Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.798.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-06 14:13
Kwakkel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:28:
[...]

[...]

[...]

Lijkt me dat bouwen zelf ongeveer even duur is. Maar man wat een verschil in prijs voor bouwgrond.
Is toch grappig aangezien er een populair Twitter account gewijd is aan lelijke huizen in België (@belgischehuizen). Equivalent in NL bestaat niet, hoewel onze Vinex wijkjes er natuurlijk niet voor onderdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:37
Ook maar eens melden in dit topic, binnenkort tekenen voor een nieuwbouwhuis.

Ben gelijk ook benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn die een vide hebben. We hebben de optie om een vide tussen de keuken en de woonkamer te maken voorzien van een glazen pui met een schuifpui bij de keuken en een vast deel daarboven. Deze pui zal op het zuiden komen te liggen. Prachtig uitzicht maar ben wel bang dat het in de zomer snikheet gaat worden met zo'n grote ramenpartij dus opzoek naar de mogelijkheden voor zonwering. De koopbegeleider en de aannemer hebben tot dusver geen nuttige tips aangeleverd anders dan het advies om te voorzien in loze leidingen voor de bediening. Dus ben benieuwd of hier mensen goede tips hebben!

De enige informatie die ik tot nu toe heb is een impressie uit de verkoopbrochure:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kSKU7yh.jpg

En uit de optietekening:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SrineSR.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:07
nel!s schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:44:
[...]

Is toch grappig aangezien er een populair Twitter account gewijd is aan lelijke huizen in België (@belgischehuizen). Equivalent in NL bestaat niet, hoewel onze Vinex wijkjes er natuurlijk niet voor onderdoen.
Ik heb geen Twitter O-)
Maar ja, er staan soms gedrochten :( - nu, een deel is wellicht ook een kwestie van smaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
@Ascension in het zelf bouwen topic is er ook het een en ander te vinden met betrekking tot grote raampartijen op het zuiden en/of zonwering en oplossingen maar bedenk je ook dat:
* Een vide zorgt voor erg veel geluid van beneden naar boven en snel een echo effect.
* Alle warmte naar boven trekt en dus ook alle kookgeuren. (zeker als de keuken zich eronder bevindt.)
* Je ook veel loze kuubs krijgt. (krijg je wel looks voor terug uiteraard)
* Je veel zicht hebt van buiten naar binnen ook onder heuphoogte (en dus mogelijk ook in de slaapkamers)

Daarnaast heb je inderdaad een aardige uitdaging met de warmte en zonwering. (maatwerk niet uitgesloten en dus forse prijzen)

Ik zou er zelf alleen voor kiezen als het echt een riant groot huis is en als er geen slaapkamers direct bij de vide zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 13-11-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wij krijgen ook een 6-meter pui en een vide. Woonkeuken op begane, woonkamer op 1e. Ziet er tof uit, maar moet nog in gebruik genomen worden, dus kan nog geen ervaring delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@GeeMoney thanks, ik ga eens door dat topic struinen.

Valide punten en hebben we ook meegewogen. We hebben geen slaapkamers aan die zijde dus dat is geen punt. Betreft overigens geen vrijstaand huis, gaat om dit project.

@woekele zelfde project toevallig? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Nee, Deventer :)

Afbeeldingslocatie: https://nieuwlarenstein.nl/wp-content/uploads/2018/04/Achterkant-De-Bieb.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door woekele op 13-11-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27
Zo, ik mag mij ook gaan melden in dit topic! Zojuist een optie genomen op een twee-kapper.
Er waren nog twee, voor ons, interessante kavels vrij met een aantal toch wel relevante verschillen...

Kavel 1: ong 35m2 minder grondoppervlak, wel uitbouw over gehele breedte (2,40m diep), geen achterom/poort mogelijk
Kavel 2: Dus meer grondoppervlak, geen uitbouw (wel mogellijk, ong 20k meerprijs), wel mogelijkheid tot achterom, erker aan voorzijde van huis

Verder zijn de huizen, afgezien van de uitbouw, vrijwel gelijk qua uitvoering en lay-out.. En zijn tevens ongeveer gelijk van prijs.

Ik vind het een erg moeilijke beslissing. Hebben jullie nog tips/argumenten om mee te nemen?

Nu snel afspraak maken voor gedetailleerde hypotheek doorrekening (globaal al gedaan). En alle overige opties nog maar eens rustig doornemen!

Spannende en vooral interessante tijden!! :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Ascension schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:04:

Valide punten en hebben we ook meegewogen. We hebben geen slaapkamers aan die zijde dus dat is geen punt. Betreft overigens geen vrijstaand huis, gaat om dit project.

Ontzettend gave plek! Eens met de punten die GeeMoney noemt, maar kan me de optie op deze plek wel heel goed voorstellen!

• poosie
  • Laatst online: 05-10-2022
Memphisto schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:13:
Zo, ik mag mij ook gaan melden in dit topic! Zojuist een optie genomen op een twee-kapper.
Er waren nog twee, voor ons, interessante kavels vrij met een aantal toch wel relevante verschillen...

Kavel 1: ong 35m2 minder grondoppervlak, wel uitbouw over gehele breedte (2,40m diep), geen achterom/poort mogelijk
Kavel 2: Dus meer grondoppervlak, geen uitbouw (wel mogellijk, ong 20k meerprijs), wel mogelijkheid tot achterom, erker aan voorzijde van huis

Verder zijn de huizen, afgezien van de uitbouw, vrijwel gelijk qua uitvoering en lay-out.. En zijn tevens ongeveer gelijk van prijs.

Ik vind het een erg moeilijke beslissing. Hebben jullie nog tips/argumenten om mee te nemen?

Nu snel afspraak maken voor gedetailleerde hypotheek doorrekening (globaal al gedaan). En alle overige opties nog maar eens rustig doornemen!

Spannende en vooral interessante tijden!! :)
Ik zou gaan voor de erker en achterom en als het nog lukt de uitbouw. Wij hebben jaren in een huis zonder achterom gewoond. Niks aan de hand als je niks met de tuin hoeft (zelfs wel extra veilig), maar toen we eenmaal een tuinhuis wilden en een andere tuin was dit toch echt heel onhandig. Tevens omdat de kids altijd via de voordeur binnen kwamen. Succes!

• Memphisto
poosie schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:59:
[...]

Ik zou gaan voor de erker en achterom en als het nog lukt de uitbouw. Wij hebben jaren in een huis zonder achterom gewoond. Niks aan de hand als je niks met de tuin hoeft (zelfs wel extra veilig), maar toen we eenmaal een tuinhuis wilden en een andere tuin was dit toch echt heel onhandig. Tevens omdat de kids altijd via de voordeur binnen kwamen. Succes!
Dat is ook waar ik een beetje naar neig. Geen achterom en minder grondoppervlak is later niet meer aan te passen..
In theorie is een uitbouw later nog wel aan te bouwen, echter dan wel tegen significant hogere kosten.

Ik heb ook wel moeite de benedenverdieping te visualiseren, qua ruimte. We wonen nu in een huis met een woonkamer van grofweg 50m2, dat is dan wel incl keuken en uitbouw van 4,5 meter diep, maar staat de oude buitenmuur (van voor de uitbouw) wel onhandig in de woonkamer, met een ruime doorgang naar de uitbouw/keuken.
In de nieuw te bouwen woning is de benedenverdieping excl. uitbouw ong. 41m2 en incl. uitbouw ong. 51m2.

Nu vinden we dat de huidige woonkamer wel wat aan de grote kant is, met redelijk wat ongebruikte ruimte, maar kan niet inschatten of 41m2 dan weer te klein is.... Keuzes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Memphisto op 14-11-2019 09:15 . Reden: extra info ]

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 07:15
Ik zou zeker voor de grotere kavel gaan met achterom, dit kun je later inderdaad nooit meer wijzigen.
Als het budget het toelaat zou ik echter ook meteen de uitbouw er wel bij doen.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Ascension schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:55:
De enige informatie die ik tot nu toe heb is een impressie uit de verkoopbrochure:
[Afbeelding]

En uit de optietekening:
[Afbeelding]
Hoe er goed rekening mee dat de geveltekening meer in de buurt komt van de werkelijkheid dan de render aangezien die bovenste pui ook gedragen moet worden mbv bv een staalconstructie. De uiteindelijke uitvoering zal minder chique overkomen dan de renders veronderstellen!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Memphisto Niets zo vervelend als een huis waar je niet rond kan of via achter de tuin in kan vind ik. In de eerste plaats omdat je geen goede plaats voor fietsen hebt maar ook omdat je met alle vuile dingen voor je tuin door het huis moet gaan.

• Memphisto
@breagor @Admiral Freebee
Fijn te horen dat anderen ook voor dezelfde optie zouden kiezen!! Wij hebben dan ook de optie op dit huis genomen.
Vwb de uitbouw moeten we even kijken hoe het budgettair uitkomt. De lijst met gewenste opties wordt vrij lang en de prijs loopt dus ook leuk op :)

Ik heb nog niet gezocht verder maar welke sites raden jullie aan om globaal de kosten van de afwerking van vloeren en wanden etc. te berekenen?

• Ascension
De Rikster schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:15:
[...]

Hoe er goed rekening mee dat de geveltekening meer in de buurt komt van de werkelijkheid dan de render aangezien die bovenste pui ook gedragen moet worden mbv bv een staalconstructie. De uiteindelijke uitvoering zal minder chique overkomen dan de renders veronderstellen!
Dat denk ik ook.Vraag me af of er een zonnescherm aan die staalconstructie gemaakt zou kunnen worden, bijvoorbeeld op de woonverdieping bij het dichte deel screens en beneden een zonnescherm zodat de pui nog open kan maar ik vraag me af of dit mooi is.

• Mokum80
  • Laatst online: 11-06 14:30
Ascension schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:04:

Mooi project! Waarom zou je voor een vide willen gaan, en niet voor de optie van frans balkon met vouwkozijnen of schuifpui? Sowieso vet uitzicht, dus grotere raampartij is zeker gaaf (en heet in de zomer :) ).

• Ascension
@Mokum80 om optimaal van het uitzicht te genieten willen we de woonkamer op de 1e, dan zit je op dijkhoogte maar we willen graag de keuken grenzend aan de tuin. Om toch nog enige verbinding te hebben tussen de keuken en de woonkamer lijkt een vide ons erg gaaf, en natuurlijk de grote raampartij en veel licht.

Maarja, de warmte is wel een dingetje! Slaapkamer komt gelukkig op het noorden :)

• Mokum80
Ascension schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:33:
@Mokum80 om optimaal van het uitzicht te genieten willen we de woonkamer op de 1e, dan zit je op dijkhoogte maar we willen graag de keuken grenzend aan de tuin. Om toch nog enige verbinding te hebben tussen de keuken en de woonkamer lijkt een vide ons erg gaaf, en natuurlijk de grote raampartij en veel licht.

Maarja, de warmte is wel een dingetje! Slaapkamer komt gelukkig op het noorden :)
Ah zo, makes sense. En met zo'n grote raampartij idd lekker veel licht. Een goed screen zal in de zomer wel veel warmte buitenhouden lijkt mij.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:01
Ascension schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:33:

Klinkt goed. Veel licht is wel belangrijk en warmte is wel te bestrijden. Heb je vloerkoeling? Anders desnoods een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:39:
Klinkt goed. Veel licht is wel belangrijk en warmte is wel te bestrijden. Heb je vloerkoeling? Anders desnoods een airco.
Warmte is te bestrijden maar veel beter te voorkomen. Bij een goed geïsoleerde woning zou ik er nooit voor kiezen om grote ramen op het zuiden te hebben zonder externe zonnewering. Airco is wat mij betreft een middel dat enkel in te zetten valt als de zonnewering al op orde is.

Genoeg mensen die ik ken met een nieuwbouwwoning met mooie grote ramen die dan klagen over de hitte vanaf het eerste mooi weer in de lente. De architect had wel zonnewering voorzien maar dat plan is dan gesneuveld tijdens het proces omdat het geld op was of omdat men dat liever aan iets anders wilde besteden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Hertog_Martin helaas geen vloerkoeling (kan dat uberhaupt icm stadsverwarming?). Verder ben ik het met @Admiral Freebee, eerst kijken naar zonwering en mocht dat echt tekort schieten dan kan airco wellicht uitkomst bieden maar liever niet.

Als iemand tips heeft m.b.t. bedrijven die zonwering bieden voor dergelijke projecten hou ik me aanbevolen!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:01
Admiral Freebee schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:23:
[...]

Warmte is te bestrijden maar veel beter te voorkomen. Bij een goed geïsoleerde woning zou ik er nooit voor kiezen om grote ramen op het zuiden te hebben zonder externe zonnewering. Airco is wat mij betreft een middel dat enkel in te zetten valt als de zonnewering al op orde is.

Genoeg mensen die ik ken met een nieuwbouwwoning met mooie grote ramen die dan klagen over de hitte vanaf het eerste mooi weer in de lente. De architect had wel zonnewering voorzien maar dat plan is dan gesneuveld tijdens het proces omdat het geld op was of omdat men dat liever aan iets anders wilde besteden...
Tja wij krijgen zeer grote raampartijen op het zuiden. Wel een afdak dus alleen als zon lager staat schijnt het vol op het glas. Maar de 'uitbouw' heeft een korter afdakje dus daar wel vaker de zon er op. Slaapkamer krijgt gelukkig minste directe zon er op.

We gaan het meemaken. Iig wel vloerkoeling als symptoombestrijding

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
kabeltjekabel schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:12:
[...]

Alle 10 laten vervallen; krijg je dan 4400 euro korting? :+

Wat voor panelen? Van die mooie 2x1m ~390 wP panelen (dure kant maar ok) of van die vieze blauwe van 270 wP (niet doen).

Waarom zo weinig? Passen er niet gewoon 12-15 per dakkant = 30 op?
Kreeg vandaag dit mailtje van de uitvoerder. Misschien maakt het dit wat duidelijker.

Welk type/merk zonnepanelen en omvormer wordt er geleverd?
Deze zijn op dit moment nog niet bekend en worden pas bekend op het moment dat de zonnepanelen
daadwerkelijk worden besteld. De markt van de zonnepanelen gaat op dit moment namelijk enorm
snel dat de huidige voorraad volgende week anders kan zijn. Om u geen verkeerde informatie te
geven over het daadwerkelijke type/merk van uw zonnepanelen hebben wij er daarom voor gekozen
om u geen specifiek merk zonnepaneel te verkopen maar bepaalde specificaties. Zo koopt u een
zonnepaneel met een vermogen van 300 Wp dat geheel zwart is.

Kunnen er later nog zonnepanelen via ons worden aangekocht
Helaas is dat niet mogelijk. Wij werken alleen in projectverband en dus niet in opdracht van
particulieren. Indien u later zonnepanelen wilt bijkopen zult u dit bij een andere partij moeten doen.
Echter is het hier belangrijk dat de nieuwe bijgeplaatste zonnepanelen niet worden aangesloten op het
reeds bestaande systeem dat wij hebben aangelegd maar een eigen systeem krijgen met een eigen
omvormer. Indien de nieuwe zonnepanelen wel worden aangesloten op ons systeem zal de garantie
op ons systeem vervallen.
Het onderhoud dat is inbegrepen in de verkoopprijs bij het duurzame energiesysteem heeft alleen
betrekking op ons systeem. Eventuele later bijgeplaatste zonnepanelen vallen hier niet onder

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ascension schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:49:
@Hertog_Martin helaas geen vloerkoeling (kan dat uberhaupt icm stadsverwarming?). Verder ben ik het met @Admiral Freebee, eerst kijken naar zonwering en mocht dat echt tekort schieten dan kan airco wellicht uitkomst bieden maar liever niet.

Als iemand tips heeft m.b.t. bedrijven die zonwering bieden voor dergelijke projecten hou ik me aanbevolen!
Tuurlijk. Gewoon afsluiten die stadsverwarming en je eigen warmtepomp neerzetten. Ook zeer goed voor de portemonnee op lange termijn.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ascension schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:49:
@Hertog_Martin helaas geen vloerkoeling (kan dat uberhaupt icm stadsverwarming?).
Los van @Hertog_Martin 's oplossing bestaat er wel koeling bij stadsverwarming, maar dat is niet iets dat elk systeem aanbiedt. De meeste niet zelfs, vziw, het lijkt sowieso een vrij recente ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er bestaat ook "Koude" is een apart leidingsysteem als het in de wijk ligt. Voor ons nieuwbouw project in Utrecht Leidsche Rijn is de koelte ook niet beschikbaar helaas. Het ligt wel verderop in de wijk, maar achteraf zal het wel niet komen. Daarom gaan wij kijken naar koeling via de WTW-unit: https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:34:
[...]
Tuurlijk. Gewoon afsluiten die stadsverwarming en je eigen warmtepomp neerzetten. Ook zeer goed voor de portemonnee op lange termijn.
Persoonlijk vind ik de stadswarmte veel interessanter dan een warmtepomp, de kosten van de warmtepomp/boiler/installatie en het gemak van stadswarmte. Met stadswarmte heb ik altijd warm water, hoef niet bang te zijn dat de boiler leeg is en je hebt alleen de kosten vanuit je warmte leverancier en omdat de unit ook gehuurd wordt, zijn eventuele problemen ook voor de leverancier. In onze wijk is dat Eneco en heb er weinig te klagen over.

Wonen nu al twee jaar in deze wijk. Zit nu op €750-€800,- per jaar totaal aan stadswarmte inclusief alle kosten ervan. Volgende woning wordt wel groter, dus zal makkelijk verdubbelen. Maar dan nog ben je 15+ jaar verder voor de warmtepomp goedkoper is, wanneer de warmtepomp/boiler 0 energie zou gebruiken, wat niet het geval is...

Het zal wel verschillen per warmte net en leverancier wat er allemaal mogelijk is. Hier is elke woning los aan te sturen met normale thermostaten, doen nu ook mee met een pilot waarbij de openingsklep zelfs kan moduleren voor de warmte vraag, moet nog merken hoeveel dat gaat schelen, maar zeker interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2019 08:29 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:44
Ascension schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:55:
Ook maar eens melden in dit topic, binnenkort tekenen voor een nieuwbouwhuis.

Ben gelijk ook benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn die een vide hebben. We hebben de optie om een vide tussen de keuken en de woonkamer te maken voorzien van een glazen pui met een schuifpui bij de keuken en een vast deel daarboven. Deze pui zal op het zuiden komen te liggen. Prachtig uitzicht maar ben wel bang dat het in de zomer snikheet gaat worden met zo'n grote ramenpartij dus opzoek naar de mogelijkheden voor zonwering. De koopbegeleider en de aannemer hebben tot dusver geen nuttige tips aangeleverd anders dan het advies om te voorzien in loze leidingen voor de bediening. Dus ben benieuwd of hier mensen goede tips hebben!

[Afbeelding]

En uit de optietekening:
[Afbeelding]
Wij hebben een vide aan de noordzijde, beneden keuken (eettafel onder de vide) en boven woonkamer. Bouwjaar 2018.

Aandachtspunten:
- het is ontzettend gaaf
- je hebt fantastisch uitzicht (althans wij op een groen perk met oude eiken)
- ik heb een loze leiding laten aanleggen voor raambekleding, vlak naast de bovenkant
- uiteindelijk besloten om alleen op het onderste deel raambekleding te doen en de rest open, ivm uitzicht en mensen kunnen vanaf de straat kant dan toch alleen de balustrade zien, op de bank zijn we 'veilig'. Raambekleding voor de hele raampartij was qua kosten ook wel een ding...
- Je hebt inderdaad wel meer geluid overdracht, maar we hebben enkele muren met kurk bekleed om het galmen tegen te gaan
- temperatuur verdeling is geen probleem, beide verdiepingen hebben we lyv vloerverwarming, geen airco.
- buurvrouw heeft op Zuid, dat is wel een ding qua hitte, dus daar zou ik wel 3 x over nadenken...

[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 15-11-2019 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BiG-GuY schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:18:
Er bestaat ook "Koude" is een apart leidingsysteem als het in de wijk ligt. Voor ons nieuwbouw project in Utrecht Leidsche Rijn is de koelte ook niet beschikbaar helaas. Het ligt wel verderop in de wijk, maar achteraf zal het wel niet komen. Daarom gaan wij kijken naar koeling via de WTW-unit: https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html
Haha. 800 euro om een moerasklimaat in je huis te krijgen. Dat ding is gewoon een luchtbevochtiger.

EDIT: oooh, ze doen hem in de retourleiding. Gaat alsnog weinig uitmaken gezien de hoge luchtvochtigheid in de zomer.
[...]

Persoonlijk vind ik de stadswarmte veel interessanter dan een warmtepomp, de kosten van de warmtepomp/boiler/installatie en het gemak van stadswarmte.
Welk gemak? De kosten heb je juist met stadsverwarming.
Met stadswarmte heb ik altijd warm water,
Nee hoor, niet tijdens alle storingen, waarvan stadsverwarming er veel meer van heeft dan gasnet en elektranet.
hoef niet bang te zijn dat de boiler leeg is
Tja, kies je boiler groot genoeg en de grotere angst is dat je huid begint los te laten..
en je hebt alleen de kosten vanuit je warmte leverancier en omdat de unit ook gehuurd wordt, zijn eventuele problemen ook voor de leverancier. In onze wijk is dat Eneco en heb er weinig te klagen over.
En daar betaal je rijkelijk voor... Alles is van 1 leverancier en je hebt daar geen keuze in. Dat weten ze, dus service is ook van hetzelfde niveau...
Wonen nu al twee jaar in deze wijk. Zit nu op €750-€800,- per jaar totaal aan stadswarmte inclusief alle kosten ervan. Volgende woning wordt wel groter, dus zal makkelijk verdubbelen. Maar dan nog ben je 15+ jaar verder voor de warmtepomp goedkoper is, wanneer de warmtepomp/boiler 0 energie zou gebruiken, wat niet het geval is...
15 jaar... haha; dat betekend dus dat je het niet doorgerekend hebt. Hoeveel GJ krijg je voor die 800 euri?
Het zal wel verschillen per warmte net en leverancier wat er allemaal mogelijk is. Hier is elke woning los aan te sturen met normale thermostaten, doen nu ook mee met een pilot waarbij de openingsklep zelfs kan moduleren voor de warmte vraag, moet nog merken hoeveel dat gaat schelen, maar zeker interessant.
De mate waarin je genaaid wordt verschilt inderdaad een klein beetje. Maar grosso modo zitten al die stadswarmte leveranciers tot de laatste cent tegen het maximum wat de ACM bepaald heeft. En die ACM tarieven voor stadswarmte hebben een koppeling met de gasprijs, dus veel plezier met die energietransitie...

Los daarvan wordt er met stadswarmte ook nog eens een fictieve EPC verlaging toegepast die zo'n beetje als enige EPC-verlagende maatregelen geen kostenreductie voor de bewoners brengt zoals extra isolatie of zonnepanelen dat wel doen.

En tenslotte zijn woningen met stadsverwarming op Funda terug te vinden in de categorie "langer te koop dan... "

De nadelen van stadsverarming zijn al eens eerder langs gekomen trouwens;
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Ja ik heb ook stadsverwarming, nee ik ben er ook niet superblij mee, ja het is inderdaad duur en inefficiënt, maar dat relaas is wel erg negatief hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hulkkonen schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:11:
Ja ik heb ook stadsverwarming, nee ik ben er ook niet superblij mee, ja het is inderdaad duur en inefficiënt, maar dat relaas is wel erg negatief hoor.
We zijn het dus gewoon eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

In grote lijnen wel. Maar met zaken als lawaai, kneiterheet water, lage druk, fluitende kranen, doodsoorzaken en slechte service (conform jouw bericht achter de link) heb ik geen ervaring in de twee jaar dat ik stadsverwarming heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Misschien moet ik dan afkloppen, heb nog nooit een storing gehad met stadswarmte dat ik geen verwarming of warm water had, en doe nu al een jaar mee aan verschillende pilots voor een vernieuwde warmte unit en Toon inbegrepen. Binnen de pilot met name met de Toon wat issues gehad, maar mijn verwarming/warm water heeft altijd gewerkt en monteur kon meestal binnen 1 dag komen voor de Toon issues. Ook is er in mijn appartementencomplex afgelopen jaar een specifiek deel van de koppelstukken in de leidingen bij alle woningen vervangen, uit voorzorg omdat er bij 1 van de 150 woningen een (kleine) lekkage was ontstaan. Dus in mijn ogen heeft Eneco snel gehandeld.

En in mijn kosten heb ik de GJ meegenomen, ja, ik zit echt maar aan €750-€800 per jaar aan warmte kosten inclusief alles, dat is voor 9-10 GJ per jaar. Nu heb ik een (klein) appartement uit 2012 van 50m² met alleen maar 1 van de 4 radiotoren open (blijft warm genoeg binnen) en we gaan naar een woonhuis van 113m², maar de 1e en 2e verdieping zal zelden verwarmd worden, wel krijgen we overal vloerverwarming, dus dat zal sowieso anders zijn qua verbruik dan nu.

Meeste van onze warmte zit in het douchen, we verbruiken zo'n 0,020GJ per dag aan douchen (2 personen 10-15min elk met grote douchekop en CW5 warmte unit).

Woningen in mijn appartementencomplex gaan als warme broodjes overigens, de hele wijk eigenlijk wel, overal stadswarmte, zal wel helpen dat de meeste woningen niet ouder dan 4-8jaar zijn. Dus daar maak ik me geen zorgen over, ze gaan nu al voor 38% meer weg dan ik gekocht heb 2j terug, tegen de tijd dat de nieuwe woning klaar is in 2021 zal dat nog wel verder stijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2019 10:52 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:33
BiG-GuY schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:50:
ja, ik zit echt maar aan €750-€800 per jaar aan warmte kosten inclusief alles, dat is voor 9-10 GJ per jaar. Nu heb ik een (klein) appartement uit 2012 van 50m² met alleen maar 1 van de 4 radiotoren open (blijft warm genoeg binnen)
Dat vind ik dan best duur. Wij betalen (in een appartement van 72 m2 waar, behalve in de slaapkamer, overal de verwarming aanstaat) nog geen 500 euro voor gas én stroom (inclusief vastrecht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
10 GJ = 2777 kWh. Dat keer €0,22 is €694. Ofwel; je verwarming en SWW voorziening is dusdanig achterlijk duur dat je het zelfs resistief elektrisch goedkoper kunt doen. En dat was zeker vorig jaar? In 2019 is het GJ tarief 18% hoger...

Per dag 0,02 GJ aan douchen betekend dat daar al 75% van je warmteverbruik in zit. Per jaar spoel je dus krap 600 euro door het putje. Dan moet je echt eens gaan kijken naar een douche-WTW...
Kiwi70 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:04:
[...]

Dat vind ik dan best duur. Wij betalen (in een appartement van 72 m2 waar, behalve in de slaapkamer, overal de verwarming aanstaat) nog geen 500 euro voor gas én stroom (inclusief vastrecht).
10 GJ en 800 euro tegen de GJ prijs van vorig jaar betekend dat zijn vaste kosten 560 euro zijn :z

Kost jouw CV ketel je ook 560 euro per jaar? :9

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-11-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:56:
Nee hoor, niet tijdens alle storingen, waarvan stadsverwarming er veel meer van heeft dan gasnet en elektranet.
Ik weet niet wie jouw leverancier is maar ik heb hier al 10 jaar stadsverwarming en ik kan me 1 storing herinneren, terwijl dat er voor elektra velen zijn geweest in die periode. Gas hebben we gelukkig niet.
Tja, kies je boiler groot genoeg en de grotere angst is dat je huid begint los te laten..
Geen boiler die leeg kan, en de ruimte die dat ding inneemt, is juist een van de voordelen van stadsverwarming. Je mag uiteraard je voorkeur hebben maar een grote boiler als oplossing zien terwijl een ander systeem een probleem uberhaupt niet heeft gaat niemand overtuigen ;)
En tenslotte zijn woningen met stadsverwarming op Funda terug te vinden in de categorie "langer te koop dan... "
Ja, ons huis met stadsverwarming heeft toch zeker 2 weken te koop gestaan...

Iedereen mag zijn voorkeur hebben, en er zit vast een groot verschil tussen de verschillende stadsverwarmingsleveranciers, maar niet iedereen ervaart het dus als ongewild.

Onze nieuwe woning heeft ook stadsverwarming, ik vind het een pluspunt. Het kan uiteraard veel beter, de kostenstructuur is belachelijk, de efficientie moet veel beter en koeling moet er eigenlijk aan toegevoegd worden. Maar dat zijn wel dingen die collectief aangepakt kunnen worden, als de warmtecentrale groener wordt wordt direct de hele wijk groener. Als ze dat nou doen door in de zomer warmte uit de huizen te trekken om het water te verwarmen zou ik helemaal blij zijn, maar dat lijkt me een utopie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:12:
[...]

Ik weet niet wie jouw leverancier is maar ik heb hier al 10 jaar stadsverwarming en ik kan me 1 storing herinneren, terwijl dat er voor elektra velen zijn geweest in die periode. Gas hebben we gelukkig niet.
Tel je dan aangekondigde downtime mee? De problemen komen ook als het netwerk half versleten is...
[...]

Geen boiler die leeg kan, en de ruimte die dat ding inneemt, is juist een van de voordelen van stadsverwarming. Je mag uiteraard je voorkeur hebben maar een grote boiler als oplossing zien terwijl een ander systeem een probleem uberhaupt niet heeft gaat niemand overtuigen ;)
Ah ja, als de m2 6000 euro, is dat inderdaad een dingetje. Anders prop je die boiler ergens op zolder vlak tegen het dak.
[...]

Ja, ons huis met stadsverwarming heeft toch zeker 2 weken te koop gestaan...

Iedereen mag zijn voorkeur hebben, en er zit vast een groot verschil tussen de verschillende stadsverwarmingsleveranciers, maar niet iedereen ervaart het dus als ongewild.
Maar dat is het alsnog wel. Als het vrije keuze was zouden er geen eindeloze rechtzaken voor nodig zijn om er vanaf te komen...
https://www.tubantia.nl/e...stadsverwarming~ac7d9287/
[...]
Onze nieuwe woning heeft ook stadsverwarming, ik vind het een pluspunt. Het kan uiteraard veel beter, de kostenstructuur is belachelijk, de efficientie moet veel beter en koeling moet er eigenlijk aan toegevoegd worden. Maar dat zijn wel dingen die collectief aangepakt kunnen worden, als de warmtecentrale groener wordt wordt direct de hele wijk groener. Als ze dat nou doen door in de zomer warmte uit de huizen te trekken om het water te verwarmen zou ik helemaal blij zijn, maar dat lijkt me een utopie :P
Het systeem heeft inherent een baal verlies door de vele leidingverliezen.

In een nieuwbouwwijk is de warmtevraag sowieso laag. Maar als je ook warm tapwater wilt leveren moet je toch wel met 70 graden door de leidingen. De leidingverliezen zijn dan gewoon erg hoog.

In een oude wijk ligt de temperatuur vaak nog hoger... terwijl de warmtevraag afneemt naarmate mensen hun huis isoleren. Dat verlies moet dus betaald worden uit steeds minder verkochte GJ's....

Zodra die warmtewet wordt aangepast naar het principe "niet meer dan anders" (wat het nu zogenaamd zou zijn) vanaf "nimmer minder dan anders" (wat het nu is) hebben veel van die netten direct een financieel probleem...

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-11-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
jurjen_g schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:51:
[...]

- Je hebt inderdaad wel meer geluid overdracht, maar we hebben enkele muren met kurk bekleed om het galmen tegen te gaan
Interessant, wij hebben geen vide maar wel sterke interesse in galm tegengaan - akoestiek in nieuwbouw is vaak zeer slecht. Heb je kurk in plaats van stuc, of bovenop stuc werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Kiwi70 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:04:
[...]

Op jaarbasis heb je enkele vaste kosten, ongeacht formaat van de woning. Voor een kleine woning in verhouding dus best duur, maar dat is een warmtepomp en in mindere mate een losse CV ketel ook.

Van die €750-€800 per jaar is: €487,7 vaste kosten...
En ja, dat is scheef. Daar zit de huur, vastrecht en meettarief in. Vastrecht en meettarief zijn er bij gas ook. We hebben geen gas in de wijk.

De huur is €170,61 van het bedrag, dus €14,22 per maand. Dat valt mee als ik zie wat er gevraagd wordt voor de all-in huurprijzen van een gas CV ketel met onderhoud, dan zit je al snel op €20-€30 per maand. Dan wil ik niet weten wat ze vragen voor een warmtepomp twv €10.000-15.000...

Een CV-ketel in eigendom ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud of dat moet je uitbesteden en dat kost ook weer geld. Of je kiest ervoor om daar niks mee te doen en gebruikt hem tot hij "op" is of een defect heeft. Dan vind ik het principe van huren fijner.

Het gaat me niet alleen om de kosten, ook om het gemak en de comfort.

Hoe effectief is een WtW-systeem met een douche? Hebben daar nu niet voor gekozen, omdat het geen te kiezen optie is vanuit het project.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
jurjen_g schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:51:
[...]

Wij hebben een vide aan de noordzijde, beneden keuken (eettafel onder de vide) en boven woonkamer. Bouwjaar 2018.

Aandachtspunten:
- het is ontzettend gaaf
- je hebt fantastisch uitzicht (althans wij op een groen perk met oude eiken)
- buurvrouw heeft op Zuid, dat is wel een ding qua hitte, dus daar zou ik wel 3 x over nadenken...
We gaan uitkijken op/over de Waaldijk met op de achtergrond de stuwwal en de Waalbrug (Nijmegen) dus qua uitzicht wordt het heel tof denk ik :)

Heeft je buurvrouw zonwering toegepast of nog helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
Ik krijg ook stadsverwarming, maar omdat het een appartement is lijkt het mij heel moeilijk om hier vanaf te komen. Geen mogelijkheid tot het plaatsen van een warmtepomp, tenzij dit via de VVE geregeld zou worden, maar denk niet dat er op het dak (waar zonnepanelen liggen) genoeg plek zou zijn voor alle appartementen. Mooiste is een water warmtepomp maar dat krijgen wij dus helaas niet, stadsverwarming is veel goedkoper in de aansluiting dus aantrekkelijker voor verkoop project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BiG-GuY schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:18:
Een CV-ketel in eigendom ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud of dat moet je uitbesteden en dat kost ook weer geld. Of je kiest ervoor om daar niks mee te doen en gebruikt hem tot hij "op" is of een defect heeft. Dan vind ik het principe van huren fijner.

Ik ga van een appartement met gas en cv-ketel naar eentje met warmtenet. Ik had dit soort dingen daarbij ook eens doorgerekend toen ik het vastrecht voor het warmtenet zag.

Als je rekening houdt met het vastrecht en netwerkkosten op gas, de afschrijving op de cv-ketel (de mijne kostte inclusief installatie zo'n 1200 euro) en onderhoud (bij mij een abonnement van 100 euro per jaar) van de ketel. Dan zijn de vaste lasten inderdaad aardig vergelijkbaar.

Belangrijkste probleem voor mij is dat je geen vrije keuze hebt in de leverancier, en dus geen invloed op het tarief voor verbruik en het vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
[...]

Hoe effectief is een WtW-systeem met een douche? Hebben daar nu niet voor gekozen, omdat het geen te kiezen optie is vanuit het project.
Ik heb geen cijfers maar als ik aan het einde van mijn douchebeurt de temperatuur zo koud mogelijk in stel dan kan ik nog steeds blijven staan. Het is uiteraard wel fris maar niet extreem koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
we hebben een nieuwbouwwoning gekocht. Een vrij grote twee-onder-één-kapper.
we zijn nu bezig met de ruwbouwopties en overige onroerende goederen. Ik schrik er van wat er aan opties bij komt:
keuken 18k
badkamer 4k (we hebben een standaard badkamer in het huis, dit is meerwerk)
keramisch parket beneden (85m2) 7.5k
vloeren boven 100m2 2.5k
uitbouw 2.4m 17k
electra 2.5k
bestrating 3.5k
tussendeur garage keuken 2k
tuindeuren 1,6k
diverse bouwkundige aanpassingen 5k
andere binnendeuren en kozijnen 2k
wandafwerking 5k

totaal dus een dikke 75k. dat is bijna 20% van de aanschafsprijs. Is dit buitensporig? kan iemand hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:46
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:56:
[...]

Ik heb in 22 jaar slechts 2 of 3 maal problemen gehad met de stadsverwarming. Een keer was dat een kapotte warmtewisselaar (in eigendom dus niet van de leverancier), de andere keren werdt het water niet zo warm als normaal en was het binnen een dag opgelost
In mijn wijk tel ik (op funda) minstens 40 verkochte huizen, allemaal met stadsverwarming, het merendeel binnen een maand verkocht. Mijn eigen woning was al verkocht voor de makelaar hem op funda had kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@107mb ik denk dat je nog voorzichtig bent met sommige opties afhankelijk van niveau en kwaliteit afwerking natuurlijk heb je een hoop in de hand daar niet van. Ik zit er ruim boven procentueel maar ik heb dan ook geen consessies gedaan.
Volgens mij is de stelregel zo’n beetje tussen de 20 en 25%.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 15-11-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
ACM schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:00:
[...]

Belangrijkste probleem voor mij is dat je geen vrije keuze hebt in de leverancier, en dus geen invloed op het tarief voor verbruik en het vastrecht.
Maar daar ben jij toch voor; om dat in de gaten te houden :*) (ACM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@107mb Eens met GeeMoney, ik vind de door jou genoemde bedragen overwegend aan de voorzichtige kant (behoudens de opties die vanuit de bouw meegenomen worden, zoals uitbouw, tuindeuren e.d., dit zullen de bedragen zijn die de aannemer rekent). Bijvoorbeeld vloeren verdiepingen: hiervoor reken je 25 euro per m2. Daar moet je ondervloer, laminaat en plinten voor kopen en ook nog aanbrengen. Zelfs al ga je het zelf leggen, is het nog niet ruim begroot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Heb je het wel gevraagd? Bij ons was het ook geen optie, maar uiteindelijk kon ik wel kiezen voor een douche WTW (ook in combinatie met stadsverwarming). Dit hebben we uiteindelijk ook gedaan.

Wij hebben nu ook stadsverwarming en het is het echt kneiterduur. We zijn ingeschat op een voorschot van 110 euro p/mnd voor een EPC0 woning 8)7.

We hebben besloten dat we het één jaar met stadsverwarming proberen om te kijken wat de uiteindelijke kosten zijn en wat de warmtebehoefte is van het huis in de winter. Of de stadverwarming gaat er helemaal uit, of we houden de SVW aan voor tap en back-up verwarmen en gaan zoveel mogelijk verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp (airco). De warmte-wisselaar is gelukkig eigendom dus de vaste kosten vallen enigszins mee.

Een buurman is alle volledig over naar een warmtepomp, ik ben dus zeer benieuwd naar wat zijn ervaringen zijn als het stookseizoen voorbij is.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 15-11-2019 14:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

107mb schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:08:
we hebben een nieuwbouwwoning gekocht. Een vrij grote twee-onder-één-kapper.
we zijn nu bezig met de ruwbouwopties en overige onroerende goederen. Ik schrik er van wat er aan opties bij komt:
keuken 18k
badkamer 4k (we hebben een standaard badkamer in het huis, dit is meerwerk)
keramisch parket beneden (85m2) 7.5k
vloeren boven 100m2 2.5k
uitbouw 2.4m 17k
electra 2.5k
bestrating 3.5k
tussendeur garage keuken 2k
tuindeuren 1,6k
diverse bouwkundige aanpassingen 5k
andere binnendeuren en kozijnen 2k
wandafwerking 5k

totaal dus een dikke 75k. dat is bijna 20% van de aanschafsprijs. Is dit buitensporig? kan iemand hier iets over zeggen?
Tja dit zijn aannemers prijzen. Laat na oplevering doen wat mogelijk is en je steekt weer een hele hoop geld in je zak. Maar dan moet je na oplevering nog aan de slag. Een uitbouw zou ik meepakken tijdens de bouw. Wat heb je aan meerwerk aan je badkamer? Tegels daar kan je weinig mee maar bijvoorbeeld een badmeubel wel. ( wij konden wastafel laten vervallen en zelf iets kopen na oplevering waardoor je geen lelijke gaten hebt ) Bestraten na oplevering. Daar kan je offertes voor opvragen.
Stucen na oplevering is waarschijnlijk ook veel goedkoper. Op vloeren kan je zeker besparen. Vraag een offerte van die tegels op buiten project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Ik plaats 'm hier ook maar even :)

Dat heet crossposten en dat is niet de bedoeling. Je kan net zo makkelijk een nieuw topic maken in dit subforum. We bijten (meestal) niet.

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Op jaarbasis heb je enkele vaste kosten, ongeacht formaat van de woning. Voor een kleine woning in verhouding dus best duur, maar dat is een warmtepomp en in mindere mate een losse CV ketel ook.

Van die €750-€800 per jaar is: €487,7 vaste kosten...
En ja, dat is scheef. Daar zit de huur, vastrecht en meettarief in. Vastrecht en meettarief zijn er bij gas ook. We hebben geen gas in de wijk.

De huur is €170,61 van het bedrag, dus €14,22 per maand. Dat valt mee als ik zie wat er gevraagd wordt voor de all-in huurprijzen van een gas CV ketel met onderhoud, dan zit je al snel op €20-€30 per maand. Dan wil ik niet weten wat ze vragen voor een warmtepomp twv €10.000-15.000...

Heb je dan die huur gerekend als onderdeel van de vaste kosten?

Linksom of rechtsom kost een gas CV niet dat absurde bedrag bij een nulverbruik. In de ACM tarieven hebben ze een vage vergelijking opgeklopt met een gasgestookt scenario waaraan de tarieven van stadswarmte gekoppeld zijn. Ze gaan er dan vanuit dat je geen pakketkorting hebt voor je gas, een CV ketel van 1900 euro hebt die uitermate kort meegaat en op een of andere vage manier zouden je verliezen binnenshuis voor je tapwater hoger zijn met een gasketel. Dat is natuurlijk allemaal lariekoek. De meest verkochte CV ketels kosten gewoon 900 euro en gaan een stuk langer mee.

Als je overgaat op een warmtepomp heb je sowieso gewoon een portie vastrecht minder, want en geen stadsverwarming én geen gasaansluiting.

WTW bij een douche wint, afhankelijk van formaat al snel 50-60% terug. Achterlijk dat ze die optie niet bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:21:

Ik heb contact met 2 SOD's, elk met een eigen wandopbouw. 1 SOD heeft enkel deze wandopbouw, de andere heeft er meerdere. Heb (denk ik) enkel de standaard wand. Welke heeft jullie voorkeur, en waarom? Of, zouden jullie het nog anders aanpakken?

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (32mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Houtskelet (184mm) met ingeblazen cellulose
  • Luchtdichte OSB-plaat (15mm)
  • Leidingspouw (57mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Gyproc (12.5mm)
  • U-waarde niet beschikbaar; dacht rond de 0.15W/m²K
SOD 2:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • Dampopen houtvezelplaat (18mm)
  • Houtskelet (140mm) met glaswol (lamda 0.035W/mK
  • OSB-plaat (12mm)
  • Leidingspouw (60mm) + glaswol (lamda 0.032W/mK)
  • Gipsplaat (12.5mm)
  • U-waarde 0.19W/m²K
Het maakt niet zo heel veel verschil, maar ik zou zelf voor steenwol kiezen aangezien dat beter isoleert tegen geluid.

Bij nader inzien toch de nummer 2, ingeblazen cellulose ben ik niet echt een fan van, bij het gebruik van gewone isolatie weet je zeker dat het goed zit.

Volgens mij kan je, als je zelf bouwt, beter in onderstaande topic de vragen stellen.
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Je hebt de vraag al in beide topics gepost.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2019 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:44
nel!s schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:54:
[...]

Interessant, wij hebben geen vide maar wel sterke interesse in galm tegengaan - akoestiek in nieuwbouw is vaak zeer slecht. Heb je kurk in plaats van stuc, of bovenop stuc werk?
We hadden overal renovlies, daar hebben we zelf met waterkit kurktegels op gelijmd, dat gaat verrassend makkelijk (stuk eenvoudiger dan behangen).
Ascension schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:35:
[...]
Heeft je buurvrouw zonwering toegepast of nog helemaal niks?
Momenteel alleen aan de binnenkant gordijnen, dus dat kan nog wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Ernemmer schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:26:
[...]

Het maakt niet zo heel veel verschil, maar ik zou zelf voor steenwol kiezen aangezien dat beter isoleert tegen geluid.

Bij nader inzien toch de nummer 2, ingeblazen cellulose ben ik niet echt een fan van, bij het gebruik van gewone isolatie weet je zeker dat het goed zit.

Volgens mij kan je, als je zelf bouwt, beter in onderstaande topic de vragen stellen.

Je hebt de vraag al in beide topics gepost.
Steenwol ipv Rockwool/cellulose dan? Weet niet of dat een optie is bij de partijen, maar zal het eens navragen!
Waarom ben je 'geen fan van' de cellulose?

SOD = Sleutel Op (de) Deur. In België is dat dan 1 aannemer die alles doet (al dan niet met onderaannemers): van ruwbouw over technieken tot afwerking. Een beetje zoals projectbouw, maar dan voor 1 woning. (Vandaar dat ik mijn vraag ook in beide topics plaatste - weet niet of iedereen de 2 topic doorneemt :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:42:
[...]

Steenwol ipv Rockwool/cellulose dan? Weet niet of dat een optie is bij de partijen, maar zal het eens navragen!
Waarom ben je 'geen fan van' de cellulose?

SOD = Sleutel Op (de) Deur. In België is dat dan 1 aannemer die alles doet (al dan niet met onderaannemers): van ruwbouw over technieken tot afwerking. Een beetje zoals projectbouw, maar dan voor 1 woning. (Vandaar dat ik mijn vraag ook in beide topics plaatste - weet niet of iedereen de 2 topic doorneemt :))
Rockwool is steenwol.

Cellulose moet ingespoten worden, wat handwerk is en dan is de kwaliteit altijd maar afwachten hoe goed het er in zit.
Als je rollen steenwol gebruikt weet je 99% zeker dat de kwaliteit goed is.

PS. jij moet in dit topic wezen, dat andere topic is voor mensen die een nieuwbouw woning kopen uit een groot project. Hier is het meeste echt maakwerk voor individuele woningen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:41
Ernemmer schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:12:
[...]

PS. jij moet in dit topic wezen, dat andere topic is voor mensen die een nieuwbouw woning kopen uit een groot project. Hier is het meeste echt maakwerk voor individuele woningen.
Volgens mij haal je ze door elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kever678 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:12:
[...]

Volgens mij haal je ze door elkaar?
Volgens mij is een mod posts aan het verplaatsen?

En als dat niet zo was mag ie dat nu doen ;)
TR aangemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:41
Ernemmer schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:17:
[...]

Volgens mij is een mod posts aan het verplaatsen?

En als dat niet zo was mag ie dat nu doen ;)
TR aangemaakt.
Klinkt logisch inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:21:

Ik heb contact met 2 SOD's, elk met een eigen wandopbouw. 1 SOD heeft enkel deze wandopbouw, de andere heeft er meerdere. Heb (denk ik) enkel de standaard wand. Welke heeft jullie voorkeur, en waarom? Of, zouden jullie het nog anders aanpakken?

SOD 1:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (32mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Houtskelet (184mm) met ingeblazen cellulose
  • Luchtdichte OSB-plaat (15mm)
  • Leidingspouw (57mm) + isolatie (Rockwool; 40mm)
  • Gyproc (12.5mm)
  • U-waarde niet beschikbaar; dacht rond de 0.15W/m²K
SOD 2:
  • Gevelsteen
  • Luchtspouw (40mm)
  • Dampopen houtvezelplaat (18mm)
  • Houtskelet (140mm) met glaswol (lamda 0.035W/mK
  • OSB-plaat (12mm)
  • Leidingspouw (60mm) + glaswol (lamda 0.032W/mK)
  • Gipsplaat (12.5mm)
  • U-waarde 0.19W/m²K
Is de houtfactor meegerekend in de isolatiewaardes? Het lijkt me vrij hoog voor de opbouwdiktes.
Als het enigsinds kan zou ik voor volledig dampopen gaan, dat kan met glaswol sowieso niet, de cellulose wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 18:06
Het project waar we in geïnteresseerd zijn gaat in verkoop, prijzen en vele opties zijn inmiddels bekend. Ik heb google een beetje afgestruind op dakkapellen, maar ik kan niet echt een duidelijk beeld krijgen van het kostenplaatje. Is ~10k euro voor 3.2m erg duur? Mij leek het wel. Er is ook een optie "Voorziening (dakdoossparing) tbv een dakkapel" voor 500 euro, maar ik snap niet helemaal wat hiermee wordt bedoeld.
Als de zolder, met vaste trap, aangeduid wordt als "onbenoemde ruimte", betekent dit dan dat er geen verwarming en ventilatie zit?

Prijs uitbouw viel mij reuze mee, 19k voor 2.4 x 5.7m, dus gelukkig zit dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:21:
[...]

Is de houtfactor meegerekend in de isolatiewaardes? Het lijkt me vrij hoog voor de opbouwdiktes.
Als het enigsinds kan zou ik voor volledig dampopen gaan, dat kan met glaswol sowieso niet, de cellulose wel.
Beide wanden worden nochtans 'dampopen' omschreven. Volgens jou is dat bij SOD2 dus niet het geval?
Geen idee of de houtwaardes zijn meegerekend, maar de waardes van SOD2 komen vanuit een officiële aangifte, dus zou in zijn geheel correct moeten zijn.
Ernemmer schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:12:
[...]

Rockwool is steenwol.

Cellulose moet ingespoten worden, wat handwerk is en dan is de kwaliteit altijd maar afwachten hoe goed het er in zit.
Als je rollen steenwol gebruikt weet je 99% zeker dat de kwaliteit goed is.

Dan is dit inderdaad wellicht een beter topic. Thanks!

Wat betreft de cellulose: is dit wel even goed als de rotswol indien goed geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:00:
[...]

Beide wanden worden nochtans 'dampopen' omschreven. Volgens jou is dat bij SOD2 dus niet het geval?
Geen idee of de houtwaardes zijn meegerekend, maar de waardes van SOD2 komen vanuit een officiële aangifte, dus zou in zijn geheel correct moeten zijn.

[...]

Wat betreft de cellulose: is dit wel even goed als de rotswol indien goed geplaatst?
Steenwol isoleert iets (10%) beter, maar dat ligt ook aan de aangebrachte dikte van de isolatie.

PS. ik ga verder in dat andere topic, zodat deze niet vervuild wordt met dit soort specifieke vragen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mister_S schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:48:
Het project waar we in geïnteresseerd zijn gaat in verkoop, prijzen en vele opties zijn inmiddels bekend. Ik heb google een beetje afgestruind op dakkapellen, maar ik kan niet echt een duidelijk beeld krijgen van het kostenplaatje. Is ~10k euro voor 3.2m erg duur? Mij leek het wel. Er is ook een optie "Voorziening (dakdoossparing) tbv een dakkapel" voor 500 euro, maar ik snap niet helemaal wat hiermee wordt bedoeld.
Als de zolder, met vaste trap, aangeduid wordt als "onbenoemde ruimte", betekent dit dan dat er geen verwarming en ventilatie zit?

Prijs uitbouw viel mij reuze mee, 19k voor 2.4 x 5.7m, dus gelukkig zit dat goed.
Wij gaan binnenkort een dakkapel van 3,6m (buitenmaat) laten plaatsen, inclusief alles (triple glas, afvoeren afval, dakpannen, tekeningen, aanvragen vergunning, excl vergunningskosten) komen we op 8,5k uit.

Mbt onbenoemde ruimte, check je documentatie. Bij ons was er standaard geen verwarming, wel optie voor vloer verwarming/koeling, en maar 1 afzuigpunt voor de MV.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:00:
[...]

[...]

Heb wel gemerkt dat er wat verschil zit in hoe dingen in belgie en NL berekend word, heb ook met enkele BE HSB’rs contact gehad...

Het glaswol is wellicht dampopen naar buiten toe, maar aan de binnenzijde zal een dampwerende folie geplaatst zijn.
Cellulose en andere vezelisolatiematerialen kunnen wél vocht transporteren/reguleren. Voorwaarde is wel dat de binnenzijde luchtdicht word afgewerkt.

Zou je beide wanden eens kunnen uitzetten in ubakus(.de) en ze hier (of een nieuw topic) kunnen posten? Dat geeft een goed inzicht in de isolatiewaardes, het vochtverhaal, maar ook in faseverschuiving en warmtecapaciteit, nog een reden om niet voor glas/steenwol te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:20:
[...]
Heb je dan die huur gerekend als onderdeel van de vaste kosten?

Als je overgaat op een warmtepomp heb je sowieso gewoon een portie vastrecht minder, want en geen stadsverwarming én geen gasaansluiting.

WTW bij een douche wint, afhankelijk van formaat al snel 50-60% terug. Achterlijk dat ze die optie niet bieden.
Ja, de huur (incl. eventueel onderhoud) die ik noemde is onderdeel van de vaste kosten. Met een CV ketel kan je zeker goedkoper uit zijn als je de goedkopere pakt en er weinig tot geen onderhoud aan laat uitvoeren.

De besparing met de warmtepomp op die delen moet je flink wat jaren er gebruik van maken wil je goedkoper uit zijn met de warmtepomp. Ben blij dat we voor ons project niet die €15.000-€20.000 kwijt zijn aan een warmtepomp bij aanschaf van de woning. Zodat we dat geld kunnen besteden aan dingen die we willen hebben.

Denk dat niet alle vormen van WtW douche goed te gebruiken zijn met stadswarmte, maar bepaalde vormen wel. Al maakt dat het douchegedeelte wel makkelijk 1-3k duurder dan wat we nu hebben als ik zo snel kijk naar de systemen.

Dat zal bij een badkamer boer waarschijnlijk een nog groter verschil zijn. Daar hebben we ook het budget niet voor over. Vermoedelijk dat het daarom niet eens genoemd is, omdat we binnen een bepaald budget wilden blijven.

Vanuit het project zelf zit er geen badkamer in, alleen 4k stelpost voor tegels/sanitair. Gaat redelijk snel met alle opties die we willen en dan zijn we nog niet eens klaar met de kleine opties die nog zullen volgen later, waar we een stuk budget voor apart houden.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2019 22:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:29:
[...]

Zou je beide wanden eens kunnen uitzetten in ubakus(.de) en ze hier (of een nieuw topic) kunnen posten? Dat geeft een goed inzicht in de isolatiewaardes, het vochtverhaal, maar ook in faseverschuiving en warmtecapaciteit, nog een reden om niet voor glas/steenwol te gaan.
Probeer ik maandag even te doen. Weet niet of ik 't helemaal door heb, maar zal dan wel posten wat ik krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BiG-GuY schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:50:
[...]

Ja, de huur (incl. eventueel onderhoud) die ik noemde is onderdeel van de vaste kosten. Met een CV ketel kan je zeker goedkoper uit zijn als je de goedkopere pakt en er weinig tot geen onderhoud aan laat uitvoeren.
800 euro voor 10 GJ en maar 487 vast kan dus niet. Dat zou betekenen dat je 30+ euro per GJ betaald. Tja... of je betaald nog voor aansluitkosten...
[...]
De besparing met de warmtepomp op die delen moet je flink wat jaren er gebruik van maken wil je goedkoper uit zijn met de warmtepomp. Ben blij dat we voor ons project niet die €15.000-€20.000 kwijt zijn aan een warmtepomp bij aanschaf van de woning. Zodat we dat geld kunnen besteden aan dingen die we willen hebben.
Voor een warmtepomp heb je geen SV aansluiting a 4000-7000 euro nodig. Maarja, als je al SV hebt..
[...]
Denk dat niet alle vormen van WtW douche goed te gebruiken zijn met stadswarmte, maar bepaalde vormen wel. Al maakt dat het douchegedeelte wel makkelijk 1-3k duurder dan wat we nu hebben als ik zo snel kijk naar de systemen.
1K, hooguit. En wellicht niet bruikbaar als je SV systeem een achterlijk hoge tapdrempel heeft en je een zuinige douchekop hebt. Maar dat is dus weer een nadeel van SV
[...]
Dat zal bij een badkamer boer waarschijnlijk een nog groter verschil zijn. Daar hebben we ook het budget niet voor over. Vermoedelijk dat het daarom niet eens genoemd is, omdat we binnen een bepaald budget wilden blijven.
Rare redenatie. Sluit je zelf zo'n ding aan ben je voor 700 euro klaar. Jouw jaarbesparing zou 300 euro zijn. Weinig dingen verdienen zich zo snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:54:
800 euro voor 10 GJ en maar 487 vast kan dus niet. Dat zou betekenen dat je 30+ euro per GJ betaald. Tja... of je betaald nog voor aansluitkosten...
Wat probeer je hiermee duidelijk te maken? Als ik bij Nuon voor de tarieven van Almere kijk (voor mij relevant), dan rekenen ze aan vaste kosten € 475,61 per jaar en dat is inclusief een warmwater voorziening. Mocht je meer dan CW4 willen, dan zijn de meerprijzen respectievelijk € 35,17 of € 92,54 extra per jaar.

Die vaste lasten bestaan uit 'gebruiksonafhankelijk tarief' a € 318,95, meettarief € 25,89 en afleverset € 88,55. En blijkbaar krijg je € 50,32 korting... (laat ze dan het tarief gewoon onder de ACM-waarde zetten) Daarbij komt verder nog € 92,54 voor de vaste kosten van de warmwatervoorziening.

Het tarief per GJ is bij hun € 26,15. Al met al zou dat met het verbruik van @BiG-GuY het totaalbedrag in Almere dan uitkomen op € 737,11 uitkomen.

Dus met iets hogere vaste kosten kan '800 euro' een prima afronding zijn van de totale kosten die @BiG-GuY heeft. Bovendien is het natuurlijk ook goed mogelijk dat zijn verbruik niet exact op 10GJ uitkomt, maar net wat hoger.
Rare redenatie. Sluit je zelf zo'n ding aan ben je voor 700 euro klaar. Jouw jaarbesparing zou 300 euro zijn. Weinig dingen verdienen zich zo snel terug.
Zeg je hier nou dat hij 300 euro aan stookkosten puur voor warmwater kan gaan besparen met die wtw in de douche? Of mis ik een stukje quote/redenatie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@ACM Ik probeer duidelijk te maken dat er iets niet klopt. Als we het hebben over vorig jaar was de max prijs per GJ iets van 24 euro. 10*24=240, dan zit er dus nog een gat. Dus ofwel leverancier houdt zich niet aan ACM tarieven, ofwel hij betaald aansluitkosten af (bijv in 30 jaar..) ofwel z'n verbruik is hoger.

Ja, ik zeg dat hij 300,- per jaar kan besparen met een dWTW. Hij geeft op 0,02GJ per dag aan SWW. Dat is 7,3 GJ per jaar. Bespaar je daar de helft van met WTW is dat 3,65*€28....

Ooh oeps, ergens een forse rekenfout gemaakt zie ik. Is dus 100,- per jaar. Alsnog zeer interessant. Zeker ook omdat je de CW5 toeslag kunt cancelen en het dan alsnog ~ 200 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
We zijn inmiddels naar de verkoopdag geweest van het project, helaas zijn we er niet veel wijzer van geworden. Bij vrijwel alle ietwat technische vragen kreeg je eigenlijk een no comment, dus veel wisten ze er niet van. Ik had verwacht dat er wat technische lui bij zouden zijn, maar er waren vijf makelaars die er de ballen van snapten. Afijn, misschien kunnen jullie me een beetje helpen aan de hand van wat vage info gezien ik aankomende week voorkeuren moet opgeven. Ons voorkeur gaat uit naar een tweekapper van ~160m2 na uitbouw van 2.4m.

- Er komen PV panelen op, ik kreeg helaas geen antwoord hoeveel en wat. Wel kregen ik te horen dat er genoeg komt om EPC 0.26 te halen. Wat betekent dit dan precies? 15, 20, 50?
- warmtepomp is "een zeer stille lucht/water pomp van Innotec met 180L". Weten jullie welke dit specifiek kan zijn?
- Zolder is een onbenoemde ruimte. Bij navraag was er geen optie om hier verwarming te plaatsen (wel is er één punt van ventilatie). Dan moet er per sé vanuit de bouw een dakkapel op i.v.m. regelgeving etc. Toen ik de optielijst doorkeek zag ik echter dat voor 3180 euro je de zolder kan indelen in twee ruimtes. Hieronder staat ook "gehele verdieping wordt voorzien van vloerverwarming (ca 15 graden)". Is dit gewoon normale vloerverwarming? Zo ja, waarom wordt er specifiek 15 graden vermeldt? Antwoord van de makelaars kwam helaas neer op "Uhhh".
- Helaas zal de verwarming instelbaar zijn vanaf één punt in de woonkamer, dus geen zone regeling. Zo'n optie zou "duizenden euro's" kosten. Is dit een groot gemis?
- Bij ventilatie staat dat behalve de badkamer/toilet (alleen afzuiging), lucht toevoer én afvoer aanwezig is. Kan ik hieruit concluderen dat dit type D is en niet type C?

Deze vragen heb ik aan de aanwezige heren gesteld, helaas was het geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:04
mister_S schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:40:

- Er komen PV panelen op, ik kreeg helaas geen antwoord hoeveel en wat. Wel kregen ik te horen dat er genoeg komt om EPC 0.26 te halen. Wat betekent dit dan precies? 15, 20, 50?
- warmtepomp is "een zeer stille lucht/water pomp van Innotec met 180L". Weten jullie welke dit specifiek kan zijn?
Als de bouwvergunning al aangevraagd is: deze even opvragen bij de gemeente. Dit staat vaak wel op de EPC berekening die ze moeten indienen. Je zou ook los de EPC berekening kunnen opvragen: hier zijn ze niet altijd even happig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@mister_S niet heel veel duidelijkheid maar wel meer vragen:
Als er maar 1 ventilatiepunt is, hoe gab ze dan beide ruimtes ventileren met die optie?
En kan je ze laten benoemen als “slaapkamers”? Dan moet er ventilatie in beiden zitten namelijk en een temp garantie. (Dus ook iets van verwarming).

En een zoneregeling is juist gek genoeg bij mijn 2 woningen de allergoedkoopste meerwerk optie geweest. (Vorige woning 800 euro en bij deze woning 550)
Mijn vorige woning was gasgestookt en zowel vloerverwarming beneden als radiatoren boven en huidige woning volledig vloerverwarming met een bodem warmtepomp.

En draai de vraag om met een tastbaar feit: “oh, dus zeer stil is maar 20dB? Dat vindt ik namelijk zeer stil”.
Dan komen ze vanzelf wel terug met een waarde die reëler is gok ik :+ .

Verwacht qua panelen niet teveel denk ik, je warmtepomp is al een grote duw richting die 0,26 waarde ben ik bang. Misschien wel goed ook die kan je achteraf vaak goedkoper laten plaatsen met meer rendement/wp’s.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 16-11-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bedankt voor de antwoorden, er is niet veel duidelijk inderdaad. Op de optielijst staat helaas niet of de zolder "slaapkamer" wordt genoemd na de nieuwe indeling, alleen dat er vloerverwarming komt (wel staat er 15 graden dus). Geen idee wat ze dan gaan doen met de ventilatiepunt(en). Wat betreft zoneregeling, ik zei zelfs regeling per vloer is genoeg. Geen idee waarom dat "duizenden euro's" moet kosten, doorvragen leek me niet nuttig.

Ik denk dat ik gewoon mijn voorkeur (of twee) ga opgeven en dan neem ik aan dat ik wat concrete info krijg vóór ik definitief ga tekenen (als ik het krijg toegewezen dan). Als het dan nog steeds zo blijft laat ik het gaan. Volgens de makelaar kan ik dit allemaal bespreken met de kopers begeleider, maar dan heb ik natuurlijk al getekend 8)7 Ik heb geen behoefte om 430K uit te geven aan vage beloftes. Ik had veel meer verwacht van zo'n dag, alle info die ik nu heb gehad kon makkelijk gedeeld worden op internet.

PS. Ook is er géén vloerkoeling, die kwam hard aan :(

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 16-11-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

GeeMoney schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:51:
@mister_S niet heel veel duidelijkheid maar wel meer vragen:
Als er maar 1 ventilatiepunt is, hoe gab ze dan beide ruimtes ventileren met die optie?
Zoals ik dat zinnetje leest komen er in het toilet en de badkamer afzuigpunten en in andere ruimtes aanvoer- en afzuigpunten (of wellicht alleen aanvoer).

Bij mijn appartement wordt het ook zoiets; afvoer in badkamer, toilet, keuken en ik geloof een of beide bergingen (anders daar ook aanvoer). En aanvoer in de slaapkamers en woonkamer/keuken. Op de woonkamer/keuken na zit er in ieder geval in iedere ruimte maar 1 'mv' op de tekening.

Lijkt me dat dat iig prima kan volstaan voor het ventileren. Of het dat ook echt doet is natuurlijk afhankelijk van de uitwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ACM schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:29:
[...]

Zoals ik dat zinnetje leest komen er in het toilet en de badkamer afzuigpunten en in andere ruimtes aanvoer- en afzuigpunten (of wellicht alleen aanvoer).

Bij mijn appartement wordt het ook zoiets; afvoer in badkamer, toilet, keuken en ik geloof een of beide bergingen (anders daar ook aanvoer). En aanvoer in de slaapkamers en woonkamer/keuken. Op de woonkamer/keuken na zit er in ieder geval in iedere ruimte maar 1 'mv' op de tekening.

Lijkt me dat dat iig prima kan volstaan voor het ventileren. Of het dat ook echt doet is natuurlijk afhankelijk van de uitwerking.
In de slaapkamers zit alleen aanvoer inderdaad maar omdat in zijn geval nu maar 1 punt heeft voor de gehele bovenverdieping maar er wel een optie geboden wordt tot 2 kamers komt dat dus niet goed. Dat kan betekenen dat er 1 van de 2 op papier nooit een slaapkamer kan zijn/worden. Of het kan wel maar dan is er dus de mogelijkheid tot verwarming en aanvoer in beide kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:23:
@ACM Ik probeer duidelijk te maken dat er iets niet klopt. Als we het hebben over vorig jaar was de max prijs per GJ iets van 24 euro. 10*24=240, dan zit er dus nog een gat. Dus ofwel leverancier houdt zich niet aan ACM tarieven, ofwel hij betaald aansluitkosten af (bijv in 30 jaar..) ofwel z'n verbruik is hoger.

Ja, ik zeg dat hij 300,- per jaar kan besparen met een dWTW. Hij geeft op 0,02GJ per dag aan SWW. Dat is 7,3 GJ per jaar. Bespaar je daar de helft van met WTW is dat 3,65*€28....

Ooh oeps, ergens een forse rekenfout gemaakt zie ik. Is dus 100,- per jaar. Alsnog zeer interessant. Zeker ook omdat je de CW5 toeslag kunt cancelen en het dan alsnog ~ 200 wordt.
Mijn "energiejaar" is niet vanaf januari tot januari, maar ben in augustus 2017 hier komen wonen, dus mijn energie jaar loopt van augustus tot augustus. Dat zal qua energiekosten een verschil kunnen maken?
Ik betaal overigens niks extra voor de CW5, omdat dit in de pilot zit voor de nieuwe unit met Toon.

https://imgshare.io/image/UGEz5

Vandaag zijn we toevallig bij de badkamerboer geweest om de laatste dingen te bespreken. Toch gevraagd over de WtW-douche systemen. Zonder dat je met warmtepomp/boilers werkt is het rendement op een WtW-douche minimaal, zeker tegenover de investering erin. Zijn advies, ook al zou hij meer verdienen eraan, was om het niet te doen. Los van dat we er geen budget voor hebben.

Voor de duidelijkheid, dit soort dingen kunnen en willen we niet zelf doen, dus vergelijken met prijzen wanneer je het zelf doet kunnen we weinig mee. De woning laten we waar mogelijk opleveren vanuit het project, zodat we bij de sleutel overdracht gelijk kunnen verhuizen en ons geen zorgen hoeven te maken over dingen die nog gedaan moeten worden wanneer we intrekken. Eigenlijk het enige wat we later gaan doen is de tuin, ook omdat daarvoor niks in het project mogelijk was.

Het enige wat we nu nog moeten regelen zijn de kleine opties, zoals extra stekkerpunten/inbouwspots/utp/coax/loze leidingen. Dit kan pas in februari/maart.

Grote opties, keuken, badkamer, vloeren en muren zijn allemaal rond.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 16-11-2019 23:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:38:
[...]

Mijn "energiejaar" is niet vanaf januari tot januari, maar ben in augustus 2017 hier komen wonen, dus mijn energie jaar loopt van augustus tot augustus. Dat zal qua energiekosten een verschil kunnen maken?
Ja, nogal, want het GJ tarief in 2019 ligt ~18% hoger dan in 2018. Dat is om je aan te moedigen van het gas af te stappen :+
Ik betaal overigens niks extra voor de CW5, omdat dit in de pilot zit voor de nieuwe unit met Toon.

https://imgshare.io/image/UGEz5
Zo te zien heb je dan ook geen CW5... 8 L/min is gewoon CW4
Vandaag zijn we toevallig bij de badkamerboer geweest om de laatste dingen te bespreken. Toch gevraagd over de WtW-douche systemen. Zonder dat je met boilers werkt is het rendement op een WtW-douche minimaal,
Wat een onzin. Het rendement van de WTW is constant, ongeacht hoe je je water verhit. Het is natuurlijk wel zo dat de monetaire besparing groter wordt bij stadsverwarming en nog meer als je het uit een resistieve elektrische boiler haalt.
zeker tegenover de investering erin. Zijn advies, ook al zou hij meer verdienen eraan, was om het niet te doen. Los van dat we er geen budget voor hebben.
Hoeveel moest het kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:04:
[...]

Ja, nogal, want het GJ tarief in 2019 ligt ~18% hoger dan in 2018. Dat is om je aan te moedigen van het gas af te stappen :+

[...]

Zo te zien heb je dan ook geen CW5... 8 L/min is gewoon CW4

[...]

Wat een onzin. Het rendement van de WTW is constant, ongeacht hoe je je water verhit. Het is natuurlijk wel zo dat de monetaire besparing groter wordt bij stadsverwarming en nog meer als je het uit een resistieve elektrische boiler haalt.

[...]

Hoeveel moest het kosten dan?
Dan zal ik de CW nummers verward hebben en zal het inderdaad CW4 zijn. Standaard hadden we een CW3 unit zonder die pilot.
Ik bekijk nu mn jaarrekening van een jaar eerder, toen deed ik nog niet mee met die pilot, zelfde sterkte.
Dus de standaard unit is al CW4 dan, vermoed dat ze vanwege de pilot de CW5 niet noemen, ook de Toon komt nergens in mijn kosten voor. Wat ook in de voorwaarden van de pilot staat dat het me niks extra kost. We kregen zelfs 5% korting op het warmte tarief tijdens de duur van de actieve pilot, dit zie je ook hierin niet terug, omdat ze dit apart afrekenden aan einde van vorige pilot.

https://imgshare.io/image/UGxZl

Verbruik van warmte is overigens niet noemenswaardig gestegen, maar kon vroeger niet "live" meekijken zoals met de Toon. Dus kan niet vergelijken hoeveel je per douchebeurt gebruikte.
We hebben nu iets van 1,5j de zwaardere. De Grohe douchekop is van een eco type met max 9,5L/min, kan alleen de dikte van de leidingen moeilijk checken in de huidige woning waar alles in de muren zit.

Douche WtW via een speciale afvoer tot aan de kraan zou grofweg 2-3k extra kosten, omdat ze daarvoor ook de vloer moesten verhogen (mogen niet teveel uitbreken en er is meer diepte nodig voor zo'n afvoer), terwijl het rendement <15% zou zijn.

Al zouden we het willen zijn warmtepompen hier geen optie, in alle bouwprojecten in deze wijk wordt het niet als optie geboden, weet niet of het iets met de bodemsoort te maken kan hebben, of omdat er simpelweg overal in de wijk stadswarmte ligt.

Ieder z'n ding. Wij zijn tot zover blij met stadswarmte van Eneco en zou persoonlijk niet meer anders willen.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 16-11-2019 23:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

mister_S schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:02:
Bedankt voor de antwoorden, er is niet veel duidelijk inderdaad. Op de optielijst staat helaas niet of de zolder "slaapkamer" wordt genoemd na de nieuwe indeling, alleen dat er vloerverwarming komt (wel staat er 15 graden dus). Geen idee wat ze dan gaan doen met de ventilatiepunt(en). Wat betreft zoneregeling, ik zei zelfs regeling per vloer is genoeg. Geen idee waarom dat "duizenden euro's" moet kosten, doorvragen leek me niet nuttig.

Ik denk dat ik gewoon mijn voorkeur (of twee) ga opgeven en dan neem ik aan dat ik wat concrete info krijg vóór ik definitief ga tekenen (als ik het krijg toegewezen dan). Als het dan nog steeds zo blijft laat ik het gaan. Volgens de makelaar kan ik dit allemaal bespreken met de kopers begeleider, maar dan heb ik natuurlijk al getekend 8)7 Ik heb geen behoefte om 430K uit te geven aan vage beloftes. Ik had veel meer verwacht van zo'n dag, alle info die ik nu heb gehad kon makkelijk gedeeld worden op internet.

Probeer voor tekenen een gesprek met de aannemer te maken. Dit hadden wij zelf buiten de makelaar om geregeld (die daar niet blij mee was) . Dan heb ik wel een tip: neem het gesprek op of schrijf alles wat je bespreekt op en laat dit ondertekenen. Want eenmaal getekend heb je helemaal niks aan mondelinge afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:18:
[...]

Douche WtW via een speciale afvoer tot aan de kraan zou grofweg 2-3k extra kosten, omdat ze daarvoor ook de vloer moesten verhogen (mogen niet teveel uitbreken en er is meer diepte nodig voor zo'n afvoer), terwijl het rendement <15% zou zijn.
Welk exemplaar hebben ze bedacht dan? Je hebt er met hoogte van 9 cm. Dat ben je normaal toch ook al kwijt voor je stankslot en afvoer. Zelfs rendement van de goedkoopste horizontale zit al op 30%+ ...

Als je geen ruimte er onder hebt, zoals in een ruitjeshuis meestal wel, zit je inderdaad al snel vast aan een horizontale. Die zijn duurder en minder efficiënt ja, maar niet 15% lol.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-11-2019 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:43:
[...]

Welk exemplaar hebben ze bedacht dan? Je hebt er met hoogte van 9 cm. Dat ben je normaal toch ook al kwijt voor je stankslot en afvoer. Zelfs rendement van de goedkoopste horizontale zit al op 30%+ ...

Als je geen ruimte er onder hebt, zoals in een ruitjeshuis meestal wel, zit je inderdaad al snel vast aan een horizontale. Die zijn duurder en minder efficiënt ja, maar niet 15% lol.
Exacte type hebben we niet laten uitwerken, aangezien we toch geen financiële ruimte hadden om het erbij te doen. Dat waren de groffe schattingen waar hij het over had.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
GeeMoney schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:56:
[...]

In de slaapkamers zit alleen aanvoer inderdaad maar omdat in zijn geval nu maar 1 punt heeft voor de gehele bovenverdieping maar er wel een optie geboden wordt tot 2 kamers komt dat dus niet goed. Dat kan betekenen dat er 1 van de 2 op papier nooit een slaapkamer kan zijn/worden. Of het kan wel maar dan is er dus de mogelijkheid tot verwarming en aanvoer in beide kamers.
Is het niet gewoon een systeem met kieren onder de deuren op de slaap verdiepingen zodat alles in de hal wordt afgezogen? Zo staat het bij ons getekend.

Ze zijn bij ons buitengewoon weinig flexibel met de wtw overigens..

[ Voor 5% gewijzigd door nel!s op 17-11-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
nel!s schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:27:
[...]

Is het niet gewoon een systeem met kieren onder de deuren op de slaap verdiepingen zodat alles in de hal wordt afgezogen? Zo staat het bij ons getekend.

Ze zijn bij ons buitengewoon weinig flexibel met de wtw overigens..
Of het verschilt van systeem tot systeem maar bij allebei mijn nieuwbouw woningen moesten de kamers met bestemming “slaapkamer” een eigen aanvoer krijgen. In mijn huidige woning heb ik een extra badkamer laten plaatsen en 1 van de uitdagingen was nog weer de afzuiging omdat standaard op de bovenste verdieping geen badkamer zit. En om beide kamers hier ook tot slaapkamer te benoemen zat daar “automatisch” ook verwarming en aanvoer bij.
Heeft te maken met bepalingen tot temp garantie en co2 waardes dacht ik.
Natte/vochtige ruimtes, toiletten en kook ruimtes krijgen tenminste een afvoer en alle slaapkamers en leef vertrekken krijgen tenminste aanvoer. Zo was de regel bij allebei mijn woningen.

Hoe noemen ze de ruimtes bij jou op de formele tekeningen? Slaapkamers of “overige ruimte/vertrekken”?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 17-11-2019 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@GeeMoney zo is het bij ons ook hoor, afzuiging in natte ruimtes en keuken, en aanvoer in woon en slaap gedeeltes.

Op de tweede verdieping is het één grote onbenoemde ruimte op het moment, met een afgesloten ruimte voor de apparatuur (totaal inclusief die apparatenruimte 50m2, met nok hoogte 5 meter). Die willen we opdelen in twee studeerkamers, een badkamer, de apparaten ruimte, en daarboven een vliering (evt wtw en omvormer uit apparatenruimte naar vliering verhuizen).

Er zit over de gehele tweede verdieping gewoon vloerverwarming, maar ik denk dat we daar toch met raam roosters en afzuiging naar buiten om de badkamer moeten werken. Dan krijg je dus systeem D ventilatie op bg en eerste verdieping, systeem A op de tweede verdieping. Moet dus wel een goed luchtdichte deur naar tweede verdieping komen.
Werkt dat idee? Ik wilde eerst de wtw doortrekken op de tweede verdieping maar dat lijkt me een lastig verhaal, dan moet ik grote capaciteit krijgen en nieuwe buizen laten leggen.

Andere vraag: is de kier onder slaapkamerdeuren tbv ventilatie niet zo groot dat je veel hoort van kamer naar kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
T.E schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:43:
[...]

Probeer voor tekenen een gesprek met de aannemer te maken. Dit hadden wij zelf buiten de makelaar om geregeld (die daar niet blij mee was) . Dan heb ik wel een tip: neem het gesprek op of schrijf alles wat je bespreekt op en laat dit ondertekenen. Want eenmaal getekend heb je helemaal niks aan mondelinge afspraken.
Zit een aannemer hier wel op te wachten? Als we de woning toegewezen krijgen zal ik dit proberen. Ik vind het wel vreemd dat verwacht wordt dat een koper eerst gaat tekenen, en dan pas aan de tafel gaat zitten met iemand die er wat van snapt. Wel was een makelaar eerlijk genoeg om te zeggen dat ik meerwerk buiten de standaard lijst zo min mogelijk moest mijden omdat de aannemer hier de hoofdprijs voor vraagt :'( Gelukkig is mijn vader een handige Harry en ik de junior versie.
We willen heel graag een bepaalde huis in dit project, dus hopelijk gaat het lukken. Ik vind echter de procedure bij nieuwbouw een grote teleurstelling. Het kwam eigenlijk neer op "je tekent voor de VON prijs, meerwerk spreken we later wel over", welke natuurlijk belachelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:53:
[...]

Exacte type hebben we niet laten uitwerken, aangezien we toch geen financiële ruimte hadden om het erbij te doen. Dat waren de groffe schattingen waar hij het over had.
De verticale douche wtw koste bij ons 1250,- extra

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@mister_S ja joh.., én er is veel te weinig kennis in de markt om wtw en warmtepompen op grote schaal te installeren, laat staan voor makelaars en ander frontlinie personeel om de ins & outs daarvan te bevatten en te communiceren. Wij weten momenteel niet wat er aan apparaten in ons huis komt omdat alles door onderaannemers wordt gedaan. We weten enkel dat warmtepomp en wtw ern Itho Daalderop worden, maar welke varianten niet. Wat betreft zonnepanelen weten we alleen dat het een in-dak systeem wordt - ook weer een onder aannemer die er verder alle kanten mee op mag. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan en heb gezegd dat ik warmtepomp en wtw wil kunnen upgraden binnen het Itho aanbod. Daarvoor moest ik wel lullen als brugman tot ik de projectleider van de ontwikkelaar aan de lijn had.

Het bij effect was wel dat de bouwer nu op scherp staat: 'lastige klanten' krijgen alle aandacht want kunnen de bedrijfsreputatie om zeep helpen. Het is jammer dat ze niet bij iedereen flexibeler en beter geïnformeerd zijn, en bovendien is mijn winst hier marginaal, dus of het de moeite was..
De andere 'belofte' die ik de bouwer meegegeven heb in ditzelfde proces is dat we een ir en blowerdoor test laten uitvoeren na oplevering. Ik begrijp namelijk dat de meeste nieuwbouw niet eens aan de eisen van het huidige bouwbesluit voldoet. Dat vond de bouwer wederom echt niet leuk om te horen, dus ik ben benieuwd of ze net wat voorzichtiger gaan zijn bij het installeren van de kozijnen bij ons.

Je begrijpt: caveat emptor in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 21:06
Wij hebben ook een wtw systeem. Zodra we gaan wonen wil ik de filters vervangen. Vandaag ff gekeken maar die zitten lekker vol stof.
Nu heeft mijn vrouw hooikoorts dus wil ik graag een pollen filter plaatsen. Zouden jullie er dan 1 of allebei doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ambusched schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:08:
Wij hebben ook een wtw systeem. Zodra we gaan wonen wil ik de filters vervangen. Vandaag ff gekeken maar die zitten lekker vol stof.
Nu heeft mijn vrouw hooikoorts dus wil ik graag een pollen filter plaatsen. Zouden jullie er dan 1 of allebei doen?
Ik vervang elke 3-6 maanden alleen het filter wat inblaast met een nieuw pollenfilter. De oude doe ik dan in de uitblaas nadat ik er even met de stofzuiger overheen ben geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
mister_S schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:02:

Ik deel je mening! Ik zit momenteel ook in het traject van aankoop van een nieuwe woning. We hebben een optie genomen op een kavel en zijn nu bezig met de gedetailleerdere hypotheekberekeningen en de optielijst/wensen uit te werken.
We hebben ook een aantal aanpassingen/wensen die niet in de optielijst voorkomen en waarvoor de makelaar wel heeft aangegeven dat het aanpassingen te realiseren zijn, maar geen prijsindicatie kon geven...
Echter heb ik ook begrepen dat voordat we iemand van de bouwbegeleiding kunnen spreken, eerst het koopcontract getekend moet zijn.. Zonder dus de werkelijke kosten te weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:24
Bedenk voor jezelf wat je er maximaal voor over zou hebben, doe die prijs keer anderhalf en je zit wel een beetje in de richting waarschijnlijk. Bij projectbouw kunnen ze m.i. De geboden meeropties in de lijst redelijk eenvoudig inplannen. Ga je daar echter buiten denken wordt het lastig voor ze

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
frumper schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:14:
Bedenk voor jezelf wat je er maximaal voor over zou hebben, doe die prijs keer anderhalf en je zit wel een beetje in de richting waarschijnlijk. Bij projectbouw kunnen ze m.i. De geboden meeropties in de lijst redelijk eenvoudig inplannen. Ga je daar echter buiten denken wordt het lastig voor ze
Eens hoor. En de aanpassingen die wij wensen zijn in de richting van het verplaatsen van een wandje op de eerste verdieping en het plaatsen van een wand (incl. deuren) tbv het maken van twee slaapkamers op zolder.

Dus heel ingrijpend is het niet, maar een kostenraming kunnen/willen ze ook niet geven.

Waar ik trouwens ook van schrok is de prijs van het laten plaatsen van stompe deuren incl houtenkozijnen ipv opdekdeuren met stalen kozijnen.. meerprijs 680 EUR per deur.. dat komt op bijna 7k als we dat doorvoeren in het huis. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Memphisto schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:52:
[...]

Eens hoor. En de aanpassingen die wij wensen zijn in de richting van het verplaatsen van een wandje op de eerste verdieping en het plaatsen van een wand (incl. deuren) tbv het maken van twee slaapkamers op zolder.

Dus heel ingrijpend is het niet, maar een kostenraming kunnen/willen ze ook niet geven.

Waar ik trouwens ook van schrok en de prijs van het laten plaatsen van stompe deuren incl houtenkozijnen ipv opdekdeuren met stalen kozijnen.. meerprijs 680 EUR per deur.. dat komt op bijna 7k als we dat doorvoeren in het huis. :X
Voordat we de standaard deuren zagen had ik ook het idee alle deuren te vervangen voor stompe deuren en houten kozijnen. We zijn toch bij Berkvens deuren in de showroom gaan kijken wat ze boden en dat viel me alles behalve tegen. Het waren gewoon prima mooie ( kristal wit ) kozijnen en mooie deuren met verschillende keuze aan motieven en deurbeslag. Dit hebben we uiteindelijk gekozen ipv de dure opties.
In de woonkamer een deur laten plaatsen met glas en alles rvs deurbeslag.
In mijn vorige nieuwbouw project waren het echt die lelijke creme standaard opdekdeuren waar destijds ook geen andere mogelijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
[...]

Waar ik trouwens ook van schrok is de prijs van het laten plaatsen van stompe deuren incl houtenkozijnen ipv opdekdeuren met stalen kozijnen.. meerprijs 680 EUR per deur.. dat komt op bijna 7k als we dat doorvoeren in het huis. :X
Ja, dat is n dure optie vaak. Ik zie dan ook het nut niet om de kozijnen en deuren op de bovenverdiepingen op die manier uit te laten voeren. Begane grond (2 deuren) laat ik wel in hardhout en zonder bovenlicht uitvoeren. Bij ons project rekent de bouwer er 460 euro voor per deur. Slaapkamers mogen wat mij betreft gewoon staal/opdek blijven

[ Voor 3% gewijzigd door assassin85 op 18-11-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Hoeveel bedraagt bij jullie het aantal werkbare dagen in de aanneemovereenkomst? Bij ons staat die op 275 dagen wat ik nogal lang vind, uitgaande van 180 dagen per jaar zou dat ruim 1,5 jaar zijn. Is dit gewoon contractueel een hoog getal van de aannemer om zichzelf in te dekken voor eventuele vertraging of is het echt een reële schatting van de bouwduur. De kopersbegeleider houdt het er op dat het echt zo lang zou gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:08
Bij ons staat het ook op 250, het lijkt eerder richting de 180 te lopen, dus er zit zeker een stuk zekerheid voor de aannemer in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:24
[...]

Wandjes verplaatsen op de eerste verdieping was bij ons slechts 150-300 euro... De zolderindeling kwam rond de 3k uit dacht ik, voor gescheiden technische ruimte, overloop en zolderruimte, 2 kozijnen incl. deuren en extra elektra en lichtpunten. Deze kosten zijn dus stukken hoger dan een wandje verplaatsen ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Ascension schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:18:
Hoeveel bedraagt bij jullie het aantal werkbare dagen in de aanneemovereenkomst? Bij ons staat die op 275 dagen wat ik nogal lang vind, uitgaande van 180 dagen per jaar zou dat ruim 1,5 jaar zijn. Is dit gewoon contractueel een hoog getal van de aannemer om zichzelf in te dekken voor eventuele vertraging of is het echt een reële schatting van de bouwduur. De kopersbegeleider houdt het er op dat het echt zo lang zou gaan duren.
Hier 230. Maar als je ergens erg graag in wilt, is elke dag wachten er al eentje te veel, heb ik de afgelopen maanden gemerkt. Vreemd hoe zoiets gaat werken in je hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
assassin85 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:13:
[...]

Ja, dat is n dure optie vaak. Ik zie dan ook het nut niet om de kozijnen en deuren op de bovenverdiepingen op die manier uit te laten voeren. Begane grond (2 deuren) laat ik wel in hardhout en zonder bovenlicht uitvoeren. Bij ons project rekent de bouwer er 460 euro voor per deur. Slaapkamers mogen wat mij betreft gewoon staal/opdek blijven
Aan de ene kant ben ik het met je eens. Aan de andere kant hoe ik ook wel van uniformiteit... Maar of ik daar 7k voor over heb :/
Ascension schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:18:
Als ik het goed onthouden heb, staat er 365 ( :/ )werkbare dagen voor. Maar de makelaar gaf wel aan dat we er vanuit moeten gaan dat met 12 kalendermaanden de eerste serie huizen worden opgeleverd en de laatste serie met 15/16 kalendermaanden.
frumper schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:25:
[...]

Wandjes verplaatsen op de eerste verdieping was bij ons slechts 150-300 euro... De zolderindeling kwam rond de 3k uit dacht ik, voor gescheiden technische ruimte, overloop en zolderruimte, 2 kozijnen incl. deuren en extra elektra en lichtpunten. Deze kosten zijn dus stukken hoger dan een wandje verplaatsen ;)
De technische ruimte is bij ons al gescheiden met een muur en deur. Simpel gezegd willen we een muur vanaf de technische ruimte over de volledige diepte van de woning (om kamers van voorzolder te scheiden) en dwars daarop een muur midden in de zolder om twee kamers te creëren. en dan uiteraard 2 extra deuren.

Pagina: 1 ... 43 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2