Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.720 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
W.Cor schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:13:
Complete kosten zijn dat voordat we er in kunnen.
Uit mijn hoofd.
Uitbouw 18.800
Zonnepanelen 7.500
Deur naar garage 840
boiler 200L 600
Muren 10.000
Schakelmateriaal 415
Carport 10.000
Buitenkraan schrobput 850
Tuin 10.000
Vloeren 10.000
keuken 12.500
badkamer 7.500
Openslaande deuren 1.650
Electra 6.000

Dan heb ik eigenlijk nog een paar dingen als meerwerk opgeschreven maar dat is de verkeerde benaming.
Huur 7.500
Makelaar 5.000
Notaris 3.000
Gordijnen 7.500
Onvoorzien 5.000

Dit zijn mijn totale uitgaven, ongeveer 120.000
uit intresse;

wat moet ik mij voorstellen bij 10k aan muren en 6k aan electra ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:32
mister_S schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:18:
599K voor een 2-onder-1 kap, damn. Waar is dit precies?
Vleuten, Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
offtopic:
Bizarre bedragen voor wooncomfort dat je in de jaren 80 op één hoger-middenklasse salaris kon kopen. Maar bedrag valt mij gezien de huidige prijzen enigszins mee eigenlijk, dacht dat twee onder één kap nieuwbouw in Maarssen voor 700k ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:48

EiT

W.Cor schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:10:
Ook wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwhuis.
Onze aannemer is er wel eentje van het duidelijk rekenen.
Uitbouw van 2.4m is 18.800
6 x 2.4 =14.4m2
Dit is inclusief extra vv en verzetten wcd en wand-plafondafwerking.
Dit is omgerekend 1305 Euro per m2

Uitbouw garage 3 x 1,6 = 4,8m2
kosten 16.500
Zonder verzetten wcd en zonder vv.
Omgerekend 3437 Euro per m2.

Rara politiepet, hier kan ik met mijn boerenverstand niet bij.
Garage geïsoleerd? Kennis van ons had ook zo’n rare prijs, toen de muur tussen garage en huis laten “vervallen” en op de gehele lengte uitgebouwd. Was incl stalen balk goedkoper en die heeft na oplevering zelf weer een muur er in gezet.
Hij had natuurlijk wel geluk dat zijn garage standaard al net zo diep was als de achter gevel.

Bij ons was de uitbouw rond de 1k/m2

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

ANdrode schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

offtopic:
Bizarre bedragen voor wooncomfort dat je in de jaren 80 op één hoger-middenklasse salaris kon kopen. Maar bedrag valt mij gezien de huidige prijzen enigszins mee eigenlijk, dacht dat twee onder één kap nieuwbouw in Maarssen voor 700k ging
Ik denk dat je het verkeerde woord gebruikt, want het wooncomfort van een huidige woning ligt natuurlijk vele malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 16:05
Ik heb bij de gemeente de rapporten van alle bodemonderzoeken opgevraagd (kost slechts 25€ en binnen een dag de pdfjes in de mail; volgens website zou het een week duren). Echt aan te bevelen voor degenen die nog bezig zijn in een koopproces. In ons geval is het een voormalig industrieterrein en hebben we in eerste instantie van de makelaar aangenomen dat er alleen gebouwd mag worden als de grond in orde is. Toch fijn om meer info te hebben (en leuk om een beschrijving te hebben van alle grondlagen tot 100 meter diep.)

In ons geval is er niets spannends gevonden in ons deel van de wijk. In het zuid-oosten is een verontreiniging geweest (in een heel andere wijk) en die is door het grondwater meegekomen; waarden van enkele stoffen overstijgen de achtergrondwaarden licht maar zijn geen reden tot verder onderzoek of sanering. Dit is in het afgelopen decennium in verschillende metingen en de bijbehorende rapporten herhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
@Len020 . Op je vraag 10K voor muren en 6k voor Electra.
10 K voor de muren die gestuct en gesausd worden.
Deze muren worden nog niet eens behangklaar opgeleverd staat in de technische omschrijving.
U dient de muren nog te bewerken voordat ze behangklaar zijn.

Dan maar meteen stucen en sausen.

6K voor electra. Een aantal loze leidingen plaatsen, o.a. 2 voor WiFi.
Loze leiding voor wasdroger, .Zo zijn er verschillende dingen waar ik deze leidingen voornodig heb.
50 me buis om alle kabel van tv weg te werken.
Extra wcd plaatsen. Mis dezeop redelijk watplaatsen
Alles bedraden wat nodig is, utp zit zelfs nog niet bij de tv.
Wil aan weerszijden van het bed 4 wcd hebben.
Heb zelf al 2 wekkers omdat ik in ploegen werk.
Geen zin om elke week de wekker aan te passen.
Dan kan ik bij mijn bedong geen telefoon opladen, dus daarom een wcd voor.
Tel dan nog de bedlamp en de elektrische bedbodem en we komen aan mijn zijde van het bed al 1 wcd tekort.
Wil niet met verlengkabels gaan werken.

Loze leiding voor de kabel van de zonnepanelen door het dak.
Loze leiding naar de garage voor een evt. Laadpaal

Dan schiet het snel op met de rekening..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
ANdrode schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

offtopic:
Correct. Deze is 171m2. En met relatief weinig grond. Maatje groter was 700k. Aankoop is ook van even geleden. Zelfde woning in volgende fase al weer 50k duurder. Niet normaal meer. Het afgelopen jaar was het lonend om 2 huizen in bezit te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06 13:34
@Magpie toekomstige buren dus :) VW fase 1, of een andere bouwer? Wij zitten inderdaad in de riant geprijsde vw fase 2. Eerlijk gezegd kijk ik vooral naar onze maandlasten - lager dan een nieuwe private huur flat Leidsche Rijn centrum.. mensen in de private huur sector zijn echt f****d, aan de start van tenminste een decennium negatieve reële rente.

@burnedhardware dank voor de tip, ga ik meteen doen. Omgevingsvergunning ligt momenteel ter inzage dus ik ga die gewoon aanvragen, daar zit ook grondonderzoek in mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:31
W.Cor schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:10:
Ook wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwhuis.
Onze aannemer is er wel eentje van het duidelijk rekenen.
Uitbouw van 2.4m is 18.800
6 x 2.4 =14.4m2
Dit is inclusief extra vv en verzetten wcd en wand-plafondafwerking.
Dit is omgerekend 1305 Euro per m2

Uitbouw garage 3 x 1,6 = 4,8m2
kosten 16.500
Zonder verzetten wcd en zonder vv.
Omgerekend 3437 Euro per m2.

Rara politiepet, hier kan ik met mijn boerenverstand niet bij.
Gokje: Uitbouw van 2,4 meter kan met evenveel palen als de bestaande woning, fundering hoeft dus niet substantieel aangepast te worden. Uitbouw (in spouw gebouwde) garage komt met extra funderingspalen en extra fundering. Dat drijft de prijs behoorlijk op. Daarnaast moet er extra tekenwerk plaatsvinden, terwijl de standaard uitbouw al getekend is.

In ons project gebeurde ook zoiets: Ik heb mijn halfsteens berging uit laten breiden van 1,8x3 meter naar 5x3 meter. Kosten: 7000 euro. De overburen zijn naar 6x3 meter gegaan met als beschrijving "garage zonder garagedeur". Kosten: 15.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 20:58
We zijn bezig met de badkamer voor onze nieuwbouwwoning. We hebben een 200 liter boiler voor de badkamer. In de keuken een Quooker met 7 liter boiler, deze wordt niet aangesloten op de warmwaterleiding. De leidingen zijn 16 mm diameter. De boiler kan max. 10 liter per minuut aan water geven van 55 graden. We hebben een tweepersoons huishouden.

We willen graag een regendouche (showerpipe). Is 160 mm douchekop aan te raden of kan 220 mm ook wel?

Waarschijnlijk kiezen we voor de Hansgrohe Croma. Echter de specificaties zijn een beetje vreemd: 160 mm 17 liter per minuut (3 bar) en de 220 mm 15 liter per minuut, of zelfs 9 liter per minuut in de versie 'ecosmart'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
@nel!s Het betreft project Haarzicht in Vleuten. Fase 2, bouwer is BAM.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Planning behaald, we zijn over! Nog wel wat laatste rest puntjes maar die staan allemaal aankomende week op de planning en worden gelukkig gedaan.

* Ombouw keuken is klaar maar moet nog geplakt en gesausd worden. (maandag aanstaande)
* Plinten staan gepland op woensdag de 30ste.
* In de beide kinderkamers komt op een wand nog een behangetje maar die waren nog niet binnen.
* Raambekleding komt maandag en woensdag, wintertijd gaat gelukkig in vanavond :).

De noodzakelijke kabels zijn allemaal getrokken maar de spullen moeten nog een plekje krijgen. Nas staat bijvoorbeeld nog niet netjes op zijn plek maar op de grond in de meterkast etc.
Loze leidingen trekken ging tot nu toe vrij soepel, in alle leidingen met gemak 2 kabels door kunnen voeren.
Binnenkort volgen nog wel even wat foto's maar * GeeMoney gaat nu eerst even met de beentjes omhoog :+ .
Vanavond lekker een uurtje langer slapen als de kinderen mee werken :9.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 26-10-2019 22:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 15:46
Bij ons zijn ze inmiddels gestart met het metselwerk...
Start metselwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Mijn sanibroyeur probleem heeft een hoop creativiteit tot gevolg gehad... Omdat het via de bouwer toch allemaal lastig lastig is, en we een goede bevriende interieurbouwer hebben, leek het ons maar beter om de tweede verdieping door de bouwer zo af te laten werken dat we er zelf twee dakkapellen van 2m aan de linkerkant, dakramen, twee kamers, badkamer en vliering (nokhoogte 5m) met vaste trap en een dakraam aan de achterkant van het huis naast PV panelen bij kunnen maken na oplevering.

Op dit moment staan de eerste en tweede verdieping als volgt getekend:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In de tweede verdieping zit nu dus links een plek voor een badkamer bij de blauwe 1 (waar vloerverwarming weg wordt gelaten en loze aansluitingen worden geplaatst). Vanwege het kruisen van andere leidingen kan deze badkamer niet op een grotere diameter riool aan de rechterkant van het huis. Dus ik had bedacht om die hele badkamer ruimte links weg te laten, en in plaats daarvan de loze aansluitingen te plaatsen waar nu de wasmachine staat getekend, naast de warmtepomp, in de buurt van de blauwe 2. Ik laat dan de verticaal getekende muur van de machineruimte weg aangezien die tot de nok zou komen, en ook de muur rond het trapgat. Muur waar warmtepomp aan hangt moet waarschijnlijk blijven en loopt dan door in de vliering, maar dat is geen ramp. We realiseren dan later een halletje rond de trap en naar links zodat we deuren naar de twee kamers krijgen. Bij het plaatsen van een vliering kunnen we vervolgens de omvormer en wtw naar de vliering verplaatsen, waardoor we een badkamer kunnen maken in de warmtepomp + wasmachine ruimte.

Is dit realistisch? En specifiek:
1. Waarom laten ze de vloerverwarming weg op de plek waar de badkamer nu staat getekend? Zou ik dat op de nieuwe plek ook moeten laten doen of kan de badkamer met leidingwerk daar gewoon overheen?
2. Omvormer verplaatsen naar vliering lijkt me niet zo'n probleem, maar hoe zit het met WTW unit? Misschien kunnen we die beter laten zitten en ombouwen met een geluidsdichte kast?
3. Zal ik aan de bouwer vragen om een 110-140mm afvoer naar de plek waar nu wasmachine getekend staat, plus warm & koud water, vanuit de leidingkoker (zie eerste verdieping voor tekening waar die zit) te tekenen? Ik vrees een beetje dat ze daar moeilijk over gaan doen ivm alle installaties die er in de buurt zitten. Aan de andere kant: riool ontluchting pijpje op het dak loopt daar praktisch toch al langs!
4. We vroege eerder al of er een dakraam in de machineruimte kan: niet mogelijk omdat deze te dicht bij beluchtingspijpjes zouden komen. Die twee pijpjes zien er op de tekening zo uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik een klein dakraam boven dat raam op de eerste verdieping plaats, dan zal dat toch geen probleem moeten geven? Zit een meter of twee tussen.
5. Wat betreft de vliering: zal het een groot probleem zijn als de muur waar de warmtepomp aan hangt tot de nok doorloopt? Of zal ik vragen deze bij 2,6m te stoppen?
6. Is het wellicht handig om via bouwer al wat electra op hoogte te laten plaatsen voor de vliering, of beter om dit allemaal door te trekken vanaf bestaande WCD's bij afwerking van de bovenste verdieping?
7. Wat zal de mooiste plek zijn voor een vaste trap (mag wel redelijk steil) naar de vliering?
8. Nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden?

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
@nel!s Geen direct antwoord op je vragen, gaat mij te ver. Maar... Waarom niet op de 2e ook gewoon links een apart toilet net als op eerste? Dan kun je alle kanten op met je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Magpie kan schijnbaar niet, er kan aan de linkerkant van het huis geen 110+ mm afvoer naar beneden vanwege kruisende leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
nel!s schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:01:
@Magpie kan schijnbaar niet, er kan aan de linkerkant van het huis geen 110+ mm afvoer naar beneden vanwege kruisende leidingen.
Sorry is nog vroeg... ik bedoelde rechts een apart toilet net als op eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Magpie zeker, en het is geen makkelijke puzzel :) ik houd het liefste de natte ruimtes bij elkaar op de boven verdieping zodat de wastafel gedeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ok, een makkelijkere vraag: als ik een 110mm afvoer, warm en koud water leidingen laat leggen op de plek waar nu de wasmachine staat getekend, houden we dan de meeste opties open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
Lekker @GeeMoney dat het nu eindelijk 'klaar' is
Alleen die groene vlakte nog :+

Is alles gelopen zoals je had gehoopt en naar eigen wens kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:59:
Lekker @GeeMoney dat het nu eindelijk 'klaar' is
Alleen die groene vlakte nog :+

Is alles gelopen zoals je had gehoopt en naar eigen wens kunnen krijgen?
Klopt, de tuin moet nog :) .
Op zich is alles naar wens en volgens planning gegaan.
De tegenslagen die ik heb gehad waren in de trant van dat een wand toch harder was dan ik dacht (langer moeten beitelen) en het verplaatsen van een lichtpunt in het plafond ging niet zonder slag of stoot. (beton in het kanaal aangetroffen).
En natuurlijk een perfect passend schroefbitje laten vallen in de lepe hoek van de trap waar ik een half uur op heb lopen hengelen :+ .

Alle extra wijzigingen die ik voor ogen had heb ik door kunnen voeren gelukkig. Waaronder dus de leidingen weggewerkt van de tv en Sonos speakers en zonwering voor de ramen op de zonkant aan kunnen brengen.
Nog wat stopcontacten bijgemaakt en lichtpunten bij de trap maar het is allemaal gelukt.

Hoe gaat het met jullie woning?

@Friemel klinkt meer als een punt voor een rolluik ipv zonwering? Ik heb ze bovenin “in de dag” aangebracht.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 27-10-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 17:39

Friemel

Lekker bezig

Momenteel moet ik bij de kopersbegeleider aangeven waar de loze leidingen voor de rolluiken/zonnescherm moeten komen. Hij geeft aan 200 mm boven het kozijn, maar is die dan niet zichtbaar boven de bak?

Wat is volgens jullie de beste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-06 14:12
Ik heb dus geen voorbereidingen getroffen voor rolluiken maar de installateur gaf aan de stroom weg te kunnen werken via de spouw naar de ruimte achter de knieschotten op zolder. Scheelt dus geld dat ik dat niet heb laten aanleggen en je ziet er ook nog eens niks van straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
Friemel schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:58:
Momenteel moet ik bij de kopersbegeleider aangeven waar de loze leidingen voor de rolluiken/zonnescherm moeten komen. Hij geeft aan 200 mm boven het kozijn, maar is die dan niet zichtbaar boven de bak?

Wat is volgens jullie de beste plek?
Bij ons komt (hopelijk straks) de stroom uit de negge. Dan valt alles ook binnen het rolluik/screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
kaboom1555 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:03:
Ik heb dus geen voorbereidingen getroffen voor rolluiken maar de installateur gaf aan de stroom weg te kunnen werken via de spouw naar de ruimte achter de knieschotten op zolder. Scheelt dus geld dat ik dat niet heb laten aanleggen en je ziet er ook nog eens niks van straks!
Die vlieger gaat niet op voor huizen met de goot op de muur. (nul overstek) Daar wordt de buitenmuur toch lelijk en vies... dus wat is dan zo'n kabeltje nog.

Ook voor rolluiken op de bg naar de knieschotten? Dat wordt een leuke hengelpartij :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ambusched
@GeeMoney gaat goed bij ons. Afgelopen week is stucadoor geweest voor dunpleisteren en verfen van de hele woning (behalve zolder) het is niet helemaal geworden wat ik er van had verwacht, vooral om dat op sommige plekken dunpleisteren gewoon niet toereikend is helaas. Al had ik dit graag tijdens dat ze bezig waren gehoord ipv dat ik s'ochtends aankom sleutel in de bus vind en verder niks heb gehoord. Hij komt vandaag nog om wat punten bij te werken. Hoop dat het beter wordt, anders laten we het voor nu zo.
Zelf hebben we dit weekend de schutting voor 90% geplaatst. Was zwaar werk maar erg tevreden met resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/19BFBW1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
kabeltjekabel schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:14:
[...]

Die vlieger gaat niet op voor huizen met de goot op de muur. (nul overstek) Daar wordt de buitenmuur toch lelijk en vies... dus wat is dan zo'n kabeltje nog.

Ook voor rolluiken op de bg naar de knieschotten? Dat wordt een leuke hengelpartij :+
Wij plaatsen het rolluik op het kozijn (in de dag). Dat kan toch bij elk kozijn?

Op de begane grond kunnen we via de spouw naar het keukenkastje waar elektra zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ambusched schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 05:38:
Afgelopen week is stucadoor geweest voor dunpleisteren en verfen van de hele woning (behalve zolder) het is niet helemaal geworden wat ik er van had verwacht, vooral om dat op sommige plekken dunpleisteren gewoon niet toereikend is helaas.
Aangezien ik ook overweeg te laten dunpleisteren; Om wat voor plekken ging dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@ACM ik vermoed de wanden die met blokken zijn opgebouwd. (binnenmuren vaak)
Ook ik had daar een paar exemplaren tussen met flinke verschillen wat met dun pleister of renovlies niet op te vangen os zonder grof schuurwerk. Ik heb de hele woning nagelopen met een vlak schuurmachine en ben daar nog een flinke tijd mee zoet geweest.

Om dat dun pleister er dus mooi op te krijgen zou je zelf het voorwerk moeten doen denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 28-10-2019 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@asm ik heb houtskeletbouw voor en achter. De rest is beton. Vanuit de bouw is dit gedicht met pur, de stucadoor heeft dit afgewerkt met gaasband. Dit zie je op sommige plekken Zie je dit nog heel erg. En de vezelplaten worden helaas niet strak omdat het vezelplaten zijn. Maar de betonnen muren en gipswanden zijn bij ons super strak. Op wat dingetjes na die beter hadden gekund. Ze gaan vandaag nog alles nalopen. Ik zal nog laten weten hoe het definitieve resultaat is geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kaboom1555 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:15:
[...]

Wij plaatsen het rolluik op het kozijn (in de dag). Dat kan toch bij elk kozijn?

Op de begane grond kunnen we via de spouw naar het keukenkastje waar elektra zit :)
Ik bedoel het door de spouw naar zolder achter de knieschotten. Als je zo'n huis hebt waar de goot op de muur ligt gaat dat niet op omdat zelfs al boor je in het uiterste puntje naar beneden... je komt niet in je spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

ambusched schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 05:38:
@GeeMoney gaat goed bij ons. Afgelopen week is stucadoor geweest voor dunpleisteren en verfen van de hele woning (behalve zolder) het is niet helemaal geworden wat ik er van had verwacht, vooral om dat op sommige plekken dunpleisteren gewoon niet toereikend is helaas. Al had ik dit graag tijdens dat ze bezig waren gehoord ipv dat ik s'ochtends aankom sleutel in de bus vind en verder niks heb gehoord. Hij komt vandaag nog om wat punten bij te werken. Hoop dat het beter wordt, anders laten we het voor nu zo.
Zelf hebben we dit weekend de schutting voor 90% geplaatst. Was zwaar werk maar erg tevreden met resultaat.
[Afbeelding]
Kan het zijn dat je de schutting aan de achterkant niet op dezelfde hoogte hebt als de zijkant, althans zie ik op de foto. Niet dat daardoor dadelijk je poort achter niet goed open/dicht kan. ;)

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik ben bij een kopers informatieavond geweest van ons project.
Heijmans is de bouwer, en ze gaan de prefab woningen als volgt voorzien van elektra, CAI en UTP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VWWFN3kvriIDM9tUSvtuTlyS/full.jpg

Zo te zien dus zonder elektrabuis?
Als ik het zo zie, is het dus nooit meer mogelijk om bekabeling te vervangen? De dekvloer wordt er overheen gestort en klaar....

Dat is toch vreemd?

[ Voor 7% gewijzigd door Extera op 28-10-2019 14:11 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 11:49
Extera schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:58:
Heijmans is de bouwer, en ze gaan de prefab woningen als volgt voorzien van elektra, CAI en UTP.

[Afbeelding]

Als ik het zo zie, is het dus nooit meer mogelijk om bekabeling te vervangen? De dekvloer wordt er overheen gestort en klaar....

Dat is toch vreemd?
Lijkt mij geribbelde buis die voor-bedraad is. Lastig dus om ooit bedrading te vervangen, maar waarschijnlijk niet onmogelijk.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 08:39
Voor ons nieuwbouw huis bij van Wanrooij heb ik een loodslab aangevraagd in de zijgevel voor later een garage die ik ga aanbouwen. Nu heb ik verder niet heel veel verstand van bouw maar in de offerte is er gekozen voor EPDM, als ik hier info over opzoek is dit gewoon dekbedekking.. Moet ik om lood of een loodvervanger vragen of is EPDM ook geschikt? Of is EPDM het merk en is hier ook gewoon een loodvervanger van?

[ Voor 8% gewijzigd door xGROOVER op 28-10-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel

Friemel

Lekker bezig

kaboom1555 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:03:
Dat gaat niet lukken in dit geval.
koendio schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:37:
Bij ons komt (hopelijk straks) de stroom uit de negge. Dan valt alles ook binnen het rolluik/screen
Betekenis "negge" opgezocht ...
Volgens de kopersbegeleider zou in de dag niet mogelijk zijn, maar misschien toch door blijven zeuren. :)

Misschien iemand anders nog adviezen om in te dienen?

[ Voor 10% gewijzigd door Friemel op 28-10-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel

Friemel

Lekker bezig

GeeMoney schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:17:
klinkt meer als een punt voor een rolluik ipv zonwering? Ik heb ze bovenin “in de dag” aangebracht.
Kun je aangeven hoe je dat precies hebt aangegeven of heb je het zelf gedaan?
De kopersbegeleider wil dat natuurlijk exact weten ...

De rolluiken zullen op de dag gemonteerd moeten worden, want er is anders geen ruimte. Voor het zonnescherm moet ook een stroomvoorziening komen, dus lijkt mij dat vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Friemel schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

De rolluiken zullen op de dag gemonteerd moeten worden, want er is anders geen ruimte. Voor het zonnescherm moet ook een stroomvoorziening komen, dus lijkt mij dat vergelijkbaar.
In de dag is vrijwel altijd mogelijk. Heb je een foto of artist impression van het kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
kaboom1555 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:30:
[...]

In de dag is vrijwel altijd mogelijk. Heb je een foto of artist impression van het kozijn?
(Uitgaande van een standaard vorm raam zoals rechthoek of vierkante)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02
xGROOVER schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:00:
Voor ons nieuwbouw huis bij van Wanrooij heb ik een loodslab aangevraagd in de zijgevel voor later een garage die ik ga aanbouwen. Nu heb ik verder niet heel veel verstand van bouw maar in de offerte is er gekozen voor EPDM, als ik hier info over opzoek is dit gewoon dekbedekking.. Moet ik om lood of een loodvervanger vragen of is EPDM ook geschikt? Of is EPDM het merk en is hier ook gewoon een loodvervanger van?
Zou goed moeten gaan ook al zou ik persoonlijk liever 18ponds lood willen hebben ivm opwaaien.
https://www.epdm24.nl/pro...WLhNHqlrnKghoC4iYQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Extera schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:58:

[Afbeelding]

Dat is toch vreemd?
Lijkt me dat ze de buis voor het linkerding nog moeten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kaboom1555 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:15:
[...]

Kan je eens uitleggen hoe je een (YMVK?) kabel door de spouw naar een juiste plek krijgt?

Ik neem aan dat je een gaatje boort bij je rolluik, laten we zeggen 10mm. Daar duw je de kabel in en dan valt hij vanzelf naar beneden. Maar hoe vang je de kabel aan de andere kant weer op zonder een vuistdik gat te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Wolly schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:18:
[...]

Kan je eens uitleggen hoe je een (YMVK?) kabel door de spouw naar een juiste plek krijgt?

Ik neem aan dat je een gaatje boort bij je rolluik, laten we zeggen 10mm. Daar duw je de kabel in en dan valt hij vanzelf naar beneden. Maar hoe vang je de kabel aan de andere kant weer op zonder een vuistdik gat te maken?
Geen idee zo doen ze dat al jaren blijkbaar, ik zal eind november een foto posten als het geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Vooral interessant om te weten hoe ze dat doen met spouwmuurisolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
burnedhardware schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:35:
Vooral interessant om te weten hoe ze dat doen met spouwmuurisolatie...
Er zit nog een luchtspouw tussen buitenspouwblad en isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel

Friemel

Lekker bezig

kaboom1555 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:30:

Friemel schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:40:

Dit is een foto van een vergelijkbaar kozijn. Ik zie geen ruimte voor een rolluik in de dag. :)
Die ventilatieklep hebben wij dan weer niet.

Alleen een loze leiding in de dag zou volgens mij wel moeten kunnen, maar wat is dan de beste plek en welke voor uitvoering? De bouwer is nogal strikt wat wel/niet kan. Ik zou denken een pijpje bovenin de hoek, maar dan zodanig dat het niet zichtbaar is zodra rolluik bevestigd is.

Voorbeeld kozijn

[ Voor 16% gewijzigd door Friemel op 28-10-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wat denk ik belangrijk is, is om te beslissen of je voor zonwering/screens gaat of voor een rolluik kiest.
Die laatste vraagt fors meer ruimte en kan je dus vaak niet kwijt “in de dag” .
Screens daarentegen wel, ik ga voor screens en heb dus boven in de hoek een leiding schuin weg naar binnen geboord naar het dichtsbijzijnde stopcontact. Links of rechts maakt voor screens in ieder geval 9 van de 10 keer niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Friemel schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Dit is een foto van een vergelijkbaar kozijn. Ik zie geen ruimte voor een rolluik in de dag. :)
Die ventilatieklep hebben wij dan weer niet.

Alleen een loze leiding in de dag zou volgens mij wel moeten kunnen, maar wat is dan de beste plek en welke voor uitvoering? De bouwer is nogal strikt wat wel/niet kan. Ik zou denken een pijpje bovenin de hoek, maar dan zodanig dat het niet zichtbaar is zodra rolluik bevestigd is.

[Afbeelding: Voorbeeld kozijn]
Lijkt vergelijkbaar met onze woning.
Hier komen ze in de dag.

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UmYDzDJV3eBN/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@asm de stucadoor is maandag langs geweest om nog wat bij te werken. Het is licht verbeterd maar de randen in de hoeken zijn nog redelijk hetzelfde. Alleen begint nu al op de platen van het houtskeletbouw scheuren te ontstaan waar de platen tegen elkaar zitten. Ik denk dat dunpleisteren voor de betonnen en cellebeton blokken een prima product is. Dat ziet er bij ons gewoon netjes uit. Ook de plastic houders van cellebeton blokken zijn netjes weggewerkt.
Alleen voor aansluiting wanden van houtskeletbouw die met pur zijn afgewerkt en de platen zelf minder geschikt. Al zal daar waarschijnlijk met stucen ook scheuren ontstaan al denk ik.niet zo snel als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel

Friemel

Lekker bezig

GeeMoney schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:26:
Wat denk ik belangrijk is, is om te beslissen of je voor zonwering/screens gaat of voor een rolluik kiest.
...
Een rolluik is inderdaad groter maar biedt wel voordelen tav warmte -en geluidsisolatie.
Bedankt voor de tip!
kaboom1555 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:00:
Hier komen ze in de dag.
..
Passen hier werkelijk rolluiken in de dag? Dan komt de bak toch in het zicht vanuit de binnenkant?
Heb je al een merk/model/type gevonden, want dat zou ik dan graag weten om de maten te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Friemel schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Een rolluik is inderdaad groter maar biedt wel voordelen tav warmte -en geluidsisolatie.
Bedankt voor de tip!

[...]

Passen hier werkelijk rolluiken in de dag? Dan komt de bak toch in het zicht vanuit de binnenkant?
Heb je al een merk/model/type gevonden, want dat zou ik dan graag weten om de maten te weten.
Ja die komt er idd een paar cm voor, maar het raam is verder groot genoeg en dit merk je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:17
Bij een maat van mij is het tegelwerk op deze manier opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BAXMMwDO14BtnWJuNH6UQUil/full.jpg

Wat vinden jullie hiervan? Nu blijkt wel dat de tegels niet even groot zijn, schelen een paar mm. Wat kan hij hiermee? Is het normaal om het dan zo op te leveren?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Was het al van te voren bekend dat de tegels niet precies dezelfde afmeting waren? En zijn er afspraken gemaakt over hoe de tegels verwerkt zouden worden? Zijn de tegels zelf aangekocht via internet o.i.d. of geleverd via de tegelzetter?

Als er niets van te voren is afgesproken, dan zou ik van mijn tegelzetter verwachten dat hij tijdens zijn werk even aan de bel trekt als hij dit constateert. Ik zou het niet accepteren, alleen al niet vanwege dat de tegelzetter domweg doorgegaan is met tegelen.

Enige oplossing om dit netjes te krijgen is óf de witte tegels eraf óf de grijze tegels eraf en overnieuw tegelen (met tegels die wel de goede maat hebben).

[ Voor 17% gewijzigd door Hulkkonen op 30-10-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kaboom1555 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Hier komen ze in de dag.

Foto:

[Afbeelding]
Hangt de bak dan niet een stuk over de ramen heen (kijk je dan van binnenuit niet tegen de bak aan)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Artbij schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:53:

[Afbeelding]

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind het ongeveer de maatstaf van burgerlijkheid, combinatie die je in 90% van de nieuwbouwwoningen ziet tegenwoordig.

Oh het ging niet over de tegelkeuze?

Je zegt dat het is opgeleverd? Waar is het kitwerk? Onderste witte tegel op de foto tegen de inwendige hoek lijkt lek op deze manier.
Nu blijkt wel dat de tegels niet even groot zijn, schelen een paar mm.
Ja dan zit je hier wel redelijk aan vast qua verdeling.
Wat kan hij hiermee?
Staat dit in de bevestiging van de keuzes ook vermeldt?
Is het normaal om het dan zo op te leveren?
Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:13

[Afbeelding]

Wat vinden jullie hiervan? Nu blijkt wel dat de tegels niet even groot zijn, schelen een paar mm. Wat kan hij hiermee? Is het normaal om het dan zo op te leveren?
Bij ons wordt hier duidelijk vooraf al voor gewaarschuwd dat het niet gegarandeerd kan worden dat de voegen mooi doorlopen, ook al heb je hetzelfde formaat tegel. Hier teken je ook voor.

Dus weet niet hoe dat bij hem zit, het is iig schijnbaar niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Wolly schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:03:
[...]

Hangt de bak dan niet een stuk over de ramen heen (kijk je dan van binnenuit niet tegen de bak aan)?
Klein stukje. Maar voor de slaapkamer en badkamer maakt dat niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wel als het raam naar buiten toe open gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesajjb
  • Laatst online: 19-06 12:23
Wij hebben een tijd terug getekend voor een nieuwbouwhuis. Daar speelt nu de volgende situatie.

Als meerwerkoptie hadden we de mogelijkheid vloerverwarming op de eerste verdieping te leggen (incl badkamer, daar lag dit niet standaard), kosten €4500. Nu krijg ik een erratum doorgestuurd waar in staat dat deze vloerverwarming wel standaard op de eerste verdieping komt (waarschijnlijk halen ze anders de voorgeschreven temperaturen niet). Klinkt als een mooi cadeau natuurlijk, vandaar dat ik het erratum nog eens kritisch door heb gelezen. Daarbij viel me het volgende op.

In de oorspronkelijke Technische omschrijving stond:
De woningen worden voorzien van een lucht-water warmtepomp Mitsubishi Ecodan Compact o.g. (8Kw) voorzien van een 200L boiler.

In het erratum wordt deze zin vervangen door:
De warmtevoorziening wordt uitgevoerd met een lucht-water warmtepompinstallatie Mitshubishi Ecodan Compact o.g. (8 Kw) zonder koelfunctie.

Hoewel het in eerste instantie er niet nadrukkelijk bij stond, wordt het nu wel nadrukkelijk uitgesloten. Mag ik er van uit gaan dat dit oorspronkelijk wel de planning was? Of zou dit gewoon ter verduidelijking zijn? Vraag komt natuurlijk ook bij de bouwer zelf te liggen maar die kunnen ons natuurlijk wijs maken wat ze willen dus ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik verwacht dat sommige kopers er naar gevraagd hebben en dat de bouwer voor verduidelijking nu "zonder koelfunctie" heeft toegevoegd. Wellicht dat "met koelfunctie" een dure optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02

[Afbeelding]

Dit gebeurt vaak als een vloertegel als accent tegel wordt uitgekozen, die maten komen zelden overeen.
Mooi is het zeker niet, maar het is niet te voorkomen als er bij het uitzoeken van tegels geen rekening mee gehouden wordt.
Er zal iets in het contract over (niet) strokend tegelen staan, ik had als uit uitvoerder zijnde de tegelzetter opdracht gegeven om het in ieder geval een halve tegel te laten verspringen maar nu kan je er niet veel meer aan doen dan uit huilen en overnieuw (laten) beginnen als het hem erg stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Blihi schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:26:
Wel als het raam naar buiten toe open gaat :)
Klopt, maar welk nieuwbouwhuis heeft dat tegenwoordig nog :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burnedhardware
ze zijn begonnen!

(Edit: ik had hetramen gedeelte niet goed gelezen... bij ons gaat alles naar binnen open)

Moet nog een jaar wachten :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mznYOn0CNDBGWkuCiTvO7xo7/full.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door burnedhardware op 30-10-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel

Friemel

Lekker bezig

kaboom1555 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:51:
Ja die komt er idd een paar cm voor, maar het raam is verder groot genoeg en dit merk je echt niet.
Ik kan zo niet zeggen of je dat merkt, dat hangt ook af van de grootte van de bak. Bij ons zijn de ramen achter circa 150 cm hoog. Mijn vraag aan jou was dan ook of je al een merk/model/type op het oog hebt, dat zou enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Friemel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:05:
[...]

Ik kan zo niet zeggen of je dat merkt, dat hangt ook af van de grootte van de bak. Bij ons zijn de ramen achter circa 150 cm hoog. Mijn vraag aan jou was dan ook of je al een merk/model/type op het oog hebt, dat zou enorm helpen.
Ik heb geen idee van het merk, het komt er exact zo uit te zien bij ons als op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/46844398_2309375609134870_960454884677648384_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQkBdO4LSPwNKIF3QK3axo8n5Jk4NejPoDBETuE86kkUgO0bQr25vbR1ms1pEaF_PFw&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=9594ec47c294a9e98b56172653d33349&oe=5E1B11DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemel

Friemel

Lekker bezig

kaboom1555 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:58:
Ik heb geen idee van het merk, het komt er exact zo uit te zien bij ons als op deze foto:
Ah oke, interessant. Eens even goed nadenken of dit voor ons huis ook een goede oplossing is.
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

CaDje

Framedrops for life

Ik heb onlangs het eerste verkoopgesprek gehad met de aannemer van mijn nieuwbouw project. Ik heb een appartement gekocht, deze zal hopelijk media 2021 opgeleverd worden.

1 van de punten was de mogelijkheid om led spots te laten installeren, kosten ongeveer ~350 euro ps (voor zover ik kan lezen uit dit topic redelijk "normaal"). Er zit in de gang 1 standaard licht punt, wij hebben besproken om hier een aantal led spots te plaatsen.

De verkoper vertelde mij daarna dat het originele lichtpunt behouden moet blijven, ook als led spots gebruikt worden als verlichting. Deze zou hij dan kunnen verplaatsen naar bijv. de hoek van de slaapkamer, hier zou dan een afdek dop op komen. Nu ben ik hier verder niet op ingegaan, echter bedenkt ik mij nu dat dit wel een rare oplossing is voor een probleem wat eigenlijk niet zou moeten bestaan, ik vervang namelijk het standaard lichtpunt voor led spots.

Is bovenstaande herkenbaar? Dit zou namelijk betekenen dat ik in iedere kamer waar ik led spots wil laten installeren ik loze lichtpunten in de hoek van de kamer krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Ik ga er vanuit dat hiermee de centraaldoos bedoeld wordt. Elke ruimte heeft een centraaldoos (meestal in het plafond) waarvandaan de elektra door de kamer verdeeld wordt. Doorgaans wordt de centraaldoos gecombineerd met het plafondlichtpunt. Blijkbaar is het niet mogelijk om een led-spot in zo'n centraaldoos in te bouwen, dus dan zal de centraaldoos elders moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Vraagje over renteverlies tijdens de bouw.
Stel je hebt hypotheek met annuiteit van 1600 per maand met zo'n 600 rente en 1000 aflossing.

Als dan van de koop aanneemsom de helft al is betaald en de helft nog in depot, waarbij hypotheekrente gelijk is aan depotrente..

.. Gaat er dan 300 euro van de rente af en betaal je die maand 1300 bruto ipv 1600?

Of, gaat je aflossing dan naar 1300 die maand?

Of werkt het nog anders?

Snap ook niet zo waarom men het renteverlies noemt? Wat is het verlies? De 30 jaar gaat toch gewoon vanaf dan in, dus je betaalt niets extra tov als je wel meteen er zou gaan wonen? Alleen woongenot is uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19
Wat bij mij in ieder geval het geval is, dat ik (jouw getallen pakkend) 1600 betaal aan hypotheek (600 rente, 1000 aflossing). En ik krijg 300 euro terug, een paar dagen later, dat verrekenen ze niet intern. Naast dat ik de hypotheek voor mijn huidige huis nog betaal.

Het klopt dat het geen echt verlies is (dat zou het pas gedeeltelijk zijn als je het meefinanciert), het is alleen gewoon iets om rekening mee te houden. (Nu met de lage rente heeft het dubbele aflossen toch een grotere impact dan de dubbele rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
Op Hypotheekrente.nl staat dit " . Doordat het nieuwbouwdepot gedurende de bouw steeds kleiner wordt, is de rentevergoeding ook steeds lager. Daarentegen blijft de debetrente wel constant. Hierdoor ontstaat het renteverlies tijdens de bouwperiode."

wat hier nu precies verlies aan is is mij niet duidelijk' je hypotheek is tenslotte gepasseerd dus die gaan je logischerwijs betalen: zowel aflossing als rente. Dat je over het huidige saldo rente ontvangt is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 13:29
Len020 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:53:
Op Hypotheekrente.nl staat dit " . Doordat het nieuwbouwdepot gedurende de bouw steeds kleiner wordt, is de rentevergoeding ook steeds lager. Daarentegen blijft de debetrente wel constant. Hierdoor ontstaat het renteverlies tijdens de bouwperiode."

wat hier nu precies verlies aan is is mij niet duidelijk' je hypotheek is tenslotte gepasseerd dus die gaan je logischerwijs betalen: zowel aflossing als rente. Dat je over het huidige saldo rente ontvangt is mooi.
Ik heb dat ook nooit echt begrepen, maar misschien noemen ze het verlies omdat je betaald voor iets waar je nog geen gebruik van moet maken, en je dus dubbele lasten hebt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
"Renteverlies" is niet heel lastig. Je betaalt rente over de hele hypotheek vanaf het moment van tekenen bij de notaris. Je koopt dan vaak al de grond, maar je begint ook met betalen voor de bouw.

Tijdens de bouw betaal je steeds een stukje uit je depot. Op je depot krijg je rente, maar die rente wordt dus steeds minder, want je betaalt er steeds meer uit.

Het verschil tussen de rente die je betaalt op je hypotheek en de rente die je ontvangt op je depot heet "renteverlies". Sommige mensen hebben het liefst volledig duidelijkheid en willen graag dat, ook tijdens de bouw, de kosten van de hypotheek gelijk blijven en niet oplopen. Om dat te regelen, kun je dit renteverlies financieren. Je leent dan een extra bedrag, waarvan steeds een beetje geld gebruikt wordt om net te doen alsof de rente over jouw bouwdepot de hele tijd gelijk blijft.

Let wel op! De rente over dit deel van de lening is niet aftrekbaar! Als je dit leent, moet je dus voorzichtig zijn in je aangifte dat je dit duidelijk splitst.

Met de huidige rentestanden is het meefinancieren van renteverlies niet vaak nodig. Is het wel nodig, dan moet je echt goed nadenken of je de hypotheek wel kunt betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 31-10-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
CaDje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:42:
Ik heb onlangs het eerste verkoopgesprek gehad met de aannemer van mijn nieuwbouw project. Ik heb een appartement gekocht, deze zal hopelijk media 2021 opgeleverd worden.

1 van de punten was de mogelijkheid om led spots te laten installeren, kosten ongeveer ~350 euro ps (voor zover ik kan lezen uit dit topic redelijk "normaal"). Er zit in de gang 1 standaard licht punt, wij hebben besproken om hier een aantal led spots te plaatsen.

De verkoper vertelde mij daarna dat het originele lichtpunt behouden moet blijven, ook als led spots gebruikt worden als verlichting. Deze zou hij dan kunnen verplaatsen naar bijv. de hoek van de slaapkamer, hier zou dan een afdek dop op komen. Nu ben ik hier verder niet op ingegaan, echter bedenkt ik mij nu dat dit wel een rare oplossing is voor een probleem wat eigenlijk niet zou moeten bestaan, ik vervang namelijk het standaard lichtpunt voor led spots.

Is bovenstaande herkenbaar? Dit zou namelijk betekenen dat ik in iedere kamer waar ik led spots wil laten installeren ik loze lichtpunten in de hoek van de kamer krijg.
Vraag ook eens wat de prijs is als je alleen de spotbox laat installeren en bedraden en niet de spot ook. Dat scheelde bij ons 150 euro per stuk. En een spotje kost je echt geen 150 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Blihi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:07:
"Renteverlies" is niet heel lastig. Je betaalt rente over de hele hypotheek vanaf het moment van tekenen bij de notaris. Je koopt dan vaak al de grond, maar je begint ook met betalen voor de bouw.

Tijdens de bouw betaal je steeds een stukje uit je depot. Op je depot krijg je rente, maar die rente wordt dus steeds minder, want je betaalt er steeds meer uit.

Het verschil tussen de rente die je betaalt op je hypotheek en de rente die je ontvangt op je depot heet "renteverlies". Sommige mensen hebben het liefst volledig duidelijkheid en willen graag dat, ook tijdens de bouw, de kosten van de hypotheek gelijk blijven en niet oplopen. Om dat te regelen, kun je dit renteverlies financieren. Je leent dan een extra bedrag, waarvan steeds een beetje geld gebruikt wordt om net te doen alsof de rente over jouw bouwdepot de hele tijd gelijk blijft.

Let wel op! De rente over dit deel van de lening is niet aftrekbaar! Als je dit leent, moet je dus voorzichtig zijn in je aangifte dat je dit duidelijk splitst.

Met de huidige rentestanden is het meefinancieren van renteverlies niet vaak nodig. Is het wel nodig, dan moet je echt goed nadenken of je de hypotheek wel kunt betalen.
Wat ik dan apart vind is dat verschillende rekentools voor bepalen hypotheek en benodigd eigen geld, het renteverlies bij benodigd eigen geld zetten.

Alsof het extra kosten bovenop het annuïtair bedrag zijn. Wat dus niet zo is als ik het goed begrijp.

Je hebt tijdens de bouw zolang je rente op het depot ontvangt dus juist minder kosten en dus meer financiële ruimte..

Zodra de laatste euro van depot uitgegeven is kom je op het annuïtair maandbedrag waar tegenover de hypotheek is afgegeven.

Dus mag hopen dat geen enkele bank gaat eisen dat je X bedrag aan eigen vermogen moet bewijzen tbv zogenaamd renteverlies.

Enige manier waarop het renteverlies zou zijn, zou zijn als de bouwperiode enkel een aanloop periode zou zijn alvorens je 30 jaar aflossing begint en elke euro rente in die periode extra is.

Dat ik ondertussen huur moet betalen en dat de bank wil weten dat ik dat kan betalen het eerste jaar lijkt me wel logisch. Maar gek genoeg lijken ze daar dan weer niet naar te kijken. Stel ik zou nu al m'n inkomen aan een dure huurwoning in Amsterdam uitgeven en vraag hypotheek aan voor nieuwbouw project wat nog twee jaar lang gebouwd wordt, dan zou ik me als bank wel zorgen maken of ik niet meteen al in de eerste 2 jaar in de knoop kom en m'n maandelijkse verplichtingen niet kan voldoen.

Het hele rente verhaal zie ik echter alleen maar als rente WINST. Je betaald 1 van je 30 jaar namelijk minder rente dan wanneer je geen depot zou hebben. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Je betaalt toch? Dan kan het toch nooit winst zijn.
Je betaalt zelfs al voor iets wat pas na 1 a 2 jaar van jou wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]

9 van de 10 keer staat er gewoon in de documentatie "badkamer tegels worden niet-strokend aangebracht". Ofwel; kun je verder niks mee en schijnt normaal te zijn.

Persoonlijk heb ik m'n bril af in de badkamer en zou ik het toch niet zien :+

Of bedoel je de grijze veeg (cementsluier?) op de donkere tegels?
CaDje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:42:

Ze moeten toch ergens de centraaldoos (CD) kwijt he.

Voor de gang kun je wellicht vragen of ze de CD willen laten vervallen en alles vanuit de CD in de WC bedraden. Bij slaapkamers zou je kunnen vragen of ze het vanuit de overloop doen, etc. Maar dat hangt ook nogal af van hoeveel stopcontactpunten je per ruimte hebt. Je wilt eigenlijk niet meer dan 8 sets draden combineren in een centraaldoos.

Rookmelder monteren op de CD kan natuurlijk ook. Dan is het geen loos deksel :+

[ Voor 55% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2019 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik zit wat te hannesen met stookprotocol.
Ik heb een intergas HRe die moduleert.
Standaard op 45 graden aanvoer. Ik kan handmatig de temp naar 30 verlagen maar niet meer.

Overal lees ik dat 40-45 de max is qua aanvoer ivm scheuren en dat je op 20 zou moeten starten.

Is het voldoende om elke dag de temperatuur met een graad te verhogen tot 24-25 graden via de thermostaat in woonkamer en dan weer afbouwen naar 18 graden?

[ Voor 3% gewijzigd door Henvar op 31-10-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

CaDje

Framedrops for life

Hulkkonen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:07:
Ik ga er vanuit dat hiermee de centraaldoos bedoeld wordt. Elke ruimte heeft een centraaldoos (meestal in het plafond) waarvandaan de elektra door de kamer verdeeld wordt. Doorgaans wordt de centraaldoos gecombineerd met het plafondlichtpunt. Blijkbaar is het niet mogelijk om een led-spot in zo'n centraaldoos in te bouwen, dus dan zal de centraaldoos elders moeten komen.
Het gaat idd om een centraaldoos, deze kan dus niet verwijderd worden helaas.
Blihi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:13:
[...]
Vraag ook eens wat de prijs is als je alleen de spotbox laat installeren en bedraden en niet de spot ook. Dat scheelde bij ons 150 euro per stuk. En een spotje kost je echt geen 150 euro...
Dat ga ik eens navragen, heb je zelf dan de bemating opgevraagd voor de spot? of past elke spot er wel in?
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:16:
[...]
Ze moeten toch ergens de centraaldoos (CD) kwijt he.

Voor de gang kun je wellicht vragen of ze de CD willen laten vervallen en alles vanuit de CD in de WC bedraden. Bij slaapkamers zou je kunnen vragen of ze het vanuit de overloop doen, etc. Maar dat hangt ook nogal af van hoeveel stopcontactpunten je per ruimte hebt. Je wilt eigenlijk niet meer dan 8 sets draden combineren in een centraaldoos.

Rookmelder monteren op de CD kan natuurlijk ook. Dan is het geen loos deksel :+
Dat ga ik ook vragen, want de rookmelder zit op de gang, en die kon niet verplaatst worden, maar wellicht kan de centraaldoos er wel onder gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Nu is de tegelzetter bij ons aan de gang en hij stelt vraagtekens over de gestorte betonvloer.

Het is een gestorte beton fundering op palen, met daarop ribcassetes (dicht). Hierop is later een dikke betonnen dekvloer gestort.

Bij alle woningen zitten zetscheuren in de dekvloer. Deze lopen van de ene zijkant van de woning naar de andere, echter in de bijkeuken gaat er zo'n beetje haaks op deze scheur een andere scheur.

Het klinkt zo:
YouTube: Betonvloer

Kan dit kwaad, moet ik dit escaleren richting de aannemer?

edit: het zijn ribcassetes ipv kanaalplaten

[ Voor 5% gewijzigd door ymaenhout op 04-11-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:58
CaDje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:09:
Het gaat idd om een centraaldoos, deze kan dus niet verwijderd worden helaas.
In onze nieuwe woning komen ook spotjes in de hal bij de voordeur. De verkoopbegeleider kwam toen zelf met de optie om de centraaldoos van de hal te verplaatsen naar de inpandig berging, naast de hal. Daar komen er dan dus twee, maar dat maakt niet uit, het is 'maar' een berging. Misschien is bij jullie ook nog zoiets mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CaDje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:09:
[...]

Dat ga ik ook vragen, want de rookmelder zit op de gang, en die kon niet verplaatst worden, maar wellicht kan de centraaldoos er wel onder gezet worden.
Bedraad gekoppelde rookmelders "moeten" wel allemaal op dezelfde groep, dus afhankelijk van hoe de indeling zit kan dat alsnog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
@Henvar ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar ik heb ook alleen aanvoer en temperatuur regeling via hr-ketel. Ik heb hem eerst op 30 gezet en binnen alle thermostaten op 25. Iedere dag 5 graden omhoog en als ik er was ramen open om huis af te koelen (pas bij 40 graden water temperatuur werd woning overal 25 graden) en 1.5 dag op laten staan en toen weer afgebouwd naar 30 en daarna weer gewoon thermostaten weer op 18 en water temperatuur op 40 geZet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
ambusched schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:49:
@Henvar ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar ik heb ook alleen aanvoer en temperatuur regeling via hr-ketel. Ik heb hem eerst op 30 gezet en binnen alle thermostaten op 25. Iedere dag 5 graden omhoog en als ik er was ramen open om huis af te koelen (pas bij 40 graden water temperatuur werd woning overal 25 graden) en 1.5 dag op laten staan en toen weer afgebouwd naar 30 en daarna weer gewoon thermostaten weer op 18 en water temperatuur op 40 geZet.
Ben vandaag weer terug gegaan bij huis en heb nu watertemperatuur op 30 gezet. Thermostaat heb ik op 22 graden gezet. Geen id of dit voldoende is, wellicht iets hoger (24)..
Ik ga denk je jouw stappen volgen.
Ben alleen beetje bang voor scheuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@Henvar volgens mij is dat juist goed als dat nu gebeurt? Bij mij zaten er al scheuren in de dekvloer. Ik ga er van uit dat deze 'opgevuld' worden met het egaliseren en dat door stook protocol uit te voeren daarna geen scheuren in je vloer meer ontstaan. Maar misschien weet iemand anders dit zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bij ons willen ze gaan opleveren (sleuteloverdracht) zonder nuts-voorzieningen. Gas/water/licht komen dan een maand later (of nog later zelfs, als het flink gaat vriezen). Ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet denken. Alternatief is dat ze pas later gaan opleveren (en we mogelijk wat compensatie krijgen i.v.m. aantal werkdagen sinds start bouw). Maar nu krijgen we in elk geval toegang en 1 groep bouwstroom ter beschikking, kun je alvast een en ander doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 12:04
Ik zou twijfelen of ik dat zou doen @woekele voor hetzelfde geld ben je 2 maanden verder voordat je de nuts hebt.
Ligt er ook aan wanneer je uit je huidige woning moet, maar zelf had ik gewoon tot de juiste datum dat alles aangesloten is.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
woekele schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:24:
Bij ons willen ze gaan opleveren (sleuteloverdracht) zonder nuts-voorzieningen. Gas/water/licht komen dan een maand later (of nog later zelfs, als het flink gaat vriezen). Ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet denken. Alternatief is dat ze pas later gaan opleveren (en we mogelijk wat compensatie krijgen i.v.m. aantal werkdagen sinds start bouw). Maar nu krijgen we in elk geval toegang en 1 groep bouwstroom ter beschikking, kun je alvast een en ander doen...
Wil je echt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@woekele zou erop inzetten dat het geen officiële oplevering betreft zodat de termijn gewoon doorloopt. Anders geef je toch alle kaarten uit handen lijkt me. En dan kun je wel alvast wat dingen in je huis doen. Of de bouwer ermee akkoord gaat vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@woekele de oplevering van onze woning is met een kwartaal naar achter geschoven vanwege nutsbedrijven. :( Van de aannemer mogen we niet eerder in de woning.

In een nieuwbouwwoning is nog zo veel te doen voordat je erin kan wonen. Gebruik die tijd goed.

alleen echt balen als je vloerverwarming hebt en je het opstokprotocol nog uit moet voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:41
woekele schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:24:
Dat aanbod mogen ze overdwars ergens in schuiven waar de zon niet schijnt. Opleveren als het daadwerkelijk af is, eerder niet. Je bent gek als je dat doet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Dit is van de aannemer gewoon een manier om van zijn dagen regeling verlost te zijn. Mochten het een 20 huizen zijn die 30 dagen te laat worden opgeleverd dan zijn dat al een 600 dagen waar hij een schadevergoeding over moet betalen. Laat het ongeveer 70Euro per dag kosten.
Dan kost het hem een 2100 per huis. Groot geld voor een late oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 23:51
Als ik het al zou doen zou ik het met een sleutelverklaring regelen, maar zeker niet opleveren zonder gwe. Je moet een stok achter de deur houden dat de aannemers je gwe regelt, als je oplevert is dat er feitelijk niet meer. Maar ik zou wel heel erg omhoog moeten zitten zou ik het op die manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Dank voor alle input. Twee grote nadelen dus?

1: geen compensatie bij te late oplevering meer.
2: geen stok achter de deur meer dat bouwer de nuts regelt.

En dat afgezet tegen 1 voordeel:

1: alvast dingen kunnen doen in huis totdat de nuts er is.

Kun je het aansluiten van de nuts niet laten opnemen in het oplever-rapport en 5% achterhouden op basis daarvan? Dan houd je in elk geval de stok achter de deur. De compensatie bij late oplevering boeit me namelijk minder.
frumper schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:25:
Ik zou twijfelen of ik dat zou doen @woekele voor hetzelfde geld ben je 2 maanden verder voordat je de nuts hebt.
Ligt er ook aan wanneer je uit je huidige woning moet, maar zelf had ik gewoon tot de juiste datum dat alles aangesloten is.
Als de nuts er pas 2 maanden later is, dan kan ik dan pas uit de huidige woning. Of ik nou al oplevering heb gehad of niet. Dus dat maakt op zich niet zo'n verschil toch? PS: we hebben tot mei/juni o.i.d.

[ Voor 32% gewijzigd door woekele op 03-11-2019 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat wil je gaan doen in een koud huis? Vocht blijft hangen, werk droogt slecht. Overal drogers plaatsen? Plus dat je niet weet (neem ik aan) dat alle leidingen goed dicht zitten. Hier in het project een paar jaar terug kon e.e.a. weer opengehakt worden in vloer/muur omdat er water aan de verkeerde kant van buizen/afvoeren kwam. Dat gebeurde dus bij het testen door de aannemer, ruim voor de oplevering. Dat wil je niet als je net alles mooi hebt afgewerkt.

Ik zou iig wachten totdat het huis klaar is en niet ingaan op aannemer die een bocht wil afsnijden. Mogelijk mag het niet eens van de garantievoorwaarden.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Koud huis? Waar? Nieuwbouw? Dat spul heeft zulke goede isolatie...
woekele schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:54:
[...]

Als de nuts er pas 2 maanden later is, dan kan ik dan pas uit de huidige woning. Of ik nou al oplevering heb gehad of niet. Dus dat maakt op zich niet zo'n verschil toch? PS: we hebben tot mei/juni o.i.d.
Je kunt kamperen in je nieuwe huis, douchen bij het zwembad etc.

[ Voor 75% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-11-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 23:51
En nog een groot nadeel; wat als de nuts je mooie parketvloer beschadigt? Wie is er dan van om de schade op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Laatst online: 21:48

EiT

Wij hebben binnenkort vooroplevering, ik denk dat ik toch vast iemand mee ga nemen. Ik heb namelijk minimaal 2 issues die de aannemer op moment afwimpelt en dit moet eigenlijk opgelost worden voor ik de vloeren kan leggen.

Die 233 euro zijn de kosten niet op 6 ton. En mocht die vent niets zijn of met oplevering een slechte treffen dan hebben we in ieder geval al iets.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Velden schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Wat grappig, maar dat is in De Draai zie ik! Mooi die sleuteloverdracht. Dat wachten duurt lang joh.

Wij hebben in januari een huis gekocht vlakbij, aan de andere kant van het park. Ze zijn nu druk bezig muren en daken te plaatsen bij het project. Oplevering is ergens in het tweede kwartaal van 2020, dus duurt nog eventjes.
Grappig, dan ben ik jou huis aan het bouwen. Of je huis staat al en anders is hij ergens in de aankomende drie weken aan de beurt.
Pagina: 1 ... 41 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2