De nieuwbouwwoning die wij gekocht is hebben wordt over twee maanden al opgeleverd waardoor wij niets meer kunnen aanpassen in Electra etc. Op basis van de tekeningen lijken er meer dan genoeg stopcontacten te zijn (ik denk eerder teveel dan te weinig), maar zijn er nu nog punten waar wij rekening moeten houden voor wat betreft de keuken? De kraan zal naar ik verwacht we vlakbij het aansluiting moeten zitten, maar voor overige Electra heb ik vooralsnog het idee dat ik daar gewoon mee kan schuiven en draden achter/in de keukenkasten kan leggen indien nodig. Op basis van de discussies hierboven lijkt dat echter een stuk complexer te zijn, kan iemand mij wellicht in globale lijnen uitleggen waar ik naar moet kijken/me zorgen om moet maken bij het gebrek aan aanpasopties in Electra? Met name ten aanzien van de keuken.
Bij de meeste keukens is er ongeveer 5 cm ruimte achter de kasten. daar kun je dus dmv opbouw wel leidingen langs leggen. Let wel op dat die ruimte er niet is achter bijvoorbeeld de vaatwasser en andere apparatuur.Mesque schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:48:
De nieuwbouwwoning die wij gekocht is hebben wordt over twee maanden al opgeleverd waardoor wij niets meer kunnen aanpassen in Electra etc. Op basis van de tekeningen lijken er meer dan genoeg stopcontacten te zijn (ik denk eerder teveel dan te weinig), maar zijn er nu nog punten waar wij rekening moeten houden voor wat betreft de keuken? De kraan zal naar ik verwacht we vlakbij het aansluiting moeten zitten, maar voor overige Electra heb ik vooralsnog het idee dat ik daar gewoon mee kan schuiven en draden achter/in de keukenkasten kan leggen indien nodig. Op basis van de discussies hierboven lijkt dat echter een stuk complexer te zijn, kan iemand mij wellicht in globale lijnen uitleggen waar ik naar moet kijken/me zorgen om moet maken bij het gebrek aan aanpasopties in Electra? Met name ten aanzien van de keuken.
Verder wil je de stekkers van je apparaten het liefst bereikbaar hebben vanuit een kast ernaast zodat je er altijd bij kan. In iedergeval dat je geen ander apparaat hoeft weg te halen om de stekker los te maken bij bijvoorbeeld vervanging.
Hai toekomstige buurman, wij zitten ook te wachten op oplevering bij Forteneiland. Ik zag dit ook in ons huis, maar verwacht dat ze het nog wel voegen / afwerken.Sealnova schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:08:
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouwwoning (Forteneiland in Culemborg), en hadden vandaag een kijkdag. Hoewel er van ons huis alleen de fundering ligt, konden we al wel bij een 'tweeling woning' kijken die een stuk verder af was.
Nu viel ons op dat de vensterbank in de slaapkamer uit 2 delen bestaat. Is dit normaal? Zelf vind ik het niet echt mooi en het lijkt me ook lastig schoon te houden. Het betreft een totale lengte van 215 cm.
[Afbeelding]
Hallo BuurmanCase schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:34:
[...]
Hai toekomstige buurman, wij zitten ook te wachten op oplevering bij Forteneiland. Ik zag dit ook in ons huis, maar verwacht dat ze het nog wel voegen / afwerken.
Ik vind het niet extreem. Het is fors, maar met een grote uitbouw is dat niet zo raar. Als je die wegdenkt, dan zitten jullie laag. De keuken voor 20k vind ik in verhouding tot de prijs van het huis juist heel goedkoop. Ik ben al 8k begroot op een huis dat zonder enig meerwerk 190k kost inclusief grond dus 20k op een huis van meer dan een half miljoen is niet zoveel imho.Blihi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:47:
Ik las hier het een en ander over meerwerk/extra kosten in relatie tot de koopprijs. Ik zal mijn ervaringen ook even delen.
De basis koopprijs van de grond+woning was 537,500 euro. Met de grote opties (uitbouw achter over 2 verdiepingen 45k, grotere schuur 7k, vloerverwarming boven 9k, afwerkpakket inclusief standaard badkamer, maar exclusief keuken 14k, lichtkoepel en extra kamer boven) ging de prijs naar ongeveer 620,000 euro.
De aanpassingen in de elektra kosten nog eens 10k. Dan moet je denken aan heel veel extra stopcontacten en loze leidingen, het verplaatsen van vrijwel alle andere contactdozen/lichtpunten en de voorzieningen voor de keuken.
De keuken zelf komt op 20k. Toegegeven, dat had goedkoper gekund, maar in een keukenruimte van 4 x 6,5 meter hoort wel een echte keuken vonden wij.
Schilderwerk en stucwerk plafonds beneden komt op 5k. Dat viel mee en gaat via de aannemer.
De tegelvloer beneden kost me nog eens 10k (96 m2, met de bouw mee, dus voor oplevering).
De tuin hadden we oorspronkelijk niet echt rekening mee gehouden, maar dat wordt ook een duur grapje. Alleen al de bestrating kost me 12k, de erfafscheiding met de buren nog eens 4k (we lijken het niet eens te worden over een gezamenlijke schutting, dus het worden er twee tegen elkaar aan.)
De vloeren boven en de raamdecoratie in het hele huis verwacht ik ook nog eens zo'n 12k aan kwijt te zijn.
En dan moeten er natuurlijk ook nog nieuwe meubels komen, want die balzaal moet wel gevuld worden. Dat valt ook nog tegen.
Al met al loopt de begroting inmiddels richting de 715,000 euro. Een bizar bedrag in verhouding tot de basisprijs van 537,000, maar als je uitgaat van de basisprijs voor de woning met uitbouw achter (587,500) dan klopt dat vrij aardig met de stelregel: basisprijs + 25%.
Renteverlies reken ik maar even niet mee. Dat is ook nog best een behoorlijk bedrag, maar betalen we vooralsnog uit maandelijkse inkomsten.
Bouwnummer 3, dus het schiet lekker op inmiddelsSealnova schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Hallo BuurmanOver het algemeen lijkt het afwerkingsniveau van Heijmans wel op orde te zijn, dus ik verwacht ook wel dat ze dit netjes op zullen lossen. Welk bouwnr zitten jullie?
Maf artikel de afbeelding ontbreekt en de beschrijving is ook gewoon slecht met veel slordige foutjes.GENETX schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:26:
We gaan wel erg offtopic, maar het internet laat ook gewoon 2P 2N (met dus daadwerkelijk 2 verschillende fases) als opties zien onder de naam kookgroep: https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/
Een kookgroep achter 2 verschillende fasen aansluiten is verder 1) Prutswerk; niemand die dit verwacht en 2) Heel erg lastig met je aardlekbeveiliging. Als je zo'n AEG plaat heb -of willekeurig welke plaat met enkele nulklem-, dan gaat dat feestje alleen werken met een 4-polige aardlekschakelaar.
Geen enkele prefab kast komt met de kookgroep over 2 fasen, de 7,6 kW van die Bora komt omdat het gewoon een 7,4 kW kookplaat is met een 200W afzuigkap erbij. Inductiekookplaat zijn ook niet dom resistief, dus het vermogen groeit niet magisch bij het verhogen van de spanning, zoals wel bij die oude warmte elementen.GENETX schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:26:
Volgens mij is er dus niks aan de hand en afhankelijk van de kookplaat boeit het ook niet voor het afknijpen. Die 240W hierboven kan ook het resultaat zijn van rekenen met 240V in de specs. Gewoon navragen dus, maar deze hele discussie lijkt me een storm in een glas water...
Zorgen dat er een 3x25A aansluiting komt. Heb je een kruipruimte? Zo ja, dan is het relatief eenvoudig om achteraf extra elektra aan te leggen naar de keuken.Mesque schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:48:
Als je horizontaal moet verplaatsen achter je kastjes gebruik je een kniedeksel met wartel op de aanwezige inbouwdoos en ga je met XMVK of YMVK naar de juiste plek en plaats je daar een opbouwstopcontact.
[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2020 14:40 ]
Weer een kleine update:
Er moeten nog 2 stenen nageleverd worden en de erfafscheidingen moeten rechts nog waardoor daar de grindlaag nog even moet wachten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Er moeten nog 2 stenen nageleverd worden en de erfafscheidingen moeten rechts nog waardoor daar de grindlaag nog even moet wachten.
Ziet er mooi uit, mag ik vragen wat je kwijt bent voor deze oprit? Wat zijn de afmetingen?GeeMoney schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:55:
Weer een kleine update:
***members only***
17 bij 6 meter. Alleen stenen, grind, worteldoek was €4500,-. Dan €4000,- voor het grondwerk en nog €2000,- voor het leggen.FrankSpin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:02:
[...]
Ziet er mooi uit, mag ik vragen wat je kwijt bent voor deze oprit? Wat zijn de afmetingen?
Met dank aan PFAS onder andere, die grondwerkers zijn de nieuwe metselaars
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 04-03-2020 17:09 ]
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik kan namelijk de oplossing niet vinden. De bouwer heeft bij ons de loze leidingen verbonden met het stopcontact. Nu ben ik op zoek naar het juiste plaatje voor zowel een CAT 6A kabel als coax. Voor coax lijkt het deze te zijn: https://www.kabelshop.nl/...-btv-01-SET-i8097-t0.html , maar welke moet ik hebben voor de cat 6a?
Er mist nog wat informatie. Loze leidingen verbinden met een stopcontact klinkt vreemd, want dat suggereert dat de leiding niet meer loos is.Mister_GJ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:10:
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik kan namelijk de oplossing niet vinden. De bouwer heeft bij ons de loze leidingen verbonden met het stopcontact. Nu ben ik op zoek naar het juiste plaatje voor zowel een CAT 6A kabel als coax. Voor coax lijkt het deze te zijn: https://www.kabelshop.nl/...-btv-01-SET-i8097-t0.html , maar welke moet ik hebben voor de cat 6a?
Nou kan je natuurlijk wel een andere inbouwdoos dan een stopcontact op die leiding realiseren, maar er zal dan ook nog e.o.a. kabel doorheen moeten (als ie nog wel loos is moet dat uiteraard ook
Je hebt doorgaans schakelmateriaal van een bepaald merk en type. En het zal het mooiste zijn als je van datzelfde merk en type - of in ieder uiterlijk gelijk en passend in het bijbehorende afdekraam - je COAX- en UTP-contactdozen uitzoekt.
Voor COAX heb je dan relatief weinig keus en kom je op zoiets uit dat je al hebt gevonden (maar dus wellicht van een ander merk).
Voor UTP heb je allerlei varianten. Je kan bijvoorbeeld met 'keystones' of 'modulaire jacks' werken (effectief een 'female' utp-stekker) en die in een relatief eenvoudige wandhouder klikken of een utp-contactdoos waar je direct de kabels op aansluit. En dat dan ook weer met 1, 2 of soms zelfs 3 stuks. En schuin gemonteerd of recht of met een stofklepje... ik ben daar zelf ook nog niet helemaal over uit wat ik ga willen op mijn loze leidingen
Met "verbonden" bedoel je dat de inbouwdozen naast elkaar in de muur zitten en dat dus het afdekplaatje van hetzelde merk en type moet zijn als het schakelmateriaal in de woning?Mister_GJ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:10:
Ik hoop voor je dat het te krijgen is. Veel series installatiemateriaal hebben geen gecombineerde coax/utp modules meer, maar alleen gescheiden coax en UTP modules (je hebt dan dus twee dozen nodig).
De enige oplossing is dan zelf gaatjes moeten maken in de blindplaat.
Even weer terug komen op onze situatie: Scr33x0r in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
Ik ben gisteren bij de gemeente geweest, ik had daar meerdere vragen:
- Wat is nou echt mijn achtererf?
- Als mijn achtererf alleen achter mijn huis is, wat mag ik dan en wat is de kans op vergunning?
- Als ik het stukje openbaar gebied naast mijn huis koop als snippergroen, is mijn achtererf dan groter?
Nou, met iemand van de afdeling bouwen er naar gekeken, super aardige gasten en hij zei dat het in ons geval gaat om een klein perkje, maar niet om openbaar doorgaand gebied, en omdat het geen gebied is dat echt een aanzicht of iets dergelijks heeft, blijkt het dus geen probleem te zijn en mag ik gewoon alles dat een meter achter onze voorgevel zit gebruiken als achtererf en dus ook de zijkant. Ik heb dit zwart-op-wit van ze meegekregen en mag dus gewoon een berging op ons erf bouwen aan de zijkant. Daarnaast mag ik ook gewoon een erfafscheiding doen van 2m hoog ipv 1m hoog.
Dat is toch wel een beetje een opluchting, want met de orginele berging omgetoverd tot kantoor was het toch wel billenknijpen waar we de fietsen straks moesten stallen.
Ik ben gisteren bij de gemeente geweest, ik had daar meerdere vragen:
- Wat is nou echt mijn achtererf?
- Als mijn achtererf alleen achter mijn huis is, wat mag ik dan en wat is de kans op vergunning?
- Als ik het stukje openbaar gebied naast mijn huis koop als snippergroen, is mijn achtererf dan groter?
Nou, met iemand van de afdeling bouwen er naar gekeken, super aardige gasten en hij zei dat het in ons geval gaat om een klein perkje, maar niet om openbaar doorgaand gebied, en omdat het geen gebied is dat echt een aanzicht of iets dergelijks heeft, blijkt het dus geen probleem te zijn en mag ik gewoon alles dat een meter achter onze voorgevel zit gebruiken als achtererf en dus ook de zijkant. Ik heb dit zwart-op-wit van ze meegekregen en mag dus gewoon een berging op ons erf bouwen aan de zijkant. Daarnaast mag ik ook gewoon een erfafscheiding doen van 2m hoog ipv 1m hoog.
Dat is toch wel een beetje een opluchting, want met de orginele berging omgetoverd tot kantoor was het toch wel billenknijpen waar we de fietsen straks moesten stallen.
@Blihi toevallig heeft JuraJung er weer eentje in het assortiment zitten, ook nog CAT6A gecertificeerd. Inclusief Coax in 1 inbouwdoos. Enige is dat de inbouw doos minimaal 5cm diep moet zijn.
Excuus, ik bedoel natuurlijk Jung:
@ACM
https://www.elektrototaal...2hTwUvEAQYAiABEgL0P_D_BwE
Onder het mom van: Ik heb hem zelf ook
.
Jura is van de koffie
.
@ACM
Onder het mom van: Ik heb hem zelf ook
Jura is van de koffie
[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 05-03-2020 10:15 ]
Er is blijkbaar ook zoiets als 'Mini-com' modules; die bestaan blijkbaar in allerlei variaties. Waaronder een F-stekker.Blihi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:17:
Ik hoop voor je dat het te krijgen is. Veel series installatiemateriaal hebben geen gecombineerde coax/utp modules meer, maar alleen gescheiden coax en UTP modules (je hebt dan dus twee dozen nodig).
De enige oplossing is dan zelf gaatjes moeten maken in de blindplaat.
Hager heeft er een centraalplaat voor. 't is dan blijkbaar zoiets en daarnaast zou je een utp-versie en een 'blindplaat' kunnen doen.
Maar of je dat ook daadwerkelijk makkelijk kunt kopen in Nederland?
Kijkdagmiddag gehad bij onze nieuwe woning. Is gelijk ook de enige kijkdag. Ben benieuwd hoe snel het nu gaat.
Wat nog moet gebeuren;
- Afmetselen
- Dakpannen afmaken, zonnepanelen
- meterkast plaatsen
- warmtepomp plaatsen
- aftimmeren
- badkamer en toilet afwerken
- plafonds spuiten
Ze hadden alleen toilet op de verkeerde plek geplaatst verder zag het et tot noch toe goed uit.
Wat foto's;

Wat nog moet gebeuren;
- Afmetselen
- Dakpannen afmaken, zonnepanelen
- meterkast plaatsen
- warmtepomp plaatsen
- aftimmeren
- badkamer en toilet afwerken
- plafonds spuiten
Ze hadden alleen toilet op de verkeerde plek geplaatst verder zag het et tot noch toe goed uit.
Wat foto's;

Die begane grond layout is identiek aan die van onze woning, op de foto's lijkt het alleen iets ruimer; hoe breed is de woning?
---
Wij hebben begin deze week de vooroplevering gehad en in de week van 16 maart zijn de opleveringen. Dan kunnen wij dus beginnen aan al het kluswerk dat nog gedaan moet worden, zal nog wel een maand of twee duren voordat we erin kunnen.
Bij de vooroplevering hebben we vrij weinig problemen gezien, hier en daar iets dat netter afgewerkt kan worden. Lijst doorgelopen met de uitvoerder, deed nergens moeilijk over en schreef meteen op welke partij het op moest lossen. Ben dus erg benieuwd wat er met de oplevering nog gedaan is.
We hebben er zin in.
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Woning heeft beukmaat 5,4m en is 9,6m lang. Wij hebben geen uitbouw.Wahloh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:33:
[...]
Die begane grond layout is identiek aan die van onze woning, op de foto's lijkt het alleen iets ruimer; hoe breed is de woning?
---
Wij hebben begin deze week de vooroplevering gehad en in de week van 16 maart zijn de opleveringen. Dan kunnen wij dus beginnen aan al het kluswerk dat nog gedaan moet worden, zal nog wel een maand of twee duren voordat we erin kunnen.
Bij de vooroplevering hebben we vrij weinig problemen gezien, hier en daar iets dat netter afgewerkt kan worden. Lijst doorgelopen met de uitvoerder, deed nergens moeilijk over en schreef meteen op welke partij het op moest lossen. Ben dus erg benieuwd wat er met de oplevering nog gedaan is.
We hebben er zin in.
Aannemer is overigens Boele & van Eesteren
Hoelang was het bij jullie dat na (eerste) kijkdag de oplevering is?
[ Voor 5% gewijzigd door perspectivebass op 05-03-2020 10:38 ]
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Wat ik bedoel is het volgende:GeeMoney schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:07:
@Blihi toevallig heeft JuraJung er weer eentje in het assortiment zitten, ook nog CAT6A gecertificeerd. Inclusief Coax in 1 inbouwdoos. Enige is dat de inbouw doos minimaal 5cm diep moet zijn.
@ACM
Onder het mom van: Ik heb hem zelf ook.
Jura is van de koffie.
Ik heb een dubbel stopcontact. Op hetzelfde raam zit ook de aansluiting van de loze leiding. Waar ik naar op zoek ben is een aparte inbouw voor coax met kabelkeur (die had ik al gevonden) en 1 voor cat 6a (die heb ik nog niet gevonden). De afdekkap mag een maximale afmeting hebben van 60x60cm zodat ik hem kan laten passen naast het stopcontact. De maximale inbouwdiepte is ongeveer 4 a 5 cm.
Wij hebben kapjes van Busch en Jaeger. Ik zal ook hun eens contacten.
Weet iemand toevallig nog een oplossing, dan hoor ik het graag!
Wij twijfelen ook om van een jaren u
70 woning over te stappen naar een nieuwbouw woning ivm energie zuinig.
Maar alle huizen die wij tot nu toe hebben bezocht, waren kleine huisjes, kleine tuin en als er al een schuur is dan is hij heel klein en van hout.
Ik ben er tot nu toe nog niet kapot van.
Maar alle huizen die wij tot nu toe hebben bezocht, waren kleine huisjes, kleine tuin en als er al een schuur is dan is hij heel klein en van hout.
Ach huidige markt; Relatief klein, maar nieuw of oud, wat je moet kaan updaten naar gasloos maar ruim. (en vaak fors moet overbieden)Mark31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:34:
Je bedoeld dus gewoon een datacontactdoos?Mister_GJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:23:
[...]
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Wat ik bedoel is het volgende:
Ik heb een dubbel stopcontact. Op hetzelfde raam zit ook de aansluiting van de loze leiding. Waar ik naar op zoek ben is een aparte inbouw voor coax met kabelkeur (die had ik al gevonden) en 1 voor cat 6a (die heb ik nog niet gevonden). De afdekkap mag een maximale afmeting hebben van 60x60cm zodat ik hem kan laten passen naast het stopcontact. De maximale inbouwdiepte is ongeveer 4 a 5 cm.
Bijbehorende kapjes staan onderaan de pagina.
Ff ontcijferen wat je zegt: Je hebt nu dubbele WCD, en daar komt ook nu een loze leiding voor je UTP en een voor je COAX uit?Mister_GJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:23:
[...]
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal duidelijk was. Wat ik bedoel is het volgende:
Hoe komen die daar uit? Zijn er al einddozen gemonteerd, of komt er gewoon een pvc uit of? Ik neem aan dat ze gewoon een "raam" met 4 slots hebben geplaatst dan? 2 met al een stopcontact en dan 2 met een afdekplaatje?
https://busch-jaeger.scha...g-reflex-si-2514-214.html
Je moet in dat geval 2 dingen per slot kopen, afdekplaatje en het binnenwerk
Inderdaad, van de week een andere nieuwbouw woning gekeken, echt klein , 3 ton moet hij kosten, die van ons huis is een heel stuk groter, en is 275 waard.perspectivebass schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:57:
[...]
Ach huidige markt; Relatief klein, maar nieuw of oud, wat je moet kaan updaten naar gasloos maar ruim. (en vaak fors moet overbieden)
Ik denk steeds meer om onze eigen woning te upgraden en energiezuinig te maken.
Kost ongeveer 50 duizend, maar heb je een veel grotere huis.
Terwijl andere kleine woning dus al 25 duizend meer kost+ de kosten koper en verkoop kosten niet mee gerekend, dan kom je dus ook op een +- 50 duizend extra uit tov onze huis waarde.
Dus je gaat er per saldo op achteruit, nieuwbouw is zwaar overpriced.
Wij hebben volgende week donderdag onze 1e kijkdag.
Moet zeggen dat alles nu toch wel een beetje begint te leven, in oktober 2018 getekend voor het huis en sindsdien eigenlijk helemaal niet zo mee bezig geweest.
Nu we te horen hebben gekregen dat de oplevering waarschijnlijk voor de aankomende bouwvak gaat zijn, begint het nu toch allemaal wel langzaam aan te kriebelen.
Ben in ieder geval heel erg benieuwd, voor mij is dit mijn 1e nieuwbouwhuis. Ik heb er in ieder geval zin in!
Moet zeggen dat alles nu toch wel een beetje begint te leven, in oktober 2018 getekend voor het huis en sindsdien eigenlijk helemaal niet zo mee bezig geweest.
Nu we te horen hebben gekregen dat de oplevering waarschijnlijk voor de aankomende bouwvak gaat zijn, begint het nu toch allemaal wel langzaam aan te kriebelen.
Ben in ieder geval heel erg benieuwd, voor mij is dit mijn 1e nieuwbouwhuis. Ik heb er in ieder geval zin in!
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Denk dat dat zeker intressant kan zijn. Wanneer je niet de luxe hebt dat je al groter woont en toch wat groter wil wonen is nieuwbouw soms best prima in de huidige markt. Voorbeeld waar ik nu woon en ga wonen.Mark31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:38:
[...]
Inderdaad, van de week een andere nieuwbouw woning gekeken, echt klein , 3 ton moet hij kosten, die van ons huis is een heel stuk groter, en is 275 waard.
Ik denk steeds meer om onze eigen woning te upgraden en energiezuinig te maken.
Kost ongeveer 50 duizend, maar heb je een veel grotere huis.
Terwijl andere kleine woning dus al 25 duizend meer kost+ de kosten koper en verkoop kosten niet mee gerekend, dan kom je dus ook op een +- 50 duizend extra uit tov onze huis waarde.
Nieuwbouw woning 129m2 en 124m2 perceel 343K VON. + 50K meerwerk, vloeren tuin etc. (onze situatie)
Bestaande bouw (1970) 129m2 140m2 perceel 289K KK. Moet keuken, badkamer toilet en verduurzaamd worden;
50K verduurzamen; Zonnepanelen, nieuwe kozijnen + ramen, spouwmuur, warmtepomp <- Misschien aan de hoge kant (?)
20K keuken
15K badkamer (?)
10K vloeren en afwerking (?)
10K kosten koper (?)
is ook bijna 400K
Heb je 20m2 meer grond voor dus ja. Echter word de woning dan waarschijnlijk niet op 400K getaxeerd. Dus krijg je/ik de financiering niet rond.
Kortom is nieuwbouw best wel marktconform
@kabeltjekabel Nog dank voor alle input. Mijn broer heeft gisteren oplevering gehad en de meterkast afgekeurd wegens kookgroep achter 25A hoofdzekering. De vereniging eigen huis was het met hem eens en de meterkast is een van de protestpunten.
De aannemer was helemaal over de zeik, maar zal het wel moeten gaan herstellen. In de keukenomschrijving staat:
De installateur is gestopt met lezen na "Aansluiting 2 x 230 Volt" en is daar bij de vooroplevering op gewezen, maar heeft dit genegeerd. Nu heeft hij er veel meer extra kosten aan.Aansluiting 2 x 230 Volt (altijd bij inductiekookplaat) of 3 x 230 Volt (indien reeds aanwezig in huis), dit alles conform plaatselijke voorschriften èn aanwijzingen op de kookplaat. Aansluitwaarde 7,4 kW
De andere kopers hebben de meterkast wel geaccepteerd en hebben afgesproken dat het aangepast kan worden als blijkt dat het in de praktijk een probleem is

Er waren nog 4 protestpunten en nog zo'n 60 andere opleverpuntjes... Dat is best fors. Protestpunten hadden vooral te maken met zaken die niet op de tekening stonden (extra ventielen mechanische ventilatie die dus op de verkeerde plek zitten).
Dat is een andere situatie inderdaad dan kan het voordeliger zijn.perspectivebass schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:51:
[...]
Denk dat dat zeker intressant kan zijn. Wanneer je niet de luxe hebt dat je al groter woont en toch wat groter wil wonen is nieuwbouw soms best prima in de huidige markt. Voorbeeld waar ik nu woon en ga wonen.
Nieuwbouw woning 129m2 en 124m2 perceel 343K VON. + 50K meerwerk, vloeren tuin etc. (onze situatie)
Bestaande bouw (1970) 129m2 140m2 perceel 289K KK. Moet keuken, badkamer toilet en verduurzaamd worden;
50K verduurzamen; Zonnepanelen, nieuwe kozijnen + ramen, spouwmuur, warmtepomp <- Misschien aan de hoge kant (?)
20K keuken
15K badkamer (?)
10K vloeren en afwerking (?)
10K kosten koper (?)
is ook bijna 400K
Heb je 20m2 meer grond voor dus ja. Echter word de woning dan waarschijnlijk niet op 400K getaxeerd. Dus krijg je/ik de financiering niet rond.
Kortom is nieuwbouw best wel marktconform
Bij ons hebben we overal al kunstof kozijnen en dubbel glas, alleen in de voordeur nog niet.
Spouw muur isoleren moet nog gebeuren, nieuwe keuken, wc , en natuurlijk vloerverwarming, dan nog de schoorstenen maken.
Wij komen echt rond de 50 k uit voor de verbouwing.
Maar ons huis heeft wel 20 vierkante meter meer woon oppervlak en ook een garage extra erbij.
Iemand ervaring met stopcontact in de vloer? Ik zou dit graag willen bij bijvoorbeeld de tafel zodat niemand over een laptop adapter e.d. hoeft te struikelen. Nu krijgen we vloerverwarming en vraag me af of dit kan.
We hebben momenteel gesteggel met de bouwer over de oplevering van de tuin. Volgens de peilmaten loopt de tuin van 12 meter af over 35 cm. Volgens onze tuinman is dat veel meer dan wat hij aanhoudt. Echter zijn hier volgens mij geen eisen in het bouwbesluit. Wat voor mogelijkheden hebben wij richting de bouwer?
Graag wil ik jullie advies over het volgende:
Tijdens het optiegesprek heb ik aan de verkopend makelaar een tekening gegeven met een grote door mij gewenste aanpassing: Een werkkamer op de begane grond en verplaatsing van de keuken om dat mogelijk te maken.
Een week later kreeg ik een keurige maatwerk optielijst met daarin al mijn wensen, en een prijs die mij enorm is meegevallen. Daarnaast hebben ze goed meegedacht, tekeningen gemaakt, berekend of het kan ivm. regels rond daglicht, leidingwerk, etc..
Dit heeft doorslag gegeven om voor de woning te gaan. Een plattegrond die helemaal naar mijn smaak is, is een enorme plus.
Volgende week ga ik de koop-/aanneemovereenkomst tekenen. Ik krijg via de mail geen duidelijk antwoord op mijn vraag of de prijzen die ik heb gekregen vast liggen.
In de concept aanneemovereenkomst staat dat de optielijst een onlosmakelijk geheel vormt met de overeenkomst. Ik kan mij voorstellen dat de prijzen van standaard opties op de koperskeuzelijst vast liggen.
De makelaar zegt dat ik met kopersbegeleiding de opties zal doorspreken. Dat klinkt logisch, maar dat was ook niet mijn vraag. Mijn vraag is of de prijzen die ik heb gekregen voor mijn maatwerk-opties vast liggen. Het gaat om ca. 6000 euro, voor de aangepaste indeling, een extra dakraam boven en een zonnepaneel.
De overeenkomst is onder voorbehoud financiering, en daar heb je weinig aan als later blijkt dat het duizenden euro's duurder is.
Kan ik er op staan, met in het achterhoofd het feit dat nieuwbouw meer dan genoeg belangstelling is, dat ook mijn maatwerklijstje (opgesteld door de bouwer) aan het contract wordt toegevoegd?
Ik moet namelijk voordat die kopersbegeleiding in beeld komt mijn financiering rond maken.
Tijdens het optiegesprek heb ik aan de verkopend makelaar een tekening gegeven met een grote door mij gewenste aanpassing: Een werkkamer op de begane grond en verplaatsing van de keuken om dat mogelijk te maken.
Een week later kreeg ik een keurige maatwerk optielijst met daarin al mijn wensen, en een prijs die mij enorm is meegevallen. Daarnaast hebben ze goed meegedacht, tekeningen gemaakt, berekend of het kan ivm. regels rond daglicht, leidingwerk, etc..
Dit heeft doorslag gegeven om voor de woning te gaan. Een plattegrond die helemaal naar mijn smaak is, is een enorme plus.
Volgende week ga ik de koop-/aanneemovereenkomst tekenen. Ik krijg via de mail geen duidelijk antwoord op mijn vraag of de prijzen die ik heb gekregen vast liggen.
In de concept aanneemovereenkomst staat dat de optielijst een onlosmakelijk geheel vormt met de overeenkomst. Ik kan mij voorstellen dat de prijzen van standaard opties op de koperskeuzelijst vast liggen.
De makelaar zegt dat ik met kopersbegeleiding de opties zal doorspreken. Dat klinkt logisch, maar dat was ook niet mijn vraag. Mijn vraag is of de prijzen die ik heb gekregen voor mijn maatwerk-opties vast liggen. Het gaat om ca. 6000 euro, voor de aangepaste indeling, een extra dakraam boven en een zonnepaneel.
De overeenkomst is onder voorbehoud financiering, en daar heb je weinig aan als later blijkt dat het duizenden euro's duurder is.
Kan ik er op staan, met in het achterhoofd het feit dat nieuwbouw meer dan genoeg belangstelling is, dat ook mijn maatwerklijstje (opgesteld door de bouwer) aan het contract wordt toegevoegd?
Ik moet namelijk voordat die kopersbegeleiding in beeld komt mijn financiering rond maken.
Ga er maar van uit dat er sowieso nog heel wat kosten bijkomen, maar als jij prijzen op papier hebt zijn die bindend voor de aannemer.
Voor de hypotheek kun je met stelposten rekenen. De ene aanbieder is daar flexibeler in dan de andere, maar je kunt bijvoorbeeld 20k opnemen voor de keuken, ook al kost die later "maar" 15k.
Verkijk je er niet op. Onze KAO kwam op 620,000 euro. Daar is de hypotheek op berekend. De begroting is inmiddels 720,000 euro en dat is nog zonder het renteverlies. Daar moet dus een hoop eigen geld in.
Voor de hypotheek kun je met stelposten rekenen. De ene aanbieder is daar flexibeler in dan de andere, maar je kunt bijvoorbeeld 20k opnemen voor de keuken, ook al kost die later "maar" 15k.
Verkijk je er niet op. Onze KAO kwam op 620,000 euro. Daar is de hypotheek op berekend. De begroting is inmiddels 720,000 euro en dat is nog zonder het renteverlies. Daar moet dus een hoop eigen geld in.
Goed dat de VEH er in meeging. En die bouwer; tja... "betrapt" zullen we maar zeggenBlihi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:53:
[...]
@kabeltjekabel Nog dank voor alle input. Mijn broer heeft gisteren oplevering gehad en de meterkast afgekeurd wegens kookgroep achter 25A hoofdzekering. De vereniging eigen huis was het met hem eens en de meterkast is een van de protestpunten.
De aannemer was helemaal over de zeik, maar zal het wel moeten gaan herstellen. In de keukenomschrijving staat:
[...]
De installateur is gestopt met lezen na "Aansluiting 2 x 230 Volt" en is daar bij de vooroplevering op gewezen, maar heeft dit genegeerd. Nu heeft hij er veel meer extra kosten aan.
De andere kopers hebben de meterkast wel geaccepteerd en hebben afgesproken dat het aangepast kan worden als blijkt dat het in de praktijk een probleem isAlsof die aannemer dan achteraf terug gaat komen.
Er waren nog 4 protestpunten en nog zo'n 60 andere opleverpuntjes... Dat is best fors. Protestpunten hadden vooral te maken met zaken die niet op de tekening stonden (extra ventielen mechanische ventilatie die dus op de verkeerde plek zitten).
Suf van die andere kopers. Die laten zich dus gewoon afschepen.
Kijk wel goed wat er als "oplossing" komt. Als het geen TN stelsel is, is de aardweerstand waarschijnlijk te hoog om het zonder aardlekschakelaar te doen, maar zonder is 50 euri goedkoper...
Daar is laatst een apart topic over geweest. Volgens mij kun je beter iets vanuit het plafond doen.Ascension schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:01:
Iemand ervaring met stopcontact in de vloer? Ik zou dit graag willen bij bijvoorbeeld de tafel zodat niemand over een laptop adapter e.d. hoeft te struikelen. Nu krijgen we vloerverwarming en vraag me af of dit kan.
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-03-2020 16:48 ]
Bij ons liggen op een aantal plaatsen buizen over de vloer, onder de vloerverwarming. Onder andere naar het kookeiland en van een wand naar een pilaar in de woonkamer waar ook elektra op moest. Dat lag niet in de weg omdat onder de vloerverwarming nog isolatieplaten liggen die ruim 2 cm dik zijn.Ascension schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:01:
Als je weet waar een leiding uit moet komen zou ik vragen een loze leiding vanuit de meterkast daarnaartoe te leggen. Daar kun je eventueel een snoer doorheen trekken met een stekkerdoos er aan die je in de meterkast in het stopcontact steekt.
Zo'n doos in de vloer kan natuurlijk ook, maar ik vermoed dat je je daar scheel aan betaalt.
Waar kwamen de onverwachte kosten vandaan?Blihi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:52:
Bedoel je met KAO de kale prijs en het meerwerk?
Uiteraard is mijn begroting ook groter dan de hypotheek, omdat er allerlei kosten zijn die je niet mee kunt of wilt financieren.
Misschien een enorme leken-vraag, maar ik stel hem toch: In de aanloop naar tekenen koop-/aanneemovereenkomst heb ik veel gekeken op de bouwplaats. Ik koop in fase 2, maar fase 1 is al in aanbouw en zijn exact dezelfde woningen.
De woningen moeten een EPC van 0,4 hebben. De manier van werken wijkt ogenschijnlijk niet af van wat ik 20 jaar geleden al op bouwplaatsen zag: Binnenwanden van cellenbetonblokken, platen isolatie er tegenaan en dan een gemetselde buitenmuur. Dat doen ze al zolang ik mij kan herinneren. De isolatie is ook helemaal niet zo dik. Wat maakt de EPC van die nieuwe woningen zo veel lager dan vroeger?
De woningen moeten een EPC van 0,4 hebben. De manier van werken wijkt ogenschijnlijk niet af van wat ik 20 jaar geleden al op bouwplaatsen zag: Binnenwanden van cellenbetonblokken, platen isolatie er tegenaan en dan een gemetselde buitenmuur. Dat doen ze al zolang ik mij kan herinneren. De isolatie is ook helemaal niet zo dik. Wat maakt de EPC van die nieuwe woningen zo veel lager dan vroeger?
Wat is "niet zo dik"... maar belangrijker; wat voor isolatiemateriaal? Met resolplaten kun je dezelfde isolatie halen met de halve dikte van bijvoorbeeld steenwol.SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:27:
Misschien een enorme leken-vraag, maar ik stel hem toch: In de aanloop naar tekenen koop-/aanneemovereenkomst heb ik veel gekeken op de bouwplaats. Ik koop in fase 2, maar fase 1 is al in aanbouw en zijn exact dezelfde woningen.
Verder het glas; nu HR++(+), toen normaal dubbelglas. Kozijnen met koudebrugonderbreking. Kierdichting, etc. En dan aanvullen met PV panelen ..
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-03-2020 17:51 ]
Ik koop nieuwbouw omdat bestaande bouw overpriced is. Los van prijs, is bijna niet aan een woning te komen. Zelfs een bezichtiging is al heel wat, in de meeste gevallen was bij mij de woning al verkocht voor de afgesproken bezichtiging kon plaatsvinden.Mark31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:38:
[...]
Een nette hoekwoning heb je hier voor rond de 200k kk. Nieuwbouw kost mij met meerwerk 220k von. Dan is alles nieuw, en geen kosten koper. Verschil is wel dat die bestaande woning dan een garage heeft en de nieuwbouw niet (dat kost heel veel extra), maar daarmee houden de voordelen van bestaande bouw op. Geen lelijke badkamer, geen keuken die net niet aan mijn smaak voldoet, in nieuwbouw beter energielabel dan bij een bestaand huis, elektra van deze tijd en stopcontacten allemaal met randaarde, etc.. Dat bestaande bouw voordelen van nieuwbouw mist is logisch, maar dat een tweedehands huis vrijwel net zo duur is, is heel merkwaardig.
Als je langer in een bestaande woning woont, die je voor minder hebt gekocht dan de huidige prijzen, dan zal upgraden zeker voordeliger zijn dan nieuwbouw. Het is echter niet alleen de isolatie, maar bij nieuwbouw is wel de hele woning nieuw. Een oudere woning kan los van isolatie heel onderhoudsintensief zijn, terwijl je met nieuwbouw een onderhoudsarme woning kunt realiseren. Er zijn echter ook mensen die oude woningen mooi vinden, uiteindelijk komt het vooral op persoonlijke voorkeur aan.
[ Voor 25% gewijzigd door SvMp op 05-03-2020 19:36 ]
Een van de belangrijkste redenen voor ons om voor nieuwbouw te gaan is de toename in wooncomfort. Denk aan isolatie, vloerverwarming maar ook met name geluidsisolatie. dit alles ten opzichte van jaren 30 en jaren 60 bouw waar we tot nu toe in gebivakkeerd hebben.
Daarnaast hebben we de kans gezien om naar een splitlevel hoekwoning met tuin aan/op nog aan te leggen dijk te gaan. met name de splitlevel (plafond in woonkamer 3m60) en de 2,5 meter hoge tuin met zicht op water maakt het wat ons betreft uniek, en daardoor ook niet te vergelijken met bestaande bouw in de buurt waar we deze zaken niet hebben kunnen vinden.
en ja het kost behoorlijk wat zo'n nieuwbouw woning, maar alles is dan ook gloednieuw, en volledig naar onze zin, daar waar we bij bestaande bouw toch altijd consessies hebben gedaan en bestaande onderdelen niet hebben aangepakt terwijl het niet volledig naar onze zin was.
Daarnaast hebben we de kans gezien om naar een splitlevel hoekwoning met tuin aan/op nog aan te leggen dijk te gaan. met name de splitlevel (plafond in woonkamer 3m60) en de 2,5 meter hoge tuin met zicht op water maakt het wat ons betreft uniek, en daardoor ook niet te vergelijken met bestaande bouw in de buurt waar we deze zaken niet hebben kunnen vinden.
en ja het kost behoorlijk wat zo'n nieuwbouw woning, maar alles is dan ook gloednieuw, en volledig naar onze zin, daar waar we bij bestaande bouw toch altijd consessies hebben gedaan en bestaande onderdelen niet hebben aangepakt terwijl het niet volledig naar onze zin was.
We hebben ruim een jaar woningen bezichtigd, het is natuurlijk een verkopersmarkt nu, maar er kwam steevast naar boven dat de bewoners/makelaar de aangeboden woning enorm overschatten. Locatie is altijd top (amper), zeer lichte woning (ja het heeft ramen), onderhoudsvriendelijke tuin (volledig betegeld), ruim (zelden), goed onderhouden keuken en badkamer (nog steeds 15-20 jaar oud) etc. Eerlijk gezegd voel ik me behoorlijk genaaid met onze nieuwbouw woning (duur) en ik moet waarschijnlijk 1,5 jaar wachten, maar het wordt wel een zeer mooi huis en ik hoefde geen cent te onderhandelen. Mijn hoop was gevestigd op een vrijwel ruwbouw bestaande woning voor een redelijke prijs, maar is helaas niet gelukt.
Het is eindelijk zover. Ons project is begonnen, de hekken zijn om het "grasveld" heen gezet en ze gaan volgende week de funderingpalen in de grond boren.
De laatste woningen van de 20 huizen uit ons project zijn grofweg een maand terug verkocht. Het minimale aantal van 14/20 verkocht was in december al bereikt, kort nadat wij getekend hadden.
Al met al best een vertraging opgelopen al. Planning was november 2019 beginnen met bouwen. Dat is dus maart 2020 geworden.
Overdracht van de grond vindt eind deze maand plaats.
Nog altijd geen gesprek kunnen hebben met de electricien om de "kleine" opties te bespreken. Wel al bevestigd gehad dat de hoofdaansluiting 3x25A wordt.
De grote opties incl. keuken, badkamer, vloeren en muren zijn wel allemaal al rond.
De laatste woningen van de 20 huizen uit ons project zijn grofweg een maand terug verkocht. Het minimale aantal van 14/20 verkocht was in december al bereikt, kort nadat wij getekend hadden.
Al met al best een vertraging opgelopen al. Planning was november 2019 beginnen met bouwen. Dat is dus maart 2020 geworden.
Overdracht van de grond vindt eind deze maand plaats.
Nog altijd geen gesprek kunnen hebben met de electricien om de "kleine" opties te bespreken. Wel al bevestigd gehad dat de hoofdaansluiting 3x25A wordt.
De grote opties incl. keuken, badkamer, vloeren en muren zijn wel allemaal al rond.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 06-03-2020 00:23 ]
Als je het gezamenlijk in 1 inbouwdoos wilt hebben kom je uit op een draagraam (busch jaeger 1812-rood) met een coax + een utp keystone en een bijbehorend afdekraam.Mister_GJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:23:
[...]
Doel je op 2 losse inbouwdozen die onder 1 raam moeten komen dan kom je uit op het volgende:
• Afdek/centraal plaat coax
• inbouw deel coax
• afdek/centraal plaat dubbel utp
• inbouw deel Cat6 dubbel
Rutenbeck is DE fabrikant voor utp inbouwdozen voor alle grote merken (BJ Gira Jung etc) die verkopen het alleen nog weer onder eigen naam/merk voor praktisch dubbele prijs van Rutenbeck
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
KAO = Koop-AanneemOvereenkomst. Daar staan de kale prijs in plus de eventueel al direct afgesproken meerwerken.SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:24:
[...]
Waar kwamen de onverwachte kosten vandaan?
Bedoel je met KAO de kale prijs en het meerwerk?
Uiteraard is mijn begroting ook groter dan de hypotheek, omdat er allerlei kosten zijn die je niet mee kunt of wilt financieren.
Ergens hierboven heb ik een uiteenzetting gedaan van de (on)verwachte meerkosten, maar in het algemeen geldt: Geadverteede prijs plus 25% is waar je op moet rekenen voor de bouw en afbouw (vloerafwerking, wandafwerking, plafonds, etc.). Kosten voor meubels komen daar nog bovenop.
In ons geval was het extremer. De KAO was 537,500, de uiteindelijke begroting is inmiddels 720,000. Deels vanwege een uitbouw van 2,4 meter over twee verdiepingen van 45,000. Als je die in de basisprijs meerekent (wordt dan dan 587,500) dan is 720,000 inderdaad ongeveer 25% meer.
Op de site van rockwool kun je zelf berekeningen doen. De gevels van ons huis zijn opgebouwd uit 150 mm kalkzandsteen (binnenblad), dan Rockfit Mono Silver van 140 mm dik met RVS prikankers, een luchtspouw van 30 mm en baksteen metselwerk van 100 mm (buitenblad). De isolatiewaarde van dat hele pakket Rc=4.55 en dat is precies genoeg volgens de norm.SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:27:
Het platte dak is voorzien van Unidek Dijkotop EPS 100 op afschot gelegd. De dikte is dus niet overal gelijk, maar zou voldoende moeten zijn voor een Rc waarde van 6.0.
Ons huidige huis, gebouwd in 1997, heeft voor dak, wanden en vloeren een Rc waarde van 3.0. Dus er zit best wel wat verschil in de isolatie, ook al lijkt deze even dik.
Nieuwbouw bezoeken? Bedoel je pas opgeleverde woningen? Of projecten?Mark31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:34:
Wat jij ervaart is verklaarbaar: Vergelijk het met vliegen in de jaren '70 en nu. In de jaren '70 was alles inclusief, nu overal voor bij betalen. Jaren '70 woningen zijn royaal uitgerust met bijkeukens, garages, kasten, slaapkamer op zolder, etc.. Zaken waar je tegenwoordig voor moet bij betalen. En het meest treurig zijn nog wel die houten bergingen, waar gereedschap in wegroest, maar het moet van het bouwbesluit. Terwijl in de jaren '70 stenen bergingen de norm waren. Daarnaast was er in de jaren '70 meer ruimte (land was minder overbevolkt dan nu).
Als dezelfde uitrusting wil als jullie jaren '70 woning, dan moet je de portemonnee trekken. Keuze kan zijn een basis-woning in het onderste segment, zodat je geld overhoudt voor die extra's die jaren '70 woningen gewoon hebben.
Wel is de kwaliteit beter dan de jaren '70. Vooral muren (isolatie), ramen, electra, verwarming, is gewoon veel beter dan toen.
[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 06-03-2020 08:52 ]
Dat dus. En je koopt een upgrade in comfort.SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:29:
Als je langer in een bestaande woning woont, die je voor minder hebt gekocht dan de huidige prijzen, dan zal upgraden zeker voordeliger zijn dan nieuwbouw. Het is echter niet alleen de isolatie, maar bij nieuwbouw is wel de hele woning nieuw. Een oudere woning kan los van isolatie heel onderhoudsintensief zijn, terwijl je met nieuwbouw een onderhoudsarme woning kunt realiseren. Er zijn echter ook mensen die oude woningen mooi vinden, uiteindelijk komt het vooral op persoonlijke voorkeur aan.
Wij zijn naar nieuwbouw gaan kijken omdat we per se een aantal eisen ingewilligd wilden hebben. Die zijn soms in bestaande bouw moeilijk te vinden, en áls ze er zijn, zijn de huizen verkocht voordat je überhaupt de verkoopmakelaar hebt kunnen bellen. En als je dan bij bestaande bouw gaat kijken, komt dat geheel met de gewenste upgrades maar enkele tienduizenden euro's lager uit dan nieuwbouw, en dan zit je nog met compromissen (uitbouw later, dus minder mooi), keuken en badkamer 10+ jaar oud dus over niet al te lange tijd aan vervanging toe, dat soort zaken. Dan kan nieuwbouw rendabel worden. Vooral als de markt zodanig is dat je huidige huis ook nog voor een nette prijs verkocht kan worden.
Haha, wat zijn dat een kippenhokjes. We hebben goed gelachen bij de vooroplevering.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:50:
[...]
En het meest treurig zijn nog wel die houten bergingen, waar gereedschap in wegroest, maar het moet van het bouwbesluit.
[...]
Mijn vader was bij de vooroplevering en vroeg zich af of er nog iets met die houten bergingen ging gebeuren aangezien het enkelwandig hout was, geen smeervloer erin, etc. Na onze controle vroeg hij er naar bij de uitvoerder, die gaf zelf ook aan dat hij zich schaamde voor die bergingen en dat hij al zo vaak discussies had gehad om daar iets anders mee te doen. Hij leek het zich echt aan te trekken.
Maar ja, we patsen zelf wel wat planken tegen de wanden en een simpel vloertje erin en dan lijkt het al weer net iets meer.
[ Voor 5% gewijzigd door Wahloh op 06-03-2020 10:54 ]
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Ik denk dat er naast upgrade in comfort nog twee redenen zijn.Pannencouque schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:44:
[...]
Dat dus. En je koopt een upgrade in comfort.
Wij zijn naar nieuwbouw gaan kijken omdat we per se een aantal eisen ingewilligd wilden hebben. Die zijn soms in bestaande bouw moeilijk te vinden, en áls ze er zijn, zijn de huizen verkocht voordat je überhaupt de verkoopmakelaar hebt kunnen bellen. En als je dan bij bestaande bouw gaat kijken, komt dat geheel met de gewenste upgrades maar enkele tienduizenden euro's lager uit dan nieuwbouw, en dan zit je nog met compromissen (uitbouw later, dus minder mooi), keuken en badkamer 10+ jaar oud dus over niet al te lange tijd aan vervanging toe, dat soort zaken. Dan kan nieuwbouw rendabel worden. Vooral als de markt zodanig is dat je huidige huis ook nog voor een nette prijs verkocht kan worden.
Reden 2 is de op hol geslagen markt. Een huis kopen is momenteel gewoon niet leuk. Zelfs in het noorden zie je Amsterdamse toestanden met een dozijn kijkers gelijktijdig in een huis. Ik kan er een heel topic over vol schrijven. Ik heb voor nieuwbouw gekozen omdat ik hier geen zin meer in heb. In het andere topic over kopen van bestaande huizen is er het nodige over te lezen. Als mensen uit wanhoop het financieringsbehoud achterwege laten, dan is er echt wel wat mis.
Reden 3 heeft met de financiering te maken, en komt voort uit doorgeslagen overheidsbeleid.
Stel je koop een jaren '70 huis voor 180k, met verouderde badkamer, keuken en toilet. Je wilt het kopen en er vervolgens 40k insteken om dit alles te upgrade, en hr+++ glas, dakisolatie, zonnepanelen, kortom, helemaal van deze tijd. Kosten 220k.
Stel je vindt een nieuwbouwwoning voor 240k. Dan wint de jaren '70 woning met renovatie het op financiëel vlak. En je hebt dan ook nog een garage. Maar..de bank gaat het niet financieren. Ook al heb je ruim voldoende inkomen om 240k te lenen, die 40k verbouwing gaan ze niet volledig financieren. Als je weinig spaargeld hebt (je hebt ook al de kosten koper en verhuiskosten), dan gaat het gewoon niet lukken. Die nieuwbouw lukt wel, meerwerk kun je volledig meefinancieren, en met NHG zelfs het renteverlies tijdens bouw.
EDIT: Nog een reden #4: In nieuwbouw zit minder lucht. Dat oude woningen, na opknappen, even duur zijn als nieuwbouwen laat zien dat er een enorme luchtbel in de woningmarkt zit. Die is bij nieuwbouw een stuk minder, de koopprijs ligt bij nieuwbouw dichterbij de intrinsieke waarde dan momenteel bij bestaande bouw het geval is.
[ Voor 6% gewijzigd door SvMp op 06-03-2020 13:58 ]
Verschil tussen toen en nu is wel dat de fietsen wat minder snel roesten. Zo'n houten krot moet niet van het bouwbesluit, maar het is de goedkoopste manier om er aan te voldoen. Ze mogen ook een stenen garage neerzetten hoor.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:50:
[...]
En het meest treurig zijn nog wel die houten bergingen, waar gereedschap in wegroest, maar het moet van het bouwbesluit. Terwijl in de jaren '70 stenen bergingen de norm waren.
[ Voor 39% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-03-2020 13:57 ]
Klopt. Maar de reden dat ze het neerzetten, en er niet een meerwerk-optie van maken, is het bouwbesluit.kabeltjekabel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:53:
Verschil tussen toen en nu is wel dat de fietsen wat minder snel roesten. Zo'n houten krot moet niet van het bouwbesluit, maar het is de goedkoopste manier om er aan te voldoen. Ze mogen ook een stenen garage neerzetten hoor.
Ik woonde 15 jaar geleden in een nieuwe sociale huurwoning met zo'n schuurtje. Na een jaar was het gereedschap dat ik er had liggen weggeroest, de paddestoelen stonden op de wanden.
Ze moeten inderdaad een berging opleveren. Toen die regel uit het bouwbesluit geschrapt was (want de vrije markt zou dat wel oplossen) was de praktijk dat er helemaal geen berging geleverd werd en alles nog veel harder wegrotte onder een golfplaten afdakje..SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Klopt. Maar de reden dat ze het neerzetten, en er niet een meerwerk-optie van maken, is het bouwbesluit.
Ik woonde 15 jaar geleden in een nieuwe sociale huurwoning met zo'n schuurtje. Na een jaar was het gereedschap dat ik er had liggen weggeroest, de paddestoelen stonden op de wanden.
Mijn broer met een jaren '60 huis heeft wel een stenen berging, maar daar is netzogoed de deur verrot, de kozijnen verrot, het dak verrot en het gemetselde deel kun je ook met de stofzuiger "demonteren"

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-03-2020 14:00 ]
In 'mijn' project is op de standaard keuzelijst een optie om de berging achterwege te laten. Je krijgt er EUR 2225 voor terug. Maar voor dat geld koop je niet veel berging.kabeltjekabel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:58:
[...]
Ze moeten inderdaad een berging opleveren. Toen die regel uit het bouwbesluit geschrapt was (want de vrije markt zou dat wel oplossen) was de praktijk dat er helemaal geen berging geleverd werd en alles nog veel harder wegrotte onder een golfplaten afdakje..
een blokhut van de hornbach vanaf 1350 euro. Zelf in elkaar zetten hou je geld overSvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:11:
[...]
In 'mijn' project is op de standaard keuzelijst een optie om de berging achterwege te laten. Je krijgt er EUR 2225 voor terug. Maar voor dat geld koop je niet veel berging.
Is vaak exclusief vloer en fundering.perspectivebass schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:27:
[...]
een blokhut van de hornbach vanaf 1350 euro. Zelf in elkaar zetten hou je geld over
Deze is wel erg mooi: https://www.hornbach.nl/s...0-cm/6646321/artikel.html
Maar ik heb er te weinig kijk op om af te overwegen of dit beter is dan het standaard hokje. Fundering en vloer moeten ook nog als je zelf wat koop. Zijn er tweakers die zelf een berging hebben neergezet?
Ik denk er aan om na een aantal jaar misschien een berging bij te plaatsen. Als de standaard berging slecht is, dan is die voor stalling van de kliko's.
Ja dat is ook zeker zo. Ik was ook beetje kort door de bocht.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:31:
[...]
Is vaak exclusief vloer en fundering.
Maar ik heb er te weinig kijk op om af te overwegen of dit beter is dan het standaard hokje. Fundering en vloer moeten ook nog als je zelf wat koop. Zijn er tweakers die zelf een berging hebben neergezet?
Ik denk er aan om na een aantal jaar misschien een berging bij te plaatsen. Als de standaard berging slecht is, dan is die voor stalling van de kliko's.
Je moet wel even opletten of de standaard berging niet geschakeld is met je buren. anders is het maar de vraag of je deze makkelijk kan weghalen zonder je buren. (misschien willen ze meedoen, dan is het geen probleem)
Super bedankt voor dit antwoord!Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:48:
[...]
Als je het gezamenlijk in 1 inbouwdoos wilt hebben kom je uit op een draagraam (busch jaeger 1812-rood) met een coax + een utp keystone en een bijbehorend afdekraam.
Doel je op 2 losse inbouwdozen die onder 1 raam moeten komen dan kom je uit op het volgende:
• Afdek/centraal plaat coax
• inbouw deel coax
• afdek/centraal plaat dubbel utp
• inbouw deel Cat6 dubbel
Rutenbeck is DE fabrikant voor utp inbouwdozen voor alle grote merken (BJ Gira Jung etc) die verkopen het alleen nog weer onder eigen naam/merk voor praktisch dubbele prijs van Rutenbeck
Je vergeet het belangrijkste punt om voor bestaande bouw te kiezen. Nieuwbouw is vrijwel altijd aan de rand van de stad. Dus qua locatie wint bestaande bouw veel vaker dan nieuwbouw.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:52:
[...]
Ik denk dat er naast upgrade in comfort nog twee redenen zijn.
Reden 2 is de op hol geslagen markt. Een huis kopen is momenteel gewoon niet leuk. Zelfs in het noorden zie je Amsterdamse toestanden met een dozijn kijkers gelijktijdig in een huis. Ik kan er een heel topic over vol schrijven. Ik heb voor nieuwbouw gekozen omdat ik hier geen zin meer in heb. In het andere topic over kopen van bestaande huizen is er het nodige over te lezen. Als mensen uit wanhoop het financieringsbehoud achterwege laten, dan is er echt wel wat mis.
Reden 3 heeft met de financiering te maken, en komt voort uit doorgeslagen overheidsbeleid.
Stel je koop een jaren '70 huis voor 180k, met verouderde badkamer, keuken en toilet. Je wilt het kopen en er vervolgens 40k insteken om dit alles te upgrade, en hr+++ glas, dakisolatie, zonnepanelen, kortom, helemaal van deze tijd. Kosten 220k.
Stel je vindt een nieuwbouwwoning voor 240k. Dan wint de jaren '70 woning met renovatie het op financiëel vlak. En je hebt dan ook nog een garage. Maar..de bank gaat het niet financieren. Ook al heb je ruim voldoende inkomen om 240k te lenen, die 40k verbouwing gaan ze niet volledig financieren. Als je weinig spaargeld hebt (je hebt ook al de kosten koper en verhuiskosten), dan gaat het gewoon niet lukken. Die nieuwbouw lukt wel, meerwerk kun je volledig meefinancieren, en met NHG zelfs het renteverlies tijdens bouw.
EDIT: Nog een reden #4: In nieuwbouw zit minder lucht. Dat oude woningen, na opknappen, even duur zijn als nieuwbouwen laat zien dat er een enorme luchtbel in de woningmarkt zit. Die is bij nieuwbouw een stuk minder, de koopprijs ligt bij nieuwbouw dichterbij de intrinsieke waarde dan momenteel bij bestaande bouw het geval is.
Zeker als je in een van de eerste fases koopt, woon je jaren op een plek waar veel bouwverkeer is, weinig voorzieningen en ver van het centrum.
Jaren 30 woningen zijn niet alleen populair om de bouwstijl, maar ze staan in ruime wijken dichtbij het centrum. Als er weer een woningcrisis komt, zal je een stuk moeilijker van je 13-in-een-dozijn woning in een buitenwijk van Almere kwijt raken dan je verouderde woning dichtbij het centrum van Haarlem.
Het nieuwbouwhuis wat ik gekocht heb is vlak naast het ook nieuw gebouwde dorpscentrum (en ook vlak naast het oude dorpscentrum, wat nog in gebruik was de afgelopen maanden), dus wat jij aangeeft is niet altijd het geval.Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Je vergeet het belangrijkste punt om voor bestaande bouw te kiezen. Nieuwbouw is vrijwel altijd aan de rand van de stad. Dus qua locatie wint bestaande bouw veel vaker dan nieuwbouw.
Zeker als je in een van de eerste fases koopt, woon je jaren op een plek waar veel bouwverkeer is, weinig voorzieningen en ver van het centrum.
Jaren 30 woningen zijn niet alleen populair om de bouwstijl, maar ze staan in ruime wijken dichtbij het centrum. Als er weer een woningcrisis komt, zal je een stuk moeilijker van je 13-in-een-dozijn woning in een buitenwijk van Almere kwijt raken dan je verouderde woning dichtbij het centrum van Haarlem.
SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:31:
[...]
Is vaak exclusief vloer en fundering.
Dan moet je waarschijnlijk wel iets tekenen dat je de bouwer vrijwaard voor gevolgen van het opleveren 'niet conform bouwbesluit' en ben je verplicht om zelf binnen x maanden een berging 'conform bouwbesluit' aan te brengen.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:11:
[...]
In 'mijn' project is op de standaard keuzelijst een optie om de berging achterwege te laten. Je krijgt er EUR 2225 voor terug. Maar voor dat geld koop je niet veel berging.
Wat je qua fundering moet doen hangt natuurlijk heel erg af van de ondergrond. In het oosten kun je vaak gewoon wat grond aan de kant schuiven, zand er in gooien, laagje cement en dan tegelen en het ligt gewoon al 50 jaar droog. YMMV...
Uitzonderingen genoeg. Fabrieksterreinen die soms heel dicht bij het centrum liggen worden volgebouwd, sommige oude wijkjes worden gesloopt, winkelpanden die gesloopt worden en waar woningen voor terugkomen.Z___Z schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Je vergeet het belangrijkste punt om voor bestaande bouw te kiezen. Nieuwbouw is vrijwel altijd aan de rand van de stad. Dus qua locatie wint bestaande bouw veel vaker dan nieuwbouw.
En het centrum hier is half gebombardeerd in WWII, dus het centrum is eigenlijk superlelijk tov de omliggende wijken
Maar grosso modo heb je wel gelijk; de kans dat je jaren '30 huis op loopafstand van het station staat is een stuk groter.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-03-2020 15:04 ]
Onze aannemer geeft aan dat we een Itho HRU 300 WTW krijgen en dat daar niet van afgeweken kan worden.
Ik heb de spreadsheet op de Itho website om de benodigde capaciteit te berekenen er eens bij gepakt, zie hier https://platform.ithodaalderop.nl/. Voor zover ik kan zien is dat gewoon een calculator die het bouwbesluit volgt. We hebben een woonkamer + keuken van 71m2 op de begane grond en 3 slaapkamers van 20, 17 en 10m2, die bediend worden door de WTW. Ik kom op een minimale toevoer van 356m3/u. Ik krijg dan ook de melding dat de HRU 300 dit niet gaat trekken ('er moeten meerdere units geinstalleerd worden'). De HRU 400 werkt wel. Maar de aannemer geeft aan dat de installateur a) de HRU 400 niet kan krijgen van de leverancier, en b) niet de juiste buizenmaat kan installeren voor de HRU 400 (180 ipv 150mm als ik het goed begrijp). Maar als het niet voldoet aan het bouwbesluit is dat toch hun probleem? Dit moet toch opgelost worden?
Ik had ook nog gevraagd of er een regelaar bij de badkamer kon voor extra afvoer, daar willen ze €450 voor hebben... lijkt me wat veel
Zijn goede alternatieve voor?
Ik ben al een beetje paranoide wat betreft de ontwerp inzichten van de aannemer en de prikkels die ze hebben om het bouwbesluit niet zo nauw te nemen. Dit soort dingen helpen niet om mijn paranoia omlaag te brengen, dus ik ga ook maar eens kijken naar de warmtepomp capaciteit...
Ik heb de spreadsheet op de Itho website om de benodigde capaciteit te berekenen er eens bij gepakt, zie hier https://platform.ithodaalderop.nl/. Voor zover ik kan zien is dat gewoon een calculator die het bouwbesluit volgt. We hebben een woonkamer + keuken van 71m2 op de begane grond en 3 slaapkamers van 20, 17 en 10m2, die bediend worden door de WTW. Ik kom op een minimale toevoer van 356m3/u. Ik krijg dan ook de melding dat de HRU 300 dit niet gaat trekken ('er moeten meerdere units geinstalleerd worden'). De HRU 400 werkt wel. Maar de aannemer geeft aan dat de installateur a) de HRU 400 niet kan krijgen van de leverancier, en b) niet de juiste buizenmaat kan installeren voor de HRU 400 (180 ipv 150mm als ik het goed begrijp). Maar als het niet voldoet aan het bouwbesluit is dat toch hun probleem? Dit moet toch opgelost worden?
Ik had ook nog gevraagd of er een regelaar bij de badkamer kon voor extra afvoer, daar willen ze €450 voor hebben... lijkt me wat veel

Ik ben al een beetje paranoide wat betreft de ontwerp inzichten van de aannemer en de prikkels die ze hebben om het bouwbesluit niet zo nauw te nemen. Dit soort dingen helpen niet om mijn paranoia omlaag te brengen, dus ik ga ook maar eens kijken naar de warmtepomp capaciteit...
Heb je die oppervlakte met of zonder uitbouw en/of dakkapel? Bij ons werd gemeld dat alles na bevestiging van opties opnieuw wordt berekend en indien nodig apparatuur hierop wordt aangepast. In de badkamer krijgen we een puls schakelaar, dit gaat 110 euro kosten. Wat voor schakelaar gaan ze bij jou plaatsen voor 450 euro dan?
Ik heb geen idee, maar een puls schakelaar a €110 klinkt al een stuk beter. Gooit die tijdelijk de capaciteit omhoog?
We hebben inderdaad een uitbouw maar zonder uitbouw is de capaciteit ook te klein. Het zou niet uit hoeven maken natuurlijk, bouwbesluit is bouwbesluit, daar mag ik op terugvallen en soms test de gemeente het na oplevering. Ik wil ook geen wtw die continu op zijn top vermogen zit vanwege het geluid. De HRU 400 lijkt me veel beter en ze zullen in die versie ook niet voor niets voor 180 ivm 150mm buis gaan, dat scheelt waarschijnlijk in de ruis uit de buizen.
We hebben inderdaad een uitbouw maar zonder uitbouw is de capaciteit ook te klein. Het zou niet uit hoeven maken natuurlijk, bouwbesluit is bouwbesluit, daar mag ik op terugvallen en soms test de gemeente het na oplevering. Ik wil ook geen wtw die continu op zijn top vermogen zit vanwege het geluid. De HRU 400 lijkt me veel beter en ze zullen in die versie ook niet voor niets voor 180 ivm 150mm buis gaan, dat scheelt waarschijnlijk in de ruis uit de buizen.
@mister_S en @nel!s is er wellicht een mogelijkheid om een vochtsensor anders als optie te nemen? Dan gaat hij automatisch aan en tot mijn verbazing werkt dat nog aardig goed ook. Ik heb voor de zekerheid een loze leiding laten leggen van de badkamer naar de technische ruimte maar die zit dus nu achter de tegels en heb ik dus ook niet nodig gehad.
Blader even door de Itho site. Voor hun afzuigsystemen kan je voor 50/60 euro draadloze bedieningen kopen. Alleen even zoeken naar het juiste model.nel!s schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:04:
Onze aannemer geeft aan dat we een Itho HRU 300 WTW krijgen en dat daar niet van afgeweken kan worden.
...
Ik had ook nog gevraagd of er een regelaar bij de badkamer kon voor extra afvoer, daar willen ze €450 voor hebben... lijkt me wat veelZijn goede alternatieve voor?
Wij zijn er ook ingetrapt. Hadden 200 euro betaald voor bediening in de badkamer, krijgen we bij de oplevering een doosje in de handen gedrukt met een draadloze bediening... mochten we zelf op de gewenste plek op de muur plakken... Later het model gegoogled en het ding was voor 50 euro te bestellen.
Nou...de prijs van ons nieuwbouwhuis bestaat voor 60% uit grond. Dat zegt verdomd weinig over intrinsieke waarde maar vooral veel over gemeentebeleid.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:52:
Bij ons is de oprijs 40% grond 60% aanneemovereenkomst. Wat neer komt op €1200,--/m2 voor het perceel. Wat vrij veel is voor feitelijk een stuk weiland...Pannencouque schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:50:
[...]
Nou...de prijs van ons nieuwbouwhuis bestaat voor 60% uit grond. Dat zegt verdomd weinig over intrinsieke waarde maar vooral veel over gemeentebeleid.
@croxz nice
dank voor de tip!
Zijn er verder nog mensen die ervaring hebben met het narekenen van wtw capaciteit?
Zijn er verder nog mensen die ervaring hebben met het narekenen van wtw capaciteit?
Zo zit het natuurlijk niet helemaal.perspectivebass schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:54:
[...]
Bij ons is de oprijs 40% grond 60% aanneemovereenkomst. Wat neer komt op €1200,--/m2 voor het perceel. Wat vrij veel is voor feitelijk een stuk weiland...
De ontwikkelaar zijn winst zit ook in de grondcomponent. Deze loopt immers risico, heeft destijds de grond positie gewonnen, de woningen in de markt gezet... etc.
Daarnaar worden er wegen, bankjes, lantaarnpalen, elektra, riolering etc etc naar jouw huis aangebracht. Dit valt allemaal buiten de aanneemsom. Alleen weiland is het dus niet.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Heb je wel verschillende VG's ingegeven? Heb je wat meer specs van het huis, is wat summier zo.nel!s schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:04:
Ik had ook nog gevraagd of er een regelaar bij de badkamer kon voor extra afvoer, daar willen ze €450 voor hebben... lijkt me wat veelZijn goede alternatieve voor?
Bij indrukken draait de unit een tijd op vol vermogen. Als ze het aanbieden vraag dan wel of het een bedrade schakelaar is. Ik kan me niet voorstellen dat ze 450 gaan vragen voor een redelijk simpele schakelaar.nel!s schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:08:
Ik heb geen idee, maar een puls schakelaar a €110 klinkt al een stuk beter. Gooit die tijdelijk de capaciteit omhoog?
Betekent dit dat de gemiddelde dakisolatie Rc 6.0 is, maar bv deel van het dak 4.0 en deels 8.0 op het dikkere gedeelte?Blihi schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:51:
[...]
Het platte dak is voorzien van Unidek Dijkotop EPS 100 op afschot gelegd. De dikte is dus niet overal gelijk, maar zou voldoende moeten zijn voor een Rc waarde van 6.0.
Dit is het enige waar die Excel tool om vraagt: totale woonkamer en keuken (vg1), en grootte van de 3 slaapkamers. Verder zijn er twee aparte toiletten en een badkamer die apart worden bediend. Ik kom op 356m3/u capaciteit uit.bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 00:21:
[...]
Heb je wel verschillende VG's ingegeven? Heb je wat meer specs van het huis, is wat summier zo.
Vaak is de bediening niet zo duur, maar de WiFi extension in de unit. Dat is iig bij ons zo. Een 2de bediening koste ook maar 50 euro.croxz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:45:
[...]
Blader even door de Itho site. Voor hun afzuigsystemen kan je voor 50/60 euro draadloze bedieningen kopen. Alleen even zoeken naar het juiste model.
Wij zijn er ook ingetrapt. Hadden 200 euro betaald voor bediening in de badkamer, krijgen we bij de oplevering een doosje in de handen gedrukt met een draadloze bediening... mochten we zelf op de gewenste plek op de muur plakken... Later het model gegoogled en het ding was voor 50 euro te bestellen.
Hebben geen itho overigens..
Ok, dan is €450 misschien dus niet zo duur.mierenfokker schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:00:
[...]
Vaak is de bediening niet zo duur, maar de WiFi extension in de unit. Dat is iig bij ons zo. Een 2de bediening koste ook maar 50 euro.
Hebben geen itho overigens..
RV sensor zal ik ook even naar vragen. Het lijkt me in ieder geval wel lekker om de wtw bij badkamer te bedienen, ik hoor daar goede verhalen over.
Ik niet, vandaar de vraag om meer info. Screenshotje?
Al deze opties zijn makkelijk achteraf zelf te bestellen en installeren, alsnje genaaid wilt worden... Bij ventilatieland zie ik de HRU ECO300 niet zónder RFT dus dat lijkt standaard te zijn.nel!s schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:08:
[...]
Ok, dan is €450 misschien dus niet zo duur.
RV sensor zal ik ook even naar vragen. Het lijkt me in ieder geval wel lekker om de wtw bij badkamer te bedienen, ik hoor daar goede verhalen over.
Kun je ook niet de HRU 350 ECO krijgen? Stuk goedkoper, meer capaciteit en ook D150 kanalen.
Waar komen je plenums trouwens? Ver van de unit vandaan? Want als ze al niet 15mm ruimte rondom hebben is t wel krap allemaal....
bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Ik niet, vandaar de vraag om meer info. Screenshotje?
[...]
Al deze opties zijn makkelijk achteraf zelf te bestellen en installeren, alsnje genaaid wilt worden... Bij ventilatieland zie ik de HRU ECO300 niet zónder RFT dus dat lijkt standaard te zijn.
Kun je ook niet de HRU 350 ECO krijgen? Stuk goedkoper, meer capaciteit en ook D150 kanalen.
Waar komen je plenums trouwens? Ver van de unit vandaan? Want als ze al niet 15mm ruimte rondom hebben is t wel krap allemaal....
/f/image/k73EyTH4I6b3IKPlHYgn9ABD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit krijg ik te zien.
HRU 350 zal ik ook eens navragen, hoewel die ook net te weinig lijkt te trekken.
Er wordt met kanaalplaten gewerkt dus dat kan het ruimtegebrek verklaren. Wtw zit op de tweede verdieping, elke slaapkamer heeft aanvoer, twee toiletten en badkamer hebben afvoer, en in de woonkamer zitten twee aanvoer punten met twee afvoer punten in de keuken.
Vul je wel dezelfde m2's in voor de verschillende VG's zoals de aannemer/installateur doet? Check je bestektekening evt.nel!s schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:53:
[...]
[Afbeelding]
Dit krijg ik te zien.
HRU 350 zal ik ook eens navragen, hoewel die ook net te weinig lijkt te trekken.
Er wordt met kanaalplaten gewerkt dus dat kan het ruimtegebrek verklaren. Wtw zit op de tweede verdieping, elke slaapkamer heeft aanvoer, twee toiletten en badkamer hebben afvoer, en in de woonkamer zitten twee aanvoer punten met twee afvoer punten in de keuken.
Je slaapkamer op de verdieping kan 4x5m = 20m zijn, maar wil nog niet zeggen dat dit ook de m2 voor het VG is.
Deze afmetingen komen van de bestektekening, het zijn de oppervlaktes die er op vermeld staan. Ik heb in de Itho tool precies aangegeven om wat voor ruimtes het gaat dus er zal met de minimum eisen en andere reken factoren rekening gehouden worden. Ik weet nog niet hoe de installateur de berekening doet maar als ze kleinere oppervlaktes rekenen lijkt me dat ze het niet juist doenbaronruud schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:26:
[...]
Vul je wel dezelfde m2's in voor de verschillende VG's zoals de aannemer/installateur doet? Check je bestektekening evt.
Je slaapkamer op de verdieping kan 4x5m = 20m zijn, maar wil nog niet zeggen dat dit ook de m2 voor het VG is.
Op je bestektekeningen staan deze m2 als VG aangegeven? Kijk niet naar m2 VR!nel!s schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:07:
[...]
Deze afmetingen komen van de bestektekening, het zijn de oppervlaktes die er op vermeld staan. Ik heb in de Itho tool precies aangegeven om wat voor ruimtes het gaat dus er zal met de minimum eisen en andere reken factoren rekening gehouden worden. Ik weet nog niet hoe de installateur de berekening doet maar als ze kleinere oppervlaktes rekenen lijkt me dat ze het niet juist doen
Lees dit ook even door.
http://www.ekbouwadvies.n...verblijfsgebiedwoning.asp
Apart, zit in hetzelfde traject en wij hebben nu dus ook de keuze om een pulsschakelaar in de badkamer te nemen tbv ventilatie. Kost 275 euro (wel bedraad)croxz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:45:
[...]
Blader even door de Itho site. Voor hun afzuigsystemen kan je voor 50/60 euro draadloze bedieningen kopen. Alleen even zoeken naar het juiste model.
Wij krijgen deze
Zehnder Stork ComfoAir E300 R
Ik zie dat ik op filterfabriek.nl de draadloze rfz zender voor 50 euro kan bestellen. Zal dat redelijk werken zon draadloze zender?
[ Voor 17% gewijzigd door assassin85 op 07-03-2020 22:04 ]
Bij ons staat ook de Zehnder E300 op de planning, en een bedrade puls schakelaar kost hier dus 110 euro. Compleet willekeurige prijzen

Ik heb dit bekeken, en voor zover ik kan zien als leek, is volgens het bouwbesluit de totale gebruiksoppervlakte GO gelijk aan het verblijfsgebied VG voor ruimtes op de begane grond. Dat is bij ons 71m2 voor vg1 (woonkamer en woonkeuken). Hoe zou de aannemer daar minder van kunnen maken? De HRU 300 kan max een 42m2 vg1 ruimte aan volgens de Itho website.baronruud schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Op je bestektekeningen staan deze m2 als VG aangegeven? Kijk niet naar m2 VR!
Lees dit ook even door.
http://www.ekbouwadvies.n...verblijfsgebiedwoning.asp
[ Voor 4% gewijzigd door nel!s op 08-03-2020 09:22 ]
Wij zijn net weer even op de bouw gaan kijken. Ik ben meerdere keren met de elektricien, de uitvoerder en de aannemer binnen geweest om de elektra in de woonkamer goed te krijgen. In de kamer staat een stalen pilaar met een loze leiding en een wandcontactdoos aan de ene kant en alleen een wandcontactdoos aan de andere kant.
Die loze leidingen moeten allemaal in 19 mm uitgevoerd worden en de elektricien heeft dat (na enig aandringen) keurig aangelegd voordat de dekvloer gestort werd.
Nu is de dekvloer gestort en moet die pilaar bekleed worden met hout en stucplaat. De timmerman begreep blijkbaar niet wat nu de bedoeling was van de elektra ter plaatse en heeft de bestaande leidingen onder de dekvloer afgebroken en nieuwe, 16mm flex buisjes gebruikt om de draden naar de verkeerde plaats te krijgen in veel te krappe bochtjes.
Ik word hier zo moe van. De hele tijd maakt de ene klusser het werk van de andere ongedaan omdat het hem niet goed uitkomt. Zonder overleg met de uitvoerder.
Ik heb dus maar weer foto's gestuurd naar de uitvoerder en aannemer dat dit zo echt niet kan en dat het anders moet.
Die loze leidingen moeten allemaal in 19 mm uitgevoerd worden en de elektricien heeft dat (na enig aandringen) keurig aangelegd voordat de dekvloer gestort werd.
Nu is de dekvloer gestort en moet die pilaar bekleed worden met hout en stucplaat. De timmerman begreep blijkbaar niet wat nu de bedoeling was van de elektra ter plaatse en heeft de bestaande leidingen onder de dekvloer afgebroken en nieuwe, 16mm flex buisjes gebruikt om de draden naar de verkeerde plaats te krijgen in veel te krappe bochtjes.
Ik word hier zo moe van. De hele tijd maakt de ene klusser het werk van de andere ongedaan omdat het hem niet goed uitkomt. Zonder overleg met de uitvoerder.
Ik heb dus maar weer foto's gestuurd naar de uitvoerder en aannemer dat dit zo echt niet kan en dat het anders moet.
@Blihi en jij bent natuurlijk zo’n lastige koper
. Het is helaas met dat soort kleine details vaak zo dat de uitwerking niet altijd goed uitpakt. Bij mjn huidige woning viel het gelukkig alles mee maar bij mijn vorige nieuwbouw was het ook dramatisch.
Ik heb ze toen een paar keer ter plaatse betrapt op “gek” werk en gevraagd of ze dat thuis op dezelfde manier zouden doen en kreeg dan steevast de opmerking “nee”, ik zeg waarom doe je dat hier dan wel?
Moedeloos maar het verschilt dus wel per aannemer/project.
Bij mijn huidige woning werd ik zelfs een paar keer gebeld omtrent vragen of plaatsingen van zaken, uiteraard heb ik daarvoor ook regelmatig wat langs gebracht op de bouw. Ik dacht die moeten we koesteren
.
Ik heb ze toen een paar keer ter plaatse betrapt op “gek” werk en gevraagd of ze dat thuis op dezelfde manier zouden doen en kreeg dan steevast de opmerking “nee”, ik zeg waarom doe je dat hier dan wel?
Moedeloos maar het verschilt dus wel per aannemer/project.
Bij mijn huidige woning werd ik zelfs een paar keer gebeld omtrent vragen of plaatsingen van zaken, uiteraard heb ik daarvoor ook regelmatig wat langs gebracht op de bouw. Ik dacht die moeten we koesteren
Welke bijzondere dingen heb jij allemaal gevraagd dan ?
In dit perspectief.... is het wellicht beter om die cat6 standaard er maar doorheen laten Trekken?
Is wel echt veel duurder en een kabeltje trekken moet toch iedereen wel kunnen.
[quote]Blihi schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:22:
Wij zijn net weer even op de bouw gaan kijken. Ik ben meerdere keren met de elektricien, de uitvoerder en de aannemer binnen geweest om de elektra in de woonkamer goed te krijgen. In de kamer staat een stalen pilaar met een loze leiding en een wandcontactdoos aan de ene kant en alleen een wandcontactdoos aan de andere kant.
[/quote]
In dit perspectief.... is het wellicht beter om die cat6 standaard er maar doorheen laten Trekken?
Is wel echt veel duurder en een kabeltje trekken moet toch iedereen wel kunnen.
[quote]Blihi schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:22:
[/quote]
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Uitvoerder mailde meteen terug. Het wordt maandag hersteld. Die uitvoerder is gelukkig wel een prettige kerel die snel terug mailt en het waarschijnlijk ook liever nu herstelt dan later.
@GeeMoney Ja, ik ben een lastige klant, maar beter nu aangeven dan dat er achteraf een hoop hak en breekwerk aan te pas komt. En voor de ruim 3 ton die ik de aannemer betaal mag ik ook gewoon een lastige klant zijn, vind ik zelf.
@siemenz
Ik heb niets bijzonders gevraagd. Gewoon vrij veel loze leidingen 19mm (die waren in eerste instantie in 16 mm aangelegd, terwijl er op de tekeningen bij iedere leiding bij staat: 19mm). Ik wil door iedere buis 2xcat6 trekken en dan is 19mm wel zo prettig. Zij boden de optie niet aan om te bedraden met 2xUTP en 1xUTP was al schrikbarend duur.
De elektricien had gewoon een eigen mening over hoe het allemaal moest en hij begreep niet waarom ik 19mm buizen wilde. Maar goed, dat hoeft ook niet, hij moet gewoon maken wat op de tekeningen staat.
Ook wilde ik een schakelaar in de woonkamer met een lege buis naar de schuur. Die kan ik later gebruiken om in de schuur de tuinverlichting te schakelen. Dat begreep hij ook niet, maar de buis ligt er uiteindelijk wel.
@GeeMoney Ja, ik ben een lastige klant, maar beter nu aangeven dan dat er achteraf een hoop hak en breekwerk aan te pas komt. En voor de ruim 3 ton die ik de aannemer betaal mag ik ook gewoon een lastige klant zijn, vind ik zelf.
@siemenz
Ik heb niets bijzonders gevraagd. Gewoon vrij veel loze leidingen 19mm (die waren in eerste instantie in 16 mm aangelegd, terwijl er op de tekeningen bij iedere leiding bij staat: 19mm). Ik wil door iedere buis 2xcat6 trekken en dan is 19mm wel zo prettig. Zij boden de optie niet aan om te bedraden met 2xUTP en 1xUTP was al schrikbarend duur.
De elektricien had gewoon een eigen mening over hoe het allemaal moest en hij begreep niet waarom ik 19mm buizen wilde. Maar goed, dat hoeft ook niet, hij moet gewoon maken wat op de tekeningen staat.
Ook wilde ik een schakelaar in de woonkamer met een lege buis naar de schuur. Die kan ik later gebruiken om in de schuur de tuinverlichting te schakelen. Dat begreep hij ook niet, maar de buis ligt er uiteindelijk wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 08-03-2020 11:28 ]
In 16mm krijg je ook wel 2x cat6. Ik heb in ons huis, op de 3 punten na. waar ze flex gebruikt hadden na, zonder veel gedoe 2x cat6 in getrokken. De plekken met flex waren dan de laatste cm’s van inbouw doos.
Vond het eigenlijk zelfs enorm mee vallen. Ik wilde namelijk ook 19mm, maar dit was niet bespreekbaar (zo doen wij het altijd).
Had in 1 leiding wel wat vuil zitten, maar met trekveer en wat tape er zo uit getrokken.
Flex is een veel groter issue dan 16 of 19mm.
Vond het eigenlijk zelfs enorm mee vallen. Ik wilde namelijk ook 19mm, maar dit was niet bespreekbaar (zo doen wij het altijd).
Had in 1 leiding wel wat vuil zitten, maar met trekveer en wat tape er zo uit getrokken.
Flex is een veel groter issue dan 16 of 19mm.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Snap ik, maar wij hebben betaald voor 19 mm. Dat was een suggestie van de aannemer zelf, dus dan moet het nu ook uitgevoerd worden op de juiste manier.
Flex is vrijwel nergens gebruikt (een paar kleine stukjes rechte leiding), alleen rondom deze pilaar omdat de timmermannen de buizen gesloopt hebben. De elektricien was ook zwaar tegen het gebruik van flex.
Flex is vrijwel nergens gebruikt (een paar kleine stukjes rechte leiding), alleen rondom deze pilaar omdat de timmermannen de buizen gesloopt hebben. De elektricien was ook zwaar tegen het gebruik van flex.
Ook hier alles uit laten voeren in 19mm en geen flex. Al zou het passen in 16, het is nu een erg kleine investering en al helemaal geen moeite om gewoon 19 te nemen.
Alle dozen heb ik ook als 50mm uit laten voeren om diezelfde reden.
Ook hier inderdaad overal een nul draad naartoe laten trekken al is dit vaak niet meer nodig met het nieuwe spul. (Fibaro z-wave etc.)
Alle dozen heb ik ook als 50mm uit laten voeren om diezelfde reden.
Ook hier inderdaad overal een nul draad naartoe laten trekken al is dit vaak niet meer nodig met het nieuwe spul. (Fibaro z-wave etc.)
[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2020 16:14 ]
Toch ook wel weer duidelijk een hoop verschillen tussen de verschillende projecten.
Bij ons was alles standaard 19 mm voor de loze leidingen en kon voor een klein bedrag extra upgraden naar 25 mm buizen. Dat ook maar gedaan voor het gemak. Zeker omdat ik er misschien naast 2x UTP ook KNX-kabel doorheen wil hebben.
Alle loze leidingen worden uitgevoerd in vaste buizen zonder 90 graden bochten. Alle electra gaat helaas in voorbedrade flexibele buizen. Daar heb ik dus direct overal de nul-draad bij laten trekken a 25 euro per buis, maar dat gaat me achteraf nooit meer zelf lukken.
Bij ons was alles standaard 19 mm voor de loze leidingen en kon voor een klein bedrag extra upgraden naar 25 mm buizen. Dat ook maar gedaan voor het gemak. Zeker omdat ik er misschien naast 2x UTP ook KNX-kabel doorheen wil hebben.
Alle loze leidingen worden uitgevoerd in vaste buizen zonder 90 graden bochten. Alle electra gaat helaas in voorbedrade flexibele buizen. Daar heb ik dus direct overal de nul-draad bij laten trekken a 25 euro per buis, maar dat gaat me achteraf nooit meer zelf lukken.
@Blihi ; ik vraag me dan toch sterk af wat die mensen denken op het moment dat ze zoiets wegslopen..
Tuurlijk wel. Zo'n stukje naar een schakelaar? Toleranties voor lompe bevestiging van draad aan trekveer is wat kleiner.Farmerwood schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:51:
Daar heb ik dus direct overal de nul-draad bij laten trekken a 25 euro per buis, maar dat gaat me achteraf nooit meer zelf lukken.
25mm buis past niet in de standaard tuiten van inbouwdozen.Farmerwood schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:51:
Bij ons was alles standaard 19 mm voor de loze leidingen en kon voor een klein bedrag extra upgraden naar 25 mm buizen. Dat ook maar gedaan voor het gemak.
[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-03-2020 16:04 ]
Nee had het over een opgeleverde huis.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:50:
[...]
Nieuwbouw bezoeken? Bedoel je pas opgeleverde woningen? Of projecten?
Wat jij ervaart is verklaarbaar: Vergelijk het met vliegen in de jaren '70 en nu. In de jaren '70 was alles inclusief, nu overal voor bij betalen. Jaren '70 woningen zijn royaal uitgerust met bijkeukens, garages, kasten, slaapkamer op zolder, etc.. Zaken waar je tegenwoordig voor moet bij betalen. En het meest treurig zijn nog wel die houten bergingen, waar gereedschap in wegroest, maar het moet van het bouwbesluit. Terwijl in de jaren '70 stenen bergingen de norm waren. Daarnaast was er in de jaren '70 meer ruimte (land was minder overbevolkt dan nu).
Als dezelfde uitrusting wil als jullie jaren '70 woning, dan moet je de portemonnee trekken. Keuze kan zijn een basis-woning in het onderste segment, zodat je geld overhoudt voor die extra's die jaren '70 woningen gewoon hebben.
Wel is de kwaliteit beter dan de jaren '70. Vooral muren (isolatie), ramen, electra, verwarming, is gewoon veel beter dan toen.
Maar net wat je stelt, als je bekijkt hoeveel je betaalt per meter , dan betaal je voor een nieuwbouw gewoon veel te veel.
Ik denk dat ik toch voor Optie eigen huis isoleren ga, kost ongeveer evenveel geld dan dat ik zou overhuizen naar nieuwbouw, en heb je gewoon meer ruimte.
Het nadeel van een opgeleverd huis is dat je veel bouwrente betaalt. De kopers die vanaf aanvang bouw al gekocht hadden, hebben minder betaald. Natuurlijk betaal je dan renteverlies tijdens bouw, maar die rente is veel lager. Bouwers hanteren gerust nog een percentage van 6%, wat je nergens meer betaalt.
Dat is wel een iets andere overweging dan nieuwbouw vs. bestaande bouw kopen. Als je al lange tijd eigenaar bent, dan heb je veel minder betaald voor het huis dan wat er nu betaald moet worden. Om nog maar te zwijgen van het gedoe met grote aantallen belangstellenden. Als je al in een woning zit, waar je niet weg wilt of moet, dan is de overweging heel anders.Mark31 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:20:
Ik denk dat ik toch voor Optie eigen huis isoleren ga, kost ongeveer evenveel geld dan dat ik zou overhuizen naar nieuwbouw, en heb je gewoon meer ruimte.
Wel is het natuurlijk zo dat het verschil tussen nieuw en bestaand niet alleen maar de isolatie is.
[ Voor 43% gewijzigd door SvMp op 08-03-2020 16:27 ]
Ik hoorde van meerdere collega's (ik werk bij een machinebouwer waar kilometers draad per machine gebruikt wordt) dat zo'n extra draad niet te doen is.kabeltjekabel schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:03:
Tuurlijk wel. Zo'n stukje naar een schakelaar? Toleranties voor lompe bevestiging van draad aan trekveer is wat kleiner.
[...]
25mm buis past niet in de standaard tuiten van inbouwdozen.
De aannemer had die 25 mm zelf in de optielijst staan. Ik meende ook dat 25 mm niet past op een standaard inbouwdoos, maar blijkbaar hebben ze er een waarbij het wel kan.
Extra loze leiding 25mm
Het leveren en aanbrengen van een loze leiding (starre buis) vanaf de meterkast naar een door de koper op te geven positie. De loze leiding heeft een diameter van 25 mm en is voorzien van een controledraad. De loze leiding wordt afgemonteerd op hoogte conform technische omschrijving, met een inbouwdoos en blindplaat op de wand. Positie onder voorbehoud technische uitvoering.
Je moet ook niet een draad er bij trekken, maar de 2 die er in zitten er uit (waarmee je de trekveer er in trekt) en dan de 3 er weer in.Farmerwood schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:40:
[...]
Ik hoorde van meerdere collega's (ik werk bij een machinebouwer waar kilometers draad per machine gebruikt wordt) dat zo'n extra draad niet te doen is.
De aannemer had die 25 mm zelf in de optielijst staan. Ik meende ook dat 25 mm niet past op een standaard inbouwdoos, maar blijkbaar hebben ze er een waarbij het wel kan.
[...]
En ja, dat kan gewoon. Nog wel meer dan 3 draadjes ook
Hebben jullie nog tips voor het voorbereiden op eventuele zonnepanelen in de toekomst? Ik zat er aan te denken om een loze leiding naar zolder te laten leggen die uitkomt aan de zuidzijde van de zolder. Is dit verstandig en zijn er verder nog zaken om aan te denken?
Verder wordt er vaak geadviseerd om in elke kamer een extra loze leiding te laten leggen. Maar als ik op mijn slaapkamer een UTP aansluiting maak met daar een wifi modem dan moet dat toch ook wel voldoende zijn voor de gehele 1e etage?
Verder wordt er vaak geadviseerd om in elke kamer een extra loze leiding te laten leggen. Maar als ik op mijn slaapkamer een UTP aansluiting maak met daar een wifi modem dan moet dat toch ook wel voldoende zijn voor de gehele 1e etage?
Even my 2 cents!Rudyy schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:54:
Hebben jullie nog tips voor het voorbereiden op eventuele zonnepanelen in de toekomst? Ik zat er aan te denken om een loze leiding naar zolder te laten leggen die uitkomt aan de zuidzijde van de zolder. Is dit verstandig en zijn er verder nog zaken om aan te denken?
Ik zou zeker voor de zonnepanelen een extra loze leiding laten aanleggen. Ik heb hierdoor een stopcontact moeten opofferen die ik had laten aanleggen voor de droger om alsnog een 3fase omvormer te kunnen gebruiken. Bij mij zijn alle leidingen die gebruikt zijn door de aannemer flexibel 16MM, daar krijg je dus wss nooit weer een kabel doorheen, en naar zolder zal al extra lastig worden.
Theoretisch moet dat genoeg zijn voor wifi, maar denk ook aan toekomstige gebruik van de kamers, Bijvoorbeeld als er nog kinderen komen? Dan zou je daar in de toekomst wel een PC met vaste aansluiting willen. Voor Ziggo heb ik de nieuwe mediabox en die kan ook draadloos, maar zou echt de voorkeur aan bekabeld geven. Dat scheelt een hoop gezeik later en leidingen aanleggen kan nooit meer, of je bent bereid het halve huis op z'n kop te zetten. Ik heb dus in elke kamer minimaal 2 loze leidingen laten aanleggen, 1 voor coax en 1 voor UTP.
Achteraf zou ik voor wifi voor deze oplossing gaan: Ubiquiti UniFi AC Pro. 3 van deze Units aan het plafond op elke verdieping 1. Deze hebben enkel UTP nodig en krijgen stroom via de UTP kabel(POE).
P.S. Als je kan zou ik vragen of de loze leidingen in 19MM kunnen worden uitgevoerd. Je zou dan altijd nog een coax en UTP in 1 kabel kunnen trekken, dan zou je met 1 loze leiding per kamer voldoende hebben: Technetix Coax en UTP Cat6 combikabel 20 meter en Technetix wandcontactdoos netwerk RJ45 / coax.
[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 08-03-2020 20:11 ]
Denk ook aan extra buizen naar het dak. Voor iedere groep heb je een buis nodig. Daar gaan best dikke kabels naartoe namelijk.Rudyy schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:54:
Dat lukt als de belofte die ik gekregen heb over geen 90 graden bochten ook netjes nagekomen wordt, maar die belofte wilden ze me niet zwart op wit geven.kabeltjekabel schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:38:
[...]
Je moet ook niet een draad er bij trekken, maar de 2 die er in zitten er uit (waarmee je de trekveer er in trekt) en dan de 3 er weer in.
En ja, dat kan gewoon. Nog wel meer dan 3 draadjes ook
Natuurlijk is er met genoeg gepiel wel e.e.a mogelijk, maar we hebben het nu over een paar honderd euro aan meerwerk op een huis van enkele tonnen. Daarvoor wilde ik wel graag de zekerheid dat die bekabeling gewoon goed zit. Ik wil graag uitgebreid aan de slag met domotica en ik vind het dus ook belangrijk dat qua electra alles zeker goed zit.
Laat op zolder een enkel stopcontact op een eigen groep aanleggen. Was bij mij een optie die ik kon kiezen die nauwelijks duurder was dan een loze leiding.Rudyy schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:54:
In ons huidige huis zijn afgelopen jaar zonnepanelen geinstalleerd. Gat richting het dak kan prima achteraf, maar een extra leiding door het hele huis niet. We hebben het nu opgelost door de al aparte groep waar de wasmachine op zit op zolder te splitten in 2 nieuwe groepen. 1 voor de wasmachine en 1 voor de zonnepanelen.
Ik heb zelf naar elke kamer minimaal 1 loze leiding laten leggen. Grotere kamers hebben we meerdere. Kost je nu een paar honderd/duizend euro, maar dit zijn van die dingen die achteraf nooit meer kunnen op een nette manier.Rudyy schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:54:
Je kunt er UTP, COAX, audio, ... bekabeling doorheen trekken. Of iets van een beveiligingssysteem of whatever er in de toekomst ook bedacht wordt.
Bekabeld is en blijft nu eenmaal betrouwbaarder dan draadloos en dat zal nooit veranderen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2