Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.795.945 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:48
D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:34:
Kijkdagen zijn eigenlijk pas nuttig en veilig als de steiger weg is en de vaste trap er in zit, veel eerder wordt het een tussentijdse bouwkundige keuring en die moet je inderdaad georganiseerd aan een deskundige over laten. Vroeger kwam bouwgarant nog wel eens langs maar dat is voor mij al weer een poos geleden.
Leuk, maar dan zijn een hoop dingen al niet meer zichtbaar (denk aan de schrobput op schoonwaterafvoer).

Ik controleer zelf wel. Meestal kan ik het terrein wel op en meld ik bij de uitvoerder wat ik tegen kwam. Dan kan hij besluiten wat hij ermee wil doen. Ik denk niet dat de uitvoerder zaken wil verbergen, in tegendeel. Het zijn de onderaannemers die zo snel mogelijk van klus naar klus willen en dus soms half werk leveren.

Nu heeft de installateur gewoon de pech dat ik het gezien heb en het hem (veel) extra werk kost. Als ik het niet gezien had was hij er mooi mee weg gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19
@Blihi ik vermoed dat jij in een semi uitzonderlijke situatie staat met je gebreken hoor. En alles controleren is natuurlijk gewoonweg niet mogelijk als koper. Op sommige zaken moet je ook kunnen vertrouwen en helaas is dat bij jou nu toch mis gegaan.
In mijn huidige situatie gaat het er juist heel goed aan toe ten opzichte van mijn vorige nieuwbouw woning.
Ook hebben we al 2 officiële kijkdagen gehad, ben ik 2x gebeld als er echt iets speelde en mocht ik tussendoor (mits je niet elke dag kwam) gewoon even spieken op de bouw en dan liep de voorman gewoon even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik weet niet of het uitzonderlijk is. Misschien ben ik gewoon een zeurkous. Mijn nieuwe buren zeggen allemaal dat ze de tekeningen toch niet kunnen lezen, dus dat het wel goed zal komen.

De meeste zaken zijn wel achteraf te herstellen, maar sommige dingen niet. Als je bijvoorbeeld een zacht blok in de vloer wilt hebben zodat je zeker weet dat op die plaats geen leidingen lopen moet dat wel gebeuren! Dat kun je achteraf niet controleren of herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Codeoranje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:52:
[...]
<knip>
De bouw is een traditionele branche met flinterdunne marges . 80 % van de aannemers draaien winsten van minder dan 2% met alle risico’s van dien. Torenhoge verzekeringen, duur eigen personeel dat vaak de pensioen leeftijd niet haalt zonder gebreken omdat ze simpelweg versleten zijn door het zware werk. Een een slecht imago waardoor er nauwelijks instromers zijn omdat het werk buitengewoon slecht betaalt 1600 euro netto voor een metselaar die 50 uur van huis is in de week in weer in en wind. En omdat het gewoon niet cool is om in de bouw te werken.

Waarschijnlijk gaat men noodgedwongen over op het automobiel model . Je krijgt als koper over 10 jaar nagenoeg allemaal dezelfde blokkendoos en meerwerk is beperkt tot het kiezen van wat kleuren en standaard posities electrapunten.
* SlinkingAnt steekt hand op.
Sinds eind mei hebben wij ons huis opgeleverd gekregen, de lijst met verbeterpunten pastte nog net op het formulier, en dat met prefab-muren en geen mogelijkheid om van de standaard opties af te wijken.
Dat er vervolgens zo enorm slordig afgebouwd wordt dat bij elk huis er wel afwijkingen zijn, is niet goed te praten.

Simpel voorbeeld, aansluiting wasmachine en droger. Bij 50% van de huizen was de kabel blijkbaar niet ver genoeg gelegd om achter het knieschot te komen, dus maar als opbouw gemonteerd, bij de andere 50% kon het blijkbaar wel als inbouw. Mocht dus nog aangepast worden.

Bouwtekeningen lezen en materiaal bestelling is ook lastig, 6x de verkeerde schuifpui (of openslaande deuren) besteld, waardoor het loopgedeelte aan de verkeerde kant zit. Of we de huidige situatie accepteerden met €250,- terug 'voor het ongemak'. Niet dus, als je van dit soort domme fouten maakt, zul je bloeden ook, bestel maar een nieuwe pui (en zie hier, al 1% van die al dunne marge verdampt).

Tijdens de plaatsing van de muren was er een ruit gesneuveld, dit is weeks voor oplevering opgelost. Dat ik vervolgens nog 3x de glazenzetter aan de lijn kreeg om een ruit die nog geplaatst moest worden, is dan wel weer een beetje slordig |:(

Rabatdeel van de berging beschadigd. Laten we er een nieuwe plank op zetten, alleen dan wel van ander hout en een andere kleur, want nu is het wel onbeschadigd.

In de erfafscheiding hebben we 4x een metalen hekwerk zittem van 1x2m, mooi tussen stenen torentjes ingemetseld. Helaas zijn ze te klein besteld, waardoor de beugels niet aansluiten op het torentjes. Het stuk schroefdraad wat zichtbaar is, was 'netjes' afgesmeerd met wat cement, onacceptabel. Daarnaast zijn ze niet eens waterpas geplaatst. Waar ben je dan mee bezig?

Tijdens vooroplevering:
Ik: Dit is geen gezicht en prutswerk, ik neem aan dat jullie dit gaan oplossen?
Uitvoerder: Dit zit prima, we konden niet dieper boren, en gaan we niet aanpassen.
I: Dat is onzin, natuurlijk kun je dieper boren in een baksteen.
U: Was jij erbij? Ik wel, we gaan het niet aanpassen <einde discussie>.

Tijdens oplevering:
Ik: Ah, nog steeds niet gefikst.
Uitvoerder: Klopt, gaan we niet doen ook, ziet er netjes uit zo.
I: Dus dit mag ik ook zo in jouw tuin neerzetten?
U: <stilte>, gaan we alsnog niet aanpassen.
Bouwinspecteur: Klant is er niet tevreden mee, en ik ben het er mee eens, dus kom maar met een oplossing.
U: Schrijf maar op de lijst, ik ga er niets aan doen.
B: Prima, maar het moet gefikst worden.

Vervolgens een heel zielig verhaal dat het 'geen standaard maat' is, dat er verkeerd gemeten is en dat ik maar grotere beugels moest bestellen en laten poedercoaten. Waarom vind ik dat dat zijn werk is? 8)7

Inmiddels zijn we bijna 3 maanden verder, nog geen enkele communicatie gehad over wat wel of niet opgelost is, en wat de planning is om de resterende punten af te handelen.

Naderhand nog diverse punten tegen gekomen waar ik niet eens melding van gemaakt hebt omdat ze het toch niet gaan aanpassen. Zo hebben ze het verkeerde gat gebruikt om alle leidingen in de meterkast uit te laten komen, waardoor op elke leiding nog een flinke S-bocht met flexibele buis gestopt is om alsnog 'netjes' boven de groepenkast uit te komen. Alsof ze nog even de badkamervloer gaan openbreken om het aan te passen. Succes om een trekdraad door een vrij bewegende flexibele buis te trekken :F
Verstopte loze leiding in de dekvloer? Ga er geen moeite meer voor doen, zelf opgelost op een andere manier, kostte wel een dag werk.

Ook fijn dat er blijkbaar een fabrikagefout is met de draai/kiep-kozijnen, en dat je contactgegevens gewoon doorgegeven worden aan de fabrikant en of je zelf even wil controleren of jouw kozijnen ook dit probleem hebben, AVG iemand?

Tot zover deze rant, maar mijn god, wat zijn (95%?) van de aannemers incabapele prutsers...

De vloerenlegger kon er ook wat van trouwens. Vergeten de sleutel af te geven nadat ze klaar waren. Na bijna 4 weken beloven 'we komen hem zo snel mogelijk langsbrengen', was er een dreigmail nodig dat er nieuwe cilinders besteld gaan worden op hun kosten om de sleutel 'spontaan' de volgende dag in de brievenbus te vinden. Nooit reactie op gehad natuurlijk :')

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@SlinkingAnt zo, dat moet opluchten ;) maar wat een ellende zeg. Je hebt de bankgarantie wel achter gehouden neem ik aan? Van dat geld kun je zelf het meeste nog prima laten fixen, en je kabels ook laten trekken omdat je het zelf niet kunt bv.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

ik word toch wel een beetje zenuwachtig van dit soort verhalen... wij hebben over 3 weken de eerste mogelijkheid om het bouwterrein en de woning te betreden... ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@woekele Bij ons was het erg netjes gebouwd. Er zaten zeker enkele kleine foutjes in van leidingwerk, maar controleer het zelf, meld het bij de kopersbegeleider. Als je weinig vertrouwen in hem hebt kun je ook gerust met datzelfde lijstje langs de uitvoerder zelf lopen. Jouw tekening van leidingwerk wordt nog zo'n 5x overgenomen, en daar worden gewoon fouten in gemaakt. De uitvoerder praat rechtstreeks met de vakmensen, en met een beetje geluk loop je samen met hem en bijvoorbeeld de elektricien door de woning heen. Dan wordt alles gelijk goed gemaakt zoals je bedoeld had. Een uitvoerder is ook gebaat bij een opgeleverde woning met zo weinig mogelijk opleverpunten.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:32
woekele schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:11:
ik word toch wel een beetje zenuwachtig van dit soort verhalen... wij hebben over 3 weken de eerste mogelijkheid om het bouwterrein en de woning te betreden... ben benieuwd...
Misschien even een poll aan wagen;

Poll: Wat voor cijfer geef jij de afwerking van je nieuwbouw?
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402032&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:07
Hertog_Martin schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:21:
[...]

Misschien even een poll aan wagen;

Poll: Wat voor cijfer geef jij de afwerking van je nieuwbouw?
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Afwerking van nieuwbouw na inmenging of voor inmenging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 12:32
xminator schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Afwerking van nieuwbouw na inmenging of voor inmenging?
Ik zou zeggen voor je veel moeite moet doen om 't goed te krijgen. Dan was het gewoon onvoldoende.

Beetje inmenging in het traject voor eerste oplevering inbegrepen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Hier had de installateur ZEVENTIEN gaten nodig om een spiegel met twee beugeltjes op te hangen (en dat terwijl we de spiegel niet eens wilden en hadden gevraagd of deze achterwege kon blijven). Tevens een lekkage op badkamer 1, en twee lekkende fonteintjes op beide toiletten. Je vraagt je dan echt af wie er zo achter elkaar loopt te blunderen. Het ziet er naar uit dat het netjes wordt opgelost, maar waarom kan dat niet meteen goed???? Scheelt een hoop ergernis en energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 21:43
@SlinkingAnt mijn hemel wat een knoeiers .

Er zijn ook onder de grotere woningbouwers nog wel wat knoeiers . Helaas is het voor een koper die vaak maar 1 keer in zijn leven een woning koopt / laat bouwen niet goed te zien vooraf wat voor aannemer ze treffen.

Hier kan de markt mijn inziens een grote slag maken maar op heden is dat commercieel gezien voor niemand interessant omdat er simpelweg weer werk genoeg is.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:04
D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:08:
[...]

Dan moet erin de manier van verkoop en moment van start werkzaamheden toch een hele verandering komen, eerst 100% verkocht, sanitair en keuken uitkiezen dan met alle kopers separaat om tafel en dan pas starten met produceren.
Om eerst ieder project in BIM te zetten en daarin alle mogelijkheden verwerken is veel te arbeidsintensief voor woningbouw, voor utiliteitsbouw en hoogbouw is BIM ideaal maar ook nog steeds tijdrovend.
Te veel keuzevrijheid verhoogt de foutmarge alleen al door verschillen in interpretatie van tekeningen en het idee van vaklui ; hoe zou ik het thuis willen.
Bij ons wel een project (Thunnissen bouw uit Heemstede) wat volgens mij volledig vanuit BIM wordt gebouwd. Hierdoor wel wat aan keuze vrijuit moeten inleveren bij het kiezen van het meerwerk en dergelijke.
Deze opties hebben we ook allemaal moeten doorgeven voordat de bouw begon.

Dus afwachten hoe het gaat worden bij de oplevering qua fouten en dergelijke. Vermoedelijk gaan ze volgende week beginnen met het metselen van de begane grond. Metselprofielen zijn allemaal gesteld, maar er zit nog geen isolatie op het gestorte beton.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 15:46
Brickman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Bij ons wel een project (Thunnissen bouw uit Heemskerk) wat volgens mij volledig vanuit BIM wordt gebouwd. Hierdoor wel wat aan keuze vrijuit moeten inleveren bij het kiezen van het meerwerk en dergelijke.

Dus afwachten hoe het gaat worden bij de oplevering qua fouten en dergelijke. Vermoedelijk gaan ze volgende week beginnen met het metselen van de begane grond. Metselprofielen zijn allemaal gesteld, maar er zit nog geen isolatie op het gestorte beton.
Dat BIM’men is prachtig mooi, maar daarmee voorkom je nog steeds niet dat een installateur de waterleiding of het stopcontact op de verkeerde plaats aanlegt. Dat blijft mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
SlinkingAnt schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:06:
Zo hebben ze het verkeerde gat gebruikt om alle leidingen in de meterkast uit te laten komen, waardoor op elke leiding nog een flinke S-bocht met flexibele buis gestopt is om alsnog 'netjes' boven de groepenkast uit te komen. Alsof ze nog even de badkamervloer gaan openbreken om het aan te passen. Succes om een trekdraad door een vrij bewegende flexibele buis te trekken :F
Verstopte loze leiding in de dekvloer? Ga er geen moeite meer voor doen, zelf opgelost op een andere manier, kostte wel een dag werk.
[...]
Ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Die trekdraad hoort er trouwens al in te zitten. En indien nodig kun je die flex daar er ook zo af halen en dan terugschuiven. Of anders vervang je het door netjes gebogen gladde buis.

Hoe heb je die verstopte loze leiding opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 20:09
Een kleine update:

Inmiddels is de spreekwoordelijke kogel door de kerk en hebben we ein-de-lijk een oplever datum.
Woensdag 11 september om 09.00 uur.

De mail met dit nieuws kreeg ik vanochtend om 06.45, toevallig net klaar van mijn nachtdienst en 5 min later gelijk de renovliezer vast gelegd.
Veel slechter had deze datum niet kunnen zijn, de week ervoor heb ik verlof (al in januari vast gelegd, met de bedoeling dan de tuin af te werken). Maar nu kunnen we dus niks doen. :(

Een dag na de oplevering start ik met een grote onderhoudsstop op het werk (lekker 12u diensten draaien 4 weken lang :+ ) dus ook dan heb ik weinig tot geen tijd om in de woning te klussen.

Dit hadden wij tijdens het gesprek met de vestigingsdirecteur en de projectleider duidelijk gemeld dat we daarvoor een week vakantie gepland hadden. En het heugelijke nieuws dat mijn vrouw zwanger is van de 1e en we sinds 15 maart bij mijn ouders bivakeren. Dus hoe eerder wij in onze eigen nieuwe woning kunnen hoe liever. Beide heren konden hier begrip voor opwekken en na het gesprek hebben we een rondje door de woning gedaan. Na 5 min zei de vestigingsdirecteur zelf: 'oh, zoveel moet er toch niet meer gebeuren ? Wat afwerken links en rechts en dat is het'.
Toch is de oplevering pas 11 september :(

Gezien wat er nog gedaan moet worden:

- 2 radiatoren ophangen
- tegelvloer toilet moet er uit gehaald worden (was minderwerk, maar toch getegeld :+ |:( )
- 2 afzuigventielen plaatsen
- wat stucwerk afwerken (kleine plekjes die weer opgevuld moeten worden
- brink AIR 70 plaatsen in de bijkeuken (de aannemer was vergeten de ventilatie door te leggen tot in de bijkeuken).

Na 5 weken discussie, met namen ontkenning vanuit de aannemer dat hun geen fout hadden gemaakt, later hebben wij eindelijk gelijk gekregen en komt er een compacte WTW unit voor de bijkeuken.

that's it.

Maar de aannemer is van mening daar nog bijna 3 weken voor nodig te hebben 8)7 :| |:(

Nu is dus het moment gekomen om alle partijen die wij nog in willen zetten (renovliezen, tegelvloer leggen, schutting zetten en oprit + terras zij- en achterkant woning leggen) in te plannen.

De oplever keuring wordt verzorgt door https://keuringshuis.nl/home/ VEH.
Mijn schoonvader, hebben vroeger (zijn vader) een bouwbedrijf gehad. Hij heeft zeker verstand van zaken en kan heel kritisch kijken. Hij komt dus ook mee tijdens de opleveringskeuring 8)
Keurder van keuringshuis.nl is op dat moment met verlof.

wordt vervolgd..... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door ymaenhout op 23-08-2019 14:50 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Den_S85 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:36:
[...]

Dat BIM’men is prachtig mooi, maar daarmee voorkom je nog steeds niet dat een installateur de waterleiding of het stopcontact op de verkeerde plaats aanlegt. Dat blijft mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Het is dan ook de bedoeling dat je naar een industriële manier van bouwen gaat met minimale handenarbeid op de bouwplaats.
http://www.samenslimmerbo...onen-de-nieuwe-standaard/

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 22-08-2019 06:11 ]

• Blihi
Onze nieuwe buren hebben zoiets. Een prefab huis van een Duitse firma. Besteld, gebouwd en op de bouwplaats in 4 maanden in elkaar gezet (en dan praten we over een vrijstaand, energie-leverend huis).

Ook hij heeft echter dagelijks moeten controleren of alles wel goed ging en heeft meer dan eens de Duitse bouwploeg terug moeten laten komen uit hun hotel om fouten te herstellen zodat de ploeg van de volgende dag verder zou kunnen.

Wat wel opviel was dat de Duitsers wat eerlijker zijn over de prijzen. Geen badkamer, prima. Dat levert dan meteen een minderprijs van 20k op en niet zoals bij veel Nederlandse bouwers 3k zodat de badkamer eigenlijk alsnog betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:51:
[...]
Ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Die trekdraad hoort er trouwens al in te zitten. En indien nodig kun je die flex daar er ook zo af halen en dan terugschuiven. Of anders vervang je het door netjes gebogen gladde buis.

Hoe heb je die verstopte loze leiding opgelost?
Zal van 't weekend wat foto's opzoeken, momenteel in 't buitenland, maar ze hebben het gat van de riolering vanuit de douche dus ook gebruikt om alle elektra en loze buizen door te steken, ipv de uitsparing te gebruiken die recht boven de groepenkast zat... Om er alsnog fatsoenlijk bij te komen dus een flink stuk multiplex weggezaagd, en van alle loze leidingen de flexibele buis verwijderd. Trekdaad zat er gelukkig wel normaal in. De electraleidingen is daardoor ook echt een enorme spaghetti-boel :X

De aansluitpunten zaten al meegegoten in de muren, met vlak boven de vloer een uitsparing om de aanvoerbuis op de laatste 30cm aan te sluiten. Die uitsparing hebben we open gebikt, gat door de vloer naar de kruipruimte geboord en van daar weer naar de meterkast. Uiteindelijk besloten die leiding (nog) niet te gaan gebruiken, dus de inbouwdoos is alsnog weggestukt O-) .

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• kabeltjekabel
D.deJong schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 06:05:
[...]

Het is dan ook de bedoeling dat je naar een industriële manier van bouwen gaat met minimale handenarbeid op de bouwplaats.
http://www.samenslimmerbo...onen-de-nieuwe-standaard/
Ahja, dat "12 woningen in 12 dagen" van VolkerWessels. Uit een eerdere beschrijving leek het er heel erg op dat ze de YMVK direct in de beton gestort hadden. Is dat echt zo? Dat is dan niet "slim" bouwen maar gewoon kortzichtig bouwen.

Verder; mooi huis. Ideaal PV-dak ook. Lijkt alsof er weinig architecten bij betrokken zijn geweest. :D
Wel jammer dat de overstek zo klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
kabeltjekabel schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:37:
[...]

Ahja, dat "12 woningen in 12 dagen" van VolkerWessels. Uit een eerdere beschrijving leek het er heel erg op dat ze de YMVK direct in de beton gestort hadden. Is dat echt zo? Dat is dan niet "slim" bouwen maar gewoon kortzichtig bouwen.

Verder; mooi huis. Ideaal PV-dak ook. Lijkt alsof er weinig architecten bij betrokken zijn geweest. :D
Wel jammer dat de overstek zo klein is.
Wij waren er naast aan het bouwen in Waddinxveen en ik stond toch iedere middag weer vol verbazing te kijken dat er gewoon weer een huis stond. Qua bouwsnelheid ( van grondwerk tot oplevering ) vond ik de totale doorlooptijd van het project nog best tegenvallen en op afwerkingsnivo vond ik het erg basic.
Ik heb daarentegen er ook wel eens kopers gezien die een hele dag op een stoeltje met een koelbox erbij hebben zitten kijken hoe hun huis werdt gebouwd, lijkt mij voor die mensen een unieke beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft:

Huizen zijn verkocht als NOM waarbij volgens registergroenverklaring de EPC berekening op -0.33 uit komt.

Dit klinkt leuk maar alleen van toepassing als je geen uitbouw, dakkapel neemt, garage vergroot etc.

Bij o.a. Rabobank kan je bijv. 150k lenen tegen gunstig percentage met groenhypotheek als EPC <= 0 is maar is 100k bij EPC tussen 0 en 0.26.

De aannemer heeft natuurlijk niks te maken met financiering, maar rekent wel 250 Euro voor nieuwe EPC berekening op basis van gekozen opties.
Dit lijkt mij raar aangezien de verantwoordelijkheid is van de bouwer om op EPC <= 0 te komen en het is aan de eigenaar om aanvullende zaken te betalen (bijv. extra panelen) om weer op NOM te komen.
Sluitingsdatum voor grote opties is pas eind september en we wachten nog op kostenoverzicht van plaatsen van een dakkapel en verplaatsen van panelen naar de garage.

Volgens mij moet dit voor ons kosteloos worden gezien de opmerking in de technische omschrijving:
"“De EPC is afhankelijk van veel factoren, waaronder ook ligging van de woning, glasoppervlak in de gevels en dakoppervlak. Om alle woningen te laten voldoen aan de EPC worden verschillende installatievoorzieningen toegepast. Het is dus mogelijk dat woningen binnen hetzelfde type andere installatiecomponenten bevatten. Daarnaast kan het zijn dat door het kiezen van een optie (bijvoorbeeld een uitbouw of dakkapel) een installatiecomponent gewijzigd en / of toegevoegd moet worden om aan de EPC te blijven voldoen”"

Iemand ervaring met EPC / NOM berekeningen n.a.v. gekozen opties en kosten voor de eigenaren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
@smesjz In mijn geval waren deze berekeningen van te voren bekend en bij het kiezen van opties zoals een uitbouw etc. werd daar rekening mee gehouden om diezelfde norm te kunnen blijven houden. Verder geen exacte details en/of een nieuwe meting achteraf bij ons. Mijn hypotheekverstrekker heeft gerekend met EPC0 in ieder geval zonder dat ik daarvoor aanvullende stukken hoefde aan te leveren.
(Ik heb een uitbouw van 3.5m bij de woonkamer en een extra bijkeuken van 3m bij 3m die ook volledig is opgenomen in de woning, 2 dakkapellen, dakraam etc.)

Foto huidige status trouwens:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 20:08
Mooi huis zeg!

Zie daarachter wel veel verkeersborden(plaatsaanwijzers). Niet veel last van het lawaai als je zo lekker in de tuin zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Reverb_ op 23-08-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Reverb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:15:
Mooi huis zeg!

Zie daarachter wel verkeersborden. Niet veel last van het lawaai als je zo lekker in de tuin zit?
@Reverb_ dank je :).
Net voor die verkeersborden is een geluidswal en we zijn nu natuurlijk bezig om die door te trekken :).
Tevens ligt er geluidswerend asfalt (wat je duidelijk hoort als je er zelf ook rijdt) en ik woon nu in een nog drukker gebied dus voor mij wordt het rustiger.
Tweede voordeel dat je daar die verkeersborden al ziet is dat ik dus erg snel op een A-weg uitkom en dat is met mijn huidige 70k kilometers per jaar wel een verademing. (nu rijdt ik elke dag 40km op N-wegen heen voordat ik op een A-weg zit en dus ook 40km terug).

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 23-08-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02

NDF82

Doomed Space Marine

@GeeMoney Mooi hoor! Ergens tekeningen toevallig (kon ze niet vinden).

Heb je wel puin laten storten en aantrillen onder het zandbed van je oprit?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
NDF82 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:28:
@GeeMoney Mooi hoor! Ergens tekeningen toevallig (kon ze niet vinden).

Heb je wel puin laten storten en aantrillen onder het zandbed van je oprit?
Er ligt bouwgrond/puin onder en dat heb ik niet extra laten ruimen of aanvullen.
Ik heb het besproken met de voorman maar deze gaf aan dat als de bovenlagen goed worden aangebracht er weinig tot geen verzakkingen zullen optreden.
BGG:
https://tweakers.net/ext/f/JTbAflWjcuaB9ywpLGcMoCXy/full.png

Verder zijn er zoveel wijzigingen op de standaard tekeningen geweest dat eigenlijk alleen de elektra tekeningen duidelijk de ruimtes weergeven zoals ze ook echt gaan worden (waaronder dus de BGG tekening zoals bovenstaand).
Mocht je behoefte hebben aan de standaard brochure/meer werken kan ik het je in een PM wel even toesturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:55:
[...]
Dat je dat logisch vindt geeft eigenlijk aan wat ik fout vind aan die hele wereld. Het zou juist logisch zijn als er altijd fatsoenlijk werk opgeleverd wordt en daar tijd voor vrijgemaakt wordt. Er wordt immers grof geld voor neergelegd.
Er wordt in de seriematige woningbouw helemaal geen grof geld betaald ten aanzien van de daadwerkelijke bouw.

De hele verwachting tav wat je daadwerkelijk koopt en welk deel de aannemer, en uiteindelijk de laaggeschoolde en -betaalde arbeiders, daar naar rato van de inspanning voor krijgen tov het risico wat ze lopen is van de zotte. Echter is dat voor 99% te wijten aan het gebrek aan communicatie en verwachtingsmanagement dor de ontwikkelaars en aannemers waardoor een totaal gebrek aan realiteitszin bij kopers tot een chronische irritatiefactor wordt.
Ik hoef niet op een bouw rond te lopen om dat soort zaken te herkennen.
Zou wel eens geinig zijn en dan kom je zeker weten tot de conclussie dat het anders is dan je had verwacht. Van de mensen ín de bouw zelf beseft minimaal 75% niet hoe complex het proces inmiddels is geworden dus het zal je nog verrassen.
Je bent echt niet uniek in je functie en bij tig bedrijven heb je zulke leuke functies.
Uitvoerders, werkvoorbereiders en projectleiders in de bouw zijn in die zin uniek in hun functie dat in een andere sector een dusdanige werkdruk, competenties, vereist multidisciplinair kennisniveau en budgetverantwoordelijkheid minimaal met een factor 2 a 3 wordt beloond.
Niemand houdt jou ook persoonlijk verantwoordelijk
Oh jawel hoor, reken er maar op dat zowel van boven als van onderen de uitvoerder alles op zijn bord krijgt.
maar enige reflectie zou beter zijn dan de sector maar klakkeloos te verdedigen door te wijzen naar anderen en tijdsgebrek.
Reflectie op eigen functioneren is op de schaal waar dit probleem wordt gecreëerd en zich profileert niet heel erg relevant.
Zeker met de prijsstijgingen van de afgelopen jaren kun je het echt niet langer enkel op 'grondstoffen zijn duurder' gooien,
Stijgende prijzen (materiaal, materieel, arbeid, regeldruk, risico's) in de KOA zijn vast en vrijwel nooit verrekenbaar (zou ook niet goedkomen in verband met hypothecaire financieringen).
Prijsstijgingen zullen altijd een 'excuus' blijven aangezien ze niet door te rekenen zijn en ook niet op voorhand te voorspellen zijn.
https://www.rijksoverheid...nde-grond-en-baggerspecie Komt bijvoorbeeld even tussendoor zeilen, dat zijn risico's die niet op de kopers te verhalen zijn maar wel degelijk een zeer grote impact op de bijkomende kosten en marges hebben.
klanten betalen de hoofdprijs
Dat is natuurlijk ook een groot deel perceptie, het is waarschijnlijk het duurste wat je tot dan toe ooit hebt gekocht maar een seriematig gebouwde woning is een Skoda Octavia en geen Audi RS6.
Nu krijg je dus de paradox dat je in crisistijd beter kon opleveren voor minder geld.
Ja, toen kon je vaktimmerman Piet voor € 34,- per uur al het aftimmerwerk laten doen, nu heb je nog steeds € 34,- in je begroting staan en kan je met wat geluk voor € 37,- klussenbus Pjotr laten aftimmeren die er ook nog eens 50% langer over doet. Kost per saldo dus 63% meer. Piet het voor € 39,- laten doen zou mooi zijn aangezien dat nog geen 15% meer kost maar helaas, gouweouwe Piet staat lekker voor € 45,- tot € 50,- + voorrijkosten mooie klusjes te doen rechtstreeks bij particulieren want de vakman werkt ook liever aan die RS6 dan de zoveelste Octavia en die komt dus gewoon niet.

Parallel aan de prijsstijging loopt namelijk ook de toegenomen productie in de burger- en kleinbouw doordat door de staat van de markt er vaker de keus gemaakt wordt om de huidige woning grondig te verbeteren in plaats van een nieuwe woning te kopen en/of opwaardering met het oog op de energietransitie.

Zie het paradoxale ook niet moet ik zeggen, vind het eerder een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
GeeMoney schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:21:
[...]

@Reverb_ dank je :).
Net voor die verkeersborden is een geluidswal en we zijn nu natuurlijk bezig om die door te trekken :).
Tevens ligt er geluidswerend asfalt (wat je duidelijk hoort als je er zelf ook rijdt) en ik woon nu in een nog drukker gebied dus voor mij wordt het rustiger.
Tweede voordeel dat je daar die verkeersborden al ziet is dat ik dus erg snel op een A-weg uitkom en dat is met mijn huidige 70k kilometers per jaar wel een verademing. (nu rijdt ik elke dag 40km op N-wegen heen voordat ik op een A-weg zit en dus ook 40km terug).
Dat scheelt aardig qua km's!

Jouw oplevering is binnekort al zeker ? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ymaenhout schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Dat scheelt aardig qua km's!

Jouw oplevering is binnekort al zeker ? :*)
Eind september 8) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Ow haha, dacht dat je eerder was als ons :X .
Dan loopt het redelijk gelijk bij ons, wij 11 september :D

Moet je nog veel zelf doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
ymaenhout schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Ow haha, dacht dat je eerder was als ons :X .
Dan loopt het redelijk gelijk bij ons, wij 11 september :D

Moet je nog veel zelf doen ?
De 26ste staan wij op.
Gasleiding trekken voor gashaard.
Wanden voorbereiden voor renovlies (licht schuren en latexen)
Nog wat leidingen frezen en boren en dicht smeren.
Verder heb ik leveranciers zoals keuken, vloeren, wanden al ingepland.
Ook stukadoor voor de plafonds strak te laten maken.
Jij nog veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
GeeMoney schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:24:
[...]

De 26ste staan wij op.
Gasleiding trekken voor gashaard.
Wanden voorbereiden voor renovlies (licht schuren en latexen)
Nog wat leidingen frezen en boren en dicht smeren.
Verder heb ik leveranciers zoals keuken, vloeren, wanden al ingepland.
Ook stukadoor voor de plafonds strak te laten maken.
Jij nog veel?
Ah, op het trekken van gasleiding, zetten keuken en wanden na zo'n beetje hetzelfde :)

Met een beetje doorwerken (als alle partijen qua planning kunnen) zitten we met een kleine 2 weken weer in onze eigen woning.

De week van de oplevering wordt wel al de schutting gezet (doen we samen met de buren). Zodra het renovliezen en sauzen klaar is ( +/- 3 a 4 dagen werk) kan de tegelzetter aan de gang voor de vloer beneden en kan ik boven de laminaatvloer leggen. Als dat gedaan is de regendouche installeren en de glazen wand van de douche zetten. Hierna kan het daadwerkelijke verhuizen starten.

Wat we wel als eerste doen is, is het naar boven sjouwen (2e verdieping) van de droger en wasmachine en de grote glazen douchewand alvast in de badkamer parkeren. Mochten we onverhoopt toch wat raken kan dit nog hersteld worden alvorens de renovliezer komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@ymaenhout Zou je niet eerst de vloeren (laten) doen en vervolgens pas je muren? Dat voorkomt beschadigingen namelijk.

@ambusched en @Vak127 hoe gaat het met jullie woningen zo na de bouwvak?

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 23-08-2019 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
GeeMoney schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:58:
@ymaenhout Zou je niet eerst de vloeren (laten) doen en vervolgens pas je muren? Dat voorkomt beschadigingen namelijk.

@ambusched en @Vak127 hoe gaat het met jullie woningen zo na de bouwvak?
Wij hebben via Facebook een update gekregen. Ze zijn bezig met de funderingen storten. Jammer dat we door de hekken niet wat dichterbij kunnen komen. Blij dat de bouwvak voorbij is en we het proces weer kunnen volgen. Lekker dat bij jou het eind in zicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-04 15:25
@GeeMoney bij ons loopt de bouwvak 'officieel' t/m vandaag. Maar had wel gehoord dat mensen in ons project dachten dat er wel wat was gebeurd deze week.
Wij hadden gehoord dat we plots toch wat haast moeten maken met de keuken bestellen dus ga maandag meteen bellen dat ze alvast in mogen meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 10:47
ymaenhout schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:50:
[...]

De week van de oplevering wordt wel al de schutting gezet (doen we samen met de buren). Zodra het renovliezen en sauzen klaar is ( +/- 3 a 4 dagen werk) kan de tegelzetter aan de gang voor de vloer beneden en kan ik boven de laminaatvloer leggen. Als dat gedaan is de regendouche installeren en de glazen wand van de douche zetten. Hierna kan het daadwerkelijke verhuizen starten.
Als je tegelzetter aan de gang gaat kan je je muren afdekken met dat plastic van tesa, maak je het beneden vast met de afplaktape kant en dan naar boven toe tegen de muur aandrukken. Als je vervolgens plinten plaatst dan geeft het niets als het aan de onderkant een beetje beschadigt is en als je tegelzetter onverhoops wat knoeit zit het op het plastic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:24

Zenix

BOE!

Nou bij mij staat de fundering en ook al de begane grond. Heb factuur van de eerste twee termijnen ook gehad :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 914249

Onze woning is nu enige tijd opgeleverd. Tijdens de bouw kelderde het vertrouwen drastisch. Toen zelf geregeld wezen kijken en diverse punten geconstateerd. Een externe bouwkundige in handen genomen om om de 3 maanden een check uit te voeren. Werd er nog meer geconstateerd. Dit is terug gekoppeld aan de aannemer. Ene punt werd wel opgepakt, andere niet. Prima, wij hielden de punten zelf netjes bij tot voor de oplevering.
De punten te kennen gegeven, bedrag wat je achter mag houden, achter gehouden bij de notaris.
Inderdaad geen communicatie, terwijl ze 3 maanden de tijd hebben voor het bedrag wat je achterhoudt. Offertes op laten maken voor het geval dat. Dit na 3 maanden gemaild, dat de gebreken nog niet zijn verholpen/hersteld. Ze nog 6 weken extra hebben, anders zijn we genoodzaakt de offertes gestalte te laten geven. Ja nee maar de offertes waren het 3dubbele vd begroting. Ja en? Dat is de markt nu. Ze hebben 3 maanden de tijd gehad, niets gehoord. Offertes kunnen uitgevoerd worden en zullen voldaan gaan worden vh bedrag wat bij de notaris in depot zit.
En toen kon het :-D

Blij dat we de gehele bouw ALLES via de mail hebben gecommuniceerd. Na paar keer aangeven dat dit niet bevestigd was, de betreffende mail erbij gepakt en alstu....

Behoudt het geduld, leg alles vast en houdt het bedrag achter. Het mag!!! En veelal is het noodzakelijk

Oh, lijst meerwerk was ook en vies trucje. Wilden ze op opleverdag laten tekenen door ons. We waren al gewaarschuwd om deze goed na te kijken en warempel stond er voor 2200,- meer op berekend dan overeengekomen.
Deze in alle rust goed nalopen of vooraf je eigen lijst er naast leggen. Dan duurt de oplevering maar een kwartier langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Anoniem: 914249 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:22:
Onze woning is nu enige tijd opgeleverd. Tijdens de bouw kelderde het vertrouwen drastisch. Toen zelf geregeld wezen kijken en diverse punten geconstateerd. Een externe bouwkundige in handen genomen om om de 3 maanden een check uit te voeren. Werd er nog meer geconstateerd. Dit is terug gekoppeld aan de aannemer. Ene punt werd wel opgepakt, andere niet. Prima, wij hielden de punten zelf netjes bij tot voor de oplevering.
De punten te kennen gegeven, bedrag wat je achter mag houden, achter gehouden bij de notaris.
Inderdaad geen communicatie, terwijl ze 3 maanden de tijd hebben voor het bedrag wat je achterhoudt. Offertes op laten maken voor het geval dat. Dit na 3 maanden gemaild, dat de gebreken nog niet zijn verholpen/hersteld. Ze nog 6 weken extra hebben, anders zijn we genoodzaakt de offertes gestalte te laten geven. Ja nee maar de offertes waren het 3dubbele vd begroting. Ja en? Dat is de markt nu. Ze hebben 3 maanden de tijd gehad, niets gehoord. Offertes kunnen uitgevoerd worden en zullen voldaan gaan worden vh bedrag wat bij de notaris in depot zit.
En toen kon het :-D

Blij dat we de gehele bouw ALLES via de mail hebben gecommuniceerd. Na paar keer aangeven dat dit niet bevestigd was, de betreffende mail erbij gepakt en alstu....

Behoudt het geduld, leg alles vast en houdt het bedrag achter. Het mag!!! En veelal is het noodzakelijk

Oh, lijst meerwerk was ook en vies trucje. Wilden ze op opleverdag laten tekenen door ons. We waren al gewaarschuwd om deze goed na te kijken en warempel stond er voor 2200,- meer op berekend dan overeengekomen.
Deze in alle rust goed nalopen of vooraf je eigen lijst er naast leggen. Dan duurt de oplevering maar een kwartier langer
Pf wat een k** ervaring zeg! Mag ik vragen wat de diverse punten tijdens de bouw waren, waardoor jullie een externe bouwkundige ingeschakeld hebben? Hoop niet dat het bij ons ooit zo ver zou komen. Helaas mogen wij enkel tijdens tijdens kijkdagen de bouw op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ambusched
@GeeMoney jeeeuuuhj ze waren inderdaad al begonnen deze week. De tuin is opgehoogd en uitgezet met paaltjes. Ze zijn ook begonnen met het tegelwerk in het toilet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hl1feo6.jpg
Even onder deur door gespiekt en zag dat ze de tegels al stuk hebben gedaan en gas en electra hadden ze net voor bouwvak al gedaan.
Toch altijd weer leuk als er dingen zijn gedaan terwijl je niks verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:10:
@GeeMoney jeeeuuuhj ze waren inderdaad al begonnen deze week. De tuin is opgehoogd en uitgezet met paaltjes. Ze zijn ook begonnen met het tegelwerk in het toilet.
[Afbeelding]
Even onder deur door gespiekt en zag dat ze de tegels al stuk hebben gedaan en gas en electra hadden ze net voor bouwvak al gedaan.
Toch altijd weer leuk als er dingen zijn gedaan terwijl je niks verwacht.
Het Noorden was inderdaad afgelopen maandag weer begonnen vandaar dat ik het vroeg ;) .
Bij ons is het straatwerk nu ook bijna klaar en volgende week gaan ze met electra beginnen (draden trekken, schakelmateriaal etc.) dan nog binnen deuren en kozijnen ennde warmtepomp en boiler nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@GeeMoney bij ons zou het tot 23e lopen omdat bouwer zelf uit midden van het land komt. Maar gelukkig niet.
Ja bij jou gaat het rap zo, zie zo vanaf de brug niks meer veranderen maar dat komt omdat buiten echt al tijdje geheel af is natuurlijk. Spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 15:46
Onze bouwer had zichzelf vier weken bouwvak toebedeeld, dus afgelopen maandag weer begonnen.

Was vrijdag even kijken, bleek dat de uitvoerder nog een extra week vakantie had en er dus a.s. Maandag pas weer is. 5 weken niets gebeurd dus, helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymaenhout
drfrisbee schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:14:
[...]
[...]
Als je tegelzetter aan de gang gaat kan je je muren afdekken met dat plastic van tesa, maak je het beneden vast met de afplaktape kant en dan naar boven toe tegen de muur aandrukken. Als je vervolgens plinten plaatst dan geeft het niets als het aan de onderkant een beetje beschadigt is en als je tegelzetter onverhoops wat knoeit zit het op het plastic...
Precies zoals mrfrisbee het zegt gaan we het doen :) Ben benieuwd! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik heb even een snelle vraag. In onze nieuwbouwwoning hebben we een vorstvrije buitenkraan gekregen. Ik kreeg vanuit een van onze buren de opmerking dat ze deze nergens geplaatst hebben en dat ze gewone buitenkranen geplaatst hebben.

Weet iemand of dit een vorstvrije buitenkraan is?

https://imgshare.io/image/dO99S

(Weet niet goed hoe ik moet uploaden via mijn mobiel)

[ Voor 8% gewijzigd door WSL036 op 25-08-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
WSL036 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:58:
Ik heb even een snelle vraag. In onze nieuwbouwwoning hebben we een vorstvrije buitenkraan gekregen. Ik kreeg vanuit een van onze buren de opmerking dat ze deze nergens geplaatst hebben en dat ze gewone buitenkranen geplaatst hebben.

Weet iemand of dit een vorstvrije buitenkraan is?

https://imgshare.io/image/dO99S

(Weet niet goed hoe ik moet uploaden via mijn mobiel)
Als er een aftapkraan ergens in de kruipruimte ofzo zit is ie niet vorstvrij en zou ik het zeker aan laten passen.

Ik weet niet of dat bij dit type ook zo is, maar bij mijn bonfix vorstvrije komt er nog een slootje water uit en drupt ie ook nog na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:12
Bij ons zijn afgelopen week de palen geboord. _/-\o_
Palen boren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06-2024
@WSL036 dat is een vorstvrije kraan. de ontluchting zit aan de onderkant (witte dingetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
Clive schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:04:
@WSL036 dat is een vorstvrije kraan. de ontluchting zit aan de onderkant (witte dingetje)
@Clive @Sammy_tukker Super, bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door WSL036 op 25-08-2019 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Leuk om alle updates over de bouw weer te lezen!
Bij ons is afgelopen vrijdag het dak geplaatst! Wat een verschil maakt dat.
De delen van de binnenmuren staan al klaar dus hopelijk gaan ze daar ook snel mee aan de slag.
Volgens mij zitten de trappen er ook nog niet in, dus die komen vast ook snel.

Wat ik me wel afvroeg, hoe krijgen ze de trap erin? Komen die in delen? Het is wel duidelijk dat ik niets weet van de bouw maar ik had het er dit weekend met mijn man over en die kwam er ook niet uit ;) Ben gewoon benieuwd.

Als het goed is hebben wij 20 september de tweede kijkdag, dus de keukenboer al geïnformeerd hierover en als het goed is worden ook de vloer en de ramen opgemeten voor het pvc en de raambekleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Liquorice schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:46:
De delen van de binnenmuren staan al klaar dus hopelijk gaan ze daar ook snel mee aan de slag.

Wat ik me wel afvroeg, hoe krijgen ze de trap erin? Komen die in delen? Het is wel duidelijk dat ik niets weet van de bouw maar ik had het er dit weekend met mijn man over en die kwam er ook niet uit ;) Ben gewoon benieuwd.

Als het goed is hebben wij 20 september de tweede kijkdag, dus de keukenboer al geïnformeerd hierover en als het goed is worden ook de vloer en de ramen opgemeten voor het pvc en de raambekleding.
Vraag aan de voorman even of de ramen/kozijnen "af" zijn of dat er nog een afwerking lat hier en daar komt.
Laatst een topic over geweest waarin er bij iemand is ingemeten terwijl er nog een heel houtwerk om het raamkozijn heen kwam waardoor werkelijk geen raambekleding op maat was.

De trap kwam bij ons gewoon nog door het gat van de openslaande deuren door naar binnen :).

Overigens bij ons nu een hele kleine hik in de elektra installatie.
De panelen leverancier heeft verkeerde specs doorgegeven voor wat betreft het aantal panelen, de omvormer en het vermogen. De meterkast en bekabeling moet nu aangepast gaan worden maar mij is aangegeven dat dit de oplevering eind september niet in de weg zal staan.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 26-08-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
GeeMoney schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Vraag aan de voorman even of de ramen/kozijnen "af" zijn of dat er nog een afwerking lat hier en daar komt.
Laatst een topic over geweest waarin er bij iemand is ingemeten terwijl er nog een heel houtwerk om het raamkozijn heen kwam waardoor werkelijk geen raambekleding op maat was.

De trap kwam bij ons gewoon nog door het gat van de openslaande deuren door naar binnen :).

Overigens bij ons nu een hele kleine hik in de elektra installatie.
De panelen leverancier heeft verkeerde specs doorgegeven voor wat betreft het aantal panelen, de omvormer en het vermogen. De meterkast en bekabeling moet nu aangepast gaan worden maar mij is aangegeven dat dit de oplevering eind september niet in de weg zal staan.
Bedankt voor de tip! Misschien voor de zekerheid dan toch maar laten opmeten na oplevering. We verhuizen toch pas 8 weken na oplevering naar het nieuwe huis.

Ah door de openslaande deuren! :D Dat klinkt erg logisch! Ik ben benieuwd of ik nog mee krijg of het inderdaad op die manier gebeurt bij ons!

Ik hoop dat jullie hik inderdaad snel opgelost wordt en jullie gewoon eind september oplevering hebben!
Wij krijgen hopelijk eind december de sleutel, maar ik hoorde al over vertraging bij de nuts... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Liquorice schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:46:

De trap komt in allemaal losse delen aan en wordt ter plekke in elkaar geschoten, met wat spierballen zetten ze hem dan omhoog in het trapgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:16
Hoe zit dat dan met een gelakte trap welke als meerwerk staat; wordt die dan aan het einde pas afgelakt? Er wordt nogal wat over de trap gesleept met cement enzo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
witterholt schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:29:
Hoe zit dat dan met een gelakte trap welke als meerwerk staat; wordt die dan aan het einde pas afgelakt? Er wordt nogal wat over de trap gesleept met cement enzo..
Hoe bedoel je gelakt?
Als in vurenhout wit gelakt, dat gebeurt vaak achteraf en vaak alleen de staande delen en de bomen rondom. Een blank hout/ gebeitste trap gebeurt vaak af fabriek en wordt na plaatsing goed beschermd, ik wordt hier altijd een beetje zenuwachtig van als ik het op een werk van mij heb. Het gebeurd ook wel dat er wordt gekozen om deze op een later tijdstip te laten plaatsen

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 26-08-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@D.deJong ja, vurenhout wit gelakt bedoelde ik. Maar ik begrijp uit jouw antwoord dat ik de tredes hoogstwaarschijnlijk van de bovenkant zelf nog een keer moet lakken 😉. Aan de andere kant zal die nog wel een jaar of langer moeten zetten, dus ik kan ook wachten tot dat moment en het gelijk dan goed doen met kitten erbij....

[ Voor 86% gewijzigd door witterholt op 26-08-2019 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
witterholt schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:07:
@D.deJong ja, vurenhout wit gelakt bedoelde ik. Maar ik begrijp uit jouw antwoord dat ik de tredes hoogstwaarschijnlijk van de bovenkant zelf nog een keer moet lakken 😉. Aan de andere kant zal die nog wel een jaar of langer moeten zetten, dus ik kan ook wachten tot dat moment en het gelijk dan goed doen met kitten erbij....
Ze staan in de witte grondverf maar die is niet erg slijtvast, als je er een jaartje op loopt zonder schoenen zal het wel gaan anders is hij erg gauw kaal.
Een jaartje wachten is erg lang maar is heel erg afhankelijk in wat voor periode hij geplaatst is en hoe nat het hout dus is geworden.
Kijk anders even in de omschrijving van je verkoopbrochure.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 26-08-2019 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brickman
witterholt schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:07:
Hier wordt ook een wit gelakte trap geplaatst. Meeste wordt gelakt geleverd, behalve de tredes die worden alleen fabrieksmatig gegrond.

Verder is een gedeelte al weer een week bezig op de bouw (aannemer uit noord), deze week zijn de metselaars ook weer begonnen. Afgelopen week hebben, bij het eerste blok van het project, ook de dakpannen gestapeld op het dak en zijn ze begonnen met het storten van de cementen dekvloeren (Lau Kerkhof). Momenteel staan ook de gipsblokken klaar voor de scheidingsmuren.

Inmiddels hebben ze bij ons op zolder de knieschotten geplaatst en zijn de dakkapel aan het aftimmeren. Leidingwerk voor de badkamer en wc op de eerste verdieping zijn ook gedaan. Voor de drain in de douche hebben ze de aansluiting vrij gemaakt in de vloer.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 00:14
Brickman schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Bij ons wel een project (Thunnissen bouw uit Heemskerk) wat volgens mij volledig vanuit BIM wordt gebouwd. Hierdoor wel wat aan keuze vrijuit moeten inleveren bij het kiezen van het meerwerk en dergelijke.

Ons project wordt ook uitgevoerd door thunnissen (Heemstede ;) ) maar ze hebben behoorlijk last van vertraging. Hoe gaat dat bij jouw project, veel last van onverwachte vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
kezzza schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

Ons project wordt ook uitgevoerd door thunnissen (Heemstede ;) ) maar ze hebben behoorlijk last van vertraging. Hoe gaat dat bij jouw project, veel last van onverwachte vertraging?
Bedankt voor de correctie :D.

Momenteel nog geen last van vertraging. Ze zijn begin van jaar begonnen met bouwenen oplevering staat gepland voor Q1 2020. In de vorige update stond dat ze pas na de bouwvak zouden beginnen met metselen. Maar daar zijn ze al mee begonnen.

Waar zit bij jullie de vertraging in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 10:47
ymaenhout schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Precies zoals mrfrisbee het zegt gaan we het doen :) Ben benieuwd! 8)
Succes. Ik was erg blij toen ik eea aan vlekken op het plastic zag. De tegelzetter ook trouwens. Hij gaf aan dat hij het liefste als eerste was gekomen, maar dat dit ook prettig werkt en niet voor veel vertraging (ivm voorzichtiger werken) zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
drfrisbee schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:14:
[...]

Succes. Ik was erg blij toen ik eea aan vlekken op het plastic zag. De tegelzetter ook trouwens. Hij gaf aan dat hij het liefste als eerste was gekomen, maar dat dit ook prettig werkt en niet voor veel vertraging (ivm voorzichtiger werken) zorgt.
Dat geloof ik graag ja! Ik houd jullie op de hoogte, met foto's tegen die tijd! 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Vooroplevering/laatste officiële kijkdag is zojuist gezet op 6 september en geen bericht vooralsnog dat de opleverdatum verschoven gaat worden. Tot nu toe positief dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Alle woningen zijn iig gereserveerd. En ook wel van mensen offline en online vernomen dat ze tot hun spijt uitgeloot zijn.

Terras telt bij ons mee voor de VVE geloof ik, iig voor deel in Splitsingakte. Zou mooi zijn als die niet meetelt want we hebben niet de meeste BVO maar wel een van de grootste terrassen.
Gisteren toevallig iemand gesproken die was uitgeloot (of buiten de boot was gevallen, ik weet niet hoe de procedure was) voor suite in jouw project. Die baalde er flink van

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:19
Hi Allen,

Ik heb een vraag:
In mijn nieuwbouwwoning (start volgende maand) wil ik graag inbouw spotjes in de keuken en badkamer. Nu is dat volgens de kopersbegeleiding via de aannemer niet mogelijk vanwege de vloerplaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt mij gewoon dat ze geen zin hebben om dit te verzorgen.

Andere optie is denk ik dan een verlaagd plafond?

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:00
DG90 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:06:
Hi Allen,

Ik heb een vraag:
In mijn nieuwbouwwoning (start volgende maand) wil ik graag inbouw spotjes in de keuken en badkamer. Nu is dat volgens de kopersbegeleiding via de aannemer niet mogelijk vanwege de vloerplaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt mij gewoon dat ze geen zin hebben om dit te verzorgen.

Wat voor vloerplaten zijn het? Kanaalplaatvloeren?

• GeeMoney
@DG90 het is meer dat ze het niet willen :) . Ik heb het namelijk gewoon wel via de bouwer (na wat aandringen) voor elkaar gekregen in kanaalplaat vloeren. Breedplaat vloeren moet het volgens mij helemaal geen probleem zijn.
Het is alleen best veel werk omdat spots doorgelust moeten worden en je dus een spaghetti krijgt aan leidingen :+ .

Zie mijn installatie:
huis-mikado

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2019 12:38 ]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 15:36
Hi Allen,

Ik heb een vraag:

Als ze echt niet willen laten boren kan je van deze potten laten plaatsen;

Afbeeldingslocatie: https://assets.helia-elektro.be/products/24/2478/1260x1260/120.pjpeg

En later zelf laten boren?

Wel meteen leidingen klaarleggen. :P

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
blubbers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

[Afbeelding]

Dat is hetzelfde werk. Je moet nog steeds een gat in de breedplaat maken. De faalkans is enorm bij dit soort wensen, dus daarom is het eigenlijk niet geschikt voor projectbouw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• blubbers
Señor Sjon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:16:
[...]

Dat is hetzelfde werk. Je moet nog steeds een gat in de breedplaat maken. De faalkans is enorm bij dit soort wensen, dus daarom is het eigenlijk niet geschikt voor projectbouw.
Faalkans is enorm zegt ie. 8)7
Als de aannemer dat niet kan meten laat dan aub je woning niet door hem bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door blubbers op 29-08-2019 13:22 ]

• GeeMoney
blubbers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

In projectbouw heb je daar natuurlijk geen vrije keuze in.
Daarnaast klopt het natuurlijk wel wat @Señor Sjon zegt, als 1 van de buizen dicht komt te zitten om wat voor reden dan ook dan mis je direct 5 spots bijvoorbeeld.
Daarom beginnen ze er niet graag aan, het levert een hoop extra rot werk op als er toch problemen zijn.

• Señor Sjon
blubbers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Je koopt een serieproduct. Inbouwspots zijn maatwerk. De hele engineering hiervan is duurder dan de constructieberekening van die woning. En de foutkans is het grootste bij uitzonderingen in een serieproduct.

• witterholt
@DG90 bij ons was het gewoon een optie. Projectbouw, kanaalplaat. Op de verkooptekening moesten we de plaatsen van de spots aangeven. Het was een dure optie, maar ja, mooi dat het kon. Ik vraag me nu alleen af of de uitsparingen in de fabriek of op de bouwplaats geboord worden.

[ Voor 22% gewijzigd door witterholt op 29-08-2019 14:25 ]

• blubbers
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

In projectbouw heb je daar natuurlijk geen vrije keuze in.
Daarnaast klopt het natuurlijk wel wat @Señor Sjon zegt, als 1 van de buizen dicht komt te zitten om wat voor reden dan ook dan mis je direct 5 spots bijvoorbeeld.
Daarom beginnen ze er niet graag aan, het levert een hoop extra rot werk op als er toch problemen zijn.
In België komen inbouwspots continu voor in projectbouw. ;(

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik kon niet eens een loze leiding in het plafond krijgen.
Te veel problemen volgens aannemer. Ook toen ik aangaf dat het voor Wifi was en 40cm afwijking geen punt zou zijn wilden ze er niet aan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

Je koopt een serieproduct. Inbouwspots zijn maatwerk. De hele engineering hiervan is duurder dan de constructieberekening van die woning. En de foutkans is het grootste bij uitzonderingen in een serieproduct.
Dit dus

Daarom zie je ook steeds meer aannemers een vorm van koppelverkoop doen op de meerwerklijst.
Wil je een wasmachine aansluiting op zolder? Dat is prima, je krijgt er wel meteen het lichtknopje op een andere plek en een dakraam. Ze zitten er namelijk gewoon niet op te wachten dat ze per saldo 24 verschillende huizen aan het bouwen zijn.
En natuurlijk is dat allemaal helemaal niet netjes maarja... voor jou 10 andere die er geen moeite mee hebben. In de kopersmarkt was het echt een heel ander verhaal. toen bouwde ze 24 woningen waar er niet 1 het zelfde van was en niet 1 zonder een individuele kopers optie, er was toen wel goed personeel genoeg om dit op te vangen. En dat is er nu gewoon niet. Dus in de volgende crisis gewoon huizen kopen, alleen als iedereen dat doet hebben we dus geen crisis. :+
blubbers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:34:
[...]

Op het moment dat er genoeg vraag naar is komt het gewoon naast de buitenkraan op de meerwerklijst te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 29-08-2019 15:16 ]

• Señor Sjon
blubbers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:34:
[...]

Heb je dat dan in België? Gevoelsmatig wordt daar wat afgestunteld door iedereen. :+

• blubbers
Señor Sjon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

Heb je dat dan in België? Gevoelsmatig wordt daar wat afgestunteld door iedereen. :+
Jawel hoor. Maar hier wordt inderdaad nog vaker zelf gebouwd. Hier krijgen ze na wat stuntelen wel inbouwspots in hun plafonds 8)

• kezzza
Brickman schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

Waar zit bij jullie de vertraging in?
Daar willen ze niet heel duidelijk over zijn, maar het lijkt erop dat ze een paar kleine vertragingen hebben waardoor een aantal onderleveranciers niet op de afgesproken momenten aan het werk konden en de planning daardoor overhoop ging.
Het betekent wel dat een verwachte oplevering van Q4-2019 vertraagd wordt naar Q4-2020 volgens de huidige planningen. Nu had ik zelf al verwacht dat de oplevering niet voor juni 2020 zou zijn, maar het was wel even zuur. Nu zijn er een aantal mensen in ons project helemaal los gegaan over dat dit toch allemaal niet kan en blabla, ze vergeten dan alleen dat het aantal werkbare dagen nog prima binnen de contractueel afgesproken termijn liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
kezzza schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:37:
[...]

Daar willen ze niet heel duidelijk over zijn, maar het lijkt erop dat ze een paar kleine vertragingen hebben waardoor een aantal onderleveranciers niet op de afgesproken momenten aan het werk konden en de planning daardoor overhoop ging.
Het betekent wel dat een verwachte oplevering van Q4-2019 vertraagd wordt naar Q4-2020 volgens de huidige planningen. Nu had ik zelf al verwacht dat de oplevering niet voor juni 2020 zou zijn, maar het was wel even zuur. Nu zijn er een aantal mensen in ons project helemaal los gegaan over dat dit toch allemaal niet kan en blabla, ze vergeten dan alleen dat het aantal werkbare dagen nog prima binnen de contractueel afgesproken termijn liggen.
k
Klinkt allemaal zeer bekend dit.
Bij ons was de eerste oplever prognose rond februari/maart dit jaar, maar dit werd elke keer uitgesteld. In het begin een tekort aan kalk-zandsteen, maar vrij snel daarna continu een tekort aan lijmers, metselaars, en later, om toch enige vaart erin te houden wordt alles kort op mekaar gepland.
Maar als de eerste in het rijtje niet op komt dagen, wordt alles vooruit geschoven.

Ook dat er dan een aantal kopers helemaal 'los' gaan klinkt bekend :+

Goed contact houden, regelmatig is de bouwplaats bezoeken en een praatje maken kan je wat meer inzicht geven qua planning etc. En voor de rest kan je er vrij weinig aan doen.

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:19
Milo85 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Wat voor vloerplaten zijn het? Kanaalplaatvloeren?
Hebben ze helaas niet aangegeven, zal het voor de zekerheid nogmaals vragen
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:37:
@DG90 het is meer dat ze het niet willen :) . Ik heb het namelijk gewoon wel via de bouwer (na wat aandringen) voor elkaar gekregen in kanaalplaat vloeren. Breedplaat vloeren moet het volgens mij helemaal geen probleem zijn.
Het is alleen best veel werk omdat spots doorgelust moeten worden en je dus een spaghetti krijgt aan leidingen :+ .

Zie mijn installatie:
[Afbeelding: huis-mikado]
Ziet er goed uit! Ik denk dat ze dit niet aandurven in ons project. Gezien al het maatwerk. Was het een duur grapje?
blubbers schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

[Afbeelding]

Wat is dit precies? Kan het niet goed uit de foto halen? Al het elektra hebben we helaas al aangegeven.
witterholt schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:00:
@DG90 bij ons was het gewoon een optie. Projectbouw, kanaalplaat. Op de verkooptekening moesten we de plaatsen van de spots aangeven. Het was een dure optie, maar ja, mooi dat het kon. Ik vraag me nu alleen af of de uitsparingen in de fabriek of op de bouwplaats geboord worden.
Hoeveel woning zaten er in jullie project? Bij ons is het een project van 40 woningen.

Iemand ervaring met achteraf planfond verlagen :)? Denk dat dit mijn enige redding gaat zijn.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zat in een project van 30 woningen. Eerst konden inbouwspots ook niet, maar n.a.v. de gesprekken met de bouwbegeleiding kwam naar voren dat erg veel mensen het wilden en toen is het wel mogelijk gemaakt. Scheelde wel dat de ruwbouwtermijn nog niet gesloten was en de platen nog niet waren besteld.

Bij ons zijn de openingen en leidingen meegestort in de kanaalplaten. Achteraf is de bedrading erin gelegd, wat er wel op neerkwam dat alle spots op elkaar werden doorgelust (dus 1 schakelaar). Het was niet echt heel goedkoop (€ 193 1e spot+schakelaar, iedere volgende spot € 97, prijs uit 2016) maar goed. Wel gedaan toen boven het werkblad in de keuken.

Achteraf gaat geen succes worden denk ik, dan zit je inderdaad wel vast aan iets van verlagen of een koof.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 29-08-2019 18:12 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• blubbers
@DG90 Dat zijn potten met aan de onderkant een gyproc plaatje. De gyproc kant plaats je naar beneden toe, zodat wanneer hier later het gat in gemaakt is, de veren van de spot hier achter haken. Voor de beton komt boor je 2 gaten waar de wachtbuizen in kunnen. Deze potten zijn 12x12 dacht ik dus je hebt nog wat ruimte moest je een cm verkeerd gemonteerd hebben op de platen.

• GeeMoney
@DG90 ik had heel veel maatwerk bij ze afgenomen en ook de spotjes waren niet heel goedkoop nee. Uit mijn hoofd de eerste incl. dimmer €185,- en elke volgende spot €145,-. Ik heb het al eens uitgezocht en gepost. Zal die nog eens opzoeken.

Voordeel is wel dat het plafond nu niet verlaagd werd en dat het er bij oplevering werkend inzit.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2019 19:30 ]

• kabeltjekabel
DG90 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:57:
[...]

Hebben ze helaas niet aangegeven, zal het voor de zekerheid nogmaals vragen
Tuurlijk kanaalplaat. Anders hadden ze het wel gezegd.

• witterholt
DG90 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:57:
[...]

Hoeveel woning zaten er in jullie project? Bij ons is het een project van 40 woningen.
In ons project zitten ongeveer 250 woningen. De kosten van de eerste spot met dimmer waren €395 en €250 per extra spot voor die dimmer.
We hebben twee spots met dimmer en zes extra spots besteld.

[ Voor 25% gewijzigd door witterholt op 29-08-2019 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is een beste prijs, zijn ze van goud?

Jan: "Die spots... wat doe ik daarmee? "

Kees: "We willen het eigenlijk niet doen! Maak er maar 400 euro van."

Jan: "Altijd net onder de hele bedragen zitten kees..dat wordt dus 395 euro. Daarom is kauwgom ook altijd 99 cent"

Kees: "Lijkt me helemaal prima, vinden ze het te duur prima, dan hoeven wij niets te doen.. willen ze het wel, kunnen we ze ook nog een poot uitdraaien bij meer spots.."

jan... "Wat doe ik daarmee dan? 195?"

Kees: "Nee, doe maar 250, ik zie net dat het zink duurder is geworden. Het moet uit de lengte of de breedte, ja toch?"

Jan.. "Niet dan..."

• blubbers
twain4me schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:15:

Jan: "Die spots... wat doe ik daarmee? "

Kees: "We willen het eigenlijk niet doen! Maak er maar 400 euro van."

Jan: "Altijd net onder de hele bedragen zitten kees..dat wordt dus 395 euro. Daarom is kauwgom ook altijd 99 cent"

Kees: "Lijkt me helemaal prima, vinden ze het te duur prima, dan hoeven wij niets te doen.. willen ze het wel, kunnen we ze ook nog een poot uitdraaien bij meer spots.."

jan... "Wat doe ik daarmee dan? 195?"

Kees: "Nee, doe maar 250, ik zie net dat het zink duurder is geworden. Het moet uit de lengte of de breedte, ja toch?"

Jan.. "Niet dan..."
Prijzen zijn inderdaad voor mee te lachen. Dat mensen dit betalen...
Kan je je wel voorstellen met welke andere onderdelen van een woning ze dit ook nog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

twain4me schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:15:
Het is inderdaad veel geld, maar je moet wel het hele plaatje meenemen. Je krijgt tenslotte niet alleen de spots en dimmers in losse doosjes geleverd en moet maar zien hoe je dat in je plafond krijgt.
Dat plaatsen, ervoor zorgen dat de juiste gaten en leidingen in je plafond komen, dat bedraden en aansluiten op een dimmer in de muur zit er allemaal bij.

• Brickman
[...]

Dat is inderdaad minder. Buitenkant is wel helemaal af?

Sinds vandaag zijn ze bij het eerste blok al begonnen met de zonnepanelen plaatsen. En dat terwijl het metselwerk nog niet eens helemaal af is. Na de bouwvak nog geen nieuwe update gehad en pas 1 echte kijkdag gehad. Dus hopelijk komt er snel weer een nieuwe.

Hier is de oplevering iets naar achteren geschoven van eind Q4 naar Q1 2020 omdat het te makkelijk Q1 kon worden qua vertraging. Bij de oplevering gaan ze proberen om 4 woningen per week op te gaan leveren. Momenteel is het wel apart om te zien het verschil tussen het eerste blok(net begonnen met het storten van de verdieping) en het laatste (hier liggen de pannen al bijna op het dak).

• GeeMoney
@kezzza dat is ook wel een behoorlijke vertraging hoor, een jaar uitloop?! Daar heeft iemand op de planning echt zijn werk niet lekker gedaan lijkt wel.
De meeste projecten lees je hier lopen een kwartaal of hooguit twee kwartalen uit...

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:12
[...]

Hoeveel werkbare dagen hebben ze dan bij jullie?

Bij ons zijn het er 180 voor een vrijstaande woning.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:40:
@DG90 ik had heel veel maatwerk bij ze afgenomen en ook de spotjes waren niet heel goedkoop nee. Uit mijn hoofd de eerste incl. dimmer €185,- en elke volgende spot €145,-. Ik heb het al eens uitgezocht en gepost. Zal die nog eens opzoeken.

Voordeel is wel dat het plafond nu niet verlaagd werd en dat het er bij oplevering werkend inzit.
Dat is wel flink aan de prijs ja, heb voor de gein nog eens gekeken naar wat wij betaald hebben (zelfbouw) en dat is 89 euro per spot. Meerprijs voor de dimmer ipv schakelaar was 117,50. In de keuken hebben we er 8 en in de badkamer 6 en dus 2 dimmers.

Prijzen dateren uit 2015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Road-runner83 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Dat is wel flink aan de prijs ja, heb voor de gein nog eens gekeken naar wat wij betaald hebben (zelfbouw) en dat is 89 euro per spot. Meerprijs voor de dimmer ipv schakelaar was 117,50. In de keuken hebben we er 8 en in de badkamer 6 en dus 2 dimmers.

Prijzen dateren uit 2015.
Ik heb dan wel LED, GU10, 230V dimbaar en kantelbaar. Prijzig maar plafond hoogte is nu nog steeds 2,65m. Wat ik kon vinden kosten deze spots je achteraf met verlagen gewoon 7 a 8cm.
Overigens heb ik totaal 32 spots over 6 dimmers waarvan 8 in de badkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2019 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

Ik heb dan wel LED, GU10, 230V dimbaar en kantelbaar. Prijzig maar plafond hoogte is nu nog steeds 2,65m. Wat ik kon vinden kosten deze spots je achteraf met verlagen gewoon 7 a 8cm.
Overigens heb ik totaal 32 spots over 6 dimmers wasrvan 8 in de badkamer.
Ik heb ze later zelf vervangen voor LED, GU10 ook dacht ik (en dimbaar) :). Bij ons kun je zo ook kantelen maar heb dat nooit gebruikt eigenlijk...heb je ook een trapje nodig ivm plafondhoogte van 2,65m.

8 in de badkamer klinkt best veel, wij hebben er 6 in een badkamer van 3,5m bij 2,8m. En meestal niet eens op de felste stand staan ;).

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:49
Hi Allen,

Ik heb een vraag:

Was bij ons een standaard optie. Er wordt dan een box in de breedplaat geplaatst en elektra erin gelegd.

• kezzza
GeeMoney schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:54:
@kezzza dat is ook wel een behoorlijke vertraging hoor, een jaar uitloop?! Daar heeft iemand op de planning echt zijn werk niet lekker gedaan lijkt wel.
De meeste projecten lees je hier lopen een kwartaal of hooguit twee kwartalen uit...
Tjah, officieel hebben ze nooit gezegd dat ze alles in 1x zouden opleveren, en de eerste huizen worden ook zeer waarschijnlijk nog dit jaar opgeleverd. Dat ze nergens expliciet noemen dat ze niet in een relatief korte termijn opleveren achter elkaar heeft gezorgd voor een verkeerde verwachting.

@The Fatal Wat betreft de werkbare dagen, dit zijn er 225. Iets waar ik niet direct op had gelet maar nu lijkt 180 meer de standaard te zijn ja. Het is ook zo dat deze dagen niet direct ingaan, maar pas na de ruwe dekvloer. En deze is dus ook pas later gereed gekomen dan verwacht, dus geeft de bouwer ook aan dat er wat hun betreft weinig aan de hand is.

En dan als laatste @Brickman , nee ons huis is nog niet dicht, voorlopig staat er enkel het betonnen geraamte en zijn net de steunpalen op de begane grond verdwenen, we zitten overigens pas in de laatste oplever fase van ons project. Ook daar zijn ze onhandig geweest in de communicatie. Eerst werd er aangegeven dat het appartementencomplex in het project als laatste gebouwd zou worden, maar ondertussen wordt er keihard gewerkt aan dat complex en stonden de 2onder1 kappers een geruime tijd stil. Nu heeft dit te maken met verschillende bouw technieken en het niet beschikbaar zijn van al het bouw materieel voor de huizen maar het was wel weer een nieuw puntje van irritatie bij een aantal kopers.

Ik maak me er bewust niet al te druk om, al hebben we nu wel besloten om de definitieve keuze voor keuken en badkamer naar 2020 te verplaatsen omdat het allemaal nog zo ver weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kezzza schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:49:
@The Fatal Wat betreft de werkbare dagen, dit zijn er 225. Iets waar ik niet direct op had gelet maar nu lijkt 180 meer de standaard te zijn ja. Het is ook zo dat deze dagen niet direct ingaan, maar pas na de ruwe dekvloer. En deze is dus ook pas later gereed gekomen dan verwacht, dus geeft de bouwer ook aan dat er wat hun betreft weinig aan de hand is.
Als een uitstel van een jaar bij de kopers als verrassing komt, hebben ze het verplicht op de hoogte houden van de kopers niet zo best gedaan. Tenzij het ook voor hun als verrassing komt natuurlijk... maar dan is er wel wat mis met hun vermogen tot plannen en coördineren ;)

Ik kan me best voorstellen dat kopers boos worden als ze pas zo'n 3a4 maanden voor de gepercipieerde oplevering (Q4 2019 loopt tenslotte over 4 maanden af) te horen krijgen dat het veel langer gaat duren. Het zit er dik in dat er bijvoorbeeld al een paar hun huis te koop hadden gezet of zelfs al hebben verkocht. Of zich voor hadden bereid op de verhuizing, een inschrijving op een school hadden geregeld, offertes hebben getekend voor vloer- en muurafwerking, etc. Dat kan ook allemaal weer (deels) opnieuw.
En het extra jaar dubbele maandlasten zal ook niet voor iedereen even makkelijk op te hoesten zijn.

Sterker nog, ik kan me om die laatste reden(en) zelfs prima voorstellen dat het niet uitmaakt hoe dicht bij de oplevering is voordat ze boos worden om een dergelijke vertraging.
Pagina: 1 ... 31 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2