Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.739 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In mijn nieuwe appartement komt een schuifpui tussen woonkamer en balkon, maar zoals op deze foto's te zien is, gaat dat niet helemaal naadloos over van de dekvloer naar de pui.
Het is nog niet opgeleverd, maar ik ga er vanuit dat het niet verder dan dit wordt afgewerkt door de bouwer. 't Hoogte verschil is trouwens heel beperkt zo op het oog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VoDecBMkoa97PRwbphCKH8Si/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1zLeztJDXOq9YXZss2ynf2LE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A5HgBz3JeqdPYtcmNqPpYuTC/thumb.jpg

Ik neem voor het gemak maar aan dat het niet echt een heel goed idee is om daar de vloerafwerking (gietvloer of verlijmd pvc) door te laten lopen.

Een gietvloerleverancier had al de tip om dat stuk "met een houten afwerking te overlagen", ipv de vloer door te leggen.
't Liefst zou ik er ook nog iets van een kabelgoot/doorgang in hebben om audiokabels van de ene kant van de woonkamer naar de andere te krijgen, met een houten overlaging zou dat in theorie natuurlijk prima erbij kunnen. Dus dat zou dan een extra voordeel zijn van de vloer niet doortrekken.

Iemand nog tips?

Mijn jargon bij woningen is helaas nog wat beperkt, is er een specifieke naam voor het stuk waar dat hout bovenop zou komen en/of voor die houten laag zelf?
(de termen 'dorpel' of 'drempel' leveren niet heel bruikbare zoekresultaten icm schuifpui :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 08:55
wd200 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:03:
Ik weet niet of dit helemaal hier thuis hoort maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier al over nagedacht hebben.

Ik krijg volgend jaar een nieuwbouw huis (2 onder 1 kap, 3 verdiepingen en een tuin)

Met alle digitalisatie moet ik gewoon ik heel het huis goede WiFi hebben.

Ik kwam dus tot een multiroom wifi netwerk.
Ik dacht aan
1 punt tusssen keuken en woonkamer in een kast( en kan hier de tuin mee dekken)
1 punt op de overloop eerste verdieping
1 punt op zolder (wordt een werkhoekje gemaakt)

En deze allen bedraad aansluit vanuit de router in de meterkast (ik moet dus rekening houding met lose leidingen).

Daarnaast wil bij de tv een switch neerzetten aangesloten op de router en alle tv spullen bedraad aansluiten (tv, Sonos, ziggo) .

Mis ik dan iets ? En zal ik dan overal voldoende bereik hebben
zou buiten een aparte AP doen; mijn binnen Unify netwerk komt niet door de gevel en/of hr glas heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Len020 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:00:
[...]

zou buiten een aparte AP doen; mijn binnen Unify netwerk komt niet door de gevel en/of hr glas heen.
Thnx voor de tip.

Zou er een in de garage dekkend zijn ?
Garage grenst aan de tuin en die zal vast minder geïsoleerd zijn dan het huis..

Ik ben (nog) geen tuinhuis van plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
wd200 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Thnx voor de tip.

Zou er een in de garage dekkend zijn ?
Garage grenst aan de tuin en die zal vast minder geïsoleerd zijn dan het huis..

Ik ben (nog) geen tuinhuis van plan
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-outdoor/ is wellicht een optie; gaatje door de gevel en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:04
Len020 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:36:
[...]

https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-outdoor/ is wellicht een optie; gaatje door de gevel en klaar.
De outdoor is legacy, je kunt beter voor mesh variant gaan (pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack))

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 16:04
Len020 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Apart, ik heb mijn UniFi nanoHD centraal op de begane grond hangen en als ik zelfs achter m'n schutting ga staan heb ik nog verbinding met mijn netwerk (iPhone X).
Ik woon in een nul-op-de-meter woning met dus extra dikke isolatie en triple beglazing. De afstand van het AP tot aan de achtergevel is bij mij 7,5 meter en mijn tuin is 11 meter diep.

Ik had bij de bouw voor de zekerheid een loze leiding naar de achterzijde van de garage laten leggen, zodat ik daar nog een AP kon ophangen, maar dat bleek dus niet nodig te zijn.

@wd200 Ik zou die loze leiding in de garage wel aan laten leggen, maar er is best kans dat het niet nodig is dus.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:00
@Repsect is de nanohd op elke verdieping de beste optie uit de unifi serie? Heb je dan niet altijd een lelijke blauwe led ring aan je plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
nel!s schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:40:
@Repsect is de nanohd op elke verdieping de beste optie uit de unifi serie? Heb je dan niet altijd een lelijke blauwe led ring aan je plafond?
Die kun je softwarematig uitzetten :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 16:04
Dat ligt aan je budget, in principe is de Lite versie ook goed genoeg voor thuis. Ik heb voor de nanoHD gekozen, omdat ie wat kleiner is.

De led ring heb ik aan staan, maar die kan je uit zetten. Ik vind het 's nachts wel handig als nachtlampje :+ .

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

ACM schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:59:
In mijn nieuwe appartement komt een schuifpui tussen woonkamer en balkon, maar zoals op deze foto's te zien is, gaat dat niet helemaal naadloos over van de dekvloer naar de pui.
bij ons was de overgang wat minder breed, maar is de gietvloer er gewoon overheen gegaan. Was geen probleem volgens de legger. Weet alleen niet of het hetzelfde materiaal was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Ik ben zelf meer gecharmeerd van de In Wall (HD). Die monteer je over een wcd, aangezien een utp aansluiting in het plafond geen meerwerk optie was bij ons project :+ Ik gebruik liever geen kabelgootjes over het plafond als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:00
Anoniem: 289532 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Ik ben zelf meer gecharmeerd van de In Wall (HD). Die monteer je over een wcd, aangezien een utp aansluiting in het plafond geen meerwerk optie was bij ons project :+ Ik gebruik liever geen kabelgootjes over het plafond als het niet nodig is.
Dank. Ik las wel ergens dat de muur versie minder goed bereik heeft dan de plafond versie.. dus dat is nog een overweging in deze. Ik ga nog even verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
ACM schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:59:
Het is nog niet opgeleverd, maar ik ga er vanuit dat het niet verder dan dit wordt afgewerkt door de bouwer. 't Hoogte verschil is trouwens heel beperkt zo op het oog.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik neem voor het gemak maar aan dat het niet echt een heel goed idee is om daar de vloerafwerking (gietvloer of verlijmd pvc) door te laten lopen.

Een gietvloerleverancier had al de tip om dat stuk "met een houten afwerking te overlagen", ipv de vloer door te leggen.
't Liefst zou ik er ook nog iets van een kabelgoot/doorgang in hebben om audiokabels van de ene kant van de woonkamer naar de andere te krijgen, met een houten overlaging zou dat in theorie natuurlijk prima erbij kunnen. Dus dat zou dan een extra voordeel zijn van de vloer niet doortrekken.

Iemand nog tips?

Mijn jargon bij woningen is helaas nog wat beperkt, is er een specifieke naam voor het stuk waar dat hout bovenop zou komen en/of voor die houten laag zelf?
(de termen 'dorpel' of 'drempel' leveren niet heel bruikbare zoekresultaten icm schuifpui :/)
Ik zou het gewoon melden aan de bouwer en vragen of zij het oplossen.
De wanden zien er niet verkeerd uit. We krijgen behangklare afwerking en mogen hopen dat onze wanden een beetje vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

NNCi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:55:
Ik zou het gewoon melden aan de bouwer en vragen of zij het oplossen.
Maar de vraag is natuurlijk wel in hoeverre zij dit als een gebrek zien dat opgelost zou moeten worden.

't Is gezien de constructie van het gebouw in ieder geval wel logisch dat de vloer van het balkon en huis zelf niet 1 geheel vormt; het balkon is prefab en zit aan de constructie vast terwijl de vloer in het huis 'zwevend' is.
De wanden zien er niet verkeerd uit. We krijgen behangklare afwerking en mogen hopen dat onze wanden een beetje vergelijkbaar zijn.
Klopt. Het is mij dan ook "beter dan behangklaar" verkocht. Hoewel ze in de technische omschrijving wel de nodige voorbehouden er bij hebben:
De wanden worden door het aanbrengen van 1 of 2 lagen geheel glad wit afgewerkt.
Bij het sausen dient u er rekening mee te houden dat er nog naderhand geëgaliseerd en geschuurd dient te worden.
Dat spreekt elkaar stiekem natuurlijk wel wat tegen; want het is ofwel geheel glad ofwel heeft het nog egalisatie nodig... maar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10
Ik heb inmiddels een paar offertes gevraagd voor een sectionaal garagedeur, ik schrik toch wel van de prijzen. Voor een Hormann elektrische deur betaal je tussen de 2400 en 2900 euro. Ik heb inmiddels van de kopersbegeleider begrepen dat ze een Novoferm bieden voor die 1750 euro. Verdere specs nog niet bekend. Is Novoferm een beetje vergelijkbaar met Hormann?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kan ook aansluiten in dit topic want ik ga nieuwbouw kopen. Een hoekwoning waarvan de bouw over een maand of 5 zal starten.

Reden nieuwbouw: De krankzinnige prijzen voor bestaande bouw. Voor amper meer geld heb je iets nieuws, helemaal naar eigen smaak, en met alle comfort van nu :)

Voor de met vaste trap bereikbare zolderverdieping is een peperdure optie voor een dakkapel. Standaard is de bovenste etage niet voorzien van een raam. Ik heb gevraagd naar een Velux-raam. Dat kan: een raam van 1,14m x 1,18m kost EUR 1700. Wat vinden jullie van die prijs? Volgens mij behoorlijk prijzig.

Het nieuwbouw-gebeuren doet mij aan Ryanair denken: Je moet overal voor bijbetalen. Zelfs het tegelpad naar de voordeur dat ruim 1200 euro moet kosten. Een bescheiden oprit voor de auto (zonder garage of carport) kost een kleine 2000 euro. Is het in dit geval niet slimmer om zelf een stratenmaker in te huren? Ik heb de indruk dat ik voor ruim 3000 euro meer kan krijgen dan alleen een tuinpad en oprit.

Ik verbaas mij nogal om het feit dat er volgens koopovereenkomst geen verrekening van verschillen tussen kavelgrootte in contract en werkelijke grootte plaatsvindt. Na Googlen bleek dit vrij normaal te zijn, maar uit jurisprudentie blijkt dat je bij een rechter vaak gelijk krijgt als de afwijking groter is dan 5%. Ik vind het nogal wat. Nu is de voortuin vrij ruim, en zijn er geen parkeerplaatsen voor de woningen. Dat kunnen ze zo aanpassen, zodat je een stuk grond mist en tegen auto's aankijkt. Weet niet of ik dit soort details in het contract op kan opnemen. Belangstelling genoeg. Inmiddels is alles verkocht of onder optie.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 25-02-2020 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:57
SvMp schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 01:07:

Voor de met vaste trap bereikbare zolderverdieping is een peperdure optie voor een dakkapel. Standaard is de bovenste etage niet voorzien van een raam. Ik heb gevraagd naar een Velux-raam. Dat kan: een raam van 1,14m x 1,18m kost EUR 1700. Wat vinden jullie van die prijs? Volgens mij behoorlijk prijzig.
Is niet heel goedkoop maar nog wel binnen de marges van marktconform, het ligt ook een beetje aan de specs: is het hout/kunststof/met of zonder electra....

Het nieuwbouw-gebeuren doet mij aan Ryanair denken: Je moet overal voor bijbetalen. Zelfs het tegelpad naar de voordeur dat ruim 1200 euro moet kosten. Een bescheiden oprit voor de auto (zonder garage of carport) kost een kleine 2000 euro. Is het in dit geval niet slimmer om zelf een stratenmaker in te huren? Ik heb de indruk dat ik voor ruim 3000 euro meer kan krijgen dan alleen een tuinpad en oprit.
Das wel bijzonder, volgens mij is het algemeen geaccepteerd dat je met droge voeten je huis in gaat (ik weet eigenlijk niet wat bouwbesluit daar over zegt) Maar ik zou ik dit geval lekker laten vervallen, dan hoef je ze ook niet af te voeren tegen de tijd dat je echt gaat bestraten.

Ik verbaas mij nogal om het feit dat er volgens koopovereenkomst geen verrekening van verschillen tussen kavelgrootte in contract en werkelijke grootte plaatsvindt. Na Googlen bleek dit vrij normaal te zijn, maar uit jurisprudentie blijkt dat je bij een rechter vaak gelijk krijgt als de afwijking groter is dan 5%. Ik vind het nogal wat. Nu is de voortuin vrij ruim, en zijn er geen parkeerplaatsen voor de woningen. Dat kunnen ze zo aanpassen, zodat je een stuk grond mist en tegen auto's aankijkt. Weet niet of ik dit soort details in het contract op kan opnemen. Belangstelling genoeg. Inmiddels is alles verkocht of onder optie.
Ja dit is gebruikelijk, maar komt niet heel vaak voor in de praktijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Modbreak:Mag ik een ieder er vriendelijk op wijzen dat dit nog wel enigszins over projectmatige woningbouw moet gaan? De voors- en tegens van stadswarmte, WiFi-netwerken, etc hebben allemaal eigen topics, danwel forumdelen hier op GoT. Ik snap dat het lekker makkelijk vragen is in een groot, druk topic, maar zoek eerst zelf even op of het niet al eens geposts is (ja, vaak wel). Open desnoods een eigen topic in het relevante forumdeel. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat die verrekening er niet is was mij idd ook opgevallen in de contracten. Kreeg daar als antwoord op dat kavels eigenlijk altijd groter uitvallen later omdat ze voorzichting inmeten. Toen ik voorstelde om een clausule op te nemen waarbij wij we de meer/minder grond verekenen in de kosten voor de kavel wilden ze daar absoluut niet aan. Dat was voor mij toen eigenlijk een reden om er vanuit te gaan dat de kavel kleiner uit zou vallen dan verkocht.
Uiteindelijk is hij 3 m2 groter gebleken dan verkocht. Ik blij dat die clausule er niet in gekomen is dus (met een grondprijs van 800 euro/m2. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat de werkelijkheid en het papier af kunnen wijken. Vooraf wordt de boel wel ingemeten en wordt braaf via CAD alles ingetekend. Dan komt de werkelijke meting en aangezien het nog steeds mensenwerk is, kan er een afwijking ontstaan. 10 cm verkeerd op een totaaldiepte van 30 meter is al 3 m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

mister_S schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:55:
Ik heb inmiddels een paar offertes gevraagd voor een sectionaal garagedeur, ik schrik toch wel van de prijzen. Voor een Hormann elektrische deur betaal je tussen de 2400 en 2900 euro. Ik heb inmiddels van de kopersbegeleider begrepen dat ze een Novoferm bieden voor die 1750 euro. Verdere specs nog niet bekend. Is Novoferm een beetje vergelijkbaar met Hormann?
Ik had een offerte voor een Hormann sectionaaldeur standaard wit electrisch 240x240 voor 1573 euro incl. plaatsen en 1 handzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Ik weet niet of dit helemaal hier thuis hoort maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier al over nagedacht hebben.

Ik krijg volgend jaar een nieuwbouw huis (2 onder 1 kap, 3 verdiepingen en een tuin)

Ik dacht aan

En deze allen bedraad aansluit vanuit de router in de meterkast (ik moet dus rekening houding met lose leidingen).

Daarnaast wil bij de tv een switch neerzetten aangesloten op de router en alle tv spullen bedraad aansluiten (tv, Sonos, ziggo) .

In onze nieuwbouwwoning had ik gehoopt af te kunnen met het Netgear ORBI systeem. Base in de meterkast en een AP op de eerste verdieping. Bleek toch niet voldoende.
Heb nu de base nog steeds in de meterkast staan maar in de woonkamer een extra AP geplaatst.
In ons geval is er sprake van een houten 2e verdiepingsvloer, dus met het AP op de eerste verdiepingsvloer kom ik ook op zolder aan prima snelheden. In de tuin is het nog wel een beetje behelpen.

Wel een van de punten die ik bij een eventuele volgende nieuwbouwwoning anders zou aanpakken in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Ik kan ook aansluiten in dit topic want ik ga nieuwbouw kopen. Een hoekwoning waarvan de bouw over een maand of 5 zal starten.

Reden nieuwbouw: De krankzinnige prijzen voor bestaande bouw. Voor amper meer geld heb je iets nieuws, helemaal naar eigen smaak, en met alle comfort van nu :)

1700 euro voor een dakraam :) Met gouden randen dan neem ik aan?
Prijsverschil zit natuurlijk tussen hout of kunststof versie maar google maar eens op een velux dakraam.
Een beetje timmerman inhuren die plaatsen die met 2 vingers in de neus.

En tja alles wat je achteraf ook kan doen bespaart je veel geld. De reden ook dat wij alleen het meerwerk gekozen hebben wat we na oplevering niet zelf gemakkelijk konden doen ( loze leidingen en mantelbuizen, uitbouw ).

Maar vergeet niet dat nieuwbouw ook extra kost ivm dat je alle maanden dubbele lasten hebt. Dat hakt er ook in zeker als er ook nog flinke vertraging komt. ( wij tussen tekenen en oplevering 1 jaar en 7 maanden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Ik dacht aan

Wij hebben glasvezel van Trined. Daarbij krijg je een Fritzbox modem. Heb op de 1e etage een Fritzbox repeater gehangen en het hele huis is voorzien van goede mesh wifi. Overal goed bereik tot zelfs achter in de tuin. Geen idee wat de snelheid is maar voor te netflixen op ipad etc meer dan genoeg. Tv, xbox, pc etc zijn allemaal bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoi allemaal,

Na een tijdje meegelezen te hebben nu mijn eerste post om te kijken of andere ervaring er mee hebben. Wij hebben een vrijstaande eengezinswoning gekocht in een klein project van 6 woningen. Nu word de garage, die aan het huis vast zit (met deur in de keuken) onverwarmd opgeleverd. Heeft wel dezelfde isolatie waarde als de woning, behalve dak, ma dat kan van binnen uit nagesoleerd worden. Ons huis heeft nog een oude verguning en word gebouwd met cv en vloerverwarming. De garage willen wij in de toekomst mogelijk gaan gebruiken als kantoor/speelkamer. Hoe zouden we deze het beste kunnen verwarmen. Opties elektrische radiotoren, vloerverwarming door laten leggen, airo op lucht warmte pomp. Hebben over 2 weken gesprek met de aannemer en wil graag alle voor en nadelen weten van airco verwarming, want dan hoeft het minst met de aannemer gereld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gewoon a/c gebruiken. Koel in de zomer, warm in de winter. Heb het thuis ook voor een uitbreiding op de garage gedaan (van bergvliering naar volwaardige kamer).

@T.E Wil je 1) je berichten samenvoegen en 2) even acht slaan op: Señor Sjon in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
T.E schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Ik had een offerte voor een Hormann sectionaaldeur standaard wit electrisch 240x240 voor 1573 euro incl. plaatsen en 1 handzender.
Mag ik vragen welk bedrijf dit was? Bij moet de deur wel gespoten worden in een specifieke kleur en ik moet 2 zenders hebben, dus het zal hoger uitvallen.

Op internet vind je vrijwel geen ervaringen met garagedeuren, behalve dat Hormann goed is. Novoferm blijkt ook een Duitse maker, maar verder geen directe ervaringen hiermee. Even afwachten wat voor deur die Novoferm precies wordt, jammer dat je steeds moet doorvragen om directe antwoorden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:42
mister_S schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:40:
[...]

Mag ik vragen welk bedrijf dit was? Bij moet de deur wel gespoten worden in een specifieke kleur en ik moet 2 zenders hebben, dus het zal hoger uitvallen.

Op internet vind je vrijwel geen ervaringen met garagedeuren, behalve dat Hormann goed is. Novoferm blijkt ook een Duitse maker, maar verder geen directe ervaringen hiermee. Even afwachten wat voor deur die Novoferm precies wordt, jammer dat je steeds moet doorvragen om directe antwoorden te krijgen.
Vrijwel alle deurfabrikanten leveren kwalitatief dezelfde garagedeur.
Novoferm, Condoor, Hörmann, Teckentrup en Crawford zijn kwalitatief vergelijkbaar.
Zou me er dus niet zo gek druk om maken welk merk deur erin komt.

Het verschil in prijs zit hem hoofdzakelijk in de kleur en het type paneel wat gebruikt wordt.
Voor particulieren zijn er namelijk nogal wat verschillende types daarin in.
Kijk maar eens op: https://www.condoor.com/residential
Condoor levert overigens een naamloze deur, verkopen alleen via een dealernetwerk.

De deur die @mister_S aangeboden heeft gekregen is een standaard maat in een standaard kleur. Die Hörmann zo uit voorraad kan leveren.
Deuren op maat, worden gemaakt op bestelling en zijn daarom ook duurder.

[ Voor 28% gewijzigd door loonatick78 op 25-02-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
loonatick78 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Vrijwel alle deurfabrikanten leveren kwalitatief dezelfde garagedeur.
Novoferm, Condoor, Hörmann, Teckentrup en Crawford zijn kwalitatief vergelijkbaar.
Zou me er dus niet zo gek druk om maken welk merk deur erin komt.

Het verschil in prijs zit hem hoofdzakelijk in de kleur en het type paneel wat gebruikt wordt.
Voor particulieren zijn er namelijk nogal wat verschillende types daarin in.
Kijk maar eens op: https://www.condoor.com/residential
Condoor levert overigens een naamloze deur, verkopen alleen via een dealernetwerk.
Let voornamelijk op de lengte van de panelen, een deur van 302cm of 305cm zit nagenoeg geen verschil in ga je van 299cm naar 303cm schrikt je je rot wat dat extra kost doordat je in een andere paneelmaat komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:51
Hanzul schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:28:
Hoi allemaal,

Na een tijdje meegelezen te hebben nu mijn eerste post om te kijken of andere ervaring er mee hebben. Wij hebben een vrijstaande eengezinswoning gekocht in een klein project van 6 woningen. Nu word de garage, die aan het huis vast zit (met deur in de keuken) onverwarmd opgeleverd. Heeft wel dezelfde isolatie waarde als de woning, behalve dak, ma dat kan van binnen uit nagesoleerd worden. Ons huis heeft nog een oude verguning en word gebouwd met cv en vloerverwarming. De garage willen wij in de toekomst mogelijk gaan gebruiken als kantoor/speelkamer. Hoe zouden we deze het beste kunnen verwarmen. Opties elektrische radiotoren, vloerverwarming door laten leggen, airo op lucht warmte pomp. Hebben over 2 weken gesprek met de aannemer en wil graag alle voor en nadelen weten van airco verwarming, want dan hoeft het minst met de aannemer gereld te worden.
Zou voor vloerverwarming gaan, zeker bij een speelkamer. Is ook het makkelijkst als je tzt over wilt stappen op een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi allemaal,

Kun je niet beter een uitbouw doen? Dan heb je alles netjes. Verwarming is niet het enige verschil tussen garage en woonruimte. En ook een garage is duur. Zonde als je daar nog van alles aan moet doen, en daarom denk ik: doe het meteen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40
@Hanzul informeer even wat de meerprijs is van het dak qua isolatie mee laten nemen met de woning. In mijn geval liep ook de bijkeuken en uitbouw nog door en was het meenemen van de garage daardoor echt peanuts. Dan moet je denken aan €300,- ofzo. Bijkomend voordeel is dat je geen hoogte verliest binnen!
Vloerverwarming desnoods laten voorbereiden dmv loze slangen zou ook nog een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Dank voor alle opmerkingen!! Voorkeur van ons heeft nu relatief lage kosten, ma wel goed voor de toekomst. Daarom optie van airco in combinatie van warmte pomp bedacht. Huis is nu meer dan groot genoeg voor ons tweeën. Nadeel van uitbouw vind ik dat het nog een afgesloten ruimte is. Hebben een un woning van 10.8 bij 5,60. Kunnen nog max 3.30 uitbouwen, voor 30k. Wat ook max is boven begroting. We kunnen dan de 3.30 dan ook niet meer gebruiken als overkaping wat we nu willen zouden willen. Willen daarlangs achter in de tuin nog een tweede overkapping van doglashouttuin, met tuinhuis voor fietsen etc.ziin geen klussers dus hoef eigelijk ook geen garege om te beunen. Wanneer mensen ervaring hebben met airco voor een ruimte horen wij graag. Al hoop ik van de eene kant dat vloerverwarming in de gargage als meerprijs meevalt.

Voor ons project zie:
https://www.funda.nl/nieu...woningen-hanendijk-budel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 08:55
Vloerverwarming kun je waarschijnlijk het beste nu meteen mee laten leggen, maar prijs is inderdaad even koffiedik kijken. Er lijken soms erg grote verschillen tussen aannemers te zitten in de prijzen die ze rekenen.

Mbt de uitbouw zou ik goed overwegen hoe of wat, en of jullie de ruimte echt niet gaan gebruiken. Jullie perceel is groot genoeg om ook na de uitbouw nog een overkapping te maken. En de ruimte binnen gebruik je dagelijks.

Wij zitten hier bijna 'vast' aan de uitbouw(en). Zo ongeveer iedereen in de wijk doet het, dus niet alleen heb je dan het minst goed verkoopbare huis, maar het zijn ook nog eens de goedkoopste vierkante meters om aan je huis toe te voegen. Bijna 19m² voor 30k, in jullie geval. Dat is nog geen 1.600 euro per m². De verkoopprijs ligt substantieel hoger. Dus als je het nu kan missen, is de kans groot dat je daar (drie)dubbel rendement uit haalt bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09

Achteraf zelf (laten) doen is waarschijnlijk duurder. En dan liggen er zonnepanelen in de weg.
Dat Ryanair gevoel zul je blijven houden. En let er goed op want schattingen kunnen tegenvallen. Reken voor een oprit rustig op 80 tot 100 euro per m2 (inclusief funderingsmateriaal, afvoer grond en bestrating) als je dit achteraf door een stratenmaker laat doen. Als je al een stratenmaker kunt vinden. Wij hebben zo'n 150 m2 bestrating/betegeling van de oprit en terras. Van de 20 hoveniers waar we een mail naar hebben gestuurd hebben er maar 5 of 6 de moeite genomen te reageren. Drie zijn er langs gekomen en maar 1 heeft een nette offerte opgesteld.

Erfafscheiding hetzelfde verhaal. Het metselen van een halfsteens muur tussen ons en de achterburen rekende de aannemer 800 euro per strekkende meter voor. Voor 15 meter muur is dat een vrij dure erfafscheiding. De metselaar dacht dat hij het wel voor de helft kon, maar toen hij eenmaal aan het rekenen sloeg kwam hij toch ook op 700 euro per meter uit. Beton, bakstenen en specie zijn momenteel schreeuwend duur en vakmensen schaars, dus ook duur.

Een metselaar kost, particulier ingehuurd, snel een euro per steen. En hij legt er 1000 op een dag, reken maar uit wat zijn uurtarief is.
Die 5% zal zelden gehaald worden, maar wellicht kun je je kavel even gaan opmeten. Hebben wij ook gedaan en de maten van de situatietekening klopten exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 15:38

Fakro dakraam van 114x118 koste hier €1425.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
Hoi allemaal,

Wij hebben een afgedopte verwarming leiding laten leggen naar de garage. Zodat we later makkelijk een radiator op kunnen hangen. Was iets van 250 euro.

Daarbij hebben we het dak meteen mee laten isoleren met rc 6.5. Zelfde als het woonhuis. Was iets van 1100 euro.

Hierdoor goed voorbereid op toekomst. De muren isoleren we zeg na aangezien die weinig m2 hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Blihi schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Achteraf zelf (laten) doen is waarschijnlijk duurder. En dan liggen er zonnepanelen in de weg.
Wat ik dus echt enorm lelijk vind zijn daken waarbij de panelen om het dakraam gelegd zijn op allerlei mogelijke manieren en vormen. In geval van nieuwbouw zou het dus zo proberen te regelen dat het dakraam netjes uitgelijnd ligt t.o.v. de panelen. Of nog beter: het dakraam naar de schaduwkant verplaatsen.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Nu online
@Hanzul en @The Fatal wij krijgen dus ook vloerverwarming in de garage, want het wordt mijn kantoor.. € 480,-. Er zitten zoveel verschillen tussen aannemers. Mijn huidige huis, vloerverwarming zolder was iets van 3.5k extra. In ons nieuwe huis 580..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:10
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:37:
Plaatst Regge door heel Nederland vloeren of alleen lokaal? Zie de naam regelmatig voorbij komen namelijk.
Heb je hier wellicht al antwoord op gekregen? Ik vraag me dit ook af, lijkt een prima leverancier/zetter te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 12:58
Mesque schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:57:
[...]

Heb je hier wellicht al antwoord op gekregen? Ik vraag me dit ook af, lijkt een prima leverancier/zetter te zijn.
Zij beschikken over een chat op hun site, daar zeggen ze het volgende "We kunnen door het hele land tegels leggen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@loonatick78 dank je, daar heb ik wat aan. Novoferm lijkt ook best goed te zijn. Ik heb inmiddels bij de kopersbegeleider gemeld dat ik toch echt wat specifieke info wil hierover, maar ze gaan blijkbaar pas midden maart om de tafel zitten met leveranciers. April gaan ze starten met bouw, dan moeten ook alle opties doorgegeven worden. Als ze echt moeilijk blijven doen over details laat ik het gewoon achteraf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Shadow_Agent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Wat ik dus echt enorm lelijk vind zijn daken waarbij de panelen om het dakraam gelegd zijn op allerlei mogelijke manieren en vormen. In geval van nieuwbouw zou het dus zo proberen te regelen dat het dakraam netjes uitgelijnd ligt t.o.v. de panelen. Of nog beter: het dakraam naar de schaduwkant verplaatsen.
Tja, bij ons project kwam het erop neer dat als je meer panelen wilde laten leggen vanuit het project, het dakraam kwam te vervallen ;w Dat is bij onze buren dus gebeurd, ik vind het niet echt een goede oplossing. Wij hebben het achteraf laten doen, ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen dak vol puzzelstukjes wilde maar netjes uitgelijnd en daar hebben ze zich goed aan gehouden. Om het dakraam heen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 22:29
Reeds te horen gekregen dat wij zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject! Ik kan het haast niet geloven en denk nogsteeds dat dit allemaal straks niet doorgaat om iets lulligs..

Deze week moeten we de ruwbouwopties doorgeven, en dat is nog een hele keuze. Zeker omdat de hypotheek niet veel meerwerk toelaat. In eerste instantie dachten we er over na om de woning te kopen met niet al te veel opties. Simpelweg omdat het geld kost en mijn vriendin dit jaar nog studeert, en je niet 100% zeker weet of ze het ook binnen dit jaar haalt.

Maar na lang nadenken twijfelen we toch over een paar dingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XLC7hoU.png

De uitbouw: We hebben de optie voor een uitbouw van 1,2 meter (€13000), 1,8 meter (€15500) en 2,4 meter (€18500). Op de optietekening is de uitbouw van 1,8 meter te zien. Het verschil met de woning zonder uitbouw is enorm. Daarnaast is ons ook verteld dat het later realiseren van een uitbouw knap lastig wordt: We hebben vloerverwarming en de uitbouw zal moeten worden onderheid.
De ruimte die je in de woonkamer krijgt is enorm en ook wel belangrijk als je er nog minimaal 10 jaar wilt gaan wonen. Wij denken dus dat het een verstandige keuze is om toch een uitbouw te nemen, en dan waarschijnlijk die van 1,8 meter. Die van 1,2 meter is al een hele investering, dus dan kan €2500 er ook nog wel van af.

Maar daarmee wordt de woning wel 10,5 meter diep en ik ben bang dat als je bijvoorbeeld voor die van 2,4 meter diep gaat, de woning wel heel erg donker gaat worden.
De woning ligt aan de tuinzijde op het zuidoosten en aan de keukenzijde op het noordwesten. Door die oriëntatie ben ik best wel bang dat de woning bij een diepe uitbouw erg donker kan worden. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Daarnaast willen we nog een schuifpui meenemen a €2250,. een trapkast €800 en een dakraam op zolder vergroten voor €450.

Daarnaast dachten we nog om voor €1650 een extra dakraam te nemen op zolder. Maar nu vraag ik me af hoe makkelijk dat bij een woning achteraf te plaatsen is. De woning heeft een RC waarde op het dak van 7,0, dat pakket zou dus wel dik zijn..

Na alle opties en rekening houdend met een ikea keuken van ongeveer 10.000 euro inclusief plaatsing, zouden we als alles tegenzit nog 9000 aan eigen geld over houden wanneer de oplevering van de woning is. Dat is best mager, maar mogelijk wel werkbaar voor in ieder geval de afwerking in de eerste tijd?

Kortom vroeg ik me een paar dingen af:
  • Hoe is jullie ervaring met de meerwaarde die een uitbouw biedt vs hoe donker het wordt?
  • In hoeverre denken jullie dat een extra dakraam als optie meenemen verstandig is?
  • Is het budget wat we over zouden houden na de oplevering niet erg krap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:36
Flipswix schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:23:
Daarnaast dachten we nog om voor €1650 een extra dakraam te nemen op zolder. Maar nu vraag ik me af hoe makkelijk dat bij een woning achteraf te plaatsen is.
Achteraf een dakraam plaatsen kan iedere bekwame timmerman wel en heeft weinig impact.
Achteraf extra leidingen / aansluitpunten voorzien is véél lastiger en veel ingrijpender. Dus daar moet je nu al naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:24
Reeds te horen gekregen dat wij zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject! Ik kan het haast niet geloven en denk nogsteeds dat dit allemaal straks niet doorgaat om iets lulligs..

Deze week moeten we de ruwbouwopties doorgeven, en dat is nog een hele keuze. Zeker omdat de hypotheek niet veel meerwerk toelaat. In eerste instantie dachten we er over na om de woning te kopen met niet al te veel opties. Simpelweg omdat het geld kost en mijn vriendin dit jaar nog studeert, en je niet 100% zeker weet of ze het ook binnen dit jaar haalt.

[Afbeelding]

De uitbouw: We hebben de optie voor een uitbouw van 1,2 meter (€13000), 1,8 meter (€15500) en 2,4 meter (€18500). Op de optietekening is de uitbouw van 1,8 meter te zien. Het verschil met de woning zonder uitbouw is enorm. Daarnaast is ons ook verteld dat het later realiseren van een uitbouw knap lastig wordt: We hebben vloerverwarming en de uitbouw zal moeten worden onderheid.
De ruimte die je in de woonkamer krijgt is enorm en ook wel belangrijk als je er nog minimaal 10 jaar wilt gaan wonen. Wij denken dus dat het een verstandige keuze is om toch een uitbouw te nemen, en dan waarschijnlijk die van 1,8 meter. Die van 1,2 meter is al een hele investering, dus dan kan €2500 er ook nog wel van af.

Maar daarmee wordt de woning wel 10,5 meter diep en ik ben bang dat als je bijvoorbeeld voor die van 2,4 meter diep gaat, de woning wel heel erg donker gaat worden.
De woning ligt aan de tuinzijde op het zuidoosten en aan de keukenzijde op het noordwesten. Door die oriëntatie ben ik best wel bang dat de woning bij een diepe uitbouw erg donker kan worden. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Daarnaast willen we nog een schuifpui meenemen a €2250,. een trapkast €800 en een dakraam op zolder vergroten voor €450.

Daarnaast dachten we nog om voor €1650 een extra dakraam te nemen op zolder. Maar nu vraag ik me af hoe makkelijk dat bij een woning achteraf te plaatsen is. De woning heeft een RC waarde op het dak van 7,0, dat pakket zou dus wel dik zijn..

Na alle opties en rekening houdend met een ikea keuken van ongeveer 10.000 euro inclusief plaatsing, zouden we als alles tegenzit nog 9000 aan eigen geld over houden wanneer de oplevering van de woning is. Dat is best mager, maar mogelijk wel werkbaar voor in ieder geval de afwerking in de eerste tijd?

• Hoe is jullie ervaring met de meerwaarde die een uitbouw biedt vs hoe donker het wordt?
  • In hoeverre denken jullie dat een extra dakraam als optie meenemen verstandig is?
Ik denk dat je budget wel mager is ja. De eerste winst: trapkast kun je heel eenvoudig later ook nog doen, dus die zou ik laten vallen.

Maar wat dacht je van vloeren (minimaal 20 euro /m2 voor het goedkoopste laminaat met ondervloer ). En muren, die worden meestal ook niet gebruiksklaar opgeleverd. De goedkoopste optie is spuitwerk (zo’n hele ruwe structuurverf) en kost denk ik minimaal 5 euro /m2. En het nadeel bij allebei is dat het al gauw over heel veel m2 gaat. En dan heb je nog lampen, gordijnen, paadjes maar je deuren, meubels, ik zou even dit hele topic goed doorlezen en een volledige begroting maken als ik jou was. Voor mijn gevoel onderschat je het nu een beetje, en dat zou wel zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Ik had 20k begroot voor tuin, schutting, bestrating, gordijnen, verlichting, etc. Dat was veel te weinig, terwijl we alles basic hebben gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
Wow! Ik had berekend dat ik ongeveer 4000 voor de vloer kwijt zou zijn (pvc, 30 per m2 voor 110 m2, 2000 voor het verfwerk en dat de schutting ongeveer 2000 was. Het leidingwerk en extra contactpunten, plus verplaatsen hadden we al wel meegenomen. De 9000 die we over hadden was puur voor de vloeren en muren en een schutting in de tuin. Met de meubels kunnen we nog wel even vooruit.. Dat het krap was wist ik wel, maar 20k voor al het basic aanlegwerk? pfoe, dan moet ik wel even achter mijn oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Flipswix een algemene regel is dat je toch wel met 20-25% van je koopsom kan rekenen voor meerwerk en wat aankleding en dan doe je echt niet extreem gek.

Op een koopsom van 350k dus 75k aan meerwerk en aankleding.

4k elektra
15k uitbouw
10k tuin
8k vloeren
8k wanden
8k meubels
5k dakramen/dakkapel
5k vloerverwarming/zoneregeling
8k badkamer

Etc. Neem het topic even door, er zijn genoeg lijstjes van mensen als voorbeeld met budgetten :).

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 26-02-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:10
Wij gaan nu voor een nieuwbouwwoning waar al dat meerwerk via het project niet mogelijk is, ons eigen meerwerk is daardoor beperkt tot vloeren/muren/keuken. Terras zit er standaard in, evenals badkamer/toiletten/vloerverwarming/zonnepanelen/afwerking plafonds.

Hoog over (want koopovereenkomst tekenen we vrijdag pas) begroting op 135m2 is nu:
- 15-20k keuken
- 10k vloeren
- 5-7k muren

Daarnaast hebben we op dit moment praktisch geen meubels (altijd gemeubileerd gehuurd en een tijdje voor werk in het buitenland gewoond). Voor de essentials verwacht ik dat we met 20k wel veilig zitten, maar zou zomaar kunnen dat ik dit nog flink onderschat. In dat geval gaat het sprokkelen worden over een langere periode :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mesque op 26-02-2020 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:15:
@Flipswix een algemene regel is dat je toch wel met 20-25% van je koopsom kan rekenen voor meerwerk en wat aankleding en dan doe je echt niet extreem gek.

4k elektra
15k uitbouw
10k tuin
8k vloeren
8k wanden
8k meubels
5k dakramen/dakkapel
8k badkamer

Etc. Neem het topic even door, er zijn genoeg lijstjes van mensen als voorbeeld met budgetten :).
Je kan ook overdrijven. Voor 350k heb je in de randstad tegenwoordig een kleine tussenwoning met postzegeltuin. Als je de standaard badkamer en keuken neemt, hoef je alleen de muren te behangen en een laminaatje te leggen. Gras in de tuin met wat stoeptegels om naar het achtérpad te kunnen en een schutting. Ben je voor 10k wel klaar. Alles meer is voor het upgraden van kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Z___Z schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:34:
[...]

Je kan ook overdrijven. Voor 350k heb je in de randstad tegenwoordig een kleine tussenwoning met postzegeltuin. Als je de standaard badkamer en keuken neemt, hoef je alleen de muren te behangen en een laminaatje te leggen. Gras in de tuin met wat stoeptegels om naar het achtérpad te kunnen en een schutting. Ben je voor 10k wel klaar. Alles meer is voor het upgraden van kwaliteit.
Voor 350k koop je in de randstad helemaal niets denk ik :) op wellicht een klein appartementje inderdaad. Het is ook geen gouden regel maar ik zou er gemakshalve wel mee gaan rekenen voor jezelf. Dan kan het alleen nog maar meevallen mocht je toch voor de standaard badkamer gaan etc.
In de randstad is een uitbouw bijvoorbeeld ook makkelijk 30-50% duurder dan daarbuiten dus verkijk je daar ook niet op.
Deze vraag is in ieder geval al veel vaker voorbij gekomen en er zijn letterlijk tientallen lijstjes te vinden (waaronder die van mij) of het representatief is voor jezelf kan je denk ik wel inschatten en dan zoek je toch gewoon iets wat beter past?

Mijn idee is als je voor nieuwbouw gaat, doe het dan goed en bezuinig niet op comfort of zaken waar je later spijt van krijgt omdat er nu geen budget is. Mijn advies is dan om goedkoper te kopen en die wensen dan mogelijk wel mee te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 21:50
GeeMoney schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:15:

4k elektra
15k uitbouw
10k tuin
8k vloeren
8k wanden
8k meubels
5k dakramen/dakkapel
8k badkamer

Je kunt het allemaal zo gek maken als je wilt. Ik denk dat ik uitkom rond de 10% en dan doe ik toch echt niet veel concessies. Maar goed, heb ook wat gekocht wat in de basis al goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@Flipswix Kijk ook even in het eerste deel van dit onderwerp. Ik zag dat daar wel meer mensen zijn die het wat goedkoper hebben aangepakt. Tuurlijk is het leuk als je veel kunt laten doen maar je kunt denk ik veel besparen als je zelf muren, vloeren etc doet. Voor 10k heb je ook buiten Ikea om een keuken met Siemens apparatuur. Een uitbouw is altijd een goede investering en met die 1,8m is de woonkamer toch bijna 7m? Lijkt me al heel behoorlijk. Hangt ook van je tuin af hoeveel ruimte daar over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
Dank voor jullie reacties! Woning wordt al opgeleverd met standaard badkamer en toilet. Veel is al in de koopsom verwerkt (vloerverwarming, afwerking plafonds etc) En idd, de tuin die laten we even zitten. We hopen wat meer over te houden, maar de basis moet goed zijn.

@Anoniem: 192265 Met de uitbouw is de woonkamer ongeveer 5,1 meter diep. Maten staan wat raar er in.

Totaal aan meerwerk en de keuken zitten we op zo'n 40k. Daarvan kunnen we gelukkig nog wel 15k meefinancieren.

Het wordt krap, zeker vanwege de dubbele lasten. Maar beats huren.. Ik ga het topic, met 234 pagina's een keer met ern kop koffie doorscannen. Misschien een idee om een soort startpost te maken met een aantal gebruikelijke dingen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:51

[Afbeelding]

Uitbouw sowieso doen, 1,8m lijkt me een mooie maat. Weet je zeker dat je een schuifpui wilt? Ik vind dat altijd van die ondingen om te openen. Trapkast kan je evt zelf doen als een beetje handig bent. Kant en klaar opdekdeurtje met kozijn, deurhendel, wat vuren regelwerk, een paar gisplaatjes en je houdt 500 euro in je zak :P 10k voor een Ikea keuken lijkt me ook een beetje ruim, zeker voor een rechte keuken (met losse kastenwand?).

Vergeet de buitenkranen + loze leidingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
HKP32 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Uitbouw sowieso doen, 1,8m lijkt me een mooie maat. Weet je zeker dat je een schuifpui wilt? Ik vind dat altijd van die ondingen om te openen. Trapkast kan je evt zelf doen als een beetje handig bent. Kant en klaar opdekdeurtje met kozijn, deurhendel, wat vuren regelwerk, een paar gisplaatjes en je houdt 500 euro in je zak :P 10k voor een Ikea keuken lijkt me ook een beetje ruim, zeker voor een rechte keuken (met losse kastenwand?).

Ook bij de Ikea kun je prima 10K stukslaan op een keuken hoor. Kwestie van genoeg hoge kasten er in, twee ovens, grote inductieplaat, duurste aanrechtblad, verlichting onder alle bovenkastjes. 101 schotjes, besteklades, ophangenhaken, de dikste dure fronten én montage. Dan is dat nog niet zo moeilijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:58
HKP32 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Plattegrond komt mij erg bekend voor, lijkt erg veel op ons nieuwbouwproject op wat kleine afwijkingen na. Ons project wordt ook uitgevoerd door Era dus kennelijk houdt Era graag vast aan eenzelfde indeling :P. Welk project hebben jullie?

Wij hebben ook gekozen voor de uitbouw van 1,8 meter (was bij ons de enige optie), maar wij moesten er 18K voor neerleggen :O Lijkt me voor jullie dus helemaal een goede deal. Afhankelijk van je woonplaats, aanbod in de buurt en hoeveel tuin je overhoudt, zou ik minimaal de 1,80 meter pakken en misschien zelfs wel de 2,40. Dat verdien je altijd weer terug bij verkoop. Een uitbouw van 2 meter kost je later al gauw 30K dus nu echt veel voordeliger. Plus....je hebt het in één keer goed en dat bespaart je ook weer de rompslomp van een verbouwing later. En afgezien van de financiële meerwaarde zijn de extra meters gewoon wel erg fijn. Bij ons was de diepte standaard ook ongeveer 8,50 meter. Maakt de woonkamer toch behoorlijk klein als je bedenkt wat er allemaal nog in moet qua meubelen etc.

Wij hebben ook gekozen voor de schuifpui ipv enkele deur met twee glaspanelen. Voornamelijk omdat je dan twee stukken glas hebt van 1,5 meter breed. Vinden wij persoonlijk mooier ogen. Daarbij zet je een schuifpui eenvoudig op een kiertje en bespaar je ruimte omdat er niks naar buiten klapt. Onze randstad tuin is dan ook niet erg diep dus is deze optie extra praktisch. Daarbij was de schuifpui ook nog eens 1000 euro voordeliger dan openslaande deuren, dus dat maakte de keuze nog weer wat makkelijker.

Verder inderdaad wat al is gezegd: op strategische plaatsen een loze leiding plaatsen en de vergroting van het dakraam nu vast meepakken, maar het extra raam kan altijd later nog.

Wij hadden ook zo'n gekke situatie. Op de eerste etage konden we 3 slaapkamers maken van de standaard 2. De prijs hiervoor was 2100 euro incl verplaatsen van alle muren, extra ventilatiepunt, lichtpunt, schakelaar en extra deur. Dit gedaan. Op de tweede verdieping zou een extra slaapkamer bijna 4000 moeten kosten terwijl de ruimte daar veel makkelijker te realiseren is. Deze ruimte houden we voor nu sowieso liever open, dus alleen vast een extra deur en schakelaar met lichtpunt laten plaatsen. Kosten hiervoor kwamen nog niet eens op 500 euro uit. Enige wat we nu nog hoeven te doen is een recht muurtje te plaatsen wanneer we maar willen en dat kan vast wel voor onder de 3000 euro. Zijn we nog goedkoper uit ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 09:10
Heel interessant om te lezen hoe de ervaringen met nieuwbouw bij iedereen zijn. En wat een verschil in opties en prijzen...

Ik heb ook een vraag, hoe zijn jullie omgegaan met renovlies en de keuken?
Vermoedelijk gaan wij voor een keuken vanuit het nieuwbouw project, die plaatsen ze dan voordat we de sleutel krijgen. Alleen wij vragen ons af of dit wel handig is, want moeten we niet eerst renovlies op de muren doen voordat ze de keuken er tegen aan plaatsen?
Of is het gebruikelijk om om de keuken(kasten) heen het renovlies aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
koendt schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:35:
Heel interessant om te lezen hoe de ervaringen met nieuwbouw bij iedereen zijn. En wat een verschil in opties en prijzen...

Ik heb ook een vraag, hoe zijn jullie omgegaan met renovlies en de keuken?
Vermoedelijk gaan wij voor een keuken vanuit het nieuwbouw project, die plaatsen ze dan voordat we de sleutel krijgen. Alleen wij vragen ons af of dit wel handig is, want moeten we niet eerst renovlies op de muren doen voordat ze de keuken er tegen aan plaatsen?
Of is het gebruikelijk om om de keuken(kasten) heen het renovlies aan te brengen?
Wij konden kiezen of we de keuken voor oplevering of na oplevering wouden laten plaatsen en bewust gekozen voor na oplevering. Niet alleen voor de muren, maar ook de tegelvloer. Stel je wil toch nog eens een kookeiland of een iets andere vorm keuken hoef je niet nieuwe tegels te leggen. En verder wat je zegt, veel makkelijker om niet om hoekjes etc heen te hoeven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
@Albestaz Ons project is de Kade in Veenendaal, door Koopmans. Niet helemaal randstad, snap de prijsverschillen wel!

• Albestaz
Flipswix schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:51:
@Albestaz Ons project is de Kade in Veenendaal, door Koopmans. Niet helemaal randstad, snap de prijsverschillen wel!
Kennelijk vallen Era en Koopmans beide onder moederconcern TBI, vandaar dat ik het logo herkende haha. Mooi project hoor en Veenendaal is een mooie locatie. Utrecht op niet al te grote afstand en dichtbij de Veluwe. Gefeliciteerd met de woning en succes met de beslissingen!

Anoniem: 289532

Mesque schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:57:
[...]

Ja, dat doen ze. Kreeg een uitgebreide mail terug met alvast een voorbeeld en waar je qua kosten aan moet denken.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:40

EiT

....

De uitbouw: We hebben de optie voor een uitbouw van 1,2 meter (€13000), 1,8 meter (€15500) en 2,4 meter (€18500).

.....

.....
1,2m -> 6,19m2 -> €2099/m2
1,8m -> 9,29m2 -> €1669/m2
2,4m -> 12,38m2 -> €1494/m2

Lengte van ons huis is 14m met tuin op noorden. Er is nog genoeg zonlicht.

Vergeet ook niet dat je bij meer m2 uitbouw ook meer schilderwerk en vloer hebt.
Zelf zou ik voor 2,4m gaan en trapkast of dakraam voor nu achterwege laten. Dat kan altijd nog. Extra m2’s krijgen zal een stuk lastiger worden.

Anyway, je budget is wel heel erg krap.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Deze week hebben we de vooroplevering gehad van onze woning, op zich redelijk netjes maar 2 punten werden m.i. redelijk makkelijk weggewuifd. We krijgen tijdens de daadwerkelijke oplevering nog een moment met een bouwkundige, maar wellicht kunnen jullie al een mening geven:

- Onderstaande afwerking van de vloer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UES3Za1.jpg

- Alle (kiep) ramen hebben een slot, behalve de 2 ramen in de dakkapel (meerwerk), dit zou volgens het bouwbesluit niet nodig zijn?

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:19
9k voor vloer en muren kan prima.
Zoals eerder gezegd, trapkast en dakraam kun je later doen. Ga ook eens informeren mbt de uitbouw wat de buren doen. Als die allemaal 2.4 nemen, kan het handiger zijn om ook die 2.4 te nemen.
Wij hebben in eerste instantie voor de 1e verdieping en zolder zeil neergelegd. 1e verdieping wat betere kwaliteit, zolder was van Kwantum voor 10 euro/m inclusief leggen... Ik zou als ik met strak budget te maken heb, het meeste geld in de begane grond steken. Bezuinig niet op de vloer die je daar wil hebben, want die ligt er het langst en kijk je het meest naar. 1e verdieping gewoon simpel behang op de muur. Kost je niet veel als je het zelf doet.
Voor minder dan 2000 zou je 1e verdieping en zolder kunnen doen, houd je 7k over voor vloer en muren beneden. Kom je best een eind mee!

Voor de keuken, kijk ook eens bij Superkeukens, die hebben ook leuke dingen staan voor betaalbare prijzen.

Life is what happens while you're busy making other plans

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 18:29
GeeMoney schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:18:
[...]

Leuk om te horen van de vloer. Ik kan je verklappen dat ook de nazorg dikke prima is.
Ik heb na het invoegen en schoonmaken van de vloer 4 tegels laten verwijderen en opnieuw laten leggen, deze staken uit aan 1 zijde. Geen enkel probleem en de tegelzetter kwam en beaamde dat de afwijking te groot was en heeft het weer helemaal netjes vervangen.

Die rot bouwvak ook :) zorgt zo weer voor 4 weken later opleveren.
Ik meen te herinneren dat de vorige fases daar wel werden opgeleverd zonder dat het straatwerk 100% was?

Hij is na het schoonmaken echt nog mooier geworden dan toen je kwam kijken:

[Afbeelding: vloer-keuken]

@NileZ_ ze passen denk ik ook je bron aan, inclusief het grotere vat denk ik dat de prijs wel hoog is maar niet onredelijk. Je hebt nu na oplevering ook geen gezeur en werkzaamheden meer, ook wel wat waard.
Mooi hoor, moet zeggen dat het erg lijkt op hoe wij onze woning gaan inrichten. Ook vrijstaand en met erker en keuken op vergelijkbare positie. Hoe bevalt de deur? Is dat zo een Skantrae slimline deur? Kon je die zonder meer vervangen of had je standaard geen deur laten opleveren?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• GeeMoney
B-Bandit schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Mooi hoor, moet zeggen dat het erg lijkt op hoe wij onze woning gaan inrichten. Ook vrijstaand en met erker en keuken op vergelijkbare positie. Hoe bevalt de deur? Is dat zo een Skantrae slimline deur? Kon je die zonder meer vervangen of had je standaard geen deur laten opleveren?
Dank je. Het is een Skygate deur en ik heb vanuit de bouw geen deur/kozijn laten plaatsen en na oplevering de stukadoor de opening pas laten maken.
Deur bevalt goed, ding is goed zwaar (echt staal en dikke profielen en 7mm glas) maar daar voel je met open doen helemaal niets van. Ook heeft hij een soort soft-close en kan hij aan beide zijden vast open staan door hem door een kantelpunt heen te zwaaien als het ware.

• Jheroun
  • Niet online
shoombak schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:04:
Deze week hebben we de vooroplevering gehad van onze woning, op zich redelijk netjes maar 2 punten werden m.i. redelijk makkelijk weggewuifd. We krijgen tijdens de daadwerkelijke oplevering nog een moment met een bouwkundige, maar wellicht kunnen jullie al een mening geven:

[Afbeelding]
Na het stook protocol zaten er bij ons wel meer scheuren in. Er gaat nog een vloer overheen toch?
- Alle (kiep) ramen hebben een slot, behalve de 2 ramen in de dakkapel (meerwerk), dit zou volgens het bouwbesluit niet nodig zijn?
Die sloten zitten er volgens mij zodat kleine kinderen het raam niet open kunnen doen. Wellicht zitten die ramen in de dakkapel hoger?

• Scr33x0r
  • Nu online
Flipswix schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:51:
Ons huidige huis in Ede hebben we op destijds 196.500 aankoop som een goede 40k aan "extra" kosten gemaakt. Daarbij zat geen uitbouw, maar wel de keuken, badkamer, vloerverwarming op zolder, vloeren, wanden etc.

In ons nieuwe huis in Diever gaan we ongeveer 110k aan extra kosten maken, op een huis van 337.5k

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
shoombak schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:04:

[Afbeelding]

Ben geen expert, maar lijkt er op dat men wat laag is uitgekomen met de vloer t.o.v. de dorpel en dit later heeft aangesmeerd?

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ze zijn weer een stukje verder. Zonnepanelen liggen nu ook in/op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80XnGvq.jpg

• B-Bandit
GeeMoney schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:37:
[...]

Dank je. Het is een Skygate deur en ik heb vanuit de bouw geen deur/kozijn laten plaatsen en na oplevering de stukadoor de opening pas laten maken.
Deur bevalt goed, ding is goed zwaar (echt staal en dikke profielen en 7mm glas) maar daar voel je met open doen helemaal niets van. Ook heeft hij een soort soft-close en kan hij aan beide zijden vast open staan door hem door een kantelpunt heen te zwaaien als het ware.
Ah een echte taatsdeur. Wij zoeken een lookalike voor het reguliere kozijn. Stalen deur vinden we toch wat tricky met baby's hier rondlopen en vingers tussen spleten stoppende. Thanks voor de info in elk geval.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 21:31
Scr33x0r schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:38:
[...]

In ons nieuwe huis in Diever gaan we ongeveer 110k aan extra kosten maken, op een huis van 337.5k
Jeetje dat is 1/3 erop gewoon, heb je dan echt alles op zijn uitgebreidst gekozen?

Volg dit topic met interesse en nieuwsgierigheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Roos79 op 27-02-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 08:55

[Afbeelding]

Tof hoor, maar ik zou de zakjapanner er nog even goed naast houden. Het lijkt nu erg krap, en dan heb je ook nog niet alles wat je wil. Een paar opmerkingen rondom je keuzes zijn al gemaakt (uitbouw vergelijken buren, trapkast, dakraam, schuifpui, kwaliteit vloeren en muren, etc).
Ik wil je enkel nog meegeven je niet te verkijken op de dubbele lasten. Nieuwbouw duurt zomaar 12-18 maanden, waarin je behoorlijk wat voor je kiezen krijgt qua extra lasten. Notarisje hier, keuring daar, nog wat andere kleinigheden in het huis die allemaal honderden euro's kosten, en daarnaast dus nog anderhalf jaar dubbele lasten. Alleen die tellen waarschijnlijk al op tot meer dan 9k.
Je wil voorkomen dat het op het einde allemaal net niet lukt of je een jaar op een kalkzandstenen vloer loopt omdat je geen cent meer te makken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 23:18
B-Bandit schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ah een echte taatsdeur. Wij zoeken een lookalike voor het reguliere kozijn. Stalen deur vinden we toch wat tricky met baby's hier rondlopen en vingers tussen spleten stoppende. Thanks voor de info in elk geval.
Wij hebben voor deze (houten) lookalike gekozen: https://www.weekampdeuren.nl/nl/binnendeuren/wk6308-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:54

d0s

sssst

GeeMoney schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:37:
[...]

Erg mooi! Wat is het formaat van je plinten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
In onze woning krijgen wij een Alpha Innotec warmtepomp met reservoir van 178 liter. Helaas vanuit de aannemer vernomen dat het niet mogelijk is om een groter reservoir als meerwerk te nemen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke inhoud? Is dit voldoende voor een gezin?

Is een dergelijk reservoir na oplevering redelijk eenvoudig door een installateur uit te breiden of zou dat een hele kostbare klus gaan worden (indien dat überhaupt al mogelijk is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

DaFreakR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:39:
In onze woning krijgen wij een Alpha Innotec warmtepomp met reservoir van 178 liter. Helaas vanuit de aannemer vernomen dat het niet mogelijk is om een groter reservoir als meerwerk te nemen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke inhoud? Is dit voldoende voor een gezin?
Wij hebben een Thermia warmtepomp met ingebouwd vat van 180 liter en hebben nog nooit zonder warm water gezeten. Twee volwassenen, 3 kleine kinderen. Wel hebben we een Quooker in de keuken dus daar gebruiken we geen warm water, en een douche WTW voor de douche, dat helpt ook een stuk tijdens douche-spitsuur.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 12:58
Wij hebben een huis gekocht bij van Wanrooij en aangezien we na oplevering zelf een garage gaan bouwen ben ik van plan dezelfde uitstraling van het huis toe te passen. Ik heb gevraagd aan van Wanrooij waar de raamkozijnen vandaan komen alleen geven ze aan dat ik na oplevering een lijst krijg waar dit allemaal in staat.. Ze willen het dus nu niet zeggen. Weet iemand of van Wanrooij een standaard kozijn leverancier gebruikt en zo ja welke? Aangezien ik hier zie dat ze vaak ook de zelfde leverancier gebruiken voor binnendeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:57
xGROOVER schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:06:
Wij hebben een huis gekocht bij van Wanrooij en aangezien we na oplevering zelf een garage gaan bouwen ben ik van plan dezelfde uitstraling van het huis toe te passen. Ik heb gevraagd aan van Wanrooij waar de raamkozijnen vandaan komen alleen geven ze aan dat ik na oplevering een lijst krijg waar dit allemaal in staat.. Ze willen het dus nu niet zeggen. Weet iemand of van Wanrooij een standaard kozijn leverancier gebruikt en zo ja welke? Aangezien ik hier zie dat ze vaak ook de zelfde leverancier gebruiken voor binnendeuren.
Ik zou tijdens de bouw aan de uitvoerder vragen en anders dit verhaal uitleggen. Dikke kans dat ze prima over de brug komen.

En anders kan elke goede leverancier iets gelijkend maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Nu online
Roos79 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:47:
[...]

Jeetje dat is 1/3 erop gewoon, heb je dan echt alles op zijn uitgebreidst gekozen?

Volg dit topic met interesse en nieuwsgierigheid.
Het gaat redelijk hard:
Meerwerk van de aannemer is ongeveer 40.000 (incl uitbouw, badkamer, geisoleerde berging, etc).
Keuken is ongeveer 20.000
Wanden glasvlies is 6.500
Vloeren, hele huis 9.500
Extra zonnepanelen 10.000
Bestrating tuin 18.000
Stalen deuren 5.000

En dan nog wat klein spul, dan zit je er zo op :) Wij hebben er inderdaad voor gekozen om nu echt alles mee te nemen. Daarnaast hebben we een kavel van 470m2, dus bestrating is ook gewoon duur, want vrij grote oprit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:04
Afgelopen week bericht gehad dat de prognose van de oplevering van ons huis van het 3e/4e kwartaal naar het 3e kwartaal is bijgesteld! :)
Ze hopen onze fase voor de bouwvak nog op te gaan leveren.

Waar ik dus eerst dacht dat wij rond kerst in ons nieuwe huis zouden zitten, gaat dit nu dus de zomervakantie worden! Begint nu toch wel erg dichtbij te komen allemaal. In oktober 2018 getekend voor het huis dus het mag ook wel een beetje gaan opschieten vind ik :P

Enige nadeel, aantal maanden minder om nog even te sparen. :+

Wij hebben een bouwdepot van 80k op een hypotheek van 360k. Die 80k was/is zo uitgegeven ben ik achter gekomen, geld gaat echt ontzettend snel en hard met een nieuwbouw huis :w

[ Voor 14% gewijzigd door sjorremans op 28-02-2020 08:26 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MadEgg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:52:
[...]

Wij hebben een Thermia warmtepomp met ingebouwd vat van 180 liter en hebben nog nooit zonder warm water gezeten. Twee volwassenen, 3 kleine kinderen. Wel hebben we een Quooker in de keuken dus daar gebruiken we geen warm water, en een douche WTW voor de douche, dat helpt ook een stuk tijdens douche-spitsuur.
Dat je niet zonder warm water komt te zitten is nog nieteens het issue.
Vraag is of dit lukt zonder elektrische na verwarming.

Er zou eventueel nog een boiler naast kunnen misschien?
180 liter lijkt me idd wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:25:
[...]
Dat je niet zonder warm water komt te zitten is nog nieteens het issue.
Vraag is of dit lukt zonder elektrische na verwarming.

Er zou eventueel nog een boiler naast kunnen misschien?
180 liter lijkt me idd wat beperkt.
Er zit geen doorstroomverwarmer op. Wel schakelt hij soms kortstondig een elektrisch element in als er veel water gebruikt is. De grote vraag is of die korte spikes in extra energieverbruik wel of niet opwegen tegen het continu op temperatuur houden van meer water door een groter of extra buffervat. Een boiler ernaast neemt natuurlijk ook een bak stroom, en voor dat halfuurtje per dag dat we veel water gebruiken is dat zonde.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadEgg Je hebt geen bad denk ik?
Ik heb zelf een 200L reservoir maar ik had erg graag >250L willen hebben.
Ik heb nu 2 of 3 keer gehad dat ik uiteindelijk zonder warm water zat, voornamelijk als de kinderen in bad gaan en mijn partner en ik gaan douchen.
De overhead op die 50 tot 100L extra in je boiler lijkt mij veel kleiner dan dat ik nu al 2 of 3 keer een leeg tot vol moet blazen met het elektrische element. Plus het ongemak, dat speelt bij mij nog het meest :+ .

@d0s thanks, plinten zijn 9cm hoog en 12mm dik.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 28-02-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

@GeeMoney Jawel, een 1,90 meter bad zelfs. Nu is het natuurlijk wel zo dat als het bad gebruikt wordt er minder gedoucht wordt. Maar bad vullen na het douchen is geen probleem. Andersom heb ik nog niet geprobeerd.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MadEgg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:03:
@GeeMoney Jawel, een 1,90 meter bad zelfs. Nu is het natuurlijk wel zo dat als het bad gebruikt wordt er minder gedoucht wordt. Maar bad vullen na het douchen is geen probleem. Andersom heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb ook een 1,90m bad bij 90 en een extra zuinige grote douchekop, een 7L Quooker in de keuken maar ik woon nu 4 maanden en heb het dus nu al 2 of 3 keer gehad. Na de 3e keer heb ik wel de comfort stand aangeknald op de warmtepomp en nu gaat hij dus direct na het tappen het vat alweer bijvullen en verwarmen in tegenstelling tot de ecostand die dat alleen nachts doet, ook al is er getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb ook een 1,90m bad bij 90 en een extra zuinige grote douchekop, een 7L Quooker in de keuken maar ik woon nu 4 maanden en heb het dus nu al 2 of 3 keer gehad. Na de 3e keer heb ik wel de comfort stand aangeknald op de warmtepomp en nu gaat hij dus direct na het tappen het vat alweer bijvullen en verwarmen in tegenstelling tot de ecostand die dat alleen nachts doet, ook al is er getapt.
Aardig vergelijkbare opstelling dus. Bijzonder dat het dan bij jou niet voldoende is en hier wel. Ik ben er niet helemaal gerust op dat als de kinderen tieners worden er nog steeds voldoende warm water is maar dat zien we tegen die tijd wel weer ;) Voor nu zijn wij in ieder geval dik tevreden met 180 liter.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je zou in principe nog een (kleine) e-boiler achter je warmtepomp kunnen hangen. Deze dient dan als buffer en gebruikt alleen stroom om het water op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Scr33x0r Niet bezuinigd op dingen en de keuken zat er nog niet bij?
En een groot huis met stukje grond maakt wel verschil in grotere kosten posten.
Maar dan nog een flink bedrag al is het dan wel een droom huis waar het de bedoeling is dat je er heel wat jaren zal wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Ziet er ook erg goed uit. Heb je tijdens de bouw nog extra voorzieningen laten treffen? Deurkozijn laten vervallen of ander formaat?Zag dat er een 'smaldeurslot' moet zijn. Dat is al anders dan standaard.
Scr33x0r schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:14:
[...]

Het gaat redelijk hard:
Meerwerk van de aannemer is ongeveer 40.000 (incl uitbouw, badkamer, geisoleerde berging, etc).
Keuken is ongeveer 20.000
Wanden glasvlies is 6.500
Vloeren, hele huis 9.500
Extra zonnepanelen 10.000
Bestrating tuin 18.000
Stalen deuren 5.000

En dan nog wat klein spul, dan zit je er zo op :) Wij hebben er inderdaad voor gekozen om nu echt alles mee te nemen. Daarnaast hebben we een kavel van 470m2, dus bestrating is ook gewoon duur, want vrij grote oprit etc.
Poeh pittig. Wij hebben ook een ton aan meerwerk inmiddels (exclusief tuin), maar dat is wel op een koopsom van 850. Heb je evt ook plaatjes van je bestrating? Ben wel benieuwd hoe ver je komt met 18k. Had zelf gehoopt niet meer dan 20k voor de tuin kwijt te willen zijn. Komt neer op ongeveer €50/m2. Dat is volgens mij niet ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Nu online
@Roos79 klopt, ons huidige huis was ook nieuwbouw, daar zat een "standaard" keuken en "standaard" sanitair bij. We hebben die ook allebei geupgrade, maar verder hebben we het vrij standaard gehouden. Toch was het bij ons huidige huis (135m2) ook al best wat meerwerk:
- 15.000 bij de aannemer, dingen als vergroten badkamer, verleggen leidingen, loze leidingen, dakraam, andere indeling zolder (aanpassingen badkamer 5.000)
- 9.000 bij keuken (upgrade van standaard keuken)
- 4.500 renovlies
- 6.500 vloeren voor alle verdiepingen

Nou en dan kom je dus ook al op bijna 30.000 aan extra werk.

In ons nieuwe huis komt er echt van alles bij, van dakramen, uitbouw, garage dat kantoor wordt, bijkeuken etc. Het nieuwe huis is ook ongeveer 200m2 en dan gaat het meerwerk ook al snel, maar door de oppervlakte kosten vloeren en wanden natuurlijk ook meer, en dan doen we dat nog niet eens zo gek. Wij betalen "slechts" 45€ per m2 gemiddeld voor de vloeren, terwijl dat we beneden pvc in visgraat krijgen, boven gewoon laminaat, maar wel met mooie hoge afgekitte plinten. Daarnaast nog dingen als een carport, extra kamer op zolder en het hele dak vol met zonnepanelen.. allemaal extra's om het nu in 1 keer af te maken.

Het loopt wel gauw op, maar wij hebben de mogelijkheid en nemen het er maar van, dit soort dingen later nog weer regelen en in een halve verbouwing zitten hebben we ook geen zin in.
B-Bandit schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:01:

Poeh pittig. Wij hebben ook een ton aan meerwerk inmiddels (exclusief tuin), maar dat is wel op een koopsom van 850. Heb je evt ook plaatjes van je bestrating? Ben wel benieuwd hoe ver je komt met 18k. Had zelf gehoopt niet meer dan 20k voor de tuin kwijt te willen zijn. Komt neer op ongeveer €50/m2. Dat is volgens mij niet ruim.
Ja tis wel een groot bedrag, maar afhankelijk van waar je koopt zegt het niet heel veel. Als jij voor 850k een vrijstaande woning of 2-onder-1kap in de randstad koopt of ik voor 340k een woning in Drenthe.

https://www.funda.nl/koop...500-roringererf-kavel-10/ Dit is het huis dat we gekocht hebben.

Qua bestrating is het meer een raming, grove inschatting. Heb nog geen offertes liggen wat dat betreft en ik maak me er een klein beetje zorgen om. Maar als de oprit en het terras maar liggen dan komt de rest later wel. Ik vind 18k veel geld voor een tuin/bestrating, maar we gaan het zien of we het daarvoor redden. We hebben wat ruimte omdat we overwaarde verwachten uit ons huidige huis en we ook nog wel wat centen op de spaarrekening hebben, maar ik wil ook niet alles maar uitgeven om het uitgeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HNklojX.png

Beetje ruwe eerste schets. We willen nog een tuinontwerp laten maken.

De oprit is 6m breed, 13m lang, dus dat is al 78m2 bestrating
Terras achter is 7 x 8, dus dat is ook al 56m2 en dan moeten er nog wat paden gelegd worden. Al met al een goede 150-160m2 aan bestrating gok ik. De rest wil ik vrij simpel houden. Ik verwacht dat dit voor ongeveer 50-60e per m2 kan, dan zit je tegen de 8-10k aan. Ik wil nog een huisje zetten, die kost niet heul veel, maar ook daar moet een funderingkje onder etc.. kortom, gaat best hard :) Maar goed, 18k is een raming geweest.. we gaan het zien :)

[ Voor 40% gewijzigd door Scr33x0r op 28-02-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020

[Afbeelding]

Als ik jou was zou ik nog maar eens goed nadenken of overwegen of je misschien niet alles in 1x gaat doen; kun je de maandlasten makkelijk betalen straks en is er ruimte om dan daarna zaken op te pakken? 10K is bij een nieuwe woning zo op; maar aan de andere kant is het niet onmogelijk om de belangrijkste zaken op te pakken;

onze woning is 12 meter diep (uitbouw van 2,4 genomen) en zeker niet donker; de schuifpui zou ik laten voor wat het is want weer 2,5 'onnodig' trapkast kan je zelf doen en dakraam zou ik later doen.
Keuken bij ikea kan zeker als je zelf monteert voor 7k klaar zijn (uiteraard niet de duurste apparatuur).

Maar nogmaals; als je al aan je max qua maandlasten zit zou ik er niet aan gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 23:18
B-Bandit schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Ziet er ook erg goed uit. Heb je tijdens de bouw nog extra voorzieningen laten treffen? Deurkozijn laten vervallen of ander formaat?Zag dat er een 'smaldeurslot' moet zijn. Dat is al anders dan standaard.
We krijgen er drie: twee schuifdeuren en een gewone deur. Voor de schuifdeuren moest uiteraard het kozijn aangepast worden, voor de gewone deur hebben we niets speciaals hoeven laten doen. De bouw begint binnenkort, dus ik kan verder nog niets zeggen over hoe het er in werkelijkheid uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Scr33x0r Dank voor het verhaal gezet wel een duidelijk beeld zo dat dit een groter object is dan bv een appartement.
Maar wel echt super mooi zeg wauw en zeker een voordeel meer buiten de randstad te zitten kwa prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
@Pannencouque

Klopt, maar de dubbele lasten kunnen we dragen in het normale loon, dan houd je alleen niks over. Na alle sores bouwen we weer 900 a 1000 per maand op (als ik alleen werk) en waarschijnlijk wel 1500 als mijn vriendin ook is afgestudeerd. Dus het is zegmaar het risico nemen en de lasten op de korte termijn, voor de baten op de lange.
@Len020 @EiT @HKP32 @GeeMoney
Volgens mij heb ik ook het hele verhaal niet verteld, daarom heb ik na al jullie opmerkingen nog het een en ander (her)berekend en lijkt het me handig om dat toe te lichten, dus here we go.

In totaal heb ik nu berekend dat we aan bijkomende kosten op zo'n 46,5k zitten bij een tussenwoning van 120m2 incl aanbouw. (22k aan opties, 12,5k aan de keuken en eventueel wat aanpassingen aan het basissanitair (dat er al in zit). Dan hebben we 16k begroot voor de muren, vloeren, extra meubels en de tuin waarvan 12k essentieel is. En dan nog 8k aan de notariskosten, hypotheekakte en alle rompslomp.

In totaal zit je dan us op zo'n 54,5k. De grond wordt pas aan de ontwikkelaar verkocht door het ontwikkelbedrijf op moment dat aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Dan wordt het op hun beurt weer direct aan ons verkocht en wordt rekening gehouden met een bouwtijd van 12 maanden.

Aan eigen geld hebben we nu zo'n 30k, en tegen de tijd dat het oktober is zo'n 36.5k. Van het meerwerk kunnen we 15 a 16k integreren in de hypotheek, waardoor van de 54,5k aan kosten nog zo'n 40k over blijft. Hiervan betalen we in oktober 2020 (start bouw) alvast zo'n 14k. Ons spaargeld is in oktober na de notaris dus gedecimeerd naar 22,5k. Op dat moment hebben we bij de oplevering nog 4k tekort, in totaal zijn de kosten die we bij de oplevering moeten maken namelijk nog zo'n 26k.

Maar ik had nog geen rekening gehouden met; Teruggaaf belastingdienst van de notariskosten en hypotheekkosten (ongeveer 2,5k), anderhalf jaar aan vakantiegeld en 13e maand, om voorzichtig te schatten zo'n 4,5k, en dan heb je al weer 7k om dat verschil op te vangen.

Natuurlijk vallen dingen hoger uit, maar ik heb hierin nog niet rekening gehouden dat als alles goed verloopt, mijn vriendin over een half jaar ook aan het werk is, ik nog een tweede baan heb die ik niet meereken omdat dat zeer onvoorspelbaar inkomen is, we de auto nog kunnen verkopen en we eventueel onze ouders nog lief kunnen aankijken als het allemaal echt te gortig wordt.

Kortom; het is inderdaad krap maar ik heb denk ik iets te weinig info gegeven toen ik zei dat we nog 9k overhielden voor alle muren en vloeren etc. Dat klopt ook wel, maar ik had nog geen rekening gehouden met dingen als vakantiegeld en teruggaves van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Scr33x0r schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:02:

Terras achter is 7 x 8, dus dat is ook al 56m2 en dan moeten er nog wat paden gelegd worden. Al met al een goede 150-160m2 aan bestrating gok ik. De rest wil ik vrij simpel houden. Ik verwacht dat dit voor ongeveer 50-60e per m2 kan, dan zit je tegen de 8-10k aan. Ik wil nog een huisje zetten, die kost niet heul veel, maar ook daar moet een funderingkje onder etc.. kortom, gaat best hard :) Maar goed, 18k is een raming geweest.. we gaan het zien :)
Die bestrating gaat zwaar tegenvallen. Wij dachten er ook met 60 euro per m2 te komen. Dat werden er 80 (en daarvoor hebben we echt moeten zoeken naar de beste hovenier).

Als richtlijn geldt dat bestrating evenveel kost om er in te leggen als af te werken. Dus een betonklinker van 30 euro per m2 zal je 60 euro per m2 kosten om gelegd te krijgen. Een keramische tegel van 50 euro per m2 kost je 100 euro per m2 om gelegd te krijgen.

Onze bestrating bestaat uit 110 m2 betonklinkers, 35 m2 keramisch terras en 110 m1 opsluitbandjes. Totale kosten om dit aan te leggen inclusief werk, materiaal, afvoer grond etc: 12.000 euro. Dat hadden we niet begroot :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Scr33x0r schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:02:

Ja tis wel een groot bedrag, maar afhankelijk van waar je koopt zegt het niet heel veel. Als jij voor 850k een vrijstaande woning of 2-onder-1kap in de randstad koopt of ik voor 340k een woning in Drenthe.

https://www.funda.nl/koop...500-roringererf-kavel-10/ Dit is het huis dat we gekocht hebben.

Qua bestrating is het meer een raming, grove inschatting. Heb nog geen offertes liggen wat dat betreft en ik maak me er een klein beetje zorgen om. Maar als de oprit en het terras maar liggen dan komt de rest later wel. Ik vind 18k veel geld voor een tuin/bestrating, maar we gaan het zien of we het daarvoor redden. We hebben wat ruimte omdat we overwaarde verwachten uit ons huidige huis en we ook nog wel wat centen op de spaarrekening hebben, maar ik wil ook niet alles maar uitgeven om het uitgeven.

[Afbeelding]

Beetje ruwe eerste schets. We willen nog een tuinontwerp laten maken.

Ha, mooi zeg. Wat een grap inderdaad, jullie woning lijkt bijna 1 op 1 op hetgeen wij hebben gekocht, maar dan ruim 5 ton goedkoper! Wat de grondprijs al niet doet voor je prijs. Dan klopt hetgeen je zegt inderdaad, dat de investeringen voor het overige natuurlijk gelijk blijven. De aannemer bouwt immers overal voor hetzelfde geld en de keuken idem dito. Oh wacht, ik zie dat de vrijstaande kavels iets duurder zijn, dan is het verschil al iets minder.

Mooi tuinplan, zo ver zijn wij nog niet. Als ik echter de post van Blihi lees dan vrees ik dat wij de tuin in fasen gaan moeten opleveren...
Blihi schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:19:
[...]

Onze bestrating bestaat uit 110 m2 betonklinkers, 35 m2 keramisch terras en 110 m1 opsluitbandjes. Totale kosten om dit aan te leggen inclusief werk, materiaal, afvoer grond etc: 12.000 euro. Dat hadden we niet begroot :'(
Jikes...dat wordt dan wellicht toch wat grasmatjes bij ons...haha.

[ Voor 10% gewijzigd door B-Bandit op 28-02-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat gaan wij inderdaad ook doen. Eerst de bestrating laten doen en dan kijken we van de zomer wel verder. Dan kan ik het op mijn gemakje ook zelf doen. Bestraten kan ik niet zelf op zo'n oppervlak.
Pagina: 1 ... 59 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2