Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.750 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10
frumper schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:14:
Bedenk voor jezelf wat je er maximaal voor over zou hebben, doe die prijs keer anderhalf en je zit wel een beetje in de richting waarschijnlijk. Bij projectbouw kunnen ze m.i. De geboden meeropties in de lijst redelijk eenvoudig inplannen. Ga je daar echter buiten denken wordt het lastig voor ze
Ik vind het idioot dat zelfs op de standaard optielijst n.t.b. staat. Als je er naar vraagt krijg je geen direct antwoord. Je gaat toch ook niet tekenen voor een nieuwe auto en dat de verkoper zegt "we zien wel welke motor erin gaat"?
Waar ik trouwens ook van schrok is de prijs van het laten plaatsen van stompe deuren incl houtenkozijnen ipv opdekdeuren met stalen kozijnen.. meerprijs 680 EUR per deur.. dat komt op bijna 7k als we dat doorvoeren in het huis. :X
Dat is inderdaad behoorlijk prijzig. Hier bij de opties staat voor hardhouten kozijn + vervallen bovenlicht + stompe deur 410 euro. Al weet je niet wat voor deur het wordt natuurlijk. Ik heb een hekel aan die opdekdeuren, dus die optie zal ik wel nemen (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 15:54
Vandaag de voorschouw gehad van mijn nieuwe woning. Man wat was dat een ellende, zoveel schade aan dingen en opties die niet goed waren. De grootste shock was toch wel dat de verdeler van de vloerverwarming op zolder is gaan lekken. Een enorme plas met water wat ook helemaal op de eerste verdieping is gekomen. Ik ben toch aardig pissig dat dit heeft kunnen gebeuren. De aannemer heeft gezegd dat ze de zandcementdekvloer weer netjes gaan maken en dat ze de muren/plafonds op de eerste verdieping weer gaan spachtelputzen (het brokkelde er nu gewoon van af). Iemand ervaring met zo iets en mij kan adviseren welke stappen ik moet ondernemen? Moet ik mij nu ook zorgen gaan maken voor “betonrot”? Heb namelijk geen zin dat ik ineens van die oranje vlekken op het plafond ga krijgen, doordat de bewapening is gaan roesten.

[ Voor 8% gewijzigd door wrstylo op 18-11-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De optielijst in ons project welke vooraf inzichtelijk was (voor tekenen) was degene waar alleen de grote opties instonden.
Dingen als:
- uitbouw: begane grond, 2e verdieping (incl splitsing in twee extra slaapkamers met verwarming en lucht-wtw
- vloerverwarming 1e verdieping, 2e verdieping
- muur afwerking per ruimte: spec, vlies, stuc
- buitenkraan voor, achter
- trap naar zolder dicht ipv open
Al deze prijzen stonden dus al vast, maar vooral de kleinere dingen hebben we nog geen enkel idee van. Terwijl we de hypotheek ook al rond hebben en nu wachten tot de overdracht van de grond plaatsvind in december en de bouw begint in Q1 2020. Verwachting is dat we de overige kleinere dingen pas in februari/maart te weten krijgen...

- Keuken zat geheel niet inbegrepen, wel 1 aangesloten partij die tijdens de bouw mag plaatsen.
- Badkamer/toilet dus alleen stelpost opgenomen, wat sowieso niet genoeg was voor badkamer en toilet

- aanpassing trap afwerking: alleen wat genoemd bij eerste verkoop begeleiders gesprek, dus na tekenen
- aanpassing type deuren: alleen wat genoemd bij eerste verkoop begeleiders gesprek, dus na tekenen

Beiden vonden we te duur om tijdens het project te doen, het type deuren ben ik al gewend in mn huidige woning uit 2012 en heb daar geen problemen mee.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Kan ik een beetje globaal uitrekenen wat een tweekapper met 650m3 inhoud, een lucht/water wp en epc 0,26 aan zonnepannelen moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
mister_S schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:18:
Kan ik een beetje globaal uitrekenen wat een tweekapper met 650m3 inhoud, een lucht/water wp en epc 0,26 aan zonnepannelen moet hebben?
Dat hangt ook af van de ligging van je panelen en de zwaarte van je panelen natuurlijk.
Ik gok dat je met een paneel of 6 rekening moet houden maar is helemaal niet op feiten gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05
wrstylo schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:31:
Vandaag de voorschouw gehad van mijn nieuwe woning. Man wat was dat een ellende, zoveel schade aan dingen en opties die niet goed waren. De grootste shock was toch wel dat de verdeler van de vloerverwarming op zolder is gaan lekken. Een enorme plas met water wat ook helemaal op de eerste verdieping is gekomen. Ik ben toch aardig pissig dat dit heeft kunnen gebeuren. De aannemer heeft gezegd dat ze de zandcementdekvloer weer netjes gaan maken en dat ze de muren/plafonds op de eerste verdieping weer gaan spachtelputzen (het brokkelde er nu gewoon van af). Iemand ervaring met zo iets en mij kan adviseren welke stappen ik moet ondernemen? Moet ik mij nu ook zorgen gaan maken voor “betonrot”? Heb namelijk geen zin dat ik ineens van die oranje vlekken op het plafond ga krijgen, doordat de bewapening is gaan roesten.
Ik zou me over roestwater niet druk maken: als ik zie hoeveel water er door onze kanaalplaten is gegaan tijdens de ruwbouw dan zou ik nu met een mooi sixties oranje plafond moeten zitten maar dat is gelukkig niet het geval.

Wat vooral slordig is, is dat ze niet voordat de voorschouw begon hier melding van maakten, dat geeft een iets gecontroleerdere indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:40

EiT

Ascension schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:18:
Hoeveel bedraagt bij jullie het aantal werkbare dagen in de aanneemovereenkomst? Bij ons staat die op 275 dagen wat ik nogal lang vind, uitgaande van 180 dagen per jaar zou dat ruim 1,5 jaar zijn. Is dit gewoon contractueel een hoog getal van de aannemer om zichzelf in te dekken voor eventuele vertraging of is het echt een reële schatting van de bouwduur. De kopersbegeleider houdt het er op dat het echt zo lang zou gaan duren.
Bij ons is het 210 dagen.
Nu is het huis op het installatie werk na klaar. Er gebeurd al 1,5 maanden niets meer en ze hebben tot +/- april volgend jaar voor ze aan die 210 dagen zitten.
“Installateur heeft geen mensen” m.a.w. andere projecten lopen achter en wij kunnen wachten omdat ze nog tijd zat over hebben.

tja....

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Het heeft pak hem beet 2 jaar geduurd na het tekenen van de KAO maar ons huis is opgeleverd *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G716Jlr7RlUjtk7wlqzMyNjM/full.png

Wel met dik 50 opleverpunten -O-

Gelukkig praktisch allemaal dingen waar we niet direct last van hebben, op twee missende deurkozijnen (en deuren) na, da's wat onhandig voor de stukadoor. De bouwer heeft duidelijk achterstand, de opleveringen van januari zijn allemaal een maand naar achteren geschoven dus hopelijk krijgen ze dan een beetje tijd om alle punten op te lossen.

Het huis zelf is prima gebouwd maar de afwerking is erg slordig. Veel van die betonbanden die je aan de buitenkant ziet zijn beschadigd en er is een hoop slecht schilderwerk (we hebben ook een hele hoop ramen). De bouwer heeft een sleutel gehouden zodat ze dingen op kunnen lossen zonder dat wij er hoeven te zijn. Gelukkig zitten alle opties er wel in, de dubbele wcd die we misten bij de voorschouw hadden ze wel nog even aangelegd. En de belangrijkste optie doet het goed: op alle etages vloerverwarming. Wat een sauna levert dat op tijdens een opstookprotocol zeg.

Ik moet nog zien dat ze alles netjes oplossen maar het is al wel ons huis, de aannemer is druk bezig met de dingen die nu nog moeten gebeuren en met de omgeving en het uitzicht zijn we iedere keer dat we er komen blij, heel wat anders dan de straat waar we nu aan wonen. Een stukje verder fietsen naar het centrum maar we waren wel toe aan wat meer groen in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lCEwVkYJSWnJurva4uMny9OX/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jheroun schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:41:
Het heeft pak hem beet 2 jaar geduurd na het tekenen van de KAO maar ons huis is opgeleverd *O*

[Afbeelding]

Wel met dik 50 opleverpunten -O-

Gelukkig praktisch allemaal dingen waar we niet direct last van hebben, op twee missende deurkozijnen (en deuren) na, da's wat onhandig voor de stukadoor. De bouwer heeft duidelijk achterstand, de opleveringen van januari zijn allemaal een maand naar achteren geschoven dus hopelijk krijgen ze dan een beetje tijd om alle punten op te lossen.

Het huis zelf is prima gebouwd maar de afwerking is erg slordig. Veel van die betonbanden die je aan de buitenkant ziet zijn beschadigd en er is een hoop slecht schilderwerk (we hebben ook een hele hoop ramen). De bouwer heeft een sleutel gehouden zodat ze dingen op kunnen lossen zonder dat wij er hoeven te zijn. Gelukkig zitten alle opties er wel in, de dubbele wcd die we misten bij de voorschouw hadden ze wel nog even aangelegd. En de belangrijkste optie doet het goed: op alle etages vloerverwarming. Wat een sauna levert dat op tijdens een opstookprotocol zeg.

Ik moet nog zien dat ze alles netjes oplossen maar het is al wel ons huis, de aannemer is druk bezig met de dingen die nu nog moeten gebeuren en met de omgeving en het uitzicht zijn we iedere keer dat we er komen blij, heel wat anders dan de straat waar we nu aan wonen. Een stukje verder fietsen naar het centrum maar we waren wel toe aan wat meer groen in de buurt.

[Afbeelding]
Leuk huis, waar staat deze?
Nog gelukt met de kelder voor de uit de hand gelopen wijn voorraad? ;)

Wij zitten inmiddels al bijna een jaar in onze woning en mis het traject behoorlijk :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:00:
[...]

Leuk huis, waar staat deze?
Nog gelukt met de kelder voor de uit de hand gelopen wijn voorraad? ;)
Dit is in Rijnvliet in Utrecht.

Een kelder is het niet geworden, dat was wel heel erg duur. Een deel van de garage wordt een wijnkamer. De koelunit om dat netjes op keldertemperatuur te houden is al besteld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 13:41
mister_S schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:41:
Dat is inderdaad behoorlijk prijzig. Hier bij de opties staat voor hardhouten kozijn + vervallen bovenlicht + stompe deur 410 euro. Al weet je niet wat voor deur het wordt natuurlijk. Ik heb een hekel aan die opdekdeuren, dus die optie zal ik wel nemen (helaas).
Wij kregen deze optie ook voorgeschoteld, bij het uiteindelijke kiezen van de optie was de vervolg optie welke deur (en welk beslag). Echter wisten ze daar wel direct de hoofdprijs te vragen voor een beperkte selectie aan deuren en beslag. Wij laten ze nu met de standaard houten/stompe deur opleveren en vervangen deze achteraf door een zelf gekozen deur op de belangrijkste locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kezzza schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:08:
[...]

Wij kregen deze optie ook voorgeschoteld, bij het uiteindelijke kiezen van de optie was de vervolg optie welke deur (en welk beslag). Echter wisten ze daar wel direct de hoofdprijs te vragen voor een beperkte selectie aan deuren en beslag. Wij laten ze nu met de standaard houten/stompe deur opleveren en vervangen deze achteraf door een zelf gekozen deur op de belangrijkste locaties.
Deze route hebben wij ook genomen, we hebben nu dus houten kozijnen met standaard stompe deuren en beslag. Zonde van het geld dat die straks weer weggaan maar voor het geld dat men in het project vroeg voor een MDF paneeldeur met lelijk beslag haal je zelf een maatwerk houten paneeldeur met bronzen klinken.

Alles is duur via een project maar het deurbeslag spande toch wel de kroon. Binnen het project 100 euro voor aluminium met plastic (dat was dan de luxe optie) terwijl je voor 30 euro online verouderd messing met een ebbenhouten greep koopt. Maargoed, misschien hebben is landelijk gewoon een goedkopere smaak dan modern en strak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Jheroun schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:54:
[...]

Deze route hebben wij ook genomen, we hebben nu dus houten kozijnen met standaard stompe deuren en beslag. Zonde van het geld dat die straks weer weggaan maar voor het geld dat men in het project vroeg voor een MDF paneeldeur met lelijk beslag haal je zelf een maatwerk houten paneeldeur met bronzen klinken.

Alles is duur via een project maar het deurbeslag spande toch wel de kroon. Binnen het project 100 euro voor aluminium met plastic (dat was dan de luxe optie) terwijl je voor 30 euro online verouderd messing met een ebbenhouten greep koopt. Maargoed, misschien hebben is landelijk gewoon een goedkopere smaak dan modern en strak ;)
Hier exact hetzelfde, toevallig van de week wezen kijken voor andere deuren beneden, want ik wordt het svedex karton een beetje zat 😉 nu mooie weekamp paneeldeuren uitgezocht, incl beslag en afhangen ben ik daar toch ook nog 2k voor kwijt, maar dan heb ik wel houten paneeldeuren incl kwaliteitsbeslag 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:54
Jheroun schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:54:
[...]

Ik zou deze route ook heel graag bewandelen.. Maar met een prijs van ong 7k voor alle deuren voor enkel en alleen het basismodel stompe deur, wordt me toch te gortig..

We zijn gister gaan kijken bij een kennis die al in een huis zit uit een eerdere fase van dit project. En moet zeggen dat de opdekdeuren en en met name de stalen kozijnen er niet verkeerd uit zien.
Wellicht toch eens kijken of een "betere" deur ook een optie kan zijn...

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 14:47

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Wij hebben ervoor gekozen om alleen op de beganegrond alle deurkozijnen te laten vervangen voor houtenkozijnen met stompe deur, daarbij kwam het dichtzetten van het bovenlicht.

De prijs voor het vervangen van de kozijnen door het gehele woning hebben we bekeken en ervoor gekozen om de eerste verdieping gewoon standaard uit te laten voeren, met opdekdeuren en stalen kozijnen dus, maar vervolgens wel bij twee deuren het bovenlicht dicht laten zetten.

Alleen de badkamer heeft nu nog een bovenlicht, dat was in onze ogen nog wel handig aangezien je dan in een oogopslag kunt zien of iemand er gebruik van maakt. (Lamp aan of uit?)

Het kost wat maar stompe deuren en houtenkozijnen ogen voor ons toch beter en aangezien je de meeste tijd beneden doorbrengt en daar gasten ontvangt was het voor ons niet nodig het gehele huis ermee te voorzien.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Memphisto schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:28:
[...]

Ik zou deze route ook heel graag bewandelen.. Maar met een prijs van ong 7k voor alle deuren voor enkel en alleen het basismodel stompe deur, wordt me toch te gortig..

We zijn gister gaan kijken bij een kennis die al in een huis zit uit een eerdere fase van dit project. En moet zeggen dat de opdekdeuren en en met name de stalen kozijnen er niet verkeerd uit zien.
Wellicht toch eens kijken of een "betere" deur ook een optie kan zijn...
Een paneeldeur op een stalen opdekkozijn maakt al een heel groot verschil. Dat hebben wij in ons huidige huis. Houten stompe kozijnen zonder bovenlicht vind ik nog mooier maar alleen de paneeldeur maakt al een groot verschil.

7k is ook wel erg veel ja. Volgens mij waren wij 3,5k kwijt voor dichtzetten van alle bovenlichten, stompe houten kozijnen en 8 stompe deuren. De meerprijs van de stompe deur zelf was volgens mij 100 euro per deur. Wat de stalen kozijnen en deuren kosten is onbekend, dat zat al in de aanneemsom.

Kan je de deuren helemaal laten vervallen? Of heb je tijd om het achteraf te doen? Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de houten kozijnen erg tegenvallen. Ja, het is stomp en hout maar het zijn allemaal losse stukken die rond het kozijn geschroefd worden, er is weinig massief aan. Ik had het liever achteraf zelf gedaan met een timmerman die echt iets moois maakt. Was waarschijnlijk ook stukken goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bij ons krijg je 200 euro per deur als je kozijn en deur helemaal laat vervallen, maar dan behoud je wel het bovenlicht helaas. Als ik op internet kijk zie ik prijzen van 800-1000 euro per deur (kozijn + deur + plaatsing), niet echt goedkoop. Het handigst lijkt me gewoon de optie nemen voor 410 euro en later misschien de deur vervangen. Ik neem aan dat je ergens de hardhouten kozijnen mag zien en dus niet blind een optie neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 22:51
Heb zelf niet meer durven vragen wat het zou kosten om van opdek naar stompe deuren te gaan... alle andere zaken liepen al behoorlijk in de papieren. Wilde eigenlijk zowel beneden als boven paneeldeuren hebben, maar aangezien me dit 500,- meerprijs zou kosten heb ik alleen paneeldeuren beneden (4) waarvan de deur naar de woonkamer met glas is. Op de eerste verdieping andere lijndeuren en zowel beneden als boven de bovenlichten weg (dat vind ik echt lelijk). Deurbeslag heb ik gekozen uit een serie die ze daar hadden, vervang deze achteraf wel. Was uiteindelijk iets van 3K extra kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
Even voor dat ik het goed begrijp. Een paneeldeur is toch ook gewoon een opdekdeur, enkel dan niet glad/vlak, toch?
Ik ben zelf geen voorstander ervan om beneden wel stompe deuren te kiezen, maar boven dan alsnog voor opdek te gaan.. En helaas is de basisprijs (goedkoopste) voor stompe deuren incl kozijn 680 euro per stuk...

Ik denk dat ik voorlopig rekening hou met de stalen kozijnen + opdekdeuren en dan de bovenlichten laat dicht zetten (want, heel lelijk, maar kost ook 150 euro per deur..)
En dan neem ik wel een stelpost van 100 euro per deur om een mooiere deur uit te zoeken.

Hebben jullie trouwens vloerkoeling? Er is een lucht/water warmtepomp voorzien, echter zonder de optie van vloerkoeling. Dit is wel mogelijk voor een meerprijs van 985 euro. Maar is dat het waard?
Ik heb geen grote raampartijen op het zuiden oid.

Ik twijfel.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 08:55
Memphisto schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:27:
Even voor dat ik het goed begrijp. Een paneeldeur is toch ook gewoon een opdekdeur, enkel dan niet glad/vlak, toch?
Ik ben zelf geen voorstander ervan om beneden wel stompe deuren te kiezen, maar boven dan alsnog voor opdek te gaan.. En helaas is de basisprijs (goedkoopste) voor stompe deuren incl kozijn 680 euro per stuk...

Ik denk dat ik voorlopig rekening hou met de stalen kozijnen + opdekdeuren en dan de bovenlichten laat dicht zetten (want, heel lelijk, maar kost ook 150 euro per deur..)
En dan neem ik wel een stelpost van 100 euro per deur om een mooiere deur uit te zoeken.

Hebben jullie trouwens vloerkoeling? Er is een lucht/water warmtepomp voorzien, echter zonder de optie van vloerkoeling. Dit is wel mogelijk voor een meerprijs van 985 euro. Maar is dat het waard?

Ik twijfel.
een opdekdeur of een stompe deur kunnen theoretisch beide als paneel of als niet paneeldeur;

het zegt namelijks niks over de deur behalve hoe deze in de sluiting valt. Een opdek is (meestal) een niet-houten deur die gedeeltelijk om een metalen kozijn valt. Een stompe deur is (meestal) een houten deur in en een houten kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50

Ik twijfel.
En oost/west?
Die worden vaak vergeten, maar krijgen ook redelijk wat zon te verwerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:53
Na uitgevraagd te hebben over de installatie van de groepenkast hebben we extra uitleg gehad van de aanenemer. het initiele verhaal bleek niet correct te zijn.

Initiele verhaal

De woning krijgt een 3-fasen aansluiting in de meterkast (3x25A). Er worden 2 aardlekschakelaars aangebracht. De warmtepomp zit op een eigen groep op een losse fase (die telt niet mee in de groepen zoals deze in de meterkast zichtbaar zijn). Dat geldt ook voor de zonnepanelen, die zitten ook op een eigen fase. Kortom in de meterkast worden in basis 7 groepen opgenomen. Onderstaand de verdeling van de groepen naar de fasen: 1e fase - 3x basisinstallatie - 1x vaatwasser - 1x koken - 1x combimagnetron - 1x wasmachine _ 2e fase - Warmtepomp _ 3e fase - Zonnepanelen

Nieuwe additionele uitleg
"De PV en warmtepomp worden wel verdeeld over de 3 fasen, maar daar komt ook de huisinstallatie bij op.
Het verdelen van de warmte pomp en PV panelen over de fasen is voornamelijk voor de woningen onderling.
Als we alle PV panelen in de wijk achter fase 1 aansluiten (of alle warmtepompen) dan wordt deze fase te veel belast en zal deze uitslaan als alle omvormers gaan terug leveren. Dit is ook zo bij de warmtepompen.

De overige groepen voor verlichting, wasmachine, magnetron, vaatwasser etc. worden in de groepenkast verdeeld over de 3 fasen.

Het aansluiten van PV panelen op een 3 fase aansluiting heeft te maken met het aantal PV panelen.

De kook aansluiting is normaal aangesloten op een 2x230V groep. In het meerwerk kan deze verzwaard worden naar 3x230V."

Nog steeds niet heel compleet, maar beter dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:20

Ik twijfel.
985 vind ik niet duur klinken als ik het vergelijk met sommige opties bij ons.

Los van zon kan het ook lekker zijn als het een hete zomer is zoals we die steeds vaker hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ik twijfel.
Welke WP krijg je? Vaak is het vrijschakelen van zulke opties ergens een kabeltje oid doorverbinden, de WP's zelf zijn hardwarematig gewoon in staat te koelen.
Zou daarvoor een balletje opgooien in het LWWP topic in DED.
Echter moet wel je verdere circuit er op voorbereid zijn, dus alle leidingen + koppelingen geisoleerd (maar dat wil je sowieso) en een verdeler die condensproof is, dus of geisoleerd of kunststof. RVS schijnt ook goed te gaan maar kan wel condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Van een makelaar kreeg ik te horen dat vloerkoeling met een L/W warmtepomp, van innotec in dit geval, niet mogelijk is. Was dit onzin dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:09:
Van een makelaar kreeg ik te horen dat vloerkoeling met een L/W warmtepomp, van innotec in dit geval, niet mogelijk is. Was dit onzin dan?
Yes. Het is juist éen vd voordelen van een WP. Nu zullen er vast enkele modellen zijn die het niet kunnen, maar die moet je als installateur toch niet willen verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
nel!s schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:43:
@mister_S ja joh.., én er is veel te weinig kennis in de markt om wtw en warmtepompen op grote schaal te installeren, laat staan voor makelaars en ander frontlinie personeel om de ins & outs daarvan te bevatten en te communiceren. Wij weten momenteel niet wat er aan apparaten in ons huis komt omdat alles door onderaannemers wordt gedaan. We weten enkel dat warmtepomp en wtw ern Itho Daalderop worden, maar welke varianten niet. Wat betreft zonnepanelen weten we alleen dat het een in-dak systeem wordt - ook weer een onder aannemer die er verder alle kanten mee op mag. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan en heb gezegd dat ik warmtepomp en wtw wil kunnen upgraden binnen het Itho aanbod. Daarvoor moest ik wel lullen als brugman tot ik de projectleider van de ontwikkelaar aan de lijn had.

Het bij effect was wel dat de bouwer nu op scherp staat: 'lastige klanten' krijgen alle aandacht want kunnen de bedrijfsreputatie om zeep helpen. Het is jammer dat ze niet bij iedereen flexibeler en beter geïnformeerd zijn, en bovendien is mijn winst hier marginaal, dus of het de moeite was..
De andere 'belofte' die ik de bouwer meegegeven heb in ditzelfde proces is dat we een ir en blowerdoor test laten uitvoeren na oplevering. Ik begrijp namelijk dat de meeste nieuwbouw niet eens aan de eisen van het huidige bouwbesluit voldoet. Dat vond de bouwer wederom echt niet leuk om te horen, dus ik ben benieuwd of ze net wat voorzichtiger gaan zijn bij het installeren van de kozijnen bij ons.

Je begrijpt: caveat emptor in deze markt.
Dit neigt naar borrelpraat. Niet voldoet aan bouwbesluit, yeah right. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
Kwakkel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:24:
[...]
En oost/west?
Die worden vaak vergeten, maar krijgen ook redelijk wat zon te verwerken!
Eens, even een meer volledig antwoord.
Wellicht is een plaatje wat duidelijker.

Ligging woning

Betreft dus kavel 18. Achterzijde woning op oosten, geen grote glaze pui, wel normale ramen / tuindeuren.
Voorzijde bevat een erker en staat dus op het westen.
Hertog_Martin schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:40:
[...]
985 vind ik niet duur klinken als ik het vergelijk met sommige opties bij ons.

Los van zon kan het ook lekker zijn als het een hete zomer is zoals we die steeds vaker hebben
Ben ik het wel mee eens hoor. Ik kan alleen niet inschatten of 985 euro realistisch is en bv of dit tijdens de bouw moet worden geregeld of wellicht later (goedkoper?) ook kan.
Plus ken ik in mijn kennissenkring enkel mensen met w/w vloerkoeling. Dus moet nog uitzoeken of l/w even goed werkt en/of wat de verschillen zijn.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:02:
[...]

Welke WP krijg je? Vaak is het vrijschakelen van zulke opties ergens een kabeltje oid doorverbinden, de WP's zelf zijn hardwarematig gewoon in staat te koelen.
Zou daarvoor een balletje opgooien in het LWWP topic in DED.
Echter moet wel je verdere circuit er op voorbereid zijn, dus alle leidingen + koppelingen geisoleerd (maar dat wil je sowieso) en een verdeler die condensproof is, dus of geisoleerd of kunststof. RVS schijnt ook goed te gaan maar kan wel condenseren.
Dit weet ik dus nog niet. Makelaar geeft aan dat exacte type nog niet bekend is. Ik vermoedt dat ik hier pas achter kom zodra ik getekend heb...
Geldt hetzelfde voor het type en aantal zonnepanelen er standaard tijdens de bouw worden meegeleverd. Wel is bevestigd dat de omvormer voldoende capaciteit heeft om uitbreidingen door te voeren. Maar veel helderder wordt het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:38
@Memphisto wij hebben hetzelfde. We hebben inmiddels aanneemovereenkomst getekend en de woning is dus verkocht onder voorbehoud. We hebben allerlei meerwerk opties inmiddels al besproken en zijn al geoffreerd, de meeste zaken zijn al ingetekend door de architect. Helaas zit de aannemer echter nog op EPC berekeningen te wachten voordat hij iets kan zeggen over de pomp en hoeveelheid zonnepanelen etc. Ergens wel irritant, want nu ik een EV heb wil ik gewoon het dak vol met panelen, maar geen idee wat me dat gaat kosten totdat ik weet hoeveel panelen erop komen. Vragen als 3 fase etc etc is ook allemaal lastig lijkt het,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
@Scr33x0r Zo ver zijn wij nog niet. We hebben een optie genomen op een woning en zijn met financiering bezig.
We zullen volgende week ws de knoop door moeten hakken. Maar het aantal variabelen op gebied van financiën, impact op wooncomfort etc. lijkt alleen maar toe te nemen :/

Doelstelling is een EPC van min. 0.4, maar men kan geen uitsluitsel geven over hoe en met welke middelen die behaald moet gaan worden, evenals dat met niet kan aangeven wat ik extra zou moeten investeren om de EPC bv. naar 0.3 te krijgen.

Ik hou van nature wel van controle en overzicht, dus dit is wel een process wat niet geheel in mijn comfort zone ligt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
@Memphisto bij ons is de doelstelling <0.2. Ik zou zelf echter voor 0.0 willen gaan. Wij hebben vanaf start bouw 2 maanden om de financiering te regelen, dus we hebben nog een paar maanden. Ik ben verder ook wel blij met de gang van zaken, eerst optie, dan praten met de aannemer, alle mogelijkheden bespreken, offerte krijgen van al het meerwerk en dan pas tekenen. Het enige is dus dat we moeten wachten op de EPC berekeningen.

Ik snap je wel qua controle en overzicht. Wij hebben 4 jaar geleden ook al nieuwbouw gekocht, dus heb eerder met het bijltje gehakt. Uiteindelijk super tevreden met hoe het is gegaan, behalve de gordijnen viel alles binnen de door ons gestelde begroting. Ik probeer het nu wel iets rustiger aan te doen dan de vorige keer, toen hebben we vloeren, wanden, keuken, badkamer binnen 2 weken of iets afgetikt zodat ik mijn specificaties mee kon nemen in de hypotheek. Heb nu gewoon stelposten meegenomen en tot dusver zit ik daar nog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
@Scr33x0r Grappig hoe dat verschilt. Op het moment dat we beslissen om tot aankoop over te gaan, moeten we het koopcontract tekenen en hebben we 2 maanden om de financiering te regelen.
Volgens de huidige plan wordt in maart 2020 met de bouw gestart. Ik heb dus ook nog niemand gesproken van de bouwbegeleiding of aannemer. En de makelaar blijft voor mijn gevoel maar erg vaag.

Wij hebben 12 jaar geleden een bestaande woning gekocht. Dus de materie is geheel nieuw voor me. De huidige woning moet ook nog de verkoop in, dus dat is ook nog een mooie onzekere factor :)

Wat ik met name lastig vind is het inschatten van de afwerkingskosten, die dus bovenop de von-prijs +opties komt. Voorlopig hou ik rekening met een stelpost van ong 30k voor vloeren en wanden (+gordijnen). en dat is dan excl. keuken/badkamer/wc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Ja, wij hadden dat dus ook met de aankoop van onze huidige woning (4 jaar geleden dus). Ik mocht toen bijv pas met de badkamer leverancier praten nadat we hadden getekend. Ik heb toen vastgehouden aan mijn standpunt, dat ik eerst wil weten wat het me totaal gaat kosten voordat ik teken. Uiteindelijk zijn ze toen tegemoet gekomen en heb ik dat kunnen regelen voordat we tekenden.

Afhankelijk van wat je voor type vloer wil en hoeveel m2 je moet voorzien lijkt me dat vrij ruim. Wij komen, met 200m2 vloer op nu ong 9500€ uit. PVC visgraat beneden en laminaat boven. Wanden gaan wij met renovlies laten doen, hebben we ook in ons huidige huis. Ons huidige huis kostte dat 4500€ dus verwacht in het nieuwe huis rond de 6000€ kwijt te zijn, maar heb stelpost van 7.5. Gordijnen kunnen pijn doen :)

Het verschilt dus wel per aannemer, ons huidige huis was bij een vrij grote aannemer, ons nieuwe huis bij een vrij kleine. Die vrij kleine is veel flexibeler lijkt het, kan een raampje verplaatsen zonder problemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
@Scr33x0r Ik had ook liever even een doorrekening van de bouwbegeleider ontvangen voor een aantal kleine aanpassingen (muurtje verplaatsen bv.) maar de makelaar was hier erg stellig in...

Vloeroppervlak is afhankelijk van wel of geen uitbouw. Zonder wordt het ongeveer 135m2, met uitbouw zal dat ong 147m2 zijn. Dus aanzienlijk minder dan waar jij mee rekent.

Boven zal een mooie laminaatvloer volstaan, beneden twijfelen we tussen een tegelvloer of PVC. Wanden zullen waarschijnlijk ook renovlies worden
Gordijnen is inderdaad wel een puntje om rekening mee te houden. Hiervoor moeten we nog eens gaan shoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:00
D.deJong schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:54:
[...]

Dit neigt naar borrelpraat. Niet voldoet aan bouwbesluit, yeah right. 🤪
Je kunt het ook afdoen als borrelpraat en zodoende het huidige systeem, waarin de individuele consument het slachtoffer wordt van de informatie asymmetrie in de markt, in stand houden. De bouwer heeft geen enkele verplichting om een huis te testen na oplevering. Het bouwbesluit wordt slechts ihkv omgevingsvergunning getoetst - oftewel in theorie. Ik heb gesproken met een ingenieur die zich specialiseert in passief huis standaard: hij zei dat 9 vd 10 huizen niet eens aan luchtdichtheid en koudebrug eisen voldoet van het bouwbesluit (laat staan passief huis waarden!) en dat hij regelmatig in geding moet opdraven om bewijslast te brengen. Fouten zitten over het algemeen voornamelijk in de installatie van kozijnen.

Dit is ook waarom de wet veranderd met ingang van 2021, zie bv https://www.woningborg.nl...sborging-voor-het-bouwen/
"De belangrijkste wijzigingen:

- Het publieke stelsel wijzigt in een gecombineerd publiek-privaatstelsel
Verplichte inschakeling van een private kwaliteitsborger door de bouwer / vergunninghouder
- Verplichte verklaring van de kwaliteitsborger op het gerealiseerde bouwwerk as built (in plaats van as planned)
- Informatieplicht aan de consument of en zo ja hoe de bouwer verzekerd/geborgd is
- De definitie van het verborgen gebrek wordt aangepast in het voordeel van de consument waardoor de bouwer sneller aansprakelijk gesteld kan worden"

Nu kunt u denken dat deze aanpassing in de wetgeving puur een stukje coulance is van bouwend Nederland naar de consument, gezien de harde prijsstijging van nieuwbouw; en uw hoofd verder in de zandgrond verbergen. Dat is uw goed recht. Ik kies eieren voor mijn geld. Mocht mijn huis voor 2021 opgeleverd worden, dan ga ik zeker voor een uitgebreide kwaliteitscontrole na oplevering, inclusief Ir en blowerdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Ik kan me enorm herkennen in de onduidelijkheid bij nieuwbouw. Wij hebben in Juni de keuze voor een woning gemaakt en gaan over 2 weken naar de notaris. We zitten nu dus middenin het traject en ik ben tot dusver enerzijds te spreken over de kosten als ik vergelijkbare projecten zie, maar ook erg ontevreden over de informatie voorziening. Enkele voorbeelden:

- Over de zonnepanelen is enkel bekend dat het er 2 of 3 worden en dat ze 320WP worden. Onbekend waar ze geplaatst worden, hoe het dak eruit ziet of welke omvormers gebruikt worden.
- Tekening van het dak is uberhaubt nog niet bekend. Ik weet dat ik voor en achter panelen leggen mag en dat mogelijk ook wil doen. Daardoor zou ik een dakraam kunnen laten zetten achter, alleen we weten pas ver na die deadline hoe het dag ingedeeld is. Dan maar geen dakraam.
- We weten dat we een Valiant Arotherm WP krijgen, maar welk type, hoezwaar ed is allemaal niet bekend.
- Prijzen van bijvoorbeeld badkamer onderdelen worden pas een week of twee voor de sanitair deadline bekend.

Dat zijn wel wat puntjes waarvan ik zoiets heb van: Ja, moet dit zo? Maarja, uiteindelijk komt het wel goed en de wooncoach doet verder goed haar best. Prijzen vallen mijn inziens ook reuze mee (pilaartje over hele hoogte in badkamer was 120 euro, drain ipv putje 475, op zich allemaal schappelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
mister_S schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:09:
Hier ook een Innotec warmtepomp. Makelaar en aannemer gaven aan dat koeling geen optie was. Bij de definitieve ingebruikname van de WP kwam de leverancier/importeur langs met de mededeling dat dit best mogelijk was geweest. Maar achteraf inbouwen is kennelijk weer veel duurder dan wanneer ze dit van te voren meteen hadden meegenomen..

Wij baalden achteraf behoorlijk, want het was afgelopen zomer warm genoeg om van die koeling zeker profijt te hebben.
Voor de hierboven genoemde 985 euro nam ik het er zeker bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Zingo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:14:
Ik kan me enorm herkennen in de onduidelijkheid bij nieuwbouw. Wij hebben in Juni de keuze voor een woning gemaakt en gaan over 2 weken naar de notaris. We zitten nu dus middenin het traject en ik ben tot dusver enerzijds te spreken over de kosten als ik vergelijkbare projecten zie, maar ook erg ontevreden over de informatie voorziening. Enkele voorbeelden:

- Over de zonnepanelen is enkel bekend dat het er 2 of 3 worden en dat ze 320WP worden. Onbekend waar ze geplaatst worden, hoe het dak eruit ziet of welke omvormers gebruikt worden.
- Tekening van het dak is uberhaubt nog niet bekend. Ik weet dat ik voor en achter panelen leggen mag en dat mogelijk ook wil doen. Daardoor zou ik een dakraam kunnen laten zetten achter, alleen we weten pas ver na die deadline hoe het dag ingedeeld is. Dan maar geen dakraam.
- We weten dat we een Valiant Arotherm WP krijgen, maar welk type, hoezwaar ed is allemaal niet bekend.
- Prijzen van bijvoorbeeld badkamer onderdelen worden pas een week of twee voor de sanitair deadline bekend.

Dat zijn wel wat puntjes waarvan ik zoiets heb van: Ja, moet dit zo? Maarja, uiteindelijk komt het wel goed en de wooncoach doet verder goed haar best. Prijzen vallen mijn inziens ook reuze mee (pilaartje over hele hoogte in badkamer was 120 euro, drain ipv putje 475, op zich allemaal schappelijk.)
Standaard een putje? Belachelijk 475 voor een drain dit hoort er toch standaard al in te zitten in deze tijd? Zeker als je weet dat je voor 100 euro al een prima douchedrain hebt.
Mijn vorige nieuwbouw had standaard een staand toilet. Omzetten naar inbouw was toen 750 euro. Natuurlijk iedereen die dit deed.
Aannemers verzinnen gewoon dingen waarvan ze weten dat men die toch gaat wijzigen. Makkelijk cashen en de koper wordt genaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
Hier gewoon een doucheputje ipv drain hoor... moet het eerste voordeel van een drain boven een putje nog vinden...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:05
bij ons ook standaard een putje, 645 euro extra voor een drain....vond ik wel prijzig...maar nu ze bij de 1e huizen aan het tegelen zijn komen ze er achter dat de standaard tegels niet mooi kunnen met het putje, dus krijgt iedereen toch een drain, voor niks :-) Netjes opgelost door de aannemer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Beaub schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:06:
[...]

Hier ook een Innotec warmtepomp. Makelaar en aannemer gaven aan dat koeling geen optie was. Bij de definitieve ingebruikname van de WP kwam de leverancier/importeur langs met de mededeling dat dit best mogelijk was geweest. Maar achteraf inbouwen is kennelijk weer veel duurder dan wanneer ze dit van te voren meteen hadden meegenomen..

Wij baalden achteraf behoorlijk, want het was afgelopen zomer warm genoeg om van die koeling zeker profijt te hebben.
Hier een Innotec W/W met koeling, scheelt echt behoorlijk in de zomer en is het zeker waard.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

En zo wordt Nederland dus volgebouwd met huizen waar zelfs de eerste bewoners niet tevreden over zijn. Toch raar geregeld...

Natuurlijk is die koeling wel een optie. Ze hebben alleen geen zin zich er in te verdiepen en verkopen dan meteen maar 'nee'. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
[...]

Heb je een lucht/water pomp? De makelaar zei dat dit dus niet mogelijk was met L/W, technisch kon hij het niet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Koelen is zeker mogelijk met (bepaalde modellen) L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mister_S schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:44:
[...]

Heb je een lucht/water pomp? De makelaar zei dat dit dus niet mogelijk was met L/W, technisch kon hij het niet uitleggen.
Leugens uitleggen is altijd lastig natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
nel!s schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:11:
[...]

Je kunt het ook afdoen als borrelpraat en zodoende het huidige systeem, waarin de individuele consument het slachtoffer wordt van de informatie asymmetrie in de markt, in stand houden. De bouwer heeft geen enkele verplichting om een huis te testen na oplevering. Het bouwbesluit wordt slechts ihkv omgevingsvergunning getoetst - oftewel in theorie. Ik heb gesproken met een ingenieur die zich specialiseert in passief huis standaard: hij zei dat 9 vd 10 huizen niet eens aan luchtdichtheid en koudebrug eisen voldoet van het bouwbesluit (laat staan passief huis waarden!) en dat hij regelmatig in geding moet opdraven om bewijslast te brengen. Fouten zitten over het algemeen voornamelijk in de installatie van kozijnen.

Dit is ook waarom de wet veranderd met ingang van 2021, zie bv https://www.woningborg.nl...sborging-voor-het-bouwen/
"De belangrijkste wijzigingen:

- Het publieke stelsel wijzigt in een gecombineerd publiek-privaatstelsel
Verplichte inschakeling van een private kwaliteitsborger door de bouwer / vergunninghouder
- Verplichte verklaring van de kwaliteitsborger op het gerealiseerde bouwwerk as built (in plaats van as planned)
- Informatieplicht aan de consument of en zo ja hoe de bouwer verzekerd/geborgd is
- De definitie van het verborgen gebrek wordt aangepast in het voordeel van de consument waardoor de bouwer sneller aansprakelijk gesteld kan worden"

Nu kunt u denken dat deze aanpassing in de wetgeving puur een stukje coulance is van bouwend Nederland naar de consument, gezien de harde prijsstijging van nieuwbouw; en uw hoofd verder in de zandgrond verbergen. Dat is uw goed recht. Ik kies eieren voor mijn geld. Mocht mijn huis voor 2021 opgeleverd worden, dan ga ik zeker voor een uitgebreide kwaliteitscontrole na oplevering, inclusief Ir en blowerdoor.
Mooi verhaal, lekker kort.
Je hebt een ingenieur gesproken die een bepaalde dienst aanbied en daar zijn brood mee verdient en tuurlijk zal hij jou niet vertellen dat zijn werk onzinnig is, deze beste man lijkt mij niet bepaald de betrouwbare/ onafhankelijke bron.
Ik ben al jaren werkzaam als uitvoerder bij een aannemer die mede gespecialiseerd is in seriematig bouwen en heb toch ook gewoon regelmatig een blowerdoor-test laten doen en IR-foto’s gemaakt van onze bouwwerken en ben daarbij geslaagd met vlag en wimpel.
Als er een verplichting tot testen in het koopcontract staat dan zal dat gebeuren, niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
In onze bouw zijn ook de metingen en testen verricht en hebben we hier het rapport/bewijs digitaal van gekregen. Of dit voor alle woningen zo is geweest weet ik niet maar wel alle vrijstaande woningen hebben een eigen keuring gekregen want ik sprak de uitvoerder op de dag dat mijn woning de blowerdoor-test kreeg.

Hij gaf aan dat het ook niet ongebruikelijk is om per type woning steekproefsgewijs 1 eruit te pakken en die te “certificeren”.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 20-11-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Laatst online: 13-02 12:30
mister_S schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:44:
[...]

Inderdaad een L/W pomp. Hier ongeveer hetzelfde verhaal..en dat bleek dus niet te kloppen volgens de leverancier. Wel spijtig dat ze dat niet beter met elkaar afstemmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
D.deJong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:15:
[...]

Mooi verhaal, lekker kort.
Je hebt een ingenieur gesproken die een bepaalde dienst aanbied en daar zijn brood mee verdient en tuurlijk zal hij jou niet vertellen dat zijn werk onzinnig is, deze beste man lijkt mij niet bepaald de betrouwbare/ onafhankelijke bron.
Ik ben al jaren werkzaam als uitvoerder bij een aannemer die mede gespecialiseerd is in seriematig bouwen en heb toch ook gewoon regelmatig een blowerdoor-test laten doen en IR-foto’s gemaakt van onze bouwwerken en ben daarbij geslaagd met vlag en wimpel.
Als er een verplichting tot testen in het koopcontract staat dan zal dat gebeuren, niet meer en niet minder.
Ofwel; sporadisch test je wat. En wat doe je er dan mee? En als het niet in het koopcontract staat.... test je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:25
Het koelen met een LW warmtepomp gaat lang zo goed niet als met een WW pomp . Hierdoor is er veel koudwatervrees en heb ik het idee dat vele wat koudwatervrees hebben hiervoor. Zo veel mogelijk risico’s worden uitgesloten en dan is nee de weg die het makkelijkste gaat.

Wat betreft de testen is het vrij simpel . Je krijgt wat je koopt . Sommige opdrachtgevers eisen testen en sommige niet. Een aannemer weet heel goed welke maatregelen er genomen moeten worden om aan de eisen te voldoen. Menigeen heeft een eigen standaard ontwikkeld en deze laten testen. Het keer op keer nameten kost alleen maar geld en zal weinig nieuws meer aantonen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:52:
[...]

Ofwel; sporadisch test je wat. En wat doe je er dan mee? En als het niet in het koopcontract staat.... test je niet?
Als het niet omschreven staat test je inderdaad niet, of doe jij op je werk wel dingen die niet betaalt worden?
Als je seriematig in meerdere fases een paar honderd woningen bouwt dan is voor mij 1 test voldoende om te controleren of de bouwmethodiek voldoet en dan is het mijn taak om die methodiek te bewaken. Je gelooft toch zelf niet dat ik iedere woning separaat ga testen als dit geen vastgelegd vereiste is.
Een kontverhaal over een ingenieur met grote verhalen over 9 op de 10 woningen die niet aan het bouwbesluit voldoen gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:52:
[...]

Als je auto voor de APK gaat, neem je hem bij goedkeur niet terug als de RDW geen steekproefsgewijze herkeuring heeft gedaan?

Een aannemer laat sowieso af en toe een blower door test doen om te weten aan welke details wellicht extra aandacht besteed moet worden. En deze aandacht geven ze dan aan iedere woning.
Daarnaast is het zo dat als in de EPC wordt gerekend met een lagere qv,10 waarde dan standaard, dit vaak vanuit de vergunningsvoorwaarden moet worden aangetoond, een blower door test is dan onderdeel van de levering.

Dat de bouw geen hi tech branche is zoals velen beweren kan best kloppen, maar het collectieve wantrouwen hier lijkt mij soms wat overdreven.

En als je het idee hebt dat het bouwen van een woning niet zoveel voorstelt, of het geloof niet hebt dat een aannemer (deels) niet capabel genoeg is: lekker zelf bouwen, dan wordt dit topic nog veel smakelijker om te lezen :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
D.deJong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:42:
[...]

Als het niet omschreven staat test je inderdaad niet, of doe jij op je werk wel dingen die niet betaalt worden?
Als je seriematig in meerdere fases een paar honderd woningen bouwt dan is voor mij 1 test voldoende om te controleren of de bouwmethodiek voldoet en dan is het mijn taak om die methodiek te bewaken. Je gelooft toch zelf niet dat ik iedere woning separaat ga testen als dit geen vastgelegd vereiste is.
Een kontverhaal over een ingenieur met grote verhalen over 9 op de 10 woningen die niet aan het bouwbesluit voldoen gaat er bij mij niet in.
In mijn werkgebied zitten veelal dingen die volgens norm sowieso per stuk getest moeten worden en dat gebeurd ook daadwerkelijk. Behaalde waarden komen op het testrapport te staan wat met het product mee gaat. Gaan tevens in het archief, samen met foto's van elk product.

Ben ik nog wel benieuwd wat je doet als die ene woning die je test niet de normwaarden haalt?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-11-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
DrogeR schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:34:
[...]

Dat de bouw geen hi tech branche is zoals velen beweren kan best kloppen, maar het collectieve wantrouwen hier lijkt mij soms wat overdreven.

En als je het idee hebt dat het bouwen van een woning niet zoveel voorstelt, of het geloof niet hebt dat een aannemer (deels) niet capabel genoeg is: lekker zelf bouwen, dan wordt dit topic nog veel smakelijker om te lezen :9 .
En ook @D.deJong: begrijp me niet verkeerd, ik heb veel respect voor de bouwers die op ons plan zichtbaar het onderste uit de kan halen, voor de tekenaars die enorm moeten priegelen om alle apparatuur ingetekend te krijgen, en voor de bouw in het algemeen waar de marges enorm onder druk staan. Ik geloof ook graag dat er heel veel projecten zijn die foutloos worden opgeleverd en aan de normen voldoen.

Maar als het allemaal pais en vree is:
- waarom heeft bijna iedereen in dit topic tientallen opleverpunten (waarbij tijdens oplevering niet eens naar kwaliteit schil gekeken wordt),
- waarom is de bouwer bij wie ik het huis koop op google reviews volledig door het slijk gehaald omdat ze vanwege een failliete onderaannemer bouwvallen op hebben geleverd om geen late levering boete te krijgen, en weet mijn bouwer vaak niet wat voor partijen op de bouw staan vanwege alle lagen onderaannemers,
- waarom hoor ik van verschillende partijen - en niet alleen de passief huis keurder - dat kwaliteit schil vaak niet in orde is....

...en vooral:
- waarom komt de wetgever met een grondige herstructurering van de Wet Kwaliteitsborging per 2021, waarbij er sprake is van een verplichte verklaring van de kwaliteitsborger op het gerealiseerde bouwwerk as built (in plaats van as planned) link
- waarom wordt de EPC omgegooid tot BENG norm in 2020, waardoor er aan minimumeisen moet worden voldaan *per categorie* en er niet meer gerommeld wordt met een enkel paneeltje op een huis puur om een verplichte EPC waarde *op het gehele gebouw* te behalen?

Misschien een keertje met een biertje erbij verder praten? Iemand in omgeving Utrecht toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nel!s schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:24:
[...]

En ook @D.deJong: begrijp me niet verkeerd, ik heb veel respect voor de bouwers die op ons plan zichtbaar het onderste uit de kan halen, voor de tekenaars die enorm moeten priegelen om alle apparatuur ingetekend te krijgen, en voor de bouw in het algemeen waar de marges enorm onder druk staan. Ik geloof ook graag dat er heel veel projecten zijn die foutloos worden opgeleverd en aan de normen voldoen.

Maar als het allemaal pais en vree is:
- waarom heeft bijna iedereen in dit topic tientallen opleverpunten (waarbij tijdens oplevering niet eens naar kwaliteit schil gekeken wordt),
- waarom is de bouwer bij wie ik het huis koop op google reviews volledig door het slijk gehaald omdat ze vanwege een failliete onderaannemer bouwvallen op hebben geleverd om geen late levering boete te krijgen, en weet mijn bouwer vaak niet wat voor partijen op de bouw staan vanwege alle lagen onderaannemers,
- waarom hoor ik van verschillende partijen - en niet alleen de passief huis keurder - dat kwaliteit schil vaak niet in orde is....

...en vooral:
- waarom komt de wetgever met een grondige herstructurering van de Wet Kwaliteitsborging per 2021, waarbij er sprake is van een verplichte verklaring van de kwaliteitsborger op het gerealiseerde bouwwerk as built (in plaats van as planned) link
- waarom wordt de EPC omgegooid tot BENG norm in 2020, waardoor er aan minimumeisen moet worden voldaan *per categorie* en er niet meer gerommeld wordt met een enkel paneeltje op een huis puur om een verplichte EPC waarde *op het gehele gebouw* te behalen?

Misschien een keertje met een biertje erbij verder praten? Iemand in omgeving Utrecht toevallig? :)
Als jij er zo in staat, waarom koop je dan nieuwbouw? Ik denk oprecht dat een bestaande woning veel beter bij iemand past met een dergelijke instelling. (al krijg je dan te maken met verkopers die het onderste uit de kan halen..).
De discussie aangaan met een uitvoerder van een (grote) aannemer heeft echt 0,0 zin, natuurlijk weet die uitvoerder best dat er af en toe vanuit perspectief van de aannemer wordt beredeneerd (als in 2 pv panelen om aan de eisen te voldoen), maar als koper kun je toch een contract en alle bijlagen lezen en dan heb je de keuze: doe het wel of doe het niet. Onderwerpen die niet behandeld worden of waar geen prijs bij staat kun je vanuit gaan dat het niet mogelijk is of dat je de hoofdprijs betaalt.

Over het algemeen zijn wij best tevreden over de aannemer.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 20-11-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Sport_Life schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:30:
[...]

Als jij er zo in staat, waarom koop je dan nieuwbouw? Ik denk oprecht dat een bestaande woning veel beter bij iemand past met een dergelijke instelling. (al krijg je dan te maken met verkopers die het onderste uit de kan halen..).

Over het algemeen zijn wij best tevreden over de aannemer.
Omdat ik er vanuit ging dat ons huis zonder meer zou voldoen aan de eisen van bouwbesluit.

(U moest eens zien wat voor koudebruggen wij hebben in ons bestaande huis uit 1900, trouwens, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 118% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Sport_Life schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:41:
[...]

Als je iets koopt - en zeker bij een woning (nieuw of bestaand) kun je beter nergens vanuit gaan (les #1 van mijn vader: doe nooit aannames lijkt me hier ook van toepassing).
Ik weet niet of je weleens een (tweedehands) auto hebt gekocht... maar daar wordt nog veel meer gerotzooid met "kortingen" die later ineens weer worden opgeteld zijnde "afleverkosten".. Misschien zijn je verwachtingen wat dat betreft wellicht te hoog geweest.

(onze vorige woning was een pand uit 1896, sommige ruimtes konden we in de winter niet eens warm krijgen. Dus ik weet waar je t over hebt ;)).
Je vergelijking gaat wel mank: het equivalent van een nieuwbouwhuis is een nieuwe auto, niet een tweedehands auto. Excessen daargelaten (VW dieselschandaal) kun je er vanuit gaan dat nieuwe auto's @kabeltjekabel-stijl stuksgewijs worden getest en naar specificatie opgeleverd worden.

Als bouwend Nederland niet kan leveren wat er op het etiket staat, dan moet er een wet veranderd worden (wat nu gebeurt) die dat afdwingt. Tot die tijd neem ik eigen maatregelen - wellicht onnodig, maar dat zullen we zien, is de €500 wel waard. Mocht alles ok zijn, dan ben ik echt zeer tevreden met ons nieuwbouwhuis, het wordt prachtig!

Ben ook wel benieuwd wat het antwoord is op de vraag van @kabeltjekabel wat er gedaan wordt als er steekproefsgewijs een woning niet in orde bevonden wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door nel!s op 20-11-2019 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:25
Die wet is er ook met name om de excessen te voorkomen en omdat niet elke gemeente hun controlerende taak goed tot uitvoering brengt . Als je denkt dat straks elke woning getest wordt kom je bedrogen uit . De kwaliteitsborging gaat wel een hoop veranderen maar is geen controle op iedere seriematige woning. Ook hier zullen referentiewoningen worden aangewezen waarop de diverse keuringen van toepassing zijn. Of kopers blij moeten zijn met de wet ? Tja als je het mij vraagt is het een sigaar uit eigen doos want uiteindelijk moet iedere controle en instantie betaalt worden ook al is het privaat . En ik gok erop dat de leges niet minder worden dus de gemeentes gaan geen stukje van de taart weggeven😩

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Dan zal het opgelost moeten worden, lijkt me niet meer dan gewoon.
Een blowertest doe je in het begin van een project en mocht er dan iets niet kloppen dan kan je daar voor het vervolg van het project op inspelen, op deze manier creëer je een standaard manier van werken ook voor de volgende projecten.
De enorme woningvraag van de afgelopen jaren heeft wel voor veel problemen gezorgd en dan hoofdzakelijk door een gebrek aan vakmanschap met alle gevolgen van dien. In de crisis presteerden wij met een gemiddelde van 1,5 opleverpunt dat wordt nu helaas steeds moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:51:
[...]

Ben ik nog wel benieuwd wat je doet als die ene woning die je test niet de normwaarden haalt?
In ons geval is de blower door test gedaan omdat de gemeente dat als voorwaarde had gesteld. Ondanks dat de benodigde qv,10 waarde gehaald werd zijn in de nok en de aansluiting met de schoorsteen nog aanpassingen gedaan om de waarde nog verder omlaag te halen. (Die aanpassingen kun je ook doen als de normwaarden niet gehaald worden).
Waarbij de betreffende medewerker dit dan ook terugkoppelt naar de werkvoorbereiding en uitvoerders om dit voor andere woningen te verbeteren (waar natuurlijk de gedachte achterligt dat als ze een nog lagere waarde kunnen rekenen nog eerder aan de EPC vereisten voldoen).

• Memphisto
Codeoranje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:03:
Het koelen met een LW warmtepomp gaat lang zo goed niet als met een WW pomp . Hierdoor is er veel koudwatervrees en heb ik het idee dat vele wat koudwatervrees hebben hiervoor. Zo veel mogelijk risico’s worden uitgesloten en dan is nee de weg die het makkelijkste gaat.
Kun je hier iets meer over uitleggen voor een leek als ik? Zijn er specificaties/termen waar ik als leek extra op kan letten?
Is er bv. een overzicht van l/w warmtepompen waar goede ervaringen mee zijn? Of die je juist beter kan vermijden?
Ik zal ook eens het topic hier op het forum maar eens door gaan nemen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Codeoranje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:03:
Whut? Want? Zou dit juist andersom willen stellen, als je bron te warm is valt er weinig te koelen (weinig vermogen door kleine Dt met ruimtetemp) met WW, terwijl een LWWP gewoon een constante Ta van 5gr (of een willekeurig hogere temp) kan leveren. Kost wel meer energie, maar slechter?

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:37

Ik twijfel.
Hier zeg ik volmondig JA! Ik heb een Mitsubishi Ecodan L/W warmtepomp met koeling. Op alle verdiepingen vloerverwarming (en dus vloerkoeling) laten leggen.

Weet je wat het nadeel is van een modern, goed geïsoleerd huis? Je krijgt de warmte er niet meer uit.

Weet je nog afgelopen zomer de hittegolf met temperaturen van >40 graden? Bij ons in huis is het niet warmer dan 23 graden geworden. Tuin op het zuid-westen met grote ramen en zonder zonwering. Het was heerlijk binnen.

Echt een no-brainer hoor wat mij betreft, zeker voor dat bedrag.

Signature

• Tassadar32
@Repsect @Memphisto Ook onze ervaring afgelopen zomer. 23-24 graden binnen is heerlijk als het buiten tegen de 40 aanloopt. In ons blok de enige met een warmtepomp en dus koeling, temperatuurverschil tussen ons huis en dat van de buren was stiekem best wel groot.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 21:06
Wij hebben de offerte van het sanitair van de aannemer ontvangen en ik ben echt geschrokken over wat zij voor en basic badkamer hebben gerekend. Dubbel van wat ik online kan vinden qua materiaal.
Nu willen we dus onderzoeken of we dit niet beter zelf kunnen gaan/laten doen, buiten de aannemer om.

Mijn vraag is als we dit zelf doen, worden de leidingen (koud/warm water) en afvoeren (bad, douche, toilet) dan wel standaard (ik weet het niets is standaard) door de aannemer op de juiste plekken opgeleverd? Zodat we in feite dus alleen het sanitair en tegelwerk zelf moeten gaan doen? Of moeten we straks nog in de vloer gaan frezen om het leidingwerk op de juiste plek te leggen?

Qua indeling wijken we niet af van de bouwtekeningen, alwaar een bad, doucheputje en toilet zijn ingetekend.
De verdiepingsvloer ligt er al en ik zie duidelijk de pvc afvoer van het toilet in de juiste hoek liggen.

Casco is toch alleen ruwbouw, dus in ons geval willen we casco +?
Hoe communiceer je zoiets naar de aannemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:53
Lisabella schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:36:
Wij hebben de offerte van het sanitair van de aannemer ontvangen en ik ben echt geschrokken over wat zij voor en basic badkamer hebben gerekend. Dubbel van wat ik online kan vinden qua materiaal.
Nu willen we dus onderzoeken of we dit niet beter zelf kunnen gaan/laten doen, buiten de aannemer om.

Mijn vraag is als we dit zelf doen, worden de leidingen (koud/warm water) en afvoeren (bad, douche, toilet) dan wel standaard (ik weet het niets is standaard) door de aannemer op de juiste plekken opgeleverd? Zodat we in feite dus alleen het sanitair en tegelwerk zelf moeten gaan doen? Of moeten we straks nog in de vloer gaan frezen om het leidingwerk op de juiste plek te leggen?

Qua indeling wijken we niet af van de bouwtekeningen, alwaar een bad, doucheputje en toilet zijn ingetekend.
De verdiepingsvloer ligt er al en ik zie duidelijk de pvc afvoer van het toilet in de juiste hoek liggen.

Juiste plek is nogal persoonlijk. Meestal worden de leidingen en afvoeren dan afgedopt geleverd op de punten waar deze in de standaard geleverde badkamer zou zitten. Soms kun je als meerwerk leidingen op een andere plek laten plaatsen. Dit is echter wel projectontwikkelaar afhankelijk. Dit deden ze bij ons bijvoorbeeld niet.

• Memphisto
@Repsect @Tassadar32 De vloerkoeling optie staat ook al wel op ons "must" lijstje :) Dank voor jullie (en anderen) input!
Ik ben echter helemaal niet bekend met warmtepompen en/of vloerkoeling. En vaar dus momenteel blind op wat de aannemer / bouwbegeleiding me gaat vertellen.
Vandaar de vraag om specifieke details/termen waar ik op moet/kan letten. Naast dat ik uiteraard meer kennis ga proberen te vergaren in de komende weken. Maar er komt al genoeg op me af wat dat betreft ;)

• mister_S
Ik denk dat de "stille Alpha Innotec L/W warmtepomp" die in de brochure bij ons staat de Innotec LWDV is. Op de site staat dat vloerkoeling met dit model niet mogelijk is :( Kan ik aannemen dat een andere wp aanvragen, eventueel met bijbetaling, onmogelijk is?

Volgende week horen we de toewijzing, na een belletje met de makelaar heb ik te horen gekregen dat wij momenteel de enige gegadigde zijn voor ons bouwnummer.

Als verkoop snel gaat willen ze maart/april starten met bouw en Q1 2021 leveren. Gelden dan de strengere eisen bij oplevering ook voor ons?

[ Voor 14% gewijzigd door mister_S op 21-11-2019 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
Tassadar32 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:09:
@Repsect @Memphisto Ook onze ervaring afgelopen zomer. 23-24 graden binnen is heerlijk als het buiten tegen de 40 aanloopt. In ons blok de enige met een warmtepomp en dus koeling, temperatuurverschil tussen ons huis en dat van de buren was stiekem best wel groot.
Idem dito, maar met de kanttekening dat we er wat maatregelen voor hebben (screens op het westen op 1e en 2e verdieping, warmtewerende folie op het oosten, en balansventilatie met WTW waar je in de zomer ook voordeel van hebt).

Woning van eind 2016 dus goed geïsoleerde betonbouw. Als enige woning van het rijtje een L/W warmtepomp (i.c.m. vloerverwarming op elke verdieping). Afgelopen zomer in de woonkamer maximaal 23-23.5 graden geweest, doorgaans max 22. Van buren zag ik foto's waar het binnen 28 graden of warmer was, wekenlang, omdat het nog lang duurt voordat al dat beton is afgekoeld. In de nacht als het buiten nog warm was, konden wij lekker de massa door blijven koelen.

Op de slaapkamer op de 1e verdieping was het helemaal goed vertoeven, maximaal 21 graden. Op de 2e verdieping/zolder (plat bitumen dak) merkte je wel dat het wat warmer was, met name warme lucht, maar ook daar was alle massa lekker koel. Project voor komende zomer is zonwering op de begane grond, iets van een pergola tegen het huis. Nog makkelijker koel houden met minder energie :-)

Een L/W warmtepomp heeft een beter rendement om te koelen dan om te verwarmen (lees: COP van 5+, verwarmen is bij mij COP 4.3-4.5).

• Tassadar32
@Memphisto Als je koeling hebt moet eventuele zonethermostaten hier ook ondersteuning voor hebben. Verder is al eerder genoemd dat leidingen geisoleerd zouden moeten zijn. Met het eventueel leggen van laminaat moet je ook letten op de ondervloer.

@mister_S Dat de warmtepomp die nu geselecteerd is het niet kan wil niet zeggen dat het helemaal niet mogelijk is. De vraag is welke meerprijs de aannemer hiervoor gaat rekenen (en of het dan de moeite waard word om zonder WP op te laten leveren en die na oplevering te laten installeren door een andere partij).

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
mister_S schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:25:
Ik denk dat de "stille Alpha Innotec L/W warmtepomp" die in de brochure bij ons staat de Innotec LWDV is. Op de site staat dat vloerkoeling met dit model niet mogelijk is :( Kan ik aannemen dat een andere wp aanvragen, eventueel met bijbetaling, onmogelijk is?

Volgende week horen we de toewijzing, na een belletje met de makelaar heb ik te horen gekregen dat wij momenteel de enige gegadigde zijn voor ons bouwnummer.

Als verkoop snel gaat willen ze maart/april starten met bouw en Q1 2021 leveren. Gelden dan de strengere eisen bij oplevering ook voor ons?
Met een Alpha Innotec uit de LWD-serie kan het wel. Je moet dan wel de RX-variant hebben om naast verwarmen ook te kunnen koelen. Die is er in een 5 kW en een 7kW versie.
https://www.alpha-innotec...lseite/lwd-50arx-hmd.html

En dan is er ook nog de L Split-serie. Die kan ook verwarmen en koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 21-11-2019 11:12 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
In mijn koperskeuzelijst staat een "ringleiding woonkamer, minimaal 19mm leiding eindigend in 4 hoeken. Alle dozen zijn onderling verbonden". Nu lees ik dat dit gebruikt wordt voor mensen met een gehoorapparaat, neem aan dat ik dit ook gewoon kan "misbruiken" om speakers voor een homecinema mee aan te sluiten of zit er iets van active elektronica in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:05:
In mijn koperskeuzelijst staat een "ringleiding woonkamer, minimaal 19mm leiding eindigend in 4 hoeken. Alle dozen zijn onderling verbonden". Nu lees ik dat dit gebruikt wordt voor mensen met een gehoorapparaat, neem aan dat ik dit ook gewoon kan "misbruiken" om speakers voor een homecinema mee aan te sluiten of zit er iets van active elektronica in?
Over gehoorapparaten stond in ieder geval niets in onze optielijst. Ik heb twee ringleidingen aan laten leggen, inderdaad om voor speakers te gaan gebruiken. Hier zit geen actieve spullenboel in, alleen een controledraad.

Nou heb ik nog niet gecontroleerd of de draden in de hoeken inderdaad bij de centraaldoos uitkomen (ik heb alleen alles afgetaped zodat de stucadoor ze niet vol kan smeren). Maar bij ons is het resultaat van een ringleiding dat er op een punt 4 dozen naast elkaar zitten en dat de andere kant van die leidingen in hoeken van de kamer zit. Precies wat ik wilde. Er zit alleen geen framepje aan de buitenkant van die dozen dus daar moet ik nog iets netjes voor verzinnen.Wellicht dat ik er op zolder stroom doorheen ga leggen en dan 4 stuks van die IKEA sonos boekenplanken ga ophangen, dat gaat er wel netjes uitzien denk ik.

Denk goed na over de plekken waar je die leidingen wilt hebben, en over de hoogte. Ik heb ze bv in de woonkamer op 30cm zitten waar de speakers er voor komen en op de zolder heb ik ze op een meter of 2 hoog zitten omdat ik daar speakers op wil hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Lisabella schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:36:

Wij zijn nu bezig onze casco badkamer/toiletten aan het verbouwen in eigen beheer.

Je wijkt niet af van de standaard tekening dus rioolaansluitingen zitten dan meestal wel goed. Dan heb je geen frees werk.

Er zal een stelpost zijn wat je terugkrijgt bij casco badkamer. Dit is vaak niet zo heel veel maar in de praktijk kom je een heel eind. Vraag duidelijk aan wat casco inhoud en laat dit zwart op wit zetten. Word het plafond gespoten? Heb je wel of geen vloerverwarming? In ons geval werd de vloerverwarming gelegd maar de smeervloer niet. Smeervloer leggen kan een ervaren tegelzetter doen. In ons geval was het wel 25 zakken zand en cement naar boven sjouwen. Uurtje of 2/3 werk.
Ook werd elektra als afvoer/water aansluitingen op een standaard plaats gebracht. Deze hebben we zelf verplaatst. Zoniet heb je een loodgieter/electricien nodig die dat voor je doet.
Tegelwerk daar heb je een tegelzetter voor nodig en de loodgieter kan weer het toilet etc.ophangen.
Muurtjes zetten kan ook de tegelzetter. Zelf hebben wij het bad geplaatst als ook de inbouwtoiletten/muurtjes. Dit kost stiekem een hoop tijd zeker omdat ik dat nog nooit eerder gedaan had. Maar met youtube kom je een heel eind.

Een heel werk maar het voordeel je hebt alles zelf in de hand. Een goede tegelzetter meet alles uit zodat de tegels netjes uitkomen ipv de bouwer die snel rondtegelt en naar de volgende woning gaat. Je tegels als al het sanitair koop je voor een normaal bedrag in plaats van de woekerprijzen van de aannemers. Wij hebben 2 aparte toiletten en een badkamer van 289x218 met bad, douche met drain, muurtjes met nisjes, badmeubel 100cm met 2 kranen, spiegel, regendouche etc. Alle kranen van grohe. Ik denk dat we ongeveer totaal 7500 euro kwijt zijn waarvan we als stelpost bijna 3000 euro terugkregen van de aannemer. Dus voor 4500 euro hebben we de badkamer naar wens. Bij de aannemer begon de teller al te lopen met 600 euro voor een andere toiletpot.
Je kan ook een offerte laten maken bij een sanitairwinkel maar dan krijg je ook een fikse rekening. Uren zijn het duurste en die hebben wij alleen voor de tegelzetter ( +- 50 euro per uur ) Hij is totaal denk ik 3,5 tot 4 dagen bezig.

ps. koop tegels bij een tegelboer en niet bij een sanitairwinkel. Als je vragen hebt stuur maar een pm.

• Lisabella
T.E schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:37:
[...]

Wij zijn nu bezig onze casco badkamer/toiletten aan het verbouwen in eigen beheer.

Je wijkt niet af van de standaard tekening dus rioolaansluitingen zitten dan meestal wel goed. Dan heb je geen frees werk.

Er zal een stelpost zijn wat je terugkrijgt bij casco badkamer. Dit is vaak niet zo heel veel maar in de praktijk kom je een heel eind. Vraag duidelijk aan wat casco inhoud en laat dit zwart op wit zetten. Word het plafond gespoten? Heb je wel of geen vloerverwarming? In ons geval werd de vloerverwarming gelegd maar de smeervloer niet. Smeervloer leggen kan een ervaren tegelzetter doen. In ons geval was het wel 25 zakken zand en cement naar boven sjouwen. Uurtje of 2/3 werk.
Ook werd elektra als afvoer/water aansluitingen op een standaard plaats gebracht. Deze hebben we zelf verplaatst. Zoniet heb je een loodgieter/electricien nodig die dat voor je doet.
Tegelwerk daar heb je een tegelzetter voor nodig en de loodgieter kan weer het toilet etc.ophangen.
Muurtjes zetten kan ook de tegelzetter. Zelf hebben wij het bad geplaatst als ook de inbouwtoiletten/muurtjes. Dit kost stiekem een hoop tijd zeker omdat ik dat nog nooit eerder gedaan had. Maar met youtube kom je een heel eind.

Een heel werk maar het voordeel je hebt alles zelf in de hand. Een goede tegelzetter meet alles uit zodat de tegels netjes uitkomen ipv de bouwer die snel rondtegelt en naar de volgende woning gaat. Je tegels als al het sanitair koop je voor een normaal bedrag in plaats van de woekerprijzen van de aannemers. Wij hebben 2 aparte toiletten en een badkamer van 289x218 met bad, douche met drain, muurtjes met nisjes, badmeubel 100cm met 2 kranen, spiegel, regendouche etc. Alle kranen van grohe. Ik denk dat we ongeveer totaal 7500 euro kwijt zijn waarvan we als stelpost bijna 3000 euro terugkregen van de aannemer. Dus voor 4500 euro hebben we de badkamer naar wens. Bij de aannemer begon de teller al te lopen met 600 euro voor een andere toiletpot.
Je kan ook een offerte laten maken bij een sanitairwinkel maar dan krijg je ook een fikse rekening. Uren zijn het duurste en die hebben wij alleen voor de tegelzetter ( +- 50 euro per uur ) Hij is totaal denk ik 3,5 tot 4 dagen bezig.

ps. koop tegels bij een tegelboer en niet bij een sanitairwinkel. Als je vragen hebt stuur maar een pm.
Bedankt voor je reactie!

Arbeid is duur, dat weet ik en daar heb ik ook zeker rekening mee gehouden.
Maar materiaal, de prijzen (voor zover bekend gemaakt in de offerte) liggen een stuk hoger.
Geberit inbouw reservoir UP320, bij hun 400 euro, bij Hornbach 175. Dat bedrag kun je niet recht l*llen qua arbeid. Vind ik.

Tegelwerk is helemaal grappig, in de showroom heb ik de tegels incl adviesprijzen gefotografeerd. De aannemer gooit daar nog flink wat bovenop plus 10% opslag. Dat gaat allemaal ten koste van ons gereserveerd budget. Vandaar de keuze om het zelf te gaan doen.
Ik denk dat als je het uitbesteed aan een andere sanitairboer je per saldo iets goedkoper uitkomt, maar dat ontloopt elkaar niet. Gelukkig heb ik een handige pa die ons wil helpen.

Ik wijk niet af van de standaard tekening, alwaar dus bad, doucheputje, wastafel met lichtpunt en toilet al is ingetekend. In feite zou dat dan dus afgedopt kunnen worden opgeleverd en wij onze stelpost terug kunnen krijgen. Ik ga dat zeker even per email na vragen, hoe en wat precies, zodat we ook geen discussies kunnen krijgen later.

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:21:
[...]

Whut? Want? Zou dit juist andersom willen stellen, als je bron te warm is valt er weinig te koelen (weinig vermogen door kleine Dt met ruimtetemp) met WW, terwijl een LWWP gewoon een constante Ta van 5gr (of een willekeurig hogere temp) kan leveren. Kost wel meer energie, maar slechter?
Er zit natuurlijk nog een warmtepomp tussen de bron en je huis he. En dan gaat het makkelijker met een bron van 10 graden dan buitenlucht van 30-40..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:36:
[...]

Er zit natuurlijk nog een warmtepomp tussen de bron en je huis he. En dan gaat het makkelijker met een bron van 10 graden dan buitenlucht van 30-40..
Nee, zo werkt dat niet. Koelen met WWWP is gratis! :+ :+

Maar beide technisch mogelijk dus. Dat LW meer kost om te koelen moge duidelijk zijn.

• Sammy_tukker
T.E schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:37:
[...]

je vergeet uren van een sanitairknakker. Normaal gesproken (kijk maar even in het badkamertopic) is de installatie 1 tot 1.5 keer de kostprijs van de spullenboel. Dus eigenlijk zijn aannemer nog niet eens zo heel duur, het gevoel is alleen dat ze duur zijn. Je moet wel appels met appels vergelijken, geen appelmoes (waar allerlei bewerkingen aan zijn gedaan) met appels. :+

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sammy_tukker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:34:
je vergeet uren van een sanitairknakker.
Het lastige is inderdaad dat je dat niet zo goed kan zien. Maar je zou verwachten dat als je een andere toiletpot laat plaatsen, dat dat niet heel veel hoort te schelen ivt de originele in arbeidskosten... Tenzij het natuurlijk een heel andere techniek is, de leidingen anders moeten, hij veel zwaarder is, etc.

Wat natuurlijk nog wel vergeten wordt is dat de ene pot de 'projectpot' is en daardoor minder gedoe/administratie/bestel/etc kost. En ook dat het prijsverschil van alleen de pot ook groter zal zijn dan het origineel, omdat die originele waarschijnlijk groter was ingekocht en dus wat meer voordeel gaf.

Dat laatste was in ieder geval de waarschuwing waar zowel de badkamer- als keukenadviseur ongeveer mee opende :)

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:06:
[...]

Nee, zo werkt dat niet. Koelen met WWWP is gratis! :+ :+

Maar beide technisch mogelijk dus. Dat LW meer kost om te koelen moge duidelijk zijn.
:+

Als je bron inderdaad kouder is dan wat je nodig hebt als temperatuur om te koelen gaat het rendement inderdaad wel knetterhard omhoog.

Het is uiteindelijk toch een afweging van de kosten van het aanboren versus extra elektraverbruik. Hoe kleiner de vermogens, des te meer in het nadeel van de grondbron.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-11-2019 16:25 ]

• T.E

T.E

Sammy_tukker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:34:
[...]

je vergeet uren van een sanitairknakker. Normaal gesproken (kijk maar even in het badkamertopic) is de installatie 1 tot 1.5 keer de kostprijs van de spullenboel. Dus eigenlijk zijn aannemer nog niet eens zo heel duur, het gevoel is alleen dat ze duur zijn. Je moet wel appels met appels vergelijken, geen appelmoes (waar allerlei bewerkingen aan zijn gedaan) met appels. :+
Even als voorbeeld.
Standaard hangt er een Villeroy & Boch toiletpot. Deze wil ik vervangen naar een Sphinx 345 pot. ( deze zijn op de markt voor hetzelfde bedrag te koop ) Montage is excact hetzelfde ( zoiezo zijn normale toiletpotten hetzelfde te monteren )
Toch vraagt de aannemer daar 600 euro voor. Waar zit het verschil in tijd? Het is niet zo dat de Villeroy & Boch pot gemonteerd wordt, er weer afgehaald wordt en dan de Sphinx 345 pot gehangen wordt.
Dat ze hiervoor iets in rekening brengen dat is prima maar toch geen 600 euro?

• kabeltjekabel
T.E schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:39:
[...]

Even als voorbeeld.
Standaard hangt er een Villeroy & Boch toiletpot. Deze wil ik vervangen naar een Sphinx 345 pot. ( deze zijn op de markt voor hetzelfde bedrag te koop ) Montage is excact hetzelfde ( zoiezo zijn normale toiletpotten hetzelfde te monteren )
Toch vraagt de aannemer daar 600 euro voor. Waar zit het verschil in tijd? Het is niet zo dat de Villeroy & Boch pot gemonteerd wordt, er weer afgehaald wordt en dan de Sphinx 345 pot gehangen wordt.
Dat ze hiervoor iets in rekening brengen dat is prima maar toch geen 600 euro?
Ze kijken gewoon waar ze het meeste aan kunnen verdienen. Die aannemer zal wel uitgevogeld hebben dat hij bij deze meerprijs er het meeste aan overhoudt. Als in; nog een achterlijker bedrag en niemand doet het meer en lager boeit niet omdat mensen het toch wel betalen. Ook al kost het hem niks extra's..

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Ik wil die € 600 niet goedpraten (want dat is wel veel voor een wijziging), maar de aannemer heeft er wel extra werk en risico aan: werkzaamheden kopersbegeleider, tekening aanpassen, aansturen showroom, aparte bestelling, geen kwantum-korting meer, extra foutgevoeligheid vanwege afwijking enzovoorts. Dit alles kost meer dan pak 'm beet de € 80 die je wellicht zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Hulkkonen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:49:
Ik wil die € 600 niet goedpraten (want dat is wel veel voor een wijziging), maar de aannemer heeft er wel extra werk en risico aan: werkzaamheden kopersbegeleider, tekening aanpassen, aansturen showroom, aparte bestelling, geen kwantum-korting meer, extra foutgevoeligheid vanwege afwijking enzovoorts. Dit alles kost meer dan pak 'm beet de € 80 die je wellicht zou verwachten.
Mij lijkt het meer een 'ik heb er geen zin in' prijs.

• T.E

T.E

Dat is ook zeker zo. Maar omdat je dan zoveel kosten krijgt is het juist rendabel casco op te leveren en het zelf in eigen beheer te gaan doen. Grootste nadeel is dan wel dat je na oplevering nog aan de slag moet.
Ook een nadeel is dat je dan geen garantie meer hebt op eventuele lekkages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Vind dat altijd zo'n flauwekul hoe meer ik erover nadenk. Er zit gewoon amper flexibiliteit in de sector en iedere wijziging krijg je een lijst met risico's en wie daar allemaal overheen moet pissen. Dat zou bij een klantvriendelijke sector nooit het probleem van de klant moeten zijn.

• Dronium
  • Laatst online: 25-05 19:36
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:25:
[...]

Vind dat altijd zo'n flauwekul hoe meer ik erover nadenk. Er zit gewoon amper flexibiliteit in de sector en iedere wijziging krijg je een lijst met risico's en wie daar allemaal overheen moet pissen. Dat zou bij een klantvriendelijke sector nooit het probleem van de klant moeten zijn.
Dat hangt heel erg van de bouwer af. Er zijn grote projecten/bouwers waar niets kan en alles duur is maar ook waar een uitgebreide optie lijst is voor redelijke prijzen. Ik heb gekocht in een klein project (20 woningen) en met de aannemer kun je alle kanten op (alleen zijn W-installateur loopt een jaar of 20 achter :?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Dronium schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:56:
[...]

Dat hangt heel erg van de bouwer af. Er zijn grote projecten/bouwers waar niets kan en alles duur is maar ook waar een uitgebreide optie lijst is voor redelijke prijzen. Ik heb gekocht in een klein project (20 woningen) en met de aannemer kun je alle kanten op (alleen zijn W-installateur loopt een jaar of 20 achter :?).
Dat klopt er zijn genoeg positieve uitzonderingen, maar als er een sector is die gebruik maakt van de schaarste en de conjunctuur is het de bouw wel. Tijdens de crisis kon wel veel tegen een redelijke prijs zonder die aantallen opleverpunten die je hier leest. Dat is opmerkelijk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisabella
Update voor wat betreft mijn vraag over het casco op laten leveren van onze badkamer;

Volgens de aannemer worden alle leidingen en elektra opgeleverd op de plaats zoals is aangegeven op de bouwtekening. Geen extra freez werk voor ons dus, gezien we qua indeling het prima vinden.
De vloer en muren zullen in ruwbouw staat worden opgeleverd. Hij had het erover dat er dan nog een dekvloer moest komen. Weet eerlijk gezegd niet zo wat ik me daarbij moet voorstellen. Het plafon wordt gespoten opgeleverd.
Qua teruggave van de stelpost dat is wel een flink stuk minder, ong 70%, maar beter dan niets zullen we maar zeggen.

Ik denk dat we dus maar voor casco badkamer gaan en eens online en bij bouwmarkten gaan kijken wat we er precies in willen hebben qua merken/modellen.

Dank voor jullie reacties @T.E en @perspectivebass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:25:
[...]

Vergelijk het eens met de auto-industrie. Als je een nieuwe auto uitzoekt, heb je ook alleen maar een standaard lijstje waar je uit kunt kiezen. De positie van de ventilatieroosters in het dashboard kun je ook niet wijzigen. Is de auto-industrie dan amper flexibel? Nee, dat is gewoon geaccepteerd. Seriematig gebouwde woningen zijn ook massaproducten, net als auto's. Elke afwijking van de standaard is "lastig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hulkkonen schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:00:
[...]

Vergelijk het eens met de auto-industrie. Als je een nieuwe auto uitzoekt, heb je ook alleen maar een standaard lijstje waar je uit kunt kiezen. De positie van de ventilatieroosters in het dashboard kun je ook niet wijzigen. Is de auto-industrie dan amper flexibel? Nee, dat is gewoon geaccepteerd. Seriematig gebouwde woningen zijn ook massaproducten, net als auto's. Elke afwijking van de standaard is "lastig".
Goed vergelijk joh.

Enige verschil is dat de wijiziging van je ventilatie roosters vele honderduizenden euros aan tooling & process integratie zou kosten. Terwijl het verplaatsen van een afzuigventiel in je badkamer bijvoorbeeld hoogstens een uurtje tekenwerk is en idd wat afstemming tussen voorbereiding en uitvoering.
Waar een auto een volledig geintegreerd, geautomatiseerd process is. Daar kan niet van afgeweken worden, nagenoeg alles in de woningbouw is nog ambachtelijk en met hand gemaakt, en waar en hoe iets komt maakt dan niet zoveel uit.
Tenzij bijvoorbeeld er met prefab betonwanden word gewerkt, het is dan inderdaad niet mogelijk om een flinke wijziging aan die mal te doen voor 1 huis, en dat is begrijpelijk.

En sowieso een slecht vergelijk, want bij een auto blijven kwaliteit en snelheid overeind staan, ongeacht welke opties je aanvinkt.
Een auto die op 40 punten afgekeurd word tijdens aflevering..... Dat zal niet zo vaak gebeuren....

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-11-2019 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Alsof er geen ontwikkelkosten zitten in de conceptuele woningbouw...

Maar je hebt het precies bij het juiste eind: een wijziging bij een auto kan niet, want kost te veel geld. Waarom is dat dan minder klantonvriendelijk dan bij de seriematige woningbouw? Waarbij er alsnog heel veel wél mogelijk is, buiten de standaard lijstjes om.

Bij bijna alle seriematige woningbouw komt praktisch alles prefab uit de fabriek: betonwanden met kozijnen erop en glas erin, kappen worden prefab gemaakt incl. dakramen, doorvoeren, dakkapellen, installaties worden geprefabriceerd (afvoerleidingen bijvoorbeeld), funderingen, noem maar op. Op de bouwplaats wordt alleen maar geassembleerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Hulkkonen op 22-11-2019 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:26:
[...]

Goed vergelijk joh.

Enige verschil is dat de wijiziging van je ventilatie roosters vele honderduizenden euros aan tooling & process integratie zou kosten. Terwijl het verplaatsen van een afzuigventiel in je badkamer bijvoorbeeld hoogstens een uurtje tekenwerk is en idd wat afstemming tussen voorbereiding en uitvoering.
Waar een auto een volledig geintegreerd, geautomatiseerd process is. Daar kan niet van afgeweken worden, nagenoeg alles in de woningbouw is nog ambachtelijk en met hand gemaakt, en waar en hoe iets komt maakt dan niet zoveel uit.
Tenzij bijvoorbeeld er met prefab betonwanden word gewerkt, het is dan inderdaad niet mogelijk om een flinke wijziging aan die mal te doen voor 1 huis, en dat is begrijpelijk.

En sowieso een slecht vergelijk, want bij een auto blijven kwaliteit en snelheid overeind staan, ongeacht welke opties je aanvinkt.
Een auto die op 40 punten afgekeurd word tijdens aflevering..... Dat zal niet zo vaak gebeuren....
Toch zal woningbouw meer de kant op moeten van de auto industrie. 40 restpunten is teveel.(Hoewel ook mijn nieuwe auto zaken had waarvoor hij terug moest naar de garage) . Daarvoor zullen de keuze mogelijkheden terug moeten. Ik kan mijn auto ook niet in 3 kleuren laten spuiten. Terwijl dat slechts een uurtje tekenwerk en even afstellen van de robot is. Elke afwijking in een proces in een bron van fouten. De automotive weet dat heel goed. En hoewel alle auto's bijna het zelfde zijn, zien mensen ze toch als heel individualistisch,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:20
Hmm:

1. de vloer plus ondervloer mag Max 0,07 m2K/W
2. Vloer moet geluiddempende waarde hebben van 10dB

Ik wil PVC en ik begrijp dat PVC lijmen het stilste is. Maar als ik zoek op ondervloer vind ik er geen één die en zeer lage Rc waarde heeft én geschikt is voor verlijmde pvc. Heatfoil en Redfloor wel lage Rc waarde, maar noemen geen geschiktheid voor pvc lijmen. Jumpax bijvoorbeeld wel geschikt voor lijmen maar hoge Rc waarde.

Is de enige optie dan click pvc? Zie ook pvc vloeren met geïntegreerde ondervloer. Die worden dan gelegd ipv gelijmd, maar is mss zelfde effect als lijmen op een legondervloer?

Iemand ervaringen mee?

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 23-11-2019 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Hertog_Martin schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 02:43:
Hmm:

1. de vloer plus ondervloer mag Max 0,07 m2K/W
2. Vloer moet geluiddempende waarde hebben van 10dB

Ik wil PVC en ik begrijp dat PVC lijmen het stilste is. Maar als ik zoek op ondervloer vind ik er geen één die en zeer lage Rc waarde heeft én geschikt is voor verlijmde pvc. Heatfoil en Redfloor wel lage Rc waarde, maar noemen geen geschiktheid voor pvc lijmen. Jumpax bijvoorbeeld wel geschikt voor lijmen maar hoge Rc waarde.

Is de enige optie dan click pvc? Zie ook pvc vloeren met geïntegreerde ondervloer. Die worden dan gelegd ipv gelijmd, maar is mss zelfde effect als lijmen op een legondervloer?

Iemand ervaringen mee?
Ja, je hebt geen losse ondervloer nodig. Alleen een egalisatielaag indien nodig. Hier wordt de pvs direct op verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ASracing schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:57:
Ja, je hebt geen losse ondervloer nodig. Alleen een egalisatielaag indien nodig. Hier wordt de pvs direct op verlijmd.
Maar is het dan 10dB dempend? Lijkt me niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
ACM schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:15:
[...]

Dat is een goede vraag en heb ik helaas geen antwoord op.
Wij hebben ook PVC verlijmd op de vloer en het is stiller dan het laminaat wat er eerst lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 23:18
ACM schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:15:
[...]

Wij wonen in een appartement (2015) en hebben verlijmd pvc op de vloer, zonder ondervloer. Degene bij wie we het pvc destijds kochten gaf aan dat nieuwbouw al zo goed geïsoleerd is, dat een extra ondervloer niet nodig zou zijn. En het klopt, de onderburen horen nooit iets van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Ik heb her en der wat gezocht en doorgelezen maar kom er niet uit:

We zijn op dit moment bezig de badkamer naar onze wens te laten inrichten door de projectleverancier. We betalen voor een andere (regen)douche, kranen, wastafel, meubels etc. de adviesprijs van de fabrikant (o.a. Hansgrohe). Dezelfde producten liggen in de winkels, bouwmarkten en webshops voor soms minder dan de helft van de adviesprijs.

Volgens de projectleverancier kon er geen korting vanaf en is de adviesprijs de prijs die wij moeten betalen. Installatiekosten e.d. staan ook op de factuur dus dat de adviesprijs verrekend wordt met de installatie is niet zo.

De projectleverancier heeft in deze een monopolie positie omdat we de badkamer niet casco opgeleverd mag worden i.v.m. (bouw)risico's. Dit begrijp ik. En het standaard sanitair; dat wil niemand. Of je moet na oplevering alles eruit slopen en daarna de badkamer naar wens inrichten. Maar qua kosten gaat dat niet veel schelen vermoed ik.
Pagina: 1 ... 44 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2