Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.687 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:05:
Aan je radiator heb je vrij weinig met een warmtepomp en aanvoertemperatuur van 28 graden.......bekijk het dus in zijn geheel en voor gasloze woningen.
Fancoil, kun je ook nog koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Hallo allemaal! Ik ben inmiddels aan het meelezen in dit topic gezien wij ook een nieuwbouwhuis uit loting toegewezen hebben gekregen in Vlaardingen. De planning is start in sept'20 en oplevering in juni '21. EPC0,0 dus met warmtepomp & 20 panelen. We hebben gisteren de definitieve stukken ontvangen (meerwerk etc etc). Het is een prefab project dus de meerwerk keuzes zijn beperkt. Standaard worden de huizen opgeleverd met keuken en badkamer en we worden door Dura Vermeer uitgenodigd voor "uitbreiding" op de badkamer en keuken.. zal wel een dure grap worden gezien ze de positie hebben om alles zelf uit te breiden. Casco oplevering is geen optie, dus dat zal nog wel even spannend worden. Zodra ik helemaal bij ben zal ik vast wel wat inhoudelijke vragen hebben. Leuk uitzoekwerkje dit! Voor nu prettig weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:08
kabeltjekabel schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:43:

[...]

Minder comfortabel. Warme voeten en 19 graden = lekker. Koude vloer een 22 graden is alsnog niet lekker. Plus met een radiator veel minder flexibel met indeling.
Je mist het belangrijkste voordeel imo: koeling! Dat gaat niet lekker met radiatoren ;)

Voor energie efficiëntie is het ook belangrijker om koeling te bekijken ipv verwarming, zie bv https://newsroom.ithodaal...ste-rendement-in-de-markt

"In een nieuwbouwwoning wordt van het totaal aantal jaarlijkse draaiuren van een warmtepomp nog slechts ca 600-700 uur aan verwarming besteed, ca 1000 uur aan tapwaterbereiding en maar liefst ca 3000 uur aan koeling! De belangrijkste COP om mee te rekenen is om die reden koeling, gevolgd door tapwater en op de laatste plaats verwarming. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:09
Dit waren voor ons ook de belangrijkste redenen om voor vloerverwarming boven te kiezen. Ons huis wordt nog met een gasgestookte ketel opgeleverd (een van de laatste huizen waarschijnlijk). Beneden kwam standaard vloerverwarming, maar nu boven ook, inclusief zoneregeling per ruimte.

De meerprijs van 25k voor een warmtepomp zou nooit terugverdiend worden, zelfs niet met stijgende gasprijzen, dus daar hebben we van afgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 21:53
Ik heb dan eindelijk de concept overeenkomst gekregen. Het is in grote delen duidelijk, maar er zijn punten die ik niet helemaal begrijp. Is zo'n contract redelijk standaard, of is het verstandig het te laten lezen aan een expert?
Ik zie bijvoorbeeld nergens staan dat 5% van het geld bij de notaris blijft liggen tot alle opleverpunten worden verholpen.

[ Voor 21% gewijzigd door mister_S op 14-12-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zit er iets van Woningborg o.i.d. bij?

Is het trouwens heel raar om in je badkamer ook een close-in-boiler te nemen? Alleen voor de wastafel, niet voor het douchen. Ik stoor me eigenlijk best wel aan het lange moeten wachten op een klein beetje warm water elke keer en de hoeveelheid water die je daarmee verspilt. Met een boiler verspil je natuurlijk weer stroom... maar wat is uiteindelijk beter :D Afstand van ketel tot badkamer verkleinen is geen optie en ketel staat al op 'warmhoud-stand'.

[ Voor 85% gewijzigd door woekele op 14-12-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@mister_S Bij ons is de 5 procent in de aannemingsovereenkomst opgenomen. De overeenkomsten zijn normaal gesproken inderdaad standaard. Onze bouw is aangesloten bij woningborg en daar is de standaardovereenkomst ook van. Na de uitzending van kassa wel even goed opletten dat jullie project bij 1 van de 3 grote garantiefondsen is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het is aangesloten bij woningborg, hier krijgen we ook een certificaat van. Is het misschien onderstaande zinsnede?

In het kader van het in lid 1 van dit artikel bedoelde wettelijk opschortingsrecht kiest de Ondernemer voor het alternatief ‘bankgarantie’ in plaats van de mogelijkheid voor de Verkrijger tot het storten van een depot.

[ Voor 92% gewijzigd door mister_S op 14-12-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
Dat is em volgens mij ja. Zou dan even de algemene voorwaarden van woningborg erbij pakken. Zie in de mailwisseling met de notaris dat wordt verwezen naar de 5 procent opleveringsregeling.

[ Voor 87% gewijzigd door Vak127 op 14-12-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
nel!s schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:13:
[...]
"In een nieuwbouwwoning wordt van het totaal aantal jaarlijkse draaiuren van een warmtepomp nog slechts ca 600-700 uur aan verwarming besteed, ca 1000 uur aan tapwaterbereiding en maar liefst ca 3000 uur aan koeling! De belangrijkste COP om mee te rekenen is om die reden koeling, gevolgd door tapwater en op de laatste plaats verwarming. "
Die snap ik niet. Je gaat pas koelen bij een bovengrens die een stuk hoger ligt (in de VS vaak 25 graden).

Er zitten toch geen 125 dagen in het jaar waarbij je 24/7 aan het koelen bent omdat de (gemiddelde etmaal) temperatuur boven de 25 graden zit? Het grootst deel van het jaar voldoet ventilatie (met bypass van WTW) toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
nel!s schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:13:
[...]

Je mist het belangrijkste voordeel imo: koeling! Dat gaat niet lekker met radiatoren ;)

Voor energie efficiëntie is het ook belangrijker om koeling te bekijken ipv verwarming, zie bv https://newsroom.ithodaal...ste-rendement-in-de-markt

Met vloerverwarming gaat dat ook niet lekker. Je verwijderd namelijk alsnog geen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:08
@ANdrode @mister_S

Ik weet niet hoe ze rekenen en ik ben het ermee eens dat vvw koeling niet 100% werkt (misschien wel beter in combi met vocht regelende entalpische wtw?); Mijn punt is vooral dat vvw met koel functie op de boven verdiepingen wel erg lekker is om s nachts te kunnen tukken in de hitte golven van tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:00:
Het is aangesloten bij woningborg, hier krijgen we ook een certificaat van. Is het misschien onderstaande zinsnede?

In het kader van het in lid 1 van dit artikel bedoelde wettelijk opschortingsrecht kiest de Ondernemer voor het alternatief ‘bankgarantie’ in plaats van de mogelijkheid voor de Verkrijger tot het storten van een depot.
Als het goed is staat ook ergens dat de notaris jou, eenmalig en 'op eerste verzoek' laat weten dat die bankgarantie inderdaad bestaat.

Wat je moet doen is het volgende. Voor de laatste termijn moet je contact opnemen met de notaris en vragen om de bevestiging dat die bankgarantie gesteld is en voor welke termijn de notaris die vast houdt.

Na de opleverkeuring moet je die termijn goed in de gaten houden. Als de opleverpunten niet snel genoeg opgelost worden of als jullie discussie hebben over die punten, moet je de notaris weer vragen om de garantstelling te handhaven.

Zie ook: https://www.eigenhuis.nl/...g/vijf-procent-regeling#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickmondria
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04-2024
Vanwege onze nieuwbouw woning van Roosdom Tijhuis zijn we naar Bouwcentrum nobel in Lochem geweest.

Ze adviseerde ons om een hele dag uit te trekken 9:00 tot 17:00 voor een aantal keuzes:

- Keuken 9:00 12:00 -
- Kregen lunch 12:00- 12:30
- Deuren 12:30 - 13:30
- Badkamer 13:30 - 16:30

Voor de keuken werden we geadviseerd door Jelle. Een zeer vriendelijk en deskundige man.
Ik had mijn eigen keuken al ontworpen met apparatuur en al.
En dat was alleen maar makkelijk zodat we daar niet vanuit niks een keuken moesten maken . Goede voorbereiding is het halve werk.
Aan het eind van de ochtend stond onze keuken ook helemaal klaar op papier met slechts 1 enkele aanpassing waar ik niet aan had gedacht.

De is lunch goed verzorgt. Lekkere broodjes en sap.

Tijdens de deuren kiezen hielp Jelle ons ook.
Een klein uur verder en dat was ook gedaan.
Alvorens hadden we al wel uitgekozen welke deuren.
Alleen de lijntype niet en kwamen we erachter dat de ramen boven de deuren ook weg kunnen. Top

De badkamer werden we geadviseerd door Herman. Ook gelukkig weer een vriendelijke man met een duidelijke visie. Ons een mooie badkamer gunnen.
Hier hadden wij alleen nog maar een opzet voor gekozen maar nog niks kwa tegels of sanitair. De standaard keuze is wat beperkt tot 4 tegels met afmeting 30x30. Al het andere is meerwerk maar zeker niet te duur en Herman denkt goed mee.
Je kunt hier alles kiezen al is de showroom nu nog wat beperkt.
De badkamer was klaar aan het eind van de dag. Maar omdat we ter plekke hebben gekozen gaan we nog wel een keer heen om het zeker te weten.

Voor een aangwezen leverancier ben ik blij verrast door Bouwcentrum Nobel.
Wou dat ff delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik zie in deze en de vorige topic uitsluitend Berkvens langskomen als deuren leverancier, bij ons wordt het Reinaerdt. Met google wordt ik ook niet veel wijzer, geen ervaringen te vinden met deze leverancier. Had iemand in dit topic kozijnen en deuren van Reinaerdt? Is de basis kozijn en opdekdeur van goede kwaliteit? Ik blijf haken bij "opdek vs. stomp" gezien de kosten behoorlijk zijn. En je weet nog steeds niet hoeveel in kwaliteit die upgrade scheelt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:06
Nickmondria schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:35:
Vanwege onze nieuwbouw woning van Roosdom Tijhuis zijn we naar Bouwcentrum nobel in Lochem geweest.

Ze adviseerde ons om een hele dag uit te trekken 9:00 tot 17:00 voor een aantal keuzes:

Voor de keuken werden we geadviseerd door Jelle. Een zeer vriendelijk en deskundige man.
En dat was alleen maar makkelijk zodat we daar niet vanuit niks een keuken moesten maken . Goede voorbereiding is het halve werk.
Aan het eind van de ochtend stond onze keuken ook helemaal klaar op papier met slechts 1 enkele aanpassing waar ik niet aan had gedacht.

Alleen de lijntype niet en kwamen we erachter dat de ramen boven de deuren ook weg kunnen. Top

De badkamer werden we geadviseerd door Herman. Ook gelukkig weer een vriendelijke man met een duidelijke visie. Ons een mooie badkamer gunnen.
Hier hadden wij alleen nog maar een opzet voor gekozen maar nog niks kwa tegels of sanitair. De standaard keuze is wat beperkt tot 4 tegels met afmeting 30x30. Al het andere is meerwerk maar zeker niet te duur en Herman denkt goed mee.
De badkamer was klaar aan het eind van de dag. Maar omdat we ter plekke hebben gekozen gaan we nog wel een keer heen om het zeker te weten.

Wou dat ff delen
Bij Herman hebben wij ook onze badkamer laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-05 11:04
ANdrode schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:47:
[...]

Die snap ik niet. Je gaat pas koelen bij een bovengrens die een stuk hoger ligt (in de VS vaak 25 graden).

Er zitten toch geen 125 dagen in het jaar waarbij je 24/7 aan het koelen bent omdat de (gemiddelde etmaal) temperatuur boven de 25 graden zit? Het grootst deel van het jaar voldoet ventilatie (met bypass van WTW) toch?
De cijfers klinken wel wat extreem. Echter:

Ik woon nu in een nieuwbouw woning (2012) met WTW met bypass. Deze verzetten niet voldoende lucht om snachts echt de temperatuur omlaag te krijgen.

Als eenmaal de warmte binnen is, is deze er zeer moeilijk uit te krijgen. Zonwering en koeling zijn echt wel een “ding” bij nieuwbouw. Dus passieve koeling op een bodemwarmtepomp voor een groot deel van het jaar klinkt wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:43
kabeltjekabel schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:43:
[...]

Je bedoelt net zoals een gasveld wat uitgeput raakt >:) ?

En nee; 's zomers vul je dat aan door te koelen. Je gebruikt de grond dan alleen als buffer.

[...]
Begrijp me niet verkeerd. Wij zullen ook voor een WP gaan. LW of geothermisch ben ik nog niet uit. Maar in onze contreien ga je zeker meer verwarmen dan koelen. En het verschil in delta T in de winter is ook veel maal groter dan delta T in de zomer. Dus volgens mij compenseer je dat nooit helemaal. Zeker niet dus als iedereen een geothermische WP gaat steken. Maar goed, wellicht (hopelijk) zie ik het verkeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wauw, een online postivieve ervaring met Nobel... uniek!
Je zou haast denken dat het een reclame account is.
Kwakkel schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:07:
[...]

Begrijp me niet verkeerd. Wij zullen ook voor een WP gaan. LW of geothermisch ben ik nog niet uit. Maar in onze contreien ga je zeker meer verwarmen dan koelen. En het verschil in delta T in de winter is ook veel maal groter dan delta T in de zomer. Dus volgens mij compenseer je dat nooit helemaal. Zeker niet dus als iedereen een geothermische WP gaat steken. Maar goed, wellicht (hopelijk) zie ik het verkeerd :)
Welke contreien? Noorwegen? Hier in Nederland is verwarmen echt nihiel bij een nieuwbouwwoning met ventilatietype D. Tapwater is dan al snel meer. En bij al die hutjes zonder overstek met hele vlakken HR glas op zuid is de koelvraag enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:19

MadEgg

Tux is lievvv

Nickmondria schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:35:

Wou dat ff delen
Wij hadden andere heerschappen. Vriendelijk was het zeker, maar bij de badkamer voelde het niet helemaal lekker, niet tevreden met resultaat. Maar de grootste tegenvaller was toch wel het prijskaartje. Ten eerste moesten we daar ruim 2 weken op wachten, hoe moeilijk kan het zijn om een offerte te maken zou je zeggen, maar goed.

En het was gewoon echt duur. 22k€ voor de keuken boven op de stelpost van €2750. En 13k€ bovenop de stelpost van €6900 voor de badkamer. Keuken hebben we uiteindelijk dus door een andere leverancier laten plaatsen voor 17k€ all in en de badkamer zelf geplaatst in een veel luxere variant met materiaalkosten van 9k€. Dat laatste zou ik overigens niet adviseren, heb me er vies op verkeken hoeveel werk dat was ;) Van de stelposten kregen we nog 75% terug dus het kon makkelijk uit zo.

Qua deuren werden wij slecht geholpen. We kregen van tevoren geen enkele informatie over wat we konden kiezen of welke leverancier ze gebruiken. Bij aankomst hadden ze slechts een magere selectie uit het totale aanbod. Wel iets gekozen maar achteraf met de juiste leverancier toch de hele catalogus thuis kunnen bekijken. En daarna de keuze aangepast.

Lunch en overnachtingen in Lochem waren prima, dus op zich niet veel kritiek. Maar je betaalt wel echt de hoofdprijs. De vraag is of je de luxe van dat het klaar is bij oplevering dat waard vind.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:52:
Je moet de reactie in het keukentopic eens bekijken. Daar staan prijzen bij. Laten we het er op houden dat het een dure lunch geweest is, maar eentje waar de klant zich prettig bij voelt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 20:42
Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met deze nieuwe uitspraak rondom teruggave v/d zonnepanelen i.c.m. met nieuwbouw?

https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

BertP schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:21:
Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met deze nieuwe uitspraak rondom teruggave v/d zonnepanelen i.c.m. met nieuwbouw?

Heb de vraag ook even gesteld in het zelfbouw topic. Ben benieuwd hoe je dit berekent en aanvraagt, is een leuk bedrag om extra te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:43
kabeltjekabel schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:52:

[...]

Welke contreien? Noorwegen? Hier in Nederland is verwarmen echt nihiel bij een nieuwbouwwoning met ventilatietype D. Tapwater is dan al snel meer. En bij al die hutjes zonder overstek met hele vlakken HR glas op zuid is de koelvraag enorm.
België, maar dat zal niet zoveel verschillen met Nederland.
(Alleen is bij ons een EPC iets anders dan bij ons, bij ons is dat (wellicht) eerder een EPB verslag. Maar ben niet zeker of daar dan een globale waarde zoals bij jullie uit komt (ala 0.2 ofzo) :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Anoniem: 224360 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:06:
[...]

Heb de vraag ook even gesteld in het zelfbouw topic. Ben benieuwd hoe je dit berekent en aanvraagt, is een leuk bedrag om extra te krijgen.
Ja vraag me ook vooral af hoe het zit voor aangiftes die al gedaan zijn, wij hebben 18 panelen hier liggen dus gaat inderdaad om een aanzienlijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 10:06
En niet dubbel rekenen, dus even de kosten van de panelen van de totale bouwkosten (en dus betaalde BTW) afhalen, en BTW Van de panelen zelf volledig terugvragen.

Kan de belastingdienst verder in beroep gaan of moeten we nu hopen dat onze huizen worden opgeleverd voordat de regering met een reparatiewet komt?

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 16-12-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:04

De Belastingdienst blijft dit proces ontmoedigen door je teruggave eerst ongeldig te laten verklaren waardoor je naar de rechter. Hierin zal de BD ook weer in beroep gaan waardoor je uiteindelijk bij de Hoge Raad uitkomst.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Brickman schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:22:
[...]

De Belastingdienst blijft dit proces ontmoedigen door je teruggave eerst ongeldig te laten verklaren waardoor je naar de rechter. Hierin zal de BD ook weer in beroep gaan waardoor je uiteindelijk bij de Hoge Raad uitkomst.
Dat doen ze ook maar een keer, de tweede keer zegt de rechter gewoon dat ze niet welkom zijn. Zelfde geldt voor de hoge raad. Komend jaar gaan ze er sowieso niet te hard tegenin want ze hebben genoeg rommel op te ruimen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:11

Ik had dit ook gelezen, maar op basis van de site van BTW jurisprudentie lijkt mij dat je de bouwkosten niet mag meenemen bij de BTW teruggaaf. Echter refereert dit naar een uitspraak van een rechter. Heeft iemand een link naar de uitspraak van de hoge raad hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
QFX23 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:34:
[...]

Ik had dit ook gelezen, maar op basis van de site van BTW jurisprudentie lijkt mij dat je de bouwkosten niet mag meenemen bij de BTW teruggaaf. Echter refereert dit naar een uitspraak van een rechter. Heeft iemand een link naar de uitspraak van de hoge raad hierover?
https://www.accountancyva...chtigen-met-zonnepanelen/

Hier staat wel meer denk ik ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BertP op 16-12-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Conclusie van al die verhalen: Vraag de BTW over de bouwkosten terug. Dit verzoek wordt afgewezen. Dan maak je bezwaar met deze uitspraak in de hand. Dat bezwaar wordt ongetwijfeld ook afgewezen en dan stel je beroep in. Dat is de enige kans om mee te liften op eventuele toekomstige uitspraken.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe je met de grond om moet gaan, maar als ik het goed begrijp mag je de grondkosten ook meerekenen.

In eerdere verhalen werd de grond opgedeeld in een bebouwd en onbebouwd gedeelte, maar dat kan ik niet terugvinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Blihi op 17-12-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ik had begrepen dat het als particulier sowieso niet meer mogelijk is vanaf 2020?

Ons huis (met 12 panelen) wordt namelijk pas Q1 2020 opgeleverd.

--oeps, dat gaat over subsidie op de warmtepomp :X

[ Voor 5% gewijzigd door shoombak op 17-12-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

shoombak schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:36:
[...]

Ik had begrepen dat het als particulier sowieso niet meer mogelijk is vanaf 2020?

Ons huis (met 12 panelen) wordt namelijk pas Q1 2020 opgeleverd.
Het helpt de discussie als jij uitlegt waarom je dat begrepen hebt en waar je dat op baseert.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-05 20:56
Wij hebben zo een kijkdag in onze nieuwbouw woning. Zijn er zo bepaalde zaken waar ik op moet letten, of die ik moet doen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 15:47
Niet meteen gaan zeiken op de op de bouw aanwezige jongens. Die moet je te vriend houden. Als je wat lekkers mee kan nemen, neem wat mee. Klein gebaar, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:20
Als het alleen een 1e kijkdag is zou ik vooral de meerwerk lijst langs lopen, en eventueel vast wat dingen opmeten die voor je van belang zijn.
Is het een echte voor oplevering dan zou ik ook kijken naar afwerking, beschadigingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 12:25
Blihi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:25:
Conclusie van al die verhalen: Vraag de BTW over de bouwkosten terug. Dit verzoek wordt afgewezen. Dan maak je bezwaar met deze uitspraak in de hand. Dat bezwaar wordt ongetwijfeld ook afgewezen en dan stel je beroep in. Dat is de enige kans om mee te liften op eventuele toekomstige uitspraken.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe je met de grond om moet gaan, maar als ik het goed begrijp mag je de grondkosten ook meerekenen.

In eerdere verhalen werd de grond opgedeeld in een bebouwd en onbebouwd gedeelte, maar dat kan ik niet terugvinden.
De laatste uitspraak van 29 november 2019 door rechtbank Gelderland stelt dat vooraftrek over de bouwkosten niet mogelijk is. Het is dus niet alleen de Belastingdienst die dit standpunt niet deelt.

Afwachten of er hoger beroep komt en wat er in andere lopende zaken wordt besloten. Het is dus nog zeker niet duidelijk of je de BTW over bouwkosten gedeeltelijk terug kunt krijgen.

Om eventuele rechten niet te verspelen zou je het inderdaad wat jij al zei, toch aan moeten vragen en bezwaar moeten maken als dat afgewezen wordt enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Blihi schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:25:

Interessant, als je ook prijs van grond zou kunnen meenemen. Weet je hoe dat is met appartementen? Wij krijgen nieuwbouw, appartementencomplex, met op dak dus zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Harm2211 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:27:
[...]

De laatste uitspraak van 29 november 2019 door rechtbank Gelderland stelt dat vooraftrek over de bouwkosten niet mogelijk is. Het is dus niet alleen de Belastingdienst die dit standpunt niet deelt.

Afwachten of er hoger beroep komt en wat er in andere lopende zaken wordt besloten. Het is dus nog zeker niet duidelijk of je de BTW over bouwkosten gedeeltelijk terug kunt krijgen.

Om eventuele rechten niet te verspelen zou je het inderdaad wat jij al zei, toch aan moeten vragen en bezwaar moeten maken als dat afgewezen wordt enz.
Harm2211 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:27:
[...]

Heb je een linkje voor die uitspraak van 29 november? Gevonden: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2019:5488

Er is ook een uitspraak van mei (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2019:3986), waarin de rechter dit inderdaad ook zegt, maar waarin de belastingdienst wel degelijk de berekening in stand heeft gehouden conform het eerdere arrest.

De belastingdienst heeft hier dus 'uit coulance' de uitspraak van de hoge raad gevolgd en houdt zich aan hier aan.

Ik vrees dat na de uitspraak van 29 november dit ook niet meer gaat gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 18-12-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Meer dan 60 opleverpunten hier :D Krasjes, dingen die niet goed sluiten, schilderwerk, etc. Bouwer iets te gehaast geweest op 't eind denk ik... Maar toch blij met de sleutel. We kunnen aan de slag!

[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 18-12-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is misschien al een keer eerder aan bod gekomen, maar we hebben nu factuur gekregen van de aannemer voor 2de termijn.

Tekst staat er in als: "Te declareren zodra er met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt". De woning (2-onder-1 kap) is onderdeel van een project van 64 en is verdeeld in 6 blokken en wij zijn onderdeel van blok 5. Bij blok 1 is er wat gegraven voor fundering maar bij ons kavel en andere blokken is er nog niks gebeurd, er is niks afgezet etc.

Als ik dit lees: https://www.woningborg.nl...-vragen/bouw-en-bouwtijd/ zou je zeggen dat facturatie pas plaatst vindt als ze met mijn kavel beginnen want alle andere termijnen zou je ook betalen als het klaar is. Ik verwacht niet dat ik al factuur krijg als huis 1 v/d 64 waterdicht is.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
smesjz schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:55:
Het is misschien al een keer eerder aan bod gekomen, maar we hebben nu factuur gekregen van de aannemer voor 2de termijn.

Tekst staat er in als: "Te declareren zodra er met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt". De woning (2-onder-1 kap) is onderdeel van een project van 64 en is verdeeld in 6 blokken en wij zijn onderdeel van blok 5. Bij blok 1 is er wat gegraven voor fundering maar bij ons kavel en andere blokken is er nog niks gebeurd, er is niks afgezet etc.

Als ik dit lees: https://www.woningborg.nl...-vragen/bouw-en-bouwtijd/ zou je zeggen dat facturatie pas plaatst vindt als ze met mijn kavel beginnen want alle andere termijnen zou je ook betalen als het klaar is. Ik verwacht niet dat ik al factuur krijg als huis 1 v/d 64 waterdicht is.

Iemand hier ervaring mee?
Ik ben wel benieuwd naar je eerst termijn. Heb je van de ontwikkelaar/bouwer misschien een aangepaste betalingsschema gekregen?
Je geeft aan dat er op jouw deel van het terrein nog weinig gebeurd is.
1e termijn in ons project betroffen de kosten voor de heipalen en wij hebben ter plekke vastgesteld dat die erin zaten voordat we de eerste termijn voldaan hadden. ;)

Advies is om een foto te maken van de huidige situatie. Vervolgens een bericht sturen naar de koopbegeleider/makelaar of andere contactpersoon met de mededeling dat je zeer bereid bent om de factuur te betalen, maar dat je dit niet kunt omdat de desbetreffende werkzaamheden nog niet gestart zijn. Vragen of de factuur ingetrokken kan worden of anders een creditnota geregeld wordt. Betrek je toekomstige buren ook als je dat kunt. Samen sta je immers sterker.

Eventueel kun je verwijzen naar je voorwaarden van je hypotheek. In de onze staat dat bij er elk termijnbetaling een controle van de werkzaamheden plaats moet vinden.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@smesjz Wordt je woning ook gebouwd onder Woningborg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Hulkkonen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:48:
@smesjz Wordt je woning ook gebouwd onder Woningborg?
Yes. Maar ik geloof dat het standaard is voor projectmatige bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

smesjz schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:49:
[...]

Yes. Maar ik geloof dat het standaard is voor projectmatige bouw.
In de voorwaarden van Woningborg staat inderdaad dat er pas een termijn voor start bouw ingediend mag worden als er daadwerkelijk gestart is met de werkzaamheden aan het blok waarin de betreffende woning gelegen is. Dus wordt er nu - tenzij er andere afspraken gemaakt zijn - onterecht een factuur ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Hulkkonen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:11:
[...]

In de voorwaarden van Woningborg staat inderdaad dat er pas een termijn voor start bouw ingediend mag worden als er daadwerkelijk gestart is met de werkzaamheden aan het blok waarin de betreffende woning gelegen is. Dus wordt er nu - tenzij er andere afspraken gemaakt zijn - onterecht een factuur ingediend.
Zo las ik het ook. reactievan de bouwer:

In de algemene toelichting van Woningborg die toebehoord aan de aannemingsovereenkomst staat onder artikel 11. lid 2 omschreven wanneer de "start bouw termijn" gedeclareerd mag worden.

In geval van vrijstaande en geschakelde woningen geldt als "aanvang bouw complex": het ontgraven van de grond ten behoeve van de funderingswerkzaamheden van de eerste woning of van het eerste blok woningen van het complex. Onder "complex" wordt verstaan het aantal woningen dat onderdeel uitmaakt van het totale bouwplan. Verder is het goed om te weten dat wij al een aantal maanden geleden gestart zijn met de voorbereidende werkzaamheden van het plan "X 1b". We zijn dus wel degelijk gestart met de bouw van de woning echter is hiervan op dit moment nog niet veel van te zien voor jullie als kopers.

Ik ga er vanuit dat mijn Aannemingsoverkomst die "te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt" boven de algemene bewoording gaat. En voorbereidingen vallen niet onder "aanvang" als ik de algemene voorwaarden en toelichtingen lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@smesjz In de voorwaarden van Woningborg staat letterlijk dit (achter de door jou opgegeven link):

Start bouw in het artikel Termijnen en betalingsregeling in de overeenkomst

Deze termijn kan in geval van geschakelde woningen worden gedeclareerd bij een van de navolgende aanvangsmomenten:
• het ontgraven van de grond voor de funderingswerkzaamheden van het blok woningen waarvan de specifieke woning deel uitmaakt; of
• start van het heiwerk van het blok woningen waarvan de specifieke woning deel uitmaakt, als de funderingswerkzaamheden (met name heiwerk) plaatsvinden vóór het ontgraven van de grond.

In de meeste gevallen is start bouw in de zin van de Algemene Voorwaarden dus op een ander moment dan start bouw in de zin van de termijnregeling.

De "start bouw complex" waarnaar de bouwer refereert, heeft betrekking op die Algemene Voorwaarden en dus niet op het termijnschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Hulkkonen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:38:
@smesjz In de voorwaarden van Woningborg staat letterlijk dit (achter de door jou opgegeven link):

Deze termijn kan in geval van geschakelde woningen worden gedeclareerd bij een van de navolgende aanvangsmomenten:
• het ontgraven van de grond voor de funderingswerkzaamheden van het blok woningen waarvan de specifieke woning deel uitmaakt; of
• start van het heiwerk van het blok woningen waarvan de specifieke woning deel uitmaakt, als de funderingswerkzaamheden (met name heiwerk) plaatsvinden vóór het ontgraven van de grond.

In de meeste gevallen is start bouw in de zin van de Algemene Voorwaarden dus op een ander moment dan start bouw in de zin van de termijnregeling.

De "start bouw complex" waarnaar de bouwer refereert, heeft betrekking op die Algemene Voorwaarden en dus niet op het termijnschema.
Ja, alleen ik had graag verwezen naar document X hoofdstuk 4.3 i.p.v. zo'n FAQ als aanvulling op officiele documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@smesjz Dan moet je toch even in de algemene voorwaarden van Woningborg duiken, die je bij de KAO hebt gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56
smesjz schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:15:
[...]

Zo las ik het ook. reactievan de bouwer:

In de algemene toelichting van Woningborg die toebehoord aan de aannemingsovereenkomst staat onder artikel 11. lid 2 omschreven wanneer de "start bouw termijn" gedeclareerd mag worden.

In geval van vrijstaande en geschakelde woningen geldt als "aanvang bouw complex": het ontgraven van de grond ten behoeve van de funderingswerkzaamheden van de eerste woning of van het eerste blok woningen van het complex. Onder "complex" wordt verstaan het aantal woningen dat onderdeel uitmaakt van het totale bouwplan. Verder is het goed om te weten dat wij al een aantal maanden geleden gestart zijn met de voorbereidende werkzaamheden van het plan "X 1b". We zijn dus wel degelijk gestart met de bouw van de woning echter is hiervan op dit moment nog niet veel van te zien voor jullie als kopers.

Ik ga er vanuit dat mijn Aannemingsoverkomst die "te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt" boven de algemene bewoording gaat. En voorbereidingen vallen niet onder "aanvang" als ik de algemene voorwaarden en toelichtingen lees.
Smesjz,

Wij zitten waarschijnlijk in hetzelfde project (Zuid-Oost Brabant) en wij zijn ingedeeld in blok 4.

Bij ons ligt de kavel er nog net zo bij als bij passeren bij notaris.
Wij zijn verrast door de (in onze ogen) premature factuur.

Ik heb vanmiddag gebeld met Woningborg en Woningborg is het met mij eens dat de factuur (aanvang bouw) nog niet verstuurd had mogen worden.

Ik ga de Algemene Voorwaarden nav jouw/jullie feedback doornemen.

(maar in mijn koopovereenkomst staat toch echt "te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt" en dan gaat het mijns inziens dus over mijn woning op mijn perceel "kadastraal sectie xxxxx zoals aangeven in de KO/AO).

Verder hebben we het recht om ter plekke te valideren voordat we tot betaling overgaan.

vrgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 22:28
aprofet schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:52:
[...]

Smesjz,

Wij zitten waarschijnlijk in hetzelfde project (Zuid-Oost Brabant) en wij zijn ingedeeld in blok 4.

Bij ons ligt de kavel er nog net zo bij als bij passeren bij notaris.
Wij zijn verrast door de (in onze ogen) premature factuur.

Ik heb vanmiddag gebeld met Woningborg en Woningborg is het met mij eens dat de factuur (aanvang bouw) nog niet verstuurd had mogen worden.

(maar in mijn koopovereenkomst staat toch echt "te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt" en dan gaat het mijns inziens dus over mijn woning op mijn perceel "kadastraal sectie xxxxx zoals aangeven in de KO/AO).

Verder hebben we het recht om ter plekke te valideren voordat we tot betaling overgaan.

vrgr
Ik weet dat ik in hetzelfde bouwproject als Smesjz zit (en dus dan waarschijnlijk dus ook in jouw project, al hadden wij meer bouwblokken dacht ik, of ik ben in de war met de sub bouwblokken oid).

Anyway ik ben de bestanden aan het doorspitten en ik kan de reactie van de bouwer aan de ene kant wel begrijpen, maar dan snap ik niet waarom er in de aannemersovereenkomst staat: "Te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt".

Ik heb verder de algemene standaard aannemersovereenkomst gepakt van woningborg en daar is het artikel waarin welke bedragen wanneer betaald moeten worden leeg. Dus dit is zelf ingevuld door de aannemer/projectontwikkelaar. Ik zou denken als hij dan al een factuur wil uitschrijven zodra er met het project gestart is, dan had er moeten staan "Te declareren zodra met de bouw van het complex een aanvang is gemaakt", toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
aprofet schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:52:

Ha buurman. Algemene voorwaarden 11.2: “ Als aanvang van de bouw van het complex wordt beschouwd de aanvang met de funderingswerkzaamheden.”.
Toelichting document voor dit “ Artikel 11 lid 2
Nadat de verkrijger de overeenkomst heeft getekend moet met de bouw van het complex waarvan zijn woning deel uitmaakt binnen 3 maanden daarna zijn begonnen. Als aanvang met de funderingswerkzaamheden wordt beschouwd het ontgraven van de bouwput ten behoeve van de fundering of het slaan van de eerste paal (niet de feestelijke eerste paal). Het peilmoment, dat als eerste plaatsvindt, wordt aangemerkt als aanvang van de bouw.”

Dus dit verwijst niet expliciet naar de betreffende woning, maar de termijn specificaties in de eigen aannemingsovereenkomst wel. En uiteraard maar je verwachten dat je pas factuur krijgt voor waterdicht zijn voor je eigen huis en niet de eerste van de project. Maar ik zal morgen ook wel bellen en kijken of ze iets schriftelijk willen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56
MLPN schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:25:
[...]

Ik weet dat ik in hetzelfde bouwproject als Smesjz zit (en dus dan waarschijnlijk dus ook in jouw project, al hadden wij meer bouwblokken dacht ik, of ik ben in de war met de sub bouwblokken oid).

Anyway ik ben de bestanden aan het doorspitten
Ik heb inmiddels ook de Algemene Voorwaarden & Toelichting ingezien op www.woningborg.nl
"eengezinshuizen (projectmatige bouw) , Woningborg N.V., 01 januari 2016."
Artikel 11.2
gaat -mijns inziens- over de algemene voortgang van het gehele bouwproject in samenhang met de standaard 3 maanden termijn verplichting "aanvang bouw".
Na deze 3 maanden hebben wij als kopers evt het recht op ontbinding van de aannemingsovereenkomst + wettelijke rente & evt schadevergoeding.

Dit station "aanvang bouw complex" is nu formeel gepasseerd, we kunnen collectief niet meer ontbinden / onder onze overeenkomst uit ;)

Mijns inziens staat bovenstaande los van onze betaaltermijnen (artikel 4 - individuele aanneemoverkomst):
aangezien hier specifiek door de aannemer zelf is gekozen voor "aanvang bouw van de woning" ipv ""een woning cq het complex.

Sectie FAQ:
Deze termijn kan in geval van vrijstaande woningen worden gedeclareerd bij een van de navolgende aanvangsmomenten:
• het ontgraven van de grond voor de funderingswerkzaamheden van de specifieke woning; of
• start van het heiwerk van de specifieke woning als de funderingswerkzaamheden (met name heiwerk) plaatsvinden vóór het ontgraven van de grond.

• Ik ben het er mee eens dat als je de laatste in de rij bent (nr64) je dus veeeeel te vroeg die factuur ontvangt!
  • Volgens mij ben je (zijn we) niet gedekt bij een faillissement van de aannemer als je te vroeg (vooruit)betaalt.
tip: https://www.eigenhuis.nl/...achtspunten-bouwperiode#/
Volgens de wet moeten betalingen overeenkomen met de voortgang van de bouw. De bouwer mag niet om een vooruitbetaling vragen. Betaal geen termijnen voordat het werk dat bij die termijn hoort is afgerond, je loopt dan een groot financieel risico. Als de bouwer failliet gaat, is de kans namelijk klein dat je het geld terugkrijgt. Een te vroeg betaalde termijn valt bovendien niet onder de garantie van SWK-, BouwGarant en Woningborg.

Tip: stuurt de bouwer te vroeg een nota, meld dit schriftelijk aan de bouwer. Zet in de brief dat je de factuur betaalt zodra de werkzaamheden die bij de nota horen zijn afgerond. Vraag ook om een bevestiging.

• Blihi
Wij kregen ook een factuur te vroeg (gereedkomen begane grond vloer voordat de naden dichtgemaakt waren). Ik heb dat per e-mail gemeld bij de aannemer met de opmerking dat ik de factuur zou betalen zodra de naden dichtgezet waren en zij bevestigden die e-mail.

De naden werden de volgende dag dichtgezet en uiteindelijk heb ik de factuur dus alsnog binnen de oorspronkelijke termijn betaald, maar het is inderdaad van belang er bovenop te blijven zitten.

• smesjz
  • Niet online
aprofet schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:22:
Mijns inziens staat bovenstaande los van onze betaaltermijnen (artikel 4 - individuele aanneemoverkomst):
aangezien hier specifiek door de aannemer zelf is gekozen voor "aanvang bouw van de woning" ipv ""een woning cq het complex.
Dat bevestigde de juridische afdeling van Woningbouw ook telefonisch toen ik ze belde en onze interpretatie is ook correct. Uiteraard anders geformuleerd in het gesprek maar het kon samengevat worden als "duh, natuurlijk is die factuur te vroeg gestuurd. Heb ik voor deze domme vragen nou rechten voor gestudeerd?".

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 21:39

SPT

Ik verbaas me een beetje over de knieschotten in mijn nieuwbouwwoning (die overigens nog gebouwd moet worden). Zit ook geen dekvloer achter. Wat hebben jullie daarmee gedaan? Ik neem aan dat het toch constructief geen probleem is om - de balken moeten uiteraard in stand blijven - de beplating te vervangen door beplating met openingen voor kastdeuren?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 07:20
SPT schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:51:
Ik neem aan dat het toch constructief geen probleem is om - de balken moeten uiteraard in stand blijven - de beplating te vervangen door beplating met openingen voor kastdeuren?
Is het wel waarschijnlijk, de platen zorgen voor wat zijdelingse stijfheid. Luikje erin maken zal geen probleem zijn maar de hele boel eraf trekken wel. Dat stond hier zelfs in de documentatie die bij het huis zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Werk aan de fundering gaat lekker door, ben benieuwd of ze voor het einde van het jaar nog de vloer gaan storten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o5zNc8c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
Bij onze bouw hebben ze vanaf maandag 2 weken vakantie. Samen met 4 weken bouwvak ligt de bouw dan 6 weken per jaar stil. Best wel lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:45
Vak127 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:19:
Bij onze bouw hebben ze vanaf maandag 2 weken vakantie. Samen met 4 weken bouwvak ligt de bouw dan 6 weken per jaar stil. Best wel lang.
Let wel even op met je werkbaren dagen. Want bouwvak is 3 weken formeel en de eindejaar vakantie plannen ze zelf in en is ook niet CAO vastgelegd. Dus de dagen gelden wel als werkbare dagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
SPT schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:51:
Ik verbaas me een beetje over de knieschotten in mijn nieuwbouwwoning (die overigens nog gebouwd moet worden). Zit ook geen dekvloer achter. Wat hebben jullie daarmee gedaan? Ik neem aan dat het toch constructief geen probleem is om - de balken moeten uiteraard in stand blijven - de beplating te vervangen door beplating met openingen voor kastdeuren?
Ik zou dit zeer goed navragen voor je hier uberhaupt iets mee gaat doen. In mijn nieuwbouwwoning zijn deze namelijk constructief en mag ik er dus niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:19
perspectivebass schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:25:
[...]

Let wel even op met je werkbaren dagen. Want bouwvak is 3 weken formeel en de eindejaar vakantie plannen ze zelf in en is ook niet CAO vastgelegd. Dus de dagen gelden wel als werkbare dagen :+
Dit is niet juist; in ieder geval niet voor woningen die onder SWK-garantie worden gebouwd. Collectieve vrije dagen van de aannemer gelden ook als onwerkbaar. Dus ook die 2 weken rond Kerst en Oud & Nieuw.

Volgens de Algemene Voorwaarden van SWK is de definitie van onwerkbare dagen:
Werkbare werkdagen en oplevering
Artikel 11
1. Werkdagen (2) worden als onwerkbaar beschouwd wanneer daarop door omstandigheden buiten de aansprakelijkheid van de ondernemer gedurende ten minste vijf uren door het grootste deel van de werknemers of machines niet kan worden gewerkt. Niet als werkdagen worden beschouwd de algemeen erkende, door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen en andere vrije dagen alsmede de door de directie van de ondernemer in overleg met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging vastgestelde collectieve vakantiedagen en andere roostervrije dagen.
Bron: document SWKE0414.AV

Op dit moment heb ik zelf te maken met een overschrijding van de max werkbare dagen voor de oplevering van mijn appartement. In de discussie met de aannemer is bovenstaande definitie het uitgangspunt voor de bepaling van het aantal werkbare dagen.
In ons geval worden daardoor 4 weken in de zomer, 2 weken rond Kerst en Oud & Nieuw en nog 6 verspreide collectieve vrije dagen als niet-werkbaar beschouwd. Naast uiteraard de onwerkbare dagen vanwege het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
arpeggio schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:42:
[...]

Dit is niet juist; in ieder geval niet voor woningen die onder SWK-garantie worden gebouwd. Collectieve vrije dagen van de aannemer gelden ook als onwerkbaar. Dus ook die 2 weken rond Kerst en Oud & Nieuw.

Volgens de Algemene Voorwaarden van SWK is de definitie van onwerkbare dagen:

[...]

Bron: document SWKE0414.AV

Op dit moment heb ik zelf te maken met een overschrijding van de max werkbare dagen voor de oplevering van mijn appartement. In de discussie met de aannemer is bovenstaande definitie het uitgangspunt voor de bepaling van het aantal werkbare dagen.
In ons geval worden daardoor 4 weken in de zomer, 2 weken rond Kerst en Oud & Nieuw en nog 6 verspreide collectieve vrije dagen als niet-werkbaar beschouwd. Naast uiteraard de onwerkbare dagen vanwege het weer.
Dat kan, maar dan is dat de afwijking, vandaar dat het in de voorwaarden staat. Ik geef het alleen aan, en dat het individueel anders kan zijn door andere afspraken of voorwaarden is ook logisch.

Woningborg stelt dit;
Werkdagen 2) worden als onwerkbaar beschouwd wanneer daarop door omstandigheden buiten de
aansprakelijkheid van de Ondernemer gedurende ten minste vijf (5) uren door het grootste deel van de werknemers of machines niet kan worden gewerkt. Niet als werkdagen worden beschouwd de algemeen, al dan niet door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven, erkende rust- en feestdagen, vakantiedagen en andere vrije dagen.
Hier staat geen toevoeging over vrijedagen in relatie tot onderneming en ondernemingsraad en dus gelden de dagen tussen kerst en oud en nieuw wel als werkdagen ondanks dat ik ook niet verwacht dat er bij ons veel gaat gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door perspectivebass op 20-12-2019 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
smesjz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:36:
[...]

Dat bevestigde de juridische afdeling van Woningbouw ook telefonisch toen ik ze belde en onze interpretatie is ook correct. Uiteraard anders geformuleerd in het gesprek maar het kon samengevat worden als "duh, natuurlijk is die factuur te vroeg gestuurd. Heb ik voor deze domme vragen nou rechten voor gestudeerd?".
"Klagen" heeft geholpen en de aannemer heeft bevestigd middels een update aan alle bewoners dat facturatie idd te vroeg was als gevolg van een misverstand over aanvang bouw definitie. Je mag verwachten dat een aannemer die eerder met grotere projecten heeft gewerkt dit zou moeten weten. Misschien is het een poging geweest om snel wat geld (1.1 miljoen als ik snel reken met gemiddeld 18k per huis en 64 huizen in totaal) binnen te krijgen voor einde jaar om zo boeken beter af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hogader schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:42:
[...]

Ik zou dit zeer goed navragen voor je hier uberhaupt iets mee gaat doen. In mijn nieuwbouwwoning zijn deze namelijk constructief en mag ik er dus niks aan doen.
Bedoel je die witte platen ervoor of de zware balken constructie erachter?
Ik wil van het weekend die witte platen er toch echt af halen en vervangen voor 2 deuren, de zware balken constructie laat ik idd zitten. Dat zal toch geen issue zijn?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Atlas schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:51:
[...]

Bedoel je die witte platen ervoor of de zware balken constructie erachter?
Ik wil van het weekend die witte platen er toch echt af halen en vervangen voor 2 deuren, de zware balken constructie laat ik idd zitten. Dat zal toch geen issue zijn?
De platen zijn ook onderdeel van de constructie (zodat het niet gaat scharen), maar hoeven niet over de gehele breedte te blijven zitten. 2 deurtjes zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ernemmer schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:55:
[...]

De platen zijn ook onderdeel van de constructie (zodat het niet gaat scharen), maar hoeven niet over de gehele breedte te blijven zitten. 2 deurtjes zal geen probleem zijn.
Ik wil ze over een lengte van 3 meter weg halen en vervangen voor deuren.....

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

leecher schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:03:
[...]Is het wel waarschijnlijk, de platen zorgen voor wat zijdelingse stijfheid. Luikje erin maken zal geen probleem zijn maar de hele boel eraf trekken wel. Dat stond hier zelfs in de documentatie die bij het huis zat.
Atlas schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:51:
[...]Bedoel je die witte platen ervoor of de zware balken constructie erachter?
Ik kwam tot dezelfde conclusie als leecher, namelijk dat je beter niet die beplating er helemaal af kan halen en de deuren dan direct aan die balken bevestigen. Wat ik zelf van plan ben is het volgende: aan de bovenzijde een strook van 30cm (het knieschot is bij mij ongeveer1,50m hoog) van een stevigere houtsoort en aan de onderzijde 5cm, bij elke balk van het knieschot een verticale lat van 10cm breed die ik vastzet in ingefreesde inkepingen in de stroken aan de boven- en onderzijde zodat die niet zijdelings kunnen verplaatsen, en dan die verticale latten weer netjes vastschroeven aan de balken van het knieschot. De deuren komen dan ook aan de 10cm brede stroken. Ik zou de nieuwe stroken zelfs van hardhout kunnen maken als dat nodig is, kan me bijna niet voorstellen dat dat zwakker is dan de spaanplaten die er nu komen te zitten.

Waarschijnlijk is het ook handiger om stukje bij beetje te werken (maar als je maar 3 meter wilt is dat sowieso geen probleem). Het dak is natuurlijk geconstrueerd om met een flinke marge een combinatie van belasting aan te kunnen, zoals de optionele zonnepanelen op het dak, een flink pak sneeuw, en dan ook nog harde wind.

Blijf wel nog steeds zitten met de vraag of dit nu wel of niet verstandig is. Het alternatief zou zijn om een constructieberekening te laten maken (ook al is het niet vergunningplichtig), maar dat zal wel wat gaan kosten. Omdat het knieschot wel 1,5 hoog zit bij mij (er zit zo'n 1,2m achter) vind ik het wel echt zonde om deze opslagruimte over 2x ruim 10m te laten liggen. Heb nu even gevraagd aan de ontwikkelaar of de beplating tot de dragende constructie behoort. Als dat geval is overweeg ik om er wat geld tegenaan te gooien (zal 2-400 euro zijn) om een constructeur er een stempeltje op te laten zetten. Voordeel is dat je nooit gezeur met de verzekering kunt krijgen, mocht er toch ooit iets met het dak gebeuren, of toekomstige bewoners die zich zorgen maken over beunhazerij.

Maar ik verbaas me er in algemene zin ook wel over, snap niet hoe ze er bij komen om zoveel ruimte onbenut te laten. Wil geen vroeger was alles beter verhaal ophangen, maar vroeger was het gebruikelijk om het dak gewoon door te laten lopen tot de vloer. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door SPT op 20-12-2019 19:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
@Friemel @GeeMoney @Wolly volgens mij had ik jullie de foto's beloofd als de rolluiken geplaatst zouden zijn. Dat is gisteren gedaan.
Het zijn Heroal rolluiken op een afstandsbediening met 4 kanalen.

Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ruoSMfYjMRJQ/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FyzyNF2WsimF/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik heb zojuist onze bouwer gebeld (de BAM) en die zei dat zolang ik niet in de vuren balken ga lopen hakken ik de platen er prima met beleid af kan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 19:30
perspectivebass schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:25:
[...]

Werkbare dagen zijn dusdanig ruim opgezet dat je als aannemer wel een hele grote prutser moet zijn om dat niet te halen. De 6 weken sluiting zijn gewoon het aantal dagen zoals omschreven in de bouwcao dus daar houd de aannemer echt wel rekening mee.
Zou je als aannemer kiezen voor spreiding dan duurt de bouw veel langer. Een bouwplanning is net een treintje, als er een wagonnetje tussenuit gehaald wordt dan staat de rest van het treintje wat er achter hangt ook stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Atlas schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:58:
[...]

Ik wil ze over een lengte van 3 meter weg halen en vervangen voor deuren.....
Zijdelingse beweging van een knieschot zonder beplating is in mijn optiek onzin, het knieschot staat in 99% van de huizen opgesloten tussen de bouwmuren. De beplating kan er gewoon af en bijv vervangen worden door schuifdeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Als de dekvloer op zolder alleen tussen de knieschotten wordt geplaatst, hoe wordt het dan verholpen als je na oplevering een dakkapel laat plaatsen? Het verschil tussen dakkapel bij aannemer en dakkapel achteraf is zo'n 3.5K, maar als ik later moet kloten met dekvloer doortrekken is het misschien toch slimmer om het meteen te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:46

Friemel

Lekker bezig

kaboom1555 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:01:
Het zijn Heroal rolluiken op een afstandsbediening met 4 kanalen.
Ziet er goed uit!
Is er een bepaalde reden waarom je voor Heroal hebt gekozen? Is dit de hybride versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
mister_S schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:37:
Als de dekvloer op zolder alleen tussen de knieschotten wordt geplaatst, hoe wordt het dan verholpen als je na oplevering een dakkapel laat plaatsen? Het verschil tussen dakkapel bij aannemer en dakkapel achteraf is zo'n 3.5K, maar als ik later moet kloten met dekvloer doortrekken is het misschien toch slimmer om het meteen te laten doen.
Vaak blijft het knieschot gewoon staan en anders is dat kleine stukje zandcement prima zelf aan te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:51
Hogader schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:42:
[...]

Ik heb bij mijn woning de platen eraf gelaten en de dekvloer ook erachter laten smeren.
Werkte prima, ging ook goed met het maken van een afscheiding.

Ik kon de tussenmuur ook tot in de punt naderen maken. Perfect voor de geluidsomloop.

Vervolgens gewoon schuifdeuren ervoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Nu online
Friemel schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:41:
[...]

Ziet er goed uit!
Is er een bepaalde reden waarom je voor Heroal hebt gekozen? Is dit de hybride versie?
Ik heb niet voor een bepaald merk gekozen, is het merk waar het zonwering bedrijf mee werkt. Ik heb alleen gevraagd om "rolluiken" zonder me er verder in te verdiepen :P :P Ze doen het uitstekend :*) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SPT schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:06:
[...]

Maar ik verbaas me er in algemene zin ook wel over, snap niet hoe ze er bij komen om zoveel ruimte onbenut te laten. Wil geen vroeger was alles beter verhaal ophangen, maar vroeger was het gebruikelijk om het dak gewoon door te laten lopen tot de vloer. 8)7
Dat is heel eenvoudig. Alle m2 vloeroppervlak met een dak van minder dan 1,5 meter hoog telt niet mee in de vierkante meters. Het is voor de aannemer dus zinloos om dat af te werken (en er dus kosten voor te maken). Hij mag die afgewerkte ruimte immers niet meerekenen. Zelfs niet als hij er kasten van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:33

Aidix

Geluidspietlut

Ik mag binnenkort naar de notaris om te tekenen, en nu viel mij de volgende passage op in de overdrachtsakte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ex4bBgQPPe6ipL2yLJjv94bf/thumb.jpg

Hier zijn wij nooit eerder op geattendeerd en deze verplichting stond ook niet in het koopcontract. Is dit normaal, en betekent dit dat je echt de standaard halfdode beukenhaag en het stukje heras hekwerk met uitgedroogde hedera die op coördinaat x, y op je erf staat blijvend moet onderhouden op straffe van boete? Ik was namelijk van plan om zoals ieder normaal persoon zelf te bepalen wat voor struik of heg ik voor mijn woning ging plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Aidix schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:02:
Ik mag binnenkort naar de notaris om te tekenen, en nu viel mij de volgende passage op in de overdrachtsakte

[Afbeelding]

Hier zijn wij nooit eerder op geattendeerd en deze verplichting stond ook niet in het koopcontract. Is dit normaal, en betekent dit dat je echt de standaard halfdode beukenhaag en het stukje heras hekwerk met uitgedroogde hedera die op coördinaat x, y op je erf staat blijvend moet onderhouden op straffe van boete? Ik was namelijk van plan om zoals ieder normaal persoon zelf te bepalen wat voor struik of heg ik voor mijn woning ging plaatsen.
Zie je steeds vaker bij ons is het een ligusterhaag. Die moet in stand worden gehouden. In hoeverre gehandhaaft wordt weet ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Aidix schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:02:

[Afbeelding]

Het gaat om de erfafscheiding, dus niet wat elders op je eigen erf staat. De bestaande erfafscheiding moet je inderdaad onderhouden. Overigens staat er dat je die afscheiding mag vernieuwen (dat is immers onderhoud). Soms betekent dat dat je een vergunning nodig hebt (bij een erfafscheiding met gemeentepercelen) en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Nu online
D.deJong schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 07:30:
[...]

Zijdelingse beweging van een knieschot zonder beplating is in mijn optiek onzin, het knieschot staat in 99% van de huizen opgesloten tussen de bouwmuren. De beplating kan er gewoon af en bijv vervangen worden door schuifdeuren.
Daar zou ik niet vanuit gaan: windbelasting op de gevel kan groot zijn,en ik heb toch liever dat mijn dak/wand haaks blijft staan.

Als je diagonalen bijplaatst zou het goed moeten gaan, maar ik zou er toch even over afstemmen met mijn aannemert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Sammy_tukker schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:21:
[...]

Daar zou ik niet vanuit gaan: windbelasting op de gevel kan groot zijn,en ik heb toch liever dat mijn dak/wand haaks blijft staan.

Als je diagonalen bijplaatst zou het goed moeten gaan, maar ik zou er toch even over afstemmen met mijn aannemert
De aannemert was het er ook al mee eens dus het zal wel meevallen met die zijdelingse krachten.
Dat knieschotje van circa een meter hoog doet niet veel om een kopgevel van toch vaak meer dan 4 meter hoog vast te houden, daar is een knieschot dan ook niet voor. Een knieschot is er om doorzakken van een kap tegen te gaan en daar komen maar bar weinig andere krachten bij vrij dan recht naar beneden, de rest is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 09:39
D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:17:
[...]

De aannemert was het er ook al mee eens dus het zal wel meevallen met die zijdelingse krachten.
Dat knieschotje van circa een meter hoog doet niet veel om een kopgevel van toch vaak meer dan 4 meter hoog vast te houden, daar is een knieschot dan ook niet voor. Een knieschot is er om doorzakken van een kap tegen te gaan en daar komen maar bar weinig andere krachten bij vrij dan recht naar beneden, de rest is te verwaarlozen.
Komende vrijdag gaan wij de akte passeren bij de notaris voor een project in Culemborg. In de technische omschrijving staat dat het niet mogelijk is de knieschotten te verwijderen. Apart dat de aannemers er niet hetzelfde over denken.. Passage: 'N.B. de knieschotten vormen onderdeel van de constructie van de
woning. Het is dus niet mogelijk om deze te verwijderen. '

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Case schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:13:
[...]

Komende vrijdag gaan wij de akte passeren bij de notaris voor een project in Culemborg. In de technische omschrijving staat dat het niet mogelijk is de knieschotten te verwijderen. Apart dat de aannemers er niet hetzelfde over denken.. Passage: 'N.B. de knieschotten vormen onderdeel van de constructie van de
Aannemers zijn geen constructeurs. Er zal zowel waarheid zitten in de uitspraak:
"Constructies worden te zwaar doorgerekend, ietsje minder kan geen kwaad" als in de uitspraak "Aannemers geven te snel aan dat iets wel kan". Dat laatste is overigens niet heel handig, want de aannemer zelf is aansprakelijk uiteindelijk, tenzij contractueel uitgesloten. Dan moet je helemaal niet op een dergelijke mondelinge toezegging vertrouwen.

Bij twijfel zou ik de berekeningen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Case schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:13:
[...]

De knieschotten blijven op zijn plek alleen zonder dat 15mm plaatje spaanplaat (afwerking) wat er meestal op zit, het constructieve hout blijft waar het is.
Het verhaal dat de woning zonder dit plaatje hout van circa 1 meter hoog wel eens zou kunnen gaan schranken verwijs ik naar het land der fabelen.
Een knieschot staat daar om te voorkomen dat het dak gaat doorzakken, niet meer en niet minder.

[ Voor 16% gewijzigd door D.deJong op 23-12-2019 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:45
Theoretisch kan de beplating bij een knieschot een functie hebben. Er zijn 2 mogelijke functies:
- Horizontale last vanuit bovenzijde knieschot naar de vloer brengen
- Knik van de houten staanders van het knieschot tegen gaan.

In het kader van kosten besparing (hoor hier weinig mensen zeggen dat hun woning zo lekker goedkoop was, dus kosten besparing is altijd nodig) kunnen beide zijn toegepast. Maar:
- Horizontale last kan veel eenvoudiger en eenduidiger worden afgedragen via de muurplaat aan de onderzijde van het dak. Dak zelf is immers een mooie schijf. Daar kies je normaal niet het knieschot voor,
- De hoogte van een knieschot is vaak zo laag, dat knikverkorters niet de moeite van het berekenen waard zijn.

Als ik het constructief zou gebruiken, dan komt er geen spaanplaat maar multiplex op.

Dus in theorie kan de beplating een functie hebben, meestal echter niet

[ Voor 5% gewijzigd door MeTooPV op 23-12-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
MeTooPV schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:56:
Theoretisch kan de beplating bij een knieschot een functie hebben. Er zijn 2 mogelijke functies:
- Horizontale last vanuit bovenzijde knieschot naar de vloer brengen
- Knik van de houten staanders van het knieschot tegen gaan.

In het kader van kosten besparing (hoor hier weinig mensen zeggen dat hun woning zo lekker goedkoop was, dus kosten besparing is altijd nodig) kunnen beide zijn toegepast. Maar:
- Horizontale last kan veel eenvoudiger en eenduidiger worden afgedragen via de muurplaat aan de onderzijde van het dak. Dak zelf is immers een mooie schijf. Daar kies je normaal niet het knieschot voor,
- De hoogte van een knieschot is vaak zo laag, dat knikverkorters niet de moeite van het berekenen waard zijn.

Als ik het constructief zou gebruiken, dan komt er geen spaanplaat maar multiplex op.

Dus in theorie kan de beplating een functie hebben, meestal echter niet
Klopt, aan spaanplaat is bijna geen constructieve waarde te hangen en is dus haast niet mee te rekenen, multiplex daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:46

EiT

Intussen ook de sleutel. Opstookprotocol vloerverwarming is een drama. Ik heb via de ketel icm thermostaat de temperatuur elke dag 5 graden naar beneden gebracht (45-40-35-30) en nu zelfs de stekker maar uit de ketel getrokken.

Temperatuur naar de verdeler was altijd 30-35 graden. Vent van aannemer wist het ook niet, bleef er alleen wel op hameren dat ik het moest doen.
Ik laat hem nu 2 dagen uit staan en dan begin ik maar weer langzaam met opstoken. Meer weet ik ook niet wat ik doen kan.
2e week januari komt de tegelboer.

Anyway, nog een ander punt van kritiek, waar ik dus bang voor was is gebeurd: de oplever keurder kwam uit de regio en hij kende een man of 5 die voor hun liep. Uiteindelijk 13 punten. Hij liep zelf meer met de uitvoerder van de aannemer te ouwehoeren dan dat hij zich om ons bekommerde. Op zich zag alles er netjes uit, maar ik mis nog steeds een koudwater aansluiting en de uitleg van de aannemer vond hij acceptabel (ivm legionella). Sorry, maar ik had ze er al 5x op geattendeerd voor VV er inlag...

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:50
EiT schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:19:
Anyway, nog een ander punt van kritiek, waar ik dus bang voor was is gebeurd: de oplever keurder kwam uit de regio en hij kende een man of 5 die voor hun liep. Uiteindelijk 13 punten. Hij liep zelf meer met de uitvoerder van de aannemer te ouwehoeren dan dat hij zich om ons bekommerde. Op zich zag alles er netjes uit, maar ik mis nog steeds een koudwater aansluiting en de uitleg van de aannemer vond hij acceptabel (ivm legionella). Sorry, maar ik had ze er al 5x op geattendeerd voor VV er inlag...
Welk keuringsbureau was dat? VEH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:46

EiT

witterholt schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:38:
[...]

Welk keuringsbureau was dat? VEH?
VEH had helaas geen plek meer, was via bouwinspecteurs

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 08:45
Naar aanleiding van Scr33x0r in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3" zal ik ook hier eens een (tweede) post maken:

Waarom de keuze nieuwbouw?
In 2016 hebben een nieuwbouwhuis gekocht in Ede, dat is ons goed bevallen en is in 2017 opgeleverd. We wilden toch weer weg uit Ede dus ga je dan kijken. Na een keer een nieuwbouwhuis gekocht te hebben is elk volgende huis toch moeilijker, je hebt een keer alles naar eigen wens kunnen doen en dat wil je dus nu weer.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Na de vorige keer denk ik dat het meeste wel in te schatten is, in beide gevallen gaat het om projectbouw, maar waar bij ons huis in Ede het om een hele grote bouwer ging, uit een groter project (deelfase wel maar 13 woningen), was niet heel veel mogelijk. We zijn met een hele wensenlijst naar de nieuwe aannemer gegaan en maar gewoon kijken wat wel en niet mogelijk was. In principe is alles mogelijk wat we wilden, uiteraard met de nodige kosten. Sommige hoger dan gedacht, sommige ook lager.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Best veel, totale meerwerk bovenop het de standaard VON prijs (€ 337.500) gaat ongeveer € 100.000,- zijn. Dat is natuurlijk fors, maar is inclusief:
- Keuken
- Sanitair
- Uitbouw
- Beging ombouwen naar kantoor (isolatie, vloerverwarming etc)
- Carport
- Tuinaanleg/Bestrating
- Vloeren
- Wandafwerking
- EPC 0,0
- Ander klein meerwerk

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Geen idee nog, de vorige keer hadden we alleen de gordijnen onderschat qua begroting, de rest was op de cent nauwkeurig. Deze keer verwacht ik iets meer, maar probeer ook iets ruimere stelposten aan te nemen, we hebben het nu gewoon iets ruimer en we willen een huis voor langere tijd, dus dan moet het ook goed zijn.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij gaan voor glasvlies/glasvezel/renovlies behang, dat hebben we in ons huidige huis ook gedaan en dat bevalt erg goed.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Aangezien we nu voor een 2-onder-1 kap zijn gegaan en een oprit nodig hebben wil ik daar vrij rap na oplevering mee beginnen, in ieder geval met de bestrating. Gras etc kan eventueel later, maar het liefst wil ik alles zo snel mogelijk klaar hebben.

Nou wat info over het huis verder, het gaat om Kavel 10 en dus het rechter huis in de tekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WWqQ646.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XvRMErA.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uBI0pNX.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UXQsALw.png

Binnenkant/Plattegronden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AwUn6R6.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jgw4cX5.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/shudVZg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Wat is eigenlijk de beste locatie voor de loze leiding naar de garage t.b.v. een laadpunt? Ongeveer 5m van de garagedeur, aan de linkerzijde? Mijn garage wordt 8m lang (x3,20). Op 2,5m van de garagedeur is ook een optie, aangezien er zowel auto's met aansluiting aan de voorzijde als achterzijde zijn, maar aan de andere kant heb je dan mocht er ooit een laadpunt geplaatst worden wel een obstakel precies bij je autodeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Nu online
SPT schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:18:
Wat is eigenlijk de beste locatie voor de loze leiding naar de garage t.b.v. een laadpunt? Ongeveer 5m van de garagedeur, aan de linkerzijde? Mijn garage wordt 8m lang (x3,20). Op 2,5m van de garagedeur is ook een optie, aangezien er zowel auto's met aansluiting aan de voorzijde als achterzijde zijn, maar aan de andere kant heb je dan mocht er ooit een laadpunt geplaatst worden wel een obstakel precies bij je autodeur.
Ik zou zelf nooit een auto in mijn garage opladen: je krijgt het wellicht niet eens verzekerd bij een brand. Maar als het dan toch moet: twee pijpen van 50mm laten trekken of 1 op de nu beste plek en later middels opbouw verleggen: het is je garage, niet alles hoeft ingefreesd te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Sammy_tukker schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:08:
[...]
Ik zou zelf nooit een auto in mijn garage opladen: je krijgt het wellicht niet eens verzekerd bij een brand. Maar als het dan toch moet: twee pijpen van 50mm laten trekken of 1 op de nu beste plek en later middels opbouw verleggen: het is je garage, niet alles hoeft ingefreesd te zijn toch?
Voordeel van nieuwbouw is juist dat je alles meteen op de juiste plekken kunt laten aanbrengen, zodat je later geen second-best oplossingen hoeft toe te passen. Ik ben van plan één buis van 19mm aan te laten leggen, daar mogen 5 aders van 4mm2 doorheen, wat volstaat voor een 22kW laadpunt (3-fase 32A).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:50
Bij ons is het metselwerk (afgezien van een paar gaten waar de steiger verankerd was) en schuine dak inmiddels klaar en zijn de steigers eraf.
Steigers eraf

[ Voor 12% gewijzigd door witterholt op 29-12-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

SPT schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:45:
[...]

Voordeel van nieuwbouw is juist dat je alles meteen op de juiste plekken kunt laten aanbrengen, zodat je later geen second-best oplossingen hoeft toe te passen. Ik ben van plan één buis van 19mm aan te laten leggen, daar mogen 5 aders van 4mm2 doorheen, wat volstaat voor een 22kW laadpunt (3-fase 32A).
Neem dan een mantelbuis naar de garage. Daar kan nog veel meer in. Hier mantelbuis 75mm daar heb ik 2x ymvk kabel en 2x data doorheen getrokken. Kunnen nog wel 10 dikke kabels bij.
Ik zou dan een 5x4mm2 doorheen trekken en je kan altijd via de garage doorboren naar buiten voor een laadpunt naar je tuin of tegen je garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
T.E schreef op zondag 29 december 2019 @ 07:45:
[...]

Neem dan een mantelbuis naar de garage. Daar kan nog veel meer in. Hier mantelbuis 75mm daar heb ik 2x ymvk kabel en 2x data doorheen getrokken. Kunnen nog wel 10 dikke kabels bij.
Ik zou dan een 5x4mm2 doorheen trekken en je kan altijd via de garage doorboren naar buiten voor een laadpunt naar je tuin of tegen je garage.
Data en electriciteit door een buis? Ik denk dat dat eigenlijk niet mag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

feelthepower schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:25:
[...]

Data en electriciteit door een buis? Ik denk dat dat eigenlijk niet mag toch?
Officieel volgens de nen1010 niet. Maar het kan met een paar data kabeltjes echt geen kwaad over die paar meter. Je moet maar eens in fabrieken/ziekenhuizen in de kabelgoten kijken wat voor spaghetti daar door elkaar ligt. En daar liggen wel wat dikkere kabeltjes in de goot met iets meer vermogens.
Doe je er een pvc buis omheen dan mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Laatst online: 18-05 17:00
De bouw is 2 weken geleden gestart! Precies volgens schema.
Ze zijn begonnen met het aanleggen van de bodemlussen voor de warmtepomp. Heipaal-dag komt ergens in januari.

Uiteraard komt daarmee ook de eerste termijn factuur voor de start van de bouw, deze heb ik digitaal ontvangen. Wat ik wel gek vindt en dus even hier wou checken bij jullie is dat ik tegelijk ook per post twee facturen heb ontvangen voor eerste termijn meerwerkopties en een aanbetaling voor de zonnepanelen.

Vooral die laatste verbaas ik mij een beetje over dat ik daar nu al een factuur voor krijg?
Is dit normaal of moet ik hier op ingaan?
Pagina: 1 ... 48 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2