Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Velux dakramen elektrisch maken en rolluik aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• pekelveld
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:30
Ik heb 2 handbediende tuimelramen van Velux. Ik wil daar nu een rolluik op gaan aansluiten, type SML (elektrisch, op netstroom). Dat betekent dat ik ook een KUX 110 moet aanschaffen voor de stroomvoorziening.

So far, so good. Echter, ik wil mogelijk in de toekomst ook het raam zelf nog elektrisch maken. Dat kan met een KMG-100K motor. Die moet natuurlijk ook van stroom worden voorzien. Daar begint het ge-emmer. Velux geeft hierover verschillende signalen af hoe ik dat moet oplossen. Het meest recente is de onderstaande (inclusief mijn bijbehorende vragen):
  1. Ik moet voor ieder product een eigen KUX 110 kopen. Ik moet dus ook 2x een draad doorvoeren. Hoe ik dat moet doen, daar kunnen ze niet bij helpen: Er lijkt slechts 1 doorvoer te zijn voor zien voor een verborgen afwerking, en ik krijg daar niet zomaar 2 draden doorheen (gat te klein). --> zie bladzijde 4, stap 4.
  2. Waarom voorziet een motor van een KMG-100K in een tweede kroonsteen? Die lijkt doorgelust. Je zou toch zeggen: daar past gewoon een 2e product op. Zie pagina 9 --> stap 14 van de handleiding. En: bij de vroeger leverbare KMX-110K (zie catalogus, bladzijde 19) staat als functie van de motor "multi", terwijl die set volgens mij gewoon een KMG-100K bevat, met een KUX 110 en een hippe tablet. Ik snap dus niet waarom het daar volgens de catalogus nog wel kan, en later ineens niet meer.
Ik snap zelf niet wat zo'n KUX 110 anders doet dan stroom afgeven, het lijkt me een trafo die van het voltage wat naar beneden schroeft, verder niets. Ik snap zelf dus inhoudelijk niet waarom je niet twee verschillende producten gelijktijdig zou kunnen bedienen.

Kortom: ik ben benieuwd of iemand al een keer met dit bijltje heeft gehakt en mij meer info kan geven. Ik zie hier op het internet meerdere vragen over, maar eigenlijk nergens een fatsoenlijk antwoord, anders dan: Velux medewerkers spreken elkaar tegen.

Om de suggestie van het aanschaffen van een elektrisch dakraam alvast voor te zijn: dat heb ik voor ons 3e raam ook gedaan, dus daar heb ik geen problemen ;). Scheelt klooien achteraf. De suggestie "neem dan rolluiken op solar", ik ben er simpelweg geen fan van. Ik wil het gewoon lekker vast op mijn stroomnet.

• luukske
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online
Geen ervaring met het elektrische raam hier, maar wel met het rolluik. Ik gebruik hier als controller een Siemens Logo (had ik nog liggen). Deze stuurt het rolluik aan via 24Vdc. De polariteit bepaalt de looprichting, het rolluik heeft een ingebouwde detectie voor volledig dicht en open en zet de motor dan zelf uit.
Mocht het raam zelf ook zo werken, dan kun je die zeker parallel gaan aansturen, alleen even opletten of dat mechanisch ook goed gaat: ik heb hier een raam met scharnier aan de bovenkant en het rolluik vindt het niet echt leuk als ik tegelijkertijd bij het opendoen hiervan ook het raam open zet.

• VKoen
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 30-07-2019
Hoi Luukske,

Ik ben zelf ook rolluiken aan het uitzoeken en ben van mening dat ik de kux110 en LFR 200 interface niet nodig heb maar bij velux geven ze aan van wel. Redelijke prijzige oplossing terwijl ik het met een jaloezie knx actor wil oplossen.

Is jouw ervaring dat ik de rolluiken direct met 24 v Dc kunt aansturen en alleen de polariteit voor op en neer hoeft om te wisselen?

Ik hoor graag van je.

• luukske
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online
Ja inderdaad, zo stuur ik het rolluik aan. De relais laat ik iets langer actief dan de looptijd van het rolluik. Rolluik zet dan bij open of dicht doen zelf de motor af als de eindstand is bereikt, en een paar seconden later schakelt de logo de relais uit (vaste tijd ingesteld).

• Christian M.
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-06 10:24
Polariteit wisselen resulteert in open of dicht.
Ik heb 8 velux rolluiken hangen die ik aanstuur met 16 relais (handbediend of via domoticz).
Punt van aandacht is dat de rolluiken niet parallel op dezelfde voeding kunnen. Blijkbaar is er dan onderling communicatie want het aansturen van groepen rolluiken resulteerde in gekke situaties met onvoorspelbaar gedrag. Uiteindelijk opgelost met 8 afzonderlijke voedingen die ik schakel (met afzonderlijke contacten) via dezelfde relais als gebruikt worden voor de aansturing.

• pekelveld
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:30
Christian M. schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:26:
Polariteit wisselen resulteert in open of dicht.
Ik heb 8 velux rolluiken hangen die ik aanstuur met 16 relais (handbediend of via domoticz).
Punt van aandacht is dat de rolluiken niet parallel op dezelfde voeding kunnen. Blijkbaar is er dan onderling communicatie want het aansturen van groepen rolluiken resulteerde in gekke situaties met onvoorspelbaar gedrag. Uiteindelijk opgelost met 8 afzonderlijke voedingen die ik schakel (met afzonderlijke contacten) via dezelfde relais als gebruikt worden voor de aansturing.
Volgens mij is het (inderdaad) zo dat - wanneer je meerdere Velux producten op eenzelfde voeding aansluit - hij de producten na elkaar laat bewegen. Ik heb inmiddels een Velux integra raam (met ingebouwde motor dus) en daarop een rolluik. Zelfs die kunnen niet gelijktijdig met elkaar bewegen. Niet erg verder, maar het duidt op hetzelfde idee als jij aangeeft: het niet kunnen schakelen van twee parallelle onderdelen.

Ik vermoed dus ook dat als ik een binnenkort voor mijn handbediende ramen een KMG-100K op mijn KUX 110 aansluit, en vervolgens het rolluik weer op de KMG aansluit, ze ook gewoon na elkaar maar op dezelfde KUX gaan werken. Ik zet dus in op variant 2 van mijn eigen TS.

Krijg je via eigen energievoorziening (niet zijnde een KUX) eigenlijk ook terugkoppeling hoe ver een raam/rolluik open of dicht is? Werkt dat gewoon?

• Christian M.
pekelveld schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:30:
[...]

Volgens mij is het (inderdaad) zo dat - wanneer je meerdere Velux producten op eenzelfde voeding aansluit - hij de producten na elkaar laat bewegen. Ik heb inmiddels een Velux integra raam (met ingebouwde motor dus) en daarop een rolluik. Zelfs die kunnen niet gelijktijdig met elkaar bewegen. Niet erg verder, maar het duidt op hetzelfde idee als jij aangeeft: het niet kunnen schakelen van twee parallelle onderdelen.

Ik vermoed dus ook dat als ik een binnenkort voor mijn handbediende ramen een KMG-100K op mijn KUX 110 aansluit, en vervolgens het rolluik weer op de KMG aansluit, ze ook gewoon na elkaar maar op dezelfde KUX gaan werken. Ik zet dus in op variant 2 van mijn eigen TS.

Krijg je via eigen energievoorziening (niet zijnde een KUX) eigenlijk ook terugkoppeling hoe ver een raam/rolluik open of dicht is? Werkt dat gewoon?
Het gedrag van 8 rolluiken tegelijkertijd op dezelfde voeding was echt onvoorspelbaar. Sommige gingen dicht, andere bleven staan en een enkele ging zelfs omhoog 8)7
Daar kon ik helemaal niks mee en na wat dingen geprobeerd te hebben was ik er klaar mee en kreeg ieder rolluik zijn eigen voeding. Ik heb geen behoefte aan enige vorm van vendor lock in of intelligentie van een rolluikenfabrikant die dan weer niet samenwerkt met domotica software naar eigen keuze. Voor je het weet heb je vanalles stand alone werkend maar is er van samenwerking geen sprake.

Terugkoppeling heb ik niet en ook niet echt nodig. Via domoticz stuur ik de rolluiken 45 seconden aan. Dit is genoeg om helemaal open of dicht te gaan. Daarna gaat de spanning eraf.
Via handbediening kun je ter plekke zelf het zaakje bedienen hoe je wil. Zodra je de pulsdrukker los laat gaat de spanning eraf.
In domoticz heb ik geen flauw benul wat de status is van de rolluiken, of die open of dicht zijn en hoever. In mijn geval kan het toch geen kwaad want de ramen zijn eigenlijk nooit open i.v.m. regenslag en insecten en als er al een raam open staat dan duwt het rolluik die vanzelf wel deels dicht.

• Girrekes
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 16:50
Nog even een toevoeging in deze:

Er is op het net best veel info te lezen in het Duits over dit onderwerp. Zelf heb ik 5 x de MML Velux buiten-zonwering waar ik nu mee aan het experimenteren ben. De aansturing d.m.v. poolwisselschakeling met een standaard Meanwell 24 Vdc voeding van de groothandel werkt, echter alleen als de units nieuw uit de doos komen! Als de KUX110 eenmaal aangesloten is geweest en de motor bediend is met wandzender, werkt dit trucje niet meer en gebeurt er helemaal niets meer als je er 24 volt met universele voeding opzet, ongeacht van de polariteit. let hier dus mee op!
Gelukkig kon ik de communicatie weer resetten door de reset knop op de KUX110 5 seconden ingedrukt te houden. Op de Duitse forums waarschuwen veel mensen dat de motoren vervangen moeten worden of voorzien worden van een nieuw vervangend printje als je hem weer aan je eigen domotica systeem wil hangen. Met de standaard Velux componenten werkt het uiteraard wel gewoon, maar dit systeem wil ik niet.

Ook het probleem met meerdere motoren koppelen aan één voeding kan ik bevestigen, dit werkt niet. Allen een eigen voeding werkt wel. Zodra je er twee of meer aan elkaar knoopt en gelijktijdig een startcommando geeft reageren ze nergens op.
Op de Duitse fora wordt dit ook beschreven en er zijn twee mogelijke oorzaken: of het komt door de spanningsdip op de voeding die ontstaat op moment van inschakelen, de motoren zijn nogal kieskeurig wat spanning betreft. Dit is op te lossen door een dikke aflvlakcondensator van 4700µF/40V direct achter de voeding te plaatsen.
Een andere theorie is dat dat dit iets is in de motor firmware. Er loopt toch nog communicatie vanaf de motor naar de voedingslijn gesuperponeerd op de 24 Vdc. voedingsspanning. Als er een andere motor wordt gevonden in het communicatiebereik wordt deze geblokkeerd. Deze communicatie zou verstoord kunnen worden met een foliecondensator van 1µF 63V direct achter de motoren.

Bovenstaande met de voeding heb ik nog niet verder uitgezocht!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-06 14:23
Ik kwam in mij zoektocht om via knx een dakraam en rolgordijn te sturen deze module van Velux tegen

https://www.zonweringstun...rface#productOmschrijving

Hier mee heb je 10 inputs. 5 ramen open /dicht bijvoorbeeld. Ook zitten er een aantal outputs op.

Voor 125 euro lijkt het me een mooie oplossing.

Ik heb het rolluik en raam nog niet aangeschaft, dus kan nog geen ervaring delen.

• Joukek81
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 27-03 19:42
Kan ik ook
Gewoon een logo 24v voeding gebruiken ipv de kux voeding?
Voor het bedienen van me buiten zonnescherm op me velux raam. ?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Joukek81 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:11:
Kan ik ook
Gewoon een logo 24v voeding gebruiken ipv de kux voeding?
Voor het bedienen van me buiten zonnescherm op me velux raam. ?
Nee.

• GBeazar
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 17-05 10:22
Ik heb jullie ervaringen met aandacht gelezen.
Ik heb 15 velux ramen met rolgordijnen DML die aangestuurd worden door + en - 24V vanuit een KNX domotica systeem. Werkte prima. 2 ervan gingen stuk (sloten niet meer volledig)
Ik kocht 2 x nieuw type DML M06 en S06.
De aansturing met KNX lukt niet meer. Na lang zoeken en tegenstrijdige info van Velux bleek dat de nieuwe modellen niet meer werken met + en - 24 V maar alleen met een KUX110 en afstandsbediening. Om aan te sluiten op KNX domotica heb je bovendien een KLF200 nodig en de sturing kan niet meer vanaf de gebruikelijke jaloezieactor. Ik heb dit nog niet voltooid, maar hoorde al dat de aansturing meer basic zal zijn, bv. gedeeltelijk op en neer zal niet meer kunnen.
Ik vind dit een heel jammere beslissing van Velux. Ik moet extra onderdelen kopen, kan mijn bestaande actoren niet meer gebruiken en krijg minder comfort.
Mocht iemand een tip hebben.

• Christian M.
@GBeazar heb je er al eentje uit elkaar durven halen om te kunnen kijken/meten hoe de eigenlijke motor aangestuurd wordt en hoe de eindstop geregeld wordt?

• GBeazar
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 17-05 10:22
Dank voor de reactie.
Nee, heb ik nog niet gedaan. Ik wacht nog even op advies van een andere technieker.

• cbryan
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 01-06 14:12
Zelfde probleem, nog maar een 'recent' model van Velux laten plaatsen met het idee dit te koppelen met mijn Loxone.
Dit systeem is echt gesloten, de polariteit wisselen lukt eveneens niet meer (ook al heb je nog geen KUX module aangesloten).

Ik las ergens dat je ook de hele printplaat kan uithalen uit de Velux motorsturing en vervangen door één die normaal werk.

Ter info: De eindeloop zal gebeuren door een puls of datasignaal, want bij constante spanning blijft hij voordurend op en neer gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• esjay
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 06-06 21:51
Ik heb hetzelfde voor. Mijn Velux Screens een 2 tal jaar geleden aangekocht en nu wil ik deze aansturen via KNX. 24V er op aansluiten werkt niet .
Ik denk de printplaat van de motor om te bouwen: http://www.techniline.com...with-intelligent-building
Iemand hier al ervaring mee?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True