Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.421 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 17:18
SX-Superfly schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:36:
Ik heb her en der wat gezocht en doorgelezen maar kom er niet uit:

We zijn op dit moment bezig de badkamer naar onze wens te laten inrichten door de projectleverancier. We betalen voor een andere (regen)douche, kranen, wastafel, meubels etc. de adviesprijs van de fabrikant (o.a. Hansgrohe). Dezelfde producten liggen in de winkels, bouwmarkten en webshops voor soms minder dan de helft van de adviesprijs.

Volgens de projectleverancier kon er geen korting vanaf en is de adviesprijs de prijs die wij moeten betalen. Installatiekosten e.d. staan ook op de factuur dus dat de adviesprijs verrekend wordt met de installatie is niet zo.

De projectleverancier heeft in deze een monopolie positie omdat we de badkamer niet casco opgeleverd mag worden i.v.m. (bouw)risico's. Dit begrijp ik. En het standaard sanitair; dat wil niemand. Of je moet na oplevering alles eruit slopen en daarna de badkamer naar wens inrichten. Maar qua kosten gaat dat niet veel schelen vermoed ik.
Waar slaat niet casco opleveren op? 8)7 8)7 Ik heb het lekker casco laten opleveren en een kennis die loodgieter is heeft perfect werk geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 20:58
kaboom1555 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:43:
[...]

Waar slaat niet casco opleveren op? 8)7 8)7 Ik heb het lekker casco laten opleveren en een kennis die loodgieter is heeft perfect werk geleverd :)
De badkamer MOET voorzien worden van het (standaard) tegelwerk + toilet + douche + wastafel. Staat in de voorwaarden. Is wel vaker zo bij projectmatige nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
@kaboom1555 wellicht is het een appartement. Dan kan het in de koopvoorwaarde staan dat men het sanitair/tegelwerk tijdens de bouw moet laten plaatsen. Vaak zitten in hoogbouw alle badkamers boven elkaar en geloof het of niet er is vaak zat een heleboel schade geweest omdat picobello bv op 6 hoog een badkamertje had geknutseld dat toch niet helemaal waterdicht bleek te zijn.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Codeoranje schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:38:
@kaboom1555 wellicht is het een appartement. Dan kan het in de koopvoorwaarde staan dat men het sanitair/tegelwerk tijdens de bouw moet laten plaatsen. Vaak zitten in hoogbouw alle badkamers boven elkaar en geloof het of niet er is vaak zat een heleboel schade geweest omdat picobello bv op 6 hoog een badkamertje had geknutseld dat toch niet helemaal waterdicht bleek te zijn.
In die situatie zou ik alle tegels wel bij de project leverancier doen en achteraf zelf het badmeubel radiator douche enz vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Codeoranje Dit geldt helaas zeker niet alleen bij appartementen. Bij ons huis moest er ook een minimale badkamer afgenomen worden bij de projectleverancier.

Wij vonden de prijzen an sich nog wel meevallen en alles wat we wilden kon, onze badkamer komt dus gewoon van die leverancier. Maar beide buren hebben de badkamer er na oplevering wel direct uitgesloopt. Raar maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 18:55
Hoe makkelijk is het om achteraf zonnepanelen aan te sluiten op een bestaand systeem? Er komen 5-6 panelen op het huis, extra paneel kost 655 euro (idioot duur). Is het zo simpel als gewoon panelen erachter zetten in serie en de omvormer vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
mister_S schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:25:
Hoe makkelijk is het om achteraf zonnepanelen aan te sluiten op een bestaand systeem? Er komen 5-6 panelen op het huis, extra paneel kost 655 euro (idioot duur). Is het zo simpel als gewoon panelen erachter zetten in serie en de omvormer vervangen?
Als je de omvormer vervangt moet je er één kopen met 2 aansluitingen dan kan je een string maken met de 5 a 6 en een string met de nieuwe dan gaat het goed. Verbeter me als ik het fout heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mister_S schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:25:
Dat kan. Officieel zegt men dat je persé eenzelfde paneel moet hebben echter als je een paneel vindt met ongeveer dezelfde specificaties, en hetzelfde type cellen dan kan je die prima aan elkaar knopen in een string. Ik heb mijn vorige set met 5x Canadian Solar uitgebreid met 5x Yingli, in dezelfde string heeft jarenlang feilloos gewerkt met een prima opbrengst.

Het makkelijkst is om een nieuwe omvormer aan te schaffen met 2x MPPT trackers, de uitbreiding kan je dan kwijt op de tweede aansluiting.

Dus ja het is mogelijk, van te voren moet je wel even goed nakijken welke omvormer configuratie past bij de panelen.

Je kan natuurlijk ook een tweede losse omvormer aanschaffen. Vraag sowieso bij de aannemer wat de specificaties zijn van de panelen, evt. met foto van de type aanduiding op de achterkant.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 23-11-2019 21:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:17
Lisabella schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:31:
Hij had het erover dat er dan nog een dekvloer moest komen. Weet eerlijk gezegd niet zo wat ik me daarbij moet voorstellen.
Zoiets:
https://photos.app.goo.gl/iNgETCZyqPStHs1n8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Of je haalt de zooi weg en verkoopt deze voor een beetje geld en.leg er iets anders op. Zo deed ik dat

Set die op het dak verkocht voor nog wat geld en de hele zooi vervangen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Anoniem: 279475 Dan verkoop ik waarschijnlijk voor een redelijk gering bedrag en koop ik een "set" weer voor een normaal bedrag. Dus ik neem verlies. Kan ik net zo goed de dure extra panelen nemen bij de aannemer.

Goed om te horen dat bijplaatsen toch mogelijk is. Misschien wil de aannemer onderhandelen als we aan tafel zitten, we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mister_S schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:28:
@Anoniem: 279475 Dan verkoop ik waarschijnlijk voor een redelijk gering bedrag en koop ik een "set" weer voor een normaal bedrag. Dus ik neem verlies. Kan ik net zo goed de dure extra panelen nemen bij de aannemer.

Goed om te horen dat bijplaatsen toch mogelijk is. Misschien wil de aannemer onderhandelen als we aan tafel zitten, we zullen het zien.
Hier hadden ze blauw gelegd en ik wilde zwarte ik heb ze voor 75% Van de nieuwprijs verkocht .
En omdat het voorwerk gedaan was koste de andere set net 1 euro per wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@mister_S Het hangt natuurlijk nogal af van hoeveel panelen je al hebt, hoeveel je er bij wilt en wat de kwaliteit van die handel is binnen je project.

Wij hebben 4 270 wp panelen, we willen er in totaal 15. Voor de prijs die ik in het project moet betalen voor die 11 panelen kan ik ook 15 betere panelen door een andere partij laten leggen. En dan kan je dus zoals @Anoniem: 279475 zegt de projecttroep in de verkoop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik wist niet eens dat dat mogelijk was, gewoon de panelen eraf klikken en nieuwe plaatsen op je bestaande systeem :) Meer dan "zwarte panelen 5 á 6 stuks" is helaas nog niet bekend. Goed om te horen, bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mister_S schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:58:
Ik wist niet eens dat dat mogelijk was, gewoon de panelen eraf klikken en nieuwe plaatsen op je bestaande systeem :) Meer dan "zwarte panelen 5 á 6 stuks" is helaas nog niet bekend. Goed om te horen, bedankt voor de reacties.
Dit was inc een andere omvormer wilde persé Solar edge .(Nee geen schaduw) en de lokale pv boer werkt ook niet met een ander merk 🤓

ik ben van 6x275 naar 10X300 gegaan met ruimte op de omvormer voor nog eens 5 in de toekomst als dat nodig is . voor eventueel de WP

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 279475 op 24-11-2019 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:01
Geachte,

Ik ben op zoek naar een appartement. En heb een Appartement gevonden:
nieuwbouw 2019, ventilatie C+, dakisolatie: 100mm PUR isolatie + zwarte tarmac erboven.
Ik heb een optie genomen op de 2 bovenste appartementen.(omdat ik geen storende bovenburen wil).
https://imgur.com/a/NICRbj8
(zwarte pijl is ingang, rechtsonder zie je de noord oriëntatie)

Appartement 1: Noordkant gelegen, kost 6000 € meer dan appartement 2 en is 5m² kleiner (wegens extra verplichte aankoop van extra garage), ook meer verloren 'ruimte' door gang.. Als je door de ramen kijkt zie je akkerbouw in de verte en die ene vijver van de andere appartement aan de overkant van de straat.

Appartement 2: Zuidkant, of eerder Zuidoost kant. Goedkoper dan app1, betere layout van appartement.
Zo goed als geen 'verloren ruimte'. Echter zijn de ruiten dus Zuid / Zuid-West georiënteerd. Kijk uit over een volledige nieuwe woonwijk. Maar ook in de verte landbouwgrond & gemeente/kerk.
Bij beiden zijn de slaapkamers in het Oosten gelegen.

Hoe groot is de kans op oververhitting in appartement 2. rekening houden met zuid / zuid-west georiënteerde ramen (supergeisoleerde ramen). en feit van een zwart tarmac dak.
Ik wil geen snikheet appartement + wel voldoende lichtinval. Geen idee hoeveel minder licht je binnenkrijgt als u ramen voortdurend aan de noord kant zijn gelegen.

Komende dinsdag ga ik beide appartementen bezoeken, (min of meer ruwbouw) maar dan moet ik kiezen wie van de 2 ik verkies.

Airco systeem zal niet mogen geplaatst worden, wegens boren van gaten/doorboren van isolatie aan buitenmuren.
Ik dacht miss om , indien ik app 2 neem (wegens betere indeling van app, om Zonnewerende folie aan te brengen aan de zuid georiënteerde ramen.
Wat is jullie mening?

[ Voor 15% gewijzigd door Qinshi op 24-11-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Qinshi schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:02:
Hoe groot is de kans op oververhitting in appartement
100%, voor allebei.

En wie past er nu nog zwarte dakbedekking toe? Dan moet je ook echt onder een steen geleefd hebben.

Geen airco... geen deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET__
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-07-2023
@_Qinshi. Mag je geen zonwering plaatsen? Als het goed isolerend glas is, dan zou het veel schelen als er geen direct zonlicht op valt.
Eventueel Sedum laag op het platte dak? Of komen er zonnepanelen op te liggen? Die panelen zorgen er dan voor dat er geen direct zonlicht op het tarmac valt, dat scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen airco mogen plaatse dat is toch niet meer van deze tijd @Qinshi ik wilde ze dan geen van alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:01
Ik veronderstel dat er op dit moment geen sprake kan zijn van een airco met buitenunit.
Aangezien de appartementen nog in aanbouw zijn. En zo'n zaken zullen besproken moeten worden met de vergadering van alle eigenaars in samenwerking met de syndicus.

Een mobiele airco kan altijd aangekocht worden, dat zal wel geen probleem zijn.
Ik heb al de vraag gesteld aan de bouwpromotor of men als eigenaar een zonnewering mag plaatsen voor de zuidelijke ramen.

Ik denk dat veel zal afhangen wat er kan/mag gebeuren, eenmaal we x aantal jaar verder zijn.
Dus velen onder jullie achten de kans op oververhitting zeer gering.
Moet men hier dan geen rekening mee houden bij bepalen van nieuwbouw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickmondria
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04-2024
Project stationskwartier kampen

Bouwer : Roosdom tijhuis

Woning : 2 onder 1 kap type Durf

Waarom de keuze nieuwbouw?
Woningmarkt is krap en nieuwbouw is erg goed.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat de kosten van het extra werk om de woning ook echt af te krijgen en gevuld

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Zijn we nog mee bezig

Tot zover een goede communicatie met roosdom tijhuis en de makelaar.

Hou de voortgang hier ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Qinshi schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:10:
Ik veronderstel dat er op dit moment geen sprake kan zijn van een airco met buitenunit.
Ik zou desnoods een raam eruit slopen en daar een bak in zetten met buitenunit. Ik haat hitte.
Aangezien de appartementen nog in aanbouw zijn. En zo'n zaken zullen besproken moeten worden met de vergadering van alle eigenaars in samenwerking met de syndicus.
Is dit in België?
Een mobiele airco kan altijd aangekocht worden, dat zal wel geen probleem zijn.
Mobiele airco's zijn zelf een probleem, dus dat rijmt niet met elkaar.
Ik heb al de vraag gesteld aan de bouwpromotor of men als eigenaar een zonnewering mag plaatsen voor de zuidelijke ramen.
Goede vraag. Vraag ook meteen waarom dat er niet standaard op zit.
Ik denk dat veel zal afhangen wat er kan/mag gebeuren, eenmaal we x aantal jaar verder zijn.
Dan is de vraag hoeveel jaar je in een oven wilt wonen. Schoonouders van m'n broer zijn naar zo'n nieuwbouw kas verhuist. Hun bovenburen hebben na een maand de huur weer opgezegd...
Dus velen onder jullie achten de kans op oververhitting zeer gering.
Moet men hier dan geen rekening mee houden bij bepalen van nieuwbouw ?
Nee, dat schrijft niemand. Ik zeg juist dat er geen "kans" op oververhitting is, maar dat dat een garantie is.

Volgens mij moeten ze er miniem rekening mee houden. Maar een straaltje zon minder telt 10x harder mee aan de verhoging van warmtevraag in de winter dan de veel realistischer reductie in mechanische koeling in de zomer. Normen lopen altijd achter... Vooruit kijken is moeilijk voor beleidsmakers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Hier iemand ervaringen met Van de Ven bouw (valt onder VolkerWessels) bij projecten? Hoe makkelijk of star zijn deze met afwijkende wensen?

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 24-11-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik woon ook in een appartement. Daar hebben ze speciale conderserunits met waterkoeling voor, in plaats van met buitenlucht, koel je dan met leidingwater.

Dit is wel (veel) duurder in aanschaf, en verbruik

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:28
mister_S schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:27:
Hier iemand ervaringen met Van de Ven bouw (valt onder VolkerWessels) bij projecten? Hoe makkelijk of star zijn deze met afwijkende wensen?
Onze woning wordt door Boele en van Eesteren gebouwd ook volkerwessels. Bij ons gaat het onleefbaar bouw en is er niet veel flexibiliteit buiten de standaard optie lijst. Hoeveel verschil er is tussen verschillende VW ondernemingen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kiwi70 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:03:
Wij wonen in een appartement (2015) en hebben verlijmd pvc op de vloer, zonder ondervloer. Degene bij wie we het pvc destijds kochten gaf aan dat nieuwbouw al zo goed geïsoleerd is, dat een extra ondervloer niet nodig zou zijn. En het klopt, de onderburen horen nooit iets van ons.
Er wordt tegenwoordig vaak een 'zwevende' dekvloer gelegd. En als de vloer daar netjes op wordt geplaatst (dus geen mechanische verbinding met de muur maakt, ook niet via plinten e.a.) dan is inderdaad een aparte dempende ondervloer niet meer nodig.

Maar als iemand een woning krijgt waar nog gespecificeerd is dat er een 10dB dempende vloer moet zijn... dan is er wellicht geen sprake van zo'n zwevende dekvloer, en dan is die demping wel relevant. Het kan natuurlijk dat dat in de statuten/regels staat doordat dat "vroeger" nodig was :X

Bij onze technische specificatie wordt iig aangegeven dat we om die geen demping hoeven toe te passen, zolang de vloer als geheel maar 'zwevend' blijft.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dat dan met bijvoorbeeld de keukenkastjes zit... die komen bij mij effectief via de aannemer, maar gaan natuurlijk tegelijkertijd wel op de vloer geplaatst en aan de muur geschroefd worden... Tenzij daar natuurlijk e.o.a. demping bij wordt gebruikt?

Het lijkt me in ieder geval verstandig voor @Hertog_Martin om iets beter door te vragen wat voor dekvloer er nou komt, want de warmte-eisen suggereren een moderne lage temperatuur vloerverwarming en dat komt meestal icm een zwevende dekvloer. Maar de dempingseis impliceert juist weer een ouderwetse dekvloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 14:29
Dit is wat er bekend is uit de technische omschrijving. (De 10db eis staat in de splitsingsakte):

-Vloeren:
De bestaande verdiepingsvloeren zijn uitgevoerd als een in het werk gestorte vloer en wordt voorzien van een zwevende dekvloer. De onderzijde van de vloer is onafgewerkt (oude bekisting blijft in het zicht). De vloeren hebben een zogenoemde industriële uitstraling, eventuele oneffenheden en kleurverschillen worden niet bijgewerkt. Eventuele aanhelingen en aanvullingen van de bestaande vloeren worden gerealiseerd door middel van een stalen hoeklijn met een staalplaatbetonvloer. De hoeklijn en staalplaatbetonvloer worden aan de onderzijde brandwerend bekleed door middel van een brandwerend onbehandelde vezelplaat. Alle vloerdiktes en benodigde wapening komen overeen met de berekeningen, uitgevoerd door de constructeur. De badkamer en toilet wordt afgewerkt met een tegelvloer. De overige ruimten worden voorzien van een anhydriet dekvloer.

Dekvloeren:

Met uitzondering van de badkamer en het toilet worden de dekvloeren uitgevoerd als Anhydrietvloer. Deze vloer wordt uitgevoerd conform vlakheidsklasse 4 (vloerbedekking gereed).

De vloerverwarming wordt aangesloten op een verdeelunit in de berging van uw appartement. Vloerbedekking met een foam of isolerende laag kunnen de warmteoverdracht belemmeren. De maximale warmteweerstand van de vloerafwerking betreft Rc = 0,07 (m2.K)/W. Tevens zijn er een aantal uitgangspunten waarmee u rekening dient te houden. Spijkeren of boren in de vloeren is niet toegestaan. Laat u vooraf informeren door de leverancier van uw vloerafwerking over de
mogelijkheden met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:05
Nickmondria schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:37:
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat de kosten van het extra werk om de woning ook echt af te krijgen en gevuld
Kun je hier iets over uitweiden? Ik zit momenteel ook in het traject van het aankopen van een nieuwbouwwoning. Deze week zullen we hierin de knoop doorhakken.

Ik reken nu met een stelpost van 30k voor het afwerken van vloeren/muren, kleine aanpassingen aan keuken etc. En als ik het allemaal door reken zou dit voldoende moeten zijn en mogelijk zelfs nog ruimte bieden voor bv het aanleggen van de oprit.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die verder in het proces zitten :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:24
Memphisto schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:44:
[...]

Kun je hier iets over uitweiden? Ik zit momenteel ook in het traject van het aankopen van een nieuwbouwwoning. Deze week zullen we hierin de knoop doorhakken.

Ik reken nu met een stelpost van 30k voor het afwerken van vloeren/muren, kleine aanpassingen aan keuken etc. En als ik het allemaal door reken zou dit voldoende moeten zijn en mogelijk zelfs nog ruimte bieden voor bv het aanleggen van de oprit.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die verder in het proces zitten :)
Dit is wel erg lastig te zeggen zo, het is erg afhankelijk van je eisen en wensen.. maar zo te zien zit er al een keuken in? Kleine aanpassingen aan keuken kan ook snel oplopen namelijk ;) vloeren en muren kan hard oplopen hoe meer m2's en wat voor vloeren wil je leggen?

Bij mij zijn ze momenteel aan het bouwen dus zit al een stuk verder en zit net onder de 30K (2K) voor de stucadoor/schilder, vloeren (beneden en boven) en trapafwerking. Voor de keuken, sanitair en deuren was ik nog eens +/- 32-34K kwijt (buiten de keukencheque en stelpost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
@Phorcys Eens hoor, elk project is uniek en dat maakt het lastig.

In ons geval zit er inderdaad een basis keuken/badkamer/toilet in. Keuken zal iets verder worden uitgebreid. Badkamer zal de enkele wastafel worden vervangen voor een badkamermeubel.

Vloer op begane grond wordt waarschijnlijk tegels, eerste verdieping en zolder worden waarschijnlijk pvc.
Woonoppervlak is ong. 140m2.
Wanden vliesbehang. Plafonds worden vanuit de aannemer gespoten en zijn dus afgewerkt.

Is wel een leuke puzzel om in vast te bijten, al heb ik weinig technisch inzicht, laat staan gouden handjes :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog_Martin schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:09:
Dit is wat er bekend is uit de technische omschrijving. (De 10db eis staat in de splitsingsakte):
Die in de splitsingsakte klinkt dan als overbodig, iets wat vast in e.o.a. standaardopzet stond uit een tijd van ouderwetse vloeren... Maar die vloer die je krijgt is al dempend opgezet door dat 'zwevende' aspect. Sterker nog, door die dempingseis is het zelfs moeilijk te voldoen aan die opmerking over de warmteoverdracht.

Maarja, in principe moet je wel voldoen aan de splitsingsakte. Dan zou je na moeten vragen waarom die regel er in staat; onnadenkend overgenomen uit een standaardopzet of bewust er in gezet/gelaten?

In de splitsingsakte voor mijn nieuwe huis staat dit:
De vloerbedekking van de privé gedeelten dient van een zodanige samenstelling te zijn dat contactgeluiden zo veel mogelijk worden tegengegaan, in dier voege dat:
- ten aanzien van de vloerafwerking bij de privé gedeelten en gemeenschappelijke gedeelten van de woningen gelden geen andere eisen dan dat harde vloerbedekking zoals tegels en dergelijke vrij dient te worden gehouden van de wanden. Hier zijn immers zwevende dekvloeren aangebracht;

[ Voor 25% gewijzigd door ACM op 25-11-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
@Memphisto Dan zou het voor de keuken nog wel mee kunnen vallen dan. Qua vloer komt bij mij beneden een tegelvloer en boven gewoon laminaat (quickstep impressive) en dit was in totaal zo'n 8K ongeveer. Gezien jij PVC wil zal het een stuk hoger uitvallen, gok zo'n 2-3K?

[ Voor 61% gewijzigd door Phorcys op 25-11-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject, het betreft een tussenwoning zoals deze door heel het land worden neergezet (5.10 breed, 8.80 diep, keuken aan de voorzijde)

Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel extra kosten ik ga krijgen, dus ben benieuwd naar de ervaring van anderen hier.

Binnen het project is stucwerk een optie, dus dat is bekend. Daarnaast dacht ik het volgende:

Badkamer 4000 euro
Keuken 4000 euro
Schutting 2000 euro
Aanleg tuin 1000 euro
Vloeren 5000 euro

Zouden deze kosten een beetje reeel zijn? Zijn er nog typische zaken die ik nu vergeet bij de afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humordenaar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-09-2023
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:39:
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject, het betreft een tussenwoning zoals deze door heel het land worden neergezet (5.10 breed, 8.80 diep, keuken aan de voorzijde)

Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel extra kosten ik ga krijgen, dus ben benieuwd naar de ervaring van anderen hier.

Binnen het project is stucwerk een optie, dus dat is bekend. Daarnaast dacht ik het volgende:

Badkamer 4000 euro
Keuken 4000 euro
Schutting 2000 euro
Aanleg tuin 1000 euro
Vloeren 5000 euro

Zouden deze kosten een beetje reeel zijn? Zijn er nog typische zaken die ik nu vergeet bij de afwerking?
Over het algemeen wel, alleen 4000 keuken is aan de lage kant. Afhankelijk van je apparatuur kan je ook rekenen op 12000 keuken. Badkamer ga jezelf doen? arbeid is een stuk duurder namelijk. Ik zie ook dat je muren mist, of ga je dat ook zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
@Rudyy Eigenlijk hetzelfde als wat ik tegen iemand anders gisteren hier zei, afhankelijk van je eisen en wensen... Zit er al een keuken in? gezien je aangeeft 4.000 voor de keuken? Vloeren 5000,- gaat om laminaat benenden en boven? Badkamer voor 4K zou moeten lukken (ervan uitgaande dat er al standaard sanitair inzit). Schutting is afhankelijk van wat je wil. Ben nu aan het kijken naar de erfafscheiding en grenen hout met betonnen palen zat +/- 110,- per meter, uiteraard ook dit kan goedkoper natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Phorcys op 25-11-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Phorcys schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:44:
@Anoniem: 1136787 Eigenlijk hetzelfde als wat ik tegen iemand anders gisteren hier zei, afhankelijk van je eisen en wensen... Zit er al een keuken in? gezien je aangeeft 4.000 voor de keuken? Vloeren 5000,- gaat om laminaat benenden en boven? Badkamer voor 4K zou moeten lukken. Schutting is afhankelijk van wat je wil. Ben nu aan het kijken naar de erfafscheiding en grenen hout met betonnen palen zat +/- 110,- per meter, uiteraard ook dit kan goedkoper natuurlijk :)
Heb het er niet bij vermeld.. maar voor de keuken kijk je ook nog een bon van 1500 van de aannemer. 5500 dus voor een eenvoudige maar degelijke nieuwe keuken is het idee.

Voor het sanitair is er 2500 opgenomen.

Qua vloeren wilde ik eigenlijk beneden een mooie tegelvloer zoals vaak in nieuwbouw gekozen wordt (ik maakte hiervoor een schatting van 2500, reëel? Boven zit ik te denken aan keramisch parket in verband met vloerverwarming, iemand hier ervaring mee? Hiervoor dus ook 2500 gerekend.

Qua schuttingen ligt het inderdaad ook aan de keuze die je maakt, maar moet wel een beetje netjes zijn :) Kosten kan je hopelijk delen met de buren. Ben overigens ook wel benieuwd wanneer je zoiets bij je buren aankaart? Hoe hebben andere Tweakers dat gedaan? Ben je benaderd of heb je je buren benaderd, nog tijdens de bouw, na de oplevering of pas wanneer iedereen gesetteld was? Kwamen jullie er goed uit? Hoe ga je om met zoveel mensen zoveel wensen en toch graag zelf aan beide zijden dezelfde schutting willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:02

Badkamer 4000 euro
Keuken 4000 euro
Schutting 2000 euro
Aanleg tuin 1000 euro
Vloeren 5000 euro

Ik zit momenteel een stukje verder in hetzelfde proces. Ik zou kijken wat de kosten zijn voor een aanbouw, die ruimtewinst is enorm en later ga je er minstens het dubbele op meer voor betalen.

Wat betreft het lijstje, het is natuurlijk afhankelijk van je wensen, maar een keuken voor €4000,- is niet veel. Wij waren zelf bijna €14000,- kwijt terwijl we niks bijzonders hebben. De badkamer kan zo duur en goedkoop als je zelf wil. Ben je tevreden met het standaard tegelwerk en sanitair dan ben je snel klaar. Vloeren hetzelfde verhaal, met €5000,- red je het makkelijk als je voor laminaat gaat, maar met een keramisch parket (ideaal met warmtepomp vloerverwarming/koeling) dan ben je het voor de begane grond al kwijt.

Kortom, ik denk dat je er wel komt met die bedragen, maar je zal even moeten kijken waar je prioriteiten liggen bij het maken van de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Zingo schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:52:
[...]

Ik zit momenteel een stukje verder in hetzelfde proces. Ik zou kijken wat de kosten zijn voor een aanbouw, die ruimtewinst is enorm en later ga je er minstens het dubbele op meer voor betalen.

Wat betreft het lijstje, het is natuurlijk afhankelijk van je wensen, maar een keuken voor €4000,- is niet veel. Wij waren zelf bijna €14000,- kwijt terwijl we niks bijzonders hebben. De badkamer kan zo duur en goedkoop als je zelf wil. Ben je tevreden met het standaard tegelwerk en sanitair dan ben je snel klaar. Vloeren hetzelfde verhaal, met €5000,- red je het makkelijk als je voor laminaat gaat, maar met een keramisch parket (ideaal met warmtepomp vloerverwarming/koeling) dan ben je het voor de begane grond al kwijt.

Kortom, ik denk dat je er wel komt met die bedragen, maar je zal even moeten kijken waar je prioriteiten liggen bij het maken van de keuzes.
Een aanbouw kost voor 1,2 meter ongeveer 16000 euro en voor 2,4 meter 21000 euro.

Zou het graag willen want het geeft echt een veel ruimere woonkamer, maar het zit er qua budget helaas niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:49:
[...]

Heb het er niet bij vermeld.. maar voor de keuken kijk je ook nog een bon van 1500 van de aannemer. 5500 dus voor een eenvoudige maar degelijke nieuwe keuken is het idee.

Voor het sanitair is er 2500 opgenomen.

Qua vloeren wilde ik eigenlijk beneden een mooie tegelvloer zoals vaak in nieuwbouw gekozen wordt (ik maakte hiervoor een schatting van 2500, reëel? Boven zit ik te denken aan keramisch parket in verband met vloerverwarming, iemand hier ervaring mee? Hiervoor dus ook 2500 gerekend.

Qua schuttingen ligt het inderdaad ook aan de keuze die je maakt, maar moet wel een beetje netjes zijn :) Kosten kan je hopelijk delen met de buren. Ben overigens ook wel benieuwd wanneer je zoiets bij je buren aankaart? Hoe hebben andere Tweakers dat gedaan? Ben je benaderd of heb je je buren benaderd, nog tijdens de bouw, na de oplevering of pas wanneer iedereen gesetteld was? Kwamen jullie er goed uit? Hoe ga je om met zoveel mensen zoveel wensen en toch graag zelf aan beide zijden dezelfde schutting willen hebben?
5500 voor een keuken kan maar dan is het wel erg basic waarschijnlijk. 4000 extra op sanitair zou goed kunnen passen maar ook hier zal je moeten opletten.

Voor een tegelvloer incl leggen zit je al snel op minimaal 75,- per m2 en dit zal voor keramisch parket hetzelfde zijn verwacht ik. Afhankelijk van je m2 loopt het aardig op maar gok dat je het niet gaat redden met 2500,-

Met je budget moet het wel lukken echter zal je denk ik wel andere keuzes moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-06 16:34

AndereKoekoek

Ping! Pong?

mister_S schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:27:
Ons huis wordt gebouwd door Bots bouw en hebben echt 0,0 flexibiliteit.
Een stopcontact 30 centimeter verplaatsen 3 weken na de deadline is bijvoorbeeld al niet mogelijk.
Moet dat nu maar zelf doen na oplevering.

Andersom kan natuurlijk wel alles. Allerlei aanpassingen die door worden gevoerd zonder communicatie. Bijvoorbeeld een ijzeren putdeksel in de loop naar de voordeur, hemelwaterafvoer verplaatsen en tussen garage en uitbouw plaatsen ipv oorspronkelijk; extern met beugels aan de muur.

En als ik het goed begrijp is dit zo ongeveer standaard bij alle nieuwbouwprojecten. Als ze ergens iets kunnen besparen, dan doen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:35
Qinshi schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:02:
Geachte,

Ik ben op zoek naar een appartement. En heb een Appartement gevonden:
nieuwbouw 2019, ventilatie C+, dakisolatie: 100mm PUR isolatie + zwarte tarmac erboven.
Ik heb een optie genomen op de 2 bovenste appartementen.(omdat ik geen storende bovenburen wil).
https://imgur.com/a/NICRbj8
(zwarte pijl is ingang, rechtsonder zie je de noord oriëntatie)

Appartement 1: Noordkant gelegen, kost 6000 € meer dan appartement 2 en is 5m² kleiner (wegens extra verplichte aankoop van extra garage), ook meer verloren 'ruimte' door gang.. Als je door de ramen kijkt zie je akkerbouw in de verte en die ene vijver van de andere appartement aan de overkant van de straat.

Appartement 2: Zuidkant, of eerder Zuidoost kant. Goedkoper dan app1, betere layout van appartement.
Zo goed als geen 'verloren ruimte'. Echter zijn de ruiten dus Zuid / Zuid-West georiënteerd. Kijk uit over een volledige nieuwe woonwijk. Maar ook in de verte landbouwgrond & gemeente/kerk.
Bij beiden zijn de slaapkamers in het Oosten gelegen.

Hoe groot is de kans op oververhitting in appartement 2. rekening houden met zuid / zuid-west georiënteerde ramen (supergeisoleerde ramen). en feit van een zwart tarmac dak.
Ik wil geen snikheet appartement + wel voldoende lichtinval. Geen idee hoeveel minder licht je binnenkrijgt als u ramen voortdurend aan de noord kant zijn gelegen.

Komende dinsdag ga ik beide appartementen bezoeken, (min of meer ruwbouw) maar dan moet ik kiezen wie van de 2 ik verkies.

Airco systeem zal niet mogen geplaatst worden, wegens boren van gaten/doorboren van isolatie aan buitenmuren.
Ik dacht miss om , indien ik app 2 neem (wegens betere indeling van app, om Zonnewerende folie aan te brengen aan de zuid georiënteerde ramen.
Wat is jullie mening?
Voor de isolatiewaarde van een dak maakt het uit of er een balastlaag op ligt. Een balastlaag telt namelijk mee voor de Rc waarde. Of er dan zwarte, witte of rode dakbedekking onder zit maakt geen donder uit. De kleur telt namelijk niet mee voor de Rc waarde. Het dak moet aan het bouwbesluit voldoen: Rc waarde 6.0 in Nederland.

Doorboren van isolatie heeft geen invloed op de Rc waarde, hooguit op de luchtdichtheid. Dat zijn dus allemaal onzinargumenten van de bouwer. Je mag prima een gat maken in een gevel voor airco, als je de leidingen die je er doorheen voert maar netjes isoleert.

Ik zou navragen of er een voorziening in het dak gemaakt kan worden om leidingen voor de airco later doorheen te leggen. Dat laat ik ook doen en is een stuk goedkoper (geen idee of dat kan in een appartement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

AndereKoekoek schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:13:
[...]

Ons huis wordt gebouwd door Bots bouw en hebben echt 0,0 flexibiliteit.
Een stopcontact 30 centimeter verplaatsen 3 weken na de deadline is bijvoorbeeld al niet mogelijk.
Moet dat nu maar zelf doen na oplevering.
Kon deze verplaatsing vóór de deadline wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Zijn deze prijzen voor stucwerk trouwens niet erg hoor voor een nieuwbouw tussenwoning 8.80 x 5.10?

Woonkamer Gang Slaapkamers Totaal
Structuurspuitverf 1250 720 1700 3670
Spachtelputz 2410 1600 3660 7670
Strak stucwerk 3370 2660 5360 11390

Iemand trouwens ervaring met structuurspuitverf ipv echt stucwerk? Ik heb er niet echt een beeld bij, maar het is wel lekker goedkoop.

Bovenstaande is exclusief plafonds, die zijn sowieso al voorzien van structuurspuitverf.

Ik heb het gevoel dat een stucadoor buiten het project om het veel goedkoper kan, maar dan kan die pas aan de slag na de oplevering wat indirect ook geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:44
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:51:
Zijn deze prijzen voor stucwerk trouwens niet erg hoor voor een nieuwbouw tussenwoning 8.80 x 5.10?

Woonkamer Gang Slaapkamers Totaal
Structuurspuitverf 1250 720 1700 3670
Spachtelputz 2410 1600 3660 7670
Strak stucwerk 3370 2660 5360 11390

Iemand trouwens ervaring met structuurspuitverf ipv echt stucwerk? Ik heb er niet echt een beeld bij, maar het is wel lekker goedkoop.

Bovenstaande is exclusief plafonds, die zijn sowieso al voorzien van structuurspuitverf.

Ik heb het gevoel dat een stucadoor buiten het project om het veel goedkoper kan, maar dan kan die pas aan de slag na de oplevering wat indirect ook geld kost.
Ik betaal (binnen het project), 6500 voor strak stucwerk op alle wanden, 2-1 kap, 9.5x5.8. Dus het kan zeker goedkoper (regio Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:29
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:55:
[...]

Een aanbouw kost voor 1,2 meter ongeveer 16000 euro en voor 2,4 meter 21000 euro.

Zou het graag willen want het geeft echt een veel ruimere woonkamer, maar het zit er qua budget helaas niet in.
Ik zou kijken of ik niet op andere dingen zou kunnen besparen om het toch voor elkaar te krijgen.
Desnoods eerst maar een vloer van een paar honderd euro erin, muren zo simpel mogelijk, badkamer en keuken zo basic mogelijk... zo'n uitbouw niet nemen ga je later imho echt spijt van krijgen...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Hulkkonen schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:29:
[...]

Bij ons niet, behalve voor de keuken, maar wel alleen bij de projectleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 14:29
ACM schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:45:
[...]

Die in de splitsingsakte klinkt dan als overbodig, iets wat vast in e.o.a. standaardopzet stond uit een tijd van ouderwetse vloeren... Maar die vloer die je krijgt is al dempend opgezet door dat 'zwevende' aspect. Sterker nog, door die dempingseis is het zelfs moeilijk te voldoen aan die opmerking over de warmteoverdracht.

Maarja, in principe moet je wel voldoen aan de splitsingsakte. Dan zou je na moeten vragen waarom die regel er in staat; onnadenkend overgenomen uit een standaardopzet of bewust er in gezet/gelaten?

In de splitsingsakte voor mijn nieuwe huis staat dit:

[...]
Hmm goede. Akte is nog niet helemaal definitief. Wellicht wordt deze bepaling er nog uitgehaald.

Ik wil wel zo veel mogelijk geluid naar beneden voorkomen zodat we gewoon lekker kunnen leven zonder zorgen te maken dat we de onderburen tot last zijn. Dus zou niet erg vinden extra demping aan te brengen, maar het moet elkaar niet uit gaan cancellen inderdaad.

Daarom lijkt Keramisch Parket voor ons niet geschikt te zijn, ik begrijp dat dat een harde klank geeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-11-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 21:33
Inmiddels hebben wij nu twee weken de sleutel en de afgelopen twee weken zijn we vol aan de slag geweest.

- Verlaagd plafond in de keuken t.b.v. afzuigkap en spots
- Alle wanden gesausd op 1e verdieping en begane grond
- Cementvloer toilet gestort
- PVC vloer wordt op dit moment gelegd

Morgen wordt de cementvloer in de douche gestort en daarna aan de gang met plaatsen toilet en tegelwerk.

Wat me tot nu toe vies is tegengevallen is dat de plafondplaten er gewoon niet waterpas in liggen, er zit een aantal cm's verschil in plafondhoogte.

Een probleem dat ik nu nog even voor me uitschuif, maar wat nog wel eens een heel groot issue kan worden is de tuinaanleg / bestrating. Door dat PFAS geneuzel kan ik nergens de zwarte grond kwijt. Er is geen stratenmaker, loonbedrijf of grondverzetbedrijf dat zwarte grond wil afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Den_S85 schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:21:

Wat me tot nu toe vies is tegengevallen is dat de plafondplaten er gewoon niet waterpas in liggen, er zit een aantal cm's verschil in plafondhoogte.
Kanaalplaatvloeren? Iets verschil tussen de platen kan altijd, door verschillen in belastingen van de verdieping erboven. Een paar cm is wel heel veel en mijns inziens onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
frumper schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:02:
[...]

Ik zou kijken of ik niet op andere dingen zou kunnen besparen om het toch voor elkaar te krijgen.
Desnoods eerst maar een vloer van een paar honderd euro erin, muren zo simpel mogelijk, badkamer en keuken zo basic mogelijk... zo'n uitbouw niet nemen ga je later imho echt spijt van krijgen...
Wij hebben er juist voor gekozen geen uitbouw (2,4 mtr was enige optie) te plaatsen, maar wel een erker (van 1 meter) aan de voorzijde waardoor de keuken verder naar voren in de woning gaat.

Wij komen van een woning van 11,6 meter diep (incl. uitbouw) waarvan we beiden vinden dat we wel erg veel ongebruikte ruimte hebben. Het staat wel vol, want je kleed het toch aan, maar echt optimaal gebruiken deden we niet.

In ons nieuwe huis wordt het nu 9.9 meter diep, wat wat ons betreft nog steeds mooi ruim is.
Met uitbouw had het 12,3 meter geworden... ofwel nog meer dan we nu al hebben.

Voordeel van de nieuwe woning is dat we boven veel meer ruimte hebben en dus een kantoortje boven kan worden gerealiseerd. In onze huidige woning is hiervoor een deel van de uitbouw voor ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Hulkkonen schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:28:
[...]

Kanaalplaatvloeren? Iets verschil tussen de platen kan altijd, door verschillen in belastingen van de verdieping erboven. Een paar cm is wel heel veel en mijns inziens onacceptabel.
Kanaalplaten inderdaad. Er zit een 1,5 / 2 cm verschil tussen de ene hoek van de keuken en de andere hoek. Er zit nu een verlaagd plafond onder, dus nu zie je het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:29
Memphisto schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:33:
[...]

Wij hebben er juist voor gekozen geen uitbouw (2,4 mtr was enige optie) te plaatsen, maar wel een erker (van 1 meter) aan de voorzijde waardoor de keuken verder naar voren in de woning gaat.

Wij komen van een woning van 11,6 meter diep (incl. uitbouw) waarvan we beiden vinden dat we wel erg veel ongebruikte ruimte hebben. Het staat wel vol, want je kleed het toch aan, maar echt optimaal gebruiken deden we niet.

In ons nieuwe huis wordt het nu 9.9 meter diep, wat wat ons betreft nog steeds mooi ruim is.
Met uitbouw had het 12,3 meter geworden... ofwel nog meer dan we nu al hebben.

Voordeel van de nieuwe woning is dat we boven veel meer ruimte hebben en dus een kantoortje boven kan worden gerealiseerd. In onze huidige woning is hiervoor een deel van de uitbouw voor ingericht.
Onze woning is standaard 8.20 x 5.40. Wij zitten op de hoek, en hebben ipv uitbouw naar achter een uitbouw aan de zijkant van 5.40 x 2.40. In die uitbouw hebben wij onze eethoek een een speelplekje voor ons zoontje. Wij mochten geen uitbouw naar achteren nemen vanuit de bouw, omdat dan een te groot deel bebouwd zou zijn.
Als ik naar onze indeling kijk zonder die uitbouw, zou het passen en meten worden om daar nog een eettafel in te zetten... Natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van je keuken, maar heel ruim is het niet. Dus áls je de kans hebt in nieuwbouw zou ik het op een standaard van 8,20-8,80 zeker wél overwegen. Als je standaard al zo'n 10 meter hebt is het inderdaad een ander verhaal.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 15:16

Een probleem dat ik nu nog even voor me uitschuif, maar wat nog wel eens een heel groot issue kan worden is de tuinaanleg / bestrating. Door dat PFAS geneuzel kan ik nergens de zwarte grond kwijt. Er is geen stratenmaker, loonbedrijf of grondverzetbedrijf dat zwarte grond wil afvoeren.
Is er geen grondbank in de wijk/project waar je het aan kwijt kunt? Binnen een 'deelgebied' mag grond wel worden versleept is de algemene opvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels hebben wij nu twee weken de sleutel en de afgelopen twee weken zijn we vol aan de slag geweest.

- Verlaagd plafond in de keuken t.b.v. afzuigkap en spots
- Alle wanden gesausd op 1e verdieping en begane grond
- Cementvloer toilet gestort
- PVC vloer wordt op dit moment gelegd

Morgen wordt de cementvloer in de douche gestort en daarna aan de gang met plaatsen toilet en tegelwerk.

Elke keer een beetje in de container wat bladeren er op en er is vuilnis man die het ziet ..

Ja ik weet ut mag niet maar je moet wat he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Anoniem: 279475 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:19:
[...]

Elke keer een beetje in de container wat bladeren er op en er is vuilnis man die het ziet ..

Ja ik weet ut mag niet maar je moet wat he
Voor de nog aan te bouwen garage moet ik 25-30 kuub kwijt :X dan ben ik over een jaar nog de groene container aan het vullen. Laat staan de grond uit de tuin die ik aanvullend nog kwijt moet.

Persoonlijk verwacht ik dat per 1/1/2020 de regels wel zullen moeten versoepelen, anders kan er met deze regels niet eens meer zandcement gefabriceerd worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31

Badkamer 4000 euro
Keuken 4000 euro
Schutting 2000 euro
Aanleg tuin 1000 euro
Vloeren 5000 euro

keramisch parket kost incl leggen +/ 85 euro per m2
ik mis installatieopties. een netwerk aansluiting, coax, stopcontact verplaatsen... bij mij snel 2.000 euro.
bestrating? snel 40 euro per m2.
De keuken is ook vrij karig begroot.
Wat doe je met gordijnen?
wil je een buitenkraan en electriciteit buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Den_S85 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:27:
[...]

Voor de nog aan te bouwen garage moet ik 25-30 kuub kwijt :X dan ben ik over een jaar nog de groene container aan het vullen. Laat staan de grond uit de tuin die ik aanvullend nog kwijt moet.

Persoonlijk verwacht ik dat per 1/1/2020 de regels wel zullen moeten versoepelen, anders kan er met deze regels niet eens meer zandcement gefabriceerd worden |:(
ga eens bij wat boeren langs . vaak mag je dat gewoon bij hun dumpen :) zo deden wij dat toen maar goed tijden veranderen. koste mij toen een paar bakken bier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mbt het stuccen vanuit het programma project:
Ons huis is 170m2 groot en de muren 2,60 hoog. Alles strak stuccen was voor ons €19.500 met korting ivm collectiviteit. Bizar dat er in de projecten zoveel in zit

Bekende van me is stukadoor en zei dat het bij hem 11.000 ongeveer zou zijn.
Hulkkonen schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:29:
[...]

Ja dat kon zeker. Wij kregen te horen dat we daar eerder aan hadden moeten denken.

Zelfde geldt voor zonwering op de uitbouw. De muur kan zonwering niet dragen. Dan zou er een metalen kolom in de muur gemetseld moeten worden. 14 van de 38 huizen willen dat, maar kregen letterlijk hetzelfde antwoord: hadden we eerder aan moeten denken.

Deadline meerwerk verstreek 4 weken na zetten handtekening en dan moet je keuken, badkamer en al het andere meerwerk hebben uitgekiend.

Huizen worden pas november 2020 opgeleverd overigens.

Tip: mocht je zonwering op je uitbouw willen, denk daaraan vóór de ruwbouw deadline verstrijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 25-11-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
AndereKoekoek schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:06:
Mbt het stuccen vanuit het programma project:
Ons huis is 170m2 groot en de muren 2,60 hoog. Alles strak stuccen was voor ons €19.500 met korting ivm collectiviteit.
8)7

ik koop ook een huis van dit formaat.... en ben 4800 kwijt voor alles ondersmeren O-) met max 2mm roodband, incl profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog_Martin schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:18:
Hmm goede. Akte is nog niet helemaal definitief. Wellicht wordt deze bepaling er nog uitgehaald.
Je zou in ieder geval kunnen informeren waarom die er ondanks de zwevende dekvloer in staat :)
Ik wil wel zo veel mogelijk geluid naar beneden voorkomen zodat we gewoon lekker kunnen leven zonder zorgen te maken dat we de onderburen tot last zijn. Dus zou niet erg vinden extra demping aan te brengen, maar het moet elkaar niet uit gaan cancellen inderdaad.
Het gaat niet zozeer om 'uit cancellen'. Extra demping zal vast geen kwaad kunnen, maar of het nut heeft? Ik heb zelf nu geen ervaring met een zwevende dekvloer, het huis waar ik naar refereer wordt wat dat betreft mijn eerste. Maar daar wordt dus wel vrij duidelijk vermeld dat het gewoon niet nodig is om geluidsoverlast te beperken.
Daarom lijkt Keramisch Parket voor ons niet geschikt te zijn, ik begrijp dat dat een harde klank geeft?
Voor zover ik heb begrepen kan keramisch parket voor wat betreft je buren gewoon. Maar waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden is dat zo'n hard oppervlak wel beter geluid reflecteert dan een wat zachter oppervlak. Dus de harde klank is dan waarschijnlijk vooral relevant voor je eigen wooncomfort ;)

Maar dat hangt uiteraard ook af van je verdere interieur. Als je voor een vlak plafond en kale vlakke muren gaat, met spaarzaam strak meubilair, dan zal het heel wat anders zijn dan wanneer je van plan bent je huis vol te zetten met pluche spullen, stoffen meubels en een bos aan planten :P
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:51:
Een van de vorige bewoners van mijn huidige huis heeft dat door mijn huis laten doen. Waarschijnlijk de allereerste, en dan is het nu ondertussen zo'n 30 jaar oud. Op zich vind ik het er wel goed uit zien, maakt de muur niet te strak/saai. Maar elke keer dat je dat overschildert verdwijnt er meer 'diepte' en wordt het langzaamaan wel een stuk minder mooi. Uiteindelijk heb ik mijn woonkamer en badkamer bij verbouwingen glad laten stuccen (en de V-naden laten dichten) en dat vind ik persoonlijk wel iets mooier.

Dat gezegd hebbende, in mijn nieuwe huis worden de plafonds ook spuitwerk (maar dan zonder V's) en ben ik niet van plan nog glad te laten stuccen.
Daar lijkt het zeker op. Maar inderdaad, het betekent je wel weer minstens een week extra waar je je huis niet in kan. En het moet ook goed gepland worden ivt andere klussen zoals je vloer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-06 21:43

[...]

Ja dat kon zeker. Wij kregen te horen dat we daar eerder aan hadden moeten denken.

Zelfde geldt voor zonwering op de uitbouw. De muur kan zonwering niet dragen. Dan zou er een metalen kolom in de muur gemetseld moeten worden. 14 van de 38 huizen willen dat, maar kregen letterlijk hetzelfde antwoord: hadden we eerder aan moeten denken.

Deadline meerwerk verstreek 4 weken na zetten handtekening en dan moet je keuken, badkamer en al het andere meerwerk hebben uitgekiend.

Tip: mocht je zonwering op je uitbouw willen, denk daaraan vóór de ruwbouw deadline verstrijkt.
Interessante opmerking; wij hebben op/aan de uitbouw niks laten aanpassen (behalve een loze leiding) en onze buren ook niet; zij hebben er inmiddels een zonnescherm op geplaatst.

Denk niet dat er verscvhil is tussen de diverse prefab wanden; ben dan wel benieuwd of zo'n stalen draagbalk echt nodig is. Wij hebben namelijk die loze leiding genomen omdat de zonwering ter sprake kwam bij het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 15:16
Len020 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:08:
[...]

Interessante opmerking; wij hebben op/aan de uitbouw niks laten aanpassen (behalve een loze leiding) en onze buren ook niet; zij hebben er inmiddels een zonnescherm op geplaatst.

Denk niet dat er verscvhil is tussen de diverse prefab wanden; ben dan wel benieuwd of zo'n stalen draagbalk echt nodig is. Wij hebben namelijk die loze leiding genomen omdat de zonwering ter sprake kwam bij het gesprek.
Ik ben ook wel benieuwd waar die balk dan zou komen: in het buitenspouwblad lijkt mij (anders krijg je een koudebrug, als je de zonwering op het binnenspouwblad vastbout), maar als ik in mijn omgeving kijk is het al jaren gebruikelijk om knikarmschermen gewoon met fatsoenlijke keilbouten/pluggen vast te zetten in het metselwerk en is daarmee de kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:36
Sammy_tukker schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:21:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waar die balk dan zou komen: in het buitenspouwblad lijkt mij (anders krijg je een koudebrug, als je de zonwering op het binnenspouwblad vastbout), maar als ik in mijn omgeving kijk is het al jaren gebruikelijk om knikarmschermen gewoon met fatsoenlijke keilbouten/pluggen vast te zetten in het metselwerk en is daarmee de kous af.
Dat blijft vaak wel hangen, maar rekenkundig kan het echt niet. Bij een uitbouw hebben de bovenste lagen metselwerk helemaal geen verticale druk van boven. Waaraan ben je het scherm dan eigenlijk aan het vastmaken? Paar los gestapelde bakstenen?
En die knikarm schermen zijn vaak ook nog eens erg groot. Met wat wind komt dat wel omlaag. Er is een duitse norm voor. Een kolom in de spouw waaraan het scherm wordt bevestigd is dan inderdaad een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Wat voor gevel heb je? Gewoon baksteen? Dan heb je in 9 van de 10 gevallen geen extra voorzieningen nodig voor een zonnescherm. Alleen steunen op de gevel, zie afbeelding als voorbeeld: https://www.protectsun.nl/dia/tuin-terras/terrasscherm_knikarm_zonnescherm_protectsun.jpg. Eventueel kun je extra bevestigen aan je binnenspouwblad (als dat van beton is). Heb je andere materialen (houtskeletbouw met gevelbeplating bijvoorbeeld) dan wordt het lastiger.

[...]

Sommige bouwers zijn heel strikt met deadlines in verband met de rest van de voorbereiding. Op zich is 4 weken niet heel lang, maar niet ongebruikelijk. Het ligt ook aan wanneer je getekend hebt natuurlijk, als je meteen vanaf het begin ingeschreven hebt, heb je vaak meer tijd. Het is kwalijker als de kopersbegeleiding je niet gewezen had op de mogelijkheid van het verplaatsen van elektra en dergelijke. Maar als het aangegeven is dat je dat binnen 4 weken moet doorgeven, dan is het niet de schuld van de bouwer dat het 7 weken later niet meer mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er kan nooit niks ... en als het kan is het schreeuwende duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ons nieuwe huis (waar inmiddels 4 van de 53 opleverpunten zijn opgelost -O- ) heeft stadsverwarming in combinatie met vloerverwarming. Ik ben met het opstookprotocol bezig, ik ben de temperatuur nu weer op aan het voeren.

In de laagste stand stonden de knoppen op de verdeler op 15 graden, en dan zie je inderdaad dat de aanvoer naar 15 graden zakt en de retour daar iets onder ligt. Is dat niet alles wat nodig is om dit systeem ook voor vloerkoeling te gebruiken? Als de verdeler met warm en koud water een temperatuur van 15 graden bereikt en ik zorg dat alle kamers een 'warmtevraag' hebben die daar boven ligt, gaat het systeem dan niet gewoon dat koele water rondpompen? Of snap ik dan fundamenteel iets niet? Zit er in dit systeem alleen aan en afvoer van water in een gesloten stadsverwarmingssysteem en is die temperatuur in de zomer niet onder de 30 graden te krijgen ofzo?

Ik ben een totale leek op dit gebied :*) , ik probeer te bedenken of en hoe dit systeem, dat aan de inputkant warm en koud water heeft, alsmede een berg temperatuurmeters en thermostaten, gebruikt kan worden om in de zomer te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In principe heb je gelijk, maar waarschijnlijk levert de stadsverwarming geen water dat koeler is dan de buitenlucht. Nu is het buiten koud en dus is het binnenkomende water verwarmd.

Straks is het buiten warm en is het binnenkomende water nog steeds warmer dan dat het buiten is. Dan kun je niet koelen.

Om water onder de omgevingstemperatuur te krijgen moet je actief koelen. Als dat in de centrale niet gebeurt heb je geen mogelijkheden om te koelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Blihi op 26-11-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Hitte kan wel echt een probleem zijn in appartementen. Ik zou zelf controleren of er schermen aan de buitenkant geplaatst kunnen/mogen worden en of er een vloerverwarmingssysteem met koelmogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarcoC schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:52:
[...]

Hitte kan wel echt een probleem zijn in appartementen. Ik zou zelf controleren of er schermen aan de buitenkant geplaatst kunnen/mogen worden en of er een vloerverwarmingssysteem met koelmogelijkheid is.
lekker wonen in een glazen vissen kom. je moet het maar willen . gelukkig mag ik zelf weten wat ik aan de muur hang en of hoeveel motoren er op de garage komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Len020 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:08:
[...]

Het gaat in ons geval wel een om knikarm zonnescherm. Als we die zouden monteren, dan is er te weinig druk van bovenaf om.de zonwering te dragen. Bij wat wind zou het zo van de muur af waaien en mogelijk de stenen boven het zonnescherm meetrekken.

Meerdere zonwering leveranciers hhebn aangegeven dat er draadeinden in de muur moeten komen en we dat nog even snel moesten regelen.

Dat is dus niet gelukt. We gaan nu zelf voor rolluiken of screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Jheroun schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:58:
In de laagste stand stonden de knoppen op de verdeler op 15 graden, en dan zie je inderdaad dat de aanvoer naar 15 graden zakt en de retour daar iets onder ligt. Is dat niet alles wat nodig is om dit systeem ook voor vloerkoeling te gebruiken?
Het is niet zo dat je geen wateraanvoer kunt krijgen lager dan de omgevingstemperatuur. De leidingen liggen in de grond en daar is het vaak koeler dan boven de grond.

Weet alleen niet hoe ver je terug kunt koelen zonder dingen te krijgen zoals condensvorming. Zowel rondom de buizen als in de kamers zelf. Heb wel een keer gehoord dat mensen echt water op hun pvc vloer hadden liggen op een warme zomerdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hulkkonen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:30:
[...]

Wat voor gevel heb je? Gewoon baksteen? Dan heb je in 9 van de 10 gevallen geen extra voorzieningen nodig voor een zonnescherm. Alleen steunen op de gevel, zie afbeelding als voorbeeld: https://www.protectsun.nl/dia/tuin-terras/terrasscherm_knikarm_zonnescherm_protectsun.jpg. Eventueel kun je extra bevestigen aan je binnenspouwblad (als dat van beton is). Heb je andere materialen (houtskeletbouw met gevelbeplating bijvoorbeeld) dan wordt het lastiger.
Ah bedankt! Zal mezelf daar eens in verdiepen.
Buitenmuur zijn idd gemetselde stenen en de binnenmuur is kalkzandsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Jheroun schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:58:
Ons nieuwe huis (waar inmiddels 4 van de 53 opleverpunten zijn opgelost -O- ) heeft stadsverwarming in combinatie met vloerverwarming. Ik ben met het opstookprotocol bezig, ik ben de temperatuur nu weer op aan het voeren.

In de laagste stand stonden de knoppen op de verdeler op 15 graden, en dan zie je inderdaad dat de aanvoer naar 15 graden zakt en de retour daar iets onder ligt. Is dat niet alles wat nodig is om dit systeem ook voor vloerkoeling te gebruiken? Als de verdeler met warm en koud water een temperatuur van 15 graden bereikt en ik zorg dat alle kamers een 'warmtevraag' hebben die daar boven ligt, gaat het systeem dan niet gewoon dat koele water rondpompen? Of snap ik dan fundamenteel iets niet? Zit er in dit systeem alleen aan en afvoer van water in een gesloten stadsverwarmingssysteem en is die temperatuur in de zomer niet onder de 30 graden te krijgen ofzo?

Ik ben een totale leek op dit gebied :*) , ik probeer te bedenken of en hoe dit systeem, dat aan de inputkant warm en koud water heeft, alsmede een berg temperatuurmeters en thermostaten, gebruikt kan worden om in de zomer te koelen.
ik hoop op reacties, ik lees dan even mee... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo allemaal,

Ik ben hier een tijd geleden geweest toen ik overwoog om een nieuwbouw woning in een klein project te kopen. Dit heb ik nu dus ook gedaan, ik loop alleen tegen een probleem aan. Ik geloof niet dat ik die hier eerder ben tegen gekomen, maar ik dacht, misschien weten jullie hier meer over.

De situatie is als volgt: Ik heb een hoekwoning gekocht, met daarbij een berging. Ik heb zelf aangegeven dat ik de berging wil vergroten. Dit is mogelijk. Nou hebben ze de tekeningen doorgestuurd en de schuur (en met name de draairichting van de deur) wordt heel ongunstig geplaatst.

Even voor de beeldvorming (op dit moment ben ik niet in de gelegenheid een plattegrond te plaatsen): De berging wordt achterop het perceel geplaats. De deur wordt geplaatst bijna achteraan in de zij gevel, tevens gaat de deur open naar de achterkant van het perceel toe. Dat is opzich prima voor de meeste huizen, omdat er een achterpad loopt. Maar mijn perceel sluit niet aan op het achterpad, ik zal dus altijd met mijn fiets via de voorkant, langs het huis moeten. Dat betekend ook dat ik niet fatsoenlijk met mijn fiets in de berging kan komen, zoals hij standaard geplaatst wordt. Ik zal altijd de deur van de schuur volledig open moeten doen en ook nog eens een stuk van +/- 2.5 x 2 meter vrij moeten houden om mijn fiets binnen te krijgen. Qua breedte moet ik dus al rekening houden met 5.5 meter (3 meter berging + 2.5 meter vrij houden om de schuur binnen te komen). Dat is allemaal leuk en aardig als je een groot perceel hebt, alleen gaat het hier om een eensgezinswoning, beukmaat 5.10 meter. Ik vind dit persoonlijk echt een slechte ontwerpfout vanuit de bouwer.

Logisch dus dat ik dit aan wil passen. Nou komt het probleem. De berging is standaard. Vanuit de bouwer is er geen mogelijkheid tot het draaien van de deur, het verplaatsen van de deur. De enige mogelijkheid is de berging een kwartslagdraaien. Hierbij komt de schuur in de breedte (4 meter) op het perceel te staan. Tevens vragen ze hier 385 euro voor. Dit lijkt mij nogal buitensporig voor alleen het draaien van de berging. Dit komt eigenlijk neer op allemaal opties waar ik niet te vreden mee ben, omdat ik de schuur niet optimaal kan gebruiken en het een grote bron van ergernis gaat worden. Ik heb dus ook gevraagd naar de mogelijkheid om de berging te laten vervallen, zodat ik er zelf 1 kan bouwen. Ook dit is niet mogelijk volgens de bouwer, omdat zij een woning moeten leveren met berging.

Zien jullie opties waar ik niet aan denk?
Heeft het bouwbedrijf het recht om geen enkele redelijke optie aan te bieden? Vooral omdat het probleem in de eerste plaats ligt bij het slecht ontwerpen van het plan. Tevens heb ik al meer ervaring met dit bedrijf, en niet kunnen, betekent meestal, niet willen.
Ik zit er overigens ook aan te denken om mijn rechtsbijstand hierbij te betrekken. Met name vanwege het gebrek aan de optie om de berging te laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
In onze woning krijgen we stadsverwarming met vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen

In de technische omschrijving lees ik:
26.4 Centrale verwarming
- Vanaf de afleverset wordt een 2 pijpssysteem aangelegd
welke wordt weggewerkt in de zandcement dekvloer.

Iemand enig idee of een 2pijpsleiding wel voldoende is om als hoofdverwarming te dienen in een woning van 150m2 ?
Mij lijkt het een beetje weinig. In mn huidige woning (weliswaar op gas icm cv) heb ik beneden vloerverwarming middels 4 groepen. Of is het bij stadsverwarming anders?

[ Voor 15% gewijzigd door assassin85 op 27-11-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@deerntie Als het om een halfsteens berging gaat kun je ook overwegen om later de deur te verplaatsen. Een nieuw kozijn er in, de deur omzetten en het oude gat dichtmetselen met dezelfde steen (zeker omdat het aan de achterkant zit zie je er niets van).

De bouwer kan helaas vragen wat ze wil voor iedere wijziging en dat doet zo'n bedrijf dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:44
deerntie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:58:
Ik heb dus ook gevraagd naar de mogelijkheid om de berging te laten vervallen, zodat ik er zelf 1 kan bouwen. Ook dit is niet mogelijk volgens de bouwer, omdat zij een woning moeten leveren met berging.
Typisch is dit wel degelijk mogelijk, met de belofte om binnen een korte termijn zelf een berging te plaatsen (3 - 6 maanden), vaak heeft de gemeente inderdaad voorwaarden omtrent het plaatsen van een berging, maar meen niet dat er een harde deadline is op de dag van oplevering. Binnen ons project zijn er ook een aantal mensen die de standaard berging laten vervallen en binnen 3 maanden na oplevering zelf een berging gaan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2023
@kizke dat is fijn om te horen. Daar kan ik misschien nog wat mee. Zal in elk geval even navraag doen bij de gemeente, wat de regels hier zijn.

@Blihi het gaat om een houten berging. En dat het meerwerk is oke. Het is begrijpelijk dat ze daar geld voor vragen. Maar op 3/4 opties krijg ik te horen: 'kan' niet. Terwijl het geen rare vragen zijn. In huis kan een deur tenslotte ook gedraaid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:27
assassin85 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:02:
In onze woning krijgen we stadsverwarming met vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen

In de technische omschrijving lees ik:
26.4 Centrale verwarming
- Vanaf de afleverset wordt een 2 pijpssysteem aangelegd
welke wordt weggewerkt in de zandcement dekvloer.

Iemand enig idee of een 2pijpsleiding wel voldoende is om als hoofdverwarming te dienen in een woning van 150m2 ?
Mij lijkt het een beetje weinig. In mn huidige woning (weliswaar op gas icm cv) heb ik beneden vloerverwarming middels 4 groepen. Of is het bij stadsverwarming anders?
2 pijpssysteem slaat op aanvoer- en retourleiding. Dit zegt niks over het aantal groepen van de vloerverwarming.

Vroeger gebruikte men ook veel 1 pijpssystemen, een enkele leiding die helemaal rond liep in plaats van 2 parallel aan elkaar. Nadeel hiervan was dat de eerste radiator de meeste warmte kreeg, de tweede alweer wat minder vanwege het afgekoelde water, enz.
Bij een 2 pijpssysteem krijgt elke radiator water met dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
We zijn ingeloot voor het kavel en dus huis die we wilden, volgende week gaan we naar de makelaar :) Kan ik enige technische kennis verwachten van de makelaar of wordt het een standaard verkooppraatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

mister_S schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:58:
We zijn ingeloot voor het kavel en dus huis die we wilden, volgende week gaan we naar de makelaar :) Kan ik enige technische kennis verwachten van de makelaar of wordt het een standaard verkooppraatje?
Dat laatste waarschijnlijk :+ Op elke enigszins technische vraag zullen ze antwoorden dat ze dat aan de aannemer gaan voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
deerntie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:22:
@kizke dat is fijn om te horen. Daar kan ik misschien nog wat mee. Zal in elk geval even navraag doen bij de gemeente, wat de regels hier zijn.

@Blihi het gaat om een houten berging. En dat het meerwerk is oke. Het is begrijpelijk dat ze daar geld voor vragen. Maar op 3/4 opties krijg ik te horen: 'kan' niet. Terwijl het geen rare vragen zijn. In huis kan een deur tenslotte ook gedraaid worden.
Bij een houten berging snap ik het beter. Die worden gewoon als bouwpakket besteld en dan kan er inderdaad weinig. Laten vervallen zou dan ook mijn suggestie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@mister_S @Hulkkonen Ga er inderdaad maar van uit dat daar geen technische kennis is en dat ze bij alles wat je wilt zeggen: "dat moet eventueel wel kunnen", om het vervolgens door te zetten naar de aannemer. Die reageert dan niet, totdat jij de KAO hebt getekend, en dan zeggen ze dat er niets kan.

Dus, zorg dat je alles wat je gevraagd hebt zwart op wit beantwoord hebt voordat je ergens voor tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
poosie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:39:
[...]

ik hoop op reacties, ik lees dan even mee... :P
Same here, heb gezocht naar oplossingen om koud water door de leidingen te kunnen pompen, er bestaan chillers maar niet zo snel iets concreets kunnen vinden.
Nu bied Eneco in de wijk hier dus ook Stadskoude waarmee gekoeld water in een apart leidingssysteem naar panden gaat, maar deze dienst is alleen zakelijk af te nemen van wat ik zag.

De klep die de druk genereert laat in principe de stadswarmte door, op hoge temperatuur dus, tenzij de warmte afleverset is in te stellen voor koud water doorgifte? Er zitten wel allemaal draaiknoppen in...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:55
Komende week hebben we ook een gesprek met de makelaar voor een van de laatste opties in een nieuwbouwproject. Rekeninghoudend met de minimaal 10% meerwerk dat er nog bovenop komt zullen we richting de 410k gaan vermoed ik.

Dit zou dan ons eerste huis worden, momenteel zitten we nog in een goedkope huurwoning dus wat dat betreft kunnen we de tijd tot de oplevering nog wel gunstig overbruggen.

Toch vind ik het echt flink veel geld voor een eerste huis. Bestaand kopen in de stad was met ons initiële budget van 300/350k niet echt te doen. Echter wel in mijn geboortedorp ernaast, wat voor ons ook een optie is. Er komt alleen niet heel gek veel voorbij.

De zoektocht is nu terug gebracht tot dit nieuwbouwproject (het ligt overigens aan de rand van de stad en richting het dorp dus dat is wel positief) en bestaande bouw in het dorp zelf dus.

Als de maandlasten niet zo heel erg veel verschillen dan gaat mijn voorkeur toch uit naar nieuwbouw denk ik. Alleen moeten we de komende dagen even het plaatje zo compleet mogelijk zien te krijgen. Er zitten voordelen aan een NOM nieuwbouw woning maar dan lees ik bijvoorbeeld ook weer dat je verplicht bent om een onderhoudscontract voor de zonnepanelen af te nemen voor minimaal 10 jaar. Dus wat scheelt het nu echt qua energiekosten als je alles meetelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wie verplicht je om een onderhoudscontract voor de zonnepanelen af te nemen? Ik heb er geen verstand van, maar dat klinkt een beetje als koppelverkoop en dat mag niet.

Een vereniging van eigenaren kan je wel verplichten de zonnepanelen goed te onderhouden, maar volgens mij niet zomaar om een contract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 18:15
@Nielzsche Houd je dan ook rekening met inrichtingskosten? Tuin, gordijnen, vloer, stuc- en schilderwerk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Blihi schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:24:
Wie verplicht je om een onderhoudscontract voor de zonnepanelen af te nemen? Ik heb er geen verstand van, maar dat klinkt een beetje als koppelverkoop en dat mag niet.

Een vereniging van eigenaren kan je wel verplichten de zonnepanelen goed te onderhouden, maar volgens mij niet zomaar om een contract af te sluiten.
De installatie is dan niet jouw eigendom en huur je dus in feite. Zoals je ook een CV ketel kunt huren.
Soms kun je kiezen om de installatie wel mee te kopen.

Of dit mag van de rechter weet ik niet, maar gebeurd nu wel
Nielzsche schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:17:
Komende week hebben we ook een gesprek met de makelaar voor een van de laatste opties in een nieuwbouwproject. Rekeninghoudend met de minimaal 10% meerwerk dat er nog bovenop komt zullen we richting de 410k gaan vermoed ik.

Dit zou dan ons eerste huis worden, momenteel zitten we nog in een goedkope huurwoning dus wat dat betreft kunnen we de tijd tot de oplevering nog wel gunstig overbruggen.

Toch vind ik het echt flink veel geld voor een eerste huis. Bestaand kopen in de stad was met ons initiële budget van 300/350k niet echt te doen. Echter wel in mijn geboortedorp ernaast, wat voor ons ook een optie is. Er komt alleen niet heel gek veel voorbij.

De zoektocht is nu terug gebracht tot dit nieuwbouwproject (het ligt overigens aan de rand van de stad en richting het dorp dus dat is wel positief) en bestaande bouw in het dorp zelf dus.

Als de maandlasten niet zo heel erg veel verschillen dan gaat mijn voorkeur toch uit naar nieuwbouw denk ik. Alleen moeten we de komende dagen even het plaatje zo compleet mogelijk zien te krijgen. Er zitten voordelen aan een NOM nieuwbouw woning maar dan lees ik bijvoorbeeld ook weer dat je verplicht bent om een onderhoudscontract voor de zonnepanelen af te nemen voor minimaal 10 jaar. Dus wat scheelt het nu echt qua energiekosten als je alles meetelt..
Waar is dit project. Klinkt namelijk wel als erg bekende situatie al kan het overal zijn met NOM en onderhouds contract. echter....

Hier is een soortgelijk project. Daarbij is het Huurcontract incl onderhoud vanaf 166 euro in de maand voor de gehele technische installatie. (WTW, Warmptepomp, zonnepanelen etc...) hier komt dan nog kosten van je netbeheerder bij voor je aansluiting en je verbruik op dagen dat er geen zon schijnt.

Echter kun je er als optie zoals ik hierboven beschreef vaak kiezen om de installatie toch mee te kopen. Dan moest je bij het project wat ik ken afhankelijk van de woning 15-20K extra voor neerleggen boven de VON prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
perspectivebass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:29:

...Daarbij is het onderhouds contract ongeveer 150 euro in de maand voor de gehele technische installatie. (WTW, Warmptepomp, zonnepanelen etc...) ....
150€/maand? gebruiken die techniekers gouden handschoenen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
tehfnz schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:32:
[...]

150€/maand? gebruiken die techniekers gouden handschoenen ofzo?
Je hebt gelijk dat is het huurcontract waar ook het onderhoud in zit! Heb het even aangepast!

Dit is overigens de prijslijst:
https://www.wijdeblikgoud...limaatgarant-20180926.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door perspectivebass op 27-11-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:55
perspectivebass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:29:
[...]

De installatie is dan niet jouw eigendom en huur je dus in feite. Zoals je ook een CV ketel kunt huren.
Soms kun je kiezen om de installatie wel mee te kopen.

Of dit mag van de rechter weet ik niet, maar gebeurd nu wel

[...]

Waar is dit project. Klinkt namelijk wel als erg bekende situatie al kan het overal zijn met NOM en onderhouds contract. echter....

Hier is een soortgelijk project. Daarbij is het onderhouds contract ongeveer 150 euro in de maand voor de gehele technische installatie. (WTW, Warmptepomp, zonnepanelen etc...) hier komt dan nog kosten van je netbeheerder bij voor je aansluiting en je verbruik op dagen dat er geen zon schijnt.

Echter kun je er als optie zoals ik hierboven beschreef vaak kiezen om de installatie toch mee te kopen. Dan moest je bij het project wat ik ken afhankelijk van de woning 15-20K extra voor neerleggen boven de VON prijs.
Zuid Nederland.

Maar ik heb het niet goed gelezen zie ik nu.

Er staat:
Onderhoud:
Het wordt aanbevolen om één maal per jaar de buitenzijde van de panelen schoon te laten maken door een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd. Om beschadiging te voorkomen is het niet verstandig om de panelen schoon te maken met behulp van basis schrob- en/of zeem schoonmaakmiddelen.
Wanneer gekozen wordt voor de 10 jaars- garantie op het NOM systeem, is het afsluiten van de onderhoudscontract verplicht.
Lijkt erop dat het systeem wel in de koop zit? Kan er in ieder geval niks over vinden. Volgende week maar even goed uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
perspectivebass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:38:
[...]

Je hebt gelijk dat is het huurcontract waar ook het onderhoud in zit! Heb het even aangepast!

Dat is dus gewoon een trucje van de bouwer om de koopprijs op papier laag te houden en je tegelijkertijd op te schepen met hoge kosten.

Je bent onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit als je het bedrag voor de installatie in de hypotheek stopt en het "onderhoud" zelf doet. Het ligt eraan wat voor installatie, maar zonnepanelen hebben echt nauwelijks onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:36
Een vraag m.b.t. vloerverwarming. Wij hebben sinds de zomer de sleutel. Destijds gekozen voor h.o.h. 100mm de leidingen laten leggen tegen meerprijs om zo zuinig mogelijk comfortabel te stoken.
Nu de koudere periode is aangebroken merk ik echter een paar koude zones.
Bovendien zit de kamerthermostaat in het midden van de woning vlakbij de verdeler. De vloer onder de thermostaat warmt het eerste op, met als effect dat alleen een cirkel rondom de thermostaat opwarmt en hij vervolgens af slaat.

Vandaag melding van gemaakt. Volgende week komt een monteur controleren. Wel geeft de installateur aan slechts verantwoordelijk te zijn voor het behalen van een bepaalde kamertemperatuur. Als deze gehaald wordt, hoeven ze verder niets te doen!?!?

Mijn inziens quatsch natuurlijk, maar wellicht kunnen anderen hier meer over zeggen?
Iemand ook idee voor een gangbare oplossing waarbij niet eerst de vloer onder de thermostaat opwarmt? (Aan/afvoer wisselen wellicht een idee?)

Ik probeer een beetje goed beslagen ten ijs te komen, dus adviezen en ervaringen zijn welkom. Ik had gerekend op een lekkere warme vloer en nu hebben we toch de pantoffeltjes nodig helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
DaWayne schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:58:
Bovendien zit de kamerthermostaat in het midden van de woning vlakbij de verdeler. De vloer onder de thermostaat warmt het eerste op, met als effect dat alleen een cirkel rondom de thermostaat opwarmt en hij vervolgens af slaat.
Kan je die thermostaat dan niet verplaatsen? Of de verdeler isoleren, of een kast op de vloer onder de thermostaat zetten ofzo.

Bereik je overigens niet hetzelfde door gewoon de thermostaat hoger te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:38:
[...]

Dus je koopt een huis met de installaties op afbetaling? Gelden daar dezelfde regels voor als voor een studielening? Bijvoorbeeld voor elke 100 euro die je daaraan uit geeft per maand krijg je €35K minder hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:31:
[...]

Dus je koopt een huis met de installaties op afbetaling? Gelden daar dezelfde regels voor als voor een studielening? Bijvoorbeeld voor elke 100 euro die je daaraan uit geeft per maand krijg je €35K minder hypotheek?
Nee, het is geen afbetaling maar huur. Bij het berekenen van de hypotheek worden dit soort contracten niet meegeteld volgens mij.

Hadden ze bij ons ook geflikt; in de VON prijs zat geen keuken en geen warmwater/verwarming. Ik vind het maar raar. ( maar dat huurcontract was zo belachelijk duur dat we het hebben afgekocht. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
burnedhardware schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:45:
[...]

Nee, het is geen afbetaling maar huur. Bij het berekenen van de hypotheek worden dit soort contracten niet meegeteld volgens mij.

Hadden ze bij ons ook geflikt; in de VON prijs zat geen keuken en geen warmwater/verwarming. Ik vind het maar raar. ( maar dat huurcontract was zo belachelijk duur dat we het hebben afgekocht. )
Dat zou heel raar zijn als dat geen invloed op je max hypotheek heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
DaWayne schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:58:
Een vraag m.b.t. vloerverwarming. Wij hebben sinds de zomer de sleutel. Destijds gekozen voor h.o.h. 100mm de leidingen laten leggen tegen meerprijs om zo zuinig mogelijk comfortabel te stoken.
Nu de koudere periode is aangebroken merk ik echter een paar koude zones.

Vandaag melding van gemaakt. Volgende week komt een monteur controleren. Wel geeft de installateur aan slechts verantwoordelijk te zijn voor het behalen van een bepaalde kamertemperatuur. Als deze gehaald wordt, hoeven ze verder niets te doen!?!?

Mijn inziens quatsch natuurlijk, maar wellicht kunnen anderen hier meer over zeggen?
Iemand ook idee voor een gangbare oplossing waarbij niet eerst de vloer onder de thermostaat opwarmt? (Aan/afvoer wisselen wellicht een idee?)

Ik probeer een beetje goed beslagen ten ijs te komen, dus adviezen en ervaringen zijn welkom. Ik had gerekend op een lekkere warme vloer en nu hebben we toch de pantoffeltjes nodig helaas...
Bij mij bestaat de woonkamer uit meerdere zones dus heb toen ik hier tegenaan liep de zone onder de thermostaat wat geknepen en die op de uiteinden van de kamer wat meer open gedraaid. Effect is dat die dus sneller opwarmen en de temperatuur evenrediger door de kamer verdeeld word.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-06 21:43
Blihi schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:31:
[...]

Dat is dus gewoon een trucje van de bouwer om de koopprijs op papier laag te houden en je tegelijkertijd op te schepen met hoge kosten.

Je bent onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit als je het bedrag voor de installatie in de hypotheek stopt en het "onderhoud" zelf doet. Het ligt eraan wat voor installatie, maar zonnepanelen hebben echt nauwelijks onderhoud nodig.
Vind dit soort 'trucjes' wel raar; de woning wordt verkocht als '0 op de meter' maar ondertussen wordt je 'gedwongen' dan of een veel te duur contract af te sluiten, of de verkoopprijs gaat fors omhoog (of mag je soms de paneneln zelf laten installeren? vast niet want dan halen ze de epc waarden niet direct).

Maar daarnaast; welk onderhoud voor zonnepanelen? die spoelen gewoon schoon door de regen.
Pagina: 1 ... 45 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2