Nja, je kunt niet koelen en verwarmen tegelijkGeeMoney schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:05:
@Farmerwood het grote voordeel van een w/w bodemwarmtepomp en zoneregeling is dat je dus juist ruimtes onafhankelijk van elkaar kan verwarmen en/of koelen.
Maximaal 4 graden verschil uit mijn hoofd. Uiteraard brengt dit wel extra verbruik met zich mee maar dat is bij radiatoren niet anders.
Wat vinden jullie van 2000 euro voor 3 zonnepanelen + installatie / electra benodigdheden?
Ik denk dat het wat aan de dure kant is, maar het voordeel is dat de basis gelijk bij de bouw wordt gelegd. Ik denk dat dat later veel lastiger gaat worden.
Ik denk dat het wat aan de dure kant is, maar het voordeel is dat de basis gelijk bij de bouw wordt gelegd. Ik denk dat dat later veel lastiger gaat worden.
Wat voor opbrengst? Ik vind het vrij duur. Net als alles in de bouw. Waar ben je bang voor dat lastig wordt na oplevering? PV-panelen was eigenlijk veruit het makkelijkst om na oplevering te laten doen.Rudyy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
Wat vinden jullie van 2000 euro voor 3 zonnepanelen + installatie / electra benodigdheden?
Wij hebben de 5 PV-panelen vanuit de bouw laten vervallen, kregen we €1200 voor terug. Daardoor bleef er een loze leiding naar zolder achter, op de plek waar de bouwer de omvormer wilde plaatsen.
Voor 10.5k hebben we vervolgens 28 panelen op het dak laten leggen (305 Wp) na oplevering, hiervoor heeft de leverancier zelf de loze leiding bedraad, een krachtgroep in de meterkast aangelegd, de dakdoorvoer gerealiseerd, omvormer en panelen gemonteerd en alles aangesloten.
De winst zal voor een laag aantal panelen natuurlijk minder zijn, maar waarom zou je máár 3 panelen bij laten leggen? Als je toch wilt uitbreiden kun je het beter goed doen, zodat het ook een significant effect op je energierekening heeft toch?
Tja
Heb net een offerte geaccepteerd met 16 panelen (all black) incl montage en alles aansluiten voor 5500,- incl btw, dus het voorstel dat jij hebt gekregen lijkt me wat aan de dure kant...Rudyy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
Ik zou of alleen en loze leiding naar zolder laten trekken OF een stopcontact op een aparte groep op zolder laten aanleggen op de plek waar je de panelen wilt hebben.Rudyy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
In dat laatste geval is je electra al helemaal klaar voor de panelen.
Bij ons huurhuis zijn er afgelopen jaar zonnepanelen geplaatst en dat ging super soepel. Enige was dat er geen aparte groep was en die nu gedeeld wordt met de wasmachine (kleine nieuwe kast op zolder geplaatst met 2 groepen. Die delen 1 groep in de meterkast.) Dat kun je dus opvangen door alvast een extra groep te realiseren.
Ik denk dat iemand je een oor aannaait.Rudyy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
Sowieso zijn meerwerkopties vanuit de aannemer enorm duur.
Ergens ben ik wel blij dat we geen meerwerk meer konden kiezen omdat de datum daarvoor al was verstreken toen we tekenden. Badkamer en toilet konden nog wel casco. Keuken moest je zelf al kiezen. Loze leidingen zaten standaard al in de prijs.
Wie weet hoe je kan zien of je 1 of 3 fasen groepenkast hebt?
Ergens ben ik wel blij dat we geen meerwerk meer konden kiezen omdat de datum daarvoor al was verstreken toen we tekenden. Badkamer en toilet konden nog wel casco. Keuken moest je zelf al kiezen. Loze leidingen zaten standaard al in de prijs.
If it aint fixed, it's broken.
Hier ben ik wel benieuwd naar..poosie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:05:
[...]
Heb net een offerte geaccepteerd met 16 panelen (all black) incl montage en alles aansluiten voor 5500,- incl btw, dus het voorstel dat jij hebt gekregen lijkt me wat aan de dure kant...
Fijn al de reacties op mijn eerdere post, dit helpt ons wel met het maken van keuzes.
Ik heb alleen terug kunnen vinden dat onze warmtepomp bij normaal gebruik deze tussen 1500kWh en 2500kWh per jaar verbruikt.
Tot slot hebben wij nog geen echte invulling gegeven voor onze zolder. Misschien dat wij hier ooit een vliering laten plaatsen. Het lijkt ons daarom handig om alvast een loze leiding richting de nok te laten lopen voor eventuele verlichting later.
De meerprijs voor een 3 fase aansluiting is bij ons €245 ,-. Ik ben geen elektricien maar het lijkt mij toch dat je tegenwoordig in een gasloze woning al direct gebonden bent aan een 3 fase aansluiting? De bouwer heeft meerdere, in mijn optiek, standaard zaken als meerwerk doorberekend. Zo is er op de 0-tekening van de keuken een oven ingetekend. Alleen loopt er een loze leiding naartoe. Willen wij dus een oven op dezelfde locatie, moeten wij deze laten bedraden, De meerwerkkosten: 240 euro. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Het is vaak telkens "maar" een paar honderd euro maar bij elkaar loopt het toch flink op en in mijn optiek zou het er standaard in moeten zitten i.p.v. meerwerk. Ik kan hier over gaan klagen en dat ga ik ook zeker doen, alleen schiet ik hier waarschijnlijk niet veel mee op vrees ik.kabeltjekabel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:29:
[...]
Standaard enkelfase nu is bespottelijk. Vraag de bouwer eens waarom hij jullie naait...
Wat voor meerprijs voor 3-fase wordt er gevraagd?
Voordeel van elke ruimte eigen thermostaat is simpel. Als je bijvoorbeeld boven zit en het daar warmer wilt hebben duurt dat met 1 thermostaat eindeloos als de woonkamer (waar die ene thermostaat hangt) ervoor zorgt dat er niet meer gestookt wordt als het daar warm is.
Wij zijn niet van plan om camera's of alarm te hangen. Verder hebben wij slechts een berging en geen schuur dus een mantelbuis lijkt mij overbodig?T.E schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 06:24:
[...]
Heb zelf ook 1 loze leiding per slaapkamer. Daar heb ik 2x data en 1x cai ingetrokken. 19mm wel.
Op zolder zou ik er minimaal 2 doen. Wil je ook camera's of alarm, hotspots hangen dan moet je verder gaan denken. Heb je een garage? Mantelbuis is dan handig. Of Mantelbuis naar de tuin.
Wat zijn de kosten naar 3 fase? Vraag de specificaties van de warmtepomp aan. Kan goed zijn dat die 3 fase is maar dat ze je gewoon proberen te naaien door er alsnog extra voor te laten betalen. Boeven zijn het allemaal die bouwers.
Vraag naa
Ik heb alleen terug kunnen vinden dat onze warmtepomp bij normaal gebruik deze tussen 1500kWh en 2500kWh per jaar verbruikt.
Wij hebben een kleine berging en onze achtertuin is ook niet zo heel erg groot. Misschien een stomme vraag maar waarom zou ik een mantelbuis hiervoor naar achteren laten lopen?GeeMoney schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:12:
@Jopinator vergeet ook niet dat jet met een thermostaat in elke ruimte ook die ruimte afzonderlijk kan laten koelen in de zomer. Die meerwerk optie zou ik zeker kiezen.
Elke kamer minimaal 1 loze leiding al zou 2 ook geen overbodige luxe zijn.
Denk inderdaad ook even aan mantelbuizen richting tuin, schuur of berging, ik heb die uiteindelijk allemaal nog zelf moeten boren en aanleggen en daar word je niet vrolijk van.
En met een beetje keuken en wat zonnepalen en een elektrisch oplaadpunt met een bodem warmtepomp gaat de bouwer niet wegkomen met een 1-fase aansluiting verwacht ik. En dat wil je eigenlijk ook niet.
Tot slot hebben wij nog geen echte invulling gegeven voor onze zolder. Misschien dat wij hier ooit een vliering laten plaatsen. Het lijkt ons daarom handig om alvast een loze leiding richting de nok te laten lopen voor eventuele verlichting later.
@Jopinator ik heb die mantelbuis omdat je dan altijd stroom/utp of wat dan ook vanuit je woning richting je schuur of tuin krijgt.
Denk bijvoorbeeld aan een accesspoint in je schuur, of zonnepanelen met een extra eindgroep in je schuur of heaters voor je terras. Tuin verlichting onafhankelijk laten schakelen vanaf je schuur, extra stopcontacten in je schuur.
Verzin het en het kan dan. Die mantelbuis kost je nu wellicht €150,- maar het belemmert je verder nergens in, integendeel
.
Denk bijvoorbeeld aan een accesspoint in je schuur, of zonnepanelen met een extra eindgroep in je schuur of heaters voor je terras. Tuin verlichting onafhankelijk laten schakelen vanaf je schuur, extra stopcontacten in je schuur.
Verzin het en het kan dan. Die mantelbuis kost je nu wellicht €150,- maar het belemmert je verder nergens in, integendeel
Laat een loze leiding trekken naar elke slaapkamer en een loze leiding in plafond 1ste verdieping. Ik heb ook drie loze leidingen ingetekend voor de zolder, voor het geval dat. Verder hier en daar wat loze leidingen, maar niet veel. Lijkt me sterk dat ik behoefte heb aan een loze leiding op elke punt. Als je straks toch ergens bedrading nodig blijkt te hebben, gewoon frezen en een loze leiding doortrekken.
Verder is meerwerk inderdaad reteduur en soms slaat het nergens op. Bij ons was het toppunt apart betalen voor verlengen douchedorpel van 90 naar 120, terwijl er al een douchecabine als meerwerk wordt geplaatst
Ik heb vrijwel alleen voor ruwbouw opties gekozen, maar ik kom ook uit een handige familie dus ik kan veel zelf. Vooral de prijzen voor een dakkapel en extra PV panelen zijn bij ons belachelijk. We hebben een best goede begeleider btw, heeft zelfs wat bedrijven voorgesteld die goede offertes hebben aangeboden. Meest briljante opmerking van begeleider, "als je duizenden euro's wilt uitgeven voor het gemak alleen had je waarschijnlijk een kavel gekocht en zelf een huis laten bouwen"
Verder is meerwerk inderdaad reteduur en soms slaat het nergens op. Bij ons was het toppunt apart betalen voor verlengen douchedorpel van 90 naar 120, terwijl er al een douchecabine als meerwerk wordt geplaatst

Direct verkopen voor die prijs.Rudyy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
Aan je meter.Tjebakka schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:48:
Sowieso zijn meerwerkopties vanuit de aannemer enorm duur.
In geval van nieuwbouw nog veel makkelijker onder de meter; 1 of 3 automaatjes.
[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-03-2020 22:34 ]
Wij hebben net een offerte geaccepteerd met 20 panelen 310w zwart. incl montage en alles aansluiten voor 7345- incl btw. Jouw voorstel zou ik njet op ingaan.Rudyy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
Wij moeten binnenkort ook de definitieve meerwerklijst doorgeven voor onze starterswoning. Misschien verkeerde veronderstelling, maar als ik hierboven teruglees, is 2 loze leidingen, (of zelfs één loze leiding) in élke slaapkamer en 3 op zolder niet een beetje overkill? Als je al zo'n 3 wandcontactdozen per kamer hebt gaat het toch alleen nog om een utp/cai die je daar doorheen wilt trekken? Dan denk ik aan een cai, een utp en een utp voor router, maar verder..
Verder, hanteren aannemers over het algemeen de kleinere loze leidingen, eigenlijk geschikt voor één draad? Wellicht verzoeken om bredere diameter..
Verder, hanteren aannemers over het algemeen de kleinere loze leidingen, eigenlijk geschikt voor één draad? Wellicht verzoeken om bredere diameter..
@koentjje Aantal loze leidingen ligt natuurlijk aan je eigen wensen. Neem even wat tijd in je huidige woning en bedenk wat je nu mist. Als er niet specifiek 3/4" of 19mm staat bij de loze leiding optie zou ik ernaar vragen.
De mooiste optie bij ons was de volgende:mister_S schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:28:
...
Verder is meerwerk inderdaad reteduur en soms slaat het nergens op.
...
"Niet ophogen van de oprit en/of voortuin naar 10 cm onder peil."
Deze optie konden ze kostenneutraal aanbieden (hun woorden).
Ja, dat snap ik. Toen ze de tuinen opgehoogd hebben naar 10 cm onder peil was de grondwerker aan het vloeken dat zijn machine wegzakte in de blubber en al tegen een van de huizen aan was gezakt....
Ze boden ook de optie om de oprit op te vullen met 25 cm zandbed. Daarvoor rekenden ze maar liefst 32 euro per m2. De gemiddelde hovenier rekent er de helft voor...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Via de collectieve inkoop zonnepanelen van Eigen Huis. Het proces zit erg goed en netjes in elkaar. Tot nu toe zeer tevreden, als het goed is liggen ze er eind april op.
Er is nog geen huiskabeltjekabel schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:24:
[...]
Aan je meter.
In geval van nieuwbouw nog veel makkelijker onder de meter; 1 of 3 automaatjes.
Ik heb het maar aan de verkoopbegeleider gevraagd
Ben wel benieuwd sinds ik dit topic doorneem. Er is geen meerwerkoptie voor een 3-fase groepenkast geweest, dus ik hoop standaard op 3-fase.
Hopelijk dan ook meteen 2 groepen op zolder voor WM en WD zodat ik de loze leiding voor UTP kan gebruiken. Of mag je een stroomkabel en UTP door 1 kanaal (19mm) trekken?
Ben blij dat we nog +/- een jaar hebben tot oplevering. Ik voorzie nu al een hoop geregel en uitzoekwerk. Overigens vind ik dat niet erg om te doen.
Heeft iemand een lijst met dingen die je moet regelen en in welke volgorde? Dingen zoals CAI aanleggen voordat je gaat stucen, stucen voordat je de vloer legt, vloer leggen voordat de keuken wordt geplaatst etc.
[ Voor 56% gewijzigd door Tjebakka op 25-03-2020 09:22 ]
Dag heren, ik wil graag in ons nieuwbouwhuis met prefab plafondplaten een verlaagd plafond maken. Wat is de beste optie? De een zegt met houten 5 bij 7 en de andere met een aluminium frame.
Het gaat om ongeveer 9/10 cm verlagen in de huiskamer, slaapkamer, overloop, gang en badkamer vanwege vierkante inbouw spots.
Alvast bedankt!
Het gaat om ongeveer 9/10 cm verlagen in de huiskamer, slaapkamer, overloop, gang en badkamer vanwege vierkante inbouw spots.
Alvast bedankt!
Meeste netbeheerders leveren volgens mij tegenwoordig standaard 3 fase bij nieuwbouw (3x 25a). Ik weet niet elke regio het is, maar daar zou je het kunnen checken :-).Tjebakka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:16:
[...]
Ben wel benieuwd sinds ik dit topic doorneem. Er is geen meerwerkoptie voor een 3-fase groepenkast geweest, dus ik hoop standaard op 3-fase.
Hopelijk dan ook meteen 2 groepen op zolder voor WM en WD zodat ik de loze leiding voor UTP kan gebruiken. Of mag je een stroomkabel en UTP door 1 kanaal (19mm) trekken?
Ben blij dat we nog +/- een jaar hebben tot oplevering. Ik voorzie nu al een hoop geregel en uitzoekwerk. Overigens vind ik dat niet erg om te doen.
Heeft iemand een lijst met dingen die je moet regelen en in welke volgorde? Dingen zoals CAI aanleggen voordat je gaat stucen, stucen voordat je de vloer legt, vloer leggen voordat de keuken wordt geplaatst etc.
UTP mag formeel niet samen met elektra in een leiding.
Bij ons heeft de vloerenleverancier liever eerst keuken dan vloer. Aangezien er vaak nogal wordt geschoven met de keukenkasten bij plaatsen. Gezien wij Marmoleum krijgen is het niet zo makkelijk om even een baan te vernieuwen
Rest van je volgorde zou goed moeten zijn :-)
Ik zou de volgorde vloer/keuken ook laten afhangen van het soort vloer. We hebben in ons huidige huis een houten vloer eerst laten leggen, daarna de keuken erop. Als je de keuken dan een keer wilt vervangen, hoeft niet de hele vloer mee. Aangezien dat hout nog wel een paar keer geschuurd en geolied kan worden, leek ons dat beter.
In de nieuwe woning neigen we naar een gietvloer in de keukenverdieping. Ook hier moet ik er niet aan denken om de vloer tegen de keuken aan te gieten. Om dezelfde reden.
Voor beide vloeren geldt ook dat ik liever een eventuele lekkage van bijvoorbeeld een vaatwasser liever zo snel mogelijk op de vloer zie, dan dat deze er langzaam onder kan kruipen.
In de nieuwe woning neigen we naar een gietvloer in de keukenverdieping. Ook hier moet ik er niet aan denken om de vloer tegen de keuken aan te gieten. Om dezelfde reden.
Voor beide vloeren geldt ook dat ik liever een eventuele lekkage van bijvoorbeeld een vaatwasser liever zo snel mogelijk op de vloer zie, dan dat deze er langzaam onder kan kruipen.
Wij hebben beneden zowel een houten vloer (woonkamer) als een gietvloer(keuken en hal); de gietvloer loopt onder de keuken door; oftewel; deze is eerst gegoten en daar na is de keuken geplaatst.millerman_sf schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:55:
Ik zou de volgorde vloer/keuken ook laten afhangen van het soort vloer. We hebben in ons huidige huis een houten vloer eerst laten leggen, daarna de keuken erop. Als je de keuken dan een keer wilt vervangen, hoeft niet de hele vloer mee. Aangezien dat hout nog wel een paar keer geschuurd en geolied kan worden, leek ons dat beter.
Wij hebben zojuist de offerte gekregen voor het aanpassen van tegelwerk in de badkamer, via de projectleverancier. We zijn ons rot geschrokken van het bedrag, een dikke 5000 euro, terwijl bij de showroom de helft werd geraamd..
De kosten van de tegels vinden wij marktconform alleen de plaatsingskosten zijn omgerekend 90 euro per m2. Dit is toch buitensporig duur?! Of is dit tegenwoordig het nieuwe normaal?
De kosten van de tegels vinden wij marktconform alleen de plaatsingskosten zijn omgerekend 90 euro per m2. Dit is toch buitensporig duur?! Of is dit tegenwoordig het nieuwe normaal?
Wat 90 euro voor het plaatsen per m2 extra, is echt belachelijk, is die tegelzetter van goud, of heb je zelf een speciale marmere of natuursteen gekozen. Dat is echt misbruik, maken, omdat je casco niks terug krijgt. Wat is je verrekingsprijs per m2?Jopinator schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:25:
Wij hebben zojuist de offerte gekregen voor het aanpassen van tegelwerk in de badkamer, via de projectleverancier. We zijn ons rot geschrokken van het bedrag, een dikke 5000 euro, terwijl bij de showroom de helft werd geraamd..
[ Voor 4% gewijzigd door Hanzul op 25-03-2020 21:19 ]
Nee het zijn gewoon normale tegels (keramiek) formaat 30 X 60 en 60 X 60, dus helemaal niet zo heel speciaal. De verrekeningsprijs is 31 euro m2 voor de standaard tegelsHanzul schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:44:
[...]
Wat 90 euro voor het plaatsen per m2 extra, is echt belachelijk, is die tegelzetter van goud, of heb je zelf een speciale marmere of natuursteen gekozen. Dat is echt misbruik, maken, omdat je casco niks terug krijgt. Wat is je verrekingsprijs per m2?
En welke maat tegels had je standaart. Heb de indruk dat ze hier flink misbruik maken, van de situatie. Want of je als tegelzetter nu 30x60 of 20x40 moet aanbrengen is wel wat verschil in werk en cordinatie, ma geen €90,00 per meter. Hoop dat ze bij ons schappelijker gaan zijn. Hebben volgende maand de afspraak. Dat is gratis tegels en 3 keer de plaatsingskosten.😆. Zou hier wel met de aannemer over in gesprek gaan.Jopinator schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:15:
[...]
Nee het zijn gewoon normale tegels (keramiek) formaat 30 X 60 en 60 X 60, dus helemaal niet zo heel speciaal. De verrekeningsprijs is 31 euro m2 voor de standaard tegels
Zelf heb ik €4000 extra begroot voor sanitair omdat het indeling best veel overeen komt met onze wensen. Alleen tegelen tot boven inplaats van 210, ander wastafel en pot bededen, ma laatste twee kan evt ook door ons zelf later. Tegelwerk aanpassingen hoop ik toch wel voor circa 2000,00 te kunnen lsten doen. Bij ons is de verekenprijs voor aankoop €24,00 wand (20×50) en €30,00 (30×30) voor vloer de vloer en staat niets over extra plastsinskosten.
Bouwer kan 1x40 of 3x25 aanvragen. Kost allebei netzoveel voor de bouwer, maar degenen die 20 jaar achterlopen of bewust de kopers willen naaien (ohja, dat mag ik niet zeggen want te negatief) hebben dat nog niet helemaal door. Netbeheerders moeten gewoon een einde maken aan die poppenkast en gewoon de optie niet bieden. Dan komen we vanzelf van dat gekke gedoe af dat je 300 euro extra aan de bouwer moet betalen voor iets wat voor hem niks kost.perspectivebass schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:41:
[...]
Meeste netbeheerders leveren volgens mij tegenwoordig standaard 3 fase bij nieuwbouw (3x 25a). Ik weet niet elke regio het is, maar daar zou je het kunnen checken :-).
UTP mag formeel niet samen met elektra in een leiding.
Bij ons heeft de vloerenleverancier liever eerst keuken dan vloer. Aangezien er vaak nogal wordt geschoven met de keukenkasten bij plaatsen. Gezien wij Marmoleum krijgen is het niet zo makkelijk om even een baan te vernieuwen![]()
Rest van je volgorde zou goed moeten zijn :-)
Wandtegels zijn standaard 20 x 25 vloer 20 x 20. De 90 euro betreft trouwens puur de kale prijs voor het zetten. Hier moeten de tegels, voegen en al het andere ongein nog bij komen. De genoemde verrekenkosten van 31 euro is wel de inclusiefprijs welke niet gespecificeerd is. Uiteindelijk zijn de plaatsingskosten dan dus grofweg 4x zo hoog... Wij gaan maar eens een mooie mail opstellen voor de aannemer en een offerte opvragen bij een derde partij.Hanzul schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:32:
[...]
En welke maat tegels had je standaart. Heb de indruk dat ze hier flink misbruik maken, van de situatie. Want of je als tegelzetter nu 30x60 of 20x40 moet aanbrengen is wel wat verschil in werk en cordinatie, ma geen €90,00 per meter. Hoop dat ze bij ons schappelijker gaan zijn. Hebben volgende maand de afspraak. Dat is gratis tegels en 3 keer de plaatsingskosten.😆. Zou hier wel met de aannemer over in gesprek gaan.
Zelf heb ik €4000 extra begroot voor sanitair omdat het indeling best veel overeen komt met onze wensen. Alleen tegelen tot boven inplaats van 210, ander wastafel en pot bededen, ma laatste twee kan evt ook door ons zelf later. Tegelwerk aanpassingen hoop ik toch wel voor circa 2000,00 te kunnen lsten doen. Bij ons is de verekenprijs voor aankoop €24,00 wand (20×50) en €30,00 (30×30) voor vloer de vloer en staat niets over extra plastsinskosten.
Ik hoop inderdaad dat je het beter treft.
De plaatsingskosten van onze vloertegels beneden zijn 50 euro per m2 en dat was een marktconforme prijs voor keramisch parket van 30x120. Marktconform wil zeggen: die prijs kregen we in meerdere offertes van meerdere partijen voor het opschuren van een anhydrietvloer en het leggen van keramisch parket.Jopinator schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:25:
90 euro per m2 is echt belachelijk, zeker als er nauwelijks verschil in formaat tegels is.
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 26-03-2020 08:17 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Wij betalen rond de 60 eu/m2 voor 45x45 tegels. VOor de kleinere tegels is het 33 eu/m2. Formaat maakt dus nogal uit. Overigens laten we de badkamer in de bouw doen. Ik denk als je de badkamer casco doet, dat het dan een stukje goedkoper moet kunnen. Maar dan wordty dus wel een huis zonder badkamer opgeleverd.Jopinator schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:51:
[...]
Wandtegels zijn standaard 20 x 25 vloer 20 x 20. De 90 euro betreft trouwens puur de kale prijs voor het zetten. Hier moeten de tegels, voegen en al het andere ongein nog bij komen. De genoemde verrekenkosten van 31 euro is wel de inclusiefprijs welke niet gespecificeerd is. Uiteindelijk zijn de plaatsingskosten dan dus grofweg 4x zo hoog... Wij gaan maar eens een mooie mail opstellen voor de aannemer en een offerte opvragen bij een derde partij.
Ik hoop inderdaad dat je het beter treft.
Ik meld mij ook maar eens in dit topic aangezien we ook een nieuwbouw woning toegewezen hebben gekregen 
Nou hebben we al een lijst gemaakt van meerwerk die we willen doen, maar lang niet alles laten we uitvoeren door de project aannemer aangezien sommige aanpassingen later gewoon veel goedkoper zijn (denk aan dakramen etc.).
Zijn er hier mensen die bekend zijn met van wanrooij ? we zijn namelijk erg benieuwd wat zij rekenen voor aanpassing aan badkamer en of ze redelijke prijzen hebben voor keukens.
Voor nu ga ik het topic maar eens goed doornemen, maar als er al tips zijn waar we op moeten letten dan graag
Nou hebben we al een lijst gemaakt van meerwerk die we willen doen, maar lang niet alles laten we uitvoeren door de project aannemer aangezien sommige aanpassingen later gewoon veel goedkoper zijn (denk aan dakramen etc.).
Zijn er hier mensen die bekend zijn met van wanrooij ? we zijn namelijk erg benieuwd wat zij rekenen voor aanpassing aan badkamer en of ze redelijke prijzen hebben voor keukens.
Voor nu ga ik het topic maar eens goed doornemen, maar als er al tips zijn waar we op moeten letten dan graag
Wij hebben recent onze KOA getekend en gisteren onze 'Hoerabrief' gekregen 
De makelaars opties zijn al doorgegeven en deze worden nu verwerkt.
Hierin hebben we oa gekozen voor een uitbouw van 1,2m (vanwege budgettaire redenen hebben we niet voor 2,4m gekozen).
Echter het leek ons ook erg gaaf om een lichtstraat op deze uitbouw te plaatsen voor wat extra daglicht in de woonkamer. Nu geeft de aannemer aan dat dit alleen mogelijk zou zijn bij een uitbouw van 2,4m en dat dit ongeveer 5000 euro zou kosten.
Omdat ik hier toch wel wat vraagtekens bij heb ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of er eventueel andere oplossingen zijn?
De makelaars opties zijn al doorgegeven en deze worden nu verwerkt.
Hierin hebben we oa gekozen voor een uitbouw van 1,2m (vanwege budgettaire redenen hebben we niet voor 2,4m gekozen).
Echter het leek ons ook erg gaaf om een lichtstraat op deze uitbouw te plaatsen voor wat extra daglicht in de woonkamer. Nu geeft de aannemer aan dat dit alleen mogelijk zou zijn bij een uitbouw van 2,4m en dat dit ongeveer 5000 euro zou kosten.
Omdat ik hier toch wel wat vraagtekens bij heb ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of er eventueel andere oplossingen zijn?
Ons huidige huis is door Van Wanrooij gebouwd. De showroom in Waardenburg kun je gewoon inlopen en heeft enorm veel keuken- en badkameropstellingen met prijzen. Dat is prettig kijken. De verdere verkoop vond ik ronduit slecht, vooral snel en weinig oog voor wat je echt wilt. Ik zou er om die reden zelf nooit meer teruggaan.Woolfy681 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:59:
We kregen een tegoedbon voor de keuken, al met al was de prijs minus die korting vergelijkbaar met andere plekken. Het voordeel is dan dat al het leidingwerk gewoon in de bouw mee gaat en je geen gezeik over verantwoordelijkheid krijgt. De meerprijzen voor de badkamer waren overigens schappelijk en we kregen vaak ook betaalbare alternatieven aangeboden. Je moet alleen wel zelf echt zorgen dat je de tijd neemt en krijgt om te vergelijken en te ontwerpen.
@gganker30 ongeacht of het wel of niet kan en voor welke prijs, als je ramen en openslaande deuren al hebt in je uitbouw dan lijkt mij met een uitbouw van 1,2m de extra licht opbrengst van zo'n straat inderdaad niet opwegen tegen welke prijs dan ook.
Hoe dieper je uitbouw hoe meer "schaduw" je moet overbruggen met licht maar met 1,2m is dat natuurlijk erg gering. Zeker als er ramen en/of openslaande deuren in de gevel zitten.
Of je moet graag naar boven en naar buiten willen kijken natuurlijk
. Houd er ook rekening mee dat als de uitbouw aan de zonkant ligt je ook een behoorlijke bak warmte naar binnen krijgt van een licht straat boven je hoofd. Je zal dus ook iets moeten/willen gaan doen met zonwering verwacht ik.
Hoe dieper je uitbouw hoe meer "schaduw" je moet overbruggen met licht maar met 1,2m is dat natuurlijk erg gering. Zeker als er ramen en/of openslaande deuren in de gevel zitten.
Of je moet graag naar boven en naar buiten willen kijken natuurlijk
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2020 12:33 ]
Eens, ik kreeg bij Van Wanrooij ook sterk het idee dat het allemaal zo snel mogelijk moest omdat de contactpersoon toch vooral graag om 12 uur aan zijn lunch wil kunnen beginnen..millerman_sf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:28:
[...]
Ons huidige huis is door Van Wanrooij gebouwd. De showroom in Waardenburg kun je gewoon inlopen en heeft enorm veel keuken- en badkameropstellingen met prijzen. Dat is prettig kijken. De verdere verkoop vond ik ronduit slecht, vooral snel en weinig oog voor wat je echt wilt. Ik zou er om die reden zelf nooit meer teruggaan.
We kregen een tegoedbon voor de keuken, al met al was de prijs minus die korting vergelijkbaar met andere plekken. Het voordeel is dan dat al het leidingwerk gewoon in de bouw mee gaat en je geen gezeik over verantwoordelijkheid krijgt. De meerprijzen voor de badkamer waren overigens schappelijk en we kregen vaak ook betaalbare alternatieven aangeboden. Je moet alleen wel zelf echt zorgen dat je de tijd neemt en krijgt om te vergelijken en te ontwerpen.
De tip die ik kan geven over van Wanrooij is om zo snel mogelijk je afspraak (/afspraken) in te plannen. Zeker de badkamer kan meerdere maanden duren voordat je terecht kunt, en dan kan je deadline bij de bouwbegeleider snel dichterbij komen. Zeker als je eventueel een tweede afspraak wil maken kun je de eerste maar beter achter de rug hebben.
Wij zijn voor de keuken uiteindelijk (na meerdere afspraken) niet bij van Wanrooij geslaagd, maar dat ligt ook deels aan onze wensen. Zonder korting zijn ze niet goedkoop te noemen, maar met de korting die wij krijgen (3000 euro) kwamen ze dichterbij.
De badkamer waren wij redelijk snel uit. Wij hebben veel standaard gelaten en daardoor hoeven we alleen maar wat te spelen met de inrichting van de ruimte. Hou er wel rekening mee dat een standaard ruimte nog geen afgesloten doucheruimte heeft. Extra geld ben je dus waarschijnlijk altijd kwijt, maar wij waren minder dan 4000 extra kwijt.
Wij zijn voor de keuken uiteindelijk (na meerdere afspraken) niet bij van Wanrooij geslaagd, maar dat ligt ook deels aan onze wensen. Zonder korting zijn ze niet goedkoop te noemen, maar met de korting die wij krijgen (3000 euro) kwamen ze dichterbij.
De badkamer waren wij redelijk snel uit. Wij hebben veel standaard gelaten en daardoor hoeven we alleen maar wat te spelen met de inrichting van de ruimte. Hou er wel rekening mee dat een standaard ruimte nog geen afgesloten doucheruimte heeft. Extra geld ben je dus waarschijnlijk altijd kwijt, maar wij waren minder dan 4000 extra kwijt.
Hallo allemaal,
Met veel interesse volg ik sinds enige maanden dit topic. Met name omdat we zelf nieuwbouw hebben gekocht en zo'n beetje alles compleet nieuw voor me is. Daarbij ben ik zelf niet zo'n handige klusser. Ik lees ook aardig wat verwijzingen naar kosten. Meestal lijkt de consensus te zijn dat er toch wel hoge kosten gevraagd worden voor meerwerk. En soms valt het mee.
Ik meen te begrijpen dat we zelf over alles wat direct vanaf de bouw beschikbaar moet zijn niet zoveel te willen hebben qua prijzen of later (laten) doen, zoals plafondlichtpunten en wandcontactdozen.
Nou gun ik echt iedereen zijn boterham, maar heb ik toch wat vraagtekens bijvoorbeeld bij de volgende kosten voor elektra in ons project:
- vorstvrij uitvoeren aftapbaar tappunt 170 euro
- bedraden loze leiding Cat 5 CAT 6 a 128 resp 146 euro, enkele wcd 304 euro
- halogeen dimmer ipv schakelaar 184 euro, Led dimmer 223 euro.
Zo heb ik nog wel meer verwonderingen. Mijn vraag is, zijn dit dingen die je ook na de bouw zou kunnen doen, dus bijvoorbeeld laten opleveren met een enkelpolige schakelaar en dan zelf er een dimmer (laten) opzetten e.d.? En als ik het laat doen, door bijvoorbeeld een elektricien, kom ik dan op dezelfde prijzen uit?
Om eerlijk te zijn vind ik het nogal onnodig klinken om 6 dimmers a 1300 euro te laten installeren. Kan ik niet gewoon een elektricien bellen die het voor de helft of minder komt vervangen?
Ben benieuwd naar de feedback, hoor het ook graag als ik het beter gewoon direct kan laten doen omdat dit nu eenmaal de prijzen zijn. En zo niet, wat zijn jullie tips qua aanpak?
alvast heel erg bedankt!
grt
Met veel interesse volg ik sinds enige maanden dit topic. Met name omdat we zelf nieuwbouw hebben gekocht en zo'n beetje alles compleet nieuw voor me is. Daarbij ben ik zelf niet zo'n handige klusser. Ik lees ook aardig wat verwijzingen naar kosten. Meestal lijkt de consensus te zijn dat er toch wel hoge kosten gevraagd worden voor meerwerk. En soms valt het mee.
Ik meen te begrijpen dat we zelf over alles wat direct vanaf de bouw beschikbaar moet zijn niet zoveel te willen hebben qua prijzen of later (laten) doen, zoals plafondlichtpunten en wandcontactdozen.
Nou gun ik echt iedereen zijn boterham, maar heb ik toch wat vraagtekens bijvoorbeeld bij de volgende kosten voor elektra in ons project:
Zo heb ik nog wel meer verwonderingen. Mijn vraag is, zijn dit dingen die je ook na de bouw zou kunnen doen, dus bijvoorbeeld laten opleveren met een enkelpolige schakelaar en dan zelf er een dimmer (laten) opzetten e.d.? En als ik het laat doen, door bijvoorbeeld een elektricien, kom ik dan op dezelfde prijzen uit?
Om eerlijk te zijn vind ik het nogal onnodig klinken om 6 dimmers a 1300 euro te laten installeren. Kan ik niet gewoon een elektricien bellen die het voor de helft of minder komt vervangen?
Ben benieuwd naar de feedback, hoor het ook graag als ik het beter gewoon direct kan laten doen omdat dit nu eenmaal de prijzen zijn. En zo niet, wat zijn jullie tips qua aanpak?
alvast heel erg bedankt!
grt
-Deze kan ik niet beantwoordenTdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
Hallo allemaal,
alvast heel erg bedankt!
grt
-Als je een beetje handig bent kun je dat ook zelf, ik zou het standaard laten zodat je later nog kan bepalen of en wat je er mee wilt doen.
-Ik zou geen van beiden doen maar voor Philips Hue lampen gaan en dan een dimmer ophangen.
Afhankelijk van waar is deze opzich nog wel netjes me dunkt..Tdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
[......................]
Een doosje goede kwaliteit Cat6 (Belden 7965E) à 100m is zo ongeveer €45 (pak die iig 2x, is makkelijker trekken), een beetje trekveer (20m) is ongeveer €25, een dubbel Cat6 inbouwdoosje is ong €13, en afdekkapjes & raampjes is per doosje ong €5.- bedraden loze leiding Cat 5 CAT 6 a 128 resp 146 euro, enkele wcd 304 euro
Dus doosje compleet en dubbel bekabeld (excl het gereedschap) is ongeveer €30 excl de arbeid, oftewel als je dat ziet zitten of je hebt een kennisje o.i.d. die dit voor je kan doen scheelt dit veel geld. Dit is dus voor mij een afrader.
Een nette leddimmer (draaiknop) die geen nuldraad nodig is zijn er vanaf ongeveer €25 per stuk + €5 afdekramen etc. dus nee zou ik ook niet doen.- halogeen dimmer ipv schakelaar 184 euro, Led dimmer 223 euro.
alvast heel erg bedankt!
grt
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als meerprijs tov een "normale" buitenkraan? Of de complete toevoeging van een kraan in vorstvrije uitvoering?Tdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
Meerprijs tov loze leiding of loze leiding + UTP? Alleen bedraden compleet geschift. Die losse WCD zal dan wel met een eigen groep komen, maar ook daar zit een forse winstfactor op...Tdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
Bespottelijk. Zelf doen en 15 euro in de zak steken. Schakelaar op Marktplaats knikkerenTdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
Je kunt het ook zelf doen natuurlijk, is nog goedkoper. Maar voor fors minder dan 1300 kun je vast wel iemand vinden die even zes dimmers komt monteren haha.Tdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
Maargoed, ze vragen gewoon absurde bedragen. Ze zullen er wel over nagedacht hebben dat de 50% die afhaakt ruimschoots gecompenseerd wordt door de 200% winstmarge op de helft die niet afhaakt.
Verder zijn er gewoon heel veel mensen met een dik inkomen die nog geen schroevendraaier kunnen vasthouden en het er voor betalen. Dus tja.
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-03-2020 00:00 ]
Ondanks de corona perikelen hebben ze het tempo er goed inzitten. Inmiddels zijn ze begonnen met het metselwerk.

Dichterbij

Nog dichterbij

Bij de buren zijn ze al wat verder

Ben benieuwd hoe het relief in het metselwerk er straks uitkomt te zien wanneer ook alles gevoegd is. Nu moet je van een afstand echt goed kijken om het te zien, ondanks het behoorlijk verspringt.

Dichterbij

Nog dichterbij

Ben benieuwd hoe het relief in het metselwerk er straks uitkomt te zien wanneer ook alles gevoegd is. Nu moet je van een afstand echt goed kijken om het te zien, ondanks het behoorlijk verspringt.
Altijd leuk om een beetje vooruitgang te zien!
Hier in de buurt zijn ze ook aan het bouwen en is het terrein optisch niet afgesloten. Paar weken terug binnen no-time de prefab muren overeind. Nu zijn ze aan het metselen. Schiet ook lekker op, leuk om te zien.
Hier in de buurt zijn ze ook aan het bouwen en is het terrein optisch niet afgesloten. Paar weken terug binnen no-time de prefab muren overeind. Nu zijn ze aan het metselen. Schiet ook lekker op, leuk om te zien.
Mbt de buitenkraan dit is de meerprijs inderdaad.kabeltjekabel schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:58:
[...]
Als meerprijs tov een "normale" buitenkraan? Of de complete toevoeging van een kraan in vorstvrije uitvoering?
[...]
Meerprijs tov loze leiding of loze leiding + UTP? Alleen bedraden compleet geschift. Die losse WCD zal dan wel met een eigen groep komen, maar ook daar zit een forse winstfactor op...
[...]
Bespottelijk. Zelf doen en 15 euro in de zak steken. Schakelaar op Marktplaats knikkeren(mocht dat je ding zijn)
Voor 15 euro mogen ze het doen, maar ik denk dat ik je punt begrijp en daar ging het me wel om, dank!
[...]
Je kunt het ook zelf doen natuurlijk, is nog goedkoper. Maar voor fors minder dan 1300 kun je vast wel iemand vinden die even zes dimmers komt monteren haha.
Maargoed, ze vragen gewoon absurde bedragen. Ze zullen er wel over nagedacht hebben dat de 50% die afhaakt ruimschoots gecompenseerd wordt door de 200% winstmarge op de helft die niet afhaakt.
Verder zijn er gewoon heel veel mensen met een dik inkomen die nog geen schroevendraaier kunnen vasthouden en het er voor betalen. Dus tja.
Bedraden van de loze leiding idd
Mbt de dimmers dat dacht ik dus ook, maar ik vroeg me ook af of het technisch gezien eenvoudig is of dat als je dat niet meteen laat doen het later heel lastig wordt (geen idee waarom dat zo zou zijn, maar electra is niet mijn cup of tea...). Ik ga maar ga maar eens een ZZP-electricien bellen.
Dank!
Dank je voor je reactieAnnuk schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:39:
[...]
Afhankelijk van waar is deze opzich nog wel netjes me dunkt..
[...]
Een doosje goede kwaliteit Cat6 (Belden 7965E) à 100m is zo ongeveer €45 (pak die iig 2x, is makkelijker trekken), een beetje trekveer (20m) is ongeveer €25, een dubbel Cat6 inbouwdoosje is ong €13, en afdekkapjes & raampjes is per doosje ong €5.
Dus doosje compleet en dubbel bekabeld (excl het gereedschap) is ongeveer €30 excl de arbeid, oftewel als je dat ziet zitten of je hebt een kennisje o.i.d. die dit voor je kan doen scheelt dit veel geld. Dit is dus voor mij een afrader.
[...]
Een nette leddimmer (draaiknop) die geen nuldraad nodig is zijn er vanaf ongeveer €25 per stuk + €5 afdekramen etc. dus nee zou ik ook niet doen.
[...]
Dank voor je feedback, begrijp ik goed dat bij Philps Hue de dim optie in de connectie van de lamp zit en er dus geen fysieke dimmer nodig is?Rudyy schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:30:
[...]
-Deze kan ik niet beantwoorden
-Als je een beetje handig bent kun je dat ook zelf, ik zou het standaard laten zodat je later nog kan bepalen of en wat je er mee wilt doen.
-Ik zou geen van beiden doen maar voor Philips Hue lampen gaan en dan een dimmer ophangen.
Dat klopt. Je kan ze besturen via een app, een aangesloten dimmer of de draadloze afstandsbediening/schakelaar van Philips.Tdebassie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:08:
[...]
Dank voor je feedback, begrijp ik goed dat bij Philps Hue de dim optie in de connectie van de lamp zit en er dus geen fysieke dimmer nodig is?
Op foto 2 lijkt het alsof het metselprofiel niet goed wordt aangehouden, de koppen en de strekken verspringen in iedere laag. Nu zie ik het, het hoort zo. 🤗FrankSpin schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:00:
Ondanks de corona perikelen hebben ze het tempo er goed inzitten. Inmiddels zijn ze begonnen met het metselwerk.
[Afbeelding]
Dichterbij
[Afbeelding]
Nog dichterbij
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben ook een nieuwbouw huis gekocht, gisteren langs de notaris geweest dus het is nu helemaal rond qua contract en financiering.
Na het doorspitten van 250+ pagina's van dit topic al veel geleerd en nu eindelijk tijd om zelf wat te delen.
Betreft een patiowoning van 172 m2 in Utrecht, project wisselspoor.:strip_exif()/f/image/sM9qnugqN2cpxQsyP28zMkNS.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is de linker van de twee woningen met houten latten op de gevel.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Het is niet zo dat we per sé nieuwbouw wilden hebben, we hebben meer dan een jaar gezocht naar een groter huis en uiteindelijk was dit gewoon de beste optie die we hebben kunnen vinden. We vinden jaren 30 huizen ook erg leuk omdat het meer karakter heeft maar die zijn tegenwoordig zo populair dat je in de regio waar wij kijken (Amsterdam - Utrecht) echt enorm veel geld betaald voor een huis waar vaak nog best wat aan moet gebeuren. We hadden ook graag een vrijstaande woning in het bos willen hebben maar die waren binnen budget en reisafstand helaas ook niet te vinden. Voordelen van nieuwbouw vinden we vooral de energiezuinigheid, geluidsisolatie en in het algemeen dat alles technisch gewoon goed is. Nadelen vooral dat je er zo lang op moet wachten en dat het wat karakter mist.
Dit specifieke huis vinden we leuk vanwege de ligging (10m fietsen naar Utrecht centraal en de rest van de binnenstad). Daarnaast spreekt het wijkje ons aan vanwege de mix tussen de oudbouw (vooroorlogs) in de buurt met nieuw, en de opzet van het project waarbij de oude industriële gebouwen van NS werkspoor worden opgeknapt en nieuwe functie krijgen met kleine ondernemers en horeca. De huizen hebben verschillende ontwerpen welke worden afgewisseld (max 3x de zelfde gevel) en de hele buurt is autovrij met pleintjes en parkjes waar de kinderen kunnen spelen. Het huis heeft een grote begane grond met veel ruimte, speelse indeling met de patio die zichtbaar is vanuit alle hoeken van de begane grond en 4 goede grote slaapkamers op de verdiepingen. En het hout op de gevel vinden we leuk qua uitstraling.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat nog niets. Onderschat vooral de deadline voor al het meerwerk en de bijbehorende kosten. Na het tekenen van de KAO kregen we toegang tot de portal waar bleek dat de deadline over 2 weken al lag! Gelukkig bleek dat de aannemer (Blokland) zelf ook wat meer tijd nodig had dus pas deze week de laatste ronde aanpassingen gedaan en nog steeds niet op al onze vragen antwoord gehad.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Tot nu toe hebben we een kleine 20k aan extra kosten via de aannemer.
Belangrijkste kosten:
5700 meerwerk badkamer (via Middelkoop Culemborg, de projectleverancier voor badkamer/keuken)
2300 tegelwerk badkamer en toilet (via Raab Karcher)
3600 traptreden en leuningen in hardhout iroko
1300 3x hardhouten kozijnen, stompe deur en bovenlicht vervallen (begane grond)
1000 aanpassen keuken leidingen en elektra (we kopen de keuken extern)
En dan nog een heleboel kleiner spul, loze leidingen, boiler upgrade, buitenkraan, etc
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de VON?
De VON is 620k, waarvan bijna 290k voor de postzegel van 116 m2 grond
maar we hebben dan ook heel bewust voor een huis in een leuk stuk van de stad gekozen. En we wonen nu in Amsterdam dus het kan altijd duurder...
Daarnaast hebben we nu in totaal 90k begroot voor alle bijkomende kosten. Belangrijkste zijn 15k voor keuken, 15k voor vloeren, en 14k voor de afkoop klimaat installatie via Klimaatgarant. Daar krijgen we dan wel een W/W warmtepomp, WTW type D, douche WTW en een dak vol zonnepanelen (oost/west) voor terug.
Betreft een patiowoning van 172 m2 in Utrecht, project wisselspoor.
:strip_exif()/f/image/sM9qnugqN2cpxQsyP28zMkNS.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is niet zo dat we per sé nieuwbouw wilden hebben, we hebben meer dan een jaar gezocht naar een groter huis en uiteindelijk was dit gewoon de beste optie die we hebben kunnen vinden. We vinden jaren 30 huizen ook erg leuk omdat het meer karakter heeft maar die zijn tegenwoordig zo populair dat je in de regio waar wij kijken (Amsterdam - Utrecht) echt enorm veel geld betaald voor een huis waar vaak nog best wat aan moet gebeuren. We hadden ook graag een vrijstaande woning in het bos willen hebben maar die waren binnen budget en reisafstand helaas ook niet te vinden. Voordelen van nieuwbouw vinden we vooral de energiezuinigheid, geluidsisolatie en in het algemeen dat alles technisch gewoon goed is. Nadelen vooral dat je er zo lang op moet wachten en dat het wat karakter mist.
Dit specifieke huis vinden we leuk vanwege de ligging (10m fietsen naar Utrecht centraal en de rest van de binnenstad). Daarnaast spreekt het wijkje ons aan vanwege de mix tussen de oudbouw (vooroorlogs) in de buurt met nieuw, en de opzet van het project waarbij de oude industriële gebouwen van NS werkspoor worden opgeknapt en nieuwe functie krijgen met kleine ondernemers en horeca. De huizen hebben verschillende ontwerpen welke worden afgewisseld (max 3x de zelfde gevel) en de hele buurt is autovrij met pleintjes en parkjes waar de kinderen kunnen spelen. Het huis heeft een grote begane grond met veel ruimte, speelse indeling met de patio die zichtbaar is vanuit alle hoeken van de begane grond en 4 goede grote slaapkamers op de verdiepingen. En het hout op de gevel vinden we leuk qua uitstraling.
Overschat nog niets. Onderschat vooral de deadline voor al het meerwerk en de bijbehorende kosten. Na het tekenen van de KAO kregen we toegang tot de portal waar bleek dat de deadline over 2 weken al lag! Gelukkig bleek dat de aannemer (Blokland) zelf ook wat meer tijd nodig had dus pas deze week de laatste ronde aanpassingen gedaan en nog steeds niet op al onze vragen antwoord gehad.
Belangrijkste kosten:
5700 meerwerk badkamer (via Middelkoop Culemborg, de projectleverancier voor badkamer/keuken)
En dan nog een heleboel kleiner spul, loze leidingen, boiler upgrade, buitenkraan, etc
De VON is 620k, waarvan bijna 290k voor de postzegel van 116 m2 grond
Daarnaast hebben we nu in totaal 90k begroot voor alle bijkomende kosten. Belangrijkste zijn 15k voor keuken, 15k voor vloeren, en 14k voor de afkoop klimaat installatie via Klimaatgarant. Daar krijgen we dan wel een W/W warmtepomp, WTW type D, douche WTW en een dak vol zonnepanelen (oost/west) voor terug.
Op onze dakplaten op zolder zitten allemaal kleine witte plekjes. Zou dit schimmel zijn? Achter de knieschotten zit sowieso schimmel. Huis is 1 maand geleden opgeleverd.
Kan ik hier gewoon overheen schilderen of adviseren jullie om de schimmel eerst te verwijderen?
Heb helaas geen betere foto:
Kan ik hier gewoon overheen schilderen of adviseren jullie om de schimmel eerst te verwijderen?

[ Voor 21% gewijzigd door Martinus123 op 28-03-2020 10:49 ]
Grote kans dat het schimmel is, goed schoonmaken en veel ventileren. Woning is waarschijnlijk erg nat geweest tijdens de bouw (wat niet met zo’n winter) en op zolder en achter het knieschot is vaak te weinig mogelijkheid om het lekker door te laten waaien.Martinus123 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:45:
Op onze dakplaten op zolder zitten allemaal kleine witte plekjes. Zou dit schimmel zijn? Achter de knieschotten zit sowieso schimmel. Huis is 1 maand geleden opgeleverd.
[Afbeelding]
8 april is hopelijk de oplevering. Iemand nog een tip vwb de opleverkeuring? Ik lees dat je dat via vve/eigen huis kunt laten lopen, maar hoor/lees van die organisatie ook verhalen dat de kwaliteit dan ook maar net afhangt wie ze langs sturen. Omgeving Breda
Leuk project, vlakbij mij (woon nu nog in de Kanaalstraat te Utrecht). Maar die prijzenMarinos83 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:24:
We hebben ook een nieuwbouw huis gekocht, gisteren langs de notaris geweest dus het is nu helemaal rond qua contract en financiering.Na het doorspitten van 250+ pagina's van dit topic al veel geleerd en nu eindelijk tijd om zelf wat te delen.
Betreft een patiowoning van 172 m2 in Utrecht, project wisselspoor. [Afbeelding]
Belangrijkste kosten:
De VON is 620k, waarvan bijna 290k voor de postzegel van 116 m2 grondmaar we hebben dan ook heel bewust voor een huis in een leuk stuk van de stad gekozen. En we wonen nu in Amsterdam dus het kan altijd duurder...

Vandaag de Hoera-brief gekregen van van Wanrooij.
Moeten voor 30 april bij de notaris zijn geweest.
Tevens stond in de brief dat van Grunsven eind april verwacht te beginnen met de bouw.
Onze badkamer en de keuken hebben we beiden bij van Wanrooij gekocht.
Badkamer kon sowieso niet casco opgeleverd worden, dus bij de standaard badkamer nog 6600 bijgelegd en hebben nu de badkamer zoals we willen. Wel zonder badmeubel, was advies om die ergens anders te kopen.
Keuken zijn we eerst bij Superkeukens gaan kijken, maar met de keukencheque van 2500 euro kwamen we op hetzelfde bedrag uit. Maar heb een voorstel gedaan dat ze boven de keuken nog een verlaagd plafond moesten maken met spots. Werd afgewezen maar we zijn gewoon blijven zitten. Na 3 kwartier niks zeggen en elkaar wat aankijken werd er ineens een akkoord gegeven als wij het verlaagd plafond zouden afwerken.
Was dus ook nog een 1100 euro wat ze oorspronkelijk hadden berekend.
We zijn binnen gestapt en hebben gezegd dat we 17 mille in onze zakken hadden. Hoe zij die zouden verdelen tussen badkamer en keuken zou ons niet uitmaken. Als we maar zouden krijgen wat we willen.
Anders gingen we voor de keuken naar Superkeukens.
Badkamer is ook inclusief de glazen deur van de douchecel en keuken is inclusief graniet aanrechtblad en AEG apparatuur.
Advies is vroeg op de dag al daarheen gaan en niet toegeven. In het laatste uur willen zij de koop toch nog rondmaken en zit er misschien wat extra korting in. Zo hebben wij het rond kunnen krijgen met het verlaagd plafond. Beide offertes lagen klaar en we hebben voor badkamer en keuken tegelijk getekend. "Of we tekenen voor alles of we pakken de standaard badkamer en gaan voor de keuken naar een ander."
Moeten voor 30 april bij de notaris zijn geweest.
Tevens stond in de brief dat van Grunsven eind april verwacht te beginnen met de bouw.
Onze badkamer en de keuken hebben we beiden bij van Wanrooij gekocht.
Badkamer kon sowieso niet casco opgeleverd worden, dus bij de standaard badkamer nog 6600 bijgelegd en hebben nu de badkamer zoals we willen. Wel zonder badmeubel, was advies om die ergens anders te kopen.
Keuken zijn we eerst bij Superkeukens gaan kijken, maar met de keukencheque van 2500 euro kwamen we op hetzelfde bedrag uit. Maar heb een voorstel gedaan dat ze boven de keuken nog een verlaagd plafond moesten maken met spots. Werd afgewezen maar we zijn gewoon blijven zitten. Na 3 kwartier niks zeggen en elkaar wat aankijken werd er ineens een akkoord gegeven als wij het verlaagd plafond zouden afwerken.
Was dus ook nog een 1100 euro wat ze oorspronkelijk hadden berekend.
We zijn binnen gestapt en hebben gezegd dat we 17 mille in onze zakken hadden. Hoe zij die zouden verdelen tussen badkamer en keuken zou ons niet uitmaken. Als we maar zouden krijgen wat we willen.
Anders gingen we voor de keuken naar Superkeukens.
Badkamer is ook inclusief de glazen deur van de douchecel en keuken is inclusief graniet aanrechtblad en AEG apparatuur.
Advies is vroeg op de dag al daarheen gaan en niet toegeven. In het laatste uur willen zij de koop toch nog rondmaken en zit er misschien wat extra korting in. Zo hebben wij het rond kunnen krijgen met het verlaagd plafond. Beide offertes lagen klaar en we hebben voor badkamer en keuken tegelijk getekend. "Of we tekenen voor alles of we pakken de standaard badkamer en gaan voor de keuken naar een ander."
Wij hebben precies om die reden een ander bureau ingehuurd voor de oplevering, namelijk bouwinspecteurs.nl Deze is ons goed bevallen; de inspectie werd kritisch en nauwkeurig uitgevoerd.koendio schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:35:
8 april is hopelijk de oplevering. Iemand nog een tip vwb de opleverkeuring? Ik lees dat je dat via vve/eigen huis kunt laten lopen, maar hoor/lees van die organisatie ook verhalen dat de kwaliteit dan ook maar net afhangt wie ze langs sturen. Omgeving Breda
Uiteindelijk zijn er vooral veel kleine punten uitgekomen welke inmiddels voor het grootste deel zijn opgelost.
De keuring is wel duurder dan bij eigen huis, maar waarom zou je op zoiets belangrijks willen besparen?
[ Voor 20% gewijzigd door witterholt op 28-03-2020 19:01 ]
Binnenkort hebben wij een afspraak met de aannemer om de overeenkomst te ondertekenen voor opdracht bouw van onze woning. Omdat we nu midden (of start) van de Corona perikelen zitten is het misschien verstandig om enkele ontbindende voorwaarden in het contract te laten opstellen. Denk aan, stel je voor dat ik of mijn vrouw besmet raakt en van kwaad tot erger, of dat de Corona tot ons ontslag leidt. Dit zou tot dan tot kosteloze ontbinding mogen leiden.
Hoeveel tijd zit er tussen het ondertekenen van het bouwcontract en het daadwerkelijk bestellen van bouwmaterialen door de aannemer? Ons huis staat vooralsnog gepland te starten met bouwen in week 46.
Hoeveel tijd zit er tussen het ondertekenen van het bouwcontract en het daadwerkelijk bestellen van bouwmaterialen door de aannemer? Ons huis staat vooralsnog gepland te starten met bouwen in week 46.
@Matadores is het projectbouw of laat je echt zelf iets bouwen?
In het eerste geval kan je extra ontbindende voorwaarden echt wel vergeten. Voor jou zijn er waarschijnlijk nog 5 anderen die zonder die voorwaarden gewoon kopen en tekenen.
In het laatste geval hangt het echt van de bouwer af denk ik. Ik als bouwer zou dat risico in ieder geval gewoon bij de koper neerleggen al zou ik mijn best doen de kosten niet absurd hoog op te laten lopen op voorhand maar hoe langer de bouwer moet wachten met bestellen hoe langer de bouw zal duren. Sommige onderdelen hebben weken tijd nodig om te maken en bestellen. Als er na bestellen dus iets gebeurd waardoor jij niet meer kan betalen is dat natuurlijk niet het risico van de bouwer.
Volgens mij zijn er ook verzekeringen of fondsen af te nemen waardoor je je eigen risico dus kan indekken. Uiteraard zit daar wel een goed prijskaartje aan.
VEH was bij ons afgelopen oktober gewoon prima net als 7 jaar geleden bij mijn vorige woning. Goede punten uit naar voren gekomen die ik zelf niet had opgemerkt.
In het eerste geval kan je extra ontbindende voorwaarden echt wel vergeten. Voor jou zijn er waarschijnlijk nog 5 anderen die zonder die voorwaarden gewoon kopen en tekenen.
In het laatste geval hangt het echt van de bouwer af denk ik. Ik als bouwer zou dat risico in ieder geval gewoon bij de koper neerleggen al zou ik mijn best doen de kosten niet absurd hoog op te laten lopen op voorhand maar hoe langer de bouwer moet wachten met bestellen hoe langer de bouw zal duren. Sommige onderdelen hebben weken tijd nodig om te maken en bestellen. Als er na bestellen dus iets gebeurd waardoor jij niet meer kan betalen is dat natuurlijk niet het risico van de bouwer.
Volgens mij zijn er ook verzekeringen of fondsen af te nemen waardoor je je eigen risico dus kan indekken. Uiteraard zit daar wel een goed prijskaartje aan.
VEH was bij ons afgelopen oktober gewoon prima net als 7 jaar geleden bij mijn vorige woning. Goede punten uit naar voren gekomen die ik zelf niet had opgemerkt.
[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 28-03-2020 19:59 ]
Ik heb een tegenovergestelde mening.witterholt schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:58:
[...]
Wij hebben precies om die reden een ander bureau ingehuurd voor de oplevering, namelijk bouwinspecteurs.nl Deze is ons goed bevallen; de inspectie werd kritisch en nauwkeurig uitgevoerd.
Uiteindelijk zijn er vooral veel kleine punten uitgekomen welke inmiddels voor het grootste deel zijn opgelost.
De keuring is wel duurder dan bij eigen huis, maar waarom zou je op zoiets belangrijks willen besparen?
Diegene die ik had liep met de aannemer weg. Hij kom een aantal personen die daar werkte.
Zijn nog duur ook, 330 euro voor 2 uurtjes werk, 30 min reistijd en 10 foto’s die ik zelf ook al kreeg van de aannemer.
Voorbeeld:
Ik miste o.a. een koud water aansluiting en hij ging mee met verhaal van de aannemer. Ik had de aannemer al 5x gewaarschuwd tijdens de bouw dat deze vergeten was.
Enige wat hij zelf vond was 2 krasjes in het glas en een voeg die niet goed was. Voor de rest was hij alleen maar met de aannemer aan het ouwehoeren.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Wij hebben VeH geboekt voor de oplever keuring op 30 april in omgeving Breda, ben benieuwd!
https://www.ibood.com/win...ht-universele-dimmer.htmlTdebassie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:21:
Hallo allemaal,
alvast heel erg bedankt!
grt
Ik heb deze dimmers van ibood gekocht. Geen nuldraad nodig je kan de dimmer gewoon 1 op 1 vervangen voor de huidige schakelaar. Kan er led alles mee dimmen. Zijn universeel dus past op al het bekende schakelmateriaal. Nog wel een draaiknop bij kopen van je merk schakelmateriaal. Ik gebruikt ze oa. met ikea verlichting en werkt perfect.
Wij laten zelf bouwen.GeeMoney schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:55:
@Matadores is het projectbouw of laat je echt zelf iets bouwen?
De mannen hebben de vaart er echt in zitten, lekker!
Zijgevel beneden klaar

Binnen begint er ook goed uit te zien

Achtergeval ook beneden klaar
Zijgevel beneden klaar

Binnen begint er ook goed uit te zien

Dan kun je je vragen beter stellen in het topic dat daarvoor bedoeld is: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2Matadores schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:45:
Wij laten zelf bouwen.
Dank je. Begrijp ik goed dat sommige dimmers wel, en sommige geen nuldraad nodig hebben? Heeft een standaard aansluiting een nuldraad (ik ben een elektra-noobT.E schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:01:
[...]
https://www.ibood.com/win...ht-universele-dimmer.html
Ik heb deze dimmers van ibood gekocht. Geen nuldraad nodig je kan de dimmer gewoon 1 op 1 vervangen voor de huidige schakelaar. Kan er led alles mee dimmen. Zijn universeel dus past op al het bekende schakelmateriaal. Nog wel een draaiknop bij kopen van je merk schakelmateriaal. Ik gebruikt ze oa. met ikea verlichting en werkt perfect.
Het verschilt per dimmer inderdaad. Vanuit de bouw krijgt een standaard schakelaar geen nuldraad. Ik heb er bij mij in ieder geval op aangedrongen dat ik bij elke schakelaar (dimmer of niet) gewoon een nuldraad wilde hebben inclusief diepe inbouw dozen van 50mm.Tdebassie schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:01:
[...]
Dank je. Begrijp ik goed dat sommige dimmers wel, en sommige geen nuldraad nodig hebben? Heeft een standaard aansluiting een nuldraad (ik ben een elektra-noob
Helder. Wat is jou advies met betrekking tot het verven van de bruine dakplaten?D.deJong schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:33:
[...]
Grote kans dat het schimmel is, goed schoonmaken en veel ventileren. Woning is waarschijnlijk erg nat geweest tijdens de bouw (wat niet met zo’n winter) en op zolder en achter het knieschot is vaak te weinig mogelijkheid om het lekker door te laten waaien.
- Nu schoonmaken met bleekwater en dan verven?
- Of beter wachten tot het zomer is, en dan aan de klus beginnen? In verband met schimmel die achter de knieschot zit en misschien weer over de net geverfde dakplaten kan trekken.
Hier nog een foto van de ruimte achter knieschot (met een bouwlamp erop gericht). De schuurplekken zijn van het vulmiddel dat ik gebruik heb voor de nietgaten dicht te maken.

Hier nog een close-up van een dakplaat;

[ Voor 7% gewijzigd door Martinus123 op 29-03-2020 15:42 ]
https://i.imgur.com/MYQorZQ.jpgFrankSpin schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:18:
De mannen hebben de vaart er echt in zitten, lekker!
Het resultaat is erg mooi, maar dat mensen zo weinig om hun eigen veiligheid geven.
Van zo'n foto word ik best wel verdrietig. Wat zijn dat voor een prutsers? Een grote bende en geen valbeveiliging bij het metselen?
[ Voor 3% gewijzigd door MeTooPV op 29-03-2020 16:06 ]
@MeTooPV best knap dat je die conclusies trekt op een enkele foto zonder werklui buiten werktijd genomen vermoedelijk en net de onderste laag qua metselwerk klaar.
Links zit de reling er gewoon op en wellicht zijn ze nog aan het opbouwen of de voorraad bakstenen aan het vullen.
De binnenkant van de tonnen zijn belangrijker dan de buitenkant en die zijn vermoedelijk echt wel schoon einde van de dag anders kan je ze gewoon weg mieteren namelijk.
Daarnaast geldt voor ons toch het eind resultaat
.
Links zit de reling er gewoon op en wellicht zijn ze nog aan het opbouwen of de voorraad bakstenen aan het vullen.
De binnenkant van de tonnen zijn belangrijker dan de buitenkant en die zijn vermoedelijk echt wel schoon einde van de dag anders kan je ze gewoon weg mieteren namelijk.
Daarnaast geldt voor ons toch het eind resultaat
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 30-07-2020 08:21 ]
Knieschotten open houden en desnoods een ventilator er achter zetten om het goed te laten drogen, als het eenmaal goed droog s gaat de schimmel vanzelf kapot.Martinus123 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Helder. Wat is jou advies met betrekking tot het verven van de bruine dakplaten?
- Of beter wachten tot het zomer is, en dan aan de klus beginnen? In verband met schimmel die achter de knieschot zit en misschien weer over de net geverfde dakplaten kan trekken.
Hier nog een foto van de ruimte achter knieschot (met een bouwlamp erop gericht). De schuurplekken zijn van het vulmiddel dat ik gebruik heb voor de nietgaten dicht te maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schimmelwerend goedje van HG kan je gebruiken maar zolang er een voedingsbodem (vocht) is komt het terug.
Schimmelwerend goedje van HG is gewoon chloor. Dan kun je beter een fles chloor kopen en dat mengen in een plantenspuit.D.deJong schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:56:
[...]
Knieschotten open houden en desnoods een ventilator er achter zetten om het goed te laten drogen, als het eenmaal goed droog s gaat de schimmel vanzelf kapot.
Schimmelwerend goedje van HG kan je gebruiken maar zolang er een voedingsbodem (vocht) is komt het terug.
Maar inderdaad, ventileren en laten drogen voordat je het afwerkt. Anders komt die schimmel gewoon terug.
zo zag het er bij ons ook uit ; ik zou je aanraden het luik open t houden en de schimmel met een doek eraf te wrijven. Geen chemische goedjes maar gewoon ventileren.Martinus123 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Helder. Wat is jou advies met betrekking tot het verven van de bruine dakplaten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij ons is het weg en weg gebleven. Ik heb wel in de knieschoten 2 ventilatieroosters gemaakt zodat er straks ook lucht in en uit komt.
Ik heb een stucadoor gevraagd om de groene dakplaten in onze nieuwbouwwoning af te werken. Eerder hoorde ik dat dampdoorlatende latex nodig is om dit te doen, onze stucadoor heeft het nu over sausen van de dakplaten. Voordat ik domme vragen aan de stucadoor ga stellen, zou het logisch zijn als hij met sausen doelt op het spuiten van de dakplaten met dampdoorlatende latex?
Zo, maandag is wel echt een maandag vandaag. Wij hebben een nieuwbouwwoning voor 290k gekocht, middels ook een starterslening. Voorwaarde is dat je dit afsluit met NHG. Dus, tot 310k. We hebben een koop-aannemingsovereenkomst getekend met ruwbouwopties tot 308.000. Maar hierbinnen zit nog geen meerwerk (loze leidingen etc, EN geen keuken (die is casco). Een keuken is een voorwaarde voor NHG. Maar nu kwam onze hypotheekadviseur met het idee om als meerwerk een keuken van 2k op te geven.
Ik vraag me alleen af, in hoeverre gaat dit goedkomen als we straks wel al het meerwerk willen laten doen? In de KAO staat dat er bij tekenen 25% van het meerwerk dient te worden voldaan.. Dat mag als ik het zo lees niet boven de 310 uitkomen, al betaal je het van eigen geld. Daarmee zouden alle plannen in het water vallen..
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Ik vraag me alleen af, in hoeverre gaat dit goedkomen als we straks wel al het meerwerk willen laten doen? In de KAO staat dat er bij tekenen 25% van het meerwerk dient te worden voldaan.. Dat mag als ik het zo lees niet boven de 310 uitkomen, al betaal je het van eigen geld. Daarmee zouden alle plannen in het water vallen..
Bij nieuwbouw geldt ook: maximaal 310,000 euro, inclusief keuken, badkamer etc.
Lees de volledige toelichting hier: https://www.nhg.nl/V-N/Vo...-nieuwbouwwoning#vnTabTwo
Je zou nog kunnen kijken of je woning valt onder een woning met "aanvullende energiebesparende voorzieningen". Dan kun je naar 328,000
https://www.nhg.nl/V-N/Vo...n-en-Energiebespaarbudget
Lees de volledige toelichting hier: https://www.nhg.nl/V-N/Vo...-nieuwbouwwoning#vnTabTwo
Je kunt dus niet zomaar met eigen geld extra verplichtingen aan gaan. Je kunt wel een standaardkeuken laten leveren en die dan na oplevering met eigen geld uitbreiden. Maar eenvoudig is het niet.De stichting wordt regelmatig geconfronteerd met vragen over de aankoop van een nieuwbouwwoning waarbij men het meerwerk wil betalen uit eigen middelen of uit een lening zonder NHG. Dit is mogelijk mits het bedrag van de aankoop van de woning inclusief de kosten voor meerwerk de kostengrens voor woningen niet overstijgt. In deze situatie dienen de lasten van de lening zonder NHG in de toetsing te worden meegenomen als een overige financiële verplichting. Let op: ook in deze gevallen dient het volledige bedrag van de kosten voor de aankoop van de woning, inclusief meerwerk, in depot te worden gehouden bij de geldverstrekker.
Je zou nog kunnen kijken of je woning valt onder een woning met "aanvullende energiebesparende voorzieningen". Dan kun je naar 328,000
[ Voor 53% gewijzigd door Blihi op 30-03-2020 15:45 ]
Je kan online een keuken kopen (nieuw) voor €500. Dan houd je iets meer over voor meerwerk.
Of het verstandig is is een tweede, ik weet niet in hoeverre men hiermee akkoord. gaat.
Wel weet ik dat je voor 1500€ niet heel veel kan doen, en dan zou ik het zelf nog in zoveel mogelijk loze leidingen en paar stopcontacten stoppen.
Of het verstandig is is een tweede, ik weet niet in hoeverre men hiermee akkoord. gaat.
Wel weet ik dat je voor 1500€ niet heel veel kan doen, en dan zou ik het zelf nog in zoveel mogelijk loze leidingen en paar stopcontacten stoppen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Dat is een goeie tip. Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat de het goed droog was?Len020 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:42:
[...]
zo zag het er bij ons ook uit ; ik zou je aanraden het luik open t houden en de schimmel met een doek eraf te wrijven. Geen chemische goedjes maar gewoon ventileren.
Bij ons is het weg en weg gebleven. Ik heb wel in de knieschoten 2 ventilatieroosters gemaakt zodat er straks ook lucht in en uit komt.
Slechts enkele dagen;Martinus123 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:55:
[...]
Dat is een goeie tip. Hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat de het goed droog was?
Zo'n rooster heb ik er op 2 plekken in zitten; redelijk onopvallend vind ik zelf.
Vanmiddag vooroplevering, ben er al een aantal malen doorheen gelopen en het zijn hooguit een aantal kleine dingen.
Het enige discussiepunt wordt denk ik de alom bekende kookgroep achter 3x25A.
De bouw is echt heel voorspoedig verlopen, in september is men begonnen met de graafwerkzaamheden, al met al dus 6 maanden over gedaan.
Volgende week als alles goed mag gaan de sleutel, wordt toch wel een beetje een vreemde tijd, zelf volop klussen, maar niemand die gezellig mag komen kijken. Ook zal ik nu het meeste alleen moeten doen of kijken of het mogelijk is de 1,5mtr goed in acht te kunnen nemen. Verhuizen wordt ook nog een dingetje....
Hoe ervaren jullie dit soort dingen in de deze toch wel bijzondere tijd?
Het enige discussiepunt wordt denk ik de alom bekende kookgroep achter 3x25A.
De bouw is echt heel voorspoedig verlopen, in september is men begonnen met de graafwerkzaamheden, al met al dus 6 maanden over gedaan.
Volgende week als alles goed mag gaan de sleutel, wordt toch wel een beetje een vreemde tijd, zelf volop klussen, maar niemand die gezellig mag komen kijken. Ook zal ik nu het meeste alleen moeten doen of kijken of het mogelijk is de 1,5mtr goed in acht te kunnen nemen. Verhuizen wordt ook nog een dingetje....
Hoe ervaren jullie dit soort dingen in de deze toch wel bijzondere tijd?
Wij hebben inmiddels de hoera-brief ontvangen. Weet iemand of het uitmaakt wanneer je langs de notaris gaat? Is het gunstig om zo laat mogelijk, d.w.z. vlak voor de ingangsdatum van de grondrente, naar de notaris te gaan zodat de financiering ook later in gaat of maakt dat niet uit. Twee of drie weken later hypotheek scheelt natuurlijk best een leuk zakcentje aan rente
Precies dat: zo laat mogelijk om nog geen hypotheekrente te betalen, zo vroeg mogelijk om geen grond-/bouwrente te betalen.
Flipswix schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:32:
Zo, maandag is wel echt een maandag vandaag. Wij hebben een nieuwbouwwoning voor 290k gekocht, middels ook een starterslening. Voorwaarde is dat je dit afsluit met NHG. Dus, tot 310k. We hebben een koop-aannemingsovereenkomst getekend met ruwbouwopties tot 308.000. Maar hierbinnen zit nog geen meerwerk (loze leidingen etc, EN geen keuken (die is casco). Een keuken is een voorwaarde voor NHG. Maar nu kwam onze hypotheekadviseur met het idee om als meerwerk een keuken van 2k op te geven.
Dat geld moet ook naar energiebesparende middelen gaan. Dus niet naar een keuken, vloer of badkamer.Blihi schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:41:
Bij nieuwbouw geldt ook: maximaal 310,000 euro, inclusief keuken, badkamer etc.
[...]
Je kunt dus niet zomaar met eigen geld extra verplichtingen aan gaan. Je kunt wel een standaardkeuken laten leveren en die dan na oplevering met eigen geld uitbreiden. Maar eenvoudig is het niet.
Je zit in een vervelende situatie. Je krijgt een starterslening omdat je niet zoveel eigen middelen in kan leggen. Een keuken voor €2.000 kan, maar wordt wel karig. Ik zou keihard sparen zodat je na oplevering alsnog van eigen geld spullen kan laten plaatsen.
Wat heb je meegenomen in het meerwerk? Want je moet ook je muren en vloeren, een tuin wellicht?
Het lijkt mij een moeilijk geval zo.
Qua eigen middelen kunnen we wel het meerwerk en de keuken betalen. Maar de woning zelf zit al qua financiering op 306k (incl ruwbouwopties). Dus dat zou nog 4k overhouden voor het meerwerk.Tjebakka schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:17:
[...]
[...]
Dat geld moet ook naar energiebesparende middelen gaan. Dus niet naar een keuken, vloer of badkamer.
Je zit in een vervelende situatie. Je krijgt een starterslening omdat je niet zoveel eigen middelen in kan leggen. Een keuken voor €2.000 kan, maar wordt wel karig. Ik zou keihard sparen zodat je na oplevering alsnog van eigen geld spullen kan laten plaatsen.
Wat heb je meegenomen in het meerwerk? Want je moet ook je muren en vloeren, een tuin wellicht?
Het lijkt mij een moeilijk geval zo.
Volgens mij moeten we gewoon kijken hoe het contractureel kan. Voor NHG kan je dus tot 310 voor de eigendomsoverdracht. Maar wat daarna gebeurt is natuurlijk aan ons. Dus ik moet gewoon even kijken wat er in totaal nodig is voor de eigendomsoverdracht, en dan is het de vraag of het meerwerk daartoe behoort, of dat dat separaat is.
Je hebt gelijk dat het 310,000 is tot eigendomsoverdracht, maar dat moet wel een woonklare woning zijn, dus inclusief keuken, vloeren, afwerking muren, etc.
Update over de meterkast van mijn broertje. Hij heeft gelijk gekregen. Hij heeft volgehouden dat 7,4 kW niet kan achter een 25A kookgroep en dat dus als protestpunt bij de oplevering op laten nemen. Uiteindelijk is er door de bouwer een kracht-alamat geplaatst:
De bedrading loopt intern door de oorspronkelijke buis naar de keuken.
![]() | ![]() |
De bedrading loopt intern door de oorspronkelijke buis naar de keuken.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 31-03-2020 18:04 ]
Het is ook een beetje een rekensom / gokje wanneer je gaat.Ascension schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:09:
Wij hebben inmiddels de hoera-brief ontvangen. Weet iemand of het uitmaakt wanneer je langs de notaris gaat? Is het gunstig om zo laat mogelijk, d.w.z. vlak voor de ingangsdatum van de grondrente, naar de notaris te gaan zodat de financiering ook later in gaat of maakt dat niet uit. Twee of drie weken later hypotheek scheelt natuurlijk best een leuk zakcentje aan rente
Uiteindelijk hebben wij 2 maanden bouwrente betaald over de grond, want door verschillende omstandigheden liep ons bezoek aan de notaris wat uit.
Aan de andere kant is de rente in die periode nog een stukje gezakt en zijn we onder de streep dus voordeliger uit.
Ben benieuwd of jij ook bij 'de goedkoopste notaris van Nijmegen' terecht komt. In de geval kun je met jou wijk straks ook direct een Rummikub kampioenschap organiseren.
Wat bedoel je? Wij moeten naar Stoker.Farmerwood schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:12:
[...]
Ben benieuwd of jij ook bij de goedkoopste notaris van Nijmegen terecht komt. In de geval kun je met jou wijk straks ook direct een Rummikub kampioenschap organiseren.
Check, die bedoel ik.
Ze delen bij Stoker Rummikub spellen uit aan iedereen die komt tekenen.
[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 31-03-2020 20:17 ]
Heb je geluk mee, een goedkope notaris. Onze projectnotaris heeft een zowat kasteelachtig kantoor aan het Vondelpark, daar betaal je helaas ook voor. Uiteraard is het mogelijk de hypotheekakte bij een andere notaris te laten passeren, maar in dat geval rekenen zowel die andere notaris als de projectnotaris extra kosten voor het contact dat ze met elkaar hebben.
Dat hoeft niet per sé hoewel ze het vast zullen proberen. Wij hebben geen extra kosten betaald, honorarium van projectnotaris was 600 euro voor hypotheekakte, wij zijn naar een ander gegaan voor 300 euro. Overige kosten, zoals inschrijven kadaster zijn overal wel gelijk. Bij ons probeerden ze nog extra kosten voor check persoonsgegevens en voor tekenen bij volmacht te rekenen maar toen we aanboden om gewoon even op kantoor te komen tekenen hebben ze die laten vallenMesque schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:23:
Heb je geluk mee, een goedkope notaris. Onze projectnotaris heeft een zowat kasteelachtig kantoor aan het Vondelpark, daar betaal je helaas ook voor. Uiteraard is het mogelijk de hypotheekakte bij een andere notaris te laten passeren, maar in dat geval rekenen zowel die andere notaris als de projectnotaris extra kosten voor het contact dat ze met elkaar hebben.
Hallo! Wij hebben een hoekwoning in projectbouw gekocht en we kregen vandaag een erratum toegestuurd door de bouwontwikkelaar met de volgende mededeling:
"Volgens de tekening in de brochure zou het leidingwerk van de mechanische ventilatie worden gerealiseerd in de hoeken van de trap. Nu is gebleken dat dit in verband met ruimtegebrek en leidingwerk in de vloer niet mogelijk is. We zijn tot de volgende oplossing gekomen. Er wordt in slaapkamer 1 een koof/koker gerealiseerd waarin het leidingwerk wordt weggewerkt zoals op
bijgevoegde tekening is weergegeven. De afmeting is ca. 220 x 220 mm."
Dit vinden wij eigenlijk wel erg jammer, we krijgen nu in de grootste slaapkamer een hoek waar we eigenlijk niks mee kunnen, naast dat het er ook niet mooi en netjes uit ziet. Daarnaast is het ook erg vreemd dat ze er halverwege de bouw achter komen dat het niet past. Het lijkt ons een standaard constructie in iedere nieuwbouw hoek-/tussenwoning.
Ik vond deze informatie online:
https://www.eigenhuis.nl/...an-het-bouwplan-wijzigt#/
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort gevallen? Is dit een wijziging die we met succes kunnen aanvechten?
"Volgens de tekening in de brochure zou het leidingwerk van de mechanische ventilatie worden gerealiseerd in de hoeken van de trap. Nu is gebleken dat dit in verband met ruimtegebrek en leidingwerk in de vloer niet mogelijk is. We zijn tot de volgende oplossing gekomen. Er wordt in slaapkamer 1 een koof/koker gerealiseerd waarin het leidingwerk wordt weggewerkt zoals op
Dit vinden wij eigenlijk wel erg jammer, we krijgen nu in de grootste slaapkamer een hoek waar we eigenlijk niks mee kunnen, naast dat het er ook niet mooi en netjes uit ziet. Daarnaast is het ook erg vreemd dat ze er halverwege de bouw achter komen dat het niet past. Het lijkt ons een standaard constructie in iedere nieuwbouw hoek-/tussenwoning.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort gevallen? Is dit een wijziging die we met succes kunnen aanvechten?
Tja als het niet past dan moet je toch een andere oplossing zoeken. Wat niet hoeft te betekenen dat de oplossing die ze aandragen voor jullie ook de beste is, dus daar zal nog wel ruimte zijn voor onderhandeling. Ik zou de tekening voorleggen aan wat mensen die er verstand van hebben en kijken of je een alternatief voorstel kan doen wat voor jullie minder impact heeft.
Haha het is precies dezelfde redenering die wij een paar maanden geleden kregen.... Waar heb je gekocht?thomasheutinck schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:39:
Hallo! Wij hebben een hoekwoning in projectbouw gekocht en we kregen vandaag een erratum toegestuurd door de bouwontwikkelaar met de volgende mededeling:
Anyway dikke discussie bij ons, wij waren met 20ish huisbezitters het er niet mee eens. Gesprek gehad met een paar medekopers bij de bouwer. Hier kwam naar voren dat die leidingen er hoe dan ook moesten komen (en dat snapten wij ook). Wij konden nog wel uit twee locaties voor de koof kiezen op de grote slaapkamer. Het kiezen uit twee locaties kwam overigens pas na het geklaag. Daarnaast hebben wij een kleine vergoeding eruit kunnen slepen van m2 prijs die de koof inneemt. (Ik kwam er later achter dat dit wel een lagere m2 prijs was dan ik op uit kwam met rekenen).
We hebben bericht van onze kopersbegeleider gekregen dat ze binnen twee weken met bouw gaan beginnen, maar dat overdracht pas begin of midden Mei gaat gebeuren. Ze zullen een passende compensatie bieden voor de rente die zal worden gerekend. Wat bedoelen ze hier nou mee?
Onze projectnotaris vraagt dus EUR 970 voor registratie van de hypotheekakte inclusief bijkomende kosten. Daar zitten ook bijvoorbeeld EUR 148 registratiekosten voor de hypotheekakte registratie bij het kadaster in, terwijl inmiddels wel duidelijk is dat een notariskantoor hier geen hogere kosten voor mag rekenen dan de kosten die zij zelf betalen (+/- EUR 72). Ik ga er nog even goed naar kijken en wat offertes opvragen, heb niet zo'n zin hier onnodig veel voor te betalen.Marinos83 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Dat hoeft niet per sé hoewel ze het vast zullen proberen. Wij hebben geen extra kosten betaald, honorarium van projectnotaris was 600 euro voor hypotheekakte, wij zijn naar een ander gegaan voor 300 euro. Overige kosten, zoals inschrijven kadaster zijn overal wel gelijk. Bij ons probeerden ze nog extra kosten voor check persoonsgegevens en voor tekenen bij volmacht te rekenen maar toen we aanboden om gewoon even op kantoor te komen tekenen hebben ze die laten vallen
Vanaf het moment dat de bouw start tot het moment dat je tekent bij de notaris betaal je bouwrente. Die is meestal fors hoger dan je hypotheekrente. Ik denk dat ze dat verschil (deels) willen vergoeden.mister_S schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:45:
We hebben bericht van onze kopersbegeleider gekregen dat ze binnen twee weken met bouw gaan beginnen, maar dat overdracht pas begin of midden Mei gaat gebeuren. Ze zullen een passende compensatie bieden voor de rente die zal worden gerekend. Wat bedoelen ze hier nou mee?
Ik heb even mijn offerte erbij gezocht. Daar stond deze opmerking in:Mesque schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:45:
Onze projectnotaris vraagt dus EUR 970 voor registratie van de hypotheekakte inclusief bijkomende kosten. Daar zitten ook bijvoorbeeld EUR 148 registratiekosten voor de hypotheekakte registratie bij het kadaster in, terwijl inmiddels wel duidelijk is dat een notariskantoor hier geen hogere kosten voor mag rekenen dan de kosten die zij zelf betalen (+/- EUR 72). Ik ga er nog even goed naar kijken en wat offertes opvragen, heb niet zo'n zin hier onnodig veel voor te betalen.
Dat was nog in november 2019. Zo te zien is het nu respectievelijk 144,50 en 82,50. Dat KIK-tarief is blijkbaar een "digitale inschrijving" (door je bank) en die andere dan een "reguliere inschrijving". Het lijkt er dus op dat jouw notaris van die laatste uitgaat, wellicht omdat je bank er niet aan meedoet, ze het zelf niet kunnen of een van de andere redenen waarbij het niet kan/mag gelden.Indien het zogenaamde KIK-tarief niet van toepassing kan zijn op de hypotheekakte wordt het
standaard tarief (inschrijving) in rekening gebracht ad € 137,50, in plaats van de eerder
genoemde € 78,50. Wijzigingen in de kadastertarieven worden doorberekend.
Er staan op die pagina ook nog meer criteria wanneer zo'n KIK-inschrijving niet kan.De geldverstrekkers die gebruik maken van het KIK systeem zijn:
ABN Amro, Florius, MoneYou, ABP, Aegon, BLG, ING Bank, Munt Hypotheken, Obvion, Rabobank, Regiobank en SNS bank.
Overigens zat mijn totale offerte op ongeveer 580 euro en er kwam 97 euro bij voor de overbrugging. Ik vond dat tarief vrij netjes (en ook de hypotheekadviseur had dat idee) en heb geen moeite gedaan een andere notaris te zoeken.
Het lastige van twee losse notarissen is natuurlijk wel dat het meer gedoe is om tegelijkertijd het geld over te maken aan de verkoper en om het onderpand aan de bank toe te kennen. Let er dus goed op dat dat gerealiseerd kan worden.
Bedankt voor je reactie! Onze ontwikkelaar is Jansen Bouwontwikkeling. Het lijkt een beetje op eenzelfde situatie als bij ons, ik verwacht helaas ook niet dat de koof opeens wel weggewerkt kan worden in het trapgat. Mag ik vragen welke prijs per m2 uiteindelijk als basis voor de vergoeding is genomen?MLPN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:42:
[...]
Haha het is precies dezelfde redenering die wij een paar maanden geleden kregen.... Waar heb je gekocht?
Anyway dikke discussie bij ons, wij waren met 20ish huisbezitters het er niet mee eens. Gesprek gehad met een paar medekopers bij de bouwer. Hier kwam naar voren dat die leidingen er hoe dan ook moesten komen (en dat snapten wij ook). Wij konden nog wel uit twee locaties voor de koof kiezen op de grote slaapkamer. Het kiezen uit twee locaties kwam overigens pas na het geklaag. Daarnaast hebben wij een kleine vergoeding eruit kunnen slepen van m2 prijs die de koof inneemt. (Ik kwam er later achter dat dit wel een lagere m2 prijs was dan ik op uit kwam met rekenen).
Wij zijn momenteel aan het bouwen met van wanrooij en ik zou dit niemand aanraden! Absoluut niet! De verkoop ging top. De makelaar die ons geholpen heeft (niet van vanwarooij trouwens) was geweldig. Erg duidelijk uitleg, prima geholpen. Na het zetten van de handtekening ging het mis.millerman_sf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:28:
[...]
Ons huidige huis is door Van Wanrooij gebouwd. De showroom in Waardenburg kun je gewoon inlopen en heeft enorm veel keuken- en badkameropstellingen met prijzen. Dat is prettig kijken. De verdere verkoop vond ik ronduit slecht, vooral snel en weinig oog voor wat je echt wilt. Ik zou er om die reden zelf nooit meer teruggaan.
we kregen 3 dagen na het zetten van de handtekening een belletje of we zo snel mogelijk naar hun showroom wilden komen om een keuken samen te stellen want de sluitingsdatum kwam eraan. Dit hadden we nog nooit gehoord. Wel naar gevraagd tijdens de aankoop en toen gaven ze aan nog alle tijd te hebben. Ik aangeeven hier niet mee akkoord te gaan en rustig de tijd wilde hebben om een keuken uit te zoeken (bij hun of andere keukenboeren). Tijdens het gesprek op de beruchte dag hebben we van beide verkopers constant te horen gekregen dat we moesten tekenen omdat de sluitingsdatum eind van de week was. Toen er een keuken getekent was van 24k die niet naar onze zin was (echt niet!) en ik nogmaals te horen kreeg dat ik moest tekenen ben ik vertrokken en heb ik via volgjewoning (hun portaal) een duidelijk bericht getypt dat ik hier niet mee akkoord wilde gaan. Gelukkig hebben ze na gezaag van ons en andere kopers de sluitingsdatum verzet. We hebben vervolgens rustig gezocht naar een keuken en zijn uiteindelijk uitgekomen bij een keukenboer die alles zelf op maat maakt, helemaal kan bouwen wat wij willen, met betere apparatuur, en 8k minder dan vanwanrooij.
Badkamer: wij willen strokend betegeld, wanranooij kan dat niet.
Stuucwerk: Beneden en boven alles laten stuucen kost: 17.000 euro (geen geintje, 17k!). Ik heb gezegd dat we dat wel door iemand anders laten doen want alle stucadoors die ik gesproken heb doen het voor maximaal de helft van dat! Sommige zelf nog veel goedkoper.
Verlaagd plafond is niet mogelijk, kijkdagen heel beperkt. Nu nog maar eentjeg ehad terwijl ze al een maandje of 6 aan het bouwen zijn. Alles gaat moeilijk en vervelend met vanwanrooij behalve het versturen van de rekeningen. En ALLES...maar dan ook ALLES kost geld! Veel geld! Na de oplevering van ons huis zal ik een review achterlaten op google, maar ik ga hun aan NIEMAND aanraden!
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Ik snap de frustratie niet zo goed. Je hebt toch in alle gevallen zelf de keuze? Meerwerk vanuit de bouwer is schreeuwend duur, dat is niets nieuws.boomr schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:07:
[...]
Wij zijn momenteel aan het bouwen met van wanrooij en ik zou dit niemand aanraden! Absoluut niet! De verkoop ging top. De makelaar die ons geholpen heeft (niet van vanwarooij trouwens) was geweldig. Erg duidelijk uitleg, prima geholpen. Na het zetten van de handtekening ging het mis.
we kregen 3 dagen na het zetten van de handtekening een belletje of we zo snel mogelijk naar hun showroom wilden komen om een keuken samen te stellen want de sluitingsdatum kwam eraan. Dit hadden we nog nooit gehoord. Wel naar gevraagd tijdens de aankoop en toen gaven ze aan nog alle tijd te hebben. Ik aangeeven hier niet mee akkoord te gaan en rustig de tijd wilde hebben om een keuken uit te zoeken (bij hun of andere keukenboeren). Tijdens het gesprek op de beruchte dag hebben we van beide verkopers constant te horen gekregen dat we moesten tekenen omdat de sluitingsdatum eind van de week was. Toen er een keuken getekent was van 24k die niet naar onze zin was (echt niet!) en ik nogmaals te horen kreeg dat ik moest tekenen ben ik vertrokken en heb ik via volgjewoning (hun portaal) een duidelijk bericht getypt dat ik hier niet mee akkoord wilde gaan. Gelukkig hebben ze na gezaag van ons en andere kopers de sluitingsdatum verzet. We hebben vervolgens rustig gezocht naar een keuken en zijn uiteindelijk uitgekomen bij een keukenboer die alles zelf op maat maakt, helemaal kan bouwen wat wij willen, met betere apparatuur, en 8k minder dan vanwanrooij.
Badkamer: wij willen strokend betegeld, wanranooij kan dat niet.
Stuucwerk: Beneden en boven alles laten stuucen kost: 17.000 euro (geen geintje, 17k!). Ik heb gezegd dat we dat wel door iemand anders laten doen want alle stucadoors die ik gesproken heb doen het voor maximaal de helft van dat! Sommige zelf nog veel goedkoper.
Verlaagd plafond is niet mogelijk, kijkdagen heel beperkt. Nu nog maar eentjeg ehad terwijl ze al een maandje of 6 aan het bouwen zijn. Alles gaat moeilijk en vervelend met vanwanrooij behalve het versturen van de rekeningen. En ALLES...maar dan ook ALLES kost geld! Veel geld! Na de oplevering van ons huis zal ik een review achterlaten op google, maar ik ga hun aan NIEMAND aanraden!
Juist daarom laten wij de woning zonder toilet en badkamer opleveren. Dan heb je zelf de keuze in .. alles. Ook dakkapellen laten we pas na oplevering plaatsen. Voor 11.500 euro (prijs van 1 dakkapel) kan ik wel (bijna) 2 laten plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 01-04-2020 09:23 ]
Yep, alles kost geld. Niet alles kostte bij ons veel geld overigens. Voor stucwerk gaven ze gewoon aan het liever niet te willen doen en daarop geprijsd te hebben, dat vond ik wel eerlijk. We hadden verder inderdaad maar één kijkdag tussendoor, dat vond ik ook erg weinig. Verder is er kwalitatief wel goed gebouwd, zover ik en de bouwkundige inspecteur bij de oplevering konden beoordelen. Ook in de nazorg zijn dingen prima opgepakt. Vorige maand hebben ze de kitranden in de douche nog vervangen hier. We wonen er inmiddels 4 jaar. Geen gezeur en gewoon conform de Woningborg-voorwaarden.
Voor mij was het vooral die zaak in Waardenburg die echt ruk is en pusht op de handtekening.
Voor mij was het vooral die zaak in Waardenburg die echt ruk is en pusht op de handtekening.
@boomr Helder verhaal en jammer dat je deze ervaring hebt. Wij hebben getekend in de zomer van 2018 en op dit moment (ondanks corona perikelen) staat de oplevering voor eind juni/begin juli dit jaar.
Belangrijk is wel om te vermelden dan VanWanrooij bouwbedrijf en VanWanrooij tegel en warenhuys verschillende partijen zijn wat betreft de bouw van je woning. Je lijkt het Warenhuys vooral als negatief te hebben ervaren. Misschien dat je kort op de algehele sluitingsdata hebt gekocht? Wij hadden namelijk 9 maanden voordat deze sloten waardoor we voldoende tijd hadden eens rond te neuzen bij verschillende keuken en badkamer zaken.
Ik hoor verschillende verhalen over het Warenhuys. Ik wil toch even benoemen hier dat wij wel erg goed zijn geholpen. Met het plan van de keuke vanuit Wanrooij Warenhuys zijn we bijvoorbeeld ook naar Aswa keukens gegaan. Na het tekenen daar gaven ze aan dat ze gewoon niet tegen de stelpost op konden die vanWanrooij Warenhuys ons gaf.
Wat betreft meerwerklijst heb ik lagere bedragen gezien (regio Noord-Brabant) dan hier in het topic bij andere bouwbedrijven. Ik heb het hier over een meerwerklijst die is opgemaakt eind 2018/begin 2019.
Zoals @Tjebakka al mooi aangeeft heb je je denk ik verkeken om de kosten "meerwerk" vanuit een bouwer. Zo hebben wij bewust gekozen om bepaalde zaken wel al te laten doen zodat ons dat rust geeft. Maar hebben we voor het stuken een eigen stukadoor geregeld. Onze buren zullen echter nog de complete kiet gaan verbouwen. Het is net wat je wilt, zoveel mensen, zoveel...
Hopelijk ga je straks toch een prachtige woning krijgen en kan je een beetje genieten van het proces.
Op de spanning van de oplever datum na, gezien de corona ontwikkelingen, heb ik deze 2 jaar als een erg leuke en bijzondere tijd ervaren.
Toevoeging;
VanWanrooij Warenhuys plant vaak keuken en badkamer gesprek op 1 dag in. Dit hebben wij niet gedaan en dit kan ik je zeker adviseren. Dus gewoon 1 dagdeel inplannen voor je keuken en op een andere dag de badkamer inplannen zodat je niet overbluft wordt door alle opties.
Sowieso is het leuk om daar eens binnen te lopen wegens de volledige opstellingen die daar staan. Ik adviseer mensen in mijn omgeving echt om daar eens binnen te lopen. Puur om te kijken!
Belangrijk is wel om te vermelden dan VanWanrooij bouwbedrijf en VanWanrooij tegel en warenhuys verschillende partijen zijn wat betreft de bouw van je woning. Je lijkt het Warenhuys vooral als negatief te hebben ervaren. Misschien dat je kort op de algehele sluitingsdata hebt gekocht? Wij hadden namelijk 9 maanden voordat deze sloten waardoor we voldoende tijd hadden eens rond te neuzen bij verschillende keuken en badkamer zaken.
Ik hoor verschillende verhalen over het Warenhuys. Ik wil toch even benoemen hier dat wij wel erg goed zijn geholpen. Met het plan van de keuke vanuit Wanrooij Warenhuys zijn we bijvoorbeeld ook naar Aswa keukens gegaan. Na het tekenen daar gaven ze aan dat ze gewoon niet tegen de stelpost op konden die vanWanrooij Warenhuys ons gaf.
Wat betreft meerwerklijst heb ik lagere bedragen gezien (regio Noord-Brabant) dan hier in het topic bij andere bouwbedrijven. Ik heb het hier over een meerwerklijst die is opgemaakt eind 2018/begin 2019.
Zoals @Tjebakka al mooi aangeeft heb je je denk ik verkeken om de kosten "meerwerk" vanuit een bouwer. Zo hebben wij bewust gekozen om bepaalde zaken wel al te laten doen zodat ons dat rust geeft. Maar hebben we voor het stuken een eigen stukadoor geregeld. Onze buren zullen echter nog de complete kiet gaan verbouwen. Het is net wat je wilt, zoveel mensen, zoveel...
Hopelijk ga je straks toch een prachtige woning krijgen en kan je een beetje genieten van het proces.
Op de spanning van de oplever datum na, gezien de corona ontwikkelingen, heb ik deze 2 jaar als een erg leuke en bijzondere tijd ervaren.
Toevoeging;
VanWanrooij Warenhuys plant vaak keuken en badkamer gesprek op 1 dag in. Dit hebben wij niet gedaan en dit kan ik je zeker adviseren. Dus gewoon 1 dagdeel inplannen voor je keuken en op een andere dag de badkamer inplannen zodat je niet overbluft wordt door alle opties.
Sowieso is het leuk om daar eens binnen te lopen wegens de volledige opstellingen die daar staan. Ik adviseer mensen in mijn omgeving echt om daar eens binnen te lopen. Puur om te kijken!
[ Voor 13% gewijzigd door UninPro op 01-04-2020 09:31 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2