Bij mij is het ook zonder veel problemen gelukt om 2x cat6 door 16mm buizen icm flex te gebruiken. Ook ik wilde liever 19mm, na de netwerk topics gelezen te hebben, maar kreeg dit niet voor elkaar via de aannemer (projectbouw).EiT schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:59:
In 16mm krijg je ook wel 2x cat6. Ik heb in ons huis, op de 3 punten na. waar ze flex gebruikt hadden na, zonder veel gedoe 2x cat6 in getrokken. De plekken met flex waren dan de laatste cm’s van inbouw doos.
Vond het eigenlijk zelfs enorm mee vallen. Ik wilde namelijk ook 19mm, maar dit was niet bespreekbaar (zo doen wij het altijd).
Had in 1 leiding wel wat vuil zitten, maar met trekveer en wat tape er zo uit getrokken.
Flex is een veel groter issue dan 16 of 19mm.
De flex zat overal in het laatste stukje vanaf de vloer naar de wanddoos, dus de laatste 30-40cm. In eerste instantie kwam ik vast te zitten met de trekveer, dit bleek te komen door de koppeling van mijn trekkous, die fysiek net te dik was voor het stukje flex. Met een andere trekkous was het echter geen probleem en heb ik 2x cat 6 naar meerdere punten in huis aangelegd. Dit ter info aangezien flex zo'n slechte reputatie heeft hier