Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

Roostertjes zijn in ieder geval aan de onderzijde verplicht. Dit is om muizen en ratten buiten te houden. (https://rijksoverheid.bou...s/wet/bb2012/hfd3/afd3-10)
Hey dat hebben ze bij onze nieuwbouw ook niet gedaan. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 17:30
@Appie76 Open stootvoegen groter dan 1 cm breed dienen volgens de wet voorzien te zijn van een roostertje . Meestal zijn de stootvoegen dus kleiner als 1 cm maar soms door wisselingen in formaat stenen komt het wel eens voor dat er voegen groter dan 1 cm voorkomen en dan wordt er vaak na opmerking van een opzichter , woningborg of gemeente opzichter een roostertje (bijenbekje) geplaatst . Dit hoeft dus niet in elke voeg .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Zelden open stootvoegen van 10mm of groter gezien en ik loop al heel wat jaartjes rond in de bouw, vaak word er een voegspijker door gehaald tijdens het metselen en door de specieresten en/of de voegmaat blijft het daar wel onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Hoe zit het met in termijnen betalen bij een nieuwbouw project?

Ik vraag me af of het mogelijk is om als je bv 350k koopsom hebt en 15k meerwerk en je kan hypotheek krijgen voor 350k of je 15k uit eigen zak kan betalen bij laatste termijn, wellicht zo rond oplevering. Dan kunnen we nog jaartje sparen voor de 15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Hertog_Martin schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:33:

Ik vraag me af of het mogelijk is om als je bv 350k koopsom hebt en 15k meerwerk en je kan hypotheek krijgen voor 350k of je 15k uit eigen zak kan betalen bij laatste termijn, wellicht zo rond oplevering. Dan kunnen we nog jaartje sparen voor de 15k.
Met alle respect, koop je dan niet wat te duur?
Ga eerst eens bij een hypotheek adviseur langs om goed te bepalen waar in jouw geval de grenzen liggen en wat de mogelijkheden zijn. (Meerwerk is vaak mee te financieren bijvoorbeeld)

Dat gezegd hebbende:
Meerwerk is in ons geval 25% bij “bestelling” en de andere 75% na oplevering.
De woning en grond betaal je in termijnen als de bouw dus vordert.

Bijvoorbeeld:
Bij start bouw/passeren koop je de grond a X bedrag. Die gaat dus lopen.(termijn 1)
Als de fundering vervolgens ligt met de ruwe begane grond vloer komt er X bedrag bij wat gaat lopen.(termijn 2)

Meestal in een termijn of 7 a 8 verdeeld.
Meerwerk is bij ons totaal 3 offertes die min of meer gelijktijdig bevestigd/besteld zijn en waar ik in mijn geval deels een bouwdepot voor heb aangesproken. (Dat is dus deels meegefinancierd)

Lees dit topic anders eens door en google even naar informatie, dan ben je voorlopig even zoet en krijg je behoorlijk wat inzicht erbij.

Maandag is trouwens einde bouwvak voor het Noorden dus bij ons gaan ze weer aan de slag!

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33

Ja hoor, dat moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Laatst online: 15-09 23:13

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik weet niet of je ook bouwrente moet betalen, dan kan die 350k nog wel wat hoger uitvallen. Maar goed, als je een hypotheek hebt, is dat vast wel meegerekend.

Je moet de aannemer 365k betalen in termijnen. De hypotheekverstrekker draagt daarvan maximaal 350k bij. De rest moet jij doen. Of je dat meteen vooraf doet, of in de laatste termijn, staat je vrij. Punt is dat voor de sleuteloverdracht alle termijnen voldaan moeten zijn.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
JustDutch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:55:
[...]

Ik weet niet of je ook bouwrente moet betalen, dan kan die 350k nog wel wat hoger uitvallen. Maar goed, als je een hypotheek hebt, is dat vast wel meegerekend.

Je moet de aannemer 365k betalen in termijnen. De hypotheekverstrekker draagt daarvan maximaal 350k bij. De rest moet jij doen. Of je dat meteen vooraf doet, of in de laatste termijn, staat je vrij. Punt is dat voor de sleuteloverdracht alle termijnen voldaan moeten zijn.
Er is geen hypotheekverstrekker die hier in mee gaat. Als je max 350k kan lenen en je hebt meer nodig dan moet je dat geld op het moment van de hypotheekaanvraag vrij beschikbaar hebben / in de toekomst als huidig getaxeerde overwaarde in kunnen brengen.

Los daarvan, sparen met dubbele lasten gaat wel wat minder hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hmm verschillende antwoorden. Situatie is dat ik opzich zonder vermelden studieschuld en met afbetalen private lease ruim genoeg zou moeten kunnen verkrijgen, maar met netjes vermelden van studieschuld en evt ook behoud private lease wordt het wat krapper verhaal. We houden ondanks dubbele lasten genoeg over om meerkosten bij elkaar te sparen maar het was me nog onduidelijk of je dat idd al nu moet kunnen aantonen als vermogen, en of je ook op laatst eigen geld kan aanwenden want zie soms ook dingen als 'eigen geld eerst' voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Hertog_Martin Je moet nu aantonen dat je het hebt maar je mag dat als je wilt best pas aan het einde gebruiken om te betalen.

Eigen geld inbrengen bij een huis mag, maar 'Ja, daar ga ik voor sparen' zal de bank niet als eigen geld zien ;). De bank zal dan over het algemeen iets zeggen als 'Prima idee mijnheer, dan zien we u graag weer terug als u klaar bent met sparen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Duidelijk, dacht mss. dat het ivm betalen in termijnen wellicht wel kon om eerst uit een hypotheek te betalen en op het eind nog uit eigen geld.

Een auto als onderpand zal ook wel niet werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:08
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 02:14:
Duidelijk, dacht mss. dat het ivm betalen in termijnen wellicht wel kon om eerst uit een hypotheek te betalen en op het eind nog uit eigen geld.

Neen, helaas. Zeker een lease auto niet 8)7

Niet vermelden heeft geen zin, hypotheekverstrekker doet toch wel een BKR check en komt er dus toch wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 20:51
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 02:14:

De koopovereenkomst is op basis van de grond+aanneemkosten, als dit 350k is en je kan 350k hypotheek krijgen dan lukt dit dus. Moet je alleen de bijkomende kosten zoals notaris en hypotheekadvies betalen. De meerkosten komen in het algemeen pas later in het traject, en hoef je niet perse mee te financieren. Moet je natuurlijk wel zelf kunnen oplepelen. Denk dat je dan inkomen stabiliteit, groei, spaarcapaciteit mee moet nemen. Met diverse rente/lease lasten is het natuurlijk stuk krapper.

[ Voor 4% gewijzigd door Mokum80 op 18-08-2019 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

Bij ons stond in de koop overeenkomst zelfs dat indien je niet de volledige som financiert en je dus eigen geld wilt gebruiken, je dit moet aanwenden bij het betalen van de eerste termijnen en pas daarna het geld uit de hypotheeksom mag gebruiken.
In hoeverre ze dit gaan/kunnen controleren is natuurlijk de vraag.

Maar als je zo krap moet rekenen (en ook nog last ivm de lease auto en verzwijgen studie schuld) denk ik ook dat je bij te dure woningen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
breagor schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:16:
[...]

Bij ons stond in de koop overeenkomst zelfs dat indien je niet de volledige som financiert en je dus eigen geld wilt gebruiken, je dit moet aanwenden bij het betalen van de eerste termijnen en pas daarna het geld uit de hypotheeksom mag gebruiken.
Bij ons stond dat er niet in, maar het lijkt me wel het meest logisch om het zo te doen. Hoe minder je leent vanaf het begin, des te lager je (dubbele) lasten zijn.

Ik denk overigens ook dat je een te duur huis wilt kopen als je dat laatste beetje tijdens de bouw nog bij elkaar moet sparen. Je bent er dan namelijk nog niet: je moet nog een vloer, wandafwerking, raambekleding, een tuin aanleggen. Heb je daar dan wel geld voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Members only: maar even zo dan
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:36:
Members only: maar even zo dan
Dat moesten wij wel, al bij de inschrijving zelfs (financiële zekerheid/betrouwbaarheid was één van de criteria voor toewijzing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:12
Wat je financiële situatie ook is en los van de prijsklasse vd woning: bij nieuwbouw ben je er met enkel de v.o.n.-prijs nog lang niet. Er zijn nog zóveel bijkomende kosten, waaronder ongetwijfeld meerwerk dat je de aannemer moet betalen, maar ook kosten die je na de bouw zelf zult maken. Denk aan wandafwerking, vloer, keuken (?), erfafscheiding, verlichting, tuininrichting, etc etc. Voor deze kosten die je na oplevering zélf maakt, zou je nog kunnen sparen terwijl de bouw in gang is. Over het overige moet je bij aanvang hypotheek aantoonbaar beschikken.

Overigens geven die hypotheek rekentools slechts een indicatie, dus ga met een goede adviseur praten en je weet beter war je aan toe bent.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
Wij hebben 90k als meerwerk gerekend en daar hebben we dan nog niet eens de vloer en wanden bij gerekend.

Er werd geadviseerd om met minimaal 10% aan meerwerk te rekenen. Die 15k als meerwerk voor dat huis is dus veel te weinig. Je koopt te duur en komt later niet meer uit met het geld. Ook al kun je de hypotheek zelf helemaal betalen er komt nog veel bij: verzekeringen, gemeente- /waterschapsbelasting, je moet ook eten en drinken, wilt nog een keer wat leuks doen. Wil je in de toekomst kinderen? Dat kost ook geld. Doe the math zou ik zeggen en je zult zien dat je niks meer overhoud om een buffer te kunnen opbouwen, als je al uitkomt met de huidige inkomsten.

Wij blijven gelukkig ver onder ons maximale hypotheek bedrag met die 90k aan meerwerk erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 18-08-2019 09:32 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Laatst online: 15-09 23:13

JustDutch

was ambtenaar :)

kjast schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:12:
[...]

Er is geen hypotheekverstrekker die hier in mee gaat. Als je max 350k kan lenen en je hebt meer nodig dan moet je dat geld op het moment van de hypotheekaanvraag vrij beschikbaar hebben / in de toekomst als huidig getaxeerde overwaarde in kunnen brengen.

Los daarvan, sparen met dubbele lasten gaat wel wat minder hard..
Oke, ik denk dat ik je punt begrijp. Ik denk dat ik van iets andere uitgangspunten uitga. Ik denk dat jij ervan uitgaat dat iemand aan de limiet van zijn financieringscapaciteit zit (wat gezien de beschreven situatie een logische is). Ik was daar niet van uitgegaan. Ik was ervan uitgegaan dat er al een financiering (hypotheek) en koopcontract was voor de woning en dat het hier ging om het financieren van meerwerk ging (dat bijvoorbeeld vooraf niet voorzien was). Dit kan in de hypotheek (de meeste mensen nemen dit mee in hun financiering bij de hypotheek, want dit kan financieel het aantrekkelijkste zijn, je hoeft nu over minder geld te beschikken), maar dat hoeft niet. Dat kan ook met eigen geld. Maar ook daarvoor gaat misschien de vlieger wel op dat in dat geval de aannemer je wel gaat vragen of je het wel kunt betalen.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DutchKel schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:29:
Wij hebben 90k als meerwerk gerekend en daar hebben we dan nog niet eens de vloer en wanden bij gerekend.

Er werd geadviseerd om met minimaal 10% aan meerwerk te rekenen. Die 15k als meerwerk voor dat huis is dus veel te weinig. Je koopt te duur en komt later niet meer uit met het geld. Ook al kun je de hypotheek zelf helemaal betalen er komt nog veel bij: verzekeringen, gemeente- /waterschapsbelasting, je moet ook eten en drinken, wilt nog een keer wat leuks doen. Wil je in de toekomst kinderen? Dat kost ook geld. Doe the math zou ik zeggen en je zult zien dat je niks meer overhoud om een buffer te kunnen opbouwen, als je al uitkomt met de huidige inkomsten.

Wij blijven gelukkig ver onder ons maximale hypotheek bedrag met die 90k aan meerwerk erbij.
Ja ik doe de math uitgebreid, met verschillende toekomst scenario's dus laat ik het zo zeggen dan: ik kan de hypotheek alleen ophoesten na betaling van VVE, gwl, belastingen, terugbetaling studieschuld, op vakantie gaan, leefgeld voor leuke dingen etc.
Wij kunnen naast de maandelijkse kosten bij nieuwe woning nog 25k per jaar sparen. Daarbij staan we nog niet aan top van ons kunnen qua salaris.

Ik dacht dat we hier bij tweakers wel iets beter to the point konden blijven ;) al waardeer ik de waarschuwingen ook wel weer.

Heb dit topic deels doorgelezen (wat een klus, hele topic met deel 1 er bij ben je dagen zoet mee :P) en wat iedereen kwijt is aan meerwerk valt me wel op ja.

Nu betreft het bij ons een appartement, dus geen 25k aan uitbouw wat wel standaard lijkt bij elk nieuwbouw project als ik dit topic zo lees. Vloerverwarming en WTW is standaard. Keuken beetje karig met cheque van 5k, daar dachten we op 15k te komen.

Badkamer even twijfel, zie hier hoge bedragen. Maar hij wordt standaard betegeld en met wastafels, douche ruimte en bad opgeleverd. Ik dacht dat als we bv een duurder bad willen we enkel de meerprijs van het bad gaan betalen, maar betaal je dan al weer veel extra kosten puur omdat je van de standaard afwijkt?

Verder valt me op hoeveel er aan vliesbehang / stuccen wordt uitgegeven. Dat kan ons dan wellicht tegen gaan vallen. Ik ging aantal jaren terug ook in een nieuwbouw appartement maar dan huur, zou ook behangklaar opgeleverd worden maar met paar gaatjes vullen hier en daar, schuren, voorstrijk en 3 lagen verf was het prima. Wel wat scheurtjes in de hoeken van bv de wc maar dat stoort me niet. Kosten 600 euro. Dus als ik hier bedragen tot 17k lees, wow.

Verder is meeste naar wens, een wanna habe is led spotjes in plafond (die al verlaagd aangebracht wordt dus hopelijk niet al te duur) en een buitenkraan, verder mss een stopcontactje extra hier en daar.

Dakterras wordt opgeleverd met betonnen tegels. Hopen daar niet veel aan te hoeven doen naast wat plantenbakken en meubels.

Hopen dus voor ca. 25k wel klaar te zijn (+10 keuken, +2 badkamer, +7 vloeren en muren, +2 stopcontacten en kraan, +4 spotjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik lees al een tijdje in dit topic mee, en ondertussen komt de oplevering van onze woning aardig dicht bij. Over een kleine twee weken (29 augustus) krijgen wij de sleutel

Eerst maar even de vragen uit de TS:

Waarom de keuze nieuwbouw?
We wilden graag in Berkel-Enschot (gemeente Tilburg) gaan wonen, maar konden daar niet echt een geschikte woning vinden. Na een gesprek met de hypotheekadviseur bleken we toch wat meer ruimte te hebben dan gedacht, en viel dit nieuwbouwproject goed binnen de marges. Locatie was voor ons perfect, en ook het huis zelf viel goed in smaak.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Het is toch wel een hele hoop geregel, en je moet over alles nadenken. Waar je bij bestaande bouw nog kunt denken dat het niet je smaak is, maar voor nu wel voldoet, moet je bij nieuwbouw alles regelen, en juist omdat je nu de kans hebt om het precies naar wens te doen, wil je het ook perfect hebben. Daar gaat wel heel veel tijd in zitten.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben een hypotheek voor 350K, waar een bouwdepot van 16K in zit. De res financieren we uit eigen geld.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Volgens de huidige overzichten gaat er nog zo'n 18K tot 20K aan eigen geld in zitten. Daarmee komen we dus wel rond de 10% meerwerk uit die normaal gerekend wordt. Overigens zitten in de koopsom al openslaande deuren naar de tuin en een dakraam in verwerkt, die keuzes waren al door de aannemer gemaakt aangezien wij vrij laat instapten.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We laten de muren stuken en verven

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
De grondwerker komt half september langs om de bestrating te doen. Gras doen we dan zelf. Volgend jaar gaan we dan wel met plantenbakken aan de slag, maar dan kan onze kleine in ieder geval lekker op het gras kruipen in de lente.

Verder is de oplevering dus nabij, en hebben we afgelopen donderdag de voorschouw gehad. Daaruit kwamen een aantal kleine puntjes naar boven, maar ook wel twee flinke.
  1. Op de badkamer heeft alleen het toilet water, het bad en de douche niet. Wat op zich erg vreemd is, aangezien er maar één punt is waar je het water af kunt sluiten, in de meterkast. Hier gaan ze dus nog naar kijken.
  2. Het toilet beneden heeft totaal verkeerd tegelwerk. Dat moet er dus uit, en de goeie tegels moeten gelegd worden. Afhankelijk van de levertijd van de tegels kan dit nog wel na de oplevering moeten gebeuren.
Dus er is nog wel wat werk aan de winkel voor de aannemer in ons huis..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
DutchKel schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:29:

15k is niet riant, maar afhankelijk van de basismaterialen in het project en de hoeveelheid werk die je zelf kan verrichten is het prima haalbaar.

Daarentegen, 90k meerwerk is overdreven. Zelfs als je een vrijstaande woning op een flinke lap grond hebt hoef je die 90k heus niet nog te halen. Dus vandaar mijn vraag, met wat voor meerwerk heb jij die 90k aangetikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
BFmango schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

15k is niet riant, maar afhankelijk van de basismaterialen in het project en de hoeveelheid werk die je zelf kan verrichten is het prima haalbaar.

Daarentegen, 90k meerwerk is overdreven. Zelfs als je een vrijstaande woning op een flinke lap grond hebt hoef je die 90k heus niet nog te halen. Dus vandaar mijn vraag, met wat voor meerwerk heb jij die 90k aangetikt?
15k niet riant? Daar krijg je niet eens een uitbouw voor bij een woning met dergelijke von prijs... Lukt heel-heel misschien indien je *niets* wijzigt ten opzichte van kooptekening, die kans acht ik zeer klein, en zelf al het wand/vloer werk gaat doen. Vergeten we de tuin/oprit en de inrichting even..

[ Voor 6% gewijzigd door kjast op 18-08-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
kjast schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:21:
[...]

15k niet riant? Daar krijg je niet eens een uitbouw voor bij een woning met dergelijke von prijs... Lukt heel-heel misschien indien je *niets* wijzigt ten opzichte van kooptekening, die kans acht ik zeer klein, en zelf al het wand/vloer werk gaat doen. Vergeten we de tuin/oprit en de inrichting even..
Ok, ok, klopt misschien wel.

Maar 90k???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

De 90k is geschat en wellicht nog aan de lage kant.

Het huis wordt volgend jaar standaard opgeleverd met gas.

Dus we dienen wat dingen aan te passen met vloerverwarming en warmtepomp.

Ook de hele keuken is basic erg karig, we willen een kookeiland en de badkamer is ingericht zonder badkamer meubels en maar een enkele wastafel. Ook de douche en het bad willen we waarschijnlijk veranderen.

De warmtepomp willen we een Scandinavische versie van omdat die verder zijn doorontwikkeld (dus dat is heel wat meer dan 25k en komt richting de 50k).

Al met al denk ik dat 90k dan ineens erg weinig is.

Natuurlijk is gasloos maken een keuze, maar het is verstandiger om daar nu al wat mee te doen dan later alles in huis weer aan te passen.

Het huis wordt eind 2020 opgeleverd. De plannen liggen echter al een paar jaar klaar, vandaar dat het nog met gas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@BFmango ik zit daar nog boven maar hangt helemaal van je woning en kavel af. (210m2 woonopp. En 750m2 kavel)
Dat is dus voor iedereen anders. 15k is met nieuwbouw echter echt weinig, het kan natuurlijk maar of je doet dan heel erg veel zelf of luxe is ver te zoeken of er zit wel erg veel luxe al in de v.o.n. prijs.
Dat laatste kom ik echter nooit tegen. (Je wilt 9van de 10x toch die andere tegels en materialen etc.)

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:39
BFmango schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:27:
[...]

Ok, ok, klopt misschien wel.

Maar 90k???
Ik zit daar zelf al een heel stuk boven maar heeft echt te maken met je wensen en eisen die je stelt. Had best wat goedkoper uit kunnen zijn maar dan had ik concessies moeten doen, en ook nu heb ik een aantal dingen niet gedaan omdat ik het dan weer niet waard vond.

Maar 15K is wel erg aan de lage kant, tenzij je de huis als basis neemt, vrijwel niets extra's pakt en er naast de standaard sanitair er ook een keuken in zit. Maar goed dan heb je nog steeds je muren, vloeren, tuin etc en ook dat tikt aardig aan..

[ Voor 22% gewijzigd door Phorcys op 18-08-2019 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Jongens jullie hebben het over warmtepompen van 50k. Da’s allemaal leuk en aardig, maar je kan zoiets onmogelijk als enigzins normaal bestempelen.

Jullie hebben het over meer dan een modaal bruto jaarsalaris voor een pomp. Leuk als je een vrijstaand huis op 750m2 bouwt, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:39
BFmango schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:09:
Jongens jullie hebben het over warmtepompen van 50k. Da’s allemaal leuk en aardig, maar je kan zoiets onmogelijk als enigzins normaal bestempelen.

Jullie hebben het over meer dan een modaal bruto jaarsalaris voor een pomp. Leuk als je een vrijstaand huis op 750m2 bouwt, maar dat zijn eerder uitzonderingen.
Klopt helemaal maar daar heb ik het niet over, ook al heb je een standaard tussenwoning of hoekwoning met zeg 160-250m2 kavel dan is die 90K boven op de v.o.n prijs niet helemaal vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Ja ik doe de math uitgebreid, met verschillende toekomst scenario's dus laat ik het zo zeggen dan: ik kan de hypotheek alleen ophoesten na betaling van VVE, gwl, belastingen, terugbetaling studieschuld, op vakantie gaan, leefgeld voor leuke dingen etc.
Wij kunnen naast de maandelijkse kosten bij nieuwe woning nog 25k per jaar sparen. Daarbij staan we nog niet aan top van ons kunnen qua salaris.

Ik dacht dat we hier bij tweakers wel iets beter to the point konden blijven ;) al waardeer ik de waarschuwingen ook wel weer.
...
Je hebt al een to-the-point antwoord gekregen, maar voor de zekerheid nogmaals: Nee, je moet voor de hypotheek aantonen dat je de koopsom + aanneemsom + belastingen + kosten kunt betalen uit hypotheek en eigen middelen (onze bank vroeg expliciet om een kopie van bankafschriften van enkele maanden, zodat je ook niet even geld kunt lenen van de buren om een hoger saldo te laten zien en ook bij ons ging het absoluut niet om een maximale hypotheek).

Wat je naderhand met de aannemer nog afspreekt heeft de hypotheek niets mee te maken, maar het moet allemaal wel betaald worden voor oplevering. Het is dus niet verstandig om offertes te tekenen waarvoor je de financiën niet op orde hebt.

Maak een begroting op basis van je huidige saldo plus hypotheek en ga daar vanuit. Spaar je intussen extra, prima, dan kun je dat gebruiken voor inrichting, of je kunt je begroting aanpassen. Ga bij nieuwbouw in ieder geval niet begroten op basis van spaarplannen.

Oh ja, en houd naast de begroting ook een gewone buffer aan, want ook tijdens de bouw kan de wasmachine stuk gaan, kunnen de auto's onderhoud nodig hebben, of kun je ineens medische kosten hebben die je niet verwachtte...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 107% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Phorcys schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Klopt helemaal maar daar heb ik het niet over, ook al heb je een standaard tussenwoning of hoekwoning met zeg 160-250m2 kavel dan is die 90K boven op de v.o.n prijs niet helemaal vreemd.
Bij ons project (twee-onder-een-kappers op ca. 330m2 perceel) had niemand richting de 90k voor meerwerk. En dat ligt niet aan de budgetten...

Zelfs mijn buurman die vrolijk voor 160.000 euro aan auto’s voor de deur zet heeft het zo gek niet gemaakt????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:59

EiT

[...]

Je hoeft niets bijzonders te hebben om 90k aan te tikken. Is er ook net na hoe lang je van plan bent om er te wonen. Wij zaten zonder gek te doen al aan 70k bij de aannemer. Daar had gerust nog 20k bij gemoeten als ik het helemaal naar onze zin wilde maken. M.b.t. Elektra had het ook veel meer kunnen worden, aan spotjes geen eens toegekomen en zat al op 9k.

Onze lijst:

Meerwerk aannemer: 70k:
- Uitbouw (2,4 x 7,5): 17k
- Badkamer: 16k
- 2x Trap naar eiken/hardhout, incl verven 6k
- Elektra: 9k (zal nog 2k bij komen)
- 2 dakramen: 2,7k
- vloerverwarming hele huis: 10k
- extra zaken zoals wijzigen locaties van badkamer, keuken, deuren en raam, extra aansluitingen 2e badkamer, los toilet boven, water buiten, mantelbuizen, geveldoorvoer, stompedeuren, geen bovenlicht, vnaden dicht zetten, deur naar garage: 10k

Keuken: 25k
Warmtepomp: 25k
Vloeren: 10k
Schilderwerk: 7k
Bestrating: 3,5k
Schutting: 3,5k

Dus van casco naar verhuizen kost ons: ruim 150k extra.

Dan komt er nog minimaal 30k bij het eerste jaar/jaren (veranda/schuur, tuin, zonnepanelen, zolder inrichting en meubels).

Ik denk dat 15k meerwerk onrealistisch laag is. Daar heb je geen eens een uitbouw voor, vandaag de dag met m2 prijzen zijn dit wel de goedkoopste meters om bij je huis te krijgen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Blihi schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

Je hebt al een to-the-point antwoord gekregen, maar voor de zekerheid nogmaals: Nee, je moet voor de hypotheek aantonen dat je de koopsom + aanneemsom + belastingen + kosten kunt betalen uit hypotheek en eigen middelen (onze bank vroeg expliciet om een kopie van bankafschriften van enkele maanden, zodat je ook niet even geld kunt lenen van de buren om een hoger saldo te laten zien en ook bij ons ging het absoluut niet om een maximale hypotheek).

Wat je naderhand met de aannemer nog afspreekt heeft de hypotheek niets mee te maken, maar het moet allemaal wel betaald worden voor oplevering. Het is dus niet verstandig om offertes te tekenen waarvoor je de financiën niet op orde hebt.

Maak een begroting op basis van je huidige saldo plus hypotheek en ga daar vanuit. Spaar je intussen extra, prima, dan kun je dat gebruiken voor inrichting, of je kunt je begroting aanpassen. Ga bij nieuwbouw in ieder geval niet begroten op basis van spaarplannen.

Oh ja, en houd naast de begroting ook een gewone buffer aan, want ook tijdens de bouw kan de wasmachine stuk gaan, kunnen de auto's onderhoud nodig hebben, of kun je ineens medische kosten hebben die je niet verwachtte...
Thanks. Las wat tegenstrijdige reacties maar van wat ik van jou begrijp kunnen we het dus wel doen zonder studieschuld te verzwijgen. Ik ga de PL wel afkopen denk ik. Dan zouden we 17k meerwerk in hypotheek moeten kunnen financieren. Wat het meer wordt doe ik dan eigenwijs wel op spaargeld begroten. Mocht er echt nood aan de man komen heb ik nog de waarde van m'n auto (20k dagwaarde) achter de hand, maar zover zie ik het niet komen.

Het klinkt wat ondoordacht, als ik had geweten dat we gingen kopen had ik nu wel genoeg spaargeld gehad. Maar het kan er prima van af en het project is vrij uniek dus willen we niet laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BFmango schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

Bij ons project (twee-onder-een-kappers op ca. 330m2 perceel) had niemand richting de 90k voor meerwerk. En dat ligt niet aan de budgetten...

Zelfs mijn buurman die vrolijk voor 160.000 euro aan auto’s voor de deur zet heeft het zo gek niet gemaakt????
Auto’s op de oprit hecht ik 0 waarde aan.
Op de wat grotere woningen en kavels zit je binnen no-time op 100k.
Alleen mijn uitbouwen kosten al 50k.
Warmtepomp zit al in het project. Dan heb ik dus nog 210m2 vloeren te leggen, alle wanden, een keukenruimte van 6 bij 6 meter vullen, idem voor een woonkamer. Overal vloerverwarming, spotjes aan laten brengen, badkamers en toiletten. Het gaat hard, ik heb dan ook geen concessies gedaan bij deze woning waar ik verwacht oud te worden.

Ik heb in een eerdere post volgens mij een kleine opsomming gemaakt maar kan hem op mijn mobiel even niet snel vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Ok. Blijkbaar kan het wel. Ik zal wel gek zijn om te zeggen dat het allemaal een beetje overdreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
EiT schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:30:
[...]

Je hoeft niets bijzonders te hebben om 90k aan te tikken. Is er ook net na hoe lang je van plan bent om er te wonen. Wij zaten zonder gek te doen al aan 70k bij de aannemer. Daar had gerust nog 20k bij gemoeten als ik het helemaal naar onze zin wilde maken. M.b.t. Elektra had het ook veel meer kunnen worden, aan spotjes geen eens toegekomen en zat al op 9k.

Onze lijst:

Meerwerk aannemer: 70k:
- Uitbouw (2,4 x 7,5): 17k
- Badkamer: 16k
- 2x Trap naar eiken/hardhout, incl verven 6k
- Elektra: 9k (zal nog 2k bij komen)
- 2 dakramen: 2,7k
- vloerverwarming hele huis: 10k
- extra zaken zoals wijzigen locaties van badkamer, keuken, deuren en raam, extra aansluitingen 2e badkamer, los toilet boven, water buiten, mantelbuizen, geveldoorvoer, stompedeuren, geen bovenlicht, vnaden dicht zetten, deur naar garage: 10k

Keuken: 25k
Warmtepomp: 25k
Vloeren: 10k
Schilderwerk: 7k
Bestrating: 3,5k
Schutting: 3,5k

Dus van casco naar verhuizen kost ons: ruim 150k extra.

Dan komt er nog minimaal 30k bij het eerste jaar/jaren (veranda/schuur, tuin, zonnepanelen, zolder inrichting en meubels).

Ik denk dat 15k meerwerk onrealistisch laag is. Daar heb je geen eens een uitbouw voor, vandaag de dag met m2 prijzen zijn dit wel de goedkoopste meters om bij je huis te krijgen.
Het betreft dus een appartement. Wat wij van jouw lijst bv al niet hebben:

- uitbouw 17k
- 2x trap 6k
- 2 dakramen 2.7k
- vloerverwarming hele huis 10k (appartement komt met overal vloerverwarming met warmtepomp met koel mogelijkheid en temperatuur afzonderlijk instelbaar per vertrek, wel maandelijks bedrag voor a 80pm voor onbeperkt verwarmen)
- bestrating 3.5k (komt met betonnen tegels)
- schutting 3.5k (privacy glas rondom inclusief)

Dus das al 43k minder sowieso.

En 10k badkamer is tov casco? Bij ons komt appartement dus inclusief betegeling, twee wastafels, afscheiding douche en een bad. En kranen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-08-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:45:
Thanks. Las wat tegenstrijdige reacties maar van wat ik van jou begrijp kunnen we het dus wel doen zonder studieschuld te verzwijgen. Ik ga de PL wel afkopen denk ik. Dan zouden we 17k meerwerk in hypotheek moeten kunnen financieren. Wat het meer wordt doe ik dan eigenwijs wel op spaargeld begrote
Je kan sowieso niet alles 'belastingvrij' uit de hypotheek betalen (gordijnen, meubilair, etc); dus een deel van spaargeld betalen zal toch wel moeten. Hoeveel je doet moet je helemaal zelf weten. Maar uiteindelijk komt er een hypotheekbedrag uit de rekensom en daarvan moet je aantonen dat je die kan betalen.

Verder kan je daarbij aangeven dat je eigen geld gaat gebruiken bij de woning. Als je dat aangeeft, moet je ook aantonen dat je dat nu al hebt. Dat hoeft in principe niet per se een spaarrekening te zijn, maar als het iets anders is (deposito, beleggingen) zal je nauturlijk wel aan moeten kunnen tonen dat je die op tijd te gelde kunt maken.

Voor het meerwerk is het verder vrij simpel; jij kiest hoeveel je opgeeft bij de hypotheekaanvraag (binnen het maximum dat je uberhuapt zou kunnen lenen). Als jij 30k gaat uitgeven, hoef je niet per se 30k bij de hypotheekaanvraag neer te zetten. Dat kan ook 20k zijn, maar dan moet je uiteraard wel op een andere manier die 10k zien te betalen. Maar dat is voor de bank irrelevant.
Als je er echter voor zou moeten lenen, zal het uit de hypotheek betalen wel het goedkoopste zijn.
Mocht er echt nood aan de man komen heb ik nog de waarde van m'n auto (20k dagwaarde) achter de hand, maar zover zie ik het niet komen.
Je auto verkopen is natuurlijk niet een hele betrouwbare optie, want het is maar afwachten wat ie waard is tegen de tijd dat je huis af is. Maar het zal degene die de klus doet verder weinig uitmaken hoe jij nou uiteindelijk aan dat geld bent gekomen :P
Het klinkt wat ondoordacht, als ik had geweten dat we gingen kopen had ik nu wel genoeg spaargeld gehad. Maar het kan er prima van af en het project is vrij uniek dus willen we niet laten schieten.
Hou er wel rekening mee dat je door de dubbele maandlasten tijdens de bouw, je minder gaat kunnen sparen de komende tijd.
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:52:
En 10k badkamer is tov casco? Bij ons komt appartement dus inclusief betegeling, twee wastafels, afscheiding douche en een bad. En kranen natuurlijk.
Een badkamer gaat helaas wel vrij hard. Als je een ander bad wilt, dat ruwweg evengroot is en op dezelfde plek blijft, dan zal het wel wat meevallen. Verwacht overigens niet dat je exact de aanschafprijs van het originele bad terugkrijgt.

Maar als je bijvoorbeeld andere tegels wilt; een beetje formaat badkamer heeft nog best veel vierkante meters en je betaald uiteraard per m2. Vaak zijn grotere tegels ook duurder om te leggen, waardoor de legprijs per m2 ook stijgt.
In mijn geval ging een best nette projectbadkamer van zo'n 9m2 naar 7.5k extra; maar ik wilde daarin ipv 1,2m hoog tot het plafond getegelde wanden en nog wat andere aanpassingen en een andere inrichting van de douche.

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 18-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
De kans dat we facturen krijgen die we niet kunnen betalen zie ik iig als nihil. Zoals gezegd meerdere scenario's doorberekend en dan uitgaven tot aan geld voor de kapper en Spotify toe meegerekend.

Dubbele lasten vallen gelukkig mee, jaarlijks zo'n 5k hoger tov wanneer we al oververhuisd zouden zijn naar nieuwe woning. Gok dat het binnen 1.5 jaar wel opgeleverd is.

Maar we gaan dus iig dan zoveel mogelijk meefinancieren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:03:
De kans dat we facturen krijgen die we niet kunnen betalen zie ik iig als nihil. Zoals gezegd meerdere scenario's doorberekend en dan uitgaven tot aan geld voor de kapper en Spotify toe meegerekend.

Dubbele lasten vallen gelukkig mee, jaarlijks zo'n 5k hoger tov wanneer we al oververhuisd zouden zijn naar nieuwe woning. Gok dat het binnen 1.5 jaar wel opgeleverd is.

Maar we gaan dus iig dan zoveel mogelijk meefinancieren :)
Betreft oplevering, weet niet waar precies in het traject je zit ? (tekenen, ruwbouw opties doorgeven, bouw al gestart ?). Maar ga er standaard van uit dat de opleverdatum die de aannemer aangeeft, uit gaat lopen. ;) Houd daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Onze bouw liep al 5 weken vertraging op voor de ruwe begane grond vloer. De werkbare dagen gingen tellen precies 1 jaar na tekenen koopovereenkomst. Er zijn grote tekorten in de bouw, dus wij krijgen vooralsnog geen opleverdatum anders dan einde werkbare dagen...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Thanks. Las wat tegenstrijdige reacties maar van wat ik van jou begrijp kunnen we het dus wel doen zonder studieschuld te verzwijgen. Ik ga de PL wel afkopen denk ik. Dan zouden we 17k meerwerk in hypotheek moeten kunnen financieren. Wat het meer wordt doe ik dan eigenwijs wel op spaargeld begroten. Mocht er echt nood aan de man komen heb ik nog de waarde van m'n auto (20k dagwaarde) achter de hand, maar zover zie ik het niet komen.

Herkenbaar. Ik zou wel proberen zo veel mogelijk cash te hebben tijdens de bouw (tijdelijke familiebank?) om het appartement zover mogelijk naar wens op te leveren. Je zult, afhankelijk van je eisen concessies moeten doen, maar als je cashflow goed is kan je altijd later nog verbeteringen doorvoeren.
Wel is 50k zo uitgegeven, bijv een badkamer, stel je wilt de wastafel 5 cm breder, teruggave is aannemerprijs (100 euro), nieuwe wastafel is catalogusprijs (500euro) + feestbudget voor de aannemer.... tegels idem. Tegelwerk was bij ons circa 7k meer (grotere tegels, gerectificeerd, kosten aannemer, etc). Maar ook vloeren kosten je zo 60-100 euro de vierkante meter met plinten erbij

Maar gewoon doen. Met zo’n vrije cashflow moet het mogelijk zijn. Zorg wel dat je een mogelijk noodscenario kan dragen, eventueel met weer verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door drfrisbee op 18-08-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
ymaenhout schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Betreft oplevering, weet niet waar precies in het traject je zit ? (tekenen, ruwbouw opties doorgeven, bouw al gestart ?). Maar ga er standaard van uit dat de opleverdatum die de aannemer aangeeft, uit gaat lopen. ;) Houd daar rekening mee.
Bouw al begonnen, betreft transformatie kantoorgebouw. Sloop zit er al op. Zit bepaling in dat het binnen 520 werkbare werkdagen opgeleverd moet zijn anders boete voor de aannemer. Gerekend vanaf officiële start bouw (1 februari dit jaar) en gemiddeld 180 werkbare werkdagen kom je op iig 2021. Maar commerciële teksten hadden het over gegarandeerd 2020 en als ik de vorderingen zo inschat denk ik dat maand of 14 wel mogelijk is.

Ik heb de technische tekening, maar nog geen optielijst.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-08-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
drfrisbee schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:18:
[...]

Herkenbaar. Ik zou wel proberen zo veel mogelijk cash te hebben tijdens de bouw (tijdelijke familiebank?) om het appartement zover mogelijk naar wens op te leveren. Je zult, afhankelijk van je eisen concessies moeten doen, maar als je cashflow goed is kan je altijd later nog verbeteringen doorvoeren.
Wel is 50k zo uitgegeven, bijv een badkamer, stel je wilt de wastafel 5 cm breder, teruggave is aannemerprijs (100 euro), nieuwe wastafel is catalogusprijs (500euro) + feestbudget voor de aannemer.... tegels idem. Tegelwerk was bij ons circa 7k meer (grotere tegels, gerectificeerd, kosten aannemer, etc). Maar ook vloeren kosten je zo 60-100 euro de vierkante meter met plinten erbij

Maar gewoon doen. Met zo’n vrije cashflow moet het mogelijk zijn. Zorg wel dat je een mogelijk noodscenario kan dragen, eventueel met weer verkopen.
Ai dus wel zo ongunstig geregeld qua opties badkamer. Ik snap niet waarom, voor badkamer die nog gebouwd moet worden, een 2x duurdere wastafel dan direct 5x duurder oid uit moet pakken.

Ik kan dus niet rekenen dat als het bad wat ze willen plaatsen 500 in de winkel kost en ik kies er eentje van 1000 dat meerkosten dan 500 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Het betreft dus een appartement. Wat wij van jouw lijst bv al niet hebben:

- uitbouw 17k
- 2x trap 6k
- 2 dakramen 2.7k
- vloerverwarming hele huis 10k (appartement komt met overal vloerverwarming met warmtepomp met koel mogelijkheid en temperatuur afzonderlijk instelbaar per vertrek, wel maandelijks bedrag voor a 80pm voor onbeperkt verwarmen)
- bestrating 3.5k (komt met betonnen tegels)
- schutting 3.5k (privacy glas rondom inclusief)

Dus das al 43k minder sowieso.

Heb je bij een appartement ook rekening gehouden met een VVE die in het begin ook erg hoog is qua lasten? Een beginnend VVE dient nog een budget op te bouwen en kan dus makkelijk de eerste jaren meer dan 200 euro per maand kosten. Is er een tuin bij het appartement? Dan dient de VVE hier iets mee te doen. Alsmede de gezamelijke ruimtes die schoongemaakt dienen te worden en als er een keer wat defect gaat. Wellicht zijn er bij de bouw nog wat dingen vergeten zoals bladvangers bij de regenpijpen. Ik heb het allemaal meegemaakt en ben dus ook blij dat ik weg ga uit een koop appartement. Een appartement kun je beter huren dan heb je geen discussies met een VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
VvE kosten moeten nog bekend worden. Ik teken ook niet voor die bekend zijn. Maar ik ga uit van 2 a 300 euro.

Eigen woning onderhouden kost ook geld.

We zitten nu in een huur appartement en heeft zeker voordelen. Maar hier forever blijven weet je dat de huur elk jaar gaat stijgen en er na 30 jaar nog geen einde aan zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-08-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

Bouw al begonnen, betreft transformatie kantoorgebouw. Sloop zit er al op. Zit bepaling in dat het binnen 520 werkbare werkdagen opgeleverd moet zijn anders boete voor de aannemer. Gerekend vanaf officiële start bouw (1 februari dit jaar) en gemiddeld 180 werkbare werkdagen kom je op iig 2021. Maar commerciële teksten hadden het over gegarandeerd 2020 en als ik de vorderingen zo inschat denk ik dat maand of 14 wel mogelijk is.

Ik heb de technische tekening, maar nog geen optielijst.
Ik hoop het van harte voor je!

Bij ons was het, ten tijde van tekenen, januari 2018, bouw zou juli 2018 starten, oplevering maart 2019.
We hebben nog steeds geen oplevering gehad, maar het ziet er naar uit we komende week een opleverdatum gaan krijgen voor begin september :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

DutchKel schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:55:

Heb je bij een appartement ook rekening gehouden met een VVE die in het begin ook erg hoog is qua lasten? Een beginnend VVE dient nog een budget op te bouwen en kan dus makkelijk de eerste jaren meer dan 200 euro per maand kosten.
Het gros van het budget is natuurlijk bedoeld voor meerjaren onderhoud... Normaal gesproken is bij een nieuw gebouw natuurlijk de eerste paar jaar na oplevering geen groot onderhoud nodig; dus daar zou in het begin geen haast voor gemaakt hoeven te worden. En de standaardlasten, zoals schoonmaken, elektra, zullen in principe sowieso bij de lopende kosten blijven horen, dus dat zou in het begin niet anders moeten zijn dan later. Hooguit dat het de eerste paar keer meer werk is om alle bouwstof e.a. eruit te krijgen.
Wellicht zijn er bij de bouw nog wat dingen vergeten zoals bladvangers bij de regenpijpen.
Hoort dat niet bij de garantie? Uiteraard hangt dat weer af van of en welke garantie je hebt...
Ik heb het allemaal meegemaakt en ben dus ook blij dat ik weg ga uit een koop appartement. Een appartement kun je beter huren dan heb je geen discussies met een VVE.
Gezien de hoge huurprijzen is het uiteraard maar de vraag wat beter is ;)
Het soort apparatement wat hij aan het kopen is, zou - gezien de koopsom - zomaar 2000 euro per maand aan huur kunnen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Wat ik overigens ook meeneem is dat van alle andere appartementen in het project dit veruit de beste prijs kwaliteit heeft. Er gaan er meerdere voor 600-650k die ik niet liever zou hebben dan deze als prijs hetzelfde was. De m2 prijs (totaal oppervlak incl. terras) is ook scherpste van hele project, terwijl het appartement verder geen nadelen heeft. Alles uitgebreid uitgepluist. Er zijn 2 woningen bij die ik liever had gehad maar die zijn 600/625k. Andere woningen hebben bv. meer BVO maar onhandig ingedeeld en praktisch niet veel ruimer, wij groter en goed gelegen dakterras. Als ik alle appartementen en prijzen goed beschouw denk ik dat onze ook voor 100k meer verkocht zou worden terwijl andersom sommige te duur zijn vind ik.

Mooie badkamer en keuken er in en hij is vanaf tekenen direct meer waard schat ik in. Iig niet minder. We waren ook ingeloot uit meerdere geïnteresseerden. Je kon 5 opties kiezen bij inschrijven en ik had alleen deze opgegeven.

Nu maak ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig welk project het dan is dus even als members only (liever niet te duidelijk maken wie ik ben en waar ik zo woon) :

Members only:

Zal dan ook wat meer er over posten gedurende het traject, mooi topic dit.

[ Voor 11% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-08-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:14:
Wat ik overigens ook meeneem is dat van alle andere appartementen in het project dit veruit de beste prijs kwaliteit heeft. Er gaan er meerdere voor 600-650k die ik niet liever zou hebben dan deze als prijs hetzelfde was. De m2 prijs (totaal oppervlak incl. terras) is ook scherpste van hele project, terwijl het appartement verder geen nadelen heeft. Alles uitgebreid uitgepluist. Er zijn 2 woningen bij die ik liever had gehad maar die zijn 600/625k. Andere woningen hebben bv. meer BVO maar onhandig ingedeeld en praktisch niet veel ruimer, wij groter en goed gelegen dakterras. Als ik alle appartementen en prijzen goed beschouw denk ik dat onze ook voor 100k meer verkocht zou worden terwijl andersom sommige te duur zijn vind ik.

Mooie badkamer en keuken er in en hij is vanaf tekenen direct meer waard schat ik in. Iig niet minder. We waren ook ingeloot uit meerdere geïnteresseerden. Je kon 5 opties kiezen bij inschrijven en ik had alleen deze opgegeven.

Nu maak ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig welk project het dan is dus even als members only (liever niet te duidelijk maken wie ik ben en waar ik zo woon) :

Members only:

Zal dan ook wat meer er over posten gedurende het traject, mooi topic dit.
Is idd mooi project. Verkijk je niet op die inschrijvingen, dat getal komt van makelaar en die creëert altijd graag (kunstmatige) schaarste. In ons project waren er ook meer aanmeldingen dan appartementen maar uit eindelijk bleken er zeer veel aanmeldingen te zijn gekomen voor de goedkoopste appartementen en was dus niet alles in een keer weg. In jouw project begint het met 199k en daar is volgens mij enorm veel vraag naar. Qua VVE kosten: dat valt volgens mij wel mee in nieuwe projecten. Is bij ons 1,35 euro per maand per vierkante meter (ex terras). Nadeel van jouw project vind ik dat er ook 211 huurappartementen in komen. Succes met het traject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ACM schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:05:

Het gros van het budget is natuurlijk bedoeld voor meerjaren onderhoud... Normaal gesproken is bij een nieuw gebouw natuurlijk de eerste paar jaar na oplevering geen groot onderhoud nodig; dus daar zou in het begin geen haast voor gemaakt hoeven te worden. En de standaardlasten, zoals schoonmaken, elektra, zullen in principe sowieso bij de lopende kosten blijven horen, dus dat zou in het begin niet anders moeten zijn dan later. Hooguit dat het de eerste paar keer meer werk is om alle bouwstof e.a. eruit te krijgen.
De tuin van ons appartement hoorde ook bij alle appartementen erbij (je denkt bij een appartement niet direct aan een tuin). De architect heeft zich daar makkelijk vanaf geholpen door wat struiken te plaatsen en een voetpad. Dit alles was totaal niet in wens van alle bewoners, maar hij zegt simpel: ik heb de tuin opgeleverd. Het appartementencomplex bestaat pas net 4 jaar en de VVE heeft dus nog weinig in kas. Maar daar wordt nu wel de tuin van betaald. Dus is de bankrekening van de VVE na 4 jaar weer helemaal leeg.
Hoort dat niet bij de garantie? Uiteraard hangt dat weer af van of en welke garantie je hebt...
Nee dit is geen garantiegevalletje helaas. De buren hebben een paar hoge bomen, er werd geen rekening mee gehouden dat de bladeren ervan op het dak van het appartementencomplex zouden vallen. Hier kom je later (na ongeveer 3 jaar) zelf pas achter als de bovenste bewoners klagen dat er telkens maar water in de dakgoot blijft staan.
Gezien de hoge huurprijzen is het uiteraard maar de vraag wat beter is ;)
Het soort apparatement wat hij aan het kopen is, zou - gezien de koopsom - zomaar 2000 euro per maand aan huur kunnen kosten.
Geen idee wat de huurkosten daar zijn ik heb in het verleden een appartement gehad met 800 euro aan huurkosten. Hier kwam dan nog 60 euro servicekosten en 75 euro parkeerkosten per maand bij. Maar het kan ergens anders natuurlijk wel weer heel anders zijn. In elk geval waren de huurkosten voor mij veel duidelijker dan wat het appartement kost waar ik nu in woon.

De VVE waar mijn vriendin deels voorzitter van is, die is verre van ideaal omdat iedereen daar een zegje in mag doen, de ene wil dingen totaal anders dan andere en daar ontstaat dus veel onvrede door. Laat ik een praktijk voorbeeld geven van iets wat nog niet is opgelost: de gezamelijke ruimtes, de helft zegt: ik wil daar geen geld aan uitgeven dus we spreken wel af om af en toe die ruimtes zelf te poetsen. De andere helft zegt: ik ga toch niet zelf poetsen, ik wil daar best wel wat voor betalen. Nu is momenteel voor het eerste gekozen waarbij de helft van de bewoners dus weigert om zelf te poetsen omdat ze daar liever voor betalen. Dus is het er vaak een zooitje in de gezamelijke ruimtes. Met het onkruid verwijderen in de tuin krijg je exact dezelfde discussie dus het onkruid staat er nu tot 2 meter (letterlijk) hoog tussen de struiken.

Nu is gelukkig niet elke VVE zo en omdat ik tijdelijk bij mijn vriendin ben ingetrokken tot ons nieuwe huis klaar is heb ik er ook niks in te zeggen maar ik merk gewoon dat mensen waar dan ook nergens hetzelfde over denken en dat maakt het voor een VVE wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DutchChelsea schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

Is idd mooi project (woon er 300 meter vandaan). Verkijk je niet op die inschrijvingen, dat getal komt van makelaar en die creëert altijd graag (kunstmatige) schaarste. In ons project ( Arnhem Centrum) waren er ook meer aanmeldingen dan appartementen maar uit eindelijk bleken er zeer veel aanmeldingen te zijn gekomen voor de goedkoopste appartementen en was dus niet alles in een keer weg. In jouw project begint het met 199k en daar is volgens mij enorm veel vraag naar. Qua VVE kosten: dat valt volgens mij wel mee in nieuwe projecten. Is bij ons 1,35 euro per maand per vierkante meter (ex terras). Nadeel van jouw project vind ik dat er ook 211 huurappartementen in komen. Succes met het traject
Alle woningen zijn iig gereserveerd. En ook wel van mensen offline en online vernomen dat ze tot hun spijt uitgeloot zijn.

Terras telt bij ons mee voor de VVE geloof ik, iig voor deel in Splitsingakte. Zou mooi zijn als die niet meetelt want we hebben niet de meeste BVO maar wel een van de grootste terrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Alle woningen zijn iig gereserveerd. En ook wel van mensen offline en online vernomen dat ze tot hun spijt uitgeloot zijn.

Terras telt bij ons mee voor de VVE geloof ik, iig voor deel in Splitsingakte. Zou mooi zijn als die niet meetelt want we hebben niet de meeste BVO maar wel een van de grootste terrassen.
Klinkt goed, ik raad je aan als de VVE inderdaad betrokken is bij je terras om dan zelf veel bij de VVE betrokken te zijn vanaf het begin. Anders gaan die ineens beslissingen maken voor jou terras waar je het misschien niet mee eens bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
BFmango schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:50:
Ok. Blijkbaar kan het wel. Ik zal wel gek zijn om te zeggen dat het allemaal een beetje overdreven is.
We zijn hier ook wel een hoop appels. peren, mango's en passievruchten met elkaar aan het vergelijken ;)

Bij een appartement van 100 m2 heb je een ander meerwerklijstje dan bij een vrijstaande woning van 200m2 op een kavel van 500m2. Daarnaast maakt het nogal uit in welke fase je zelf zit: ben je met je eerste huis bezig dan ben je superblij dat je ergens kan wonen en hou je veel dingen bij de basics; ga je voor de derde keer verhuizen, neem je een stuk overwaarde mee en wil je nu alles meteen goed hebben dan wil je waarschijnlijk heel veel aanpassen.

Bij die starter kan ik me voorstellen dat die alle meerkosten binnen 5 tot 10 procent van de von prijs wil houden, ook door veel zelf te doen. Mensen uit de tweede categorie kunnen makkelijk 30 tot 40 procent extra in zo'n huis stoppen aan opties, afwerkingen en uitvoering daarvan door vakmensen (weet ik helaas uit ervaring :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Laatst online: 27-08 07:52
Hertog_Martin schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

Ai dus wel zo ongunstig geregeld qua opties badkamer. Ik snap niet waarom, voor badkamer die nog gebouwd moet worden, een 2x duurdere wastafel dan direct 5x duurder oid uit moet pakken.

Ik kan dus niet rekenen dat als het bad wat ze willen plaatsen 500 in de winkel kost en ik kies er eentje van 1000 dat meerkosten dan 500 is?
Was bij ons helaas niet zo. Ik zou rekenen op 1000 euro extra kosten mits dat de adviesprijs is... dan compenseert het oude bad met de installtiekosten (...).
Gaaf project, 3.7 m verdiepinghoogte is erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 07:27
Misschien niet mbt het gevraagde hierboven maar wel voor andere gevallen, waar wijzelf ook onder vielen:

Mocht je een huis kopen en je hebt eigen geld nodig om het huis te kunnen betalen dan zul je dit bij je hypotheek aanvraag moeten bewijzen dat je dit echt hebt.

Zodra de overdracht plaatsvindt van de grond betaal je eerst je eigen inleg en dan wordt de eventuele rest aangevuld vanuit je hypotheek.
Voorbeeld:
Huis kost 260000,- je legt zelf 50000,- euro in en 220000,- hypotheek en de overige kosten zoals notaris en hypotheek kosten zijn 10000,-.
De 50000,- zul je bij aanvraag dus echt moeten hebben.
Bij overdracht betaal je bijvoorbeeld 60000,- voor de grond en dus 10000,- (dit betaal je tegenwoordig altijd zelf) voor de eerder genoemde extra kosten. Je maakt dan zelf naar de notaris 50000,- over en de bank betaald 20000,-. Je gaat dan vanaf dit moment echt rente betalen over deze 20000,- en de overige 200000,- gaat in het bouwdepot waaruit je de overige termijnen betaald die je van de aannemer ontvangt. Het geld in het bouwdepot geeft vaak gelijke rente als rente die je zou betalen en worden dus tegen elkaar weggestreept.

Let op fictieve bedragen voor makkelijk rekenen en er zijn natuurlijk nog heel veel verschillende persoonlijke situaties. Ook is dit natuurlijk een hele simpele versie van wat er allemaal bij komt kijken met meerwerk voortekenen etc.

Laat altijd een financieel adviseur goed alles voor je narekenen. Helaas had die van ons het voorgenoemde niet verteld dus kwam de rekening van de notaris wat rauw op ons dak, hoe logisch ook, maar had toch door financieel adviseur wel even van te voren uitgelegd mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:53
BFmango schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:50:
Niet gek maar wellicht wel onwetend.

En je uitspraak over een buurman met 160k aan auto's doet mij ook wel vermoeden dat je vrij jong bent

90K klikt als een berg geld(wat het natuurlijk ook is). Maar bij het inrichten van een woning hoef je ook weinig moeite te doen dat er door heen te jagen.

Uiteraard kan je je woning zelf behangen en laminaat op de vloer knallen á 7EU de m2. Maar wanneer je de gehele woning laat stuccen (10-12k) en een houten vloer neemt (20k) dan heb je slechts 2 dingen 'gedaan' en je hebt er al 30 doorheen. Dan nog een beetje knappe keuken a 25K en je moet al aardig op je budget gaan letten. Dan nog een basic tuin met schutting en tegels, de trap(pen) bekleden en nog het nodige meerwerk via de aannemer en je 90K is al op.

Het zijn allemaal keuzes en het kan zeker ook voordeliger; maar om te zeggen dat een kleine ton onmogelijk is ? niks is minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 13:44
Qua geld boven op de VON kom ik ook al gauw op 75k. Dat is dan bij een 2-onder-1 kap. Nou is % van de prijs natuurlijk ook afhankelijk van waar je koopt. Een zelfde HVS kost in Amersfoort 7 ton, ik betaal 340. Als ik dan 10% doe kom je op 34, wat op zich ok is, maar krap (er moet ook een keuken in..). Doe je het op een HVS in amersfoort van 7 ton, dan is 70k best ok denk ik. Ik denk ook niet dat de meerwerkprijzen heel erg verschillen, de grondprijzen wel. Kortom, zeggen dat het 10% is van je VON is natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Len020 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:31:
[...]

Niet gek maar wellicht wel onwetend.
Edit: ik had een hele reactie getypt, maar laat maar.

[ Voor 66% gewijzigd door BFmango op 18-08-2019 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
JustDutch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:33:
[...]

Oke, ik denk dat ik je punt begrijp. Ik denk dat ik van iets andere uitgangspunten uitga. Ik denk dat jij ervan uitgaat dat iemand aan de limiet van zijn financieringscapaciteit zit (wat gezien de beschreven situatie een logische is). Ik was daar niet van uitgegaan. Ik was ervan uitgegaan dat er al een financiering (hypotheek) en koopcontract was voor de woning en dat het hier ging om het financieren van meerwerk ging (dat bijvoorbeeld vooraf niet voorzien was). Dit kan in de hypotheek (de meeste mensen nemen dit mee in hun financiering bij de hypotheek, want dit kan financieel het aantrekkelijkste zijn, je hoeft nu over minder geld te beschikken), maar dat hoeft niet. Dat kan ook met eigen geld. Maar ook daarvoor gaat misschien de vlieger wel op dat in dat geval de aannemer je wel gaat vragen of je het wel kunt betalen.
Ik heb een hypotheek voor een aanneemsom voor een nieuwbouw appartement. De badkamer afnemen is verplicht, meerwerk, maar moet ik pas na ingaan hypotheek uitzoeken en vastleggen. Betaal ik uit spaargeld wat ik bij aangaan van de hypotheek nog niet had. Maakt niet uit, niet voor de hypotheekverstrekker en ook niet voor de aannemer. Net zo voor meerwerk dat ik vorige maand nog heb afgesproken ( deuren en hang en sluitwerk ) terwijl de bouw al een jaar onderweg is. Kortom, wat jij wil kan, denk ik, wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Klopt. Natuurlijk mag je later meerwerk aannemen waarvoor je eerder nog geen geld had. Maar toen je de hypotheek kreeg moest je als het goed is wel aantonen dat je alles waarvoor je tot dan toe tekende kon betalen.

Wat voorgesteld werd is om nu al te tekenen voor meerwerk waarvoor nu geen geld is en dat is zeer onverstandig, want het moet wel allemaal voor oplevering betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
De trap werd ons door de bouwer geadviseerd de eerste 2 a 3 jaar niks aan te doen ivm werking van het vurenhout. Heb daarom voor 5 tientjes 2 blikken traplak gehaald en de 2 trappen in de witte verf gezet, super strak en kost voor nu bijna niks. Bekleden komt dan wel maar het ziet er nu wel netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Blihi schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:49:
Klopt. Natuurlijk mag je later meerwerk aannemen waarvoor je eerder nog geen geld had. Maar toen je de hypotheek kreeg moest je als het goed is wel aantonen dat je alles waarvoor je tot dan toe tekende kon betalen.

Wat voorgesteld werd is om nu al te tekenen voor meerwerk waarvoor nu geen geld is en dat is zeer onverstandig, want het moet wel allemaal voor oplevering betaald worden.
Duidelijk. Gaat goed komen :) Doe wel verslag als het rond is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vandaag even met de uitvoerder een rondje gelopen. De installateur heeft een zooitje gemaakt van de riolering. Onze schrobput moet opnieuw aangelegd worden zodat deze inderdaad op de vuilwaterleiding zit, maar ook bij andere kavels zijn schrobputten vergeten of op de verkeerde plaats aangelegd.

Ook lijken de regenpijpen verkeerd te liggen. Die zouden volgens de tekeningen die de kopers hebben inpandig aangelegd worden, maar nu komen ze toch aan de buitenkant. De vraag is alleen wel waar precies. De uitvoerder had zelf nog steeds de rioleringstekeningen niet...

Ook de bouwtekeningen waren nog niet af. De constructeur heeft veel meer muren dragend gemaakt dan op de originele tekeningen staat. De architect vond het eigenlijk niet nodig om nieuwe tekeningen op te leveren, maar gelukkig moet dat nu wel. Het is wel toch fijn om te weten welke muren wel en welke niet dragend zijn, ook voor de uitvoerder.

Gelukkig is het wel een geschikte kerel. We mochten hem rechtstreeks mailen als er wat was, zodat het niet via de kopersbegeleider gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Blihi schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:46:
Vandaag even met de uitvoerder een rondje gelopen. De installateur heeft een zooitje gemaakt van de riolering. Onze schrobput moet opnieuw aangelegd worden zodat deze inderdaad op de vuilwaterleiding zit, maar ook bij andere kavels zijn schrobputten vergeten of op de verkeerde plaats aangelegd.

Ook lijken de regenpijpen verkeerd te liggen. Die zouden volgens de tekeningen die de kopers hebben inpandig aangelegd worden, maar nu komen ze toch aan de buitenkant. De vraag is alleen wel waar precies. De uitvoerder had zelf nog steeds de rioleringstekeningen niet...

Ook de bouwtekeningen waren nog niet af. De constructeur heeft veel meer muren dragend gemaakt dan op de originele tekeningen staat. De architect vond het eigenlijk niet nodig om nieuwe tekeningen op te leveren, maar gelukkig moet dat nu wel. Het is wel toch fijn om te weten welke muren wel en welke niet dragend zijn, ook voor de uitvoerder.

Gelukkig is het wel een geschikte kerel. We mochten hem rechtstreeks mailen als er wat was, zodat het niet via de kopersbegeleider gaat.
Bij onze eerste kijkdag hoorde ik de uitvoerder ook zeggen dat iemand anders iets verkeerd gedaan had. In ons geval te kleine uitsparingen voor twee ramen in de voorgevel.
Maar een uitvoerder is toch een soort eindverantwoordelijke op de bouwplaats of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:12
Zo, wat een potje maken ze ervan zeg, da's erg vervelend allemaal!

Tip: zet bij al je correspondentie met de uitvoerder wel de kopersbegeleiding op de CC, dan kunnen ze achteraf niet zeggen dat ze niet op de hoogte waren van gemaakte afspraken etc.

Ik heb geen signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Headhunter07 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:52:
[...]

Bij onze eerste kijkdag hoorde ik de uitvoerder ook zeggen dat iemand anders iets verkeerd gedaan had. In ons geval te kleine uitsparingen voor twee ramen in de voorgevel.
Maar een uitvoerder is toch een soort eindverantwoordelijke op de bouwplaats of zie ik dat verkeerd?
Dat zou je wel denken maar door de versplintering van de diverse werkzaamheden, taalproblemen, gebrekkig vakmanschap en een steeds groter wordende druk administratief gezien kom je aan controle van bijv een raamsparing echt niet toe.
Kzsteen wanden worden bijv gekocht incl sparingen op de juiste maat vanuit de fabriek en hoeven alleen maar volgens tekening gestapeld te worden en dan zou je er van uit mogen gaan dat het goed gaat. Een loodgieter heeft de laatste goedgekeurde installatietekeningen dus mag je er vanuit gaan dat het gemaakt wordt zoals het bedoeld is.
Dat je niet zomaar er vanuit mag gaan dat werkzaamheden goed gaan weet ik en ik heb daar zo langzamerhand een extra zintuig voor ontwikkeld maar een raamsparinkje glipt er makkelijk tussendoor.
Ik heb regelmatig meer dan 50 man personeel lopen met misschien wel 10 verschillende professies op 100 verschillende locaties verdeeld over nog eens 3 verdiepingen, dat is niet allemaal te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daarnaast zijn de meeste medewerkers ZZP-er. Die komen en gaan wanneer ze er zin in hebben en komen dus ook op zaterdag of zondag als er geen uitvoerder rond loopt.

De verkeerde aansluiting van de schrobput zou door de uitvoerder niet opgemerkt zijn, want het werk was al dicht gestort met grond toen ik het meldde (bijvoorbeeld). Nu moet het uitgegraven worden...

De uitvoerder is inderdaad eindverantwoordelijk, maar het zou niet nodig moeten zijn dat hij werkelijk alles controleert. Helaas lijkt dat wel nodig te zijn.

Ik controleer ook zelf alles en meld dingen die ik vreemd vind. Dan kan de uitvoerder altijd nog zeggen dat het onbelangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:35:
[...]

Dat zou je wel denken maar door de versplintering van de diverse werkzaamheden, taalproblemen, gebrekkig vakmanschap en een steeds groter wordende druk administratief gezien kom je aan controle van bijv een raamsparing echt niet toe.
Kzsteen wanden worden bijv gekocht incl sparingen op de juiste maat vanuit de fabriek en hoeven alleen maar volgens tekening gestapeld te worden en dan zou je er van uit mogen gaan dat het goed gaat. Een loodgieter heeft de laatste goedgekeurde installatietekeningen dus mag je er vanuit gaan dat het gemaakt wordt zoals het bedoeld is.
Dat je niet zomaar er vanuit mag gaan dat werkzaamheden goed gaan weet ik en ik heb daar zo langzamerhand een extra zintuig voor ontwikkeld maar een raamsparinkje glipt er makkelijk tussendoor.
Ik heb regelmatig meer dan 50 man personeel lopen met misschien wel 10 verschillende professies op 100 verschillende locaties verdeeld over nog eens 3 verdiepingen, dat is niet allemaal te controleren.
Dus feitelijk zeg je dat niet fatsoenlijk kunt werken, omdat je teveel volk onder je hebt en teveel taken op je bord. Eindverantwoordelijke is dan het bedrijf zelf, maar zelf heb je daar evengoed verantwoordelijkheid in. Dat zou je simpelweg iedere week/maand/whatever moeten melden met hoge prioriteit. Maar het management zal pas bewegen als het echt een keer flink in de soep loopt, processen kennende.

Hebben jullie richtlijnen hoeveel foutmarge acceptabel is? Voor een eindklant niet te verantwoorden uiteraard, maar dat is wel meer niet wat je tegenkomt in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:35:
[...]

Kun je nagaan hoe lastig onze uitvoerder het heeft als de architect de noodzaak er niet van in ziet om de tekeningen conform aanwijzingen van de constructeur aan te passen...

Ook heeft hij het rioleringsplan niet gekregen (dat heeft hij nu dus nog maar een keer opgevraagd, want de afvoeren zitten overal op vreemde plaatsen niet conform tekening en schrobputten ontbreken overal behalve bij mij waar er twee zitten, maar één is verkeerd).

Ook de elektricien heeft fouten gemaakt, maar dat is vast te herstellen (leidingen die midden in een deuropening uit de betonvloer komen, oeps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:17:
[...]

Dus feitelijk zeg je dat niet fatsoenlijk kunt werken, omdat je teveel volk onder je hebt en teveel taken op je bord. Eindverantwoordelijke is dan het bedrijf zelf, maar zelf heb je daar evengoed verantwoordelijkheid in. Dat zou je simpelweg iedere week/maand/whatever moeten melden met hoge prioriteit. Maar het management zal pas bewegen als het echt een keer flink in de soep loopt, processen kennende.

Hebben jullie richtlijnen hoeveel foutmarge acceptabel is? Voor een eindklant niet te verantwoorden uiteraard, maar dat is wel meer niet wat je tegenkomt in de bouw.
Richtlijnen? Iedereen zou graag foutloos werken en gaat met de beste intenties van huis maar sommigen maken een foutje en drukken slechts op een knopje op het toetsenbord en beginnen opnieuw met typen, een foute interpretatie van een tekening of een meetfoutje in de bouw heeft vaak moeilijker te herstellen gevolgen.
Denk je werkelijk dat de verantwoordelijkheden niet bekend zijn bij een ieder in alle lagen van de organisatie maar dat het helaas roeien is met de riemen die je hebt en dat dit een gevolg is van een langdurende crisis waar we nog steeds uit aan het krabbelen zijn. Door de crisis is er een groot tekort aan vaklieden en is er jaren lang nul instroming geweest op de werkvloer en mensen die met hun handen willen werken zijn er steeds minder.
Ik vraag mij dan weer wat af wat bijv jouw professie is en hoe hoog de werkdruk is en als je een leidinggevende functie zou hebben of je dan leiding geeft aan specialisten of aan soms een zelfde soort zooitje ongeregeld zoals ik om mij heen heb.
Het is een klotebaan maar ik zou nog steeds niks anders willen.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 20-08-2019 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Vanochtend op de bouw geweest en ze zijn weer volop bezig!
Even binnen kunnen spieken en ik zag de meterkast liggen, ook hebben ze paaltjes geslagen voor de erfgrenzen en is het straatwerk bijna bij onze woning aanbeland.

Een deel van de meterkast die gaat bestaan uit 4 van die "bakken", hier zie je er 2:
Meterkast-huis

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 20-08-2019 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Richtlijnen? Iedereen zou graag foutloos werken en gaat met de beste intenties van huis maar sommigen maken een foutje en drukken slechts op een knopje op het toetsenbord en beginnen opnieuw met typen, een foute interpretatie van een tekening of een meetfoutje in de bouw heeft vaak moeilijker te herstellen gevolgen.
Denk je werkelijk dat de verantwoordelijkheden niet bekend zijn bij een ieder in alle lagen van de organisatie maar dat het helaas roeien is met de riemen die je hebt en dat dit een gevolg is van een langdurende crisis waar we nog steeds uit aan het krabbelen zijn. Door de crisis is er een groot tekort aan vaklieden en is er jaren lang nul instroming geweest op de werkvloer en mensen die met hun handen willen werken zijn er steeds minder.
Ik vraag mij dan weer wat af wat bijv jouw professie is en hoe hoog de werkdruk is en als je een leidinggevende functie zou hebben of je dan leiding geeft aan specialisten of aan soms een zelfde soort zooitje ongeregeld zoals ik om mij heen heb.
Het is een klotebaan maar ik zou nog steeds niks anders willen.
Dan neem het bedrijf teveel werk aan voor de mogelijkheden die je bedrijf heeft. Kun je allerlei verklaringen zoeken in de crisis en het aantal prutsers die je onder je hebt, maar puntje bij paaltje kun je dus niet werken hoe jij het graag wil met het beschikbare team. Maar je bedrijf verkoopt het wel aan particulieren die een van de grootste uitgaven van hun leven doen die vertrouwen op kundig werk.

Dat je niks anders als een klote baan wilt is je eigen keus en je zult er dan toch voldoening uithalen lijkt me?

Mijn professie is weinig relevant, tenzij je om inlevingsvermogen vraagt, maar ik zie niet in waarom dat benodigd is om een bedrijfsproces te analyseren.

Dat fouten verklaarbaar zijn maakt ze niet automatisch acceptabel wil ik enkel aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@D.deJong Toch raar, de huidige gang van zaken levert een hoop dingen op die achteraf gefixed moeten worden. Wellicht wordt een groot deel daarvan niet opgemerkt en kost het daardoor weinig geld maar als koper van een huis zou ik graag een paar duizend euro extra betalen als dat zou betekenen dat mijn huis wel tijdens de bouw op alle punten uitvoerig gecontroleerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

Dan neem het bedrijf teveel werk aan voor de mogelijkheden die je bedrijf heeft. Kun je allerlei verklaringen zoeken in de crisis en het aantal prutsers die je onder je hebt, maar puntje bij paaltje kun je dus niet werken hoe jij het graag wil met het beschikbare team. Maar je bedrijf verkoopt het wel aan particulieren die een van de grootste uitgaven van hun leven doen die vertrouwen op kundig werk.

Dat je niks anders als een klote baan wilt is je eigen keus en je zult er dan toch voldoening uithalen lijkt me?

Mijn professie is weinig relevant, tenzij je om inlevingsvermogen vraagt, maar ik zie niet in waarom dat benodigd is om een bedrijfsproces te analyseren.

Dat fouten verklaarbaar zijn maakt ze niet automatisch acceptabel wil ik enkel aangeven.
Iedere aannemer zit op dit moment in het zelfde schuitje dus jou “bedrijfsanalyse” mag je dan voor de volledige markt laten gelden, best knap.
Dat ik benieuwd ben naar iemands professie is eigenlijk meer voor mijn eigen beeldvorming en of ik er enige waarde aan moet hechten of dat iemand maar wat zegt zonder dat die persoon weet hoe het er in die wereld aan toe gaat, iets met stuurlui die aan de wal staan.
Bouwfouten zijn een storende factor en kosten een vermogen maar de manier van bouwen (handenarbeid en ambachtelijk) werken dit nou eenmaal in de hand, kan je het proces industrialiseren dan zal de hoeveelheid fouten omlaag gaan maar als er dan wat fout gaat dan geld dat gelijk voor het hele project.
In Waddinxveen was bijvoorbeeld Morgen Wonen bezig, die bouwen in 1 dag vanaf fundering tot wind en waterdicht kompleet met sanitair en installatie maar daar hingen bijv alle buitenlampen op de verkeerde hoogte om maar te zwijgen over de maatvoering van de steenstrips waarom er op iedere woningscheiding een regenpijp zat om dit te verdoezelen.
Dat ik een klotebaan heb is natuurlijk relatief, ik zou er niet aan moeten denken om meer dan een 1 jaar op een zelfde locatie te moeten werken met de hele dag de zelfde mensen om mij heen en ik kan er goed van leven.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 20-08-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

Dit dus.
Ik begrijp dat er fouten gemaakt worden. Maar “ons” project is 56 huizen. Daarvan 14 tweekappers gebouwd met kalkzandsteen en de rest is tunnelbouw. Dan zou het toch moeten lukken om in een periode van enkele weken alle huizen na te lopen of alle aansluitingen, kranen ed op de goede plek zitten?
Zeker omdat er bij ons in een “bouwstroom” gewerkt schijnt te worden waardoor er soms heel veel tegelijk gebeurd en daarna lijkt het weer wat rustiger te verlopen.
Dat maakt je werk als uitvoerder toch ook veel relaxter? Scheelt je extra werk en geen geruzie met de koper over een verkeerd geplaatst stopkontakt of buitenkraantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

Iedere aannemer zit op dit moment in het zelfde schuitje dus jou “bedrijfsanalyse” mag je dan voor de volledige markt laten gelden, best knap.
Dat ik benieuwd ben naar iemands professie is eigenlijk meer voor mijn eigen beeldvorming en of ik er enige waarde aan moet hechten of dat iemand maar wat zegt zonder dat die persoon weet hoe het er in die wereld aan toe gaat, iets met stuurlui die aan de wal staan.
Bouwfouten zijn een storende factor en kosten een vermogen maar de manier van bouwen (handenarbeid en ambachtelijk) werken dit nou eenmaal in de hand, kan je het proces industrialiseren dan zal de hoeveelheid fouten omlaag gaan maar als er dan wat fout gaat dan geld dat gelijk voor het hele project.
In Waddinxveen was bijvoorbeeld Morgen Wonen bezig, die bouwen in 1 dag vanaf fundering tot wind en waterdicht kompleet met sanitair en installatie maar daar hingen bijv alle buitenlampen op de verkeerde hoogte om maar te zwijgen over de maatvoering van de steenstrips waarom er op iedere woningscheiding een regenpijp zat om dit te verdoezelen.
Dat is niet best knap, dat is gewoon hoe (voor)oordelen over sectoren ontstaan. Mijn vorige projectwoning was in de crisistijd, had acceptabele meerwerkprijzen met hier en daar een uitschieter en amper opleverpunten. Ik kreeg wel alle vooroordelen te horen, want men was de gouden tijd gewend zoals deze nu ook er is. Dat viel dus wel reuze mee.

Als er echter meer hooi op de vork genomen wordt dan een bedrijf aankan en de hele sector daar last van heeft, dan is het dus een sector waar iedereen de klant loopt te piepelen zodra dit kan. Pas als het crisis is kunnen er acceptable prijzen gerekend worden, is er tijd voor controle en zijn er weinig opleverpunten? Dit terwijl je tegelijkertijd mensen moet ontslaan, omdat het zo slecht loopt? Ik vind dat vreemd, maar de bouw is ook vreemd en enorm complex soms.

Ik zoek het daarom in processen, tijd en aandacht. En iedere opzichter die ik individueel spreek heeft altijd het beste voor met de klant en moet niks van die vooroordelen hebben. Het is altijd de schuld van een onderaannemer, management, of enig andere externe oorzaak. Ik ben gewoon redelijk allergisch voor dat soort reacties ongeacht of ze voor een individuele klant of project kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Headhunter07 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:27:
[...]

Dit dus.
Ik begrijp dat er fouten gemaakt worden. Maar “ons” project is 56 huizen. Daarvan 14 tweekappers gebouwd met kalkzandsteen en de rest is tunnelbouw. Dan zou het toch moeten lukken om in een periode van enkele weken alle huizen na te lopen of alle aansluitingen, kranen ed op de goede plek zitten?
Zeker omdat er bij ons in een “bouwstroom” gewerkt schijnt te worden waardoor er soms heel veel tegelijk gebeurd en daarna lijkt het weer wat rustiger te verlopen.
Dat maakt je werk als uitvoerder toch ook veel relaxter? Scheelt je extra werk en geen geruzie met de koper over een verkeerd geplaatst stopkontakt of buitenkraantje.
Dat klopt, je zou dan ook denken dat dat een kleine moeite is maar dan moet je als uitvoerder alle tekeningen onder je arm nemen, de deur dicht trekken en je telefoon uit zetten dan controleer je wel een woning of 4 per dag. Als een uitvoerder dat als enige bezigheid zou hebben dan kan dat best maar ik heb collega’s die geeneens buiten komen omdat daar simpelweg geen tijd voor is.
Het is geen excuus, ik bouw ook alles liever in een keer goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Dat is niet best knap, dat is gewoon hoe (voor)oordelen over sectoren ontstaan. Mijn vorige projectwoning was in de crisistijd, had acceptabele meerwerkprijzen met hier en daar een uitschieter en amper opleverpunten. Ik kreeg wel alle vooroordelen te horen, want men was de gouden tijd gewend zoals deze nu ook er is. Dat viel dus wel reuze mee.

Als er echter meer hooi op de vork genomen wordt dan een bedrijf aankan en de hele sector daar last van heeft, dan is het dus een sector waar iedereen de klant loopt te piepelen zodra dit kan. Pas als het crisis is kunnen er acceptable prijzen gerekend worden, is er tijd voor controle en zijn er weinig opleverpunten? Dit terwijl je tegelijkertijd mensen moet ontslaan, omdat het zo slecht loopt? Ik vind dat vreemd, maar de bouw is ook vreemd en enorm complex soms.

Ik zoek het daarom in processen, tijd en aandacht. En iedere opzichter die ik individueel spreek heeft altijd het beste voor met de klant en moet niks van die vooroordelen hebben. Het is altijd de schuld van een onderaannemer, management, of enig andere externe oorzaak. Ik ben gewoon redelijk allergisch voor dat soort reacties ongeacht of ze voor een individuele klant of project kloppen.
Het is niet meer dan logisch dat in de crisis het hele proces soepeler verliep, toen hoefde ik ook niet achter alle onderaannemers aan te jagen want ze wilde maar wat graag aan het werk te blijven.
Wij bouwden destijds met gemiddeld 2 opleverpunten en herstellen gebeurde dan binnen een week gewoon omdat er meer tijd voor was.
Als je nog nooit op de bouw hebt gelopen anders dan als koper wil je niet weten met wat voor niveau ik af en te maken hebt, ik ben politieagent, kleuterjuf, sociaal werker, administratief medewerker, boekhouder en af en toe doe ik ook nog iets met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Laatst online: 20:21
Wij wonen nu bijna een half jaar in onze projectmatige nieuwbouwwoning en fouten kunnen inderdaad gemaakt worden maar als ik zie hoeveel slordigheden en nalatigheid er in de woningen zit van onze fase met de hoop dat de kopers het niet zien of er niet achter komen of gewoon zelfs ontkend worden... Echt heel verschrikkelijk. En als je dit vervolgens meld dan geeft er niemand thuis of wordt er pas na heel lang discussiëren wat aan gedaan en is het 9 van de 10 keer nog niet opgelost. Of erger nog, er wordt gewoon gemeld dat de geconstateerde afwijking normaal is (lekkage's, slecht schilderwerk, slechte afwerkingen).

Gelukkig ben ik redelijk handig of ken ik redelijk handige mensen dus we zijn inmiddels al zo ver dat we (als het niet te veel kost) dingen zelf wel oplossen omdat het dan beter en sneller gaat.

En ik heb het echt niet over een stopcontact die 5 centimeter op een andere plek zit maar denk aan stopcontacten op allemaal verschillende hoogtes in 1 gezichtsveld of aansluitingen van de trap op het traphekje welke met een afgebroken stukje hout zijn opgevuld ipv enigszins netjes afgewerkt. betimmering en tegelwerk bad schots en scheef.. Dit zijn echt wel dingen die je met een goede controle kan tackelen.

Ik kan echt een waslijst maken van punten. En dan snap ik echt wel dat niet alles perfect kan, maar zulke slordigheden en dan nog ontkennen ook dat vind ik echt niet kunnen!

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Het is niet meer dan logisch dat in de crisis het hele proces soepeler verliep, toen hoefde ik ook niet achter alle onderaannemers aan te jagen want ze wilde maar wat graag aan het werk te blijven.
Wij bouwden destijds met gemiddeld 2 opleverpunten en herstellen gebeurde dan binnen een week gewoon omdat er meer tijd voor was.
Als je nog nooit op de bouw hebt gelopen anders dan als koper wil je niet weten met wat voor niveau ik af en te maken hebt, ik ben politieagent, kleuterjuf, sociaal werker, administratief medewerker, boekhouder en af en toe doe ik ook nog iets met bouwen.
Dat je dat logisch vindt geeft eigenlijk aan wat ik fout vind aan die hele wereld. Het zou juist logisch zijn als er altijd fatsoenlijk werk opgeleverd wordt en daar tijd voor vrijgemaakt wordt. Er wordt immers grof geld voor neergelegd.
Ik hoef niet op een bouw rond te lopen om dat soort zaken te herkennen. Je bent echt niet uniek in je functie en bij tig bedrijven heb je zulke leuke functies. Niemand houdt jou ook persoonlijk verantwoordelijk, maar enige reflectie zou beter zijn dan de sector maar klakkeloos te verdedigen door te wijzen naar anderen en tijdsgebrek. Zeker met de prijsstijgingen van de afgelopen jaren kun je het echt niet langer enkel op 'grondstoffen zijn duurder' gooien, klanten betalen de hoofdprijs. Nu krijg je dus de paradox dat je in crisistijd beter kon opleveren voor minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

Dat je dat logisch vindt geeft eigenlijk aan wat ik fout vind aan die hele wereld. Het zou juist logisch zijn als er altijd fatsoenlijk werk opgeleverd wordt en daar tijd voor vrijgemaakt wordt. Er wordt immers grof geld voor neergelegd.
Ik hoef niet op een bouw rond te lopen om dat soort zaken te herkennen. Je bent echt niet uniek in je functie en bij tig bedrijven heb je zulke leuke functies. Niemand houdt jou ook persoonlijk verantwoordelijk, maar enige reflectie zou beter zijn dan de sector maar klakkeloos te verdedigen door te wijzen naar anderen en tijdsgebrek. Zeker met de prijsstijgingen van de afgelopen jaren kun je het echt niet langer enkel op 'grondstoffen zijn duurder' gooien, klanten betalen de hoofdprijs. Nu krijg je dus de paradox dat je in crisistijd beter kon opleveren voor minder geld.
Enige vorm van reflectie is in mijn geval niet noodzakelijk want ik hoef mij nergens voor te schamen. Dat jouw kennis van bouwen en het hele proces er omheen ontstaan is aan de hand van de koop van een woning en hearsay geeft mij daar zeker geen reden voor.
Prijsverhogingen en arbeidskrapte is zeker wel oorzaak nummer 1 van de problemen, als ik jou vertel dat menig aannemer in zijn handjes klapt met anderhalf tot twee procent winst dan begrijp je zelf ook wel dat het niet vanuit weelde is dat dit soort problemen er zijn.
Een metselaar is van 450 euro per duizend stenen naar 1200 euro per duizend en dan is er nog een groot deel van de werkzaamheden zoals isoleren, leggen van lateien, zagen/hakken van stenen uitgesloten of tegen een uurtarief wat ook minimaal 15 euro per uur is gestegen, en dan is dat nog maar een heel klein deel van het proces.
Ik verdedig niks maar ik geef wel een verklaring en wat een collega van mij doet interesseert mij niks als ik zelf maar in de spiegel durf te kijken en niks dan tevreden klanten heb, ik doe dan ook tegenwoordig hoofdzakelijk utiliteitsbouw en gezondheidszorg en zo min mogelijk woningbouw als ik de keuze heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

ik ben politieagent, kleuterjuf, sociaal werker, administratief medewerker, boekhouder en af en toe doe ik ook nog iets met bouwen.
Dat ben ik ook!!! En ik heb een kantoor baan :+

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2019 14:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Sport_Life schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:39:
[...]

Dat ben ik ook!!! En ik heb een kantoor baan :+
Vertel, zoeken jullie nog mensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Enige vorm van reflectie is in mijn geval niet noodzakelijk want ik hoef mij nergens voor te schamen.
Zelfreflectie en schaamte staan ook los van elkaar. We geloven hier allemaal dat jij het best mogelijke werk aflevert voor iemand op jouw positie. Dat maakt nog niet per sé dat dat is wat je als consument redelijkerwijs zou mogen verwachten.

immers:
Als je maar graag aan het werk blijft kan het wel....

Volgens mij zeggen jullie indirect hetzelfde. Echter lijk jij het vervelend te vinden als iemand zonder (bewezen) kennis van zaken de vinger op de zere plek legt...

[ Voor 8% gewijzigd door thejoker80 op 20-08-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Voor een koper van een woning is het erg raar. In de crisistijd kocht je voor een lagere prijs een huis met weinig gebreken (wij hadden er een handje vol in ons vorige huis, allemaal op dag van oplevering opgelost). Nu moet je meer geld neerleggen voor een huis met meer gebreken.

De prijs mag van mij best hoger zijn, zo werken vraag en aanbod maar dat de kwaliteit minder wordt is slechte reclame voor de sector. Dat zal allemaal best verklaarbaar zijn maar daarmee is het niet minder verwerpelijk.

Maar ik zal mijn eindoordeel over de huidige staat van de sector nog even uitstellen. Volgende week kijkdag. De lijst met punten die ik wil controleren wordt wel steeds langer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

het werkt natuurlijk ook andersom hè. In tijden dat er weinig werk was, werden de vakmensen uitgeknepen, ook door de consument. Geen excuus om het nu andersom te doen, maar ja... Scheve vraag en aanbod heeft bepaalde effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:33
Ik snap beide kanten van het verhaal wel. In de bouw roeien ze nu met de riemen die ze hebben. Echter is klantvriendelijkheid en controle soms wel ver te zoeken.
Zo kregen wij 12 maanden na start bouw de eerste kijkdag de mededeling dat we de tekeningen en meerwerklijsten moesten meenemen om ZELF te controleren of alles goed was. 2 maanden later met inmeetdag hetzelfde verhaal. Een maand later met voorschouw idem en bij oplevering ook.
Een deel van de aangegeven punten was dan nog steeds niets mee gebeurd .
Klinkt een beetje alsof de fietsenmaker zegt " volgens mij is de band zo goed geplakt door de vakantiekracht, maar kijk morgen even of er geen lucht uit is gelopen voor de zekerheid".
En dat bij iets van een half miljoen euro is mij iets te gortig. (Kom ik in mijn werk niet mee weg iig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Het slaat ook nergens op dat een koper zelf alles moet gaan controleren, dat heb ik nog nooit mee gemaakt.
Dat een koper op andere dingen let is wel een feit en dat merk je bijv ook bij eigen huis en iedere keurmeester heeft zijn eigen stokpaardjes dus makkelijk is het wel, 2 paar ogen zien nou eenmaal meer dan 1 paar.
In de crisis liepen ZZPers voor onder de 25 euro en dan moesten ze blij zijn dat ze werk hadden, nu is het andersom en betaal ik 45 tot 50 euro en moet ik blij zijn dat ik ZZPers heb werken.
Vroeger bouwde je een huis in 12 tot 14 maanden, nu het liefst in 8 tot 10 met problemen zoals vocht en af gerafeld werk als gevolg.
Het is allemaal geen excuus en soms kijk ik wel eens bij de collega’s van andere aannemers en dan krab ik ook wel eens achter mijn oren maar ik kan een hoop problemen wel verklaren en helaas niet allemaal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@D.deJong Dat twee meer zien dan één is natuurlijk waar, en niemand ziet zoveel in een huis als de koper. Daarom zou ik verwachten dat bouwers meer gebruik zouden maken van kijkdagen. Maak een standaard (web) formuliertje en laat mensen regelmatiger controleren. Bouwers zijn er altijd blij mee en als je vereist dat de kopers zich een beetje organiseren en iemand heeft de lead aan de koperskant kan je het ook een beetje kanaliseren.

Bij ons vorige huis hadden wij met een groot deel van de wijk eigenhuis nieuwbouwservice, dat hebben ze nu helaas niet meer. We zijn toen tijdens de bouw 3 keer langs geweest met een bouwkundige om algemene inspecties te doen (dus niet checken of de leidingen allemaal goed zitten maar wel checken of de spouwen niet vol zooi zitten). Dat hebben zowel de kopers als de bouwer toen als prettig ervaren, alle vragen konden via een klein groepje meegenomen worden en de kopers hadden allemaal het idee dat het een wat beter gecontroleerd bouwproces was.

In de eerste fase van het project waar wij nu een huis in hebben gekocht had men welgeteld één kijkdag, en die was ook nog eens vrij dicht op de voorschouw gepland, niet heel zinnig. In de tweede fase, waar wij in zitten, krijgen we een kijkdag na plaatsing van de trappen en de binnenwanden (aankomende woensdag voor ons *O* ), een kijkdag als de binnenwanden glad zijn afgewerkt en dan nog de voorschouw, dat begint er al meer op te lijken.

Hoe minder grip je als bouwer hebt op de bonte verzameling ZZP'ers van alle nationaliteiten hoe meer kijkdagen ik zou inplannen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Kijkdagen zijn eigenlijk pas nuttig en veilig als de steiger weg is en de vaste trap er in zit, veel eerder wordt het een tussentijdse bouwkundige keuring en die moet je inderdaad georganiseerd aan een deskundige over laten. Vroeger kwam bouwgarant nog wel eens langs maar dat is voor mij al weer een poos geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
D.deJong schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:34:
Kijkdagen zijn eigenlijk pas nuttig en veilig als de steiger weg is en de vaste trap er in zit, veel eerder wordt het een tussentijdse bouwkundige keuring en die moet je inderdaad georganiseerd aan een deskundige over laten. Vroeger kwam bouwgarant nog wel eens langs maar dat is voor mij al weer een poos geleden.
Herkenbare verhalen D.dejong. Ik merk dat vooral mensen die niet gewend zijn om met de handen iets te fabriceren op wat voor manier dan ook (een enkele uitzondering daargelaten) weinig sympathie heeft voor wat er zich op een bouw afspeelt . Het takenpakket van een een uitvoerder in de seriematige woningbouw is inmiddels uitgegroeid tot een octopus met 100 tentakels . Plannen , spullen bestellen , problemen oplossen , mensen bellen die afspraken niet nakomen , voorbesprekingen plegen voor werkzaamheden , veiligheidplannen/praatjes , logistieke problemen , controleren en vastleggen van de werkzaamheden , kopers te wordt staan en rondleiden , inmeetploegen sturen en instrueren, toolboxen , kwaliteitsborging , keuringen van wapening , kiwa , iso , woningborg , bouwgarant inspecties . Coachen van eigen medewerkers, startgesprekken , exitgesprekken , urenverantwoording , financiële verantwoording , inkopen van kleine zaken .

De bouw is een traditionele branche met flinterdunne marges . 80 % van de aannemers draaien winsten van minder dan 2% met alle risico’s van dien. Torenhoge verzekeringen, duur eigen personeel dat vaak de pensioen leeftijd niet haalt zonder gebreken omdat ze simpelweg versleten zijn door het zware werk. Een een slecht imago waardoor er nauwelijks instromers zijn omdat het werk buitengewoon slecht betaalt 1600 euro netto voor een metselaar die 50 uur van huis is in de week in weer in en wind. En omdat het gewoon niet cool is om in de bouw te werken.

Waarschijnlijk gaat men noodgedwongen over op het automobiel model . Je krijgt als koper over 10 jaar nagenoeg allemaal dezelfde blokkendoos en meerwerk is beperkt tot het kiezen van wat kleuren en standaard posities electrapunten . Zo kan de sector industraliseren en robotiseren . Of het klantvriendelijke is en of het het werk in de bouw leuker maakt mag u zelf invullen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je wanden en vloeren in beton gerobotiseerd prefabriceerd kun je prima geautomatiseerd klantspecifieke sparingen maken, die dan ook nog eens op de mm nauwkeurig zitten.

Door de klant de boel laten inspecteren voor oplevering vind ik zo gek nog niet. Dat gebeurd in meer sectoren. Ook wel FAT (Factory acceptance test) genoemd.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-08-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Dat is zeker mogelijk maar klantvriendelijk en flexibel zijn op het moment dat de koper toch een andere keuze heeft gemaakt voor een keuken of er later toch achter komt dat ie iets wil wijzigen is dan een no go bij voorbaat. Daarbij komt het op dit moment vaak voor dat zaken niet juist op elkaar afgestemd zijn. (6 partijen die raakvlakken hebben op bijvoorbeeld installatiegebied ) doordat er “binnen” niet de juiste keuzes gemaakt worden of er simpelweg te kort praktische kennis aanwezig is. Als we massaal gaan prefabriceren zouden 3D tekeningen een aanvulling zijn maar dan moet alles 100% op detailniveau uitgetekend moeten worden en ga je binnen achter de computer specialisten nodig hebben die het vermogen hebben een gebouw te kunnen ontwerpen zoals het ook gebouwd zal worden. Het bouwen buiten zal simpelweg het in elkaar knutselen van een bouwpakket worden. Mits het bouwpakket juist is uitgedacht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
kabeltjekabel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:07:

Door de klant de boel laten inspecteren voor oplevering vind ik zo gek nog niet. Dat gebeurd in meer sectoren. Ook wel FAT (Factory acceptance test) genoemd.
Mijn reden om tegen de klant te zeggen hun meerwerk te inspecteren is overigens geen luiheid . Dit is puur om als extra check te kijken of ze ook krijgen wat ze voor ogen hebben bij een bepaalde optie. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een individuele aanpassing niet uitpakt zoals de klant in het hoofd heeft. Elke aanpassing gaat namelijk sowieso minimaal over 5 schijven alvorens het de vakman bereikt die het moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Codeoranje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:19:
Dat is zeker mogelijk maar klantvriendelijk en flexibel zijn op het moment dat de koper toch een andere keuze heeft gemaakt voor een keuken of er later toch achter komt dat ie iets wil wijzigen is dan een no go bij voorbaat. Daarbij komt het op dit moment vaak voor dat zaken niet juist op elkaar afgestemd zijn. (6 partijen die raakvlakken hebben op bijvoorbeeld installatiegebied ) doordat er “binnen” niet de juiste keuzes gemaakt worden of er simpelweg te kort praktische kennis aanwezig is. Als we massaal gaan prefabriceren zouden 3D tekeningen een aanvulling zijn maar dan moet alles 100% op detailniveau uitgetekend moeten worden en ga je binnen achter de computer specialisten nodig hebben die het vermogen hebben een gebouw te kunnen ontwerpen zoals het ook gebouwd zal worden. Het bouwen buiten zal simpelweg het in elkaar knutselen van een bouwpakket worden. Mits het bouwpakket juist is uitgedacht .
Dan moet erin de manier van verkoop en moment van start werkzaamheden toch een hele verandering komen, eerst 100% verkocht, sanitair en keuken uitkiezen dan met alle kopers separaat om tafel en dan pas starten met produceren.
Om eerst ieder project in BIM te zetten en daarin alle mogelijkheden verwerken is veel te arbeidsintensief voor woningbouw, voor utiliteitsbouw en hoogbouw is BIM ideaal maar ook nog steeds tijdrovend.
Te veel keuzevrijheid verhoogt de foutmarge alleen al door verschillen in interpretatie van tekeningen en het idee van vaklui ; hoe zou ik het thuis willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
GeeMoney schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:18:
Vanochtend op de bouw geweest en ze zijn weer volop bezig!
Even binnen kunnen spieken en ik zag de meterkast liggen, ook hebben ze paaltjes geslagen voor de erfgrenzen en is het straatwerk bijna bij onze woning aanbeland.

Een deel van de meterkast die gaat bestaan uit 4 van die "bakken", hier zie je er 2:
[Afbeelding: Meterkast-huis]
Dus die paaltjes slaan ze (kadaster?) er pas zo laat in en dan pas kun je opmeten of je een beetje aan je beloofde oppervlakte komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Vak127 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:02:
[...]

Dus die paaltjes slaan ze (kadaster?) er pas zo laat in en dan pas kun je opmeten of je een beetje aan je beloofde oppervlakte komt?
De paaltjes slaat de aannemer en kadaster kom vaak pas veel later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Vak127 ik weet niet wie de paaltjes geslagen heeft maar ik gok de aannemer inderdaad.
Ik heb zelf het erf eens uitgestapt en dat lijkt aardig te kloppen.
Ook hoef ik met ruim 750m2 niet op een paar centimeter te kijken :+ .
De erfafscheidingen die ik heb valt wel aan beide kanten "in het midden" dus ook daar is een afwijking straks wel redelijk goed zichtbaar.
Pagina: 1 ... 30 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2