Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

watertekort grotere douchekop - boiler weer terugplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• HansDelft
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2018
Ik heb vorige week een nieuwe CVketel laten plaatsen; een Remeha Tzerra M28C, CW4 met 13 l/min (38 C).
Op advies van mijn installateur/kennis heb ik het externe buffervat voor warmwater (120 l.) laten verwijderen. Deze indirect gestookte boiler werd verwarmd door CVwater dat met externe 3wegklep naar buffervat wordt gestuurd. Zonder buffervat zou ik volgens de installateur energie gaan besparen. Dus nu komt mijn warmwater direct uit de ketel.

Nu willen wij een andere douchekop en merk ik dat voor een beetje leuke (regen)douche) nogal wat water(debiet) nodig is. Ik heb even gemeten hoeveel water ik nu in mijn douche heb: 10 liter per minuut. Huidige douchekop heb ik grotendeels gedemonteerd. Mijn wastafelkraan levert 11 l/min.
Als ik naar een 20 cm douchekop (Hansgrohe) kijk zie daarbij gegevens staan: 9,11 en 13 l/min bij 1, 1,5 en 2 bar. En aanbevolen is een min. druk van 1 bar. Ik heb ca. 8 m. 15 mm. leiding van ketel naar douchekop.
Na wat grof rekenwerk denk ik dat ik op deze manier niet voldoende druk/doorstroming krijg voor zo'n douchekop.
Wat te doen om dit toch mogelijk te maken? Moet ik mijn buffervat weer terugplaatsen? En haal ik dan wel voldoende doorstroming?
Ik zie ook een mogelijk probleem omdat volgens mij voor het externe ww-buffervat de keteltemp. niet te laag mag staan (ca. 65 graden?) en voor mijn CVsysteem is misschien 50/55 % beter (vanwege mijn vloerverwarming).
Is dit wel goed te combineren?
O ja. als ik mijn douchemengkraan geheel koud zet meet ik 14 l./min. Ik heb een nieuwbouwhuis met ook maar ca. 9 m. waterleiding van meterkast naar CVketel (stijgleiding 22 mm).

HansDelft

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17-02 22:47
Ik heb een cw5 ketel, maar mijn " mannetje " gaf aan dat in oude huizen vaak de leidingen beperkte factor zijn. Als dat niet het geval is, dan zou je een WTW op de doucheafvoer kunnen overwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17-02 14:47
Ik heb alles laten vervangen naar 15 mm leidingen, dus koud als warm. Helaas kan mijn CW3 ketel de 21 cm regenkop niet aan. Als ik boven de 38 graden ga, dan moet ik op minimaal water zetten en dan lukt het even en dan houdt het op. Warmer wordt die echt niet en zet ik op de douchekop normale dan is het geen probleem. Het kan ook komen omdat misschien de kachel ook op dat moment aan was maar een ding weet ik zeker, de CW3 ketel heeft er gewoon heel veel moeite mee.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Wat is de temperatuur van het sww water uit je ketel? Dat kan je op de isense zien en instellen, als je die iets hoger zet zal de thermostaatkraan meer koud bijmengen en dus makkelijker een hoger liters/min halen.
15mm leiding voor alleen warm is meer dan voldoende maar wat kan je thermostaat douchekraan maximaal aan doorlaat?

Aan de andere kant moet je jezelf ook afvragen of je nog wel goed bezig bent als je13 liter douchewater per minuut nodig hebt om te douchen, 10 minuutjes douchen is al een hoeveelheid waar ik 2 auto's mee kan wassen. ;)
Kijk ook eens op niebla ipv grohe, misschien gaat er een wereld voor je open. >:)
quote:
itsalex schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:48:
Ik heb alles laten vervangen naar 15 mm leidingen, dus koud als warm. Helaas kan mijn CW3 ketel de 21 cm regenkop niet aan. Als ik boven de 38 graden ga, dan moet ik op minimaal water zetten en dan lukt het even en dan houdt het op. Warmer wordt die echt niet en zet ik op de douchekop normale dan is het geen probleem. Het kan ook komen omdat misschien de kachel ook op dat moment aan was maar een ding weet ik zeker, de CW3 ketel heeft er gewoon heel veel moeite mee.
Waarom neem je dan een cw3 als je een regendouche wilt? De meeste installateurs verkopen geen eens cw3 omdat ze weten dat het gezeur word met de douche. Cw3 koop je als je wat water en gas wilt besparen met een apparte low h2o douchekop bijv.
Cv warmen en warm water gaan appart met een cv, verwarmen stopt onmiddelijk wanneer warm water word gevraagd.

Rol-Co wijzigde deze reactie 04-03-2018 08:54 (42%)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17-02 14:47
quote:
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:49:
Wat is de temperatuur van het sww water uit je ketel? Dat kan je op de isense zien en instellen, als je die iets hoger zet zal de thermostaatkraan meer koud bijmengen en dus makkelijker een hoger liters/min halen.
15mm leiding voor alleen warm is meer dan voldoende maar wat kan je thermostaat douchekraan maximaal aan doorlaat?

Aan de andere kant moet je jezelf ook afvragen of je nog wel goed bezig bent als je13 liter douchewater per minuut nodig hebt om te douchen, 10 minuutjes douchen is al een hoeveelheid waar ik 2 auto's mee kan wassen. ;)
Kijk ook eens op niebla ipv grohe, misschien gaat er een wereld voor je open. >:)

[...]

Waarom neem je dan een cw3 als je een regendouche wilt? De meeste installateurs verkopen geen eens cw3 omdat ze weten dat het gezeur word met de douche. Cw3 koop je als je wat water en gas wilt besparen met een apparte low h2o douchekop bijv.
Cv warmen en warm water gaan appart met een cv, verwarmen stopt onmiddelijk wanneer warm water word gevraagd.
Het is een huurwoning en je moet doen met wat er is. Ik had wel gecontroleerd en het zou moeten kunnen want het is een regendoucheversie met minder waterverbruik dus het moest gewoon kunnen, dus niet. Ik ga bij de volgende vervanging van CV om een CW4 versie want deze is ook al ruim 10 jaar oud en behoorlijk wat aan vervangen want er gaat constant wel wat stuk aan deze kl*te Intergas CV. Ze hebben al een keer dat hele ding moeten ontleden want er was iets stuk gegaan en konden het niet vinden en zoeken.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02 01:20

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
itsalex schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:28:
[...]

Het is een huurwoning en je moet doen met wat er is. Ik had wel gecontroleerd en het zou moeten kunnen want het is een regendoucheversie met minder waterverbruik dus het moest gewoon kunnen, dus niet. Ik ga bij de volgende vervanging van CV om een CW4 versie want deze is ook al ruim 10 jaar oud en behoorlijk wat aan vervangen want er gaat constant wel wat stuk aan deze kl*te Intergas CV. Ze hebben al een keer dat hele ding moeten ontleden want er was iets stuk gegaan en konden het niet vinden en zoeken.
Toch best bijzonder om een intergas compleet uit elkaar te halen om iets te zoeken.
Dr zit simpelweg niet heel veel in de ketel, en aan de 10 jaar ouderdom zal het een kombi kompakt zijn?
Vrtw of hr220 is een ander verhaal, maar die zijn er niet met nu 10 jaar ouderdom.
Denk eerder dat de monteur iets zocht wat er niet is.
Dan is het snel een klote ketel, of toch de monteur? ;)

/on topic:
Ik denk dat je leiding toch te klein is.
Zeker met wat bochten erbij heb je in 15mm een hoop weerstand.
Opzich is een warm water leiding van 15mm niet gek, dat kan best maar een beetje regendouche moet je toch naar 22mm.
Echter ook je koud water met 15mm naar de ketel is wel krap.
Vergroot die eerst maar naar 22mm, dat kan een hoop schelen (zelf heb ik tot 1 meter vam de ketel 28x2 ivm de wasmachine die ernaast staat).
Dan is het weerstand leiding koud+warm en daar heb je teveel drukverlies op ben ik bang.
Je buffervat (of eigenlijk gewoon boiler) kan wel iets helpen, maar zal niet de oplossing zijn.

Mooiste zou een t koppeling met drukmeter zijn die je aan de douchekop kan maken.
Dan kan je de dynamische waterdruk meten bij de douchekop, en ben bang dat die te laag is om je volledige capaciteit te benutten.

DJKroon wijzigde deze reactie 04-03-2018 15:28 (3%)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:44
Als ik het goed begrijp heb je het dus nog niet geprobeerd?
De douchekop heeft een debiet nodig van 9L/min bij 38gr en 1bar druk. Je hebt het getest, uit je douchethermostaatkraan komt er nu 10L/min bij 38gr?. Ik ga ervanuit dat de 1 bar wel gehaald gaat worden, tenzij je in Amsterdam zit op 3 hoog red je dat vaak wel. Wat is het probleem dan nu? Volgens mij gaat die douchekop prima werken. Ik heb een 21cm regendouche op een CW4 op 2x12mm koud/warm. Draait prima. Warme leiding geeft bij mij ongeveer 8L/min bij 55-60gr.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HansDelft
Is het niet zo dat de ketel al snel een beperkende factor is voor de wateropbrengst? Als ik de wateropbrengst bij mijn badkraan meet, kom ik op 7,8 l/min. Ketel ingesteld of 65 of 45 graden maakt geen verschil.
Als ik daarnaast alleen koud water meet, haal ik wel 14 l/min. In beide gevallen is de lengte en diameter (15 mm) van de aanvoerleiding naar badkraan gelijk. Voor warmwater gaat het water natuurlijk wel door de CVketel en is de leiding (15 mm) ca. 5 m. langer. Ik schat in dat die 5 m. niet het grote verschil kan veroorzaken. Of wel....?
Ik denk/hoop dat als de CVketel er tussenuit gaat en de boiler er weer tussen ik een hogere warmwateropbrengst moet kunnen halen. Misschien bijna zo veel als dat ik nu meet bij het koude water? En dan kan de douche-mengkraan nog koud water bijmengen zodat mijn opbrengst nog hoger wordt.
Klopt mijn redenatie of niet?
En zou het vervangen van de thermostatische douchekraan door 2 simpele knoppen nog verbetering geven? M.a.w. geeft zo'n mengkraan nog veel weerstand?

HansDelft wijzigde deze reactie 04-03-2018 20:19 (13%)

HansDelft

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:13
quote:
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:49:

Dit lijkt me verreweg de meest eenvoudige oplossing. Ik zou dit eerst proberen en kijken of het bevalt. Water is een schaars goed, dus elke besparing is nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HansDelft
quote:
Jim423 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:37:
Als ik het goed begrijp heb je het dus nog niet geprobeerd?
De douchekop heeft een debiet nodig van 9L/min bij 38gr en 1bar druk. Je hebt het getest, uit je douchethermostaatkraan komt er nu 10L/min bij 38gr?. Ik ga ervanuit dat de 1 bar wel gehaald gaat worden, tenzij je in Amsterdam zit op 3 hoog red je dat vaak wel. Wat is het probleem dan nu? Volgens mij gaat die douchekop prima werken. Ik heb een 21cm regendouche op een CW4 op 2x12mm koud/warm. Draait prima. Warme leiding geeft bij mij ongeveer 8L/min bij 55-60gr.
Is jouw antwoord voor mij bedoeld of voor Itsalex? Ik heb nog geen grotere douchekop geprobeerd. Ik wil graag eerst weten of zoiets gaat werken voordat ik paar honderd Euro uitgeef en een verkeerde douchekop heb.

HansDelft

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf: wat verwacht je? Een regendouche is bedoeld om een regen-achtige moesson effect te geven. Oftewel er staat weinig druk achter, het water loopt over je heen en is bij voldoende voor haar uitspoelen e.d. Kun je al een beetje zien aan de 15mm ingang bij 1 á 2 bar over een oppervlakte van soms wel 30 of 40cm. Ik verwacht dat 21cm gaat werken als regendouche. Een harde straal met een CW4 ketel op een douchekop van 21cm of groter wordt wel lastig. De ketel heeft een begrenzer waardoor je waterdruk wat daalt, dit komt inderdaad niet door de 5m 15mm leiding.

Ik zou eerder even een 21cm kop halen bij Vida o.i.d. voor 20 euro om het uit te proberen dan op voorhand al boilers en kranen te gaan installeren. 10L/min bij 38gr zou in theorie gewoon voldoende moeten zijn.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:14

JKen

Catdog Fanart.

Is het anders niet mogelijk om die begrenzer uit je ketel te slopen? Mogelijk lost dat al het probleem op.

Mijn eigen ervaring is dat de opbrengst ook erg afhankelijk is van je douchkop en dat vaak de meest goedkope en simpel douchekop de meeste opbrengst geeft en het fijns doucht.

Die andere douchekoppen en vooral eco douchkoppen hebben een hoger waterdruk nodig wat vaak die eco cv ketels weer niet kunnen leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:26
quote:
AMD1800 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:17:
[...]

Dit lijkt me verreweg de meest eenvoudige oplossing. Ik zou dit eerst proberen en kijken of het bevalt. Water is een schaars goed, dus elke besparing is nodig.
Er is een reden dat (drink)water in Nederland geen drol kost, omdat het niet schaars is en we het probleemloos kunnen produceren. Het gas om het water te verwarmen is eerder een schaars goed, maar tbh, vorige bewoners van mijn huis hebben een regendouche geinstalleerd en ik voel me geen moment schuldig als ik eronder sta. Ook geen idee hoeveel water die verbruikt, maar mijn CV kan het iig leveren met koud buffervat :).

• HansDelft
Nog mensen met diepgaande kennis die een antwoord (beste oplossing) op mijn vraagstuk hebben. Haal ik hoger wwdebiet met een grotere douchekop als ik mijn externe buffervat (120 l.) weer monteer en mijn ww daar uit haal? Nu geeft mijn cvketel max. 7,8 l. aan ww, ongeacht of ik de wwtemp. op 45 of 65 graden instel.

HansDelft

• AMD1800
quote:
Sissors schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Er is een reden dat (drink)water in Nederland geen drol kost, omdat het niet schaars is en we het probleemloos kunnen produceren. Het gas om het water te verwarmen is eerder een schaars goed, maar tbh, vorige bewoners van mijn huis hebben een regendouche geinstalleerd en ik voel me geen moment schuldig als ik eronder sta. Ook geen idee hoeveel water die verbruikt, maar mijn CV kan het iig leveren met koud buffervat :).
Af en toe schijnt het hier toch een probleem te zijn.

Je hoeft je ook niet schuldig te voelen. Je moet vooral geniet, maar wees er wel van bewust dat je een boel water aan het verbruiken bent.

@HansDelft Als dat buffervat en de cv niet tegelijkertijd warm water kunnen leveren aan je douche, dan lijkt terugplaatsen mij geen oplossing. Je wilt tenslotte meer water dan je nu krijgt en dat buffervat is sowieso binnen 10 minuten leeg. Daarnaast kan je cv volgens de specs maar 8 liter water per minuut leveren op 60 graden.

Ik vind het opmerkelijk dat je aan de kraan maar 7,8 liter water per minuut meet. Meng je wel koud water bij tot een comfortabele douchetemperatuur?

Heb je overigens je huidige doucheslang nu ook verwijderd? Het kan zijn dat daar ook nog een waterbesparende ring in zit, of dat die slang je bottleneck is. Of misschien is je kraan wel het probleem, gezien het feit dat je elders 14 l/min. haalt.

• HansDelft
Die 14 l/min. was alleen koudwater. Alleen warm water was steeds 7,8 l./min. ongeacht of ketel-wwtemp op 45 of 65 staat ingesteld. Bij 40 graden haalt de ketel zijn eigen spec dus niet, volgens mij. Ik zou dan groter debiet verwachten maar dat regelt de ketel schijnbaar niet zelf.

HansDelft

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
quote:
HansDelft schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:45:
Nog mensen met diepgaande kennis die een antwoord (beste oplossing) op mijn vraagstuk hebben. Haal ik hoger wwdebiet met een grotere douchekop als ik mijn externe buffervat (120 l.) weer monteer en mijn ww daar uit haal? Nu geeft mijn cvketel max. 7,8 l. aan ww, ongeacht of ik de wwtemp. op 45 of 65 graden instel.
Nee je zal niet een hoger ww debiet halen als je je buffervat weer laat monteren. De waterdruk wordt wel wat hoger maar dat zorgt niet voor meer water per minuut, alleen een krachtigere straal.
Je CV ketel heeft een doorstroombegrenzer (ringetje) die ervoor zorgt hoeveel water er maximaal uit kan komen zodat wat is afgestemd op de capaciteit van de ketel.

Wat wel zo is dat als je je SWW op 65 graden instelt je mengkraan meer koudwater bijmengt om op 38 graden te komen wat zorgt voor meer water wat uit je douchekop komt.

Wat ook nog wel eens slim is om te doen is de mengkraan te demonteren en de waterfilters schoon te maken. Kalkafzetting en sediment kan ook voor verstopping zorgen waardoor er te weinig warm water uit komt.

En omdat je hier in DED zit; douchekop van 13 l/minuut? Kijk eens naar een Niebla of een Oxygenics. Waterbesprarend (en gas besparend) maar toch het effect van een lekkere douchestraal.

• AMD1800
quote:
Rhaelak schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Wat wel zo is dat als je je SWW op 65 graden instelt je mengkraan meer koudwater bijmengt om op 38 graden te komen wat zorgt voor meer water wat uit je douchekop komt.
Dit lijkt TS dus niet te doen. TS moet gewoon de kraan mengen op een comfortabele temperatuur met zo veel mogelijk warm en dan l/min. meten.

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

quote:
HansDelft schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:47:
Die 14 l/min. was alleen koudwater. Alleen warm water was steeds 7,8 l./min. ongeacht of ketel-wwtemp op 45 of 65 staat ingesteld. Bij 40 graden haalt de ketel zijn eigen spec dus niet, volgens mij. Ik zou dan groter debiet verwachten maar dat regelt de ketel schijnbaar niet zelf.
Je bent nog niet echt duidelijk. Als je warm water (van 65 graden) 7,8l./min kan halen en je mengt met dezelfde hoeveelheid koud water bij, dan haal je 15,6l./m. Er van uitgaande dat koud water 15 graden is, wordt je watertemperatuur 65+15/2=40 graden. Dat is prima om te douchen.

• Jim423
quote:
HansDelft schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:45:
Als jouw externe buffervat met een spiraal vanuit het CV water/driewegklep wordt opgewarmd (onafhankelijk dus vanaf de tapwaterspiraal in de ketel) dan is er geen doorstroombegrenzer aanwezig. De warmwateraansluiting zal dan ongeveer hetzelfde leveren als de koudwateraansluiting oftewel 14l/min. Je hebt een hoger wwdebiet dan in het algemeen dan niet alleen met een grotere douchekop. Of die grotere douchekop baat gaat hebben van de verhoging van 7.8l/min naar 14l/min is van vele factoren afhankelijk, je thermostaatkraan, je leidingdiameters, je waterdruk, de douchekop zelf. Zoals Jimster aangeeft kan het zijn dat de 7.8l/min al maximale levering betekend (15,6l/min ligt immers boven de capaciteit van de douchekop en waarschijnlijk ook de kraan) en je dus niks merkt van het verhoogde debiet.

Jim423 wijzigde deze reactie 05-03-2018 19:31 (3%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@DJKroon , je kunt zo 'dikke' leiding aanleggen wat je wil, maar als de aanvoer tekort schiet, heb je er niets aan.
@HansDelft Kun je de pomp niet hoger zetten in het menu ?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02 01:20

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Hackus schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:36:
@DJKroon , je kunt zo 'dikke' leiding aanleggen wat je wil, maar als de aanvoer tekort schiet, heb je er niets aan.
Ik had het ook over de aanvoer..
Die 15mm warm water leiding kan best.
Alleen 15mm warm en koud geeft teveel drukverlies in het totaal vanaf de watermeter.
Daarom aanvoer naar 20+mm is mijn advies (wil niet zeggen dat je dat moet doen).

Maar ik lees dat hij warm 7,8 liter pakt, dan zit je wel aardig aan je max van een cw4.
Dan had je een cw5 moeten nemen, die doet net aan +-9 liter op 60 gr.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• HansOdysSys
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 08-02 15:52
Ik ben jullie eigenlijk nog een terugkoppeling verschuldigd.
Ik heb ondertussen al een hele tijd deze douchekop hangen.
https://www.sanitairwinke...m-30x16cm-ecosmart-chroom
Deze werkt uitstekend zonder dat ik mijn leidingen heb veranderd. En ik heb dus de CV ketel Remeha Tzerra M28C, CW4 zonder een extra boiler/warmhoudvat.
Op die manier heb ik dus voldoende wateropbrengst/flow voor deze douchekop.

Nog bedankt voor het meedenken.
HansDelft
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True