Pannencouque schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:17:
[...]
Gas is al niet meer te krijgen daar. Een paar wijken verderop waar de huizen enkele jaren geleden zijn opgeleverd, ligt wel nog gewoon gas.
Hier was de boodschap duidelijk: er is een contract, beleid van de gemeente is helder, volgens contract word je aangesloten op stadsverwarming. Klaar. Ik kan de discussie over de warmtepomp nog wel eens aanslingeren, maar ik vrees dat die nergens serieus gaat landen.
Is er iets dat ik al qua voorbereiding kan doen, mocht ik in de toekomst nog over willen naar een warmtepomp? Of stel dat ik het zelf zou willen, is er dan een mogelijkheid om dit te regelen direct na/tijdens de bouw?
Hier in regio Nijmegen (Lent en Oosterhout) is de laatste jaren ook veel discussie geweest over het warmtenet en de verplichte aansluiting. Het stond zelfs in koopcontracten opgenomen. Afgelopen jaar is daar een einde aan gekomen toen eindelijk duidelijk werd dat dit niet mag. Alle bewoners hebben intussen ook een brief van Nuon/Vattenfall ontvangen waarin ‘oprechte’ excuses werd aangeboden dat het bij mensen overgekomen was dat aansluiting verplicht zou zijn.
Mijn nieuwe huis (bouw start binnenkort) staat ook in het gebied met het warmtenet. Ik heb direct bij de aannemer geïnformeerd naar de optie voor een warmtepomp, maar liep hier helaas tegen de projectbouw limitaties aan. Ze willen dat niet als optie aanbieden. Valt te veel buiten hun standaard... Uiteindelijk hebben wij het niet doorgezet, want we hadden nog genoeg andere zaken om ons druk over te maken. (Laat ingestapt in het project vlak voor alle deadlines).
Als ik zie hoe weinig warm water we uiteindelijk gebruiken en straks een deel ook via een elektrische boiler gaat icm zonnepanelen, dan kan de terugverdientijd wel eens langer zijn dan we er zullen wonen.
Bladeslayer schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:31:
Mensen hier ervaring om de keuken (na oplevering nieuwbouw huis) te verplaatsen van de voorkant naar de achterkant van het huis?
De deadline om dit door de aannemer te laten doen is al verstreken, we waren zelf te laat bij het project betrokken. Echter gaat onze voorkeur uit naar een woonkeuken ipv woonkamer

Grootse heikelpunt wat ik tot heden kan zien, is dat de afvoer door de vloer (met vloerverwarming) moet. Ook weet ik niet precies hoe een hedendaagse kruipruimte eruit ziet.
Geen ervaring mee, maar als je het ontwerp van de nieuwe keuken al hebt kun je in ieder geval proberen te regelen dat op die plekken geen vloerverwarming komt te liggen. Dan kunnen daar later de leidingen nog door de vloer geboord worden.
En sowieso nog in overleg gaan met de aannemer over je wensen. Afhankelijk van hoe ver de bouw is en wat er al besteld is aan (pre-fab) onderdelen kunnen ze wellicht nog wat doen. Extra stopcontacten, lichtknopjes, etc zijn wellicht nog te regelen.
Hoe de kruipruimte eruit gaat zien moet de aannemer je kunnen vertellen. Die van mij gaf aan dat het krap wordt qua hoogte, maar dat in principe alle ruimtes bereikbaar zijn.
[
Voor 24% gewijzigd door
Farmerwood op 16-02-2020 14:50
]