Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste
Acties:

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:29
@kezzza hebben ze hun 225 werkbare dagen tegen die tijd er al op zitten? Heb je daar een overzicht van.
Naar mijn idee valt geen materiaal hebben of geen mensen gewoon onder werkbare dagen en risico voor de bouwer

Is er ook nog enige compensatie afgesloten als ze er langer over doen?

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:43
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:40:
@DG90 ik had heel veel maatwerk bij ze afgenomen en ook de spotjes waren niet heel goedkoop nee. Uit mijn hoofd de eerste incl. dimmer €185,- en elke volgende spot €145,-. Ik heb het al eens uitgezocht en gepost. Zal die nog eens opzoeken.

Voordeel is wel dat het plafond nu niet verlaagd werd en dat het er bij oplevering werkend inzit.
Nu snap ik die meerwerkprijzen van een tijdje terug ook hehe :) No way dat ik dat ga betalen voor spots in mijn nieuwe woning..

Wat een bedragen die spots zeg, maar ik snap het wel. Loze leiding is standaard al iets van 100-125e, bedraden + spotje..

17 september zit ik met de aannemer van ons project om meerwerk etc te bespreken. Ik ben benieuwd op wat voor een bedragen ik ga uitkomen.

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13-10 16:04
Scr33x0r schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:26:
[...]

Nu snap ik die meerwerkprijzen van een tijdje terug ook hehe :) No way dat ik dat ga betalen voor spots in mijn nieuwe woning..

Wat een bedragen die spots zeg, maar ik snap het wel. Loze leiding is standaard al iets van 100-125e, bedraden + spotje..

17 september zit ik met de aannemer van ons project om meerwerk etc te bespreken. Ik ben benieuwd op wat voor een bedragen ik ga uitkomen.
Ik vind het best meevallen. Als je spots wilt en achteraf met verlaagd plafond inbouwen, reken maar uit hoeveel dat kost. Maar als je genoeg ruimte hebt om te verlagen kan je ook kiezen voor trimless spots, erg mooi 8)

• kezzza
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:18
ACM schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:42:
[...]

Als een uitstel van een jaar bij de kopers als verrassing komt, hebben ze het verplicht op de hoogte houden van de kopers niet zo best gedaan. Tenzij het ook voor hun als verrassing komt natuurlijk... maar dan is er wel wat mis met hun vermogen tot plannen en coördineren ;)

Ik kan me best voorstellen dat kopers boos worden als ze pas zo'n 3a4 maanden voor de gepercipieerde oplevering (Q4 2019 loopt tenslotte over 4 maanden af) te horen krijgen dat het veel langer gaat duren. Het zit er dik in dat er bijvoorbeeld al een paar hun huis te koop hadden gezet of zelfs al hebben verkocht. Of zich voor hadden bereid op de verhuizing, een inschrijving op een school hadden geregeld, offertes hebben getekend voor vloer- en muurafwerking, etc. Dat kan ook allemaal weer (deels) opnieuw.
En het extra jaar dubbele maandlasten zal ook niet voor iedereen even makkelijk op te hoesten zijn.

Sterker nog, ik kan me om die laatste reden(en) zelfs prima voorstellen dat het niet uitmaakt hoe dicht bij de oplevering is voordat ze boos worden om een dergelijke vertraging.
Nou is de communicatie vanuit de bouwer en de kopersbegeleiding niet heel goed maar ik vind dat mensen daar zelf toch ook wel een verantwoordelijkheid hebben. Als de factuur voor de ruwe begane grondvloer niet komt dan zou je je toch kunnen afvragen wat dit doet met de oplevering :) Positief aan het verhaal is wel dat de bouwer vanaf september elke maand kijkdagen organiseert dus het wordt makkelijker om de voortgang te volgen en het terrein op te komen zonder over/onder hekken door te moeten klimmen.
The Fatal schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:47:
@kezzza hebben ze hun 225 werkbare dagen tegen die tijd er al op zitten? Heb je daar een overzicht van.
Naar mijn idee valt geen materiaal hebben of geen mensen gewoon onder werkbare dagen en risico voor de bouwer

Is er ook nog enige compensatie afgesloten als ze er langer over doen?
De compensatie is opgenomen in woningborg, 0,025% van de aanneemsom per dag na het verlopen van het afgesproken aantal werkbare dagen. Dat betekent voor ons 80 euro per dag, ik dacht eerst dat het meer zou zijn maar de aanneemsom is dus zonder de kosten voor het aanschaffen van de grond. Ik heb het nog een keer nagekeken en het is niet 225 maar 295 werkbare dagen, de ruwe begane grondvloer is gereed gekomen in maart dit jaar dus hebben ze vanaf dat moment nog zo'n 1,5 jaar. Mochten ze het dus echt laten aankomen op Q4-2020 zou het potentieel te laat opgeleverd worden maar sinds de bouwvak is afgelopen lijken de bouwvakkers de turbo gevonden te hebben dus dat belooft wat goeds. Ik hoop ook dat ons huis in ieder geval water/winddicht is voor de winter begint zodat ze lekker door kunnen gaan en we niet te maken krijgen met de schimmel problemen welke in dit topic al voorbij gekomen zijn.

Overigens zijn ze nu tegenover ons tijdelijke huurhuis begonnen met het bouwen van sociale woningen, wat een tempo zit daar in zeg. Allemaal lekker standaard en de muren komen zo uit de fabriek gerold en worden alleen nog gemonteerd. in een week hebben ze van een hele rij woningen de begane grond vloer gelegd en staan de muren voor de begane grond ook al. Ik begin nu wel te begrijpen waarom al dat maatwerk vertragend werkt in een project.

• DG90
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17:25
Inmiddels meer duidelijkheid over spotjes:
Waarom worden er geen inbouwspots aangeboden?
In de meeste gevallen is dit niet mogelijk vanwege het type vloer dat wordt toegepast. Indien u inbouwspots wenst, adviseren wij u na oplevering een verlaagd plafond aan te brengen, waarin deze kunnen worden verwerkt. In verband met de minimale plafondhoogte van 2,60 meter die wij moeten aanhouden, kunnen wij u dit niet aanbieden.

Helaas moet het dus achteraf.

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-10 19:01
ACM schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:42:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat kopers boos worden als ze pas zo'n 3a4 maanden voor de gepercipieerde oplevering (Q4 2019 loopt tenslotte over 4 maanden af) te horen krijgen dat het veel langer gaat duren. Het zit er dik in dat er bijvoorbeeld al een paar hun huis te koop hadden gezet of zelfs al hebben verkocht. Of zich voor hadden bereid op de verhuizing, een inschrijving op een school hadden geregeld, offertes hebben getekend voor vloer- en muurafwerking, etc. Dat kan ook allemaal weer (deels) opnieuw.
En het extra jaar dubbele maandlasten zal ook niet voor iedereen even makkelijk op te hoesten zijn.
Mensen horen wat ze willen horen en passen dat in hun hoofd in hun ideale planning. Bij ons in de wijk lijken er ook heel wat mensen te zijn die op de indicatie in de folder (!) al aan de slag zijn gegaan met schoolinschrijvingen, stukadoors en verhuisplannen.

In ieder contract staat heel duidelijk hoeveel werkbare werkdagen er maximaal nodig zijn. Dat kan je negeren en het is ook aannemelijk dat je huis ver voor het verlopen van al die dagen af is maar als je enorm verrast bent door een oplevering die dichter richting dat aantal werkbare dagen gaat moet je daarover boos worden op jezelf, niet op de projectonwikkelaar of aannemer.

If you're failing to plan you're planning to fail. Daar horen positieve en negatieve scenario's bij. Dus in je financiën moet je rekening houden met dubbele lasten tot dat aantal werkbare dagen is verstreken, etcetera. En zoals gezegd, als er 10 termijnen zijn, een oplevering over een half jaar is maar er pas 2 termijnen betaald zijn is men niet heel handig bezig als ze alvast een tuinman vastleggen op een datum ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:30
DG90 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:54:
Inmiddels meer duidelijkheid over spotjes:
Waarom worden er geen inbouwspots aangeboden?
In de meeste gevallen is dit niet mogelijk vanwege het type vloer dat wordt toegepast. Indien u inbouwspots wenst, adviseren wij u na oplevering een verlaagd plafond aan te brengen, waarin deze kunnen worden verwerkt. In verband met de minimale plafondhoogte van 2,60 meter die wij moeten aanhouden, kunnen wij u dit niet aanbieden.

Helaas moet het dus achteraf.
Onzin. Is gewoon een kwestie van niet willen.

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:22
kabeltjekabel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:48:
[...]

Kom dan eens met een oplossing die financieel redelijk is naar verhouding van wat je krijgt, die past in een seriematige bouw dus geen remmende factor is voor alle opvolgende woningen en per vloertype voldoet aan de technische randvoorwaarden? Kunnen je mede-Tweakers ook hun voordeel mee doen.

Beetje nurks jezelf zijn is de nieuwigheid ook wel vanaf ondertussen.

• DG90
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17:25
kabeltjekabel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:48:
[...]

Inderdaad, dat denk ik ook hoor. Maar ik ben bang dat ik voor nu geen andere optie heb.

Weet iemand hoeveel cm je ongeveer verlies door het nemen van een verlaagd plafond voor spots?

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:55
DG90 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:05:
[...]

Inderdaad, dat denk ik ook hoor. Maar ik ben bang dat ik voor nu geen andere optie heb.

Weet iemand hoeveel cm je ongeveer verlies door het nemen van een verlaagd plafond voor spots?
Dat hangt voornamelijk van je spots af natuurlijk.
Een beetje spot op 230V neemt zeker 5cm in beslag. Kantelbaar en dimbaar 7-8cm.
Dat waren de opties bij mij tenminste.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• assassin85
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:34
Allen

In de technische omschrijving van ons woning staat onder isolatie het volgende:

Thermische isolatie door middel van minerale wol in de spouw. Als ik daar op google zie ik plaatjes met die oude isolatiematerialen die ik zelf van vroeger gewend ben.

Ik heb weinig verstand van isolatiematerialen maar overal om me heen zie ik bij nieuwbouw dat er van die aluminium isolatieplaten worden aangebracht in de schouw, volgens mij is dat het nieuwste en meest gebruikelijke tegenwoordig.

Iemand enig idee of de omschrijving van isolatie die bij mij toegepast is goed/slecht is? Of valt dat alleen op basis van deze omschrijving niet te zeggen?

assassin85 wijzigde deze reactie 30-08-2019 16:11 (5%)

• GeeMoney
@Bassie40 wat is jullie prognose inmiddels?
Ik zie weinig voortgang eigenlijk?
@assassin85 het klinkt inderdaad “ouderwets” :| .

Is het een tussenwoning? Dan valt het wellicht nog mee? En wat is de EPC of RC waarden van de gebruikte isolatie. Wellicht even opvragen dan krijg je direct een idee van de klasse van isolatie.

GeeMoney wijzigde deze reactie 30-08-2019 16:45 (60%)

• kabeltjekabel
Is natuurlijk gewoon 4,5... want nagenoeg altijd precies het wettelijk minimum...

@assassin85 ; minerale wol is ook verkrijgbaar met alumium laagje. DIe platen die je ziet hebben ook alleen maar een aluminum folie.

De PIR platen zijn echter dunner voor dezelfde isolatiewaarde. Dan wordt de totale muur dus dunner.
De Rikster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:02:
[...]

Kom dan eens met een oplossing die financieel redelijk is naar verhouding van wat je krijgt, die past in een seriematige bouw dus geen remmende factor is voor alle opvolgende woningen en per vloertype voldoet aan de technische randvoorwaarden? Kunnen je mede-Tweakers ook hun voordeel mee doen.

Beetje nurks jezelf zijn is de nieuwigheid ook wel vanaf ondertussen.
Kom eerst maar eens met een reden waarom het niet zou kunnen. Als je centraaldozen er in kunt verwerken, kun je ook spots er in maken. Niet willen is een totaal ander iets. Dan moeten ze dat gewoon zeggen.

Wat jij noemt komt daar ook gewoon op neer; "We willen het niet, want we willen alles hetzelfde". Dan moet je dat als bouwer ook gewoon zeggen.
[...]

2,6m is al niet bijster hoog. Weet je zeker dat je dat nog eens wilt gaan verlagen?

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 30-08-2019 17:01 (18%)

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:59:

De PIR platen zijn echter dunner voor dezelfde isolatiewaarde. Dan wordt de totale muur dus dunner.
Of de muur hetzelfde en dus goede isolatie?
2,6m is al niet bijster hoog. Weet je zeker dat je dat nog eens wilt gaan verlagen?
Is er een alternatief dan? (naast geen spotjes) :p

Gelukkig werkte mijn bouwer mee maar ik zag genoeg woningen in ons project die toch ook gewoon gaan verlagen...

GeeMoney wijzigde deze reactie 30-08-2019 17:21 (11%)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:48
GeeMoney schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:20:
[...]

[...]

Gelukkig werkte mijn bouwer mee maar ik zag genoeg woningen in ons project die toch ook gewoon gaan verlagen...
de nacht voordat de verdiepingsvloer erop gaat een randje stenen metselen:P

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:13
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:40:
@DG90 ik had heel veel maatwerk bij ze afgenomen en ook de spotjes waren niet heel goedkoop nee. Uit mijn hoofd de eerste incl. dimmer €185,- en elke volgende spot €145,-. Ik heb het al eens uitgezocht en gepost. Zal die nog eens opzoeken.

Voordeel is wel dat het plafond nu niet verlaagd werd en dat het er bij oplevering werkend inzit.
Bij mij €240 per stuk o.b.v. 6 of 12 stuks met 2 dimmer. Excl. Armatuur en lichtbron.

Ging overigens via de elektra-leverancier en ging mee in dezelfde gesprekken/offertes als de elektra-installatie.

Wijnand1980 wijzigde deze reactie 30-08-2019 18:32 (12%)

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:20:
[...]

Beter? Ja, kan ook. Gebeurd echter.... bijna nooit.
GeeMoney schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:20:[...]

Geen spots, ze wegwerken in een nep-balk, of de kanalen en/of dekvloer gebruiken en achteraf inbouwen.

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:05
Een werkweek na de bouwvak zijn bij ons alle buitenkozijnen op de begane grond en de lateien voor de tweede verdiepingsvloer geplaatst.
Kozijnen BG

• GeeMoney
witterholt schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:46:
Een werkweek na de bouwvak zijn bij ons alle buitenkozijnen op de begane grond en de lateien voor de tweede verdiepingsvloer geplaatst.
[Afbeelding: Kozijnen BG]
Dan gaat het opeens weer hard :) .
Leuk om te zien en het lijkt nu steeds meer op een woning!

GeeMoney wijzigde deze reactie 30-08-2019 19:47 (4%)

• witterholt
@GeeMoney, inderdaad met die kozijnen erin is het ineens weer een heel ander gezicht.

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:22
kabeltjekabel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:59:
Kom eerst maar eens met een reden waarom het niet zou kunnen.
Ja dag, jij komt hier de zure henkie uithangen dat het wél kan bij elk vloersysteem dus laat maar zien per vloersysteem.

Je zal wel een vervelende ervaring hebben met een aannemer ofzo maar je negatieve houding hier draagt niet echt veel bij aan dit topic.

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:14
[...]

Hier een proef opstelling gemaakt voor een lichtkoof.
GU10 230 Led spot neemt totaal 6,5 cm in beslag. ( dikte plank waar het gat voor de spot in zit is 1,8 cm ) Dan kan je de spot gewoon kantelen.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jheroun schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:17:
Mensen horen wat ze willen horen en passen dat in hun hoofd in hun ideale planning. Bij ons in de wijk lijken er ook heel wat mensen te zijn die op de indicatie in de folder (!) al aan de slag zijn gegaan met schoolinschrijvingen, stukadoors en verhuisplannen.
Dat is inderdaad niet erg handig. Maar als je na de koop een bepaalde datum doorgegeven krijgt, vind ik het niet vreemd dat je verwacht dat het met een paar maanden marge gehaald zou gaan worden.
In ieder contract staat heel duidelijk hoeveel werkbare werkdagen er maximaal nodig zijn. Dat kan je negeren en het is ook aannemelijk dat je huis ver voor het verlopen van al die dagen af is maar als je enorm verrast bent door een oplevering die dichter richting dat aantal werkbare dagen gaat moet je daarover boos worden op jezelf, niet op de projectonwikkelaar of aannemer.
Zo simpel is het wmb niet. Dat aantal werkbare dagen in het contract is natuurlijk zo gekozen dat er wel heel veel moet tegenvallen willen ze dat nodig hebben. Het is zeer zeker niet de 'normale' of verwachte planning, zelfs niet degene na een paar tegenvallers.

Die planning of eventuele aanpassingen erop krijg je - als het goed is - bij aanvang van en gedurende het bouwproces te horen. Als dan steeds kwartaal X van jaar Y wordt gemeld en dat wordt ineens Y +1 (dus niet X+1), dan vind ik wel degelijk dat je boos mag zijn op diegene die verantwoordelijk is voor die planning en communicatie ervan. Zeker als - zoals hier gezegd - men effectief nog maar 1 kwartaal zou hebben hoeven wachten en dan dus ineens 5 kwartalen.
If you're failing to plan you're planning to fail. Daar horen positieve en negatieve scenario's bij. Dus in je financiën moet je rekening houden met dubbele lasten tot dat aantal werkbare dagen is verstreken, etcetera. En zoals gezegd, als er 10 termijnen zijn, een oplevering over een half jaar is maar er pas 2 termijnen betaald zijn is men niet heel handig bezig als ze alvast een tuinman vastleggen op een datum ;)
Eens, maar de informatievoorziening was dan blijkbaar ook al maanden lang waardeloos. En dat ligt wmb echt niet alleen bij degene die die informatie had moeten ontvangen. Die is tenslotte niet de expert in deze situatie.
Sterker nog, het zou ook niet voor het eerst zijn dat je bij e.o.a. bouwvakker pas maanden na een klus een keer een factuur krijgt ;)

Maar sowieso moet je van alles en nog wat op vrij lange termijn regelen, zoals een keuken of badkamer ivm het leidingwerk. En bij veel afbouwzaken moet je ook maanden van te voren aan de slag om e.e.a. 'op tijd' te hebben om het kort na de oplevering voor elkaar te kunnen hebben. Dus zo gek is het niet dat mensen dat dan ruim op tijd gaan regelen. En bij sommige gemeentes kan je vziw soms wel een jaar of meer wachttijd bij een school hebben (ik heb zelfs verhalen gehoord van zoiets bij de geboorte van het kind al regelen)...

Ook hier kan je natuurlijk aanhalen dat men dat allemaal niet had moeten doen zonder zicht op een concrete datum, maar hier is wmb de enige informatie die je wel hebt iets waar je mee zal moeten werken.

Als je alles op de worst-case datum zou plannen, zit je met zaken die je niet zomaar in de planning naar voren kan halen; zoals elders in dit topic gemeld over stucadoors die het best vinden om later te komen, maar niet eerder kunnen komen. Of een kind dat een jaar lang moet reizen naar de oude school, omdat ie nog niet naar de nieuwe kan :P

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• kabeltjekabel
De Rikster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:55:
[...]

Ja dag, jij komt hier de zure henkie uithangen dat het wél kan bij elk vloersysteem dus laat maar zien per vloersysteem.

Je zal wel een vervelende ervaring hebben met een aannemer ofzo maar je negatieve houding hier draagt niet echt veel bij aan dit topic.
Laten we het wat eenvoudiger voor je maken... welke vloertype kan geen centraaldoos in?

Oke... spotjes in de kruipruimte zal vaak lastig worden..

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 30-08-2019 21:21 (6%)

• kezzza
ACM schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:49:
Die planning of eventuele aanpassingen erop krijg je - als het goed is - bij aanvang van en gedurende het bouwproces te horen. Als dan steeds kwartaal X van jaar Y wordt gemeld en dat wordt ineens Y +1 (dus niet X+1), dan vind ik wel degelijk dat je boos mag zijn op diegene die verantwoordelijk is voor die planning en communicatie ervan. Zeker als - zoals hier gezegd - men effectief nog maar 1 kwartaal zou hebben hoeven wachten en dan dus ineens 5 kwartalen.
Even een kleine nuance, ik heb hier niet het hele verhaal gepost over op welk moment de bouwer/koopbegeleiding wat gecommuniceerd heeft. Officieel heeft de bouwer nooit toegezegd dat alle huizen Q4-2019 opgeleverd worden, wel dat de eerste huizen rond die tijd opgeleverd worden. En dat gaan ze zeer waarschijnlijk nog halen ook, dus daar mag niet over geklaagd worden. Wel zijn ze begin dit jaar erg voorzichtig geworden in planningen voor het gehele project, en is er halverwege mei gecommuniceerd dat voor de laatste 4 fases geen planning afgegeven kon worden. Dit zorgde uiteraard voor nogal wat commotie bij de buren en die zijn toen vol op de kopersbegeleiding gesprongen. Uiteindelijk roept de bouwer dan maar dat ze verwachten in Q4-2020 te gaan leveren.

Een paar pareltjes uit de communicatie:

De pijnlijke communicatie dat er eigenlijk geen planning te delen is eind mei
Prognose oplevering per bouwnummer:
Bouwnummers 01 t/m 19 >> 4e kwartaal 2019 (uitloop naar: 1e kwartaal 2020)
Bouwnummers 20 t/m 27 >> 1e kwartaal 2020
Bouwnummers 74 t/m 83 >> 1e en deels 2e kwartaal 2020
Voor de rest van de bouwnummers kunnen we momenteel nog geen prognose afgeven, aangezien dit nog te ver vooruit is en de complexiteit van de type woningen het helaas niet toelaat hier nu al duidelijkheid in te verschaffen.

Wel geven wij u graag zicht in de bouwvolgorde:
Bouwnummers 28 t/m 33 en 69 t/m 73;
Bouwnummers 34 t/m 39 en 62 t/m 68;
Bouwnummers 43 t/m 48 en 49 t/m 52;
Bouwnummers 40 t/m 42, 53 t/m 58 en 59 t/m 61.
Een uitleg waarom je weinig ziet gebeuren als ze binnen aan de slag zijn. Maakt u zich vooral geen zorgen mevrouwtje, we zijn druk aan het werk!
oelichting bouwfases
De vraag wordt weleens gesteld, waarom ligt de bouw van mijn woning stil? Uiteraard is dit niet het geval, want achter de schermen worden er op dat moment voorbereidende werkzaamheden voor die woning getroffen. De bouw van een nieuwbouwwoning, binnen een project, zal altijd in fases per blok gaan. Aangezien dit project uit veel blokken bestaat, zal het bouwen ook in veel fases gebeuren.

Binnenkort zult u zien dat alle casco's de lucht in gaan/zijn, dan zal de bouw gevoelsmatig snel (en in één tempo) plaatsvinden. Uiteindelijk zal er een periode aanbreken waarbij men wederom zou kunnen ervaren dat het tempo langzamer ligt, dan zullen de werkzaamheden zich namelijk verplaatsen naar binnen, waardoor het verschil ook minder zichtbaar is. Wat we hiermee proberen uit te leggen is dat het eventuele gevoel dat de bouw stil ligt, simpelweg een fase in de bouw is welke uiteindelijk geen invloed heeft op de prognose van oplevering.
Maareh, we hebben gewoon altijd enkel gecommuniceerd over het eerste huis qua opleverdatum, dat jullie niet goed lezen tjah... Let wel dat we een uniek project hebben!
De opleverdatum is voor elke woning anders, de berekening ook aangezien deze afhankelijk is van het contractueel bepaalde aantal werkbare dagen en de startdatum (bij eengezinswoningen, begane grond gereed).
Vandaar dat er altijd gesproken wordt over een opleverplanning van de eerste woning en niet het gehele project. Zeker gezien dit vrij grote en unieke nieuwbouwproject de verwachte data ver uit elkaar zullen liggen. De doorlooptijd van opleveren is ongeveer 2 woningen per week, met 83 woningen komt dit neer op zo’n 42 werkweken, (oftewel ongeveer een jaar).
Wat ik overigens op recht niet snap is dat een bouwer pas 3 weken van te voren weet wanneer een huis daadwerkelijk gereed is voor oplevering, daar is toch niet tegen op te plannen voor ons "niet professionals"? @D.deJong en @Señor Sjon kunnen jullie wat helderheid geven wat hier nou precies voor deze onduidelijkheid zorgt? Is dit enkel dingen als aansluiting op de nuts voorzieningen of zit er nog meer onzekerheid in? Ik zou verwachten dat zodra het huis waterdicht is ze gewoon door kunnen ongeacht wat.

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 13-10 13:38
Het bouwbedrijf weet het wel eerder en plant daar ook op maar er is vaak onzekerheid tot het einde en 3 weken is het minimale. Doe je het als bouwbedrijf eerder en schrijf je bewoners aan dan kan het zijn dat je die afspraak niet na kan komen en buiten een hele boze klant kost dat ook veel geld want het verzetten van de definitieve opleverdatum betekend dat de koper geld kan claimen en dat loopt best op.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-10 16:03
De periode richting de oplevering is een eindsprint met nog veel hordes zoals straatwerk gemeente, nuts, schilderwerk buiten, laatste leveringen sanitair/ deuren. Iedere aannemer/ uitvoerder is al meerdere keren gestruikeld in het zicht van de finish zodat ze erg voorzichtig zijn geworden.
Let wel, verdedigen kan ik het niet maar dit is helaas voor mij de enige verklaring en had het zelf graag anders gezien.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kezzza schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:18:
Maareh, we hebben gewoon altijd enkel gecommuniceerd over het eerste huis qua opleverdatum, dat jullie niet goed lezen tjah... Let wel dat we een uniek project hebben!
Nog steeds wel gebrekkige communicatie dan voor leken als wij :P

Het is erg onhandig om alleen die eerste datum te melden aan het begin en verder niet toe te lichten hoe groot de uiteindelijke 'offset' per huis kan zijn. Als ze bij die eerste gesprekken gelijk aangeven wat de bouwvolgorde is en dat ze maximaal 2 huizen per week na die eerste kunnen opleveren, dan weet je al beter waar je aan toe bent.
Dan denk je niet 'Q4 2019 en nog wat weken', want dat is alle informatie die je hebt. Terwijl ze natuurlijk prima al direct hadden kunnen beginnen met 'Q4 2019 + "plek in de volgorde"/2 weken = waarschijnlijk niet eerder dan Q4 2020 voor de laatste paar'.

• kezzza
ACM schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:35:
[...]

Nog steeds wel gebrekkige communicatie dan voor leken als wij :P

Het is erg onhandig om alleen die eerste datum te melden aan het begin en verder niet toe te lichten hoe groot de uiteindelijke 'offset' per huis kan zijn. Als ze bij die eerste gesprekken gelijk aangeven wat de bouwvolgorde is en dat ze maximaal 2 huizen per week na die eerste kunnen opleveren, dan weet je al beter waar je aan toe bent.
Dan denk je niet 'Q4 2019 en nog wat weken', want dat is alle informatie die je hebt. Terwijl ze natuurlijk prima al direct hadden kunnen beginnen met 'Q4 2019 + "plek in de volgorde"/2 weken = waarschijnlijk niet eerder dan Q4 2020 voor de laatste paar'.
Dat klopt, maar in dit project is er door toedoen van de gemeente, bepaalde tijdelijke toegangswegen voor zwaar materieel mochten niet aangelegd worden, is er noodgedwongen geschoven in oplever volgorde binnen het project. Er zijn letterlijk huizen van begin oplevering naar einde oplevering gegaan. Kan je het gesprek voorstellen wat de aannemer dan aanmoet met de kopers welke de wortel van Q1-2020 is voorgehouden onder voorbehoud van een hele gedegen planning (zoals jij hem schetst)? Of de mensen welke alles lekker op hun beloop hebben gelaten omdat er pas eind 2020 verhuisd hoeft te worden en opeens moeten die al in Q1-2020 alles op orde hebben. Ik denk dat je in beide situaties weinig mensen gelukkig maakt.

Nogmaals, de aannemer verdient in zijn communicatie niet de schoonheidsprijs maar ik vind dat kopers af en toe ook wel zelf mogen nadenken en realiseren dat die werkbare dagen niet voor niks in je contract staan en dat het vrij optimistisch is om te verwachten dat je huis binnen 6 maanden nog wel gereed komt als ze bij de eerste paar huizen rustig een vol jaar nodig hebben. En verder ook eens met @Jheroun, ik mag hopen dat de mensen welke deze huizen gekocht hebben niet hun financiën enkel dekkend hebben tot q4-2019, maar dat er nog wel een buffer aanwezig is om langere dubbele lasten te dragen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kezzza schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:47:
Dat klopt, maar in dit project is er door toedoen van de gemeente, bepaalde tijdelijke toegangswegen voor zwaar materieel mochten niet aangelegd worden, is er noodgedwongen geschoven in oplever volgorde binnen het project.
Er kunnen altijd tegenvallers zijn; dat het allemaal onder voorbehoud is moet uiteraard beseft worden door de kopers en liefst ook steeds door de aannemer herhaald worden bij elke communicatie. Bovendien kan de aannemer alleen communiceren wat ie 'nu' weet.
Maar als er dan zo'n tegenvaller komt; of als je na een bepaalde tijd de balans opmaakt, dan is dat wel weer een moment om te melden dat het helaas allemaal anders gaat.
Er zijn letterlijk huizen van begin oplevering naar einde oplevering gegaan. Kan je het gesprek voorstellen wat de aannemer dan aanmoet met de kopers welke de wortel van Q1-2020 is voorgehouden onder voorbehoud van een hele gedegen planning (zoals jij hem schetst)? Of de mensen welke alles lekker op hun beloop hebben gelaten omdat er pas eind 2020 verhuisd hoeft te worden en opeens moeten die al in Q1-2020 alles op orde hebben. Ik denk dat je in beide situaties weinig mensen gelukkig maakt.
Eens dat alle vormen van uitstel/verandering kopers ongelukkig kan maken. Maar ook hiervoor geldt wel dat de kopers op de hoogte houden, juist bij dat soort overmacht-situaties, eerder begripvol gedrag geeft dan ze met zoiets verrassen.

En hoe is jouw eerste voorbeeld anders dan wat in je huidige situatie is ontstaan? Daar lijken zowat alle kopers effectief diezelfde wortel voorgehouden te zijn, in ieder geval in hun beleving...
ik vind dat kopers af en toe ook wel zelf mogen nadenken en realiseren dat die werkbare dagen niet voor niks in je contract staan
Eens.
en dat het vrij optimistisch is om te verwachten dat je huis binnen 6 maanden nog wel gereed komt als ze bij de eerste paar huizen rustig een vol jaar nodig hebben.
Ze hadden zeker zelf na mogen denken en al 3 maanden eerder moeten vragen wanneer er eindelijk aan hun huis begonnen wordt. Maar als je dan vage/terughoudende antwoorden krijgt, waardoor je nog steeds niet weet of 6 maanden realistisch is of niet...
En verder ook eens met @Jheroun, ik mag hopen dat de mensen welke deze huizen gekocht hebben niet hun financiën enkel dekkend hebben tot q4-2019, maar dat er nog wel een buffer aanwezig is om langere dubbele lasten te dragen.
Ook eens, maar gelijk een heel jaar langer rekenen is ook wel weer wat veel van het goede. Ik gok dat je het al gauw over 1000-2000 euro per maand aan extra lasten hebt?

Sommige mensen betalen die lasten deels of geheel uit hun buffer, ipv uit hun normale inkomsten. En die buffer raakt natuurlijk wel een keer op.

Ikzelf heb de luxe dat ik de extra lasten kan betalen met "ongebruikt inkomen" dat ik tot nog toe op mijn spaar- en beleggingsrekening stortte. Dat heeft "alleen" maar het nadeel dat mijn buffer dus nauwelijks groeit of zelfs afneemt door uitgaven.
En zelfs daarvan wil ik al dat dat maar zo kort mogelijke duurt ;)

• Aidix
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18:45

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb net de koopovereenkomst getekend voor een hoekwoning in Weesp. Waarschijnlijk heb ik de twijfelachtige eer om de hoogste grondprijs per m2 te gaan betalen. De woning is 540kvon (hoekwoning 150m2) waarvan de Gemeente de grondquote op 45% heeft vastgesteld. In feite kost de 'woning' dus 295k en het stukje weiland van 190m2 waar tot voor kort koeienvlaaien lagen te stinken moet dus 245k. opbrengen.

Ben erg jaloers op de enorme lappen grond die je elders in het land krijgt bij een veel goedkopere woning, maarja het zij zo.

Overigens kan het nog veel gekker:

https://www.funda.nl/koop...316550-meimorgenstraat-9/

620k voor een woning zonder grond (erfpacht), zonder keuken en optionele parkeerplaats a 22k zolang de (beperkte) voorraad strekt.

Aidix wijzigde deze reactie 31-08-2019 17:11 (31%)

• witterholt
Tja, nieuwbouw is duur tegenwoordig en ik denk dat de prijsstijging nog wel even aanhoudt.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:37

JT

VETAK y0

Weet iemand eigenlijk hoe het gaat als je je badkamer met vloerverwarming niet middels het project doet maar na oplevering? Wij zouden wat willen doen waarmee we niet met de standaard aansluitingen weg komen. Wateraanvoer kan natuurlijk in de muur gefreesd worden, maar afvoer niet. Is dat een drama om achteraf alsnog te realiseren of valt dat mee?

• GeeMoney
JT schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:54:
Weet iemand eigenlijk hoe het gaat als je je badkamer met vloerverwarming niet middels het project doet maar na oplevering? Wij zouden wat willen doen waarmee we niet met de standaard aansluitingen weg komen. Wateraanvoer kan natuurlijk in de muur gefreesd worden, maar afvoer niet. Is dat een drama om achteraf alsnog te realiseren of valt dat mee?
In ons geval kregen we gewoon geen mogelijkheden om alsnog op de reguliere vloerverwarming van de warmtepomp aan te sluiten. Alternatief was dan elektra geweest, iets wat bij jou ook altijd kan natuurlijk.
Dat is echter wel een stuk prijziger in verbruik. (Ik had het in mijn vorige nieuwbouw).

Zolang er geen dekvloer inzit en je niet diagonaal hoeft over te steken met je afvoer moet je aardig weg kunnen komen voor je douche/bad verwacht ik. Toilet zit je redelijk mee gebonden of je moet een koof accepteren of grof breekwerk accepteren denk ik.

Naast bovenstaande zou bij ons ook de mechanische ventilatie ontbreken, hoe zit dat bij jullie?
Ik kwam er gelukkig met de badkamer boer uit waardoor ik mij daar allemaal niet druk om hoefde te maken na oplevering gelukkig.
Neem in ieder geval de tijd en doe dingen wel goed is mijn tip.

• JT

JT

VETAK y0

GeeMoney schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

In ons geval kregen we gewoon geen mogelijkheden om alsnog op de reguliere vloerverwarming van de warmtepomp aan te sluiten. Alternatief was dan elektra geweest, iets wat bij jou ook altijd kan natuurlijk.
Dat is echter wel een stuk prijziger in verbruik. (Ik had het in mijn vorige nieuwbouw).
Je had dan oplevering zonder vloerverwarming gekregen? Wij hebben in ieder geval geen dekvloer als we casco op laten leveren.
Zolang er geen dekvloer inzit en je niet diagonaal hoeft over te steken met je afvoer moet je aardig weg kunnen komen voor je douche/bad verwacht ik. Toilet zit je redelijk mee gebonden of je moet een koof accepteren of grof breekwerk accepteren denk ik.
Hoe bedoel je dit, puur qua afvoer of afvoer in combinatie met eventuele vloerverwarming?
Naast bovenstaande zou bij ons ook de mechanische ventilatie ontbreken, hoe zit dat bij jullie?
Ik kwam er gelukkig met de badkamer boer uit waardoor ik mij daar allemaal niet druk om hoefde te maken na oplevering gelukkig.
Neem in ieder geval de tijd en doe dingen wel goed is mijn tip.
Serieus :| Het is wel een maffiabende hoor, die hele projectnieuwbouwwereld...Ik weet niet hoe dat bij ons is.

Tijd is helaas een ding bij ons, door privé/familie-omstandigheden is alles last minute ;( Ik ben iemand die altijd veel tijd steekt in geïnformeerde keuzes maken maar nu onze droom waarheid wordt, komen er ook andere omstandigheden bij kijken die geïnformeerde keuzes maken erg in de weg zitten...Vandaar ook mijn vraag hier, anders had ik het komende week gevraagd aan de ontwikkelaar en een badkamertent en/of installatiebedrijf.

Liefst doen we casco omdat we de prijs erg hoog vinden, maar als je dan zaken gaat missen omdat ze je expres gaan tegenwerken dan is dat ook ruk.

• GeeMoney
@JT klopt, ik had dan geen vloerverwarming gekregen.
Een afvoer voor je douche of bad kan je nog in je nieuwe vloer wel verwerken waar je wilt denk ik. Een toilet afvoer is 110mm, ik weet niet of je die gemakkelijk naar een hele andere kant van je badkamer kan brengen zonder dat er iets in het zicht komt. (Koof bijvoorbeeld)
Het mooiste is als ze wel gewoon de vvw buizen tot aan die ruimte willen trekken voor je vanaf de vvw verdeler. Dan kan je zo daarop aanhaken en een groep laten leggen, ik zou proberen elektra te vermijden.

En mechanische ventilatie heb je ook zeker nodig, vraag even na of de ruimte wel gewoon aangesloten wordt daarop als je het casco op laat leveren.
Ook een eigen CAP (centraal aardings punt) is nodig in een badkamer.

De marges zitten bij nieuwbouw grotendeels op de opties en daarom hebben ze dit soort gekke constructies...

Edit: begrijp van een buurman dat er gelukkig toch wat medewerking is geweest in zijn “casco” badkamer. De vvw is gelegd en afvoeren zitten op de standaard locaties vanuit de bouw. Het kan dus wel.

GeeMoney wijzigde deze reactie 01-09-2019 10:48 (10%)

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 08-10 20:20
Ik kom nog even terug op de discussie rondom het stootvoegloze metselwerk wat niet stootvoegloos wordt. Er komen inderdaad stootvoegen omdat halfsteens bergingen niet stootvoegloos kunnen. Aangezien dit technisch hoogwaardiger is is iedereen hier wel mee akkoord. Ze proberen de stootvoegen zo smal mogelijk te maken. Inmiddels is men begonnen aan het metselwerk.

Het proefmuurtje zag er zo uit:

Het metselwerk nu:

Links op de foto is de donkere steen, rechts de 'witte'. Volgens de metselaars wordt die steen vanzelf dezelfde kleur als het proefmuurtje, maar ik moet het nog zien. Het bestek zegt overigens dat het metselwerk paars (de donkere steen) en grijs (de lichte steen) wordt.

• GeeMoney
@Blihi blijft lastig een dergelijke discussie.
Onze vorige woning zou witte stenen krijgen maar later is dat omgezet naar een normale baksteen met een laag wit keimwerk erover.
Daar ben ik ook achteraan gegaan maar de exacte reden van de wijziging weet ik niet meer.
Achteraf bleek dat keim op zich prima spul te zijn en het bleef stralend en dekkend wit in de jaren dat ik er gewoond heb (kleine 6,5 jaar).

Moraal: het kan uiteindelijk allemaal heel erg mee vallen al is je eerste gevoel dat ze voor een goedkopere “mindere” steen/voeg hebben gekozen. Zo te lezen hadden ze bij jou ook een reden om de wijziging te kiezen.

GeeMoney wijzigde deze reactie 01-09-2019 10:54 (5%)

• JT

JT

VETAK y0

GeeMoney schreef op zondag 1 september 2019 @ 07:39:
@JT klopt, ik had dan geen vloerverwarming gekregen.
Een afvoer voor je douche of bad kan je nog in je nieuwe vloer wel verwerken waar je wilt denk ik. Een toilet afvoer is 110mm, ik weet niet of je die gemakkelijk naar een hele andere kant van je badkamer kan brengen zonder dat er iets in het zicht komt. (Koof bijvoorbeeld)
Het mooiste is als ze wel gewoon de vvw buizen tot aan die ruimte willen trekken voor je vanaf de vvw verdeler. Dan kan je zo daarop aanhaken en een groep laten leggen, ik zou proberen elektra te vermijden.
We gaan er vanuit dat we de standaard wc-afvoer gebruiken ja. Douche zal iets verlegd moeten worden óf er komt toch een bad en dan moet er een extra afvoer komen.
En mechanische ventilatie heb je ook zeker nodig, vraag even na of de ruimte wel gewoon aangesloten wordt daarop als je het casco op laat leveren.
Ook een eigen CAP (centraal aardings punt) is nodig in een badkamer.

De marges zitten bij nieuwbouw grotendeels op de opties en daarom hebben ze dit soort gekke constructies...
Tja, ik ben bezig met een berekening van kosten. Ik ben nog niet klaar maar als ik vloerverwarming even niet meeneem en zelf mensen (dan reken ik 45e per m2 tegelen) en materiaal regel dan ben ik tot nu toe al 3000+ euro goedkoper uit. We hebben weinig bijzonders hoor, is gewoon een badkamer van 5 a 6 vierkante meter ook.
Edit: begrijp van een buurman dat er gelukkig toch wat medewerking is geweest in zijn “casco” badkamer. De vvw is gelegd en afvoeren zitten op de standaard locaties vanuit de bouw. Het kan dus wel.
Ja, dat hoop ik ook. Vloerverwarming, standaard afvoerpunten en mechanische ventilatie, dan zijn we al heel ver.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13-10 11:25
Blihi schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:17:
Ik kom nog even terug op de discussie rondom het stootvoegloze metselwerk wat niet stootvoegloos wordt. Er komen inderdaad stootvoegen omdat halfsteens bergingen niet stootvoegloos kunnen.
Dat kan prima, hebben ze hier overal gedaan. Nadeel is wel als het buiten waait het in je berging of garage dus ook waait :P

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik zat me ineens af te vragen;

de bouwer had bij ons 950 kWh 'gehad' met de zonnepanelen tijdens de bouw... =)

die bouwer, verdient die daar nog wat mee met alle zonnepalen tijdens afbouw van de woning? hehe..

Bekijk mijn site: Remko.me

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:30
Bij ons hebben ze nu door de hele woning isolatie op de ondervloer neer gelegd. Hier word de vloer verwarming aan vast gemaakt.

Is er een rede dat ze de badkamer niet gedaan hebben? De badkamer die we zelf op de 2 verdieping krijgen is wel gedaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Druk en zetfouten voorbehouden.

• T.E
JT schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:54:
Hier hebben wij grote gezeik mee gehad dus spreek goed af met de bouwer wat er wel en niet inzit met de casco oplevering. Zorg dat dit duidelijk op papier staat! Laat alles vastleggen.
Bij ons zeiden ze mondeling dat de vloerverwarming gelegd zou worden en de cement dekvloer niet. Leidingen zouden 10 cm boven de vloer afgedopt worden. Hierdoor kan je een eigen inrichting indelen.
Uiteindelijk werd de vloerverwarming niet gelegd. Hier waren we het natuurlijk niet mee eens want dit was wel gezegd. Op papier stond ook niets van dat de vloerverwarming zou vervallen. De leidingen zouden tot binnen de badkamer gelegd worden en afgedopt. Uiteindelijk na vele gesprekken hebben we dit gewonnen en word de vloerverwarming alsnog gelegd, cement dekvloer niet.
Leidingen die 10cm boven de vloer afgedopt zouden worden zijn gewoon op de standaard plaats gebracht.

Groot nadeel is dat er koppelingen gebruikt gaan worden in de vloer. Dit is natuurlijk een grotere kans op lekkage.
Dit is bij elke woning gedaan. Er zijn namelijk vanuit de verdeler radiator slangen gebruikt en die worden in de badkamer gekoppeld met de vloerverwarmingslang. Waarom niet in 1x beetje jammer.
Zo ziet onze casco er btw uit ( nog zonder net en slangen )

• JT

JT

VETAK y0

T.E schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:28:
[...]

Hier hebben wij grote gezeik mee gehad dus spreek goed af met de bouwer wat er wel en niet inzit met de casco oplevering. Zorg dat dit duidelijk op papier staat! Laat alles vastleggen.
Bij ons zeiden ze mondeling dat de vloerverwarming gelegd zou worden en de cement dekvloer niet. Leidingen zouden 10 cm boven de vloer afgedopt worden. Hierdoor kan je een eigen inrichting indelen.
Uiteindelijk werd de vloerverwarming niet gelegd. Hier waren we het natuurlijk niet mee eens want dit was wel gezegd. Op papier stond ook niets van dat de vloerverwarming zou vervallen. De leidingen zouden tot binnen de badkamer gelegd worden en afgedopt. Uiteindelijk na vele gesprekken hebben we dit gewonnen en word de vloerverwarming alsnog gelegd, cement dekvloer niet.
Leidingen die 10cm boven de vloer afgedopt zouden worden zijn gewoon op de standaard plaats gebracht.

Groot nadeel is dat er koppelingen gebruikt gaan worden in de vloer. Dit is natuurlijk een grotere kans op lekkage.
Dit is bij elke woning gedaan. Er zijn namelijk vanuit de verdeler radiator slangen gebruikt en die worden in de badkamer gekoppeld met de vloerverwarmingslang. Waarom niet in 1x beetje jammer.
Zo ziet onze casco er btw uit ( nog zonder net en slangen )

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank voor de tip. Ons is ook mondeling gezegd dat er vloerverwarming in ligt. Ik twijfelde, mijn vrouw bevestigt het net.

• T.E
JT schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:33:
[...]

Dank voor de tip. Ons is ook mondeling gezegd dat er vloerverwarming in ligt. Ik twijfelde, mijn vrouw bevestigt het net.
Idd mondeling. Maar uitendelijk zijn het grote dieven en iets wat niet op papier staat doen ze ook niet.
Laat dit in een mail vastleggen. Wat staat er zoiezo beschreven in de meer/minderwerk lijst bij casco badkamer?

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 08-10 20:20
GeeMoney schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:53:
@Blihi blijft lastig een dergelijke discussie.
Onze vorige woning zou witte stenen krijgen maar later is dat omgezet naar een normale baksteen met een laag wit keimwerk erover.
Daar ben ik ook achteraan gegaan maar de exacte reden van de wijziging weet ik niet meer.
Achteraf bleek dat keim op zich prima spul te zijn en het bleef stralend en dekkend wit in de jaren dat ik er gewoond heb (kleine 6,5 jaar).

Moraal: het kan uiteindelijk allemaal heel erg mee vallen al is je eerste gevoel dat ze voor een goedkopere “mindere” steen/voeg hebben gekozen. Zo te lezen hadden ze bij jou ook een reden om de wijziging te kiezen.
Ik ben benieuwd. Het gekke is dat de steen wel wit lijkt op de pallets.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik ben erachter waarom ze tegenwoordig bij 99% van de nieuwbouw van die gekke kleine schuurtjes zetten van 280*180 waar net 2 fietsen in passen. Dat is de minimale eis van het bouwbesluit |:( (5m2)

• GeeMoney
Aidix schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:23:
Ik ben erachter waarom ze tegenwoordig bij 99% van de nieuwbouw van die gekke kleine schuurtjes zetten van 280*180 waar net 2 fietsen in passen. Dat is de minimale eis van het bouwbesluit |:( (5m2)
Je kan hem weg laten? Of er iets anders voor terug laten plaatsen?

• JT

JT

VETAK y0

GeeMoney schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:28:
[...]

Je kan hem weg laten? Of er iets anders voor terug laten plaatsen?
Weglaten volgens mij niet; volgens mij is de aanwezigheid van een berging een eis.
T.E schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:40:
[...]

Idd mondeling. Maar uitendelijk zijn het grote dieven en iets wat niet op papier staat doen ze ook niet.
Laat dit in een mail vastleggen. Wat staat er zoiezo beschreven in de meer/minderwerk lijst bij casco badkamer?
Wordt geregeld ;)

JT wijzigde deze reactie 01-09-2019 22:13 (39%)

• kabeltjekabel
Weglaten kan wel, maar dan moet je plechtig en schriftelijk beloven dat je voor xx zelf een voorziening (schuur / berging / garage) aanbrengt conform bouwbesluit, en zo niet... dat je zelf verantwoordelijk bent, en niet de bouwer.

Die houten doosjes mogen ze inderdaad houden van mij.

Wel grappig dat het standaard doosje uit de jaren '70 nog degelijker is dan die houten prut nu...

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:42

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Aidix schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:23:
Kennissen hebben dat schuurtje door de aannemer laten verbreden, achteraf hadden wij dat ook moeten doen. 4 fietsen (ebike, racefiets, 2 stadsfietsen) en een grasmaaier en hij zit vol.

Alternatief was een 2 kapper, maar die hebben weer geen tuin rondom (want geschakeld) en merk dat dat wel heel fijn is (hebben hoekwoning op 12m brede kavel)

Trouwens die vuren houten trap had ik achteraf ook liever van hard hout, ding kraakt en piept en bekleden kost ook zo'n 2.500 euro. (1e offerte). Hoeveel waren jullie kwijt aan trap bekleding?

Sport_Life wijzigde deze reactie 01-09-2019 22:44 (26%)

• witterholt
kabeltjekabel schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:31:
Wel grappig dat het standaard doosje uit de jaren '70 nog degelijker is dan die houten prut nu...
Hoe zag het standaard houten schuurtje uit de jaren 70 eruit dan? Was die soms volledig hard hout?

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

witterholt schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:41:
[...]

Hoe zag het standaard houten schuurtje uit de jaren 70 eruit dan? Was die soms volledig hard hout?
De standaard schuurtjes uit jaren 80 en 90 hier in de buurt zijn gemetseld en een flink stuk groter.

• GeeMoney
@JT zijn inderdaad gewoon weg te laten mits je daarvoor tekent en ook iets terug plaatst binnen X termijn.
Vroeger had je grote stenen schuurtjes en lekker energielabel G op je woning, nu heb je label A op je woning en een houten skeletje :+ .
Ik kies toch optie twee.

GeeMoney wijzigde deze reactie 02-09-2019 07:17 (43%)

• Jheroun
Vorige week was voor ons de eerste officiële kijkdag. Flink wat bedrijvigheid op het terrein en er wordt ook hard doorgewerkt. Voor de bouwvak zaten de binnenmuren er net in, nu zaten zover ik kon zien alle leidingen op hun plek, lag de vloerverwarming er overal in en werd het glas in de kozijnen gezet. Vanuit de projectontwikkelaar was er ook iemand bezig met het controleren van alle maten en aansluitingen in de keuken.

We hadden onze eigen aannemer meegenomen en die vond dat er goed gebouwd werd, toch fijn om te horen :)

https://tweakers.net/ext/f/tUu5zkdFRyOpz8ZRrTyV7sJs/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/cEZP3ewjaANORkCKCuVlSJlF/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/SzDFAyBv1mUDsn88gmX0pPUE/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/FWYhy4Vac7pWUfp5yxh3eXgL/thumb.jpg

Dat de vloerverwarming er in zit is extra fijn, wij hebben langdurig contact gehad over het uitbreiden van de vloerverwarming naar alle etages voordat we het contract tekenden en ook na tekenen van het contract ben ik nog veel aan het schakelen geweest voordat het allemaal netjes op de tekeningen stond. Wel met resultaat: het ligt overal en er zit ook een leiding voor de thermostaat op alle plekken die op de tekening staan.

Hoe de exacte afwerking gaat worden is natuurlijk altijd afwachten maar gezien de flinke lijst bijzonderheden buiten de standaard optielijst om die allemaal netjes verwerkt zijn (extra afvoeren, waterleidingen, veranderde muurtjes, vloerverwarming) hebben wij er redelijk vertrouwen in. Verwachte oplevering is eind november/begin december en gezien de staat van het geheel lijkt dat wel haalbaar.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:46
|:( Ik hoop niet dat je vrouw had gepland om op de wand van foto 1 (met al die leidingsleuven) zo'n leuke fotowand met 36 lijstjes te doen ;w

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-10 19:24

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat is zo te zien de keuken... ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11-10 21:01
Die wordt ook tegen de muur geschroefd. :9

• Jheroun
@Sammy_tukker @Señor Sjon Dat is de achterkant van de meterkast, inderdaad gezien vanuit de keuken. Daar komt een hoge kast voor met daarin een oven.En de keuken waren ze dus voor het dichtsmeren van al die sleuven dus al aan het checken/nameten.

Ik zou sowieso niet aanbevelen om uitgebreid te gaan boren in de wand achter je meterkast ;)

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:21
Sport_Life schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:38:
[...]

Kennissen hebben dat schuurtje door de aannemer laten verbreden, achteraf hadden wij dat ook moeten doen. 4 fietsen (ebike, racefiets, 2 stadsfietsen) en een grasmaaier en hij zit vol.

Alternatief was een 2 kapper, maar die hebben weer geen tuin rondom (want geschakeld) en merk dat dat wel heel fijn is (hebben hoekwoning op 12m brede kavel)

Trouwens die vuren houten trap had ik achteraf ook liever van hard hout, ding kraakt en piept en bekleden kost ook zo'n 2.500 euro. (1e offerte). Hoeveel waren jullie kwijt aan trap bekleding?
Waarmee wil je de trap bekleden? Met pvc moet het voor iets meer dan de helft te doen zijn geloof ik.

• Bassie40
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-10 20:00
GeeMoney schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:35:
@Bassie40 wat is jullie prognose inmiddels?
Ik zie weinig voortgang eigenlijk?
@GeeMoney Ik ben even een paar weken weggeweest en zie ook weinig voortgang. Van de week kon ik wel zien dat de trappen geplaatst zijn.

Prognose is nog steeds oplevering voor de kerst.

Omdat ik de officiële kijkdag heb gemist kan ik binnenkort langskomen dus dan hoop ik wat meer informatie te krijgen. Zal dan tevens wat foto's maken en hier plaatsen.

Bassie40 wijzigde deze reactie 02-09-2019 16:39 (8%)

• Sport_Life

Sport_Life

kever678 schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:07:
[...]

Waarmee wil je de trap bekleden? Met pvc moet het voor iets meer dan de helft te doen zijn geloof ik.
We willen tapijt omdat we dat het mooiste vinden :). Maar ik vind de prijs nogal aan de hoge kant.

• Timmy
  • Registratie: september 1999
Sport_Life schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:38:
Ik was 1400 euro kwijt voor het bekleden van twee trappen (dichte trap treden plus stootborden, open trap de treden rondom). Prijs is mede afhankelijk van het type tapijt, in mijn geval een duurdere variant.

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:09

Bastien

I don't mind

Heb hier € 1460 betaalt om twee dichte trappen te laten bekleden met tapijt (treden en stootborden) wat ik ook op de 1e verdieping heb liggen. Inclusief ondertapijt. Niet heel erg goedkoop tapijt, maar volgens mij was materiaal/arbeid ongeveer 50/50.

Voorafgaand aan het bekleden al het overige hout (zijkanten, hekjes en onderkanten) laten kitten en aflakken.

Bastien wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:59 (3%)

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:21
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:45:
[...]

We willen tapijt omdat we dat het mooiste vinden :). Maar ik vind de prijs nogal aan de hoge kant.
Tapijt is over het algemeen goedkoper dan PVC, moet onder de €1000 lukken lijkt me?

• Sport_Life

Sport_Life

kever678 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:41:
[...]

Tapijt is over het algemeen goedkoper dan PVC, moet onder de €1000 lukken lijkt me?
Ja het lijkt erop alsof deze leverancier iets teveel marge neemt. Ditmaal had mijn vrouw eea geregeld, meestal krijg ik wat scherpere offertes ;).
Had alleen geen idee van wat gebruikelijk is, maar dan moet 1000 - 1500 wel lukken.

Sport_Life wijzigde deze reactie 02-09-2019 19:01 (10%)

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:30
Bij ons ligt de vloerverwarming er ook in:

Lag er netjes bij en ze hadden 17mm slang gebruikt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Remko.me
Vraagje aan iedereen die het weet;

vandaag hebben de schilders de zolder bij ons gevefd, dus de kap + knieschotten. Kap (bovenkant) is echt perfect gelukt maar ik vind de knieschotten erg 'springen' dus je ziet gewoon iedere streep en soms zelfs een spleet ertussen. Had de schilder dit moeten afwerken eerst of is dit een kenmerk van deze knieschotten?

Wat vinden jullie?

Foto's zeggen misschien meer:

(ik zie nu dat het slecht te zien is, slechts bij 2 foto's zie je horizontaal streep bij de knieschotten 1 net naast rechter stopcontact)

Remko.me wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:26 (9%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Remko.me schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:22:
dus je ziet gewoon iedere streep en soms zelfs een spleet ertussen. Had de schilder dit moeten afwerken eerst of is dit een kenmerk van deze knieschotten?
Zijn de strepen/spleten domweg overgangen in platen van de knieschotten? Of zijn ze op een vlakke ondergrond ontstaan?

Een schilder zal denk ik niet gauw 'even' je wand (of in dit geval de knieschotten) egaliseren... en op eigen initiatief zie ik dat al helemaal niet snel gebeuren. Wellicht had ie je wel even kunnen waarschuwen dat je die spleten zou blijven zien.

• Remko.me
ACM schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:57:
[...]

Zijn de strepen/spleten domweg overgangen in platen van de knieschotten? Of zijn ze op een vlakke ondergrond ontstaan?

Een schilder zal denk ik niet gauw 'even' je wand (of in dit geval de knieschotten) egaliseren... en op eigen initiatief zie ik dat al helemaal niet snel gebeuren. Wellicht had ie je wel even kunnen waarschuwen dat je die spleten zou blijven zien.
ze zaten er al in, maar doordat het erg bruine vezelplaten waren, niet te zien. Overigens is het helemaal niet gekit de knieschotten en de plafondplaten dus wel. Ik was benieuwd of dat iemand een soortgelijke situatie heeft.

• GeeMoney
@Remko.me ik heb toevallig zojuist mijn wanden man op bezoek gehad.
Ik heb dergelijke groene wanden/platen ook op de bovenste verdieping en hij gaf aan dat ik zelf de naden kan opvullen met flexgips (uit mijn hoofd, hij mailt het), vlak schuren en alles 1 keer voor latexen. Vervolgens plakt hij eroverheen renovaties maar met de opmerking dat het haast gegarandeerd gaat werken en dus mogelijk uiteindelijk weer zichtbaar wordt.
Maar als ik het zou laten stucken is dat volgens hem hetzelfde verhaal op die platen.

Edit: excuus voor de typo's; spelling check |:(

GeeMoney wijzigde deze reactie 02-09-2019 22:19 (9%)

• Remko.me
GeeMoney schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:12:
@Remko.me ik heb toevallig zojuist mijn wanden man op bezoek gehad.
Ik heb dergelijke groene wanden/platen ook op de bovenste verdieping en hij gaf aan dat ik zalf de naden kan opvullen met flexgips (uit mijn hoofd, hij mailt het), vlak schuren en alles 1 keer voor lateien. Vervolgens plakt hij eroverheen renovaties maar met de opmerking dat het haast gegarandeerd gaat werken en dus mogelijk uiteindelijk weer zichtbaar wordt.
Maar als ik het zou laten stukken is dat volgens hem hetzelfde verhaal op die platen.
Ik vreesde het al inderdaad.... ik denk dat we 'ermee moeten leren leven' en kasten ervoor realiseren. Ik zocht net op google en daar waren mensen die gebruik maakte van Ikea kasten ervoor "Malm" heet de soort kast, die zetten ze er als functie voor.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen na een aantal jaar te vervangen voor echt houten platen die minder werken (grotere...) deze kleine knieschotjes is ook vragen om naden.. ze zijn werkelijk allemaal anders.

• GeeMoney
Post verplaatst naar een eigen topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1943210

GeeMoney wijzigde deze reactie 03-09-2019 14:02 (90%)

• kabeltjekabel
@Remko.me
Je kunt er ook latjes overheen timmeren.

En als je dan toch bezig bent meteen de stopcontacten ombouwen naar inbouw :p.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 03-09-2019 13:33 (17%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@GeeMoney Dat lijkt me voer voor een nieuw topic. ;) Enne, gewoon hout. Veel leuker werk dan gas. :P

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:43:
@GeeMoney Dat lijkt me voer voor een nieuw topic. ;) Enne, gewoon hout. Veel leuker werk dan gas. :P
Mijn buurvrouw had 20 jaar geleden al gewoon zo'n ding met nepvlammen; nog veel leuker; geen afvoer nodig én geen hitte! ;)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:35
@GeeMoney Dat plaatje is sowieso een slechte raadgever, eenieder die zijn tv zo hangt.......

• GeeMoney
@Señor Sjon dank, en @Hoijong het ging ook meer om het idee van het meubel zelf in combinatie met de haard ;) . Hout is leuker, maar ik kon de afvoer niet kwijt en ik had geen zin in het schoonmaken/onderhoud :P .

En een haard moet warmte geven is mijn mening dus dan blijft gas over.

GeeMoney wijzigde deze reactie 03-09-2019 13:58 (44%)

• kabeltjekabel
Je hebt een nieuwbouwhuis... dat kun je met twee personen, een kat en een gloeilamp warm houden...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Of een paar blokken hout. >:)

• Remko.me
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:33:
@Remko.me
Je kunt er ook latjes overheen timmeren.

En als je dan toch bezig bent meteen de stopcontacten ombouwen naar inbouw :p.
hahaha... we gaan het nu anders doen..
trouwens volgens de bouwer zijn dit voor de zolder de inbouw hoor =) ;)

de indeling gaat zo worden:

• kabeltjekabel
In plaats van een paar mensen; kan. Maar dan ga je zelf buiten staan om er naar te kijken :D?
Mens in rust is ~100W. Dat is op een dag dus gewoon 2,5 kWh p.p. als je de hele dag thuis bent.

Eigenlijk geen idee hoeveel een kat thermisch doet. Ik vind vooral veel van zulke dingen;

(Je ziet die kat denken... WTF doe je?)

hmmm.. 2500 kcal / dag voor een man = 121 W
kat... pfft... tienmiljoenmiljard soorten, leeftijden... whatever. 300 kcal = 14,5W

Maar alles wat je warm uitpiest en dan doorspoeld met koud water komt natuurlijk niet ten behoeve van de opwarming van je huis :P
Remko.me schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:17:
[...]

hahaha... we gaan het nu anders doen..
trouwens volgens de bouwer zijn dit voor de zolder de inbouw hoor =) ;)

de indeling gaat zo worden:

[Afbeelding]
Het is gewoon half-opbouw.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 03-09-2019 16:31 (33%)

• Remko.me
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:20:
[...]

In plaats van een paar mensen; kan. Maar dan ga je zelf buiten staan om er naar te kijken :D?

[...]

Het is gewoon half-opbouw.
Ahhh ja, besparing he... we kregen ze gratis dus ik klaag niet komt net aan de zijkant van het bed

• Zingo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:47
Morgen ga ik het koopcontract ondertekenen van mijn nieuwe woning, maar wat zit ik me nu al te ergeren aan de makelaar. De meerwerklijst welke ik bij het koopcontract krijg is van 15 Juni en bevat bv voor de zonnepanelen nog een "prijs volgt nog" melding. Nu heb ik bijna twee maanden terug per mail de prijs van de zonnepanelen al bevestigd gekregen (12 stuks a 320Kwh voor €6200,-) Dit merkte ik per mail op vandaag toen ik nog enkele vragen wilde doorsturen. Krijg doodleuk terug "Sorry, dit is nog niet bekend". Pardon, je collega heeft dit twee maanden terug al bevestigd.

Daarnaast zitten in het koopcontract een aantal 'vage' termen zoals het "regelmatig informeren over de voortgang van de bouw". Lekker vaag, want wat is regelmatig? Vraag je daarnaa krijg je terug dat je dit met je wooncoach na ondertekening moet bespreken.....pardon? Ik verwacht antwoorden op inhoudelijke vragen over het contract vooraf te krijgen.

De laatste ergernis is de standaard artikel 3 clausule dat een kleiner kavel geen enkel recht geeft op financiële compensatie. Die vecht ik later wel aan als het nodig is. Maar er staat nog geen streep op papier en ik zie al hoe laks dit soort partijen zich ervan af maken.

• Remko.me
Zingo schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:30:
Morgen ga ik het koopcontract ondertekenen van mijn nieuwe woning, maar wat zit ik me nu al te ergeren aan de makelaar. De meerwerklijst welke ik bij het koopcontract krijg is van 15 Juni en bevat bv voor de zonnepanelen nog een "prijs volgt nog" melding. Nu heb ik bijna twee maanden terug per mail de prijs van de zonnepanelen al bevestigd gekregen (12 stuks a 320Kwh voor €6200,-) Dit merkte ik per mail op vandaag toen ik nog enkele vragen wilde doorsturen. Krijg doodleuk terug "Sorry, dit is nog niet bekend". Pardon, je collega heeft dit twee maanden terug al bevestigd.

Daarnaast zitten in het koopcontract een aantal 'vage' termen zoals het "regelmatig informeren over de voortgang van de bouw". Lekker vaag, want wat is regelmatig? Vraag je daarnaa krijg je terug dat je dit met je wooncoach na ondertekening moet bespreken.....pardon? Ik verwacht antwoorden op inhoudelijke vragen over het contract vooraf te krijgen.

De laatste ergernis is de standaard artikel 3 clausule dat een kleiner kavel geen enkel recht geeft op financiële compensatie. Die vecht ik later wel aan als het nodig is. Maar er staat nog geen streep op papier en ik zie al hoe laks dit soort partijen zich ervan af maken.
Standaard contracten...
maar eerlijk als jij niet gaat tekenen gaan de andere tekenen en zijn zij eigenaar.

Regelmatig is een normaal begrip, je kan zelf ook altijd informatie inwinnen bij je koperbegeleiding.

Prijzen over allerlei zaken gaan inderdaad pas na tekenen, het staat je vrij om dit na oplevering te installeren (zonnepanelen kan ook altijd na de bouw).

• T.E

Ach valt nog mee. Wij moesten al een keuze maken met bepaald meerwerk ( zoals uitbouw ) voordat we getekend hadden. Een keuze was een schuifpui ipv twee openslaande tuindeuren. Dus we wilden wel een tekening zien hoe dat eruit zou zien. Die was er niet ze konden helemaal niks laten zien, niet eens een plaatje. Een schuifpui is gewoon een schuifpui en niks anders was het antwoordt 8)7
En onder regelmatig informatie over de bouw... wij hebben in 1,5 jaar tijd 1x een schema gekregen. 2x een kijkdag en een inmeetmoment. We hebben er zelf maar een hoop kijkdagen aan vastgeplakt. De bouw was gewoon toegankelijk :)

• Jheroun
Ik zal jullie voorbeelden onthouden als men in ons project weer klaagt over onze projectontwikkelaar en bouwer (van Wanrooij / van Stiphout) :P

Daar waren voor het tekenen van de KAO in ieder geval alle tekeningen al bekend, maar ook wij moesten toen al kiezen voor eventuele ruwbouwopties.

In den beginne ging het met informatie vanuit de bouw ook vrij brak maar dat werd steeds beter. Nu komt er al een keer of 4 ongeveer een week na een factuur een serie fotos met per blok de stand van zaken en een bijgestelde prognose. Toen we tekenden was de prognose Q3/Q4 2019, de eerste prognose uit de bouw was Q1 2020 (met tot gevolg een ontploffende facebookgroep :F). Gaandeweg zijn ze eigenlijk weer uitgekomen op de oorspronkelijke prognose, de eerste huizen worden eind deze maand opgeleverd, wij staan nu op eind november gepland.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:46
Jheroun schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:50:
Ik zal jullie voorbeelden onthouden als men in ons project weer klaagt over onze projectontwikkelaar en bouwer (van Wanrooij / van Stiphout) :P

Daar waren voor het tekenen van de KAO in ieder geval alle tekeningen al bekend, maar ook wij moesten toen al kiezen voor eventuele ruwbouwopties.

In den beginne ging het met informatie vanuit de bouw ook vrij brak maar dat werd steeds beter. Nu komt er al een keer of 4 ongeveer een week na een factuur een serie fotos met per blok de stand van zaken en een bijgestelde prognose. Toen we tekenden was de prognose Q3/Q4 2019, de eerste prognose uit de bouw was Q1 2020 (met tot gevolg een ontploffende facebookgroep :F). Gaandeweg zijn ze eigenlijk weer uitgekomen op de oorspronkelijke prognose, de eerste huizen worden eind deze maand opgeleverd, wij staan nu op eind november gepland.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de voorbeelden 😁

• Cobraa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11-10 13:33
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwbouw huis gekocht in Schiedam.
Nu zit ik in de laatste fase om het meerwerk op te geven.

Aangezien het 4 verdiepingen heeft, wil ik op elke verdieping een AP hangen.
Helaas is het niet mogelijk om bij dit project loze leidingen te laten plaatsen, maar enkel een CAT6a aansluiting te realiseren.

Alle aansluitingen komen op 300mm van de grond. Niet erg efficient voor een AP.

Is er misschien een manier om de AP "mooi" weg te werken? Aangezien we geen aansluitingen in het plafond kunnen krijgen?

Thanks!

• Zingo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:47
Cobraa schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:16:
Is er misschien een manier om de AP "mooi" weg te werken? Aangezien we geen aansluitingen in het plafond kunnen krijgen?
Ik heb best goede verhalen gehoord over de Unifi AP inwall. Deze kan je gewoon op het punt monteren (wel even zelf kabeltje vastzetten)

Zitten ook meteen twee UTP poorten op.

• Jheroun
@Cobraa Geen mogelijkheid om een UTP aan het plafond te laten maken? Anders misschien een viertal extra lichtpunten en dan daar zelf de stroomdraden uit en de cat6 in trekken.

Waar wij nu wonen heeft een van de buren loze leidingen gekregen door een extra stroompunt zonder stroomdraden aan te vragen ;) Loze leidingen kon toen ook niet, later is dat wel op de optielijst gekomen.

• Cobraa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11-10 13:33
Zingo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:53:
[...]

Ik heb best goede verhalen gehoord over de Unifi AP inwall. Deze kan je gewoon op het punt monteren (wel even zelf kabeltje vastzetten)

[Afbeelding]

Zitten ook meteen twee UTP poorten op.
Dit lijkt zeker een goede oplossing, weet alleen niet of dit de hele verdieping kan coveren.
Jheroun schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:18:
@Cobraa Geen mogelijkheid om een UTP aan het plafond te laten maken? Anders misschien een viertal extra lichtpunten en dan daar zelf de stroomdraden uit en de cat6 in trekken.

Waar wij nu wonen heeft een van de buren loze leidingen gekregen door een extra stroompunt zonder stroomdraden aan te vragen ;) Loze leidingen kon toen ook niet, later is dat wel op de optielijst gekomen.
Helaas niet, ze doen daar echt heel moeilijk over. We kunnen ook geen extra lichtpunten aanvragen. Ze vinden loze leidingen teveel problemen opleveren.

Cobraa wijzigde deze reactie 05-09-2019 13:52 (38%)

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:03
Ik heb die Unifi AP'S overal hangen, zijn top!

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:02
@DutchAddick moet je die echt in elke kamer doen of is 1 per verdieping genoeg?

Ik vanmiddag om 12:40 mailtje gestuurd wanneer we nu eindelijk eens wat horen over de oplevering. Dit zou net na de bouwvak gebeuren.
12:55 opeen mailtje met nieuw bericht op woonon:
De verwachte oplevering weken, onze oplevering staat gepland voor week 42.
Precies de week waar ik rekening mee hield. Als er niks aan veranderd dan hoef ik stucadoor, keuken en vloer afspraak niet eens aan te passen.
Eindelijk beetje zekerheid.

• GeeMoney
ambusched schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:13:
@DutchAddick moet je die echt in elke kamer doen of is 1 per verdieping genoeg?

Ik vanmiddag om 12:40 mailtje gestuurd wanneer we nu eindelijk eens wat horen over de oplevering. Dit zou net na de bouwvak gebeuren.
12:55 opeen mailtje met nieuw bericht op woonon:
De verwachte oplevering weken, onze oplevering staat gepland voor week 42.
Precies de week waar ik rekening mee hield. Als er niks aan veranderd dan hoef ik stucadoor, keuken en vloer afspraak niet eens aan te passen.
Eindelijk beetje zekerheid.
Goed om te horen, ik heb een uur geleden een vervelend mailtje gehad.
Vorige week alle leveranciers bevestigd en een rete strakke planning, kinderen school en bso’s opgezegd en bij de nieuwe aangemeld. Krijgen we dus net mail dat het minimaal één week opschuift. Zonder opgaaf van reden maar morgen is de vooroplevering dus ik zal eens even polsen waar dit in zit.

Drie weken voor de oplevering komt dat wel heel slecht uit. De voorman was laatst nog stellig dus ik ben echt benieuwd wat er dan zo tegen zit.

Zou het mogelijk zijn om onder bepaalde voorwaarden toch werk zelf uit te voeren?
Ik vermoed van niet natuurlijk ivm garanties maar wie niet waagt, die niet wint...

GeeMoney wijzigde deze reactie 05-09-2019 19:51 (13%)

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:02
@GeeMoney dat is echt super vervelend!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:09

Bastien

I don't mind

@Cobraa Heb hier 2 InWall's hangen. Eentje in de woonkamer op de BG en eentje in mijn kantoor op de 1e verdieping. Die zijn voor mijn gebruik (woon alleen) meer dan voldoende, ook op de zolder pikt ie WIFI zonder problemen. Betreft ook nieuwbouw, vorig jaar opgeleverd. Muren zijn van de diverse soorten blokken, geen beton. Snelheid heb ik nooit gemeten, maar aangezien ik bijna altijd bedraad zit te werken op de PC, is dat voor mij ook geen issue. Af en toe streamen op de laptop gaat iig zonder problemen. In de tuin is het niet veel meer trouwens wat betreft bereik, maar dat is denk ik meestal zo.

Wel waardeloos dat extra buizen geen optie zijn. Zijn toch de simpele verdienmodellen voor een aannemer.

Bastien wijzigde deze reactie 05-09-2019 19:49 (12%)

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

@Cobraa en @DutchAddick Zijn die wand-AP's ook goed te combineren met meerdere inbouwdozen naast elkaar, voor zover jullie weten? Bij mijn appartement komt er wel een loze leiding in het plafond voor een AP, maar die zit vrij ongunstig vanuit de woonkamer en het balkon gezien. Als die niet goed genoeg werkt, zou zo'n wand-AP erbij wel interessant zijn.

Het lijkt er echter op dat in ieder geval de loze leiding die dan het beste zou zijn samen met een dubbele wandcontactdoos in 1 afdekraam komt. Op zich kan ik dan natuurlijk dat raam vervangen door een voor 2 elementen, maar dan kan het alsnog krap worden... Kortom ik ben benieuwd hoe hij bij anderen aan de muur zit :)

• fjorden
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

Bij ons ook zulke ruim gedefinieerde teksten, zodat de bouwer zich tot zo min mogelijk verplicht en zo weinig concreet omschreven dat je hem "nergens" aan kan houden. Ondanks veel discussie is er geen enkel artikel in de overeenkomst aangepast, maar hebben wij via mail met de bouwer een aantal afspraken gemaakt. De makelaar daarna nooit meer gezien of gesproken, dus goed om direct met de bouwer te praten en de makelaar over te slaan. Die zette toch onze vragen 1:1 door aan de bouwer.

Voorbeeld: de meerwerklijst was nog niet bekend op het moment van tekenen. De makelaar had wel een toezegging gedaan over de een meerwerkoptie om de standaard opdekdeuren te vervangen door stompe deuren. Wat blijkt? Stompe deuren was geen optie op de lijst. De makelaar maakte zich ervan af dat hij dat slechts als voorbeeld had genoem van wat mogelijk zou *kunnen* zijn.

Bij ons stond er overigens wel een maximale marge in het contract wat de tuin mag afwijken van de opgegeven maat.

Nog zo'n leuke. Ik wacht nog op reactie van de bouwer. Ik weet dat ik aan de verkoopbrochure geen rechten kan ontlenen, maar het lijkt bijna moedwillige misleiding:
Bij ons project hebben de tuinen verschillende diepten van 7,5 meter tot max 13 meter diep. Geen enkele tuin haalt echter de diepte die wordt getoond in de verkoopbrochure!
Zie de tekening. Dag speeltoestel. :) Gelukkig hebben we geen kinderen.

Ook staat de diepte van de tuin nergens gespecificeerd. Ook niet in de situatietekening, hoewel bij al het andere in de tekening wel de maten staan opgegeven. De diepte heb ik dus zelf moeten nameten op de tekening.

Of het fonteintje in de toiletruimte op de 1ste verdieping. Wel in de verkoopbrochure, niet in de tekeningen. Bij navraag bleek dit 'technisch onmogelijk' vanwege de andere leidingen en nog een leiding zou de constructie van de woning teveel verzwakken. Wij hebben dus vanwege het ontbreken van het fonteintje ervoor gekozen om het casco te laten opleveren.

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:03
ACM schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:36:
@Cobraa en @DutchAddick Zijn die wand-AP's ook goed te combineren met meerdere inbouwdozen naast elkaar, voor zover jullie weten? Bij mijn appartement komt er wel een loze leiding in het plafond voor een AP, maar die zit vrij ongunstig vanuit de woonkamer en het balkon gezien. Als die niet goed genoeg werkt, zou zo'n wand-AP erbij wel interessant zijn.

Het lijkt er echter op dat in ieder geval de loze leiding die dan het beste zou zijn samen met een dubbele wandcontactdoos in 1 afdekraam komt. Op zich kan ik dan natuurlijk dat raam vervangen door een voor 2 elementen, maar dan kan het alsnog krap worden... Kortom ik ben benieuwd hoe hij bij anderen aan de muur zit :)
Ze zijn wel aan de brede kant, dus breder dan een reguliere contactdoos.
Bij ons zit een aparte netwerkaansluiting in de muur naast de reguliere wandcontactdoos.
Dus die kon ik er makkelijk afhalen en daar de Ap op monteren.
Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True