Soru schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:15:
Aangezien het grootste deel van mijn vragen het meeste raakvlak hebben met het projectmatige nieuwbouw topic heb ik mijn post uit het woning kopen topic ook hier geplaatst.
Momenteel ben ik mij lichtelijk aan het oriënteren op een eerste koopwoning als alleenstaande (starterspositie). Disclaimer: ik heb zeer beperkte kennis van alle bijkomende zaken.
Mijn wensen en voorkeuren voor een woning zijn waarschijnlijk niet erg standaard en het aanbod voor het type woning binnen de semi-realistische prijsklasse is extreem beperkt. In de afgelopen maanden heb ik een tweetal te bouwen woningen gevonden (binnen hetzelfde bouwproject) die serieus mijn interesse hebben gewekt (€290k en €312k v.o.n.).
Helaas komt een behoorlijk deel van mijn salaris voort uit delen die geen invloed hebben op de maximale hypotheek.
***members only***
Energiebesparende maatregelen
Uit de technische documentatie heb ik de volgende energiebesparende maatregelen opgemaakt.
- Energielabel: A (waarderingssysteem niet bekend)
- Begane grondvloer isolatie: Geïsoleerde fabrieksmatige systeemvloer van gewapend beton
- Eerste en tweede verdiepingsvloer: Geïsoleerde fabrieksmatige systeemvloer van gewapend beton
- Schuine dakconstructie: Geprefabriceerde geïsoleerde dak-elementen
- Buitenkozijnen, ramen en deuren: HR++ isolatieglas volgens EPC berekeningen
- Beweegbare buitenramen en deuren: Tochtprofielen
- Begane grondvloer, spouw buitengevels en schuine dakvlakken: Isolatie volgens wettelijke eisen
- Warmtepomp: Aanwezig
- Verwarming: Vloerverwarming
- Leidingisolatie: Benodigde isolatieschalen en doorvoermantelbuizen
- Gas: Geen aansluiting
Vraagstuk 1: Ophoging kostengrens NHG
Voor de nieuwbouwwoning komt er direct een vraagstuk omtrent de kostengrens van de NHG naar voren. Indien er energiebesparende voorzieningen worden getroffen kan deze kostengrens worden opgehoogd tot €328k. Is het aannemelijk dat de bovenstaande maatregelen voldoende zijn voor de ophoging van de NHG kostengrens?
Vraagstuk 2: A++ energielabel
Voor het maximaal ophogen van de maximale hypotheek t/m 106% stellen naar mijn wetens hypotheekverstrekkers de eis voor een energielabel A++ of een energie neutrale woning. De vereisten voor een A++ energielabel (EPC 0,6) zijn mij volstrekt onbekend en ik heb geen goed beeld of de bovenstaande maatregelen potentieel in aanmerking zouden kunnen komen voor een A++ label. Ik heb het vermoeden van niet. Het is mij overigens ook onduidelijk hoe er voor nieuwbouw een hypotheek op basis van een A++ label kan worden afgegeven als het assessment pas kan worden gedaan bij de oplevering.
Vraagstuk 3: NHG energiespaarbudget
Het is bij sommige geldverstrekkers mogelijk om 6% van de marktwaarde mee te financieren voor energiebesparende maatregelen die mogelijk nog niet duidelijk in beeld zijn. Is het mogelijk om een dergelijk systeem te gebruiken om de kosten voor de energiebesparende onderdelen van de bouw te financieren ondanks dat de specificaties al bekend zijn? (Dit lijkt op exact hetzelfde uit te komen als vraagstuk 2 maar de informatievoorziening is hier niet altijd duidelijk over).
Vraagstuk 4: Ophoging maximale hypotheek
Ik lees dat het mogelijk kan zijn om maximaal €9000 extra hypotheek onder een apart budget te krijgen ter besteding aan energiebesparende middelen. Is dit eventueel te combineren met het NHG energiespaarbudget en met een nieuwbouwproject waar de besparende maatregelen al in de technische specificaties en hoofdsom zijn verwerkt?
Vraagstuk 5: Overbruggingsopties
De bouw van de woningen is nog niet gestart. Ik neem aan dat het gebruikelijk is om te wachten tot het grootste deel van de woningen is verkocht alvorens de bouw echt kan beginnen. Vanaf de bouwstart zal het dan waarschijnlijk nog een half jaar tot een jaar duren tot de oplevering. Zijn er mogelijke opties die ik kan benutten om toch de woning onder optie te nemen of aan te schaffen ondanks dat ik nog geen beschikking kan krijgen over het volledige bedrag? De aflossing over nieuwbouw wordt over termijnen naar mate van de voortgang voldaan. Uiteraard kan ik het mij goed voorstellen dat een garantie voor het volledige bedrag vereist is.
Vraagstuk 6: Onder optie nemen
Is het gangbaar om bij nieuwbouw woningen te bieden of wordt er doorgaans de vraagprijs betaald?
Aangezien ik nog weinig kennis en ervaring heb sta ik erg open voor alle opmerkingen, tips, ervaringen of andere zaken.
Ik ben mezelf ook wat aan het oriënteren en qua VON prijs lijkt het redelijk overeen te komen. Ook je netto inkomen is gelijk aan mijn situatie over een maand.
Vraag 1:
Daar lijkt het niet op bij nieuwbouw. Een adviseur weet hier meer van, maar bij mij verdwijnt het NHG vinkje bij de Rabobank zodra ik bij nieuwbouw boven de 310k kom. Wellicht is de belangrijkste eis hier om even te achterhalen welke regelingen enkel van toepassing zijn op bestaande (ver)bouw en niet op nieuwbouw.
Vraag 2:
Alle nieuwbouw moet volgens bouwbesluit met EPC <= 0,4 gebouwd worden sinds 2015. Al gaat dat om de vergunningen (volgens mij). Dus je kan er van uitgaan dat je woning voldoet aan EPC < 0.6.
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt .
Vraag 3:
Zie vraagstuk 1. Wel geven een aantal hypotheekverstrekkers extra rentekorting op nieuwe woningen. Door de lagere rente kun je wel meer lenen. Bij 10 jaar rentestand scheelt dit bij mij ca 3k op de hypotheek (beiden net boven NHG, dus is het de vraag of je het zou willen).
Vraag 4:
Ik denk dat ook dit enkel is voor bestaande bouw. Mede door het bouwbesluit is alle nieuwbouw al heel zuinig en is het de vraag wat je daar nog bovenop kan doen. Sowieso is het budget dan voor bovenop het huis, dus gaat je niet helpen om de grens omlaag te trekken...
Vraag 5:
Je kan bouwrente meefinancieren inderdaad als het nodig is.
Vraag 6:
Vraagprijs is gangbaar. Bieden wordt niet gedaan, bij teveel vraag volgt er een loting. Onder optie kan natuurlijk, maar wel beperkt in tijd.
Ga eerst eens langs je eigen bank voor een gratis gesprekje. Dan kun je later altijd nog overwegen om een onafhankelijke adviseur in te schakelen als je het gevoel hebt dat het moet kunnen, maar je eigen bank er net neit aan toe gaat komen.
Verder, lees je ook in wat er komt kijken bij een nieuwbouwhuis. Knab bijvoorbeeld heeft een klein boekje (PDF) met wat nuttige informatie die je kan aanvragen bijvoorbeeld. Dit topic staat ook vol. Het geeft een idee van wat je kan verwachten, en wat voor extra kosten je hebt. Heb je wel geld voor een keuken, de muren, eventuele badkamer (bij casco), gordijnen, meerwerk ("standaardzaken" zoals een buitenkraantje die nog boven op de VON prijs komen)?
Maar ik ben wel erg benieuwd naar je situatie en waarom je hier geen hypotheek voor kan krijgen. Zoals gezegd, je financiële situatie is praktisch gelijk aan hetgeen waar ik de afgelopen 3 weken wat mee aan het spelen ben (in afwachting van een vast contract). Voor de goedkope optie zou ik wel een hypotheek kunnen krijgen dan met krap aan genoeg ruimte in het bouwdepot om het (budget) af te werken.
Even wat simpele sanity checks:
1. Je hebt wel je bruto jaarinkomen ingevuld?
2. Je hebt wel je vakantiegeld en evt. 13e maand toegevoegd?
3. Je hebt geen schulden?
4. Je hebt geen andere verplichtingen met nadelige gevolgen?
5. Je hebt een vast contract?
Voor de laatste 3 zijn er nog een aantal zaken om over na te denken:
3. -> Een studieschuld bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je al snel bijna tweemaal je originele studieschuld minder kan lenen! Dat hakt er enorm in. Dus als je die kan aflossen dan maakt dat nogal uit in je opties. Als je het spaargeld hebt liggen dan kun je dus flink meer lenen voor je hypotheek en een deel van je verbouwkosten uit het bouwdepot halen ipv je eigen geld.
4. -> Geen ervaring mee verder wat wel/niet telt, maar ik kan me voorstellen dat een private lease auto mogleijk problemen kan geven.
5. -> Ook dit maakt een groot verschil. Je kan ook een intentieverklaring vragen bij je werkgeven indien je deze niet hebt. Een andere optie die tegenwoordig weer mogelijk lijkt te zijn is een marktscan, iig bij rabobank:
https://www.rabobank.nl/p...ontract/arbeidsmarktscan/
In de online tooltjes kun je altijd nog spelen door te kijken waar je op uit komt als je speelt met de resultaten op puntje 3 t/m 5. Op basis daarvan kun je kijken hoe je je eigen situatie kan veranderen om het huis wel mogelijk te maken. Dan weet je of de auto de deur uit moet (met evenutele boete) en/of je de studieschuld moet aflossen en/of even bij je baas moet informeren

. En ja een aantal opties kosten geld (boete, hogere rente op de hypotheek ivm DUO), maar maken het huis misschien wel mogelijk.
Verder heb ik gemerkt dat de meeste online tools niet echt lekker omgaan met o.a. nieuwbouw en de lagere rente daarop. Tot nu toe heb ik enkel de Rabobank kunnen vinden die wel een goede indicatie geeft voor nieuwbouw. Pas daar wel op dat spelen met de getallen ineens grote gevolgen kan hebben, zoals wel/niet NHG.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 9% gewijzigd door
GENETX op 02-03-2020 15:09
]