Lisabella schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:36:
Wij hebben de offerte van het sanitair van de aannemer ontvangen en ik ben echt geschrokken over wat zij voor en basic badkamer hebben gerekend. Dubbel van wat ik online kan vinden qua materiaal.
Nu willen we dus onderzoeken of we dit niet beter zelf kunnen gaan/laten doen, buiten de aannemer om.
Mijn vraag is als we dit zelf doen, worden de leidingen (koud/warm water) en afvoeren (bad, douche, toilet) dan wel standaard (ik weet het niets is standaard) door de aannemer op de juiste plekken opgeleverd? Zodat we in feite dus alleen het sanitair en tegelwerk zelf moeten gaan doen? Of moeten we straks nog in de vloer gaan frezen om het leidingwerk op de juiste plek te leggen?
Qua indeling wijken we niet af van de bouwtekeningen, alwaar een bad, doucheputje en toilet zijn ingetekend.
De verdiepingsvloer ligt er al en ik zie duidelijk de pvc afvoer van het toilet in de juiste hoek liggen.
Casco is toch alleen ruwbouw, dus in ons geval willen we casco +?
Hoe communiceer je zoiets naar de aannemer?
Wij zijn nu bezig onze casco badkamer/toiletten aan het verbouwen in eigen beheer.
Je wijkt niet af van de standaard tekening dus rioolaansluitingen zitten dan meestal wel goed. Dan heb je geen frees werk.
Er zal een stelpost zijn wat je terugkrijgt bij casco badkamer. Dit is vaak niet zo heel veel maar in de praktijk kom je een heel eind. Vraag duidelijk aan wat casco inhoud en laat dit zwart op wit zetten. Word het plafond gespoten? Heb je wel of geen vloerverwarming? In ons geval werd de vloerverwarming gelegd maar de smeervloer niet. Smeervloer leggen kan een ervaren tegelzetter doen. In ons geval was het wel 25 zakken zand en cement naar boven sjouwen. Uurtje of 2/3 werk.
Ook werd elektra als afvoer/water aansluitingen op een standaard plaats gebracht. Deze hebben we zelf verplaatst. Zoniet heb je een loodgieter/electricien nodig die dat voor je doet.
Tegelwerk daar heb je een tegelzetter voor nodig en de loodgieter kan weer het toilet etc.ophangen.
Muurtjes zetten kan ook de tegelzetter. Zelf hebben wij het bad geplaatst als ook de inbouwtoiletten/muurtjes. Dit kost stiekem een hoop tijd zeker omdat ik dat nog nooit eerder gedaan had. Maar met youtube kom je een heel eind.
Een heel werk maar het voordeel je hebt alles zelf in de hand. Een goede tegelzetter meet alles uit zodat de tegels netjes uitkomen ipv de bouwer die snel rondtegelt en naar de volgende woning gaat. Je tegels als al het sanitair koop je voor een normaal bedrag in plaats van de woekerprijzen van de aannemers. Wij hebben 2 aparte toiletten en een badkamer van 289x218 met bad, douche met drain, muurtjes met nisjes, badmeubel 100cm met 2 kranen, spiegel, regendouche etc. Alle kranen van grohe. Ik denk dat we ongeveer totaal 7500 euro kwijt zijn waarvan we als stelpost bijna 3000 euro terugkregen van de aannemer. Dus voor 4500 euro hebben we de badkamer naar wens. Bij de aannemer begon de teller al te lopen met 600 euro voor een andere toiletpot.
Je kan ook een offerte laten maken bij een sanitairwinkel maar dan krijg je ook een fikse rekening. Uren zijn het duurste en die hebben wij alleen voor de tegelzetter ( +- 50 euro per uur ) Hij is totaal denk ik 3,5 tot 4 dagen bezig.
ps. koop tegels bij een tegelboer en niet bij een sanitairwinkel. Als je vragen hebt stuur maar een pm.