Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.149 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
EiT schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:59:
In 16mm krijg je ook wel 2x cat6. Ik heb in ons huis, op de 3 punten na. waar ze flex gebruikt hadden na, zonder veel gedoe 2x cat6 in getrokken. De plekken met flex waren dan de laatste cm’s van inbouw doos.

Vond het eigenlijk zelfs enorm mee vallen. Ik wilde namelijk ook 19mm, maar dit was niet bespreekbaar (zo doen wij het altijd).

Had in 1 leiding wel wat vuil zitten, maar met trekveer en wat tape er zo uit getrokken.

Flex is een veel groter issue dan 16 of 19mm.
Bij mij is het ook zonder veel problemen gelukt om 2x cat6 door 16mm buizen icm flex te gebruiken. Ook ik wilde liever 19mm, na de netwerk topics gelezen te hebben, maar kreeg dit niet voor elkaar via de aannemer (projectbouw).

De flex zat overal in het laatste stukje vanaf de vloer naar de wanddoos, dus de laatste 30-40cm. In eerste instantie kwam ik vast te zitten met de trekveer, dit bleek te komen door de koppeling van mijn trekkous, die fysiek net te dik was voor het stukje flex. Met een andere trekkous was het echter geen probleem en heb ik 2x cat 6 naar meerdere punten in huis aangelegd. Dit ter info aangezien flex zo'n slechte reputatie heeft hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 22:09
Even een vraag, wij hebben tripleglas ruiten in aluminium kozijnen. Nu is er een temperatuurverschil van 3 graden bij de ramen en in de rest van de kamer. Volgens de bouwer is dit normaal.
Het lijkt mij aardig veel. Weet er misschien iemand of de bouwer gelijk heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
inkie1 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:06:
Even een vraag, wij hebben tripleglas ruiten in aluminium kozijnen. Nu is er een temperatuurverschil van 3 graden bij de ramen en in de rest van de kamer. Volgens de bouwer is dit normaal.
Het lijkt mij aardig veel. Weet er misschien iemand of de bouwer gelijk heeft?
De kozijnen voelen bij ons ook koud aan maar je merkt weinig als je er dichtbij staat. Enkel bij de grote ramen achteraan voel je het maar dat is ook omdat de vloerverwarming iets voor het raam stopt. Ik heb in ieder geval geen last van een koudegevoel in de zetel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
Admiral Freebee schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:41:
[...]

De kozijnen voelen bij ons ook koud aan maar je merkt weinig als je er dichtbij staat. Enkel bij de grote ramen achteraan voel je het maar dat is ook omdat de vloerverwarming iets voor het raam stopt. Ik heb in ieder geval geen last van een koudegevoel in de zetel.
Wij hebben duidelijk koude gevoel en dan vooral als de wind aantrekt. Misschien moeten we maar eens een meting laten doen op tocht of zo om te kijken waar het weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
inkie1 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Wij hebben duidelijk koude gevoel en dan vooral als de wind aantrekt. Misschien moeten we maar eens een meting laten doen op tocht of zo om te kijken waar het weg komt.
Heb je ventilatieroosters in de ramen? Dan zou ik denken dat het daar van komt. Kijk ook eens naar de inblaasopeningen van je ventilatie type D als je dat hebt. Wij hebben er één bij de zetel en ik dacht ook eerst dat er trek van het raam kwam. Bij nader inzien bleek het koudere lucht van de ventilatie te zijn. Bij erg koud weer merk je dat de voorverwarmde lucht net niet warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
Admiral Freebee schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:03:
[...]

Heb je ventilatieroosters in de ramen? Dan zou ik denken dat het daar van komt. Kijk ook eens naar de inblaasopeningen van je ventilatie type D als je dat hebt. Wij hebben er één bij de zetel en ik dacht ook eerst dat er trek van het raam kwam. Bij nader inzien bleek het koudere lucht van de ventilatie te zijn. Bij erg koud weer merk je dat de voorverwarmde lucht net niet warm genoeg is.
Type D hebben we maar de installatie ook al een tijd uit gehad maar dat maakt niets uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij onze nieuwbouwwoning (nu 1 jaar oud) onstaat er veel water bij de ramen. Vocht bij de ramen zorgt ervoor dat de kitlaag een schimmel heeft gekregen. Nu zit het al in de kitlaag, dus helaas niks meer aan te doen. Echter hoe had het voorkomen kunnen worden?

Doordat er vaak gewoon wat druppels vocht zit op het raam doordat het binnen warmer is dan buiten, is het echt ondoenlijk om continue de kitlaag van de ramen droog te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door mierenfokker op 09-03-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
mierenfokker schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:16:
Bij onze nieuwbouwwoning (nu 1 jaar oud) onstaat er veel water bij de ramen. Vocht bij de ramen zorgt ervoor dat de kitlaag een schimmel heeft gekregen. Nu zit het al in de kitlaag, dus helaas niks meer aan te doen. Echter hoe had het voorkomen kunnen worden?

Doordat er vaak gewoon wat druppels vocht zit op het raam doordat het binnen warmer is dan buiten, is het echt ondoenlijk om continue de kitlaag van de ramen droog te houden.
Wat is de luchtvochtigheid in huis? want zelfs in mijn huidige jaren 50 woning met super slecht oud -lek- dubbelglas heb ik daar geen last van behalve bij het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:54
mierenfokker schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:16:
Ik vraag mij af is er genoeg ventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
Mokum80 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:17:
[...]

Betekent dit dat de gemiddelde dakisolatie Rc 6.0 is, maar bv deel van het dak 4.0 en deels 8.0 op het dikkere gedeelte?
Dat is geen eenvoudige vraag. Het uitrekenen van de Rc waarde van een plat dak op afschot is lastig en de (gratis) beschikbare tools van fabrikanten zitten vrij grote fouten in, dus daar heb je niets aan.

Het is niet zo dat je gewoon een gemiddelde uit kunt rekenen. Het is ingewikkelder dan dat, maar detailberekeningen heb ik helaas, ondanks aandringen van mijn kant, niet gekregen van de aannemer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Wat kostte bij jullie allemaal het huis zelf nu (aanneemsom). Wij hebben zojuist de concept kao gekregen. Koopsom is 850. Verdeeld over 330 aanneem (160m go plus garage ) en 520 voor de grond (310 m2 perceel).

Als je voor 3 ton een tweekapper kan neerzetten dan hoeft er toch geen woningnood te zijn ?!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
@siemenz maar dat huis moet ook ergens op staan.

Bij ons ongeveer 350k voor kavel van 132m2 en 270k voor de tussenwoning van 200m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Laatst online: 13-09 22:08
siemenz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:54:
Wat kostte bij jullie allemaal het huis zelf nu (aanneemsom). Wij hebben zojuist de concept kao gekregen. Koopsom is 850. Verdeeld over 330 aanneem (160m go plus garage ) en 520 voor de grond (310 m2 perceel).

Als je voor 3 ton een tweekapper kan neerzetten dan hoeft er toch geen woningnood te zijn ?!
Bij ons was de totaalsoms 235 waarvan 61 voor de grond (124m2) en de overige 174 voor de bouw van een tussenwoning. Het grappige is dat het in de middle of nowhere is en de losse percelen per m2 veel goedkoper zijn. Volgens mij worden bij koop/aanneem overeenkomsten de grondkosten graag zo hoog mogelijk gelegt (belasting misschien de reden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
1677 euro per m2 voor de grond. Dat is inderdaad stevig. Bij ons (Eindhoven) was de grondprijs 660 per m2 voor het perceel (datum akte mei 2018). In Dongen, in de buurt van Tilburg rond dezelfde tijd 330 euro per m2.

Ik vind 1677 euro per m2 extreem veel. Maar het zou goed kunnen dat de bouwer hiermee een stuk risico afdekt. Jij betaalt de grond direct bij de start bouw. Door de grond duur te verkopen, betaal je relatief veel vooraf. Dit wordt pas een probleem als de bouwer failliet gaat, want dan is de vraag of je het huis nog af kunt bouwen voor het begrote bedrag. Woningborg verzekert dit risico, maar toch...

Voor een ruwe schatting van de bouwkosten kun je hier terecht: https://www.itx-bouwconsu...iddelde-bouwkosten-per-m2

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
Grappig.. bij ons 95 voor grond (470m2) en 243 voor 2-onder-1kap woning (168m2 go, standaard).. en dan nog 40k meerwerk bij de aannemer (badkamer + uitbouw etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:04
Heerhugowaard: 235k voor de grond (750m2) en 400k voor de (kale) vrijstaande woning (220m2).

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 09-03-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Friesland: 40k voor de grond (295 m2) en 150k voor de (kale) hoekwoning.

Komt nog meerwerk bij, omdat zonder meerwerk de woning echt heel kaal is: 6k voor een aangepaste indeling begane grond, extra dakraam en zonnepaneel, 13k van de basislijst (waaronder trapkast, toilet badkamer, stroom in berging (ja dat is echt niet standaard) en 3 slaapkamers; dingen die er imho wel bij horen, en nog wat loze leidingen). En na oplevering zelf nog een eenvoudige keuken die ik heb begroot op 8k.

De complete woning komt op een kleine 220k uit.

[ Voor 59% gewijzigd door SvMp op 09-03-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@SvMp jaloers op die prijzen, wat een koopje die grond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
@Ascension : Om eerlijk te zijn, ik vond die 136 per m2 best duur. Ik wist het pas toen ik de koopovereenkomst zag, in de documentatie staan alleen niet de prijzen van de grond afzonderlijk genoemd.

Maar nu ik dit topic lees...

Wat mij bij jou ("Bij ons ongeveer 350k voor kavel van 132m2 en 270k voor de tussenwoning van 200m2") verbaast zijn twee dingen: Het enorme bedrag voor 132m2 en de grote oppervlakte van 200 m2 voor een tussenwoning op een hele kleine kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@SvMp het is een "bijzondere" locatie; met uitzicht over de Waal en aan de dijk op 10 minuten fietsafstand van centrum Nijmegen. 200m2 is over 4 woonlagen, woning is tegen de dijk gebouwd waarbij de begane grond aan de voorkant op maaiveld ligt en de 1e verdieping aan de achterzijde op maaiveld. Gaat om dit project. We houden dus nog wel een tuin over van ongeveer 45m2 die overgaat in een publiek toegankelijk dijkgebied, dus vrij zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 19:04
@Ascension kleine nuance, je berging zit opgeteld in je woonoppervlakte. Dat verklaard ook deels de hoge m2. :). Dan nog uiteraard een knappe woning op inderdaad een mooie (unieke) locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:50

Waar zit je, Den Haag? Wij betalen toevallig ook 850k in Rotterdam voor een vrijstaande woning. 437k voor de grond (475m2) en 413k voor de woning (200m2).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Dat vind ik wel kort door de bocht.

Je hebt ruim 60k inkomen nodig, en dat is ver boven gemiddeld. Er zijn weliswaar genoeg mensen die dat verdienen, maar nog veel meer die dat niet verdienen. Juist daarom is in het segment tot 250k het meeste vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
SvMp schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:01:
Friesland: 40k voor de grond (295 m2) en 150k voor de (kale) hoekwoning.

Komt nog meerwerk bij, omdat zonder meerwerk de woning echt heel kaal is: 6k voor een aangepaste indeling begane grond, extra dakraam en zonnepaneel, 13k van de basislijst (waaronder trapkast, toilet badkamer, stroom in berging (ja dat is echt niet standaard) en 3 slaapkamers; dingen die er imho wel bij horen, en nog wat loze leidingen). En na oplevering zelf nog een eenvoudige keuken die ik heb begroot op 8k.

De complete woning komt op een kleine 220k uit.
190k hier voor 291m2 :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 18:27
Grond was 190k voor 500m2 en 239k voor vrijstaand 190m2.

Ik verbaas mij over de hoge prijzen die de aannemers rekenen. Kennelijk kan dat gewoon gevraagd worden en wordt het ook makkelijk betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@mark2000 het is niet alsof je veel keuze hebt als je op dit moment een huis zoekt. Het is geen kopersmarkt in ieder geval; voor jou tien anderen. Zeker in het segment 200-400K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Kiezen jullie ervoor om cat5e bekabeling in loze leidingen te leggen of gaan jullie voor cat6 en wat zijn jullie afwegingen?

Ik neig toch naar cat5e, ik vermoed dat deze snelheid voldoende is en de kabel is wat dunner / flexibeler wat het vermoed ik wel wat makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij gaan morgen bij de notaris tekenen voor onze kavel. 275k voor een lap grond van 312m2 midden in een nieuw wijkje op 10 min fietsen van Nijmegen centrum.
Vlakbij de kavel @Ascension, dus daar kun je wel aan zien dat de verschillen ook lokaal al erg groot kunnen zijn.

Met 880 euro per m2 vinden wij het zelf heel erg duur. De financieel adviseur die we in de arm genomen hebben komt ook hier uit Lent en die viel toch bijna van zijn stoel bij het zien van die prijzen. Die lagen een goed jaar geleden voor een project vlakbij blijkbaar nog op 495 euro m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood Gefeliciteerd! Wanneer verwachten ze dat het bij jullie af is en welke partij gaat het bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:29:
@Farmerwood Gefeliciteerd! Wanneer verwachten ze dat het bij jullie af is en welke partij gaat het bouwen?
De voorbereidingen van de bouw zijn afgelopen week begonnen zag ik. De bouwkeet staat, de hekken zijn geplaatst en de graafmachines zijn voorzichtig aan begonnen. Volgens de aannemer (Reinbouw uit Dieren) gaan ze in mei echt beginnen. En dan 12-15 maanden later de oplevering.
Blijft een gek idee dat het nog zo lang duurt. Mijn vrouw is momenteel 20 weken zwanger van onze 2de en die zal straks gewoon al een jaar oud zijn als we er daadwerkelijk kunnen gaan wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood bij ons staan er 280 bouwdagen in het contract maar we hopen natuurlijk dat het sneller gaat. Maar het zal hoe dan ook een lange zit worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Ascension Zoiets stond er bij ons ook in ja plus de toevoeging dat er voor elke 1000 euro meerwerk een dag bij mag komen. En we hebben 80k aan meerwerk opgenomen...

We hopen in ieder geval in de zomer van 2021 te kunnen verhuizen. We wonen nu gelukkig maar 700m verderop, dus qua opvang voor de kinderen en ons eigen werk etc zal er weinig veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 20:23
Ascension schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:37:
@Farmerwood bij ons staan er 280 bouwdagen in het contract maar we hopen natuurlijk dat het sneller gaat. Maar het zal hoe dan ook een lange zit worden ;)
Bij ons stonden er 300 dagen in het contract. Half september begonnen, begin april wordt het opgeleverd. Zegt dus niets die bouwdagen, is een max waarbinnen het klaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@loonatick78 daar hou ik me ook aan vast, snap ook wel dat ze die dagen ruim nemen om te voorkomen dat ze bij de minste tegenslag al een boete moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

SvMp schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Dat vind ik wel kort door de bocht.

Je hebt ruim 60k inkomen nodig, en dat is ver boven gemiddeld. Er zijn weliswaar genoeg mensen die dat verdienen, maar nog veel meer die dat niet verdienen. Juist daarom is in het segment tot 250k het meeste vraag.
Het is dan ook geen recht om in een tweekapper te wonen toch? Dat klinkt wat botter dan ik bedoel, maar des te meer bepaald de grond dus echt de waarde van het huis en niet te aanneemsom.

[ Voor 12% gewijzigd door siemenz op 09-03-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

SvMp schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:16:
@Ascension : Om eerlijk te zijn, ik vond die 136 per m2 best duur. Ik wist het pas toen ik de koopovereenkomst zag, in de documentatie staan alleen niet de prijzen van de grond afzonderlijk genoemd.

Maar nu ik dit topic lees...

Wat mij bij jou ("Bij ons ongeveer 350k voor kavel van 132m2 en 270k voor de tussenwoning van 200m2") verbaast zijn twee dingen: Het enorme bedrag voor 132m2 en de grote oppervlakte van 200 m2 voor een tussenwoning op een hele kleine kavel.
Je betaalt niet alleen voor de grond he? Alle plankosten van de ontwikkelaar en de infra naar de woning toe zitten hier deels ook in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Je betaalt niet alleen voor de grond he? Alle plankosten van de ontwikkelaar en de infra naar de woning toe zitten hier deels ook in
En in het geval van Nijmegen ook een stuk 'winst' voor de gemeente.
De gemeente Nijmegen heeft ten tijde van de woningcrisis enorme sommen geld verloren / afgeboekt en ziet nu haar kans schoon om die verliezen van toen deels goed te maken over de rug van mensen die nu een huis zoeken.
Mede daardoor lijkt de grondprijs hier zo belachelijk hard te stijgen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:18:
[...]

En in het geval van Nijmegen ook een stuk 'winst' voor de gemeente.
De gemeente Nijmegen heeft ten tijde van de woningcrisis enorme sommen geld verloren / afgeboekt en ziet nu haar kans schoon om die verliezen van toen deels goed te maken over de rug van mensen die nu een huis zoeken.
Mede daardoor lijkt de grondprijs hier zo belachelijk hard te stijgen momenteel.
Niets menselijks is de gemeente Nijmegen dus vreemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
mark2000 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:22:
Grond was 190k voor 500m2 en 239k voor vrijstaand 190m2.

Ik verbaas mij over de hoge prijzen die de aannemers rekenen. Kennelijk kan dat gewoon gevraagd worden en wordt het ook makkelijk betaald.
239k voor 190m2? Dat is wel heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
siemenz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Dat klopt natuurlijk. In ons project waren de kleinste kavels 660 euro per m2. De grotere kavels betaalden 500 euro per m2 extra.

De grondprijs was dus 500 euro per m2, de plankosten/infra zo'n 160 euro per m2. Dat is mijns inziens best een hoop geld, zeker als je bekijkt hoeveel foute beslissingen de architect voor dat geld gemaakt heeft :( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

B-Bandit schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:39:
[...]

Waar zit je, Den Haag? Wij betalen toevallig ook 850k in Rotterdam voor een vrijstaande woning. 437k voor de grond (475m2) en 413k voor de woning (200m2).
Nee het project ligt in Naarden. Ja ik weet t. Niet de goedkoopste gemeente in Nederland. Maar wel dichtbij Amsterdam (werk), treinverbinding, groen en scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Vanuit de bouw liggen er 4 zonnepanelen op ons dak, het plan is daar 20 stuks van te maken. Op de zolder heb ik een loze leiding in de buurt van de dakdoorvoer dus daar kan bekabeling naar de meterkast heen.

De partij die waarschijnlijk de zonnepanelen gaat leggen gaat die netjes achter 3 fasen zetten en stelt voor dat ik door die loze leiding 5 x een 2,5mm2 VD draad trek. Ik weet niet precies hoe dik onze loze leidingen zijn, ik zal het eens meten, 2 x een dikke cat6 kregen we er prima doorheen.

Is dit iets wat normaal gesproken past? 5 draden klinkt als veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:42
Jheroun schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:23:
Vanuit de bouw liggen er 4 zonnepanelen op ons dak, het plan is daar 20 stuks van te maken. Op de zolder heb ik een loze leiding in de buurt van de dakdoorvoer dus daar kan bekabeling naar de meterkast heen.

De partij die waarschijnlijk de zonnepanelen gaat leggen gaat die netjes achter 3 fasen zetten en stelt voor dat ik door die loze leiding 5 x een 2,5mm2 VD draad trek. Ik weet niet precies hoe dik onze loze leidingen zijn, ik zal het eens meten, 2 x een dikke cat6 kregen we er prima doorheen.

Waarom pak je niet de leiding die nu al gebruikt wordt voor de zonnepanelen: daar liggen al kabels doorheen, en het is een aparte groep. Als je het helemaal netjes wilt doen zou je ook nog achter twee werkschakelaars kunnen werken, maar misschien heeft 1 werkschakelaar zelfs wel de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Sammy_tukker Er liggen 4 paneeltjes die vanuit de bouw met het minimum aan benodigdheden zijn aangesloten. Die infra voldoet dus niet voor 20 panelen en een verdeler die op 3 fasen uit moet komen.

Maar die leiding hergebruiken voor de nieuwe bekabeling is natuurlijk wel handiger, geen idee of die enigszins bereikbaar is, dat gaan we checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jheroun schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:23:

Normaal gebruik je 19mm buis voor 5x2,5mm^2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
Farmerwood schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:28:
Wij gaan morgen bij de notaris tekenen voor onze kavel. 275k voor een lap grond van 312m2 midden in een nieuw wijkje op 10 min fietsen van Nijmegen centrum.
Vlakbij de kavel @Ascension, dus daar kun je wel aan zien dat de verschillen ook lokaal al erg groot kunnen zijn.

Met 880 euro per m2 vinden wij het zelf heel erg duur. De financieel adviseur die we in de arm genomen hebben komt ook hier uit Lent en die viel toch bijna van zijn stoel bij het zien van die prijzen. Die lagen een goed jaar geleden voor een project vlakbij blijkbaar nog op 495 euro m2.
Zo dan 880 per m2 is wel erg veel! Klinkt zelfs duurder als in het westen. Wij waren 5jr geleden de helft kwijt. Kavel van 321m2 met een 2-kapper erop.

Wat voor iets gaan jullie bouwen en wat zijn daar de kosten van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Road-runner83 5 jaar geleden is echt al een eeuwigheid geleden als je ziet wat er gebeurd is in de huizenmarkt dus dat kan je niet meer vergelijken. Ook is de ene plaats in het westen de andere niet. Nijmegen behoort wel tot de duurdere regio's buiten de Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:47
€860/m2 voor een 360m2 kavel hier, vlak bij Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
Ascension schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:38:
@Road-runner83 5 jaar geleden is echt al een eeuwigheid geleden als je ziet wat er gebeurd is in de huizenmarkt dus dat kan je niet meer vergelijken. Ook is de ene plaats in het westen de andere niet. Nijmegen behoort wel tot de duurdere regio's buiten de Randstad.
Yes dat klopt, maar ik las ook dat vorig jaar de grondprijzen nog op 495 euro per m2 lagen dus dat is bijna een verdubbeling in een jaar? Dat heb ik nog nergens anders gezien/gehoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Ik heb in Friesland een kavel gekocht van net geen 1200m2 aan het water en aan de rand van een dorp voor 100ex btw per m2..

Ik weet het het is wel Friesland maar 600-900 per m2 dat is toch absurd.. Dan ben je al ruim een half miljoen kwijt voor een redelijk kavel en dan moet je nog bouwen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Klopt. Wij betalen onbebouwd 1690 euro pm. Zonder goud of olie in de grond overigens
Clive schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:49:
Ik heb in Friesland een kavel gekocht van net geen 1200m2 aan het water en aan de rand van een dorp voor 100ex btw per m2..

Ik weet het het is wel Friesland maar 600-900 per m2 dat is toch absurd.. Dan ben je al ruim een half miljoen kwijt voor een redelijk kavel en dan moet je nog bouwen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij gaan maandag naar een makelaar vanwege een nieuwbouwproject. Echter is dit al vrij ver gevorderd en er zijn al keuzes gemaakt door de aannemer mbt opties zoals uitbouw, dakkapel etc.

Heeft iemand ervaring met het alsnog (binnen bouwdepot) toevoegen van die opties, of wordt het dan een verbouwing?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Tjebakka schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:47:
Wij gaan maandag naar een makelaar vanwege een nieuwbouwproject. Echter is dit al vrij ver gevorderd en er zijn al keuzes gemaakt door de aannemer mbt opties zoals uitbouw, dakkapel etc.

Heeft iemand ervaring met het alsnog (binnen bouwdepot) toevoegen van die opties, of wordt het dan een verbouwing?
Ik vermoed dat die opties verwerkt zitten in de koop-/aanneemsom. Het is geen 'meerwerk' meer als de keuzes al zijn gemaakt.
Het bedrag dat jullie betalen ligt waarschijnlijk een stuk hoger dan de prijzen die in de brochure staan.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 10-03-2020 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Daarnaast zal de aannemer waarschijnlijk Bouwrente rekenen over de reeds verlopen termijnen. Vraag hier goed naar !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Nu online

Als de bouw al gestart is krijg je het huis "as is". Waarschijnlijk zijn er al een paar opties toegevoegd en wordt het ook zo verkocht. Vrienden die in het verleden laat instapten in nieuwbouw hadden geen keuzes, dus achteraf verbouwen als dat moet. Maar misschien is een kleinere aannemer flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Farmerwood schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:28:

Ik heb dat van ons net even uitgerekend, hemelsbreed hooguit een paar km verderop. 935 euro per m². Compleet idioot.

Maar je kunt inderdaad geen kant op. En op de plek waar we graag zouden willen wonen komt niets beschikbaar dat ons goed bevalt en met alle nieuwbouw zijn we te laat. Of de bestaande bouw moet verbouwd worden en kost dan bijna net zoveel als nieuwbouw. En dan moet je daarna nog gaan investeren om je isolatie e.d. op peil te krijgen. Dan hou je voor je gevoel weinig keuzes over.

[ Voor 19% gewijzigd door Pannencouque op 10-03-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Ik heb dat van ons net even uitgerekend, hemelsbreed hooguit een paar km verderop. 935 euro per m². Compleet idioot.
Vanmiddag bij de notaris kwam het ter sprake en die zei/dacht dat het ook mede komt doordat wij als kopers de hele inrichting van de wijk betalen en dat wordt ook steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat zou kunnen. Voordeel is wel dat we voor ons gevoel best wat groen in de buurt hebben en ook wat voor de deur. Je zit dus niet bij elkaar in de voortuin. Ook prettig voor het wooncomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 14:32
Wij hebben besloten om de badkamer standaard op te laten leveren, maar dan wel met de wens dat de wasbak en spiegel die ze leveren niet opgehangen moet worden aan de muur, omdat wij graag achteraf een andere spiegel en wasbak willen monteren, ivm eventuele zichtbare boorgaten in het tegelwerk hebben wij dus de wens om de wasbak en spiegel die zij leveren niet op te laten hangen. Nu zegt de bouwer dat niet te doen, wat mij vreemd lijkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tja. Aannemers zijn soms vreemde vogels. Waarschijnlijk willen ze dat niet omdat het afwijkt en er dan grote kans is dat het fout gaat en het achteraf hersteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Laatst online: 13-09 14:32
Blihi schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:26:
Tja. Aannemers zijn soms vreemde vogels. Waarschijnlijk willen ze dat niet omdat het afwijkt en er dan grote kans is dat het fout gaat en het achteraf hersteld moet worden.
Idd

Alleen wil ik er in wonen en me dunkt dat de aannemer hier toch wel in mee moet werken. Ik heb het bouwbesluit nagekeken en er staat nergens een verplichting/onschrijving dat een badruimte moet voldoen aan een opgehangen wastafel. Ik vraag me alleen af hoe ik de aannemer hiertoe kan bewegen. Het is echt geen pret om achteraf nog sanitairkit van de tegels af te schrapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Het zal vast kunnen. Maar dan zal er ook weer een achterlijke prijs aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Gaf de aannemer er ook nog een reden voor dat hij niet aan je verzoek wil voldoen?

Waarschijnlijk hopen ze dat je nu overstag gaat en alsnog via de aannemer een dubbele wasbak op laat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

SvMp schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Ik vermoed dat die opties verwerkt zitten in de koop-/aanneemsom. Het is geen 'meerwerk' meer als de keuzes al zijn gemaakt.
Het bedrag dat jullie betalen ligt waarschijnlijk een stuk hoger dan de prijzen die in de brochure staan.
siemenz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:33:
[...]

Daarnaast zal de aannemer waarschijnlijk Bouwrente rekenen over de reeds verlopen termijnen. Vraag hier goed naar !
mister_S schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:51:
[...]

Als de bouw al gestart is krijg je het huis "as is". Waarschijnlijk zijn er al een paar opties toegevoegd en wordt het ook zo verkocht. Vrienden die in het verleden laat instapten in nieuwbouw hadden geen keuzes, dus achteraf verbouwen als dat moet. Maar misschien is een kleinere aannemer flexibeler.
Ter verduidelijking: de bouw is nog niet gestart. De prijzen in de brochure zijn van medio januari en gelden tot 1 april. Ik heb echter nog geen lijst met opties kunnen inzien. De bouw start in juni/juli, oplevering staat gepland voor Q1 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
assassin85 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:23:
Wij hebben besloten om de badkamer standaard op te laten leveren, maar dan wel met de wens dat de wasbak en spiegel die ze leveren niet opgehangen moet worden aan de muur, omdat wij graag achteraf een andere spiegel en wasbak willen monteren, ivm eventuele zichtbare boorgaten in het tegelwerk hebben wij dus de wens om de wasbak en spiegel die zij leveren niet op te laten hangen. Nu zegt de bouwer dat niet te doen, wat mij vreemd lijkt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Yup, hier hetzelfde. Lekker duurzaam om straks direct het standaard spul we af te trekken en iets anders te monteren. Argument was garantie op 't geheel.

Onlangs overig nieuwsbrief gekregen over ons project. Ik was steeds optimistisch dat we er 1 oktober wel in zouden kunnen gezien hoe het vordert en er altijd over Q4 2020 werd gesproken, maar prognose is nu Q1 2021 ;(

Buitenkant is vrijwel klaar, komende weken wordt het geheel wind en waterdicht en 7 van de 12 verdiepingen zijn al afgebouwd (de huurappartementen) in afgelopen jaartje.

Ze zijn nu begonnen met afbouw koopappartementen. 80 stuks. Kan dat echt een jaar duren?? Paar metalstud wandjes, vloerafwerking met vloerverwarming, verlaagd plafond en badkamer afwerking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Hertog_Martin schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:35:
[...]
Buitenkant is vrijwel klaar, komende weken wordt het geheel wind en waterdicht en 7 van de 12 verdiepingen zijn al afgebouwd (de huurappartementen) in afgelopen jaartje.

Ze zijn nu begonnen met afbouw koopappartementen. 80 stuks. Kan dat echt een jaar duren?? Paar metalstud wandjes, vloerafwerking met vloerverwarming, verlaagd plafond en badkamer afwerking..
Met goed fatsoen kan je pas met de afbouw beginnen ná wind- & waterdicht. “De komende weken” is nogal een ruim begrip aangezien we in een onstuimige periode zitten qua weersomstandigheden.

Voor de afbouw kan je redelijk uitgaan van een tempo van 1,5 dag per appartement.
= 120 dagen + som van de intervallen + droogtijden etc. Kan je zo al makkelijk op 160 dagen uitkomen.
Dat zijn 32 hele werkweken + 4 weken bouwvak + 2 weken atv/feestdagen etc + 2 weken kerstvakantie en het is al Q1 2021...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Nu online
Bij ons was dit ook niet mogelijk, maar na aandringen bij de begeleider toch als optie toegevoegd. Leidingen verplaatsen beginnen ze echter niet aan, dus je krijgt alles op de standaard plaats. Ook nog eens minderwerk van 285 euro :). Ik zou het nogmaals vragen.

@Tjebakka is de deadline voor de ruwbouw opties al verstreken? Die is behoorlijk kort en daar zijn aannemers best strict mee. Kleinere opties als loze leidingen moeten wel nog lukken denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 11-03-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

mister_S schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:20:
[...]

Bij ons was dit ook niet mogelijk, maar na aandringen bij de begeleider toch als optie toegevoegd. Leidingen verplaatsen beginnen ze echter niet aan, dus je krijgt alles op de standaard plaats. Ook nog eens minderwerk van 285 euro :). Ik zou het nogmaals vragen.

@Tjebakka is de deadline voor de ruwbouw opties al verstreken? Die is behoorlijk kort en daar zijn aannemers best strict mee. Kleinere opties als loze leidingen moeten wel nog lukken denk ik.
Ik verwacht ook niet dat een aanbouw van 2,4m of een dakkapel ineens nog wel mogelijk zijn. Op zich ook niet erg, aangezien het huis standaard al veel ruimer is dan alle bestaande woningen die we hebben bezichtigd. Loze leidingen, plaatsen voor de afvoer, stopcontacten en bijvoorbeeld een kraantje aan de achtergevel zou ik wel graag nog willen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Laatst online: 12-09 15:04
Hertog_Martin schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:35:
[...]

Yup, hier hetzelfde. Lekker duurzaam om straks direct het standaard spul we af te trekken en iets anders te monteren. Argument was garantie op 't geheel.
Hier hetzelfde euvel, maar met een ander argument. Dura geeft aan dat zij geen badkamer mogen opleveren met afgedopte leidingen in verband met salmonella. als ik mijn badkamer casco laat opleveren is dit echter geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Tjebakka schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:27:
[...]

[...]

[...]

Ter verduidelijking: de bouw is nog niet gestart. De prijzen in de brochure zijn van medio januari en gelden tot 1 april. Ik heb echter nog geen lijst met opties kunnen inzien. De bouw start in juni/juli, oplevering staat gepland voor Q1 2021.
Dan verbaast het mij helemaal dat die keuzes al gemaakt zijn. Ik verwacht dat daar nog wel wat te veranderen in zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Wij hadden hetzelfde euvel. Beetje mazzel dat de projectleverancier een domme fout maakte in de offerte door zaken aan te bieden die helemaal niet konden en wij daarom aangaven overal vanaf te zien, maar dan wel zonder de gemonteerde wasbakken. Was wat heen en weer gemaild, maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Op onze douche op zolder overigens niet (vanwege diefstal etc, terwijl ze het van ons zo mee hadden mogen nemen...). Maar daar had de installateur (ik lieg en overdrijf dit niet) ZEVENTIEN gaten nodig om een spiegel op te hangen. Dit heeft ie dus achteraf mogen herstellen (na oplevering) en ging er toen mee akkoord dat ze geen nieuwe poging zouden wagen om de spiegel alsnog op te hangen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:22
Wij hebben exact hetzelfde probleem.
De wasbak moest en zou opgehangen worden, mocht niet anders.
Gek genoeg mocht in de WC beneden het fonteintje wel ontbreken bij de oplevering.

Wij hebben besloten hier verder geen werk van te maken en hopen dat het allemaal meevalt met de gaten en kitwerk dat ze gaan doen voor 1 simpele wastafel.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
Intheweb schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:50:
Wij hebben exact hetzelfde probleem.
De wasbak moest en zou opgehangen worden, mocht niet anders.
Gek genoeg mocht in de WC beneden het fonteintje wel ontbreken bij de oplevering.

Wij hebben besloten hier verder geen werk van te maken en hopen dat het allemaal meevalt met de gaten en kitwerk dat ze gaan doen voor 1 simpele wastafel.
Als ik het hier zo lees ben ik blij dat bij ons alles bespreekbaar is. Wilde geen badmeubel, was af bouw veel en veel te duur. Wastafel wilde we natuurlijk ook niet, was geen probleem, konden aangeven waar we de leidingen wilden en wordt zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MBarendse schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Hier hetzelfde euvel, maar met een ander argument. Dura geeft aan dat zij geen badkamer mogen opleveren met afgedopte leidingen in verband met salmonella. als ik mijn badkamer casco laat opleveren is dit echter geen probleem...
Dit is echt een flauwekul argument van de aannemer. Ze hoeven het ook niet af te doppen, doe er maar gewoon stopkraantjes 3/8" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met het meefinancieren van bestrating? (onder nhg)
Wordt daar moeilijk over gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik krijg net voor de derde keer een factuur te vroeg opgestuurd van de aannemer. De eerste keer was de beganegrondvloer factuur, toen waren de naden tussen de vloerdelen niet aangesmeerd en dan mag die factuur niet verstuurd worden. De tweede keer was het waterdichte dak nog niet waterdicht, want de daktrim ontbrak nog en nu krijgen we de factuur voor het gereedkomen van de dekvloer, maar in de badkamer ligt nog helemaal geen dekvloer.

Bizar hoe de aannemer zijn processen gewoon niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:42
Blihi schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:15:
Ik krijg net voor de derde keer een factuur te vroeg opgestuurd van de aannemer. De eerste keer was de beganegrondvloer factuur, toen waren de naden tussen de vloerdelen niet aangesmeerd en dan mag die factuur niet verstuurd worden. De tweede keer was het waterdichte dak nog niet waterdicht, want de daktrim ontbrak nog en nu krijgen we de factuur voor het gereedkomen van de dekvloer, maar in de badkamer ligt nog helemaal geen dekvloer.

Bizar hoe de aannemer zijn processen gewoon niet op orde heeft.
Er is wel een verschil tussen het niet mogen versturen van een factuur en het niet hoeven betalen van de factuur. Ik zou hier simpelweg een mail achteraan knallen met de opmerking: ik betaal pas als ik van jullie een seintje krijg (met onderbouwing in foto's, want ik mag de bouwplaats niet op dus ik kan niet controleren) dat het gereed is. Dikke kans dat jij straks bij oplevering 3 factuurtjes in een keer kan betalen. Dat noemen we handig gebruik maken van andermans (niet lopende) processen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Laatst online: 13-09 22:08
Sammy_tukker schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Er is wel een verschil tussen het niet mogen versturen van een factuur en het niet hoeven betalen van de factuur. Ik zou hier simpelweg een mail achteraan knallen met de opmerking: ik betaal pas als ik van jullie een seintje krijg (met onderbouwing in foto's, want ik mag de bouwplaats niet op dus ik kan niet controleren) dat het gereed is. Dikke kans dat jij straks bij oplevering 3 factuurtjes in een keer kan betalen. Dat noemen we handig gebruik maken van andermans (niet lopende) processen 8)
Tot zo'n club lastig gaat doen dat de betalingstermijn verstreken is. Ik zou er inderdaad gewoon meteen werk van maken, niet klaar is geen factuur is geen betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sammy_tukker schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Uiteraard werkt dat zo. Direct een mail sturen enzo. De afgelopen twee keer werd die mail ook bevestigd met: "je hebt gelijk, betaal maar als het werk gedaan is." en dat heb ik ook netjes gedaan.

Nu laten ze weten dat er geen dekvloer in de badkamer komt, maar dat de tegels rechtstreeks in de specie komen, vandaar dat de factuur volgens hun wel op tijd is.
Zingo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Tot zo'n club lastig gaat doen dat de betalingstermijn verstreken is. Ik zou er inderdaad gewoon meteen werk van maken, niet klaar is geen factuur is geen betaling.
De afgelopen twee keer was het werk afgerond vlak voor het verstrijken van de oorspronkelijke betalingstermijn en was de factuur alsnog op tijd betaald (dat wil zeggen, net binnen de oorspronkelijke termijn). Daar komt dus in ieder geval geen gezeur van.

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 11-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Iemand hier ervaring mee?
shoombak schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:03:
We hebben momenteel gesteggel met de bouwer over de oplevering van de tuin. Volgens de peilmaten loopt de tuin van 12 meter af over 35 cm. Volgens onze tuinman is dat veel meer dan wat hij aanhoudt. Echter zijn hier volgens mij geen eisen in het bouwbesluit. Wat voor mogelijkheden hebben wij richting de bouwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is. Een teveel of te weinig aan grond kan je hovenier snel aanpassen toch? Meestal wil je de grond die vanuit het project in je tuin is achtergebleven toch niet hebben, wij hebben het af laten graven.

Het klinkt voor mij als een non-issue dus wellicht moet je het op een andere manier uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Mij lijkt ook hoe minder grond hoe beter. Zelf aanvullen is altijd beter dan af moeten voeren.

Afschot voor een oprit/terras is meestal 1 a 2 cm per meter, dus zal de tuinman de ondergrond moeten aanvullen tot de juiste hoogte.

Wij hebben net de aannemer kunnen overtuigen de oprit niet op te hogen tot 10 cm onder peil (de achtertuin hebben ze helaas al gedaan). Dat scheelt weer 8 kuub grond die we niet meer hoeven afgraven en afvoeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 11-03-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 11-09 11:28
Ja tenzij je een gedeeld achterpad hebt ofzoiets.. Onze achterburen hadden het dus ook, daar liep de tuin veel meer af dan bij ons. Zij hebben allemaal een trappetje/tredes moeten aanleggen in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:02
Kan iemand inschatten of het mogelijk is om de leiding van een zwakstroom belinstallatie te gebruiken voor een cat5/6 kabel? Ik wil namelijk een PoE deurbelcamera gaan gebruiken. De kopersbegeleider suggereerde om er een nieuwe leiding voor te leggen (a 200 euro), echter blijf je dan zitten met de bestaande zwakstroom leiding die ergens uit de gevel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Junia schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:22:
Kan iemand inschatten of het mogelijk is om de leiding van een zwakstroom belinstallatie te gebruiken voor een cat5/6 kabel? Ik wil namelijk een PoE deurbelcamera gaan gebruiken. De kopersbegeleider suggereerde om er een nieuwe leiding voor te leggen (a 200 euro), echter blijf je dan zitten met de bestaande zwakstroom leiding die ergens uit de gevel komt.
Vraag of ze de standaard deurbel via een UTP-kabel aan willen sluiten. Dan kun je zo wisselen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Junia schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:22:
Als die gewoon in buis ligt moet dat wel kunnen. Hier in jaren '30 pand zit de loden belkabel los door de balken; dan is vervangen wat lastiger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Jheroun schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is. Een teveel of te weinig aan grond kan je hovenier snel aanpassen toch? Meestal wil je de grond die vanuit het project in je tuin is achtergebleven toch niet hebben, wij hebben het af laten graven.

Het klinkt voor mij als een non-issue dus wellicht moet je het op een andere manier uitleggen.
Het cruciale deel mist inderdaad, de tuin ligt aan de achterkant tegen de openbare weg aan. Dat ligt op 0,3 en het huis zelf op 0,65. Volgens de bouwer valt dit hoogteverschil (Over 12m) wel mee, maar ik ben van mening dat er een keerwand moet komen omdat het anders teveel afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:02
Farmerwood schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:30:
[...]

Vraag of ze de standaard deurbel via een UTP-kabel aan willen sluiten. Dan kun je zo wisselen later.
De kopersbegeleider gaf aan dat ze dacht dat ze vanuit het bouwbesluit zijn verplicht om een bel te leveren, ze ging dit nog checken. Zou een hoop schelen :)
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Als die gewoon in buis ligt moet dat wel kunnen. Hier in jaren '30 pand zit de loden belkabel los door de balken; dan is vervangen wat lastiger. :+
Dit lijkt me ook, maar omdat het slechts om twee draden gaat heb ik geen idee wat voor diameter buis er gebruikt wordt en/of hoeveel flex. Uiteindelijk gaan we het gewoon proberen, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Junia schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:20:
[...]

De kopersbegeleider gaf aan dat ze dacht dat ze vanuit het bouwbesluit zijn verplicht om een bel te leveren, ze ging dit nog checken. Zou een hoop schelen :)

[...]

Dit lijkt me ook, maar omdat het slechts om twee draden gaat heb ik geen idee wat voor diameter buis er gebruikt wordt en/of hoeveel flex. Uiteindelijk gaan we het gewoon proberen, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft :P
De meterkast (waar de beldraad 99% zeker vandaan komt) zit -conform norm- binnen een paar meter van de voordeur. Ook door 16mm flexbuis kun je gewoon een UTP kabel trekken. Je moet wellicht alleen niet proberen een budgettrekveer met vierkante kop een lege buis in duwen.
shoombak schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Het cruciale deel mist inderdaad, de tuin ligt aan de achterkant tegen de openbare weg aan. Dat ligt op 0,3 en het huis zelf op 0,65. Volgens de bouwer valt dit hoogteverschil (Over 12m) wel mee, maar ik ben van mening dat er een keerwand moet komen omdat het anders teveel afloopt.
Zolang er geen norm is die bepaald dat de bouwer een trapje moet maken gaat dat natuurlijk niet gebeuren zonder meerprijs. 35 cm over 12 meter is 3%

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-03-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
[...]

En dat ben je van mening om welke reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Onze huidige tuin loopt over 12 meter zo'n 70 cm af. Dat vereist enige creativiteit in de tuinaanleg, maar dat moet je echt zelf regelen. Bij ons is het terras aan het huis verhoogd en de rest van de tuin verlaagd (en dat is bij de meeste huizen zo gedaan door de oorspronkelijke kopers).

Ik denk niet dat er een norm is die bepaalt dat de bouwer dat zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
dj_raoul schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:44:
[...]
Bij mij is het ook zonder veel problemen gelukt om 2x cat6 door 16mm buizen icm flex te gebruiken. Ook ik wilde liever 19mm, na de netwerk topics gelezen te hebben, maar kreeg dit niet voor elkaar via de aannemer (projectbouw).

De flex zat overal in het laatste stukje vanaf de vloer naar de wanddoos, dus de laatste 30-40cm. In eerste instantie kwam ik vast te zitten met de trekveer, dit bleek te komen door de koppeling van mijn trekkous, die fysiek net te dik was voor het stukje flex. Met een andere trekkous was het echter geen probleem en heb ik 2x cat 6 naar meerdere punten in huis aangelegd. Dit ter info aangezien flex zo'n slechte reputatie heeft hier :)
Welke cat6 kabel heb je daarvoor gebruikt? Ik zit met hetzelfde "probleem", ondanks dat ik expliciet aangegeven had 19mm te willen en dit ook door de aannemer heeft de installateur de standaard 16 mm flex gebruikt. :-( (Kunnen ze dat spul niet verbieden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Doorgaans bepaalt een gemeente (of een stedebouwkundig bureau in opdracht van de gemeente) de hoogtematen van openbaar gebied en de peilmaten van de woningen. De aannemer kan hier weinig in veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hoe gaat een loting eigenlijk in zijn werk? Ik weet dat er geen wettelijke regels zijn.

Maar stel je naam wordt getrokken op een bouwnummer boven je budget, gaan ze dan naar de volgende kandidaat die bijv. een gunstigere financiele situatie heeft en/of andere samenstelling (bijv alleenstaand vs. koppels) ?

Iemand enig idee?

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:55
Aviv1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:15:
Hoe gaat een loting eigenlijk in zijn werk? Ik weet dat er geen wettelijke regels zijn.

Maar stel je naam wordt getrokken op een bouwnummer boven je budget, gaan ze dan naar de volgende kandidaat die bijv. een gunstigere financiele situatie heeft en/of andere samenstelling (bijv alleenstaand vs. koppels) ?

Iemand enig idee?
Bij ons kon je je opgeven voor specifieke bouwnummers, weet niet of jullie inschrijving al is begonnen maar wellicht werkt het daar hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@Aviv1 Waarom zou je inschrijven op een woning die boven je budget is? In de huidige markt wil je zo veel mogelijk kans maken op een woning; intekenen op een woning waarvan je bij voorbaat al weet dat je die niet kunt betalen, lijkt me geen goede strategie.

Verder heb ik geen idee of ze bij de loting kijken naar financiële situatie of gezinssamenstelling. Het lijkt me dat er van te voren wel een schifting gemaakt wordt voordat de namen in de hoge hoed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
Het werkt anders
Je moet een keuze maken welke bouwnummers je voorkeur hebben. Als je naam getrokken wordt kijkt men naar je eerste keuze, als deze al vergeven is krijg je de volgende op de lijst.... enz.

Vooraf wordt er vaak gekeken of je voldoet aan de gestelde eisen.

[ Voor 14% gewijzigd door loonatick78 op 12-03-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hulkkonen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:25:
@Aviv1 Waarom zou je inschrijven op een woning die boven je budget is? In de huidige markt wil je zo veel mogelijk kans maken op een woning; intekenen op een woning waarvan je bij voorbaat al weet dat je die niet kunt betalen, lijkt me geen goede strategie.

Verder heb ik geen idee of ze bij de loting kijken naar financiële situatie of gezinssamenstelling. Het lijkt me dat er van te voren wel een schifting gemaakt wordt voordat de namen in de hoge hoed gaan.
Op zich zou het kunnen voorkomen dat je wel genoeg spaargeld om het financieel rond te breien maar dat een andere kandidaat een hoger jaarinkomen heeft of bijv. een tweeverdiener is.

Dan kan het mijn inziens zo zijn dat ondanks jij getrkken bent, ze het object aan de volgende getrokennen geven die er financieel er iets beter voor staat of het samen koopt. De projectonwikkelaar wil natuurlijk niet voor verassingen komen te staan.

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Aviv1 Je geeft op een lijst aan welke bouwnummers je interessant vindt. Op hetzelfde formulier vul je over het algemeen een hoop financiële informatie in, salaris, spaargeld, overwaarde bestaande woning. Als er hier al een mismatch ontstaat tussen wat je wilt en wat je kan betalen komt je formulier volgens mij niet eens op de stapel.

Er zijn weinig huizen en veel geïnteresseerden. Volgens mij wordt er voordat er geloot wordt eerst een schifting gemaakt op basis van financiële situatie. Eindeloos met een huis bezig zijn omdat mensen de financiering steeds niet rond krijgen kost een makelaar en projectontwikkelaar ook alleen maar tijd en geld dus hier vallen volgens mij vele mensen al af.

Een nieuwbouwwoning kost uiteindelijk altijd (veel) meer dan de von prijs, er zijn nog allerlei opties en het moet ook nog aangekleed worden, zoals hier al meer besproken is 25% bovenop de von prijs zeker geen uitzondering. Ik denk dat een makelaar begint met een stapeltje geïnteresseerden die de von prijs + X procent kan financieren, zijn dat er meer dan komt de loting pas om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:54
En toch heb ik het idee dat er soms ook wel vriendjes politiek mee speelt.
Dus als er een vriendje van mee loot word die natuurlijk eerder gekozen boven de rest.
Pagina: 1 ... 62 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2