Mijn sanibroyeur probleem heeft een hoop creativiteit tot gevolg gehad... Omdat het via de bouwer toch allemaal lastig lastig is, en we een goede bevriende interieurbouwer hebben, leek het ons maar beter om de tweede verdieping door de bouwer zo af te laten werken dat we er zelf twee dakkapellen van 2m aan de linkerkant, dakramen, twee kamers, badkamer en vliering (nokhoogte 5m) met vaste trap en een dakraam aan de achterkant van het huis naast PV panelen bij kunnen maken na oplevering.
Op dit moment staan de eerste en tweede verdieping als volgt getekend:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In de tweede verdieping zit nu dus links een plek voor een badkamer bij de blauwe 1 (waar vloerverwarming weg wordt gelaten en loze aansluitingen worden geplaatst). Vanwege het kruisen van andere leidingen kan deze badkamer niet op een grotere diameter riool aan de rechterkant van het huis. Dus ik had bedacht om die hele badkamer ruimte links weg te laten, en in plaats daarvan de loze aansluitingen te plaatsen waar nu de wasmachine staat getekend, naast de warmtepomp, in de buurt van de blauwe 2. Ik laat dan de verticaal getekende muur van de machineruimte weg aangezien die tot de nok zou komen, en ook de muur rond het trapgat. Muur waar warmtepomp aan hangt moet waarschijnlijk blijven en loopt dan door in de vliering, maar dat is geen ramp. We realiseren dan later een halletje rond de trap en naar links zodat we deuren naar de twee kamers krijgen. Bij het plaatsen van een vliering kunnen we vervolgens de omvormer en wtw naar de vliering verplaatsen, waardoor we een badkamer kunnen maken in de warmtepomp + wasmachine ruimte.
Is dit realistisch? En specifiek:
1. Waarom laten ze de vloerverwarming weg op de plek waar de badkamer nu staat getekend? Zou ik dat op de nieuwe plek ook moeten laten doen of kan de badkamer met leidingwerk daar gewoon overheen?
2. Omvormer verplaatsen naar vliering lijkt me niet zo'n probleem, maar hoe zit het met WTW unit? Misschien kunnen we die beter laten zitten en ombouwen met een geluidsdichte kast?
3. Zal ik aan de bouwer vragen om een 110-140mm afvoer naar de plek waar nu wasmachine getekend staat, plus warm & koud water, vanuit de leidingkoker (zie eerste verdieping voor tekening waar die zit) te tekenen? Ik vrees een beetje dat ze daar moeilijk over gaan doen ivm alle installaties die er in de buurt zitten. Aan de andere kant: riool ontluchting pijpje op het dak loopt daar praktisch toch al langs!
4. We vroege eerder al of er een dakraam in de machineruimte kan: niet mogelijk omdat deze te dicht bij beluchtingspijpjes zouden komen. Die twee pijpjes zien er op de tekening zo uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als ik een klein dakraam boven dat raam op de eerste verdieping plaats, dan zal dat toch geen probleem moeten geven? Zit een meter of twee tussen.
5. Wat betreft de vliering: zal het een groot probleem zijn als de muur waar de warmtepomp aan hangt tot de nok doorloopt? Of zal ik vragen deze bij 2,6m te stoppen?
6. Is het wellicht handig om via bouwer al wat electra op hoogte te laten plaatsen voor de vliering, of beter om dit allemaal door te trekken vanaf bestaande WCD's bij afwerking van de bovenste verdieping?
7. Wat zal de mooiste plek zijn voor een vaste trap (mag wel redelijk steil) naar de vliering?
8. Nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden?
Veel dank!