Wahloh schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:19:
@
ambusched Even over die bouwtechnische keuring van Vereniging Eigen Huis. Wat heeft die keurmeester nou eigenlijk nog toegevoegd? Welke dingen had je zelf niet opgemerkt? Kun je misschien een lijstje delen?
Ik stelde het vanmiddag thuis voor maar alle drie de aanwezigen zeiden dat het niet nodig was. "Als er verborgen gebreken zijn kun je de bouwer nog lang na de bouw aansprakelijk stellen." en "Ik zou dat bij een bestaande woning doen maar nieuwbouw? Nee dat is niet nodig." werd er geopperd.
Wat zijn hier de meningen over? Voordelen/Nadelen? Wat voegt het toe?
Wij hebben ook een keuring via VEH gedaan. Beviel goed, al zal iedere andere goede keurmeester net zo prima zijn.
Mij viel op dat hij zaken zag die wij niet zagen, doordat hij objectief is en dit dagelijks doet.
Het voordeel is dat alles op het opleverprotocol staat en je 5% achter kunt houden zolang dit niet is gedaan. Als je zelf achteraf zaken opvallen, dan moet je dit nog 'gedaan' zien te krijgen. De zaken die wij alsnog achteraf hebben doorgegeven zijn dan ook met wisselend succes opgepakt, doordat ze teruggrijpen op het opleverprotocol en het dan 'vergeten'.
Wij waren na 2 jaar wachten hyped up bij oplevering. Hem viel o.a. op:
- roset wasbak toilet sluit niet aan.
- kitrand bovenop douchewandje niet gedaan
- 1 tegel in douche te laag (mm werk, maar water bleef staan)
- rookafvoer cv was niet gefixeerd aan wand/dak, is conform normen noodzakelijk
- krassen op vrijwel alle ramen.
Zeker een aantal hiervan hadden wij zelf niet opgemerkt en zaken als krassen in ramen doen ze niets mee als je deze later meldt doordat je deze dan ook zelf hebt kunnen veroorzaken.
Mijn inziens de beste €300 spent en geen moment over getwijfeld om dit te doen.