Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.731 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:35:
[...]

Erg raar dat ze een C25 erin gedaan hebben en geen B25.
Waarom die er in zit weet ik ook niet, wellicht zijn die goedkoper of hadden ze die nog liggen. Alleen het fornuis zit erachter en zelfs die van ons past binnen het vermogen wat met 3X25A kan dus ik zou niet verwachten dat het een probleem geeft.

Nu de aanvraag bij stedin voor het verzwaren van de hoofdaansluiting nog... Het gaat iets van 600 euro per jaar meer kosten maar hopelijk gaan de zwaardere varianten de komende jaren in prijs dalen. Als een huis standaard all electric is en verwarming middels een warmtepomp gaat is >3X25 toch geen uitzonderlijke aansluiting meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jheroun schreef op zondag 16 februari 2020 @ 00:11:
[...]

Waarom die er in zit weet ik ook niet, wellicht zijn die goedkoper of hadden ze die nog liggen. Alleen het fornuis zit erachter en zelfs die van ons past binnen het vermogen wat met 3X25A kan dus ik zou niet verwachten dat het een probleem geeft.

Nu de aanvraag bij stedin voor het verzwaren van de hoofdaansluiting nog... Het gaat iets van 600 euro per jaar meer kosten maar hopelijk gaan de zwaardere varianten de komende jaren in prijs dalen. Als een huis standaard all electric is en verwarming middels een warmtepomp gaat is >3X25 toch geen uitzonderlijke aansluiting meer.
Je moet wel heel groot bouwen wil je een WP hebben die zwaar genoeg is dat ie een aansluitverzwaring nodig heeft. Gemiddeld WPtje in nieuwbouw is 6-9kW dus zo’n 3-4kW electrisch worst-case.

En ja, als je gaat stofzuigen terwijl je aan het strijken bent terwijl de airfryer aanstaat en je op 6 inductiepitten bitterballensaus aan het maken bent terwijl de 2 ovens op staan te warmen en je ook nog zin had in koffie want je had net de wasmachine opnieuw aangezet en de was die eruit kwam meteen in de droger gedaan. Dit alles 30min nadat je de tesla had aangestekkerd.... tsja dan zou je wel ‘s een probleempje kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Offtopic:
Salpicon, of je moet mosterd bedoelen _O-

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 16-02-2020 02:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jheroun schreef op zondag 16 februari 2020 @ 00:11:
[...]

Echt niet. Waarom zouden we korting geven aan mensen die niet aan peakshaving willen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Bravertal schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:53:
Zelf zitten we ook in het nieuwbouw traject. Wij hebben de standaard vuren houten trap.
Zo'n trap is dus niet echt goed ivm kraken, zijn er nog andere redenen om niet zo'n trap te nemen?

Wat kost het laten bekleden van de trap met pvc of die overzet dingen (inclusief montage)?
Het kraken van een vurenhouten trap word vaak wel erg overdreven, echt niet iedere trap kraakt en piept.
In al mijn jaren ervaring in de bouw kom ik af en toe eens een trede tegen die wat aandacht nodig heeft, met wat kit los je veel op. Kraken en piepen is voor een groot deel te wijten aan een verkeerde ( te laag) luchtvochtigheid in de woning met krimp als gevolg.
Overzettreden zal ongeveer 1000,- per trap kosten maar met een beetje zoeken kan dit vast iets goedkoper of duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
D.deJong schreef op zondag 16 februari 2020 @ 06:01:
[...]

Het kraken van een vurenhouten trap word vaak wel erg overdreven, echt niet iedere trap kraakt en piept.
In al mijn jaren ervaring in de bouw kom ik af en toe eens een trede tegen die wat aandacht nodig heeft, met wat kit los je veel op. Kraken en piepen is voor een groot deel te wijten aan een verkeerde ( te laag) luchtvochtigheid in de woning met krimp als gevolg.
Overzettreden zal ongeveer 1000,- per trap kosten maar met een beetje zoeken kan dit vast iets goedkoper of duurder.
Hier wordt het hele huis wakker als er ''s ochtends iemand de trap naar de begane grond afloopt... Ik ga de stootborden loshalen en er weer opschroeven als de treden op spanning gezet zijn. Hopen dat dit soelaas biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:25
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 02:44:
[...]

Echt niet. Waarom zouden we korting geven aan mensen die niet aan peakshaving willen doen?
Is er niet een alternatief voor een zwaardere hoofdaansluiting, als je een zwaarder fornuis of iets anders zwaars wil? Als er geen intern power management in het fornuis zit, kun je dan extern iets maken waardoor de totale stroomvraag nooit een bepaalde waarde overschrijdt (de max waarde die bij een 3x25a hoofdaansluiting van één apparaat kan komen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nel!s schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:41:
Als er geen intern power management in het fornuis zit, kun je dan extern iets maken waardoor de totale stroomvraag nooit een bepaalde waarde overschrijdt (de max waarde die bij een 3x25a hoofdaansluiting van één apparaat kan komen)?
Zijn daar de automaten in de groepenkast niet al voor? ;)

Het lijkt me verder dat als je wilt dat het goed werkt zoals jij bedoelt, dat het fornuis/kookplaat/etc wel op een of andere manier de benodigde informatie moet krijgen en kunnen verwerken dat ie minder moet gaan gebruiken.
Ik kan me in ieder geval voorstellen dat er anders van alles misgaat als de energievoorziening zelf 'iets' doet om dat te limiteren terwijl het apparaat in een modus is waarin er vanuit wordt gegaan dat die energie wel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:11
Bravertal schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:53:
Zelf zitten we ook in het nieuwbouw traject. Wij hebben de standaard vuren houten trap.
Zo'n trap is dus niet echt goed ivm kraken, zijn er nog andere redenen om niet zo'n trap te nemen?

Wat kost het laten bekleden van de trap met pvc of die overzet dingen (inclusief montage)?
Wij waren voor overzettreden van CanDo in totaal €900 kwijt voor twee trappen. Twee trappen van 16 treden inclusief stootborden. Je kunt ze gewoon halen bij de bouwmarkt en er is regelmatig 20-25% korting op die dingen. Paar tubes kit en een trapspin en je bent klaar. Het helpt tegen het kraken maar je grootste winst zit in je bestaande trap af te kitten en vanaf onderen extra schroeven in de verbinding trede-stootbord te draaien.

Plaatje: https://photos.app.goo.gl/9KoLCFswqCNT1Q4p6

Gemaakt bij slecht licht maar je krijgt een idee.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:03:
Stadsverarming, brrrrrr. Het moet wel heel gek lopen met de gasprijzen (en als het nmda pprincipe erin blijft word je nog veel harder genaaid dan nu al het geval is) wil gas niet voordeliger zijn dan stadsverwarming.

Maar 30-40k? Het zijn toch moderne goed geisoleerde huizen Met vloerverwarming? Voor 5-10k moet LWWP wel te fixen zijn, voor 20k (nog steeds absurd veel geld) wel een WWWP.
Gas is al niet meer te krijgen daar. Een paar wijken verderop waar de huizen enkele jaren geleden zijn opgeleverd, ligt wel nog gewoon gas.

Hier was de boodschap duidelijk: er is een contract, beleid van de gemeente is helder, volgens contract word je aangesloten op stadsverwarming. Klaar. Ik kan de discussie over de warmtepomp nog wel eens aanslingeren, maar ik vrees dat die nergens serieus gaat landen.
Is er iets dat ik al qua voorbereiding kan doen, mocht ik in de toekomst nog over willen naar een warmtepomp? Of stel dat ik het zelf zou willen, is er dan een mogelijkheid om dit te regelen direct na/tijdens de bouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Pannencouque schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:17:
[...]
Gas is al niet meer te krijgen daar. Een paar wijken verderop waar de huizen enkele jaren geleden zijn opgeleverd, ligt wel nog gewoon gas.

Hier was de boodschap duidelijk: er is een contract, beleid van de gemeente is helder, volgens contract word je aangesloten op stadsverwarming. Klaar. Ik kan de discussie over de warmtepomp nog wel eens aanslingeren, maar ik vrees dat die nergens serieus gaat landen.
Is er iets dat ik al qua voorbereiding kan doen, mocht ik in de toekomst nog over willen naar een warmtepomp? Of stel dat ik het zelf zou willen, is er dan een mogelijkheid om dit te regelen direct na/tijdens de bouw?
Er zijn in het verleden diverse uitspraken in het voordeel van de consument geweest en er zijn ook meldingen van consumenten die hun warmtenetaansluiting hebben laten verzegelen.
Ik zou het dan ook belachelijk vinden dat je geen baas bent in eigen huis, ook vind ik deze wijze van koppelverkoop in de huidige markt een vorm van misbruik maken van de krapte op de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]

Is er niet een alternatief voor een zwaardere hoofdaansluiting, als je een zwaarder fornuis of iets anders zwaars wil? Als er geen intern power management in het fornuis zit, kun je dan extern iets maken waardoor de totale stroomvraag nooit een bepaalde waarde overschrijdt (de max waarde die bij een 3x25a hoofdaansluiting van één apparaat kan komen)?
Vaak zit er powermanagement in kookplaten. Ook bij Boretti hebben ze fornuizen met 2 ovens en 4 pitten die er intern zelf voor zorgen dat ze nooit meer vragen dan een 3x16 groep kan leveren. Dus als je een beetje goed wordt voorgelicht en de planning gaat goed hoeft het niet kostenverhogend te werken.

In ons geval bleek de keukenboer hier niet goed over nagedacht te hebben en hebben wij kennelijk een fornuis dat niet aan compromissen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:08
Mensen hier ervaring om de keuken (na oplevering nieuwbouw huis) te verplaatsen van de voorkant naar de achterkant van het huis?

De deadline om dit door de aannemer te laten doen is al verstreken, we waren zelf te laat bij het project betrokken. Echter gaat onze voorkeur uit naar een woonkeuken ipv woonkamer :) Grootse heikelpunt wat ik tot heden kan zien, is dat de afvoer door de vloer (met vloerverwarming) moet. Ook weet ik niet precies hoe een hedendaagse kruipruimte eruit ziet.

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Jheroun schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:47:
[...]

Vaak zit er powermanagement in kookplaten. Ook bij Boretti hebben ze fornuizen met 2 ovens en 4 pitten die er intern zelf voor zorgen dat ze nooit meer vragen dan een 3x16 groep kan leveren. Dus als je een beetje goed wordt voorgelicht en de planning gaat goed hoeft het niet kostenverhogend te werken.

In ons geval bleek de keukenboer hier niet goed over nagedacht te hebben en hebben wij kennelijk een fornuis dat niet aan compromissen doet.
Dank. Heb je een linkje voor me naar zo'n zelf regelend Boretti fornuis? Ik ben benieuwd hoe dat omschreven wordt.

@ACM de grap is dat je voor een 15kw+ fornuis een 3x25a aansluiting nodig hebt, met daarachter een verzwaarde hoofdaansluiting a 3x35a. Als je aparte apparaten in je keuken hebt die collectief meer dan 15kw kunnen vragen, dan hoef je geen verzwaarde hoofdaansluiting - maar op het moment dat het in één verzameling achter een perilex stekker zit dan moet dit blijkbaar wel vanuit het principe van 'gelijkwaardigheid' (ik moet me nog verdiepen in de details). Mijn theorie was dus dat je met extern power management die aanslaat bij meer dan 7kw vraag de totale vraag proportioneel wordt begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Hier in regio Nijmegen (Lent en Oosterhout) is de laatste jaren ook veel discussie geweest over het warmtenet en de verplichte aansluiting. Het stond zelfs in koopcontracten opgenomen. Afgelopen jaar is daar een einde aan gekomen toen eindelijk duidelijk werd dat dit niet mag. Alle bewoners hebben intussen ook een brief van Nuon/Vattenfall ontvangen waarin ‘oprechte’ excuses werd aangeboden dat het bij mensen overgekomen was dat aansluiting verplicht zou zijn.

Mijn nieuwe huis (bouw start binnenkort) staat ook in het gebied met het warmtenet. Ik heb direct bij de aannemer geïnformeerd naar de optie voor een warmtepomp, maar liep hier helaas tegen de projectbouw limitaties aan. Ze willen dat niet als optie aanbieden. Valt te veel buiten hun standaard... Uiteindelijk hebben wij het niet doorgezet, want we hadden nog genoeg andere zaken om ons druk over te maken. (Laat ingestapt in het project vlak voor alle deadlines).
Als ik zie hoe weinig warm water we uiteindelijk gebruiken en straks een deel ook via een elektrische boiler gaat icm zonnepanelen, dan kan de terugverdientijd wel eens langer zijn dan we er zullen wonen.
Bladeslayer schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:31:
Mensen hier ervaring om de keuken (na oplevering nieuwbouw huis) te verplaatsen van de voorkant naar de achterkant van het huis?

De deadline om dit door de aannemer te laten doen is al verstreken, we waren zelf te laat bij het project betrokken. Echter gaat onze voorkeur uit naar een woonkeuken ipv woonkamer :) Grootse heikelpunt wat ik tot heden kan zien, is dat de afvoer door de vloer (met vloerverwarming) moet. Ook weet ik niet precies hoe een hedendaagse kruipruimte eruit ziet.
Geen ervaring mee, maar als je het ontwerp van de nieuwe keuken al hebt kun je in ieder geval proberen te regelen dat op die plekken geen vloerverwarming komt te liggen. Dan kunnen daar later de leidingen nog door de vloer geboord worden.
En sowieso nog in overleg gaan met de aannemer over je wensen. Afhankelijk van hoe ver de bouw is en wat er al besteld is aan (pre-fab) onderdelen kunnen ze wellicht nog wat doen. Extra stopcontacten, lichtknopjes, etc zijn wellicht nog te regelen.
Hoe de kruipruimte eruit gaat zien moet de aannemer je kunnen vertellen. Die van mij gaf aan dat het krap wordt qua hoogte, maar dat in principe alle ruimtes bereikbaar zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Farmerwood op 16-02-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sadni
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-04 14:01
In verband met een groot kookeiland willen wij gaan voor een uitbouw. Echter is de standaard uitbouw in de meerwerklijst 2,40. Dat is te kort voor onze keuken.

Nu willen wij na oplevering een uitbouw realiseren door een andere aannemer. Wat is de situatie indien:

- beiden buren een uitbouw hebben
- beiden buren geen uitbouw hebben
- een buur een uitbouw heeft

Mag ik dan hun muur gebruiken voor mijn uitbouw? Of krijg ik een versmalling in mijn binnenmuur?

In de akte staat:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/pCHlZ8D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ja, extern kun je botweg dingen gaan uitschakelen. Praktischer is gewoon een normaal fornuis te kopen of oven + kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:44
@sadni volgens mij krijg je met een uitbouw na oplevering altijd een versmalling in je ruimte ivm de spouw. Als je buren beiden een uitbouw hebben en je gaat direct mee dat is dan de enige optie om geen versmalling te krijgen dacht ik.
Het is volgens mij ook al wel vaker gesteld in dit topic, even de search gebruiken?

Kan je de aannemer niet vragen voor een uitbouw van 3,6m ?
In ons project heb ik de garage extra kunnen verbreden en verlengen zonder dat dit in de optielijst stond.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 16-02-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:51:
@sadni volgens mij krijg je met een uitbouw na oplevering altijd een versmalling in je ruimte ivm de spouw. Als je buren beiden een uitbouw hebben en je gaat direct mee dat is dan de enige optie om geen versmalling te krijgen dacht ik.
Het is volgens mij ook al wel vaker gesteld in dit topic, even de search gebruiken?
Niet als dus in de akte is geregeld dat je buren het moeten dulden.

Maargoed, meer dan 2,4m uitbouwen... en dan een luchtplaats er achter :?

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-02-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Niet als dus in de akte is geregeld dat je buren het moeten dulden.

Maargoed, meer dan 2,4m uitbouwen... en dan een luchtplaats er achter :?
En dat geldt dan vaak weer tot X aantal jaar na oplevering. Dus even goed de papieren lezen van je koopcontract. Bij mij is het 5 jaar.
Grote voordeel van meteen mee doen is dat je ook je vloer(verwarming) en alles meteen door kunt leggen.

@sadni, ben wel benieuwd wat voor mega keuken je wilt plaatsen of hoe klein je standaard keuken is dat het met een uitbouw van 2,4m nog niet past.
Wij hebben zelf inclusief 2,4m uitbouw een keuken van 5,70x6,13 m en daar past echt een hele ruime keuken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Hier in regio Nijmegen (Lent en Oosterhout) is de laatste jaren ook veel discussie geweest over het warmtenet en de verplichte aansluiting. Het stond zelfs in koopcontracten opgenomen. Afgelopen jaar is daar een einde aan gekomen toen eindelijk duidelijk werd dat dit niet mag. Alle bewoners hebben intussen ook een brief van Nuon/Vattenfall ontvangen waarin ‘oprechte’ excuses werd aangeboden dat het bij mensen overgekomen was dat aansluiting verplicht zou zijn.

Mijn nieuwe huis (bouw start binnenkort) staat ook in het gebied met het warmtenet. Ik heb direct bij de aannemer geïnformeerd naar de optie voor een warmtepomp, maar liep hier helaas tegen de projectbouw limitaties aan. Ze willen dat niet als optie aanbieden. Valt te veel buiten hun standaard... Uiteindelijk hebben wij het niet doorgezet, want we hadden nog genoeg andere zaken om ons druk over te maken. (Laat ingestapt in het project vlak voor alle deadlines).
Als ik zie hoe weinig warm water we uiteindelijk gebruiken en straks een deel ook via een elektrische boiler gaat icm zonnepanelen, dan kan de terugverdientijd wel eens langer zijn dan we er zullen wonen.
Wij zijn wel van plan er lang te blijven zitten. Enige wens hierna is nog vrijstaand, maar de kans dat dat er ooit financieel in zit is niet zo groot. Dus vandaar dat ik het wel wil overwegen. Ik denk echter dat het geen enorm strijdpunt wordt. Als een warmtepomp 20k meer moet kosten, betaal ik 60 euro per maand extra aan hypotheek. Dan is de winst van de warmtepomp al weg en begint het terugverdienen pas na volledige aflossing v/d hypotheek.

Overigens betreft het dezelfde regio. Makelaar benoemde niet zozeer dat het in het koopcontract staat, maar zei wel dat er een overeenkomst tussen gemeente en Nuon/VF is. De impliciete boodschap was dat alternatieven niet tot de serieuze opties behoren. Dat wordt een korte discussie verwacht ik. Jij zit ergens in de buurt van Hof van Holland dan? De Stadstuin zijn ze daar uit de grond aan het stampen nu. Of zit je in Zuiderveld?

Jij krijgt wel echt een enorme keuken met dat formaat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:20:
Overigens betreft het dezelfde regio. Makelaar benoemde niet zozeer dat het in het koopcontract staat, maar zei wel dat er een overeenkomst tussen gemeente en Nuon/VF is. De impliciete boodschap was dat alternatieven niet tot de serieuze opties behoren. Dat wordt een korte discussie verwacht ik. Jij zit ergens in de buurt van Hof van Holland dan? De Stadstuin zijn ze daar uit de grond aan het stampen nu. Of zit je in Zuiderveld?
Soetegaerde komen wij te wonen. 1 van de vele tweekappers die ze daar gaan bouwen. De paar vrijstaande woningen waren ons ook te duur. Met 800 euro per m2 grond zijn het sowieso al belachelijke bedragen waar we het over hebben en de vrijstaande woningen hebben ook de grootste kavels.
Waar kom jij te wonen?

Ondanks dat niemand het wil zeggen ga ik er idd ook vanuit dat er wel een afspraak is om iedereen zoveel mogelijk richting het warmtenet te pushen. Anders wordt dat natuurlijk ook heel snel onrendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:46:
[...]

Ja, extern kun je botweg dingen gaan uitschakelen. Praktischer is gewoon een normaal fornuis te kopen of oven + kookplaat.
Ik heb nu een merk en type gevonden dat dezelfde functionaliteit heeft als het fornuis dat we wilden en 11,7kW nodig heeft. Dat valt, naar mijn weten, binnen de marge van de 3x25a hoofdaansluiting (11,1kW + 10%). Ik ga me daar dus maar op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Soetegaerde komen wij te wonen. 1 van de vele tweekappers die ze daar gaan bouwen. De paar vrijstaande woningen waren ons ook te duur. Met 800 euro per m2 grond zijn het sowieso al belachelijke bedragen waar we het over hebben en de vrijstaande woningen hebben ook de grootste kavels.
Waar kom jij te wonen?

Ondanks dat niemand het wil zeggen ga ik er idd ook vanuit dat er wel een afspraak is om iedereen zoveel mogelijk richting het warmtenet te pushen. Anders wordt dat natuurlijk ook heel snel onrendabel.
Volgens mij is er in dit topic al redelijk wat gepost (o.a. door mij :+ ) over stadsverwarming. Je wordt gewoon bij de neus genomen met zo'n systeem. Stadsverwarming wordt wettelijk op een absurde manier bevoordeeld. Alle EPC verlagende maatregelen resulteren in minder kosten voor de bewoners, behalve "duurzame stadsverwarming".... dat gaat je goud geld kosten.

Verbruik je weinig ben je goedkoper uit met een straalkachel en doorstroomverwarmer... verbruik je veel verdien je de warmtepomp gewoon terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:53
nel!s schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:12:
[...]

Ik heb nu een merk en type gevonden dat dezelfde functionaliteit heeft als het fornuis dat we wilden en 11,7kW nodig heeft. Dat valt, naar mijn weten, binnen de marge van de 3x25a hoofdaansluiting (11,1kW + 10%). Ik ga me daar dus maar op richten.
11 kW is 3x16A. Dat mag dus achter een 3x25A hoofdaansluiting. Een en ander heeft te maken met "selectiviteit" en niet "gelijkwaardigheid" zoals hierboven genoemd werd. Iedere opeenvolgende zekering moet tenminste een factor 1,6 lager zijn dan de vorige. Dus achter een 25A hoofdzekering mogen 16A zekeringen en daarachter weer 10A en zo verder.

De meeste Siemens kookplaten kun je softwarematig terugzetten. Dus een 7,4 kW plaat die op een kookgroep achter een 25A hoofdzekering zit kun je instellen op 5,5 kW. Dan verbruikt die plaat nooit meer dan 5,5 kW en klapt de hoofdzekering er dus niet uit.

Beter is het natuurlijk om zo'n plaat op een 3x16A kookgroep te doen.

Kookplaten van bijvoorbeeld AEG of Ikea kunnen niet op een Nederlandse kookgroep van 2 gekoppelde 16A zekeringen. Je moet dan intern de nul draden doorverbinden en dat kan problemen geven. Veel Siemens platen laten zich wel zo aansluiten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Blihi kijk, dat is goede info, ik zal eens navragen of rangemaster/falcon ook aan digitale begrenzing doen!

Inderdaad mijn fout, het gaat om selectiviteit niet gelijkwaardig. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
Ach, ik zit er niet zo mee dat ik stadsverwarming krijg (Lent). Geen hoge initiële kosten, geen onderhoud, altijd genoeg warm water beschikbaar en het neemt minder ruimte in beslag. Een warmtepomp zal op de lange termijn wellicht goedkoper zijn maar voor mij echt geen deal-breaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ascension schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:14:
Ach, ik zit er niet zo mee dat ik stadsverwarming krijg (Lent). Geen hoge initiële kosten, geen onderhoud, altijd genoeg warm water beschikbaar en het neemt minder ruimte in beslag. Een warmtepomp zal op de lange termijn wellicht goedkoper zijn maar voor mij echt geen deal-breaker.
Die initiële kosten zijn er wel degelijk en betaal je af via een absurd vastrecht. Jij denkt dat het gratis is van die buizen in de grond te leggen? Het zal me niks verbazen als dat duurder is dan gas water en elektra bij elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@kabeltjekabel natuurlijk zit het op een of andere manier verdisconteerd in de prijs van de woning of kavel. Feit is wel dat in dergelijke projecten je eigenlijk geen keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ascension schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:31:
@kabeltjekabel natuurlijk zit het op een of andere manier verdisconteerd in de prijs van de woning of kavel. Feit is wel dat in dergelijke projecten je eigenlijk geen keuze hebt.
Dat betekend nog niet dat je jezelf voor hoeft te houden alsof het niet het meeste ongunstige systeem is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:22:
[...]

Die initiële kosten zijn er wel degelijk en betaal je af via een absurd vastrecht. Jij denkt dat het gratis is van die buizen in de grond te leggen? Het zal me niks verbazen als dat duurder is dan gas water en elektra bij elkaar...
In ons vorige huis hadden wij stadsverwarming. Het huis was uit 1991 en 155m2 groot. We betaalden 185€ per maand aan Ennatuurlijk en daar kwam elektriciteit(45€/3300kwh) nog bovenop.

Maar een warmtepomp is ook niet goedkoop te noemen. Voor ons hebben ze uitgerekend dat de warmtepomp 6000+-kwh zal verbruiken. Waardoor we in totaal op 9500kwh uitkomen per jaar.

Er kunnen maximaal 11 zonnepanelen op ons dak en zal, nu met de salderingsreling, minimaal op 100€ per maand uitkomen excl. onderhoud, afschrijving etc etc.

Ben dan ook wel erg benieuwd hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen. Op dit moment ben je iig een stuk goedkoper uit met een zuinige HR ketel en een goed geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@kabeltjekabel doe ik niet hoor, maar het is nu ook weer niet zo dramatisch. Uiteindelijk vind ik het een technisch detail van de woning en in de uiteindelijke beslissing niet heel erg belangrijk. Had leuk geweest als ik keuze had gehad ja, maar dat kan nu eenmaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AndereKoekoek schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:33:
[...]

In ons vorige huis hadden wij stadsverwarming. Het huis was uit 1991 en 155m2 groot. We betaalden 185€ per maand aan Ennatuurlijk en daar kwam elektriciteit(45€/3300kwh) nog bovenop.

Maar een warmtepomp is ook niet goedkoop te noemen. Voor ons hebben ze uitgerekend dat de warmtepomp 6000+-kwh zal verbruiken. Waardoor we in totaal op 9500kwh uitkomen per jaar.

Er kunnen maximaal 11 zonnepanelen op ons dak en zal, nu met de salderingsreling, minimaal op 100€ per maand uitkomen excl. onderhoud, afschrijving etc etc.

Ben dan ook wel erg benieuwd hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen. Op dit moment ben je iig een stuk goedkoper uit met een zuinige HR ketel en een goed geïsoleerd huis.
6000 kWh door je warmtepomp staat gelijk aan iets van 2500 kuub gas.... voor een huis uit 1991?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@kabeltjekabel die initiele kosten voor het warmtenet zitten voor zover ik begrepen heb in de grondprijs en die betaal ik dus sowieso. Ik kan me altijd af laten sluiten maar die kosten ben ik dus altijd kwijt.

Heb het toen ik nadacht over de warmtepomp eens nagerekend wat e.e.a nu precies kost en gekost heeft. Op de website van Vattenfall staan de tarieven
Afgelopen jaar was ik iets meer dan 900 euro kwijt aan warm water (18 GJ vebruikt). Daarvan was vrijwel precies de helft vaste lasten.
Laatste gasrekening in mijn vorige huis was 630 euro. Dat bedrag is vrijwel volledig opgegaan aan verwarmen via de CV. Vergelijkbaar bouwjaar, maar wel 60 m2 kleiner en hebben nu ook nog een kind erbij in dit huis waarvoor de temperatuur hoger is en die een paar keer per week in bad zit.

Dus ik zou zeggen dat het verschil maximaal zo'n 200 euro per jaar is tussen CV en stadsverwarming (voor mij). En dan reken ik onderhoud van de CV ketel nog niet mee. De investering voor een warmtepomp verdien ik nooit terug als ik hier zo'n 10 jaar zou wonen.

Zoals @Ascension ook al zegt heeft het daarnaast ook zijn voordelen qua aanschaf en onderhoud van een CV.

Onder de streep had ik dus geen zin om hier moeilijk over te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Waar kom jij te wonen?

Bizarre prijzen ja. Wij zijn nu aan het oriënteren op Zuiderveld. Flinke rekensom om te zien of we het rond gaan krijgen. Net even gekeken maar stijve prijzen wel bij Soetegaerde zeg :o Daar zijn de tweekappers nog duurder dan in Zuiderveld. Grond vlakbij het water nog duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:56:
[...]
Bizarre prijzen ja. Wij zijn nu aan het oriënteren op Zuiderveld. Flinke rekensom om te zien of we het rond gaan krijgen. Net even gekeken maar stijve prijzen wel bij Soetegaerde zeg :o Daar zijn de tweekappers nog duurder dan in Zuiderveld. Grond vlakbij het water nog duurder?
Vergeleken met b.v. Stelt-Zuid (aan de Waal bij Lent) zitten wij nog vrij goedkoop. @Ascension meldde eerder in dit topic dat hij daar 350k betaald voor 132m2 grond...
Dan zit ik bijna voor een prikkie, want ik betaal fors minder en heb 309 m2 grond.

Zag dat de huizen in fase 2 van Soetegaerde zelfs nog duurder zijn voor minder grond en kleinere huizen.

Je moet er momenteel ook maar niet teveel over nadenken wat het allemaal kost. Wij kunnen de maandlasten van ons huis goed dragen en gezien het enorme woningtekort in de regio hopen we er maar op dat we bij verkoop over X jaar in ieder geval geen restschuld over houden.
Nog 10 jaar huren voor eveneens belachelijk hoge prijzen is ook duur en daar zie ik zeker niks van terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 16-02-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:33:
[...]

Dat betekend nog niet dat je jezelf voor hoeft te houden alsof het niet het meeste ongunstige systeem is..
In ons project, 45 appartementen, is na het sluiten van de koopovereenkomsten, op verzoek van de kopers, over gegaan op aansluiting voor stadsverwarming. Initieel werden de appartementen opgeleverd met CV-ketels per appartement. Op verzoek van de kopers is de projectontwikkelaar akkoord gegaan met kosteloze aanpassing en uitvoering van het project. We krijgen nu stadsverwarming, en daar zijn alle kopers zeer content mee. Ik weet niet waar die extra kosten voor aansluiting in zitten, maar als er meerkosten aan hadden gezeten, had de projectontwikkelaar dit zeker niet gratis aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:14:
@kabeltjekabel die initiele kosten voor het warmtenet zitten voor zover ik begrepen heb in de grondprijs en die betaal ik dus sowieso. Ik kan me altijd af laten sluiten maar die kosten ben ik dus altijd kwijt.
Ja, in dat geval is het echt genaaid. Erg jammer als een stadsbestuur voor verwarming van een hele wijk kiest.
Heb het toen ik nadacht over de warmtepomp eens nagerekend wat e.e.a nu precies kost en gekost heeft. Op de website van Vattenvall staan de tarieven
Afgelopen jaar was ik iets meer dan 900 euro kwijt aan warm water (18 GJ vebruikt). Daarvan was vrijwel precies de helft vaste lasten.
Laatste gasrekening in mijn vorige huis was 630 euro. Dat bedrag is vrijwel volledig opgegaan aan verwarmen via de CV. Vergelijkbaar bouwjaar, maar wel 60 m2 kleiner en hebben nu ook nog een kind erbij in dit huis waarvoor de temperatuur hoger is en die een paar keer per week in bad zit.
18 GJ is als je het resistief doet 5000 kWh. Van die 18 GJ zal zo 3 GJ verlies zijn wat je anders niet hebt omdat het ding de ganse dag je warmtewisselaar staat warm te houden. 15 GJ is 4200 kWh. Dat kost uit het E-net €915. Je hebt het break-even point dus al bereikt met een straalkachel... Met een simpele warmtepomp reduceer je dat verbruik nog met een factor 4 ofwel een besparing van zo'n €650 per jaar op de verbruikskosten om je warmtepomp van af te schrijven.
Dus ik zou zeggen dat het verschil maximaal zo'n 200 euro per jaar is tussen CV en stadsverwarming (voor mij). En dan reken ik onderhoud van de CV ketel nog niet mee. De investering voor een warmtepomp verdien ik nooit terug als ik hier zo'n 10 jaar zou wonen.
Scheelt dus veel meer, zie boven. Plus dat je met die warmtepomp ook kunt koelen.
Zoals @Ascension ook al zegt heeft het daarnaast ook zijn voordelen qua aanschaf en onderhoud van een CV.
Maandelijks te veel uitgeven kun je bij een CV ketel ook doen als je dat graag wilt. Betrouwbaarheid warmtenet is flut.
Onder de streep had ik dus geen zin om hier moeilijk over te gaan doen.
Dat is wat anders. Soms moet je inderdaad kiezen welk kwaad je bestrijdt.
Erniebert schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:09:
[...]

In ons project, 45 appartementen, is na het sluiten van de koopovereenkomsten, op verzoek van de kopers, over gegaan op aansluiting voor stadsverwarming. Initieel werden de appartementen opgeleverd met CV-ketels per appartement. Op verzoek van de kopers is de projectontwikkelaar akkoord gegaan met kosteloze aanpassing en uitvoering van het project. We krijgen nu stadsverwarming, en daar zijn alle kopers zeer content mee. Ik weet niet waar die extra kosten voor aansluiting in zitten, maar als er meerkosten aan hadden gezeten, had de projectontwikkelaar dit zeker niet gratis aangeboden.
Ik denk dat die bouwer zich kapot lacht. Hij hoeft geen 45 CV ketels en bijbehorende rookkanalen te leveren en die aansluitkosten voor het warmtenet gaan waarschijnlijk gewoon via je maandelijkse hogere rekening. Als 'ie slim is heeft hij ook nog de gasaansluiting volledig weggelaten, wat nog eens een hap scheelt.

Stadsverwarming in appartementen is helemaal leuk. Welkom geluidsoverlast... het geraas en gefluit uit dat net van te hoge druk, te hoge flow, net-niet sluitende kleppen...

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-02-2020 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:07:
[...]

Vergeleken met b.v. Stelt-Zuid (aan de Waal bij Lent) zitten wij nog vrij goedkoop. @Ascension meldde eerder in dit topic dat hij 350k betaald voor 132m2 grond...
Dan zit ik bijna voor een prikkie, want ik betaal fors minder en heb 309 m2 grond.

Zag dat de huizen in fase 2 van Soetegaerde zelfs nog duurder zijn voor minder grond en kleinere huizen.

Je moet er momenteel ook maar niet teveel over nadenken wat het allemaal kost. Wij kunnen de maandlasten van ons huis goed dragen en gezien het enorme woningtekort in de regio hopen we er maar op dat we bij verkoop over X jaar in ieder geval geen restschuld over houden.
Nog 10 jaar huren voor eveneens belachelijk hoge prijzen is ook duur en daar zie ik zeker niks van terug.
Ook dat is waar. Belangrijkste is dat je het kan betalen en je er een stuk woongenot voor koopt. Voor ons is het een mooie upgrade. In principe past het in het budget, maar we zijn aan het afwegen of we ook eventuele concessies willen doen mocht het financieel net iets anders lopen. Wat wil je aan Lebensraum inleveren om comfortabel te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Pannencouque schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:20:
[...]
Wij zijn wel van plan er lang te blijven zitten. Enige wens hierna is nog vrijstaand, maar de kans dat dat er ooit financieel in zit is niet zo groot. Dus vandaar dat ik het wel wil overwegen. Ik denk echter dat het geen enorm strijdpunt wordt. Als een warmtepomp 20k meer moet kosten, betaal ik 60 euro per maand extra aan hypotheek. Dan is de winst van de warmtepomp al weg en begint het terugverdienen pas na volledige aflossing v/d hypotheek.

Ik heb hetzelfde kettingbeding in koopcontract staan. Plus die vermaledijde boete van 50.000 euro als je je warmte anders genereert dan via dat niet-duurzame en asociaal dure warmtenet. Heb Nuon er in augustus over gevraagd, Nuon ontkent dat die passage er op verzoek van het bedrijf in is gekomen maar op mijn verzoek om dat op papier aan mij te doen toekomen waarin staat dat die boete niet opgeëist zal worden, heb ik nog steeds geen antwoord. Betreft nieuwbouwproject in Arnhem trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Ik lees al eventjes mee, omdat we ons aan het oriënteren waren op een nieuwe woning. Intussen zijn we e.e.a. aan het formaliseren voor een woning op een project in Eindhoven. Met dank aan het topic al wat nuttige zaken om op te letten, naast onze eigen ervaringen bij onze vorige (huidige) nieuwbouwwoning 4 jaar geleden.

- Welke MV? Bediening uitbreidbaar? CO2-sensoren?
- Zonnepanelen volgens TO puur voor EPC-norm (0,4), hoeveel/welk merk/plaatsing? De woning heeft een plat dak van ongeveer 9,4m * 5,7m met sedumbedekking, het liefst wil ik die gewoon vol hebben liggen met oost/west.
- Douche WTW mogelijk?
- Stadsverwarming: mogelijkheden om die niet af te nemen?
- Vloerverwarming: hoeveel zones? Kamers los te verwarmen?
- Hoe hoog is de bouwrente?
- Wat zijn de geplande deelleveringen + termijnen?
- Eigen parkeerplaats op binnenterrein is onderdeel van de VvE naastgelegen op te leveren appartementencomplex: laadpaal mogelijk? Waarschijnlijk iets voor de VvE zelf t.z.t.
- Trap: ander materiaal dan vurenhout mogelijk?
- Hoe diep zijn de inbouwdozen (ivm domotica)?
- Hoofdaansluiting elektra: 3x25 en geen 1x40?

De makelaar zal het merendeel wel niet kunnen beantwoorden, dus een goede reden om z.s.m. met de bouwer te gaan babbelen.

In hoeverre is jullie ervaring dat er nog iets te onderhandelen valt over de bouwrente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49
millerman_sf schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:44:
Ik lees al eventjes mee, omdat we ons aan het oriënteren waren op een nieuwe woning. Intussen zijn we e.e.a. aan het formaliseren voor een woning op een project in Eindhoven. Met dank aan het topic al wat nuttige zaken om op te letten, naast onze eigen ervaringen bij onze vorige (huidige) nieuwbouwwoning 4 jaar geleden.

- Zonnepanelen volgens TO puur voor EPC-norm (0,4), hoeveel/welk merk/plaatsing? De woning heeft een plat dak van ongeveer 9,4m * 5,7m met sedumbedekking, het liefst wil ik die gewoon vol hebben liggen met oost/west.
- Douche WTW mogelijk?
- Eigen parkeerplaats op binnenterrein is onderdeel van de VvE naastgelegen op te leveren appartementencomplex: laadpaal mogelijk? Waarschijnlijk iets voor de VvE zelf t.z.t.

De makelaar zal het merendeel wel niet kunnen beantwoorden, dus een goede reden om z.s.m. met de bouwer te gaan babbelen.

In hoeverre is jullie ervaring dat er nog iets te onderhandelen valt over de bouwrente?
Is de bouw al gestart? Zo niet, betaal je ook nog geen bouwrente zolang jij je facturen optijd betaald :+
Ik zou 3x25 doen. Kun je meer vermogen op kwijt en je behoud het zelfde vastrecht. Nieuwbouw wordt meestal standaard 3x25 opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
De bouw is nog niet gestart, dus dat valt mee. Ik wil ook zeker 3x25, maar wil vooral op voorhand zeker weten dat ze niet stiekem 1x40 doen om wat voor rare reden dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49
millerman_sf schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:38:
De bouw is nog niet gestart, dus dat valt mee. Ik wil ook zeker 3x25, maar wil vooral op voorhand zeker weten dat ze niet stiekem 1x40 doen om wat voor rare reden dan ook.
Dan zou ik mij niet te druk maken over de bouwrente tenzij je verwacht dat de notarisoverdracht om wat voor reden dan ook erg laat plaats gaat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
nel!s schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Dank. Heb je een linkje voor me naar zo'n zelf regelend Boretti fornuis? Ik ben benieuwd hoe dat omschreven wordt.
"Power limitation system: aan te sluiten op 2-fasen (16A) en 3-fasen (16A)"noemen ze dat. Zie bv deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
millerman_sf schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:44:

- Douche WTW mogelijk?

- Drie-draads elektra bij schakelaars/wcd's waar je iets met domotica wil gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Yes, die heb ik op de lijst staan voor opties: nuldraad bij iedere schakelaar. Was een leerpuntje uit mijn huidige woning, waar ik bij sommige schakelaars de nuldraad niet eenvoudig getrokken kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:22
Bij ons zijn ze vorige week eindelijk aan de bouw begonnen. Nu beginnen ze deze week aan het boren van de palen. Nu heb ik de volgende vraag, ik wist van te voren niet dat er palen in de grond gingen aangezien bij de rest van het project dit niet is gedaan (project heeft verschillende fases). Nu komt er bij ons huis een houten berging en hier worden dus blijkbaar ook palen voor gebruikt. Nu willen wij achteraf deze berging weg halen en een stenen garage plaatsen. Denken jullie dat dit problemen gaat veroorzaken? Dat een deel van de garage wel op palen staat en een een deel niet?
Ik heb de situatie getekend met daarin 2 palen in de bestaande berging:
https://imgur.com/a/y9eiFDj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Reken er maar op dat die palen er niet voor de lol zitten. De rest van je nieuwe garage zal dus ook op palen moeten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

xGROOVER schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:03:
Bij ons zijn ze vorige week eindelijk aan de bouw begonnen. Nu beginnen ze deze week aan het boren van de palen. Nu heb ik de volgende vraag, ik wist van te voren niet dat er palen in de grond gingen aangezien bij de rest van het project dit niet is gedaan (project heeft verschillende fases). Nu komt er bij ons huis een houten berging en hier worden dus blijkbaar ook palen voor gebruikt. Nu willen wij achteraf deze berging weg halen en een stenen garage plaatsen. Denken jullie dat dit problemen gaat veroorzaken? Dat een deel van de garage wel op palen staat en een een deel niet?
Ik heb de situatie getekend met daarin 2 palen in de bestaande berging:
https://imgur.com/a/y9eiFDj
Bij een aanbouw (wat dit is) pas je de fundering aan op het hoofdgebouw dit om ongelijk zakken te voorkomen. Een stenen (deels) ongefundeerde berging naast een gefundeerd huis is geen recept voor succes, je wilt dezelfde fundering overal of je moet de "aanbouw" zo detaileren dat deze gewoon afzondelijk kan zakken. . Maar dat moet dan dus ook mogelijk zijn in vloer en dak datails.
ergo: gewoon 3 paaltjes bij laten plaatsen ;)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:22
Blihi schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:18:
Reken er maar op dat die palen er niet voor de lol zitten. De rest van je nieuwe garage zal dus ook op palen moeten.
twain4me schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Bij een aanbouw (wat dit is) pas je de fundering aan op het hoofdgebouw dit om ongelijk zakken te voorkomen. Een stenen (deels) ongefundeerde berging naast een gefundeerd huis is geen recept voor succes, je wilt dezelfde fundering overal of je moet de "aanbouw" zo detaileren dat deze gewoon afzondelijk kan zakken. . Maar dat moet dan dus ook mogelijk zijn in vloer en dak datails.
ergo: gewoon 3 paaltjes bij laten plaatsen ;)
.
Bedankt, ik heb ze toen al een keer gevraagd naar de fundering voor een zelf te plaatsen garage/aanbouw maar hier wilde ze verder niets aan doen. Geen idee hoe ik nu nog palen erin ga krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

xGROOVER schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:43:
[...]

[...]

Bedankt, ik heb ze toen al een keer gevraagd naar de fundering voor een zelf te plaatsen garage/aanbouw maar hier wilde ze verder niets aan doen. Geen idee hoe ik nu nog palen erin ga krijgen..
Gewoon zoals iedereen dat doet die gaat aanbouwen, een stalen buispalen laten slaan of schroefpalen laten schroeven. Jij kunt hoogst waarschijnlijk vrij makkelijk achter alle noodzakelijke info komen via de gemeente.(paal lengtes sonderingen etc) Op basis daarvan kan je opzoek naar een partij die het komt maken en dan komen ze met een mooi klein machientje een paar paaltjes slaan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49
Nog nooit zo blij geweest met het zien van een fundering in de grond.
Als alles mee zit ligt er eind deze maand een mooie betonvloer hierboven op. :o

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/84578417_182179869704802_4409995071891953436_n.jpg?_nc_ht=scontent-amt2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=106&_nc_ohc=FfheOOvR7p0AX-XGj2g&oh=f3b37eba92ebc6b5682fd7fcd0bfa4cb&oe=5EC4C963

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sadni
GeeMoney schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:51:

Kan je de aannemer niet vragen voor een uitbouw van 3,6m ?
In ons project heb ik de garage extra kunnen verbreden en verlengen zonder dat dit in de optielijst stond.
Ik zoek het nog een keer op in de search. De notaris geeft aan dat ik bij een bestaande uitbouw gebruik mag maken (voor enbeperkte tijd) vd uitbouw vd buren voor het inbalken en inankeren.

Het extra lang aanbouwen gaat jammer genoeg niet.

[ Voor 21% gewijzigd door sadni op 17-02-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sadni
Farmerwood schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:13:
[...]

En dat geldt dan vaak weer tot X aantal jaar na oplevering. Dus even goed de papieren lezen van je koopcontract. Bij mij is het 5 jaar.
Grote voordeel van meteen mee doen is dat je ook je vloer(verwarming) en alles meteen door kunt leggen.

@sadni, ben wel benieuwd wat voor mega keuken je wilt plaatsen of hoe klein je standaard keuken is dat het met een uitbouw van 2,4m nog niet past.
Wij hebben zelf inclusief 2,4m uitbouw een keuken van 5,70x6,13 m en daar past echt een hele ruime keuken in.
Met de uitbouw komen we net niet uit met het kookeiland. De doorgangen zijn dan te smal en het kookeiland korter maken is geen optie (voor de vrouw dan ;) )

Die van mij is met uitbouw 522X560

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
sadni schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Met de uitbouw komen we net niet uit met het kookeiland. De doorgangen zijn dan te smal en het kookeiland korter maken is geen optie (voor de vrouw dan ;) )

Kookcontinent?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
sadni schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Misschien een schiereiland? Scheelt je minimaal 1,60m. Ik zie in de nieuwbouw niet veel begane grond ruimtes die groter zijn dan die jij hebt, dan ga je echt richting maatje Amerikaanse suburb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Al een aantal keer geklaagd over de bizar slechte communicatie vanuit onze "kopersbegeleider". Feit is dat er vanaf eind vorig jaar gecommuniceerd wordt dat ons huis feb/maart 2020 opgeleverd gaat worden. We zouden 6 weken voorafgaand een specifiek tijdsvak ontvangen. Inmiddels is het bijna maart en zijn de (16) huizen af maar er ligt nog geen bestrating.

De projectontwikkelaar geeft aan dat het wachten is op de gemeente, echter zegt de gemeente dat het project turn-key opgeleverd wordt door de ontwikkelaar inclusief bestrating.

In hoeverre kunnen we meer druk uitoefen op de projectontwikkelaar? Aangezien de kopersbegeleider het letterlijk laat afweten, die geeft doodleuk aan dat hij ook geen planning weet (van zijn directe collega's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gewoon klagen bij de ontwikkelaar. Wij hebben het ook een paar keer gehad dat er geen zinvolle info kwam na vragen. Massaal de aannemer (tevens ontwikkelaar) de vragen gestuurd en toen konden ze niets anders meer dan antwoorden. Gewoon doorzeuren, liefst met zoveel mogelijk eigenaren. Je betaalt genoeg om een beetje communicatie te mogen verwachten.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:20
FrankSpin schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:05:

[Afbeelding]

Nog even plaatje van de voorgevel en de mini garage ;-)
Waarom een mini garage? Hoe groot is deze? Is ze mee geïsoleerd? Hoe heb je toegang voorzien? En wat wil je er mee doen?
(Zullen waarschijnlijk iets soortgelijks krijgen - een volledige garage is (blijkbaar) nogal aan de prijs :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Garage kwam standaard bij de woning. Oppervlakte is 6*3. Standaard niet geïsoleerd.

Wij hebben gekozen om de vloer te laten isoleren en vloerverwarming door te trekken naar de garage. Rest gaan we zelf isoleren.

We gaan de garage gebruiken als bijkeuken. Deze is ook via de keuken te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Even een vraag: wij twijfelen tussen twee kavels. Huis en garage zijn identiek.
Bij het ene kavel hebben we iets meer m², waardoor we een eigen 'achterom' hebben via een paadje dat naast de garage loopt. Bij het andere kavel hebben we iets minder m², en zit de achterom in de heg achter, via een gedeeld pad (met zes buren). In aanschafwaarde scheelt het bijna 20k, puur voor de extra grond. Die grond lijkt me vooral (zeg, ongeveer de helft) ten goede te komen aan de achterom naast de garage, de rest is dus kleinere tuin.

Nu begin ik te twijfelen of die eigen achterom naast de garage, plus zo'n 20m² extra tuin, de meerwaarde van 20k waard gaat zijn. Verwachting is dat er zo'n 85-90m² tuin overblijft op het kleinere kavel. En de oprit is automatisch ook iets krapper, maar er kan nog makkelijk een auto op.

Ervaringen met zulke overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
Ja doe wat je hart je ingeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Als je het budget makkelijk hebt en er de voordelen van ziet, dan doen.

Als je het budget niet makkelijk hebt moet je je bedenken wat je anders van dat geld zou doen (voor het huis) en kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velden
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 14:22
Pannencouque schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:45:
Even een vraag: wij twijfelen tussen twee kavels. Huis en garage zijn identiek.
Bij het ene kavel hebben we iets meer m², waardoor we een eigen 'achterom' hebben via een paadje dat naast de garage loopt. Bij het andere kavel hebben we iets minder m², en zit de achterom in de heg achter, via een gedeeld pad (met zes buren). In aanschafwaarde scheelt het bijna 20k, puur voor de extra grond. Die grond lijkt me vooral (zeg, ongeveer de helft) ten goede te komen aan de achterom naast de garage, de rest is dus kleinere tuin.

Nu begin ik te twijfelen of die eigen achterom naast de garage, plus zo'n 20m² extra tuin, de meerwaarde van 20k waard gaat zijn. Verwachting is dat er zo'n 85-90m² tuin overblijft op het kleinere kavel. En de oprit is automatisch ook iets krapper, maar er kan nog makkelijk een auto op.

Ervaringen met zulke overwegingen?
In ons besluit om te kiezen tussen twee kavels met zelfde huis speelde ook de ligging t.o.v. de zon en de schaduw van andere gebouwen op de tuin mee. Voor de rest lijkt me de afweging persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Huis en ligging zijn identiek. Punt zit er meer in, dat we neigen naar het grotere kavel, voelt meer luxe. Maar we kunnen moeilijk inschatten of die 20k echt een meerwaarde vertegenwoordigt. Het is toch 60 euro per maand. Of 20k waarvoor je een nette vloer en stucwerk/renovlies hebt.

Daarom zoek ik ervaringen van mensen die zeggen 'die eigen achterom naast de garage is ideaal' of juist 'wij hadden 'm ook en achter in het hekwerk was net zo prima geweest'. Liefst inclusief enige argumenten :P

[ Voor 27% gewijzigd door Pannencouque op 17-02-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Tja, dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe ver het anders lopen is naar de achter ingang van je tuin.

Ik vind het bij ons huidige huurhuis ideaal dat we een hoekwoning hebben, want als ik nu met de fiets thuis kom en compleet doorweekt of modderig ben (mtb) dan loop ik snel even om naar de voordeur ipv van dat ik door de tuindeur direct in de woonkamer kom en daar iedereen precies kan zien waar ik gelopen heb.

We hebben bij het nieuwe huis o.a om die reden de garage laten verlengen zodat je straks binnendoor van de garage naar de keuken kunt. Dat wordt waarschijnlijk meer ons vaste looproute naar binnen dan de voordeur van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Bij de voorkeurswoning zal het betekenen dat we altijd over de oprit komen. Dat is op zich prima. Zo'n gangetje van achteruit betekent vooral dat je nog een handig paadje moet hebben naar de schuur en daar dus qua indeling rekening mee moet houden. Voordeel is wel: minder vanuit de gemeente verplichte klimop, en meer normale schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
[...]
Ik denk dat die bouwer zich kapot lacht. Hij hoeft geen 45 CV ketels en bijbehorende rookkanalen te leveren en die aansluitkosten voor het warmtenet gaan waarschijnlijk gewoon via je maandelijkse hogere rekening. Als 'ie slim is heeft hij ook nog de gasaansluiting volledig weggelaten, wat nog eens een hap scheelt.

Stadsverwarming in appartementen is helemaal leuk. Welkom geluidsoverlast... het geraas en gefluit uit dat net van te hoge druk, te hoge flow, net-niet sluitende kleppen...
[/quote]

Duidelijk geen fan van stadsverwarming :P Waar haal jij je kennis van stadsverwarming vandaan?
Voor een compleet complex is er geen alternatief tov cv ketels voorhanden. Daar wilden we vanaf, vandaar dat collectief voor stadsverwarming is gekozen. Ik denk dat het in de praktijk wel mee valt. Ben blij dat ik geen gas en ketel meer heb straks. Als ik er in zit, duurt nog een jaar!! zal ik je laten weten hoe het in de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:45:
Bij de voorkeurswoning zal het betekenen dat we altijd over de oprit komen. Dat is op zich prima. Zo'n gangetje van achteruit betekent vooral dat je nog een handig paadje moet hebben naar de schuur en daar dus qua indeling rekening mee moet houden. Voordeel is wel: minder vanuit de gemeente verplichte klimop, en meer normale schutting.
Ik zou zelf een groene klimop afscheiding dan weer mooier vinden dan een schutting. 😋

Als je een (fietsen) schuurtje in de tuin hebt of de containers en je wilt makkelijk en snel op je oprit komen dan is dus de keuze achterom of via het zijpad. Wat je wel of niet handig of te ver vindt is compleet een eigen mening.

[ Voor 41% gewijzigd door Farmerwood op 17-02-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:30
@Pannencouque Ik heb juist expres gekozen voor een achterom, juist de bereikbaarheid, en een iets bredere oprit gaf hier de doorslag.

Vanuit de garage kan je nu beter langs de auto ed. met fietsen. (En skelters / step / bal / etc) als je kinderen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Pannencouque 100% zeker voor langs je eigen huis te kunnen als je het kan betalen. Voor mij was dat een must requirement. Erg handig om even snel langs achter binnen te gaan en voor de kinderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:55:
Huis en ligging zijn identiek. Punt zit er meer in, dat we neigen naar het grotere kavel, voelt meer luxe. Maar we kunnen moeilijk inschatten of die 20k echt een meerwaarde vertegenwoordigt. Het is toch 60 euro per maand. Of 20k waarvoor je een nette vloer en stucwerk/renovlies hebt.
Spijt van 20k te veel uitgeven zal je niet zo snel hebben, als je de hypotheek gewoon krijgt. Spijt van niet 20k uitgeven kan je wel krijgen. Zeker als je nu al omschrijft dat de grotere kavel 'luxer' voelt.

Nadat je getekend hebt voor je huis ga je echt never nooit meer nadenken dat 60 euro in de maand zit in wat extra vierkante meters. Bij alles waar twijfel zit in wat iets kost (meters, uitbouw, vloerverwarming, houten vloeren, whatever) zou mijn advies zijn om het vanuit de totaalfinanciering te benaderen. Als je blijft binnen wat je van de bank mag lenen zou ik het gewoon doen. Al maakt die bouwer woekerwinsten op alles wat je van hem koopt, jij moet er gaan wonen dus alles waar je blij van wordt daar wordt je uiteindelijk gewoon blij van.

Zijn financiën wel de beperkende factor dan zou ik prioriteit geven aan vierkante meters (zowel binnen als buiten huis) en constructieve zaken (uitbouwen en vloerverwarming etc). Je kan beter beknibbelen op tuin, keukens, vloeren, muren, badkamers, et cetera. Als je immers over 5 jaar ruimer in je financiën zit kan je makkelijker een nieuwe keuken neerzetten dan je kavel vergroten (of je moet meteen weer gaan verhuizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Ik heb ook vrij veel extra betaald voor vrijstaand ipv. twee onder een kap (laatste huis in rijtje 2^1, dus in beginsel zelfde woning), helft grotere kavel en een achterom aan beide kanten. Vond het ook heel fijn dat ik een eigen oprit kan (is bij mij 4,4m breed, dus kan strookje tuin). Mijn ouders hadden meerdere keren schade door buurkinderen die hele oprit gebruikten en fietsen tegen auto's en garagedeur zetten. En je hoeft niet elke keer een heel eind om te lopen als je buitenlangs van je voor- naar de achtertuin wilt lopen. Dus voor mij zou het die 20.000 euro zeker waard zijn (al helemaal omdat het in termen van rentekosten toch niets kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 22:55
Is 1750 voor een geisoleerde sectionaaldeur met 2 afstandsbedieningen een redelijke prijs? Helaas moet de garage anders per se met een kanteldeur geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:30
mister_S schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:28:
Is 1750 voor een geisoleerde sectionaaldeur met 2 afstandsbedieningen een redelijke prijs? Helaas moet de garage anders per se met een kanteldeur geleverd worden.
Kan je dat knap isoleren? Wij hebben gekozen voor 2 houten geïsoleerde deuren, meerprijs €2.650,-

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Bravertal schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:52:
[...]

Kan je dat knap isoleren? Wij hebben gekozen voor 2 houten geïsoleerde deuren, meerprijs €2.650,-
Kunnen die houten geisoleerde deuren automatisch open? :p
Ik heb een extra geisoleerde sectionaaldeur genomen maar het is en blijft een garage in mijn geval en geen woonruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het mooie aan zo'n sectionaaldeur is dat het best goed geisoleerd is toch? Of heb ik het verkeerd begrepen? Verder is de garage al standaard hetzelfde geisoleerd als de woning zelf.
1750 leek mij een redelijke prijs, maar ik weet niet welke merk ze gebruiken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 19:30
GeeMoney schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Kunnen die houten geisoleerde deuren automatisch open? :p
Ik heb een extra geisoleerde sectionaaldeur genomen maar het is en blijft een garage in mijn geval en geen woonruimte.
Automatisch open wordt het niet. Bij ons blijft de auto buiten, fietsen binnen + nog wat troep.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:09
Ik zit een beetje in een he says / she says met de keukenboer en de kopersbegeleider over een loze leiding tbv een eventuele boiler in de toekomst. De kopersbegeleider reageert nu als volgt:
Binnen dit project is gekozen om geen standaard loze leiding voor een boiler toe te passen. De NEN1010 kent verschillende niveaus en betreft een norm en geen wet.
De keukenboer zegt dat het verplicht is volgens NEN1010, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen want ik kom er zelf niet meer uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dit staat 1:1 in de NEN1010;
510.4 Omvang en uitvoering van de installatie in tot bewoning bestemde gebouwen,
logiesgebouwen en woonschepen
510.4.1 In elke betreedbare ruimte in tot bewoning bestemde gebouwen, logiesgebouwen en
woonschepen moeten voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting zijn aangebracht om op
veilige en doelmatige wijze de ruimte te kunnen gebruiken.
510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben
waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen
gebruik nodig zijn.
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang
van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.
De NEN1010 is geen wet; je mag ook op andere manier hetzelfde bereiken... dus bijvoorbeeld via gedachtenlezen er achter komen dat de klant die leiding wel wil...

Zo'n loze leiding tbv boiler is wellicht in het verleden wel verplicht geweest maar dat is nu niet meer zo volgens mij. Maar er is ook nog zoiets als gezond verstand, maarja, schijnbaar moet voor de huidige bouwers alles vastgelegd worden...

[ Voor 37% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-02-2020 16:33 . Reden: Voorgaande paragrafen uit de NEN 1010 ook in de quote gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Niemand die achteraf een elektrisch geisoleerd sectionaaldeur heeft latem plaatsen en prijzen wil noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
mister_S schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:04:
Niemand die achteraf een elektrisch geisoleerd sectionaaldeur heeft latem plaatsen en prijzen wil noemen?
Niet achteraf maar tijdens de bouw laten doen.
Normale deur was €1250,- en er kwam 200,- bij voor een extra geïsoleerde variant.
Deur van 215x235cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:31
bij ons was de meerwerkprijs voor een geïsoleerde sectionaaldeur (elektrisch bediend) 2550,-, betrof een Hormann LPU42. Voor de prijs zat er ook nog een extra stopcontact bij voor de motor.

[ Voor 34% gewijzigd door breagor op 18-02-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank, dan lijkt 1750 voor een geisoleerde sectionaal een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dank voor de input op het kavel en de achterom langs de garage ipv aan de achterkant v/d tuin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:32:
Dit staat 1:1 in de NEN1010;

[...]

De NEN1010 is geen wet; je mag ook op andere manier hetzelfde bereiken... dus bijvoorbeeld via gedachtenlezen er achter komen dat de klant die leiding wel wil...

Zo'n loze leiding tbv boiler is wellicht in het verleden wel verplicht geweest maar dat is nu niet meer zo volgens mij. Maar er is ook nog zoiets als gezond verstand, maarja, schijnbaar moet voor de huidige bouwers alles vastgelegd worden...
Thanks. Ik zie deze specifieke loze leiding ("bedraden standaard loze leiding incl. groep 230v/16a tbv boiler/quooker") bij nadere inspectie nu ook tussen het meerwerk staan inderdaad. Lekker dan. Nouja wij hebben besloten geen Quooker/boiler/oid te nemen in de keuken, maar nu zit mijn vriendin toch te dubben om de leiding te laten bestellen á €195 omdat het later niet meer kan mochten we em nodig hebben 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

kabeltjekabel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:55:
[...]

6000 kWh door je warmtepomp staat gelijk aan iets van 2500 kuub gas.... voor een huis uit 1991?
Oh sorry niet helemaal duidelijk geweest. Eind dit jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd met een warmtepomp. Volgens de EPC berekening (lager dan 0,26) zal de warmtepomp 6000kwh verbruiken in ons nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:47:
[...]

Oh sorry niet helemaal duidelijk geweest. Eind dit jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd met een warmtepomp. Volgens de EPC berekening (lager dan 0,26) zal de warmtepomp 6000kwh verbruiken in ons nieuwe huis.
Thermisch of electrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Ik vind warmtepompen, epc etc allemaal zulke vage begrippen en de aannemer kan me er ook niet echt duidelijkheid over verschaffen, dat moet ik maar bij de installateur doen..

Wat ik tot dusver weet:
- We krijgen een Nefit Enviline 9kw
- Upgrade van boiler van 200L naar 300L was € 266,-
- Om EPC van 0.2 naar 0.0 te krijgen moeten we 12 extra panelen (300Wp) nemen, bij de aannemer € 465,- per stuk
- Volgens de tekening liggen er standaard 8 panelen op (op het oosten)

Als ik zo een beetje opzoek dan zal het wel een Nefit Split of Mono unit worden met een HR300 vat. Volgens de brochure doet dat ongeveer 3600kwh per jaar. Ik snap er niks van, maar het zal wel loslopen haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AndereKoekoek schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:47:
[...]

Tja, wat voor villa is dat?

Ik bedoel dus dat ik het veel vind he.
Nielzsche schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:30:
[...]

Thanks. Ik zie deze specifieke loze leiding ("bedraden standaard loze leiding incl. groep 230v/16a tbv boiler/quooker") bij nadere inspectie nu ook tussen het meerwerk staan inderdaad. Lekker dan. Nouja wij hebben besloten geen Quooker/boiler/oid te nemen in de keuken, maar nu zit mijn vriendin toch te dubben om de leiding te laten bestellen á €195 omdat het later niet meer kan mochten we em nodig hebben 8)7 .
Geen kruipruimte?

[ Voor 45% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-02-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Laatst online: 21:33
mister_S schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:04:
Wij laten onze woning zonder sectionaaldeur leveren. Ze waren namelijk van plan om een niet-elektrische te leveren, en de minder kosten waren 1140 euro.

Een normaal formaat sectionaaldeur is, inclusief elektrische bediening en afstandsbedieningen, wel te koop voor zo'n 600-800 euro. Montage kost zo'n 300-400 euro maar is ook prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:28
[...]
omdat het later niet meer kan mochten we em nodig hebben 8)7 .
Trek je toch zelf een kabeltje via kruipruimte of holle plint naar de meterkast.

Of je prikt hem gewoon bij de vaatwasser in het stopcontact, hoort niet maar je zal de enige niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-09 20:52
FrankBlom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:03:
[...]

Trek je toch zelf een kabeltje via kruipruimte of holle plint naar de meterkast.

Of je prikt hem gewoon bij de vaatwasser in het stopcontact, hoort niet maar je zal de enige niet zijn.
Heb zelf wel een quooker maar sowieso een extra loze leiding naar het keukenblok laten leggen. Liever nu een klein bedrag betalen en dat het wordt meegestort in de muur, dan dat ik achteraf moeilijk moet gaan lopen doen en esthetisch wellicht minder mooi kan afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
Wij hebben geen kruipruimte dus wellicht toch maar overwegen. Thanks voor de feedback allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:28
Nielzsche schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:10:
Wij hebben geen kruipruimte dus wellicht toch maar overwegen. Thanks voor de feedback allemaal.
Zat er nog over na te denken.
Maar voor dat geld zou ik het zeker doen.
Achteraf kost het veel meer omdat je het ook mooi wilt hebben.

Daarnaast je wilt in de toekomst waarschijnlijk toch wel een keukenboiler of cooqer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
[...]

Als je geen extra leiding wil, dan zijn er wel oplossingen waarbij je de aansluiting deelt met bv de vaatwasser. Je kunt er dan een stekkerblok tussenzetten wat ervoor zorgt dat de quooker niet aanslaat als de vaatwasser draait, zodat je stop er niet uitknalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
borft schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Als je geen extra leiding wil, dan zijn er wel oplossingen waarbij je de aansluiting deelt met bv de vaatwasser. Je kunt er dan een stekkerblok tussenzetten wat ervoor zorgt dat de quooker niet aanslaat als de vaatwasser draait, zodat je stop er niet uitknalt.
En dat uitschakelen gebeurt dan alleen als de vaatwasser aan het verwarmen is, dus dat is echt maar heel even. Die vaatwasser gebruikt geen 2400 Watt om te spoelen, maar alleen de eerste paar minuten na het aanzetten om het water warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Gisteren hebben wij de sleutels gekregen! Oplevering ging allemaal goed, veel punten uit de vooroplevering waren verholpen, toch nog 25 restpunten.
Een daarvan waren tegels in de badkamer bij de drain die niet mooi lagen. Natuurlijk net niet scheef genoeg om buiten de marges te vallen, maar je ziet het wel goed. En omdat het net op een punt is waar je ook staat tijdens het douchen, lijkt het me ook wel hinderlijk. Wat is jullie ervaring met het vervangen van tegels op de vloer in de douche? Wordt het wel mooi als je maar 2 a 3 tegels eruit haalt en opnieuw erin legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Wij zijn momenteel bezig met de badkamer en hebben zojuist de offerte gekregen van de leverancier vanuit het project, Plieger. Nu wijken wij wat betreft materialen af van de standaard en krijgen daar meerkosten voor berekend, logisch en prima voor ons.

Echter zie ik ook kosten staan die in mijn ogen belachelijk zijn, bijvoorbeeld het monteren van een andere douchewand kost even €300 extra. In de standaard badkamer krijgen wij al een douchewand, de positie blijft ongewijzigd, enige wat verandert is dat het geen volledig glazen douchewand is maar eentje met een zwarte look (verticale lijnen). Oftewel, een douchewand is een douchewand en ik vind het ongelooflijk dat ze hiervoor voor montagekosten €300 meer vragen.

Hebben jullie ervaring hiermee? Is het iemand gelukt om dit bespreekbaar te maken of is het een onbegonnen zaak?
Pagina: 1 ... 57 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2