kezzza schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:47:
Dat klopt, maar in dit project is er door toedoen van de gemeente, bepaalde tijdelijke toegangswegen voor zwaar materieel mochten niet aangelegd worden, is er noodgedwongen geschoven in oplever volgorde binnen het project.
Er kunnen altijd tegenvallers zijn; dat het allemaal onder voorbehoud is moet uiteraard beseft worden door de kopers en liefst ook steeds door de aannemer herhaald worden bij elke communicatie. Bovendien kan de aannemer alleen communiceren wat ie 'nu' weet.
Maar
als er dan zo'n tegenvaller komt; of als je na een bepaalde tijd de balans opmaakt, dan is dat wel weer een moment om te melden dat het helaas allemaal anders gaat.
Er zijn letterlijk huizen van begin oplevering naar einde oplevering gegaan. Kan je het gesprek voorstellen wat de aannemer dan aanmoet met de kopers welke de wortel van Q1-2020 is voorgehouden onder voorbehoud van een hele gedegen planning (zoals jij hem schetst)? Of de mensen welke alles lekker op hun beloop hebben gelaten omdat er pas eind 2020 verhuisd hoeft te worden en opeens moeten die al in Q1-2020 alles op orde hebben. Ik denk dat je in beide situaties weinig mensen gelukkig maakt.
Eens dat alle vormen van uitstel/verandering kopers ongelukkig kan maken. Maar ook hiervoor geldt wel dat de kopers op de hoogte houden, juist bij dat soort overmacht-situaties, eerder begripvol gedrag geeft dan ze met zoiets verrassen.
En hoe is jouw eerste voorbeeld anders dan wat in je huidige situatie is ontstaan? Daar lijken zowat alle kopers effectief diezelfde wortel voorgehouden te zijn, in ieder geval in hun beleving...
ik vind dat kopers af en toe ook wel zelf mogen nadenken en realiseren dat die werkbare dagen niet voor niks in je contract staan
Eens.
en dat het vrij optimistisch is om te verwachten dat je huis binnen 6 maanden nog wel gereed komt als ze bij de eerste paar huizen rustig een vol jaar nodig hebben.
Ze hadden zeker zelf na mogen denken en al 3 maanden eerder moeten vragen wanneer er eindelijk aan
hun huis begonnen wordt. Maar als je dan vage/terughoudende antwoorden krijgt, waardoor je nog steeds niet weet of 6 maanden realistisch is of niet...
En verder ook eens met @
Jheroun, ik mag hopen dat de mensen welke deze huizen gekocht hebben niet hun financiën enkel dekkend hebben tot q4-2019, maar dat er nog wel een buffer aanwezig is om langere dubbele lasten te dragen.
Ook eens, maar gelijk een heel jaar langer rekenen is ook wel weer wat veel van het goede. Ik gok dat je het al gauw over 1000-2000 euro per maand aan extra lasten hebt?
Sommige mensen betalen die lasten deels of geheel uit hun buffer, ipv uit hun normale inkomsten. En die buffer raakt natuurlijk wel een keer op.
Ikzelf heb de luxe dat ik de extra lasten kan betalen met "ongebruikt inkomen" dat ik tot nog toe op mijn spaar- en beleggingsrekening stortte. Dat heeft "alleen" maar het nadeel dat mijn buffer dus nauwelijks groeit of zelfs afneemt door uitgaven.
En zelfs daarvan wil ik al dat dat maar zo kort mogelijke duurt