Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste
Acties:

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:21
Ik heb voor ons huis een paar dingen ingetekend in de tekeningen, het valt me best zwaar zo vooruit denken. Kunnen jullie misschien de tekeningen bekijken en eventueel wat tips geven? Ik denk niet dat ik een bak loze leidingen overal en nergens nodig heb, maar een extra paar ogen kan nooit kwaad. Zolder laat ik één open ruimte en het idee is dat aan de achterkant een dakkapel komt en daar de PC etc. komt te staan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Qua leidingen heb je 2 keuzes:
- Of je hele indeling al precies uitdenken en op basis daarvan wcd's, lichtpunten en schakelaars inplannen.
- Op tactische plaatsen wcd's en loze leidingen voorzien en zorgen dat je vanuit alle looproutes kunt schakelen. Loop eens in gedachten door het huis en zorg dat je bij elke ingang van een kamer een lichtschakelaar hebt.

Ik ben zelf voor optie 2 gegaan aangezien we gewoon nog niet weten hoe we alles willen hebben en ook de ruimte willen hebben voor een andere indeling op een later moment. Kost ons nu een paar duizend euro extra, maar op de totaalprijs valt het nauwelijks op.

Weet je zeker dat je in de keuken een eiland wilt? Zo op de tekening hou je nauwelijks fatsoenlijk ruimte over voor je eettafel en stoelen.

• FrankSpin
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:11
Vorige week bezoekje gebracht aan de timmerfabriek waar onze woning gefabriceerd wordt. Indrukwekkend om te zien hoe zo'n proces in zijn werking gaat.

Paar foto's voor de liefhebbers

• mister_S
Bedankt voor het meedenken. We zijn nu vrijwel zeker van de indeling dus wcd's enzo zijn daarop voorbereid (zie grote slaapkamer bijvoorbeeld.
Wat keuken betreft, we hebben een grote kookeiland altijd prachtig gevonden en nu kan het eindelijk. We houden 260cm over, vind je dat te krap? Eiland kan ook 20cm richting kastenwand opschuiven, dan blijft er wel 1m over tussen kastenwand en eiland. In de keukenzaak vonden we 120cm loopruimte net wat fijner dan 100cm.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
lonehitman schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Ja, je mag dit investeren in de woning. (keuken, vloer etc.) Wel goed de bonnen bewaren voor een eventuele belastingcontrole.
Hoe zit het met de bijleenregeling als je ook spaargeld inlegt. Stel je hebt een overwaarde van 50k en 50k spaargeld. Kan je dan eerst 50k spaargeld inleggen en dan 50k als spaargeld bewaren na de verkoop van je oude huis?

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17:55
@FrankSpin krijg je een houten woning? Welk project is dat? :)

• loonatick78
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:01
Z___Z schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Hoe zit het met de bijleenregeling als je ook spaargeld inlegt. Stel je hebt een overwaarde van 50k en 50k spaargeld. Kan je dan eerst 50k spaargeld inleggen en dan 50k als spaargeld bewaren na de verkoop van je oude huis?
Ja het maakt niet uit welk potje het komt, als je de facturen maar goed bewaard.

• Kiwi70
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:15
Z___Z schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Zolang je hypotheek niet hoger is dan de waarde van je huis min de overwaarde van je vorige woning. In jouw voorbeeld leen je 50k minder (omdat je spaargeld inbrengt). Als je overwaarde dan niet meer dan 50k is is er niets aan de hand.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
@loonatick78 er zijn dan geen facturen. Ja de facturen van de projectontwikkelaar.
@Kiwi70 thanks. Het maakt dan niet uit dat je het spaargeld bijvoorbeeld in 2020 inlegt en je huis in 2021 verkoopt na oplevering?

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-02 17:24
Hertog_Martin schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Nice, via wat heb je dat laten doen? Wij willen wss ook zoiets als feature wall.
Het behang is allemaal via de behangfabriek besteld, we zijn daar ook een dagje behangetjes gaan kijken. Volgens mij zijn die van ons vrijwel allemaal van rebel walls.

Behangen hebben we laten doen via de partij die werd aangeraden door de behangfabriek. Dat is echt top gedaan. Ik zou daar zelf niet aan beginnen maar als je hun het ziet doen lijkt het uiteraard makkelijk.

• GeeMoney
  • Laatst online: 17:49
@Extera ik zou de radiator zeker niet laten plaatsen. Bij ons zit hij er wel helaas maar hij is elektrisch in ons geval en ik heb hem nog niet eens aangesloten en temp in de badkamer blijft prima. (Warmtepomp met vloerverwarming, ook in de badkamer)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zijn er meer die Busch Jaeger Future Linear schakelmateriaal hebben? Ik vind dit wel mooi strak, maar wat je op alle foto's op internet niet ziet, en wat ik een beetje vreemd vind, is dat de wcd-afdekplaatjes wat naar voren steken uit het afdekraam. Is dat normaal?

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 25-02 15:18
woekele schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:14:
Zijn er meer die Busch Jaeger Future Linear schakelmateriaal hebben? Ik vind dit wel mooi strak, maar wat je op alle foto's op internet niet ziet, en wat ik een beetje vreemd vind, is dat de wcd-afdekplaatjes wat naar voren steken uit het afdekraam. Is dat normaal?
Wij hebben dit schakelmateriaal ook en het steekt idd wat naar voren. Zit er naar te kijken door jouw post, maar moet je eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan of dat het storend is. Wij vinden het idd gewoon mooi strak schakelmateriaal. Ik weet niet of dat standaard is maar bij ons brandt er in elke schakelaar ook nog een minuscuul groen ledje, wat het wel makkelijk maakt om in het donker het knopje te vinden.

• baronruud
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
poosie schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Wij hebben dit schakelmateriaal ook en het steekt idd wat naar voren. Zit er naar te kijken door jouw post, maar moet je eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan of dat het storend is. Wij vinden het idd gewoon mooi strak schakelmateriaal. Ik weet niet of dat standaard is maar bij ons brandt er in elke schakelaar ook nog een minuscuul groen ledje, wat het wel makkelijk maakt om in het donker het knopje te vinden.
Hier ook, en valt me nu pas op idd.

• DaFreakR
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-02 17:48
GeeMoney schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 08:44:
@Extera ik zou de radiator zeker niet laten plaatsen. Bij ons zit hij er wel helaas maar hij is elektrisch in ons geval en ik heb hem nog niet eens aangesloten en temp in de badkamer blijft prima. (Warmtepomp met vloerverwarming, ook in de badkamer)
Of je laat hem gewoon plaatsen en gebruikt hem als handdoekenrek :)

• loonatick78
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:01
DaFreakR schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Of je laat hem gewoon plaatsen en gebruikt hem als handdoekenrek :)
Ja dat doen wij ook. Is nog best wel mooie designradiator.

• Friemel
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 21:06
Deze designradiator (Vasco ONI EL) komt in onze nieuwe badkamer. Dat ding links aan de muur dus. :')

• mister_S
Hoe hebben jullie een elektrapunt voor een later aan te sluiten spiegelkast in de badkamer geregeld? Is er een gouden standaard wat betreft WCD hoogte? Ik kan natuurlijk achteraf moeilijk lopen frezen in een betegelde muur. Standaard zit er een dubbele WCD op 1.05m hoogte waar origineel de wastafel komt te staan (deze nemen we niet).

mister_S wijzigde deze reactie 01-02-2020 19:30 (20%)

• GeeMoney
mister_S schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:28:
Hoe hebben jullie een elektrapunt voor een later aan te sluiten spiegelkast in de badkamer geregeld? Is er een gouden standaard wat betreft WCD hoogte? Ik kan natuurlijk achteraf moeilijk lopen frezen in een betegelde muur. Standaard zit er een dubbele WCD op 1.05m hoogte waar origineel de wastafel komt te staan (deze nemen we niet).
Ik heb de gemiddelde ooghoogte aangehouden van mijn vrouw en mijzelf. Hij zit bij mij dus op 1.70m. Dan dekt hij namelijk toch altijd af.

GeeMoney wijzigde deze reactie 01-02-2020 19:36 (3%)

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:46
Wij wilden spotjes in het verlaagd plafond. Nu geeft vrouwlief aan dat ze eigenlijk alleen in de keuken wilt, ook prima. Maar bij ons is er om de 60cm een sleuf in het plafond. Kan dit ook gewoon dichtgesmeerd worden en het plafond netjes afwerken of moet het dan toch verlaagd worden in de gehele benedenverdieping?

Bravertal wijzigde deze reactie 01-02-2020 20:02 (5%)

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:19

MadEgg

Tux is lievvv

mister_S schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:28:
Heb je daar niet al wat? Onze standaardbadkamer had geen spiegelkast maar wel een lichtpunt boven de wastafel, op +- 2 meter hoogte. Die heb ik gebruikt om de spiegelkast van prik te voorzien. Meeste bouwtekeningen die ik gezien heb hadden een lichtpunt boven de wastafel, logische plek ook wel.

Tja

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 08:22
Bravertal schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:02:
Wij wilden spotjes in het verlaagd plafond. Nu geeft vrouwlief aan dat ze eigenlijk alleen in de keuken wilt, ook prima. Maar bij ons is er om de 60cm een sleuf in het plafond. Kan dit ook gewoon dichtgesmeerd worden en het plafond netjes afwerken of moet het dan toch verlaagd worden in de gehele benedenverdieping?
Die sleuven kun je dicht (laten) zetten, maar dat zal vrijwel altijd gaan scheuren in de loop van de tijd als de woning zich gaat zetten. Houd er dus rekening mee dat dit over een paar jaar nog een keer moet.

• Scr33x0r
  • Laatst online: 16:33
mister_S schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:18:
Bedankt voor het meedenken. We zijn nu vrijwel zeker van de indeling dus wcd's enzo zijn daarop voorbereid (zie grote slaapkamer bijvoorbeeld.
Wat keuken betreft, we hebben een grote kookeiland altijd prachtig gevonden en nu kan het eindelijk. We houden 260cm over, vind je dat te krap? Eiland kan ook 20cm richting kastenwand opschuiven, dan blijft er wel 1m over tussen kastenwand en eiland. In de keukenzaak vonden we 120cm loopruimte net wat fijner dan 100cm.
Kijk voor de gein mijn posts in het keukentopic eens. Hangt ook beetje af van je tafel en stoelen en of je bijv eet bank wilt. 260 is krap met ook nog loop ruimte. Het kan denk ik net, maar dan moet je stoelen inschuiven als je er langs wilt lopen. 3m is te doen, wij houden nu ongeveer 3.20 over geloof ik.

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• mister_S
We gaan voor een eetbank aan de muurkant omdat het wat anders is en behoorlijk lekker zit ook. Als ik zo op internet lees 'win' je daar 40cm mee t.o.v. stoelen. Ik kan ook het eiland 20cm naar de kastenwand toe schuiven, maar 1m doorloop vond ik zelf best krap. Moeilijk keuzes maken, vooral omdat het huis er nog niet eens staat.

• Repsect
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:23
mister_S schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:18:
mister_S schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:41:
We gaan voor een eetbank aan de muurkant omdat het wat anders is en behoorlijk lekker zit ook. Als ik zo op internet lees 'win' je daar 40cm mee t.o.v. stoelen. Ik kan ook het eiland 20cm naar de kastenwand toe schuiven, maar 1m doorloop vond ik zelf best krap. Moeilijk keuzes maken, vooral omdat het huis er nog niet eens staat.
Wij hebben een vrij smalle woning van 480cm breed (binnenmaat) met ook een kookeiland. We hebben de kastenwand aan de zijkant van het kookeiland geplaatst, waardoor een kookeiland mogelijk werd. Een kastenwand is 60cm diep, waarmee de vrije ruimte -in de breedte- in onze keukens gelijk zijn.

De afstanden in de breedte zijn bij ons:
  • Muur naar kookeiland: 90cm;
  • Kookeiland: 100cm;
  • Kookeiland naar eettafel: 122cm;
  • Eettafel: 100cm;
  • Eettafel naar muur (met de eetbank er tussen): 68cm.
De ruimte tussen het kookeiland en de eettafel is prettig en zou ik niet kleiner maken. Je kan op deze manier de stoel naar achteren zetten en er toch nog achterlangs lopen. Ook hoef je op deze manier niet bang te zijn dat de stoel tegen de kastjes van het kookeiland aangeschoven worden (denk aan bezoek of kinderen).

De ruimte tussen het kookeiland en muur (in jouw geval kastenwand) is voldoende en je kan nog net achterelkaar door lopen. Meer ruimte is natuurlijk prettig, maar is naar mijn mening ondergeschikt aan de ruimte tussen het kookeiland en de eettafel.

Verder nog een tip om de plafondlichtpunten recht boven het kookeiland en eettafel te laten maken, indien mogelijk natuurlijk.

En nog een tip dat niets met de keuken te maken heeft: Kijk of je de inblaasventielen van de WTW-unit kan verplaatsen naar boven het tv-meubel. Bij mij hangt één inblaasventiel boven de bank en dat is in de winter toch niet helemaal lekker.

Repsect wijzigde deze reactie 02-02-2020 20:10 (5%)

Signature

• mister_S
@Repsect Dank! Als ik het goed begrijp heb jij dus 2.9m tussen eiland en muur? Dit zet me wel aan het denken, zelfs met 30cm ruimer dan bij ons ziet het eruit alsof het net kan. Ik denk dat ik de doorloop kastenwand/eiland dan maar 1m ga doen i.p.v. 1.2m. Lijkt erop dat de ruimte gewoon niet breed genoeg is daarvoor. Lamp die boven eettafel komt is op 1.5m van de muur, als ik het goed reken is 1.2m beter dan (70cm vanaf muur + 50cm midden van tafel). Daar had ik niet eens aan gedacht eigenlijk.
Ventielen voor MV kunnen helaas niet verplaatst worden. Er komt een extra in- en uitblaas ventiel i.v.m. uitbouw, verder kan er niets aan veranderd worden. Zelfs een extra inblaasventiel op zolder kon helemaal niet :(

• Repsect
@mister_S Klopt, tussen kookeiland en muur -waar de eettafel tussen staat- is bij ons 2,9m. Is voldoende, maar kleiner zou ik echt niet doen.

Lamp boven de eettafel inderdaad op 1,2m hangen als je een eetbank doet. Uiteraard afhankelijk van de diepte van de bank, maar je moet ergens vanuit gaan.
Vergeet ook het lichtpunt boven je kookeiland niet. Het is prettig om op je werkblad het licht van rechtboven te hebben, anders sta je (weliswaar minimaal) in je eigen schaduw te werken.

Signature

• Farmerwood
  • Niet online
@mister_S Die foto van @Repsect bevestigd idd mooi mijn eerdere opmerking over de ruimte die je over houdt voor je eettafel.

De interieurbouwer/keukenboer die onze keuken heeft getekend adviseerde ons om 100 cm tussen het eiland en de kastenwand te doen. Dat is voldoende, geeft de mogelijkheid om je om te draaien en direct van werkblad tot boven je pannen te bewegen en vooral adviseerde ze minimaal 3m voor de eettafel plus looppad.

Voor mijn eigen huis hebben we ook alleen nog maar de tekeningen en is het dus lastiger om er een voorstelling bij te maken.
Onze keuken wordt 570cm breed. Kastenwand van 61 cm + 100 cm tussenruimte + 100 cm kookeiland komt 0- 260 cm. We houden dus zelf +/- 300-310 cm over voor de eettafel.
De foto van @Repsect stelt mij ook meteen gerust dat de keus voor een bank aan een kant van de tafel wel een goede is.

Wat betreft de mechanische ventilatie. Die kon bij ons eerst ook echt niet verplaatst worden. Was echt onmogelijk. Tot iemand zich ineens bedacht dat de leiding ervan door de kanaalplaat loopt en het dus prima mogelijk is om hem binnen die kanaalplaat te verschuiven.
Bij ons kon de afzuiging daardoor gelukkig nu ipv boven de eettafel toch vlak naast het formuis komen. Niet helemaal op de ideale plek, maar in ieder geval op een veel betere plek.

• mister_S
Ik heb net de keukenboer een bericht gestuurd met de mededeling dat ze de aannemer moeten informeren. Ik denk dat de aansluitpunt voor de afzuigkap ook moet opschuiven. Sinds de jacht op een keuken behoorlijk zitten tobben hierover, maar de ruimte voor een grote eettafel weegt toch zwaarder. 260cm is best klein als je lekker wilt zitten aan de tafel helaas. Bedankt @Repsect voor de foto!

• Blihi
Wij hebben van het weekend maar eens even het initiatief genomen om alle elektra in de woning te fotograferen. Het hek stond open en dat was een mooie gelegenheid om even naar binnen te gaan.

Ondanks de vele discussies met aannemer, uitvoerder en elektricien is het nog steeds niet correct. Het is echt bedroevend hoe onzorgvuldig er gewerkt wordt en hoe er steeds dingen ongevraagd gewijzigd worden waar wel voor betaald is.

Ik heb een uitgebreide, boze mail gestuurd naar de aannemer met foto's van hoe ik het wil hebben.

• JimSR
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 25-02 15:54
Kiwi70 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:40:
[...]

Zolang je hypotheek niet hoger is dan de waarde van je huis min de overwaarde van je vorige woning. In jouw voorbeeld leen je 50k minder (omdat je spaargeld inbrengt). Als je overwaarde dan niet meer dan 50k is is er niets aan de hand.
Je hypotheek mag wel hoger zijn dan de waarde van je huis min de overwaarde van je vorige woning. Je mag dan alleen geen rente over dat deel aftrekken van de belasting. Niemand verplicht je om je gehele overwaarde in het volgende huis te stoppen.

JimSR wijzigde deze reactie 03-02-2020 08:48 (6%)

• Kiwi70
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:15
JimSR schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:48:
Je hypotheek mag wel hoger zijn dan de waarde van je huis min de overwaarde van je vorige woning. Je mag dan alleen geen rente over dat deel aftrekken van de belasting. Niemand verplicht je om je gehele overwaarde in het volgende huis te stoppen.
Je hebt helemaal gelijk, maar zo interpreteerde ik de vraag niet.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

poosie schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:59:
[...]
Ik weet niet of dat standaard is maar bij ons brandt er in elke schakelaar ook nog een minuscuul groen ledje, wat het wel makkelijk maakt om in het donker het knopje te vinden.
Hmmm... als ik zoek naar schakelwip met een lens in de future linear-lijn lijken deze altijd rood. Vreemd dat jij groen hebt. Njah, ik zie wel als ze bezorgd worden...

• poosie
woekele schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:25:
[...]

Hmmm... als ik zoek naar schakelwip met een lens in de future linear-lijn lijken deze altijd rood. Vreemd dat jij groen hebt. Njah, ik zie wel als ze bezorgd worden...
We hebben het in combinatie met zo'n huisbesturingssysteem (Slim wonen van Heijmans). Misschien zit t 'm daar in... Bevalt overigens goed!

poosie wijzigde deze reactie 03-02-2020 19:33 (3%)

• GeeMoney
Nu onze woning helemaal op orde is zit ik nog met een oprit van 16x6 meter. Nu heeft mijn vrouw natuurlijk weer iets op het interwebs gezien en ik ben inmiddels op zoek naar partijen die dat zouden kunnen leveren maar ik zit ook een beetje met de ondergrond. Zijn er hier wellicht tips?

Het idee is om grote beton(?) platen te nemen van het liefst 4x2 meter zoals onderstaand voorbeeld:

Eisen zijn wel dat er:
- zwaar vervoer overheen moet kunnen .(2600kg +)
- Ze het liefst een witte uitstraling zoekt
- Niet glad is met een beetje regen

Situatie nu:

Mijn erf loopt naast de garage nog 2m door. Totale breedte is dus 6m en van begin van de tuin tot aan de garage is 16m.

GeeMoney wijzigde deze reactie 03-02-2020 20:21 (6%)

• Friemel
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 21:06
@GeeMoney 400x200 is volgens mij geen gangbare maat, ik zie vaak 200x200. Ik heb betonplaten gezien waarin groeven worden geslepen, zodat het tegels lijken. Die lijken mij wel netjes en onderhoudsarm.
Als je een standaarddikte van 14cm dik neemt, dan kan er wel 15 ton op.

• GeeMoney
Friemel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:45:
@GeeMoney 400x200 is volgens mij geen gangbare maat, ik zie vaak 200x200. Ik heb betonplaten gezien waarin groeven worden geslepen, zodat het tegels lijken. Die lijken mij wel netjes en onderhoudsarm.
Als je een standaarddikte van 14cm dik neemt, dan kan er wel 15 ton op.
We gaan liever voor een langwerpige vorm. Dan kom ik uit op 200x150 of 200x100 .
Mocht het een dergelijke maat worden dan zal ik dus 2 banen creëren en tussen de platen wil ik dan 50cm ruimte houden en dan de volgende platen denk ik. Dan blijft het toch ook een beetje speels voor mijn idee. En het grind/split laat ik dan ietsje verdiept liggen tov de platen denk ik zodat je ze niet te snel over de platen heen rijdt/veegt what ever.
Ken je toevallig ook goede adressen voor dergelijke platen? Ik heb nu 3 aanbieders op internet gevonden maar lijken ook wel industriële leveranciers voor op een bouwplaats. :D

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
@GeeMoney volgens mij moet je zulke grote oppervlakken als een betonnen vloer laten storten in op maat gemaakte bekisting. Maar hoor het graag als je een alternatief hebt. Hier denk ik ook aan een betonnen oprit.

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:18
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:06:
[...]

We gaan liever voor een langwerpige vorm. Dan kom ik uit op 200x150 of 200x100 .
Mocht het een dergelijke maat worden dan zal ik dus 2 banen creëren en tussen de platen wil ik dan 50cm ruimte houden en dan de volgende platen denk ik. Dan blijft het toch ook een beetje speels voor mijn idee. En het grind/split laat ik dan ietsje verdiept liggen tov de platen denk ik zodat je ze niet te snel over de platen heen rijdt/veegt what ever.
Ken je toevallig ook goede adressen voor dergelijke platen? Ik heb nu 3 aanbieders op internet gevonden maar lijken ook wel industriële leveranciers voor op een bouwplaats. :D
Ter plekke storten?
Dan tegel motief of iets dergelijks er in tekenen/trekken. Op YouTube staan genoeg filmpjes er over

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

poosie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:29:
[...]

We hebben het in combinatie met zo'n huisbesturingssysteem (Slim wonen van Heijmans). Misschien zit t 'm daar in... Bevalt overigens goed!
is dat free@home? Deze?

• jos5223
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:02
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Hier in de buurt (paardskerkhofweg in Den Bosch) liggen ook een aantal van die platen, zonder veel detail wel te herkennen in Google maps. Wat me daar opvalt is dat bij in/uitritten al enkele platen gebroken zijn. Dus ik zou je mee willen geven goed naar de ondergrond of bewapening te kijken! Je vrouwlief heeft wel smaak, moet ook gezegd :+

• GeeMoney
@Hoijong ik heb ze “compleet” dus gezien maar nog geen prijzen binnen. En maximale maten lijken dan op ongeveer 200x200 of 200x150/100 uit te komen. Die van mijn foto zijn denk ik 400x200 en wellicht dus zelf gestort ook.
@The Fatal zelf storten is wellicht een optie maar met “zelf” bedoel ik dan wel een bouwer/leverancier/partij :p .

De complete platen hebben ook iets van bewapening en druklast en punt belastingen dus ik mag toch aannemen dat die niet snel scheuren of breken. Iets wat ik met zelf storten wel zou verwachten eigenlijk, dan moet er toch ook iets van bewapening in ofzo?

• Hoijong
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:40:
@Hoijong ik heb ze “compleet” dus gezien maar nog geen prijzen binnen. En maximale maten lijken dan op ongeveer 200x200 of 200x150/100 uit te komen. Die van mijn foto zijn denk ik 400x200 en wellicht dus zelf gestort ook.
@The Fatal zelf storten is wellicht een optie maar met “zelf” bedoel ik dan wel een bouwer/leverancier/partij :p .

De complete platen hebben ook iets van bewapening en druklast en punt belastingen dus ik mag toch aannemen dat die niet snel scheuren of breken. Iets wat ik met zelf storten wel zou verwachten eigenlijk, dan moet er toch ook iets van bewapening in ofzo?
Ik bedoelde die grote inderdaad. Je maakt een bekisting met wapening voor dat soort oppervlaktes bij mijn weten.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:20:
Nu onze woning helemaal op orde is zit ik nog met een oprit van 16x6 meter. Nu heeft mijn vrouw natuurlijk weer iets op het interwebs gezien en ik ben inmiddels op zoek naar partijen die dat zouden kunnen leveren maar ik zit ook een beetje met de ondergrond. Zijn er hier wellicht tips?

Het idee is om grote beton(?) platen te nemen van het liefst 4x2 meter zoals onderstaand voorbeeld:

[Afbeelding: betonplaten-voorbeeld]
Die constructie zoals bij dat huis lijkt me best wel waardeloos rijden... Hoe vaker je er overheen rijdt, hoe verder dat grind tussen de platen opzij gedrukt zal worden, toch? Dus de 'geul' tussen de platen dat er nu al is wordt langzaamaan steeds dieper (en het is nu al iets om heel langzaam overheen te gaan) en moet je met een beetje pech iedere paar maanden weer bij elkaar harken. Verder vind ik grind irritant om op te lopen en is het ook onpraktisch als je een keer met een (steek)karretje ofzo er overheen wilt.

Na een paar jaar, als het allemaal flink ingeklonken is zal het wellicht meevallen, maar in het begin?

Hoedanook; belangrijkste punt is dat je de praktische aspecten ook nog zou moeten beoordelen :P
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:40:
ik heb ze “compleet” dus gezien maar nog geen prijzen binnen. En maximale maten lijken dan op ongeveer 200x200 of 200x150/100 uit te komen.
Je hebt sowieso van die platen die gebruikt worden voor tijdelijke wegen; die zijn in ieder geval heel stevig. Bij het Tweakers-kantoor liggen ze er al 10 jaar als 'tijdelijke' weg en daar is aardig wat vrachtverkeer overheen gegaan, volgens mij is er geen enkele plaat gebroken (maar ze zitten natuurlijk ook ingeklemd, tussen andere platen)... Let wel op dat daar standaard twee gaten voor het hijsen in zitten en die bij 'ons' hebben metalen omhullingen. Dus ze zijn nog een stuk meer industrieel dan degenen die jij op die foto toont ;)

Dus los laten storten kan wel mooier zijn.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Hoijong
  • Nu online
@ACM Als je grindplaten/matten/roosters gebruikt ligt die grind kaarsrecht en blijft die ook op z'n plek.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:00:
[...]

Die constructie zoals bij dat huis lijkt me best wel waardeloos rijden... Hoe vaker je er overheen rijdt, hoe verder dat grind tussen de platen opzij gedrukt zal worden, toch? Dus de 'geul' tussen de platen dat er nu al is wordt langzaamaan steeds dieper (en het is nu al iets om heel langzaam overheen te gaan) en moet je met een beetje pech iedere paar maanden weer bij elkaar harken. Verder vind ik grind irritant om op te lopen en is het ook onpraktisch als je een keer met een (steek)karretje ofzo er overheen wilt.

Na een paar jaar, als het allemaal flink ingeklonken is zal het wellicht meevallen, maar in het begin?

Hoedanook; belangrijkste punt is dat je de praktische aspecten ook nog zou moeten beoordelen :P

[...]

Je hebt sowieso van die platen die gebruikt worden voor tijdelijke wegen; die zijn in ieder geval heel stevig. Bij het Tweakers-kantoor liggen ze er al 10 jaar als 'tijdelijke' weg en daar is aardig wat vrachtverkeer overheen gegaan, volgens mij is er geen enkele plaat gebroken (maar ze zitten natuurlijk ook ingeklemd, tussen andere platen)... Let wel op dat daar standaard twee gaten voor het hijsen in zitten en die bij 'ons' hebben metalen omhullingen. Dus ze zijn nog een stuk meer industrieel dan degenen die jij op die foto toont ;)

Dus los laten storten kan wel mooier zijn.
Stelconplaten. Maar denk dat in dit geval ter plekke storten idd de beste optie is. Enige uitdaging is dan om een echt strakke bovenkant te krijgen.

• kevinvi
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 08:28
Gisteren hebben wij een eerste gesprek gehad met de bouwbegeleider van onze nog nieuw te bouwen 2 kapper. Gelijk waren er al een aantal zaken die ineens anders zijn dan besproken zijn met de makelaar voor/tijdens de aankoop.

Het gaat om een gasloze woning met lucht warmtepomp, inductieplaat, etc. Besproken is dat we dan voor 3x25A zouden gaan, nu geeft de aannemer aan dat geen enkele installateur dit accepteert.
Nu zijn we dus verplicht om voor de 3x35a aansluiting te gaan, maw. 600 euro meer per jaar aan Enexis kwijt....

De 180L boiler die ter sprake kwam en waarbij ze met alle liefde een 300L boiler konden aanbieden tegen uiteraard een fikse meerprijs maar van een Douche WTW hadden ze nog nooit gehoord.

Om heel eerlijk te zijn geen heel prettige eerste ervaring met de aannemer... ;w

Is er iemand die ervaring heeft met eenzelfde situatie waarin er discussie was over de aansluiting ivm het aantal grootverbruikers in huis?

• mister_S
Dat er verschillen zijn tussen wat de makelaar heeft gezegd en de kopersbegeleider, herken ik. We hebben wel mooi een excuus email gekregen van de makelaar, maar dat verandert niets aan de situatie helaas. Ik denk niet dat dit de schuld van de aannemer is, bij ons was de kopersbegeleider duidelijk over de zeik.
Wat betreft aansluiting, reken op een bak redelijk vage info. Ik wacht nog steeds op informatie waar ik een maand geleden om vroeg, redelijk basic dingen moet ik zeggen. Zoals de kopersbegeleider zo mooi bij ons heeft gezegd: "het komt allemaal goed en het wordt een mooi huis". Probleem is dat er weinig te zeiken valt, je wilt het huis en er zijn tig andere kandidaten als je het niet wilt.
Wel moet ik zeggen dat de begeleider bij ons redelijk duidelijk en best eerlijk is. We hebben een paar mooie tips gekregen en zelfs een paar adresjes waar sommige optionele dingen een stuk goedkoper kunnen (wel na oplevering uiteraard).
Ter referentie, het gaat bij ons om een vrij dure eindfase van een project, 90% was verkocht binnen 3 weken.

mister_S wijzigde deze reactie 04-02-2020 13:12 (5%)

• Blihi
kevinvi schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:50:
Gisteren hebben wij een eerste gesprek gehad met de bouwbegeleider van onze nog nieuw te bouwen 2 kapper. Gelijk waren er al een aantal zaken die ineens anders zijn dan besproken zijn met de makelaar voor/tijdens de aankoop.

Het gaat om een gasloze woning met lucht warmtepomp, inductieplaat, etc. Besproken is dat we dan voor 3x25A zouden gaan, nu geeft de aannemer aan dat geen enkele installateur dit accepteert.
Nu zijn we dus verplicht om voor de 3x35a aansluiting te gaan, maw. 600 euro meer per jaar aan Enexis kwijt....

De 180L boiler die ter sprake kwam en waarbij ze met alle liefde een 300L boiler konden aanbieden tegen uiteraard een fikse meerprijs maar van een Douche WTW hadden ze nog nooit gehoord.

Om heel eerlijk te zijn geen heel prettige eerste ervaring met de aannemer... ;w

Is er iemand die ervaring heeft met eenzelfde situatie waarin er discussie was over de aansluiting ivm het aantal grootverbruikers in huis?
Discussie over de aansluitingen? U riep?

Ik mag morgen voor de tweede keer met de elektricien door het huis om hem te wijzen op de zaken die hij niet conform tekening/specificatie heeft uitgevoerd zodat hij dat kan herstellen voordat de dekvloer er in gaat. Ik heb al vrij duidelijk tegen de aannemer gezegd dat het niet mijn taak is om dit te doen, maar ik doe het liever zelf, want de uitvoerder kijkt helemaal nergens naar.

Het is natuurlijk jouw huis, dus uiteindelijk moet de bouwer doen wat jij wilt. Maar, het moet wel volgens de normen. Als de verbruikers teveel vermogen vragen, dan moet je goed nadenken over de aansluitingen. Je zult moeten kijken welke verbruikers er zijn en hoeveel die tegelijk verbruiken. Op 2x25A kun je 17,2 kW verbruiken. Daar zit je overheen als een 7,4 kW kookplaat tegelijk met een 11 kW autolaadpaal tegelijk aan staat.

Ik zou in eerste instantie wel proberen voet bij stuk te houden. De installateur gaat graag naar 3x35A, omdat hij dan niet meer hoeft na te denken over de verdeling van de eindgroepen over de fases. Er is toch op iedere fase wel genoeg vermogen....

Je kunt natuurlijk ook altijd achteraf de aansluiting terug laten zetten naar 3x25A door de netbeheerder, zolang er geen 20A of 25A eindgroepen achter de hoofdaansluiting zitten. Dat verdien je snel genoeg terug.

• bbbrumbrum
  • Niet online

Enige echte grootverbruiker is een EV lader, de rest (oven, inductie) piekt enkel met opwarmen mss.
5kW WP'tje doet ook maar 2-3000W max als 't echt koud is, die zou bij wijze van spreke gewoon op een stopcontact kunnen.
Of zijn ze van plan alles met een 25kW doorstromer te fixen? Ja, zonder DWTW heb je dat wel nodig dan...

Zou lekker meteen een aansluitwijziging in mijnaansluiting.nl aanvragen voor de dag na de opleverdatum.
Het is zonde van je geld, maar het wijzigen van de aansluiting is wss goedkoper dan 1 jaar 3x35A vastrecht betalen.

Er zijn genoeg mensen die deze appatuur op een enkelfase (1x40, scheelt weer een paar tientjes voor de bouwer) aansluiting hebben zitten, dat is dan ook weer niet ideaal, maar deze aannemer is weer de andere kant op doorgeslagen.

• Liquorice
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 25-02 08:24
Wij hebben gisteren vooroplevering gehad van ons huis. Van tevoren hadden we al een aantal punten opgeschreven en na afloop hadden we 65 opleverpunten. Ik vind dat best veel, weet niet hoe het bij jullie zat?

Natuurlijk zijn de meeste punten makkelijk te verhelpen: andere deur dan besteld, afwerking plafonds, krasjes etc. Maar ook wel een paar grotere dingen: tegels die in één hoek omhoog staan in de badkamer, losse traptreden etc. Waar ik wel benieuwd naar ben: waren bij jullie de meeste punten verholpen tijdens de oplevering? Of begin je dan eigenlijk weer met hetzelfde lijstje?

Wij moeten nu nog twee weken geduld hebben, het aftellen begint!

• kevinvi
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 08:28
Blihi schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Discussie over de aansluitingen? U riep?

Ik mag morgen voor de tweede keer met de elektricien door het huis om hem te wijzen op de zaken die hij niet conform tekening/specificatie heeft uitgevoerd zodat hij dat kan herstellen voordat de dekvloer er in gaat. Ik heb al vrij duidelijk tegen de aannemer gezegd dat het niet mijn taak is om dit te doen, maar ik doe het liever zelf, want de uitvoerder kijkt helemaal nergens naar.

Het is natuurlijk jouw huis, dus uiteindelijk moet de bouwer doen wat jij wilt. Maar, het moet wel volgens de normen. Als de verbruikers teveel vermogen vragen, dan moet je goed nadenken over de aansluitingen. Je zult moeten kijken welke verbruikers er zijn en hoeveel die tegelijk verbruiken. Op 2x25A kun je 17,2 kW verbruiken. Daar zit je overheen als een 7,4 kW kookplaat tegelijk met een 11 kW autolaadpaal tegelijk aan staat.

Ik zou in eerste instantie wel proberen voet bij stuk te houden. De installateur gaat graag naar 3x35A, omdat hij dan niet meer hoeft na te denken over de verdeling van de eindgroepen over de fases. Er is toch op iedere fase wel genoeg vermogen....

Je kunt natuurlijk ook altijd achteraf de aansluiting terug laten zetten naar 3x25A door de netbeheerder, zolang er geen 20A of 25A eindgroepen achter de hoofdaansluiting zitten. Dat verdien je snel genoeg terug.
Ik heb een auto die 2 fasen zou kunnen laden in totaal 22kw maar dat zou met loadbalancing naar mijn idee prima afgestemd moeten kunnen worden op de overige gebruikers in het huis. De 30KW die er in moet hoeft er ook niet in 1.5u in te zitten.
*Over die auto heb ik het overigens helemaal niet met hun gehad.

Verder komt er een "basis" Bora inductiekookplaat in met recirculatie afzuiging, een oven en de warmtepomp is het enige waar zij in principe rekening mee zouden hoeven houden.

Lijkt me sterk dat er daarom direct naar 3x35 gekeken moet worden...
mister_S schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:56:
Dat er verschillen zijn tussen wat de makelaar heeft gezegd en de kopersbegeleider, herken ik. We hebben wel mooi een excuus email gekregen van de makelaar, maar dat verandert niets aan de situatie helaas. Ik denk niet dat dit de schuld van de aannemer is, bij ons was de kopersbegeleider duidelijk over de zeik.
Wat betreft aansluiting, reken op een bak redelijk vage info. Ik wacht nog steeds op informatie waar ik een maand geleden om vroeg, redelijk basic dingen moet ik zeggen. Zoals de kopersbegeleider zo mooi bij ons heeft gezegd: "het komt allemaal goed en het wordt een mooi huis". Probleem is dat er weinig te zeiken valt, je wilt het huis en er zijn tig andere kandidaten als je het niet wilt.
Wel moet ik zeggen dat de begeleider bij ons redelijk duidelijk en best eerlijk is. We hebben een paar mooie tips gekregen en zelfs een paar adresjes waar sommige optionele dingen een stuk goedkoper kunnen (wel na oplevering uiteraard).
Ter referentie, het gaat bij ons om een vrij dure eindfase van een project, 90% was verkocht binnen 3 weken.
Ik denk ook echt dat het in dit geval puur aan de bouwbegeleider ligt, we gaan het zien wat dat verder nog aan discussies oplevert. |:(
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Enige echte grootverbruiker is een EV lader, de rest (oven, inductie) piekt enkel met opwarmen mss.
5kW WP'tje doet ook maar 2-3000W max als 't echt koud is, die zou bij wijze van spreke gewoon op een stopcontact kunnen.
Of zijn ze van plan alles met een 25kW doorstromer te fixen? Ja, zonder DWTW heb je dat wel nodig dan...

Zou lekker meteen een aansluitwijziging in mijnaansluiting.nl aanvragen voor de dag na de opleverdatum.
Het is zonde van je geld, maar het wijzigen van de aansluiting is wss goedkoper dan 1 jaar 3x35A vastrecht betalen.

Er zijn genoeg mensen die deze appatuur op een enkelfase (1x40, scheelt weer een paar tientjes voor de bouwer) aansluiting hebben zitten, dat is dan ook weer niet ideaal, maar deze aannemer is weer de andere kant op doorgeslagen.
Ik heb vandaag de vraag terug gesteld mbt. het vermogen van de warmtepomp. Dan even doorrekenen en hopelijk kan ik dan aantonen dat ze niet op het juiste spoor zitten.

Als je bij het bouwen van een EPC0 woning geen DWTW plaatst maar wel gelijk een 300l Boiler aanbiedt zit je denk ik sowieso niet op het juiste spoor.

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 15:36
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Volgens mij kun je bij laden instellen dat je laadpaal op een bepaald tijdstip gaat laten om dit juist te voorkomen; geloof dat het dynamic load balacing heet ?

S'nachts hebben de meeste mensen hun oven niet aan en kan de auto dus probleemloos laden. En de meeste modellen zijn met enkele uren vol dus bijv. laden starten om 23.00 en de volgende ochend is je auto vol.

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 25-02 18:32
Lijkt me wel een mooie vloer! Mag ik vragen wat het is (parket, tegel, ...?), hoe die heet, en waar je die kocht? :)

• poosie

• SPT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-02 20:10
Zijn er meer mensen die plafondhoge deuren hebben? Ik moet er nog wel even aan wennen (vind het wel wat anders dan anders staan), maar vind het op zich niet lelijk. En hebben jullie dan wel/geen (klein) ruitje (met matglas uiteraard) aan de bovenkant van de deuren in de WC's en/of badkamer?

• D.deJong
  • Laatst online: 17:58
SPT schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:23:
Zijn er meer mensen die plafondhoge deuren hebben? Ik moet er nog wel even aan wennen (vind het wel wat anders dan anders staan), maar vind het op zich niet lelijk. En hebben jullie dan wel/geen (klein) ruitje (met matglas uiteraard) aan de bovenkant van de deuren in de WC's en/of badkamer?
Hoe bedoel je precies? Een deur tot aan het plafond of een deur met een bovenlicht?
En deur van bijv 250cm hoog helemaal tot aan het plafond zie niet vaak in de seriematige bouw.

• SPT
  • Laatst online: 24-02 20:10
D.deJong schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Hoe bedoel je precies? Een deur tot aan het plafond of een deur met een bovenlicht?
En deur van bijv 250cm hoog helemaal tot aan het plafond zie niet vaak in de seriematige bouw.
Ja, dus de deuren zijn ruim 2,50m hoog, zonder bovenlicht of afdekplaat. Het betreft Berkvens Verdi deuren (deze). De deur van de hal naar de woonkamer vervang ik door een exemplaar met vier ruiten, en ik denk in de WC's over een exemplaar met smal ruitje (dat wordt dan de Verdi 911). Het betreft een vrijstaande woning binnen een klein project.

• Dronium
  • Laatst online: 25-02 23:00
Ik had de aannemer gevraagd om een douche WTW, en daar ook een prijs voor gekregen. Later een mail dat zijn installateur die niet wou plaatsen omdat "dat geen nut heeft en toch niets op levert".
Mijn antwoord: De mening van jouw installateur intereseert me niet. De douche WTW moet geplaatst worden.
Ben benieuwd hoe het gaat aflopen. . .

Heb de aannemer al enkele malen aanbevolen om voor zijn volgende project een andere installateur te zoeken. Hun kennis over warmtepompen lag ergens tussen bedroevend en nihil. Geen enkele vraag werd inhoudelijk beantwoord, verder een véél te hoge prijs en zwaar oversized.
De WP wordt dus door een ander geplaatst :).

• mister_S
@Dronium wat heb je als meerprijs moeten betalen voor een douche WTW? Hier krijgen we er ook geen en volgens de bouwer is het inderdaad omdat het niet veel oplevert gezien de relatief efficiente verwarming van een WP. Als ik op internet een paar berekeningen zoek lijkt het voor een gezin een paar tientjes in elektriciteit te schelen.

• Dronium
  • Laatst online: 25-02 23:00
@mister_S mijn Douche WTW staat op de meerwerkofferte voor € 495,- (inclusief BTW)

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Zo hieronder dan eindelijk mijn bijdrage. Heb ontzettend veel gehad aan alle informatie in dit topic en de eerdere delen! Zonder jullie was mijn nieuwe woning een schim van wat het nu zal zijn. Met name uit dit topic inspiratie gehaald voor de diverse loze leidingen, mantelbuis naar de garage, isoleren van garage en extra brede loze leidingen.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Moderne technieken, mogelijkheid om woning geheel naar eigen smaak in te richten en in de hypotheek mee te nemen! En natuurlijk het idee dat je de eerste gebruiker bent maakt het al helemaal je "eigen" huis.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

Het is ons best tegengevallen welke begeleiding je ontvangt bij het kopen van een nieuwe woning. Uiteraard zijn er standaard heel veel opties mogelijk, maar als je echt het maximale uit je woning wilt halen moet je zelf echt veel onderzoek doen, van goede huize komen en durven doorvragen! Veel verder dan welke kleur tegels je wilt en of je buiten een kraantje en misschien wat spotjes wilt komt de kopersbegeleiding niet.

Verder zijn we halverwege de bouw ingestapt en voelt het nu continu alsof we aan het inhalen zijn. Vandaar dat ik ook nu pas post. Had er eerder simpelweg de tijd niet voor tussen het werken, papa zijn en onderzoeken door.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

Het project waarin wij een woning hebben gekocht is zeer kleinschalig opgezet. Er worden vlak bij onze huidige woning in de buurt op een stuk braakliggend terrein 2 vrijstaande villa's gebouwd. Omdat het project zo klein is, is er heel veel maatwerk mogelijk tov reguliere projectbouw. Anderzijds zitten deze woningen in een andere prijsklasse en zijn de woningen standaard al voorzien van e.e.a. welk elders als meeropties wordt genomen.

ivm prijzen MO
Members only:

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Omdat er al best veel standaard is opgenomen valt het totale meerwerk best mee. Voor het overige past bijna alles in de hypotheek en overwaarde van onze huidige woning.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

We zijn dus in gesprek met JPG-inrichters over het doen van de muren met renovlies. Vind ze wel prijzig, zeker als je alles in een andere kleur wilt en er eventueel nog geschuurd moet worden. Woonkamer vind ik het belangrijkst en laat ik ook uitvoeren in schrobbare verf.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

Even kijken hoeveel geld er overblijft, maar denk jaartje na oplevering.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• bbbrumbrum
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:43:
@Dronium wat heb je als meerprijs moeten betalen voor een douche WTW? Hier krijgen we er ook geen en volgens de bouwer is het inderdaad omdat het niet veel oplevert gezien de relatief efficiente verwarming van een WP. Als ik op internet een paar berekeningen zoek lijkt het voor een gezin een paar tientjes in elektriciteit te schelen.
Juist bij een WP heeft het nut! Je boilergrootte kan kleiner, of je kan langer douchen, of je kan een lagere boilertemp aanhouden.
Kan zelfs uitwerken in een kleinere benodigd WP vermogen....
Een CV ketel kan SWW toch wel maken, daar boeit het niet zoveel.
Maar voor beide technieken geldt: zonder DWTW gaat er 30-40% van je energie door het putje heen.
Dan maakt het niet uit hoe "efficient" dit water intieel gemaakt was, dat ben je dan gewoon kwijt..
Dronium schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:46:
@mister_S mijn Douche WTW staat op de meerwerkofferte voor € 495,- (inclusief BTW)
CHEAP!

• Repsect
Kwakkel schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Lijkt me wel een mooie vloer! Mag ik vragen wat het is (parket, tegel, ...?), hoe die heet, en waar je die kocht? :)
Het is keramisch parket, de Kronos Woodside Oak in de maat 26,5x180cm. Deze tegelvloer is gewoon niet goed op de foto vast te leggen. Op de foto die je gezien hebt, oogt de vloer grijzer dan ie in het echt is. De vloertegels zijn wel grijzig, maar toch warmer (met meer bruin) dan op de foto.

Ik raad je dus vooral aan ze in het echt te gaan bekijken. Wij hebben ze gekocht bij Sanitair en Tegelcentrum Weert. Hier hadden ze deze vloer in verschillende vormen liggen, waarmee je een goede indruk kan krijgen hoe het er uit kan zien. Ze lagen daar ook voor de ramen, waarmee ze met daglicht goed te bekijken waren.
Verder zijn we daar super goed geholpen, vriendelijke verkoper en de prijs was ook goed (€61,46 per m2).

Als je voor deze vloer gaat, laat het dan echt leggen met tegel levelling systeem. Dat is nodig met dit formaat tegels! Maar volgens mij is dat redelijk standaard tegenwoordig.

Signature

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:16
B-Bandit schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:50:
....
- € 20000 gereserveerd voor de keuken (naast de cheque van € 7500);
- € 10000 voor het sanitair en tegelwerk upgraden;
- € 8000 voor een houten vloer op de begane grond
- € 6000 voor een PVC vloer op de 1e en 2e verdieping
....
Ik weet niet hoeveel budget er nu in je sanitair vanuit de bouw zit (zeg maar 'sanitaircheque') maar als ik dit budget met ons budget destijds (2017) vergelijk lijkt het mij wat aan de krappe kant. Ik heb niet het idee dat het er goedkoper op is geworden. Wij waren voor de keuken ongeveer net zoveel kwijt als aan de badkamer/toilet.....

Daarnaast weet ik niet hoeveel m2 je 1e en 2e verdieping zijn, maar lijkt ook dit budget gezien het budget voor de begane grond wat aan de krappe kant.

Ik wil je natuurlijk niet deprimeren, maar als je ook nog niet echt hebt bekeken hoe je de tuin gaat betalen (of gaat sparen) dan kan het budget wel eens een probleem worden (wij hadden de tuin wel begroot, maar uiteindelijk uit de overwaarde betaald/een jaar gewacht) om andere kostenposten die hoger uitvielen toch te kunnen pakken. Ik zou als ik jou was nog eens kritisch naar je budgetten kijken, want ja straatwerk wil je wel graag snel gedaan hebben (en is ook echt niet goedkoop, 20 €/m2 ex verwerken ben je minimaal kwijt)

• Aidix
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 14:26

Aidix

Geluidspietlut

Dronium schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:39:
[...]

Ik had de aannemer gevraagd om een douche WTW, en daar ook een prijs voor gekregen. Later een mail dat zijn installateur die niet wou plaatsen omdat "dat geen nut heeft en toch niets op levert".
Mijn antwoord: De mening van jouw installateur intereseert me niet. De douche WTW moet geplaatst worden.
Dat is tenminste nog iets. Ik en diverse anderen hebben 9 oktober voor het eerst gevraagd om douche WTW. Ik wacht nu nog op antwoord. Dit betreft toch een grote bouwer (van Erk). In een woning met warmtepomp levert het wel degelijk iets op, namelijk langer kunnen douchen :)
Waarschijnlijk hebben ze liever dat je de volgende optie aankruist:

Vergroten tapwaterbuffer capaciteit, type D Prijs per stuk € 4.200,00. De standaard warmtepomp met geïntegreerde tapwaterbuffervat van 178 liter vervangen voor een warmtepompunit met los tapwaterbuffervat van 300 liter

• Scr33x0r
@GeeMoney (en anderen net zo goed) ben wel benieuwd hoeveel jullie gereserveerd hadden voor de tuin?

Ons perceel is straks 470m2, daarvan gaat het huis nog af (104m2) dan blijft er een goede 370m2 over. Daarvan kunnen we een hoop m2's gras doen, maar ik moet inderdaad net als jij een redelijke oprit hebben van 6m x 13m.

Een oprit en terras wil ik relatief snel geregeld hebben, elke keer zand naar binnen lopen is best irritant namelijk. Dingen als perkjes, beplanting whatever kan natuurlijk later nog.

Verder heb ik net de meerprijs qua boiler gehad, om van 200L naar 300L te upgraden kost € 266,-. Ik neem aan dat dit genoeg is voor een 3 persoons huishouden, waarbij beneden alleen maar koud water ligt (verwarmen bij met quooker). Dus dat maar gedaan. Qua zonnepanelen ben ik er nog niet over uit, ook omdat ik niet weet wat voor panelen het worden. De meerprijs per paneel is € 456,-

Scr33x0r wijzigde deze reactie 05-02-2020 09:20 (28%)

• Sammy_tukker
Scr33x0r schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:19:
@GeeMoney (en anderen net zo goed) ben wel benieuwd hoeveel jullie gereserveerd hadden voor de tuin?

Ons perceel is straks 470m2, daarvan gaat het huis nog af (104m2) dan blijft er een goede 370m2 over. Daarvan kunnen we een hoop m2's gras doen, maar ik moet inderdaad net als jij een redelijke oprit hebben van 6m x 13m.

Een oprit en terras wil ik relatief snel geregeld hebben, elke keer zand naar binnen lopen is best irritant namelijk. Dingen als perkjes, beplanting whatever kan natuurlijk later nog.
Als je alles laat doen kun je ongeveer uit gaan van 100 euro de meter gemiddeld. Dan ga ik er van uit dat je vanuit het niks moet beginnen, oftewel van grondverbetering, via schutting, naar bestrating naar plantjes en gras water geven. Dit is wel vrij ruw (kentallen)

• GeeMoney
@Scr33x0r dan moet je denken aan een goede 40k inderdaad. Ik heb 650m2 te doen, dan is het huis er al af. Maar naarmate je meer gras neemt daalt de prijs per meter iets.
Je kan het uiteindelijk zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.

Upgrade van die boiler inderdaad zeker doen.
Ik heb 200L met een gezin van vier maar dat is “krap” mede vanwege een bad en twee badkamers. Upgraden naar nog meer was bij ons niet mogelijk helaas.(standaard was 150L)

GeeMoney wijzigde deze reactie 05-02-2020 10:19 (31%)

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Sammy_tukker schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:33:
[...]

Ik weet niet hoeveel budget er nu in je sanitair vanuit de bouw zit (zeg maar 'sanitaircheque') maar als ik dit budget met ons budget destijds (2017) vergelijk lijkt het mij wat aan de krappe kant. Ik heb niet het idee dat het er goedkoper op is geworden. Wij waren voor de keuken ongeveer net zoveel kwijt als aan de badkamer/toilet.....

Daarnaast weet ik niet hoeveel m2 je 1e en 2e verdieping zijn, maar lijkt ook dit budget gezien het budget voor de begane grond wat aan de krappe kant.

Ik wil je natuurlijk niet deprimeren, maar als je ook nog niet echt hebt bekeken hoe je de tuin gaat betalen (of gaat sparen) dan kan het budget wel eens een probleem worden (wij hadden de tuin wel begroot, maar uiteindelijk uit de overwaarde betaald/een jaar gewacht) om andere kostenposten die hoger uitvielen toch te kunnen pakken. Ik zou als ik jou was nog eens kritisch naar je budgetten kijken, want ja straatwerk wil je wel graag snel gedaan hebben (en is ook echt niet goedkoop, 20 €/m2 ex verwerken ben je minimaal kwijt)
Dank voor het meedenken! Tuin is nog wel echt een zwart gat voor ons. Maar we hebben inderdaad een erf van 400m2 straks te vullen met tuin...had zelf gedacht voor max 20k klaar te zijn (hoop ik). Maar we vinden de zonligging lastig inschatten nu. Als het straks zomer is gaan we goed kijken hoe de zon valt en waar we evt terrasje willen zetten.

Budget 1e en 2e verdieping heb ik meegenomen dat ik dat zelf doe. Vloer wordt wel gelegd, en de hal laten we doen. Maar de 5 slaapkamers gaan we zelf behangen/verfen. Denk dat ik met € 300 per kamer een flink eind moet komen.

Sanitair durf ik inderdaad geen uitspraken over te doen. Vrees het ergste als we een aantal dingen willen aanpassen hoeveel kosten er dan bij komen. Maar heb een voorzichtige stelpost genomen.

Members only:

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Kneepie
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17:32
GeeMoney schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:47:
@Scr33x0r dan moet je denken aan een goede 40k inderdaad. Ik heb 650m2 te doen, dan is het huis er al af. Maar naarmate je meer gras neemt daalt de prijs per meter iets.

Ik heb 200L met een gezin van vier maar dat is “krap” mede vanwege een bad en twee badkamers. Upgraden naar nog meer was bij ons niet mogelijk helaas.(standaard was 150L)
Wij krijgen ook een 200L vat en heb ook zitten twijfelen om om naar 300L te gaan.
Wij zijn voorlopig nog even met zijn drieën en nemen geen badkamer op zolder, daarnaast douchen mijn vriendin en ik sowieso op verschillende tijden. Is het niet zo dat wanneer je een beetje rekening met elkaar houdt dat dit voldoende moet zijn?

• GeeMoney
Kneepie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Wij krijgen ook een 200L vat en heb ook zitten twijfelen om om naar 300L te gaan.
Wij zijn voorlopig nog even met zijn drieën en nemen geen badkamer op zolder, daarnaast douchen mijn vriendin en ik sowieso op verschillende tijden. Is het niet zo dat wanneer je een beetje rekening met elkaar houdt dat dit voldoende moet zijn?
Dat laatste inderdaad al hangt dat ook af van de instellingen van de pomp/boiler.
Ik heb eco mode uit moeten schakelen zodat hij direct tijdens en na het water gebruik direct gaat bijvullen en opwarmen.

Als mijn kinderen in bad zitten dan kan mijn vrouw douchen en daarna kan ik (kort) douchen, dan redden we het. Ik ga mogelijk kijken naar een upgrade of bijplaatsen van een extra vat of iets dergelijks.

• smesjz
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
woekele schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:14:
Beetje late reactie maar wij krijgen vanuit de bouw Busch Jaeger Balance SI en ik wilde graag Gira E2 of Future Linear voor beneden verdieping. Echter de aannemer rekent een meerprijs van 24 Euro per stop contact / schakelaar, dus dubbel stopcontact kost al 48 Euro. Ka-tsjing. Dus na oplevering en na het stuken kijk ik t.z.t. wel wat het online kost en koop het zelf wel. Veel meer dan 20 Euro voor een dubbel stopcontact zal het toch niet zijn.

• JimSR
  • Laatst online: 25-02 15:54
SPT schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Ja, dus de deuren zijn ruim 2,50m hoog, zonder bovenlicht of afdekplaat. Het betreft Berkvens Verdi deuren (deze). De deur van de hal naar de woonkamer vervang ik door een exemplaar met vier ruiten, en ik denk in de WC's over een exemplaar met smal ruitje (dat wordt dan de Verdi 911). Het betreft een vrijstaande woning binnen een klein project.
Wij zijn deze nu ook aan het uitzoeken. Vooralsnog willen wij overal een beetje dezelfde stijl deur en het is jammer dat je niet van elke deur een versie met klein bovenlicht hebt voor bij de wc / badkamer inderdaad.

Ik zou je aanraden om een afspraak te maken bij hun showroom.

• Scr33x0r
GeeMoney schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:47:

Bizar wat een geld eigenlijk voor een tuin :-) Ik heb nu ongeveer 20k opgenomen voor bestrating en een klein tuinhuisje. We gaan het zien of ik het daarvoor redt.

Onze huidige tuin heeft me 3.5k gekost, dat was 6 x 12 (- berging van 8m2) dus dan kom je op ongeveer 50m2. Bestrating kan je natuurlijk ook weer zo duur maken als je zelf wilt, kan vanaf een goede 50 per m2 maar kan inderdaad ook voor het 3 dubbele. Maar goed, budget houdt ook een keer op, op een huis van 337,5k hebben we nu al ruim 110k aan "meerwerk". Daarvan is 20k voor de tuin en de rest voor dingen als uitbouw, keuken, vloeren etc.
B-Bandit schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Dank voor het meedenken! Tuin is nog wel echt een zwart gat voor ons. Maar we hebben inderdaad een erf van 400m2 straks te vullen met tuin...had zelf gedacht voor max 20k klaar te zijn (hoop ik). Maar we vinden de zonligging lastig inschatten nu. Als het straks zomer is gaan we goed kijken hoe de zon valt en waar we evt terrasje willen zetten.

Budget 1e en 2e verdieping heb ik meegenomen dat ik dat zelf doe. Vloer wordt wel gelegd, en de hal laten we doen. Maar de 5 slaapkamers gaan we zelf behangen/verfen. Denk dat ik met € 300 per kamer een flink eind moet komen.

Sanitair durf ik inderdaad geen uitspraken over te doen. Vrees het ergste als we een aantal dingen willen aanpassen hoeveel kosten er dan bij komen. Maar heb een voorzichtige stelpost genomen.

***members only***
Qua badkamer kan het ook meevallen. Wij betalen totaal meerwerk voor de badkamer en toilet ongeveer € 5.000, dat is dan inclusief het plaatsen van een bad, muurtje, badmeubel, drain en luxere tegels. Dat is dan een meerprijs bovenop het normale sanitair.

Scr33x0r wijzigde deze reactie 05-02-2020 12:41 (33%)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

smesjz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:51:
[...]

Beetje late reactie maar wij krijgen vanuit de bouw Busch Jaeger Balance SI en ik wilde graag Gira E2 of Future Linear voor beneden verdieping. Echter de aannemer rekent een meerprijs van 24 Euro per stop contact / schakelaar, dus dubbel stopcontact kost al 48 Euro. Ka-tsjing. Dus na oplevering en na het stuken kijk ik t.z.t. wel wat het online kost en koop het zelf wel. Veel meer dan 20 Euro voor een dubbel stopcontact zal het toch niet zijn.
nog geen 10 euro, ik schat ongeveer 8. Je hoeft alleen maar dubbel afdekraam en 2 afdekplaatjes voor wcd.

• Vak127
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 17:21
Wij hebben zojuist van de kopersbegeleiding een brief ontvangen dat er voor de bouwvak geen opleveringen zullen plaatsvinden omdat de gemeente niet op tijd kan bestraten. Afspraak tussen bouwer en gemeente is kennelijk dat de definitieve bestrating er moet liggen. Nu ligt de bouwbestrating er en wij vinden het geen punt die te gebruiken en later werkzaamheden voor de deur te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoop eigenlijk dat we als straat misschien wat druk op de gemeente kunnen uitoefenen.

• Sammy_tukker
Vak127 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:06:
Wij hebben zojuist van de kopersbegeleiding een brief ontvangen dat er voor de bouwvak geen opleveringen zullen plaatsvinden omdat de gemeente niet op tijd kan bestraten. Afspraak tussen bouwer en gemeente is kennelijk dat de definitieve bestrating er moet liggen. Nu ligt de bouwbestrating er en wij vinden het geen punt die te gebruiken en later werkzaamheden voor de deur te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoop eigenlijk dat we als straat misschien wat druk op de gemeente kunnen uitoefenen.
Druk op de gemeente kan altijd: blijkbaar heeft een ambtenaar nog niet genoeg druk ervaren om de bestrating naar voren te trekken/ andere belangen waardoor jullie oplevering naar achteren gaat. Wellicht dat druk van bovenaf (wethouder/gemeenteraad) wel wat gaat opleveren. Je zou dan in elk geval met je bouwer even een soort van streefdatum moeten afstemmen waarop zij zouden willen opleveren (als de straat er wel in ligt). en met die datum naar de gemeente gaan om hen er op attent te maken dat de gemeente nu de doorstroming op de woningmarkt in de weg zit (of iets van die strekking). Tussen nu en bouwvak zitten nog ongeveer 24 weken, dan moet het toch mogelijk zijn om een straatje te organiseren :?

Sammy_tukker wijzigde deze reactie 05-02-2020 14:10 (4%)

• Blihi
Dronium schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:39:
[...]

Heb de aannemer al enkele malen aanbevolen om voor zijn volgende project een andere installateur te zoeken. Hun kennis over warmtepompen lag ergens tussen bedroevend en nihil. Geen enkele vraag werd inhoudelijk beantwoord, verder een véél te hoge prijs en zwaar oversized.
De WP wordt dus door een ander geplaatst :).
Ja, dat merkten wij vandaag ook weer. Samen met uitvoerder, koperbegeleidster en elektricien opnieuw door het huis gelopen en aangegeven wat er anders moet (omdat het op de tekening van de elektricien anders staat en wij het zo besteld en betaald hebben).

Weer ging de elektricien te discussie aan. hij wilde weten waarom ik 3/4 loze buizen wilde in plaats van 5/8. Ook wilde hij ze wel bedraden (terwijl ik ze voor andere doeleinden wil gebruiken dan hij in gedachte heeft) en hij wilde weten waarom ik een krachgroep in plaats van een kookgroep wilde, enzovoorts.

Uiteindelijk greep de uitvoerder in en zei tegen de elektricien: "de klant geeft duidelijk aan dat hij het wil zoals het op de tekeningen staat. Daar lijkt goed over nagedacht te zijn, dus jij gaat dat nu gewoon maken, einde discussie."

Toen begon hij nog over de meerprijs, maar daar greep de koperbegeleidster in, want ik had overal al voor betaald, de aannemer was dat alleen even vergeten door te geven aan de elektricien (3 fase kookgroep, 9 16A eindgroepen op 3 aardlekschakelaars, etc.)

De uitvoerder heeft nu gevraagd of ik alsjeblieft vanavond of dit weekend nog een keer in wil breken op de bouwplaats om te controleren dat het nu wel goed zit 8)7 :? Ik moest wel beloven dat ik, als ik zou vallen, eerst de bouwplaats af zou kruipen en dan pas 112 zou bellen |:(

• Blihi
[...]

woekele schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:25:
[...]

nog geen 10 euro, ik schat ongeveer 8. Je hoeft alleen maar dubbel afdekraam en 2 afdekplaatjes voor wcd.
Busch Jaeger of Gira zijn twee verschillende merken. Dat betekent dus alle WCD's en schakelaars vervangen. Dat gaat je niet voor 10 euro per wcd lukken.

Als het alleen om de raampjes gaat heb je gelijk, maar let wel goed op dat de binnenwerkjes hetzelfde zijn. Bij Gira is dat zo, binnen system55 kun je gemakkelijk en goedkoop wisselen, want dan gaat het alleen maar om de raampjes (waar onze installateur ook met een meerprijs van ruim twee keer de marktwaarde kwam).

Blihi wijzigde deze reactie 05-02-2020 14:56 (10%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Gira Systeem 55; 3,50 per wcd en 6 euro voor een 2-voudig raampje ofzo. Lekker zelf doen als ze daar 48 euro voor vragen. Zet je wat je over houdt op marktplaats. Allicht wel iemand met een jaren '70 huis die dat wel weer koopt.

Gira E2 heel iets duurder, maar ook lang geen €48 voor twee wcd's + raampje.

Of is die 48 euro de meerprijs om van half-opbouw (of inbouw op H-doos) naar 2 normale dozen en inbouw te gaan?
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Ja, dat merkten wij vandaag ook weer. Samen met uitvoerder, koperbegeleidster en elektricien opnieuw door het huis gelopen en aangegeven wat er anders moet (omdat het op de tekening van de elektricien anders staat en wij het zo besteld en betaald hebben).

Weer ging de elektricien te discussie aan. hij wilde weten waarom ik 3/4 loze buizen wilde in plaats van 5/8. Ook wilde hij ze wel bedraden (terwijl ik ze voor andere doeleinden wil gebruiken dan hij in gedachte heeft) en hij wilde weten waarom ik een krachgroep in plaats van een kookgroep wilde, enzovoorts.

Uiteindelijk greep de uitvoerder in en zei tegen de elektricien: "de klant geeft duidelijk aan dat hij het wil zoals het op de tekeningen staat. Daar lijkt goed over nagedacht te zijn, dus jij gaat dat nu gewoon maken, einde discussie."

Toen begon hij nog over de meerprijs, maar daar greep de koperbegeleidster in, want ik had overal al voor betaald, de aannemer was dat alleen even vergeten door te geven aan de elektricien (3 fase kookgroep, 9 16A eindgroepen op 3 aardlekschakelaars, etc.)

De uitvoerder heeft nu gevraagd of ik alsjeblieft vanavond of dit weekend nog een keer in wil breken op de bouwplaats om te controleren dat het nu wel goed zit 8)7 :? Ik moest wel beloven dat ik, als ik zou vallen, eerst de bouwplaats af zou kruipen en dan pas 112 zou bellen |:(
Als je vrienden wilt maken moet je even vragen of hij dat schriftelijk wil bevestigen :P

Wel een gezellige combinatie zo te horen :X

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 05-02-2020 17:24 (4%)

• D.deJong
  • Laatst online: 17:58
SPT schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Mooi hoor, die ben ik in 25 jaar bouw nog niet eerder tegengekomen. Als kopers iets meer te besteden hebben wordt het toch vaak een stompe houten deurtje van 221cm zonder bovenlicht.

• GeeMoney
@Hoijong na wat rondbellen en wat prefab betonplaat bedrijven gebeld te hebben en gevraagd voor offertes (van de week al) uiteindelijk bij een lokale stenen boer Schellevis stenen besteld van 2.40x1.20m en 12cm dik per stuk. Dan komen er dus 2 naast elkaar tegen elkaar aan. Totaal 4.80m breed en tussendoor en aan beide zijden nemen we dan grind in honing graat platen.

Dit geeft nagenoeg hetzelfde effect en in meerdere tinten beschikbaar.
Daarnaast scheuren/breken ze niet, geen beton wagens of andere leveranciers/aannemers nodig en de prijs was niet gek en ze zijn op voorraad.

Maximale belasting per steen is 16 ton dus daar kom ik mee weg :).
Wel moeten we een kraan huren voor een dag met vacuüm zuignap. Ze wegen 770kg per stuk namelijk :+ .

Beton leveranciers hebben het ook razend druk en ik wilde binnen nu en 3 weken toch wel eens klaar zijn met die zand bende. Ook losse aannemers maakten zich wat zorgen over de afwerking van het oppervlakte en mogelijk scheuren/breken langs de kanten. De prefab leveranciers hebben geen van allen binnen 3 werkdagen een offerte opgeleverd, ook telefonisch konden ze geen schatting van de prijs geven en was de maximale maat voor een oprit 2.0x1.0 meter.

Impressie van wat het gaat worden:

GeeMoney wijzigde deze reactie 05-02-2020 18:09 (30%)

• smesjz
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:34:
[...]

[...]

Busch Jaeger of Gira zijn twee verschillende merken. Dat betekent dus alle WCD's en schakelaars vervangen. Dat gaat je niet voor 10 euro per wcd lukken.

Als het alleen om de raampjes gaat heb je gelijk, maar let wel goed op dat de binnenwerkjes hetzelfde zijn. Bij Gira is dat zo, binnen system55 kun je gemakkelijk en goedkoop wisselen, want dan gaat het alleen maar om de raampjes (waar onze installateur ook met een meerprijs van ruim twee keer de marktwaarde kwam).
Het eerste plan was ook om vanuit de bouw Gira E2 te doen ipv BJ. Electricien moet toch WCDs kopen per woning dus het is niet dat die BJ Balance gratis is. Maar hiervan werd gezegd dat het te duur was zonder dit te benoemen, terwijl kopersgeleider zei dat de zelfde elektricien dit voor ander project ook had gebruikt. Maar was niet van plan om BJ WCDs te vervangen door Gira want dat is me het geld en gedoe niet waard. BJ Balance vervangen door Future linear serie van ze voor stopcontacten in t zicht is nog wel te overwegen.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:20
Wij waren ~500 euro kwijt voor E2.
ff vlug geteld, zal niet 100% kloppen. Meeste loze leidingen zitten bij een dubbele wcd:
41x dubbele WCD + 1 buiten
3x enkel
19 loze
29 licht schakelaars.

Standaard was Berker S1

Druk en zetfouten voorbehouden.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Blihi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:34:
[...]

[...]

De WCD van BJ is ook gewoon herbruikbaar. Alleen afdekplaatjes en afdekraam vervangen is genoeg. En gelukkig zijn er webshops waar ze die afdekplaatjes los verkopen voor weinig.

woekele wijzigde deze reactie 05-02-2020 21:33 (5%)

• Hoijong
  • Nu online
EiT schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:55:
Wij waren ~500 euro kwijt voor E2.
ff vlug geteld, zal niet 100% kloppen. Meeste loze leidingen zitten bij een dubbele wcd:
41x dubbele WCD + 1 buiten
3x enkel
19 loze
29 licht schakelaars.

Standaard was Berker S1
Heb je 85 WCD? Hoe enorm is je huis dan? Ik bouw hier vrijstaand, heb echt veel stopcontacten en heb er 63 en dan hou ik er een paar reserve schat ik.

• Brickman
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:04
Momenteel hebben we geen stopcontacten in het houten skelet bouw voorgevel. Echter is nu de vraag of het mogelijk om achteraf hier zelf holle wand dozen te plaatsen? Anders wordt het extra stopcontacten plaatsen in het werkblad van het kookeiland.

Opbouw van het houten skelet voorzetgevel:
HSB opbouw

Huidige situatie:
Huidige situatie

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• GeeMoney
@Hoijong ik was ook verbaasd maar ik heb zelf ook even geteld en ik heb er zelfs 47 dubbele en 4x een drievoudige :+ .
(Ook vrijstaand) je kan ze nooit genoeg hebben denk ik dan maar :).
De losse in mijn keuken voor apparaten niet meegeteld en mijn krachtgroepen ook niet.

@Brickman kan je niet via de vloer?

GeeMoney wijzigde deze reactie 05-02-2020 21:52 (24%)

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:51
@Brickman Zelf plaatsen in de HSB wand is niet aan te raden. Als het door de leverancier goed zou gebeuren, wordt deze netjes afgeplakt en loopt de folie ‘door’.
Als je het nu doe ben je zeker door de folie heen en kan vocht naar een verkeerde plek komen.

Waar wil je de draden vandaan halen?

• bbbrumbrum
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Dat laatste inderdaad al hangt dat ook af van de instellingen van de pomp/boiler.
Ik heb eco mode uit moeten schakelen zodat hij direct tijdens en na het water gebruik direct gaat bijvullen en opwarmen.

Als mijn kinderen in bad zitten dan kan mijn vrouw douchen en daarna kan ik (kort) douchen, dan redden we het. Ik ga mogelijk kijken naar een upgrade of bijplaatsen van een extra vat of iets dergelijks.
Welke temperatuur staat het vat op?

Inhoud zegt niets zonder temperatuur.

DWTW?

• GeeMoney
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:52:
[...]

Welke temperatuur staat het vat op?

Inhoud zegt niets zonder temperatuur.

DWTW?
Vat staat op 55. En een douche WTW inderdaad. Keuken heeft een 7L Quooker en ik heb ook nog besparende douchekoppen genomen. (max 9L per minuut)

• Brickman
Rob-T6 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:51:
@Brickman Zelf plaatsen in de HSB wand is niet aan te raden. Als het door de leverancier goed zou gebeuren, wordt deze netjes afgeplakt en loopt de folie ‘door’.
Als je het nu doe ben je zeker door de folie heen en kan vocht naar een verkeerde plek komen.

Waar wil je de draden vandaan halen?
@Rob-T6
Vanuit de vloer komen een aantal leidingen, deze zijn weg te werken onder het schiereiland naar de muur. Onder zou ik dan een doos willen plaatsen om vervolgens een flexibele leiding naar een hoogte van 1.2m te brengen. Hier een dubbele inbouwdoos plaatsen voor de wcd's.

@GeeMoney Ze komen al uit de vloer (1.5m uit de muur), echter willen ik ze naar de muur verplaatsen.

Brickman wijzigde deze reactie 05-02-2020 22:04 (7%)

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• bbbrumbrum
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:54:
[...]

Vat staat op 55. En een douche WTW inderdaad. Keuken heeft een 7L Quooker en ik heb ook nog besparende douchekoppen genomen. (max 9L per minuut)
Dan heb je hoog verbruik idd.
Afterburner erop (doorstromer) voor de gevallen dat het vat leeg is.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Brickman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:55:
[...]

@Rob-T6
Vanuit de vloer komen een aantal leidingen, deze zijn weg te werken onder het schiereiland naar de muur. Onder zou ik dan een doos willen plaatsen om vervolgens een flexibele leiding naar een hoogte van 1.2m te brengen. Hier een dubbele inbouwdoos plaatsen voor de wcd's.

@GeeMoney Ze komen al uit de vloer (1.5m uit de muur), echter willen ik ze naar de muur verplaatsen.
Is me niet helemaal duidelijk hoe je de leiding erin wilt krijgen, maar het doorboren van de damprem thv stopcontact kun je met een luchtdichtingsmanchet afvangen.

• Brickman
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Is me niet helemaal duidelijk hoe je de leiding erin wilt krijgen, maar het doorboren van de damprem thv stopcontact kun je met een luchtdichtingsmanchet afvangen.
Het idee is/was om die tussen de gipsvezelplaat en dampremmende folie te doen. Redelijk wat risico dus en als het niet lukt zit je met twee gaten (76mm) te kijken.

Waarschijnlijk gaan we nu voor deze optie voor in het blad.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Brickman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:22:
[...]

Het idee is/was om die tussen de gipsvezelplaat en dampremmende folie te doen. Redelijk wat risico dus en als het niet lukt zit je met twee gaten (76mm) te kijken.

Waarschijnlijk gaan we nu voor deze optie voor in het blad.
[Afbeelding]
In hoeverre zijn de platen afgewerkt? Zijn ze geschroefd? AK platen of verlijmd?

Onafgewerkte, geschroefde, niet-verlijmde platen dan zou ik er gewoon 1 tussenuit pakken zodat je het dampscherm weer netjes kunt afwerken met tape.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 05-02-2020 22:31 (12%)

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:47
Vak127 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:06:
Vreemd, wij woonden er al een jaar voordat de definitieve bestrating werd aangelegd.
Eerst moest de laatste fase af zijn, wat ook logisch is qua vrachtverkeer.

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:47
Blihi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:30:
[...]
_/-\o_

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 15:36
[...]

Wat een bedragen; wij betaalde 148euro om ALLE stopcontacten te 'upgraden' van reflex naar future.
(inclusief de raampjes die je nooit meer ziet zoals in de keuken en die bij de cv etc. ;) ;)
Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True