Ik zit nooit op het forum maar zag deze voorbij komen, en gezien mijn recente ervaring met een nieuwbouwwoning in Zwolle misschien leuk wat ervaringen te delen
Overkoepelend: het betreft een woning in een appartementencomplex van 5 verdiepingen dat een oud kantoorgebouw van de PTT Telecom was, aan de rand van de binnenstad van Zwolle. Hier wat meer info over het project voor de geïnteresseerden:
https://www.nieman.nl/wp-...osten-UpTown-Zwollev1.pdf
In totaal ging het om 79 woningen, van appartementje van 130k tot een penthouse van 800k. Die variatie maakt 't erg leuk in het gebouw! Wat ik jammer vond om te zien is dat er veel appartementen in het lagere segment zijn opgekocht door investeerders, en voor de meest bizarre prijzen worden verhuurd. Dat heeft ook invloed op het gezamenlijke verantwoordelijkheidsgevoel.
Jullie = je in onderstaande

.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Nieuw! En dus ook goed geïsoleerd, geen groot onderhoud de komende tijd en geen verassingen na aankoop (dacht ik, restpunten zijn een enorm gedoe en de geadverteerde plaatjes waren op voorwaarde dat je meerwerk afnam bleek achteraf). Ik kon voor hetzelfde geld iets kopen van een keer zo groot, maar dan zit je aan de buitenrand van een wijk met een huis waar de boiler nog boven de kraan hangt. Dan ben ik toch iets teveel een luxepaard
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat (en onderschat) heb ik het idee dat je ontzorgd wordt en alles wordt geregeld. Het was nog een heel gejo-jo met de aannemer, half jaar vertraging in de bouw (juni dit jaar opgeleverd ipv december vorig jaar), en na de oplevering waren ook de restpunten niet echt een pretje om te (laten) verhelpen. Er staat er nog steeds een open zelfs aangaande de mechanische ventilatie die enorme herrie maakt, maar dat ligt inmiddels bij de VvE gezien iedereen daar last van heeft. De invloed van zo'n VvE had ik trouwens ook onderschat, daar mag nogal wat bepaald worden met z'n allen dmv bijvoorbeeld een huishoudelijk reglement! Ik hoop dat dat allemaal een beetje binnen de perken blijft.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
First off: ik heb alle opties genomen die er mogelijk waren. Luxe inductieplaat, zo'n Siemens oven die ik kan connecten met m'n Homey (oven vanuit de supermarkt voorverwarmen

), andere tegels, openslaande deuren naar m'n tuintje, ga zo maar door. Uiteindelijk was ik op een v.o.n. prijs van 140k iets van 16k kwijt aan meerwerk opties. Gelukkig kon ik dit grotendeels kwijt in m'n hypotheek.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Exclusief inboedel een kleine 8k. Heb alles bijgehouden in een Excel omdat de maandbedragen van de hypotheek tijdens de bouw uit m'n bouwdepot werden gehaald - hier moet je echt heel goed mee oppassen. Dan krijg je tegen het eind namelijk de deksel op de neus omdat je bouwdepot hierdoor niet meer toereikend is bij de laatste factuur van de aannemer en je flink moet bijlappen. Gelukkig had ik hier dus rekening mee gehouden, maar let hier echt goed op mocht. dit ook bij jou gebeuren.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Zelf gestuct en overheen geverfd, mocht je wel 3x overheen gezien de grote kleurverschillen op de ondergrond, maar hadden dan ook de basisverf van de Hornbach. Misschien ligt 't ook daaraan

. Nu een half jaar later ontstaat er bij kitwerk in hoeken wel scheurtjes, maar verder ziet het er nog gewoon helemaal strak uit. Lessons learned: meteen afneembare verf gebruiken. In de keuken heb ik dit nu alsnog gedaan, maar ondanks beide RAL9010 zie je kleurverschil. Da's mooi balen natuurlijk.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Ergens voor de zomer volgend jaar is de planning

. Staan al wat meubels in, maar de tegels die er in liggen wil ik wel echt vervangen.