel buisje waar ze volgens mij echt geen 5 x 2,5mm doorheen geperst krijgen.
Van de kast tot het plafond bedoel je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@kabeltjekabel Er ligt achter het fornuis een perilex aan zo'n flexibele buis van ik denk 16mm ofzo, die gaat de vloer in. Volgens mij hebben ze die naar de meterkast gelegd voordat de dekvloer er op ging. Dat was denk ik zo'n voorbekabelde slang, daar waren her en der wel wat stukjes van achtergebleven. Maar details weet ik niet. Is ook aan de leverancier om met zijn aannemer uit te zoeken, ik wil dit keer alleen wel even controleren dat ze ook iets gaan doen wat wel werkt.

In other news: de behanger is vandaag geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R5Pl4jVKGxoPyyJODhtCNerX/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZsHBnpyVReACB1VqWvcJZW7A/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ObsCwAevwPpaw84evhV1PsbY/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SCOL1MBbG81klfTCPlFR2Bfp/thumb.png

Echt jawdropping gaaf allemaal. Het slechte nieuws van vandaag is dat de koelkast bij levering beschadigd bleek, maar Coolblue is Coolblue dus die is mee terug en levering van de nieuwe staat alweer gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Dat heeft niet met de 3-fase te maken maar met je 25A afzekering en derhalve 4 (of 6) mm2 aders ipv 2,5mm2.

Enkelfase kookgroep (7 kW) of 3-fase 11 kW is hetzelfde qua bedrading (5x 2,5mm2 in 19mm buis)
Bij een installatieautomaat van 25A moet je dus 4mm2 toepassen? Ik dacht dat 2,5 mm2 in een mantelbuis tot 32A belast mocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:21:
[...]

Bij een installatieautomaat van 25A moet je dus 4mm2 toepassen? Ik dacht dat 2,5 mm2 in een mantelbuis tot 32A belast mocht worden.
Zelfs met XLPE kom je daar niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Wij hebben maandag vooroplevering van onze woning. Zijn er de afgelopen maanden elke vrijdag geweest, hebben nu al een lijstje van 35 punten. Van buren die al oplevering hebben gehad hoor ik dat zij maar een paar punten hadden, blijkbaar zijn wij toch iets kritischer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Extera schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:54:
Om aan de SWK garantie normen te voldoen is voor onze badkamer een extra elektrische radiator benodigd volgens de berekeningen. Er kan dan bij -10*C een temperatuur van 22*C graden worden gegarandeerd in de badkamer.

Nu hebben we er voor gekozen om deze radiator los te laten leveren.
Wordt dus op de grond neergezet, met de stekker in het stopcontact.
Dit is een afspraak welke we met de (aangewezen) badkamer leverancier hebben gemaakt.

Nu krijgen we echter van de project ontwikkelaar (Heijmans) een verzoek om een uitzondering SWK garantie te ondertekenen, omdat ze nu niet aan de gestelde temperatuureisen kunnen voldoen...

Wij hebben ook afstand gedaan van de radiator in de badkamer en gekozen voor elektrische vloerverwarming, hierbij hebben we ook een clausule moeten tekenen ten aanzien van de minimale temperatuur.

Achteraf erg blij dat we voor de vloerverwarming hebben gekozen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Jheroun schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:08:
@kabeltjekabel Er ligt achter het fornuis een perilex aan zo'n flexibele buis van ik denk 16mm ofzo, die gaat de vloer in. Volgens mij hebben ze die naar de meterkast gelegd voordat de dekvloer er op ging. Dat was denk ik zo'n voorbekabelde slang, daar waren her en der wel wat stukjes van achtergebleven. Maar details weet ik niet. Is ook aan de leverancier om met zijn aannemer uit te zoeken, ik wil dit keer alleen wel even controleren dat ze ook iets gaan doen wat wel werkt.

[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Echt jawdropping gaaf allemaal. Het slechte nieuws van vandaag is dat de koelkast bij levering beschadigd bleek, maar Coolblue is Coolblue dus die is mee terug en levering van de nieuwe staat alweer gepland.
Dat behang ziet er gaaf uit! Zelf zou ik het niet durven denk ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Zelfs met XLPE kom je daar niet aan
Ik lees het nu ook. Er zitten nog allerlei reductiefactoren in die ik even over het hoofd gezien had |:(

Gelukkig heb ik er nog nooit mee te maken gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:53:
[...]

Wij hebben ook afstand gedaan van de radiator in de badkamer en gekozen voor elektrische vloerverwarming, hierbij hebben we ook een clausule moeten tekenen ten aanzien van de minimale temperatuur.

Achteraf erg blij dat we voor de vloerverwarming hebben gekozen.
Thanks!

Wij hebben de radiator nodig naast de vloerverwarming, om die laatste graad te halen als het buiten -10 is, en het binnen 22 graden moet zijn in de badkamer. Zonder die radiator hebben we daar geen garantie op.

We laten hem dus wel leveren, hij wordt alleen niet opgehangen omdat we geen gaten in de tegels willen.
Als hij niet nodig blijkt, dan halen we hem weg.

En met bovenstaande constructie moeten we alsnog een aangepaste garantie ondertekenen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57

[Afbeelding][Afbeelding]

Ben benieuw hoe lang je dit behang leuk blijf vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Basti84 Smaken verschillen uiteraard :) Maar dit is geen gamma fotobehangetje ;). We hebben genoeg grote kunstwerken al langer dan 10 jaar hangen dus ik maak me daar in het geheel geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 12:38

Hoicks

Techno!

Jheroun schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:07:
@Basti84 Smaken verschillen uiteraard :) Maar dit is geen gamma fotobehangetje ;). We hebben genoeg grote kunstwerken al langer dan 10 jaar hangen dus ik maak me daar in het geheel geen zorgen over.
Het gaat hier denk ik ook niet om kwaliteit, maar om de vraag hoe snel zo'n fotobehang gaat vervelen en dat je er op uitgekeken raakt.

Ik zit zelf ook te kijken naar (behang) en ik ben ook bang dat het voor een half jaar leuk is en het daarna gaat vervelen...

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Hoicks Ach so. Tsja, als je een poster aan je muur na een half jaar ook zat bent is behang wellicht niet handig.

Maar het gaat nooit zo veel vervelen als een standaard witte of cappuccinokleurige muur, lijkt me. Het moet onderdeel zijn van een totaalontwerp. Over een jaar is het nieuwe van de visgraatvloer er ook wel vanaf, maar daarbij zou ik ook niet stellen dat het dan gaat 'vervelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Extera schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:49:
[...]

Thanks!

Wij hebben de radiator nodig naast de vloerverwarming, om die laatste graad te halen als het buiten -10 is, en het binnen 22 graden moet zijn in de badkamer. Zonder die radiator hebben we daar geen garantie op.

We laten hem dus wel leveren, hij wordt alleen niet opgehangen omdat we geen gaten in de tegels willen.
Als hij niet nodig blijkt, dan halen we hem weg.

En met bovenstaande constructie moeten we alsnog een aangepaste garantie ondertekenen... 8)7
Wat een BS, je kunt bij die temperaturen toch ook gewoon de Ta van WP/CV 10gr omhoog knallen.
Neem aan dat ze niet al met 55/80gr respectievelijk rekenen....

Zeker bij een WP is het heel normaal om met een stooklijn te werken, dus Ta afhankelijk van Tbuiten.
Maar daar word in de berekeningen geen rekening mee gehouden.... Maar wel goed om eens navraag naar te doen, ben eigenlijk wel benieuwd welke uitgangswaarden ze hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
We krijgen stadswarmte... misschien heeft het daar mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Hoe is de bouwactiviteit bij jullie projecten? Ik zag pas bij een appartementencomplex 80 man ofzo druk in de weer, allemaal dicht bij elkaar op meerdere verdiepingen tegelijk.

Als ik dan bij ons project kijk gaat het opzich wel gestaag voorwaarts maar zie ik wat minder drukte. Wel stuk groter project dus in totaal mss evenveel mensen aan het werk, maar per oppervlak vele malen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
@kabeltjekabel
[Afbeelding][Afbeelding]

Nice, via wat heb je dat laten doen? Wij willen wss ook zoiets als feature wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
Even een vraagje over de bijleenregeling.
Stel ik heb mijn huidige woning verkocht met een meerwaarde van €100.000,=
Dan zou dit volgens de bijleenregeling betekenen, dat ik €100.000,= moet aftrekken van mijn hypotheekschuld en ik daar hypotheekrente aftrek op krijg of het gehele bedrag aflossen op mijn nieuwe hypotheek.

Maar:
Mag ik die €100.000,= ook gebruiken om bv de keuken te kopen of de tuin van aan te leggen en het zo op die manier dus in mijn huis te steken. En deze kosten niet uit mijn bouwdepot betaal.
Hertog_Martin schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:04:
Hoe is de bouwactiviteit bij jullie projecten? Ik zag pas bij een appartementencomplex 80 man ofzo druk in de weer, allemaal dicht bij elkaar op meerdere verdiepingen tegelijk.

Als ik dan bij ons project kijk gaat het opzich wel gestaag voorwaarts maar zie ik wat minder drukte. Wel stuk groter project dus in totaal mss evenveel mensen aan het werk, maar per oppervlak vele malen minder.
Nou bij ons project is het ook een drukte. Ze stampen het ook wel uit de grond en toch ziet alles er tot nu toe erg netjes uit.
Volgende week komt de nuts, dan is het aftellen tot de oplevering.

[ Voor 41% gewijzigd door loonatick78 op 31-01-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
dubbel gepost

[ Voor 97% gewijzigd door loonatick78 op 31-01-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
loonatick78 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:47:
Even een vraagje over de bijleenregeling.
Stel ik heb mijn huidige woning verkocht met een meerwaarde van €100.000,=
Dan zou dit volgens de bijleenregeling betekenen, dat ik €100.000,= moet aftrekken van mijn hypotheekschuld en ik daar hypotheekrente aftrek op krijg of het gehele bedrag aflossen op mijn nieuwe hypotheek.

Maar:
Mag ik die €100.000,= ook gebruiken om bv de keuken te kopen of de tuin van aan te leggen en het zo op die manier dus in mijn huis te steken. En deze kosten niet uit mijn bouwdepot betaal.
Ja, je mag dit investeren in de woning. (keuken, vloer etc.) Wel goed de bonnen bewaren voor een eventuele belastingcontrole.
Pagina: 1 ... 53 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2