Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.261 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik heb hier eens de tekeningen bekeken die de keukenboer naar de aannemer heeft gestuurd, ik zie er niets staan over kookgroep of 3-fase aansluiting. Er staat wel dikgedrukt "Inductieplaat 10.4kW!!". Kan ik dan aannemen dat het gewoon 3-fase wordt omdat een kookgroep max 7.4kW kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mister_S schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:46:
Ik heb hier eens de tekeningen bekeken die de keukenboer naar de aannemer heeft gestuurd, ik zie er niets staan over kookgroep of 3-fase aansluiting. Er staat wel dikgedrukt "Inductieplaat 10.4kW!!". Kan ik dan aannemen dat het gewoon 3-fase wordt omdat een kookgroep max 7.4kW kan leveren?
Als je aanneemt dat die er ook echt naar kijkt wel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
mister_S schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:46:
Zoals @kabeltjekabel al zei. Zowel bij ons als bij mijn broer stond het ook goed in de papieren. De installateur heeft dat echter niet gelezen en is gewoon van een kookgroep uit gegaan.

Toen ik met de elektricien in de woning stond zei hij: "Ga je soms een restaurant beginnen ofzo?". Gelukkig greep toen de uitvoerder in die reageerde met: "Hij heeft gezegd wat hij wilt, hij heeft er blijkbaar over nagedacht, jij gaat dat nu zo maken." anders zou ik ontploft zijn....

10,4 kW kan inderdaad per definitie niet achter een krachtgroep :X 8)7 kookgroep .

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:35:
[...]

10,4 kW kan inderdaad per definitie niet achter een krachtgroep.
Kookgroep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:24
Zijn er meer Tweakers die een nieuwbouwhuis hebben gekocht en hun huidige woning nog niet hebben verkocht?

Mijn financiering is geregeld op basis van een taxatie, maar wat nu als door de Corona crisis de huizenmarkt helemaal onderuit gaat? Dan heb ik helemaal niet voldoende middelen voor mijn nieuwe woning en een gigantisch probleem met 2 woningen onder water, ik maak me hier best wel druk om.

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Wij gaan bijna tekenen, oplevering eind 2021, dus onze huidige woning gaat volgend jaar pas in de verkoop. Er is nog steeds een tekort aan woningen, dat met bouwvertragingen alleen maar op zal lopen. Dus hoewel de vraag wellicht wat zal dalen, verwacht ik geen grote impact. Een prijsdaling van 5% kunnen we prima opvangen. Het is een risico, maar ik lig er niet wakker van.

Ook bijvoorbeeld de Rabobank verwacht een daling van de prijsgroei, maar geen prijsdaling:
https://economie.rabobank...uun-voor-het-coronavirus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Rudyy schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:22:
Zijn er meer Tweakers die een nieuwbouwhuis hebben gekocht en hun huidige woning nog niet hebben verkocht?

Mijn financiering is geregeld op basis van een taxatie, maar wat nu als door de Corona crisis de huizenmarkt helemaal onderuit gaat? Dan heb ik helemaal niet voldoende middelen voor mijn nieuwe woning en een gigantisch probleem met 2 woningen onder water, ik maak me hier best wel druk om.

Hoe zien jullie dit?
Wij hebben hetzelfde alleen onze woning die nog verkocht moet worden heeft nu een redelijk overwaarde, als we stuk lager moeten verkopen geeft dit financieel geen probleem. Helaas wel hogere maandlasten in nieuwe huis maar geen financiële strop.
Nieuwbouw zal pas Q3 2021 opgeleverd worden, dus we kunnen nog wat kiezen wanneer onze huidige woning in de verkoop gaat. Maar dat het een minder rooskleurig scenario is dan dat het een aantal weken geleden was mogen duidelijk zijn.

Het nieuwbouw huis is gekocht op de groei, dus we hoeven daar de komende 10 (en eigenlijk 30) jaar niet perse weg, voor zover we het nu kunnen beoordelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33

Hoe zien jullie dit?
yep, maar ik heb gelukkig de financiering niet aan elkaar gekoppeld. Wat de huizenmarkt gaat doen is een beetje koffiedik kijken op het moment. De krapte van de markt gaat niet opeens weg. Hangt er natuurlijk ook van af wanneer je je huidige huis moet/wilt verkopen.

Heb je je hypotheekadviseur er al over gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nou heb reactie van de elektricien. Die geeft aan:
Als u de aangepaste offerte ondertekend zullen wij voor u de kookgroep aanpassen naar een 3 fase krachtgroep.

Echter wil ik u wel aangeven, dat een 3 fase elektrotechnische installatie een 2 fase kookplaat aan kan, en dit niet gevaarlijk is.
Verder wil ik u aangeven dat wij alleen het aansluitpunt verzorgen t.b.v. de Kookplaat. Keukenboer sluit de kookplaat aan.
Wat is nu verstandig, voet bij stuk houden en gewoon die 3-fasen krachtgroep laten aansluiten? 2N of 3N 400V wordt in praktisch alle luxere platen van Siemens ondersteund, sommigen doen ook 2L/2N 230V.

Stel de keukenboer sluit de plaat fout aan, omdat ze falen, terwijl de elektricien wel netjes 3-fasen krachtgroep heeft aangesloten. Lijkt me dat dan nog steeds de keukenboer aansprakelijk is?
Kan je achteraf makkelijk zelf controleren dat dit goed aangesloten is? Zodat we dit bij bijvoorbeeld een kijkdag kunnen nalopen en laten corrigeren?

Alle installaties gebeuren vanuit ons project, dus alles is klaar voor we de sleutels krijgen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:28
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:02:
[

Bij 3x25 hoofdaansluiting hoort geen kookgroep. Wat voor hoofdaansluiting krijg je?
3x25

[ Voor 40% gewijzigd door Some0ne op 20-03-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

BiG-GuY schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:13:
Nou heb reactie van de elektricien. Die geeft aan:

[...]

Wat is nu verstandig, voet bij stuk houden en gewoon die 3-fasen krachtgroep laten aansluiten? 2N of 3N 400V wordt in praktisch alle luxere platen van Siemens ondersteund, sommigen doen ook 2L/2N 230V.

Stel de keukenboer sluit de plaat fout aan, omdat ze falen, terwijl de elektricien wel netjes 3-fasen krachtgroep heeft aangesloten. Lijkt me dat dan nog steeds de keukenboer aansprakelijk is?
Kan je achteraf makkelijk zelf controleren dat dit goed aangesloten is? Zodat we dit bij bijvoorbeeld een kijkdag kunnen nalopen en laten corrigeren?

Alle installaties gebeuren vanuit ons project, dus alles is klaar voor we de sleutels krijgen.
Wij hebben in onze nieuwbouwwoning helaas ook een kookgroep gekregen achter een 3x25A aansluiting. Technisch incorrect, maar de afgelopen 1,5 jaar niets van gemerkt. Met een 7,4 kW kookplaat dus. Had ik achteraf ook liever anders gedaan maar goed, het werkt zo ook.

Maar het aansluitschema is helder en 3-fase is ondersteund. Als de keukenboer of de elektricien het verkeerd aansluiten is jou niets te verwijten natuurlijk, het is hun werk om dat volgens de richtlijnen correct te doen. Hoogstens de rechtsbijstand bij de hand houden ;)

Hoe je het kan testen? Kookplaat aanzetten. Zegt het boem of komt er rook uit moet de keukenboer / elektricien het fiksen. Niet jouw taak natuurlijk.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
MadEgg schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning helaas ook een kookgroep gekregen achter een 3x25A aansluiting. Technisch incorrect, maar de afgelopen 1,5 jaar niets van gemerkt. Met een 7,4 kW kookplaat dus. Had ik achteraf ook liever anders gedaan maar goed, het werkt zo ook.

Maar het aansluitschema is helder en 3-fase is ondersteund. Als de keukenboer of de elektricien het verkeerd aansluiten is jou niets te verwijten natuurlijk, het is hun werk om dat volgens de richtlijnen correct te doen. Hoogstens de rechtsbijstand bij de hand houden ;)

Hoe je het kan testen? Kookplaat aanzetten. Zegt het boem of komt er rook uit moet de keukenboer / elektricien het fiksen. Niet jouw taak natuurlijk.
Hahaha, dat was ook mijn gedachte inderdaad. Als het fout aangesloten is, blaas je hem op...

Lijkt me dat dit statement van de keukenboer geen stand houd:
U zult dit moete melden bij de elektricien, aansluiting is geheel op uw risico.

Heb ondertussen gereageerd naar de keukenboer en de offerte van de elektricien getekend voor 3-fasen/krachtgroep.

We hebben aan de elektricien opdracht gegeven dat er een krachtgroep/3-fasen aansluiting gaat komen. Het nieuwere type werkt daar ook mee. Alle luxere Siemens platen ondersteunen de 3N/400V aansluiting optie.

Zolang jullie leveren wat we afgesproken hebben en degene die het fysiek aansluit de installatie instructies bekijkt van Siemens die erbij zitten, moet het aansluiten op de 3-fasen krachtgroep geen probleem zijn. Als degene die het installeert het fout aansluit en dit zorgt voor een defect/brand, is dat niet ons probleem. Siemens zelf en de elektricien geven aan dat het geen probleem moet zijn met de genoemde specificaties van de plaat om hem op 3N 400V aan te sluiten.

Graag ontvang ik nog wel een antwoord op het stuk hieronder over het type kookplaat.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2020 13:53 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MadEgg schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Foutief aangesloten op kookgroep kom je pas achter als er wat begint te fikken, wat dan 9/10x een overbelaste nul is. Dat probleem heb je niet als je 3-fase aansluit. Hooguit dat je dan wat opblaast als je de plaat 400V ipv 230V voert, maar sommige platen zijn daar tegen beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Hoe zien jullie dit?
Wij hebben ons huis gelukkig net op tijd verkocht, maar ik begrijp je vraag helemaal.

Hier zijn verschillende antwoorden mogelijk.

Situatie 1: De nieuwe woning is gekocht met een hypotheek, zonder overbrugginskrediet.

In dit geval betekent het dus dat je als het goed is je begroting zo gemaakt hebt dat je de overwaarde van de huidige woning niet nodig hebt om je huis te bouwen en te voorzien van keuken, badkamer en afwerking om bewoonklaar te maken. De overwaarde van je bestaande huis hoef je pas uit te geven als je het huis ook echt verkocht hebt.

Laat ik er even vanuit gaan dat je je huidige woning, zelfs als er een crisis uitbreekt, zonder restschuld kunt verkopen.

In dat geval is het vervelend, maar niet problematisch. Je moet wel twee hypotheken kunnen blijven betalen uit je inkomen, maar omdat je je overwaarde niet nodig hebt voor de essentiële dingen is het eigenlijk een luxe probleem. Je kunt verhuizen, maar je zult de luxe zaken uit moeten stellen. Eerst sparen, dan uitgeven.

Als de crisis zo diep wordt dat je je woning alleen met restschuld kunt verkopen wordt het een ander verhaal. Dan moet je die restschuld financieren, want dat geld heb je niet. Dat zul je moeten lenen en daarin kan een adviseur je helpen.

Situatie 2 is dat je naast twee hypotheken ook een overbruggingskrediet hebt. Je hebt dus de overwaarde van je woning geleend van de bank zodat je dat geld kunt uitgeven voordat je het hebt.

In dat geval geldt hetzelfde als de laatste zin hierboven. Als je de woning niet verkocht krijgt voor het bedrag van de resterende hypotheek plus de waarde van het overbruggingskrediet houd je een schuld over die je moet financieren. Daarover moet je met je adviseur in gesprek.

In alle gevallen komt het neer op zorgvuldig begroten. Niet alleen hoeveel geld je uit wil geven, maar ook op welk moment. Sommige kosten moet je maken, daar ontkom je niet aan, maar andere kun je uitstellen.

Gordijnen/raambekleding zijn niet essentieel (je kunt ook kranten voor het raam plakken). Dus bestel die alleen als je zeker weet dat je het geld hiervoor contant tot je beschikking hebt. Tuinaanleg idem dito. Je kunt via marktplaats vaak gratis wat betontegels ophalen. Leg die in de voortuin en je hebt een oprit/tuinpad.

Een keuken kun je moeilijker uitstellen, maar als het moet dan moet het. Je kunt koken op een campingkooktoestel (bermkeuken van een vouwwagen bijvoorbeeld).

Uiteindelijk komt het neer op plannen, plannen, plannen.

Als voorbeeld mijn begroting:
Voor oplevering moet ik 665k betaald hebben aan de aannemer. 620k is hypotheek, de rest spaargeld.

Na oplevering van de nieuwbouwwoning, maar voordat mijn huidige huis gepasseerd is (het is al verkocht) moet ik nog eens 30k betalen aan verschillende leveranciers. Dat ligt vast en daar kan ik niet meer onderuit. Ook dit is spaargeld.

Dan heb ik nog eens zo'n 26k gepland staan aan zaken die kunnen wachten. Die kosten heb ik dus pas na verkoop van mijn huidige huis en daarvoor ben ik nog geen verplichtingen aangegaan. Die 26 k moeten uit mijn huidige huis komen.

Na de verkoop van mijn huidige huis los ik ook direct een groot deel van de hypotheek op het nieuwe huis af. Dat is dus wel geleend, maar is geen overbruggingskrediet. Ik hoef dat dus niet af te lossen. Dat geeft wat speelruimte, want in het ergste geval had ik mijn huis voor de helft van de huidige verkoopprijs verkocht en was ik financieel niet in de problemen gekomen (worst case scenario 1 hierboven).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Foutief aangesloten op kookgroep kom je pas achter als er wat begint te fikken, wat dan 9/10x een overbelaste nul is. Dat probleem heb je niet als je 3-fase aansluit. Hooguit dat je dan wat opblaast als je de plaat 400V ipv 230V voert, maar sommige platen zijn daar tegen beschermd.
Wat bedoel je met "als je de plaat 400V voert"? Bedoel je dat intern de plaat een nul verwacht en dat daar de derde fase op komt te staan? Dat lijkt me inderdaad niet goed voor de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Wat bedoel je met "als je de plaat 400V voert"? Bedoel je dat intern de plaat een nul verwacht en dat daar de derde fase op komt te staan? Dat lijkt me inderdaad niet goed voor de kookplaat.
Ja. Dat gebeurd als je kookplaat en stekker bedraad voor een kookgroep en hem dan in een 3-fase Perilex drukt zonder te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:28

Hoe zien jullie dit?
Onze nieuwbouwwoning wordt eerste kwartaal 2021 opgeleverd. Plan was om na de zomer huidige woning in de verkoop zetten en daadwerkelijke verkoop 1 mei 2021.

Even de ontwikkelingen afwachten maar misschien wordt het wel januari in de verkoop zetten.

Financieel gezien moet het wel lukken. Huidige woning wordt hopelijk verkocht tussen 225 en 250k.

Mijn vrouw begint zich een klein beetje zorgen te maken maar ik heb er alle vertrouwen in
Er is een tekort aan woningen. Onze woning is voor elke tweeverdiener te betalen (125m2 woonoppervlakte in regio west-friesland).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bravertal schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Onze nieuwbouwwoning wordt eerste kwartaal 2021 opgeleverd. Plan was om na de zomer huidige woning in de verkoop zetten en daadwerkelijke verkoop 1 mei 2021.

Even de ontwikkelingen afwachten maar misschien wordt het wel januari in de verkoop zetten.

Financieel gezien moet het wel lukken. Huidige woning wordt hopelijk verkocht tussen 225 en 250k.

Mijn vrouw begint zich een klein beetje zorgen te maken maar ik heb er alle vertrouwen in
Er is een tekort aan woningen. Onze woning is voor elke tweeverdiener te betalen (125m2 woonoppervlakte in regio west-friesland).
Mijn situatie is vergelijkbaar, behalve dat mijn woning waarschijnlijk zomer 2021 wordt opgeleverd.
Ik denk aan zo snel mogelijk verkopen en maar huren, om rentestijging voor te zijn. De rentes stijgen, en je weet niet waar dat eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:49
Bravertal schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Het hangt een beetje van je risicobereidheid en financiële ruimte af. Bij ons in het project waren er een aantal die direct verkochten en ruim anderhalf jaar gingen huren. Wij deden dat niet en hebben de woning pas vandaag verkocht. Oplevering over twee weken, overdracht huidige woning op 1 juli. Maar wij hadden heel veel ruimte doordat ons huidige huis hypotheekvrij is en we daarmee dus een lagere verkoopprijs makkelijk konden opvangen. Als je scherp aan de wind zeilt, zou ik zeker direct verkopen. Maar dat zou ik ook adviseren zonder Corona virus in dat geval.

Het grootste risico nu voor ons is het effect van Corona op de oplevering, maar vooral ook voor de oplevering van het werk van de mensen die voor ons aan de slag gaan in het huis. Als we echt lang uitlopen zal waarschijnlijk de keuken nog niet af zijn, terwijl we er wel in moeten. Daar zijn we nu even de scenario's voor aan het uitdenken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:33
Ons huis schiet heel erg op, net uit de steigers gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t36uGeTNWtf9DHK0dbx4Fm94ekU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMu2jvkV8zvoKVj8wZvM4bEk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 10:34
Sikkek schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:47:
[Afbeelding]
Ziet er tof uit! Heb je iets meer informatie over de layout? Lijkt een bijzondere indeling te hebben op basis van deze ene foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:00
[Afbeelding]
Mooi huis! Zo worden ze in de projectontwikkelaar niet vaak meer gemaakt, chapeau.

1 ding valt me wel op, op de linkermuur (voorgevel) lijkt er met 2 kleuren gevoegd te zijn. Vergelijk de voegen boven de ramen op de begane grond. Is dat bewust, moet het nog uitdrogen, foutje, anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
De Cheetah schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Mooi huis! Zo worden ze in de projectontwikkelaar niet vaak meer gemaakt, chapeau.

1 ding valt me wel op, op de linkermuur (voorgevel) lijkt er met 2 kleuren gevoegd te zijn. Vergelijk de voegen boven de ramen op de begane grond. Is dat bewust, moet het nog uitdrogen, foutje, anders?
Volgens mij is het 'donkere' voegwerk gewoon nat van de regen.... Het had net geregend hier voordat ik de foto nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Ja. Dat gebeurd als je kookplaat en stekker bedraad voor een kookgroep en hem dan in een 3-fase Perilex drukt zonder te meten.
Kan dat fout gaan met een perilex stekker?

Wij zijn ook nog heen en weer aan het ping pongen met koopbegeleider over de aansluiting van de kookplaat zoals meer hier. De keukenboer heeft dus ook 2x220V aansluiting staan. De koopbegeleiders snappen er weinig van en krijg je een bericht terug in dezelfde strekking van de andere hier dat de leverancier van de kookplaat zegt dat het niet op 3 fase kan, je krijgt een kookgroep...
Je zou toch verwachten dat die koopbegeleiders/keukenboeren/leveranciers vaker met dit bijltje hakken. Het zal wel te maken hebben dat 3×25A nog niet zolang 'de standaard' is qua aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
kezzza schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:13:
[...]

Ziet er tof uit! Heb je iets meer informatie over de layout? Lijkt een bijzondere indeling te hebben op basis van deze ene foto.
Dit is de uiteindelijke indeling geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXOXIn2sxp0u_PSTVjZDS3aFqjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwnZehlqoFEzqtfy2mE4929v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:15

EiT

Klopt je afzuiging wel? Toevoer bij je keuken eiland, afvoer bij je eettafel, ik dacht dat dit juist andersom hoorde.

Leuk huis, maar binnen anders dan verwacht, had een mooie lange hal verwacht bij de deuren voor.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MLPN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:14:
[...]

Kan dat fout gaan met een perilex stekker?
Ja. Perilex is niet standaard bedraad en daarmee is het zo'n beetje de enige stekker in huis waarbij het principe "als het past is het goed" niet opgaat.
MLPN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:14:
Wij zijn ook nog heen en weer aan het ping pongen met koopbegeleider over de aansluiting van de kookplaat zoals meer hier. De keukenboer heeft dus ook 2x220V aansluiting staan. De koopbegeleiders snappen er weinig van en krijg je een bericht terug in dezelfde strekking van de andere hier dat de leverancier van de kookplaat zegt dat het niet op 3 fase kan, je krijgt een kookgroep...
Je zou toch verwachten dat die koopbegeleiders/keukenboeren/leveranciers vaker met dit bijltje hakken. Het zal wel te maken hebben dat 3×25A nog niet zolang 'de standaard' is qua aansluiting.
Ik denk dat de keukenboer het allemaal geen reet boeit en de rest geniet van de besparing van het niet norm-conform leveren aangezien de pakkans toch bijna nul is. Sterker nog; ze maken ook nog dikke winst op een paar gevallen waarbij mensen 300 euro extra betalen om de Perilex in 3-fase te krijgen.

Maar zoals ik eerder heb gezegd; als het kiezen is tussen 3x25 met kookgroep of 1x40A: altijd voor 3x25 gaan; het saneren van de kookgroep is veel goedkoper dan het aanpassen van de hoofdaansluiting.

Ben wel benieuwd wat de bouwer bij de broer van @Blihi gaat doen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-03-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024

Hoe zien jullie dit?
Yep. Nieuwbouw wordt deze zomer opgeleverd en huidig huis staat net twee weken te koop. Geen ideale tijd, zacht gezegd. Twee bezichtigingen geweest, we hadden op meer gehoopt.
Omdat wij beiden behoorlijk risico avers zijn, hebben we voor hypotheek nieuwe huis bewust geen fictieve overwaarde meegenomen. Als we huidig huis verkopen voor de waarde van de hypotheek, kunnen we de maandlasten van nieuwe, duurdere woning gewoon dragen. Uiteraard hopen we nog steeds op stukje overwaarde om hypotheeklast nieuwe woning mee te kunnen verminderen. Ik deel je zorg voor wat betreft de huidige huizenmarkt. Aan de onderkant zal het best blijven doorlopen, voor huizen vanaf pakweg 4 ton (buiten de Randstad) wordt het een stuk moeilijker, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Blihi schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Het is heel erg simpel.maar keukenboeren zijn nog simpler, dus als die het niet aandurven, dan ook niet laten doen. Als je een kookgroep hebt zoals dat heet, dan heb je twee fasen en elke fase heeft ook een nul. Want door de fase en nul lopen evenveel stroom. Denk aan een gloeilamp die je aansluit, ook al heeft ie een draad aan de nul en één aan de fase, door beide draden naar de lamp loopt evenveel stroom. Dit ervan uitgaande dat je ook een éénfase aansluiting hebt in je meterkast. Dna heb je dus met je kookgroep 2 fasen en 2 nullen naar je kookplaat. Die elk 16 amp kunnen hebben. Dus in dse perilex heb je dan 2 fasen en 2x een nul, en aarde.

Heb je een 3 fasen aansluiting, en ga je met 3 verschillende fasen naar de perilex, dan heb je maar één nul nodig. Waarom fikt die er dan niet uit? Dat is omdat de sinussen van de wisselspanning verschoven tov elkaar liggen. Dus zo kan de nuldraad op één moment de 16 amp voor één fase bedienen, een volgend moment voor de andere fase, en een derde moment voor de derde fase.
Je hebt dan één nul en drie fasen in je perilex. En een aarde

Nu zijn veel kookplaten zo dat ze eigenlijk maar 2 fasen gebruiken(zoals mijn AEG inductieplaat). Die kan prima op een perilex met 3 fasen. De twee fasen van de plaat, komen op fase 1 en 2 van de perilex. Dan de nullen, de plaat heeft er twee waarschijnlijk, gaan samen op de nul van de stekker. Je kan het zo ind e stekker doen, of de nul enkel naar de kookplaat, en daar de nullen samenvoegen. Omdat het een faseverschoven belasting is op de nul kan de nuldraad dat aan.

Hoe weet je hoe de perilex contactdoos aangesloten is?
Voltmeter die 400 volt kan meten.
linksboven één meetpen, dan de andere 3 gaten met de klok mee meten met andere pen, elk moet 230 volt geven.
De 3 gaten waar je net 230 volt heb gemeten, tov elkaar geven dan 400volt. Als je dat hebt, heb je een 3 fasen aangesloten perilex.

Meet je niet op 3 gaten 230, dan is het waarschijnlijk als kookgroep aangesloten. Want je hebt nog een gat met een nul ontdekt. Dan verder meten hoe het precies aangesloten is zodat je de kookplaat goed kan aansluiten. Soms is het als simpel om het afdekraam er af te halen zodat je draadkleuren ziet. als je 2x blauw hebt, heb je zeker een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pauldaytona schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:34:
[...]

Het is heel erg simpel.maar keukenboeren zijn nog simpler, dus als die het niet aandurven, dan ook niet laten doen.
Wat is dat nou voor onzin? Je gebruikt ook sleufkopschroeven omdat je opa nog niet van Torx gehoord heeft?
Nu zijn veel kookplaten zo dat ze eigenlijk maar 2 fasen gebruiken(zoals mijn AEG inductieplaat). Die kan prima op een perilex met 3 fasen. De twee fasen van de plaat, komen op fase 1 en 2 van de perilex. Dan de nullen, de plaat heeft er twee waarschijnlijk, gaan samen op de nul van de stekker. Je kan het zo ind e stekker doen, of de nul enkel naar de kookplaat, en daar de nullen samenvoegen. Omdat het een faseverschoven belasting is op de nul kan de nuldraad dat aan.
AEG platen hebben vaak maar één nulaansluiting en een 4-aderig netsnoer. Dat zonder aanpassingen op een kookgroep aansluiten leidt uiteindelijk tot overbelasting van de nul en brand het uit startend bij de ene pen in de Perilex die voor de nul gebruikt wordt.
Soms is het als simpel om het afdekraam er af te halen zodat je draadkleuren ziet. als je 2x blauw hebt, heb je zeker een kookgroep.
Nee, dan weet je alleen dat je twee keer blauw hebt, verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Heb ik het goed begrepen dat ze bij een inductieplaat van 10.4kW wel 3 fases MOETEN gebruiken? Anders krijg je niet genoeg vermogen neem ik aan. Of is dit ook te omzeilen met een kookgroep die misschien een hoge piek vermogen kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

2 groepen komen niet verder dan 7,2kW. Dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 11:10
Meerprijs voor een drain ipv een putje is bij ons €925,- , is dat een normale prijs?
Schrik hier wel beetje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Nielzsche schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:48:
Meerprijs voor een drain ipv een putje is bij ons €925,- , is dat een normale prijs?
Oplichters.....

maar voor nieuwbouw redelijk normaal. Anders casco opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 11:10
kever678 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Oplichters.....

maar voor nieuwbouw redelijk normaal. Anders casco opleveren?
Kan helaas niet. We moeten het minimale afnemen, dat is inclusief doucheputje.
Ik denk dat we alleen kleine upgrade van putje zelf maar gaan doen nu, vind dit schandelig veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:47:
[...]

Ja. Perilex is niet standaard bedraad en daarmee is het zo'n beetje de enige stekker in huis waarbij het principe "als het past is het goed" niet opgaat.

[...]

Ik denk dat de keukenboer het allemaal geen reet boeit en de rest geniet van de besparing van het niet norm-conform leveren aangezien de pakkans toch bijna nul is. Sterker nog; ze maken ook nog dikke winst op een paar gevallen waarbij mensen 300 euro extra betalen om de Perilex in 3-fase te krijgen.

Maar zoals ik eerder heb gezegd; als het kiezen is tussen 3x25 met kookgroep of 1x40A: altijd voor 3x25 gaan; het saneren van de kookgroep is veel goedkoper dan het aanpassen van de hoofdaansluiting.

Is er eigenlijk nog een norm/iets in het bouwbesluit waar staat dat je geen kookgroep bij een 3 fase huis mag gebruiken en dus voor de kookplaat een 3 fase aansluiting benodigd heb? Dat zou een hoop heen en weer gepingpong schelen. Dan kan ik gewoon zeggen, het huis moet hier en hier aan voldoen, dus een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
MLPN schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:07:
[...]

Is er eigenlijk nog een norm/iets in het bouwbesluit waar staat dat je geen kookgroep bij een 3 fase huis mag gebruiken en dus voor de kookplaat een 3 fase aansluiting benodigd heb? Dat zou een hoop heen en weer gepingpong schelen. Dan kan ik gewoon zeggen, het huis moet hier en hier aan voldoen, dus een 3 fase aansluiting.
Geen 32a schakeling achter 25a hoofdschakeling lijkt mij voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
perspectivebass schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:15:
[...]

Geen 32a schakeling achter 25a hoofdschakeling lijkt mij voldoende...
Zou ik ook denken, maar in hun laatste bericht pareerden ze dat de kookplaat zich automatisch terugschakelt. Ondanks dat er toch duidelijk staat dat de kookplaat een aansluitwaarde van 7.4Kw heeft. In mijn laatste bericht heb ik precies wat jij zegt nogmaals duidelijk gezegd en dat ze maar eens bij een goede elektricien moeten informeren. Eens kijken wat voor bericht wij terug krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
MLPN schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Zou ik ook denken, maar in hun laatste bericht pareerden ze dat de kookplaat zich automatisch terugschakelt. Ondanks dat er toch duidelijk staat dat de kookplaat een aansluitwaarde van 7.4Kw heeft. In mijn laatste bericht heb ik precies wat jij zegt nogmaals duidelijk gezegd en dat ze maar eens bij een goede elektricien moeten informeren. Eens kijken wat voor bericht wij terug krijgen.
Wat kookplaat doet is niet relevant. Gaat om dat mocht erom dat de 32a beveiliging niks doet op een 25a hoofdschakelaar. Die klapt namelijk eerder dan de 32a schakelaars eruit.

Het is een beveiliging van je installatie tegen brand/overbelasting. Die beveiliging bij je apparatuur leggen lijkt mij niet de methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Nielzsche schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:48:
Bij mijn project € 960,-. Krankzinnig duur, ga ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Moet er nog meer aangepast worden aan de afvoer behalve die drain? 900+ euro is wel behoorlijk veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:28
SvMp schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:04:
[...]

Bij mijn project € 960,-. Krankzinnig duur, ga ik niet doen.
Het is mooi maar niet functioneel, afgelopen jaar onze badkamer verbouwd met drain. Moet nu elke maand de zeep resten en haren verwijderen ivm niet weglopen water. In de nieuwe woning hebben we gewoon een ouderwetse doucheput, drain was €760,00 meerwerk.

Voor de tegelzetter is het meer werk, voor de rest weet ik het niet.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MLPN schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:07:
[...]

Ja, de NEN1010, aangewezen via het bouwbesluit.

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk 25A bij 3x25)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

Artikel 433.1 uit de NEN1010:2015
MLPN schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Dat is onzin natuurlijk. Die kookplaat weet helemaal niet wat er voor hem aan gebeunde aansluiting zit. Wel kun je veel kookplaten een lager maximumvermogen geven in het menu.

Zo heeft Indesit ook een fornuis (nominaal ~11 kW) wat je na veranderen van die instelling wel "maximaal" kunt gebruiken achter een kookgroep.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-03-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
[...]

[...]

Na het lezen van de bovenstaande verhalen over kookgroep 2x220v en 3x25, ben ik zelf ook maar eens gaan kijken hoe onze keuken opgeleverd is. Het zal jullie niet verbazen; perilex inductie kookplaat 7.4kw op 220v kookgroep. Alles is al opgeleverd. Het gaat om een kookeiland.

Is er nog iets wat ik in dit geval kan doen om de veiligheid te verhogen? Is 3 fase hier eenvoudig achteraf te installeren? Ik ben een leek op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

Shabbaman

Got love?

[Afbeelding]
Hee, Heeren van Vroondaal fase 1? Net nog langsgefietst en ik zag dit huis inderdaad net uit de steigers.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bravertal schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:04:
Het is mooi maar niet functioneel, afgelopen jaar onze badkamer verbouwd met drain. Moet nu elke maand de zeep resten en haren verwijderen ivm niet weglopen water.
Dan heb je andere ervaringen met zo'n drain dan ik. Ik heb ondertussen ruim 8 jaar geleden mijn badkamer laten verbouwen en daar kwam ook een drain in.

Net voor dat die lui aan de slag gingen had ik nog een verstopping in de badkamer en kreeg ik allerlei adviezen van de professionele ontstopper mee voor de nieuwe afvoer; geen bochten scherper dan 45 graden en als je toch een hoek om moet 2x 45 graden. En geen t-splitsing maar een y-splitsing. En dat is uiteindelijk ook zodanig in de doucheafvoer verwerkt destijds.

Helaas heb je over dat deel natuurlijk erg weinig invloed bij projectbouw, maar het lijkt me dat als de afvoer gewoon slecht is aangelegd dat het niet uitmaakt of daar een drain of ouderwetse doucheput voor zit.

Voor wat betreft de drain had ik ook 2 adviezen gekregen van de badkamerverkoper: niet zo'n plaat met gaatjes - want daar blijft allerlei troep in hangen - maar gewoon een gesloten plaat. En bij het periodiek schoonmaken ook een tijdje met de douchekop in de afvoer spuiten om zoveel mogelijk troep alsnog verder te spoelen.

Los van het periodiek schoonmaken heb ik nu in totaal misschien 2x e.e.a. moeten ontstoppen en dat kwam dan weer deels omdat ik wat laks was geworden met het periodiek schoonmaken van de drain...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe houden jullie in de gaten of ergens een nieuwbouwplan komt, zodat je er snel genoeg bij bent? Ps. Ik zit in regio randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44

Hoe zien jullie dit?
Hier hetzelfde schuitje. We hebben een deel van de overwaarde wel nodig voor het nieuwe huis. Ik heb een aantal scenario's doorgerekend met daarin kosten voor eventuele huur of aflossing/rente, onderhoud, etc allemaal zijn meegenomen. Dat zou ik je ook adviseren, daarmee kun je een aardige afweging maken.

Bij ons is de conclusie dat nu verkopen voor een topprijs niet meer haalbaar zal zijn, gezien stilliggende bezichtigingen e.d. We gaan het waarschijnlijk afwachten. Een 10% daling in waarde staat bijna gelijk aan nu verkopen en anderhalf jaar huren - alleen heb je in het geval van nu verkopen ook het gedoe van een extra verhuizing, hogere kosten elders, etc. Wordt het meer dan dat, is dat heel zuur, maar ook dan is er een mouwtje aan te passen en kunnen we nog snijden in zaken die wat ons betreft niet direct met de bouw mee hoeven (zoals een tuin, oprit, etc).

Wat wel scheelt is dat we iets aan spaargeld achter de hand hebben om bijvoorbeeld de dubbele lasten van te betalen. Als je dat niet hebt, kan ik me voorstellen dat je het warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Wij ook. Ze hebben de keukenzaak gevraagd om aan te geven welke apparatuur er komt, maar die hebben bewust geen antwoord gegeven. Ze hebben verder nog geen contact opgenomen.

Aangezien het een protestpunt was verwacht ik dat er een extra kastje komt met een krachtgroep er in. Dat is de goedkoopste oplossing. De bestaande meterkast uitbreiden gaat niet, want die zit vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Sbakker1982 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:05:
Hoe houden jullie in de gaten of ergens een nieuwbouwplan komt, zodat je er snel genoeg bij bent? Ps. Ik zit in regio randstad.
Inschrijven op elke nieuwsbrief wat je ziet. Vooral ook kijken naar nieuwsbrieven van bouw bedrijven zelf heb ik gemerkt. Kijk op de huidige nieuwbouw project-sites in de regio door wie de website in de lucht is gegooit en meld je ook aan op hun nieuwsbrieven en facebook pagina's. Funda kan je ook in de gaten houden, maar ik merkte dat de huizen daar vaak pas in de laatste dagen van de inschrijf-periode op verschenen of helemaal niet.

Dat is wat ik heb gedaan en sinds dien krijg ik updates over alles waar ze ook maar denken een steen te willen neerleggen. Enige nadeel... Ik heb een half jaar terug een nieuwbouw huis kunnen bemachtigen en ik krijg nu nog steeds vrij veel mails met nieuwe projecten die worden aangekondigd. Mogelijk dus een speciaal email adres voor gebruiken :P

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@Sbakker1982 wat je ook kunt doen is de sites van de gemeentes in gaten houden. Daar vind je vaak informatie over (geplande) woningbouwprojecten.
Ga ook eens langs bij een woonbeurs die je regio organiseert.
Wat ook helpt is om je in te schrijven bij de makelaarskantoren die vaak nieuwbouwprojecten begeleiden. Op Funda zie je vaak dezelfde kantoren langskomen.

Daarbij bestaat de kans dat een aantal mensen die zich recentelijk ingeschreven hebben voor een nieuwbouwproject zich terug (moeten) gaan trekken. Als jij geen risico's loopt zou ik contact opzoeken met de makelaar om je op de reservelijst te laten zetten. wie weet en succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Sbakker1982 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:05:
ik weet niet of dit je misschien aanspreekt, komt in Zaandam, maar dan moet je wel snel zijn met inschrijven want vandaag is de laatste dag

https://www.gouwpark.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
Nooit gedacht dat iemand een herenhuis van 174m2 zou bouwen op een kavel van 108m2 8)7 En dat voor 565K.

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 22-03-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
mister_S schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:17:
Nooit gedacht dat iemand een herenhuis van 174m2 zou bouwen op een kavel van 108m2 8)7 En dat voor 565K.
Idd, toch zijn ze allemaal verkocht tijdens fase 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
assassin85 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:18:
[...]

Idd, toch zijn ze allemaal verkocht tijdens fase 1 :)
Ik weet niet of je er toevallig zelf woont maar ik vind het niet het meest mooie stukje Zaandam eerlijk gezegd. Tevens dicht bij ziekenhuis en brandweer kazerne met een loei drukke rotonde.

Je bent uiteraard wel binnen no-time in hartje Amsterdam.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 22-03-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:46
De bouwer heeft (nog voor het coronagedoe) aangegeven in welke maand ze verwachten klaar te zijn. (Hoekhuis van ca 200 m2) Los van of ze de datum halen, zijn we voorzichtig begonnen met het plannen van de post-opleveringsactiviteiten. Doorlooptijd geschat op basis van info uit google...

Voorlopig als volgt:
Week 27 oplevering (bouwer gaf aan medio juni-medio juli; wij zitten in blok 1 en dus aan het begin + 2 weken speling)
Wk 28 vloer laten schuren (anhydriet)
Wk 28-30 renovlies + schilderen ( 10 werkdagen?)
Wk 31-33 bouwvak - opstookprotocol?
Wk 34 tegels beneden
Wk 35 vloer boven + keuken
Wk 36 verhuizen + overdracht huidige huis

Op- of aanmerkingen?
Werken er veel bedrijven door in de bouwvak?
We hebben vloerverwarming in het hele huis, inclusief de badkamer die erinzit bij oplevering. Zou het opstookprotocol dan al uitgevoerd zijn voor de oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
De spotjes moet ik er nog in meubelen en de erf afscheidingen komen eind april nog en dan wordt ook de rechterzijkant qua grind afgewerkt maar we kunnen in ieder geval nu op eigen terrein parkeren :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@burnedhardware hier ook renovaties en sauzen vrij laat pas laten doen.
Alle vloeren lagen al maar die heb ik met stukloper afgedekt. Tip: stukloper niet bij de bouwmarkt halen maar bij de "speciaal" zaken voor stukadoors of via een stukadoor. Die rollen kosten de helft en zijn qua formaat 2x zo breed als die van de bouwmarkt (1m20 breed en er zit meer op een rol).

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 22-03-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
burnedhardware schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:43:
De bouwer heeft (nog voor het coronagedoe) aangegeven in welke maand ze verwachten klaar te zijn. (Hoekhuis van ca 200 m2) Los van of ze de datum halen, zijn we voorzichtig begonnen met het plannen van de post-opleveringsactiviteiten. Doorlooptijd geschat op basis van info uit google...

Voorlopig als volgt:
Week 27 oplevering (bouwer gaf aan medio juni-medio juli; wij zitten in blok 1 en dus aan het begin + 2 weken speling)
Wk 28 vloer laten schuren (anhydriet)
Wk 28-30 renovlies + schilderen ( 10 werkdagen?)
Wk 31-33 bouwvak - opstookprotocol?
Wk 34 tegels beneden
Wk 35 vloer boven + keuken
Wk 36 verhuizen + overdracht huidige huis

Op- of aanmerkingen?
Werken er veel bedrijven door in de bouwvak?
We hebben vloerverwarming in het hele huis, inclusief de badkamer die erinzit bij oplevering. Zou het opstookprotocol dan al uitgevoerd zijn voor de oplevering?
Zou proberen het renovlies en schilderen wat naar achter te zetten. Hier ook vrij snel gedaan maar toch wat plekken aan over gehouden, had het achteraf gezien wat later moeten laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
GeeMoney schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Ik weet niet of je er toevallig zelf woont maar ik vind het niet het meest mooie stukje Zaandam eerlijk gezegd. Tevens dicht bij ziekenhuis en brandweer kazerne met een loei drukke rotonde.

Je bent uiteraard wel binnen no-time in hartje Amsterdam.
Ben zelf Zaankanter en vind het juist een vd mooiste stukjes van de stad. Aan de ene zijde idd het drukke stadsleven maar aan de andere zijde weer aan het park met veel groen en water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:46
kever678 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:56:
[...]

Zou proberen het renovlies en schilderen wat naar achter te zetten. Hier ook vrij snel gedaan maar toch wat plekken aan over gehouden, had het achteraf gezien wat later moeten laten doen.
Daarmee bedoel je dat de vloerenboer de muren had beschadigd? Bij ons heb ik de muren naar voren getrokken ivm opstookprotocol en bouwvak.

Als het opstoken niet nodig blijkt te zijn (heb de vraag uitgezet bij de aankoopbegeleiding) dan gaan eerst de vloeren erin. Dat zou namelijk betekenen dat we eerder kunnen verhuizen.

Vraag aan de renovlies gebruikers: Wat hebben jullie achter de keuken gedaan?

[ Voor 31% gewijzigd door burnedhardware op 22-03-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
burnedhardware schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Daarmee bedoel je dat de vloerenboer de muren had beschadigd? Bij ons heb ik de muren naar voren getrokken ivm opstookprotocol en bouwvak.

Als het opstoken niet nodig blijkt te zijn (heb de vraag uitgezet bij de aankoopbegeleiding) dan gaan eerst de vloeren erin. Dat zou namelijk betekenen dat we eerder kunnen verhuizen.

Vloerenboer wellicht een beetje maar ook door ons zelf. Als je de muren strak en wit hebt terwijl je nog een paar weken aan het klussen bent... niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
assassin85 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:56:
[...]

ik weet niet of dit je misschien aanspreekt, komt in Zaandam, maar dan moet je wel snel zijn met inschrijven want vandaag is de laatste dag

https://www.gouwpark.nl/
Heb geen haast. Was meer voor de toekomst. Zit nu al in nieuwbouw in Diemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
burnedhardware schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:29:
Nog geen ervaring nu, maar het plan is om alles door te trekken. Mocht er ooit iets veranderen aan de indeling, is dat snel gebeurd en hoef je niet opnieuw te renovliezen.

Achter de kookplaat een stukje met beschermende (lak)verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 06:51
Ik kom vandaag dit topic tegen wat erg goed uitkomt gezien m'n vriendin en ik bezig zijn met een huisje kopen. Helaas is de topic start niet erg uitgebreid dus ik wilde vragen of iemand al een soort van samenvatting heeft gemaakt van tips en handigheidjes?

Ik heb de zoekfunctie al wat gebruikt maar dat leverde niet veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
weet iemand of je screens ook elektrisch op tuindeuren kan krijgen ? Met een zonnecell bijv. kabel zal lastig gaan vermoed ik zo;

mijn situatie achter is ongeveer gelijk aan deze:

https://www.decozonwering...screens-zonwerend-oss.jpg

maar ik vind die lusjes om te zwengelen wel een beetje 1999 en doet me denken aan mijn basisschool.
Alternatief is zonwering aan de binnenkant op de ramen (Luxafles duettes) maar vraag me af of dat geen thermische breuk kan veroorzaken aangezien de warmte wel eerst binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Len020 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:00:
weet iemand of je screens ook elektrisch op tuindeuren kan krijgen ? Met een zonnecell bijv. kabel zal lastig gaan vermoed ik zo;

mijn situatie achter is ongeveer gelijk aan deze:

https://www.decozonwering...screens-zonwerend-oss.jpg

maar ik vind die lusjes om te zwengelen wel een beetje 1999 en doet me denken aan mijn basisschool.
Alternatief is zonwering aan de binnenkant op de ramen (Luxafles duettes) maar vraag me af of dat geen thermische breuk kan veroorzaken aangezien de warmte wel eerst binnen komt.
1 grote is geen optie? Je kan alleen niet zo gemakkelijk (lees: snel) naar buiten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
The Wizard schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:04:
[...]

1 grote is geen optie? Je kan alleen niet zo gemakkelijk (lees: snel) naar buiten.
Heb ik aan zitten denken inderdaad; maar...

1: dan kun je er inderdaad niet makkelijk door,
2: de deurklink zal in de weg zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@Len020 waarom geen uitvalscherm/knikarmscherm?

[ Voor 16% gewijzigd door Ascension op 23-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:58

d0s

sssst

Renovlies achter de keuken en speciale afstotende verf van Sikkens. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Ascension schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:53:
@Len020 waarom geen uitvalscherm/knikarmscherm?
Onze achtertuin grenst aan het bos, maar daarvoor is een open vlakte van ongeveer 200 meter. We zitten dus redelijk op de wind waardoor ik een knikscherm niet zo erg vertrouw om de hele dag naar beneden te doen, ook wanneer we niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Len020 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:34:
Onze achtertuin grenst aan het bos, maar daarvoor is een open vlakte van ongeveer 200 meter. We zitten dus redelijk op de wind waardoor ik een knikscherm niet zo erg vertrouw om de hele dag naar beneden te doen, ook wanneer we niet thuis zijn.
't Voordeel van een knikscherm is natuurlijk wel dat ie ook boven een eventueel terras zal zitten. 't Nadeel is inderdaad dat het wat kwetsbaarder is dan een scherm dat over de hele hoogte geleiding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Len020 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Om die reden (niet het bos, wel de wind :P) heb ik een sensor aan het scherm laten plaatsen die bij teveel gestuiter (dat is instelbaar) het scherm automatisch weer omhoog doet. Werkt bij mij via de Somfy besturing. Bij mij is ie ook meestal naar beneden als ik niet thuis ben.

Zon' ding, al weet ik niet zeker of het precies deze is: https://www.somfy.nl/producten/9016355/eolis-3d-wirefree-io

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 23-03-2020 16:04 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

@Bastien Hebben wij ook, werkt prima. Gevoeligheid kan je instellen. Dat is even zoeken, maar daarna hoef je er niks meer aan te doen. We hebben ook zo'n zo'n zon sensor zodat ie niet onnodig uitgeklapt wordt.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Bastien schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:31:
[...]
Om die reden (niet het bos, wel de wind :P) heb ik een sensor aan het scherm laten plaatsen die bij teveel gestuiter (dat is instelbaar) het scherm automatisch weer omhoog doet. Werkt bij mij via de Somfy besturing. Bij mij is ie ook meestal naar beneden als ik niet thuis ben.

Zon' ding, al weet ik niet zeker of het precies deze is: https://www.somfy.nl/producten/9016355/eolis-3d-wirefree-io
Nog een ander detial; zonnescherm zou dan aan de uitbouw hangen en gezien de hoogte is er weinig druk op de bakstenen waar deze aan zou komen. Gecombineerd met de wind een slechte combi...

Ik zie dat er screens op zonnecell zijn van renson. Maar eens informeren wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:03
Pfft, ik zie dat we nu 2x OZB belasting aan de gemeente moeten betalen.
(huidige woning + bouwkavel)
Das minder.

Bij het eigenwoningforfait hoeft dit alleen voor het hoofdverblijf.

Wat een geldwolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
aprofet schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:56:
Das minder.

Wat een geldwolven.
Ze hanteren toch een lage WOZ-waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@aprofet je bent toch ook eigenaar van beide percelen :) .
En als er nog geen woning staat dan moet het meevallen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Ja, de NEN1010, aangewezen via het bouwbesluit.

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk 25A bij 3x25)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

Artikel 433.1 uit de NEN1010:2015

[...]

Dat is onzin natuurlijk. Die kookplaat weet helemaal niet wat er voor hem aan gebeunde aansluiting zit. Wel kun je veel kookplaten een lager maximumvermogen geven in het menu.

Zo heeft Indesit ook een fornuis (nominaal ~11 kW) wat je na veranderen van die instelling wel "maximaal" kunt gebruiken achter een kookgroep.
Ik heb een reactie terug van de koopbegeleider. Niet echt bevredigend. Ik heb de NEN1010 norm er nog niet ingegooid. Ze zeggen het volgende:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb de handleiding erbij gepakt van de kookplaat die wij hebben gekozen (EtnaT380ZT). In deze handleiding staat voor aansluiten het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBlmTzLSDaUDXkF2yuYFpSIwSN0=/f/image/UyZlfhJJwqJ0Lf97L1smnkCm.jpg

Als ik het goed begrijp kan je deze plaat toch gewoon op een krachtstroom aansluiting aansluiten en laat je 1 van de 3 fase's 'leeg'/sluit je niet aan? Of werkt het niet zo.

Verder heeft de koopbegeleider over het 'automatisch' terugregelen, dat is volgens de handleiding alleen het geval als je deze kookplaat instelt op zijn 1 fase van 16A schema. Stel je dit niet in dan gaat de kookplaat gewoon 32A vragen als je alles op max zet. Verder wil ik natuurlijk niet mijn plaat maar half gaan gebruiken, maar helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@MLPN Nog los van het feit dat de bouwer er niets mee te maken heeft wat je aansluit is inderdaad de aansluiting links gewoon een 3-fase aansluiting waarvan 1 fase niet gebruikt wordt. Dat werkt inderdaad prima zo.

Als de aansluitwaarde van de plaat 7,4 kW is, dan kan deze niet achter een 25A hoofdzekering, ook niet als daar een 2x16A kookgroep tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Blihi schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:00:
@MLPN Nog los van het feit dat de bouwer er niets mee te maken heeft wat je aansluit is inderdaad de aansluiting links gewoon een 3-fase aansluiting waarvan 1 fase niet gebruikt wordt. Dat werkt inderdaad prima zo.

Als de aansluitwaarde van de plaat 7,4 kW is, dan kan deze niet achter een 25A hoofdzekering, ook niet als daar een 2x16A kookgroep tussen zit.
Daar heb je gelijk in wat ik precies aanschaf. De standaard keuken die erin zat bij het kopen van de woning had ook al een 7.4 KW aansluiting. Ze willen verder wel een krachtgroep aanleggen, maar daar moet ik dan voor betalen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja. Dat moest ik ook ja... En dat was niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Blihi schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:10:
Ja. Dat moest ik ook ja... En dat was niet goedkoop.
Daar heb jij uiteindelijk niet voor betaald toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb een vast bedrag betaald om de keukenaansluitingen te realiseren op basis van de informatie die door de keukenzaak is aangeleverd. In die tekeningen stond een 3-fase eis, dus dat moet in dat bedrag zitten, maar dat was niet bepaald gratis.

Er was discussie dat een kookgroep ook goed was en dat heb ik niet geaccepteerd, maar ze konden me niet nog meer laten betalen, want de informatie van de keukenzaak was correct (gewoon niet goed gelezen).

Bij dezen de prijzen:
  • Aanpassen meterkast naar 3x25A 375 euro
  • Extra aardlekschakelaar (3 ipv 2) 360 euro
  • Elektrotechnische voorzieningen keuken 955 euro, te weten: extra WCD koelkast, aansluiting afzuigkap, Perilex aansluiting 7,6 kW, extra groep quooker, verplaatsen standaard leidingwerk
In totaal toch een behoorlijk bedrag.

[ Voor 30% gewijzigd door Blihi op 23-03-2020 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MLPN schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:49:
[...]

Ik heb een reactie terug van de koopbegeleider. Niet echt bevredigend. Ik heb de NEN1010 norm er nog niet ingegooid. Ze zeggen het volgende:

***members only***

Ik heb de handleiding erbij gepakt van de kookplaat die wij hebben gekozen (EtnaT380ZT). In deze handleiding staat voor aansluiten het volgende:
[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp kan je deze plaat toch gewoon op een krachtstroom aansluiting aansluiten en laat je 1 van de 3 fase's 'leeg'/sluit je niet aan? Of werkt het niet zo.

Verder heeft de koopbegeleider over het 'automatisch' terugregelen, dat is volgens de handleiding alleen het geval als je deze kookplaat instelt op zijn 1 fase van 16A schema. Stel je dit niet in dan gaat de kookplaat gewoon 32A vragen als je alles op max zet. Verder wil ik natuurlijk niet mijn plaat maar half gaan gebruiken, maar helemaal.
Ja, zit zelfs een plek bij (3) om de niet-gebruikte fase op te laten eindigen.

Verder klopt dat verhaal natuurlijk niet; als je bouwer 3x25A doet, heeft de keukenboer niks te willen. Enige juiste keuze is dan 3-fase groep. De keukenboer kan roepen wat 'ie wil; als de installateur een kookgroep achter 3x25 hangt is die gewoon fout bezig.
Blihi schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:21:
Ik heb een vast bedrag betaald om de keukenaansluitingen te realiseren op basis van de informatie die door de keukenzaak is aangeleverd. In die tekeningen stond een 3-fase eis, dus dat moet in dat bedrag zitten, maar dat was niet bepaald gratis.

Er was discussie dat een kookgroep ook goed was en dat heb ik niet geaccepteerd, maar ze konden me niet nog meer laten betalen, want de informatie van de keukenzaak was correct (gewoon niet goed gelezen).

Bij dezen de prijzen:
  • Aanpassen meterkast naar 3x25A 375 euro
  • Extra aardlekschakelaar (3 ipv 2) 360 euro
  • Elektrotechnische voorzieningen keuken 955 euro, te weten: extra WCD koelkast, aansluiting afzuigkap, Perilex aansluiting 7,6 kW, extra groep quooker, verplaatsen standaard leidingwerk
In totaal toch een behoorlijk bedrag.
Bespottelijk. Gouden aardlekschakelaar.

Werkelijke kosten;
3x25 ipv 1x40; €20
Extra aardlekschakelaar; €50

Ik zou ze een fijne kerst wensen en het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:09:
[...]

Ja, zit zelfs een plek bij (3) om de niet-gebruikte fase op te laten eindigen.

Verder klopt dat verhaal natuurlijk niet; als je bouwer 3x25A doet, heeft de keukenboer niks te willen. Enige juiste keuze is dan 3-fase groep. De keukenboer kan roepen wat 'ie wil; als de installateur een kookgroep achter 3x25 hangt is die gewoon fout bezig.

[...]

Bespottelijk. Gouden aardlekschakelaar.

Werkelijke kosten;
3x25 ipv 1x40; €20
Extra aardlekschakelaar; €50

Ik zou ze een fijne kerst wensen en het zelf doen.
Je hebt gelijk, maar achteraf zelf doen is ook niet gratis. Verhogen capaciteit naar 3x25 van 1x40 kost je 260 euro (Enexis). Dan moet de hoofdschakelaar vervangen worden, waardoor de hele kast niet meer groot genoeg is, dus een nieuwe kast. Is ook niet gratis.

Die extra aardlek heb je gelijk in, die zou gemakkelijk achteraf zelf kunnen. Maar ik wilde per se voldoende groepen en dan moet je meer aardlekschakelaars. Tijdens de bouw de buizen voor laten bereiden op extra groepen die je later zelf aanbouwt is niet iets dat de meeste aannemers willen doen (of wel, en dan laten ze je er evenveel voor betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

aprofet schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:56:
Das minder.

Wat een geldwolven.
Goed nieuws voor je. Waterschap krijg je ook nog dubbel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Len020 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Nog een ander detial; zonnescherm zou dan aan de uitbouw hangen en gezien de hoogte is er weinig druk op de bakstenen waar deze aan zou komen. Gecombineerd met de wind een slechte combi...

Ik zie dat er screens op zonnecell zijn van renson. Maar eens informeren wat dat kost.
Je kunt zo'n zonnescherm wel met een verlengde verticale beugel op je muur laten plaatsen. Niet de mooiste oplossing, maar dan is de druk wel veel beter verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pannencouque schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:40:
[...]
Je kunt zo'n zonnescherm wel met een verlengde verticale beugel op je muur laten plaatsen. Niet de mooiste oplossing, maar dan is de druk wel veel beter verdeeld.
Volgens mij moeten ze dan een constructie in de spouw zetten
Blihi schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Je hebt gelijk, maar achteraf zelf doen is ook niet gratis. Verhogen capaciteit naar 3x25 van 1x40 kost je 260 euro (Enexis). Dan moet de hoofdschakelaar vervangen worden, waardoor de hele kast niet meer groot genoeg is, dus een nieuwe kast. Is ook niet gratis.

Die extra aardlek heb je gelijk in, die zou gemakkelijk achteraf zelf kunnen. Maar ik wilde per se voldoende groepen en dan moet je meer aardlekschakelaars. Tijdens de bouw de buizen voor laten bereiden op extra groepen die je later zelf aanbouwt is niet iets dat de meeste aannemers willen doen (of wel, en dan laten ze je er evenveel voor betalen).
Enexis moet gewoon weigeren nog enkelfase aansluitingen op te leveren. Voor de bouwer zitten er geen extra kosten aan naast de 4 polige hoofdschakelaar.

Voorbereiden op extra groepen; loze leidingen :P

[ Voor 57% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-03-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopinator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-08-2023
Wij hebben afgelopen week de zogenaamde "hoera-brief" ontvangen, de bouw van onze nieuwbouwwoning gaat dus definitief door. Momenteel moeten wij veel keuzes maken rondom de meerwerkopties. Veel is voor ons als starters nieuw en wij vinden het lastig om hier keuzes in te maken. Daarom vragen wij jullie kijk op onderstaande:

- Wat is het voordeel van een thermostaat in iedere ruimte bij een w/w-warmtepomp met vloerverwarming? Deze meerwerkoptie betreft bij ons 1660 euro. Los van het feit dat ik in de winter graag in een koele kamer slaap, vind ik het alleen hiervoor niet het geld waard. Wij vragen ons af of dit voor de huidige nieuwbouw met vloerverwarming nog meerdere voordelen biedt.

- Op de 0-tekening van de keukenopstelling staat een 2-fase Perilex ingetekend. Vanuit de bouw hebben wij echter standaard een 1 fase aansluiting in de groepenkast. Is dit niet veel te weinig voor hedendaagse grasloze nieuwbouwwoningen? Er is wel een meerwerkoptie om van 1 naar 3 fases te gaan, maar dit zou dan toch een standaard optie moeten zijn i.p.v. meerwerk?

- Ik lees overal dat je nooit te veel loze leidingen in je woning kunt hebben. Een loze leiding kost bij ons 120 euro p.s., dus wij willen hier wel even over nadenken. Hebben jullie hierbij nog tips? Wij denken momenteel aan één loze leiding per kamer voor eventuele toekomstige wijzigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jopinator schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:54:
Wij hebben afgelopen week de zogenaamde "hoera-brief" ontvangen, de bouw van onze nieuwbouwwoning gaat dus definitief door. Momenteel moeten wij veel keuzes maken rondom de meerwerkopties. Veel is voor ons als starters nieuw en wij vinden het lastig om hier keuzes in te maken. Daarom vragen wij jullie kijk op onderstaande:

- Wat is het voordeel van een thermostaat in iedere ruimte bij een w/w-warmtepomp met vloerverwarming? Deze meerwerkoptie betreft bij ons 1660 euro. Los van het feit dat ik in de winter graag in een koele kamer slaap, vind ik het alleen hiervoor niet het geld waard. Wij vragen ons af of dit voor de huidige nieuwbouw met vloerverwarming nog meerdere voordelen biedt.

- Op de 0-tekening van de keukenopstelling staat een 2-fase Perilex ingetekend. Vanuit de bouw hebben wij echter standaard een 1 fase aansluiting in de groepenkast. Is dit niet veel te weinig voor hedendaagse grasloze nieuwbouwwoningen? Er is wel een meerwerkoptie om van 1 naar 3 fases te gaan, maar dit zou dan toch een standaard optie moeten zijn i.p.v. meerwerk?

- Ik lees overal dat je nooit te veel loze leidingen in je woning kunt hebben. Een loze leiding kost bij ons 120 euro p.s., dus wij willen hier wel even over nadenken. Hebben jullie hierbij nog tips? Wij denken momenteel aan één loze leiding per kamer voor eventuele toekomstige wijzigingen.
Standaard enkelfase nu is bespottelijk. Vraag de bouwer eens waarom hij jullie naait...

Wat voor meerprijs voor 3-fase wordt er gevraagd?

Voordeel van elke ruimte eigen thermostaat is simpel. Als je bijvoorbeeld boven zit en het daar warmer wilt hebben duurt dat met 1 thermostaat eindeloos als de woonkamer (waar die ene thermostaat hangt) ervoor zorgt dat er niet meer gestookt wordt als het daar warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Kan een 1-fase aansluiting een warmtepomp, elektrisch laden en zonnepanelen allemaal gewoon bolwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Heb zelf ook 1 loze leiding per slaapkamer. Daar heb ik 2x data en 1x cai ingetrokken. 19mm wel.
Op zolder zou ik er minimaal 2 doen. Wil je ook camera's of alarm, hotspots hangen dan moet je verder gaan denken. Heb je een garage? Mantelbuis is dan handig. Of Mantelbuis naar de tuin.

Wat zijn de kosten naar 3 fase? Vraag de specificaties van de warmtepomp aan. Kan goed zijn dat die 3 fase is maar dat ze je gewoon proberen te naaien door er alsnog extra voor te laten betalen. Boeven zijn het allemaal die bouwers.

Vraag naa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41

Wij hebben het wel gedaan, bv een babykamer moet wat warmer zijn, dan is het wel handig. Ook kunnen we lege slaapkamers terugdraaien zodat je die niet warm houd zonder reden.
Moet wel zeggen, inmiddels staat de vloerverwarming in alle slaapkamers teruggedraaid 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Jopinator vergeet ook niet dat jet met een thermostaat in elke ruimte ook die ruimte afzonderlijk kan laten koelen in de zomer. Die meerwerk optie zou ik zeker kiezen.
Elke kamer minimaal 1 loze leiding al zou 2 ook geen overbodige luxe zijn.
Denk inderdaad ook even aan mantelbuizen richting tuin, schuur of berging, ik heb die uiteindelijk allemaal nog zelf moeten boren en aanleggen en daar word je niet vrolijk van.
En met een beetje keuken en wat zonnepalen en een elektrisch oplaadpunt met een bodem warmtepomp gaat de bouwer niet wegkomen met een 1-fase aansluiting verwacht ik. En dat wil je eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
SouLmaN schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:11:
[...]

Wij hebben het wel gedaan, bv een babykamer moet wat warmer zijn, dan is het wel handig. Ook kunnen we lege slaapkamers terugdraaien zodat je die niet warm houd zonder reden.
Moet wel zeggen, inmiddels staat de vloerverwarming in alle slaapkamers teruggedraaid 😁
Warmer? juist niet; https://www.24baby.nl/bab...es-bij-welke-temperatuur/

Bezuinig niet op loze leidingen; 120 euro per stuk is zeker in deze tijd nog echt heel goedkoop en later aanleggen is haast onmogelijk. Wij hebben er in elke kamer 1 en op de hal , maar had liever 2 gehad in elke kamer. 1000EU aan leidingen is in je maandlasten echt verwaarloosbaar. Bespaar niet op de verkeerde zaken.

[ Voor 64% gewijzigd door Len020 op 24-03-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:47
Die vaak voorkomende loze leidingen, is dat ook nodig als je in een houtskeltbouw met leidingspouw zit? Of kan je, omwille van de leidingspouw, altijd wel nieuwe kabels e.d. trekken waar nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die leidingspouw kun je straks niets meer doorheen trekken, want daar zitten verticale rachels in. Dus het later bijtrekken van kabels is niet zo eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wij hadden het als vergelijkbare optie en hebben het uiteindelijk niet gedaan om vergelijkbare reden. We willen niet altijd een vaste temperatuur op de slaapkamers. Als ik er slaap moet het koeler zijn, kinderen die spelen in hun kamer hebben het dan liever snel warmer en in de avond snel weer koel.
We hebben nu de gehele benedenverdieping en de badkamer voorzien van vloerverwarming en in de rest van het huis radiatoren. Die kan ik evt zelf voorzien van een regeling om per kamer de temperatuur te regelen.
Note: Aangezien wij stadsverwarming hebben is koelen bij ons geen optie via vloerverwarming. Anders had ik het wel een serieuze overweging gevonden. We gaan nu voor rolluiken voor de ramen. Dat heeft ook meerdere voordelen.
Bij ons is het 185 euro per leiding, maar heb er minimaal 1 per kamer laten trekken en vanaf elke centraaldoos 1 naar zolder. Op die manier kan ik in de toekomst overal bij via een leiding. Kost me nu 3k, maar op een totaalprijs van dik een half miljoen...
In alle huizen waar ik tot nu toe gewoond heb ben ik er regelmatig tegenaan gelopen dat er geen ruimte was om ergens een kabel heen te trekken, dus dat was me die 3K meer dan waard. Zeker omdat je het achteraf nooit meer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Farmerwood het grote voordeel van een w/w bodemwarmtepomp en zoneregeling is dat je dus juist ruimtes onafhankelijk van elkaar kan verwarmen en/of koelen.
Maximaal 4 graden verschil uit mijn hoofd. Uiteraard brengt dit wel extra verbruik met zich mee maar dat is bij radiatoren niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:05:
@Farmerwood het grote voordeel van een w/w bodemwarmtepomp en zoneregeling is dat je dus juist ruimtes onafhankelijk van elkaar kan verwarmen en/of koelen.
Maximaal 4 graden verschil uit mijn hoofd. Uiteraard brengt dit wel extra verbruik met zich mee maar dat is bij radiatoren niet anders.
En zoals ik aan gaf hebben wij stadsverwarming en kan een warmtepomp niet uit. (Aannemer wilde het ook niet eens als optie aanbieden)
Dus wij hadden een andere overweging voor onze keuze.

En wat ook een nadeel is is dat vloerwarming gewoon traag is. Even snel de verwarming opstoken is er niet bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 24-03-2020 13:05 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2