Hi ik meld mij hier ook even. Ik heb deel 1 volledig doorgelezen en ben hier bij deel 2 ongeveer op de helft. Ik heb al veel gehad aan alle informatie die hier is besproken waarvoor dank.
Vandaag is onze woning opgeleverd. Volgens planning wilde ik gelijk starten met het opstookprotocol voor de vloerverwarming. We hebben op alle etages vloerverwarming.
Op de begane grond komt een gietvloer en op de 1e en zolder laminaat.
Van de leverancier van de gietvloer hadden wij een opstookprotocol gekregen waarbij we de watertemperatuur in stappen van 5 graden elke 24 uur van 20 naar 40 graden en weer terug moeten brengen.
Toen ik de uitvoerder vandaag vroeg naar de werking van de vloerverwarming en hoe ik de watertemperatuur moest instellen kreeg ik als antwoord dat het laagtemperatuur verwarming is (dat wist ik al

) en dat het opstookprotocol gewoon met behulp van de thermostaat zou gedaan moeten worden. De inspecteur van VEH beaamde dit.
Echter kun je met de thermostaat volgens mij die temperaturen niet bereiken en de uitvoerder zei dus dat je dan een ander protocol moet volgen en dat ik dit even bij de leverancier van de gietvloer moet navragen.
Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de leverancier van de vloerverwarming en deze vertelde mij dat ik de watertemperatuur moet regelen op de cv. Op de cv kan ik echter de watertemperatuur alleen tussen de 30 en 90 graden verstellen. Standaard stond deze al op 50 graden. De leverancier adviseerde om dan vanaf 30 graden (ipv vanaf 20) in stappen op te warmen naar 40, en dit in kortere stappen van 12 uur te doen ipv 24.
Voor de zekerheid ook de leverancier van de gietvloer gebeld, die wist mij niet heel goed te vertellen wat nu juist is.

Deze adviseerde om het stookprotocol uit te voeren zoals door de leverancier van de vloerverwarming uitgelegd en daarna even contact op te nemen met hen zodat zij een inspectie van de dekvloer kunnen doen.
Extra info, in de dekvloer van de begane grond zitten al aardig wat scheuren. Volgens de uitvoerder kon dit totaal geen kwaad en is het beter dat ze er nu al in zitten dan dat ze later komen.
Erg lang verhaal, ik hoop dat ik de situatie duidelijk heb uitgelegd. Door alle tegenstrijdige verhalen ben ik het een beetje kwijt eerlijk gezegd en hoop ik dat hier mensen zijn met ervaring die mij van wat advies kunnen voorzien..?