Zo'n systeem met (draadloze) thermostaten is in te programmeren of (met home automation) op afstand te bedienen. Als mijn kids later vaker op hun eigen kamer zitten voor huiswerk of wat dan ook, dan is het wel prettig als de temperatuur per kamer in te stellen is. Ja, dat moet ruim van te voren, maar met thermostaten kan dat op afstand en met het handmatig draaien aan de toevoerknoppen op de verdeler niet.bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:47:
[...]
True, maar als het een halve dag duurt voordat de temperatuursaanpassing ook daadwerkelijk in de kamer merkbaar is, hoe vaak ga je dit dan laten "regelen"?
En draaien aan een knopje in een kamer vind ik persoonlijk handiger dan de bak van de verdeler afhalen en aan een hendel gaan draaien. Zeker als je een kamer bv 1 of 2 keer per week gebruikt. Gemak is ook wat waard. Als je de basis dan net een paar graden koeler laat staan heb je het ook redelijk snel op temperatuur.
VV is langzaam maar het viel mij nog niet tegen, stukadoors hadden de thermostaat op 15 gezet in de woonkamer. Die hebben we zelf op 18 gezet en de temperatuur steeg ongeveer met een halve graad per uur (ruimte van 70m2).
VV is langzaam maar het viel mij nog niet tegen, stukadoors hadden de thermostaat op 15 gezet in de woonkamer. Die hebben we zelf op 18 gezet en de temperatuur steeg ongeveer met een halve graad per uur (ruimte van 70m2).
Als ik bovenstaande zo lees snap ik nu waarom de vloerverwarming optie zo duur was bij ons (beneden standaard, 10k voor de rest van het huis)
Wij hebben ook in elke ruimte een regelaar. Systeem wat ze gebruikt hebben is Uponor Smatrix (bedraad).
Wij hebben ook in elke ruimte een regelaar. Systeem wat ze gebruikt hebben is Uponor Smatrix (bedraad).
Druk en zetfouten voorbehouden.
Bij ons komen ook meerdere thermostaten (woonkamer, badkamer en alle slaapkamers). Geen idee welk systeem het wordt, maar ik vermoed dat alles bedraad wordt aangelegd. In het algemeen hebben aannemers een hekel aan draadloos.
Bij ons is alles ook bedraad aangelegd. Het enige jammere is dat de standaard thermostaat in de woonkamer zo'n rond ding is terwijl de 5 andere thermostaten vierkante units met veel meer mogelijkheden zijn. Niet dat ik de handleiding al heb gelezen maar ik kwam al wel allerlei menus tegen.
Apart, bij ons is het juist precies andersom. Lijkt me ook logischer.Jheroun schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:14:
Bij ons is alles ook bedraad aangelegd. Het enige jammere is dat de standaard thermostaat in de woonkamer zo'n rond ding is terwijl de 5 andere thermostaten vierkante units met veel meer mogelijkheden zijn. Niet dat ik de handleiding al heb gelezen maar ik kwam al wel allerlei menus tegen.
Na een rondje op onze bouw vandaag, viel mij het onderstaande op. Als ik het goed zie is bij ons huis het isolatie materiaal in de erker verkleurd door regen? Zie foto's. Mijn vraag is of dit kwaad kan ivm de isolatiewaarden en moet ik dit bij de bouwer melden?
Ter info, we hebben deze week de factuur ontvangen van dak van de woning waterdicht.
Alvast bedankt.

Hier in de normale gele kleur
Ter info, we hebben deze week de factuur ontvangen van dak van de woning waterdicht.
Alvast bedankt.

[ Voor 31% gewijzigd door Martinus123 op 07-12-2019 15:29 ]
Had voor ons ook gewerkt, maar vv op de begane grond was standaard en vloerverwarming op de andere etages hebben we aardig wat moeite voor moeten doen. Die ging dan ook voor de hoofdprijs, maar daar zaten dan kennelijk wel uitgebreidere thermostaten bij.MarcoC schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:39:
[...]
Apart, bij ons is het juist precies andersom. Lijkt me ook logischer.
Ik neem aan dat in de erker andere isolatie gebruikt is, Knauf gebruikt vaak deze “kleur” isolatie. Zoek maar eens op, dan zie dat die kleur overeenkomt.Martinus123 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:17:
Na een rondje op onze bouw vandaag, viel mij het onderstaande op. Als ik het goed zie is bij ons huis het isolatie materiaal in de erker verkleurd door regen? Zie foto's. Mijn vraag is of dit kwaad kan ivm de isolatiewaarden en moet ik dit bij de bouwer melden?
Alvast bedankt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, dit spul van Knauf gebruiken ze bij ons om de binnenwanden op de zolderverdieping te isoleren.Nicklazzz schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:54:
[...]
Ik neem aan dat in de erker andere isolatie gebruikt is, Knauf gebruikt vaak deze “kleur” isolatie. Zoek maar eens op, dan zie dat die kleur overeenkomt.
Daarnaast is het tijdens de bouw nauwelijks te voorkomen dat isolatie nat wordt door een bui. Dat is verder geen probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door witterholt op 07-12-2019 20:13 ]
Ik zie het inderdaad. ThanksNicklazzz schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:54:
[...]
Ik neem aan dat in de erker andere isolatie gebruikt is, Knauf gebruikt vaak deze “kleur” isolatie. Zoek maar eens op, dan zie dat die kleur overeenkomt.
Heeft iemand hier gekozen voor plaatstalen stompe kozijnen? Ik wil namelijk geen opdekdeuren in huis straks, maar plaatstalen kozijnen met stompe deuren zijn 220 euro goekoper dan houten kozijnen. Het is nog niet duidelijk wat voor hout ze gebruiken, maar ik neem aan dat het niet topkwaliteit zal zijn. Bij beide opties wordt het bovenlicht dichtgezet. Met zo'n 9 deuren tikt 220 euro extra per deur aan. Zal ik het verschil in plaatstaal of hout kozijn merken zonder het aan te raken?
[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 08-12-2019 13:39 ]
Dat ga je in ieder geval zien. En horen als je de deur dicht doet. En merken als je een haakje in je wc deur /kozijn wilt schroeven. Maar net als met smaak is het erg persoonlijk of je er wat van merkt.
Ik krijg al rillingen als ik weet dat er mdf in mijn deur zit in plaats van grenen, en dat zie je echt helemaal niet
Als het een optie is om de deuren en de kozijnen helemaal weg te laten zou ik dat adviseren. Een timmerman kan het achteraf goedkoper en mooier voor je regelen.Tenzij ze in jouw project wel degelijke deurposten van hout maken maar bij ons bestaat een deur uit 10 losse latten ofzo. De deur die onze aannemer achteraf in een extra kast heeft gemaakt heeft een post uit 3 delen hout, die was stukken goedkoper en is stukken massiever.
Wij zijn nu druk aan het puzzelen op de deuren, en dan met name op het glas in lood, wat een ongelofelijke hoeveelheid keuzes heb je daarbij, patronen, kleuren, soorten glas, het houdt niet op
Maar mooi wordt het in ieder geval:
Ik krijg al rillingen als ik weet dat er mdf in mijn deur zit in plaats van grenen, en dat zie je echt helemaal niet

Als het een optie is om de deuren en de kozijnen helemaal weg te laten zou ik dat adviseren. Een timmerman kan het achteraf goedkoper en mooier voor je regelen.Tenzij ze in jouw project wel degelijke deurposten van hout maken maar bij ons bestaat een deur uit 10 losse latten ofzo. De deur die onze aannemer achteraf in een extra kast heeft gemaakt heeft een post uit 3 delen hout, die was stukken goedkoper en is stukken massiever.
Wij zijn nu druk aan het puzzelen op de deuren, en dan met name op het glas in lood, wat een ongelofelijke hoeveelheid keuzes heb je daarbij, patronen, kleuren, soorten glas, het houdt niet op

Wat is eigenlijk gebruikelijk qua fundering bij een nieuwbouw tussenwoning?
Heeft elke woning zijn eigen fundering of is dit gedeeld? Ik kan me voorstellen dat een eigen fundering beter is voor de geluidsisolatie.
Als het toch een gedeelde fundering is, liggen de vloerplaten van de begane grond gescheiden?
Op de 1e etage is het vanwege de ankerloze spouwmuren tegenwoordig natuurlijk sowieso gescheiden.
Heeft elke woning zijn eigen fundering of is dit gedeeld? Ik kan me voorstellen dat een eigen fundering beter is voor de geluidsisolatie.
Als het toch een gedeelde fundering is, liggen de vloerplaten van de begane grond gescheiden?
Op de 1e etage is het vanwege de ankerloze spouwmuren tegenwoordig natuurlijk sowieso gescheiden.
Standaard is gedeelde fundering onder de bouwmuren. De vloeren (doorgaans geïsoleerde kanaalplaatvloer of ribcassettevloer) worden op deze funderingsbalken gelegd. De oplegging van deze vloeren is beperkt, beide soorten liggen op nokken, de rest is isolatie. De vloerdelen liggen los van de vloerdelen van de naastgelegen woning.
[ Voor 12% gewijzigd door Hulkkonen op 09-12-2019 11:14 ]
Ik heb geen idee wat standaard is, maar ik hoop dat het tegenwoordig netjes gescheiden is! O.a. akoestische isolatie is nogal een puntje!Rudyy schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:09:
Wat is eigenlijk gebruikelijk qua fundering bij een nieuwbouw tussenwoning?
Wij zitten ook met deze keuze, alleen is de meerprijs voor een hout kozijn ipv staal (beiden stomp) € 591 per stuk, en op de 1e verdieping (daar zit normaal staal + bovenlicht) € 670 per stuk.mister_S schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:38:
Heeft iemand hier gekozen voor plaatstalen stompe kozijnen? Ik wil namelijk geen opdekdeuren in huis straks, maar plaatstalen kozijnen met stompe deuren zijn 220 euro goekoper dan houten kozijnen. Het is nog niet duidelijk wat voor hout ze gebruiken, maar ik neem aan dat het niet topkwaliteit zal zijn. Bij beide opties wordt het bovenlicht dichtgezet. Met zo'n 9 deuren tikt 220 euro extra per deur aan. Zal ik het verschil in plaatstaal of hout kozijn merken zonder het aan te raken?
Nu mag ik hopen dat het dan gaat om hardhout, maar dat staat niet in de beschrijving. Wel verwacht ik dat de houten kozijnen een montage kozijn zijn. Dit weet ik niet zeker, deze vraag staat nog uit bij de aannemer.
We hebben dus maar een offerte opgevraagd om de kozijnen achteraf door een timmerman te laten plaatsen. Prijs daarvan is nog niet binnen, maar ik verwacht dat we dan goedkoper uit zijn.
Ik zou ervan uitgaan dat het geen hardhout is, dit ga ik ook nog vragen aan de aannemer. Bij ons op het werk zijn er ook stompe deuren met stalen kozijnen, maar deze voelen massief aan. Zien er heel goed uit moet ik zeggen. In mijn huidige huis heb ik van die holle stalen kozijnen, voelt en klinkt erg goedkoop aan.
Ja. je ziet het en je hoort het. Ik heb ook houten kozijnen en deuren en vind het de meerprijs dubbel en dwars waard.mister_S schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:38:
Wij kunnen kiezen voor deur pakketten van svedex.
Kozijnen zijn staal, opdek, en kunnen voor een meerprijs zonder bovenlicht worden uitgevoerd.
Een upgrade naar de 'nova serie' (zie hier) met:
1x de NDB901 in de woonkamer (houten deur met glas, look-a-like stalen deur)
9x de NDB951 in de rest van de woning (wit gelakte deur met 4 horizontale lijnen ingefreesd)
1x Garnituur Nova Enter, 9x Garnituur Mood
kost 2485,- waarvan 760,- euro de meerprijs is voor de kozijnen zonder bovenlicht, en 293,- voor het garnituur.
Ik denk niet dat we voor ongeveer het zelfde geld iets mooiers gaan vinden, zeker niet als we stompe deuren zouden willen en ook de kozijnen moeten vervangen.
Als het echt de moeite zou zijn, kunnen we eventueel in de woonkamer het kozijn nog vervangen voor hout
Kozijnen zijn staal, opdek, en kunnen voor een meerprijs zonder bovenlicht worden uitgevoerd.
Een upgrade naar de 'nova serie' (zie hier) met:
1x de NDB901 in de woonkamer (houten deur met glas, look-a-like stalen deur)
9x de NDB951 in de rest van de woning (wit gelakte deur met 4 horizontale lijnen ingefreesd)
1x Garnituur Nova Enter, 9x Garnituur Mood
kost 2485,- waarvan 760,- euro de meerprijs is voor de kozijnen zonder bovenlicht, en 293,- voor het garnituur.
Ik denk niet dat we voor ongeveer het zelfde geld iets mooiers gaan vinden, zeker niet als we stompe deuren zouden willen en ook de kozijnen moeten vervangen.
Als het echt de moeite zou zijn, kunnen we eventueel in de woonkamer het kozijn nog vervangen voor hout
[ Voor 11% gewijzigd door Extera op 09-12-2019 21:44 ]
Hoe zit het met nieuwbouw en treinen? Ik heb een optie op een appartement maar ligt 25 meter van het spoor. Het is vlakbij het station (200 meter) dus de treinen rijden niet zo heel snel als het goed is.
Hierbij een foto, rood omcirceld is waar de toren komt. Als je in het appartement zou staan zou als je schuin naar rechts kijkt naar het spoor kijken, dus ik zou schuin aan de spoor kant zitten en niet recht tegenover. Iemand hier ervaring mee? Trein geluid met ramen open vind ik niet zo'n probleem, maar als de kopjes trillen en je het ook hoort in de slaapkamer wordt het wellicht wel een probleem.
Hierbij een foto, rood omcirceld is waar de toren komt. Als je in het appartement zou staan zou als je schuin naar rechts kijkt naar het spoor kijken, dus ik zou schuin aan de spoor kant zitten en niet recht tegenover. Iemand hier ervaring mee? Trein geluid met ramen open vind ik niet zo'n probleem, maar als de kopjes trillen en je het ook hoort in de slaapkamer wordt het wellicht wel een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Penait1 op 10-12-2019 09:27 ]
Wordt er speciaal glas geplaatst en WTW? Anders kan je eens aanbellen bij de mensen die al in de woonwijk wonen in hoeverre ze er last van hebben.Penait1 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:25:
Hoe zit het met nieuwbouw en treinen? Ik heb een optie op een appartement maar ligt 25 meter van het spoor. Het is vlakbij het station (200 meter) dus de treinen rijden niet zo heel snel als het goed is.
[Afbeelding: trein]
Ik zou in iedergeval het bestemming/uitvoeringsplan van de gemeente opvragen. Meestal staat daar dan een eis in dat de gevel extra geluiddempend geïsoleerd moet zijn. Wat dat in de praktijk betekend weet ik niet.Penait1 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:25:
Mijn schoonouders wonen ongeveer 50 meter van het spoor en daar hoor je binnen niks van.
@Penait1 ik denk dat het met geluidswerend glas, aandacht voor luchtdichtheid en een ventilatie type D (dus geen roosters boven de ramen) wel heel goed kan meevallen. Overigens wil dicht bij een station ook zeggen dat de treinen nog moeten remmen (piepend geluid?) en dat er mogelijk wissels genomen moeten worden. Een doorrijdende trein toetert ook wel eens.
Wij kennen jou natuurlijk niet. Als je van jezelf weet dat je jezelf gaat ergeren aan elk klein geluidje dan zou ik het zeker niet doen want dan krijg je spijt.
Wij kennen jou natuurlijk niet. Als je van jezelf weet dat je jezelf gaat ergeren aan elk klein geluidje dan zou ik het zeker niet doen want dan krijg je spijt.
offtopic:
Toch mooi dat er in Nederland ruimte is voor water en doorgaande wegen worden aangelegd zonder de opritten van huizen die er direct op uitkomen. Vlaanderen is echt een complete zooi qua ruimtelijke planning...
Toch mooi dat er in Nederland ruimte is voor water en doorgaande wegen worden aangelegd zonder de opritten van huizen die er direct op uitkomen. Vlaanderen is echt een complete zooi qua ruimtelijke planning...
[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-12-2019 10:00 ]
Kijk uit voor de term "dove gevel". Een dove gevel is een juridische truc. Geluidsnormen moeten gemeten worden op een gevel en de definitie van een gevel is dat er doorgangen in zitten, dat wil zeggen, ramen die open kunnen, deuren of ventilatieopeningen.Penait1 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:25:
Een "dove gevel" is een gevel zonder ramen die open kunnen en zonder ventilatie gaten. Daarom is het juridisch geen gevel meer en gelden geluidsdruknormen daar niet. Als het geluid binnen dus tegenvalt, dan is daar niets aan te doen.
Bron: https://www.infomil.nl/on...luid/activiteitenbesluit/
Ik zie op de bouwtekeningen wel aansluit punten staan voor een WTW unit, dus ik neem aan van wel. Donderdag een optiegesprek dus speciale glas ga ik even navragen.Mokum80 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:46:
[...]
Wordt er speciaal glas geplaatst en WTW? Anders kan je eens aanbellen bij de mensen die al in de woonwijk wonen in hoeverre ze er last van hebben.
Goede tip! Ik ga even uitvogelen of ik dat plan ergens kan opvragen.perspectivebass schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:47:
[...]
Ik zou in iedergeval het bestemming/uitvoeringsplan van de gemeente opvragen. Meestal staat daar dan een eis in dat de gevel extra geluiddempend geïsoleerd moet zijn. Wat dat in de praktijk betekend weet ik niet.
Mijn schoonouders wonen ongeveer 50 meter van het spoor en daar hoor je binnen niks van.
Ik denk zelf dat het ook wel kan meevallen en mocht er iets van geluid zijn ik er wel aan kan wennen. Ook 3 weken in een huis gewoond met een busovergang die elke 10 minuten af ging en daar slaap je na een week ook doorheen. Ik heb donderdag een gesprek en ga dan nog even navragen of ze rekening gehouden hebben met het spoor en wat ze er tegen doen. Zoals in de foto te zien staan er nog meer huizen zo vlakbij het spoor dus het zou leefbaar moeten zijn.Admiral Freebee schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:58:
@Penait1 ik denk dat het met geluidswerend glas, aandacht voor luchtdichtheid en een ventilatie type D (dus geen roosters boven de ramen) wel heel goed kan meevallen. Overigens wil dicht bij een station ook zeggen dat de treinen nog moeten remmen (piepend geluid?) en dat er mogelijk wissels genomen moeten worden. Een doorrijdende trein toetert ook wel eens.
Bedankt voor de input, hier kan ik wat mee en met de gegeven termen kan ik wat extra navraag doen bij mijn afspraak.
Bijzonder, dus als ik het goed begrijp zolang er aan beide kanten van mijn appartement ramen aanwezig zijn moeten ze aan de geluidsnorm voldoen?Blihi schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:05:
[...]
Kijk uit voor de term "dove gevel". Een dove gevel is een juridische truc. Geluidsnormen moeten gemeten worden op een gevel en de definitie van een gevel is dat er doorgangen in zitten, dat wil zeggen, ramen die open kunnen, deuren of ventilatieopeningen.
Een "dove gevel" is een gevel zonder ramen die open kunnen en zonder ventilatie gaten. Daarom is het juridisch geen gevel meer en gelden geluidsdruknormen daar niet. Als het geluid binnen dus tegenvalt, dan is daar niets aan te doen.
Bron: https://www.infomil.nl/on...luid/activiteitenbesluit/
[ Voor 17% gewijzigd door Penait1 op 10-12-2019 10:09 ]
Alleen als de ramen open kunnen! Ramen an sich zijn niet voldoende. Er moeten openingen in de gevel zitten, dus de ramen moeten volgens de tekeningen open kunnen.Penait1 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:06:
[...]
[...]
Bijzonder, dus als ik het goed begrijp zolang er aan beide kanten van mijn appartement ramen aanwezig zijn moeten ze aan de geluidsnorm voldoen?
Een nooduitgang telt niet mee als opening, dus er mogen wel nooduitgangen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 10-12-2019 10:14 ]
Ok, de gevel van de slaapkamer zou dan geen probleem moeten zijn want die ramen kunnen sowieso open, de gevel van de woonkamer moet ik dan even navragen. daar zitten wel ramen in maar ik weet niet zeker of ze open kunnen. Zou ik echter minder erg vinden dan de slaapkamer.Blihi schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:13:
[...]
Alleen als de ramen open kunnen! Ramen an sich zijn niet voldoende. Er moeten openingen in de gevel zitten, dus de ramen moeten volgens de tekeningen open kunnen.
Een nooduitgang telt niet mee als opening, dus er mogen wel nooduitgangen zijn.
Nog even voor volledigheid de plattegrond, rood omcircelde zou het appartement zijn en ik heb een soort van het spoor getekend.

Op deze tekening staat nergens dat de ramen open kunnen. Ook niet in de slaapkamers.
Ik woon op 10 meter afstand van een doorgaande drukke weg in een woontoren.
Voorzien van WTW en geen ventilatieroosters in de ramen.
Ramen zijn voorzien van 'normaal' HR++ glas
Met de ramen dicht hoor ik nog wel wat bandengeruis, maar niet storend.
Met de ramen open is het best een herrie! Zeker in de zomer als er veel motoren voorbij komen...
Ik zou sowieso eens gaan luisteren op locatie, buiten.... want zo klinkt het ook ongeveer met de ramen open!
Eventueel kan je informeren naar HR+++ (driedubbel) glas. dat zou veel meer geluid moeten buitenhouden
Met de ramen open is het best een herrie! Zeker in de zomer als er veel motoren voorbij komen...
Ik zou sowieso eens gaan luisteren op locatie, buiten.... want zo klinkt het ook ongeveer met de ramen open!
Eventueel kan je informeren naar HR+++ (driedubbel) glas. dat zou veel meer geluid moeten buitenhouden
Nee klopt, maar er staat al zo'n toren eerder gebouwd en daar kunnen ze wel open dus het is een aanname. Voor de zekerheid ga ik het even navragen.Blihi schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:50:
Op deze tekening staat nergens dat de ramen open kunnen. Ook niet in de slaapkamers.
Ga er zeker even langs, mijn angst is omdat het spoor relatief hoog ligt met de weg met hoge geluidsschermen dat het in een appartement beter te horen is aangezien je boven de geluidsschermen zit. Ik nam aan dat er in huizen tegenwoordig standaard driedubbel glas zit maar dat weet ik niet zeker, ook even vragen dus.Extera schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:52:
Ik woon op 10 meter afstand van een doorgaande drukke weg in een woontoren.
[ Voor 60% gewijzigd door Penait1 op 10-12-2019 10:59 ]
Voor onze nieuwbouwwoning was het een optie. (welke we niet genomen hebben).
Ik zou ook even navragen of de ramen open kunnen, maar zo te zien niet.
Ik zou dat wel erg missen!
In de zomer krijg je de warmte denk ik bijna niet het appartement uit zonder airco.
Ik zou ook even navragen of de ramen open kunnen, maar zo te zien niet.
Ik zou dat wel erg missen!
In de zomer krijg je de warmte denk ik bijna niet het appartement uit zonder airco.
@Extera driedubbel glas houdt niet per definitie meer geluid tegen dan dubbel glas. Alles hangt af van verschillende glasdiktes en eventuele geluidswerende lagen. Standaard driedubbel glas heeft drie lagen glas met dezelfde dikte en dat isoleert niet beter tegen geluid.
In mijn project werd dit als reden genoemd om er voor te kiezen, naast de betere isolatie waarden en mindering van koudeval.
Ik las echter dat het zich amper terugverdiend (stookkosten), dus we hebben er niet voor gekozen.
De nieuwe woning ligt een stuk rustiger, dus het geluid was al geen probleem.
Ik las echter dat het zich amper terugverdiend (stookkosten), dus we hebben er niet voor gekozen.
In de zomer helpt het ook om warmte buiten te houden als je wel airco hebt. Dat wordt nooit meegeteld in de besparing op stookkosten.Extera schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:11:
In mijn project werd dit als reden genoemd om er voor te kiezen, naast de betere isolatie waarden en mindering van koudeval.
Alle normen in de bouw zijn nog gericht op elke cent besparen op stookkosten... ongeacht hoeveel mensen er doodkoken in de zomer.
Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat er meer te bereiken is door zonwering aan de buitenkant van het raam.
Ziet er uit als een project langs de Evenaar in Almere?Penait1 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:52:
[...]
Nee klopt, maar er staat al zo'n toren eerder gebouwd en daar kunnen ze wel open dus het is een aanname. Voor de zekerheid ga ik het even navragen.
[...]
Ga er zeker even langs, mijn angst is omdat het spoor relatief hoog ligt met de weg met hoge geluidsschermen dat het in een appartement beter te horen is aangezien je boven de geluidsschermen zit. Ik nam aan dat er in huizen tegenwoordig standaard driedubbel glas zit maar dat weet ik niet zeker, ook even vragen dus.
Ik weet niet hoe snel je aan geluiden went, maar er rijden daar 's nachts ook goederentreinen langs die behoorlijk wat geluid maken. Wij hebben bijna 14 jaar langs dat spoor gewoond dus waren het wel gewend, maar als je een lichte slaper bent en je bent boven die geluidswal, zou ik me afvragen of ik daar zou willen zitten.
Life is what happens while you're busy making other plans
Iemand ervaring met parket van Bauwerk Parkett?
Claimen de beste parketvloeren te hebben icm vloerverwarming. Ik zag dat de rc waarde van hun vloeren verschillen tussen de 0,04 en 0,07 wat zo in theorie inderdaad best laag is voor parket. Vloeren van andere fabrikanten zaten over het algemeen rond de 0,09 - 0,1
Claimen de beste parketvloeren te hebben icm vloerverwarming. Ik zag dat de rc waarde van hun vloeren verschillen tussen de 0,04 en 0,07 wat zo in theorie inderdaad best laag is voor parket. Vloeren van andere fabrikanten zaten over het algemeen rond de 0,09 - 0,1
[ Voor 13% gewijzigd door assassin85 op 10-12-2019 16:28 ]
@Extera
In het geval het project in de Randstad is, houd rekening met een verwachte toename van het vervoer over spoor. Ik kan me voorstellen dat dit in de zomer best vervelend kan worden als je eens rustig op je balkon zitten wilt.
In het geval het project in de Randstad is, houd rekening met een verwachte toename van het vervoer over spoor. Ik kan me voorstellen dat dit in de zomer best vervelend kan worden als je eens rustig op je balkon zitten wilt.
Wij wonen tijdelijk in een woontoren van station Breda, de bussen rijden onderons door, treinen op 20 meter afstand.Penait1 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:25:
Ramen dicht, geen last van. Alleen de zware goederentreinen hoor je een beetje maar totaal niet storend,
Dat is opzich goed om te horen. Maar even laten informeren of er opties zijn tot extra geluids isolerend glas. Zolang het niet storend is wen je er wel aan en slaap je waarschijnlijk doorThe Fatal schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:22:
[...]
Wij wonen tijdelijk in een woontoren van station Breda, de bussen rijden onderons door, treinen op 20 meter afstand.
Ramen dicht, geen last van. Alleen de zware goederentreinen hoor je een beetje maar totaal niet storend,
@frumper gaat inderdaad om een toren langs de evenaar/spoor in Almere
Geluidhinder bij nieuwbouw is mijn werk, in grote lijnen zit het zo (voor spoor en wegverkeerslawaai):
Hoeveel geluid is toegestaan op de gevel is vastgesteld in het bestemmingsplan. Als de maximale waarde uit de Wet geluidhinder wordt overschreden dan is de enige mogelijkheid om toch te mogen bouwen een 'dove gevel' (zonder te openen ramen en deuren). Dat wordt dan vastgesteld in het bestemmingsplan. De documenten zijn te vinden op www.ruimtelijkeplannen.nl
De norm voor het geluidsniveau binnen is voor iedere nieuwbouwwoning in NL gelijk, nl max 33 dB. Dat is geregeld in het Bouwbesluit en wordt getoetst bij de aanvraag bouwvergunning. De bouwer is er voor verantwoordelijk, de gemeente toetst. Bij veel geluid op een locatie moet er een akoestisch onderzoek naar de 'gevelwering tegen geluid' bij de aanvraag bouwvergunning ingediend worden.
Stel in het bestemmingsplan is 65 dB vastgesteld. Dan moet de gevel aan geluid tegenhouden: 65-33=32 dB. Per gevel deel (ramen, kieren, muren, ventilatie) wordt vastgesteld wat de geluidsisolatie zal moeten zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de minimale ventilatie eis bij gesloten ramen. Dit wordt per verblijfsruimte vastgesteld.
Echter hou je van open ramen dan komt de herrie alsnog binnen. Ook bij eventuele buitenruimten zit je in de herrie.
P.S. het Activiteitenbesluit is voor bedrijven naar woningen. Normaal gesproken speelt dat geen rol bij nieuwbouw omdat de normen voor bedrijven veel lager liggen dan bij spoor en wegverkeer. Hierdoor hebben ze voor nieuwbouw meestal weinig invloed op het binnenniveau. Als woningen en bedrijven aan elkaar vastzitten dan is er wel een geluidnorm opgenomen waaraan het bedrijf moet voldoen. Vooral bij horeca is dit van belang.
Hoeveel geluid is toegestaan op de gevel is vastgesteld in het bestemmingsplan. Als de maximale waarde uit de Wet geluidhinder wordt overschreden dan is de enige mogelijkheid om toch te mogen bouwen een 'dove gevel' (zonder te openen ramen en deuren). Dat wordt dan vastgesteld in het bestemmingsplan. De documenten zijn te vinden op www.ruimtelijkeplannen.nl
De norm voor het geluidsniveau binnen is voor iedere nieuwbouwwoning in NL gelijk, nl max 33 dB. Dat is geregeld in het Bouwbesluit en wordt getoetst bij de aanvraag bouwvergunning. De bouwer is er voor verantwoordelijk, de gemeente toetst. Bij veel geluid op een locatie moet er een akoestisch onderzoek naar de 'gevelwering tegen geluid' bij de aanvraag bouwvergunning ingediend worden.
Stel in het bestemmingsplan is 65 dB vastgesteld. Dan moet de gevel aan geluid tegenhouden: 65-33=32 dB. Per gevel deel (ramen, kieren, muren, ventilatie) wordt vastgesteld wat de geluidsisolatie zal moeten zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de minimale ventilatie eis bij gesloten ramen. Dit wordt per verblijfsruimte vastgesteld.
Echter hou je van open ramen dan komt de herrie alsnog binnen. Ook bij eventuele buitenruimten zit je in de herrie.
P.S. het Activiteitenbesluit is voor bedrijven naar woningen. Normaal gesproken speelt dat geen rol bij nieuwbouw omdat de normen voor bedrijven veel lager liggen dan bij spoor en wegverkeer. Hierdoor hebben ze voor nieuwbouw meestal weinig invloed op het binnenniveau. Als woningen en bedrijven aan elkaar vastzitten dan is er wel een geluidnorm opgenomen waaraan het bedrijf moet voldoen. Vooral bij horeca is dit van belang.
Ik heb 4 jaar op kantoor gewerkt boven centraal station Groningen op twee hoog. Treinen reden letterlijk op 2 meter van het gebouw voorbij en eigenlijk hoorde je ze nooit. Alleen wanneer treinen echt hard afremden wat niet vaak gebeurde, had je er wel even kort een flink geluid van en keek iedereen meteen naar buiten om te kijken wat er gebeurde haha. Daarnaast hoorde je alleen zwaarbeladen goederentreinen wel eens voorbij denderen, maar de meeste dagen merkte je helemaal niets van de treinen. Gebouw was uit de jaren 70 en had dubbel glas, maar zal niet het best geïsoleerd zijn geweest. Neem aan dat het bij nieuwbouwwoningen beter geïsoleerd is en je dus nog minder hoort. Daarnaast geven die treinen best een leuk, gevarieerd uitzicht. Als de prijs goed is, zou het mij dus zeker een redelijk optie lijken. En het voordeel...je zit meteen vlakbij het station
Werken in een kantoor is wel wat anders dan slapen in een stille slaapkamer. Dan moet het geluidsniveau echt wel een stuk lager zijn om er geen last van te hebben.Albestaz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:48:
Ik heb 4 jaar op kantoor gewerkt boven centraal station Groningen op twee hoog. Treinen reden letterlijk op 2 meter van het gebouw voorbij en eigenlijk hoorde je ze nooit. Alleen wanneer treinen echt hard afremden wat niet vaak gebeurde, had je er wel even kort een flink geluid van en keek iedereen meteen naar buiten om te kijken wat er gebeurde haha. Daarnaast hoorde je alleen zwaarbeladen goederentreinen wel eens voorbij denderen, maar de meeste dagen merkte je helemaal niets van de treinen. Gebouw was uit de jaren 70 en had dubbel glas, maar zal niet het best geïsoleerd zijn geweest. Neem aan dat het bij nieuwbouwwoningen beter geïsoleerd is en je dus nog minder hoort. Daarnaast geven die treinen best een leuk, gevarieerd uitzicht. Als de prijs goed is, zou het mij dus zeker een redelijk optie lijken. En het voordeel...je zit meteen vlakbij het station
Zoals gezegd heb is het geluidniveau binnen bij nieuwbouw redelijk goed omdat de bouwer extra moet isoleren naarmate geluidniveau hoger is.MarcoC schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:50:
[...]
Werken in een kantoor is wel wat anders dan slapen in een stille slaapkamer. Dan moet het geluidsniveau echt wel een stuk lager zijn om er geen last van te hebben.
De problemen zitten bij woningen van voor 1980 en plekken waar het geluidniveau sterk is toegenomen.
En de beleving van de woonomgeving is meer dan het geluidniveau binnen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Als het goed is kan ik dus gewoon aan ze vragen wat voor maatregelen ze hebben genomen om aan die 32db te komen. 32db klinkt als te overzien. Hoe zit dat als het geluidsniveau sterk stijgt in de toekomst? Moeten ze dan niet alsnog extra maatregelen nemen om het niveau te dalen of misschien ProRail/gemeente oid?Nomind schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:13:
[...]
Zoals gezegd heb is het geluidniveau bij nieuwbouw redelijk goed omdat de bouwer extra moet isoleren naarmate geluidniveau hoger is.
De problemen zitten bij woningen van voor 1980 en plekken waar het geluidniveau sterk is toegenomen.
En de beleving van de woonomgeving is meer dan het geluidniveau binnen.
Wat zijn nu een beetje de grote extra kosten die jullie gehad hebben?
Ik denk zelf aan:
-Vloeren door de woning heen
-Stucwerk door de woning heen
-Schutting / aanleg van de tuin
Ik denk zelf aan:
Mijn 65 dB is een aanname. Het kan ook hoger zijn. 32 dB isolatie is goed te doen maar niet zonder extra maatregelen om dit te bereiken.Penait1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Als het goed is kan ik dus gewoon aan ze vragen wat voor maatregelen ze hebben genomen om aan die 32db te komen. 32db klinkt als te overzien. Hoe zit dat als het geluidsniveau sterk stijgt in de toekomst? Moeten ze dan niet alsnog extra maatregelen nemen om het niveau te dalen of misschien ProRail/gemeente oid?
Het spoor en rijkswegen hebben een wettelijk 'geluidproductieplafond'. Dat zijn referentiepunten langs het spoor en A-wegen waarop is vastgelegd hoeveel geluid er maximaal geproduceerd mag worden. Dit is de 'gebruiksruimte' van RWS en ProRail. In het bestemmingsplan wordt rekening gehouden met de maximale geluidsemissie op grond van de plafondwaarde ter plaatse. Er is dus al rekening gehouden met de toegestane groei.
Ik verwacht van de bouwer een vaag antwoord als je er naar vraagt. Dit zijn zaken die meestal al een jaar of langer geleden zijn onderzocht en vervolgens verwerkt in het bestek.
Je kan het beste de gemeente bellen en de complete bouwvergunning opvragen. Daar moet het 'akoestisch onderzoek gevelwering' bij zitten. Daar staat tot in detail welke materialen en voorzieningen er nodig zijn om aan de norm te voldoen. Vervolgens is het leuk om te checken of het ook gebeurd.
De rest van de bouwvergunning is ook leuk om te hebben. Er zitten tal van documenten bij die leuk zijn om te hebben. bv over energie, zonlicht, constructie etc.
We willen heel graag een dakkapel plaatsen na oplevering. Dakkapel optie bij de aannemer is veel te duur, maar ik zit met een vraag. Het huis zal een WTW installatie en VV op de zolder hebben. Na plaatsen van dakkapel zal inhoud van het gebouw natuurlijk iets toenemen. Moet hiervoor de regeling van de WTW installatie en VV aangepast worden? Of gaat het niet zo precies? Ik heb inmiddels een offerte gevraagd bij een goede dakkapel maker, ze geven aan dat ze niet sleutelen aan de systemen in het huis (begrijpelijk natuurlijk).
Er is ook een optie voor een "dakdoossparing" á 575 euro. Dit wordt wel een standaard maat van 3.2m, ik wil graag een dakkapel van 4m. Is zo'n dakdoossparing nou echt nodig? Ik begrijp niet helemaal wat dit inhoud.
Er is ook een optie voor een "dakdoossparing" á 575 euro. Dit wordt wel een standaard maat van 3.2m, ik wil graag een dakkapel van 4m. Is zo'n dakdoossparing nou echt nodig? Ik begrijp niet helemaal wat dit inhoud.
@mister_S
Het lijkt me niet dat je WTW hiervoor aangepast moet worden, de toename in volume is m.i. te weinig. Als je het zeker wilt weten, kun je het navragen bij de installateur.
De dakdoossparing is extra hout / sporen in de kap, waarop je later de dakkapel kunt bouwen. Als dat niet is op de maat van de toekomstige dakkapel, dan heeft het weinig zin om geld aan uit te geven.
Het lijkt me niet dat je WTW hiervoor aangepast moet worden, de toename in volume is m.i. te weinig. Als je het zeker wilt weten, kun je het navragen bij de installateur.
De dakdoossparing is extra hout / sporen in de kap, waarop je later de dakkapel kunt bouwen. Als dat niet is op de maat van de toekomstige dakkapel, dan heeft het weinig zin om geld aan uit te geven.
Ik zou me ook niet al te druk maken over dit WTW installatie. Wel moet je zorgen dat je de zolder goed kunt verwarmen.mister_S schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:05:
We willen heel graag een dakkapel plaatsen na oplevering. Dakkapel optie bij de aannemer is veel te duur, maar ik zit met een vraag. Het huis zal een WTW installatie en VV op de zolder hebben. Na plaatsen van dakkapel zal inhoud van het gebouw natuurlijk iets toenemen. Moet hiervoor de regeling van de WTW installatie en VV aangepast worden? Of gaat het niet zo precies? Ik heb inmiddels een offerte gevraagd bij een goede dakkapel maker, ze geven aan dat ze niet sleutelen aan de systemen in het huis (begrijpelijk natuurlijk).
Er is eerder in het topic al over geschreven. Een dakkapel plaatsen vereist het aanpassen van de constructie. Sommige cowboys plaatsen goedkoop een dakkapel, maar doen dat niet correct waardoor je achteraf gezeur krijgt. Niet alle daken kunnen alle dakkapellen hebben.Er is ook een optie voor een "dakdoossparing" á 575 euro. Dit wordt wel een standaard maat van 3.2m, ik wil graag een dakkapel van 4m. Is zo'n dakdoossparing nou echt nodig? Ik begrijp niet helemaal wat dit inhoud.
De dakdoossparing is sowieso nodig. Of deze nu achteraf of vooraf gemaakt wordt. Achteraf zal veel duurder zijn. Grote voordeel van het maken van die sparing tijdens de bouw is het garantieverhaal. Doordat de sparing er zit, kun je ervan uit gaan dat je daar het dak kunt openen zonder dat de boel instort (en stort het wel in, dan is dat probleem van de nieuwbouwaannemer).
Stel dat een dakkapelbouwer de boel open maakt en er gaat iets mis zit je met een enorm aansprakelijkheidsrisico. Jij bent dan immers gaan zagen in iets wat daar niet voor bedoeld is.
De reden dat die sparing niet breder is dan 3,20 is wellicht logisch, wellicht niet. Misschien kan een dakkapel van 4 meter constructief wel helemaal niet.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb nog steeds geen afspraak kunnen maken met de kopers begeleider, maar ik zal zeker vragen waarom de standaard maat tot 3.2m gaat. Het kan inderdaad met constructie te maken hebben. Zelfs met een duurdere dakkapel boer kom je bijna 4K goedkoper uit dan bij de bouwer (5,75K tegen 9.5K voor 3.2m). Ik zal ook vragen naar de garantie, daar had ik niet aan gedacht.
Om een voorbeeld te geven van een bouwproject in Weesp: complete wijk naast een drukke spoorlijn (Ams CS &Schiphol <> Almere&Hilversum). , snelweg en provinciale weg.Penait1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Als het goed is kan ik dus gewoon aan ze vragen wat voor maatregelen ze hebben genomen om aan die 32db te komen. 32db klinkt als te overzien. Hoe zit dat als het geluidsniveau sterk stijgt in de toekomst? Moeten ze dan niet alsnog extra maatregelen nemen om het niveau te dalen of misschien ProRail/gemeente oid?
De gemeente doet dan een onderzoek naar geluidsbelasting en constateert dat er X woningen over de limiet gaan. Vervolgens gaan ze 2 dingen doen:
-Kijken welke geluidsreducerende maatregelen genomen kunnen worden en wat deze kosten
-Ontheffing regelen voor de te hoge geluidsbelasting, hetgeen kan zolang ze niet boven een soort 'ontheffingslimiet' uitkomen.
Alle mogelijke maatregelen worden .afgekeurd wegens niet effectief. Bijvoorbeeld:
-stil asfalt moet minimaal 10 jaar mee gaan, maar dat gaat het niet, dus doen ze het niet.
-maatregel Y kost 4000 euro per woning, en het maximum is 2000 per woning, dus niet kjosteneffectief dus doen we niet.
Uiteindelijk voeren ze het project gewoon uit zonder maatregelen, met aan zichzelf gegeven ontheffing voor de niet verminderde geluidsoverlast. En de projectonwikkelaars presenteren hun woningen alsof ze aan een rustig grasveld met fluitende vogels liggen.
Van de reeds gebouwde woningen direct aan de spoorlijn en provinciale weg staan er soms 4 a 5 in 1 straat te koop. Dat is vast niet omdat de bewoners zo tevreden zijn.
Ga vooral zelf kijken en luisteren is mijn advies.
[ Voor 10% gewijzigd door Aidix op 11-12-2019 12:14 ]
Er zijn wel maatregelen, nl gevelmaatregelen. Bron en overdrachtsmaatregelen kunnen gemotiveerd achterwegen blijven. Wie wil er bv een scherm van 15m hoog?
De gevelbelasting (buiten) mag oplopen tot wel 70 dB, afhankelijk van locatie en motivatie.
Dat is dan een geaccepteerde slechte woon- en leefkwaliteit als gevolg van 'klein landje met veel mensen en veel wensen.....'.
De geluidbelasting binnen is altijd beschermd via het Bouwbesluit, het is een gezondheidnorm (prestatie-eis) waar niet van afgeweken mag worden.
Voor de rest is het idd een goed idee om op verschillende momenten een wandeling te maken in de omgeving en de te voelen of je dit prettig vindt. Een mooi park op 5-10 min lopen wat veel rustiger is kan veel goed maken. Een onaantrekkelijke steenwoestijn moet je van houden.
P. S. de bouwlobby heeft meer invloed op de geluid regelgevingen dan bv de Nederlandse Stichting Geluidhinder. Vandaar dat er in NL bijna overal gebouwd mag worden naast drukke wegen of spoorlijnen. Het kost alleen meer moeite en geld. Met de huidige woningprijzen kan het uit. In de praktijk denken gemeenten vaak in de trant van dat wie er niet tegen kan maar één rustiger plekje moet opzoeken.
Wettelijk moeten ze het echter motiveren als ' acceptabel woon- en leefkwaliteit'. Terwijl het volgens de WHO en GGD richtlijnen als erg slecht beoordeeld wordt.
P.S. 2 Er komt steeds meer aandacht voor trillingen, door vooral goederentreinen in de nacht. Daar is wettelijk niets voor geregeld. ProRail heeft als belanghebbende (zij krijgen de schuld als er klachten zijn) een richtlijn opgesteld waar het rijk ook achter staat. Ik dacht dat volgens de richtlijn er binnen 100 m van het spoor onderzoek uitgevoerd moet worden voor nieuwe woonlocaties. Eventuele maatregelen moeten in voorschriften in het bestemmingsplan opgenomen worden dacht ik. De richtlijn is net uit, moet ik nog lezen.
De gevelbelasting (buiten) mag oplopen tot wel 70 dB, afhankelijk van locatie en motivatie.
Dat is dan een geaccepteerde slechte woon- en leefkwaliteit als gevolg van 'klein landje met veel mensen en veel wensen.....'.
De geluidbelasting binnen is altijd beschermd via het Bouwbesluit, het is een gezondheidnorm (prestatie-eis) waar niet van afgeweken mag worden.
Voor de rest is het idd een goed idee om op verschillende momenten een wandeling te maken in de omgeving en de te voelen of je dit prettig vindt. Een mooi park op 5-10 min lopen wat veel rustiger is kan veel goed maken. Een onaantrekkelijke steenwoestijn moet je van houden.
P. S. de bouwlobby heeft meer invloed op de geluid regelgevingen dan bv de Nederlandse Stichting Geluidhinder. Vandaar dat er in NL bijna overal gebouwd mag worden naast drukke wegen of spoorlijnen. Het kost alleen meer moeite en geld. Met de huidige woningprijzen kan het uit. In de praktijk denken gemeenten vaak in de trant van dat wie er niet tegen kan maar één rustiger plekje moet opzoeken.
Wettelijk moeten ze het echter motiveren als ' acceptabel woon- en leefkwaliteit'. Terwijl het volgens de WHO en GGD richtlijnen als erg slecht beoordeeld wordt.
P.S. 2 Er komt steeds meer aandacht voor trillingen, door vooral goederentreinen in de nacht. Daar is wettelijk niets voor geregeld. ProRail heeft als belanghebbende (zij krijgen de schuld als er klachten zijn) een richtlijn opgesteld waar het rijk ook achter staat. Ik dacht dat volgens de richtlijn er binnen 100 m van het spoor onderzoek uitgevoerd moet worden voor nieuwe woonlocaties. Eventuele maatregelen moeten in voorschriften in het bestemmingsplan opgenomen worden dacht ik. De richtlijn is net uit, moet ik nog lezen.
Aidix schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:09:
[...]
Om een voorbeeld te geven van een bouwproject in Weesp: complete wijk naast een drukke spoorlijn (Ams CS &Schiphol <> Almere&Hilversum). , snelweg en provinciale weg.
De gemeente doet dan een onderzoek naar geluidsbelasting en constateert dat er X woningen over de limiet gaan. Vervolgens gaan ze 2 dingen doen:
-Kijken welke geluidsreducerende maatregelen genomen kunnen worden en wat deze kosten
-Ontheffing regelen voor de te hoge geluidsbelasting, hetgeen kan zolang ze niet boven een soort 'ontheffingslimiet' uitkomen.
Alle mogelijke maatregelen worden .afgekeurd wegens niet effectief. Bijvoorbeeld:
-stil asfalt moet minimaal 10 jaar mee gaan, maar dat gaat het niet, dus doen ze het niet.
-maatregel Y kost 4000 euro per woning, en het maximum is 2000 per woning, dus niet kjosteneffectief dus doen we niet.
Uiteindelijk voeren ze het project gewoon uit zonder maatregelen, met aan zichzelf gegeven ontheffing voor de niet verminderde geluidsoverlast. En de projectonwikkelaars presenteren hun woningen alsof ze aan een rustig grasveld met fluitende vogels liggen.
Van de reeds gebouwde woningen direct aan de spoorlijn en provinciale weg staan er soms 4 a 5 in 1 straat te koop. Dat is vast niet omdat de bewoners zo tevreden zijn.
Ga vooral zelf kijken en luisteren is mijn advies.
[ Voor 4% gewijzigd door Nomind op 11-12-2019 13:33 ]
Weet iemand wat voor vloerplaten dit zijn?

het is niet dat cellenbeton wat ik vaak zie, en het witte is een soort piepschuim.
Ik vraag me af of dit niet veel minder massa heeft en sneller slijt

het is niet dat cellenbeton wat ik vaak zie, en het witte is een soort piepschuim.
Ribbenvloer van Geelen Beton (o.i.d.)Rudyy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:46:
Weet iemand wat voor vloerplaten dit zijn?
[Afbeelding]
De bovenzijde is beton, maar er komt normaal gesproken ook nog een dekvloer overheen.
[ Voor 6% gewijzigd door Hulkkonen op 11-12-2019 14:13 ]
Worden deze platen veel gebruikt? Ik kan verder geen enkele andere plaat vinden wat niet puur beton is.Hulkkonen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:06:
[...]
Ribbenvloer van Geelen Beton (o.i.d.)
De bovenzijde is beton, maar er komt normaal gesproken ook nog een dekvloer overheen.
Ik ben een beetje bang dat zo'n dun laagje beton ervoor zorgt dat het niet heel solide voelt, zoals bijvoorbeeld bij een houten vloer in oude huizen.
Een ribcassettevloer of een combinatievloer (broodjesvloer) hebben ook een dunne betonnen schil. De sterkte komt juist uit de ribben.
Zo'n ribcassettevloer is stevig genoeg. Dit 'dunne' laagje is niet een dunne laag beton op piepschuim. Er zitten gewapend betonnen ribben in die voor de stevigheid zorgen inderdaad. Het lijkt van buiten allemaal piepschuim, maar dat is het niet.
Hier bovenop komt nog een dekvloer (waarschijnlijk zwevend gelegd)
Kan er niks over terug vinden dat dit zwevend gelegd zou gaan worden, maar een zwevende dekvloer zou goed zijn voor de geluidsisolatie geloof ik? Is dit een beetje de standaard?Blihi schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:49:
Zo'n ribcassettevloer is stevig genoeg. Dit 'dunne' laagje is niet een dunne laag beton op piepschuim. Er zitten gewapend betonnen ribben in die voor de stevigheid zorgen inderdaad. Het lijkt van buiten allemaal piepschuim, maar dat is het niet.
Dat klopt. Om die reden wordt het vaak bij appartementen gebruikt. Bovenstaande foto lijkt me van grondgebonden woningen? Daar wordt doorgaans een "normale" dekvloer toegepast.Rudyy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:05:
[...]
Kan er niks over terug vinden dat dit zwevend gelegd zou gaan worden, maar een zwevende dekvloer zou goed zijn voor de geluidsisolatie geloof ik? Is dit een beetje de standaard?
het is wel met vloerverwarming, ik weet niet of dat nog een verschil maakt voor het gebruik van een zwevende dekvloer?Hulkkonen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:10:
[...]
Dat klopt. Om die reden wordt het vaak bij appartementen gebruikt. Bovenstaande foto lijkt me van grondgebonden woningen? Daar wordt doorgaans een "normale" dekvloer toegepast.
Zo, de bouw van onze woning is nu eindelijk begonnen.
Ontwerp - Vanaf links gezien, de eerste 2 onder 1 kap.

Midden juli - Locatie van onze toekomstige woning, vanuit woning overburen

Begin oktober - Start graafwerkzaamheden

Midden oktober - Eerste paal moment

Eind oktober - Drone shot van de kavel

Midden december - Start fundering werkzaamheden

Binnenkort komt volgende gedeelte van bg erop
Ontwerp - Vanaf links gezien, de eerste 2 onder 1 kap.

Midden juli - Locatie van onze toekomstige woning, vanuit woning overburen

Begin oktober - Start graafwerkzaamheden

Midden oktober - Eerste paal moment

Eind oktober - Drone shot van de kavel

Midden december - Start fundering werkzaamheden

Binnenkort komt volgende gedeelte van bg erop

Hebben we hier ook, is gewoon solide. Wat ik wel ergens heb gelezen is dat je er het best nog een druklaag op kan storten als je er tegels op gaat lijmen omdat er toch wel iets meer flex in zit dan bij bijv kanaalplaat. Ik ga er vanuit dat de (waarschijnlijk ook nog eens slechte kwaliteit) dekvloer hier niet functioneert als druklaag, maar mijn 75x75cm tegels zitten er nog steeds perfect op.Rudyy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:30:
[...]
Worden deze platen veel gebruikt? Ik kan verder geen enkele andere plaat vinden wat niet puur beton is.
Ik ben een beetje bang dat zo'n dun laagje beton ervoor zorgt dat het niet heel solide voelt, zoals bijvoorbeeld bij een houten vloer in oude huizen.
Onze bouw vordert (traag als dikke stroop door een trechter, maar het vordert).
Nu heeft met een proefmuurtje gezet voor de erfafscheiding, te zien op onderstaande foto. Van de welstand moeten de eerste meters van de erfafscheiding open zijn en de oplossing was dit Braziliaans verband.

Echter, de gebruikte stenen zijn absoluut niet vormvast. De strek varieert soms meer dan een centimeter van steen tot steen en ook hebben de gebruikte stenen een platte en een bolle kant (die komt aan de buitenkant en zit bij het huis aan de kant van de spouw).
Het gevolg is dat de gaten niet boven elkaar zitten. Als je voor die muur staat is het net alsof deze gemetseld is door een dronkelap, terwijl er echte vakmensen op het project zitten.
Ik heb de klantbegeleider gevraagd om de uitlijning zo te doen dat de gaten tenminste boven elkaar zitten (ook al zijn ze dan niet allemaal even groot), maar ik krijg als antwoord dat dit niet mogelijk is.

Wat denken jullie? Is deze muur met dansend metselwerk acceptabel? De rest van de erfafscheiding wordt gewoon in wildverband gemetseld, net als de rest van het huis.
Het huis zelf staat er inmiddels zo bij:
Nu heeft met een proefmuurtje gezet voor de erfafscheiding, te zien op onderstaande foto. Van de welstand moeten de eerste meters van de erfafscheiding open zijn en de oplossing was dit Braziliaans verband.

Echter, de gebruikte stenen zijn absoluut niet vormvast. De strek varieert soms meer dan een centimeter van steen tot steen en ook hebben de gebruikte stenen een platte en een bolle kant (die komt aan de buitenkant en zit bij het huis aan de kant van de spouw).
Het gevolg is dat de gaten niet boven elkaar zitten. Als je voor die muur staat is het net alsof deze gemetseld is door een dronkelap, terwijl er echte vakmensen op het project zitten.
Ik heb de klantbegeleider gevraagd om de uitlijning zo te doen dat de gaten tenminste boven elkaar zitten (ook al zijn ze dan niet allemaal even groot), maar ik krijg als antwoord dat dit niet mogelijk is.

Wat denken jullie? Is deze muur met dansend metselwerk acceptabel? De rest van de erfafscheiding wordt gewoon in wildverband gemetseld, net als de rest van het huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 12-12-2019 07:54 ]
Via de bouwer hebben wij het volgende gedaan:Rudyy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:15:
Ik denk zelf aan:
- Meerwerk (ruw- (deuren, ramen, etc.) en afbouwopties (buitenkraantje, stopcontacten, netwerk, etc.))
- Keuken (materiaal + plaatsen)
- Sanitair (vaak redelijk basic bij nieuwbouw, dus wil je die ook vaak nog flink aanpassen)
Dat was al ongeveer 10% van de aankoopprijs. Daarbij moet wel worden gezegd dat wij soms wel flink afweken van de standaard (vooral badkamer hebben wij volledig veranderd). Het is wel zo dat je soms met een kleine aanpassing een hoop extra kosten kunt vooorkomen.
Na de bouw:
- Vloeren (afhankelijk van de oppervlakte, materiaalkeuze en legwerk)
- Gereedmaken muren (nieuwbouw vereist wat extra werk)
- Afwerken trappen (worden vaak enkel gelakt opgeleverd)
- Tuin (eventueel ontwerp + realisatie)
Dan loopt het eigenlijk nog best behoorlijk op.
Even aangenomen dat het puur om meerwerk gaat buiten de optielijst moet je ook denken aan:Rudyy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:15:
Ik denk zelf aan:
- Schilderen woning
- Plinten
- Raamdecoratie
- Zonwering
- Bestrating oprit/paden/terras (is bij ons toch zo'n 140 m2, dus een stevige post, want er moet ook grond verzet worden)
Wat verder echt grote posten (maar wel onderdeel van de opties) waren:
- Keuken (meer dan het dubbele van de standaard projectkeuken)
- Vloer (tegelvloer kost je snel 100 euro/m2)
Badkamer viel bij ons alles mee omdat de standaardbadkamer goed naar wens was. Maar ook dat kun je zo duur maken als je wilt.
Waar enkele kopers ook behoorlijk voor betaald hebben (wij niet): Een andere trap.
Onze nieuwe woning wordt volgens de technische omschrijving geisoleerd volgens de volgende waarden:
Buitenmuren: 4.50 m2K/W
Dak: 6.00 m2K/W
Beganegrond vloer: > 3.50 m2K/W
Ramen: HR++
Nu is dit volgens mij niet heel erg ambitieus, de woning zal voldoen aan < EPC 0,4. Maar hoe erg is dit? Valt er op termijn zelf nog ergens winst te behalen of weegt dat niet op tegen de baten? Of moeten we kijken of we de aannemer tot wat meer ambitie kunnen bewegen, ook al acht ik die kans in de huidige markt klein.
Het betreft een rijtjes woning, wel redelijk wat glasoppervlak (o.a. een vide met glazen pui over 2 verdiepingen). Helaas stadsverwarming, daar heb ik me bij neergelegd.
Nu is dit volgens mij niet heel erg ambitieus, de woning zal voldoen aan < EPC 0,4. Maar hoe erg is dit? Valt er op termijn zelf nog ergens winst te behalen of weegt dat niet op tegen de baten? Of moeten we kijken of we de aannemer tot wat meer ambitie kunnen bewegen, ook al acht ik die kans in de huidige markt klein.
Het betreft een rijtjes woning, wel redelijk wat glasoppervlak (o.a. een vide met glazen pui over 2 verdiepingen). Helaas stadsverwarming, daar heb ik me bij neergelegd.
Het kan wel beter inderdaad, bij komen er HR+++ ramen en is de beganegrond vloer 4,5.Ascension schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:24:
Onze nieuwe woning wordt volgens de technische omschrijving geisoleerd volgens de volgende waarden:
@Ascension Dat zijn gewoon de minimale eisen tegenwoordig, of de aannemer nog beter zijn best moet doen is de vraag natuurlijk. Bij ons hebben ze zich EPC 0,26 als doel gesteld en de RC waardes liggen hoger. Vragen of het anders kan mag altijd, maar ik zou er niet op rekenen gezien de markt.
[ Voor 18% gewijzigd door mister_S op 12-12-2019 12:07 ]
@mister_S ik verwacht ook niet dat de aannemer het beter gaat doen. Mijn vraag is meer wat ik zelf nog aan winst zou kunnen behalen in de toekomst (zeg over 5 a 10 jaar) of dat dit eigenlijk al van een dusdanig hoog niveau is dat de winst marginaal is.
Je grootste winst zou het afsluiten van stadsverwarming zijn denk ik.
Wat wil je dan doen? Extra isoleren? Is dat mogelijk - langs buiten (mag je het van bvb de gemeente) of langs binnen (wil je het, want je verliest ruimte)?Ascension schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:48:
@mister_S ik verwacht ook niet dat de aannemer het beter gaat doen. Mijn vraag is meer wat ik zelf nog aan winst zou kunnen behalen in de toekomst (zeg over 5 a 10 jaar) of dat dit eigenlijk al van een dusdanig hoog niveau is dat de winst marginaal is.
Wat je alleszins *nu* zou kunnen doen is de aannemer een meerprijs vragen voor betere beglazing (3voudig). Dat heeft verder, normaal gesproken, geen te grote impact voor de rest van de woning.
Dat lijkt me een definitiekwestie en wat @Ascension met 'winst behalen' bedoelt.mister_S schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:49:
Je grootste winst zou het afsluiten van stadsverwarming zijn denk ik.
Want stadswarmte afsluiten lijkt me vooral een (op de lange termijn) financiële winst te kunnen geven. Maar of het ook milieuwinst geeft, dat zal heel erg afhangen van andere factoren, toch?
In de eerste plaats natuurlijk van hoe die warmte wordt opgewekt. Maar vergeet niet dat allerlei apparatuur (evt ook extra zonnepanelen) kopen en daarmee meer stroom gaan verbruiken op zichzelf ook weer geen positieve impact op het milieu hebben
Stadsverwarming afkoppelen gaan we niet doen, niet op korte termijn althans. De discussie stadsverwarming versus warmtepomp is hier al eerder gevoerd, hoeven we het niet over te hebben 
Ik vraag me met name af wat bijvoorbeeld het merkbare verschil is tussen een vloer met 3,5m2K/W of 4,5m2k/w. Zijn dit merkbare verschillen of is het gerommel in de marge.
HR+++ ga ik nog wel naar vragen inderdaad, goede tip @Kwakkel
Ik vraag me met name af wat bijvoorbeeld het merkbare verschil is tussen een vloer met 3,5m2K/W of 4,5m2k/w. Zijn dit merkbare verschillen of is het gerommel in de marge.
HR+++ ga ik nog wel naar vragen inderdaad, goede tip @Kwakkel
Ik neem aan dat hij met "winst" financiele winst bedoelt, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Stadsverwarming zou een ideaal oplossing kunnen zijn, mits het duurzaam wordt ingezet, maar uit eigen ervaring weet ik dat het erg duur uitpakt. Ik ben liever niet afhankelijk van een winst georienteerd bedrijf voor mijn kosten, dus beter overstappen op bv een warmtepomp als je het geld hebt.
In een ideale wereld zijn huizen aangesloten op enorme stadsverwarming installaties op 100% duurzame energie, gerund door (semi-)overheid zonder enig winstoogmerk, maar dat gaat natuurlijk nooit werken. Dat had ik veel liever dan (straks) miljoenen warmtepompen.
In een ideale wereld zijn huizen aangesloten op enorme stadsverwarming installaties op 100% duurzame energie, gerund door (semi-)overheid zonder enig winstoogmerk, maar dat gaat natuurlijk nooit werken. Dat had ik veel liever dan (straks) miljoenen warmtepompen.
Vraag me ook af hoe dat gaat werken, zeker met grondwarmtepompen. Als iedereen er zo 1 zet, riskeer je volgens mij toch uiputting van de bronmister_S schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:07:
Dat had ik veel liever dan (straks) miljoenen warmtepompen.
Goedemiddag,
Lees al geruime tijd mee in dit topic.
Wij zijn ook de gelukkige eigenaren van een nieuwbouw huis.
De bouw gaat zeer voorspoedig, medio september gestart en de verwachting is dat men februari/maart kan gaan opleveren.
Een goede kennis van mij is aannemer en hij wil wel helpen met de oplevering om gebreken e.d. te constateren.
Maar nu hoor ik van verschillende kanten dat het verstandiger is om bv VEH een keuring te laten uitvoeren.
Sta je juridisch sterker als je een officiële instantie meeneemt of maakt dit geen verschil?
Wat is jullie ervaring hierin?
De bouw gaat zeer voorspoedig, medio september gestart en de verwachting is dat men februari/maart kan gaan opleveren.
Een goede kennis van mij is aannemer en hij wil wel helpen met de oplevering om gebreken e.d. te constateren.
Maar nu hoor ik van verschillende kanten dat het verstandiger is om bv VEH een keuring te laten uitvoeren.
Sta je juridisch sterker als je een officiële instantie meeneemt of maakt dit geen verschil?
In het FD vandaag een artikel over nieuwbouw van woningcorporaties, dat deze energiezuinig en gasloos moeten worden gebouwd. Daarin staat dat een woning met warmtepomp gemiddeld EUR 18k duurder is, en een woning aangesloten op stadsverwarming EUR 7,5k goedkoper.
Hoe kunnen we de WOZ waarde bepalen van onze woning in aanbouw? Men is nu met de eerste fase bezig (slopen en bouwrijp maken van de grond).
De prognose is dat in 2020 fase 2 en 3 ingaan (ruwe laagste vloer gebouw en woning).
Moeten we de bedragen van fase 1, 2 en 3 opgeven alszijnde WOZ waarde? Of uitgaan van de koopprijs van de woning?
We hebben een WOZ waarde nodig voor de Belastingdienst (voorlopige aangifte)
De prognose is dat in 2020 fase 2 en 3 ingaan (ruwe laagste vloer gebouw en woning).
Moeten we de bedragen van fase 1, 2 en 3 opgeven alszijnde WOZ waarde? Of uitgaan van de koopprijs van de woning?
Grondwarmtepomp gaf bij ons project een meerprijs van 25k, exclusief vloerverwarming boven, wat ook nog eens 9k moest kosten. Toegegeven, het gaat om een flink huis mat 180 m2 vloeroppervlak, maar dan nog vond ik dit extreem veel. Wij krijgen dus ook nog gewoon een gasgestookte ketel.
Het gaat alleen om de grond, dus dan gok je gewoon iets. Zeg 300 tot 400 euro per m2. Voor de voorlopige aangifte is dat goed genoeg. Het wordt volgend jaar vanzelf gecorrigeerd naar het juiste bedrag bij de definitieve aangifte.SX-Superfly schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:30:
Hoe kunnen we de WOZ waarde bepalen van onze woning in aanbouw? Men is nu met de eerste fase bezig (slopen en bouwrijp maken van de grond).
Link?Mokum80 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:28:
In het FD vandaag een artikel over nieuwbouw van woningcorporaties, dat deze energiezuinig en gasloos moeten worden gebouwd. Daarin staat dat een woning met warmtepomp gemiddeld EUR 18k duurder is, en een woning aangesloten op stadsverwarming EUR 7,5k goedkoper.
Is er dan meegerekend dat je gemeente half failliet is gegaan op de stadsverwarming en de kosten per maand ook fors hoger liggen? Vast niet. Journalisten snappen stadsverwarming eigenlijk nooit.
Ah, gevonden;
https://fd.nl/economie-po...n-veel-te-weinig-woningen
Helaas niet meer leesbaar via de Google cache
[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-12-2019 16:44 ]
Vaak legt de metselaar bij Braziliaans verband tijdens het metselen een blokje tempex in de sparingen, deze maken ze allemaal dezelfde maat. Zoals jij het wil geeft ook een heel onrustig beeld en is ook nog eens erg arbeidsintensief voor de metselaar, dan wordt het een soort van knutselen ipv meters maken.Blihi schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:52:
Onze bouw vordert (traag als dikke stroop door een trechter, maar het vordert).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een koper die iemand mee neemt die ook iets in de bouw doet neem ik zelden serieus, die komen vaak nogal over alsof ze de conculega wel eens gaan vertellen hoe het hoort en wat ze allemaal verkeerd hebben gedaan.loonatick78 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:11:
Goedemiddag,
Eigen huis komt veel meer over als onafhankelijk en kent echt wet en regelgeving ( er staat ook een organisatie achter) en geeft daardoor minder ruimte voor discussie van beiden kanten.
Dat lijkt inderdaad het geval te zijn ja. Maar de gebruikte stenen zijn simpelweg ongeschikt voor dit verband (en waren ook al ongeschikt voor het eerder geplande stootvoegloos metselwerk).D.deJong schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:31:
[...]
Vaak legt de metselaar bij Braziliaans verband tijdens het metselen een blokje tempex in de sparingen, deze maken ze allemaal dezelfde maat. Zoals jij het wil geeft ook een heel onrustig beeld en is ook nog eens erg arbeidsintensief voor de metselaar, dan wordt het een soort van knutselen ipv meters maken.
Ik baal er gewoon van dat een architect maar wat aanklooit en het vervolgens mijn probleem is om naar dansend metselwerk te kijken. Maak er dan maar iets totaal anders van (maar dat vereist natuurlijk weer nieuwe vergunningen en discussie met Welstand). Er had voor dit project gewoon gekozen moeten worden voor een strakke steen, en niet voor de gebruikte stenen (waar veel meer mee aan de hand is, zoals gebroken bolle kanten en extreme vormafwijkingen)
Maar de vraag is meer: Moet je akkoord gaan met dit dansend metselwerk? Mijns inziens voldoet het niet aan de uitvoeringseisen omdat het werk gewoon niet regelmatig genoeg is.
De aannemer kan er natuurlijk ook voor kiezen om een stagiar even stenen te laten sorteren om strekmaat. Dan komt het ook goed.
Ik begrijp heel goed dat de bouwers liever iemand hebben van VEH dan een concullega die kritisch isD.deJong schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:37:
[...]
Een koper die iemand mee neemt die ook iets in de bouw doet neem ik zelden serieus, die komen vaak nogal over alsof ze de conculega wel eens gaan vertellen hoe het hoort en wat ze allemaal verkeerd hebben gedaan.
Eigen huis komt veel meer over als onafhankelijk en kent echt wet en regelgeving ( er staat ook een organisatie achter) en geeft daardoor minder ruimte voor discussie van beiden kanten.
In ons geval bleek de aannemer de VEH persoon (die een dorp verderop woont) te kennen.. Lijkt me niet onafhankelijk - en daar was VEH het mee eens, heb de rekening niet hoeven betalen.
Overigens zullen er ook vast goede VEH keurders zijn, maar imo is het systeem niet heel sterk. Zowel aannemer als VEH keurder hebben baat bij weinig oplever punten.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2019 09:31 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Inderdaad. VEH heeft (doorgaans) veel kennis over toegestane normen qua vlakheid van tegels / stucwerk / e.d. en weet precies waar ze op moeten letten; ze doen tenslotte niets anders dan nieuwbouwwoningen opleveren.D.deJong schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:37:
[...]
Een koper die iemand mee neemt die ook iets in de bouw doet neem ik zelden serieus, die komen vaak nogal over alsof ze de conculega wel eens gaan vertellen hoe het hoort en wat ze allemaal verkeerd hebben gedaan.
Aannemers zijn inmiddels ook wel gewend aan opleveren met VEH. Zorg er wel voor dat het lijstje van de bouwkundige van VEH en het lijstje van de aannemer overeenkomen; doorgaans is alleen de lijst van de aannemer bindend.
Waarom heeft VEH precies baat bij weinig opleverpunten? En in welk opzicht is het systeem van VEH niet heel sterk? Ik zie wel in dat omdat de keurders van VEH een hoop nieuwbouw projecten doen en ze in een bepaalde regio werken er een moment komt dat ze de aannemers kennen, maar dit kan zowel positief als negatief werken toch? En dat zal voor een lokale "onafhankelijke" keurder niet heel veel anders zijn als deze in een specifieke regio werkt.Sport_Life schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:29:
[...]
Overigens zullen er ook vast goede VEH keurders zijn, maar imo is het systeem niet heel sterk. Zowel aannemer als VEH keurder hebben baat bij weinig oplever punten.
Vreemde opmerking inderdaad. Waarom zou het VEH boeien hoeveel opleverpunten er zijn?
Nogmaals: het zal verschillen van keurder tot keurder. Ik ga ze niet allen over 1 kam scheren. Punt is wel dat je van tevoren niet weet wie je krijgt. En dat de keurder (ik meen) 50% van de omzet krijgt per keuring. Of de keuring 5 min of 1,5 uur duurt, dat is niet relevant. Er zullen ongetwijfeld goede keurders tussen zitten die met passie hun werk uitvoeren, maar helaas hadden wij iemand die nogal nalatig bleek en het uur niet vol heeft gemaakt, omdat hij naar een volgende afspraak moest. Daardoor was hij niet aanwezig bij het opstellen van het opleverdocument, waardoor enkele besproken punten uiteindelijk niet op de lijst terecht zijn gekomen.kezzza schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:02:
[...]
Waarom heeft VEH precies baat bij weinig opleverpunten? En in welk opzicht is het systeem van VEH niet heel sterk? Ik zie wel in dat omdat de keurders van VEH een hoop nieuwbouw projecten doen en ze in een bepaalde regio werken er een moment komt dat ze de aannemers kennen, maar dit kan zowel positief als negatief werken toch? En dat zal voor een lokale "onafhankelijke" keurder niet heel veel anders zijn als deze in een specifieke regio werkt.
Ik verwacht van een VEH keurder dat hij in ieder geval blijft tot en met het einde (indien < uur).
Het zou anders zijn wanneer een keurder per uur of per half uur wordt betaald. Bij betaling per keer zijn er blijkbaar keurders die daar misbruik van maken door weinig opleverpunten te noemen of te punten weg te wuiven, om tijd te winnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2019 10:59 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bedankt voor de verduidelijking, maar dit schept ook direct een heel ander beeld en dan voornamelijk omtrent de keurder welke bij jullie langs geweest is. En niet zozeer de keuring van VEH zelf.Volgens de VEH site (https://www.eigenhuis.nl/...sten-opleveringskeuring#/) betreft het een keuring van max 2 uur voor het standaard tarief en zijn er gewoon opslagen voor extra gespendeerde tijd.Sport_Life schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:53:
[...]
Nogmaals: het zal verschillen van keurder tot keurder. Ik ga ze niet allen over 1 kam scheren. Punt is wel dat je van tevoren niet weet wie je krijgt. En dat de keurder (ik meen) 50% van de omzet krijgt per keuring. Of de keuring 5 min of 1,5 uur duurt, dat is niet relevant. Er zullen ongetwijfeld goede keurders tussen zitten die met passie hun werk uitvoeren, maar helaas hadden wij iemand die nogal nalatig bleek en het uur niet vol heeft gemaakt, omdat hij naar een volgende afspraak moest. Daardoor was hij niet aanwezig bij het opstellen van het opleverdocument, waardoor enkele besproken punten uiteindelijk niet op de lijst terecht zijn gekomen.
Ik verwacht van een VEH keurder dat hij in ieder geval blijft tot en met het einde (indien < uur).
Het zou anders zijn wanneer een keurder per uur of per half uur wordt betaald. Bij betaling per keer zijn er blijkbaar keurders die daar misbruik van maken door weinig opleverpunten te noemen of te punten weg te wuiven, om tijd te winnen.
Overigens is dit wel het grote risico wat ik ook zie bij een grotere firma als VEH, je weet niet wie je precies krijgt op de dag van de keuring en kunt dus met zo iemand opgezadeld zitten. Als je een afspraak plant met een eenpitter is het in ieder geval van te voren bekend met wat voor soort persoon je te maken hebt. Maar ook dan, ik zou niet weten hoe ik zo iemand van te voren zou moeten beoordelen
Wij werden als een van de laatste opgeleverd in ons project, waarbij er meerdere weken verschil zat tussen de eerste en laatste opleveringen. Wij hebben feedback gehad van verschillende mensen die eerder opgeleverd werden en hebben aan de hand daarvan een afspraak direct met een keurder gemaakt. De keuring verliep verder wel via VEH.
Op die manier een VEH keurder gehad waar meerdere mensen tevreden over waren en wij ook.
Op die manier een VEH keurder gehad waar meerdere mensen tevreden over waren en wij ook.
Signature
Volgens mij kan het verder nog energiezuiniger door balans ventilatie (D) en luchtdicht te bouwen.Rudyy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:40:
[...]
Het kan wel beter inderdaad, bij komen er HR+++ ramen en is de beganegrond vloer 4,5.
Dit naast meer isolatie. Ook zou ik overal vloerverwarming leggen. h.o.h. maat kan per ruimte variëren.
Kritisch is het probleem niet, recht is recht/ krom is krom. Iemand mee nemen die de normeringen niet kent en die over de rug van een andere aannemer wil scoren wel.Sport_Life schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:29:
[...]
Ik begrijp heel goed dat de bouwers liever iemand hebben van VEH dan een concullega die kritisch is.
In ons geval bleek de aannemer de VEH persoon (die een dorp verderop woont) te kennen.. Lijkt me niet onafhankelijk - en daar was VEH het mee eens, heb de rekening niet hoeven betalen.
Het verschil in keurders bij VEH is inderdaad wel erg groot, ieder heeft zo zijn eigen stokpaardjes.
Wij zijn op het punt aangekomen dat wij moeten nadenken over de tuin. Nu zit ik met 30-40m3 grond dat over is. De partijen die het grondwerk regelen kunnen het wel afvoeren, maar tegen hoge kosten ivm huidige regel geving.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Druk en zetfouten voorbehouden.
Waarom zou je overal vloerverwarming leggen, dus ook in ruimtes die je veel minder gebruikt. Zo gebruik ik in de slaapkamer nooit verwarming, met de huidige temperaturen slapen we ook gewoon met het raam op de kantelstand zonder verwarming. Ook in de werkkamer waar ik 1 a 2 dagen verblijf lijkt me een radiator efficienter omdat je daar de ruimte veel sneller mee kan verwarmen en je dus een stuk flexibeler bent. Of mis ik iets?Epep schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:39:
[...]
Volgens mij kan het verder nog energiezuiniger door balans ventilatie (D) en luchtdicht te bouwen.
Dit naast meer isolatie. Ook zou ik overal vloerverwarming leggen. h.o.h. maat kan per ruimte variëren.
Je bedoelt net zoals een gasveld wat uitgeput raaktKwakkel schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:17:
[...]
Vraag me ook af hoe dat gaat werken, zeker met grondwarmtepompen. Als iedereen er zo 1 zet, riskeer je volgens mij toch uiputting van de bron
En nee; 's zomers vul je dat aan door te koelen. Je gebruikt de grond dan alleen als buffer.
Minder comfortabel. Warme voeten en 19 graden = lekker. Koude vloer een 22 graden is alsnog niet lekker. Plus met een radiator veel minder flexibel met indeling.Ascension schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:59:
[...]
Waarom zou je overal vloerverwarming leggen, dus ook in ruimtes die je veel minder gebruikt. Zo gebruik ik in de slaapkamer nooit verwarming, met de huidige temperaturen slapen we ook gewoon met het raam op de kantelstand zonder verwarming. Ook in de werkkamer waar ik 1 a 2 dagen verblijf lijkt me een radiator efficienter omdat je daar de ruimte veel sneller mee kan verwarmen en je dus een stuk flexibeler bent. Of mis ik iets?
Exact de reden waarom wij boven nog radiatoren hebben. Zo kan de werkkamer snel opgewarmd worden en voelt de badkamer ook behaaglijk door de stralingswarmte van de radiator op je lichaam. Er is wel een onafhankelijke thermostaat in de badkamer want de warmtevraag beneden is meestal slechts in de ochtend.Ascension schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:59:
[...]
Waarom zou je overal vloerverwarming leggen, dus ook in ruimtes die je veel minder gebruikt. Zo gebruik ik in de slaapkamer nooit verwarming, met de huidige temperaturen slapen we ook gewoon met het raam op de kantelstand zonder verwarming. Ook in de werkkamer waar ik 1 a 2 dagen verblijf lijkt me een radiator efficienter omdat je daar de ruimte veel sneller mee kan verwarmen en je dus een stuk flexibeler bent. Of mis ik iets?
Anoniem: 224360
Aan je radiator heb je vrij weinig met een warmtepomp en aanvoertemperatuur van 28 graden.......bekijk het dus in zijn geheel en voor gasloze woningen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2