Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.765 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Schaamteloze self-quote
Hrolfr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:48:
We hebben een 2-onder-1 kapper gekocht. Inschrijving/verkoop was eind 2018, verwachte start bouw augustus 2019, oplevering voor bouwvak 2020. We gaan het meemaken.
De bouw gaat tot nu toe voorspoedig, verwachte oplevering is april/mei 2020. Staat er nu zo bij:

huisje

Wel twee punten waar jullie wijze mening over gewenst is.

Omdat er geen rij dakpannen onder de zonnepanelen geplaatst kon worden, is er een strook van een soort loodvervanger gelegd.
Buiten het esthetische vraag ik me af of het bouwkundig/technisch een goede oplossing is. Ontvangen reactie van de aannemer is inmiddels "prima oplossing". De strook is met de storm van twee weekenden geleden los gekomen, maar dat zou te maken hebben dat de strook pas goed hecht als de lijmlaag is opgewarmd door zon.

Dakstrook

Offerte voor afwerking met glad glasvliesbehang inclusief sauzen in de hele woning: 9,5k
Ik heb het idee dat dit wel ok kan zijn, maar krijg daar, ook met dit topic en google, niet echt vat op. Kennelijk is nog wat stucwerk nodig op de behangklare wanden om deze echt behangklaar te krijgen. Het gaat om +/- 400m2 bruto wandoppervlak, waarvan +/- 320m2 netto zonder deuren, ramen en schuifpui. Dit is zonder de knieschotten en schuine dakwanden op zolder, wel inclusief trapopgangen. Voor het dichtzetten van de v-naden, stucen en sauzen van het plafond (+/- 70m2) wordt 3,5k gevraagd.

Offerte komt van een afbouwbedrijf dat nu ook al voor de aannemer bezig is in het huis. Voordeel is dat ze aangeven op werkdag 2-3 na oplevering al aan de slag te kunnen.

Ik ga vanavond een uitgebreider verslag maken, met foto's van de progressie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 13:16
B-Bandit schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ah een echte taatsdeur. Wij zoeken een lookalike voor het reguliere kozijn. Stalen deur vinden we toch wat tricky met baby's hier rondlopen en vingers tussen spleten stoppende. Thanks voor de info in elk geval.
CanDo, Austria, Weekamp, Svedex hebben allemaal van dat soort deuren.

Wij zitten er ook naar te kijken, maar gaan waarschijnlijk toch voor een stalen deur tot aan het plafond. Zijn we meteen van het lelijke bovenlicht af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
HKP32 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:11:
[...]

CanDo, Austria, Weekamp, Svedex hebben allemaal van dat soort deuren.

Wij zitten er ook naar te kijken, maar gaan waarschijnlijk toch voor een stalen deur tot aan het plafond. Zijn we meteen van het lelijke bovenlicht af :+
Enerzijds zitten wij met de kosten, wil eigenlijk niet al te veel uitgeven aan de deur, en dan is het vervangen van de bestaande deur in het bestaande kozijn het goedkoopst. Een deur tot aan plafond is wel weer supermooi maar dan heb je doorgaans weer geen kozijn en moet je ook tijdens de bouw bij voorkeur al rekening ermee houden.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
Zelf op zoek naar goede geluidswerende deuren. Stoort me in huidige appartementen dat je in slaapkamers alles uit de woonkamer heel goed hoort en andersom. Via project de standaard deuren afgenomen van svedex, maar die wil ik dus vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
Blihi schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:48:
Dat gaan wij inderdaad ook doen. Eerst de bestrating laten doen en dan kijken we van de zomer wel verder. Dan kan ik het op mijn gemakje ook zelf doen. Bestraten kan ik niet zelf op zo'n oppervlak.
Dit inderdaad. En grasmatten kosten ook de wereld niet. Ik wil gewoon zo snel mogelijk af van die zandbende. Bij ons huidige huis dachten we ook, och, we wachten wel even, maar elke keer liep je 3kuub zand naar binnen, dus daar waren we ook snel klaar mee.

Ons huidige tuintje heeft ons incl stenen en aanleg ongeveer 3,5k gekost, terras van 3.60 x 6, tuin totaal is 12 diep:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RZmEG16.png

[ Voor 3% gewijzigd door Scr33x0r op 28-02-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 16:05
Scr33x0r schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Dit inderdaad. En grasmatten kosten ook de wereld niet. Ik wil gewoon zo snel mogelijk af van die zandbende. Bij ons huidige huis dachten we ook, och, we wachten wel even, maar elke keer liep je 3kuub zand naar binnen, dus daar waren we ook snel klaar mee.

Ons huidige tuintje heeft ons incl stenen en aanleg ongeveer 3,5k gekost, terras van 3.60 x 6, tuin totaal is 12 diep:
[Afbeelding]
Via wie heb je dat laten doen? Ziet er prima uit voor de kosten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:04:
Zelf op zoek naar goede geluidswerende deuren. Stoort me in huidige appartementen dat je in slaapkamers alles uit de woonkamer heel goed hoort en andersom. Via project de standaard deuren afgenomen van svedex, maar die wil ik dus vervangen.
Normaliter loopt de ventilatie via ruimte onder de deur; schone lucht komt doorgaans binnen via raamroosters, inblaasventielen, of iets dergelijks binnen en verlaat daarna via de mechanische ventilatie onder de deur door de slaapkamer. Dus met alleen een andere deur ben je er dan niet. Als je die sleuf eronder open zou laten ben je niet van het geluid af maar met helemaal dichtmaken heb je weer niet voldoende ventilatie...

Verder lijkt me dat de gebruikelijke stalen kozijnen in nieuwe woningen ook niet heel erg helpen met het geluid buiten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
ACM schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:44:
[...]

Normaliter loopt de ventilatie via ruimte onder de deur; schone lucht komt doorgaans binnen via raamroosters, inblaasventielen, of iets dergelijks binnen en verlaat daarna via de mechanische ventilatie onder de deur door de slaapkamer. Dus met alleen een andere deur ben je er dan niet. Als je die sleuf eronder open zou laten ben je niet van het geluid af maar met helemaal dichtmaken heb je weer niet voldoende ventilatie...

Verder lijkt me dat de gebruikelijke stalen kozijnen in nieuwe woningen ook niet heel erg helpen met het geluid buiten houden?
Hmm ja goeie. We krijgen in nieuwe woning ventilatiesysteem type D, waarbij zowel aan als afvoer mechanisch gebeuren:

https://www.ventilatiesysteemabcd.nl/ventilatiesysteem-d

Ik weet zo even niet in welke ruimte(s) aan en afvoer plaats vindt. Als er oplossing voor ventilatie is zou ik graag de deuren voorzien van valdorpels.

Huidige woning hebben we ondanks nieuwbouw (2013) ook enorme tocht door combinatie ruimte onder de deuren en dat de slaapkamers, itt de woonkamer, geen vloerverwarming hebben en stuk koeler zijn dan de woonkamer doordat ruimtes niet afzonderlijk te regelen zijn. Het temperatuurverschil zorgt voor trekkende lucht door de deuren en een onprettig tochtgevoel waardoor we het met 22 graden in huis nog fris hebben.

Nieuwe woning gelukkig elke ruimte vloerverwarming en afzonderlijk regelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:04:
Hmm ja goeie. We krijgen in nieuwe woning ventilatiesysteem type D, waarbij zowel aan als afvoer mechanisch gebeuren:

https://www.ventilatiesysteemabcd.nl/ventilatiesysteem-d

Ik weet zo even niet in welke ruimte(s) aan en afvoer plaats vindt. Als er oplossing voor ventilatie is zou ik graag de deuren voorzien van valdorpels.
Bij mij ook balansventilatie. Maar aanvoer gebeurt in de woonkamer en slaapkamers en afvoer in de toilet en badkamer en keuken (en wellicht ook de bergingen). Dus uiteindelijk moet bij mij in ieder geval de lucht alsnog onder de deur door. Elders in dit topic werd ook beaamt dat dat de normale gang van zaken is in woningen.

Of dat bij jou ook zo gaat zijn weet ik uiteraard niet, maar het is ook wel logisch, anders heb je kans dat dat afvoer relatief veel van de net aangevoerde lucht afzuigt :P
Verkijk je iig niet op het hebben van meerdere ventilatieventielen op bijvoorbeeld de tekening; dat kan ook simpelweg betekenen dat er meer aanvoer nodig is dan via een ventiel kan/mag; mijn hoofdslaapkamer krijgt er bijvoorbeeld 2 omdat ze maximaal 50m3 per ventiel willen (of mogen?) voorzien van verse lucht (hoewel die slaapkamer overigens 'maar' zo'n 42m3 is...).

Er zijn vast ook wel deuren met (geluidsdempende) ventilatieroosters; maar echt heel elegant zal dat niet ogen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 13:16
Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:04:
Een volspaan binnendeur met houten kozijn zou al veel moeten doen, maar vergeet niet dat de standaard 70 mm gibo scheidingswandjes van tegenwoordig ook niks qua geluid tegenhouden. Dus wil je het echt goed aanpakken dan moet je daar ook iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja de regels voor akoestische isolatie lopen nogal achter op die voor temperatuur isolatie. Stom, want essentieel bij het fatsoenlijk en vredig huisvesten van veel mensen op een kleine ruimte.

Scheidingswanden worden 10cm metalstud overigens

[ Voor 11% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-02-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
ACM schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:16:
[...]

Bij mij ook balansventilatie. Maar aanvoer gebeurt in de woonkamer en slaapkamers en afvoer in de toilet en badkamer en keuken (en wellicht ook de bergingen). Dus uiteindelijk moet bij mij in ieder geval de lucht alsnog onder de deur door. Elders in dit topic werd ook beaamt dat dat de normale gang van zaken is in woningen.

Of dat bij jou ook zo gaat zijn weet ik uiteraard niet, maar het is ook wel logisch, anders heb je kans dat dat afvoer relatief veel van de net aangevoerde lucht afzuigt :P
Verkijk je iig niet op het hebben van meerdere ventilatieventielen op bijvoorbeeld de tekening; dat kan ook simpelweg betekenen dat er meer aanvoer nodig is dan via een ventiel kan/mag; mijn hoofdslaapkamer krijgt er bijvoorbeeld 2 omdat ze maximaal 50m3 per ventiel willen (of mogen?) voorzien van verse lucht (hoewel die slaapkamer overigens 'maar' zo'n 42m3 is...).

Er zijn vast ook wel deuren met (geluidsdempende) ventilatieroosters; maar echt heel elegant zal dat niet ogen :P
Hmm ze staan niet ingetekend maar beide slaapkamers zijn meer dan 50m3. Woonkamer is 170m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:22:
Ja de regels voor akoestische isolatie lopen nogal achter op die voor temperatuur isolatie. Stom, want essentieel bij het fatsoenlijk en vredig huisvesten van veel mensen op een kleine ruimte.

Scheidingswanden worden 10cm metalstud overigens
Sowieso zal dan de meeste regelgeving weer gaan over de buitengeluiden. Bij mijn gebouw hebben ze wel aparte wanden en deuren als de berging met de WTW-unit direct aan een verblijfsruimte grenst. Dan wordt het "7cm in zwaardere kwaliteit of 10cm" gibo. En de deur wordt dan met een valdorpel en geluiddempend rooster uitgerust.

Dat laatste zou je in theorie ook voor jouw deuren kunnen gebruiken. Maar of het genoeg is als je je echt aan het geluid stoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:40
ACM schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:49:
[...]

Sowieso zal dan de meeste regelgeving weer gaan over de buitengeluiden. Bij mijn gebouw hebben ze wel aparte wanden en deuren als de berging met de WTW-unit direct aan een verblijfsruimte grenst. Dan wordt het "7cm in zwaardere kwaliteit of 10cm" gibo. En de deur wordt dan met een valdorpel en geluiddempend rooster uitgerust.

Dat laatste zou je in theorie ook voor jouw deuren kunnen gebruiken. Maar of het genoeg is als je je echt aan het geluid stoort?
Ik laat extra voorzet wanden plaatsen na oplevering bij slaapkamers. Was laatst in een gloednieuw high end appartement en het dragen van geluid was echt belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:08
Scr33x0r schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:38:
[...]

[Afbeelding]
Dat is een nette prijs voor die tuin. Ziet er goed uit!

Grasmatten gaan hem helaas niet worden zonder de grond uigebreid voor te bereiden met een drainage systeem. In de hele wijk zit op ongeveer een meter diepte een keiharde kleilaag. Daar moet je doorheen, anders loopt het water niet weg. In onze huidige tuin hebben we op een aantal punten putten gemaakt met een grondboor. Daar drainagebuis rechtop in en deze afdekken met een stoeptegel. Daar overheen is aarde gegaan. Op dit manier kan het water onder die kleilaag komen. Als je niet draineert, verzuipt het gras zeker.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
B-Bandit schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ah een echte taatsdeur. Wij zoeken een lookalike voor het reguliere kozijn. Stalen deur vinden we toch wat tricky met baby's hier rondlopen en vingers tussen spleten stoppende. Thanks voor de info in elk geval.
Wij hebben de standaard Svedex opdekdeur vervangen voor een look a like stalen deur maar dan als opdek variant van Doors4life (is gewoon Svedex). Met melkglas, geeft overdag een bak extra licht vanaf de voordeur maar door het melkglas zie je vanaf buiten niks wat er achter de deur gebeurd.

Kwestie van de deur eruit halen en de nieuwe erin hangen :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/L2FHNx5J7YgC/540.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door kaboom1555 op 29-02-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:38
Vinden jullie een kraan op het zijgevel, dus bij oprit, een must have? Het is 325 euro, maar gezien ik nog nooit een oprit heb gehad zie ik hier het nut niet van in. De garage krijgt wel koud water en afvoer.

@kaboom1555 mooie deur. Welke type is het en voelt het zwaar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
mister_S schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:18:
Vinden jullie een kraan op het zijgevel, dus bij oprit, een must have? Het is 325 euro, maar gezien ik nog nooit een oprit heb gehad zie ik hier het nut niet van in. De garage krijgt wel koud water en afvoer.

@kaboom1555 mooie deur. Welke type is het en voelt het zwaar aan?
ik heb deze bij Gamma besteld en daar heet ie Maatwerkdeur JBG125
De deur is wat zwaarder dan de kartonnen standaard opdekdeuren, dat komt door het glas. Maar na 2 dagen merk je dat niet meer, hij is prettig te openen en sluiten.

Deurmodel JBG125
Glassoort Satijn glas
Glaslat Opliggend
Kleur Wit
Glaslatkleur n.v.t.
Uitvoering Opdek
Hoogte 231,5 cm
Breedte 93 cm
Draairichting Rechts
Naam kamer
Deurkruk Close loopslot
Type slot Loopslot
Montageset n.v.t.
Tochtvaldorpel Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
kaboom1555 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Wij hebben de standaard Svedex opdekdeur vervangen voor een look a like stalen deur maar dan als opdek variant van Doors4life (is gewoon Svedex). Met melkglas, geeft overdag een bak extra licht vanaf de voordeur maar door het melkglas zie je vanaf buiten niks wat er achter de deur gebeurd.

[Afbeelding]
Helemaal mooi. Ga eens kijken naar de mogelijkheden. Dank voor het delen.

Even wat anders...wat mij nu opvalt bij de verschillende projecten die hier worden gepost is dat de 1 moet bijbetalen voor een schuifpui en de ander juist voor dubbele openslaande deuren. Dit verbaast mij want je zou zeggen dat 1 van de 2 gewoon duurder is dan de ander. Daarnaast gaat het bij de 1 om enkele honderden en bij anderen om duizenden. In ons geval hadden we standaard een schuifpui maar laten wijzigen in dubbele openslaande deuren voor 250 euro. De deur wordt onderdeel van een erker, dus hoef geen schuifpui te kiezen voor de extra lichtinval.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

B-Bandit schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:41:
Even wat anders...wat mij nu opvalt bij de verschillende projecten die hier worden gepost is dat de 1 moet bijbetalen voor een schuifpui en de ander juist voor dubbele openslaande deuren.
Je zal sowieso moeten betalen zodra je afwijkt van de standaard ivm adminstratie etc. Afhankelijk van het prijsverschil (inclusief inachtneming marges, bulkinkoopvoordeel vs speciaal inkopen, etc) kan het dan inderdaad zijn dat je zelfs moet (bij)betalen voor iets dat in principe goedkoper was geweest als dat de standaardsituatie zou zijn. Of dat je minder terugkrijgt dan je puur op winkelprijs zou verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 29-02-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Flipswix schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:17:
Dank voor jullie reacties! Woning wordt al opgeleverd met standaard badkamer en toilet. Veel is al in de koopsom verwerkt (vloerverwarming, afwerking plafonds etc) En idd, de tuin die laten we even zitten. We hopen wat meer over te houden, maar de basis moet goed zijn.

@Verwijderd Met de uitbouw is de woonkamer ongeveer 5,1 meter diep. Maten staan wat raar er in.

Totaal aan meerwerk en de keuken zitten we op zo'n 40k. Daarvan kunnen we gelukkig nog wel 15k meefinancieren.

Het wordt krap, zeker vanwege de dubbele lasten. Maar beats huren.. Ik ga het topic, met 234 pagina's een keer met ern kop koffie doorscannen. Misschien een idee om een soort startpost te maken met een aantal gebruikelijke dingen haha.
Ik lees in jouw postings dat jullie budget krap is. Waarom dan een uitbouw? Dat is het duurste meerwerk dat je kunt hebben.

Als je die uitbouw schrapt uit jullie begroting, kunnen jullie wel alles volledig meerekenen, en is misschien zelfs iets minder eigen geld nodig (verhuizen heeft ook een prijskaartje).

Natuurlijk wil je een uitbouw. Dat willen we allemaal wel. Maar nu eerst wonen, en na een aantal salarisstijgingen de hypotheek verhogen en deze alsnog realiseren is ook een keuze. Dan kun je daarmee gelijk een oplossing meenemen om het licht-probleem op te lossen (duurdere uitbouw met meer glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mister_S schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:18:
Lijkt mij in dat geval zeker geen must-have, hooguit een wat langere tuinslang. Maar het blijft een persoonlijke overweging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
SvMp schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:24:
[...]

Ik lees in jouw postings dat jullie budget krap is. Waarom dan een uitbouw? Dat is het duurste meerwerk dat je kunt hebben.

Als je die uitbouw schrapt uit jullie begroting, kunnen jullie wel alles volledig meerekenen, en is misschien zelfs iets minder eigen geld nodig (verhuizen heeft ook een prijskaartje).

Natuurlijk wil je een uitbouw. Dat willen we allemaal wel. Maar nu eerst wonen, en na een aantal salarisstijgingen de hypotheek verhogen en deze alsnog realiseren is ook een keuze. Dan kun je daarmee gelijk een oplossing meenemen om het licht-probleem op te lossen (duurdere uitbouw met meer glas).
Is wellicht persoonlijk maar ik zou nog eerder de bovenverdieping niet/minder afwerken dan een uitbouw laten varen. Tenzij de tuin een postzegel wordt.
Die uitbouw achteraf is en veel duurder, minder mooi en zadelt je op met kosten om vloeren en plafonds door te trekken als dat al mogelijk is, vloerverwarming kan je vaak sowieso al vergeten en je krijgt een duidelijke scheiding te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 19:49
Inderdaad een uitbouw is en no-brainer. Dit is de aanpassing aan je woning die meerwaarde en comfort oplevert. Dat laten vallen voor een betere afwerking van je woning is niet slim. Al die andere zaken zijn achteraf makkelijker en tegen redelijke kosten te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
GeeMoney schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:56:
[...]

Is wellicht persoonlijk maar ik zou nog eerder de bovenverdieping niet/minder afwerken dan een uitbouw laten varen. Tenzij de tuin een postzegel wordt.
Die uitbouw achteraf is en veel duurder, minder mooi en zadelt je op met kosten om vloeren en plafonds door te trekken als dat al mogelijk is, vloerverwarming kan je vaak sowieso al vergeten en je krijgt een duidelijke scheiding te zien.
Precies hetgeen wij gedaan hebben! Gelijk de uitbouw van 2,4 meter, ook openslaande deuren gekozen ipv vast raam met loopdeur. Mooie is dat alles perfect doorloopt en vloerverwarming ook, de buitenmuren op grond van de buren staan. Boven op de 1e hadden we een cheap laminaatje gelegd en de wanden niet gestuct maar behangen, trap alleen gelakt met traplak. Nu 1.5 jaar verder wat loon erbij en kunnen sparen hebben we deze maand alles op de etage laten stuken, voorzien van PVC en ook de trap met PVC bekleed. Redelijke klus maar nog eenvoudig te doen en geen nadelen t.o.v. later een uitbouw plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:31
[...]

Omdat die vierkante meters later een stuk lastiger te realiseren zijn; je krijgt namelijk dan nooit meer een lange strakke binnenmuur omdat je de buitenmuur op eigen grond moet bouwen. Die uitbouw ga je ook zeker terugverdienen (zeker met openslaande deuren) is verkooptechnisch een slimme keuze.
Aansluiten op de vloerverwarming is ook een hele klus en je bestaande vloer moet ook (deels) eruit om je in achteraf-aanbouw aan te laten sluiten. Hier in de wijk staan ook her en der huizen zonder uitbouw; juist deze zijn donker doordat er aan beide kanten (buren) wél een uitbouw is van 2,4.

Dan kun je beter je muren boven minder of misschien zelfs wel niet afwerken(bijv. zolder die je nauwelijks gebruikt).Dat kan je namelijk later altijd nog doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

mark2000 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:36:
Inderdaad een uitbouw is en no-brainer. Dit is de aanpassing aan je woning die meerwaarde en comfort oplevert. Dat laten vallen voor een betere afwerking van je woning is niet slim. Al die andere zaken zijn achteraf makkelijker en tegen redelijke kosten te regelen.
Een uitbouw is w.m.b. helemaal geen no-brainer, maar een sterke aanwijzing dat de het ontwerp van de woning niet optimaal aansluit bij de wensen van de koper. Het klopt dat een uitbouw op een later moment duur is en dat het lastig is de aansluiting met de bestaande woning helemaal goed te krijgen, maar bij een uitbouw bij nieuwbouw heb je dat ook. Zo'n uitbouw is vaak een 'doos' met plat dak die achter het huis is geplakt en de lijnen doorbreekt. Reden dat mensen dit soort dingen achteraf doen is dat ze dan tot de conclusie komen dat hun woning niet (meer) optimaal aansluit bij hun wensen, maar dat ze niet willen verhuizen. Als je al bij voorbaat ziet dat de woning niet goed aansluit bij je wensen, waarom dan niet gewoon een woning met een ander ontwerp kopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaboom1555
Nog wat plaatjes van de PVC vloer en trap die met hetzelfde PVC is bekleed vorige week.
De plank is de de Ambiant Robusto - Naturel Oak met een toplaag van 0,55 mm.

Eerst:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/PxFYuupnAiS5/540.jpg

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ESpPvd33vRUc/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/uheyho5uUYE5/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Ez3AhFFZANns/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ovcpQx89f8CC/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FejXV4Z6NnQe/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/XceDPPv7N6UN/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/qcFUQ7JE6R9Y/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 16:05
[...]

Als er geen vloerverwarming werd gebruikt en de uitbouw in de toekomst niet onderheid moest worden had ik dat overwogen. Maar nu dat wel het geval is..

@kaboom1555 Dat ziet er ontzettend strak uit! Daar ben je denk ik wel even mee bezig geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Flipswix op 01-03-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
kaboom1555 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:11:
Nog wat plaatjes van de PVC vloer en trap die met hetzelfde PVC is bekleed vorige week.
De plank is de de Ambiant Robusto - Naturel Oak met een toplaag van 0,55 mm.

Eerst:

[Afbeelding]

Resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg mooi! Zelf gelegd of laten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 19:49
SPT schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:08:
[...]

Een uitbouw is w.m.b. helemaal geen no-brainer, maar een sterke aanwijzing dat de het ontwerp van de woning niet optimaal aansluit bij de wensen van de koper. Het klopt dat een uitbouw op een later moment duur is en dat het lastig is de aansluiting met de bestaande woning helemaal goed te krijgen, maar bij een uitbouw bij nieuwbouw heb je dat ook. Zo'n uitbouw is vaak een 'doos' met plat dak die achter het huis is geplakt en de lijnen doorbreekt. Reden dat mensen dit soort dingen achteraf doen is dat ze dan tot de conclusie komen dat hun woning niet (meer) optimaal aansluit bij hun wensen, maar dat ze niet willen verhuizen. Als je al bij voorbaat ziet dat de woning niet goed aansluit bij je wensen, waarom dan niet gewoon een woning met een ander ontwerp kopen.
Jeetje jij ziet niet het verschil tussen een doos achter je huis, hoe projectontwikkelaars te werk gaan en een vermogend persoon niet.

Als je geld zat hebt kun je een ontwerp laten maken wat bij je wensen past. Als je dat niet hebt ben je overgeleverd aan de marktwerking van ons kapitalistisch systeem. En een doos is het zeker niet, ik zie niet anders dat een aanbouw bij een nieuwbouwwoning netjes worden afgewerkt onder dezelfde condities van de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 20:53
mark2000 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Jeetje jij ziet niet het verschil tussen een doos achter je huis, hoe projectontwikkelaars te werk gaan en een vermogend persoon niet.

Als je geld zat hebt kun je een ontwerp laten maken wat bij je wensen past. Als je dat niet hebt ben je overgeleverd aan de marktwerking van ons kapitalistisch systeem. En een doos is het zeker niet, ik zie niet anders dat een aanbouw bij een nieuwbouwwoning netjes worden afgewerkt onder dezelfde condities van de rest van de woning.
Ik ben het wel redelijk met hem eens hoor. Je kunt je ook inschrijven voor nieuwbouwhuis met een groter woonoppervlakte. Die zijn er toch zat lijkt mij. Zelf ook gedaan waardoor ook de 1e verdieping net even wat groter is en je dus niet als het ware een "doos/blok" achter je huis krijgt.

Neemt niet weg dat als ik naar mijn huidige woning kijk ik spijt heb dat we toen geen uitbouw hebben genomen. Mar dat was dus inderdaad geld kwestie. Je kan het immers maar 1x uitgeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Een uitbouw zorgt voor oppervlakte in je woonkamer/keuken. Als je bovenverdiepingen dus al groot zat zijn dan is een aanbouw een logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Mesque schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:44:
[...]

Erg mooi! Zelf gelegd of laten leggen?
Laten leggen door de stoffeerder uit het dorp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 20:25
Ik moet toch weer eens mijn verbazing uitspreken over de aannemer van mijn project. Ik weet dat ik bij nieuwbouw niet teveel moet verwachten van communicatie en planningen, maar zo lastig kan het toch niet zijn?

Tijdlijn:
Juni 2019 (inschrijving van project) --> Start bouw eind 2019
Oktober 2019 (eerste bijeenkomst) --> Start bouw begin februari 2020
Eind februari 2020 (bouw was niet begonnen, dus even planning vragen) --> Week 12 naar verwachting

Ik snap oprecht dat planningen kunnen uitlopen en daar zal je moet als het niet te gek is ook niet over horen. Maar wanneer ik 3 ton betaal verwacht ik eigenlijk wel gewoon tijdig een bericht te ontvangen als eerder afgegeven verwachtingen niet gehaald worden. Een week geleden een simpel berichtje als in: "In verband met het uitlopen van de werkzaamheden van de nutsbedrijven kan de bouw later starten dan verwacht. De verwachting is nu dat de bouw in week 12 begint". Niets bijzonders, maar wel veelzeggend over hoe klantgericht je bent.

Frustratie is er ook wel omdat ik een stopcontact 10 cm verplaatst moet hebben en ik daarvoor €85,- moet neerleggen omdat het tekenwerk al af is. Terecht, maar dan moet je een week later als ik om de tekeningen vraag niet aangeven dat ze bezig zijn met het afronden van het tekenwerk. Kom op aannemer, communiceer nu eens eerlijk, tijdig en transparant, zo lastig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:50
Zingo schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:16:
Ik moet toch weer eens mijn verbazing uitspreken over de aannemer van mijn project. Ik weet dat ik bij nieuwbouw niet teveel moet verwachten van communicatie en planningen, maar zo lastig kan het toch niet zijn?

Tijdlijn:
Juni 2019 (inschrijving van project) --> Start bouw eind 2019
Oktober 2019 (eerste bijeenkomst) --> Start bouw begin februari 2020
Eind februari 2020 (bouw was niet begonnen, dus even planning vragen) --> Week 12 naar verwachting

Ik snap oprecht dat planningen kunnen uitlopen en daar zal je moet als het niet te gek is ook niet over horen. Maar wanneer ik 3 ton betaal verwacht ik eigenlijk wel gewoon tijdig een bericht te ontvangen als eerder afgegeven verwachtingen niet gehaald worden. Een week geleden een simpel berichtje als in: "In verband met het uitlopen van de werkzaamheden van de nutsbedrijven kan de bouw later starten dan verwacht. De verwachting is nu dat de bouw in week 12 begint". Niets bijzonders, maar wel veelzeggend over hoe klantgericht je bent.

Frustratie is er ook wel omdat ik een stopcontact 10 cm verplaatst moet hebben en ik daarvoor €85,- moet neerleggen omdat het tekenwerk al af is. Terecht, maar dan moet je een week later als ik om de tekeningen vraag niet aangeven dat ze bezig zijn met het afronden van het tekenwerk. Kom op aannemer, communiceer nu eens eerlijk, tijdig en transparant, zo lastig is het niet.
Zat met dezelfde frustraties. Bij ons is oplevering eerste kwartaal 2021 ipv oktober 2020. Wilde eigen woning in april te koop zetten maar heb in februari de bouwer gemaild of de opleveringsdatum gehaald zou worden, niet dus. Je moet er zelf achteraan, jammer.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Het was vandaag eigenlijk beetje mooi weer, even de bouwplaats opgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XAS0dk2.jpg
Achtergevel van de woning

Even naar binnen loeren
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x1oubVs.jpg

Achterkant van de bijkeuken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6TZHdop.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door FrankSpin op 01-03-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Laatst online: 19-09 12:32
Aangezien het grootste deel van mijn vragen het meeste raakvlak hebben met het projectmatige nieuwbouw topic heb ik mijn post uit het woning kopen topic ook hier geplaatst.

Momenteel ben ik mij lichtelijk aan het oriënteren op een eerste koopwoning als alleenstaande (starterspositie). Disclaimer: ik heb zeer beperkte kennis van alle bijkomende zaken.

Mijn wensen en voorkeuren voor een woning zijn waarschijnlijk niet erg standaard en het aanbod voor het type woning binnen de semi-realistische prijsklasse is extreem beperkt. In de afgelopen maanden heb ik een tweetal te bouwen woningen gevonden (binnen hetzelfde bouwproject) die serieus mijn interesse hebben gewekt (€290k en €312k v.o.n.).

Helaas komt een behoorlijk deel van mijn salaris voort uit delen die geen invloed hebben op de maximale hypotheek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Energiebesparende maatregelen
Uit de technische documentatie heb ik de volgende energiebesparende maatregelen opgemaakt.
  • Energielabel: A (waarderingssysteem niet bekend)
  • Begane grondvloer isolatie: Geïsoleerde fabrieksmatige systeemvloer van gewapend beton
  • Eerste en tweede verdiepingsvloer: Geïsoleerde fabrieksmatige systeemvloer van gewapend beton
  • Schuine dakconstructie: Geprefabriceerde geïsoleerde dak-elementen
  • Buitenkozijnen, ramen en deuren: HR++ isolatieglas volgens EPC berekeningen
  • Beweegbare buitenramen en deuren: Tochtprofielen
  • Begane grondvloer, spouw buitengevels en schuine dakvlakken: Isolatie volgens wettelijke eisen
  • Warmtepomp: Aanwezig
  • Verwarming: Vloerverwarming
  • Leidingisolatie: Benodigde isolatieschalen en doorvoermantelbuizen
  • Gas: Geen aansluiting
Vraagstuk 1: Ophoging kostengrens NHG
Voor de nieuwbouwwoning komt er direct een vraagstuk omtrent de kostengrens van de NHG naar voren. Indien er energiebesparende voorzieningen worden getroffen kan deze kostengrens worden opgehoogd tot €328k. Is het aannemelijk dat de bovenstaande maatregelen voldoende zijn voor de ophoging van de NHG kostengrens?

Vraagstuk 2: A++ energielabel
Voor het maximaal ophogen van de maximale hypotheek t/m 106% stellen naar mijn wetens hypotheekverstrekkers de eis voor een energielabel A++ of een energie neutrale woning. De vereisten voor een A++ energielabel (EPC 0,6) zijn mij volstrekt onbekend en ik heb geen goed beeld of de bovenstaande maatregelen potentieel in aanmerking zouden kunnen komen voor een A++ label. Ik heb het vermoeden van niet. Het is mij overigens ook onduidelijk hoe er voor nieuwbouw een hypotheek op basis van een A++ label kan worden afgegeven als het assessment pas kan worden gedaan bij de oplevering.

Vraagstuk 3: NHG energiespaarbudget
Het is bij sommige geldverstrekkers mogelijk om 6% van de marktwaarde mee te financieren voor energiebesparende maatregelen die mogelijk nog niet duidelijk in beeld zijn. Is het mogelijk om een dergelijk systeem te gebruiken om de kosten voor de energiebesparende onderdelen van de bouw te financieren ondanks dat de specificaties al bekend zijn? (Dit lijkt op exact hetzelfde uit te komen als vraagstuk 2 maar de informatievoorziening is hier niet altijd duidelijk over).

Vraagstuk 4: Ophoging maximale hypotheek
Ik lees dat het mogelijk kan zijn om maximaal €9000 extra hypotheek onder een apart budget te krijgen ter besteding aan energiebesparende middelen. Is dit eventueel te combineren met het NHG energiespaarbudget en met een nieuwbouwproject waar de besparende maatregelen al in de technische specificaties en hoofdsom zijn verwerkt?

Vraagstuk 5: Overbruggingsopties
De bouw van de woningen is nog niet gestart. Ik neem aan dat het gebruikelijk is om te wachten tot het grootste deel van de woningen is verkocht alvorens de bouw echt kan beginnen. Vanaf de bouwstart zal het dan waarschijnlijk nog een half jaar tot een jaar duren tot de oplevering. Zijn er mogelijke opties die ik kan benutten om toch de woning onder optie te nemen of aan te schaffen ondanks dat ik nog geen beschikking kan krijgen over het volledige bedrag? De aflossing over nieuwbouw wordt over termijnen naar mate van de voortgang voldaan. Uiteraard kan ik het mij goed voorstellen dat een garantie voor het volledige bedrag vereist is.

Vraagstuk 6: Onder optie nemen
Is het gangbaar om bij nieuwbouw woningen te bieden of wordt er doorgaans de vraagprijs betaald?

Aangezien ik nog weinig kennis en ervaring heb sta ik erg open voor alle opmerkingen, tips, ervaringen of andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Zingo schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:16:
Maar wanneer ik 3 ton betaal verwacht ik eigenlijk wel gewoon tijdig een bericht te ontvangen als eerder afgegeven verwachtingen niet gehaald worden.
Die gedachtegang kan je wel los laten, de aannemer heeft weinig oog voor jou als eindklant. Feestje van de investeerders, ontwikkelaars en aannemers. Als koper ben je in deze markt bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:13
kaboom1555 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:03:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie dat je een koof hebt gemaakt in de keuken met spotjes erin. Zou je hier een foto van willen delen? Wij zijn nog opzoek naar de beste oplossing voor in de keuken bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:20
Soru schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:43:

Aangezien ik nog weinig kennis en ervaring heb sta ik erg open voor alle opmerkingen, tips, ervaringen of andere zaken. Mogelijk hoort een deel van deze vragen thuis in het nieuwbouw topic.
Een deel van je vragen is volgens mij met wat googelen wel te vinden (oa hoe bieden op nieuwbouwhuizen werkt).
Maar wat je hypotheek betreft zou ik het aanraden met een hypotheekadviseur te praten. Als ik het zo lees vraag je je met name af in hoeverre het mogelijk is om een hypotheek te krijgen en/of de energiebesparende maatregelen je daarbij zouden helpen.
Bij uitstek vragen die een hypotheek/financieel adviseur kan beantwoorden die je volledige financiele situatie in kan zien.

Verder: Bij nieuwbouw komen er naast de vraagprijs nog veel kosten bij, alles moet immers van de grond tot plafond nog gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Hrolfr schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:08:

Offerte voor afwerking met glad glasvliesbehang inclusief sauzen in de hele woning: 9,5k
Ik heb het idee dat dit wel ok kan zijn, maar krijg daar, ook met dit topic en google, niet echt vat op. Kennelijk is nog wat stucwerk nodig op de behangklare wanden om deze echt behangklaar te krijgen. Het gaat om +/- 400m2 bruto wandoppervlak, waarvan +/- 320m2 netto zonder deuren, ramen en schuifpui. Dit is zonder de knieschotten en schuine dakwanden op zolder, wel inclusief trapopgangen. Voor het dichtzetten van de v-naden, stucen en sauzen van het plafond (+/- 70m2) wordt 3,5k gevraagd.

Offerte komt van een afbouwbedrijf dat nu ook al voor de aannemer bezig is in het huis. Voordeel is dat ze aangeven op werkdag 2-3 na oplevering al aan de slag te kunnen.

Ik ga vanavond een uitgebreider verslag maken, met foto's van de progressie.
Wij hebben de volgende offerte gekregen voor Renovlies:
Renovlies behangen en sausen bieden wij u aan voor € 5,445.00 (Incl. BTW).
Deze offerte is gebaseerd op: Lichte kleur oppervlakte: 360 m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:34

kgl

Soru schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:43:
Momenteel ben ik mij lichtelijk aan het oriënteren op een eerste koopwoning als alleenstaande (starterspositie). Disclaimer: ik heb zeer beperkte kennis van alle bijkomende zaken.

Mijn wensen en voorkeuren voor een woning zijn waarschijnlijk niet erg standaard en het aanbod voor het type woning binnen de semi-realistische prijsklasse is extreem beperkt. In de afgelopen maanden heb ik een tweetal te bouwen woningen gevonden (binnen hetzelfde bouwproject) die serieus mijn interesse hebben gewekt (€290k en €312k v.o.n.).

Helaas komt een behoorlijk deel van mijn salaris voort uit delen die geen invloed hebben op de maximale hypotheek.

[...]
Kijk of je maximale hypotheek kunt laten bepalen op basis van het bij UWV geregistreerde SV-loon; de zogenaamde 'Inkomensbepaling Loondienst' ( https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/ ). Volgens mij worden dan al je inkomenscomponenten meegerekend. Er staat een gratis tool online ( https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/ ) waarmee je je eigen toetsingsinkomen kunt berekenen, dus dan zie je het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:07
@Soru wat is nu exact je vraag? Je geeft aan interesse te hebben in een woning van 290-310K v.o.n. maar dat je op basis van je inkomen maximaal 220k kan lenen. Heb je een hoop eigen geld om het verschil te financieren? Indien niet, dan wordt het wel een lastig verhaal. Hou er ook rekening mee dat er nog een hoop kosten op de v.o.n. prijs komen voor eventuele opties en afwerking (keuken, badkamer, vloer, muren, et cetera).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 20:53
Soru schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:15:
Aangezien het grootste deel van mijn vragen het meeste raakvlak hebben met het projectmatige nieuwbouw topic heb ik mijn post uit het woning kopen topic ook hier geplaatst.

Volgens mij kan je je beter wenden tot een goede hypotheek verstrekker / adviseur.
80 k boven max. hypotheek kan je mijns inziens wel vergeten.
Bovendien ben je er nog niet met allen de aankoop van je woning, tel er maar rustig ca. 15-20% bovenop voor het afmaken van je woning. (keuken, vloeren, badkamer, gordijnen, tuin enz...)

[ Voor 5% gewijzigd door loonatick78 op 02-03-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Dag Allen,

Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning in Naarden. Een mooie 2 kapper in het duurdere segment (helaas).

Ik volg dit forum al heel lang en het is eigenlijk bizar als je de verhalen uit 2016 terugleest. Wat een verschil in bouwkosten, meerwerkopties etc.

Wij gaan deze week ergens tekenen en dan gaat het beginnen .

Iemand anders hier ook met de nieuwbouw in Naarden bezig? (buyten den veste)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 22-09 07:05
Soru schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:15:

***members only***

Energiebesparende maatregelen
Uit de technische documentatie heb ik de volgende energiebesparende maatregelen opgemaakt.
  • Energielabel: A (waarderingssysteem niet bekend)
  • Begane grondvloer isolatie: Geïsoleerde fabrieksmatige systeemvloer van gewapend beton
  • Eerste en tweede verdiepingsvloer: Geïsoleerde fabrieksmatige systeemvloer van gewapend beton
  • Schuine dakconstructie: Geprefabriceerde geïsoleerde dak-elementen
  • Buitenkozijnen, ramen en deuren: HR++ isolatieglas volgens EPC berekeningen
  • Beweegbare buitenramen en deuren: Tochtprofielen
  • Begane grondvloer, spouw buitengevels en schuine dakvlakken: Isolatie volgens wettelijke eisen
  • Warmtepomp: Aanwezig
  • Verwarming: Vloerverwarming
  • Leidingisolatie: Benodigde isolatieschalen en doorvoermantelbuizen
  • Gas: Geen aansluiting
Vraagstuk 1: Ophoging kostengrens NHG
Voor de nieuwbouwwoning komt er direct een vraagstuk omtrent de kostengrens van de NHG naar voren. Indien er energiebesparende voorzieningen worden getroffen kan deze kostengrens worden opgehoogd tot €328k. Is het aannemelijk dat de bovenstaande maatregelen voldoende zijn voor de ophoging van de NHG kostengrens?

Vraagstuk 2: A++ energielabel
Voor het maximaal ophogen van de maximale hypotheek t/m 106% stellen naar mijn wetens hypotheekverstrekkers de eis voor een energielabel A++ of een energie neutrale woning. De vereisten voor een A++ energielabel (EPC 0,6) zijn mij volstrekt onbekend en ik heb geen goed beeld of de bovenstaande maatregelen potentieel in aanmerking zouden kunnen komen voor een A++ label. Ik heb het vermoeden van niet. Het is mij overigens ook onduidelijk hoe er voor nieuwbouw een hypotheek op basis van een A++ label kan worden afgegeven als het assessment pas kan worden gedaan bij de oplevering.

Vraagstuk 3: NHG energiespaarbudget
Het is bij sommige geldverstrekkers mogelijk om 6% van de marktwaarde mee te financieren voor energiebesparende maatregelen die mogelijk nog niet duidelijk in beeld zijn. Is het mogelijk om een dergelijk systeem te gebruiken om de kosten voor de energiebesparende onderdelen van de bouw te financieren ondanks dat de specificaties al bekend zijn? (Dit lijkt op exact hetzelfde uit te komen als vraagstuk 2 maar de informatievoorziening is hier niet altijd duidelijk over).

Vraagstuk 4: Ophoging maximale hypotheek
Ik lees dat het mogelijk kan zijn om maximaal €9000 extra hypotheek onder een apart budget te krijgen ter besteding aan energiebesparende middelen. Is dit eventueel te combineren met het NHG energiespaarbudget en met een nieuwbouwproject waar de besparende maatregelen al in de technische specificaties en hoofdsom zijn verwerkt?

Vraagstuk 5: Overbruggingsopties
De bouw van de woningen is nog niet gestart. Ik neem aan dat het gebruikelijk is om te wachten tot het grootste deel van de woningen is verkocht alvorens de bouw echt kan beginnen. Vanaf de bouwstart zal het dan waarschijnlijk nog een half jaar tot een jaar duren tot de oplevering. Zijn er mogelijke opties die ik kan benutten om toch de woning onder optie te nemen of aan te schaffen ondanks dat ik nog geen beschikking kan krijgen over het volledige bedrag? De aflossing over nieuwbouw wordt over termijnen naar mate van de voortgang voldaan. Uiteraard kan ik het mij goed voorstellen dat een garantie voor het volledige bedrag vereist is.

Vraagstuk 6: Onder optie nemen
Is het gangbaar om bij nieuwbouw woningen te bieden of wordt er doorgaans de vraagprijs betaald?

Aangezien ik nog weinig kennis en ervaring heb sta ik erg open voor alle opmerkingen, tips, ervaringen of andere zaken.
Ik ben mezelf ook wat aan het oriënteren en qua VON prijs lijkt het redelijk overeen te komen. Ook je netto inkomen is gelijk aan mijn situatie over een maand.

Vraag 1:
Daar lijkt het niet op bij nieuwbouw. Een adviseur weet hier meer van, maar bij mij verdwijnt het NHG vinkje bij de Rabobank zodra ik bij nieuwbouw boven de 310k kom. Wellicht is de belangrijkste eis hier om even te achterhalen welke regelingen enkel van toepassing zijn op bestaande (ver)bouw en niet op nieuwbouw.

Vraag 2:
Alle nieuwbouw moet volgens bouwbesluit met EPC <= 0,4 gebouwd worden sinds 2015. Al gaat dat om de vergunningen (volgens mij). Dus je kan er van uitgaan dat je woning voldoet aan EPC < 0.6.
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt .

Vraag 3:
Zie vraagstuk 1. Wel geven een aantal hypotheekverstrekkers extra rentekorting op nieuwe woningen. Door de lagere rente kun je wel meer lenen. Bij 10 jaar rentestand scheelt dit bij mij ca 3k op de hypotheek (beiden net boven NHG, dus is het de vraag of je het zou willen).

Vraag 4:
Ik denk dat ook dit enkel is voor bestaande bouw. Mede door het bouwbesluit is alle nieuwbouw al heel zuinig en is het de vraag wat je daar nog bovenop kan doen. Sowieso is het budget dan voor bovenop het huis, dus gaat je niet helpen om de grens omlaag te trekken...

Vraag 5:
Je kan bouwrente meefinancieren inderdaad als het nodig is.

Vraag 6:
Vraagprijs is gangbaar. Bieden wordt niet gedaan, bij teveel vraag volgt er een loting. Onder optie kan natuurlijk, maar wel beperkt in tijd.

Ga eerst eens langs je eigen bank voor een gratis gesprekje. Dan kun je later altijd nog overwegen om een onafhankelijke adviseur in te schakelen als je het gevoel hebt dat het moet kunnen, maar je eigen bank er net neit aan toe gaat komen.

Verder, lees je ook in wat er komt kijken bij een nieuwbouwhuis. Knab bijvoorbeeld heeft een klein boekje (PDF) met wat nuttige informatie die je kan aanvragen bijvoorbeeld. Dit topic staat ook vol. Het geeft een idee van wat je kan verwachten, en wat voor extra kosten je hebt. Heb je wel geld voor een keuken, de muren, eventuele badkamer (bij casco), gordijnen, meerwerk ("standaardzaken" zoals een buitenkraantje die nog boven op de VON prijs komen)?

Maar ik ben wel erg benieuwd naar je situatie en waarom je hier geen hypotheek voor kan krijgen. Zoals gezegd, je financiële situatie is praktisch gelijk aan hetgeen waar ik de afgelopen 3 weken wat mee aan het spelen ben (in afwachting van een vast contract). Voor de goedkope optie zou ik wel een hypotheek kunnen krijgen dan met krap aan genoeg ruimte in het bouwdepot om het (budget) af te werken.

Even wat simpele sanity checks:
1. Je hebt wel je bruto jaarinkomen ingevuld?
2. Je hebt wel je vakantiegeld en evt. 13e maand toegevoegd?
3. Je hebt geen schulden?
4. Je hebt geen andere verplichtingen met nadelige gevolgen?
5. Je hebt een vast contract?

Voor de laatste 3 zijn er nog een aantal zaken om over na te denken:
3. -> Een studieschuld bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je al snel bijna tweemaal je originele studieschuld minder kan lenen! Dat hakt er enorm in. Dus als je die kan aflossen dan maakt dat nogal uit in je opties. Als je het spaargeld hebt liggen dan kun je dus flink meer lenen voor je hypotheek en een deel van je verbouwkosten uit het bouwdepot halen ipv je eigen geld.
4. -> Geen ervaring mee verder wat wel/niet telt, maar ik kan me voorstellen dat een private lease auto mogleijk problemen kan geven.
5. -> Ook dit maakt een groot verschil. Je kan ook een intentieverklaring vragen bij je werkgeven indien je deze niet hebt. Een andere optie die tegenwoordig weer mogelijk lijkt te zijn is een marktscan, iig bij rabobank: https://www.rabobank.nl/p...ontract/arbeidsmarktscan/

In de online tooltjes kun je altijd nog spelen door te kijken waar je op uit komt als je speelt met de resultaten op puntje 3 t/m 5. Op basis daarvan kun je kijken hoe je je eigen situatie kan veranderen om het huis wel mogelijk te maken. Dan weet je of de auto de deur uit moet (met evenutele boete) en/of je de studieschuld moet aflossen en/of even bij je baas moet informeren ;) . En ja een aantal opties kosten geld (boete, hogere rente op de hypotheek ivm DUO), maar maken het huis misschien wel mogelijk.

Verder heb ik gemerkt dat de meeste online tools niet echt lekker omgaan met o.a. nieuwbouw en de lagere rente daarop. Tot nu toe heb ik enkel de Rabobank kunnen vinden die wel een goede indicatie geeft voor nieuwbouw. Pas daar wel op dat spelen met de getallen ineens grote gevolgen kan hebben, zoals wel/niet NHG.

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 02-03-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 18:27
Ook hier al een tijdje mee aan het lezen, waarbij het avontuur voor ons ook eindelijk lijkt te gaan beginnen, namelijk dat de eerste kopersbijeenkomst morgen is.

Het betreft een woning in het GoudenBuurten project (Berkel & Rodenrijs). Helaas heb ik nog geen andere posts op tweakers voorbij zien komen van dit project, maar mochten er meer meelezen, laat je horen ;)

Eerste horde is het maken van keuzes m.b.t. het exterieur.
Zaken die we zeker gaan nemen:
- Uitbouw 2.4m
- Extra buitenlichtpunt achterzijde
- Buitenkraan (a 475 euro, niet eens vorstvrij :+ )
- Boiler upgrade van 150L naar 200L

We twijfelen nog over het aanpassen van de standaard schuifpui naar openslaande deuren. We zouden veel liever voor de deuren willen gaan, echter durven ze een whopping 4.600 euro te vragen voor deze standaard aanpassing. |:(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:50
Steeds meer enthousiaste tweakers die dan wel op het punt staan om bij een nieuwbouwproject in te stappen of al hebben getekend. Superspannend natuurlijk en voor starters onbekend terrein.

Wij hebben in juli 2017 getekend voor een nieuwbouwwoning in Rotterdam en staan we nu begin maart 2020 op het punt van verhuizen. Het betreft een tussenwoning van 220m2 GBO op een perceel van 210m2.

Naast de gebruikelijke opties zoals uitbouw (hebben wij niet gedaan, want 220m2 is serieus groot genoeg) of extra zonnepanelen (hebben we wel gedaan, want plat dak). Wat zijn dan de additonele kosten voordat je er daadwerkelijk woont en het daadwerkelijk als jullie huis voelt?
  • Dubbele lasten; in onze periode was er zwaar schaarste aan vakmensen en bouwmaterialen. Et ergo: transport was eind 2017, start bouw begin q2 2018 en oplevering in q1 2020. Alhoewel je natuurlijk rentvergoeding krijgt, zijn de dubbele lasten toch wel een flinke kostenpost (wij woonden in een huurappartement). Risico op vertraging van 10 maanden en de daarmee extra dubbele lasten hadden we niet goed begroot.
  • Aanpassingen in elektra, bijna 8k. Dit is inclusief de nodige aanpassingen voor de keuken (lees ovens, cooker), verplaatsen lichtpunten, elke verblijfsruimte 2 loze leidingen plus extra wandcontactdozen, 3 AP in plafond, gietuitsparingen voor spotjes in plafond, kabel in tuin.
  • Standaard badkamers ga je niet gelukkig van worden, mijn partner in ieder geval niet. We hebben twee separate toiletten en twee badkamers. Additioneel op standaard werk; 17k. En dan deden we echt niet gek. (Ja je kunt ergens anders gaan shoppen, maar daar zullen ze ook toegeven dat ze het niet voor de prijs kunnen aanbieden. Daarnaast waren we in ons geval de garantie op vloerverwarming en aansluitingen direct kwijt).
  • Keuken, niet zozeer gekeken naar merk keuken of triple gelaserde en/of gelakte frontjes, maar als hobbykok vooral gekeken naar de functionaliteit die het moest bieden. Resultaat;24k voor een relatief grote, luxe maar vooral praktische keuken. En dan hebben we best wel hard onderhandeld en ook flink wat offerte trajecten bij verschillende keukenboeren in NL en DE doorlopen. Kan wel een stuk goedkoper; standaard keuken moet voor 7 tot 10k ook lukken.
  • Aanpassingen structureel; aanpassen van wanden zodat ruimtes beter/slimmer kunnen worden benut. Zo hebben wij de overgang van gang naar woonruimte helemaal open getrokken zodat er meer ruimtelijk effect wordt behaald. Ook weer een paar duizend euro. Reken even niet onze specifieke oplossing helemaal mee
  • Vloeren is ook iets waar je niet op wilt besparen. Tenzij je om de tien jaar een nieuwe vloer wil. We hebben door het hele huis en op elke verdieping vloerverwarming; dat beperkt je mogelijkheden (en ook goedkope oplossingen). Gek genoeg is voor zowel goede PVC, keramiek als ook gietvloer een sweetspot tussen de 70 en 90 euro de m2. Inclusief leggen. Wij waren dan met onze BG (keramisch), 1e en 2e verdieping (PU gietvloer) ongeveer 16k kwijt. En gelukkig hebben na wat zoek en vraagwerk goede vakmensen over de vloer gehad die het voor een lager dan marktconforme prijs hebben uitgevoerd.
  • Wanden hebben we gelukkig door een paar door de wol geverfde specialisten laten doen. Hele woning vliezen en verven voor nog geen 7k. Was echt een meevaller. Dat is inclusief schuren, vliezen en schrobvaste verf.
  • Tuin; heel simpel. Die 100 euro de m2 die iedereen hier roept, klopt gewoon. Reken ook op 100 euro de strekkende meter voor een beetje gangbare en duurzame erfafscheiding en de helft als je het gaat delen met de buren. En dan doen wij serieus niets geks met onze tuin. Standaard terras van 30m2, klinkerpaadje, wat gras, tuinkastje en het onmisbare voor elke gezin met kinderen en een tuin; de flatground trampoline. De tuin hebben we laten leggen door een creatieve hovenier die we via via al kenden van eerdere projecten
  • Verlichting (Hue), netwerkspul en eventuele domotica zijn de kosten niet maar wel tijdrovend (en leuk) om te doen. Wij hebben voor een paar uitgesproken design lampen gekozen, maar daar hadden we ook budget voor vrij gemaakt.
  • Meubels en kasten; meubels ga je toch aanschaffen. Ineens heb je de ruimte voor die grote bank of eettafel (of juist niet). Dan moeten er ook eens nieuwe stoelen bij de tafel. En vergeet kasten niet! Voor echt mooie en duurzame ambachtelijke meubelen ben je gewoon veel geld kwijt, ook tweedehands zijn ze niet goedkoop.
  • Als laatste de raambekleding: als je goed zoekt en ook zelf een beetje overweg kan met een klophamerboor, dan kun je met gordijnen van bijvoorbeeld Curtaincy en ook wat onderhandeling met een lokale raambekleder het redelijk goedkoop houden. Je moet ongeveer rekening houden met gemiddeld 2 a 300 euro per raampartij minimaal. Duurder is trouwens niet altijd beter, vaak speelt merk of extra gemak dan mee (denk aan domotica i.c.m raambekledinig).
  • Als laatste: alle tientjes en honderdjes gespendeerd bij de lokale Hornbach, dat telde dus ook uiteindelijk op tot bijna 2k. Van bouwstofzuiger tot pluggen, van MDF plaat voor de koofjes over technische installaties tot traplak voor het terugbrengen naar enigzins toonbare traptreden
Conclusie:

Ondanks dat ik het initieel niet van familie/vrienden/kennissen wilde geloven: je gaat minimaal 15% van je aanschafprijs kwijt zijn aan dubbele lasten, vloeren, wanden, keuken, sanitair, verlichting, elektra. En dan ga ik echt uit van de basis. Houd hierbij rekening met een minimum van 30k ongeacht koopsom nieuwbouw.

Wil je bij verhuizen direct voor de komende 10 jaar klaar zijn, dan zit je toch al snel tegen de 20% van de kale aanschafprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 05-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scr33x0r
Goed uitgezet @righthand en ik kan me er grotendeels in vinden. Bij ons "standaard" huis van in 2016 nog geen 200k kwam er ook aardig wat bij. Heb mijn spreadsheet er even bij gepakt:

Koopprijs huis €196,500.00
Hypotheek €2,750.00
NHG €2,450.00
Notaris €1,020.00
Meerwerk aannemer €14,155.13
Keuken, vloeren, wanden €19,235.00

Totaal: €236,110.13

Das dus al bijna 40k extra.

Vervolgens moesten we nog verhuizen, nieuwe meubels (bank, bed, tafel + stoelen), raambekleding, schutting en tuin. Dat was bij elkaar ook nog bijna 20k. Gelukkig hebben we dit allemaal kunnen sparen. En dan hebben we ook wel dure stoelen gekocht (€ 1600 voor 6 stoelen..).

Qua dubbele lasten hebben wij niet echt problemen gehad, we hebben tijdelijk bij mijn ouders kunnen wonen en sowieso vond ik het fijn dat je dus steeds iets meer gaat betalen omdat zolang het geld in je bouwdepot zit, je daar ook geen rente over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Hmm we hebben de optie gekregen om de vloerverwarming verder uit te breiden op onze zolder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DIB07Nz.png

Omdat het er toch al vloerverwarming op de verdieping zit, had ik niet verwacht dat het als nog €1715 ging kosten. Het is wel typisch zo'n geval, als je het nu niet doet ga je het nooit meer doen. Wat is jullie mening hierover?

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Bladeslayer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:10:
Hmm we hebben de optie gekregen om de vloerverwarming verder uit te breiden op onze zolder.

Omdat het er toch al vloerverwarming op de verdieping zit, had ik niet verwacht dat het als nog €1715 ging kosten. Het is wel typisch zo'n geval, als je het nu niet doet ga je het nooit meer doen. Wat is jullie mening hierover?
Wat ga je in die ruimte doen? Wel bizar eigenlijk, wij betalen dus om jouw slaapkamer 4 vloerverwarming te krijgen welgeteld, 580€, daar zit dus standaard geen verwarming.

Als je die ruimte alleen als wasruimte of iets gebruikt zou ik het niet met vloerverwarming doen. Wil je er ooit nog een extra kamer maken, dan zit je ook weer met muren en waar je de grond in mag, dus dan zou ik vloerverwarming achteraf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Bedoeling is wel om er een barretje / bierbrouw ruimte van te maken :) Idealiter moet er voor het brouwen ook nog soort van afzuiging komen. Eigenlijk alleen waterdamp.. Zou je de mechanische ventilatie hiervoor kunnen gebruiken?

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Bladeslayer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:40:
Bedoeling is wel om er een barretje / bierbrouw ruimte van te maken :) Idealiter moet er voor het brouwen ook nog soort van afzuiging komen. Eigenlijk alleen waterdamp.. Zou je de mechanische ventilatie hiervoor kunnen gebruiken?
Dat kan maar als daar een vochtsensor inzit en je hebt de hele dag “damp” dan wordt je hele woning de gehele dag door ververst met verse lucht :+ . Op zich niet erg maar wel “duur” want je rendement kakt in of er moet elektrisch worden bijverwarmt.

Als je de ruimte op een bepaalde temperatuur wilt kunnen houden zou ik er vloerverwarming laten leggen. Liefst dus apart regelbaar. Gebruik je de ruimte niet tot nauwelijks zet je hem gewoon op 18,5/19 graden dan gebeurd er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Junia schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:55:
Ook hier al een tijdje mee aan het lezen, waarbij het avontuur voor ons ook eindelijk lijkt te gaan beginnen, namelijk dat de eerste kopersbijeenkomst morgen is.

Het betreft een woning in het GoudenBuurten project (Berkel & Rodenrijs). Helaas heb ik nog geen andere posts op tweakers voorbij zien komen van dit project, maar mochten er meer meelezen, laat je horen ;)

Eerste horde is het maken van keuzes m.b.t. het exterieur.
Zaken die we zeker gaan nemen:
- Uitbouw 2.4m
- Extra buitenlichtpunt achterzijde
- Buitenkraan (a 475 euro, niet eens vorstvrij :+ )
- Boiler upgrade van 150L naar 200L

We twijfelen nog over het aanpassen van de standaard schuifpui naar openslaande deuren. We zouden veel liever voor de deuren willen gaan, echter durven ze een whopping 4.600 euro te vragen voor deze standaard aanpassing. |:(
Joe! ;w

Welk deelplan? Gouden Harp of Gouden Podium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
JeeEs schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:10:
[...]

Joe! ;w

Welk deelplan? Gouden Harp of Gouden Podium?
Podium :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Heel hartelijk bedankt voor alle reacties!

Wat betreft de energiebesparende middelen een kleine aanvulling: Ik ben vergeten te vermelden dat de woning wordt voorzien van PV-panelen. Het aantal is echter nog niet bekend.
Jovatov schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:48:
[...]

Een deel van je vragen is volgens mij met wat googelen wel te vinden (oa hoe bieden op nieuwbouwhuizen werkt).
Maar wat je hypotheek betreft zou ik het aanraden met een hypotheekadviseur te praten. Als ik het zo lees vraag je je met name af in hoeverre het mogelijk is om een hypotheek te krijgen en/of de energiebesparende maatregelen je daarbij zouden helpen.
Bij uitstek vragen die een hypotheek/financieel adviseur kan beantwoorden die je volledige financiele situatie in kan zien.

Verder: Bij nieuwbouw komen er naast de vraagprijs nog veel kosten bij, alles moet immers van de grond tot plafond nog gedaan worden.
Uiteraard ga ik flink door met het googlen naar informatie. Maar aangezien niet alles even eenduidig wordt uitgelegd ben ik ook erg geïnteresseerd naar praktische ervaringen met bijvoorbeeld energiespaarbudgetten. Ik ben mij er van bewust dat er nog behoorlijk bijkomende kosten zullen komen. Aan de andere kant heb ik er ook absoluut geen probleem mee om bijvoorbeeld een half jaar tot een jaar te bivakkeren met af te werken punten. Aangezien het huis nog moet 'zetten' was ik van plan om zeker een half jaar te laten wachten met het laten stuken, al vraag ik mij af of dit wel voldoende tijd is voor het openbaren van scheurtjes. Ik ga zeer zeker ook op kortere termijn contact opnemen met een hypotheekadviseur.
kgl schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Kijk of je maximale hypotheek kunt laten bepalen op basis van het bij UWV geregistreerde SV-loon; de zogenaamde 'Inkomensbepaling Loondienst' ( https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/ ). Volgens mij worden dan al je inkomenscomponenten meegerekend. Er staat een gratis tool online ( https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/ ) waarmee je je eigen toetsingsinkomen kunt berekenen, dus dan zie je het vanzelf.
Handig om te weten. Waarschijnlijk vul ik nog iets verkeerd in aangezien het resultaat echt ver onder mijn kale bruto grondslag jaarinkomen is, ik ga hier verder naar kijken. Wel ben ik met mijn werkgever bezig om mijn contract te laten herstructureren dus waarschijnlijk zal het hypotheekgevend deel hoger worden.
Ascension schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:20:
@Soru wat is nu exact je vraag? Je geeft aan interesse te hebben in een woning van 290-310K v.o.n. maar dat je op basis van je inkomen maximaal 220k kan lenen. Heb je een hoop eigen geld om het verschil te financieren? Indien niet, dan wordt het wel een lastig verhaal. Hou er ook rekening mee dat er nog een hoop kosten op de v.o.n. prijs komen voor eventuele opties en afwerking (keuken, badkamer, vloer, muren, et cetera).
&
loonatick78 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Volgens mij kan je je beter wenden tot een goede hypotheek verstrekker / adviseur.
80 k boven max. hypotheek kan je mijns inziens wel vergeten.
Bovendien ben je er nog niet met allen de aankoop van je woning, tel er maar rustig ca. 15-20% bovenop voor het afmaken van je woning. (keuken, vloeren, badkamer, gordijnen, tuin enz...)
Members only:

Qua extra kosten voor de afwerking ben ik bereid om een half jaar tot een jaar te wachten. Voor mij persoonlijk geen probleem, of het andere nadelen heeft of duurder wordt heb ik nog geen goed beeld bij. Wel lijkt het mij verstandig om vroeger in het stadium samen met de buren de tuinen diep te laten spitten voor de waterdoorlating en in het algemeen voor het geschikt maken voor de tuinbeplanting. Daar naast moet ik nog een beeld krijgen van de kosten voor een internetaansluiting. Vaste telefonie en TV zijn voor mij persoonlijk niet benodigd.

Wel wil ik bijvoorbeeld de aangebouwde berging laten isoleren. Dit soort meerwerk hoop ik op het latere stadium van de bouw te bekostigen aangezien ik naar mate de tijd vordert steeds meer financiële middelen heb. Ook wil ik een aardige hoeveelheid loze kabelbuizen laten aanleggen voor CAT6a bekabeling.
GENETX schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:36:
[...]

Ik ben mezelf ook wat aan het oriënteren en qua VON prijs lijkt het redelijk overeen te komen. Ook je netto inkomen is gelijk aan mijn situatie over een maand.

Vraag 1:
Daar lijkt het niet op bij nieuwbouw. Een adviseur weet hier meer van, maar bij mij verdwijnt het NHG vinkje bij de Rabobank zodra ik bij nieuwbouw boven de 310k kom. Wellicht is de belangrijkste eis hier om even te achterhalen welke regelingen enkel van toepassing zijn op bestaande (ver)bouw en niet op nieuwbouw.

Vraag 2:
Alle nieuwbouw moet volgens bouwbesluit met EPC <= 0,4 gebouwd worden sinds 2015. Al gaat dat om de vergunningen (volgens mij). Dus je kan er van uitgaan dat je woning voldoet aan EPC < 0.6.
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt .

Vraag 3:
Zie vraagstuk 1. Wel geven een aantal hypotheekverstrekkers extra rentekorting op nieuwe woningen. Door de lagere rente kun je wel meer lenen. Bij 10 jaar rentestand scheelt dit bij mij ca 3k op de hypotheek (beiden net boven NHG, dus is het de vraag of je het zou willen).

Vraag 4:
Ik denk dat ook dit enkel is voor bestaande bouw. Mede door het bouwbesluit is alle nieuwbouw al heel zuinig en is het de vraag wat je daar nog bovenop kan doen. Sowieso is het budget dan voor bovenop het huis, dus gaat je niet helpen om de grens omlaag te trekken...

Vraag 5:
Je kan bouwrente meefinancieren inderdaad als het nodig is.

Vraag 6:
Vraagprijs is gangbaar. Bieden wordt niet gedaan, bij teveel vraag volgt er een loting. Onder optie kan natuurlijk, maar wel beperkt in tijd.

Ga eerst eens langs je eigen bank voor een gratis gesprekje. Dan kun je later altijd nog overwegen om een onafhankelijke adviseur in te schakelen als je het gevoel hebt dat het moet kunnen, maar je eigen bank er net neit aan toe gaat komen.

Verder, lees je ook in wat er komt kijken bij een nieuwbouwhuis. Knab bijvoorbeeld heeft een klein boekje (PDF) met wat nuttige informatie die je kan aanvragen bijvoorbeeld. Dit topic staat ook vol. Het geeft een idee van wat je kan verwachten, en wat voor extra kosten je hebt. Heb je wel geld voor een keuken, de muren, eventuele badkamer (bij casco), gordijnen, meerwerk ("standaardzaken" zoals een buitenkraantje die nog boven op de VON prijs komen)?

Maar ik ben wel erg benieuwd naar je situatie en waarom je hier geen hypotheek voor kan krijgen. Zoals gezegd, je financiële situatie is praktisch gelijk aan hetgeen waar ik de afgelopen 3 weken wat mee aan het spelen ben (in afwachting van een vast contract). Voor de goedkope optie zou ik wel een hypotheek kunnen krijgen dan met krap aan genoeg ruimte in het bouwdepot om het (budget) af te werken.

Even wat simpele sanity checks:
1. Je hebt wel je bruto jaarinkomen ingevuld?
2. Je hebt wel je vakantiegeld en evt. 13e maand toegevoegd?
3. Je hebt geen schulden?
4. Je hebt geen andere verplichtingen met nadelige gevolgen?
5. Je hebt een vast contract?

Voor de laatste 3 zijn er nog een aantal zaken om over na te denken:
3. -> Een studieschuld bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je al snel bijna tweemaal je originele studieschuld minder kan lenen! Dat hakt er enorm in. Dus als je die kan aflossen dan maakt dat nogal uit in je opties. Als je het spaargeld hebt liggen dan kun je dus flink meer lenen voor je hypotheek en een deel van je verbouwkosten uit het bouwdepot halen ipv je eigen geld.
4. -> Geen ervaring mee verder wat wel/niet telt, maar ik kan me voorstellen dat een private lease auto mogleijk problemen kan geven.
5. -> Ook dit maakt een groot verschil. Je kan ook een intentieverklaring vragen bij je werkgeven indien je deze niet hebt. Een andere optie die tegenwoordig weer mogelijk lijkt te zijn is een marktscan, iig bij rabobank: https://www.rabobank.nl/p...ontract/arbeidsmarktscan/

In de online tooltjes kun je altijd nog spelen door te kijken waar je op uit komt als je speelt met de resultaten op puntje 3 t/m 5. Op basis daarvan kun je kijken hoe je je eigen situatie kan veranderen om het huis wel mogelijk te maken. Dan weet je of de auto de deur uit moet (met evenutele boete) en/of je de studieschuld moet aflossen en/of even bij je baas moet informeren ;) . En ja een aantal opties kosten geld (boete, hogere rente op de hypotheek ivm DUO), maar maken het huis misschien wel mogelijk.

Verder heb ik gemerkt dat de meeste online tools niet echt lekker omgaan met o.a. nieuwbouw en de lagere rente daarop. Tot nu toe heb ik enkel de Rabobank kunnen vinden die wel een goede indicatie geeft voor nieuwbouw. Pas daar wel op dat spelen met de getallen ineens grote gevolgen kan hebben, zoals wel/niet NHG.

***members only***
Vraag 1:
Dat zou erg jammer zijn, ik ga verder op onderzoek uit.

Vraag 2:
Geweldig als dit het geval is. In de technische documentatie lees ik dat de uitvoering en de bouwstoffen aan de volgende voorschriften voldoen: Stabu Standaard 2007, het bouwbesluit 2012 (met aanvullende ministeriële regelingen) en het Bouwprocesbesluit 1994. Helaas heb ik geen idee wanneer de bouwvergunning is afgegeven, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de vergunning voor 2015 is afgegeven voor een nog te starten project. Hiervoor ga ik ook navraag doen bij de aannemer. Ik lees wel dat er al sinds het besluit van 2011 een EPC van 0,6 vereist is.

Valt de in 2015 doorgevoerde striktere EPC norm onder de noemer van een aanvullende ministeriële regeling of moeten de technische specificaties echt 'het bouwbesluit 2015' of later benoemen?

Vraag 3:
Dit is zeker interessant en ik verwacht hier ook een kleine vermeerdering van het maximale hypotheekbedrag door te kunnen krijgen.

Vraag 4:
Helaas, dit vermoeden heb ik ook.

Vraag 5:
Dat helpt in ieder geval een deel, ik moet nog onderzoek gaan doen wat de opties precies zijn dit exact voor financiële ruimte dit geeft en welke andere consequenties mogelijk aanwezig zijn.

Vraag 6:
Helder! Het ziet er voorlopig niet naar uit dat het storm loopt en ik verwacht zelfs dat als ik nu het bedrag klaar heb dat de bouw de komende 3-4 maanden nog niet eens in de aanvang zit tot de overige huizen zijn verkocht.

Overige tips:
heel erg bedankt voor de nuttige informatie, ik ga mij verder verdiepen! Qua de bijkomende zaken omtrent de afwerking heb ik er geen problemen mee om dit een half jaar tot een jaar uit te stellen. Wat voor mogelijk nadelige gevolgen dit heeft zijn mij nog niet bekend, mogelijk dat iemand hier ervaring of ideeën heeft over het later afwerken.

Checks:
1. Ja
2. Ja, dertiende maand is helaas niet 100% toegezegd dus telt niet mee. In de praktijk is deze nog nooit niet uitgekeerd.
3. Geen schulden
4. Geen verplichtingen
5. Ja

Ik zal de Rabobank tool uitgebreid gaan bespelen :)

Members only:

Nogmaals ontzettend bedankt iedereen. De reacties helpen enorm met het concreter maken waar en hoe ik mijn informatiezoektocht nuttig kan voortzetten. Uiteraard blijf ik open staan voor alle vragen, opmerkingen kritiek en overige punten _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
xGROOVER schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:24:
[...]

Ik zie dat je een koof hebt gemaakt in de keuken met spotjes erin. Zou je hier een foto van willen delen? Wij zijn nog opzoek naar de beste oplossing voor in de keuken bij ons.
Deze is zo gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FerDVT4MxoP4/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/7NFRPG6wxzNi/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/YdaAsHTrj8Fx/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/KWfUA7Lzx9N5/540.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:20
Soru schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:10:

***members only***

Nogmaals ontzettend bedankt iedereen. De reacties helpen enorm met het concreter maken waar en hoe ik mijn informatiezoektocht nuttig kan voortzetten. Uiteraard blijf ik open staan voor alle vragen, opmerkingen kritiek en overige punten _/-\o_
Als ik dit zo lees (correct me if I'm wrong) hoop je dat de 106% ervoor zorgt dat je meer kan lenen op basis van je inkomen, maar zo werkt het niet.
De 106% betekent dat de bank 6% bovenop de kosten van het huis mag uitlenen. Maar de eisen aan de kant van de koper/inkomen worden daarmee niet lager. Sterker nog, de inkomenseisen worden hoger, immers, je wil meer lenen van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Jovatov schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:41:
[...]

Als ik dit zo lees (correct me if I'm wrong) hoop je dat de 106% ervoor zorgt dat je meer kan lenen op basis van je inkomen, maar zo werkt het niet.
De 106% betekent dat de bank 6% bovenop de kosten van het huis mag uitlenen. Maar de eisen aan de kant van de koper/inkomen worden daarmee niet lager. Sterker nog, de inkomenseisen worden hoger, immers, je wil meer lenen van de bank.
Dan heb ik inderdaad een forse interpretatiefout gemaakt helaas, dank voor de opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik denk dat je te moeilijk doet, of ik mis iets... Zet je de termijn wel op 10 jaar rentevast? Bij 30 jaar of heel kort zakt je bedrag behoorlijk in. Bij 20 jaar rentevast ook wel iets, maar zou je bij een gunstige bank nog wel rond de VON prijs op moeten leveren...

Members only:

Dus volgens mij is er zeker voor de goedkoopste optie niet een groot probleem met je spaargeld er bij.

Verder
Members only:

Je kan zeker de iets eerder genoemde 15% aanhouden. Wellicht iets minder afhankelijk wat je zelf kan doen en of de woning met badkamer wordt opgeleverd. Let wel, dit zijn echt de minimale dingen die je wilt:
- simpele badkamer en WC
- Goedkope 5000-ish IKEA keuken
- Wanden
- Vloeren die je niet direct stukloopt
- Gordijnen
- Meerwerk wat achteraf praktisch niet te doen is (buitenkraan, extra stopcontacten).
Waarbij je het een en ander ook zelf moet klussen.

Ik neem aan dat je niet eerst wil bivakeren in een authentiek antikraak look ;) .

Dan lijkt de goedkope optie van 290k + ca 45k aan extra kosten net te passen zonder gekkigheden.

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 02-03-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Bladeslayer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:10:

[Afbeelding]

Wij nemen de optie voor onze zolder niet. We gaan ervan uit/hopen dat door de goede isolatie de warmte wel enigszins omhoog trekt en blijft hangen. Daarentegen zijn we ook niet meteen van plan er een kamer van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
De bouwer hier wil absoluut geen MV punten op zolder aanleggen, ik neem dat ikzelf achteraf ook niet buizen kan trekken vanuit de MV unit zelf. Gaat het op zolder zo wel behaaglijk worden wat betreft luchtkwaliteit?

@Bladeslayer dat is behoorlijk prijzig gezien er al deels verwarming en ook al een verdeler zit, maar ik zou het toch laten doen. Zoals je zelf zegt laat je dit niet achteraf doen. Bij ons kost optie vv op zolder 1150 euro, hiervoor moeten ze zelfs nieuwe buizen naar boven trekken gezien er standaard geen vv op zolder zit. Behoorlijk duur bij jullie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Logic Lion schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:08:
[...]

Wij nemen de optie voor onze zolder niet. We gaan ervan uit/hopen dat door de goede isolatie de warmte wel enigszins omhoog trekt en blijft hangen. Daarentegen zijn we ook niet meteen van plan er een kamer van te maken.
Wij twijfelen nog. By default zal er wel vloerverwarming zijn op de zolder, echter wordt deze 'wijder' gelegd waardoor ze slechts 15 graden garanderen. Voor 1k extra wordt het net als op de overige verdiepingen gelegd en krijg je 20 graden garantie. Wil je kans op gezeur lopen voor 1k...

Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

mister_S schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:31:
De bouwer hier wil absoluut geen MV punten op zolder aanleggen, ik neem dat ikzelf achteraf ook niet buizen kan trekken vanuit de MV unit zelf. Gaat het op zolder zo wel behaaglijk worden wat betreft luchtkwaliteit?
Bij mij is er op de kast op zolder één opening voor de zolder zelf, zit gewoon zo'n zelfde ventiel op als elders in het plafond. En er is er zelfs nog eentje over. Misschien dat die kast van jullie dat ook heeft/krijgt?

En mijn open zolder heeft het de afgelopen twee jaar nog niet onder de 18 graden gehad. Ik verwarm alleen de woonkamer/hal/badkamer middels VV. De rest heeft radiatoren maar die staan niet open. Gebruik de zolder enkel voor klussen en opslag trouwens, niet als leefruimte. Maar nu hebben we natuurlijk ook niet echt winters weer gehad in die tijd, dus geen idee hoe het bij -15 °C buiten is. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Bastien op 02-03-2020 19:40 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Junia ik zou er altijd voor kiezen. Afsluiten/knijpen is namelijk altijd makkelijk mogelijk. Later aanleggen niet tot erg lastig of gepaard met grof hak- en breekwerk.
En ondanks de goede isolatie zal het er denk ik niet heel behaaglijk aanvoelen als je het in wilt zetten als hobby, werk of slaapkamer. (Dat laatste is wellicht nog te accepteren)

Denk ook aan verse inblaas en afzuigventielen op die verdieping, wel zo lekker als het een slaapkamer gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Bastien verrek je hebt gelijk, er zit een afzuigventiel in de hoek van de technische ruimte. Geen inblaasventiel helaas, meerdere malen gevraagd voor elke prijs en stellig nee gehad. Bij ons is sowieso niet veel mogelijk. Gezien de MV unit op zolder zit, kan ik zelf knutselen (een buis aftakken)? Of verpest ik de hele balans daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
GeeMoney schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:39:
@Junia ik zou er altijd voor kiezen. Afsluiten/knijpen is namelijk altijd makkelijk mogelijk. Later aanleggen niet tot erg lastig of gepaard met grof hak- en breekwerk.
En ondanks de goede isolatie zal het er denk ik niet heel behaaglijk aanvoelen als je het in wilt zetten als hobby, werk of slaapkamer. (Dat laatste is wellicht nog te accepteren)

Denk ook aan verse inblaas en afzuigventielen op die verdieping, we zo lekker als het een slaapkamer gaat worden.
Zo denk ik dus ook. De isolatie e.d. zal vast prima zijn, maar voor 1k op zo'n groot bedrag wil je simpelweg geen spijt krijgen later. De aannemers spelen hier mooi op in :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Junia De bouwers winnen inderdaad daarop. Het gaat om zulke grote bedragen dat 1K hier en daar niet veel uitmaakt. Eigenlijk is het natuurlijk enorm veel geld. Bij ons gaat er bijvoorbeeld ongeveer 2.5K doorheen voor loze leidingen alleen. Als je vooraf had gezegd dat ik dit acceptabel zou vinden had ik je voor gek verklaard.
15 graden garantie op zolder lijkt me touwens meer dan genoeg, tenzij je echt niet tegen kou kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:15
Wij gaan voor de 15 graden garantie op zolder en niet nog een extra meerwerk afnemen voor 20 graden. Zo is er iedere keer wat en telt het maar op. We weten uit ervaring dat het warm zat op zolder gaat worden in een goed geïsoleerde woning. Als het op de begane grond en eerste verdieping 20 graden is, moet het raar lopen als het op de tweede erg koud gaat worden. In het uiterste geval warmen we wel elektrisch bij voor die drie echt koude dagen in het jaar. Maar oprecht: ik denk dat we dat niet eens nodig gaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Magpie op 02-03-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:32
Magpie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:35:
Wij gaan voor de 15 graden garantie op zolder en niet nog een extra meerwerk afnemen voor 20 graden. Zo is er iedere keer wat en telt het maar op. We weten uit ervaring dat het warm zat op zolder gaat worden in een goed geïsoleerde woning. Als het op de begane grond en eerste verdieping 20 graden is, moet het raar lopen als het op de tweede erg koud gaat worden. In het uiterste geval warmen we wel elektrisch bij voor die drie echt koude dagen in het jaar. Maar oprecht: ik denk dat we dat niet eens nodig gaan hebben.
Wij gaan wel voor 20 (of was het 22 graden) op zolder i.p.v. 15. We verwachten hier straks juist in de zomer voordeel van te hebben ivm de koeling van de warmtepomp. Immers hoe hoger de leidingdichtheid hoe hoger de koelcapaciteit.

Hoe het in de praktijk uitpakt valt natuurlijk nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
aprofet schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:43:
[...]

Wij gaan wel voor 20 (of was het 22 graden) op zolder i.p.v. 15. We verwachten hier straks juist in de zomer voordeel van te hebben ivm de koeling van de warmtepomp. Immers hoe hoger de leidingdichtheid hoe hoger de koelcapaciteit.

Slim, zo had ik het nog niet eens bekeken. Dat maakt de extra investering wel wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
righthand schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:39: .[/li]
• Wanden hebben we gelukkig door een paar door de wol geverfde specialisten laten doen. Hele woning vliezen en verven voor nog geen 7k. Was echt een meevaller. Dat is inclusief schuren, vliezen en schrobvaste verf.
Werken ze landelijk? Klinkt namelijk heel goed (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:50
Rhumba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Werken ze landelijk? Klinkt namelijk heel goed (y)
Ze werken een beetje rondom regio Rijnmond. Maar grote klussen willen ze volgens mij wel eens buiten de regio doen. Deze week zaten ze nog even in Lexmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
aprofet schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:43:
[...]

Hoeveel moest je bij betalen om dat te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
MLPN schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Hoeveel moest je bij betalen om dat te krijgen?
1325 extra voor de zolderverdieping en dan met 2 losse circuits / met elke zolderkamer een eigen thermostaat.

(Edit: ,1 thermostaat ipv 2 zou 975 euro zijn geweest)

[ Voor 9% gewijzigd door aprofet op 02-03-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Iemand hier tips met lichtpunten? Ik moet voor onze eetkamertafel aangeven waar ik het lichtpunt boven de tafel wil.

Het idee is dat we onze huidige stoelen meenemen, en dat we een tafel van 3m x 1m krijgen en aan 1 kant een eetkamer bank, aan de andere kant 4 van onze huidige stoelen.

Nou weet ik wel ongeveer de afmetingen van de eetkamerbank die we op het oog hebben, maar hoever moet zoiets onder een tafel? Bank is ongeveer 68cm diep, de tafel dus 1m, dus tel ik de helft van de tafel bij 68cm op dan kom je op ongeveer 1.18m van de muur, zeg dat de bank er 3cm onder staat, kom je op 1.15?

Afbeeldingslocatie: https://d3jt1cz8miaxw8.cloudfront.net/3d/photo/bf1c2a14b4124a6bfffe10eb4793106d9d8adbd5.jpg
Beetje dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
righthand schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:05:
[...]

Ze werken een beetje rondom regio Rijnmond. Maar grote klussen willen ze volgens mij wel eens buiten de regio doen. Deze week zaten ze nog even in Lexmond.
Almere waarschijnlijk te ver weg voor ze? Hoe heet het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:05
Scr33x0r schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:07:
Iemand hier tips met lichtpunten? Ik moet voor onze eetkamertafel aangeven waar ik het lichtpunt boven de tafel wil.

Het idee is dat we onze huidige stoelen meenemen, en dat we een tafel van 3m x 1m krijgen en aan 1 kant een eetkamer bank, aan de andere kant 4 van onze huidige stoelen.

Nou weet ik wel ongeveer de afmetingen van de eetkamerbank die we op het oog hebben, maar hoever moet zoiets onder een tafel? Bank is ongeveer 68cm diep, de tafel dus 1m, dus tel ik de helft van de tafel bij 68cm op dan kom je op ongeveer 1.18m van de muur, zeg dat de bank er 3cm onder staat, kom je op 1.15?

[Afbeelding]
Beetje dit idee?
Ik heb dat gedaan en de afmetingen al een keer eerder gepost.

Het tafelblad moet rechtboven het einde van de zitting van de bank komen. Houd er dus rekening mee dat je geen poten op de hoek van de tafel kunt hebben, want dan kan je er niet in stappen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Repsect schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:22:
[...]

Ik heb dat gedaan en de afmetingen al een keer eerder gepost.

Het tafelblad moet rechtboven het einde van de zitting van de bank komen. Houd er dus rekening mee dat je geen poten op de hoek van de tafel kunt hebben, want dan kan je er niet in stappen.
Thanks! Dus idd 1.18 van de muur. Qua poten snap ik, dit was wat floorplanner zo snel had hehe :) We gaan waarschijnlijk voor een centrale poot over voor x poten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Ik las hier het een en ander over meerwerk/extra kosten in relatie tot de koopprijs. Ik zal mijn ervaringen ook even delen.

De basis koopprijs van de grond+woning was 537,500 euro. Met de grote opties (uitbouw achter over 2 verdiepingen 45k, grotere schuur 7k, vloerverwarming boven 9k, afwerkpakket inclusief standaard badkamer, maar exclusief keuken 14k, lichtkoepel en extra kamer boven) ging de prijs naar ongeveer 620,000 euro.

De aanpassingen in de elektra kosten nog eens 10k. Dan moet je denken aan heel veel extra stopcontacten en loze leidingen, het verplaatsen van vrijwel alle andere contactdozen/lichtpunten en de voorzieningen voor de keuken.

De keuken zelf komt op 20k. Toegegeven, dat had goedkoper gekund, maar in een keukenruimte van 4 x 6,5 meter hoort wel een echte keuken vonden wij.

Schilderwerk en stucwerk plafonds beneden komt op 5k. Dat viel mee en gaat via de aannemer.

De tegelvloer beneden kost me nog eens 10k (96 m2, met de bouw mee, dus voor oplevering).

De tuin hadden we oorspronkelijk niet echt rekening mee gehouden, maar dat wordt ook een duur grapje. Alleen al de bestrating kost me 12k, de erfafscheiding met de buren nog eens 4k (we lijken het niet eens te worden over een gezamenlijke schutting, dus het worden er twee tegen elkaar aan.)

De vloeren boven en de raamdecoratie in het hele huis verwacht ik ook nog eens zo'n 12k aan kwijt te zijn.

En dan moeten er natuurlijk ook nog nieuwe meubels komen, want die balzaal moet wel gevuld worden. Dat valt ook nog tegen.

Al met al loopt de begroting inmiddels richting de 715,000 euro. Een bizar bedrag in verhouding tot de basisprijs van 537,000, maar als je uitgaat van de basisprijs voor de woning met uitbouw achter (587,500) dan klopt dat vrij aardig met de stelregel: basisprijs + 25%.

Renteverlies reken ik maar even niet mee. Dat is ook nog best een behoorlijk bedrag, maar betalen we vooralsnog uit maandelijkse inkomsten.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 03-03-2020 17:03 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Hoe vinden jullie deze:

Full Electric Huis gekocht met standaard keuken. Incl een Bora inductieplaat.

Keukenleverancier noteert een standaard kookgroep (2x220v)
(Oplossing uit het 1-fase tijdperk)

Huis krijgt een 3-fasen aansluiting en dito meterkast.

Keukenman erop geattendeerd dat -met een kookgroep- de inductieplaat nooit het standaard fabrieksvermogen kan halen en of hij dit dus wil aanpassen naar een 3-fasen voeding.

Krijg ik nu een meerwerk offerte of ik de upgrade naar 400volt wil betalen.

Dat zijn we dus niet van plan.

Je koopt toch ook geen nieuwe auto die bij aflevering maar op 3 ipv 4 cylinders draait? 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:46
aprofet schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:13:
Hoe vinden jullie deze:

Keukenman erop geattendeerd dat -met een kookgroep- de inductieplaat nooit het standaard fabrieksvermogen kan halen en of hij dit dus wil aanpassen naar een 3-fasen voeding.

Je koopt toch ook geen nieuwe auto die bij aflevering maar op 3 ipv 4 cylinders draait? 🤷‍♂️
Bora pure/(u)(?) draait volgens mij op 7,4kw. Dat haal je we met 2x 220v. Dat een krachtproep vele malen beter is en eigenlijk standaard zou moeten zijn, ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
Hoe vinden jullie deze:

Je kan het ook achteraf zelf aanpasssn. Doe ik ook, scheelt een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe vinden jullie deze:

Niet betalen en als gebrek aanmerken als ze het met een kookgroep doen.

Bora is 7,6; de laatste 0,2 van de afzuiger volgens mij. Dat is >2x16A :P

Het werkt verder wel, maar je ganse kookplaat + x + y zit dan uiteindelijk achter 1x25A hoofdzekering en dat deugd natuurlijk gewoon niet. Kookgroep 2x16A heeft niks te zoeken in 3x25 installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-03-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouwwoning (Forteneiland in Culemborg), en hadden vandaag een kijkdag. Hoewel er van ons huis alleen de fundering ligt, konden we al wel bij een 'tweeling woning' kijken die een stuk verder af was.
Nu viel ons op dat de vensterbank in de slaapkamer uit 2 delen bestaat. Is dit normaal? Zelf vind ik het niet echt mooi en het lijkt me ook lastig schoon te houden. Het betreft een totale lengte van 215 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ca97be2TkbsGMHf4i-v_-bpLIE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/K4tDVPgfamOLGShw58vBAH1L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
[b]kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 maart 2020
Kookgroep 2x16A heeft niks te zoeken in 3x25 installatie.
Waarom eigenlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
Sealnova schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:08:
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouwwoning (Forteneiland in Culemborg), en hadden vandaag een kijkdag. Hoewel er van ons huis alleen de fundering ligt, konden we al wel bij een 'tweeling woning' kijken die een stuk verder af was.
Nu viel ons op dat de vensterbank in de slaapkamer uit 2 delen bestaat. Is dit normaal? Zelf vind ik het niet echt mooi en het lijkt me ook lastig schoon te houden. Het betreft een totale lengte van 215 cm.
[Afbeelding]
Je ziet het wel vaker of het normaal is weet ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
2x16 > 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Hoe vinden jullie deze:

Ik mis even waarom ze als er toch een 3x25A in het huis is, niet meteen de kookplaat gewoon netjes over 3 fasen verdelen. Is toch net zoveel moeite?

(Wij zitten in hetzelfde project), eerst dacht ik dat ze ons nog met een 1x 40A aansluiting wilden geven en een 3x25A als meerwerk verkopen, maar dat bleek een foutje in de meerwerklijst. Het wordt standaard 3x25A zei de koopbegeleider. Waarna ik vroeg of de kookplaat dan uiteraard gewoon netjes over 3 fasen wordt aangesloten. Hierop was het antwoord ja. Misschien moet ik dit toch nog een keer bevestigd krijgen....
Hoe kwam je nu in het project op dit punt? De keuken deadline is al lang geweest. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar is het per definitie zo dat dit dan maar 1 fase is? Je kan net zo makkelijk 2 fasen pakken en ook 2x230Vx16A hebben. Er staat tussen fase en nul gewoon 230, pas tussen 2 fasen staat 400V.

Edit, dit was een reactie op kabeltje.

Uiteraard moet een kookplaat wel op 3 fasen aangesloten kunnen worden voor het punt hierboven.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 03-03-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
MLPN schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:51:
[...]

Ik mis even waarom ze als er toch een 3x25A in het huis is, niet meteen de kookplaat gewoon netjes over 3 fasen verdelen. Is toch net zoveel moeite?

(Wij zitten in hetzelfde project), eerst dacht ik dat ze ons nog met een 1x 40A aansluiting wilden geven en een 3x25A als meerwerk verkopen, maar dat bleek een foutje in de meerwerklijst. Het wordt standaard 3x25A zei de koopbegeleider. Waarna ik vroeg of de kookplaat dan uiteraard gewoon netjes over 3 fasen wordt aangesloten. Hierop was het antwoord ja. Misschien moet ik dit toch nog een keer bevestigd krijgen....
Hoe kwam je nu in het project op dit punt? De keuken deadline is al lang geweest. :p
Omdat men de specs v/d keukenleverancier 1op1 doorzet naar de elektricien die vervolgens doodleuk denkt "ah daar kan ik wat extra verdienen" en de 400v als extra kostenpost opvoert... En de kopersbegeleiding doet copy paste en zo zit de extra omzet bij mij op de offerte ipv ondernemersrisco van de aannemer.

Keukendeadline is idd 3 maanden gepasseerd maar men had nu pas alle calculaties binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
GENETX schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:52:
Maar is het per definitie zo dat dit dan maar 1 fase is? Je kan net zo makkelijk 2 fasen pakken en ook 2x230Vx16A hebben. Er staat tussen fase en nul gewoon 230, pas tussen 2 fasen staat 400V.

Uiteraard moet een kookplaat wel op 3 fasen aangesloten kunnen worden voor het punt hierboven.
Omdat je dan max 7360 (2x230Vx16A) aan vermogen kan krijgen.

En de inductieplaat vraagt 7600 watt aan vermogen om te presteren zoals ontworpen.

Maw ding zal met een kookgroep onnodig afgeknepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kookplaat wordt niet geknepen, maar kan wel de hoofdzekering trippen.
GENETX schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:52:

Kookgroep altijd op 1 fase. Anders knoeiwerk. Enige bestaansrecht van kookgroep is voor elektrisch koken op kleine enkelfase aansluiting.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2020 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
We gaan wel erg offtopic, maar het internet laat ook gewoon 2P 2N (met dus daadwerkelijk 2 verschillende fases) als opties zien onder de naam kookgroep: https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/

Volgens mij is er dus niks aan de hand en afhankelijk van de kookplaat boeit het ook niet voor het afknijpen. Die 240W hierboven kan ook het resultaat zijn van rekenen met 240V in de specs. Gewoon navragen dus, maar deze hele discussie lijkt me een storm in een glas water...

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 04-03-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Blihi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:47:
Ik las hier het een en ander over meerwerk/extra kosten in relatie tot de koopprijs. Ik zal mijn ervaringen ook even delen.

De basis koopprijs van de grond+woning was 537,500 euro. Met de grote opties (uitbouw achter over 2 verdiepingen 45k, grotere schuur 7k, vloerverwarming boven 9k, afwerkpakket inclusief standaard badkamer, maar exclusief keuken 14k, lichtkoepel en extra kamer boven) ging de prijs naar ongeveer 620,000 euro.

De aanpassingen in de elektra kosten nog eens 10k. Dan moet je denken aan heel veel extra stopcontacten en loze leidingen, het verplaatsen van vrijwel alle andere contactdozen/lichtpunten en de voorzieningen voor de keuken.

De keuken zelf komt op 20k. Toegegeven, dat had goedkoper gekund, maar in een keukenruimte van 4 x 6,5 meter hoort wel een echte keuken vonden wij.

Schilderwerk en stucwerk plafonds beneden komt op 5k. Dat viel mee en gaat via de aannemer.

De tegelvloer beneden kost me nog eens 10k (96 m2, met de bouw mee, dus voor oplevering).

De tuin hadden we oorspronkelijk niet echt rekening mee gehouden, maar dat wordt ook een duur grapje. Alleen al de bestrating kost me 12k, de erfafscheiding met de buren nog eens 4k (we lijken het niet eens te worden over een gezamenlijke schutting, dus het worden er twee tegen elkaar aan.)

De vloeren boven en de raamdecoratie in het hele huis verwacht ik ook nog eens zo'n 12k aan kwijt te zijn.

En dan moeten er natuurlijk ook nog nieuwe meubels komen, want die balzaal moet wel gevuld worden. Dat valt ook nog tegen.

Al met al loopt de begroting inmiddels richting de 715,000 euro. Een bizar bedrag in verhouding tot de basisprijs van 537,000, maar als je uitgaat van de basisprijs voor de woning met uitbouw achter (587,500) dan klopt dat vrij aardig met de stelregel: basisprijs + 25%.

Renteverlies reken ik maar even niet mee. Dat is ook nog best een behoorlijk bedrag, maar betalen we vooralsnog uit maandelijkse inkomsten.
Bizar toch het verschil in aannemer prijzen hoor..Vloerverwarming boven, 9k.. Bij ons is dat dus "gratis", aannemer zegt: och, of ik nou dure radiatoren ophang of vloerverwarming, maakt mij niks uit.

Ik zit 21-03 met de installateur voor alle WCD, Lozeleidingen etc.. ben benieuwd waar ik op ga uitkomen, heb redelijk wat extra wcd's bedacht..
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 02:17:
Kookplaat wordt niet geknepen, maar kan wel de hoofdzekering trippen.

[...]

Kookgroep altijd op 1 fase. Anders knoeiwerk. Enige bestaansrecht van kookgroep is voor elektrisch koken op kleine enkelfase aansluiting.
Ook in onze installatietekening staat doodleuk: 2 fase kookgroep.. Terwijl we dus 3 x 25a krijgen.
https://i.imgur.com/YZQExII.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Scr33x0r op 04-03-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Sealnova schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:08:
[Afbeelding]
Vensterbanken zijn vaak van composietmarmer of -steen. Dit is vrij kwetsbaar en kan snel breken, zeker bij langere lengtes. Daarom worden vensterbanken langer dan een bepaalde lengte (meestal in de richting van 1,50 m of 1,80 m) in tweeën gedeeld. De naad tussen de twee delen wordt waarschijnlijk nog wel afgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Scr33x0r schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Bizar toch het verschil in aannemer prijzen hoor..Vloerverwarming boven, 9k.. Bij ons is dat dus "gratis", aannemer zegt: och, of ik nou dure radiatoren ophang of vloerverwarming, maakt mij niks uit.
Ja, 9k is inderdaad erg veel, zelfs voor 90 m2. Er komt wel in elke ruimte een thermostaat en het alternatief waren radiatoren voor hoge temperatuur. Lage temperatuur radiatoren pasten niet (en zouden in de weg hangen als ze te groot gemaakt moesten worden).
Ik zit 21-03 met de installateur voor alle WCD, Lozeleidingen etc.. ben benieuwd waar ik op ga uitkomen, heb redelijk wat extra wcd's bedacht..
Ik hoop voor je dat het meevalt.
[...]

Ook in onze installatietekening staat doodleuk: 2 fase kookgroep.. Terwijl we dus 3 x 25a krijgen.
https://i.imgur.com/YZQExII.jpg
2x16A achter een 25A hoofdzekering betekent maximaal vermogen van de kookplaat van 5,6kW. Een 7,4 kW of 11 kW kookplaat moet achter een krachtgroep. Je kunt ook niet de 2x16A over twee hoofdzekeringen verdelen. Dat trekken de aardlekschakelaars niet.

Zeker als je huis al 3x25A krijgt zou dit niet veel meer hoeven kosten. De bedrading is hetzelfde. Alleen in de meterkast komt een 3 fase aardlekautomaat (+/+ 150 euro, heel ruim gerekend) in plaats van een kookgroep (-/- 30 euro krap gerekend), dus een meerprijs van 100 euro ofzo aan materiaal. Soms is er een grotere kast nodig, dan wordt het wat duurder.

Als het bij oplevering niet goed zit, zorgen dat het als gebrek in het PV van oplevering komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hulkkonen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:10:
[...]

Dat klopt. Om die reden wordt het vaak bij appartementen gebruikt. Bovenstaande foto lijkt me van grondgebonden woningen? Daar wordt doorgaans een "normale" dekvloer toegepast.
De dekvloeren zijn maandag gegoten. Er ligt een vrij dikke isolatieplaat > 2 cm. De vloerverwarming is daarop met plastic klemmen vastgezet en alle naden zijn dichtgetapet. Daar overheen is de gietvloer gegoten. Of dit een zwevende vloer is weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Blihi schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Ja, 9k is inderdaad erg veel, zelfs voor 90 m2. Er komt wel in elke ruimte een thermostaat en het alternatief waren radiatoren voor hoge temperatuur. Lage temperatuur radiatoren pasten niet (en zouden in de weg hangen als ze te groot gemaakt moesten worden).

[...]

Ik hoop voor je dat het meevalt.

[...]

2x16A achter een 25A hoofdzekering betekent maximaal vermogen van de kookplaat van 5,6kW. Een 7,4 kW of 11 kW kookplaat moet achter een krachtgroep. Je kunt ook niet de 2x16A over twee hoofdzekeringen verdelen. Dat trekken de aardlekschakelaars niet.

Zeker als je huis al 3x25A krijgt zou dit niet veel meer hoeven kosten. De bedrading is hetzelfde. Alleen in de meterkast komt een 3 fase aardlekautomaat (+/+ 150 euro, heel ruim gerekend) in plaats van een kookgroep (-/- 30 euro krap gerekend), dus een meerprijs van 100 euro ofzo aan materiaal. Soms is er een grotere kast nodig, dan wordt het wat duurder.

Als het bij oplevering niet goed zit, zorgen dat het als gebrek in het PV van oplevering komt.
Thanks, ja nou gaan we ook nog naar 31 PV's uitbreiden, wil ik een aansluiting voor mijn Tesla Wall Charger. Met oog op die laatste ook even kijken wat ik doe moet er misschien balancer tussen met de warmtepomp of misschien toch 3x40a.. maar goed, vastrecht is niet te doen eigenlijk..

Qua WCD's, ik ga vast wat vergeten, maar liever teveel dan te weinig..
Pagina: 1 ... 60 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2