Velux dakramen elektrisch maken en rolluik aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:23
Ik heb 2 handbediende tuimelramen van Velux. Ik wil daar nu een rolluik op gaan aansluiten, type SML (elektrisch, op netstroom). Dat betekent dat ik ook een KUX 110 moet aanschaffen voor de stroomvoorziening.

So far, so good. Echter, ik wil mogelijk in de toekomst ook het raam zelf nog elektrisch maken. Dat kan met een KMG-100K motor. Die moet natuurlijk ook van stroom worden voorzien. Daar begint het ge-emmer. Velux geeft hierover verschillende signalen af hoe ik dat moet oplossen. Het meest recente is de onderstaande (inclusief mijn bijbehorende vragen):
  1. Ik moet voor ieder product een eigen KUX 110 kopen. Ik moet dus ook 2x een draad doorvoeren. Hoe ik dat moet doen, daar kunnen ze niet bij helpen: Er lijkt slechts 1 doorvoer te zijn voor zien voor een verborgen afwerking, en ik krijg daar niet zomaar 2 draden doorheen (gat te klein). --> zie bladzijde 4, stap 4.
  2. Waarom voorziet een motor van een KMG-100K in een tweede kroonsteen? Die lijkt doorgelust. Je zou toch zeggen: daar past gewoon een 2e product op. Zie pagina 9 --> stap 14 van de handleiding. En: bij de vroeger leverbare KMX-110K (zie catalogus, bladzijde 19) staat als functie van de motor "multi", terwijl die set volgens mij gewoon een KMG-100K bevat, met een KUX 110 en een hippe tablet. Ik snap dus niet waarom het daar volgens de catalogus nog wel kan, en later ineens niet meer.
Ik snap zelf niet wat zo'n KUX 110 anders doet dan stroom afgeven, het lijkt me een trafo die van het voltage wat naar beneden schroeft, verder niets. Ik snap zelf dus inhoudelijk niet waarom je niet twee verschillende producten gelijktijdig zou kunnen bedienen.

Kortom: ik ben benieuwd of iemand al een keer met dit bijltje heeft gehakt en mij meer info kan geven. Ik zie hier op het internet meerdere vragen over, maar eigenlijk nergens een fatsoenlijk antwoord, anders dan: Velux medewerkers spreken elkaar tegen.

Om de suggestie van het aanschaffen van een elektrisch dakraam alvast voor te zijn: dat heb ik voor ons 3e raam ook gedaan, dus daar heb ik geen problemen ;). Scheelt klooien achteraf. De suggestie "neem dan rolluiken op solar", ik ben er simpelweg geen fan van. Ik wil het gewoon lekker vast op mijn stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 23:40
Geen ervaring met het elektrische raam hier, maar wel met het rolluik. Ik gebruik hier als controller een Siemens Logo (had ik nog liggen). Deze stuurt het rolluik aan via 24Vdc. De polariteit bepaalt de looprichting, het rolluik heeft een ingebouwde detectie voor volledig dicht en open en zet de motor dan zelf uit.
Mocht het raam zelf ook zo werken, dan kun je die zeker parallel gaan aansturen, alleen even opletten of dat mechanisch ook goed gaat: ik heb hier een raam met scharnier aan de bovenkant en het rolluik vindt het niet echt leuk als ik tegelijkertijd bij het opendoen hiervan ook het raam open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237380

Hoi Luukske,

Ik ben zelf ook rolluiken aan het uitzoeken en ben van mening dat ik de kux110 en LFR 200 interface niet nodig heb maar bij velux geven ze aan van wel. Redelijke prijzige oplossing terwijl ik het met een jaloezie knx actor wil oplossen.

Is jouw ervaring dat ik de rolluiken direct met 24 v Dc kunt aansturen en alleen de polariteit voor op en neer hoeft om te wisselen?

Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 23:40
Ja inderdaad, zo stuur ik het rolluik aan. De relais laat ik iets langer actief dan de looptijd van het rolluik. Rolluik zet dan bij open of dicht doen zelf de motor af als de eindstand is bereikt, en een paar seconden later schakelt de logo de relais uit (vaste tijd ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 08:05
Polariteit wisselen resulteert in open of dicht.
Ik heb 8 velux rolluiken hangen die ik aanstuur met 16 relais (handbediend of via domoticz).
Punt van aandacht is dat de rolluiken niet parallel op dezelfde voeding kunnen. Blijkbaar is er dan onderling communicatie want het aansturen van groepen rolluiken resulteerde in gekke situaties met onvoorspelbaar gedrag. Uiteindelijk opgelost met 8 afzonderlijke voedingen die ik schakel (met afzonderlijke contacten) via dezelfde relais als gebruikt worden voor de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:23
Christian M. schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:26:
Polariteit wisselen resulteert in open of dicht.
Ik heb 8 velux rolluiken hangen die ik aanstuur met 16 relais (handbediend of via domoticz).
Punt van aandacht is dat de rolluiken niet parallel op dezelfde voeding kunnen. Blijkbaar is er dan onderling communicatie want het aansturen van groepen rolluiken resulteerde in gekke situaties met onvoorspelbaar gedrag. Uiteindelijk opgelost met 8 afzonderlijke voedingen die ik schakel (met afzonderlijke contacten) via dezelfde relais als gebruikt worden voor de aansturing.
Volgens mij is het (inderdaad) zo dat - wanneer je meerdere Velux producten op eenzelfde voeding aansluit - hij de producten na elkaar laat bewegen. Ik heb inmiddels een Velux integra raam (met ingebouwde motor dus) en daarop een rolluik. Zelfs die kunnen niet gelijktijdig met elkaar bewegen. Niet erg verder, maar het duidt op hetzelfde idee als jij aangeeft: het niet kunnen schakelen van twee parallelle onderdelen.

Ik vermoed dus ook dat als ik een binnenkort voor mijn handbediende ramen een KMG-100K op mijn KUX 110 aansluit, en vervolgens het rolluik weer op de KMG aansluit, ze ook gewoon na elkaar maar op dezelfde KUX gaan werken. Ik zet dus in op variant 2 van mijn eigen TS.

Krijg je via eigen energievoorziening (niet zijnde een KUX) eigenlijk ook terugkoppeling hoe ver een raam/rolluik open of dicht is? Werkt dat gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
pekelveld schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:30:
[...]

Volgens mij is het (inderdaad) zo dat - wanneer je meerdere Velux producten op eenzelfde voeding aansluit - hij de producten na elkaar laat bewegen. Ik heb inmiddels een Velux integra raam (met ingebouwde motor dus) en daarop een rolluik. Zelfs die kunnen niet gelijktijdig met elkaar bewegen. Niet erg verder, maar het duidt op hetzelfde idee als jij aangeeft: het niet kunnen schakelen van twee parallelle onderdelen.

Ik vermoed dus ook dat als ik een binnenkort voor mijn handbediende ramen een KMG-100K op mijn KUX 110 aansluit, en vervolgens het rolluik weer op de KMG aansluit, ze ook gewoon na elkaar maar op dezelfde KUX gaan werken. Ik zet dus in op variant 2 van mijn eigen TS.

Krijg je via eigen energievoorziening (niet zijnde een KUX) eigenlijk ook terugkoppeling hoe ver een raam/rolluik open of dicht is? Werkt dat gewoon?
Het gedrag van 8 rolluiken tegelijkertijd op dezelfde voeding was echt onvoorspelbaar. Sommige gingen dicht, andere bleven staan en een enkele ging zelfs omhoog 8)7
Daar kon ik helemaal niks mee en na wat dingen geprobeerd te hebben was ik er klaar mee en kreeg ieder rolluik zijn eigen voeding. Ik heb geen behoefte aan enige vorm van vendor lock in of intelligentie van een rolluikenfabrikant die dan weer niet samenwerkt met domotica software naar eigen keuze. Voor je het weet heb je vanalles stand alone werkend maar is er van samenwerking geen sprake.

Terugkoppeling heb ik niet en ook niet echt nodig. Via domoticz stuur ik de rolluiken 45 seconden aan. Dit is genoeg om helemaal open of dicht te gaan. Daarna gaat de spanning eraf.
Via handbediening kun je ter plekke zelf het zaakje bedienen hoe je wil. Zodra je de pulsdrukker los laat gaat de spanning eraf.
In domoticz heb ik geen flauw benul wat de status is van de rolluiken, of die open of dicht zijn en hoever. In mijn geval kan het toch geen kwaad want de ramen zijn eigenlijk nooit open i.v.m. regenslag en insecten en als er al een raam open staat dan duwt het rolluik die vanzelf wel deels dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Nog even een toevoeging in deze:

Er is op het net best veel info te lezen in het Duits over dit onderwerp. Zelf heb ik 5 x de MML Velux buiten-zonwering waar ik nu mee aan het experimenteren ben. De aansturing d.m.v. poolwisselschakeling met een standaard Meanwell 24 Vdc voeding van de groothandel werkt, echter alleen als de units nieuw uit de doos komen! Als de KUX110 eenmaal aangesloten is geweest en de motor bediend is met wandzender, werkt dit trucje niet meer en gebeurt er helemaal niets meer als je er 24 volt met universele voeding opzet, ongeacht van de polariteit. let hier dus mee op!
Gelukkig kon ik de communicatie weer resetten door de reset knop op de KUX110 5 seconden ingedrukt te houden. Op de Duitse forums waarschuwen veel mensen dat de motoren vervangen moeten worden of voorzien worden van een nieuw vervangend printje als je hem weer aan je eigen domotica systeem wil hangen. Met de standaard Velux componenten werkt het uiteraard wel gewoon, maar dit systeem wil ik niet.

Ook het probleem met meerdere motoren koppelen aan één voeding kan ik bevestigen, dit werkt niet. Allen een eigen voeding werkt wel. Zodra je er twee of meer aan elkaar knoopt en gelijktijdig een startcommando geeft reageren ze nergens op.
Op de Duitse fora wordt dit ook beschreven en er zijn twee mogelijke oorzaken: of het komt door de spanningsdip op de voeding die ontstaat op moment van inschakelen, de motoren zijn nogal kieskeurig wat spanning betreft. Dit is op te lossen door een dikke aflvlakcondensator van 4700µF/40V direct achter de voeding te plaatsen.
Een andere theorie is dat dat dit iets is in de motor firmware. Er loopt toch nog communicatie vanaf de motor naar de voedingslijn gesuperponeerd op de 24 Vdc. voedingsspanning. Als er een andere motor wordt gevonden in het communicatiebereik wordt deze geblokkeerd. Deze communicatie zou verstoord kunnen worden met een foliecondensator van 1µF 63V direct achter de motoren.

Bovenstaande met de voeding heb ik nog niet verder uitgezocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-07 07:40
Ik kwam in mij zoektocht om via knx een dakraam en rolgordijn te sturen deze module van Velux tegen

https://www.zonweringstun...rface#productOmschrijving

Hier mee heb je 10 inputs. 5 ramen open /dicht bijvoorbeeld. Ook zitten er een aantal outputs op.

Voor 125 euro lijkt het me een mooie oplossing.

Ik heb het rolluik en raam nog niet aangeschaft, dus kan nog geen ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukek81
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-12-2021
Kan ik ook
Gewoon een logo 24v voeding gebruiken ipv de kux voeding?
Voor het bedienen van me buiten zonnescherm op me velux raam. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37
Joukek81 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:11:
Kan ik ook
Gewoon een logo 24v voeding gebruiken ipv de kux voeding?
Voor het bedienen van me buiten zonnescherm op me velux raam. ?
Nee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBeazar
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik heb jullie ervaringen met aandacht gelezen.
Ik heb 15 velux ramen met rolgordijnen DML die aangestuurd worden door + en - 24V vanuit een KNX domotica systeem. Werkte prima. 2 ervan gingen stuk (sloten niet meer volledig)
Ik kocht 2 x nieuw type DML M06 en S06.
De aansturing met KNX lukt niet meer. Na lang zoeken en tegenstrijdige info van Velux bleek dat de nieuwe modellen niet meer werken met + en - 24 V maar alleen met een KUX110 en afstandsbediening. Om aan te sluiten op KNX domotica heb je bovendien een KLF200 nodig en de sturing kan niet meer vanaf de gebruikelijke jaloezieactor. Ik heb dit nog niet voltooid, maar hoorde al dat de aansturing meer basic zal zijn, bv. gedeeltelijk op en neer zal niet meer kunnen.
Ik vind dit een heel jammere beslissing van Velux. Ik moet extra onderdelen kopen, kan mijn bestaande actoren niet meer gebruiken en krijg minder comfort.
Mocht iemand een tip hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
@GBeazar heb je er al eentje uit elkaar durven halen om te kunnen kijken/meten hoe de eigenlijke motor aangestuurd wordt en hoe de eindstop geregeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBeazar
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05-2021
Dank voor de reactie.
Nee, heb ik nog niet gedaan. Ik wacht nog even op advies van een andere technieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbryan
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 09:22
Zelfde probleem, nog maar een 'recent' model van Velux laten plaatsen met het idee dit te koppelen met mijn Loxone.
Dit systeem is echt gesloten, de polariteit wisselen lukt eveneens niet meer (ook al heb je nog geen KUX module aangesloten).

Ik las ergens dat je ook de hele printplaat kan uithalen uit de Velux motorsturing en vervangen door één die normaal werk.

Ter info: De eindeloop zal gebeuren door een puls of datasignaal, want bij constante spanning blijft hij voordurend op en neer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esjay
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-07 00:27
Ik heb hetzelfde voor. Mijn Velux Screens een 2 tal jaar geleden aangekocht en nu wil ik deze aansturen via KNX. 24V er op aansluiten werkt niet .
Ik denk de printplaat van de motor om te bouwen: http://www.techniline.com...with-intelligent-building
Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:28
@GBeazar @cbryan @Christian M.

Zeer bijzonder dit allemaal, ik heb er net deze week 2 laten plaatsen. Specifiek tegen de dakwerker gezegd NIET aansluiten zonder mijn aanwezigheid. Absoluut geen enkele elektrotechnische bediening of aansluiting voorzien/gebruiken/uitpakken zonder mijn aanwezigheid. Zelfs speciaal de meegeleverde afstandsbediening/wandmodule aan de kant laten leggen zodat hij bv. niet dacht "ik ga de eindpunten inregelen".

Velux geinstalleerd, ik mocht bijspringen, oude ATX voeding genomen, tussen BLAUW en GEEL meet je 24V.

Voeding aangezet, blauw en geel verbonden met de draden en de rolluiken gingen naar beneden, omwisselen van polariteit en ze gingen naar boven.

Ik ga nu 2 aparte Meanwell voedingen bestellen en 1 MDT JAL actor voor mijn KNX installatie en ik schat dat ik dan klaar ben. 2 aparte Meanwell voedingen is owvhf dat blijkbaar die motoren "met elkaar kunnen babbelen of storing ervaren" als het over een parallel circuit gaat (zoals hierboven iemand ook al zei ivm die condensatoren). Ik vind niet direct of de Meanwell voedingen gescheiden uitgangen hebben maar voor 17 EUR ga ik niet moeilijk doen.

Eindpunten moet ik nog eens ff bekijken, als je ze onder spanning houdt dan is er een bepaald moment dat hij inderdaad op en neer blijft gaan maar ik heb nu het idee dat ik "het einde" van de motor bereikt heb want als ze naar beneden gaan en ik hou spanning er op gaat hij niet terug naar boven, moet ik in het weekend nog eens even goed doortesten. Op zich niet zo erg want ze komen op een module die je X seconden kan laten lopen, als het effectief zo is dat ze blijven doorgaan op en neer dan moet ik me eens met een chronometer bezig houden om eea te gaan nameten :z

Het lijkt me toch dat iets of iemand dan de rolluiken al aangesloten of bediend heeft want zelfs een van de Velux interne medewerkers bevestigde dat dit zo ging werken.

[ Voor 87% gewijzigd door HyperBart op 07-09-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:35:
@GBeazar @cbryan @Christian M.

Zeer bijzonder dit allemaal, ik heb er net deze week 2 laten plaatsen. Specifiek tegen de dakwerker gezegd NIET aansluiten zonder mijn aanwezigheid. Absoluut geen enkele elektrotechnische bediening of aansluiting voorzien/gebruiken/uitpakken zonder mijn aanwezigheid. Zelfs speciaal de meegeleverde afstandsbediening/wandmodule aan de kant laten leggen zodat hij bv. niet dacht "ik ga de eindpunten inregelen".

Velux geinstalleerd, ik mocht bijspringen, oude ATX voeding genomen, tussen BLAUW en GEEL meet je 24V.

Voeding aangezet, blauw en geel verbonden met de draden en de rolluiken gingen naar beneden, omwisselen van polariteit en ze gingen naar boven.

Ik ga nu 2 aparte Meanwell voedingen bestellen en 1 MDT JAL actor voor mijn KNX installatie en ik schat dat ik dan klaar ben. 2 aparte Meanwell voedingen is owvhf dat blijkbaar die motoren "met elkaar kunnen babbelen of storing ervaren" als het over een parallel circuit gaat (zoals hierboven iemand ook al zei ivm die condensatoren). Ik vind niet direct of de Meanwell voedingen gescheiden uitgangen hebben maar voor 17 EUR ga ik niet moeilijk doen.

Eindpunten moet ik nog eens ff bekijken, als je ze onder spanning houdt dan is er een bepaald moment dat hij inderdaad op en neer blijft gaan maar ik heb nu het idee dat ik "het einde" van de motor bereikt heb want als ze naar beneden gaan en ik hou spanning er op gaat hij niet terug naar boven, moet ik in het weekend nog eens even goed doortesten. Op zich niet zo erg want ze komen op een module die je X seconden kan laten lopen, als het effectief zo is dat ze blijven doorgaan op en neer dan moet ik me eens met een chronometer bezig houden om eea te gaan nameten :z

Het lijkt me toch dat iets of iemand dan de rolluiken al aangesloten of bediend heeft want zelfs een van de Velux interne medewerkers bevestigde dat dit zo ging werken.
@HyperBart was dit nog gelukt? Welke MDT aktor heb je precies gebruikt?

Zit met hetzelfde probleem voor Keylite motor, die schijnbaar ook 2-draads 24V is en bestuurd word door de polariteit om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:28
bbbrumbrum schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:29:
[...]

@HyperBart was dit nog gelukt? Welke MDT aktor heb je precies gebruikt?

Zit met hetzelfde probleem voor Keylite motor, die schijnbaar ook 2-draads 24V is en bestuurd word door de polariteit om te draaien.
Heb ‘m nog niet besteld maar is de MDT gelijkspanning motor actor:
JAL-0410D.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopvanv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09-2022
Dag,

Ik heb een knx installatie gecombineerd met 15 velux motoren, 8x screen en 7x rolluik.

Het aansturen van de rolluiken gaat SUPER. Ik heb 2x een Gira 24V jalouzieactor beide met een meanwell voeding van 4 ampere. Ik kan nu de rolluiken prima (ook tegelijk) schakelen.

Alleen de screens werken NIET, rara

Ik ga morgen met m'n installateur kijken of dat met een KLF200 erbij wel kan werken.

Iemand nog tips?

Gr. Joop

[ Voor 0% gewijzigd door joopvanv op 02-03-2022 20:25 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-06 11:42
Als er nog mensen opzoek zijn naar meer informatie over het zelf aansturen van de rolluiken:
https://smarthome.exposed/controlling-velux-windows/
Deze persoon die lijkt het redelijk uitgedokterd te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Hi tweakers,

Zijn er in dit topic mensen die nog een kux 110 hebben liggen die niet in gebruik is? Ik ben zelf bezig met het automatiseren dus heb een rolluik gekocht zonder kux, maar deze werkt helaas niet met een 24v dc voeding. Ik wil dus graag even kijken of ik 'm kan resetten of dat ik toch de kux moet aanschaffen. Helaas is de levertijd van die dingen nu een aantal weken.

Dus mocht iemand zijn kux wil verhuren voor een paar dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 09:09
Hallo allemaal,

Ik ben in de markt voor 2 dakramen met Velux rolluiken (voorkeur voor SML op netstroom). Nu heb ik reeds een Tahoma Switch in gebruik voor de overige rolluiken/screens aan mijn woning. Zijn er op het gebied van het aansturen van de Velux rolluiken nog ontwikkelingen?

Ik wil best 1 of 2 KUX'en kopen, maar ik vraag me nog wel af hoeveel verbruik deze heeft in stand-by...

Gr. Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HKees schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:07:
Hallo allemaal,

Ik ben in de markt voor 2 dakramen met Velux rolluiken (voorkeur voor SML op netstroom). Nu heb ik reeds een Tahoma Switch in gebruik voor de overige rolluiken/screens aan mijn woning. Zijn er op het gebied van het aansturen van de Velux rolluiken nog ontwikkelingen?

Ik wil best 1 of 2 KUX'en kopen, maar ik vraag me nog wel af hoeveel verbruik deze heeft in stand-by...

Gr. Kees
Aan 1 KUX kun je tot 5 rolluiken hangen (die dan dus netjes op elkaar wachten met openen en sluiten), dus daarvan heb je er alvast maar eentje nodig. Standby-verbruik van dat ding heb ik nog nooit gemeten trouwens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:13:
[...]

Aan 1 KUX kun je tot 5 rolluiken hangen (die dan dus netjes op elkaar wachten met openen en sluiten), dus daarvan heb je er alvast maar eentje nodig. Standby-verbruik van dat ding heb ik nog nooit gemeten trouwens.
Bedankt voor je reactie. Ik ben Somfy IO rolluiken en screens gewend. Ik heb van Velux begrepen dat je met 1 productgroep (dus bijv. rolluiken) op 1 KUX kunt werken (tot idd max. 5 stuks) maar ze bijvoorbeeld niet allebei halverwege kunt zetten. Zoals de beste man het uitlegde bewegen de rolluiken na elkaar, en moet rolluik 1 helemaal gesloten of geopend zijn voordat het signaal naar #2 gaat. Dat wordt dan waarschijnlijk toch een 2e KUX :o . Wat een armoe.

Een SSL rolluik (solar) heeft geen KUX nodig, maar is uiteindelijk toch duurder dan 2x KUX en ik heb geen zin om over 10 jaar een accu te moeten vervangen. Wel een mooi product als je reeds een afgetimmerd dakraam hebt, maar ik moet alles nog maken; een kabeltje wegwerken kan niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HKees schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:39:
Bedankt voor je reactie. Ik ben Somfy IO rolluiken en screens gewend. Ik heb van Velux begrepen dat je met 1 productgroep (dus bijv. rolluiken) op 1 KUX kunt werken (tot idd max. 5 stuks) maar ze bijvoorbeeld niet allebei halverwege kunt zetten. Zoals de beste man het uitlegde bewegen de rolluiken na elkaar, en moet rolluik 1 helemaal gesloten of geopend zijn voordat het signaal naar #2 gaat. Dat wordt dan waarschijnlijk toch een 2e KUX :o . Wat een armoe.
Hier bedienen we de rolluiken handmatig, maar je kunt prima halverwege een beweging op de middelste (stop) knop drukken. Dan stopt dat rolluik met bewegen. En zodra er eentje stopt, begint de volgende (als die daar tenminste opdracht voor heeft gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:47:
[...]

Hier bedienen we de rolluiken handmatig, maar je kunt prima halverwege een beweging op de middelste (stop) knop drukken. Dan stopt dat rolluik met bewegen. En zodra er eentje stopt, begint de volgende (als die daar tenminste opdracht voor heeft gekregen).
Oke... interessant. Ik gebruik dus de Somfy TaHoma app... daar kun je ook Velux producten toevoegen (aangezien Somfy ook via het IO-protocol werkt). In de Somfy app kun je een Somfy rolluik/screen naar een willekeurige middenpositie sturen. Eigenlijk zou het tweede rolluik dus beginnen met bewegen als de eerste zijn ingestelde positie heeft bereikt (ongeacht of je aanstuurt met een AB of de Somfy app...), en ongeacht de positie.

Dus jij zegt dat je beide rolluiken naar een willekeurige positie kunt sturen, m.b.v. 1 KUX? Het enige nadeel is dat ze na elkaar bewegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
HKees schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:04:
Dus jij zegt dat je beide rolluiken naar een willekeurige positie kunt sturen, m.b.v. 1 KUX? Het enige nadeel is dat ze na elkaar bewegen?
Ik stuur niet. Ik druk gewoon op knopjes. En dat werkt. In elke positie. Ik zie trouwens ook niet in hoe "na elkaar bewegen" een nadeel is. Het is gewoon een eigenschap. In 99% van de gevallen moet de rolluiken toch helemaal open of helemaal dicht. Dan druk je (in het geval van meerdere rolluiken) gewoon bij die rolluiken op de knopjes. Dat de knopjes ingedrukt zijn onthoudt het systeem wel.
Dat er maar eentje tegelijk loopt is gewoon doordat de voeding 5 tegelijk niet aan kan.
Waar die beperking van 5 dan vandaan komt begrijp ik ook niet. Als ze toch na elkaar lopen had dat ook wel 10 of 20 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:51:
[...]

Ik stuur niet. Ik druk gewoon op knopjes. En dat werkt. In elke positie. Ik zie trouwens ook niet in hoe "na elkaar bewegen" een nadeel is. Het is gewoon een eigenschap. In 99% van de gevallen moet de rolluiken toch helemaal open of helemaal dicht. Dan druk je (in het geval van meerdere rolluiken) gewoon bij die rolluiken op de knopjes. Dat de knopjes ingedrukt zijn onthoudt het systeem wel.
Dat er maar eentje tegelijk loopt is gewoon doordat de voeding 5 tegelijk niet aan kan.
Waar die beperking van 5 dan vandaan komt begrijp ik ook niet. Als ze toch na elkaar lopen had dat ook wel 10 of 20 kunnen zijn.
5 aansluitklemmen wellicht?

Het niet tegelijkertijd kunnen bewegen is in ieder geval geen voordeel..

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 26-12-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Nee, er is maar 1 setje aansluitklemmen. Je moet alles zelf doorverbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
Gunner0616 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:43:
Hi tweakers,

Zijn er in dit topic mensen die nog een kux 110 hebben liggen die niet in gebruik is? Ik ben zelf bezig met het automatiseren dus heb een rolluik gekocht zonder kux, maar deze werkt helaas niet met een 24v dc voeding. Ik wil dus graag even kijken of ik 'm kan resetten of dat ik toch de kux moet aanschaffen. Helaas is de levertijd van die dingen nu een aantal weken.

Dus mocht iemand zijn kux wil verhuren voor een paar dagen..
Dit heeft overigens niet gewerkt. Volgens mij kun je met de nieuwe generatie binnen zonwering niet meer werken zonder kux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnnr
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
Ik plan 2 nieuwe veluxen te steken met elektrische rolluiken en zou de aansturing daarvan zelf willen doen via de +/- 24V methode. Ik lees wat tegenstrijdige berichten over of het nu wel of niet meer mogelijk is om dit te doen met een recente Velux SML. Heeft er iemand recent nog eentje gekocht die kan bevestigen dat dit nog gaat? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 08:15
pnnr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:30:
Ik plan 2 nieuwe veluxen te steken met elektrische rolluiken en zou de aansturing daarvan zelf willen doen via de +/- 24V methode. Ik lees wat tegenstrijdige berichten over of het nu wel of niet meer mogelijk is om dit te doen met een recente Velux SML. Heeft er iemand recent nog eentje gekocht die kan bevestigen dat dit nog gaat? Bedankt!
Dezelfde vraag maar dan voor de MML verduistering.
Is het nog mogelijk deze met de +/- 24V aan te sturen indien ze nog nooit aan een KUX 110 gehangen hebben?

Ik zou ze graag aan een Loxone opstelling hangen ipv via de KUX 110.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
pnnr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:30:
Volgens mij zijn de berichten helemaal niet tegenstrijdig (lees dit topic maar eens goed) en is de conclusie de laatste ±3 jaar al dat aansturen met alleen + en - 24V niet meer lukt.
Om de rolluiken zelf te bedienen moet je dus een KUX kopen (eentje per max 4 rolluiken voldoet) en dan daarbij een KLF 200 (+ wat eigen scripts oid).
Jammer, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqk
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Andrehj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Volgens mij zijn de berichten helemaal niet tegenstrijdig (lees dit topic maar eens goed) en is de conclusie de laatste ±3 jaar al dat aansturen met alleen + en - 24V niet meer lukt.
Om de rolluiken zelf te bedienen moet je dus een KUX kopen (eentje per max 4 rolluiken voldoet) en dan daarbij een KLF 200 (+ wat eigen scripts oid).
Hoi Andrehj, hoe heb je de meerdere screens aangesloten aan 1 KUX 110? In serie? of allemaal afzonderlijk met een eigen voedingskabel? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Riqk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:05:
Hoi Andrehj, hoe heb je de meerdere screens aangesloten aan 1 KUX 110? In serie? of allemaal afzonderlijk met een eigen voedingskabel? Alvast bedankt.
Gewoon allemaal parallel. In serie kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:08
Andrehj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Volgens deze link die hier eerder werd gepost, zou het toch nog moeten lukken?
Zo lang de motor nog nooit op een KUX is aangesloten, anders een bijkomende RESET procedure te volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdamasajaga
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-02 07:39
Breezz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:09:
[...]

Volgens deze link die hier eerder werd gepost, zou het toch nog moeten lukken?
Zo lang de motor nog nooit op een KUX is aangesloten, anders een bijkomende RESET procedure te volgen...
Ik ben ook niet zo overtuigd van de eenduidige conclusie dat het niet meer werkt. In de comments van eerder gedeelde artikel staat dat het voor 1 stuks nog wel moet werken.
Hi, just to let you know that recently bought SML Shutters still work in Legacy mode and it is still not possible to control more than one without any filtering.
-- https://smarthome.exposed...lux-windows/#comment-3133
Pagina: 1