Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.743 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:31

Wahloh

Professioneel Nietsnut

monaldo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:39:
Wij zijn momenteel bezig met de badkamer en hebben zojuist de offerte gekregen van de leverancier vanuit het project, Plieger. Nu wijken wij wat betreft materialen af van de standaard en krijgen daar meerkosten voor berekend, logisch en prima voor ons.

Echter zie ik ook kosten staan die in mijn ogen belachelijk zijn, bijvoorbeeld het monteren van een andere douchewand kost even €300 extra. In de standaard badkamer krijgen wij al een douchewand, de positie blijft ongewijzigd, enige wat verandert is dat het geen volledig glazen douchewand is maar eentje met een zwarte look (verticale lijnen). Oftewel, een douchewand is een douchewand en ik vind het ongelooflijk dat ze hiervoor voor montagekosten €300 meer vragen.

Hebben jullie ervaring hiermee? Is het iemand gelukt om dit bespreekbaar te maken of is het een onbegonnen zaak?
Wij hadden ook Plieger als leverancier voor ons project. We wilde de graag een grijs/antraciet gekleurde radiator in de badkamer in plaats van de standaard witte. Hetzelfde model en type, enkel de kleur zou veranderen. Bij de berekening daarvan gaf de medewerker wel even netjes aan dat we 75 euro terug zouden krijgen voor de standaard radiator en 600 euro moesten bijtellen voor de andere kleur radiator.

Even goed gelachen en daarna maar aangegeven dat we er zelf wel een andere hangen.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Wahloh schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Wij hadden ook Plieger als leverancier voor ons project. We wilde de graag een grijs/antraciet gekleurde radiator in de badkamer in plaats van de standaard witte. Hetzelfde model en type, enkel de kleur zou veranderen. Bij de berekening daarvan gaf de medewerker wel even netjes aan dat we 75 euro terug zouden krijgen voor de standaard radiator en 600 euro moesten bijtellen voor de andere kleur radiator.

Even goed gelachen en daarna maar aangegeven dat we er zelf wel een andere hangen.
Ja dat snap ik, die prijzen zijn belachelijk. Maar had je met montage ook bizarre prijzen en kon je hier wat aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 13:31
Plieger is bekend. Hadden wij ook, alles is hoofdprijs als je meer wil. Ze hadden er bij Plieger zelf bij ons ook wel de irritaties richting aannemer over de afspraken. Maar ze kon er niet omheen. Wij hebben daarna alles vrij standaard gehouden, behalve een badmeubel en douchewand laten zetten. Spiegel raadde ze ons zelf af, ze zei letterlijk die zou ik gewoon ergens anders halen, scheelt meer dan de helft en ophangen is kinderlijk eenvoudig...

Nu geven wij niet heel veel om de badkamer, we zijn er om te douchen en klaar. Dus al die luxe extra’s hoefde van ons ook niet

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:58
Wij zijn momenteel bezig met de badkamer en hebben zojuist de offerte gekregen van de leverancier vanuit het project, Plieger. Nu wijken wij wat betreft materialen af van de standaard en krijgen daar meerkosten voor berekend, logisch en prima voor ons.

Echter zie ik ook kosten staan die in mijn ogen belachelijk zijn, bijvoorbeeld het monteren van een andere douchewand kost even €300 extra. In de standaard badkamer krijgen wij al een douchewand, de positie blijft ongewijzigd, enige wat verandert is dat het geen volledig glazen douchewand is maar eentje met een zwarte look (verticale lijnen). Oftewel, een douchewand is een douchewand en ik vind het ongelooflijk dat ze hiervoor voor montagekosten €300 meer vragen.

Hebben jullie ervaring hiermee? Is het iemand gelukt om dit bespreekbaar te maken of is het een onbegonnen zaak?
Bij ons was het onbegonnen zaak, verder zelfde buitensporige prijzen. Ik denk dat de oorzaak zit in 2 dingen. Als een bepaald percentage van de kopers het niet uit maakt of niet in de gaten heeft loont het voor ze om het zo aan te pakken. Blijkbaar, want je hebt natuurlijk ook nog zoiets als een goede naam en reputatie. En ten 2e, ik denk dat ze een soort aanbesteding hebben gewonnen bij de projectontwikkelaar door heel goedkoop 18x de standaard badkamer te leveren, en dat ,keten ze goed maken door voor de upgrades hoofdprijzen te vragen.

Bij ons was trouwens baderie piels in Rosmalen. Vb: wc met internetprijs van 250 euro werd daar 850 verkocht. Spiegels, meubels douchewandje etc allemaal hetzelfde. Uiteindelijk alleen bouwkundig en elektra daar laten doen. De rest doen we achteraf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:31

Wahloh

Professioneel Nietsnut

monaldo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:13:
[...]

Ja dat snap ik, die prijzen zijn belachelijk. Maar had je met montage ook bizarre prijzen en kon je hier wat aan doen?
We hadden al een "Luxe" variant van de keuken/wc/badkamer geselecteerd daar zaten de montagekosten al in dus ze hebben geen extra montagekosten geteld voor de kastjes die we anders wilde hebben, daar kan ik dus ook niks over zeggen. De medewerker zei zelf dat we het beste zelf achteraf dingen zoals een wc-rolhouder en wc-borstel konden hangen want daar zou per accessoire zo'n 25 euro voor gerekend worden en dat vond ze zelf ook een beetje overdreven.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:41:
[...]

Tja, wat voor villa is dat?

Ik bedoel dus dat ik het veel vind he.
Gewoon een standaard tweekapper!
Daikin Altherma 3 erga06dv + ehvx09s23 met volgens mij een 230l vat geïntegreerd.

De verwachting is dat we ongeveer 40.000MJ nodig gaan verbruiken wat neerkomt op 9.300kwh.

Zonnepanelen zijn 305wp en kunnen er maximaal 11 kwijt op het dak ivm (standaard) dakkapel wat iedereen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AndereKoekoek schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:01:
[...]

Daikin Altherma 3 erga06dv + ehvx09s23 met volgens mij een 230l vat geïntegreerd.

De verwachting is dat we ongeveer 40.000MJ nodig gaan verbruiken wat neerkomt op 9.300kwh.

Zonnepanelen zijn 305wp en kunnen er maximaal 11 kwijt op het dak ivm (standaard) dakkapel wat iedereen krijgt.
Maar daar zit dan ook het normale elektraverbruik in gesplitst mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:00
rolandmegens schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:43:
[...]

Wij laten onze woning zonder sectionaaldeur leveren. Ze waren namelijk van plan om een niet-elektrische te leveren, en de minder kosten waren 1140 euro.

Een normaal formaat sectionaaldeur is, inclusief elektrische bediening en afstandsbedieningen, wel te koop voor zo'n 600-800 euro. Montage kost zo'n 300-400 euro maar is ook prima zelf te doen.
2 a 3000 euro, afhankelijk van kwaliteit, afwerking (buitenkant met name), politiekeurmerk en isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 13:16
AndereKoekoek schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:01:
[...]

Dat lijkt me het benodigd thermisch vermogen en niet je werkelijke energieverbruik. Kijk eens verder in je EPC-berekening, als het goed is moet daar ook geschat gebouwgebonden elektriciteitsverbruik in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

kabeltjekabel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Maar daar zit dan ook het normale elektraverbruik in gesplitst mag ik hopen?
Klopt dat komt neer op +- 3300 en dus 6000 voor de warmtepomp.
11x305wp zonnepanelen eraf en dan zitten we op 6500kwh per jaar. Wat uitkomt op 100€ per maand met de huidige regelingen enzovoort.

Ik vind dat nogal wat voor een woning wat werd verkocht als een bijna-nulopdemeter woning. In het verkooptraject spraken ze ook over 1800kwh per jaar, maar dat bleek alleen het buitendeel te zijn 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

HKP32 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:04:
[...]

Dat lijkt me het benodigd thermisch vermogen en niet je werkelijke energieverbruik. Kijk eens verder in je EPC-berekening, als het goed is moet daar ook geschat gebouwgebonden elektriciteitsverbruik in staan.
Bedoel je deze pagina?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BfOcwMQ0gAVa2KffYiSsMYLk/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AndereKoekoek schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:06:
[...]

Klopt dat komt neer op +- 3300 en dus 6000 voor de warmtepomp.
11x305wp zonnepanelen eraf en dan zitten we op 6500kwh per jaar. Wat uitkomt op 100€ per maand met de huidige regelingen enzovoort.

Ik vind dat nogal wat voor een woning wat werd verkocht als een bijna-nulopdemeter woning. In het verkooptraject spraken ze ook over 1800kwh per jaar, maar dat bleek alleen het buitendeel te zijn 😂
Het is ook bespottelijk veel... wellicht hebben in het verleden wat gezeur gehad over een te laag opgegeven verwacht verbruik en zijn ze nu wat doorgeslagen naar de andere kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 13:16
Ja, verbruik gebouwgebonden installaties plus geschat eigen verbruik (3300 kWh zei je eerder) minus opbrengst zonnepanelen (2800 kWh?) is dan je jaarlijks verbruik. Dus dat zit zo rond de 4900 kWh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
Deleon78 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:58:
[...]

2 a 3000 euro, afhankelijk van kwaliteit, afwerking (buitenkant met name), politiekeurmerk en isolatiewaarde.
Heb je dit zelf laten doen? Met een beetje googlen kom ik uit op 1500 euro inc. montage voor een top Hormann. 1750 via de aannemer leek me een mooie prijs, maar verder dan "elektrisch bedienbare sectionaaldeur" komen ze helaas niet. Dus ik heb geen idee welke merk het wordt en wat de isolatiewaarde is. Waarom moet alles zo vaag zijn :(

@AndereKoekoek Als ik de voorlopige EPC berekening mag geloven komen we ook behoorlijk hoog uit in netto verbruik met EPC 0,26. Verbruik zal 6000KWh zijn, laten we zeggen dat het conservatief is berekend en 5000KWh wordt. Erg hoog voor een huis dat zeer energie efficiënt moet zijn lijkt me, of ik begrijp niets van de EPC berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:00
mister_S schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:54:
[...]

Heb je dit zelf laten doen? Met een beetje googlen kom ik uit op 1500 euro inc. montage voor een top Hormann. 1750 via de aannemer leek me een mooie prijs, maar verder dan "elektrisch bedienbare sectionaaldeur" komen ze helaas niet. Dus ik heb geen idee welke merk het wordt en wat de isolatiewaarde is. Waarom moet alles zo vaag zijn :(
Bv Novoferm.
Let er op dat de panelen vaak wel geisoleerd zijn, maar het frame soms niet.
Zoals ik al zei, kosten zijn afhankelijk van afwerking (bv in kleur gespoten, materiaal), SKG, bediening en isolatie van gehele installatie.
Bedrag wat ik noemde was incl btw en incl montage trouwens (scheelt ook een slok op een borrel) en niet wat we meer hebben betaald t.o.v. de stelpost die voor onze woning stond. Jij hebt het volgens mij over een meerprijs. Dan komen we een stuk lager dan die 1750 van jou.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

mister_S schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:54:
[...]

@AndereKoekoek Als ik de voorlopige EPC berekening mag geloven komen we ook behoorlijk hoog uit in netto verbruik met EPC 0,26. Verbruik zal 6000KWh zijn, laten we zeggen dat het conservatief is berekend en 5000KWh wordt. Erg hoog voor een huis dat zeer energie efficiënt moet zijn lijkt me, of ik begrijp niets van de EPC berekening.
Precies mijn gedachte. Een vriend van mij heeft ook twee kinderen en een soortgelijk huis uit 2016, maar met een hr ketel. Hij betaalt 65€ per maand aan gas en elektriciteit.

Ging echt uit dat wij daar ook op uit zouden komen of lager. Zeker na de erg optimistische verkoopgesprekken. "Met een paar zonnepaneeltjes heb je een 0 op de meter woning"

Alleen gaat het nooit lukken om 9k op te wekken. Hoop dat andere mensen zich daar wel bewust van zijn. Het plaatje was the voor je vaste lasten is dan toch wat andere.

Zeker als de stimuleringsregelingen van de overheid komen te vervallen. Al is het effect op de lange termijn niet duidelijk.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:19

MadEgg

Tux is lievvv

AndereKoekoek schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:50:
[...]

Precies mijn gedachte. Een vriend van mij heeft ook twee kinderen en een soortgelijk huis uit 2016, maar met een hr ketel. Hij betaalt 65€ per maand aan gas en elektriciteit.

Ging echt uit dat wij daar ook op uit zouden komen of lager. Zeker na de erg optimistische verkoopgesprekken. "Met een paar zonnepaneeltjes heb je een 0 op de meter woning"

Alleen gaat het nooit lukken om 9k op te wekken. Hoop dat andere mensen zich daar wel bewust van zijn. Het plaatje was the voor je vaste lasten is dan toch wat andere.

Zeker als de stimuleringsregelingen van de overheid komen te vervallen. Al is het effect op de lange termijn niet duidelijk.
Ter vergelijking: wij wonen sinds december 2018 in onze tweekapper (160 m², opgeleverd als EPC 0,4 zonder warmtepomp) met bodemwarmtepomp. De warmtepomp heeft in deze 14 maanden 4600 kWh verstookt, de PV-panelen (28 x 315 op W en O = 8820 Wp) hebben iets meer dan 7000 kWh opgewekt in diezelfde tijd. De energieleverancier heeft ons voorschot initieel op €0,- per maand gezet, na een jaar moesten wij €250 bijbetalen en het voorschot is nu op €17 per maand gezet. De afname-meter staat nu op 8800 kWh en de teruglevermeter op 5100 kWh.

De warmtepomp slobbert aardig wat stroom, daar kun je wel alle gaskosten + gasaansluiting tegen wegstrepen dus duurder wordt het er sowieso niet van. Dat je met een warmtepomp bijna nul-op-de-meter bent is wel heel optimistisch gedacht, je zult dan nog flink wat PV-panelen moeten hebben om dat te compenseren.

Nu is €17 per maand natuurlijk wel een lachertje in vergelijking met de €110 per maand die we hiervoor betaalde voor onze rijwoning van 91 m², dus het verschil in isolatie merk je echt wel.

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 20-02-2020 08:39 ]

Tja

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:38:
[...]

Ter vergelijking: wij wonen sinds december 2018 in onze tweekapper (160 m², opgeleverd als EPC 0,4 zonder warmtepomp) met bodemwarmtepomp. De warmtepomp heeft in deze 14 maanden 4600 kWh verstookt, de PV-panelen (28 x 315 op W en O = 8820 Wp) hebben iets meer dan 7000 kWh opgewekt in diezelfde tijd. De energieleverancier heeft ons voorschot initieel op €0,- per maand gezet, na een jaar moesten wij €250 bijbetalen en het voorschot is nu op €17 per maand gezet. De afname-meter staat nu op 8800 kWh en de teruglevermeter op 5100 kWh.

De warmtepomp slobbert aardig wat stroom, daar kun je wel alle gaskosten + gasaansluiting tegen wegstrepen dus duurder wordt het er sowieso niet van. Dat je met een warmtepomp bijna nul-op-de-meter bent is wel heel optimistisch gedacht, je zult dan nog flink wat PV-panelen moeten hebben om dat te compenseren.

Nu is €17 per maand natuurlijk wel een lachertje in vergelijking met de €110 per maand die we hiervoor betaalde voor onze rijwoning van 91 m², dus het verschil in isolatie merk je echt wel.
Gas zonder zonnepanelen met warmtepomp met zonnepanelen vergelijken is wel appels met peren vergelijken. Als je 1:1 wil vergelijken, dan is het dus zonder zonnepanelen. Met warmtepomp en 8800 kWh verbruik kost het aan stroom al 1760/jaar (bij 20 cent/kWh zonder vastrecht en belastingkorting). Dat is toch een stuk meer dan die 110/maand aan Gas+Electra. OK je huis is ook een stuk groter, maar ook beter geisoleerd.
Dus als het al zo duur is om nieuwbouw met een bodemwarmtepomp te verwarmen, zou ik niet weten hoe je oude huizen gasloos kan verwarmen. Dat kan dan alleen maar met stadswarmte.

• mister_S
@Deleon78 die 1750 is inderdaad een meerprijs, maar we krijgen sowieso niets terug omdat de kanteldeur blijkbaar per se geplaatst moet worden. Zelfs als ik geen kanteldeur wil zonder geld terug te krijgen, accepteren ze het niet. Er MOET een deur in de garage.
Ik zal maar doorzeuren over merk en specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Z___Z schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:47:
[...]
Gas zonder zonnepanelen met warmtepomp met zonnepanelen vergelijken is wel appels met peren vergelijken. Als je 1:1 wil vergelijken, dan is het dus zonder zonnepanelen. Met warmtepomp en 8800 kWh verbruik kost het aan stroom al 1760/jaar (bij 20 cent/kWh zonder vastrecht en belastingkorting). Dat is toch een stuk meer dan die 110/maand aan Gas+Electra. OK je huis is ook een stuk groter, maar ook beter geisoleerd.
Dus als het al zo duur is om nieuwbouw met een bodemwarmtepomp te verwarmen, zou ik niet weten hoe je oude huizen gasloos kan verwarmen. Dat kan dan alleen maar met stadswarmte.
Het is zeker geen eerlijke vergelijking. Exclusief de PV-panelen zou het ook niet "eerlijk" aangezien de woning 60% groter is. Om een eerlijke vergelijking te maken hadden we eerst een jaar op gas moeten stoken en dan pas de warmtepomp plaatsen. Was niet helemaal praktisch. Het dak vol met PV-panelen was wel een essentieel onderdeel van onze overweging om een warmtepomp aan te schaffen - we zaten er niet op te wachten om na een flinke investering in de warmtepomp dan uiteindelijk alsnog met hogere energiekosten te zitten.

Overigens neem je in jouw berekening 1 jaar tegen 14 maanden waarvan de dubbele maanden wintermaanden zijn. Een vrij zachte winter maar toch. Als ik een gooi naar een eerlijke vergelijking moet doen wordt het:

Verbruik tbv verwarming en SWW oude huis (650 m³ per jaar) x 1,6 (oppervlaktetoename) = 1040 m³ * €0,62 = €644,80 / 12 = €53,74 per maand
Verbruik tbv verwarming en SWW nieuwe huis 4600 kWh x 0,8 (compensatie voor dubbele wintermaanden) = 3680 kWh X €0,21 = €772,80 / 12 = €64,40 per maand

Dat komt dan nog zelfs ietwat negatief uit voor de warmtepomp... En dan heb je nog het verschil tussen rijwoning en tweekapper. En het feit dat de warmtepomp in de eerste maand harder heeft moeten werken vanwege een tot dan toe onverwarmd huis in december, zodat het elektrisch element toen relatief veel heeft aan gestaan met een efficiëntie van 1:1. Lastig vergelijken hoor ;)

[ Voor 26% gewijzigd door MadEgg op 20-02-2020 09:27 ]

Tja

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:47
mister_S schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:59:
@Deleon78 die 1750 is inderdaad een meerprijs, maar we krijgen sowieso niets terug omdat de kanteldeur blijkbaar per se geplaatst moet worden. Zelfs als ik geen kanteldeur wil zonder geld terug te krijgen, accepteren ze het niet. Er MOET een deur in de garage.
Ik zal maar doorzeuren over merk en specs.
zijn ze al aan het bouwen? ik had zo'n zelfde akkefietje met vensterbanken in de keuken: ik wilde deze van hetzelfde steen als het keukenblad (want dat ligt er letterlijk 10 cm onder). Nee de vensterbanken moeten geplaatst worden was het antwoord van verkoop: uiteindelijk bij de uitvoerder geregeld dat de vensterbanken los geleverd werden >:)

• mister_S
@Sammy_tukker Bouw is nog niet begonnen. Ze hebben wel meerdere keren op papier en mondeling aangegeven dat het ten strengste verboden is zelf iets met de bouwers te regelen. Ze zullen hier wel ervaring mee hebben gehad bij eerdere projecten :D
Wel vreemd dat die garagedeur per se geplaatst moet worden. Lijkt me toch beter als je niet hoeft te klooien met montage als de klant het toch niet wil. Woningborg en whatnot. Wel leuk dat ze wel van die bouwbesluit kunnen afwijken als het ze uitkomt, dan teken je gewoon een papiertje en is het goed :/

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
MadEgg schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:20:
[...]

Het is zeker geen eerlijke vergelijking. Exclusief de PV-panelen zou het ook niet "eerlijk" aangezien de woning 60% groter is. Om een eerlijke vergelijking te maken hadden we eerst een jaar op gas moeten stoken en dan pas de warmtepomp plaatsen. Was niet helemaal praktisch. Het dak vol met PV-panelen was wel een essentieel onderdeel van onze overweging om een warmtepomp aan te schaffen - we zaten er niet op te wachten om na een flinke investering in de warmtepomp dan uiteindelijk alsnog met hogere energiekosten te zitten.

Overigens neem je in jouw berekening 1 jaar tegen 14 maanden waarvan de dubbele maanden wintermaanden zijn. Een vrij zachte winter maar toch. Als ik een gooi naar een eerlijke vergelijking moet doen wordt het:

Verbruik tbv verwarming en SWW oude huis (650 m³ per jaar) x 1,6 (oppervlaktetoename) = 1040 m³ * €0,62 = €644,80 / 12 = €53,74 per maand
Verbruik tbv verwarming en SWW nieuwe huis 4600 kWh x 0,8 (compensatie voor dubbele wintermaanden) = 3680 kWh X €0,21 = €772,80 / 12 = €64,40 per maand

Dat komt dan nog zelfs ietwat negatief uit voor de warmtepomp... En dan heb je nog het verschil tussen rijwoning en tweekapper. En het feit dat de warmtepomp in de eerste maand harder heeft moeten werken vanwege een tot dan toe onverwarmd huis in december, zodat het elektrisch element toen relatief veel heeft aan gestaan met een efficiëntie van 1:1. Lastig vergelijken hoor ;)
Ik vind dat jullie veel stroom verbruiken hoor, afname van 8800KWh, en je hebt ook nog 1900KWh eigen vebruik, direct van je panelen (7000 opwek - 5100 teruglevering), dat is 10700 KWh in 14 maanden, 4600 van je warmtepomp eraf, maakt 6100KWh. Heb je ook nog een verwarmd buitenzwembad? ;) (ter vergelijking, ik verbruik minder dan 1800KWh/jaar (maakt ongeveer 2100 in 14 maanden), gasloos, maar wel met stadsverwarming)

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09 15:53

Dat is de standaardpraktijk. Wij wilden een kleiner bad uit dezelfde serie. Verschil in adviesprijs van de fabrikant: 100 euro minderprijs. Kosten volgens de projectleverancier Galvano: 800 euro meerprijs.

Ze brachten de inkoopprijs van het geplande bad in mindering en brachten vervolgens de adviesprijs in rekening voor het nieuwe bad.

Ik ben bang dat je goedkoper uit bent de bestaande douchewand helemaal niet te laten plaatsen en het achteraf zelf te doen, of zelfs om het achteraf te laten vervangen voor de plaatselijke klusjesman.

Wij mochten gelukkig 1 aansluitpunt laten vervallen en afgedopt laten opleveren. Het niet plaatsen van de dubbele wastafels, kranen en spiegels leverde een minderprijs op van 467 euro. Er komt nu een Ikea badmeubel met kranen voor dat bedrag. Galvano rekende zeker 2000 euro voor een wastafelmeubel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

borft schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:05:
[...]
Ik vind dat jullie veel stroom verbruiken hoor, afname van 8800KWh, en je hebt ook nog 1900KWh eigen vebruik, direct van je panelen (7000 opwek - 5100 teruglevering), dat is 10700 KWh in 14 maanden, 4600 van je warmtepomp eraf, maakt 6100KWh. Heb je ook nog een verwarmd buitenzwembad? ;) (ter vergelijking, ik verbruik minder dan 1800KWh/jaar (maakt ongeveer 2100 in 14 maanden), gasloos, maar wel met stadsverwarming)
Zeker waar hoor, ik verwacht ook dat het wel wat lager uitkomt komend jaar. De eerste tijd is er al 2500 kWh doorheen gegaan aan de bouwdroger en straalkacheltjes bij afwezigheid van de warmtepomp (we hebben 28 september de sleutel gekregen, de warmtepomp is 25 november in gebruik genomen). Ook zit er nog 300 kWh bij die de bouwer heeft afgenomen voordat wij de sleutel kregen. Het stroomgebruik moet je dus niet al te veel waarde aan hechten - de 4600 kWh van de warmtepomp is wel 1-op-1 afkomstig uit de kWh-meter die ik er direct tussen heb gezet in de meterkast.

Tja

• borft
MadEgg schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Zeker waar hoor, ik verwacht ook dat het wel wat lager uitkomt komend jaar. De eerste tijd is er al 2500 kWh doorheen gegaan aan de bouwdroger en straalkacheltjes bij afwezigheid van de warmtepomp (we hebben 28 september de sleutel gekregen, de warmtepomp is 25 november in gebruik genomen). Ook zit er nog 300 kWh bij die de bouwer heeft afgenomen voordat wij de sleutel kregen. Het stroomgebruik moet je dus niet al te veel waarde aan hechten - de 4600 kWh van de warmtepomp is wel 1-op-1 afkomstig uit de kWh-meter die ik er direct tussen heb gezet in de meterkast.
Check! de reden waarom ik het interessant vind, is dat mijn nieuwe huis (oplevering eind van het jaar), ook gasloos is, met een grondwarmtepomp. Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel energie ik daar nodig ga hebben, maar aangezien het een tussenwoning betreft, en stukje kleiner dan jouw huis, denk ik dat het wel een stuk minder moet zijn :)

Ben dus ook even aan het nadenken over hoeveel PV panelen ik op het dag wil leggen. Vanuit de bouw komen er 4 (305Wp) op, maar allicht dat ik die er gewoon weer afhaal en vervang door iets beters :)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

borft schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Check! de reden waarom ik het interessant vind, is dat mijn nieuwe huis (oplevering eind van het jaar), ook gasloos is, met een grondwarmtepomp. Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel energie ik daar nodig ga hebben, maar aangezien het een tussenwoning betreft, en stukje kleiner dan jouw huis, denk ik dat het wel een stuk minder moet zijn :)

Ben dus ook even aan het nadenken over hoeveel PV panelen ik op het dag wil leggen. Vanuit de bouw komen er 4 (305Wp) op, maar allicht dat ik die er gewoon weer afhaal en vervang door iets beters :)
Wij zouden standaard 5 x 275 Wp krijgen icm een CV-ketel om op EPC 0,4 uit te komen. We hebben dus de CV-ketel en alle PV-panelen laten vervallen bij de bouwer en na oplevering het dak volgelegd met 18x315Wp panelen op west en 10 panelen op oost (boven en onder de dakkapel). We hopen dat dit na de aanloopperiode ongeveer genoeg is om nul-op-de-meter uit te komen, maar mogelijk dat er nog iets bij moet. We hebben het platte dak van de uitbouw nog vrij dus er is nog wat ruimte.

We hebben overigens een 4 kW bodemwarmtepomp, en die lijkt het het grootste deel van de tijd te doen, inmiddels 100 uren elektrische bijverwarming waarvan 70 in de eerste maand. Dat heeft ook nog enige invloed op het totaalverbruik natuurlijk.

Tja

• borft
MadEgg schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:51:
[...]

Wij zouden standaard 5 x 275 Wp krijgen icm een CV-ketel om op EPC 0,4 uit te komen. We hebben dus de CV-ketel en alle PV-panelen laten vervallen bij de bouwer en na oplevering het dak volgelegd met 18x315Wp panelen op west en 10 panelen op oost (boven en onder de dakkapel). We hopen dat dit na de aanloopperiode ongeveer genoeg is om nul-op-de-meter uit te komen, maar mogelijk dat er nog iets bij moet. We hebben het platte dak van de uitbouw nog vrij dus er is nog wat ruimte.

We hebben overigens een 4 kW bodemwarmtepomp, en die lijkt het het grootste deel van de tijd te doen, inmiddels 100 uren elektrische bijverwarming waarvan 70 in de eerste maand. Dat heeft ook nog enige invloed op het totaalverbruik natuurlijk.
Ik heb geprobeerd te voorkomen dat de panelen op het dak komen, maar daar wil de bouwer niet aan, extra panelen trouwens ook niet (afgezien van het feit dat dat waarschijnlijk niet te betalen was geweest). Verder zat ik aan een vergelijkbare setup als bij jou te denken ;) Ik verwacht aan warmte ronde de 4000KWh kwijt te zijn, en verder rond de 2000/2500KWh, dus dan is een opwek van 6500 wel relax om op 0 uit te komen (zolang we nog kunnen salderen).

We hebben daken op oost en west, met op oost waarschijnlijk een dakkapel. Ik zat te denken aan rond de 20-24 panelen, en dan in orde van 340Wp, verdeeld over beide kanten. En dan mogelijk de 4 panelen van de bouw verpatsen op marktplaats, of misschien op de schuur, of uitbouw oid.

[ Voor 6% gewijzigd door borft op 20-02-2020 11:19 ]

• millerman_sf
  • Laatst online: 22-09 08:19
perspectivebass schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:40:
[...]

Dan zou ik mij niet te druk maken over de bouwrente tenzij je verwacht dat de notarisoverdracht om wat voor reden dan ook erg laat plaats gaat vinden.
Gisteren bij de makelaar geweest, helaas hanteert het project wel grondrente vanaf 1-11-2019 en is passeren pas mogelijk vanaf april. 4% op jaarbasis, dus de hypotheek is zeker goedkoper. Voelt wel een beetje als verborgen kosten, als je het zeker moet betalen en nergens bij de initiële kosten vermeld staat. Misschien iets voor de ACM ;)

Verder was de makelaar verbaasd over het aantal gedetailleerde vragen, uiteraard moet bijna alles bij de projectontwikkelaar nagevraagd worden.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49
millerman_sf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Gisteren bij de makelaar geweest, helaas hanteert het project wel grondrente vanaf 1-11-2019 en is passeren pas mogelijk vanaf april. 4% op jaarbasis, dus de hypotheek is zeker goedkoper. Voelt wel een beetje als verborgen kosten, als je het zeker moet betalen en nergens bij de initiële kosten vermeld staat. Misschien iets voor de ACM ;)

Verder was de makelaar verbaasd over het aantal gedetailleerde vragen, uiteraard moet bijna alles bij de projectontwikkelaar nagevraagd worden.
Dat is wel bijzonder. Bij ons ging het pas lopen toen de ontbindende voorwaarde waren verstreken, maar kon toen ook bij de notaris langs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:25

Onbegonnen werk. We hebben geluk dat we al heel blij zijn met de standaard meegeleverde badkamer, waarbij de aanpassingen in tegelwerk al redelijk aan de prijs waren. Maar een extra spiegelkast en meubel onder wastafel kwam op bijna 5k uit. Sloegen steil achterover en spraken onze verbazing uit over de prijzen. Nu identiek badkamermeubel en vergelijkbare spiegelkast via internet voor 1,7k waarbij we deze laten inbouwen door keukenmonteur.

Totaal nu 4k meerwerk erop (extra meubilair plus tegelwerk). Casco opleveren zou 4k minder werk zijn. Ik weet dat heel wat mensen in ons project of een luxe badkamer bij de leverancier afnemen of een luxe badkamer vanuit casco oplevering laten opleveren. Meer gemak en meer naar wens, maar op zeker ook meer kosten. Het lijkt erop bij wat in in dit project zag, dat als je de badkamer geheel naar eigen wens wil inrichten, casco opleveren misschien voordeliger en zeker flexibeler is. Maar goed, heb me niet echt verdiept in de kosten van een redelijk luxe badkamer van 3,66m x 2m.

• monaldo
Blihi schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Dat is de standaardpraktijk. Wij wilden een kleiner bad uit dezelfde serie. Verschil in adviesprijs van de fabrikant: 100 euro minderprijs. Kosten volgens de projectleverancier Galvano: 800 euro meerprijs.

Ze brachten de inkoopprijs van het geplande bad in mindering en brachten vervolgens de adviesprijs in rekening voor het nieuwe bad.

Ik ben bang dat je goedkoper uit bent de bestaande douchewand helemaal niet te laten plaatsen en het achteraf zelf te doen, of zelfs om het achteraf te laten vervangen voor de plaatselijke klusjesman.

Wij mochten gelukkig 1 aansluitpunt laten vervallen en afgedopt laten opleveren. Het niet plaatsen van de dubbele wastafels, kranen en spiegels leverde een minderprijs op van 467 euro. Er komt nu een Ikea badmeubel met kranen voor dat bedrag. Galvano rekende zeker 2000 euro voor een wastafelmeubel.
Ik heb niet eens zo zeer een probleem met het feit dat een wastafel 3x zo duur kost als bij een normale leverancier, al is dit uiteraard ook belachelijk. Dus in ons geval van de douchewand betalen wij €478,- extra en krijgen wij €100 retour voor de oude. Het gaat mij er meer om dat ze voor het installeren van de nieuwe douchewand €300 extra vragen aan montagekosten, wat ik dus niet begrijp want ze zouden sowieso al een douchewand installeren en hij is voor 99% hetzelfde. Geen extra deur of andere fratsen.

De vraag is, is het iemand gelukt om dit bespreekbaar te maken?

• Blihi
Nee dus. Extreem voorbeeld: Onze nieuwe achterburen wilden in plaats van het standaard bad een vrijstaand bad. Meerkosten niet alleen duizenden euro's voor het bad zelf, maar ook nog eens honderen (ja echt) euro's kosten voor levering en aansluiten op 1e verdieping.

En inderdaad, het standaard bad moest ook op de eerste verdieping geleverd en aangesloten worden...

Dit is waar voor de projectleverancier de marge zit. Dit was bij ons zo voor de badkamer en de keuken (die laten we casco opleveren). Alles wat je extra wilt betaal je grof meer voor.

De enige leverancier in ons project die alles netjes deed was de tegelboer, Brabant Tegels. Zij rekenden geen woekerprijzen en wij hebben uiteindelijk zelfde de tegels voor het terras buiten via hun besteld.

In de discussie met Galvano hebben we letterlijk gezegd dat exact hetzelfde bad, aan de overkant van de straat bij warmteservice.nl voor minder dan de helft van de meerprijs te koop stond. Maar er viel niet over te praten.

Ze waren dus ook helemaal niet blij toen ik achteraf via de aannemer nog even afdwong dat we op de paar kleine dingen waarvoor we meerprijs betaalden 10% korting kregen, voordat de minderprijs er af ging en niet nadat de minderprijs er af ging. We kwamen uiteindelijk dus op een minderprijs van 467 euro uit en dat heeft Galvano zeker 4 keer nagerekend, want dat hadden ze nog nooit meegemaakt...

[ Voor 28% gewijzigd door Blihi op 20-02-2020 14:11 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• monaldo
Blihi schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:08:
Nee dus. Extreem voorbeeld: Onze nieuwe achterburen wilden in plaats van het standaard bad een vrijstaand bad. Meerkosten niet alleen duizenden euro's voor het bad zelf, maar ook nog eens honderen (ja echt) euro's kosten voor levering en aansluiten op 1e verdieping.

En inderdaad, het standaard bad moest ook op de eerste verdieping geleverd en aangesloten worden...

Dit is waar voor de projectleverancier de marge zit. Dit was bij ons zo voor de badkamer en de keuken (die laten we casco opleveren). Alles wat je extra wilt betaal je grof meer voor.

De enige leverancier in ons project die alles netjes deed was de tegelboer, Brabant Tegels. Zij rekenden geen woekerprijzen en wij hebben uiteindelijk zelfde de tegels voor het terras buiten via hun besteld.
Hoe hebben jullie het geregeld dan? Zelf iemand zoeken om alles aan te sluiten wat je los koopt? En heb je hier misschien een adres voor :)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

monaldo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Ik heb niet eens zo zeer een probleem met het feit dat een wastafel 3x zo duur kost als bij een normale leverancier, al is dit uiteraard ook belachelijk. Dus in ons geval van de douchewand betalen wij €478,- extra en krijgen wij €100 retour voor de oude. Het gaat mij er meer om dat ze voor het installeren van de nieuwe douchewand €300 extra vragen aan montagekosten, wat ik dus niet begrijp want ze zouden sowieso al een douchewand installeren en hij is voor 99% hetzelfde. Geen extra deur of andere fratsen.

De vraag is, is het iemand gelukt om dit bespreekbaar te maken?
Het wijkt af van de norm, dus dat zie ik niet gebeuren. Bij ons was het bijvoorbeeld ook zo dat als je de standaardtegels wilde maar een kwartslag gedraaid (standaard werden ze staand geplakt, liggend vonden wij veel logischer + mooier), je daarvoor bijna de volledig nieuwprijs voor de tegels moest betalen.

Werd het afwijkender dan dat dan kreeg je sowieso geen + en - verrekening, het werd dan één post "Geen standaardbadkamer: - €6100" en daarna de hoofdprijs voor de badkamer met wijzigingen die je uitgezocht had. Wij hadden een aantal wijzigingen wat neerkwam op een upgrade van de tegels van de standaard 20x30 naar 30x50 (gewoon wit + antraciet op de vloer, niets bijzonders), ze liggend laten monteren een ander wandcloset. Dat moest tov van de standaardbadkamer €13.000 meer kosten.

Mijn conclusie was: de offerte voor de standaardbadkamer is gewoon bullshit (of extreem scherp in de wetenschap dat toch niemand die wil). De totaalprijs werd niet eens heel raar in vergelijking met offertes van andere badkamerleveranciers, maar de meerprijs staat totaal niet in verhouding met de wijzigingen.

Tja

• monaldo
MadEgg schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Het wijkt af van de norm, dus dat zie ik niet gebeuren. Bij ons was het bijvoorbeeld ook zo dat als je de standaardtegels wilde maar een kwartslag gedraaid (standaard werden ze staand geplakt, liggend vonden wij veel logischer + mooier), je daarvoor bijna de volledig nieuwprijs voor de tegels moest betalen.

Werd het afwijkender dan dat dan kreeg je sowieso geen + en - verrekening, het werd dan één post "Geen standaardbadkamer: - €6100" en daarna de hoofdprijs voor de badkamer met wijzigingen die je uitgezocht had. Wij hadden een aantal wijzigingen wat neerkwam op een upgrade van de tegels van de standaard 20x30 naar 30x50 (gewoon wit + antraciet op de vloer, niets bijzonders), ze liggend laten monteren een ander wandcloset. Dat moest tov van de standaardbadkamer €13.000 meer kosten.

Mijn conclusie was: de offerte voor de standaardbadkamer is gewoon bullshit (of extreem scherp in de wetenschap dat toch niemand die wil). De totaalprijs werd niet eens heel raar in vergelijking met offertes van andere badkamerleveranciers, maar de meerprijs staat totaal niet in verhouding met de wijzigingen.
Heb je het via het traject laten doen of zelf iemand gevonden? En dus alles zelf los bestellen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

monaldo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:21:
[...]
Heb je het via het traject laten doen of zelf iemand gevonden? En dus alles zelf los bestellen.
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. We hadden een kleine budgetpost voor de badkamer in onze begroting omdat de standaardbadkamer redelijk overeenkwam met onze wensen: de standaardbadkamer zou €6100 waard zijn, dus wij hadden daar nog 50% bovenop begroot voor aanpassingen, €3000 extra. Toen bleek dat de beperkte aanpassingen de hoofdprijs moesten kostten hebben we besloten om de onderdelen los te bestellen en de badkamer zelf te plaatsen. Dat zou ik je overigens niet aanraden, het was heel veel meer werk dan ik van tevoren ingeschat had ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MadEgg op 20-02-2020 14:24 ]

Tja

• millerman_sf
Ik krijg net reactie van de makelaar, dat bij ons project de stadsverwarming verplicht is voor een duur van 30 jaar. Dat lijkt me een gekke vorm van koppelverkoop. Heeft iemand ervaring met dit weigeren/aanvechten?

• monaldo
MadEgg schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:23:
[...]

Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. We hadden een kleine budgetpost voor de badkamer in onze begroting omdat de standaardbadkamer redelijk overeenkwam met onze wensen: de standaardbadkamer zou €6100 waard zijn, dus wij hadden daar nog 50% bovenop begroot voor aanpassingen, €3000 extra. Toen bleek dat de beperkte aanpassingen de hoofdprijs moesten kostten hebben we besloten om de onderdelen los te bestellen en de badkamer zelf te plaatsen. Dat zou ik je overigens niet aanraden, het was heel veel meer werk dan ik van tevoren ingeschat had ;)
Heb met mijn huidige woning alles zelf gedaan, komt idd veel meer bij kijken dan je denkt en ik dacht dus lekker nieuwbouw dan ga ik het er van nemen en zeker niks meer zelf doen. Maar als ik al deze kosten zo zie begint het wel te jeuken, al moet ik zeggen dat ik het uiteraard niet 100% zo goed kan doen als de expert zelf. Twijfel nu meer of het niet beter is om iemand te vinden die het professioneel kan doen en dan alles zelf bestellen. Weet ook niet of zoiets via werkspot laten doen aan te raden is met garantie etc.

• Blihi
monaldo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Hoe hebben jullie het geregeld dan? Zelf iemand zoeken om alles aan te sluiten wat je los koopt? En heb je hier misschien een adres voor :)
Wat we uiteindelijk los kopen is alleen de wastafelkast met kranen. We mochten van de aannemer maar 1 aansluitpunt afgedopt op laten leveren.

Ik heb dus zelf de tekeningen gemaakt met precies waar de leidingen moeten komen en hang straks zelf die kast op en sluit de kranen aan. Daar heb ik geen klusser voor nodig. Als je dat niet zelf kunt is het waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper om het met de bouw mee te doen. Een klusser komt niet voor niets.

Wij merken dat nu met de tuin. Alleen al de bestrating aanleggen gaat me, inclusief materiaal, 12k kosten voor 145 m2. Dat had ik echt niet zo duur ingeschat, maar we hebben zelfs stratenmakers/hoveniers gehad die 42 euro per m2 rekenen voor het werk, nog exclusief materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48

d0s

sssst

millerman_sf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:27:
Ik krijg net reactie van de makelaar, dat bij ons project de stadsverwarming verplicht is voor een duur van 30 jaar. Dat lijkt me een gekke vorm van koppelverkoop. Heeft iemand ervaring met dit weigeren/aanvechten?
Kan de link even niet vinden, maar er zijn mensen die dit succesvol hebben aangevochten. De stadsverwarmingunit mag (lees: moet) worden geplaatst, maar er mag hooguit een conform bedrag aan 'afsluitkosten' in rekening worden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
https://nautilus-amsterda...rplichte-stadsverwarming/

https://www.gelderlander....ro-voor-betalen~a4eb27a8/

Of deze:
https://www.consuwijzer.n...-aansluiting-op-warmtenet
Hebt u na 1 juli 2019 een warmteovereenkomst gesloten? Dan kunt u meestal opzeggen. Maar niet wanneer het technisch niet kan. Of als het nadelig is voor andere gebruikers. Dat moet uw leverancier kunnen uitleggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 20-02-2020 15:47 ]

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 20:47
Blihi schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:17:
[...]

......
Wij merken dat nu met de tuin. Alleen al de bestrating aanleggen gaat me, inclusief materiaal, 12k kosten voor 145 m2. Dat had ik echt niet zo duur ingeschat, maar we hebben zelfs stratenmakers/hoveniers gehad die 42 euro per m2 rekenen voor het werk, nog exclusief materiaal.
Ik weet niet waar je straatje komt, maar bij ons in de buurt doen stratemakers/hoveniers ongeveer 35 euro ex btw in het uur: ik hoop niet dat hij ongeveer een m2 in het uur voor je gaat leggen, want dan kun je tot kerst wachten op je straatje......

• millerman_sf
Intussen heb ik ook even de onderliggende aktes/overeenkomsten opgevraagd. Daarin staat dit:
Deze verbintenis komt te vervallen indien en zodra: (i) Koper aan Ennatuurlijk dan wel haar rechtsopvolger(s) aantoont dat Koper op een andere wijze in zijn warmtebehoefte voor ruimteverwarming en de bereiding van warm tapwater gaat voorzien, welke wijze even duurzaam of duurzamer is als de wijze door Ennatuurlijk aangeboden/geleverd, (ii) Koper gelijktijdig een verzoek tot verwijdering van de Aansluiting (daaronder niet begrepen de aansluitleiding(en), eventuele stijgleidingen (bij een appartement), en/of eventuele (blok)leidingen in de kruipruimte van de woning, welke laatste in gebruik zullen blijven ten behoeve van de levering van warmte aan andere woningen en waarvan de aanwezigheid geduld en de toegankelijkheid gewaarborgd dienen te blijven) bij Ennatuurlijk indient en (iii) deze verwijdering tegen de dan geldende vergoeding daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, verder te noemen de verwijdering.

De projectontwikkelaar doet het iets scherper voorkomen, dan het daadwerkelijk is. De termijn van 30 jaar staat ook nergens. Dat wordt dus even oriënteren op de mogelijkheden voor een warmtepomp. Wel interessant dat niet echt gespecificeerd is hoe wordt vastegesteld wat duurzamer is dan de stadsverwarming. Dat laat ruimte over voor interpretaties in mijn eigen voordeel >:)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

d0s schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:35:
[...]

Kan de link even niet vinden, maar er zijn mensen die dit succesvol hebben aangevochten. De stadsverwarmingunit mag (lees: moet) worden geplaatst, maar er mag hooguit een conform bedrag aan 'afsluitkosten' in rekening worden gebracht.
Dit dus, wij hebben ook stadsverwarming, in het begin was ik erg sceptisch en werden we geconfronteerd met een hoog verschot bedrag (110 /mnd). Uiteindelijk door deels elektrisch te verwarmen is het voorschot gedaald naar een acceptabele 40,- per maand. De voorlopig conclusie is dat ik voor die 40 euro geen warmtepomp systeem kan onderhouden.

Mogelijk dat er nog wel een split unit airco (l/l wp) komt om te verwarmen en te koelen. Eerst de zomer maar eens afwachten en de energiebehoefte over een jaar in kaart hebben.

Voorlopig erg content met het feit dat ik met stadsverwarming gasloos ben en lage onderhoudskosten heb.

Wij kunnen stadsverwarming overigens direct opzeggen, de buurman heeft bij oplevering de warmtewisselaar eruit gesloopt en is overgestapt op een warmtepomp.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Dit dus, wij hebben ook stadsverwarming, in het begin was ik erg sceptisch en werden we geconfronteerd met een hoog verschot bedrag (110 /mnd). Uiteindelijk door deels elektrisch te verwarmen is het voorschot gedaald naar een acceptabele 40,- per maand. De voorlopig conclusie is dat ik voor die 40 euro geen warmtepomp systeem kan onderhouden.

Mogelijk dat er nog wel een split unit airco (l/l wp) komt om te verwarmen en te koelen. Eerst de zomer maar eens afwachten en de energiebehoefte over een jaar in kaart hebben.

Voorlopig erg content met het feit dat ik met stadsverwarming gasloos ben en lage onderhoudskosten heb.

Wij kunnen stadsverwarming overigens direct opzeggen, de buurman heeft bij oplevering de warmtewisselaar eruit gesloopt en is overgestapt op een warmtepomp.
Begrijp ik nu goed dat je met cop1 bij zit te verwarmen om de stadsverwarmings rekening lager te krijgen?
Hoe duur is die stadsverarming dan wel niet?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

twain4me schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je met cop1 bij zit te verwarmen om de stadsverwarmings rekening lager te krijgen?
Hoe duur is die stadsverarming dan wel niet?
Klopt, dit komt voornamelijk doordat wij vloerverwarming hebben en overdag houden van een wat lagere temperatuur.

Met de elektrische kachel kunnen wij de woonkamer voor de avond snel opwarmen en is de temperatuur over een etmaal dus aanzienlijk lager dan dat we enkel met de vloerverwarming zouden verwarmen.

De warmtevraag van onze woning blijkt sowieso erg laag. Afgelopen maand zat ik op 1.7GJ voor warmte en 81kWh voor de elektrische verwarming in de woonkamer.

De stroom is voor ons overigens zo goed als gratis ;)

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2020 17:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
@AndereKoekoek

Ik heb mijn epc berekeningen dr ook nog even op nagekeken.. gebruiksoppervlakte is ongeveer evenveel als die van jou.. Wel een vrijstaande woning van 870m3 en ik krijg een Nibe Water/water warmtepomp plus 35 zonnepanelen. Dit wordt een nul op de meter woning

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5ps6qzh.55.54.png

• mister_S
@Clive de benodigde energie voor verwarming voor een huis met 870m3 inhoud is wel erg weinig vergeleken met die van ons. Ter vergelijking, bij ons voor ongeveer 650m3 rekenen ze 10K MJ.
Zetten ze de daken standaard vol met panelen? Dat is een behoorlijke opbrengst.

• kabeltjekabel
revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Hoeveel GJ / jaar krijg je nog voor die 480 euro? Met stadsverwarming kun je al aan iets van 450 euro / jaar zitten met een nulverbruik..
millerman_sf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Intussen heb ik ook even de onderliggende aktes/overeenkomsten opgevraagd. Daarin staat dit:
Deze verbintenis komt te vervallen indien en zodra: (i) Koper aan Ennatuurlijk dan wel haar rechtsopvolger(s) aantoont dat Koper op een andere wijze in zijn warmtebehoefte voor ruimteverwarming en de bereiding van warm tapwater gaat voorzien, welke wijze even duurzaam of duurzamer is als de wijze door Ennatuurlijk aangeboden/geleverd, (ii) Koper gelijktijdig een verzoek tot verwijdering van de Aansluiting (daaronder niet begrepen de aansluitleiding(en), eventuele stijgleidingen (bij een appartement), en/of eventuele (blok)leidingen in de kruipruimte van de woning, welke laatste in gebruik zullen blijven ten behoeve van de levering van warmte aan andere woningen en waarvan de aanwezigheid geduld en de toegankelijkheid gewaarborgd dienen te blijven) bij Ennatuurlijk indient en (iii) deze verwijdering tegen de dan geldende vergoeding daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, verder te noemen de verwijdering.

De projectontwikkelaar doet het iets scherper voorkomen, dan het daadwerkelijk is. De termijn van 30 jaar staat ook nergens. Dat wordt dus even oriënteren op de mogelijkheden voor een warmtepomp. Wel interessant dat niet echt gespecificeerd is hoe wordt vastegesteld wat duurzamer is dan de stadsverwarming. Dat laat ruimte over voor interpretaties in mijn eigen voordeel >:)
Tja, volgens de standaarden van de echte wereld of volgens de leugens van Ennatuurlijk? Dat verschilt namelijk nogal. Al jaren geleden zeiden ze dat ze bij Ennatuurlijk niet afhankelijk waren van gas en dan ook niet de prijs per GJ omhoog zouden doen. Vooralsnog vragen ze gewoon tot op de cent het wettelijk maximum..

Verder valt of staat het een beetje bij "de dan geldende vergoeding".

[ Voor 47% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-02-2020 20:07 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
@Clive ik denk dat ze wel rooskleurig zijn met het verbruik hoor.
Je hebt in ieder geval lekker wat opbrengst maar ik heb een vergelijkbare vrijstaande woning EPC0 welke afgelopen oktober opgeleverd is maar als ik mijn autoverbruik eraf haal en opbrengst panelen zit ik op nu op 2300kWh. Dit zijn wel de duurste maanden natuurlijk maar in de zomer koelt de bodem warmtepomp ook. Geen idee of dat ook nog flink verbruikt?

• millerman_sf
Die vergoeding is ook gemaximeerd door de ACM. €250 voor tijdelijke afsluiting (= verzegeling) en €3000 voor permanente verwijdering. Dus verzegeling is prima te doen.

• Clive
@mister_S @GeeMoney De architect heeft de epc berekeningen gemaakt je zou dr toch vanuit mogen gaan dat hij met realistische getallen komt?

de woning word wel goed geisoleerd de gevels worden rc8 en het dak rc7 verder gaan ze goed luchtdicht bouwen. middels een blowerdoortest moeten ze onder een QV-10 waarde van 0,3 komen

een bodem warmtepomp gebruikt weinig energie in de zomer om te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Clive ik heb uiteraard ook een luchtdichte woning en hoge rc waardes. Ik heb zelfs sommige zaken nog extra laten isoleren :).
Ook hier een blowertest gehad etc.

Belangrijk om te weten is hoe ze tot die cijfers komen, met welke omgevings temperatuur bijvoorbeeld en voor welke/hoeveel ruimtes.
Daar gaan de EPC berekeningen ook manco namelijk. Die gaan van een constante temperatuur in het hoofdverblijf uit van 19 graden.
Ik weet niet waar de thermostaat nu op staat bij je maar in mijn vorige gas gestookte woning op 20/20,5 maar in de huidige woning op 21 continu.

Het is allemaal LTV en dat “voelt” om een of andere manier kouder aan. Ook de vloerverwarming is lang zo warm niet als in mijn vorige woning. Op zich dus verklaarbaar gezien LTV maar daardoor vermoed ik dat hij dus toch iets hoger staat in de kamer.

ps. In dat rapport staat een gebruiksoppervlakte van 173m2, weet je zeker dat je kuubs kloppen? Ik zit op 210m2 220m2 met ik dacht ook iets van 880m3. 885m3.
Dus je hebt of een gigantische vide of een 18meter hoge nok. Of de berekening is dus inderdaad te gunstig en je woning is groter dan 173m2 :)

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 20-02-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Ja, bij ons ook. Kettingbeding in de Koop-aanneemovereenkomst: 50.000 euro boete als je warmte afneemt op een andere manier dan stadswarmtenet. Is kut, maar was werkelijk het enige minpunt van project waar ons nieuwe appartement in wordt gebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
millerman_sf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Let wel op wat onder "verwijdering" en "dan geldende vergoeding" verstaan wordt.

Op dit moment zegt Ennatuurlijk er dit over:
https://ennatuurlijk.nl/s...an%20het%20warmtenet_.pdf

Die "dan geldende vergoeding" kan zomaar een afkoopsom worden omdat je geen 30 jaar gebruik hebt gemaakt van de aansluiting (of de genoemde 50.000 euro). Dus laat je goed voorlichten door iemand die er op het juridisch vlak verstand van heeft.

Als je overigens naar die tarieven kijkt dan is zo'n warmtenet echt schandalig duur. Ze rekenen vaste kosten van 560 tot 680 euro per jaar per aansluiting en daar bovenop nog 24 euro per GJ oftewel zo'n 28 kuub gas.

Bij Enexis betaal je 130 euro vast per jaar voor de aansluiting en vervolgens 80 cent per m3, dus 22,40 per GJ. Je bent dus en goedkoper uit in het vaste deel, en goedkoper uit per GJ energie. Hoogstwaarschijnlijk ben je al voordeliger uit als je die warmtenet aansluiting vervangt door een stapel straalkachels van de Gamma met een COP van 1.

[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 21-02-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sammy_tukker schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:54:
[...]

Ik weet niet waar je straatje komt, maar bij ons in de buurt doen stratemakers/hoveniers ongeveer 35 euro ex btw in het uur: ik hoop niet dat hij ongeveer een m2 in het uur voor je gaat leggen, want dan kun je tot kerst wachten op je straatje......
35 euro ex btw per uur is 42 euro per uur. Tel daarbij op het materiaal voor de fundering, huur/afschrijving machines, etc. Dat wordt allemaal apart in rekening gebracht, dus die 35 euro per uur moet je je niet blind op staren.

Grofweg gaf de leverancier van de bestrating aan dat je dezelfde kosten per m2 onder de bestrating hebt als dat de bestrating zelf kost. Aan 35 m2 keramische tegels, 110 m2 betonklinkers en 6 m2 opsluitbanden ben ik 6500 euro kwijt. De offertes van de hoveniers varieren van 5600 tot 8000 voor het aanleggen, dus dat klopt wel aardig.

Onze wijk was vroeger moeras, dus onder de bestrating komt 15 cm puin en daar bovenop een gestabiliseerde straatlaag onder de betonklinkers en een drainagemortel onder de keramiek.

Wat het ook duur maakt is de eventuele afvoer van grond. Dat is door de PFAS problemen extreem duur geworden (hoveniers rekenen 40 euro per kuub, een container huren kost je het dubbele, als je er al een kunt vinden). Er komt 22 kuub grond uit de tuin, dus die moeten we proberen te hergebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21
Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:20:
[...]

35 euro ex btw per uur is 42 euro per uur. Tel daarbij op het materiaal voor de fundering, huur/afschrijving machines, etc. Dat wordt allemaal apart in rekening gebracht, dus die 35 euro per uur moet je je niet blind op staren.

Grofweg gaf de leverancier van de bestrating aan dat je dezelfde kosten per m2 onder de bestrating hebt als dat de bestrating zelf kost. Aan 35 m2 keramische tegels, 110 m2 betonklinkers en 6 m2 opsluitbanden ben ik 6500 euro kwijt. De offertes van de hoveniers varieren van 5600 tot 8000 voor het aanleggen, dus dat klopt wel aardig.

Onze wijk was vroeger moeras, dus onder de bestrating komt 15 cm puin en daar bovenop een gestabiliseerde straatlaag onder de betonklinkers en een drainagemortel onder de keramiek.

Wat het ook duur maakt is de eventuele afvoer van grond. Dat is door de PFAS problemen extreem duur geworden (hoveniers rekenen 40 euro per kuub, een container huren kost je het dubbele, als je er al een kunt vinden). Er komt 22 kuub grond uit de tuin, dus die moeten we proberen te hergebruiken...
Jij wilt 22 kuub grond gaan hergebruiken? Dat is een complete dumper vol met grond. Daar kun je in je tuin een complete geluidswal mee aanleggen. Ik denk dat je hier tegen een kleine uitdaging aan gaat lopen.

Zelf heb ik via via op een zaterdag een grondwerker aan het werk gehad. In totaal tussen de 50 en 60 kuub zwarte grond afgevoerd en wit zand deels weer terug. Was voor een paar honderd euro klaar. Ze willen het nog wel zo zwart doen, tot 50 kuub mogen ze zonder al te veel papierwerk zo nog wel afvoeren had die beste man het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
Ik ben bang dat ik voor nu ook vast zit aan stadsverwarming, het is niet anders.
Stel dat ik in de toekomst nog aan de warmtepomp wil, kán dat dan nog zonder al te ingrijpende maatregelen? We zijn dan al gasloos en uitgebreid in de bodem graven zal er waarschijnlijk ook niet bij zijn gezien de gemeente je eigenlijk gewoon richting stadswarmte wil drukken.
Ik zou het nog wel interessant vinden om eerst de kosten en gemak van stadswarmte eens te ervaren, en eventueel na een jaar of twee alsnog een warmtepomp te plaatsen als het eerste me niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Den_S85 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Jij wilt 22 kuub grond gaan hergebruiken? Dat is een complete dumper vol met grond. Daar kun je in je tuin een complete geluidswal mee aanleggen. Ik denk dat je hier tegen een kleine uitdaging aan gaat lopen.

Zelf heb ik via via op een zaterdag een grondwerker aan het werk gehad. In totaal tussen de 50 en 60 kuub zwarte grond afgevoerd en wit zand deels weer terug. Was voor een paar honderd euro klaar. Ze willen het nog wel zo zwart doen, tot 50 kuub mogen ze zonder al te veel papierwerk zo nog wel afvoeren had die beste man het over.
Dat ligt blijkbaar aan de regio. De aannemer wilde rekende 31 euro per m2 voor afvoer grond en aanvoer 25 cm geel zand. Daar zijn we maar niet in mee gegaan.

22 kuub lijkt heel wat, maar het kavel wordt op 10 cm onder peil opgeleverd. Als ik het niet bestrate deel van het perceel zo'n 5 centimeter ophoog ben ik al 4 kuub kwijt, dan wat borders waar ik ook al 16 kuub in kwijt kan en vervolgens het deel wat gazon moet worden ophogen tot peil, dat is ook 2,5 kuub. Dan kom ik er wel.

[ Voor 40% gewijzigd door Blihi op 21-02-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
@GeeMoney Bijzonder dat ze standaard uitgaan van een temperatuur van 19 graden. In mijn huidige woning staat de thermostaat idd op 20,5

Mn verbruik gaat waarschijnlijk nog fors hoger uitvallen en dat is jammer want dan is het geen 0 op de meter woning meer en dat was wel het doel.

De Gebruiksoppervlakte en kuubs kloppen wel. zelfs mn garage valt nog onder die 173m2 8)7

we verliezen nogal wat m2 in het dak.. alles onder de 1.50 2,60 onder de kap telt niet mee en de 2e verdieping is alleen toegangkelijk via een vlizotrap dus die m2 tellen ook niet mee

zie onderstaande link

Clive in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

[ Voor 3% gewijzigd door Clive op 21-02-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Pannencouque schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:43:
Ik ben bang dat ik voor nu ook vast zit aan stadsverwarming, het is niet anders.
Stel dat ik in de toekomst nog aan de warmtepomp wil, kán dat dan nog zonder al te ingrijpende maatregelen? We zijn dan al gasloos en uitgebreid in de bodem graven zal er waarschijnlijk ook niet bij zijn gezien de gemeente je eigenlijk gewoon richting stadswarmte wil drukken.
Ik zou het nog wel interessant vinden om eerst de kosten en gemak van stadswarmte eens te ervaren, en eventueel na een jaar of twee alsnog een warmtepomp te plaatsen als het eerste me niet bevalt.
Het is best wel krom eigenlijk hè, als ik de vaste kosten van stadsverwarming bij anderen voorbij zie komen ligt dat vaak al boven wat ik nu in totaal aan gas betaal. Hopelijk gaan die kosten fors omlaag als het wat breder gebruikt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:22
iemand enig idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van opbouw spot armaturen als ik er philips hue color spotjes in wil stoppen?

De philips hue color spots zijn van het GU10 type en volgens de specificaties 5,78cm hoog.

Het armatuur wat ik wil kopen is 12,8cm hoog

https://www.dmlights.nl/o...e_cob_led_wit___wit~158F9

In theorie zou je denken dat het mogelijk is maar iemand enig idee of ik ergens nog over heen kijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mesque schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:28:
Het is best wel krom eigenlijk hè, als ik de vaste kosten van stadsverwarming bij anderen voorbij zie komen ligt dat vaak al boven wat ik nu in totaal aan gas betaal. Hopelijk gaan die kosten fors omlaag als het wat breder gebruikt wordt..
Je moet het natuurlijk niet met alleen je gasaansluiting vergelijken. Als je de afschrijving van een CV-ketel met vergelijkbare capaciteit en het daarbij horende periodieke onderhoud meeneemt, dan is het verschil alweer een stuk(je) kleiner.

Het zal dan waarschijnlijk nog steeds in het voordeel van CV+gas uitvallen, maar als je daarmee gaat vergelijken, neem dan wel alle relevante aspecten ervan mee :P

Wat mij er meer aan stoort is dat warmtenet als de manier wordt gezien om van het 'gas af' te gaan. Maar dat de prijs gekoppeld is aan de steeds verder stijgende gasprijs :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
assassin85 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:00:
iemand enig idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van opbouw armaturen als ik er philips hue color spotjes in wil stoppen?

De philips hue color spots zijn van het GU10 type en volgens de specificaties 5,78cm hoog.

Het armatuur wat ik wil kopen is 12,8cm hoog

https://www.dmlights.nl/o...e_cob_led_wit___wit~158F9

In theorie zou je denken dat het mogelijk is maar iemand enig idee of ik ergens nog over heen kijk?
Generatie 3 van de Hue spots passen in elk GU10 armatuur voor zover ik weet (hoogte 58 mm). Generatie 2 van die spots niet! Philiips noemt die ook GU10, maar die zijn aanzienlijk hoger (72 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
ACM schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:10:
[...]

Je moet het natuurlijk niet met alleen je gasaansluiting vergelijken. Als je de afschrijving van een CV-ketel met vergelijkbare capaciteit en het daarbij horende periodieke onderhoud meeneemt, dan is het verschil alweer een stuk(je) kleiner.

Het zal dan waarschijnlijk nog steeds in het voordeel van CV+gas uitvallen, maar als je daarmee gaat vergelijken, neem dan wel alle relevante aspecten ervan mee :P

Wat mij er meer aan stoort is dat warmtenet als de manier wordt gezien om van het 'gas af' te gaan. Maar dat de prijs gekoppeld is aan de steeds verder stijgende gasprijs :X
Aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk wat betreft de afschrijving van een CV, aan de andere kant, als ik kijk wat ik per jaar betaal aan huur van de warmte installatie, wat niet meer is dan een warmtewisselaar met een electrische klep (aan/uit), dan val ik van mijn stoel.

Mijn huidige woning is een hoekhuis met stadsverwarming, vrij goed geisoleerd (20 jaar oud). Wij verbruiken ongeveer 24GJ/jaar, wat flink onder het landelijk gemiddelde is. Desondanks zijn we tegen de 1200 euri/jaar kwijt aan warmte. Dat vind ik erg stevig, zeker als je bedenkt dat bijna de helft daarvan vaste kosten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
24 GJ is zo'n 680 kuub gas. Dat kost je dus zo'n 675 euro per jaar als je het gasgestookt zou doen (en dat is inclusief vastrecht).

Elektrisch is 24 GJ gelijk aan 6666 kWh. Bij een COP van 1 ( een straalkachel van de Gamma) kost je dat 1500 euro per jaar. Met een warmtepomp met een COP van 4 kost je dat dus 375 euro per jaar aan stroom. Tegenover jouw 1200 euro is dat een forse besparing van ruim 800 euro per jaar.

Koop je een warmtepomp van zeg 12k, dan heb je die dus in 15 jaar terugverdiend. En dat is nog zonder verlies, want die 24 GJ die je "verbruikt" verbruik je ook om simpelweg de warmtewisselaar warm te houden als er geen warmtevraag is. Je daadwerkelijke verbruik zou dus nog wel eens een stuk lager kunnen zijn.

Nee, stadswarmte is echt onzinnig duur en financieel alleen interessant voor de aanbieder.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 21-02-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:40:
Koop je een warmtepomp van zeg 12k, dan heb je die dus in 15 jaar terugverdiend. En dat is nog zonder verlies, want die 24 GJ die je "verbruikt" verbruik je ook om simpelweg de warmtewisselaar warm te houden als er geen warmtevraag is. Je daadwerkelijke verbruik zou dus nog wel eens een stuk lager kunnen zijn.
Heeft die geen onderhoud nodig? En zit installatiekosten daarbij in? En heb je de rentekosten meegenomen?

Die laatste is momenteel natuurlijk vrij laag, maar - zeker als het uit een hypotheek komt - kan toch ook weer een paar tientjes per jaar zijn.
Nee, stadswarmte is echt onzinnig duur en financieel alleen interessant voor de aanbieder.
Ik geloof zeker dat stadswarmte een relatief dure manier van verwarmen is, maar ik zie wel vaak mensen bij het klagen een vergelijking noemen die domweg onjuist is. Er worden allerlei vaste en periodieke kosten in die vergelijking vergeten die de vergelijking een stuk minder positief zouden maken.

En ja, ik geloof zeker wel dat ze allemaal uiteindelijk wel voordeliger zijn... Maar controleer wel je berekening voor je jezelf rijk rekent met een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
ACM schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:10:
[...]

Dat snap ik, vind het inderdaad vooral vreemd dat het gekoppeld is aan de gasprijs. Daarnaast is het ook vervelend voor huurders (niet heel relevant voor dit topic, maar soit), als je een woning huurt met CV dan betaalt immers de verhuurder voor de kosten die met de installatie samenhangen, bij een warmtepomp krijg je dit zelf op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ACM schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Heeft die geen onderhoud nodig? En zit installatiekosten daarbij in? En heb je de rentekosten meegenomen?

Die laatste is momenteel natuurlijk vrij laag, maar - zeker als het uit een hypotheek komt - kan toch ook weer een paar tientjes per jaar zijn.

[...]

Ik geloof zeker dat stadswarmte een relatief dure manier van verwarmen is, maar ik zie wel vaak mensen bij het klagen een vergelijking noemen die domweg onjuist is. Er worden allerlei vaste en periodieke kosten in die vergelijking vergeten die de vergelijking een stuk minder positief zouden maken.

En ja, ik geloof zeker wel dat ze allemaal uiteindelijk wel voordeliger zijn... Maar controleer wel je berekening voor je jezelf rijk rekent met een alternatief.
Vooruit. Onderhoudscontract voor een warmtepomp kost je ook nog zo'n 150 euro per jaar. Rentekosten 100 euro per jaar (ruim gerekend en ervan uitgaande dat je dit moet lenen, wat helemaal niet het geval hoeft te zijn). In een nieuwbouwwoning kun je soms al genoegen nemen met een lucht/water warmtepomp, dan is de aanschafprijs ook meteen een stuk lager.

Als je al dit meerekent is een warmtepomp vrijwel altijd voordeliger dan stadswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
[...]

En de afschrijving van een warmtepomp? Weet niet wat de levensduur van zo'n apparaat is maar kan me goed voorstellen dat die bij 15 jaar al redelijk op z'n eind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBargain
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-03-2020
Afbeeldingslocatie: https://www.shinerzz.nl/wp-content/uploads/2020/02/thumb-up-emoji-6-apb-kopen--150x150.png

Precies dat, slaat de spijker op z'n kop

[ Voor 7% gewijzigd door DutchBargain op 21-02-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:48:
[...]

Dat ligt blijkbaar aan de regio. De aannemer wilde rekende 31 euro per m2 voor afvoer grond en aanvoer 25 cm geel zand. Daar zijn we maar niet in mee gegaan.
Pfff wat een geld, wij moeten € 10,= excl. BTW /m² betalen voor afvoeren zwarte grond + aanbrengen 25cm straatzand een koopje als ik het zo lees hier. En ook gewoon via de aannemer. Nu vond ik alle meerprijzen die wij moeten betalen sowieso wel meevallen, helemaal als ik lees wat er hier en daar betaald moet worden voor een extra WCD of loze leiding.

[ Voor 18% gewijzigd door loonatick78 op 21-02-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
loonatick78 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Pfff wat een geld, wij moeten € 10,= excl. BTW /m² betalen voor afvoeren zwarte grond + aanbrengen 25cm straatzand een koopje als ik het zo lees hier. En ook gewoon via de aannemer. Nu vond ik alle meerprijzen die wij moeten betalen sowieso wel meevallen, helemaal als ik lees wat er hier en daar betaald moet worden voor een extra WCD of loze leiding.
Ja die 31 euro sloeg nergens op, maar de aannemer had er gewoon geen zin in. Bij het nieuwbouwproject van mijn broertje was de prijs 17 euro inclusief BTW per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49
Misschien gaat dit nog iets doen omtrent het warmtenet;

https://www.nu.nl/economi...rieven-aan-te-pakken.html

ACM het rendement van warmteleveranciers aan banden leggen. Of het voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05
Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Generatie 3 van de Hue spots passen in elk GU10 armatuur voor zover ik weet (hoogte 58 mm). Generatie 2 van die spots niet! Philiips noemt die ook GU10, maar die zijn aanzienlijk hoger (72 mm).
GU10 ziet op de aansluiting, dus het klopt wel :P

Maar heel fijn dat deze vraag naar boven kwam, want wij hebben straks 6 inbouwspots en daar wil ik geen uitstekende delen bij hebben.

Overigens hebben wij voor 6 spotjes inclusief aansluiten op dimmer 2200 euro mogen aftikken bij de aannemer 8)7 . Bedenk me nu dat ik die dimmer kan laten vervallen...zal voor de prijs wel niks schelen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Voor nieuwbouw is stadswarmte zeker niet het meest effectieve middel, maar wel het makkelijkst om aan te sluiten voor nutsbedrijven en gemeenten. In feite subsidiëren de kopers van nieuwbouwwoningen de warmtenetten van de slecht geïsoleerde, veelal sociale woningbouw.
De aansluiting op een warmtenet zit al in de koop/aanneemsom. Voor het verbruik ben je als koper vrij om andere voorzieningen te treffen. Koppelverkoop is namelijk verboden. Voor ons worden geen afsluitingskosten in rekening gebracht.

Hopelijk tref je een aannemer die met je mee wilt werken om de juiste voorzieningen te treffen. Lees hiervoor het warmtepomp topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
perspectivebass schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:04:
Misschien gaat dit nog iets doen omtrent het warmtenet;

https://www.nu.nl/economi...rieven-aan-te-pakken.html

ACM het rendement van warmteleveranciers aan banden leggen. Of het voldoende is?
Ik verwacht hier niks van. De ACM staat zonder met de ogen te knipperen toe dat de gestegen belasting op gas verdisconteerd mag worden in de prijs van stadsverwarming en dat uitbaters van warmtenetten daardoor schandalig hoge prijzen mogen vragen. Met zulke vrienden heb je als consument geen vijand meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
B-Bandit schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:33:
[...]

GU10 ziet op de aansluiting, dus het klopt wel :P

Maar heel fijn dat deze vraag naar boven kwam, want wij hebben straks 6 inbouwspots en daar wil ik geen uitstekende delen bij hebben.

Overigens hebben wij voor 6 spotjes inclusief aansluiten op dimmer 2200 euro mogen aftikken bij de aannemer 8)7 . Bedenk me nu dat ik die dimmer kan laten vervallen...zal voor de prijs wel niks schelen.
Hier ook dat soort belachelijke prijzen. 255 euro voor een spotbox plus 195 voor iedere volgende spotbox op dezelfde schakelaar. Inclusief LED lampje werd dat 319, respectievelijk 250 euro.

Wij hebben twee spotboxen in de badkamer, maar een van de andere kopers heeft er 42 in zijn huis zitten :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Ascension schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:10:
[...]

En de afschrijving van een warmtepomp? Weet niet wat de levensduur van zo'n apparaat is maar kan me goed voorstellen dat die bij 15 jaar al redelijk op z'n eind is.
Dat zou kunnen.
Ga er even vanuit dat een WP 10k kost. Dat is met de huidige rentes zo'n 30 euro per maand. 360 euro per jaar. Onderhoudscontractje erbij en je tikt 500 euro aan. Dan is het nog steeds goedkoper, al ligt het omslagpunt wel verder.

Wat me vooral tegenstaat van de stadswarmte is dat je je verbindt aan een monopolist. Ik heb daar weinig vertrouwen in en ook de overheid is slechts 'betrouwbaar' gedurende een kabinetsperiode (als ze dat al halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
NNCi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:39:
Voor nieuwbouw is stadswarmte zeker niet het meest effectieve middel, maar wel het makkelijkst om aan te sluiten voor nutsbedrijven en gemeenten. In feite subsidiëren de kopers van nieuwbouwwoningen de warmtenetten van de slecht geïsoleerde, veelal sociale woningbouw.
De aansluiting op een warmtenet zit al in de koop/aanneemsom. Voor het verbruik ben je als koper vrij om andere voorzieningen te treffen. Koppelverkoop is namelijk verboden. Voor ons worden geen afsluitingskosten in rekening gebracht.

Hopelijk tref je een aannemer die met je mee wilt werken om de juiste voorzieningen te treffen. Lees hiervoor het warmtepomp topic
Aannemer zal het wel willen, voor de juiste prijs. En dan zal het niet meer aantrekkelijk zijn. Is het crisistijd, kun je daarover spreken. Maar nu? Voor ons tien anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
NNCi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:39:
In feite subsidiëren de kopers van nieuwbouwwoningen de warmtenetten van de slecht geïsoleerde, veelal sociale woningbouw.
Wat een smerig statement.
De mensen in sociale huurwoningen betalen hetzelfde absurde GJ-tarief, hetzelfde vastrecht, etc. Het standverlies van zo'n warmtenet is redelijk constant. Met een nieuwbouwwoning heb je een relatief laag verbruik, dus relatief veel netverlies.

De bewoners van sociale woningbouw subsidiëren via hun relatief lagere netverlies per woning dus kopers van de nieuwe koopwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:19:
[...]

De mensen in sociale huurwoningen betalen hetzelfde absurde GJ-tarief, hetzelfde vastrecht, etc. Het standverlies van zo'n warmtenet is redelijk constant. Met een nieuwbouwwoning heb je een relatief laag verbruik, dus relatief veel netverlies.

De bewoners van sociale woningbouw subsidiëren via hun relatief lagere netverlies per woning dus kopers van de nieuwe koopwoningen.
Wat bedoel je met netverlies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]

Het vergeten (en verzinnen) van allerlei posten is juist wat de ACM ( :P ) doet;

1) Ze hebben fictief verzonnen dat je met stadswarmte minder inpandig leidingverlies hebt voor warm tapwater. Slaat gans nergens op.
2) Standverlies van 'comfortstand' wordt niet meegerekend.
3) De CV ketel waarmee vergeleken wordt is 2-3x zo duur als de meest verkochte CV ketel. (iets van 1900 vs 800 euro ofzo)
4) De CV ketel waarmee wordt vergeleken gaat in de berekening veel korter mee dan in de werkelijkheid.
5) In de berekening wordt er vanuit gegaan dat mensen niet de goedkoopste aanbieder voor gas opzoeken
6) Combikorting elektra / gas wordt weggelaten
7) Onderhoudskosten voor CV ketel worden overdreven.
EDIT; laat ik er nog eentje bijzetten;
8 ) Installatie van een douche WTW om te besparen werkt niet omdat je dan onder de tapdrempel komt van je afleverset.

Het principe waar ze over opgeven is "Niet Meer Dan Anders" (NMDA). In de praktijk is dat gewoon "Nooit Minder Dan Anders".

Ik heb het hier al vaker voorgerekend; bij een nihiel-verbruik ben je goedkoper uit met een elektrisch (resistief) kacheltje, met een groter verbruik met gas of warmtepomp. Er is geen enkel scenario waarin je niet meer betaald met stadsverwarming.

Dat wil alsnog niet zeggen dat de stadswarmtenetten woekerwinsten maken. Het is gewoon een systeem met gigantisch verlies. Het is niet ongewoon dat 30% verloren gaat in het net. Bij netten die gevoed worden door een centrale gasketel is de opwekking ook nog eens heel ongunstig omdat de retourtemperatuur gewoon hoog is en er dus weinig condensatie is. Het graven en aanleggen van die leidingen is ook nog eens peperduur. De partijen actief in stadsverwarming willen verder ook erg weinig inzagen geven in hun cijfers. Zo wil de AVR in Duiven best vertellen hoeveel warmte ze leveren aan het net, maar wil Nuon / Vattenfall niet vertellen hoeveel ze kunnen factureren... Want tja... dan kunnen mensen een 1-2'tje doen en dan is bekend hoeveel er aan stoepverwarming verloren gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jopie035 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:38:
[...]

Wat bedoel je met netverlies?
Scenario 1; wijk met individuele HR ketels en 0/nihiel verbruik. Hoeveel gaat er verloren in het gasnet? Juist; gans niks. Er lekt geen gas, er is geen flow; pompen hoeven niks te doen.

Scenario 2; wijk met huizen aan stadsverwarming die ook SWW van het stadswarmtenet betrekken. Warm tapwater moet 55 graden zijn aan de keukenkraan, dus al die netten zijn (minstens) 70 graden aan de warme kant. Maar de centrale staat 3 kilometer verderop. Dus 3 kilometer buizen in de grond met water van 70 graden... eenmaal raden wat dat met de temperatuur doet. Juist... dus ook al is het verbruik 0/nihiel omdat het niet echt koud is en iedereen op z'n werk is ipv onder douche staat; dat net verliest gewoon warmte. Omdat die 55 graden tapwater ten alle tijden gehaald moet worden moet dat hele net continue doorgespoeld worden. Dus niet alleen ben je een lading warmte "kwijt", je bent ook nog eens een berg elektra kwijt om dat water rond te pompen.

Gas, elektra, water; allemaal hebben nu een nulverlies in het net bij nulverbruik. Stadsverwarming heeft echter continue verlies, ongeacht verbruik.
borft schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk wat betreft de afschrijving van een CV, aan de andere kant, als ik kijk wat ik per jaar betaal aan huur van de warmte installatie, wat niet meer is dan een warmtewisselaar met een electrische klep (aan/uit), dan val ik van mijn stoel.

Mijn huidige woning is een hoekhuis met stadsverwarming, vrij goed geisoleerd (20 jaar oud). Wij verbruiken ongeveer 24GJ/jaar, wat flink onder het landelijk gemiddelde is. Desondanks zijn we tegen de 1200 euri/jaar kwijt aan warmte. Dat vind ik erg stevig, zeker als je bedenkt dat bijna de helft daarvan vaste kosten is.
Die warmtewisselaar wordt alleen gebruikt voor SWW.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-02-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Dank voor de uitleg, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-09 13:25
@kabeltjekabel het zal niet de eerste keer zijn dat de berekening van overheidsinstanties om bepaalde subsidies en duurzaamheidsmaatregelen te verantwoorden kant nog wal raken. Zo gaat de sde+ regeling uit van een 'benodigd' 12-15% irr op het eigen vermogen voor grote zonne pv installaties (in het onrendabele top model); gooi daar nog eens een hefboom met bancair krediet tegenaan en tel uit je winst...
Stadswarmte klinkt een beetje hetzelfde..
We moeten een instelling als 'SubsidieWatch' hebben hier in NL om dit soort dingen te belichten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
Kleine update van de tuin/oprit.

Van de week begonnen met afgraven van de gehele tuin en afvoeren van de oude grond.
In verband met nog een aantal extra mantelbuizen en grondkabels moest ik zelf nog aan de gang om deze door de fundering naar binnen te krijgen. Kostte behoorlijk wat moeite en speciaal materiaal maar het is uiteindelijk gelukt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hopelijk volgende week of de week erop de oprit daadwerkelijk bestraten. Voor de rest van de tuin hebben we nu afspraken staan bij ten minste 1 hovenier.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 22-02-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kabeltjekabel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:05:
[...]

Hoeveel GJ / jaar krijg je nog voor die 480 euro? Met stadsverwarming kun je al aan iets van 450 euro / jaar zitten met een nulverbruik..
De opbouw van mijn voorschot bij ennatuurlijk is alsvolgt

Levering Warmte: €28,22
Vaste kosten warmte:€2.32
Meetkosten: €2.24
Afleverset warmte en warm kraanwater: €10,60

Totaal €43,38
De prijs van een Gj is €23,99

Al met al valt het mij erg mee, en heb ik een stuk minder sjagerijn over de stadsverwarming als in eerste instantie het geval was.

Ik denk wel dat ik woonkamer met een lucht/lucht warmtepomp ga verwarmen /koelen, het is lekker om de stadsverwarming als back-up te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 22-02-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@kabeltjekabel
Voordat we teveel offtopic gaan, wilde ik het onzinnige en tegengestrijde beleid van de overheid aanstippen.

Nieuwbouwwoningen zijn goed geïsoleerd of hadden beter geïsoleerd kunnen zijn als er geen fictieve aftrek op het EPC zou zijn voor een aansluiting op het warmtenet.

Voor nieuwbouw zou toepassing van een W/W warmtepompinstallatie of anders L/W warmtepomp veel duurzamer zijn. Qua investering niet zo gek veel verschil met warmtenet. Echter, nieuwbouwwoningen worden nog massaal aangesloten op een warmtenet terwijl er betere alternatieven zijn.

Op stadsniveau zou een warmtenet een uitkomst kunnen zijn voor eigenaren van slecht geïsoleerde (sociale) woningen. Die hoeven nu geen € 20.000 meer te betalen om hun woning te verduurzamen naar energielabel C of B. Bovendien hebben de eigenaren of corporaties vaak dat geld niet op de plank liggen.

De kosten van een warmtenet kunnen verdeeld worden over een grotere groep woningen waardoor de kosten in theorie lager zouden zijn.

De praktijk zit anders. Vandaar het argument dat huiseigenaren van energiezuinige nieuwbouwwoning financieel bijdragen aan de aanlegkosten van het warmtenet waar met name andere bewoners het meest profijt van hebben.

Tot slot, als gevolg van de privatisering van de energiesector en met nutsbedrijven die zich blijkbaar mogen gedragen als monopolisten is de huidige situatie van ondoorzichtige en hoge kosten een logische of anders gezegd verklaarbare uitkomst. Ik verwacht op korte termijn geen grote verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:30
Eypo schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Ik weet niet helemaal waar die CO2 sensors allemaal geplaatst gaan worden, maar in de woonkamer komt er sowieso 1. Ik las op een andere website dat ze die sensoren ook in je slaapkamer plaatsen, maar ik vraag me af hoe dat dan werkt, want daar zit op dit moment geen mechanische ventilatie :?
Even ter info voor anderen: De sensor wordt inderdaad in de slaapkamer geplaatst. Mocht de CO2 te hoog worden, dan gaat de mechanische ventialtie aan en wordt de lucht in de badkamer afgezogen. Het is dan de bedoeling dat er lucht vanuit de slaapkamer door de spleet van de deur (2x) naar de badkamer gaat...
Zelf eerlijk gezegd niet zo heel veel vertrouwen in dit systeem. Klinkt leuk op papier, maar of het werkt in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Eypo er is geen inblaas in de slaapkamers? Dat lijkt mij verplicht namelijk. Anders moet je ten alle tijden je deuren gesloten houden anders kan er niet genoeg trek gecreëerd worden en zal het dus inderdaad niet afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:30
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met inblaas. Bedoel je dauerlufts? Ja, die zitten in de slaapkamer. Verder zit er weinig om luchtstromen in de slaapkamer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eypo schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:45:
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met inblaas. Bedoel je dauerlufts? Ja, die zitten in de slaapkamer. Verder zit er weinig om luchtstromen in de slaapkamer te hebben.
Heb je ook inblaas roosters in elke slaapkamer waardoor verse lucht de kamer in word geblazen?
Als je alleen een afzuiging hebt in je badkamer is dat volgens mij niet toegestaan tenzij je ventilatieroosters in ramen hebt zitten of in je gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
revolution-nl schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:22:
[...]

De opbouw van mijn voorschot bij ennatuurlijk is alsvolgt

Levering Warmte: €28,22
Vaste kosten warmte:€2.32
Meetkosten: €2.24
Afleverset warmte en warm kraanwater: €10,60
En dat is volgens de tarieven van dit jaar? Dan zijn de in rekening gebrachte meetkosten illegaal hoog. Dat is maximaal €26,63 per jaar ofwel €2,22 per maand. Idem kosten afleverset tenzij >CW4

Heb je niet een typfoutje er in zitten...? Bijvoorbeeld vaste kosten 22 ipv 2 euro per maand..?
Totaal €43,38
De prijs van een Gj is €23,99
Wow magisch. Ennatuurlijk die minder dan het wettelijk maximum vraagt.
Al met al valt het mij erg mee, en heb ik een stuk minder sjagerijn over de stadsverwarming als in eerste instantie het geval was.

Ik denk wel dat ik woonkamer met een lucht/lucht warmtepomp ga verwarmen /koelen, het is lekker om de stadsverwarming als back-up te hebben.
Voor wat stadsverwarming kost is het een hele dure backup..
NNCi schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:46:
@kabeltjekabel
Voordat we teveel offtopic gaan, wilde ik het onzinnige en tegengestrijde beleid van de overheid aanstippen.

Nieuwbouwwoningen zijn goed geïsoleerd of hadden beter geïsoleerd kunnen zijn als er geen fictieve aftrek op het EPC zou zijn voor een aansluiting op het warmtenet.
In de praktijk komt het neer op missende zonnepanelen. De minimumisolatiewaarden voor vloer/gevel/dak /ramen zijn gelijk.
Voor nieuwbouw zou toepassing van een W/W warmtepompinstallatie of anders L/W warmtepomp veel duurzamer zijn. Qua investering niet zo gek veel verschil met warmtenet. Echter, nieuwbouwwoningen worden nog massaal aangesloten op een warmtenet terwijl er betere alternatieven zijn.
Inderdaad.
Op stadsniveau zou een warmtenet een uitkomst kunnen zijn voor eigenaren van slecht geïsoleerde (sociale) woningen. Die hoeven nu geen € 20.000 meer te betalen om hun woning te verduurzamen naar energielabel C of B. Bovendien hebben de eigenaren of corporaties vaak dat geld niet op de plank liggen.
Dat is onzin. Die bewoners hebben er niks aan nog meer te betalen voor de verwarming.
De kosten van een warmtenet kunnen verdeeld worden over een grotere groep woningen waardoor de kosten in theorie lager zouden zijn.
In een bestaande wijk een warmtenet aanleggen is 100% geschift. Wat je daar veelal voor nodig hebt is een gratis bron, en dan nog kan het vaak niet uit. Zodra de huizen alsnog van fatsoenlijke isolatie voorzien worden is dat warmtenet in 1 klap onrendabel.
De praktijk zit anders. Vandaar het argument dat huiseigenaren van energiezuinige nieuwbouwwoning financieel bijdragen aan de aanlegkosten van het warmtenet waar met name andere bewoners het meest profijt van hebben.
Dat is dus gewoon pertinent niet waar. Per nieuwbouwhuis is er relatief meer netverlies, wat dus via het vastrecht betaald wordt.
Tot slot, als gevolg van de privatisering van de energiesector en met nutsbedrijven die zich blijkbaar mogen gedragen als monopolisten is de huidige situatie van ondoorzichtige en hoge kosten een logische of anders gezegd verklaarbare uitkomst. Ik verwacht op korte termijn geen grote verandering.
Stadsverwarming staat of valt met de collaboratie van gemeenteambtenaren (en ~raad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:24:
[...]

En dat is volgens de tarieven van dit jaar? Dan zijn de in rekening gebrachte meetkosten illegaal hoog. Dat is maximaal €26,63 per jaar ofwel €2,22 per maand. Idem kosten afleverset tenzij >CW4

Heb je niet een typfoutje er in zitten...? Bijvoorbeeld vaste kosten 22 ipv 2 euro per maand..?
Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4M9FihX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZdqenJu.jpg
[...]

Wow magisch. Ennatuurlijk die minder dan het wettelijk maximum vraagt.

[...]
Ik was ook verbaast.
Voor wat stadsverwarming kost is het een hele dure backup..
Dat vindt ik eerlijk gezegd wel meevallen, de stadsverwarming dient dan als back-up en SWW, het scheelt ruimte, onderhoud en afschrijving van een (WTW) boiler, en dat voor een tarief €15 euro per maand (ex warmte), lijkt mij een prima deal :)

Ik krijg de business case voor het afsluiten van de stadsverwarming en de plaatsing van een warmtepomp met een verbruik van +/- 10 Gj (helaas) niet rond.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 22-02-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik weet niet of dit helemaal hier thuis hoort maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier al over nagedacht hebben.

Ik krijg volgend jaar een nieuwbouw huis (2 onder 1 kap, 3 verdiepingen en een tuin)

Met alle digitalisatie moet ik gewoon ik heel het huis goede WiFi hebben.

Ik kwam dus tot een multiroom wifi netwerk.
Ik dacht aan
1 punt tusssen keuken en woonkamer in een kast( en kan hier de tuin mee dekken)
1 punt op de overloop eerste verdieping
1 punt op zolder (wordt een werkhoekje gemaakt)

En deze allen bedraad aansluit vanuit de router in de meterkast (ik moet dus rekening houding met lose leidingen).

Daarnaast wil bij de tv een switch neerzetten aangesloten op de router en alle tv spullen bedraad aansluiten (tv, Sonos, ziggo) .

Mis ik dan iets ? En zal ik dan overal voldoende bereik hebben

[ Voor 3% gewijzigd door wd200 op 23-02-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:47
Binnen zal het zo wel loslopen, weet niet hoe groot de tuin is. Maar dat kan wel eens tegenvallen. Zou er voor zorgen dat je ook electra buiten hebt voor een eventuele uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@wd200 is inderdaad vele malen langs gekomen hier :).
Op elke verdieping rekening houden met een accesspoint heeft sterk de aanbeveling. In de tuin heb ik mantelbuizen gelegd om straks ook een accesspoint buiten op te kunnen hangen want bereik (zeker op 5Ghz) is zo weg.

Zorg voor een loze leiding waar jij (in de toekomst) verwacht een vaste verbinding nodig te hebben.
Nu relatief goedkoop, later vaak niet meer te doen zonder grof hak- en breekwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
wd200 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:03:
Ik weet niet of dit helemaal hier thuis hoort maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier al over nagedacht hebben.

Ik krijg volgend jaar een nieuwbouw huis (2 onder 1 kap, 3 verdiepingen en een tuin)

Met alle digitalisatie moet ik gewoon ik heel het huis goede WiFi hebben.

Ik kwam dus tot een multiroom wifi netwerk.
Ik dacht aan
1 punt tusssen keuken en woonkamer in een kast( en kan hier de tuin mee dekken)
1 punt op de overloop eerste verdieping
1 punt op zolder (wordt een werkhoekje gemaakt)

En deze allen bedraad aansluit vanuit de router in de meterkast (ik moet dus rekening houding met lose leidingen).

Daarnaast wil bij de tv een switch neerzetten aangesloten op de router en alle tv spullen bedraad aansluiten (tv, Sonos, ziggo) .

Mis ik dan iets ? En zal ik dan overal voldoende bereik hebben
Ik zou er ook een in de keuken zetten, dan kan je je frikandelbroodje ernaast leggen. Met al die straling is hij zo warm.

dit is niet serieus mensen :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Pagina: 1 ... 58 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2