Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.218 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Roos79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:00:
En toch heb ik het idee dat er soms ook wel vriendjes politiek mee speelt.
Dus als er een vriendje van mee loot word die natuurlijk eerder gekozen boven de rest.
Dat soort dingen zie je overal.

Wij hebben ons huidige huurhuis volgens mij ook mede gekregen omdat we de verhuurder maar plat bleven bellen of ze al wat hadden en ze gewoon van ons af wilden. :P
Niet direct vriendjespolitiek dus, maar beinvloeden lukt vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Wij hebben (in 2018) meerdere keren telefonisch contact gehad met de projectontwikkelaar. Gewoon om wat onbenullige vragen te stellen, maar zeker te weten dat hij onze naam kent en dat hij wist dat we serieus geïnteresseerd waren.

We moesten een document aanleveren van een financieel adviseur wat we konden betalen en dat was ruim meer dan het benodigde bedrag (maar dat zouden we waarschijnlijk nooit van een bank krijgen).

Op basis daarvan is de "loting" gedaan en zijn hebben we het kavel van onze eerste voorkeur. Geen idee of dat eerlijk en transparant is gegaan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:22
@Farmerwood REBO? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Blihi schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:04:
Wij hebben (in 2018) meerdere keren telefonisch contact gehad met de projectontwikkelaar. Gewoon om wat onbenullige vragen te stellen, maar zeker te weten dat hij onze naam kent en dat hij wist dat we serieus geïnteresseerd waren.

We moesten een document aanleveren van een financieel adviseur wat we konden betalen en dat was ruim meer dan het benodigde bedrag (maar dat zouden we waarschijnlijk nooit van een bank krijgen).

Op basis daarvan is de "loting" gedaan en zijn hebben we het kavel van onze eerste voorkeur. Geen idee of dat eerlijk en transparant is gegaan.
De voorkeur heeft wel om de eerste voorkeur toe te wijzen, dan is de kans groter dat je het koopt en dat geeft een stukje rust voor de ontwikkelaar !

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Hertog_Martin schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:35:
[...]

Yup, hier hetzelfde. Lekker duurzaam om straks direct het standaard spul we af te trekken en iets anders te monteren. Argument was garantie op 't geheel.

Onlangs overig nieuwsbrief gekregen over ons project. Ik was steeds optimistisch dat we er 1 oktober wel in zouden kunnen gezien hoe het vordert en er altijd over Q4 2020 werd gesproken, maar prognose is nu Q1 2021 ;(

Buitenkant is vrijwel klaar, komende weken wordt het geheel wind en waterdicht en 7 van de 12 verdiepingen zijn al afgebouwd (de huurappartementen) in afgelopen jaartje.

Ze zijn nu begonnen met afbouw koopappartementen. 80 stuks. Kan dat echt een jaar duren?? Paar metalstud wandjes, vloerafwerking met vloerverwarming, verlaagd plafond en badkamer afwerking..
Klote voor je. Ik had juist iedere keer als ik er langsliep het gevoel: wow, dat schiet lekker op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood we zitten nu ook in een huurwoning van REBO. Spaanse buurt, misschien zijn we buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Gelukkig zit de wereld zo in elkaar. Anders zou in relaties investeren waardeloos zijn.

Bij mijn project moesten we bieden “vanaf” De hoogste bieder kreeg het kavel op volgorde van voorkeur. Hierdoor hebben wij ook op de von prijs moeten overbieden om het project te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat mensen het even wennen vinden “ want het is toch nieuwbouw en die hanteren vaste prijzen “, maar marktwerking technisch is dat natuurlijk onzin.
Roos79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:00:
En toch heb ik het idee dat er soms ook wel vriendjes politiek mee speelt.
Dus als er een vriendje van mee loot word die natuurlijk eerder gekozen boven de rest.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ascension schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:09:
@Farmerwood we zitten nu ook in een huurwoning van REBO. Spaanse buurt, misschien zijn we buren ;)
Rebo zit in heel t land dus maak je geen illusies :)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:09:
siemenz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:11:
Rebo zit in heel t land dus maak je geen illusies :)
@Ascension en ik hadden al eerder 'ontdekt' dat we beiden in Lent wonen.
Ik woon momenteel in 'Frankrijk' in Lent, dus we zijn geen directe buren. Maar meer dan 500-1000m zal er niet tussen zitten.
siemenz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:10:
Bij mijn project moesten we bieden “vanaf” De hoogste bieder kreeg het kavel op volgorde van voorkeur. Hierdoor hebben wij ook op de von prijs moeten overbieden om het project te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat mensen het even wennen vinden “ want het is toch nieuwbouw en die hanteren vaste prijzen “, maar marktwerking technisch is dat natuurlijk onzin.
Blij dat dat bij ons niet het geval was. Door gebrek aan een enorm goed gevulde spaarrekening (>50k) en nu huren was nieuwbouw het enige waar we nu een kans hadden. Als we daar ook hadden moeten gaan overbieden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Dronium schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Welke cat6 kabel heb je daarvoor gebruikt? Ik zit met hetzelfde "probleem", ondanks dat ik expliciet aangegeven had 19mm te willen en dit ook door de aannemer heeft de installateur de standaard 16 mm flex gebruikt. :-( (Kunnen ze dat spul niet verbieden)
Ik heb Belden Cat6 kabels gebruikt, gingen er zoals gezegd prima twee stuks van door het stukje 16mm flex bij iedere wanddoos. Trekveer was van Runpotec met trekkous 20366 (RTG6 verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56

Bij ons project was er een v.o.n.-prijs, maar mocht je ook per woning van je voorkeur meer bieden (we mochten onze top-4 doorgeven). We hebben dit niet gedaan, en hebben toch onze nummer 1 toegewezen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Daarmee valt wel een belangrijk voordeel van nieuwbouw weg: Met nieuwbouw vermijd je de idioterie op de markt voor bestaande huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Ik heb even het topic zitten doorzoeken, maar vind weinig vergelijkbare situaties.

We willen in ons huis beneden 3 opdekdeuren vervangen voor stompe deuren. Inmiddels wat offertes opgevraagd en daarbij komen we op 2500 tot 3000 euro inclusief plaatsen. Nu vraag ik me af of los kopen en laten plaatsen door een zelfstandige niet veel goedkoper is.

Prijsverdeling voorkeur tot nu toe:
Deuren (2x paneeldeur weekamp, 1x eigen merk massief met 3 ruiten) 950 euro
Renovatiekozijnen 400 euro
Verdekte charnieren, slotset etc. 400 euro
Montage kozijnen en deuren 1000 euro

Heeft toevallig iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
SvMp schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:06:
[...]

Daarmee valt wel een belangrijk voordeel van nieuwbouw weg: Met nieuwbouw vermijd je de idioterie op de markt voor bestaande huizen.
Euh, dus voor de deur slapen om als eerste een kavelvoorkeur op te geven is geen idioterie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ocna
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Ardj schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:48:
Ik heb even het topic zitten doorzoeken, maar vind weinig vergelijkbare situaties.

We willen in ons huis beneden 3 opdekdeuren vervangen voor stompe deuren. Inmiddels wat offertes opgevraagd en daarbij komen we op 2500 tot 3000 euro inclusief plaatsen. Nu vraag ik me af of los kopen en laten plaatsen door een zelfstandige niet veel goedkoper is.

Ik heb toevallig nu een offerte liggen van de lokale kozijnenfabriek die ook dealer is van Weekamp deuren.

Ik heb alle binnendeuren in het project laten vervallen, 8 stuks, omdat ik het beslag wat in het project kon uitzoeken niet onze smaak was. Nog los van de prijzen die ervoor gevraagd werden.

De offerte bestaat uit:
11x hardhouten (mahonie) deurkozijn
11x Weekamp paneeldeur stomp
8x loopslot
2x badkamerslot
1x cilinderslot

Incl monteren kozijnen en afhangen van de deuren
Excl. deurbeslag

Prijs: 4400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Dat klinkt me als een nette prijs in de oren. Voor dat geld ga ik nog wel nadenken wat we bij ons project gaan doen als de boel echt niet bevalt.

Beslag bestel je bij hen of ga je dat zelf regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ocna
  • Laatst online: 11-12-2024
Pannencouque schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:32:
Dat klinkt me als een nette prijs in de oren. Voor dat geld ga ik nog wel nadenken wat we bij ons project gaan doen als de boel echt niet bevalt.

Beslag bestel je bij hen of ga je dat zelf regelen?
Dat ga ik zelf regelen, ik denk bij onlinedeurbeslagshop.nl. Iemand ervaring met deze webshop? reviews zijn in ieder geval goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

EiT

Ocna schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Dat ga ik zelf regelen, ik denk bij onlinedeurbeslagshop.nl. Iemand ervaring met deze webshop? reviews zijn in ieder geval goed.
Wij hebben onze klinken daar vandaan. Als je goed zoekt is er vast ook wel een kortingscode te vinden. Zij waren voor ons toen het goedkoopste.

Ik was alleen vergeten de ‘slotjes’ van de wc mee te bestellen.

Vergeet ook geen deurstoppers ;)

Wij hebben deze van Intersteel: https://www.onlinedeurbes...-Vierkant-Rozet-Mat-Zwart

Zit wel een zware veer in. Wat mooi is voor de kleinste. Die krijgt daardoor de deur niet open.

Bij 1 deur maakt die veer te veel herrie. Maar ik heb nog geen tijd gehad om te kijken wat er mis is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Ardj schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:48:

De prijzen voor het materiaal zijn gangbaar. De prijs voor montage vind ik wel erg hoog: het is hoogstens 3 uur arbeid per deur (plaatsen kozijn, afhangen deur, monteren van het deurbeslag).

Daarbij, het is niet moeilijk; als je een beetje handig bent, kun je het prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Hulkkonen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:26:
[...]

De prijzen voor het materiaal zijn gangbaar. De prijs voor montage vind ik wel erg hoog: het is hoogstens 3 uur arbeid per deur (plaatsen kozijn, afhangen deur, monteren van het deurbeslag).

Daarbij, het is niet moeilijk; als je een beetje handig bent, kun je het prima zelf.
Montage vond ik ook vrij duur, rekende op een dag werk dan is het ruim 100 euro per uur, aardig uurloon :9

Dat overweeg ik nog, een verdekt scharnier infrezen lijkt me vooral de uitdaging. Ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Ardj op 14-03-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Hoe hebben jullie een verlaagd plafond met spotjes (woon/badkamer) aangepakt? Vanuit de bouw spotjes was echt heel duur maar heb nu wel spijt. Spanplafond in met name woonkamer lijkt echt heel duur hoewel het wel een mooie oplossing is. Veel bedrijfjes reageren niet eens op aanvragen voor offertes. Iemand nog een adresje van een bedrijfje dat in Noord-Holland verlaagde plafonds doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
Ik heb in het meerwerk een utp cat6 leiding laten leggen naar de achtergevel. Deze wordt gemonteerd met een rj45 montageplaat erop. De gedachte was om hier een ipcam op aan te sluiten.

Ik zit me alleen af te vragen hoe ik die camera een beetje netjes monteer, het liefst wil ik geen kabels zien, maar de camera kan ook weer niet op die rj45 plaat gemonteerd worden maar moet ernaast waardoor je alsnog een kabel zult zien. Iemand met dezelfde ervaring hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:06
assassin85 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:12:
Ik heb in het meerwerk een utp cat6 leiding laten leggen naar de achtergevel. Deze wordt gemonteerd met een rj45 montageplaat erop. De gedachte was om hier een ipcam op aan te sluiten.

Ik zit me alleen af te vragen hoe ik die camera een beetje netjes monteer, het liefst wil ik geen kabels zien, maar de camera kan ook weer niet op die rj45 plaat gemonteerd worden maar moet ernaast waardoor je alsnog een kabel zult zien. Iemand met dezelfde ervaring hier?
Na oplevering een sleuf maken naar boven voordat het stuc werk gedaan wordt?
Dit ga ik met een camera ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
UninPro schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:22:
[...]

Na oplevering een sleuf maken naar boven voordat het stuc werk gedaan wordt?
Dit ga ik met een camera ook doen.
Nee ik heb het nu over de achtergevel, buitenmuur dus, daar krijg ik bj oplevering straks al een rj45 contactdoos. Ik vraag me dus af of de camera direct boven op die contactdoos gemonteerd kan worden zodat er geen kabel zichtbaar zal zijn aan de buitengevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@assassin85 denk dat ik die montageplaat er af zou halen, een RJ45 stekker op de kabel zetten en de camera op de inbouwdoos zou monteren als dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Ascension schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:29:
@assassin85 denk dat ik die montageplaat er af zou halen, een RJ45 stekker op de kabel zetten en de camera op de inbouwdoos zou monteren als dat past.
Daar dacht ik dus ook aan, zal afhankelijk zijn van de muurbeugel/bindplaat van de camera die gekocht zal worden, denk dat ik mn keuze qua model camera straks daarop zal moeten baseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:17
Vak127 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:36:
Hoe hebben jullie een verlaagd plafond met spotjes (woon/badkamer) aangepakt? Vanuit de bouw spotjes was echt heel duur maar heb nu wel spijt. Spanplafond in met name woonkamer lijkt echt heel duur hoewel het wel een mooie oplossing is. Veel bedrijfjes reageren niet eens op aanvragen voor offertes. Iemand nog een adresje van een bedrijfje dat in Noord-Holland verlaagde plafonds doet?
Wij hebben spotjes vanuit de bouw laten aanbrengen. Het was inderdaad wel een dure optie, maar het resultaat is mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8b_9iM2Ve1tU2krVRj6ApS7iFU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/8NVn3P1c1ejoa8kC0fih7n1N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:23
Wij krijgen een huis in een (gebroken) witte baksteen van Engels. Echter deze worden niet geïmpregneerd. Zijn er hier mensen die dat achteraf laten doen? We hebben een vrijstaand huis dus er moeten behoorlijk wat m2's gedaan worden.. Wat zijn de beste opties en prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
@Vak127 ook hier alle spotjes vanuit de bouw erin laten boren/frezen. Duur maar wel mooi. Anyway, ik zou gewoon wat timmerbedrijfjes bellen die gewoon alles uit rachelen en daarna gipsplaten erop knallen en een stukadoor vinden. Die laatste is het grootste probleem nog denk ik want ook die hebben het gi-ga druk.
Verreweg de goedkoopste optie ook. Span plafonds zijn mooi maar groter dan 9 meter krijg je een naad, het is schreeuwend duur en je moet een plint afwerking.

Met gipsplaten en daarna laten stuken kost je alleen 5-8cm hoogte afhankelijk van type spots maar ik zou GU10 aanraden op 230V.

Dat komt er dan uiteindelijk hetzelfde uit te zien als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnTMXIcPWvYhJIyZcmDT77GXLy0=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/RhK0aFhuY5PpMCwJ5mbEI6iI.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
nel!s schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:13:
Wij krijgen een huis in een (gebroken) witte baksteen van Engels. Echter deze worden niet geïmpregneerd. Zijn er hier mensen die dat achteraf laten doen? We hebben een vrijstaand huis dus er moeten behoorlijk wat m2's gedaan worden.. Wat zijn de beste opties en prijzen?
Wat is de achterliggende reden dat je dit wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:23
De Rikster schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:22:
[...]

Wat is de achterliggende reden dat je dit wil?
Het huis staat een beetje op de tocht.. ik verwacht veel slagregen en dan krijg je van die bruine/grijze uitslag op de muren. Ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
In ons bouwproject hebben we nu eindelijk contact met de elektricien om de opties die zij kunnen doen te bespreken. Meeste prijzen vallen me mee, ten opzichte van wat ik bij anderen zie in dit topic.

Extra enkele wandcontactdoos (naast bestaande): €95
Extra dubbele wandcontactdoos: €150
Extra loze leiding (19mm) a €160
Extra coax aansluiting incl. leiding: €230
Extra CAT5e aansluiting incl. leiding: €200
Extra CAT6 aansluiting incl. leiding: €225

En nog veel meer. Maar dit zijn even de dingen die we aan het opnemen zijn.

De aanpassingen voor de keuken komen qua elektra op €1464. Hiervoor worden 3 extra groepen aangelegd en 5 "standaard" punten verplaatst. Ook wordt er een extra aardlekautomaat geplaatst. Nu is dit in dit topic eerder voorbij gekomen, maar niet met een Siemens. Ik zie terugkomen in de specs: 2x230V Perilex t.b.v. Kookplaat. We gaan voor een Siemens inductieplaat met afzuiging erin die hetzelfde in zijn specs zegt (7.4kW aansluitwaarde). Woning krijg standaard 3x25A aanvoer. Is dit dan een gehate kookgroep? Keukenboer en elektricien geven aan dat de 2x230V Perilex klopt met de specs van de plaat...

Ook zijn inbouwspots mogelijk, €160 per spot op bestaande schakelaar, €200 per spot op eigen schakelaar.

Nu willen we waarschijnlijk alleen in de keuken spots doen en gaan we overal sowieso Hue lampen gebruiken. We twijfelen alleen over de aantallen in de keuken. Omdat we een keukeneiland en kastenwand hebben. De kastenwand zelf heeft geen verlichting (behalve de koelkast en ovens natuurlijk). En doordat de inductieplaat ingebouwde afzuiging heeft, zitten daar ook geen spotjes in. Kijken naar dat de GU10 spots op minimaal 1,8m van het keukenblad af zitten, zal de hoek waarin het licht uitstraalt best groot zijn. Het eiland zelf is 2473x1077. De hele keuken 3400x2980 inclusief 585 diepte voor de kastenwand. Dus totaal 3400x2377 te belichten.

We wilden sowieso spots doen boven het eiland, zodat je altijd genoeg kan zien tijdens koken/snijden etc. Maar vraag me dus af of 4 GU10 spots naast elkaar genoeg is, om ook de kastenwand genoeg te zien. Het eiland is dus 100cm blad met (80cm) inductieplaat, 60cm blad (met vaatwasser) en 80cm blad met (60cm) wastafel.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@BiG-GuY ik kreeg altijd 1 en dezelfde tip: teveel licht kun je weg dimmen, te weinig licht kan je niets mee.

Overigens zou ik overal loze leidingen nemen want je trekt never nooit €65,- aan UTP in een leiding. (Je prijsverschil tussen loze leiding en een UTP punt) zelf kan je er ook nog eens twee in een leiding trekken.

Volgens mij hebben alle nieuwe kookplaten juist ondersteuning voor een echte krachtgroep ipv een gehate kookgroep. Behalve wat Ikea modellen dacht ik. @kabeltjekabel kan je hier alles over vertellen :).
Een kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase woning heb ik in ieder geval onthouden.

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 15-03-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:28
@BiG-GuY ten eerste wat @GeeMoney al zegt, en ik vermoed als je kiest voor de optie van een dubbele wcd dat je zoiets krijgt: https://www.sandervunderi...hagelwit-302eujt-214.html
Dan zou ik persoonlijk kiezen voor een enkel wcd en er later zelf dozen bij (laten) plaatsen zodat je nette gescheiden dozen krijgt met iets dergelijks als dit erin: https://www.sandervunderi...elwit-20-euc-214-503.html en dan met een meervoudig afdekraam.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@GeeMoney
We gaan nog even rekenen waarop we uitkomen. Als het uit kan qua budget wil ik alles wel af hebben tijdens de bouw qua elektra en aanpassingen, ook omdat ze geen garantie meer geven op het geleverde als we zelf aanpassingen doen, wat ik ook vrij logisch vind.

Nu is een loze leiding niet iets waar garantie op zit natuurlijk, moet nog navragen of ze kunnen garanderen of nergens in het tracé flex buizen gebruikt worden, ze noemen specifiek 19mm, dus lijkt me dat het dan alleen harde buizen zijn. Heb persoonlijk niet zo'n zin in kabels trekken, maar als het aanzienlijk scheelt op wat we ingepland hebben is dat iets om te overwegen natuurlijk. Al wil ik ook op de tweede verdieping een UTP en Coax punt hebben. Vindt het sowieso jammer dat ze alleen een enkel coax of UTP punt per afdekraam kunnen leveren, terwijl met 19mm het makkelijk moet lukken er twee in kwijt te kunnen. Dus denk er wel meer over om het trekken zelf te doen.

Omdat ik het onderwerp 2/3 fasen op inductieplaat hier genoemd heb zien worden, ben ik het wel nagegaan bij de keukenboer. Qua werking zou het geen invloed hebben op dit type kookplaat. Check net de handleiding, hij kan op 3N/2N/1N/2L+2N aangesloten worden. Of je hem nou met 2 of 3 fasen aansluit, het vermogen is gelijk en de functies zijn gelijk. Dus wat voegt het toe om de fysieke aansluiting in 3 fasen te doen? (los van extra kosten).

@Annuk
Heb in mijn huidige woning precies deze overal zitten (2012 bouwjaar), vind ze op zich niet zo lelijk, maar vind de enkele mooier inderdaad. Die bieden ze ook aan hoor, heb mijn andere post geüpdatet.

Overal wordt overigens standaard Jung type AS500 Alpine wit gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 15-03-2020 10:55 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:28
BiG-GuY schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:38:
@GeeMoney
We gaan nog even rekenen waarop we uitkomen. Als het uit kan qua budget wil ik alles wel af hebben tijdens de bouw qua elektra en aanpassingen, ook omdat ze geen garantie meer geven op het geleverde als we zelf aanpassingen doen, wat ik ook vrij logisch vind.

Nu is een loze leiding niet iets waar garantie op zit natuurlijk, moet nog navragen of ze kunnen garanderen of nergens in het tracé flex buizen gebruikt worden, ze noemen specifiek 19mm, dus lijkt me dat het dan alleen harde buizen zijn. Heb persoonlijk niet zo'n zin in kabels trekken, maar als het aanzienlijk scheelt op wat we ingepland hebben is dat iets om te overwegen natuurlijk. Al wil ik ook op de tweede verdieping een UTP en Coax punt hebben. Vindt het sowieso jammer dat ze alleen een enkel coax of UTP punt per afdekraam kunnen leveren, terwijl met 19mm het makkelijk moet lukken er twee in kwijt te kunnen. Dus denk er wel meer over om het trekken zelf te doen.
Vermoedelijk leveren ze geen gecombineerde coax + utp in 1 doos omdat daar nagenoeg geen standaard oplossingen voor zijn.
Omdat ik het onderwerp 2/3 fasen op inductieplaat hier genoemd heb zien worden, ben ik het wel nagegaan bij de keukenboer. Qua werking zou het geen invloed hebben op dit type kookplaat. Of je hem nou met 2 of 3 fasen aansluit, het vermogen is gelijk en de functies zijn gelijk. Dus wat voegt het toe om de fysieke aansluiting in 3 fasen te doen? (los van extra kosten).
Dat is omdat er geen echte 2F oplossing is, de beruchte kookgroep hoort op 1F te zitten achter 1 aadlekschakelaar en dan trek je (theoretisch) dus op max 2x16A (32A) terwijl je hoofdzekering maar 25A is.
Daarom moet je voor de juiste fase verdeling en dus juistebelasting van je hoofdzekering verdelen over tenminste 2 fases en dat kan alleen d.m.v. een 3F+N groep + aardlekschakelaar (of alamat).
@Annuk
Heb in mijn huidige woning precies deze overal zitten (2012 bouwjaar), vind ze op zich niet zo lelijk, maar vind de enkele mooier inderdaad. Die bieden ze ook aan hoor, heb mijn andere post geüpdatet.

Ik had de doosjes van BJ even snel gelinkt omdat ik de pagina met BJ open had staan ;) maar inderdaad alle grote merken leveren wel dergelijke doosjes.
En vind persoonlijk de 'enkele' wcd's ook netter (en is vaak makkelijker als je iets van een trafo blokje erin hebt).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb er genoeg gezien in de bekende series, dus ga nog kijken wat we dan willen doen.

Heb toch de vraag uitgezet hierover dan, heb me er iets in verdiept en ziet er inderdaad veel logischer uit...

De kookplaat in kwestie kan:
220-240V/380-415V 3N
220-240V/380-415V 2N
220-240V 1N
220-240V/380-415V 2L/2N

[ Voor 50% gewijzigd door BiG-GuY op 15-03-2020 11:12 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:14
BiG-GuY schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:38:
@GeeMoney

Omdat ik het onderwerp 2/3 fasen op inductieplaat hier genoemd heb zien worden, ben ik het wel nagegaan bij de keukenboer. Qua werking zou het geen invloed hebben op dit type kookplaat. Check net de handleiding, hij kan op 3N/2N/1N/2L+2N aangesloten worden. Of je hem nou met 2 of 3 fasen aansluit, het vermogen is gelijk en de functies zijn gelijk. Dus wat voegt het toe om de fysieke aansluiting in 3 fasen te doen? (los van extra kosten).

@Annuk

Kabels trekken is niet moeilijk, maar je moet het met z'n 2en doen en je moet er de tijd/rust voor nemen.
Zelf kon ik kiezen voor loze leiding of gemonteerd met cat 5(geloof ik) dat prijsverschil was ongeveer gelijk aan jouwe en dat maakte dat ik het niet waard vond.

heb in totaal elke kamer (4 slaapkamers, zolder hal en 2x beneden dus 8x in totaal) zelf gedaan en was aan materiaal ongeveer 200EU kwijt, als ik het vanuit de bouw had laten doen had dat dus 800EU gekost. Daarbij word het vanuit de bouw in je meterkast niet afgewerkt op een pachtpanel dus dat moet je volgens mij dan altijd nog zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

De nieuwbouwmakelaar heeft ons het volgende meegedeeld:
Goed om te weten is, dat de bouw van deze woningen al is opgestart, en dat in week 20 zoals het nu lijkt, de palen de grond in gaan. Dit heeft als consequentie dat er qua 'meerwerk' tijdens de bouw niks meer kan. De keuken komt dus waar deze getekend staat en de badkamer komt er in de 'basis' in
Betekent dit dat:
  • De badkamer niet meer casco kan worden opgeleverd en dat we dus een badkamer naar onze wens niet meer in de hypotheek mee kunnen nemen omdat het een verbouwing is, in plaats van meerwerk?
  • Er geen dakkapel of uitbouw meer mogelijk is? Of dingen zoals een trapkast en/of indelen van de zolder met oa technische ruimte?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05
Je zult inderdaad niets aan de badkamer en de opstelling van de keuken kunnen veranderen. Of badkamer een probleem is ligt aan de afwerking van de standaard badkamer, opstelling van je keuken kun je uiteraard later gewoon zelf (laten) doen. Als je het huis echt wilt lijkt me het beste om gewoon de standaard badkamer te accepteren en over een paar jaar zelf laten verbouwen.

Geen uitbouw zou voor mij het grootste probleem zijn. Misschien kun je informeren of de buren een uitbouw nemen. Zo ja, kun je echt niet meer voor een uitbouw kiezen? Bouwers hebben liever dat directe buren samen geen of wel een uitbouw nemen.

[ Voor 45% gewijzigd door mister_S op 15-03-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 12:17
@Tjebakka, volgens mij kan je voor een (andere) badkamer ook gewoon een beroep doen op je bouwdepot. Kunst is dan om deze hoog genoeg in te schatten....
Gezien het bericht dat je hebt gekregen weinig aan de verbeelding over laat lijkt het inderdaad erop dat alles nu vast ligt qua meerwerk en indeling...

[ Voor 33% gewijzigd door witterholt op 15-03-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

witterholt schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:41:
@Tjebakka, volgens mij kan je voor een (andere) badkamer ook gewoon een beroep doen op je bouwdepot. Kunst is dan om deze hoog genoeg in te schatten....
mister_S schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:41:
Je zult inderdaad niets aan de badkamer en de opstelling van de keuken kunnen veranderen. Of badkamer een probleem is ligt aan de afwerking van de standaard badkamer, opstelling van je keuken kun je uiteraard later gewoon zelf (laten) doen.

Geen uitbouw zou voor mij het grootste probleem zijn. Misschien kun je informeren of de buren een uitbouw nemen. Zo ja, kun je echt niet meer voor een uitbouw kiezen? Bouwers hebben liever dat directe buren samen geen of wel een uitbouw nemen.
Bouwdepot kunnen we vrij groot insteken gelukkig.

Aansluitingen keuken zijn denk ik prima. Keuken moet sowieso zelf geregeld worden maar aansluitingen kunnen alleen worden gewijzigd adhv een tekening van de keukenboer. Dat kan dus ook niet meer.

De situatie is dus dat er een standaard simpel badkamertje wordt geplaatst. Deze willen wij niet, aangezien we wat anders en meer luxueus in gedachten hebben. Ik meende ergens te hebben gelezen dat het achteraf aanpassen van een bestaande badkamer al als verbouwing wordt gezien, ook al heb je de woning nog niet betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tjebakka schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:58:
De situatie is dus dat er een standaard simpel badkamertje wordt geplaatst. Deze willen wij niet, aangezien we wat anders en meer luxueus in gedachten hebben.
Je kan natuurlijk met de badkamerleverancier in overleg gaan in hoeverre er nog afgeweken kan worden. Leidingen zullen ze niet meer anders kunnen/willen doen, maar dat zegt niet dat je de rest ook allemaal niet meer kan laten wijzigen.

Ik had ook na de bouw pas getekend, bij ons kon ik nog (net) de badkamer en keuken laten aanpassen; althans, de leidingen lagen vast, maar de rest kon nog helemaal anders. In mijn geval was de basisindeling van beide op zich prima, maar wordt het wel grotendeels andere aankleding en inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vak127 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:36:
Je kunt het er ook alsnog inboren en bedrading via de kanalen en dekvloer er boven doen.
BiG-GuY schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:27:
In ons bouwproject hebben we nu eindelijk contact met de elektricien om de opties die zij kunnen doen te bespreken. Meeste prijzen vallen me mee, ten opzichte van wat ik bij anderen zie in dit topic.

Extra enkele wandcontactdoos (naast bestaande): €95
Extra dubbele wandcontactdoos: €150
Extra loze leiding (19mm) a €160
Extra coax aansluiting incl. leiding: €230
Extra CAT5e aansluiting incl. leiding: €200
Extra CAT6 aansluiting incl. leiding: €225

En nog veel meer. Maar dit zijn even de dingen die we aan het opnemen zijn.

De aanpassingen voor de keuken komen qua elektra op €1464. Hiervoor worden 3 extra groepen aangelegd en 5 "standaard" punten verplaatst. Ook wordt er een extra aardlekautomaat geplaatst. Nu is dit in dit topic eerder voorbij gekomen, maar niet met een Siemens. Ik zie terugkomen in de specs: 2x230V Perilex t.b.v. Kookplaat. We gaan voor een Siemens inductieplaat met afzuiging erin die hetzelfde in zijn specs zegt (7.4kW aansluitwaarde). Woning krijg standaard 3x25A aanvoer. Is dit dan een gehate kookgroep? Keukenboer en elektricien geven aan dat de 2x230V Perilex klopt met de specs van de plaat...

Ook zijn inbouwspots mogelijk, €160 per spot op bestaande schakelaar, €200 per spot op eigen schakelaar.

Nu willen we waarschijnlijk alleen in de keuken spots doen en gaan we overal sowieso Hue lampen gebruiken. We twijfelen alleen over de aantallen in de keuken. Omdat we een keukeneiland en kastenwand hebben. De kastenwand zelf heeft geen verlichting (behalve de koelkast en ovens natuurlijk). En doordat de inductieplaat ingebouwde afzuiging heeft, zitten daar ook geen spotjes in. Kijken naar dat de GU10 spots op minimaal 1,8m van het keukenblad af zitten, zal de hoek waarin het licht uitstraalt best groot zijn. Het eiland zelf is 2473x1077. De hele keuken 3400x2980 inclusief 585 diepte voor de kastenwand. Dus totaal 3400x2377 te belichten.

We wilden sowieso spots doen boven het eiland, zodat je altijd genoeg kan zien tijdens koken/snijden etc. Maar vraag me dus af of 4 GU10 spots naast elkaar genoeg is, om ook de kastenwand genoeg te zien. Het eiland is dus 100cm blad met (80cm) inductieplaat, 60cm blad (met vaatwasser) en 80cm blad met (60cm) wastafel.
3x25; geen kookgroep dus maar 3-fase groep.
GeeMoney schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:43:
@BiG-GuY ik kreeg altijd 1 en dezelfde tip: teveel licht kun je weg dimmen, te weinig licht kan je niets mee.

Overigens zou ik overal loze leidingen nemen want je trekt never nooit €65,- aan UTP in een leiding. (Je prijsverschil tussen loze leiding en een UTP punt) zelf kan je er ook nog eens twee in een leiding trekken.

Volgens mij hebben alle nieuwe kookplaten juist ondersteuning voor een echte krachtgroep ipv een gehate kookgroep. Behalve wat Ikea modellen dacht ik. @kabeltjekabel kan je hier alles over vertellen :).
Een kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase woning heb ik in ieder geval onthouden.
Andersom; alles kan overweg met een 3-fase groep, maar van de 7,4 kW platen hebben sommige maar 1 nulklem.
Len020 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Kabels trekken is niet moeilijk, maar je moet het met z'n 2en doen en je moet er de tijd/rust voor nemen.
Zelf kon ik kiezen voor loze leiding of gemonteerd met cat 5(geloof ik) dat prijsverschil was ongeveer gelijk aan jouwe en dat maakte dat ik het niet waard vond.

heb in totaal elke kamer (4 slaapkamers, zolder hal en 2x beneden dus 8x in totaal) zelf gedaan en was aan materiaal ongeveer 200EU kwijt, als ik het vanuit de bouw had laten doen had dat dus 800EU gekost. Daarbij word het vanuit de bouw in je meterkast niet afgewerkt op een pachtpanel dus dat moet je volgens mij dan altijd nog zelf doen.
Kan ook alleen, maar dan moet je niet uit het midden van de rol trekken met 101 krullen er in, maar echt afrollen. En de invoer toevallig goed hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-03-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

mister_S schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:41:
Je zult inderdaad niets aan de badkamer en de opstelling van de keuken kunnen veranderen. Of badkamer een probleem is ligt aan de afwerking van de standaard badkamer, opstelling van je keuken kun je uiteraard later gewoon zelf (laten) doen. Als je het huis echt wilt lijkt me het beste om gewoon de standaard badkamer te accepteren en over een paar jaar zelf laten verbouwen.
Let met de keuken wel even op de layout.
Wij moesten tijdig alle informatie van de keuken doorgeven, in verband met het leggen van de vloerverwarming; deze word niet onder de kastjes gelegd.
Heeft waarschijnlijk te maken met efficient gebruik van de vloerverwarming, weet niet of het invloed heeft op de apparatuur in de kastjes.

Stel dat je niet de standaard positie van de keuken gebruikt, loop je kans dat je op de koude vloer komt te staan in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
Hoelang verwachten we dat de bouwvakkers/installateurs van nutsvoorzieningen nog doorgaan onder deze omstandigheden? Kan niet lang meer duren zo heb ik het idee, heel vervelend omdat oplevering voor mij over 3/4 weken zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Goede vraag, wij zouden begin april passeren maar ben benieuwd of dat gaat lukken. Ondertussen twijfel ik erg of ik m'n hypotheekofferte moet verlengen. Mochten we niet passeren dan kost ons dat 1%, maar nu een nieuwe hypotheekaanvraag starten is wellicht ook vragen (ben IT ZZP-er). Hoop dat de hypotheekverstrekker met een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Mesque schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:34:
Hoelang verwachten we dat de bouwvakkers/installateurs van nutsvoorzieningen nog doorgaan onder deze omstandigheden? Kan niet lang meer duren zo heb ik het idee, heel vervelend omdat oplevering voor mij over 3/4 weken zou moeten zijn.
Doorwerken met asbest pakken aan

Afbeeldingslocatie: https://www.muldi.nl/resize/26690505.jpg/0/1100/True/disposable-sms-overall-type-5-6-wit-l.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Doorwerken is voor de meeste mensen in de bouw de enige optie. Het zijn veelal ZZP-ers en zonder werk geen inkomen. Zonder inkomen geen eten en wat moet je zonder eten met al dat extra ingekochte wc papier...

Mensen maken onderling al afspraken om op elkaars kinderen te passen en contracten zijn niet voorbereid op een crisis (lees: werkbare werkdagen lopen gewoon door).

Als de bouw dicht moet, dan vallen aannemers om en is de economische chaos helemaal compleet. Nederland zit nu eenmaal economisch anders in elkaar dan Frankrijk (waar zeker 50% van de bevolking altijd al staakt) en Italië (waar kinderopvang meestal door grootouders verzorgd wordt en werkloosheid twee keer zo hoog is als hier).

De economie volledig op slot gooien zoals in andere landen zou hier dramatische economische gevolgen hebben en dat zal (hopelijk) de overheid ook inzien.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31
Ons huis zou over 2 weken opgeleverd worden, morgen de vooroplevering. Maar de aannemer heeft al gezegd dat mocht het nodig zijn de oplevering wordt uitgesteld.
Super vervelend aangezien natuurlijk alle vloer, schilder, keuken, badkamer, gordijnenen etc etc al gepland zijn. Ook regelen verzekeringen, nuts, opzeggen huur etc. moet nu toch echt gebeuren....maar ja ook wel weer begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar wel mooi schijt....
Heb de aannemer verzocht wellicht deze week maar op te leveren, huizen zijn nl al klaar, maar dat zal vast wel niet kunnen ☹

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:51
Ik werk zelf bij een gww aannemer: vooralsnog gaan wij op de bouwplaatsen volle bak door, en waarom ook niet? Vaak werk je in kleine ploegjes bij elkaar. Al het kantoorpersoneel zit wel zoveel als mogelijk thuis te werken. Wel was het verzoek van werkgever nu om echt vaste ploegen te gebruiken, om zo het risico op kruis infecties tegen te gaan. We gaan het wel zien waar het eindigt, maar ik kan me niet voorstellen dat contractuele issues nu echt een probleem gaan worden. Papierwerk kom je in zo'n situatie altijd uit, zolang er maar oprecht gehandeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hertog_Martin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:27:
[...]

Doorwerken met asbest pakken aan

[Afbeelding]
Volgens mij is de kans dat je dan ergens achter blijft hangen en valt of stikt in je eigen zweet een stuk groter dan dat je door het coronavirus om het leven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Ik zie 't zomaar gebeuren dat er straks 'n tekort aan prefab beton en andere materialen ontstaat omdat fabrieken straks moeten sluiten of hun processen moeten stilleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05
Is het normaal dat je zeer kort van tevoren naar de notaris gaat om te tekenen? De planning was dat bouw eerste twee weken april zou starten, maar we hebben nog steeds niets getekend. Kan ik hieruit concluderen dat start bouw gaat uitlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

mister_S schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:43:
Is het normaal dat je zeer kort van tevoren naar de notaris gaat om te tekenen? De planning was dat bouw eerste twee weken april zou starten, maar we hebben nog steeds niets getekend. Kan ik hieruit concluderen dat start bouw gaat uitlopen?
Bij mij was het net iets meer dan 2 weken ervoor dat we het concept van de notaris kregen. Volgens mij wel een paar weken ervoor bericht van de aannemer dat er binnen ± 1 maand de gang naar de notaris gemaakt mocht worden (tenzij je rente wilde gaan betalen uiteraard).

En anders contact opnemen met de aannemer/ontwikkelaar. Maar over het algemeen zijn ze gek op geld dus het komt vast wel op tijd, het bericht.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
GeleFles schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Let met de keuken wel even op de layout.
Wij moesten tijdig alle informatie van de keuken doorgeven, in verband met het leggen van de vloerverwarming; deze word niet onder de kastjes gelegd.
Heeft waarschijnlijk te maken met efficient gebruik van de vloerverwarming, weet niet of het invloed heeft op de apparatuur in de kastjes.

Stel dat je niet de standaard positie van de keuken gebruikt, loop je kans dat je op de koude vloer komt te staan in de keuken.
En vergeet niet: vloerverwarming onder je kastjes betekent uitgedroogd brood en gesmolten hagelslag. We hadden het er laatst met de kopersbegeleider over en die bevestigde dat. Zulk geouwehoer wil je niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pannencouque schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:25:
[...]
En vergeet niet: vloerverwarming onder je kastjes betekent uitgedroogd brood en gesmolten hagelslag. We hadden het er laatst met de kopersbegeleider over en die bevestigde dat. Zulk geouwehoer wil je niet hebben.
Daarom broodbeleg ook in de bovenkastjes ;). Warme borden is niks mis mee :*)

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-03-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Blihi schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:11:
Doorwerken is voor de meeste mensen in de bouw de enige optie. Het zijn veelal ZZP-ers en zonder werk geen inkomen. Zonder inkomen geen eten en wat moet je zonder eten met al dat extra ingekochte wc papier...

Mensen maken onderling al afspraken om op elkaars kinderen te passen en contracten zijn niet voorbereid op een crisis (lees: werkbare werkdagen lopen gewoon door).

Als de bouw dicht moet, dan vallen aannemers om en is de economische chaos helemaal compleet. Nederland zit nu eenmaal economisch anders in elkaar dan Frankrijk (waar zeker 50% van de bevolking altijd al staakt) en Italië (waar kinderopvang meestal door grootouders verzorgd wordt en werkloosheid twee keer zo hoog is als hier).

De economie volledig op slot gooien zoals in andere landen zou hier dramatische economische gevolgen hebben en dat zal (hopelijk) de overheid ook inzien.
Zit er niet iets van 'force majeure' in elk contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MLPN schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:13:
[...]

Zit er niet iets van 'force majeure' in elk contract?
Het enige dat er in staat is:
Werkdagen 2) worden als onwerkbaar beschouwd wanneer daarop door omstandigheden buiten de aansprakelijkheid van de Ondernemer gedurende ten minste vijf (5) uren door het grootste deel van de werknemers of machines niet kan worden gewerkt. Niet als werkdagen worden beschouwd de algemeen, al dan niet door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven, erkende rust- en feestdagen, vakantiedagen en andere vrije dagen.
Als de overheid het werken verbiedt, dan kunnen ze zich hier op beroepen, maar als alle bouwvakkers ziek thuis zitten niet. Dat is het ondernemersrisico dat ze (al dan niet bewust) lopen. Zeker in ons project hadden ze gewoon een half jaar eerder moeten beginnen met bouwen en een beetje door moeten werken. Dan was het al lang klaar geweest. (datum koopcontract: 28-05-2018, 70% verkocht: september 2018, verkoop grond: december 2018, start bouw: februari 2019, begane grondvloer klaar: eind maart 2019....)

Ze zijn in dit project veel te laat begonnen en hebben steeds maandenlang niets gedaan. Zo waren ze vergeten verdiepingsvloeren te bestellen bijvoorbeeld. Dat leverde twee maanden vertraging, om maar een voorbeeld te noemen. Nu zijn bij het laatste huis de bakstenen op en daar zit bijna 3 maanden levertijd op. Er zijn hele periodes geweest dat er op de hele bouw maar 1 man aanwezig was. De uitvoerder en geloof me, die voert weinig zelf uit.

Ze kunnen op dit moment op weinig coulance rekenen van de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
breagor schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:29:
Ons huis zou over 2 weken opgeleverd worden, morgen de vooroplevering. Maar de aannemer heeft al gezegd dat mocht het nodig zijn de oplevering wordt uitgesteld.
Super vervelend aangezien natuurlijk alle vloer, schilder, keuken, badkamer, gordijnenen etc etc al gepland zijn. Ook regelen verzekeringen, nuts, opzeggen huur etc. moet nu toch echt gebeuren....maar ja ook wel weer begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar wel mooi schijt....
Heb de aannemer verzocht wellicht deze week maar op te leveren, huizen zijn nl al klaar, maar dat zal vast wel niet kunnen ☹
Ik zit in dezelfde situatie, prognose is oplevering begin april, maar de '3 weken brief' van afgelopen vrijdag is al uitgesteld door Corona ( :') ). Aangezien de huizen af zijn en er alleen nog bestraat hoeft te worden lijkt het voor nu allemaal nog wel door te gaan. Ik maak me meer zorgen om de werkzaamheden die we daarna zelf laten uitvoeren (keuken, vloeren, wanden) en de einddatum van onze tijdelijke huurwoning (1 juni)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
Blihi schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Daarbij, de meeste ZZP'ers zijn voor zichzelf begonnen omdat ze zagen dat ze per uur meer konden verdienen dan voor een baas. Zich daar meestal niet bij realiserend wat er allemaal aan sociale premies etc. door een baas wordt afgedragen. Ze zagen/zien alleen de voordelen en rekenen zich vooral snel rijk, mooie bus etc...

Nu kunnen / mogen ze misschien een paar weken niet werken en klagen die ZZP'ers het hardst van allemaal dat de overheid ze moet bijstaan. Dan had je maar loonslaaf moeten blijven. Wel de lusten, niet de lasten, zo werkt het natuurlijk niet he.

Dus ik kan me volledig voorstellen dat de kopers hier weinig coulance mee hebben.

Blij dat onze woning inmiddels vier maanden geleden is opgeleverd. Na twee maanden klussen konden we er intrekken. Nu de laatste puntjes nog op de I (kozijnen draai/kiep ramen schilderen als het wat mooier weer is etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31
shoombak schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, prognose is oplevering begin april, maar de '3 weken brief' van afgelopen vrijdag is al uitgesteld door Corona ( :') ). Aangezien de huizen af zijn en er alleen nog bestraat hoeft te worden lijkt het voor nu allemaal nog wel door te gaan. Ik maak me meer zorgen om de werkzaamheden die we daarna zelf laten uitvoeren (keuken, vloeren, wanden) en de einddatum van onze tijdelijke huurwoning (1 juni)
Werkzaamheden daarna zijn idd ook grote zorg, voornamelijk schilder en vloeren, dat is het belangrijkste als dat erin zit kunnen we wel verder.

Aannemer heeft gisteren nog aangegeven dat voor alsnog alles doorgaat, maar ze bekijken het van dag tot dag....zou lekker zijn als ze 1 dag voor oplevering alsnog afblazen. Zit je dan met een opgezegde huur, levering energie, verzekeringen etc.
Ik denk dat alles valt of staat met de overheidsmaatregelen, gaan we in lockdown zoals bijv. Spanje of Frankrijk dan is het einde oefening lijkt me, en dan zal de oplevering en alle werkzaamheden daarna wel eens maanden later kunnen zijn.

Echt super vervelend en kostbaar, maar natuurlijk nog steeds klein bier in vergelijking met de ernstig zieken of hele bedrijven die straks omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Blihi schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Het enige dat er in staat is:

[...]

Als de overheid het werken verbiedt, dan kunnen ze zich hier op beroepen, maar als alle bouwvakkers ziek thuis zitten niet. Dat is het ondernemersrisico dat ze (al dan niet bewust) lopen. Zeker in ons project hadden ze gewoon een half jaar eerder moeten beginnen met bouwen en een beetje door moeten werken. Dan was het al lang klaar geweest. (datum koopcontract: 28-05-2018, 70% verkocht: september 2018, verkoop grond: december 2018, start bouw: februari 2019, begane grondvloer klaar: eind maart 2019....)

Ze zijn in dit project veel te laat begonnen en hebben steeds maandenlang niets gedaan. Zo waren ze vergeten verdiepingsvloeren te bestellen bijvoorbeeld. Dat leverde twee maanden vertraging, om maar een voorbeeld te noemen. Nu zijn bij het laatste huis de bakstenen op en daar zit bijna 3 maanden levertijd op. Er zijn hele periodes geweest dat er op de hele bouw maar 1 man aanwezig was. De uitvoerder en geloof me, die voert weinig zelf uit.

Dat is inderdaad geen uitgebreide force majeure. Dat zou wel eens pittig voor ze kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb vandaag reactie gehad van de elektricien in ons project, die geven aan dat ze contact hebben gehad met de keukenboer en dat aangegeven wordt dat een krachtgroep niet mogelijk is met deze 7.4kW plaat...

Ze geven ook aan dat ze gaan aansluiten via:
220-240V 2L/2N

Dus dat is niet de standaard kookgroep toch? Aangezien er 2 nuldraden zijn.

Als ik naar de handleiding kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j_KT1AGRMsUC6yFvq5jX6F3Eec=/f/image/cdkyRCEZdD5WuBBYeDOFwNW2.jpg

Is het verschil tussen 3N en 2L/2N dat de eerste 3xL, 1xN en 1xG gebruikt. De tweede 2xL, 2xN en 1xG.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 18-03-2020 12:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:09:
@kabeltjekabel
Heb vandaag reactie gehad van de elektricien in ons project, die geven aan dat ze contact hebben gehad met de keukenboer en dat aangegeven wordt dat een krachtgroep niet mogelijk is met deze 7.4kW plaat...

220-240V 2L/2N

[Afbeelding]

Is het verschil tussen 3N en 2L/2N dat de eerste 3xL, 1xN en 1xG gebruikt. De tweede 2xL, 2xN en 1xG.
Plaatje 1 linksboven is gewoon een krachtgroep. Hoezo niet mogelijk? Een standaard kookgroep heeft wel twee nuldraden. Dat is plaatje 4 rechtsboven en is de minst nette oplossing. Achter een 25A hoofdzekering is het gewoon fout, want dan moet je de kookplaat softwarematig gaan begrenzen op 5,6 kW (Siemens zeker, dan kan dat wel, maar je moet het niet willen).

Een 2x16A kookgroep achter een 25A hoofdzekering is gewoon fout.

En waarom praat de installateur met de keukenzaak? Ze moeten met jou praten. Ze hebben er helemaal niets mee te maken wat jij er op aan gaat sluiten. Als de keukenzaak gezegd heeft dat het niet kan op een krachtgroep hebben ze geen idee waar ze het over hebben.

[ Voor 73% gewijzigd door Blihi op 18-03-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:12:
[...]

Plaatje 1 linksboven is gewoon een krachtgroep. Hoezo niet mogelijk? Een standaard kookgroep heeft wel twee nuldraden. Dat is plaatje 4 rechtsboven en is de minst nette oplossing. Achter een 25A hoofdzekering is het gewoon fout, want dan moet je de kookplaat softwarematig gaan begrenzen op 5,6 kW (Siemens zeker, dan kan dat wel, maar je moet het niet willen).

Een 2x16A kookgroep achter een 25A hoofdzekering is gewoon fout.

En waarom praat de installateur met de keukenzaak? Ze moeten met jou praten. Ze hebben er helemaal niets mee te maken wat jij er op aan gaat sluiten. Als de keukenzaak gezegd heeft dat het niet kan op een krachtgroep hebben ze geen idee waar ze het over hebben.
Heb zojuist weer gereageerd op hun antwoord, want dat was ook mijn eerste gedachte. Dacht alleen dat de kookgroep alleen optie 3 was.

Maar 3 en 4 worden dus op 1 fase aangesloten?
Dan snap ik dat dat niet wenselijk is, aangezien 32A meer is dan 25A... Hoe moet dat ooit werken dan? Als je meerdere boost plekken gebruikt zit je toch zo aan de max en wordt je fase overbelast.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:46:
[...]

Heb zojuist weer gereageerd op hun antwoord, want dat was ook mijn eerste gedachte. Dacht alleen dat de kookgroep alleen optie 3 was.

Dan snap ik dat dat niet wenselijk is, aangezien 32A meer is dan 25A... Hoe moet dat ooit werken dan? Als je meerdere boost plekken gebruikt zit je toch zo aan de max en wordt je fase overbelast.
Je kunt ook een enkelfase aansluting maken van 32A, je hebt dan alleen veel dikkere draden nodig en in Nederland doen we dat niet. In Belgie bijvoorbeeld wel, daar gelden weer heel andere normen en fabrikanten maken hun apparaten voor zoveel mogelijk landen geschikt.

Als je 2x32A achter een 25A hoofdzekering zet, kun je inderdaad niet alle capaciteit gebruiken. Softwarematig pas je de kookplaat daarop aan en als je dan de ene pit op boost zet, schakelt de andere terug. Dat is een prima oplossing als er niet genoeg vermogen voorhanden is, maar in dit geval is dat wel zo.

Het is alleen jammer dat de keukenboer dit gezegd heeft, want nu heeft de installateur zwart-op-wit dat het zo goed is... Dat hadden ze nooit moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Je kunt ook een enkelfase aansluting maken van 32A, je hebt dan alleen veel dikkere draden nodig en in Nederland doen we dat niet. In Belgie bijvoorbeeld wel, daar gelden weer heel andere normen en fabrikanten maken hun apparaten voor zoveel mogelijk landen geschikt.

Als je 2x32A achter een 25A hoofdzekering zet, kun je inderdaad niet alle capaciteit gebruiken. Softwarematig pas je de kookplaat daarop aan en als je dan de ene pit op boost zet, schakelt de andere terug. Dat is een prima oplossing als er niet genoeg vermogen voorhanden is, maar in dit geval is dat wel zo.

Het is alleen jammer dat de keukenboer dit gezegd heeft, want nu heeft de installateur zwart-op-wit dat het zo goed is... Dat hadden ze nooit moeten doen.
In onze huidige woning zal het dan ook zo aangesloten zijn. Is een kleinere Siemens inductieplaat, maar ook 7,4kW aansluitwaarde. Kan maar op 1 punt tegelijk boost gebruiken. De hoofdaansluiting is hier echter 1x40A, dus dan hadden ze geen keuze denk ik?

Ga de keukenboer zo bellen wanneer ze open zijn, we hebben eerder aan hun telefonisch gevraagd of de genoemde aansluiting volgens hun eisen genoeg is om alles van de plaat op vol vermogen te kunnen gebruiken, daarop hebben ze bevestigend geantwoord. Wil even weten of ze echt zeggen dat er geen 3 fases aansluiting mogelijk is, want de specs zeggen van wel en wil zeker zijn dat de elektricien die niet verzint, omdat het voor hun makkelijker is ofzo.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij 1x40A is een kookgroep van 2x16A een prima oplossing. Dan moet je wel gewoon alle functies kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35
We zitten in de laatste fase vlak voor oplevering van ons huis. Week 14 stond gepland door Enexis/BAM om de bouwaansluiting buiten om te zetten naar een definitieve aansluiting binnnen. Dit is on-hold gezet door Enexis/BAM i.v.m. Corona virus. Dit heeft grote gevolgen voor de oplevering en vervolgwerkzaamheden.

Gaan bij jullie de nutsbedrijven wel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:49:
Bij 1x40A is een kookgroep van 2x16A een prima oplossing. Dan moet je wel gewoon alle functies kunnen gebruiken.
Heb ondertussen contact gehad met de keukenboer. Zij gaven aan dat zij normaal voor een 7,4kW een 2-fasen aansluiting voorzien. En waren eerder niet bekend met 3-fasen aansluiting met een 7,4kW connectie waarde, door onze vraag naar de elektricien hebben ze dit wel gezien toen, dus ze gaan nu na bij Siemens wat de functionele verschillen zijn en of het kan op 3-fasen en of het wat toevoegt.

Dit is dan niet een standaard kookgroep op 1 fase zoals hier veel gehaat wordt?

Heb nu om bevestiging gevraagd van de elektricien of de aansluiting die ingetekend is, ook daadwerkelijk over 2 fasen verspreid is, dan moet het geen probleem zijn toch? Aangezien je dan de 2x16A netjes uit 2x25A kan trekken.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:26:
[...]

Heb ondertussen contact gehad met de keukenboer. Zij gaven aan dat zij normaal voor een 7,4kW een 2-fasen aansluiting voorzien. En waren eerder niet bekend met 3-fasen aansluiting met een 7,4kW connectie waarde, door onze vraag naar de elektricien hebben ze dit wel gezien toen, dus ze gaan nu na bij Siemens wat de functionele verschillen zijn en of het kan op 3-fasen en of het wat toevoegt.

Dit is dan niet een standaard kookgroep op 1 fase zoals hier veel gehaat wordt?

Heb nu om bevestiging gevraagd van de elektricien of de aansluiting die ingetekend is, ook daadwerkelijk over 2 fasen verspreid is, dan moet het geen probleem zijn toch? Aangezien je dan de 2x16A netjes uit 2x25A kan trekken.
Dat kan niet. Je kunt geen kookgroep over twee fasen verdelen. Dan klappen de aardlekschakelaars er uit en het is niet conform NEN1010.

Maar, wat is nu je hoofdaansluiting? Achter een 1x40A hoofdaansluiting moet een kookgroep van 2x16A. Een krachtgroep kan dan helemaal niet.

Achter een 3x25A hoofdaansluiting moet een krachtgroep van 3x16A. Iets anders is prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Shadowzon schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:17:
We zitten in de laatste fase vlak voor oplevering van ons huis. Week 14 stond gepland door Enexis/BAM om de bouwaansluiting buiten om te zetten naar een definitieve aansluiting binnnen. Dit is on-hold gezet door Enexis/BAM i.v.m. Corona virus. Dit heeft grote gevolgen voor de oplevering en vervolgwerkzaamheden.

Gaan bij jullie de nutsbedrijven wel door?
Gek verhaal, want op de site van Enexis hebben ze het alleen over werkzaamheden bij klanten thuis, dus niet in de bouw. En dan is het nog een vreemd verhaal, want voorlopig is nergens een richtlijn die zegt dat je niet moet werken.

De paniek slaat toe en dat zal inderdaad voor veel mensen grote gevolgen gaan hebben. Veel bedrijven over-reageren en nemen maatregelen die veel verder gaan dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Dat kan niet. Je kunt geen kookgroep over twee fasen verdelen. Dan klappen de aardlekschakelaars er uit en het is niet conform NEN1010.

Maar, wat is nu je hoofdaansluiting? Achter een 1x40A hoofdaansluiting moet een kookgroep van 2x16A. Een krachtgroep kan dan helemaal niet.

Achter een 3x25A hoofdaansluiting moet een krachtgroep van 3x16A. Iets anders is prutswerk.
Nieuwe woning wordt 3x25A, huidige woning is 1x40A.

En heb inderdaad reactie van de elektricien gehad:
Een 2 fase kookplaat werkt eigenlijk op 1 van de aangesloten fases. Dit heet een 2 fase kookplaat, aangezien deze 2 groepen gebruikt ipv 1 groep.

Dus dat is inderdaad nog steeds hetzelfde principe van 32A proberen te trekken uit een 25A fase...
Nu afwachten wat de keukenboer als antwoord krijgt van Siemens, zou raar zijn als ze zeggen dat 3 fasen niet mogelijk is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Gisteren oplevering gehad en wilde vandaag beginnen met het opstookprotocol, helaas krijg ik het niet voor elkaar. De watertemperatuur op de CV kan ik niet lager dan 30 graden instellen, gaat om een ATAG P series.

Nu heb ik dus de CV op 30 graden staan en de thermostaat gebruik ik om het langzaam op de schroeven maar dat is ook weer niet helemaal hoe het moet.

Kan iemand mij helpen met instructies of tips?

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Een 2 fase kookplaat werkt eigenlijk op 1 van de aangesloten fases. Dit heet een 2 fase kookplaat, aangezien deze 2 groepen gebruikt ipv 1 groep.

Dus dat is inderdaad nog steeds hetzelfde principe van 32A proberen te trekken uit een 25A fase...
Nu afwachten wat de keukenboer als antwoord krijgt van Siemens, zou raar zijn als ze zeggen dat 3 fasen niet mogelijk is.
Dit is echt flauwekul. Die 2-fase plaat werkt op 2-fasen. Je hebt zelfs een plaatje van krachtaansluiting laten zien. Zowel elektricien als keukenboer praten hier echt onzin en de elektricien moet gewoon een krachtgroep opleveren zoals op jouw plaatje linksboven te zien is. Van de 3 fasen wordt er dan 1 niet gebruikt. Eventueel kan die achterwege gelaten worden, maar waarschijnlijk ligt de bedrading er toch al.

De elektricien wil gewoon geen andere meterkast bestellen, want dat brengt kosten met zich mee die hij liever niet maakt.

Overal waar op jouw plaatjes staat 380-415V / 3N~ gaat het om krachtstroom, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:48:
[...]

Dit is echt flauwekul. Die 2-fase plaat werkt op 2-fasen. Je hebt zelfs een plaatje van krachtaansluiting laten zien. Zowel elektricien als keukenboer praten hier echt onzin en de elektricien moet gewoon een krachtgroep opleveren zoals op jouw plaatje linksboven te zien is. Van de 3 fasen wordt er dan 1 niet gebruikt. Eventueel kan die achterwege gelaten worden, maar waarschijnlijk ligt de bedrading er toch al.

De elektricien wil gewoon geen andere meterkast bestellen, want dat brengt kosten met zich mee die hij liever niet maakt.

Overal waar op jouw plaatjes staat 380-415V / 3N~ gaat het om krachtstroom, zoals het hoort.
Heb al aangepaste offerte ontvangen van de elektricien met wel aansluiten via 3 fasen... Dus het is eerder dat de keukenboer geen garantie wilt geven ofzo als het niet klopt met de specs. Nu even afwachten dan wat Siemens zegt.

Het moet gewoon mogelijk zijn en voor de elektricien is het dus geen probleem.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 22:27
Wahloh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:42:
Gisteren oplevering gehad en wilde vandaag beginnen met het opstookprotocol, helaas krijg ik het niet voor elkaar. De watertemperatuur op de CV kan ik niet lager dan 30 graden instellen, gaat om een ATAG P series.

Nu heb ik dus de CV op 30 graden staan en de thermostaat gebruik ik om het langzaam op de schroeven maar dat is ook weer niet helemaal hoe het moet.

Kan iemand mij helpen met instructies of tips?
Volgens mij moet het zo:
- aanvoertemperatuur cv-ketel terug naar standaard (50 °C bij ltv?)
- verdeler vloerverwarming instellen op gewenste temperatuur
- kamerthermostaat op 30 °C oid zodat er constant warmtevraag is

En dan het bekende opstookprotocol afgaan door op de verdeler de aanvoertemperatuur aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

HKP32 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:10:
[...]

Volgens mij moet het zo:
- aanvoertemperatuur cv-ketel terug naar standaard (50 °C bij ltv?)
- verdeler vloerverwarming instellen op gewenste temperatuur
- kamerthermostaat op 30 °C oid zodat er constant warmtevraag is

En dan het bekende opstookprotocol afgaan door op de verdeler de aanvoertemperatuur aan te passen
Dat zou een optie zijn maar er lijkt geen duidelijke temperatuur instelling op de verdeler te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjwWsRbSjcc5hxGStUa_e5rB514=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRb5zDIilARbbfTcORgdbb85.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 22:27
Wahloh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Dat zou een optie zijn maar er lijkt geen duidelijke temperatuur instelling op de verdeler te zitten.

[Afbeelding]
Ah dat maakt het lastiger ja. Volgens mij is het ook niet gebruikelijk om een gesloten verdeler toe te passen icm een cv-ketel, maar ik heb er verder te weinig kennis van.

Op welke aanvoertemperatuur stond je cv-ketel standaard ingesteld? En heb je door het hele huis vloerverwarming?

Wellicht dat je iets van een IR thermometer kan kopen en kan kijken wat de aanvoer bij de verdeler is als de ketel op 30 °C staat. Er zal wel wat verlies in zitten, dus als de aanvoer bij de verdeler rond de 25 °C zit dan kan je ook prima met je opstookprotocol beginnen vanuit je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Zoals @Blihi ook al meldde is dat echt een raar verhaal. Ongelooflijk wat voor onzin er uit sommige installateurs en uit de keukenboeren komt. Niemand snapt alles maar de bullshitverhalen die mensen zelf maar verzinnen als ze het niet weten zijn echt om jeuk van te krijgen. Zeg dan gewoon dat je geen ervaring hebt met 3 fasen aansluitingen en verwijs door naar iemand die het wel weet of verdiep je er even in.

Ik heb uiteindelijk ook de keukenboer uit moeten leggen hoe het nou echt werkt (nadat ik van leek op dit gebied een redelijk ervaren consument was geworden, mede met dank aan tweakers). Daarna was het een klein werkje voor de elektricien (maar duurde het uiteraard nog een week voor het fornuis aangesloten was omdat de monteur niet wist wat voor stekker er lag en dus de verkeerde bij zich had |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

HKP32 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:36:
[...]

Ah dat maakt het lastiger ja. Volgens mij is het ook niet gebruikelijk om een gesloten verdeler toe te passen icm een cv-ketel, maar ik heb er verder te weinig kennis van.

Op welke aanvoertemperatuur stond je cv-ketel standaard ingesteld? En heb je door het hele huis vloerverwarming?

Wellicht dat je iets van een IR thermometer kan kopen en kan kijken wat de aanvoer bij de verdeler is als de ketel op 30 °C staat. Er zal wel wat verlies in zitten, dus als de aanvoer bij de verdeler rond de 25 °C zit dan kan je ook prima met je opstookprotocol beginnen vanuit je ketel.
De temperatuur stond op 40 graden. Alleen de beganegrond heeft vloerverwarming.

Ik heb vanmiddag de uitvoerder gemaild, hij zat niet in zn kantoortje, en gevraagd naar de contact gegevens van de installateur om te informeren hoe het zit. Hij kwam even langs de deur en gaf aan dat er tijdens de bouw genoeg gestookt is en dat het opstookprotocol niet meer nodig zou zijn. Daar gaan we nu ook maar vanuit dan en ondertussen stook ik iets met de thermostaat.

Vanavond de anhydrietvloer schuren en dan volgende week vrijdag de tegelvloer erop. Ondertussen alles afgeplakt en alle muren voorgelijmd voor t stucwerk. Het gaat lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...] elektricien [...] contact [...] met [...] keukenboer
Tja; het advies is afstand te houden :P , maar zulke dingen aan een keukenboer vragen... bij de kringloopwinkel krijg je waarschijnlijk nog een inhoudelijker antwoord 8)7
220-240V 2L/2N

2 nuldraden = kookgroep. Ze geven dus aan dat ze gaan aansluiten zoals het niet hoort. _O-
[Afbeelding]

Eerste schema geeft dus al aan dat die keukenpartij onzin uitkraamt.

En die elektriciën had gewoon moeten weten dat de keukenboeren onzin uitkramen en gewoon zijn deel normconform moeten maken.
BiG-GuY schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:46:
[...]

Bij maximaal gebruik op overbelasting van de hoofdbeveiliging. Bij meer gelijktijdig gebruik op dezelfde fase kom je er bij het afgieten achter dat de groente wel gaar is en de aardappels niet :+
Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Maakt niet uit wat die keukenboer zegt; die kookgroep is niet goed ongeacht wat je er op aansluit. En alles wat op een kookgroep kan, kan op een krachtgroep, andersom alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik krijg net bericht van de koopbegeleider dat we niet aanwezig mogen zijn bij de ruwbouw controle, dit i.v.m. het corona virus. Ze gaan het nu zelf controleren met interne mensen.

Beetje gemengde gevoelens hierbij. Uiteraard is het goed dat ze risico's zoveel mogelijk proberen te beperken, maar denk dat dit ook in de toekomst wel gezeik kan geven bij mogelijke onjuistheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:51
FrankSpin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:02:
Ik krijg net bericht van de koopbegeleider dat we niet aanwezig mogen zijn bij de ruwbouw controle, dit i.v.m. het corona virus. Ze gaan het nu zelf controleren met interne mensen.

Beetje gemengde gevoelens hierbij. Uiteraard is het goed dat ze risico's zoveel mogelijk proberen te beperken, maar denk dat dit ook in de toekomst wel gezeik kan geven bij mogelijke onjuistheden.
Ben ik niet helemaal met je eens. In de basis dient de Aannemer dit zelf goed te controleren. Sterker nog als er nu iets is wat je bij de 'ruwbouw controle' niet opmerkt kun je daar zelfs discussie over krijgen of dit nog rechtgetrokken wordt: nu je zelf niet controleert, maar alleen de oplevering hebt als ijkpunt, zullen ze wel moeten corrigeren. (alhoewel de ruwbouwcontrole juridisch natuurlijk geen enkele status heeft O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

We hebben alle documenten (digitaal) ondertekend, nu nog de KOA ondertekend retour krijgen en dan kunnen we de hypotheek gaan aanvragen. Spannende tijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
FrankSpin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:02:

Vraag aan de aannemer of je zelf een keer een rondje mag lopen. Maak foto's en schrijf op wat je opvalt en vraag de aannemer dan om daar schriftelijk op te reageren. Zo hoef je elkaar niet tegen te komen.

Hoe meer je nu controleert, hoe minder er straks hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:48:
[...]

Nou de keukenboer zegt contact te hebben gehad met Siemens met als antwoord:
Vorige week er een training over gehad en toen is de aansluiting ook ter sprake gekomen. Er zitten meerdere mogelijkheden aan(voor verschillende landen) maar in NL passen we er maar 1 toe.
Zie de foto.. rechtsonder(met de rode kruis en rode speldekop) is de manier van aansluiten.”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EXV1KpUad6a2iUDai4IkYGIvfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btlFdnFQXgSFspd9PRs3qSZ6.jpg?f=fotoalbum_large
Kan me niet voorstellen dat Siemens dat zegt... of ze houden geen rekening met een 3x25A hoofdaansluiting. Ze hebben hierbij alleen wel bevestigd dat 3N ook gewoon kan toch? Dus heb dit nu ook zodanig gemeld aan keukenboer en elektricien (welke al aangepaste offerte had gestuurd en het verder prima vind, zolang het ondersteund wordt).

Dus even zien wat de reacties worden. Snap niet dat het zo moelijk moet zijn.

[edit]
Keukenboer blijft aangeven: De enige aansluitmethode die we met deze plaat in Nederland gebruiken is: 2L/2N . Elektricien zegt: wij vinden het prima, zolang de plaat de aansluiting heeft, kunnen wij hem gewoon aansluiten op krachtgroep/3 fasen.

Net toch maar zelf Siemens gebeld en het type doorgegeven wat op onze order staat. Siemens geeft: doordat deze een aansluitwaarde heeft van 7.4kW, is het voldoende dat hij gevoed wordt vanuit 2 groepen. Hoe dit technisch aangesloten moet worden, dient door een erkend bedrijf gedaan te worden. Dan antwoord op mijn vraag of de krachtgroep/drie fasen aansluiting mogelijk is, zegt Siemens: ja, dat is mogelijk echter zal 1 van de drie groepen/fasen dan niet belast worden, omdat de vraag niet meer dan 7.4kW is.

Nog steeds is het dan het beste om hem op drie fasen te laten aansluiten toch?

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 19-03-2020 15:23 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tjebakka schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:21:
We hebben alle documenten (digitaal) ondertekend, nu nog de KOA ondertekend retour krijgen en dan kunnen we de hypotheek gaan aanvragen. Spannende tijden!
En alles is inmiddels doorgestuurd naar de hypotheekadviseur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BiG-GuY schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Nou de keukenboer zegt contact te hebben gehad met Siemens met als antwoord:

[...]

Kan me niet voorstellen dat Siemens dat zegt... of ze houden geen rekening met een 3x25A hoofdaansluiting. Ze hebben hierbij alleen wel bevestigd dat 3N ook gewoon kan toch? Dus heb dit nu ook zodanig gemeld aan keukenboer en elektricien (welke al aangepaste offerte had gestuurd en het verder prima vind, zolang het ondersteund wordt).

[edit]
Keukenboer blijft aangeven: De enige aansluitmethode die we met deze plaat in Nederland gebruiken is: 2L/2N . Elektricien zegt: wij vinden het prima, zolang de plaat de aansluiting heeft, kunnen wij hem gewoon aansluiten op krachtgroep/3 fasen.

Net toch maar zelf Siemens gebeld en het type doorgegeven wat op onze order staat. Siemens geeft: doordat deze een aansluitwaarde heeft van 7.4kW, is het voldoende dat hij gevoed wordt vanuit 2 groepen. Hoe dit technisch aangesloten moet worden, dient door een erkend bedrijf gedaan te worden. Dan antwoord op mijn vraag of de krachtgroep/drie fasen aansluiting mogelijk is, zegt Siemens: ja, dat is mogelijk echter zal 1 van de drie groepen/fasen dan niet belast worden, omdat de vraag niet meer dan 7.4kW is.

Ja. Dat is zeker het beste, Inderdaad wordt een fase niet belast, maar dat is verder geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blihi schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Ja. Dat is zeker het beste, Inderdaad wordt een fase niet belast, maar dat is verder geen enkel probleem.
Nou, heb een reactie van de keukenboer op mijn laatste goed onderbouwde e-mail met redenen om wel een krachtgroep te doen, en dan zeggen ze doodleuk:
U zult dit moeten melden bij de elektricien, aansluiting is geheel op uw risico.

Heb dit nu ook voorgehouden aan de elektricien van wat nu wijsheid is en of het gewoon binnen de bouwgarantie valt, wanneer zij het aansluiten op de krachtgroep, zoals Siemens aangeeft wat gewoon moet werken.

Wat kan ik hiermee als koper?

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 19-03-2020 18:57 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:36
Vaak zie je dat de vrije fase van de kookplaat wordt gebruikt voor de oven de er vaak onder wordt gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@BiG-GuY linksboven is volgens mij degene die je zou willen/moeten hebben.
Ik zou luisteren naar @kabeltjekabel en eigenwijs zijn. Garantie betwisten is niet aan de orde aangezien het gewoon een formeel goedgekeurde manier van aansluiten en opleveren is.
De reden waarom ze het vanuit de bouw waarschijnlijk niet willen is omdat het iets duurder is dan een "kookgroep" .

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

GeeMoney schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:54:
@BiG-GuY linksboven is volgens mij degene die je zou willen/moeten hebben.
Ik zou luisteren naar @kabeltjekabel en eigenwijs zijn. Garantie betwisten is niet aan de orde aangezien het gewoon een formeel goedgekeurde manier van aansluiten en opleveren is.
De reden waarom ze het vanuit de bouw waarschijnlijk niet willen is omdat het iets duurder is dan een "kookgroep" .
Het vreemde is alleen, de elektricien vindt het geen enkel probleem en heeft inderdaad iets extra gerekend ervoor als we dat willen doen. Wat ik verder prima vind. Het zou geen verschil moeten maken met de garantie e.d. dan toch?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:16
Na een tijdje mee gelezen te hebben, ben ik mij steeds meer zorgen gaan maken over onze aankomende keukeninstallatie. De laatste maanden is het in dit topic hier al meerdere keren over gegaan. Ik ben echter een totale leek op dit gebied en kan dit niet naar mijn situatie vertalen. Ik merk dat er op dit forum veel expertise zit, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. De situatie is als volgt: we hebben een keuken gekocht met een Bora Puru (re-circulatie). Deze wordt aangesloten op (2x16A) 2x220V, zoals in onderstaande afbeelding te zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANynzzILoUEgp5OpsIlTFiuNYoE=/f/image/tGl7hlcaQxL1202ELp3EixCI.png
Daarnaast heb ik de gebruikershandleiding van de BORA erbij gepakt. Hier staat het volgende in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km0Rck4ZxP34kRadYHugp4zyXaI=/f/image/CuI4KnfMc2I82Pb105c6H6Mu.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR7H_Ev16heAmhEt3ZNJKx5zQPI=/f/image/swsamhJnmguzNQa2U2OxWTJh.png

Wordt de keuken zo goed aangesloten of moet de 2x16A verhoogd worden naar 3x16A (of iets totaal anders)? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
Ik kreeg gisteren deze reactie op mijn melding dat een kookgroep niet selectief was op de hoofdzekering.
Antwoord:
Aansluiting kookplaat zit achter 2 automaten van 230V/16A is gewoon selectief. Geef telefoon nummer van ons aan de bewoner dan kunnen we het indien gewenst uitleggen.

Kan je dus helemaal niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
The Fatal schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:57:
Ik kreeg gisteren deze reactie op mijn melding dat een kookgroep niet selectief was op de hoofdzekering.
Antwoord:
Aansluiting kookplaat zit achter 2 automaten van 230V/16A is gewoon selectief. Geef telefoon nummer van ons aan de bewoner dan kunnen we het indien gewenst uitleggen.

Discussie moet je niet aangaan, ze moeten gewoon leveren wat je vraagt en waar je ook gewoon voor wilt betalen, basta.
Er is namelijk geen enkele reden om er niet voor te kiezen terwijl er wel redenen zijn om niet voor een kookgroep te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ok, situatie wordt nog aparter. Had puur gekeken naar het exacte type wat op onze order stond, maar kom er nu ook achter dat dit specifieke type helemaal niet meer geleverd wordt.

Het gaat om de: Siemens EX807LX33E welke blijkbaar in 2016 gelanceerd was. Werden er toen toevallig nog veel woningen met 1x35/40A opgeleverd?
Nu zie ik echter dat deze niet meer leverbaar is, dus acht de kans klein dat dit exacte model volgend jaar nog steeds geleverd kan worden? Normaal gesproken krijgen we dan het model wat de directe opvolger is toch?

De opvolger is: EX807LX36E

Zie niet zo snel functionele verschillen, behalve dat deze nieuwe geen aansluiting optie heeft die werkt met 2L/2N. Waardoor de ingetekende aansluiting niet klopt en de enige goede aansluiting via 3N is.
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001457285_A.pdf
Ben heel benieuwd hoe de keukenboer hierop gaat reageren...

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BiG-GuY schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Nou de keukenboer zegt contact te hebben gehad met Siemens met als antwoord

[...]

[edit]

Pffft... waar is die training voor dan? Met nul kennis er in, met nul kennis er uit maar met een grotere mond 8)7

Dingen niet weten is niet zo erg, maar dan volhouden dat ze het wel weten |:(

Is natuurlijk weer leuk kastje-muur verhaal. Keukenboer praat onzin, elektricien laat zich piepelen door keukenboer en Siemens zegt dat het door een gekwalificeerd installateur moet gebeuren. Lekker dan.

Ja; gewoon dat schema linksboven. En dat wordt in dit geval gewoon bepaald door je hoofdaansluiting. Elektriciën hoort dat te weten, maar ja..
BiG-GuY schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:56:
[...]

Nou, heb een reactie van de keukenboer op mijn laatste goed onderbouwde e-mail met redenen om wel een krachtgroep te doen, en dan zeggen ze doodleuk:
U zult dit moeten melden bij de elektricien, aansluiting is geheel op uw risico.

Heb dit nu ook voorgehouden aan de elektricien van wat nu wijsheid is en of het gewoon binnen de bouwgarantie valt, wanneer zij het aansluiten op de krachtgroep, zoals Siemens aangeeft wat gewoon moet werken.

Wat kan ik hiermee als koper?
Als ze bij de keukenboer te dom zijn om te kunnen aansluiten op een 3-fase groep dan moeten ze helemaal geen kookplaten meer aansluiten. Persoonlijk zou ik er weinig moeite mee hebben ze dat onder de neus te wrijven, maar ieder z'n ding.
BiG-GuY schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:08:
[...]

Het vreemde is alleen, de elektricien vindt het geen enkel probleem en heeft inderdaad iets extra gerekend ervoor als we dat willen doen. Wat ik verder prima vind. Het zou geen verschil moeten maken met de garantie e.d. dan toch?
Elektriciën sluit de plaat aan? Nee, dan moet er geen verschil zijn.
Some0ne schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:16:
Na een tijdje mee gelezen te hebben, ben ik mij steeds meer zorgen gaan maken over onze aankomende keukeninstallatie. De laatste maanden is het in dit topic hier al meerdere keren over gegaan. Ik ben echter een totale leek op dit gebied en kan dit niet naar mijn situatie vertalen. Ik merk dat er op dit forum veel expertise zit, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. De situatie is als volgt: we hebben een keuken gekocht met een Bora Puru (re-circulatie). Deze wordt aangesloten op (2x16A) 2x220V, zoals in onderstaande afbeelding te zien. [Afbeelding]
Daarnaast heb ik de gebruikershandleiding van de BORA erbij gepakt. Hier staat het volgende in:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wordt de keuken zo goed aangesloten of moet de 2x16A verhoogd worden naar 3x16A (of iets totaal anders)? Alvast bedankt :)
Bij 3x25 hoofdaansluiting hoort geen kookgroep. Wat voor hoofdaansluiting krijg je?
The Fatal schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:57:
Antwoord:

Selectief tegen kortsluiting is het inderdaad. Het is echter niet correct qua (over)belasting. Vraag eens wat ze denken dat de ontwerpstroom van een 7,4 kW kookplaat is.
BiG-GuY schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:09:
Ok, situatie wordt nog aparter. Had puur gekeken naar het exacte type wat op onze order stond, maar kom er nu ook achter dat dit specifieke type helemaal niet meer geleverd wordt.

Het gaat om de: Siemens EX807LX33E welke blijkbaar in 2016 gelanceerd was. Werden er toen toevallig nog veel woningen met 1x35/40A opgeleverd?

[...]

Ben heel benieuwd hoe de keukenboer hierop gaat reageren...
Oooh, in de praktijk zullen ze die ook wel op een kookgroep prutsen hoor. Vraag ze eens of het dan hun risico is als je Perilex uitfikt na 5 jaar...

Bij nieuwe installatie zet je die gewoon achter een 3-fase groep. Indien je niet anders kan een variant van het onderste schema; zonder de samenvoegingen bij de stekker. Als 1 nul alleen voor het afzuig gedeelte is de brug laten zitten, wordt het koken ook overdeeld over die twee nullen; dan de brug er uit. Dan ontbreekt alleen het plaatje..
GeeMoney schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Discussie moet je niet aangaan, ze moeten gewoon leveren wat je vraagt en waar je ook gewoon voor wilt betalen, basta.
Er is namelijk geen enkele reden om er niet voor te kiezen terwijl er wel redenen zijn om niet voor een kookgroep te gaan.
Het is wel goed dat hij de discussie aangaat. Het hoort namelijk gewoon standaard goed gedaan te worden in plaats van alleen op verzoek.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2020 23:05 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2