Codeoranje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:52:
[...]
<knip>
De bouw is een traditionele branche met flinterdunne marges . 80 % van de aannemers draaien winsten van minder dan 2% met alle risico’s van dien. Torenhoge verzekeringen, duur eigen personeel dat vaak de pensioen leeftijd niet haalt zonder gebreken omdat ze simpelweg versleten zijn door het zware werk. Een een slecht imago waardoor er nauwelijks instromers zijn omdat het werk buitengewoon slecht betaalt 1600 euro netto voor een metselaar die 50 uur van huis is in de week in weer in en wind. En omdat het gewoon niet cool is om in de bouw te werken.
Waarschijnlijk gaat men noodgedwongen over op het automobiel model . Je krijgt als koper over 10 jaar nagenoeg allemaal dezelfde blokkendoos en meerwerk is beperkt tot het kiezen van wat kleuren en standaard posities electrapunten.
* SlinkingAnt steekt hand op.
Sinds eind mei hebben wij ons huis opgeleverd gekregen, de lijst met verbeterpunten pastte nog net op het formulier, en dat met prefab-muren en geen mogelijkheid om van de standaard opties af te wijken.
Dat er vervolgens zo enorm slordig afgebouwd wordt dat bij elk huis er wel afwijkingen zijn, is niet goed te praten.
Simpel voorbeeld, aansluiting wasmachine en droger. Bij 50% van de huizen was de kabel blijkbaar niet ver genoeg gelegd om achter het knieschot te komen, dus maar als opbouw gemonteerd, bij de andere 50% kon het blijkbaar wel als inbouw. Mocht dus nog aangepast worden.
Bouwtekeningen lezen en materiaal bestelling is ook lastig, 6x de verkeerde schuifpui (of openslaande deuren) besteld, waardoor het loopgedeelte aan de verkeerde kant zit. Of we de huidige situatie accepteerden met €250,- terug 'voor het ongemak'. Niet dus, als je van dit soort domme fouten maakt,
zul je bloeden ook, bestel maar een nieuwe pui (en zie hier, al 1% van die al dunne marge verdampt).
Tijdens de plaatsing van de muren was er een ruit gesneuveld, dit is weeks voor oplevering opgelost. Dat ik vervolgens nog 3x de glazenzetter aan de lijn kreeg om een ruit die nog geplaatst moest worden, is dan wel weer een beetje slordig
Rabatdeel van de berging beschadigd. Laten we er een nieuwe plank op zetten, alleen dan wel van ander hout en een andere kleur, want nu is het wel onbeschadigd.
In de erfafscheiding hebben we 4x een metalen hekwerk zittem van 1x2m, mooi tussen stenen torentjes ingemetseld. Helaas zijn ze te klein besteld, waardoor de beugels niet aansluiten op het torentjes. Het stuk schroefdraad wat zichtbaar is, was 'netjes' afgesmeerd met wat cement, onacceptabel. Daarnaast zijn ze niet eens waterpas geplaatst. Waar ben je dan mee bezig?
Tijdens vooroplevering:
Ik: Dit is geen gezicht en prutswerk, ik neem aan dat jullie dit gaan oplossen?
Uitvoerder: Dit zit prima, we konden niet dieper boren, en gaan we niet aanpassen.
I: Dat is onzin, natuurlijk kun je dieper boren in een baksteen.
U: Was jij erbij? Ik wel, we gaan het niet aanpassen <einde discussie>.
Tijdens oplevering:
Ik: Ah, nog steeds niet gefikst.
Uitvoerder: Klopt, gaan we niet doen ook, ziet er netjes uit zo.
I: Dus dit mag ik ook zo in jouw tuin neerzetten?
U: <stilte>, gaan we alsnog niet aanpassen.
Bouwinspecteur: Klant is er niet tevreden mee, en ik ben het er mee eens, dus kom maar met een oplossing.
U: Schrijf maar op de lijst, ik ga er niets aan doen.
B: Prima, maar het moet gefikst worden.
Vervolgens een heel zielig verhaal dat het 'geen standaard maat' is, dat er verkeerd gemeten is en dat ik maar grotere beugels moest bestellen en laten poedercoaten. Waarom vind ik dat dat zijn werk is?
Inmiddels zijn we bijna 3 maanden verder, nog geen enkele communicatie gehad over wat wel of niet opgelost is, en wat de planning is om de resterende punten af te handelen.
Naderhand nog diverse punten tegen gekomen waar ik niet eens melding van gemaakt hebt omdat ze het toch niet gaan aanpassen. Zo hebben ze het verkeerde gat gebruikt om alle leidingen in de meterkast uit te laten komen, waardoor op elke leiding nog een flinke S-bocht met flexibele buis gestopt is om alsnog 'netjes' boven de groepenkast uit te komen. Alsof ze nog even de badkamervloer gaan openbreken om het aan te passen. Succes om een trekdraad door een vrij bewegende flexibele buis te trekken
Verstopte loze leiding in de dekvloer? Ga er geen moeite meer voor doen, zelf opgelost op een andere manier, kostte wel een dag werk.
Ook fijn dat er blijkbaar een fabrikagefout is met de draai/kiep-kozijnen, en dat je contactgegevens gewoon doorgegeven worden aan de fabrikant en of je zelf even wil controleren of jouw kozijnen ook dit probleem hebben, AVG iemand?
Tot zover deze rant, maar mijn god, wat zijn (95%?) van de aannemers incabapele prutsers...
De vloerenlegger kon er ook wat van trouwens. Vergeten de sleutel af te geven nadat ze klaar waren. Na bijna 4 weken beloven 'we komen hem zo snel mogelijk langsbrengen', was er een dreigmail nodig dat er nieuwe cilinders besteld gaan worden op hun kosten om de sleutel 'spontaan' de volgende dag in de brievenbus te vinden. Nooit reactie op gehad natuurlijk
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB