Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:20
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:31:
[...]

Dus je koopt een huis met de installaties op afbetaling? Gelden daar dezelfde regels voor als voor een studielening? Bijvoorbeeld voor elke 100 euro die je daaraan uit geeft per maand krijg je €35K minder hypotheek?
Nee sterker nog omdat het een NOM woning is, krijg je bij sommige banken 25K meer financiering. Is dus net genoeg om de installatie in je eigendom te krijgen :+

Wij hadden ook naar dit project gekeken, maar was uiteindelijk toch de reden om voor project te gaan waar alles gewoon in zat.
Begreep wel dat de opties in verhouding in dit project minder duur zijn, maar aangezien wij relatief weinig opties in de bouw hebben was dat niet zo van belang voor ons.

Twee weken gelden stond er nog niks nu staan de 2 onder 1 kappers er al (6 stuks) en is de onderste verdieping van de rijwoningen geplaatst :D

perspectivebass wijzigde deze reactie 28-11-2019 09:46 (10%)

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Jheroun schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:27:
[...]

Kan je die thermostaat dan niet verplaatsen? Of de verdeler isoleren, of een kast op de vloer onder de thermostaat zetten ofzo.

Bereik je overigens niet hetzelfde door gewoon de thermostaat hoger te zetten?
Hij staat nu op 23 graden en wordt dan overal min of meer warm. Maar ergens voelt het niet goed om de thermostaat zo hoog te zetten.
Dat afknijpen ga ik eens checken, dat is wel een goede.

• Lisabella
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06-12 23:27
perspectivebass schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:43:
[...]

Nee sterker nog omdat het een NOM woning is, krijg je bij sommige banken 25K meer financiering. Is dus net genoeg om de installatie in je eigendom te krijgen :+

Wij hadden ook naar dit project gekeken, maar was uiteindelijk toch de reden om voor project te gaan waar alles gewoon in zat.
Begreep wel dat de opties in verhouding in dit project minder duur zijn, maar aangezien wij relatief weinig opties in de bouw hebben was dat niet zo van belang voor ons.

[Afbeelding]

Twee weken gelden stond er nog niks nu staan de 2 onder 1 kappers er al (6 stuks) en is de onderste verdieping van de rijwoningen geplaatst :D
Leuk Westergouwe!
Ook naar gekeken, maar uiteindelijk in Waddinxveen beland.
Ik dacht dat onze woning snel ging (sept palen de grond in, dec zit het dak erop), maar dit gaat wel heel erg rap zeg. Gaaf om te zien!

ons huis (linker vd de twee onder een kap) in aanbouw

Lisabella wijzigde deze reactie 28-11-2019 13:37 (7%)

• perspectivebass
Lisabella schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:19:
[...]

Leuk Westergouwe!
Ook naar gekeken, maar uiteindelijk in Waddinxveen beland.
Ik dacht dat onze woning snel ging (sept palen de grond in, dec zit het dak erop), maar dit gaat wel heel erg rap zeg. Gaaf om te zien!

ons huis (linker vd de twee onder een kap) in aanbouw
[Afbeelding]
Haha ja zeker!
Wij hadden precies andersom ook gekeken in Waddinxveen en uiteindelijk Westergouwe.

Verschil in snelheid is ook soort bouw. Dit project in Westergouwe zijn allemaal prefab muren dus dat is 'alleen maar' assembleren.

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:30
Zijn er hier mensen die hun garage hebben laten ombouwen naar onbenoemde ruimte, i.e. werk-/slaapkamer? Hoe doen jullie het dan met de berging? Als je geen garage hebt heb je natuurlijk ook geen berging meer om fietsen e.d. te stallen.
Als ik niet deze optie neem maar wel vloerverwaming laat doortrekken naar de garage, is dit dan slecht voor de WP? De isolatie van de garage is gelijk aan het huis, maar ventilatie gebeurt met roosters dus niet met mechanische ventilatie (warmte vloeit dus weg neem ik aan). Gaat de WP dus steeds verwarmen om de garage op temperatuur te houden?

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:08
mister_S schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:32:
Zijn er hier mensen die hun garage hebben laten ombouwen naar onbenoemde ruimte, i.e. werk-/slaapkamer? Hoe doen jullie het dan met de berging? Als je geen garage hebt heb je natuurlijk ook geen berging meer om fietsen e.d. te stallen.
Als ik niet deze optie neem maar wel vloerverwaming laat doortrekken naar de garage, is dit dan slecht voor de WP? De isolatie van de garage is gelijk aan het huis, maar ventilatie gebeurt met roosters dus niet met mechanische ventilatie (warmte vloeit dus weg neem ik aan). Gaat de WP dus steeds verwarmen om de garage op temperatuur te houden?
Als je geen thermostaat in de garage hebt hangen stopt de WP gewoon als de ruimte waar wel een thermostaat hangt wel op temperatuur is. Hooguit wordt de verblijfstemperatuur iets lager in de garage.

• mister_S
Dat is logisch ja kwam niet eens in me op. Thermostaat hangt in de woonkamer en de makelaar had niet genoeg kennis om te zeggen of zoneregeling nou wel of niet mogelijk is.

• Eypo
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik ben beniewd of meer mensen hier meer ervaring hebben met de nieuwbouw OZB aanslag...

Wij hebben zojuist te horen gekregen dat we op het einde van het jaar kunnen tekenen voor de koop/leveringsakte. Ik weet dat op 1 januari de OZB aanslag komt, omdat er nog geen woning op staat zal dat zeer waarschijnlijk de categorie 'niet-woning' zijn (oftewel 4x zo hoog dan het normale tarief...). Ik ga er vanuit dat de aannemer de grond hiervoor al heeft gekocht. De bouw staat gepland voor januari.
Heeft er iemand ervaring met het uitstellen van de tekendatum naar na 1 januari? Wordt de OZB dan alsnog gewoon doorberekent via de aannemer?

• perspectivebass
Eypo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:23:
Ik ben beniewd of meer mensen hier meer ervaring hebben met de nieuwbouw OZB aanslag...

Wij hebben zojuist te horen gekregen dat we op het einde van het jaar kunnen tekenen voor de koop/leveringsakte. Ik weet dat op 1 januari de OZB aanslag komt, omdat er nog geen woning op staat zal dat zeer waarschijnlijk de categorie 'niet-woning' zijn (oftewel 4x zo hoog dan het normale tarief...). Ik ga er vanuit dat de aannemer de grond hiervoor al heeft gekocht. De bouw staat gepland voor januari.
Heeft er iemand ervaring met het uitstellen van de tekendatum naar na 1 januari? Wordt de OZB dan alsnog gewoon doorberekent via de aannemer?
Je betaald het eigenaarsdeel naar rato. Dus als jij Feb tekent betaal je 11/12e deel. Je betaald dus nog niet het gebruikersdeel en je betaald alleen ozb over de onbebouwde grond kosten.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bij ons werd gewoon het normale tarief berekend met als woningwaarde alleen de waarde van de grond. Dus dat viel wel mee.

Die van het waterschap was helemaal leuk, dat was nog niet 1 euro. Werd per hectare berekend, onbebouwd.

woekele wijzigde deze reactie 29-11-2019 17:29 (30%)

• MBarendse
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 04-12 14:45
Bij onze woning (rechter hoekwoning van linkerblok op foto 1) zijn inmiddels de dakkappen geplaatst. Lekker om wat tempo te zien!

Wilgenrijk lichtval by Martijn B, on Flickr

Wilgenrijk lichtval by Martijn B, on Flickr

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

weet iemand wat dekkend afgeschilderd precies betekent als dit in een technische omschrijving staat? Is dat gegrond en gelakt?

• Eypo
perspectivebass schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:47:
[...]

Je betaald het eigenaarsdeel naar rato. Dus als jij Feb tekent betaal je 11/12e deel. Je betaald dus nog niet het gebruikersdeel en je betaald alleen ozb over de onbebouwde grond kosten.
Dat zou het meest eerlijke zijn, maar ik lees overal dat OZB per jaar gerekend wordt. De eigenaar op 1 januari betaalt voor het hele jaar de OZB. Ik heb ook een voorbeeld gezien waarbij iemand deze hogere OZB moest betalen. Deze persoon is daar zelfs in beroep gegaan, maar verloren... Vandaar dus ook mijn vraag: Heeft iemand het meegemaakt dat de aannemer dit doorrekent als ik pas op 2 januari eigenaar van de grond wordt?

Ps. ik ga het ze zelf natuurlijk ook vragen, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Eypo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:46:
Dat zou het meest eerlijke zijn, maar ik lees overal dat OZB per jaar gerekend wordt.
De gemeente Almere heeft een faq met o.a. dit antwoord:
De onroerendezaakbelasting is een tijdstipbelasting. Dit betekent dat de situatie op 1 januari bepalend is voor de vaststelling van de belastingplicht. Als u op 1 januari bij het Kadaster staat geregistreerd als eigenaar moet u voor het gehele jaar betalen. Bij eventuele verkoop verrekent de notaris de zakelijke lasten bij de nieuwe eigenaar.
Dus inderdaad, vanaf de eerste januari dat het jouw bezit is ga je moeten betalen. Geen idee wat je aannemer doet als hij dat moet betalen, kans is aanwezig dat ie dat in rekening brengt. Sowieso moet je vast ook bouw- en/of uitstelrente betalen voor de tijd die je afwacht.

Blijkbaar verandert de situatie zodra 'de eerste paal' in de grond zit, dan is het een woning in aanbouw en geldt het woningtarief. Ik heb verder geen ervaring met deze situatie en ga ook aankomende januari voor het eerst dit meemaken (maar mijn woning is al vrij ver gevorderd).

Al met al zal je moeten bepalen of de extra te betalen uitstelrente opweegt tegen een jaar minder OZB (en rioolheffing?) te betalen.

Overigens is het als je nog niks hebt getekend sowieso wel krap om voor 1 januari de boel te laten passeren bij de notaris, dus het is maar de vraag of het wel een relevant issue voor je gaat zijn ;)

Maar of de bouwer je er iets (anders dan de bouw- en/of uitstelrente) voor in rekening gaat brengen kan ik je niet vertellen.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Eypo
ACM schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:53:
[...]

Overigens is het als je nog niks hebt getekend sowieso wel krap om voor 1 januari de boel te laten passeren bij de notaris, dus het is maar de vraag of het wel een relevant issue voor je gaat zijn ;)
Thanks voor je antwoord. Er is nu een tekenvoorstel gedaan voor eind december. Vandaar de reden om het te vragen. 1 a 2 weken rente betalen zal goedkoper zijn dan de (jaar) OZB, zeker omdat ze dus 0,91% rekenen voor niet-woning. Jammer dat de gemeente over het hele jaar de niet-woning OZB rekent, i.p.v. die paar weken dat er geen paal in de grond zit... (en de grond net door ze verkocht is...)

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:41
MBarendse schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:34:
Bij onze woning (rechter hoekwoning van linkerblok op foto 1) zijn inmiddels de dakkappen geplaatst. Lekker om wat tempo te zien!

[Afbeelding] Wilgenrijk lichtval by Martijn B, on Flickr

[Afbeelding] Wilgenrijk lichtval by Martijn B, on Flickr
Lijkt het zo of is dat een 3e etage?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Eypo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:31:
[...]

zeker omdat ze dus 0,91% rekenen voor niet-woning.
Weet je dat zeker? Bij ons hadden ze dus 'gewoon' tarief gerekend over de waarde van de woning op dat moment, die was gelijk aan de waarde van de grond, want er stond nog haast niks.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:46
Bij ons was het 0,098 % over 145k. Perceel was alleen uitgegraven.
Woning zal bij oplevering tussen de 550-600k waard zijn.

Zal wel per gemeente anders zijn hoe ze rekenen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• MBarendse
  • Laatst online: 04-12 14:45
kaboom1555 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:49:
[...]

Lijkt het zo of is dat een 3e etage?
klopt inderdaad, we hebben een splitlevel woning met 4 bouwlagen. Achterzijde heeft 4 verdiepingen waarbij op de BG enkel parkeren, hal en berging zit. De woonkamer en tuin liggen 2 meter hoger dan de rest van de wijk. Plafondhoogte van de woonkamer is ongeveer 3m50. Bij onze hoekwoning loop de tuin aan de zijkant schuin af naar de voorzijde. Wat lastig in te beelden, vandaar even wat beeld materiaal bijgevoegd :).

lichtval doorsnede by Martijn B, on Flickr

2d by Martijn B, on Flickr

buitengoed-wilgenrijk-sfeerbeeld-jpg10 by Martijn B, on Flickr

• Hedgy
  • Laatst online: 10:00
Wij hebben recent gereageerd op een nieuwbouwproject en hebben nu nog een kleine 2 weken om ja of nee te zeggen. Heb dus al flink wat gelezen van dit topic (met name betreft kosten meerwerk) en we gaan nog regelmatig buurten bij de nieuwbouwwijk om te kijken of we het wat vinden (tot nu toe zijn we zeer enthousiast!)

Het zal onze eerste koophuis kunnen worden dus allemaal heel spannend!

Hoe doen jullie het met de dubbele lasten tijdens de bouw? Ik denk wel dat we dubbele lasten aankunnen, maar ben wel benieuwd naar ervaringen. Moest je bijvoorbeeld gelijk het volledige maandbedrag betalen?

Hebben jullie ook vooraf gevraagd naar wat de internetaansluiting wordt? Vind ik toch wel belangrijk als ICTer. Tijdens het gesprek gevraagd of het glasvezel wordt maar ik heb nog geen hele duidelijke ja gehoord dus ik denk dat ik dat nog eens ga vragen

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 06-12 10:44
Alles zonder duidelijk ja betekend meestal nee.

Ondanks al het gedoe zijn nieuwbouw woningen vaak een goede investering.

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:16
Hedgy schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:29:
Wij hebben recent gereageerd op een nieuwbouwproject en hebben nu nog een kleine 2 weken om ja of nee te zeggen. Heb dus al flink wat gelezen van dit topic (met name betreft kosten meerwerk) en we gaan nog regelmatig buurten bij de nieuwbouwwijk om te kijken of we het wat vinden (tot nu toe zijn we zeer enthousiast!)

Hoe doen jullie het met de dubbele lasten tijdens de bouw? Ik denk wel dat we dubbele lasten aankunnen, maar ben wel benieuwd naar ervaringen. Moest je bijvoorbeeld gelijk het volledige maandbedrag betalen?

Hebben jullie ook vooraf gevraagd naar wat de internetaansluiting wordt? Vind ik toch wel belangrijk als ICTer. Tijdens het gesprek gevraagd of het glasvezel wordt maar ik heb nog geen hele duidelijke ja gehoord dus ik denk dat ik dat nog eens ga vragen
Na tekenen ga je rente betalen over de grond en elk termijn ga je 10 of 20% meer betalen. Dekvloer 10%, 1e etage 20% etc. en laatste termijn voor oplevering 10% en dan zit je aan het totale hypotheek bedrag.

Goedkoopste manier is natuurlijk al die tijd bij je ouders gaan wonen. Zal niet de leukste optie zijn maar een jaar huren loopt ook flink in de kosten. Zeker als de bouw uiteindelijklanger duurt dan ze hebben aangegeven. Daar kan je leuke dingen van kopen.

Aansluiting glasvezel: ga even na of er in de wijk/het dorp al glasvezel ligt. Zoja dan zal dit er bij oplevering ook gewoon aanwezig zijn.

• Hedgy
@MeTooPV ik denk dat ze het in dit geval gewoon niet uit d'r hoofd wist tijdens het gesprek. Maar zeker wel een goede reden om het nog een keer te vragen.

@T.E er ligt glasvezel in de buurt maar niet bij alle woningen. Vermoedelijk alleen bij nieuwbouw woningen. Het zou dus raar zijn als ze het niet doen. Maar jammer als je er op het laatst pas achter komt als het niet zo is.

Ouders hebben geen plek meer voor ons of wonen te ver van werk. Het zou inderdaad mooi zijn als de huurlasten ook in het huis gestoken kon worden maar dat lijkt geen optie voor ons. Gelukkig wonen we goedkoop en verdienen we aanzienlijk meer sinds ik klaar ben met de studie :)

• perspectivebass
T.E schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:29:
[...]

Na tekenen ga je rente betalen over de grond en elk termijn ga je 10 of 20% meer betalen. Dekvloer 10%, 1e etage 20% etc. en laatste termijn voor oplevering 10% en dan zit je aan het totale hypotheek bedrag.

Goedkoopste manier is natuurlijk al die tijd bij je ouders gaan wonen. Zal niet de leukste optie zijn maar een jaar huren loopt ook flink in de kosten. Zeker als de bouw uiteindelijklanger duurt dan ze hebben aangegeven. Daar kan je leuke dingen van kopen.

Aansluiting glasvezel: ga even na of er in de wijk/het dorp al glasvezel ligt. Zoja dan zal dit er bij oplevering ook gewoon aanwezig zijn.
Bij abn gaat de gehele hypotheek lopen incl aflossen. In bouwdepot ontvang je rente welke verekend met het maandbedrag.

De ontvangen rente daalt dus per betaling termijn

• mister_S
@Hedgy ga er maar van uit dat de makelaar niet veel weet, kan frustrerend zijn helaas. Hopelijk weet de kopersbegeleider veel en kan specifieke informatie geven. Voelt een beetje fout om vrijwel blind voor tonnen te tekenen, maar als je jezelf in die huis ziet wonen gewoon doen.

• Ruben E
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06-12 22:44
Hedgy schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:29:

Je betaalt de rente over het volledige hypotheekbedrag, maar ontvangt daarnaast over het bouwdepot ook rente die daar weer vanaf gaat. Het rentebedrag gaat dus stapsgewijs tijdens de bouwfases omhoog. Je betaalt bij een annuitaire of lineaire hypotheek echter ook meteen de volledige aflossing, dit is eigenlijk het grootste gedeelte van het maandbedrag en is afhankelijk van de hoogte van de hypotheek meteen een pittige dubbele maandlast. Het is echter geld dat naar een verplichte spaarpot gaat waar je op lange termijn de vruchten van plukt.

Ruben E wijzigde deze reactie 02-12-2019 22:37 (3%)

• Hedgy
@perspectivebass @Ruben E ah zoiets begreep ik ook uit het oriëntatie gesprek met de rabobank, dus dat zal overal wel zo zijn dan. De rente die we terug krijgen kan wel weer mooi in het huis gestopt worden :) Wij denken voor een annuitaire hypotheek te gaan, want dat lijkt het meest logische als je verwacht dat je salaris nog groeit

@mister_S dat is wel jammer, misschien was ik dan wel een beetje gemeen omdat ik in mijn mail aangaf we volgende week willen beslissen als de vragen beantwoord zijn :) nouja, misschien weet ze nog wat informatie te verkrijgen. En "weten we nog niet" is in dat geval ook een antwoord.

Hedgy wijzigde deze reactie 03-12-2019 08:56 (11%)

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 10:04
Hedgy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:54:
@perspectivebass @Ruben E ah zoiets begreep ik ook uit het oriëntatie gesprek met de rabobank, dus dat zal overal wel zo zijn dan. De rente die we terug krijgen kan wel weer mooi in het huis gestopt worden :) Wij denken voor een annuitaire hypotheek te gaan, want dat lijkt het meest logische als je verwacht dat je salaris nog groeit
Dit is overal zo en is belastingtechnisch gunstig. Je betaalt de hele rente en die mag je aftrekken van de belasting. Je krijgt rente over het bouwdepot en die rente is onbelast. (aangepast. Dit is niet correct bij een nieuwbouwdepot, alleen bij een verbouwdepot en dan alleen nog de eerste 6 maanden)
@mister_S dat is wel jammer, misschien was ik dan wel een beetje gemeen omdat ik in mijn mail aangaf we volgende week willen beslissen als de vragen beantwoord zijn :) nouja, misschien weet ze nog wat informatie te verkrijgen. En "weten we nog niet" is in dat geval ook een antwoord.
De makelaar en/of kopersbegeleider weet vaak niet alles en ook tijdens de bouw blijkt er nog volop te wijzigen. Soms zijn die wijzigingen terecht omdat het technisch noodzakelijk is, maar soms ook gewoon omdat men het een en ander vergeten is.

Zo zou bij ons project alle hemelwaterafvoer inpandig aangelegd worden (dus door de meterkast, onder het huis door naar de riolering). Dat is men vergeten, dus achteraf moesten er nog regenpijpen aangelegd worden op andere plaatsen dan waar ze op de tekening staan (in de spouwmuren).

Blihi wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:17 (4%)

• mister_S
Ik begrijp dat je niet veel kan en mag verwachten van een makelaar, maar redelijk simpele vragen als "welke type warmtepomp precies", " hoeveel zonnepalen en wat is de opbrengst" etc. zouden toch wel behandeld moeten kunnen worden. Ik neem aan dat ze zulke standaard vragen aan zien komen. Ik heb mijn hoop gevestigd op de kopersbegeleider, hopelijk kan die wel directe antwoorden geven. Het proces op zich voelt niet echt goed, maar ik weet dat we hier willen wonen en het is een mooi huis.
Meer transparantie met zo'n grote aankoop zou wel mooi zijn.

• Wijnand1980
  • Nu online
mister_S schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:13:
Ik begrijp dat je niet veel kan en mag verwachten van een makelaar, maar redelijk simpele vragen als "welke type warmtepomp precies", " hoeveel zonnepalen en wat is de opbrengst" etc. zouden toch wel behandeld moeten kunnen worden. Ik neem aan dat ze zulke standaard vragen aan zien komen. Ik heb mijn hoop gevestigd op de kopersbegeleider, hopelijk kan die wel directe antwoorden geven. Het proces op zich voelt niet echt goed, maar ik weet dat we hier willen wonen en het is een mooi huis.
Reken er maar op dat die info nog helemaal niet bekend is, dus dat wat ze je vertellen n.a.w. niet klopt. De panelen en pomp gaan ze pas over een hele poos bestellen. Tot die tijd kunnen ze van alles veranderen, mits de EPC berekening sluitend is.
Bij ons bijv. Kregen we 2 panelen mínder dan eerder gecommuniceerd, omdat ze in een nieuwe EPC berekening met een hogere kierdichtheid hebben gerekend dan bij de initiële aanvraag bij de gemeente. Kan je als klant helaas weinig mee doen aangezien de rekensom sluitend is.

• Blihi
Precies. Merk en type zonnepanelen kwam pas maanden later (en dan nog onder voorbehoud).

Informatie over isolatie kwam veel later (of niet, zo is er geen documentatie over de dakisolatie).

Toegepaste merk elektra is tussendoor gewijzigd (wel na toestemming gevraagd te hebben).

Enzovoorts. De lijst is vrijwel eindeloos.

• mister_S
Het gaat dus puur om het behalen van de EPC (0.26 in ons geval)? Hoe ze het doen maakt dus niet echt uit? Als ze bijvoorbeeld een x aantal PV panelen benoemen, maar er wordt minder geplaatst omdat ze EPC ook zo halen, heb ik dus niets te zeggen? De koper heeft toch betaald voor die panelen?

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:14
Blihi schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:06:

Dit is overal zo en is belastingtechnisch gunstig. Je betaalt de hele rente en die mag je aftrekken van de belasting. Je krijgt rente over het bouwdepot en die rente is onbelast.
Wellicht begrijp ik je zin niet helemaal maar volgens mij klopt je redenering qua belastingen niet.

Bij het invullen van je belastingaangifte geef je op hoeveel rente je hebt betaald, maar ook hoeveel rente je hebt gekregen op je bouwrekeningen. Daar volgt logischerwijs uit dat je alleen aftrek krijgt over de netto rente die je uiteindelijk hebt betaald, dus de verrekening tussen betaalde en ontvangen rente.

Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat de belastingaangifte in het jaar dat je twee huizen en een setje bouwdepots hebt een iets grotere puzzel is dan normaal ;)
mister_S schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:13:
Je koopt geen warmtepomp van merk x, je koopt een huis dat voldoet aan een set functionele eisen, met name de EPC waarde. Die functionele zaken zijn volkomen transparant. Hoe die functionele eisen door de bouwer worden ingevuld bepalen ze zo laat mogelijk, er komt nieuwe technologie bij en de prijs van bestaande technologie daalt voortdurend. Dus of het 4 of 5 panelen worden hangt af van de wp van het paneel met de beste prijs per watt op het moment dat ze ze moeten bestellen. Niet teveel denken als een tweaker helpt soms, of bestel jij in een restaurant ook "250 gr bloem, ½ zakje instant gist, ½ theelepel suiker, 150 ml lauw water, ½ theelepel zout, 2 eetlepels olijfolie, 100 gram tomatenpassata, 0,5 sjalot gepeld en fijngesnipperd, 0,5 teen look geplet, 1 snede gekookte ham, 4 fijne Parijse champignons, 100 gram gemalen kaas Gruyère of Emmentaler, gedroogde oregano, olijfolie, peper en zout" in plaats van een pizza prosciutto funghi ;)

• Blihi
mister_S schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:06:
Het gaat dus puur om het behalen van de EPC (0.26 in ons geval)? Hoe ze het doen maakt dus niet echt uit? Als ze bijvoorbeeld een x aantal PV panelen benoemen, maar er wordt minder geplaatst omdat ze EPC ook zo halen, heb ik dus niets te zeggen? De koper heeft toch betaald voor die panelen?
Dat ligt eraan. In onze technische omschrijving staat precies hoeveel panelen er komen, dus daar valt niets op af te dingen.

Je moet gewoon goed opletten waar wat staat. Sommige documenten (zoals de technische omschrijving) zijn onderdeel van het contract. Andere documenten zijn puur ter ondersteuning en hebben geen juridische status.

• Blihi
Jheroun schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:14:
[...]

Wellicht begrijp ik je zin niet helemaal maar volgens mij klopt je redenering qua belastingen niet.

Bij het invullen van je belastingaangifte geef je op hoeveel rente je hebt betaald, maar ook hoeveel rente je hebt gekregen op je bouwrekeningen. Daar volgt logischerwijs uit dat je alleen aftrek krijgt over de netto rente die je uiteindelijk hebt betaald, dus de verrekening tussen betaalde en ontvangen rente.

Ik kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat de belastingaangifte in het jaar dat je twee huizen en een setje bouwdepots hebt een iets grotere puzzel is dan normaal ;)
Oeps, je hebt gelijk. Die rente op het bouwdepot moet je van de betaalde rente aftrekken...

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:34

MadEgg

Tux is lievvv

Als het goed is hoort er een technische omschrijving bij de contractdocumenten. Wat daarin staat is bindend, aangevuld met de meer/minderwerklijsten. Als daar een exact aantal PV-panelen in staat zal de bouwer zich daaraan moeten houden.. Als daar een minimum opbrengst in staat zal de bouwer zich daaraan moeten houden. Als daarin staat dat het voldoende is om aan de EPC-norm te houden (waarschijnlijk) is dat waar ze zich aan moeten houden.

Bij ons stond in de technische documentatie bijvoorbeeld wel dat er een CV-ketel van merk Intergas in zou komen, maar niet welk model. Ons kon ook niets verteld worden over het type PV-panelen. Nadat de vergunning door de gemeente was afgegeven kon ik wel bij de gemeente de EPC-berekening opvragen en daar stond wel in exact met welk type CV-ketel, PV-paneel, MV, radiatoren en dergelijke gerekend was. Dat zou je dus nog kunnen proberen als je details wilt die de bouwer je niet wil geven.

Tja

• Hedgy
Makelaar heeft gereageerd

Als het goed komt er gewoon Glasvezel: In onze wijk worden alleen nieuwe woningen aangesloten op het glasvezel netwerk. Hiervoor heeft Reggefiber een nieuw wijkstation gebouwd aan het begin van Skoatterwâld.

Dus klinkt goed :) we hadden ook nog een vraag over de prijzenlijst (of bepaalde prijzen inclusief andere dingen die op de meerwerk lijst staan is) en betreft wat voor warmtepomp het is en of daar koelmogelijkheden zijn. Maar die vragen heeft ze uitgezet.

Ondanks dat ik met dit project toen ik nog student was al vanaf fase 1 met enthousiasme naar keek en eind oktober fase 2 al in de verkoop ging (en we nu pas reageren) heb ik toch het gevoel dat we er vrij vroeg bij zijn. (Nooit gedacht dat ik er ook echt al op zou kunnen reageren :D)
Niet teveel denken als een tweaker helpt soms, of bestel jij in een restaurant ook "250 gr bloem, ½ zakje instant gist, ½ theelepel suiker, 150 ml lauw water, ½ theelepel zout, 2 eetlepels olijfolie, 100 gram tomatenpassata, 0,5 sjalot gepeld en fijngesnipperd, 0,5 teen look geplet, 1 snede gekookte ham, 4 fijne Parijse champignons, 100 gram gemalen kaas Gruyère of Emmentaler, gedroogde oregano, olijfolie, peper en zout" in plaats van een pizza prosciutto funghi ;)
Hahahaha ik was al bang dat we uiteindelijk echt op merk moesten gaan vergelijken, maar inderdaad wij moeten gewoon bestellen wat we willen en dan aan hun om het uit te zoeken d:)b

Wat mij betreft mogen ze het dak gelijk al volgooien met zonnepanelen
Maarja, gezien daar vast een prijskaartje aan zit zal het ook aan ons budget liggen tegen de tijd dat ze er op moeten. Ik denk dat zonnepanelen ook vrij makkelijk later nog toe te voegen zijn?

• smesjz
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Het lijkt me eerder iets voor dit topic dan grote badkamer topic.
Even wat frustratie n.a.v. het gekozen proces voor uitzoeken sanitair in de project showroom.
Aangezien we niet het standaard sanitair willen, hebben we gekozen voor ander sanitair.
De offerte en de tekening moet eerst naar aannemer, die controleert het en goed het goed en daarna mag het pas naar ons toe. Enorm omslachtig.
Enorm onhandig omdat je niet weet wat wasbak X vs Y kost als je daar zit. Keukenboer van het project is gelukkig transparant daar in.

Ik had verwacht dat je wel prijzen van sanitair daar kan bespreken maar dat er daarna nog aparte / gelinkte offerte komt voor bijv. installatie + bouwkundige aanpassingen.

Wat zijn jullie ervaringen?

• Blihi
Breek me de bek niet open. Badkamer: Standaardbad eruit (-200 euro, lager dan laagste verkoopprijs op Internet). Iets kleiner bad uit dezelfde serie erin (+1200 euro, adviesprijs fabrikant +10% provisie)

Ik ken voorbeelden waar het goedkoper was de badkamer te laten plaatsen en die er door een ander weer uit te laten halen, dan om de badkamer bij de bouw te laten aanpassen.

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 06-12 14:50

Hulkkonen

I wear them at night

Blihi schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:03:
Breek me de bek niet open. Badkamer: Standaardbad eruit (-200 euro, lager dan laagste verkoopprijs op Internet). Iets kleiner bad uit dezelfde serie erin (+1200 euro, adviesprijs fabrikant +10% provisie)

Ik ken voorbeelden waar het goedkoper was de badkamer te laten plaatsen en die er door een ander weer uit te laten halen, dan om de badkamer bij de bouw te laten aanpassen.
Laat de badkamer dan casco opleveren. Dan kun je het na afloop precies maken zoals je wilt.

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 09:56

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nee je betaalt niet voor de panelen maar voor de EPC. Als uit de berekening komt dat ze met 6 panelen van 305 wp voldoende hebben toch dan 7 panelen van 285, dan leggen ze er gewoon één minder op.

Ivm dakkapel is bij ons ook gevraagd voor optimizers, maar ook dat doen ze niet. Zelfs niet als meerwerkoptie, omdat ze de verantwoordelijkheid niet willen.

Wij hebben nu een optie gekregen om panelen bij te kopen. 600 euro per 305 wp zonnepanelen. Mensen willen dat niet en hebben gevraagd de panelen zo neer te leggen dat ze zelf makkelijk uit kunnen breiden.

Dat doen ze niet. Als je je dak niet helemaal vol legt voor 600 per stuk, dan komen centraal op je dak te liggen en moet je alles gaan verleggen als je zelf bij wil leggen

Gisteren toevallig met 35 mensen van het project bij klaar gezeten om praten over zonnepanelen, tuinafscheiding en bestrating oprit. Iedereen is eigenlijk ontevreden over de aannemer; Bots bouw.

Edit: kleine toevoeging. Voor het tekenen hebben ze ons overigens verteld dat de warmtepomp 1500kwh per jaar verbruikt. Was verbaasd erover, maar zou zijn ivm de goede isolatie en een speciale daikin warmtepomp enz. Nu uit de definitieve EPC berekening is gebleken dat de warmtepomp 4800kwh zal verbruiken.
Dat scheelt toch aanzienlijk in de maandelijkse lasten. Zeker wanneer de saldering/subsidie van de teruglevering komt te vervallen.

Dus de informatie die je krijgt voor/rond het tekenen voor je huis moet je niet al te serieus nemen.

AndereKoekoek wijzigde deze reactie 03-12-2019 12:44 (16%)

• Blihi
Hulkkonen schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:50:
[...]

Laat de badkamer dan casco opleveren. Dan kun je het na afloop precies maken zoals je wilt.
Ook dat kan niet altijd. In dit specifieke geval kon wel afgesproken worden dat de badkamer niet gemonteerd werd (zonder minderprijs), maar de materialen werden wel geleverd....

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:40:
[...]

Nee je betaalt niet voor de panelen maar voor de EPC. Als uit de berekening komt dat ze met 6 panelen van 305 wp voldoende hebben toch dan 7 panelen van 285, dan leggen ze er gewoon één minder op.

Ivm dakkapel is bij ons ook gevraagd voor optimizers, maar ook dat doen ze niet. Zelfs niet als meerwerkoptie, omdat ze de verantwoordelijkheid niet willen.

Wij hebben nu een optie gekregen om panelen bij te kopen. 600 euro per 305 wp zonnepanelen. Mensen willen dat niet en hebben gevraagd de panelen zo neer te leggen dat ze zelf makkelijk uit kunnen breiden.

Dat doen ze niet. Als je je dak niet helemaal vol legt voor 600 per stuk, dan komen centraal op je dak te liggen en moet je alles gaan verleggen als je zelf bij wil leggen

Gisteren toevallig met 35 mensen van het project bij klaar gezeten om praten over zonnepanelen, tuinafscheiding en bestrating oprit. Iedereen is eigenlijk ontevreden over de aannemer; Bots bouw.

Edit: kleine toevoeging. Voor het tekenen hebben ze ons overigens verteld dat de warmtepomp 1500kwh per jaar verbruikt. Was verbaasd erover, maar zou zijn ivm de goede isolatie en een speciale daikin warmtepomp enz. Nu uit de definitieve EPC berekening is gebleken dat de warmtepomp 4800kwh zal verbruiken.
Dat scheelt toch aanzienlijk in de maandelijkse lasten. Zeker wanneer de saldering/subsidie van de teruglevering komt te vervallen.

Dus de informatie die je krijgt voor/rond het tekenen voor je huis moet je niet al te serieus nemen.
Verbruik elektrisch of primair? Verschil 1500 elektrisch naar 4800 primair is een COP van iets boven de 3, dat lijkt me niets aparts, beetje aan de lage kant zelfs.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

bbbrumbrum schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:43:
[...]

Verbruik elektrisch of primair? Verschil 1500 elektrisch naar 4800 primair is een COP van iets boven de 3, dat lijkt me niets aparts, beetje aan de lage kant zelfs.
Nee dat is primair. Volgens de berekening zouden wij 4500 kWh aan stroom verbruiken met de warmtepomp. De afgifte is berekend in megajoule en komt uit op 40.000 mj.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:51
[...]

[...]

Je koopt geen warmtepomp van merk x, je koopt een huis dat voldoet aan een set functionele eisen, met name de EPC waarde. Die functionele zaken zijn volkomen transparant. Hoe die functionele eisen door de bouwer worden ingevuld bepalen ze zo laat mogelijk, er komt nieuwe technologie bij en de prijs van bestaande technologie daalt voortdurend. Dus of het 4 of 5 panelen worden hangt af van de wp van het paneel met de beste prijs per watt op het moment dat ze ze moeten bestellen. Niet teveel denken als een tweaker helpt soms, of bestel jij in een restaurant ook "250 gr bloem, ½ zakje instant gist, ½ theelepel suiker, 150 ml lauw water, ½ theelepel zout, 2 eetlepels olijfolie, 100 gram tomatenpassata, 0,5 sjalot gepeld en fijngesnipperd, 0,5 teen look geplet, 1 snede gekookte ham, 4 fijne Parijse champignons, 100 gram gemalen kaas Gruyère of Emmentaler, gedroogde oregano, olijfolie, peper en zout" in plaats van een pizza prosciutto funghi ;)
Hoeveel pizza's van een paar ton heb jij in je leven besteld waar je een half leven maandelijks voor betaalt?

• mister_S
AndereKoekoek schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:40:
[...]
Ik begrijp de redenatie en blijkbaar accepteer ik dit gezien ik overga tot koop, maar prettig voelt het niet. Dat ze een bepaalde waarde moeten halen en dat het niet uitmaakt hoe dit gebeurt slaat nergens op IMO. Ja ik bekijk het als een tweaker en dat moet ik niet doen waarschijnlijk, maar wat specifieke info voor een grote aankoop mag toch wel. Verder dan "de locatie is goed en het wordt een mooie energiezuinige woning" zijn we eigenlijk niet. Opbrengst PV panelen? Welke WP (dB, rendement, verbruik, type)? Vloer koeling mogelijk? Hoe is de verdeling van vloerverwarming, HOH afstand slangen? Kosten upgrade badkamer? Afmeting tuin (alles is eigenlijk "circa" en "bij benadering")?
You get the point :)

Maar goed, eindeloze discussie en we gaan toch tekenen.

Een vraagje over BENG/ EPC 0,2 in 2021. Als ik het goed begrijp moet elke opgeleverde woning BENG zijn. Als de bouw van onze huis als gepland in april start, gokken ze er dan op dat ze vóór 2021 leveren? Huis is namelijk EPC 0.26 bij oplevering.

mister_S wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:48 (10%)

• jos5223
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 05-12 22:14
AndereKoekoek schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:02:
[...]

Nee dat is primair. Volgens de berekening zouden wij 4500 kWh aan stroom verbruiken met de warmtepomp. De afgifte is berekend in megajoule en komt uit op 40.000 mj.

[Afbeelding]
Volgens mij zit je verbruik er tussenin.
- voor verwarmen is 26.936 mj nodig, dat opgewekt wordt met een rendement (cop) van 6,2. Dus 4344mj elektriciteit
- voor warm water is 12.877 mj nodig met cop van 1,95. Dus 6604 elektriciteit
- totaal 10.948 mj, of 3041 kWh

Moet gezegd, er wordt ook een elektrische bijverwarmer genoemd, uiteraard met een cop van 1,0. Ik kan er niet uithalen hoeveel dat ding aanstaat volgens de epc berekening, en als die aan staat of dat is inbegrepen in voornoemde cop’s.

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-12 21:34
@mister_S de datum van vergunning aanvraag is leidend. Er zullen in 2021 nog genoeg woningen opgeleverd worden met epc 0,4 0,26 etc .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• Yihaaa
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 06:41
Ik zie voorbeelden qua energie verbruik van een WP.
Toevallig was ik ook op zoek naar het verwachte verbruik.
Heb nu door jullie info iets van een richtlijn. Maar vraagje is een bodem warmtepomp eigenlijk efficiënter dan een lucht warmtepomp?

• Jheroun
mister_S schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:24:
[...]

Ik begrijp de redenatie en blijkbaar accepteer ik dit gezien ik overga tot koop, maar prettig voelt het niet. Dat ze een bepaalde waarde moeten halen en dat het niet uitmaakt hoe dit gebeurt slaat nergens op IMO. Ja ik bekijk het als een tweaker en dat moet ik niet doen waarschijnlijk, maar wat specifieke info voor een grote aankoop mag toch wel. Verder dan "de locatie is goed en het wordt een mooie energiezuinige woning" zijn we eigenlijk niet. Opbrengst PV panelen? Welke WP (dB, rendement, verbruik, type)? Vloer koeling mogelijk? Hoe is de verdeling van vloerverwarming, HOH afstand slangen? Kosten upgrade badkamer? Afmeting tuin (alles is eigenlijk "circa" en "bij benadering")?
Er zijn grenzen natuurlijk. Hoe ze je EPC bereiken en hoe ze zorgen dat je je huis kan verwarmen is de zorg van de bouwer. Maar er staan in de technische beschrijving en het bouwbesluit wel gewoon eisen over hoe goed eea moet isoleren, hoe warm ruimtes moeten kunnen worden en dat soort dingen. De tip blijft overigens om alles wat je echt wil weten of echt anders wil VOOR het tekenen van de KAO te regelen, zorg dat je het zwart op wit krijgt. Aan 'dat kan je na het tekenen via de kopersbegeleider regelen' heb je echt helemaal niks. Dan hadden wij gewoon een hoop radiatoren gehad ipv overal vloerverwarming :P

Dat ze niet weten hoe groot de percelen zijn is wel suf ja. Maar daar zit ook wel eens minder marge op dan in de stukken staat. In ons geval stond er ook zo'n 5% maximale afwijking in het contract. Maar de notaris vertelde bij het passeren dat het allemaal ingemeten was dus dat het bij de erfgrenzen echt niet meer dan een paar centimeter mag afwijken. Maargoed, ons perceel is 270m2, daarbij maakt het voor wat je over houdt mer uit dan bij een perceel van >1000m2.

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Yihaaa schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:33:
Ik zie voorbeelden qua energie verbruik van een WP.
Toevallig was ik ook op zoek naar het verwachte verbruik.
Heb nu door jullie info iets van een richtlijn. Maar vraagje is een bodem warmtepomp eigenlijk efficiënter dan een lucht warmtepomp?
Ja, bodem is efficiënter. Deze krijgt een behoorlijk constante temperatuur als bron, waar de luchtwarmtepomp het minst efficiënt is als je hem het hardst nodig hebt (als het vriest). Zeker zoals de laatste dagen met mist en vorst, verbruikt een luchtwarmtepomp enorm veel energie, omdat deze steeds dicht vriest en zichzelf moet ontdooien. Dit doet hij door enkele minuten de cyclus om te draaien, en dus warme lucht uit te blazen. Hier heeft een bodemwarmtepomp geen last van. Ook koelen kan de bodem passief (alleen rondpompen), de lucht doet dit actief en kost veel meer energie.

• Memphisto
  • Laatst online: 12:47
mister_S schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:24:
[...]

Heerlijk herkenbaar die vragen die je stelt! :) Ik heb dezelfde (type) vragen ook afgevuurd op de makelaar, op sommige volgde een redelijk antwoord, op andere volgde meer iets van is nog niet bekend / wordt later in het project pas bepaald, oid.

Status bij ons op dit moment... Wij hebben een paar concrete vragen uitstaan die vanuit de makelaar zijn doorgespeeld aan de aannemer/bouwbegeleiding. Indien deze positief worden beantwoord, gaan we over tot tekenen :D

1 van de vragen gaat over de mogelijkheid van een dakraam aan de voorzijde van de woning. Wij willen op zolder twee kamers realiseren en dan is daglicht wel een vereiste. Bij de meeste kavels staat deze optie wel expliciet genoemd, echter in ons geval niet.
Ik kan me, los van bv. plaatsing van de zonnepanelen, geen reden bedenken waarom een dakraam niet zou kunnen... Hebben jullie een idee?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Dat waren ook echt allemaal exact mijn vragen. Opbrengst zonnepanelen, warmtepomp, koeling etc.
Getekend in januari en in mei bij de notaris gezeten. Inmiddels is alles al meerdere keren gewijzigd, dus de informatie die ze nu geven daar kun je niks mee.

Wij zouden geen koeling hebben en dat blijkt nu wel het geval. En wij kregen de indruk een 0 op de meter woning te hebben, maar nu een geschat verbruik van 9000kwh vanuit het project slechts 2000 kWh opbrengst pv. Wij gaan er zelf nog wel wat aan doen overigens: lees zonnepanelen bijleggen.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

jos5223 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:28:
[...]

Volgens mij zit je verbruik er tussenin.
- voor verwarmen is 26.936 mj nodig, dat opgewekt wordt met een rendement (cop) van 6,2. Dus 4344mj elektriciteit
- voor warm water is 12.877 mj nodig met cop van 1,95. Dus 6604 elektriciteit
- totaal 10.948 mj, of 3041 kWh

Moet gezegd, er wordt ook een elektrische bijverwarmer genoemd, uiteraard met een cop van 1,0. Ik kan er niet uithalen hoeveel dat ding aanstaat volgens de epc berekening, en als die aan staat of dat is inbegrepen in voornoemde cop’s.
De elektrische bijverwarmer is in de badkamer. Die wilden wij laten vervallen, maar het is verplicht. Wij hebben op de badkamer gewoon vloerverwarming liggen, dus geen idee waarom een elektrische radiator verplicht is.

Heb zelf het idee dat op de badkamer een hogere temperatuur gehaald moet worden en dat halen ze met de vv niet. In ons oude huis hadden we sowieso nooit de radiator aan, dus verwacht dat dat met vloerverwarming helemaal niet het geval zal zijn.

Mbt het stroomverbruik komen ze zelf tot deze berekening.
Vind het overige stroomverbruik flink aan de hoge kant, want wij zitten nu ongeveer op 3300kwh met ons gezin. En dat is inclusief mobiele airco in de zomer.

• kizke
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:04
AndereKoekoek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:26:
[...]
Heb zelf het idee dat op de badkamer een hogere temperatuur gehaald moet worden en dat halen ze met de vv niet. In ons oude huis hadden we sowieso nooit de radiator aan, dus verwacht dat dat met vloerverwarming helemaal niet het geval zal zijn.
Dat klopt, in een badkamer moet het 22 graden kunnen zijn, andere verblijfsruimtes 20. Bij ons daarom ook een extra verwarming die niet weg mocht. In ons huidige huis is hij ook nooit aan (badkamer in het midden van het huis), maar denk dat de vloerverwarming wel aan gaat straks :).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het is natuurlijk wel een beetje het idee van nieuwbouwprojecten: de aannemer neemt je alle keuzes uit handen en levert een mooie energiezuinig huis op een mooie locatie op, met hier en daar wat keuzevrijheid.

Wil je de volledige controle dan moet je zelf gaan bouwen. Kwam ik ook te laat achter ;) als ik nog eens voor een nieuwbouwwoning ga dan ga ik niet voor een project.

@AndereKoekoek wij hebben na één jaar +- 3200 kWh verstookt met onze bodemwarmtepomp. Inclusief veel koeling in de zomer en opstookprotocol. 4500 lijkt me erg ruim, ook voor een luchtwarmtepomp. Waarschijnlijk volgt deze schatting uit de ietwat pessimistische benadering dat je buren nooit thuis zijn en je de thermostaat op 25 graden zet, zodat het in ieder geval niet tegenvalt.

Ik verwacht overigens dat er sowieso een elektrisch hulpelement in je warmtepomp zit om bij te springen als er niet voldoende warmte uit de buitenlucht / bodembron gehaald kan worden om aan de actuele warmtevraag te voldoen. Warmtepompen werken altijd met een beta-factor waarbij de excessen hierboven wel opgevangen dienen te worden met een andere bron, anders zit je soms in de kou en daar wordt je ook niet blij van natuurlijk.

Tja

• Jheroun
AndereKoekoek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:26:
[...]

De elektrische bijverwarmer is in de badkamer. Die wilden wij laten vervallen, maar het is verplicht. Wij hebben op de badkamer gewoon vloerverwarming liggen, dus geen idee waarom een elektrische radiator verplicht is.

Of de badkamerpartij weet niet dat er ook LT radiatoren bestaan.Wij hebben ook in het hele huis vloerverwarming dus we wilden de radiator op de badkamer aanpassen, onze sanitairman kwam toen zelf met een radiator die ook op lage temperatuur aangesloten kan worden dus er hoefde niets elektrisch in.

Dat de vloerverwarming ook in de badkamer lag hadden wij niet verwacht maar dat hebben ze wel gedaan. Uit ervaring kan ik je vertellen dat die radiator dan volkomen overbodig is. Bij ons was die radiator er niet bij oplevering, de vloerverwarming uiteraard wel. Tijdens het stookprotocol kregen we de badkamer probleemloos op 25 graden met alleen de vloerverwarming. Gelukkig is het wel een mooie radiator maar hij zal waarschijnlijk nooit aan staan :).

Maar wellicht hangt dit af van het oppervlak waar in je badkamer vloerverwarming ligt. Die zal niet liggen onder je bad en onder je doucheruimte, bij ons blijft er dan nog ~4 m2 over en dat wordt dus warm zat.

• perspectivebass
Jheroun schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:33:
[...]

Of de badkamerpartij weet niet dat er ook LT radiatoren bestaan.Wij hebben ook in het hele huis vloerverwarming dus we wilden de radiator op de badkamer aanpassen, onze sanitairman kwam toen zelf met een radiator die ook op lage temperatuur aangesloten kan worden dus er hoefde niets elektrisch in.

Dat de vloerverwarming ook in de badkamer lag hadden wij niet verwacht maar dat hebben ze wel gedaan. Uit ervaring kan ik je vertellen dat die radiator dan volkomen overbodig is. Bij ons was die radiator er niet bij oplevering, de vloerverwarming uiteraard wel. Tijdens het stookprotocol kregen we de badkamer probleemloos op 25 graden met alleen de vloerverwarming. Gelukkig is het wel een mooie radiator maar hij zal waarschijnlijk nooit aan staan :).

Maar wellicht hangt dit af van het oppervlak waar in je badkamer vloerverwarming ligt. Die zal niet liggen onder je bad en onder je doucheruimte, bij ons blijft er dan nog ~4 m2 over en dat wordt dus warm zat.
Daarnaast moeten de richttemperaturen;
Verblijfruimtes 20 graden, badkamer 22 en verkeersruimtes 15. ook gehaald worden als het buiten dacht ik -10 is. Dit gebeurd niet zo vaak nooit, maar dat is de reden dat er verplicht een radiator in de badkamer moet.

• Kiwi70
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08:56
In onze huidige woning (met vloerverwarming overal) hebben we de radiator in de badkamer nooit aan. In onze nieuwe woning, waar we ook overal vloerverwarming krijgen, willen we dus geen (elektrische) radiator in de badkamer. Na wat aandringen kon dat, maar dan moesten we er wel voor tekenen dat de bouwer niet aansprakelijk is als het niet warm genoeg wordt in de badkamer. Dat risico nemen we. In het ergste geval hangen we zelf een elektrische radiator op, het stopcontact hebben we namelijk wel laten zitten.

• Jheroun
@Kiwi70
Fijn dat je het zo kon regelen. Had ik met veel dingen ook graag zo gedaan. Die radiator ga je echt niet missen. Je staat in je badkamer om je tanden te poetsen of je te scheren en anders lig je in bad of sta je onder de douche. Volkomen pointless om dan te verwarmen. In ons huidige huis hebben we geen vloerverwarming maar de radiator in de badkamer staat hier nog steeds uit. Maargoed, wensen verschillen. Wij vinden het ook dikke onzin om voor dat uurtje dat je 's ochtends in huis bent de hele handel te verwarmen dus bij ons staat alleen 's avonds de verwarming aan.

• mister_S
Codeoranje schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:08:
@mister_S de datum van vergunning aanvraag is leidend. Er zullen in 2021 nog genoeg woningen opgeleverd worden met epc 0,4 0,26 etc .
Ik dacht dat de bedoeling van BENG het beoordelen van de gebouwde woning was, dus niet puur de plannen op papier zoals nu. Heb ik dit helemaal verkeerd begrepen dan?

• Stigandr
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-12 13:42
Memphisto schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:51:
[...]

Ik kan me, los van bv. plaatsing van de zonnepanelen, geen reden bedenken waarom een dakraam niet zou kunnen... Hebben jullie een idee?
Een welstandscommissie/architect die het niet mooi vind zou ook nog een reden kunnen zijn.
Maar vragen kan altijd, bij ons was een dakraam aan de voorkant ook geen optie in de lijst maar kon wel gewoon. Hetzelfde met kindveilige stopcontacten stond ook niet op de lijst en koste €250,- voor de hele woning.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Stigandr schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:57:
[...]

Een welstandscommissie/architect die het niet mooi vind zou ook nog een reden kunnen zijn.
Maar vragen kan altijd, bij ons was een dakraam aan de voorkant ook geen optie in de lijst maar kon wel gewoon. Hetzelfde met kindveilige stopcontacten stond ook niet op de lijst en koste €250,- voor de hele woning.
Kindveilig... grotere kans dat er iets kaduuk gaat of omvalt omdat je excessief geweld nodig hebt om er een stekker in te krijgen.

• Ruben E
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06-12 22:44
Kiwi70 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:30:
In onze huidige woning (met vloerverwarming overal) hebben we de radiator in de badkamer nooit aan. In onze nieuwe woning, waar we ook overal vloerverwarming krijgen, willen we dus geen (elektrische) radiator in de badkamer. Na wat aandringen kon dat, maar dan moesten we er wel voor tekenen dat de bouwer niet aansprakelijk is als het niet warm genoeg wordt in de badkamer. Dat risico nemen we. In het ergste geval hangen we zelf een elektrische radiator op, het stopcontact hebben we namelijk wel laten zitten.
Wij wilden ook geen losse radiator, maar hebben ipv gekozen om ook nog electrische vloerverwarming onder de tegels aan te laten leggen. Is ook een optie zonder dat je iets hoeft te tekenen en het voordeel is dat je een eigen thermostaat in de badkamer hebt en snel warme voeten indien nodig. :)

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jheroun schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:54:
Die radiator ga je echt niet missen. Je staat in je badkamer om je tanden te poetsen of je te scheren en anders lig je in bad of sta je onder de douche. Volkomen pointless om dan te verwarmen. In ons huidige huis hebben we geen vloerverwarming maar de radiator in de badkamer staat hier nog steeds uit. Maargoed, wensen verschillen. Wij vinden het ook dikke onzin om voor dat uurtje dat je 's ochtends in huis bent de hele handel te verwarmen dus bij ons staat alleen 's avonds de verwarming aan.
Ik heb nu ook een ouderwetse cv-installatie met handdoekradiator.

Net voor en na het douchen vind ik het toch wel fijn dat de badkamer enigszins verwarmd is ;)
Uiteindelijk staan de meeste radiatoren in mijn huis een 'beetje' open, maar die in de woonkamer en badkamer helemaal. Dat laatste komt ook wel doordat de ruimtes rond de badkamer ook al niet verwarmd worden.
Verder is die radiator best handig als handdoekrek.

In mijn nieuwe huis komt vloerverwarming met in de badkamer aanvullend een elektrische radiator. Ik zie het ook niet echt gebeuren dat ik die heel fanatiek ga gebruiken voor de verwarming... Al is het alleen al omdat die warmte dan nodig is op het moment dat ik binnenloop en niet pas pas een uur later.
Maar sowieso zal ik 'm wel als handdoekrek gebruiken :P

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Unclepee
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 13:15
Hi ik meld mij hier ook even. Ik heb deel 1 volledig doorgelezen en ben hier bij deel 2 ongeveer op de helft. Ik heb al veel gehad aan alle informatie die hier is besproken waarvoor dank.

Vandaag is onze woning opgeleverd. Volgens planning wilde ik gelijk starten met het opstookprotocol voor de vloerverwarming. We hebben op alle etages vloerverwarming.
Op de begane grond komt een gietvloer en op de 1e en zolder laminaat.

Van de leverancier van de gietvloer hadden wij een opstookprotocol gekregen waarbij we de watertemperatuur in stappen van 5 graden elke 24 uur van 20 naar 40 graden en weer terug moeten brengen.

Toen ik de uitvoerder vandaag vroeg naar de werking van de vloerverwarming en hoe ik de watertemperatuur moest instellen kreeg ik als antwoord dat het laagtemperatuur verwarming is (dat wist ik al ;) ) en dat het opstookprotocol gewoon met behulp van de thermostaat zou gedaan moeten worden. De inspecteur van VEH beaamde dit.

Echter kun je met de thermostaat volgens mij die temperaturen niet bereiken en de uitvoerder zei dus dat je dan een ander protocol moet volgen en dat ik dit even bij de leverancier van de gietvloer moet navragen.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de leverancier van de vloerverwarming en deze vertelde mij dat ik de watertemperatuur moet regelen op de cv. Op de cv kan ik echter de watertemperatuur alleen tussen de 30 en 90 graden verstellen. Standaard stond deze al op 50 graden. De leverancier adviseerde om dan vanaf 30 graden (ipv vanaf 20) in stappen op te warmen naar 40, en dit in kortere stappen van 12 uur te doen ipv 24.

Voor de zekerheid ook de leverancier van de gietvloer gebeld, die wist mij niet heel goed te vertellen wat nu juist is. :? Deze adviseerde om het stookprotocol uit te voeren zoals door de leverancier van de vloerverwarming uitgelegd en daarna even contact op te nemen met hen zodat zij een inspectie van de dekvloer kunnen doen.

Extra info, in de dekvloer van de begane grond zitten al aardig wat scheuren. Volgens de uitvoerder kon dit totaal geen kwaad en is het beter dat ze er nu al in zitten dan dat ze later komen.

Erg lang verhaal, ik hoop dat ik de situatie duidelijk heb uitgelegd. Door alle tegenstrijdige verhalen ben ik het een beetje kwijt eerlijk gezegd en hoop ik dat hier mensen zijn met ervaring die mij van wat advies kunnen voorzien..? 8)7

• Jheroun
@Unclepee Zit er geen knop op de verdeler van je vloerverwarming, en een setje temperatuurmeters? Met de thermostaat in de ruimte kom je niet zo ver. Die moet je in principe gewoon op 30 graden zetten ofzo, zodat de vloerverwarming altijd blijft verwarmen en je dus die varierende temperatuur water door je vloer heen kan laten lopen.

Wij hebben ook overal vloerverwarming en per etage een verdeler. Per etage hebben we ook een knop met temperaturen er op en een thermometer op de aanvoer en de retour van de vloerverwarming (op zolder hebben we er vreemd genoeg maar 1). Bij het uitvoeren van het stookprotocol kon ik dus gewoon die thermostaatknop iedere dag met 5 graden aanpassen en dan zag je ook de aanvoer en retourtemperaturen langzaam veranderen. Het enige dat wij niet snappen is de knop op de retourleiding, die heeft geen termperaturen maar gewoon standje 1 t/m 6. Daar zijn we niet aan gekomen maar de aanvoertemperatuur de vloer in werd wel gewoon anders.Dus we hopen dat het goed was.

Maar wij hebben stadsverwarming als aanvoer dus dat zal wel nog anders werken :P

• Unclepee
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 13:15
Nee er zitten geen knoppen op de verdelers. Alleen bar meters maar daar kun je niets mee. Thermostaat staat nu ook gewoon op 18 graden.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 06-12 12:57
@Unclepee Wat je wil doen is de temperatuur van het water aanpassen. Als jij niet lager kan starten dan 30° dan is dat maar zo. Ik zou dan wel niet met stappen van 5° verhogen maar met max. 2° per dag.
Je begint met je min en max temperatuur op 30°. Volgende dag verhoog je de max temperatuur naar 32° en zo ga je verder tot 45°.

De thermostaat zelf zet je op 30-40° zodat deze continu verwarming blijft vragen.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-12 09:44
ACM schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:56:
...
In mijn nieuwe huis komt vloerverwarming met in de badkamer aanvullend een elektrische radiator. Ik zie het ook niet echt gebeuren dat ik die heel fanatiek ga gebruiken voor de verwarming... Al is het alleen al omdat die warmte dan nodig is op het moment dat ik binnenloop en niet pas pas een uur later.
Maar sowieso zal ik 'm wel als handdoekrek gebruiken :P
Wij hebben nu ook LTV vloerverwarming en een elektrische verwarming erbij in de badkamer. Die laatste zit op een z-wave switch dus kan een uurtje voor het douchen alvast opwarmen ("Hey google, turn on the bathroom heater!") zodat het tijdens het gebruik van de badkamer net wat warmer is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• kever678
  • Nu online
Unclepee schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:04:
Nee er zitten geen knoppen op de verdelers. Alleen bar meters maar daar kun je niets mee. Thermostaat staat nu ook gewoon op 18 graden.
Kan je geen temperatuur mee instellen maar wel de waterflow beperken of dichtzetten.
Unclepee schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:23:.

Extra info, in de dekvloer van de begane grond zitten al aardig wat scheuren. Volgens de uitvoerder kon dit totaal geen kwaad en is het beter dat ze er nu al in zitten dan dat ze later komen.
Scheuren in de dekvloer maakt inderdaad niks uit

kever678 wijzigde deze reactie 05-12-2019 08:29 (35%)

• Sammy_tukker
kever678 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:27:

Scheuren in de dekvloer maakt inderdaad niks uit
Ligt aan welke vloer er op komt: is dit een vast vloer (PVC,tegels,verlijmde houten vloer) dan maakt dat wel degelijk uit...

• Blihi
Ik zie door de opstartprotocollen ook het bos niet meer. De adviezen zijn heel verschillend. Vreemd genoeg hebben wij ervoor kunnen kiezen de tegelvloer te laten leggen tijdens de bouw.

De tegelzetter houdt het vochtgehalte van de anhydriet dekvloer tijdens de bouw in de gaten en schuurt de vloer eventueel al vroegtijdig op. Als de vloer droog genoeg is, wordt voor oplevering de tegelvloer gelegd en gevoegd.

De vloerverwarming is dan nog niet aan geweest. Na oplevering kunnen we de vloerverwarming op gaan starten en dat zal dan heel langzaam moeten in kleine stapjes (dat is niet erg, want het is toch zomer).

• NNCi
  • Laatst online: 06-12 22:56
@Blihi

Hoe zit het met de garantie bij eventuele scheuren?

Bij de offerte van de "vloerenboer" krijgen we een opstokprotocol meegestuurd dat minstens tweemaal doorlopen moet worden...

• feelthepower
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:17
Ook ik meld me dan maar eens...
Ik herken veel van de hierboven genoemde vragen... Hoeveel panelen, welke warmtepomp, etc etc.

Een van de dingen waar ik ook over twijfel is het nemen van de "master-master" optie voor de vloerverwarming. Alle verdiepingen hebben vloerverwarming, en het zou natuurlijk fijn zijn om de temperatuur een beetje per ruimte te kunnen regelen. Vooral omdat mijn vrouw vanuit huis werkt, dus een van de kamers altijd als kantoor zal gebruiken.

Dit is echter geen goedkoop grapje, en ik lees conflicterende conclusies over of zoiets later alsnog zelf te doen is... Heeft iemand hier ervaring mee?
Master-Master ruimte regeling € 5.600,00
In de optie zijn de volgende onderdelen opgenomen:
• Ruimteregeling verwarming, per ruimte
• Woonkamer thermostaat bedraad
• Overige verblijfsruimten d.m.v. afstandbediening
• In badkamer geen ruimteregeling, dit is te regelen middels de e-radiator
• De woning kan niet in 1 ruimte verwarmen en in een andere ruimte koelen, het is
geheel in koelmodus of geheel in verwarmingsmodus, bepaald door de thermostaat
woonkamer

• Blihi
NNCi schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:02:
@Blihi

Hoe zit het met de garantie bij eventuele scheuren?

Bij de offerte van de "vloerenboer" krijgen we een opstokprotocol meegestuurd dat minstens tweemaal doorlopen moet worden...
Tegels worden vrij van de muur gelegd om werking op te vangen en ik neem aan dat de dekvloer ook zwevend ligt. Omdat dit via de aannemer loopt is de gewone garantie van de nieuwbouw van toepassing.

• mister_S
@feelthepower Ik vind 5600 euro behoorlijk veel geld voor zoneregeling, maar misschien onderschat ik de kosten ervan voor de bouwer. Ik vraag me af hoe nodig zoneregeling in een goed geïsoleerd huis is als je de temperatuur redelijk constant houdt.

• bbbrumbrum
  • Niet online
feelthepower schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:09:
Ook ik meld me dan maar eens...
Ik herken veel van de hierboven genoemde vragen... Hoeveel panelen, welke warmtepomp, etc etc.

Een van de dingen waar ik ook over twijfel is het nemen van de "master-master" optie voor de vloerverwarming. Alle verdiepingen hebben vloerverwarming, en het zou natuurlijk fijn zijn om de temperatuur een beetje per ruimte te kunnen regelen. Vooral omdat mijn vrouw vanuit huis werkt, dus een van de kamers altijd als kantoor zal gebruiken.

Dit is echter geen goedkoop grapje, en ik lees conflicterende conclusies over of zoiets later alsnog zelf te doen is... Heeft iemand hier ervaring mee?

[...]
Je kunt de afsluiters op de verdeler altijd zelf nog vervangen/plaatsen. Aangezien de ruimte-units draadloos zijn is daar ook geen bezwaar/voorbereidend werk nodig
Zijn verscheidene systemen in de markt, denk dat je met 0,5-1,5k en een half zaterdagje klussen een heel eind komt.
De prijs is zoals gewoonlijk bij projectbouw ronduit schandalig.
Daarnaast is het helemaal niet nodig om te regelen, zeker aangezien er uren, zoniet dagen vertraging zit op de VVW.

Ohja en die e-radiator eruit gooien, wat een onzin. Gewoon VVW erin.

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Na veel vragen heb ik eindelijk wat installatie tekeningen ontvangen.

Wij krijgen zone regeling door middel van Honeywell evohome.
Op de begaande grond 5 groepen en op de eerste verdieping 4 groepen.

Nu zie ik een paar dingen. Er is gerekend met:
Aanvoer temperatuur : 45 graden
Retour 35 graden.
Overal h.o.h 15 cm, alleen badkamer 10 cm
Dit geeft volgens de berekening 100 wat/m2 en voor de badkamer 110watt/m2.
Groepen benden gemiddeld 80meter per groep,
Boven verschilt het, langste 104meter en kleinste 45meter.

Wij krijgen nog een cv ketel, maar wil dit op korte termijn vervangen door een lw warmtepomp. Welke gegevens heb ik nog meer nodig?
Wat is de impact van het verder verlagen van de aanvoer temperatuur?

Verder krijgen wij de volgende panelen: itho daalderop PVM300-60FBDG 300 Wp 8keer.
Specs zien er gelukkig wel redelijk uit.
De elektra installatie tekening heb ik wel vragen bij.... eerst maar eens aan zien, want staan wat foutjes in.

• bbbrumbrum
  • Niet online
The Fatal schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:31:

Nu zie ik een paar dingen. Er is gerekend met:
Aanvoer temperatuur : 45 graden
Retour 35 graden.
Overal h.o.h 15 cm, alleen badkamer 10 cm
Dit geeft volgens de berekening 100 wat/m2 en voor de badkamer 110watt/m2.
Groepen benden gemiddeld 80meter per groep,
Boven verschilt het, langste 104meter en kleinste 45meter.

Wij krijgen nog een cv ketel, maar wil dit op korte termijn vervangen door een lw warmtepomp. Welke gegevens heb ik nog meer nodig?

Verder krijgen wij de volgende panelen: itho daalderop PVM300-60FBDG 300 Wp 8keer.
Specs zien er gelukkig wel redelijk uit.
De elektra installatie tekening heb ik wel vragen bij.... eerst maar eens aan zien, want staan wat foutjes in.
Woeepsie. Zie nu dat het met CV is.

Je HOH moet naar 10 overal, buizen minimaal 16mm. Groepen liefst max 80mtr.
Dus laat ze rekenen met een Ta van 30gr max, kijken waar ze dan op uitkomen.
Die 100W/m2 klinkt natuurlijk leuk, maar is enkel met die schandalig hoge Ta.

Wat ga je met die zoneregeling regelen? Gezien de traagheid van de vloer?

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 05-12-2019 21:37 (14%)

• dindr
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11:42
Even licht offtopic, maar een leuke docu die binnenkort op tv is met een kijkje in de bouw.

https://pers.bnnvara.nl/bnnvara-2doc-jongens-van-de-bouw/

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:39
mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:12:
@feelthepower Ik vind 5600 euro behoorlijk veel geld voor zoneregeling, maar misschien onderschat ik de kosten ervan voor de bouwer. Ik vraag me af hoe nodig zoneregeling in een goed geïsoleerd huis is als je de temperatuur redelijk constant houdt.
Ons huis is sinds aug opgeleverd met zoenregeling die nog niet helemaal goed werkt (kom je pas echt achter als het kouder wordt). Onze slpkmr wordt warm zonder dat die zone aanstaat. Op de werkkamer en waskamer wil je het wel warm hebben, maar in de slaapkamers lekker fris houden. Dit wil je los kunnen regelen en ik weet nu dus dat het bloedirritant is als dat niet kan. Het valt ons overigens op dat het huis overal veel behaaglijker voelt dan wij gewend zijn, dat is op zich wel prettig, maar >20 gr op je slaapkamer is niet fijn.

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06-12 14:53
Kiwi70 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:30:
hier exact hetzelfde. Radiator kostte trouwens 570 + 350 euro montage (beide excl. BTW). Die 1000 euro kan ik wel beter besteden!

• drogba
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06-12 08:28
Je vergeet dat moeders graag de handdoeken op zo'n elektrische radiator wil hangen om te drogen :) Maar dat kan natuurlijk ook met een goedkoper model. Gewoon een elektrapunt laten aanbrengen, kun je zelf later nog een e-radiator plaatsen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
poosie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:12:
[...]

Ons huis is sinds aug opgeleverd met zoenregeling die nog niet helemaal goed werkt (kom je pas echt achter als het kouder wordt). Onze slpkmr wordt warm zonder dat die zone aanstaat. Op de werkkamer en waskamer wil je het wel warm hebben, maar in de slaapkamers lekker fris houden. Dit wil je los kunnen regelen en ik weet nu dus dat het bloedirritant is als dat niet kan. Het valt ons overigens op dat het huis overal veel behaaglijker voelt dan wij gewend zijn, dat is op zich wel prettig, maar >20 gr op je slaapkamer is niet fijn.
Temperatuursverschillen kun je sowieso creeeren, de kamers die kouder moeten blijven geef je minder flow op de verdeler.
Daar is geen zoneregeling voor nodig....

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:09
bbbrumbrum schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:33:
[...]

Woeepsie. Zie nu dat het met CV is.

Je HOH moet naar 10 overal, buizen minimaal 16mm. Groepen liefst max 80mtr.
Dus laat ze rekenen met een Ta van 30gr max, kijken waar ze dan op uitkomen.
Die 100W/m2 klinkt natuurlijk leuk, maar is enkel met die schandalig hoge Ta.

Wat ga je met die zoneregeling regelen? Gezien de traagheid van de vloer?
Waarom zou je overal naar HOH 10cm moeten?
Wat mij betreft laat je eerst een warmteverliesberekening per ruimte maken. De uitkomst hiervan deel je door de netto vloeroppervlakte, zo weet je hoeveel vermogen per vierkante meter er afgegeven moet worden. (bv leefruimte van 50m2 met een verlies van 1500W heeft 30W/m2 nodig).
Dan bepaal je je gewenste aanvoertemperatuur (bv Ta=30) en kijk je in de technische gegevens van de buizen met welke legafstand dit overeenkomt. (wel ook even rekening houden met de R-waarde van je vloeropbouw)

Berekende legafstand bij mij:
Leefruimte /keuken: 20cm
Slaapkamers / berging / toileten / gang: 30cm
Badkamer : 10cm
(Ta=31 bij -8 graden buiten)

volg de bouw van onze woning

• bbbrumbrum
  • Niet online
tehfnz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:40:
[...]

Waarom zou je overal naar HOH 10cm moeten?
Wat mij betreft laat je eerst een warmteverliesberekening per ruimte maken. De uitkomst hiervan deel je door de netto vloeroppervlakte, zo weet je hoeveel vermogen per vierkante meter er afgegeven moet worden. (bv leefruimte van 50m2 met een verlies van 1500W heeft 30W/m2 nodig).
Dan bepaal je je gewenste aanvoertemperatuur (bv Ta=30) en kijk je in de technische gegevens van de buizen met welke legafstand dit overeenkomt. (wel ook even rekening houden met de R-waarde van je vloeropbouw)

Berekende legafstand bij mij:
Leefruimte /keuken: 20cm
Slaapkamers / berging / toileten / gang: 30cm
Badkamer : 10cm
(Ta=31 bij -8 graden buiten)
Uh nee.

Bij WP is lagere Ta altijd beter, dus afgifte moet zo goed als mogelijk.

Dus zo laag mogelijke HOH = 10cm
Dus zo groot mogelijke buis =>16mm (18 kan ook, dikker word lastig denk ik)
Groeplengte zo kort mogelijk ivm weerstand, omdat pomploze verdeler, en hoe minder weerstand, hoe makkelijker de WP pomp het rondkrijgt. Zeker ivm het feit dat WP vaak graag een hoge (>1m3u) flow ziet. Dat kun je door 14mm rietjes van 120mtr duwen, maar moge logisch zijn dat dat niet efficient is.

En voor koelen gaat bovenstaand natuurlijk helemaal op, omdat je daar beperkt bent in je Ta ivm condens.

Daarnaast, de WVB kost wss meer dan de extra materialen om naar een kleinere HOH te gaan.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:23 (6%)

• mister_S
@bbbrumbrum als je de flow naar een ruimte wilt beperken, is het dan gewoon een kwestie van knopje op verdeler draaien? Of komt er meer bij kijken? Ik heb 0 ervaring met VV. Wel heb ik eindelijk te horen gekregen dat elke ruimte apart is aangesloten op een verdeler per etage.

Heb je eigenlijk iets te eisen als hoh afstand niet 10cm blijkt?

mister_S wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:24 (10%)

• tehfnz
@bbbrumbrum als ik alles op 10cm zou leggen dan moet ik de meeste kringen toch erg smoren / knijpen nietwaar?

Indien ik dit niet doe zijn bv mijn slaapkamers veel te warm. Ik kan uiteraard Ta verlagen maar dan krijg ik de badkamer niet meer op de gewenste temperatuur.

tehfnz wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:33 (42%)

• bbbrumbrum
  • Niet online
tehfnz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:31:
@bbbrumbrum als ik alles op 10cm zou leggen dan moet ik de meeste kringen toch erg smoren / knijpen nietwaar?

Indien ik dit niet doe zijn bv mijn slaapkamers veel te warm. Ik kan uiteraard Ta verlagen maar dan krijg ik de badkamer niet meer op de gewenste temperatuur.
Nee, dan zet je de pompstand en/of Ta omlaag op je WP/ketel.
Je hebt dan dezelfde afgifte met minder electrische input (zei het lager pompvermogen en/of hogere COP, voor de WP dan).

Waarom zou je de badkamer niet meer op temperatuur krijgen? Alles onder de 30gr is mooi meegenomen, maar het is niet zo dat je Ta onder je Tset voor badkamer kan zitten.

Maar de groepen naar je slaapkamer moet je wss flink knijpen. Terwijl je deze in de zomer weer vol open wilt hebben voor het koelen, kan zijn dat je daarom zoneregeling wil toepassen.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:46 (26%)

• tehfnz
@bbbrumbrum om badkamer op temperatuur te krijgen is berekend dat ik bij - 8 een Ta van 31 graden moet hebben bij HOH 10. Als ik Ta omlaag zet haal ik de doeltemperatuur toch niet meer? (tenzij ik in badkamer alles HOH 7.5 ofzo leg

• assassin85
  • Laatst online: 06-12 21:13
Wij krijgen in de gehele woning vloerverwarming (3laags woning)

Thermostaat zal in de woonkmer hangen.

Zal het achteraf nog mogelijk zijn om de verwarming in zones in te kunnen delen? Per kamer of op zn minst per verdieping? In de koperskeuzelijst zie ik geen dergelijke optie staan.

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@assassin85 Ja dat kan (hoogstwaarschijnlijk). Dan moet je aan de slag met thermomotoren op de verdelers van de vloerverwarming i.c.m. (RF) thermostaten in de ruimtes.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hulkkonen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:08:
@assassin85 Ja dat kan (hoogstwaarschijnlijk). Dan moet je aan de slag met thermomotoren op de verdelers van de vloerverwarming i.c.m. (RF) thermostaten in de ruimtes.
Jeeezz lezen jullie wel? Met flow instellen kan dit ook bereikt worden.
Lagere flow = lagere afgifte.

• mister_S
Krijg net een mail van de makelaar dat zoneverdeling bij ons toch mogelijk blijkt, Alpha Home System. Geen prijs genoemd, maar de aannemer heeft gemeld dat het via hun veel zal kosten. Kan blijkbaar altijd achteraf.
Ik ga eerst gewoon aan knoppen draaien zoals bbrumbrum zegt :)

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:21:
[...]

Jeeezz lezen jullie wel? Met flow instellen kan dit ook bereikt worden.
Lagere flow = lagere afgifte.
Eenmalig ja. Of in ieder geval is het omslachtig om op die manier op regelmatige basis de temperatuur aan te passen.

• arpeggio
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 11:32
mister_S schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:24:
Krijg net een mail van de makelaar dat zoneverdeling bij ons toch mogelijk blijkt, Alpha Home System. Geen prijs genoemd, maar de aannemer heeft gemeld dat het via hun veel zal kosten. Kan blijkbaar altijd achteraf.
Ik ga eerst gewoon aan knoppen draaien zoals bbrumbrum zegt :)
Een Alpha Home System kun je idd achteraf ook zelf aanleggen. En dan kost het ook nog minder ...

https://www.smarthomesupply.nl/vloerverwarming

Voor alle duidelijkheid: een zoneregeling is echt iets anders dan het knijpen van groepen in een vloerverwarming.
Bij een zoneregeling wordt de temperatuur per zone geregeld, geheel onafhankelijk van de andere zones. Daar hoort een regeling bij die de ketel aanstuurt op basis van warmtevraag van één of meer zones. En de zone wordt gesloten als er geen warmtevraag is in die ruimte (NC = normally closed).

Bij het knijpen van groepen wordt alleen de waterhoeveelheid van die groep beperkt, maar er zal altijd warmte worden toegevoerd wanneer de thermostaat in de referentieruimte warmte vraagt. Alleen wat minder warmte dan wanneer de groep volledig open zou staan.

arpeggio wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:28 (3%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

The Fatal schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:31:

[...]

Ik weet niet of er een update is geweest in de tussentijd maar ik heb vorig jaar uitgebreid gekeken naar Evo Home en ook contact met Honeywell hierover gehad. De situatie was toen dat Evo Home niet overweg kan met vloerkoeling. In zomer moet de temperatuurregeling omklappen namelijk - in de winter is het: te koud dan leidingen open, in de zomer is het juist: te warm, leidingen open. Ik heb een monteur horen zeggen dat hij met veel knutselwerk een omgekeerde thermostaat had weten te fiksen die dat regelde maar dat klonk niet echt gebruiksvriendelijk. Hij raadde in plaats daarvan Danfoss Link aan, dat kan wel met vloerkoeling overweg.

Honeywell kon mij destijds niet vertellen of er een update voor Evo Home gepland was om met vloerkoeling om te gaan. Iets om rekening mee te houden wellicht - afhankelijk van of je denkt een warmtepomp met mogelijkheid tot koelen te gaan aanschaffen.

Tja

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Is het nuttig om vloerverwarming te nemen in een ruimte waar je niet vaak bent? Zo lijkt het me bijvoorbeeld fijn de beoogde werkkamer maar soms zit daar een hele week niemand, zonde om dan de boel te verwarmen natuurlijk. Is het voor zulke ruimtes toch beter om gewoon een ouderwetse radiator te kiezen?

Zelfde voor slaapkamers, daar gebruiken we de verwarming nooit, slapen met deze temperaturen nog met raam open.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:00:
Is het nuttig om vloerverwarming te nemen in een ruimte waar je niet vaak bent? Zo lijkt het me bijvoorbeeld fijn de beoogde werkkamer maar soms zit daar een hele week niemand, zonde om dan de boel te verwarmen natuurlijk. Is het voor zulke ruimtes toch beter om gewoon een ouderwetse radiator te kiezen?

Zelfde voor slaapkamers, daar gebruiken we de verwarming nooit, slapen met deze temperaturen nog met raam open.
Koelen in de zomer is een goede reden om het wel te doen.
Maar in je werkkamer kun je inderdaad dan een dag vantevoren de verwarming omhoog zetten, want het duurt wel even voor alles doorgewarmd is.
Zelf ga ik voor droogbouw VVW op de verdieping, wat dus wel sneller reageert.
Alternatief is fancoil, L/L WP of infraroodpanelen. Waarbij je bij de eerste 2 opties die mogelijkheid tot koelen behoud.
Hulkkonen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:35:
[...]

Eenmalig ja. Of in ieder geval is het omslachtig om op die manier op regelmatige basis de temperatuur aan te passen.
True, maar als het een halve dag duurt voordat de temperatuursaanpassing ook daadwerkelijk in de kamer merkbaar is, hoe vaak ga je dit dan laten "regelen"?

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 06-12-2019 12:56 (20%)

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True