Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 67 Laatste
Acties:

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09-04 22:45
107mb schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Wij hebben een huis zonder keuken gekocht (alleen met keukencheque), dus er is geen sprake minderwerk.
Hier ook via Roosdom tijhuis een huis, ook keuken niet via hun maar niks gehoord over vervallen van garanties.

• Albestaz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13:19
Brickman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:46:
Bij deze de foto's van onze laatste kijkdag.

Straatwerk vordert aardig, echter hebben ze weer een heel stuk eruit moeten halen. Er waren te weinig kolken geplaatst.
[Afbeelding: Voorkant] - [Afbeelding: Achterkant]
[Afbeelding: WC beneden]

Badkamer is zo goed als af, alleen nog afkitten en afvoerrooster plaatsen.
[Afbeelding: Badkamer] - [Afbeelding: Douche]

Technische ruimte is ook aardig vol, links zou nog een wasmachine en -droger kunnen staan 8)7
[Afbeelding: Technische ruimte] - [Afbeelding: Zolder - dakkapel]

Afgelopen week hebben ze nog de voordeuren geplaatst. Echter bij ons weer een tijdelijk voordeur, er zit nu de verkeerde kleur deur in.
Mooi zeg! En helemaal conform conceptfoto's, want als ik mij niet vergis is dit Park Harga in Schiedam. Wij komen in De nieuwe wetenschappers te wonen. Bij ons gaan ze volgende week beginnen met de heipalen!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
@Bassie40 ik reed er toevallig laatst langs toen ik weer op visite was bij familie in Den Helder maar het leek mij nog niet opgeleverd? Blijk ik (helaas) gelijk te hebben met de oplevering/voortgang van de aannemer?
(Zelfde aannemer als mijn vorige woning die daar dus om de hoek staat, zelfde bouw/plan en liep ook bijna een jaar uit)

@Vak127 hoe gaat het bij jullie?

[Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2020 22:04]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• NileZ_
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 05-04 16:14
Ik krijg zojuist een mailtje van de verkoopbegeleider m.b.t. het boilervat van de warmtepomp die ze plaatsen.
Standaard komt er een 180 liter boilervat. Volgens de verkoopbegeleider is dit goed voor 30 minuten douchen en is na 2 uur weer vol.

Nu wordt er een optie aangeboden om deze te vergroten naar 300 liter voor 1500 euro.
Is dit een normaal bedrag? Zelf lijkt het mij aan de hoge kant, maar ik weet dit niet helemaal zeker.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

• xGROOVER
  • Laatst online: 13:20
NileZ_ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:00:
Ik krijg zojuist een mailtje van de verkoopbegeleider m.b.t. het boilervat van de warmtepomp die ze plaatsen.
Standaard komt er een 180 liter boilervat. Volgens de verkoopbegeleider is dit goed voor 30 minuten douchen en is na 2 uur weer vol.

Nu wordt er een optie aangeboden om deze te vergroten naar 300 liter voor 1500 euro.
Is dit een normaal bedrag? Zelf lijkt het mij aan de hoge kant, maar ik weet dit niet helemaal zeker.
Wij betaalde 680 euro voor 50 liter extra

• GeeMoney
  • Nu online

Met zijn hoevelen zijn jullie?
Ik zou hem zeker vergroten namelijk naar minimaal 250L.

Ik heb een 200L boiler en vanwege een waterontharder kan ik mooi zien hoeveel warm water ik er nu echt uithaal voordat ik dus koud sta te douchen.
Dat blijkt behoorlijk af te wijken van de halleluja verhalen van de sanitair boeren en leveranciers.
Uit mijn 200L vat haal ik krap 330L water op 38 graden.
Een beetje douchekop als je er niet op let doet makkelijk 15L/minuut is dus 330/15=22 minuten douchen.
Jij hebt 180L standaard dus dat is zelfs nog 10% korter, 20minuten dus en geen 30.

[Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2020 22:21]

• Vak127
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 08:03
@GeeMoney Er is bij ons vertraging opgetreden omdat ze de straat bestraat door de gemeente willen opleveren. Hier gaan blijkbaar weer de nodige weken overheen. Vooral zuur voor de mensen die in juni hun huis in zouden kunnen, die moeten nu wachten tot na de bouwvak. Wij zijn denk ik half september aan de beurt.

Vloer bij Regge overigens wel al besteld. Denk dat ik met de rest wel tot het voorjaar kan wachten, september is nog aardig eindje weg.

• NileZ_
We zijn met zn vieren, twee kleine kinderen die uiteraard ook groter gaan worden.
Zelf wil ik hem ook wel vergroten naar 300 inderdaad.
Ik speelde met de gedachte om dit achteraf aan te (laten) passen als dit een onredelijk bedrag zou zijn. Echter weet ik ook helemaal niet of dit wel zo makkelijk is als ik nu denk.
Maar als ik zie dat er 680 euro betaald wordt voor een vergroting van 50 liter dan is die 1500 wellicht nog niet zo'n slechte deal?

• GeeMoney
  • Nu online
Vak127 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:14:
@GeeMoney Er is bij ons vertraging opgetreden omdat ze de straat bestraat door de gemeente willen opleveren. Hier gaan blijkbaar weer de nodige weken overheen. Vooral zuur voor de mensen die in juni hun huis in zouden kunnen, die moeten nu wachten tot na de bouwvak. Wij zijn denk ik half september aan de beurt.

Vloer bij Regge overigens wel al besteld. Denk dat ik met de rest wel tot het voorjaar kan wachten, september is nog aardig eindje weg.
Leuk om te horen van de vloer. Ik kan je verklappen dat ook de nazorg dikke prima is.
Ik heb na het invoegen en schoonmaken van de vloer 4 tegels laten verwijderen en opnieuw laten leggen, deze staken uit aan 1 zijde. Geen enkel probleem en de tegelzetter kwam en beaamde dat de afwijking te groot was en heeft het weer helemaal netjes vervangen.

Die rot bouwvak ook :) zorgt zo weer voor 4 weken later opleveren.
Ik meen te herinneren dat de vorige fases daar wel werden opgeleverd zonder dat het straatwerk 100% was?

Hij is na het schoonmaken echt nog mooier geworden dan toen je kwam kijken:

vloer-keuken

@NileZ_ ze passen denk ik ook je bron aan, inclusief het grotere vat denk ik dat de prijs wel hoog is maar niet onredelijk. Je hebt nu na oplevering ook geen gezeur en werkzaamheden meer, ook wel wat waard.

[Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2020 22:27]

• Vipertje
  • Registratie: oktober 2001

Is dit toevallig een woning met een Nibe warmtepomp? Die komen met een 180 liter ingebouwde boiler. Wij hadden ook die optie en feitelijk wat ze doen is een elektrische boiler bijplaatsen. Dit is iets wat je zelf altijd nog kan doen. Let wel dat dit relatief veel extra energie kost

• Vak127
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 08:03
@GeeMoney Mooi hoor zo. Heb voor wat de bestrating betreft gemeente en bouwer gemaild. Liever geen oplevering zonder definitieve straat maar ik voel wat ruimte. Misschien als er meer mensen er een punt van maken ze wat water bij de wijn doen. Succes met je tuin. Is het ook voor het te beplanten stuk nodig om de grond af te laten graven en te vervangen door voedzame grond o.i.d?

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 12:13
@mister_S nee die prijsklasse zou wel wat mogelijk moeten zijn. Voor 340k hoef je in mijn optiek niet te beknibbelen. En de grond is ook niet duur. Rond Amsterdam is het andersom op het moment. Daar kom je projecten tegen waar de grond bijna 2 keer zo duur is als het huis dat er op staat. Vaak moeten bouwers en projectontwikkelaars dan creatief zijn om de boel enigszins verkoopbaar te houden. Een gekke wereld voor nuchtere mensen. Een huis bouwen is namelijk veel bewerkelijker en risicovoller dan een stukje grond onderhouden/bouwklaar maken.

[Voor 15% gewijzigd door Codeoranje op 11-02-2020 22:29]

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• GeeMoney
  • Nu online
Vak127 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:27:
@GeeMoney Mooi hoor zo. Heb voor wat de bestrating betreft gemeente en bouwer gemaild. Liever geen oplevering zonder definitieve straat maar ik voel wat ruimte. Misschien als er meer mensen er een punt van maken ze wat water bij de wijn doen. Succes met je tuin. Is het ook voor het te beplanten stuk nodig om de grond af te laten graven en te vervangen door voedzame grond o.i.d?
Ja, gouden tip. Probeer de grond niet aan te laten vullen in je tuin en probeer al of puingranulaat voor eventuele oprit te storten of ook niet op laten vullen.
Afvoeren kost klauwen met geld deze dagen door die stikstof pfas ongein...
Oprit zijn ze deze week mee begonnen en daarna de tuin rondom.
Hier gaat alle grond er dus minimaal 30cm uit en wordt er of puingranulaat, aarde en/of zand terug gestort.

• NileZ_
Vipertje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:24:
[...]

Is dit toevallig een woning met een Nibe warmtepomp? Die komen met een 180 liter ingebouwde boiler. Wij hadden ook die optie en feitelijk wat ze doen is een elektrische boiler bijplaatsen. Dit is iets wat je zelf altijd nog kan doen. Let wel dat dit relatief veel extra energie kost
Voor zover ik mij kan herinneren van een van de bezoeken aan de showroom van de aannemer gaat het om een Mitsubishi warmtepomp.
Ik heb even snel gekeken of ik het terug kon vinden, maar ben er aardig zeker van dat het om een Mitsubishi ging.
Volgens mij is het voor ons gezien niet echt een optie om het bij 180 liter te houden. Had hier in een eerder stadium ook al eens over nagedacht maar toen dacht ik dat ik achteraf altijd nog een groter vat kon laten plaatsen door een andere partij. Maar misschien is dit ook wel niet zo handig in verband met garanties etc etc.
1500 euro is dus dan misschien nog niet zo'n gekke prijs als ik afga op de reacties hier?

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:27
Niet alle warmtepompen kan je later uitbreiden met een externe boiler.
Als je bijv een Nibe krijgt, dan geven ze je standaard een F1245 of F1255, kies je een 300L dan krijg je een F1145 of F1155 met losse 300L boiler.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Vipertje
  • Registratie: oktober 2001
EiT schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:04:
Niet alle warmtepompen kan je later uitbreiden met een externe boiler.
Als je bijv een Nibe krijgt, dan geven ze je standaard een F1245 of F1255, kies je een 300L dan krijg je een F1145 of F1155 met losse 300L boiler.
Ook een F1255 kan je uitbreiden met een extra boiler volgens de handleiding.
https://www.nibe.eu/assets/documents/24439/331305-4.pdf

• Eldeon
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:40

Ik heb precies dezelfde optie gekregen om mijn boiler te upgraden van een 180 naar 300L voor 1500 euro. Het gaat bij mij om dezelfde warmtepomp (Mitsubishi Ecodan). Met het oog op de toekomst heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ben ik voor de 300L gegaan.

Ik heb liever een te groot boilervat, dan een koude douche of problemen met de verwarming van mijn woning.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:25
Codeoranje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:18:
Kost je huis 400k of is de grond 250 en je huis 150 . In dat laatste geval snap ik het wel.
Uit dat meerwerk kunnen ze toch ook winst halen? Kunnen ze het op z'n minst aanbieden he. Als je in een willekeurige andere sector meer wilt kopen krijg je meestal de vraag "hoeveel extra?" of "geen probleem, anders nog iets?" in plaats van "nee kan niet".
107mb schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:53:
ik zit met het volgende issue:
we hebben bij Roosdom Tijhuis een huis gekocht die zonder keuken wordt opgeleverd, maar wel met aansluitingen op de standaard plek. Via Nobel krijgen we 3500 euro korting op een keuken indien we deze bij Nobel aanschaffen. We hebben toch bij een ander bedrijf een keuken gekocht. Daarom moesten we 650 euro betalen voor het aanpasssen van de tekening tbv gewijzigde aansluitingen. Nu krijg ik van de aannemer een brief dat wij door het overeenkomen van de keukeninrichting als minderwerk wij de aannemer niet meer aansprakelijk kunnen stellen op het gebied van:
- alle installatietechnische aspecten aangaande:
- de drinkwaterinstallatie en de warmwatervoorziening;
- de riolering;
- het elektra;
- de gasinstallatie;
- de CV-installatie;
- de mechanische ventilatie (bijvoorbeeld condens of schimmelvorming);
- breuk, verstopping en / of lekkages in leidingen;
- installatiegeluid alsmede andere vormen van geluidsoverlast (bijvoorbeeld waterslag of een foutieve montage van het
keukenblok aan de bouwmuur);
- de energiezuinigheid van de gehele woning in relatie tot de Energie Prestatie Norm;
- het niet voldoen aan de specifieke eisen voor warmwatervoorziening met betrekking tot:
- tapcapaciteit;
- wachttijden;
- minimale watertemperaturen;
- de Modelaansluitvoorwaarden.

PARDON!? ik heb helemaal geen keuken bij ze gekocht! Hoezo minderwerk? Hoezo het vervallen van aansprakelijkheid op zo'n beetje de gehele woning?! Ik ben woest... Kan iemand mij adviseren hoe hier mee om te gaan? Ik heb juridische bijstand. Zal ik deze inschakelen, of ben ik te vroeg....
Er ontsnapten zeker te veel kopers aan de klauwen van Nobel keukencentrum?

Volgens mij is dit perfect zo'n voorbeeld van iets wat ze wettelijk geeneens kunnen maken. Maar; ik ben geen jurist :+

Anders zou ik gewoon een brief terugsturen met een voorgestelde toevoeging; 'Bovenstaande enkel en alleen voor zover de problemen veroorzaakt zijn door de 3e partij (keukenleverancier)'

• NileZ_
Eldeon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:49:
[...]

Ik heb precies dezelfde optie gekregen om mijn boiler te upgraden van een 180 naar 300L voor 1500 euro. Het gaat bij mij om dezelfde warmtepomp (Mitsubishi Ecodan). Met het oog op de toekomst heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ben ik voor de 300L gegaan.

Ik heb liever een te groot boilervat, dan een koude douche of problemen met de verwarming van mijn woning.
Wellicht zelfde aannemer? Haha. Maar ja bij ons gaat het ook om een Mitsubishi warmtepomp. Kan even niet vinden welke, maar heb de vraag al gesteld aan de verkoopbegeleider.
Zelf heb ik ook liever een groter vat dan te snel een koude douche. Dus met het oog op de toekomst lijkt mij dit ook de betere keus.
Was alleen erg nieuwsgierig of de prijs een beetje 'normaal' is.

• Bassie40
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 13:47
@GeeMoney

Dat klopt, morgen is de laatste kijkdag/inmeetdag en vanaf half april gaan ze elke dag 2 woningen opleveren. Mijn woning staat gepland op 20 april.

Het is inderdaad behoorlijk uitgelopen maar nu ben ik allang blij dat het eind in zicht is.

• assassin85
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:05
Mensen die onlangs rolluiken hebben laten plaatsen ?

Ik moet aangeven waar ik het stroompunt wil hebben tbv zonnewering/rolluiken aan de achtergevel

Wat is handig volgens jullie? Rechts of links in de hoek boven het kozijn?

Foto van de achterkant
https://ibb.co/BrCJMvP

[Voor 6% gewijzigd door assassin85 op 12-02-2020 09:01]

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 09:29
assassin85 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:51:

Ik moet aangeven waar ik het stroompunt wil hebben tbv zonnewering/rolluiken aan de achtergevel

Wat is handig volgens jullie? Rechts of links in de hoek boven het kozijn?

Foto van de achterkant
Geen rolluiken maar screens hier: het maakt voor de leverancier daarvan geen z-k uit: hij moet het alleen even juist aangeven bij zijn leverancier.

• Jheroun
  • Laatst online: 09-04 21:40
GeeMoney schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:05:
[...]

Met zijn hoevelen zijn jullie?
Ik zou hem zeker vergroten namelijk naar minimaal 250L.

Ik heb een 200L boiler en vanwege een waterontharder kan ik mooi zien hoeveel warm water ik er nu echt uithaal voordat ik dus koud sta te douchen.
Dat blijkt behoorlijk af te wijken van de halleluja verhalen van de sanitair boeren en leveranciers.
Uit mijn 200L vat haal ik krap 330L water op 38 graden.
Een beetje douchekop als je er niet op let doet makkelijk 15L/minuut is dus 330/15=22 minuten douchen.
Jij hebt 180L standaard dus dat is zelfs nog 10% korter, 20minuten dus en geen 30.
Da's een hoop water per minuut. Soms vraag ik me af hoeveel zin sturen op EPC, 0-op-meter, etc nou werkelijk heeft als we daarna allemaal weer extra luxe stroom en waterverslindende spullen installeren :S

Daar maak ik me overigens zelf ook schuldig aan, maar hopelijk compenseren de groendaken dat een beetje straks O-)

• GeeMoney
  • Nu online
Jheroun schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Da's een hoop water per minuut. Soms vraag ik me af hoeveel zin sturen op EPC, 0-op-meter, etc nou werkelijk heeft als we daarna allemaal weer extra luxe stroom en waterverslindende spullen installeren :S

Daar maak ik me overigens zelf ook schuldig aan, maar hopelijk compenseren de groendaken dat een beetje straks O-)
Ik heb douchekoppen van 9L/min genomen maar de standaard koppen doen makkelijk 15L als je niet oplet.

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11:24
@GeeMoney Mooie vloer! Heb je die bij Regge besteld? Lijkt mij een mooie zaak met groot aanbod om eens een kijkje te nemen. Enige reden waarom ik aan tegels twijfel is de voeg, valt dit (anders dan wanneer je er met je neus bovenop staat) erg op?

• GeeMoney
  • Nu online
Mokum80 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:07:
@GeeMoney Mooie vloer! Heb je die bij Regge besteld? Lijkt mij een mooie zaak met groot aanbod om eens een kijkje te nemen. Enige reden waarom ik aan tegels twijfel is de voeg, valt dit (anders dan wanneer je er met je neus bovenop staat) erg op?
Komt bij Regge vandaan inderdaad.
De voeg mengen ze in de kleur van de tegels (of op aanvraag een andere kleur als je wilt).
Wij vinden het zeker niet storend, ze zijn ook minimaal maar natuurlijk niet zoals laminaat of PVC snaarstrak.
Een echte houten vloer ligt overigens ook niet naadloos/snaarstrak.
De showroom is niet super groot maar wij werden er prima geholpen!

• DG90
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 14:25
Eldeon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:49:
[...]

Wij krijgen ook Mitsubishi Ecodan, maar bij ons was het niet mogelijk om een grotere boiler te nemen. Standaard bij ons 200L.

• lolapa
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12:48
GeeMoney schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:18:
[...]

Hij is na het schoonmaken echt nog mooier geworden dan toen je kwam kijken:

[Afbeelding: vloer-keuken]
Wat een mooie vloer is dat! Welk merk/type is het?

• HKP32
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 14:21
DG90 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:45:
[...]

Wij krijgen ook Mitsubishi Ecodan, maar bij ons was het niet mogelijk om een grotere boiler te nemen. Standaard bij ons 200L.
Waarschijnlijk heb je dan de versie met geïntegreerde boiler, waar zij de Ecodan met los boilervat krijgen.

• aprofet
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:56
assassin85 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:51:

Wij zitten ook nog te twijfelen wat we moeten doen voor de zonwering voorbereiding (16 ramen/deuren).
Wat we wel weten is dat we niet met vaste schakelaar willen bedienen, maar via draadloze bediening (app ofzo) wellicht met zonne/windsensoren (automatisch open/dicht bij zon / storm).
  1. We kunnen kiezen voor een meerwerk optie (a 125 euro) loze leiding naar / door raamkozijn
    (is nog niet duidelijk of dit vanuit de meterkast is) nadeel is dan wel dat we achteraf 16x een stroomdraad moeten laten trekken
  2. We kunnen ook voor een WCD gaan in de dag van het raam / bovenhoek naast kozijn (a 155 euro); voor 30euro extra hebben we meteen stroom op de gewenste plek, en hoeven we alleen een korte (stekker)kabel te monteren en in de WCD te duwen. Nadeel is wellicht dat stroom van de dichtsbijzijnde WCD wordt afgetapt, dus geen stroomkabel vanuit de meterkast
NB1 we hebben nog geen gesprekken gehad met zonwerings leveranciers
NB2 als we voor zonne/windsensoren willen gaan volstaat dan stroom uit een normale WCD of moet er ook een "domotica"-draad bij zitten?

Sorry , maar ben echt een newbie op dit gebied.
Bedankt voor mogelijke tips/valkuilen!

• Kwakkel
  • Laatst online: 26-03 12:23
aprofet schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:36:
[...]
• We kunnen ook voor een WCD gaan in de dag van het raam / bovenhoek naast kozijn (a 155 euro); voor 30euro extra hebben we meteen stroom op de gewenste plek, en hoeven we alleen een korte (stekker)kabel te monteren en in de WCD te duwen. Nadeel is wellicht dat stroom van de dichtsbijzijnde WCD wordt afgetapt, dus geen stroomkabel vanuit de meterkast
[/list]
Zou ik nooit doen. Zit je daar met een stopcontact!

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
aprofet schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:36:
[...]

Wij zitten ook nog te twijfelen wat we moeten doen voor de zonwering voorbereiding (16 ramen/deuren).
Wat we wel weten is dat we niet met vaste schakelaar willen bedienen, maar via draadloze bediening (app ofzo) wellicht met zonne/windsensoren (automatisch open/dicht bij zon / storm).
Uit een vorige post van mij:
Farmerwood schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:50:
[...]

Vanmiddag nog bij onze aannemer gezeten en het o.a. hier over gehad.

In onze optie lijst staat dit:

Jaloezieschakelaar met voedingspunt nabij het kozijn voor een rolluik (230 euro)
Een jaloezieschakelaar inclusief een bedraad aansluitpunt nabij het kozijn aanbrengen ten behoeve van na oplevering te plaatsen zonwering. De bekabeling is niet aangesloten op de schakelaar, dit dient u na oplevering in eigen beheer
uit te voeren.

In de praktijk wordt dit een inbouwdoos die naast het raam komt met een standaard jaloezieschakelaar. Indien er lichtschakelaars vlakbij zitten kan deze schakelaar in hetzelfde frame geplaatst worden. Keuze is verder aan de koper waar hij komt.
Vanuit de inbouwdoos wordt een leiding naar buiten gelegd zonder bedrading. Er komt wel bedrading tot de schakelaar vanaf de MK.

Aangezien een loze leiding zonder bedrading ook 185 euro kost gaan we toch voor deze optie. Dan hoeft er niet meer geboord te worden in de muur en heb ik meteen een inbouwdoos beschikbaar om een draadloos bedienbare schakelaar in kwijt te kunnen. Mochten de fysieke schakelaars me echt niet aan staan dan kan ik die altijd nog weg halen, de inbouwdoos dicht maken en er behang overheen plakken.
De leiding richting kozijn wordt bij ons vanuit de centraaldoos getrokken werd me verteld. Aangezien ik al een heleboel extra loze leidingen laat trekken is dat ook wel prima. Anders heb ik nog eens 16 loze leidingen naar de meterkast.
Aangezien ik vanuit elke centraaldoos een loze leiding naar een centraal punt laat trekken heb ik nog wel de mogelijkheid om later vanaf een centraal punt alle roluiken te schakelen.

• Zhero10
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14:08
Een klein vraagje tussendoor. Vorige week is onze nieuwbouwwoning opgeleverd (huur) en ik zat zojuist even op Greenchoice het verbruik te bekijken. Nu valt me op dat ik 10 kuub gas per dag verbruik zonder dat ik er verder ben geweest de afgelopen week. Ik vind dit nogal aan de hoge kant, of is dit logisch bij een nieuwbouwwoning (bouwvocht, leegstaande ruimtes etcetera)?

• Farmerwood
  • Niet online
Zhero10 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:41:
Een klein vraagje tussendoor. Vorige week is onze nieuwbouwwoning opgeleverd (huur) en ik zat zojuist even op Greenchoice het verbruik te bekijken. Nu valt me op dat ik 10 kuub gas per dag verbruik zonder dat ik er verder ben geweest de afgelopen week. Ik vind dit nogal aan de hoge kant, of is dit logisch bij een nieuwbouwwoning (bouwvocht, leegstaande ruimtes etcetera)?
Je hebt een CV ketel gok ik dan? Hoe hard staat die (niet) te stoken?
Ramen open of dicht? etc etc

• Zhero10
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14:08
Enkel de ventilatieroosters staan open, deuren staan open door het hele huis en de verwarming staat op 19 graden :) .

• DG90
HKP32 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Waarschijnlijk heb je dan de versie met geïntegreerde boiler, waar zij de Ecodan met los boilervat krijgen.
Aah oke. Zoveel informatie geeft onze aannemer niet.

Heeft er iemand anders hier ervaring met dispuut qua zonnepanelen en hoe de aannemer deze verantwoord?

Situatie:
Wij hebben een tussenwoning + uitbouw. Bij de uitbouw betaal je standaard voor 1 extra paneel. Nu hebben wij definitieve tekening ontvangen en krijgen wij 15 panelen. Woningen zonder uitbouw krijgen er standaard 16. Een verklaring die ze hebben gegeven aan iemand in het project is: ‘dat ze een dakraam hebben’.

Wij krijgen namelijk “plots” in-dak variant ipv op-dan zoals andere deelprojecten wel hebben.

Tips hoe dispuut aan te pakken? Koopbegeleidster blijft onduidelijk en krijgen geen duidelijke antwoorden.

• Scr33x0r
  • Laatst online: 15:35

Wij dus 266,- om van 200L naar 300L te gaan..

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Ruben E
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14:22
Wij hadden weer een leuke; als minderwerk opgenomen dat we spuitwerk wilden laten vervallen omdat we de plafonds strak willen laten stucen incl. dichtzetten v-naden. Word ik gebeld door stucadoorsbedrijf van bouwer dat ze dat hebben zien staan op de meerwerklijst in de meterkast met de vraag ‘waarom we de dat wilden’. Blijkt dat ze per ongeluk toch al het spuitwerk van onze woning hebben gedaan 8)7 7(8)7

• Sammy_tukker
DG90 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:41:
[...]

Aah oke. Zoveel informatie geeft onze aannemer niet.

Heeft er iemand anders hier ervaring met dispuut qua zonnepanelen en hoe de aannemer deze verantwoord?

Situatie:
Wij hebben een tussenwoning + uitbouw. Bij de uitbouw betaal je standaard voor 1 extra paneel. Nu hebben wij definitieve tekening ontvangen en krijgen wij 15 panelen. Woningen zonder uitbouw krijgen er standaard 16. Een verklaring die ze hebben gegeven aan iemand in het project is: ‘dat ze een dakraam hebben’.

Wij krijgen namelijk “plots” in-dak variant ipv op-dan zoals andere deelprojecten wel hebben.

Tips hoe dispuut aan te pakken? Koopbegeleidster blijft onduidelijk en krijgen geen duidelijke antwoorden.
Ik zou kijken wat er in je contractdocumenten staat en op basis daarvan eventuele rechten duidelijk maken bij de aannemer.

• DG90
Sammy_tukker schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:58:
[...]

Ik zou kijken wat er in je contractdocumenten staat en op basis daarvan eventuele rechten duidelijk maken bij de aannemer.
Dat is dus allemaal vaag omschreven. Enige wat zwart op wit staat, dat je bij een uitbouw voor een extra paneel betaalt. Verder hebben ze in gesprekken aangeven dat het op-dak is.

Ik ga sowieso wel een EPC berekening opvragen, want ik heb niet het idee dat dit goed wordt gedaan.

• NileZ_
Scr33x0r schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:23:
[...]

Wij dus 266,- om van 200L naar 300L te gaan..
266? Nou daar zou ik gelijk voor tekenen.
Als ik de verschillende prijzen van meer- minderwerk soms zie in dit forum dan lijkt het soms echt volstrekt willekeurig.
Ik begrijp maar al te goed dat ze vorstelijk verdienen op het meerwerk, maar de verschillen zijn soms wel echt heel erg groot.

Goeie deal voor jou in elk geval lijkt me haha 👍

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:32
Codeoranje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:28:
@mister_S nee die prijsklasse zou wel wat mogelijk moeten zijn. Voor 340k hoef je in mijn optiek niet te beknibbelen. En de grond is ook niet duur. Rond Amsterdam is het andersom op het moment. Daar kom je projecten tegen waar de grond bijna 2 keer zo duur is als het huis dat er op staat. Vaak moeten bouwers en projectontwikkelaars dan creatief zijn om de boel enigszins verkoopbaar te houden. Een gekke wereld voor nuchtere mensen. Een huis bouwen is namelijk veel bewerkelijker en risicovoller dan een stukje grond onderhouden/bouwklaar maken.
Misschien ligt het ook aan de kopersgroep :/ Tijdens de kopers bijeenkomst, waar ook het warmtepomp mannetje aanwezig was, leek ik de enige die technische vragen stelde. Dan hebben we het niet over diepe technische kennis, want die heb ik ook niet wat betreft warmtepompen, maar vrij basic dingen. Niemand leek het te boeien. Ik had verwacht dat mensen door zouden vragen bij vage antwoorden, maar dit gebeurde niet. Toen het leek alsof ik in mijn eentje daar bezig was, hield ik ook maar op. Vrijwel alle technische aspecten "worden nog bepaald". Nou lekker dan. Ik merk in ieder geval niets van "het samenstellen van je droomhuis" waarmee wordt geadverteerd, want naast de (voor mij) karige optielijst valt er niet veel samen te stellen. Waarschijnlijk had ik te hoge verwachtingen.

• Ardj
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Komt bij Regge vandaan inderdaad.
De voeg mengen ze in de kleur van de tegels (of op aanvraag een andere kleur als je wilt).
Wij vinden het zeker niet storend, ze zijn ook minimaal maar natuurlijk niet zoals laminaat of PVC snaarstrak.
De showroom is niet super groot maar wij werden er prima geholpen!
Wat kost zoiets ten opzichte van PVC, als ik dat vragen mag?

• lonehitman
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:31
Ardj schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:20:
[...]

Wat kost zoiets ten opzichte van PVC, als ik dat vragen mag?
Gemiddelde pvc vloer van een goede kwaliteit is 75 per meter inclusief leggen. Keramisch parket dan kom je gemiddeld iets boven de 100.

• Ardj
  • Nu online
lonehitman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:24:
[...]

Gemiddelde pvc vloer van een goede kwaliteit is 75 per meter inclusief leggen. Keramisch parket dan kom je gemiddeld iets boven de 100.
Hmm, ik kwam met Therdex in visgraat inderdaad op 80 per meter. Zijn er voordelen om keramisch parket ipv pvc te nemen?

• Jheroun
GeeMoney schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Gelukkig niet, dat het een beetje leeft lijkt me het hele punt. Als je een strakke vloer wilt kan je beter tegels of PVC nemen dan hout denk ik. Dit is onze vloer:
https://tweakers.net/ext/f/1PI9pqOYbOPAHbWsjUQRDTfo/thumb.png

Bij ons zijn ze nu ook met de stroomvoorziening voor ons fornuis bezig geweest. Ziet er een stuk beter uit nu:
https://tweakers.net/ext/f/y4EQA32RzCte40qA7aw5Xoow/thumb.png

Maar of het nou helemaal af is in de meterkast weet ik niet. Die kabel komt daar in uit, er zit een flinke aardlekunit en een of ander 'ding' maar niet iets dat op een schakelautomaat lijkt. Of zit dat ingebouwd in de aardlek omdat het in een hele eigen kast is gekomen ofzo?
https://tweakers.net/ext/f/wte8NWRL7KhA1mJtC7B1JWWc/thumb.png

• lonehitman
Ardj schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:44:
[...]

Hmm, ik kwam met Therdex in visgraat inderdaad op 80 per meter. Zijn er voordelen om keramisch parket ipv pvc te nemen?
Keramisch parket is ongevoelig voor krassen en het blijft de beste geleider voor vloerverwarming. Wij zelf gaan voor pvc in onze nieuwbouwwoning.

• GeeMoney
  • Nu online
[...]

Reden waarom ik voor de keramische tegels heb gekozen is:
- >18 motieven dus herhaling is minimaal.
- kras en slijtvaster dan PVC.
- (nog) beter voor vloerverwarming.
- geen “glimmende” laag/weerspiegeling

Wel wat duurder inderdaad.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 03-04 20:24
Zo, na 222 pagina's doorgeakkerd te hebben en veel tips/overwegingen te hebben gelezen, meld ik me hier ook maar eens. We zijn hier aan het oriënteren op nieuwbouw aangezien de bestaande bouw vaak niet aan onze wensen voldoet. Vragen genoeg nog, maar je moet klein beginnen :)

Kostenplaatje loopt met uitbouwen en andere wensen al behoorlijk uit de hand merk ik. Ik lees veelal 'vurenhouten trap moet je niet willen'. Nu bieden ze bij ons in de optielijst geen hardhout aan, maar wel Next Step-trappen aan. Iemand daar ervaring mee?
De website heb ik uiteraard bekeken en de beloftes zijn mooi, maar in hoeverre worden die bewaarheid? Ik heb best wat over voor een slijtvaste, niet krakende trap. Maar de kosten moeten wel in verhouding zijn. Per trap kost het voor een dichte trap, incl stootborden, 2.000 euro. Fors bedrag wel.

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:45:
[...]

Gelukkig niet, dat het een beetje leeft lijkt me het hele punt. Als je een strakke vloer wilt kan je beter tegels of PVC nemen dan hout denk ik. Dit is onze vloer:
[Afbeelding]

Bij ons zijn ze nu ook met de stroomvoorziening voor ons fornuis bezig geweest. Ziet er een stuk beter uit nu:
[Afbeelding]

Maar of het nou helemaal af is in de meterkast weet ik niet. Die kabel komt daar in uit, er zit een flinke aardlekunit en een of ander 'ding' maar niet iets dat op een schakelautomaat lijkt. Of zit dat ingebouwd in de aardlek omdat het in een hele eigen kast is gekomen ofzo?
[Afbeelding]
Is gewoon een aardlekautomaat. Dat ding onderin is gewoon een klemmenstrook intern. Wellicht kun je een foto posten waarbij de tekst op de componenten wel leesbaar is?

• EiT
Pannencouque schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:58:
Kostenplaatje loopt met uitbouwen en andere wensen al behoorlijk uit de hand merk ik. Ik lees veelal 'vurenhouten trap moet je niet willen'. Nu bieden ze bij ons in de optielijst geen hardhout aan, maar wel Next Step-trappen aan. Iemand daar ervaring mee?
De website heb ik uiteraard bekeken en de beloftes zijn mooi, maar in hoeverre worden die bewaarheid? Ik heb best wat over voor een slijtvaste, niet krakende trap. Maar de kosten moeten wel in verhouding zijn. Per trap kost het voor een dichte trap, incl stootborden, 2.000 euro. Fors bedrag wel.
Jammer dat ze dat niet aanbieden. Een hardhouten trap kost niet gek veel meer.

Wij hadden gekozen voor een hardhouten trap met eiken treden en leuningen. Kosten waren 2500 per trap. Stootborden alleen beneden betaald, was +/- 200 euro. Boven niet om gevraagd, niet betaald, wel geleverd. Wat voor ons prima was.

Ik vond de standaard trap bij de buren idioot veel kraken. Wij zijn echt blij met deze keuze.

WCD’s nog eens geteld, ik kwam op 110, wij hebben ook nog 19 loze leidingen (ik heb in de meeste al UTP getrokken)

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 08:44
EiT schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 01:08:
[...]

Jammer dat ze dat niet aanbieden. Een hardhouten trap kost niet gek veel meer.

Wij hadden gekozen voor een hardhouten trap met eiken treden en leuningen. Kosten waren 2500 per trap. Stootborden alleen beneden betaald, was +/- 200 euro. Boven niet om gevraagd, niet betaald, wel geleverd. Wat voor ons prima was.

Ik vond de standaard trap bij de buren idioot veel kraken. Wij zijn echt blij met deze keuze.

WCD’s nog eens geteld, ik kwam op 110, wij hebben ook nog 19 loze leidingen (ik heb in de meeste al UTP getrokken)
Optie voor 2 trappen hardhout, 1 open en 1 dicht was bij ons 8000,- eur en dan was er nog maar beperkte keuze in soort hout. Wij hebben achteraf de trappen laten renoveren met overzettreden en stootborden. Kosten 5000,- eur. Onze vuren trap werd trouwens ook meer dan beroerd opgeleverd. Als we die hadden willen lakken dan hadden we daar zeker nog een weektaak aan gehad.

• Pannencouque
Ik ga in het gesprek met de makelaar de mogelijkheden wel even navragen. Maar gezien de tendens hier in het topic en het ontbreken op de optielijst, gok ik op ofwel 'kan niet' ofwel 'wil niet' (lees: 10k voor twee trappen). Dan wordt het die Next Step-variant denk ik, want dat gekraak heb ik echt geen zin in.

Mbt wcd's: ik tel er nu in de tekeningen een krappe 40. Dan hebben we er nog wel wat bij te leggen als ik dat vergelijk met anderen hier.

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09:05
@kabeltjekabel Broertje had gisteren de voorschouw. Mooi een groepenkast met 10 groepen en een kookgroep achter 3x25A en dus niet geschikt voor de 7,4 kW kookplaat in de keukentekening.

De aannemer zegt nu dat ze niet zomaar die kast kunnen uitbreiden (klopt, want hij zit vol) en dat ze er ook geen kast naast kunnen hangen. Dat laatste snap ik niet. Ze kunnen toch een simpel kastje er naast hangen met een aardlekautomaat, of mag dat bij nieuwbouw niet?

Zoiets:
https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?src=https%3A%2F%2Fatt.2ba.nl%2F8712507100009%2Fmaster%2FPPI%2F6929.505.jpg&w=258&h=258&zc=2

Met daarin deze:
https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?w=260&h=260&zc=2&src=http://afbeelding.elektramat.nl/webdata/getpic.php%3FCUSTOMERID%3Ddee882d6ed46ebb7385d9f0036e91364%26ARTIKELNUMMER%3D2850064321

[Voor 32% gewijzigd door Blihi op 13-02-2020 08:41]

• Pannencouque
Rudyy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:51:
Vraagje voor degenen die vanuit een huidige koopwoning naar een nieuwbouw woning gaan:

Kiezen jullie ervoor om de woning direct te verkopen en tijdelijk ergens anders (bijvoorbeeld weer bij ouders) te gaan wonen?

Of houden jullie je woning lang aan en stappen daarna direct over naar je nieuwbouwwoning?

Het voordeel van de eerste optie is dat je ondertussen beter kunt sparen, voor mij zou het per maand zo'n 750 euro extra zijn. Ook heb je de zekerheid dat je huis al verkocht is.

Het nadeel vind ik dat ik het niet zo zie zitten om weer voor langere tijd in het ouderlijk huis te moeten wonen.

Ik ben benieuwd waar jullie voor gekozen hebben en waarom.
Hier twijfelen we over, maar waarschijnlijk blijven we zitten, áls ons project doorgaat.

Waarom? Geen zin om twee keer te verhuizen, al helemaal niet met een baby. Huren is geld 'weggooien', vooral als je in de tussentijd ook in een huis kan zitten waar een deel van je maandlast aflossing is. Plus, met de huidige markt heb ik het idee dat de prijzen nog iets omhoog kunnen. Dus met huren zou ik er in maandlast op achteruit gaan én nog een waardestijging missen.

Toch is het wel een risico, want als de woning ineens 10% in waarde daalt, is dat een serieuze aderlating en betekent dat financieel wel iets voor de komende jaren. Ik denk echter, gezien de huidige markt en gezien iedereen smacht naar een huis, dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Optie (tijdelijk) wonen bij anderen is voor ons niet bespreekbaar.

• Sammy_tukker
Pannencouque schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:00:
[...]
Hier twijfelen we over, maar waarschijnlijk blijven we zitten, áls ons project doorgaat.

Waarom? Geen zin om twee keer te verhuizen, al helemaal niet met een baby. Huren is geld 'weggooien', vooral als je in de tussentijd ook in een huis kan zitten waar een deel van je maandlast aflossing is. Plus, met de huidige markt heb ik het idee dat de prijzen nog iets omhoog kunnen. Dus met huren zou ik er in maandlast op achteruit gaan én nog een waardestijging missen.

Toch is het wel een risico, want als de woning ineens 10% in waarde daalt, is dat een serieuze aderlating en betekent dat financieel wel iets voor de komende jaren. Ik denk echter, gezien de huidige markt en gezien iedereen smacht naar een huis, dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Optie (tijdelijk) wonen bij anderen is voor ons niet bespreekbaar.
Wij hadden ook dezelfde setting: nieuwbouw met onzekere oplevering, baby die 3 maanden voor uiteindelijke oplevering aandiende en geen mogelijkheid tot wonen bij familie (als je daar al zin in hebt met een kleine baby)

Wat wij uiteindelijk hebben gedaan: huis verkocht, en terug gehuurd van de nieuwe eigenaar. Hij blij want had het huis van zijn dromen, wij blij want we konden een ongeveer een maand van te voren opzeggen (en hij ook in zijn huidige huurhuis). Hierbij hadden we de deal gemaakt om 15 januari te passeren en dan max 4 maandjes te huren en elke keer de 14e te kunnen vertrekken: uiteindelijk hebben we 30 maart de huur opgezegd en zijn 7 april vertrokken uit ons oude huis: nieuwe koper was ook gelukkig want die had 1 week extra om gratis te klussen (want ik betaalde netjes huur tot 14 april) en ik was blij want ik kon blijven wonen. (ow ja en de huur was lager dan mijn netto maandlasten want we hadden afgesproken dat we zijn netto maandlasten zouden betalen als huur en intussen was de rente dik gezakt) _/-\o_

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:15
Wij hebben begin maart ons eerste en enige inmeet/kijkmoment. Beetje karig, maar ach... Hoelang na inmeetmoment is gemiddeld de oplevering? Wij krijgen ook nog een vooroplevering voor de echte oplevering.

• loonatick78
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10:25
Wij hebben zelf eind januari een kijkmiddag gehad, nu eind februari weer één.
Geplande oplevering is eind maart.

• Arcenon
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13-03 16:07
lolapa schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Wat een mooie vloer is dat! Welk merk/type is het?
Geemoney, welke vloer is dit? Ik ben ook benieuwd O-)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
poosie schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:52:
[...]

Optie voor 2 trappen hardhout, 1 open en 1 dicht was bij ons 8000,- eur en dan was er nog maar beperkte keuze in soort hout. Wij hebben achteraf de trappen laten renoveren met overzettreden en stootborden. Kosten 5000,- eur. Onze vuren trap werd trouwens ook meer dan beroerd opgeleverd. Als we die hadden willen lakken dan hadden we daar zeker nog een weektaak aan gehad.
Dit is dus de reden waarom hardhouten trappen vaak niet worden aangeboden vanuit nieuwbouw. Bouwvakkers lopen af en aan over de trappen, waardoor de kans op beschadiging groot is. Bij vurenhout niet zo'n probleem, want goedkoop en bijna niemand laat ze onbehandeld/onbekleed.
Sammy_tukker schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Wij hadden ook dezelfde setting: nieuwbouw met onzekere oplevering, baby die 3 maanden voor uiteindelijke oplevering aandiende en geen mogelijkheid tot wonen bij familie (als je daar al zin in hebt met een kleine baby)

Wat wij uiteindelijk hebben gedaan: huis verkocht, en terug gehuurd van de nieuwe eigenaar. Hij blij want had het huis van zijn dromen, wij blij want we konden een ongeveer een maand van te voren opzeggen (en hij ook in zijn huidige huurhuis). Hierbij hadden we de deal gemaakt om 15 januari te passeren en dan max 4 maandjes te huren en elke keer de 14e te kunnen vertrekken: uiteindelijk hebben we 30 maart de huur opgezegd en zijn 7 april vertrokken uit ons oude huis: nieuwe koper was ook gelukkig want die had 1 week extra om gratis te klussen (want ik betaalde netjes huur tot 14 april) en ik was blij want ik kon blijven wonen. (ow ja en de huur was lager dan mijn netto maandlasten want we hadden afgesproken dat we zijn netto maandlasten zouden betalen als huur en intussen was de rente dik gezakt) _/-\o_
Heb je wel geluk mee gehad. Meestal mag dit niet van de bank van de koper en de koper loopt hiermee risico.

• Jheroun
Z___Z schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:08:
[...]

Dit is dus de reden waarom hardhouten trappen vaak niet worden aangeboden vanuit nieuwbouw. Bouwvakkers lopen af en aan over de trappen, waardoor de kans op beschadiging groot is. Bij vurenhout niet zo'n probleem, want goedkoop en bijna niemand laat ze onbehandeld/onbekleed.
Een trappenleverancier weet echt wel hoe ze dat kunnen beschermen. Wij hebben treden van merbau. Tot de oplevering zal daar een hele dikke beschermlaag op die in de stootborden was vastgezet. Bij oplevering was dat weg en waren de stootborden bijgewerkt.

Maar als een project geen partij heeft om dit te faciliteren is het voor de bouwer alleen maar onhandig denk ik.

Achteraf de hele vuren trap er uit halen en laten vervangen door een hardhouten exemplaar is overigens ook een optie, daar kwam onze eigen aannemer mee, maar toen was de merbau optie al besteld.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:19
Pannencouque schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:39:
Ik ga in het gesprek met de makelaar de mogelijkheden wel even navragen. Maar gezien de tendens hier in het topic en het ontbreken op de optielijst, gok ik op ofwel 'kan niet' ofwel 'wil niet' (lees: 10k voor twee trappen). Dan wordt het die Next Step-variant denk ik, want dat gekraak heb ik echt geen zin in.

Mbt wcd's: ik tel er nu in de tekeningen een krappe 40. Dan hebben we er nog wel wat bij te leggen als ik dat vergelijk met anderen hier.
ik heb in mijn huidige woning in de woonkamer 4x dubbel WCD, knal er gewoon een stekkerdoos tussen, als er toch een kast o.i.d. staat geen probleem toch? Alleen in de keuken zou ik niet besparen op WCD's. Daar heb je er altijd te weinig (ik heb er nu 10). Persoonlijk, maar dat is mijn mening, kan een stekkerdoos ook prima in veel gevallen. Maar dat is ook smaak natuurlijk, en ik hoor mensen al denken "die kerel heeft geen smaak" >:)

Hoi :)

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:15
Shadow_Agent schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:59:
[...]

ik heb in mijn huidige woning in de woonkamer 4x dubbel WCD, knal er gewoon een stekkerdoos tussen, als er toch een kast o.i.d. staat geen probleem toch? Alleen in de keuken zou ik niet besparen op WCD's. Daar heb je er altijd te weinig (ik heb er nu 10). Persoonlijk, maar dat is mijn mening, kan een stekkerdoos ook prima in veel gevallen. Maar dat is ook smaak natuurlijk, en ik hoor mensen al denken "die kerel heeft geen smaak" >:)
Zo zit ik er ook in hoor. de enige stopcontact waar ik te weinig veerwacht is bij de tv, maar daar staat toch een kast dus in de kast kan ik makkelijk een stekkerdoos wegwerken. Daar zie je niks van :+

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09:05
[...]

Wij dachten eerst ook aan pvc. Tot we in een vakantiewoning zagen hoe het er uit ziet na intensief gebruik. Onder de meubels vooral veel slijtplekken (door de toplaag heen).

Keramische tegels inclusief leggen kwam ongeveer op 100 eur/m2. Gaat bij ons met de bouw mee, dus voor oplevering.

• EiT
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Pannencouque
Wij gaan waarschijnlijk ook kiezen voor een trap in twee kleuren. Dat ziet er wel mooi uit en breekt wat.

• kabeltjekabel
Blihi schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:39:
@kabeltjekabel Broertje had gisteren de voorschouw. Mooi een groepenkast met 10 groepen en een kookgroep achter 3x25A en dus niet geschikt voor de 7,4 kW kookplaat in de keukentekening.

De aannemer zegt nu dat ze niet zomaar die kast kunnen uitbreiden (klopt, want hij zit vol) en dat ze er ook geen kast naast kunnen hangen. Dat laatste snap ik niet. Ze kunnen toch een simpel kastje er naast hangen met een aardlekautomaat, of mag dat bij nieuwbouw niet?

Zoiets:
[Afbeelding]

Met daarin deze:
[Afbeelding]
Kan en mag gewoon. Misschien dat ze eea moeten verplaatsten om dat voor elkaar te krijgen en er geen zin in hebben. In een 24DIN kast paat het trouwens wel, mits geen beltrafo. Dan kun je twee groepen naar beneden verhuizen en heb je boven 4 DIN vrij voor een aardlekautomaat.

• Gjalt Kootstra
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 06-04 19:15
Arcenon schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Geemoney, welke vloer is dit? Ik ben ook benieuwd O-)
Volgens mij is dat de Lea Ceramiche Vloertegel Bio Lumber Lodge Grove

Heb deze ook aangevraagd bij Regge jaar geleden en kreeg toen als offerte de naam Workshop GRV door, een verzonnen naam die ze aan dit merk geven zodat je niet op internet gaat vergelijken.

Via internet uiteindelijk 15 euro pm goedkoper de tegel kunnen vinden en zelf iemand geregeld die het in visgraat gelegd heeft

• Wixxy
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-04 21:06
Plaatst Regge door heel Nederland vloeren of alleen lokaal? Zie de naam regelmatig voorbij komen namelijk.

• Ardj
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:55:
[...]

Wij dachten eerst ook aan pvc. Tot we in een vakantiewoning zagen hoe het er uit ziet na intensief gebruik. Onder de meubels vooral veel slijtplekken (door de toplaag heen).

Keramische tegels inclusief leggen kwam ongeveer op 100 eur/m2. Gaat bij ons met de bouw mee, dus voor oplevering.
Dat is een afweging die ik inderdaad ook heb. Al lijkt me dat pvc vloer in een gemiddeld vakantiehuis niet de duurste variant zal zijn. Feit blijft natuurlijk dat keramiek nog meer hufterproof is.

• lonehitman
Ardj schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:47:
[...]

Dat is een afweging die ik inderdaad ook heb. Al lijkt me dat pvc vloer in een gemiddeld vakantiehuis niet de duurste variant zal zijn. Feit blijft natuurlijk dat keramiek nog meer hufterproof is.
De betere pvc vloeren zijn ook hufterproof en je zal op 60m2 geen enkel herhaalpatroon zien. Google maar eens op tarket pvc.

• VeeGee
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:01
Pannencouque schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:58:
Zo, na 222 pagina's doorgeakkerd te hebben en veel tips/overwegingen te hebben gelezen, meld ik me hier ook maar eens. We zijn hier aan het oriënteren op nieuwbouw aangezien de bestaande bouw vaak niet aan onze wensen voldoet. Vragen genoeg nog, maar je moet klein beginnen :)

Wij hebben voor onze vurenhouten trap van de benedenverdieping naar de eerste verdieping gekozen voor Next Step-treden. De treden zijn nog ingepakt (medio volgende week gaan we verhuizen), maar het valt nu al op dat de trap minder kraakt dan de (onbehandelde) vurenhouten trap naar zolder. Wij zijn van plan die trap - op advies van de bouwer en de opleverkeurder - enkel schoon te maken en in de grondverf te zetten.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
@GeeMoney mooie vloer! Zit nog in de budgetteringsfase dus ben ook heel benieuwd hoeveel ik voor iets dergelijks moet reserveren (materiaal en arbeidskosten).

• sadni
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 08-04 00:22
Mooie topic allen! Na veel lezen en volgen ga ik nu ook deelnemen.

Wij hebben een nieuwbouwproject gekocht in Eindhoven. Na het doorgrondig lezen van deze topic kwam ik al gauw met wat kritische punten richting de ontwikkelaar waar ze niet zo blij mee waren:

1. Casco opleveren van de badkamer

Reactie van de begeleider; het uitgangspunt is dat we dit niet doen omdat we de woning volgens een bepaalde kwaliteit willen opleveren en deze architectonisch aan een bepaald beeld moet voldoen.

Uiteraard aangegeven dat alle architectonische eisen in de akte staan en de kwaliteit ook achter gemaakt kan worden. Daarbij komt kijken dat ik alles achteraf kan wijzigen in die badkamer en dat deze dan nog steeds niet voldoet aan hetgeen de architect zogenaamd wil.

2. Niet opnemen van indak zonnepanelen

Argumentatie eigenlijk hetzelfde als hierboven. Zelf heb ik aangegeven dat ik gebruik wil maken van de gelimiteerde waarborgregeling en dat ik die zonnepanelenen helemaal niet moet. Het argument van het architectonisch beeld slaat nergens op, want achteraf mag ik ze gewoon weghalen en opdak zetten.

Na een tijdje stelde ik de directe vraag. 'Is het nu een uitgangspunt of een eis?' Kon ze niet echt antwioord op geven. Het enige wat ze kon doen is de argumentatie ophalen bij het projectteam. Uiteraard heb ik aangegeven dat dat niet van belang is voor mij. Maar dat ik een toewijzing of afwijzing van mijn verzoek wil met daarna de argumentatie.

Hebben jullie nog tips hierbij?

Tnx alvast!

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 13:40
sadni schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:21:

Wij hebben een nieuwbouwproject gekocht in Eindhoven. Na het doorgrondig lezen van deze topic kwam ik al gauw met wat kritische punten richting de ontwikkelaar waar ze niet zo blij mee waren:

Reactie van de begeleider; het uitgangspunt is dat we dit niet doen omdat we de woning volgens een bepaalde kwaliteit willen opleveren en deze architectonisch aan een bepaald beeld moet voldoen.

Uiteraard aangegeven dat alle architectonische eisen in de akte staan en de kwaliteit ook achter gemaakt kan worden. Daarbij komt kijken dat ik alles achteraf kan wijzigen in die badkamer en dat deze dan nog steeds niet voldoet aan hetgeen de architect zogenaamd wil.
Welke architectonische eisen want de badkamer zie je aan de buitenkant geeneens. T zal te maken hebben met hun verdienmodel. Meerwerk via de aangesloten badkamer boer is altijd buitensporig duur.

• sadni
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 08-04 00:22
Len020 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:35:
[...]

Welke architectonische eisen want de badkamer zie je aan de buitenkant geeneens. T zal te maken hebben met hun verdienmodel. Meerwerk via de aangesloten badkamer boer is altijd buitensporig duur.
Dit was dus ook precies mijn reactie. Ik vraag me alleen af of en hoe ik dit kan rondkrijgen?

• mister_S
@VeeGee Zijn die treden geplaatst op een vurenhout trap of is het een vervanging van de hele trap?

• VeeGee
mister_S schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:57:
@VeeGee Zijn die treden geplaatst op een vurenhout trap of is het een vervanging van de hele trap?
De treden zijn geplaatst om de treden van een (open) vurenhouten trap.

• mister_S
@VeeGee Dus het is gewoon een overkap (geen idee hoe dat wordt genoemd)? Heb je wat foto's die je wilt delen? Ik dacht zelf aan PVC stroken omdat ik geen tapijt wil, maar op de site ziet de next-step er erg goed uit.

• VeeGee
mister_S schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:02:
@VeeGee Dus het is gewoon een overkap (geen idee hoe dat wordt genoemd)? Heb je wat foto's die je wilt delen? Ik dacht zelf aan PVC stroken omdat ik geen tapijt wil, maar op de site ziet de next-step er erg goed uit.
De treden zijn nu nog ingepakt, dus een foto is lastig, maar het gaat inderdaad om hele overzettreden. Dus zowel de boven- als onderkant van de treden.

• Friemel
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 21:12

Friemel

Lekker bezig

sadni schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:21:

Bij ons project werd de reden aangevoerd dat de badkamer volledig waterdicht opgeleverd moet worden om te voldoen aan de eisen die in de bouwvergunning zijn opgenomen. Duurzaam in dit geval.

Je kunt dan een minimale badkamer nemen en alles er later netjes uitslopen. Dit geeft aardig wat gedoe en je gooit geld weg. Het is en blijft een eigen keuze.

• Albestaz
Friemel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:36:
[...]

Bij ons project werd de reden aangevoerd dat de badkamer volledig waterdicht opgeleverd moet worden om te voldoen aan de eisen die in de bouwvergunning zijn opgenomen. Duurzaam in dit geval.

Je kunt dan een minimale badkamer nemen en alles er later netjes uitslopen. Dit geeft aardig wat gedoe en je gooit geld weg. Het is en blijft een eigen keuze.
Wel vreemd dat casco niet mag. Wij hebben ook de keuze voor casco gemaakt. We moesten dan wel akkoord geven voor dat de badkamer niet waterdicht wordt opgeleverd maar dat is prima. Op diezelfde wijze konden we ook de designradiator laten vervallen. In dat geval moet je akkoord geven dat de 22 graden kamertemperatuur niet gegarandeerd is.

Overigens wel vreemde zaak dat die badkamer zo uitgeknepen wordt overal. De keuken was via het project bij ons wel een hele goede deal, goedkoper dan externe partijen. Badkamer was eigenlijk alleen voordelig als je geen wijzigingen doorvoert en dus de standaard afneemt. Nu hadden wij de pech dat de standaard bij ons echt Uber basic was, type woningbouw. Voor elke kleine wijziging zou je dan de hoofdprijs betalen en dan loopt de rekening snel op. Voor een normale badkamer zonder bijzondere dingen, maar wel mooie meubelen etc zouden wij op 15K bijbetalen uitkomen. Dan is de casco keuze, ondanks dat je maar weinig terug krijgt toch voordeliger.

• jos5223
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 09-04 19:32
Dat vind ik er wel netjes uitzien, neem aan dat je de vlekken nog wegschildert oid?
Wat voor trap heb jij? Last van kraken en dergelijke?

• GeeMoney
  • Nu online
Ascension schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:45:
@GeeMoney mooie vloer! Zit nog in de budgetteringsfase dus ben ook heel benieuwd hoeveel ik voor iets dergelijks moet reserveren (materiaal en arbeidskosten).
Tussen de €95 en €105,- per m2 in visgraat dat is inclusief alles.
Ze komen in principe door heel het land.

• Pannencouque
VeeGee schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Wij hebben voor onze vurenhouten trap van de benedenverdieping naar de eerste verdieping gekozen voor Next Step-treden. De treden zijn nog ingepakt (medio volgende week gaan we verhuizen), maar het valt nu al op dat de trap minder kraakt dan de (onbehandelde) vurenhouten trap naar zolder. Wij zijn van plan die trap - op advies van de bouwer en de opleverkeurder - enkel schoon te maken en in de grondverf te zetten.
Vandaag heb ik het mogen voelen en Next Step voelt toch echt wel wat degelijker dan vurenhout. Vurenhout kraakt en werkt, dat voel je meteen. Wij gaan voor de Next Step als we doorgaan met het project. Alleen nog even de vraag of we de verticale delen van de trap, tussen de treden, dan ook in Next Step doen.

Overigens bleek bij ons wel dat veel niet mogelijk was. Warmtepomp is feitelijk onbespreekbaar, net als een lichtstraat. Paar andere zaken konden wel, maar de makelaar gaf aan dat de prijs zodanig zou zijn dat we zouden afhaken. Eerlijk wel, maar niet fijn om te horen.
Verder gelukkig ook wel reëel over te dure opties, waardoor je meteen een eerlijk beeld krijgt.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 00:06:
[...]
Warmtepomp is feitelijk onbespreekbaar, net als een lichtstraat.
Pffff nog steeds projecten op oude vergunningen? :F

• Kiwi70
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:22
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:25:
[...]

Volgende maand start het bouwrijp maken van de grond voor ons project van 21 woningen. Ook nog met een oude vergunning. Wij konden gelukkig kiezen of we gas of een warmtepomp willen (en hebben uiteraard voor een warmtepomp gekozen). Wat me echter bijzonder verbaasde is dat slechts een klein deel van de kopers dat heeft gedaan (toen er nog maar 17 woningen verkocht waren hadden maar vier daarvan voor gasloos gekozen). Inmiddels zijn alle woningen verkocht, ik weet niet wat die laatste vier hebben gekozen. Een warmtepomp was wel 10.000 euro duurder, maar daarvoor krijg je ook meteen vloerverwarming op de bovenverdieping (op de begane grond was dat al standaard). En je bent meteen voorbereid op de toekomst, dat lijkt me toch ook wat waard...

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kiwi70 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:03:
[...]

Volgende maand start het bouwrijp maken van de grond voor ons project van 21 woningen. Ook nog met een oude vergunning. Wij konden gelukkig kiezen of we gas of een warmtepomp willen (en hebben uiteraard voor een warmtepomp gekozen). Wat me echter bijzonder verbaasde is dat slechts een klein deel van de kopers dat heeft gedaan (toen er nog maar 17 woningen verkocht waren hadden maar vier daarvan voor gasloos gekozen). Inmiddels zijn alle woningen verkocht, ik weet niet wat die laatste vier hebben gekozen. Een warmtepomp was wel 10.000 euro duurder, maar daarvoor krijg je ook meteen vloerverwarming op de bovenverdieping (op de begane grond was dat al standaard). En je bent meteen voorbereid op de toekomst, dat lijkt me toch ook wat waard...
Voor 10k helemaal, gezien de normale "opslag" (+100-300%) voor meerwerk in projecten is dit een koopje.

• VeeGee
[...]

Ons project (gekocht in juli 2018, onlangs opgeleverd) was ook nog onder de 'oude vergunning' (lees: niet standaard gasloos), maar bij ons was een warmtepomp een extreem dure optie. Ik meen dat een waterpomp om en nabij de EUR 27.500,-- kostte. Van de 22 woningen uit ons project hebben dan ook slechts een handjevol mensen hiervoor gekozen. Ik moet zeggen dat ik gas niet direct zie als nadeel. Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelingen op het gebied van warmtepompen zich nog in rap tempo zullen opvolgen. Dan kan ik altijd nog switchen. :)

• Pannencouque
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:25:
[...]

Ik heb de vergunning eerlijk gezegd niet nagevraagd. Er ligt wel stadsver(w)arming, dus gasloos is het. Dat is wel een pluspunt. Voor 10k had ik graag een warmtepomp gehad, maar nu lijkt het geen reële optie. Of je moet er 30-40k op stukslaan. Dat betekent maandelijks 90-120 euro extra hypotheek, dan is het voordeel van je warmtepomp gauw weg.

• nel!s
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 14:04
VeeGee schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:04:
[...]

Ons project (gekocht in juli 2018, onlangs opgeleverd) was ook nog onder de 'oude vergunning' (lees: niet standaard gasloos), maar bij ons was een warmtepomp een extreem dure optie. Ik meen dat een waterpomp om en nabij de EUR 27.500,-- kostte. Van de 22 woningen uit ons project hebben dan ook slechts een handjevol mensen hiervoor gekozen. Ik moet zeggen dat ik gas niet direct zie als nadeel. Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelingen op het gebied van warmtepompen zich nog in rap tempo zullen opvolgen. Dan kan ik altijd nog switchen. :)
Dit vermoeden heb ik ook, maar we krijgen nu al een warmtepomp (Itho 5g). Vraag me af of de huidige bodemlus gebruikt kan worden voor de volgende generatie warmtepomp over een jaar of 10.

• bbbrumbrum
  • Niet online
nel!s schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Dit vermoeden heb ik ook, maar we krijgen nu al een warmtepomp (Itho 5g). Vraag me af of de huidige bodemlus gebruikt kan worden voor de volgende generatie warmtepomp over een jaar of 10.
Welke volgende generatie? WP’s bestaan al tientallen jaren, daar gaan geen grote technologische stappen meer gemaakt worden wss.
Je bron zou idd wel berekend moeten zijn op een langere levensduur.
Pannencouque schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:06:
Ik heb de vergunning eerlijk gezegd niet nagevraagd. Er ligt wel stadsver(w)arming, dus gasloos is het. Dat is wel een pluspunt. Voor 10k had ik graag een warmtepomp gehad, maar nu lijkt het geen reële optie. Of je moet er 30-40k op stukslaan. Dat betekent maandelijks 90-120 euro extra hypotheek, dan is het voordeel van je warmtepomp gauw weg.
Stadsverarming, brrrrrr. Het moet wel heel gek lopen met de gasprijzen (en als het nmda pprincipe erin blijft word je nog veel harder genaaid dan nu al het geval is) wil gas niet voordeliger zijn dan stadsverwarming.

Maar 30-40k? Het zijn toch moderne goed geisoleerde huizen Met vloerverwarming? Voor 5-10k moet LWWP wel te fixen zijn, voor 20k (nog steeds absurd veel geld) wel een WWWP.

• EiT
jos5223 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Dat vind ik er wel netjes uitzien, neem aan dat je de vlekken nog wegschildert oid?
Wat voor trap heb jij? Last van kraken en dergelijke?
Trede/leuningen eiken.
De rest zal wel goedkoopste hardhout van die dag zijn omdat het toch wit is.

Verven doen ze na verhuizen.

[Voor 4% gewijzigd door EiT op 15-02-2020 12:06]

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Zelf zitten we ook in het nieuwbouw traject. Wij hebben de standaard vuren houten trap.
Zo'n trap is dus niet echt goed ivm kraken, zijn er nog andere redenen om niet zo'n trap te nemen?

Wat kost het laten bekleden van de trap met pvc of die overzet dingen (inclusief montage)?

• nel!s
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 14:04
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Welke volgende generatie? WP’s bestaan al tientallen jaren, daar gaan geen grote technologische stappen meer gemaakt worden wss.
Je bron zou idd wel berekend moeten zijn op een langere levensduur.
Mijn collega's die voltijd bezig zijn met innovatie in energie technologie denken juist dat in warmtepompen met verwarming & koeling functies gecombineerd er nog flinke stappen gemaakt gaan worden. Let wel, de markt in bv het VK gaat binnenkort ook over naar warmtepompen. Hoe groter de markt hoe aantrekkelijker het wordt om nieuwe producten te lanceren.

Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://heatpumpingtechnologies.org/news/ - een hoop ontwikkeling, bv de Comfort & Climate Box die warmtepomp met energieopslag combineert.

[Voor 11% gewijzigd door nel!s op 15-02-2020 14:52]

• Jheroun
kabeltjekabel schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 00:41:
[...]

Is gewoon een aardlekautomaat. Dat ding onderin is gewoon een klemmenstrook intern. Wellicht kun je een foto posten waarbij de tekst op de componenten wel leesbaar is?
De elektricien is in ieder geval nog een keer langs geweest om de open plekken in die kast netjes dicht te zetten. Ik heb de uitvoerder nog even gesproken en die vertelde dat het inderdaad klaar is en dat ze het fornuis nu in kunnen pluggen.

Ik heb ook nog een detailfoto gemaakt, zegt mij nog altijd vrij weinig, ook als ik de specs opzoek. Grote unit en er staat 25A op, en er gaat een hele dikke kabel heen dus ik vermoed dat het goed is :P

https://tweakers.net/ext/f/x6fs8fKgZY4inmKQf62MeShy/thumb.png

• FrankSpin
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-04 09:54
Onze woning is weer stap verder, hierbij een update

https://i.imgur.com/4X9U6lB.jpg
Helaas heeft de bouwer de woning niet waterdicht kunnen maken voor de storm afgelopen weekend. Zolder heeft wel wat regen gehad. Even in de gaten houden qua vocht.

https://i.imgur.com/rT0EVf2.jpg
Na de storm van afgelopen weekend, hebben ze deze week het dak geplaatst.

https://i.imgur.com/SkaP6Gh.jpg
Inmiddels is de noordzijde ook voorzien van dakpannen.

https://i.imgur.com/RaE9jcS.jpg

Nog even plaatje van de voorgevel en de mini garage ;-)

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:41:
[...]

De elektricien is in ieder geval nog een keer langs geweest om de open plekken in die kast netjes dicht te zetten. Ik heb de uitvoerder nog even gesproken en die vertelde dat het inderdaad klaar is en dat ze het fornuis nu in kunnen pluggen.

Ik heb ook nog een detailfoto gemaakt, zegt mij nog altijd vrij weinig, ook als ik de specs opzoek. Grote unit en er staat 25A op, en er gaat een hele dikke kabel heen dus ik vermoed dat het goed is :P

[Afbeelding]
Erg raar dat ze een C25 erin gedaan hebben en geen B25.

• kabeltjekabel
VeeGee schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:04:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelingen op het gebied van warmtepompen zich nog in rap tempo zullen opvolgen. Dan kan ik altijd nog switchen. :)
Ja, in Nederland denken we dat die markt pas begint als we ze in ons kleine kikkerland gaan kopen 8)7

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
[...]
... Wat me echter bijzonder verbaasde is dat slechts een klein deel van de kopers dat heeft gedaan (toen er nog maar 17 woningen verkocht waren hadden maar vier daarvan voor gasloos gekozen). Inmiddels zijn alle woningen verkocht, ik weet niet wat die laatste vier hebben gekozen. Een warmtepomp was wel 10.000 euro duurder, maar daarvoor krijg je ook meteen vloerverwarming op de bovenverdieping (op de begane grond was dat al standaard). En je bent meteen voorbereid op de toekomst, dat lijkt me toch ook wat waard...
Mij verbaast het niet. De huidige hypotheekregels zijn ontzettend streng. Zelfs met inkomen ruim boven modaal is nieuwbouw amper te financieren. Ik denk dat voor veel kopers het net lukt. En dan is 10.000 euro ineens heel veel.
Pagina: 1 ... 56 ... 67 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True