Beste allen,
Ik volg het topic al enige tijd, maar ondertussen wil ik er ook zelf even inspringen. We hebben al enkele stappen gezet in het nieuwbouw-project-traject. Dit is ook meteen ons eerste koophuis, zoals bij zo velen hier komen er natuurlijk veel dingen op ons af. Ik wil daarom enerzijds deelnemen aan dit topic om onze ervaringen te delen, maar natuurlijk (actief en passief) mee te liften op jullie kennis, ideeën en inzichten. Om er maar even te duiken, de 'harde gegevens'
Waarom
We wonen op dit moment al in Breda en ondanks dat we op verschillende plekken in het land werken van Den Haag tot Eindhoven) en regelmatig in het buitenland wonen we erg graag in deze stad. Groen, bourgondisch, historische stad, (dingen die me als Maastrichtenaar aanstaan

), maar ook goede (OV) verbindingen. Echter huren we nu, maar na 3 jaar samenwonen willen toch een woning kopen. Toevallig is er vlakbij een nieuw project van start gegaan en met wat lobby-werk hebben wij onze eerste voorkeur toegewezen gekregen. Een hoek-woning met 2 verdiepingen (begane, 1e, 2e verdieping) aan een autovrije straat (we hebben geen kinderen maar toch

). Het huis zelf komt met keuken, badkamer maar aanpassingen zijn mogelijk (koperkeuze begeleiding)
Indeling
Het huis heeft dus een indeling die grofweg het volgende is:
- Begane ground: een open ruimte van ong 5m breed bij 10m lang waar de keuken inzit (met een erker). Eventueel kunnen we deze nog verlengen met 1.2m of 2.4m (zie beneden). Aansluitend een tuin op het westen (15m diep, 5m breed) met een schuurtje
- 1e verdieping: standaard 3x slaapkamer (1 grote 2 kleine), badkamer. Wss breiden we de badkamer uit en voegen de 2e kleine slaapkamers samen.
- 2e verdieping: 2x slaapkamer + tech. ruimte. Ook zit hier een balkon/dakterras naar het westen toe bij. Hier willen we een kantoorruimte van maken door de 2 kamers samen toe te voegen.
Ik wil hier gerust nog een keer plattegronden van plaatsen, maar ik wacht even tot wat meer dingen zeker zijn.
Project, hypotheek
Het gaat om een nieuwbouw project in Breda met verschillende typen huizen. De eerste fase van het project wordt op dit moment gebouwd. Ons huis zit in de tweede fase, en volgend jaar April gaat de schop daarvoor de grond in. Op dit moment zitten we dan ook midden-in het koperkeuze en hypotheek traject. De kosten van de woning zelf zijn 449k, waarbij we nog 42k meerwerk hebben gerekend. De hypotheek zelf hebben we als annuïteitenhypotheek voor 2.3%. Vrijdag gaan we voor ons laatste adviesgesprek voor de hypotheek (Rabobank) waarna we gaan tekenen. Als er nog adviezen zijn nemen we die graag mee
Keuzes & wensen
Zoals hier in dit topic vaker voorbij komt komen er tal van keuzes voorbij. Zoals de keuken, badkamer, indeling, en opties voor een uitbouw. We hebben zelf een aantal wensen die we al hebben doorgenomen. Zo willen we graag op de bovenste verdieping een open kantoor-ruimte ipv een extra slaapkamer, en de badkamer uitbreiden met een ligbad. Op de begane grond denken we na over een uitbouw (zie hieronder). Tot slot wil mijn partner (op den duur) met de tuin aan de slag en ik zelf met domotica. Ik heb nu veel met Z-wave gedaan, maar ik denk na over KNX of PLC (dus veel loze leidingen)
Eerste keuze: uitbouw
Een van de eerste keuzes die we moeten maken (voor a.s. vrijdag einde van de dag, beetje laat maar kwam eerder toe aan posten) is de uitbouw. We hebben drie keuzes:
- Geen uitbouw: kost niets extra, wel openslaande deuren naar de tuin
- 1.2m uitbouw: kost 13k, openslaande deuren
- 2.4m uitbouw: kost 24k, maar het advies is dan om 2x lichtkoepels erin te doen. Totale kosten zijn dan 27k extra.
We hadden eerder er niet over nagedacht, want we zijn maar met twee (zonder kids) en hebben de ruimte niet echt nodig. Nu geeft de kopersbegeleider aan dat het wellicht een goede investering is, en op den duur meer oplevert dan bijv een duurdere keuken. Natuurlijk speelt ook woongenot mee, maar op zich hebben we niet veel luxe nodig. Daarbij voelt een uitbouw ook mss wat luxer zeker met lichtkoepels ('bungalow' gevoel). Qua financiën zouden we wat moeten schuiven maar op zich valt onze keuken en badkamer goedkoper dan ik had gedacht (op basis van eerste gesprek met kopersbegeleider), zeker als we toch niet top-of-the-line afwerking/apparatuur nemen. Het gaat niet super-ruim zijn, maar we kunnen het ansich betalen. Of het een verstandige uitgave is, is dan een tweede
Ik ben ook benieuwd of zo'n lichtkoepel niet vervelend is qua regen (had al wat geven in een ander topic hierover) En of de lichtinval niet vervelend is al je een filmpje wilt kijken (ligt natuurlijk aan de positie) Zijn er bijv gordijnen die je ervoor kan doen?
Tot slot, ons huis staat wat 'versprongen' tov de buren, waardoor we aan onze tuin (zuidkant) een muur van ong 5m hebben van de buren. Met de uitbouw zou dit dus bijv 2.6m worden. Dit lijkt me dus ook wel een pluspunt: het 'breekt' dat grote vlak (denk ik).
Members only: Situatieschets
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Aangezien dat (en de hypotheek) de eerste grote keuzes zijn ben ik benieuwd naar jullie mening. Maar er komen zeker nog meer vragen voorbij in de volgende fases.
Zoals gezegd post ik niet vaak dus ik weet niet of dit een 'goede' post is, maar ik heb geprobeerd volledig te zijn. Als er vragen, suggesties of opmerkingen zijn hoor ik het graag. Als jullie het interessant vinden zal ik ook het vervolg posten.
[
Voor 0% gewijzigd door
drjake op 06-11-2019 22:28
. Reden: Plaatjes netter maken ]