Ik ben straks de buurman van Kneepie (2^1 kap) en we hebben ongeveer dezelfde grote opties gekozen (ik heb straks iets meer oppervlakte) maar hij heeft volgens zijn EPC berekening een 200L vat en ik de standaard van 150L voor 4 personen. Ik ben benieuwd naar de uitleg / upgrade mogelijkheden vanuit de aannemer want het slaat nergens op dat er dit soort verschillen zijn bij een zo goed als identiek huis. En 150L lijkt me vrij karig. Ik heb nu alleen geen referentie omdat huidige en vorige woning stadsverwarming heeft en we straks ook DWTW krijgen. Misschien valt het allemaal mee...GeeMoney schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:47:
@Scr33x0r dan moet je denken aan een goede 40k inderdaad. Ik heb 650m2 te doen, dan is het huis er al af. Maar naarmate je meer gras neemt daalt de prijs per meter iets.
Je kan het uiteindelijk zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.
Upgrade van die boiler inderdaad zeker doen.
Ik heb 200L met een gezin van vier maar dat is “krap” mede vanwege een bad en twee badkamers. Upgraden naar nog meer was bij ons niet mogelijk helaas.(standaard was 150L)
quote]Sikkek schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:19:
Mijn vrouw en ik hebben ook een nieuwbouw woning gekocht, project Heeren van Vroondaal in Den Haag.
Het betreft een vrijstaande woning, woonoppervlak ca 186 m2, grond (in eigendom) ca 344 m2. VON € 729.850,-

[/quote]
Het schiet al aardig op met de bouw! Prognose is nu eind juni opleveren.
Mijn vrouw en ik hebben ook een nieuwbouw woning gekocht, project Heeren van Vroondaal in Den Haag.
Het betreft een vrijstaande woning, woonoppervlak ca 186 m2, grond (in eigendom) ca 344 m2. VON € 729.850,-

[/quote]

Oh dat schiet al lekker op! Mooie woning hoor!!Sikkek schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:05:
Mijn vriendin (binnenkort vrouw) hebben ook een nieuwbouw woning gekocht, project Heeren van Vroondaal in Den Haag.
[Afbeelding: Heeren van Vroondaal]
[/quote]
[Afbeelding: voortgang bouw]
Zie ik dat ze een caravan als bouwkeet hebben
Life is what happens while you're busy making other plans
Dat is de logeerkamer voor de schoonoudersfrumper schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:29:
[...]
Oh dat schiet al lekker op! Mooie woning hoor!!
Zie ik dat ze een caravan als bouwkeet hebben
Dat valt nog steeds meeDutchAddick schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:02:
[...]
Vreemd, wij woonden er al een jaar voordat de definitieve bestrating werd aangelegd.
Eerst moest de laatste fase af zijn, wat ook logisch is qua vrachtverkeer.
Kleine update van onze woning

Gisteren even de bouwplaats opgelopen, wel leuk om over je fundering te lopen. Krijg je een beetje een idee van hoe groot je woning nu is.

Vandaag zijn ze begonnen met plaatsen van de woning

Beneden etage en garage stond al eind van de ochtend.

Leuk om te zien hoe het als een puzzel in elkaar wordt gezet.
Verwacht dat ze morgen de etage en het dak erop zetten.

Gisteren even de bouwplaats opgelopen, wel leuk om over je fundering te lopen. Krijg je een beetje een idee van hoe groot je woning nu is.

Hmm bezig met voorlopige aangifte belasting, klopt het dat je eigen woning forfait over heel jaar betaald als je ook maar één maand in het kalenderjaar de woning als hoofdverblijf hebt?
Nee, je kan een periode aangeven en dan betaal je over die periode alleen.Hertog_Martin schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:30:
Hmm bezig met voorlopige aangifte belasting, klopt het dat je eigen woning forfait over heel jaar betaald als je ook maar één maand in het kalenderjaar de woning als hoofdverblijf hebt?
Woon je er al? Anders aangeven dat hij nog in aanbouw is. Je hoeft pas EWF te betalen vanaf het moment dat je er daadwerkelijk bent gaan wonen.
Dat is helemaal bizar lang. Ik was blij dat we eindelijk van al het zand en stof af waren.Vincm schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:55:
[...]
Dat valt nog steeds meeDat argument (eerst moet de laatste fase af zijn) kregen wij hier ook. Eergisteren had ik een jubileum, stond 3 jaar ingeschreven op mijn huidige adres (oplevering anderhalve maand eerder). Wij hebben nog steeds een 'bouwstraat' voor de deur zonder goede afwatering, geen beplanting et cetera. De laatste fase is iets van anderhalf jaar na dato pas in de verkoop gegaan en heeft nu nog meer vertraging op gelopen, nog steeds in verkoopfase. Na al enkele jaren met de gemeente gemaild te hebben, is er nu een brief gekomen dat ze eind Maart toch maar gaan beginnen met de definitieve bestrating en met de bouwers van het nieuwe rijtje afspreken dat ze bouwverkeer op een andere manier toelaten.
Ja, het is echt belachelijk. In droge periodes zit alles vol zand (auto's, ramen, etc), in natte periodes ligt alles vol modder. Ik kan nergens vinden of er regels/wetten zijn m.b.t. hoe lang iets in zo'n staat mag zijn waar ik ze op kan wijzen.DutchAddick schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:42:
[...]
Dat is helemaal bizar lang. Ik was blij dat we eindelijk van al het zand en stof af waren.
Het enige wat ik kan vinden wat een beetje in de buurt komt is dat de gemeente een "zorgplicht hemelwaterafvoer" heeft (we betalen dan ook al 3 jaar gemeentelijke belastingen voor dit soort dingen). De gemeente zegt daar niet aan te hoeven voldoen omdat het nog een bouwstraat is, maar 'bouwstraat' is ook geen beschreven term die ik ergens kan vinden

Ik wacht maar af tot eind Maart om te kijken of ze nu daadwerkelijke de definitieve bestrating gaan leggen...
[ Voor 6% gewijzigd door Vincm op 06-02-2020 17:11 ]
Wij hebben een half-open bebouwing met 165m² vloeroppervlakte (inclusief garage). De vloerder heeft indertijd onze stopcontacten en schakelaars geteld: hij kwam uit op een 100-tal.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:40:
[...]
Heb je 85 WCD? Hoe enorm is je huis dan? Ik bouw hier vrijstaand, heb echt veel stopcontacten en heb er 63 en dan hou ik er een paar reserve schat ik.
Als je een beetje flexibel wilt zijn, kom je volgens mij heel snel aan dat aantal!
Nu te laat, maar was een leidingspouw niet beter geweest? Als je de folie doorboort, is je luchtdichtheid meteen naar de vaantjes. Om dan nog niet te spreken over eventuele problemen met de damp die nu zo je isolatie in kan!Brickman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:42:
Momenteel hebben we geen stopcontacten in het houten skelet bouw voorgevel. Echter is nu de vraag of het mogelijk om achteraf hier zelf holle wand dozen te plaatsen? Anders wordt het extra stopcontacten plaatsen in het werkblad van het kookeiland.
Opbouw van het houten skelet voorzetgevel:
[Afbeelding: HSB opbouw]
Huidige situatie:
[Afbeelding: Huidige situatie]
Houtskelet? Of...?FrankSpin schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:41:
Kleine update van onze woning
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar gaat inderdaad snel
Hm zal nog eens controleren, volgens mij kreeg ik 700 euro minder terug als ik als schatting afgaf dat we er per 1 oktober ons hoofdverblijf nemen ipv in 2021.Rogar schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:37:
[...]
Nee, je kan een periode aangeven en dan betaal je over die periode alleen.
Woon je er al? Anders aangeven dat hij nog in aanbouw is. Je hoeft pas EWF te betalen vanaf het moment dat je er daadwerkelijk bent gaan wonen.
We konden hier helaas niets aan veranderen. Bedankt voor jullie advies, we gaan voor de stopcontacten in het blad.Kwakkel schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:13:
[...]
Nu te laat, maar was een leidingspouw niet beter geweest? Als je de folie doorboort, is je luchtdichtheid meteen naar de vaantjes. Om dan nog niet te spreken over eventuele problemen met de damp die nu zo je isolatie in kan!
Zal komend weekend weer eens een foto update van vorige week plaatsen. De oplevering komt dichterbij, voorlopig gepland voor week 11. Vandaag hebben ze de eerste voordeuren geplaatst, alleen bij ons waarschijnlijk de verkeerde kleur

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Dat klinkt raar, maar ik heb natuurlijk geen idee wat er verder is ingevuld.Hertog_Martin schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:23:
[...]
Hm zal nog eens controleren, volgens mij kreeg ik 700 euro minder terug als ik als schatting afgaf dat we er per 1 oktober ons hoofdverblijf nemen ipv in 2021.
PM anders maar.
Je kan niet kiezen. Zodra je ingeschreven bent op het adres, moet je die datum pakken als hoofdverblijf.Hertog_Martin schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:23:
[...]
Hm zal nog eens controleren, volgens mij kreeg ik 700 euro minder terug als ik als schatting afgaf dat we er per 1 oktober ons hoofdverblijf nemen ipv in 2021.
Ik ben serieus bang dat jij er te weinig gaat hebben en dat je straks al snel her en der met stekkerdozen gaat werken.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:40:
[...]
Heb je 85 WCD? Hoe enorm is je huis dan? Ik bouw hier vrijstaand, heb echt veel stopcontacten en heb er 63 en dan hou ik er een paar reserve schat ik.
Mijn motto hierin is eigenlijk altijd: "liever er mee verlegen zitten dan erom verlegen zitten"
Nadeel is je komt er vaak pas achter zodra je de dingen in gebruik hebt/gaat nemen.
Bv. bij de ramen(vensterbanken) is een dubbel wcd wel genoeg denk je. Totdat de vrouw straks allerlei lampjes en/of kerst verlichting wil gaan neer zetten, dan is aan beide kanten van het raam een dubbele al fijn.
Of als ik voor mezelf reken bij het tv meubel ben ik er al ten minste 5 nodig.
• TV
• BD-speler
• Versterker
• tv-ontvanger
• switch
En dan zet ik m'n HTPC en actieve sub nog niet eens neer en de consoles van de vrouw.
In de keuken wil je er meestal ook wel ten minste 6 "vrije" contacten en dan die voor de vaste apparaten nog. Als ik zo globaal reken heb ik dus bij tv meubel en keuken al minstens 16 contacten nodig (keuken 6x vrij en 5x vaste apparaten).
Dat zijn nog maar 2 'hoekjes' in de woning.
Kleine tip aan jou ga eens flink tellen/rekenen wat je al bezet gaat hebben. Want denk echt dat je al veel bezet gaat hebben en dan heb je dus bijna geen vrije contacten.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Anoniem: 224360
Ik heb gewoon een elektra tekening van de architect en het is m'n tweede huis in 5 jaar wat ik bouw. Dus ik weet wel wat ik nodig heb en waar. Teveel stopcontacten vind ik ook niet uitzien en nutteloos.Annuk schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:21:
[...]
Ik ben serieus bang dat jij er te weinig gaat hebben en dat je straks al snel her en der met stekkerdozen gaat werken.
Mijn motto hierin is eigenlijk altijd: "liever er mee verlegen zitten dan erom verlegen zitten"
Nadeel is je komt er vaak pas achter zodra je de dingen in gebruik hebt/gaat nemen.
Bv. bij de ramen(vensterbanken) is een dubbel wcd wel genoeg denk je. Totdat de vrouw straks allerlei lampjes en/of kerst verlichting wil gaan neer zetten, dan is aan beide kanten van het raam een dubbele al fijn.
• TV
• BD-speler
• Versterker
• tv-ontvanger
• switch
En dan zet ik m'n HTPC en actieve sub nog niet eens neer en de consoles van de vrouw.
In de keuken wil je er meestal ook wel ten minste 6 "vrije" contacten en dan die voor de vaste apparaten nog. Als ik zo globaal reken heb ik dus bij tv meubel en keuken al minstens 16 contacten nodig (keuken 6x vrij en 5x vaste apparaten).
Dat zijn nog maar 2 'hoekjes' in de woning.
Kleine tip aan jou ga eens flink tellen/rekenen wat je al bezet gaat hebben. Want denk echt dat je al veel bezet gaat hebben en dan heb je dus bijna geen vrije contacten.
wij hebben de stopcontacten aan de voorkant (2) en aan de zijkant (1) geplaatst. Wel een fraai exemplaar op een plek waar een blinde plaat zit (bv onder de spoelbak). misschien is dat nog een idee. Dan houd je je blad mooi strak.Brickman schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:33:
[...]
We konden hier helaas niets aan veranderen. Bedankt voor jullie advies, we gaan voor de stopcontacten in het blad.
Zal komend weekend weer eens een foto update van vorige week plaatsen. De oplevering komt dichterbij, voorlopig gepland voor week 11. Vandaag hebben ze de eerste voordeuren geplaatst, alleen bij ons waarschijnlijk de verkeerde kleur.
In onze toekomstige woning komen er (even snel geteld) 55, plus een aantal voor de inbouwapparatuur in de keuken. Dat is voor ons ook meer dan genoeg.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:23:
Teveel stopcontacten vind ik ook niet uitzien en nutteloos.
In ons huidige appartement zijn het er een stuk of dertig. Dat is inderdaad niet veel, maar daar redden we het ook mee (met maar op twee plekken een stekkerdoos, waar we net één of twee stopcontacten tekort kwamen).
Anoniem: 224360
Een stekkerdoos kun je soms beter en mooier wegwerken in een nis/kast/whatever dan WCD. Die zitten op je wand en om daar nou enorm veel te plaatsen kan heel druk ogen. Dat moet je goed uitwerken van te voren. De locatie is voor ons belangrijker dan de hoeveelheid. Omdat het zelfbouw is heb ik daar volledige vrijheid in.Kiwi70 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:20:
[...]
In onze toekomstige woning komen er (even snel geteld) 55, plus een aantal voor de inbouwapparatuur in de keuken. Dat is voor ons ook meer dan genoeg.
In ons huidige appartement zijn het er een stuk of dertig. Dat is inderdaad niet veel, maar daar redden we het ook mee (met maar op twee plekken een stekkerdoos, waar we net één of twee stopcontacten tekort kwamen).
Mooi hoor!Sikkek schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:05:
[Afbeelding: Heeren van Vroondaal]
[/quote]
[Afbeelding: voortgang bouw]
Dat schiet wel op dan, onze woning wordt naar schatting pas in mei 2021 opgeleverd.
Dat is natuurlijk ook wel een kwestie van hoe je met zo'n situatie omgaat. Mijn tv-meubel heeft een vergelijkbaar aantal apparaten en toch gebruik ik maar 1 wandcontactdoos... Ik heb simpelweg een stekkerdoos in het meubel liggen waar die 5 apparaten op aangesloten zitten.Annuk schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:21:
• TV
• BD-speler
• Versterker
• tv-ontvanger
• switch
Sowieso is de kans vrij klein dat je in een woning 6 of meer wandcontactdozen direct bij elkaar wilt; ze een stuk uit elkaar plaatsen biedt doorgaans meer flexibiliteit... Maar dat zou dan in jouw voorbeeld betekenen dat je dan allerlei lange stroomkabels moet aansluiten en die weer netjes weg moet zien te werken. Of als ze wel bij elkaar zitten en je ooit besluit je meubel te verplaatsen of vervangen dat je dan ineens een hele rij wandcontactdozen zichtbaar hebt (en natuurlijk ook nog 1x CAI- en minstens 1x UTP-aansluiting).
6+5 is 11, toch?In de keuken wil je er meestal ook wel ten minste 6 "vrije" contacten en dan die voor de vaste apparaten nog. Als ik zo globaal reken heb ik dus bij tv meubel en keuken al minstens 16 contacten nodig (keuken 6x vrij en 5x vaste apparaten).
Mijn nieuwe keuken krijgt er ook weer 4 en daar heb ik zelf in ieder geval geen probleem mee. Sterker nog, het aanrecht wordt ook niet echt groot genoeg om 6 apparaten er op te zetten en daarnaast nog te kunnen werken
Dit is uiteraard een goede tip, zeker als je nu toch de vrijheid hebben om 'helemaal los te gaan' met de aantallen en positie ervan.Kleine tip aan jou ga eens flink tellen/rekenen wat je al bezet gaat hebben. Want denk echt dat je al veel bezet gaat hebben en dan heb je dus bijna geen vrije contacten.
Maar je moet dan natuurlijk wel ook bedenken dat soms een stekkerdoos ook een prima oplossing is.
Soms zelfs beter, want ik kan nu met 1 stopcontact uit de muur trekken mijn tv-meubel verrijden, wat ik uiteraard vrijwel nooit doe, maar toch. En met 1 tuimelschakelaar mijn PC en alle randapparatuur stroomloos maken.
Mochten we 1 oktober de sleutel krijgen kunnen we wel kiezen toch of we binnen 1 of 2 maanden willen over verhuizen en dus inschrijven? Als 1 januari 700€ zou schelen tov 1 november dan kunnen we rustiger aan verhuizen zonder extra kosten want die 700 is ongeveer gelijk aan onze huidige huur.Z___Z schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:09:
[...]
Je kan niet kiezen. Zodra je ingeschreven bent op het adres, moet je die datum pakken als hoofdverblijf.
Zal van 't weekend nog eens checken
Ik heb er ook 83 in de woning. Stopcontacten kun je nooit teveel hebben. Sowieso in alle slaapkamers twee per wand, zodat je nooit verlengkabels voor de ramen langs hebt. Woonkamer ook naast elk raam twee op iedere wand. In de keuken, bijkeuken enzo. Dan telt het snel allemaal op.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:40:
[...]
Offerte om van Gira ST55 naar E2 te gaan in dezelfde kleur was hoger dan de Internetprijs van alle raampjes, dus dat hebben we maar niet gedaan. Als we dat achteraf zelf doen voor alleen de wcd's in het zicht zijn we goedkoper uit.
Oh, je bent nog niet verhuisd. In dat geval kan je kiezen inderdaad, tot je je oude huis hebt verkocht.Hertog_Martin schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:28:
[...]
Mochten we 1 oktober de sleutel krijgen kunnen we wel kiezen toch of we binnen 1 of 2 maanden willen over verhuizen en dus inschrijven? Als 1 januari 700€ zou schelen tov 1 november dan kunnen we rustiger aan verhuizen zonder extra kosten want die 700 is ongeveer gelijk aan onze huidige huur.
Zal van 't weekend nog eens checken
Meer mensen last van vertraagde oplevering door gebrek aan stratenmakers? Ons nieuwbouwhuis is inmiddels voor 99% af, nutsvoorzieningen liggen in de grond maar er kan (durft) nog geen specifieke datum van oplevering genoemd te worden door de aannemer. Wel is de vooroplevering eind van de maand gepland, maar of het dan nog 3 of 6 weken duurt weet niemand.
Ik vind het vrij belachelijk dat het zo goed als onmogelijk wordt gemaakt om diverse zaken in te plannen op zo'n korte termijn.
Ik vind het vrij belachelijk dat het zo goed als onmogelijk wordt gemaakt om diverse zaken in te plannen op zo'n korte termijn.
Hier is het probleem de nutsvoorziening. Om de meterkast aan te sluiten moet de woning afsluitbaar zijn (en niet alleen de meterkast). Probleem is dat dat drie weken voor aansluiting gecontroleerd wordt tijdens een schouw. Pas drie weken later komt de netbeheerder de boel aansluiten.
De voordeurkozijnen worden pas geplaatst nadat het stucwerk klaar is, om de hardhouten kozijnen te beschermen tegen ruwe stucadoors (woorden uitvoerder), dus dan is de woning pas afsluitbaar.
Straatwerk moeten we allemaal zelf doen, dus dat is ons probleem. Ik heb nu een offerte van een stratenmaker. Voor 8000 euro legt hij alle bestrating (inclusief grondwerk). Zo'n 150 m2. Enig idee of dat een redelijk bedrag is? Er moet zo'n 40 kuub grond afgevoerd en zand aangevoerd worden, dus dat is niet iets wat je even zelf doet.
De voordeurkozijnen worden pas geplaatst nadat het stucwerk klaar is, om de hardhouten kozijnen te beschermen tegen ruwe stucadoors (woorden uitvoerder), dus dan is de woning pas afsluitbaar.
Straatwerk moeten we allemaal zelf doen, dus dat is ons probleem. Ik heb nu een offerte van een stratenmaker. Voor 8000 euro legt hij alle bestrating (inclusief grondwerk). Zo'n 150 m2. Enig idee of dat een redelijk bedrag is? Er moet zo'n 40 kuub grond afgevoerd en zand aangevoerd worden, dus dat is niet iets wat je even zelf doet.
Je kan prima plannen, reken op 10 weken.shoombak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:17:
Wel is de vooroplevering eind van de maand gepland, maar of het dan nog 3 of 6 weken duurt weet niemand.
Maar jij wil strakker plannen in een eenmalig proces, waarbij alle partijen zichzelf 100% bezet plannen i.v.m. de kosten. Dan wordt het lastig.
Prijs is incl klinkers?Blihi schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:22:
Hier is het probleem de nutsvoorziening. Om de meterkast aan te sluiten moet de woning afsluitbaar zijn (en niet alleen de meterkast). Probleem is dat dat drie weken voor aansluiting gecontroleerd wordt tijdens een schouw. Pas drie weken later komt de netbeheerder de boel aansluiten.
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Het afvoeren van grond is momenteel blijkbaar erg lastig en duur ivm PFAS. Na wat shoppen hebben we collectief een loonwerker gevonden die 25 cm afgraaft en opvult met zand voor € 14 m2. Dit was wel voordelig, maar stel dat € 20 marktconform is dan lijkt me het bedrag voor de arbeid op je straatwerk nog erg hoog.
Ik zou eens informeren bij de grondbank van je nieuwbouw project, dikke kans dat je het daar voor nope kwijt kuntHarm2211 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:30:
[...]
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Het afvoeren van grond is momenteel blijkbaar erg lastig en duur ivm PFAS. Na wat shoppen hebben we collectief een loonwerker gevonden die 25 cm afgraaft en opvult met zand voor € 14 m2. Dit was wel voordelig, maar stel dat € 20 marktconform is dan lijkt me het bedrag voor de arbeid op je straatwerk nog erg hoog.
Hier ook even een update. Voorlopig niets dan lof over onze bouwers BEMOG en de Gilden. Kan direct bellen met de opzichter, ben altijd welkom op de bouwplaats en zijn zeer transparant over voortgang en planning. Nadeel is wel dat ze afgelopen augustus (2019) een prognose hadden van augustus 2020 voor oplevering. In oktober kregen we te horen: oplevering juli 2020; in december werd dat juni 2020, in januari werd het mei 2020 en nu krijgen we ons huis opgeleverd half april waardoor ik als een gek alle leverancier aan het bellen ben.

Huis te Woudenberg. Net geen 200m2 oppervlakte, 432m2 grond

Ik krijg het idee dat bij meer projecten nu eerder geleverd wordt (en/of eerder start bouw), wellicht dat er tijdelIjk (Stikstof, Pfas?) wat extra capaciteit beschikbaar is bij de bouwers (voor de projecten die niet geraakt zijn).LtMarx schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:32:
Hier ook even een update. Voorlopig niets dan lof over onze bouwers BEMOG en de Gilden. Kan direct bellen met de opzichter, ben altijd welkom op de bouwplaats en zijn zeer transparant over voortgang en planning. Nadeel is wel dat ze afgelopen augustus (2019) een prognose hadden van augustus 2020 voor oplevering. In oktober kregen we te horen: oplevering juli 2020; in december werd dat juni 2020, in januari werd het mei 2020 en nu krijgen we ons huis opgeleverd half april waardoor ik als een gek alle leverancier aan het bellen ben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
't Is natuurlijk ook weer een behoorlijk milde winter tot dusver; wat weer leidt tot meer werkbare dagen.Jopie035 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:44:
Ik krijg het idee dat bij meer projecten nu eerder geleverd wordt (en/of eerder start bouw), wellicht dat er tijdelIjk (Stikstof, Pfas?) wat extra capaciteit beschikbaar is bij de bouwers (voor de projecten die niet geraakt zijn).
. excuses, verkeerde topic
[ Voor 98% gewijzigd door vortexnl1982 op 07-02-2020 21:33 ]
dat helpt natuurlijk ookACM schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:00:
[...]
't Is natuurlijk ook weer een behoorlijk milde winter tot dusver; wat weer leidt tot meer werkbare dagen.
Ik zou in dit topic aankloppen: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2vortexnl1982 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:07:
Allen,
Wij zijn gestart met een zelfbouw project waarin we als buren collectief naar één architect/aannemer zijn gestapt. Deze twee partijen verzorgen in principe zo'n beetje alles voor ons. De architect levert ook de bouwbegeleider en het zijn twee onafhankelijke bedrijven.
Ik kan hartstikke goed opschieten met beide partijen en ze schakelen ook erg snel wat erg in ons voordeel is. Wij zijn namelijk later in het traject aangeschoven, de andere bewoners waren al 1,5 jaar bezig.
In ieder geval gaan we binnenkort starten met heien. En nu krijg ik van de aannemer te horen dat de heipalen die in eerste instantie zijn gekozen niet voldoende zijn :
[...]
Nu raad je het al, die vibropalen kosten extra, ongeveer 9k excl btw. Mijn toekomstige buren vinden het wel best maar het voelt voor mij als een verrassing..
Ik ben de afgelopen tijd druk geweest met andere zaken (zoals elektra / hypotheekaanvraag / etc etc) en heb nog weinig aandacht hieraan besteed. Ik ga maandag alle partijen bellen en wat nader uitzoeken hoe dit kan.
Zijn die vibropalen echt nodig ? Onze naaste buren zijn allemaal zelfbouwwoningen die tegelijk met ons worden gebouwd. De overburen zijn wel bestaande woningen die denk ik in 1900-1930 gebouwd zijn.
Hier heeft men waarschijnlijk geen ervaring met dergelijke zaken: dat regelt de projectontwikkelaar allemaal (en is ook zijn risico)
Oeps, je hebt helemaal gelijk ! Ik heb mijn post verplaatst !Deleon78 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:30:
[...]
Ik zou in dit topic aankloppen: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Hier heeft men waarschijnlijk geen ervaring met dergelijke zaken: dat regelt de projectontwikkelaar allemaal (en is ook zijn risico)
Mooi huis! Lijkt eerder zelfbouw dan projectbouw. Ik vraag me alleen af waarom je niet meer panelen hebt laten leggen? Wordt nu lastiger denk aangezien het in-dak is en je wilt het liefst wel dezelfde...LtMarx schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begroting eigenlijk. We hadden meer panelen laten leggen, met mate. Nu blijkt dat we wat extra ruimte hebben maar op het moment dat we deze keuzes maakten wisten we dat nog niet.Road-runner83 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:35:
[...]
Mooi huis! Lijkt eerder zelfbouw dan projectbouw. Ik vraag me alleen af waarom je niet meer panelen hebt laten leggen? Wordt nu lastiger denk aangezien het in-dak is en je wilt het liefst wel dezelfde...
Het is inderdaad zeer kleinschalige projectbouw. Alles was aan te passen.
[ Voor 6% gewijzigd door LtMarx op 07-02-2020 22:09 ]
Even een vraagje; wat is gemiddeld genomen in jullie ervaring de tijd tussen het inmeetmoment in de woning en de oplevering? Onze bouwer doet er alles aan om vooral niets te zeggen over prognoses (zelfs na hele aardige, gevolgd door minder aardige gesprekken), maar volgende week hebben we het inmeetmoment. Buiten is alles af aan het huis, binnen zit het stucwerk er op, de vensterbanken en het grootste deel van het installatiewerk er in. Sanitair, binnendeurkozijnen, schilderwerk binnen en nutsvoorzieningen moeten nog. Iets zegt me dus dat het geen 4 maanden meer gaat duren, en de vaklui die ik heb benaderd voor het afwerken zijn al met hun mei planning bezig. Ik ben geneigd hun vast te leggen voor mei, wat zouden jullie doen?
Je loopt een week of 2 voor op ons qua planning en onze prognose is half april. Disclaimer is dat Nuts voorzieningen kunnen uitlopen, of niet opdagen wat alles nogal vertraagd.Afwezig schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:18:
Even een vraagje; wat is gemiddeld genomen in jullie ervaring de tijd tussen het inmeetmoment in de woning en de oplevering? Onze bouwer doet er alles aan om vooral niets te zeggen over prognoses (zelfs na hele aardige, gevolgd door minder aardige gesprekken), maar volgende week hebben we het inmeetmoment. Buiten is alles af aan het huis, binnen zit het stucwerk er op, de vensterbanken en het grootste deel van het installatiewerk er in. Sanitair, binnendeurkozijnen, schilderwerk binnen en nutsvoorzieningen moeten nog. Iets zegt me dus dat het geen 4 maanden meer gaat duren, en de vaklui die ik heb benaderd voor het afwerken zijn al met hun mei planning bezig. Ik ben geneigd hun vast te leggen voor mei, wat zouden jullie doen?
Ik heb een soort nieuwsbriefje waarbij ik alle leveranciers op afroep zo goed mogelijk op de hoogte hou totdat de planning definitief is.
[ Voor 6% gewijzigd door LtMarx op 08-02-2020 05:31 ]
De aannemer vroeg 31 euro/m2 voor het storten van 25 cm geel zand tot 8cm onder peil. Dat vonden wij extreem duur. PFAS zou geen issue moeten zijn in onze wijk.Harm2211 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:30:
[...]
Ik heb nog een paar offertes gevraagd. De leverancier van bestrating gaf aan dat het grondwerk plus leggen ongeveer evenveel zou moeten kosten als de bestrating, dus dan kom ik op 6000 voor het geheel, geen 8000.
@Blihi grond afvoeren is de afgelopen 1,5 jaar bizar gestegen. In elk project waar grond uit komt tijdens of na oplevering is het stinkend duur geworden door die maatregelen. Wij hebben met 4 buren met forse tuinen ook een aardige korting kunnen bedingen maar feit was wel dat het ruim de helft zou zijn als we in 2017 bij ze waren geweest om af te voeren.
Hier zijn we ook in de nieuwbouw-huis boot gestapt! Tussenwoning in Deventer in de nieuwe wijk Steenbrugge. In de "kerk" worden 5 huizen gebouwd, en wij komen te wonen op de 2e van links. Opleverdatum is naar verwachting Maart 2021.
Uiteraard zit er ook weer een mooie meerwerk lijst bij. Daarbij hoort natuurlijk de vraag; wat is essentieel om mee te laten nemen, en wat kan je later beter (goedkoper) zelf (laten) doen.
Enige vorm van uitbouw/dak kapel is niet aan de orde hier.
Het lijstje so far:
Essentieel:
-Loze leidingen, liefst size 3/4" naar verschillende ruimtes
- mantelbuis rond 7cm van de meterkast naar achter de woning
- waterontharder ivm leidingwerk (a 2150 inc)
- Douche WTW (wacht nog op de meerprijs)
Beter later door anderbedrijf:
- WCD laten plaatsen/aanpassen. (aannemer vraagt hiervoor 125 euro p/s voor)
- Buitenkraan kan via de mantelbuis naar achteren, incl stroomkabels voor tuin (a 550 euro)
- aanpassingen in de keuken aansluitingen. De perilex kabel moet worden verplaatst, naar een andere muur. (wacht nog op de meerwerk prijs)
Reden hiervoor is ook omdat we relatief laat bij het project zijn aangesloten, we op hele korte termijn keuzes moeten maken. Door de keuze en daardoor het werk naar achteren te trekken, hebben we meer tijd voor een goede keus.
Daarnaast verwacht ik dat ivm bouwvocht je de eerste twee weken liever niet je muren al wil dichtsmeren, daardoor er een mooie window is om deze werkzaamheden te laten verrichten. Of zie ik wat over het hoofd?

Uiteraard zit er ook weer een mooie meerwerk lijst bij. Daarbij hoort natuurlijk de vraag; wat is essentieel om mee te laten nemen, en wat kan je later beter (goedkoper) zelf (laten) doen.
Het lijstje so far:
Essentieel:
- Buitenkraan kan via de mantelbuis naar achteren, incl stroomkabels voor tuin (a 550 euro)
- aanpassingen in de keuken aansluitingen. De perilex kabel moet worden verplaatst, naar een andere muur. (wacht nog op de meerwerk prijs)
Reden hiervoor is ook omdat we relatief laat bij het project zijn aangesloten, we op hele korte termijn keuzes moeten maken. Door de keuze en daardoor het werk naar achteren te trekken, hebben we meer tijd voor een goede keus.
Daarnaast verwacht ik dat ivm bouwvocht je de eerste twee weken liever niet je muren al wil dichtsmeren, daardoor er een mooie window is om deze werkzaamheden te laten verrichten. Of zie ik wat over het hoofd?
www.frees-it.com
Ik dacht even aan een renovatieproject, maar het is dus nieuwbouw in de vorm van een oude kerk.Bladeslayer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:01:
Hier zijn we ook in de nieuwbouw-huis boot gestapt! Tussenwoning in Deventer in de nieuwe wijk Steenbrugge. In de "kerk" worden 5 huizen gebouwd, en wij komen te wonen op de 2e van links. Opleverdatum is naar verwachting Maart 2021.
De zonnepanelen op de tekening vallen mij op. Het zijn er zelden 12 per huis.
Dat dacht ik ook. Het heeft wel een mooie uitstraling vind ik. Ik denk data het ook wel een logischere indeling heeft dan een gerenoveerde kerk.SvMp schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:36:
[...]
Ik dacht even aan een renovatieproject, maar het is dus nieuwbouw in de vorm van een oude kerk.
De zonnepanelen op de tekening vallen mij op. Het zijn er zelden 12 per huis.
Wij zijn inmiddels bij het zonnepanelen traject aanbeland... In de technische beschrijving werd de indruk gewekt dat we minimaal 1 zonnepaneel zouden krijgen, maar vorige week kregen we bericht dat ons huis de EPC van 0.4 ook zonder zonnepanelen haalt dmv bepaalde maatregelen (zoals CO2 sensors). Nu laten ze ons kiezen:
- 1 geintegreerd zonnepaneel, maar geen CO2 sensors
- geen zonnepanelen, maar wel de CO2 sensors
Nou wil ik wel graag zonnepanelen, maar niet geintegreerd. Zijn er hier mensen die geintegreerde zonnepanelen geinstalleerd hadden bij de bouw, maar ze later hebben laten verwijderen? Is dat goed te doen?
Dat heeft natuurlijk als voordeel dat de infrastructuur al aangelegd is. Ik moet het nog navragen, maar ik verwacht niet dat bouwer alleen de infrastructuur wil aanleggen...
Deze keuze is niet moeilijk altijd kiezen voor de optie zonder zonnepanelen. Je krijgt dan wel de CO2 sensors, Zonnepanelen kan je achteraf velen malen goedkoper laten plaatsen, daarnaast hoef je ook geen rekening te houden met de schaampanelen die bij de bouw zijn opgeleverd.Eypo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:35:
[...]
Dat dacht ik ook. Het heeft wel een mooie uitstraling vind ik. Ik denk data het ook wel een logischere indeling heeft dan een gerenoveerde kerk.
Wij zijn inmiddels bij het zonnepanelen traject aanbeland... In de technische beschrijving werd de indruk gewekt dat we minimaal 1 zonnepaneel zouden krijgen, maar vorige week kregen we bericht dat ons huis de EPC van 0.4 ook zonder zonnepanelen haalt dmv bepaalde maatregelen (zoals CO2 sensors). Nu laten ze ons kiezen:
Nou wil ik wel graag zonnepanelen, maar niet geintegreerd. Zijn er hier mensen die geintegreerde zonnepanelen geinstalleerd hadden bij de bouw, maar ze later hebben laten verwijderen? Is dat goed te doen?
Dat heeft natuurlijk als voordeel dat de infrastructuur al aangelegd is. Ik moet het nog navragen, maar ik verwacht niet dat bouwer alleen de infrastructuur wil aanleggen...
Ter referentie, onze nieuwbouwwoning (2019) voldoet ook zonder zonnepanelen aan EPC 0.4, we konden naar EPC 0 upgraden door 16 panelen in-roof te laten plaatsen voor een bedrag van 16.000!!! euro,.

Uiteindelijk heb ik het achteraf zelf geregeld en was ik 4000 euro kwijt voor 28 panelen. (ok.. ok.. fare enough.. dat is weer een ander uiterste
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hallo toekomstige buurman. Ik heb een woning in hetzelfde project.Bladeslayer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:01:
[Afbeelding]
Het lijstje so far:
Essentieel:
Kleine tip al voor de waterontharder. Alleen de leidingen is 515 en een losse waterontharder kost rond de 1000 inclusief installatie. Heb je al weer makkelijk een paar honderd verdient.
Loze leidingen zijn 19mm.
Ik had er 6 geïntegreerd en nu 12 op het dak. Je moet de juiste installateur vinden en de dakpannen nog kunnen kopen. Als ik het nog een keer kon doen zou ik ze bij de bouw direct laten vervallen , ondanks dat alles perfect liep en de dakpannen nog besteld konden worden.Eypo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:35:
[...]
Dat dacht ik ook. Het heeft wel een mooie uitstraling vind ik. Ik denk data het ook wel een logischere indeling heeft dan een gerenoveerde kerk.
Thanks, beide. Het voordeel dat ik zie is de infrastructuur die ze al aanleggen (extra groep en de kabel naar boven). Ik ga er vanuit dat ze dat netter kunnen doen tijdens de bouw, dan wanneer we het na de bouw laten doen. Nu dus de afweging of dat opweegt tegen het zoeken naar de juiste dakpannen...
Gewoon ff opletten tijdens het dekken van het dak en dan bij de uitvoerder ff wat pannen vragen: dan moet het wel goedkoops: en anders kun je zo kort na nieuwbouw bij een goede bouwhandel echt wel dezelfde pannen krijgen.Eypo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:45:
Thanks, beide. Het voordeel dat ik zie is de infrastructuur die ze al aanleggen (extra groep en de kabel naar boven). Ik ga er vanuit dat ze dat netter kunnen doen tijdens de bouw, dan wanneer we het na de bouw laten doen. Nu dus de afweging of dat opweegt tegen het zoeken naar de juiste dakpannen...
Wat leuk! Je woont er al of nog in de bouwfase? Ja we zaten te twijfelen over die voorbereiding of de gehele installatie. Waar heb jij je waterontharder uiteindelijk gehaald?Logic Lion schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:18:
[...]
Hallo toekomstige buurman. Ik heb een woning in hetzelfde project.
Kleine tip al voor de waterontharder. Alleen de leidingen is 515 en een losse waterontharder kost rond de 1000 inclusief installatie. Heb je al weer makkelijk een paar honderd verdient.
Loze leidingen zijn 19mm.
Ja de 12 panelen zijn ervoor om het geheel energie neutraal te maken(EPC = 0) nadeel van de inbouw panelen is dat het lastig is om het later uit te breiden.. Ik denk dat we daarom het hier maar bij laten.
www.frees-it.com
edit:
terug naar het schetsboek, dit wordt hem niet
terug naar het schetsboek, dit wordt hem niet
[ Voor 105% gewijzigd door nel!s op 09-02-2020 19:27 ]
Ik zit ook nog in de bouwfase, kom iets verderop van jou te zitten.Bladeslayer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:32:
[...]
Wat leuk! Je woont er al of nog in de bouwfase? Ja we zaten te twijfelen over die voorbereiding of de gehele installatie. Waar heb jij je waterontharder uiteindelijk gehaald?
Ja de 12 panelen zijn ervoor om het geheel energie neutraal te maken(EPC = 0) nadeel van de inbouw panelen is dat het lastig is om het later uit te breiden.. Ik denk dat we daarom het hier maar bij laten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Waterontharder link zal ik even sturen via DM ivm reclame. Wel als tip nog het volgende topic: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
@Bladeslayer @Logic Lion Hee buren! Wij komen ook in Steenbrugge.
Woning is bijna klaar. Donderdag kijkdag gehad, verwachte oplevering binnen een paar maanden.
Woning is bijna klaar. Donderdag kijkdag gehad, verwachte oplevering binnen een paar maanden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een extra groep is ook achteraf niet zo moeilijk of duur. Ik zou gaan voor de CO2 sensors een gewoon een extra loze leiding naar de zolder laten leggen. Dan heb je die infra ook voorbereid.Eypo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:45:
[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 08-02-2020 23:46 ]
Toevallig ook nog iemand die een kavel in de Deventer nieuwbouwproject Spijkvoorderhout gekocht heeft en nog moet bouwen?Hrolfr schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:18:
@Bladeslayer @Logic Lion Hee buren! Wij komen ook in Steenbrugge.
***members only***
Als je een kavel hebt gekocht moet je in dit topic zijn: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2Matadores schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:34:
[...]
Toevallig ook nog iemand die een kavel in de Deventer nieuwbouwproject Spijkvoorderhout gekocht heeft en nog moet bouwen?
@revolution-nl waar heb jij die panelen gekocht? Dat zijn de betere prijzen.
Ik heb zelf voor 170 euro een stopcontact op een aparte groep op zolder aan laten leggen. Daarmee ben ik compleet voorbereid op zonnepanelen.Eypo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:45:
De 2 panelen die ik standaard krijg bleken een interne mini omvormer te hebben en worden dus niet al op een eigen groep gezet.
-edit- verkeerde topic denk ik
[ Voor 97% gewijzigd door Shadow_Agent op 09-02-2020 09:58 ]
Do { Ping } while ( LOL )
en waar is dit topic dan precies voor?Kiwi70 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:00:
[...]
Als je een kavel hebt gekocht moet je in dit topic zijn: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Voor als je een woning hebt gekocht in een project van >1 woning.Shadow_Agent schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:55:
[...]
en waar is dit topic dan precies voor?Wij overwegen een kavel + cataloguswoning te laten bouwen.
Check!Ernemmer schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:56:
[...]
Voor als je een woning hebt gekocht in een project van >1 woning.
Dat is inderdaad een keuze, en natuurlijk je moet/hoeft ook echt niet op elke 1,5m een stopcontact te hebben of achter je tv-meubel een hele batterij aan wcd's maar 63 totaal lijkt mij vrij weinig.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:23:
[...]
Ik heb gewoon een elektra tekening van de architect en het is m'n tweede huis in 5 jaar wat ik bouw. Dus ik weet wel wat ik nodig heb en waar. Teveel stopcontacten vind ik ook niet uitzien en nutteloos.
Moet wel zeggen ik vind vrije wcd's op de muur niet heel erg storend hoor, maar dat is een persoonlijk iets vermoedelijk
Natuurlijk hoef/moet je ook geen batterij van wcd's plaatsen (2x5 naast/onder elkaar ofzo) maar zou wel rekening houden met genoeg, zeker als je evt wat veeleisende apparaten hebt.ACM schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:44:
[...]
Dat is natuurlijk ook wel een kwestie van hoe je met zo'n situatie omgaat. Mijn tv-meubel heeft een vergelijkbaar aantal apparaten en toch gebruik ik maar 1 wandcontactdoos... Ik heb simpelweg een stekkerdoos in het meubel liggen waar die 5 apparaten op aangesloten zitten.
Sowieso is de kans vrij klein dat je in een woning 6 of meer wandcontactdozen direct bij elkaar wilt; ze een stuk uit elkaar plaatsen biedt doorgaans meer flexibiliteit... Maar dat zou dan in jouw voorbeeld betekenen dat je dan allerlei lange stroomkabels moet aansluiten en die weer netjes weg moet zien te werken. Of als ze wel bij elkaar zitten en je ooit besluit je meubel te verplaatsen of vervangen dat je dan ineens een hele rij wandcontactdozen zichtbaar hebt (en natuurlijk ook nog 1x CAI- en minstens 1x UTP-aansluiting).
Allerlei lichtere apparaten kan je inderdaad prima in een stekkerdoos plaatsen (zorg dan inderdaad wel voor een goede en geen €3 ding van de action ofzo)
6+5+5 hè ;p[...]
6+5 is 11, toch?Maar voor mij ook weer; ik heb 4 'vrije' contacten in mijn huidige keuken; 1 is bezet door een waterkoker de rest is vrijwel altijd vrij... Ik heb niet eens genoeg relevante apparaten om ze allemaal te bezetten (in totaal 2).
Mijn nieuwe keuken krijgt er ook weer 4 en daar heb ik zelf in ieder geval geen probleem mee. Sterker nog, het aanrecht wordt ook niet echt groot genoeg om 6 apparaten er op te zetten en daarnaast nog te kunnen werken
5 woonkamer + 5 voor vaste keuken apparatuur + 6 vrije contacten
Wij hebben inderdaad een redelijk ruime hoekkeuken en vind die 6 (of eigenlijk
De vrouw houd nogal van bakken etc. en neemt dan her en der met de apparaten die ze gebruikt nogal wat ruimte in beslag.
En de wcd's zijn redelijk strategisch geplaatst, en ja een enkel wcd vind ik geen porum.
Dat is eigenlijk het belangrijkste, tellen en strategisch geplaatst.[...]
Dit is uiteraard een goede tip, zeker als je nu toch de vrijheid hebben om 'helemaal los te gaan' met de aantallen en positie ervan.
Dat heeft ook zeker voordelen maar eigenlijk dus al wat ik hier verder naar boven zeg.Maar je moet dan natuurlijk wel ook bedenken dat soms een stekkerdoos ook een prima oplossing is.
Soms zelfs beter, want ik kan nu met 1 stopcontact uit de muur trekken mijn tv-meubel verrijden, wat ik uiteraard vrijwel nooit doe, maar toch. En met 1 tuimelschakelaar mijn PC en alle randapparatuur stroomloos maken.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Aankomende vrijdag verlopen de 3 maanden waarbinnen de oplevergebreken hadden moeten worden opgelost. Dat is uiteraard niet gedaan dus de brief/mail naar aannemer en notaris over de bankgarantie wordt opgesteld.
In de voorbeeldbrief noemt de notaris 'Wanneer de kosten van de werkzaamheden minder zijn dan de hoogte van het geblokkeerde bedrag, zal de blokkering gelden voor de hoogte van de kosten van de nog openstaande werkzaamheden.'
Daarmee lijkt dat voldoende te zijn en hoef je kennelijk dus geen exact bedrag te noemen. Dit lijkt een zinnige formulering maar aan de andere kant vind ik het ook wat raar. Heeft iemand hier ervaring met bankgarantieperikelen?
In de voorbeeldbrief noemt de notaris 'Wanneer de kosten van de werkzaamheden minder zijn dan de hoogte van het geblokkeerde bedrag, zal de blokkering gelden voor de hoogte van de kosten van de nog openstaande werkzaamheden.'
Daarmee lijkt dat voldoende te zijn en hoef je kennelijk dus geen exact bedrag te noemen. Dit lijkt een zinnige formulering maar aan de andere kant vind ik het ook wat raar. Heeft iemand hier ervaring met bankgarantieperikelen?
Ja, alleen is dat juist het lastige... De ruwbouw opties staan al een tijd vast (de bouw is al begonnen). Dit kunnen we dus niet meer toevoegen.Farmerwood schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:47:
[...]
Ik heb zelf voor 170 euro een stopcontact op een aparte groep op zolder aan laten leggen. Daarmee ben ik compleet voorbereid op zonnepanelen.
De 2 panelen die ik standaard krijg bleken een interne mini omvormer te hebben en worden dus niet al op een eigen groep gezet.
We denken er nu aan om toch voor dat ene paneel te gaan:
- Infrastructuur wordt dan aangelegd
- We hebben de dakpannen opgezocht, dat lijkt geen probleem te zijn om die te bestellen
Ik weet niet helemaal waar die CO2 sensors allemaal geplaatst gaan worden, maar in de woonkamer komt er sowieso 1. Ik las op een andere website dat ze die sensoren ook in je slaapkamer plaatsen, maar ik vraag me af hoe dat dan werkt, want daar zit op dit moment geen mechanische ventilatie
Dan zou de sensor een verhoogde CO2 meten, maar er geen effect op kunnen uitoefenen. Of werkt dat dan weer met de dauerlufts?
Hoe dan ook, we slapen altijd met raam open, dus ik kan me niet voorstellen dat dit dan veel voordeel oplevert voor ons...
Ik heb zelf pas een paar weken geleden de lijst afbouwopties getekend waar deze optie bij zat. In diezelfde lijst stonden ook de zonnepanelen. De verkoopbegeider van de aannemer gaf aan dat er achteraf nog wel wat mogelijkheden zijn op een aantal punten.Eypo schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:37:
[...]
Ja, alleen is dat juist het lastige... De ruwbouw opties staan al een tijd vast (de bouw is al begonnen). Dit kunnen we dus niet meer toevoegen.
We denken er nu aan om toch voor dat ene paneel te gaan:
- Infrastructuur wordt dan aangelegd
- We hebben de dakpannen opgezocht, dat lijkt geen probleem te zijn om die te bestellen
Extra lichtpunten kan niet omdat die al in de plafondplaten komen bij productie, maar een extra wcd is geen probleem.
Dus je kunt het altijd vragen. Als je nog kunt wijzigen in de zonnepanelen dan kan er vast meer. Evt alleen een loze leiding. (Ruimte voor) een extra groep in meterkast lijkt me ook iets dat nog prima kan.
Sensoren voor zowel vocht als CO2 zitten in de mechanische ventilatie unit, lijkt me. Dan maakt het niet uit waar er vocht of CO2 vandaan komt maar springt dat ding gewoon op een hogere stand als er ergens iets gedetecteerd wordt.Eypo schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:37:
[...]
Ik weet niet helemaal waar die CO2 sensors allemaal geplaatst gaan worden, maar in de woonkamer komt er sowieso 1. Ik las op een andere website dat ze die sensoren ook in je slaapkamer plaatsen, maar ik vraag me af hoe dat dan werkt, want daar zit op dit moment geen mechanische ventilatie![]()
Dan zou de sensor een verhoogde CO2 meten, maar er geen effect op kunnen uitoefenen. Of werkt dat dan weer met de dauerlufts?
Hoe dan ook, we slapen altijd met raam open, dus ik kan me niet voorstellen dat dit dan veel voordeel oplevert voor ons...
Dar hoeft niet altijd.Jheroun schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:00:
[...]
Sensoren voor zowel vocht als CO2 zitten in de mechanische ventilatie unit, lijkt me. Dan maakt het niet uit waar er vocht of CO2 vandaan komt maar springt dat ding gewoon op een hogere stand als er ergens iets gedetecteerd wordt.
Wij hebben een Ocron systeem met CO2 sensor (en bediening) in de woonkeuken. Wij hebben geen vocht sensor, maar er zijn ook modellen die dat wel hebben. Die zit juist in de unit zelf.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Restpartijtjes, gisteren voor de buurman ook weer een setje bij een andere aanbieder gevonden, 17x 295wp all-black panelen voor 67,- stuk.lonehitman schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:35:
@revolution-nl waar heb jij die panelen gekocht? Dat zijn de betere prijzen.
Kwestie zoekopdrachten uitzetten op MP, een vleugje geduld en weten wanneer je moet toeslaan
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vraagje voor degenen die vanuit een huidige koopwoning naar een nieuwbouw woning gaan:
Kiezen jullie ervoor om de woning direct te verkopen en tijdelijk ergens anders (bijvoorbeeld weer bij ouders) te gaan wonen?
Of houden jullie je woning lang aan en stappen daarna direct over naar je nieuwbouwwoning?
Het voordeel van de eerste optie is dat je ondertussen beter kunt sparen, voor mij zou het per maand zo'n 750 euro extra zijn. Ook heb je de zekerheid dat je huis al verkocht is.
Het nadeel vind ik dat ik het niet zo zie zitten om weer voor langere tijd in het ouderlijk huis te moeten wonen.
Ik ben benieuwd waar jullie voor gekozen hebben en waarom.
Kiezen jullie ervoor om de woning direct te verkopen en tijdelijk ergens anders (bijvoorbeeld weer bij ouders) te gaan wonen?
Of houden jullie je woning lang aan en stappen daarna direct over naar je nieuwbouwwoning?
Het voordeel van de eerste optie is dat je ondertussen beter kunt sparen, voor mij zou het per maand zo'n 750 euro extra zijn. Ook heb je de zekerheid dat je huis al verkocht is.
Het nadeel vind ik dat ik het niet zo zie zitten om weer voor langere tijd in het ouderlijk huis te moeten wonen.
Wij willen niet 2 keer te moeten verhuizen en niet tijdelijk bij (schoon)ouders in.Rudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
Vraagje voor degenen die vanuit een huidige koopwoning naar een nieuwbouw woning gaan:
Een huurwoning was een optie maar vergis je ook niet in de kosten van huren, in ons geval duurder dan blijven zitten.
Wij hebben er dus voor gekozen om te blijven tot max 3 maanden na oplevering woning.
Ons nieuw te bouwen huis wordt hopelijk eind dit dit jaar opgeleverd. Q1 2021 is ook mogelijk. De sleutel overdracht van onze huidige woning is op 1-12-2020. Waarschijnlijk gaan wij dan enkele tijd bij mijn schoonouders in....Rudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
Wij hebben ons huidige(vorige) huis verkocht en wonen nu tijdelijk in een huurwoning. Het was voor ons goed omdat we nu in de buurt van het nieuwe huis wonen en ook kunnen wennen aan deze omgeving. Grootste voordeel voor ons straks is dat we per maand kunnen opzeggen, iets wat bij een koophuis altijd afwachten is. Nu zal in de huidige markt er niet zo heel veel moeite zijn om je huis te verkopen, maar de flexibiliteit is bij onze bouwer wel prettig omdat de tijdslijnen niet heel erg duidelijk zijn.Rudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
@Rudyy , wij hebben onze huidige woning ongeveer een half jaar vóór de verwachte oplevering te koop gezet. Bij de verkoop zijn we met de kopers overeen gekomen dat we ongeveer anderhalf maand na de oplevering de overdracht van onze huidige woning hebben. Zodoende hebben we nog wat tijd voor klussen, opruimen, schoonmaken en verhuizen en hoeven we maar een keer de boel over te verhuizen.
Wij hebben besloten om in ons huidige huis te blijven wonen. Wat betreft kosten is dit even duur als een huurwoning vinden in dezelfde categorie en ik wil mijn kinderen het niet aan doen om twee keer te moeten verhuizen. Het is voor hen nu al een spannende periode waarbij we zien dat de spanning al begint te stijgenRudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
Het goed afstemmen met betrekking tot oplevering en de daadwerkelijke verkoop van mijn huidige woning zal dan nog wel een dingetje zijn, maar dat moet wel goed komen.
Doe maar een onsje meer...
@Rudyy
Ik had zelf mijn koopwoning verkocht voordat ik de koop overeenkomst voor mijn nieuwbouw woning tekende. In de tussentijd een flat gehuurd vlakbij de bouwplaats.
De flat is inmiddels door de verhuurder verkocht en gelukkig mag ik van de nieuwe eigenaren nog even blijven, tot ongeveer 2 maanden na de oplevering van mijn nieuwbouw huis.
Ik had zelf mijn koopwoning verkocht voordat ik de koop overeenkomst voor mijn nieuwbouw woning tekende. In de tussentijd een flat gehuurd vlakbij de bouwplaats.
De flat is inmiddels door de verhuurder verkocht en gelukkig mag ik van de nieuwe eigenaren nog even blijven, tot ongeveer 2 maanden na de oplevering van mijn nieuwbouw huis.
Een DWTW als optie aanbieden blijkt onmogelijk, want "het levert minimale winst op als je korter dan 15 minuten onder de douche staat" volgens aannemer. Daarnaast vragen gesteld over de MV/WTW unit. Waarschijnlijk wordt het een Zehnder ComfoAir E300/E400, alleen zonder enige sensoren. Er komt alleen een 3 standen schakelaar in de keuken. Ja lekker eerst in de keuken spelen met de schakelaar als je wilt douchen, dat is logisch. Zehnder heeft blijkbaar tal van sensoren en bedieningseenheden (zie internet), maar daar "beginnen ze niet aan" 
Zulke relatief simpele dingen moeten toch gewoon standaard zijn bij een huis van 400K+? Dat vind ik persoonlijk wel. Bied ze op zijn minst als optie aan. Alles buiten de karige optielijst is een no-go. Als ik in de toekomst een andere stap ga maken, wordt het waarschijnlijk zelfbouw.
/rant
Zulke relatief simpele dingen moeten toch gewoon standaard zijn bij een huis van 400K+? Dat vind ik persoonlijk wel. Bied ze op zijn minst als optie aan. Alles buiten de karige optielijst is een no-go. Als ik in de toekomst een andere stap ga maken, wordt het waarschijnlijk zelfbouw.
/rant
[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 11-02-2020 16:18 ]
Kost je huis 400k of is de grond 250 en je huis 150 . In dat laatste geval snap ik het wel.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
@Codeoranje grond kost 110K en huis 340K (met uitbouw en wat meerwerk). Bedoel je dat we in een nóg hogere prijsklasse zouden moeten zitten voor zulke dingen?
Nu alle elektrabuizen en ander installatiewerk op de juiste manier in de muren en vloeren zit is het aan ons om over het volgende project na te denken.
Het huis krijgt deze week kozijnen en ramen, volgende week de vloerverwarming en daarna volgen de dekvloeren. Daar kan ik niets meer aan zien of doen, dus moet ik er maar op vertrouwen dat dat goed gaat. Daarna gaat de aannemer beginnen met de afbouw, dus kan ik me richten op leukere dingen: De tuin en bestrating.
Het tuinontwerp heb ik zelf gemaakt, maar met zo'n 150 m2 bestrating is zelf leggen geen optie, dus op zoek naar een stratenmaker. Dat blijkt eenvoudiger gezegd dan gedaan. Ik heel wat mailtjes de deur uit gedaan naar een lijstje stratenmakers van de plaatselijke stenenboer. Geen enkele reactie.
Nu heb ik de klus op werkspot gezet en daar komt wel reactie op gelukkig. De komende tijd hebben we wat afspraken om te komen tot offertes. Inmiddels liggen die uiteen van 5k tot 8k voor het afgraven grond, aanbrengen fundering en en aanbrengen van bestrating (110 m2 betonklinkers, 35 m2 keramiek).
Daar zit dus nog wel wat rek in.
Het huis krijgt deze week kozijnen en ramen, volgende week de vloerverwarming en daarna volgen de dekvloeren. Daar kan ik niets meer aan zien of doen, dus moet ik er maar op vertrouwen dat dat goed gaat. Daarna gaat de aannemer beginnen met de afbouw, dus kan ik me richten op leukere dingen: De tuin en bestrating.
Het tuinontwerp heb ik zelf gemaakt, maar met zo'n 150 m2 bestrating is zelf leggen geen optie, dus op zoek naar een stratenmaker. Dat blijkt eenvoudiger gezegd dan gedaan. Ik heel wat mailtjes de deur uit gedaan naar een lijstje stratenmakers van de plaatselijke stenenboer. Geen enkele reactie.
Nu heb ik de klus op werkspot gezet en daar komt wel reactie op gelukkig. De komende tijd hebben we wat afspraken om te komen tot offertes. Inmiddels liggen die uiteen van 5k tot 8k voor het afgraven grond, aanbrengen fundering en en aanbrengen van bestrating (110 m2 betonklinkers, 35 m2 keramiek).
Daar zit dus nog wel wat rek in.
Pff. Zelfs in de hogere prijsklasse kan echt niet alles. Ons huis is nu begroot op 7 ton en ook daar wordt moeilijk gedaan over sommige dingen (hybride CV ketel in plaats van gasgestookt: kon niet). Dubbele poort in plaats van enkele: kan niet. En voor andere opties betaal je de hoofdprijs (800 euro per stuk voor ieder extra zonnepaneel).mister_S schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:08:
Een DWTW als optie aanbieden blijkt onmogelijk, want "het levert minimale winst op als je korter dan 15 minuten onder de douche staat" volgens aannemer. Daarnaast vragen gesteld over de MV/WTW unit. Waarschijnlijk wordt het een Zehnder ComfoAir E300/E400, alleen zonder enige sensoren. Er komt alleen een 3 standen schakelaar in de keuken. Ja lekker eerst in de keuken spelen met de schakelaar als je wilt douchen, dat is logisch. Zehnder heeft blijkbaar tal van sensoren en bedieningseenheden (zie internet), maar daar "beginnen ze niet aan"
/rant
Bij deze de foto's van onze laatste kijkdag.
Straatwerk vordert aardig, echter hebben ze weer een heel stuk eruit moeten halen. Er waren te weinig kolken geplaatst.
- 

Badkamer is zo goed als af, alleen nog afkitten en afvoerrooster plaatsen.
- 
Technische ruimte is ook aardig vol, links zou nog een wasmachine en -droger kunnen staan
- 
Afgelopen week hebben ze nog de voordeuren geplaatst. Echter bij ons weer een tijdelijk voordeur, er zit nu de verkeerde kleur deur in.
Straatwerk vordert aardig, echter hebben ze weer een heel stuk eruit moeten halen. Er waren te weinig kolken geplaatst.

Badkamer is zo goed als af, alleen nog afkitten en afvoerrooster plaatsen.

Technische ruimte is ook aardig vol, links zou nog een wasmachine en -droger kunnen staan

Afgelopen week hebben ze nog de voordeuren geplaatst. Echter bij ons weer een tijdelijk voordeur, er zit nu de verkeerde kleur deur in.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Ik denk dat je een te hoge verwachting hebt. Een gemiddelde nieuwbouwhuis kost inmiddels 400k. Die moeten daarvoor ook gasloos gebouwd worden. Projectbouw is gewoon zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk woonoppervlakte binnen het bouwbesluit bouwen. Alle afwijkingen kosten veel, en zijn snel niet de moeite waard voor een bouwer.mister_S schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:08:
/rant
Qua ventilatieschakelaars, die zijn vaak draadloos, dus achteraf eentje toevoegen is veel makkelijker dan gaan klagen bij de aannemer.
@Z___Z moet de unit zelf niet geschikt zijn voor draadloze sensoren?
Anoniem: 289532
Mwa, ligt ook aan wat voor bouw het is en welke bouwer. Wij hebben ook net een huis gekocht met zelfde grond- en bouwprijs, bij ons kan het wel gewoon. Meerwerk verdienen ze alleen maar aan, het is niet alsof het er duurder van wordt voor de bouwer.Z___Z schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:55:
[...]
Ik denk dat je een te hoge verwachting hebt. Een gemiddelde nieuwbouwhuis kost inmiddels 400k. Die moeten daarvoor ook gasloos gebouwd worden. Projectbouw is gewoon zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk woonoppervlakte binnen het bouwbesluit bouwen. Alle afwijkingen kosten veel, en zijn snel niet de moeite waard voor een bouwer.
Qua ventilatieschakelaars, die zijn vaak draadloos, dus achteraf eentje toevoegen is veel makkelijker dan gaan klagen bij de aannemer.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 11-02-2020 17:16 ]
Wij hebben ons huis (in een gewilde woonwijk in uitstekende staat) 3 mnd voor de oplevering te koop gezet. Je hoeft maar 1 keer te verhuizen, in ons geval lage woonlasten en in het jaar dat tussen de koop van het project en de oplevering zat is het huis 70000 meer waard gewordenRudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
@Brickman, mooi huis. Een klein vraagje. Waarom is de houten deklijst niet doorgetrokken aan de achterkant van de berging?
Ook wij zetten ons huis pas nu te koop en gaan niet 2x verhuizen. Dubbele lasten geen issue, want huidige woning is hypotheekvrij... dat geldt helaas niet voor onze nieuwe woning.
Dat is ook erg afhankelijk van de projectontwikkelaar, ons huis werd door van Wijnen gebouwd en daar was erg veel mogelijk.Z___Z schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:55:
[...]
Ik denk dat je een te hoge verwachting hebt. Een gemiddelde nieuwbouwhuis kost inmiddels 400k. Die moeten daarvoor ook gasloos gebouwd worden. Projectbouw is gewoon zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk woonoppervlakte binnen het bouwbesluit bouwen. Alle afwijkingen kosten veel, en zijn snel niet de moeite waard voor een bouwer.
Douche WTW stond ook niet op de optielijst maar hebben we zonder problemen als meerwerk op kunnen geven.
Wij hebben ons toenmalige huis te koop gezet toen de koop rond was en hebben voor een jaar een tijdelijk onderkomen gezocht.Rudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
Reden: We hebben de crisis in 2008 heel bewust meegemaakt waarbij de hele woningmarkt in één keer in elkaar stortte (in 2008 nieuwbouw gekocht). Wij zijn van mening dat je enkel risico's moet nemen die je kan dragen mocht het fout gaan. Daarnaast ben ik van mening dat onze economie erg fragiel is. Wij hebben dus op save gespeeld. Achteraf heeft dat overigens best wat geld gekost
Een collega die tegelijk ingestapt bij een nieuwbouwproject kon wat lastiger van zijn oude huis af en die heeft behoorlijk wat slapeloze nachten gehad (uiteindelijk wel goed weten te verkopen)
Bottom line: Kijk goed naar de risico's, kijk wat je acceptabel vind en doe vooral waar jij je goed bij voelt
[ Voor 50% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2020 19:49 ]
Douche WTW kregen wij standaard omdat het als middel ingezet werd om de EPC te verbeteren. En het werkt best goed, nadat iemand gedoucht heeft kan de volgende bijna onder de koude kraan douchen zonder het koud te krijgen. Bijna dan
Tja
ik zit met het volgende issue:
we hebben bij Roosdom Tijhuis een huis gekocht die zonder keuken wordt opgeleverd, maar wel met aansluitingen op de standaard plek. Via Nobel krijgen we 3500 euro korting op een keuken indien we deze bij Nobel aanschaffen. We hebben toch bij een ander bedrijf een keuken gekocht. Daarom moesten we 650 euro betalen voor het aanpasssen van de tekening tbv gewijzigde aansluitingen. Nu krijg ik van de aannemer een brief dat wij door het overeenkomen van de keukeninrichting als minderwerk wij de aannemer niet meer aansprakelijk kunnen stellen op het gebied van:
- alle installatietechnische aspecten aangaande:
- de drinkwaterinstallatie en de warmwatervoorziening;
- de riolering;
- het elektra;
- de gasinstallatie;
- de CV-installatie;
- de mechanische ventilatie (bijvoorbeeld condens of schimmelvorming);
- breuk, verstopping en / of lekkages in leidingen;
- installatiegeluid alsmede andere vormen van geluidsoverlast (bijvoorbeeld waterslag of een foutieve montage van het
keukenblok aan de bouwmuur);
- de energiezuinigheid van de gehele woning in relatie tot de Energie Prestatie Norm;
- het niet voldoen aan de specifieke eisen voor warmwatervoorziening met betrekking tot:
- tapcapaciteit;
- wachttijden;
- minimale watertemperaturen;
- de Modelaansluitvoorwaarden.
PARDON!? ik heb helemaal geen keuken bij ze gekocht! Hoezo minderwerk? Hoezo het vervallen van aansprakelijkheid op zo'n beetje de gehele woning?! Ik ben woest... Kan iemand mij adviseren hoe hier mee om te gaan? Ik heb juridische bijstand. Zal ik deze inschakelen, of ben ik te vroeg....
we hebben bij Roosdom Tijhuis een huis gekocht die zonder keuken wordt opgeleverd, maar wel met aansluitingen op de standaard plek. Via Nobel krijgen we 3500 euro korting op een keuken indien we deze bij Nobel aanschaffen. We hebben toch bij een ander bedrijf een keuken gekocht. Daarom moesten we 650 euro betalen voor het aanpasssen van de tekening tbv gewijzigde aansluitingen. Nu krijg ik van de aannemer een brief dat wij door het overeenkomen van de keukeninrichting als minderwerk wij de aannemer niet meer aansprakelijk kunnen stellen op het gebied van:
- de riolering;
- het elektra;
- de gasinstallatie;
- de CV-installatie;
- installatiegeluid alsmede andere vormen van geluidsoverlast (bijvoorbeeld waterslag of een foutieve montage van het
- de energiezuinigheid van de gehele woning in relatie tot de Energie Prestatie Norm;
- het niet voldoen aan de specifieke eisen voor warmwatervoorziening met betrekking tot:
- tapcapaciteit;
- wachttijden;
PARDON!? ik heb helemaal geen keuken bij ze gekocht! Hoezo minderwerk? Hoezo het vervallen van aansprakelijkheid op zo'n beetje de gehele woning?! Ik ben woest... Kan iemand mij adviseren hoe hier mee om te gaan? Ik heb juridische bijstand. Zal ik deze inschakelen, of ben ik te vroeg....
Apart, wij hebben ook bij Roosdom Tijhuis gekocht en ook de keuken laten vervallen (+badkamer, zonnepanelen, dekvloeren, stucwerk, plafondafwerking, cv-ketel). Ik heb onze technische verkoopset en onze meerwerklijst er net nog even op nageslagen maar er staat niets over het vervallen van deze garanties. Het merendeel slaat ook nergens op. De genoemde waterslag zou inderdaad kunnen optreden, wachttijden voor tapwater in de keuken kan ik me nog net iets bij voorstellen maar CV? Ik zou eerst eens rustig terugkoppelen dat dit in geen verhouding staat tot het gevraagde minderwerk voordat je juridische bijstand inschakelt. In mijn ervaring heeft Roosdom Tijhuis zich redelijk meegaand opgesteld al kostte het soms wel enig doorvragen(/zeuren).107mb schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:53:
ik zit met het volgende issue:
- de riolering;
- het elektra;
- de gasinstallatie;
- de CV-installatie;
- tapcapaciteit;
- wachttijden;
Tja
Dankjewel.witterholt schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:17:
@Brickman, mooi huis. Een klein vraagje. Waarom is de houten deklijst niet doorgetrokken aan de achterkant van de berging?
Goede vraag, is sinds kort ook opgevallen. Maar zo staat het ook op de tekeningen aangegeven, in ieder geval een aparte keuze van de aannemer.
Wij hebben een huis zonder keuken gekocht (alleen met keukencheque), dus er is geen sprake minderwerk.MadEgg schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:02:
[...]
Apart, wij hebben ook bij Roosdom Tijhuis gekocht en ook de keuken laten vervallen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2