Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.807.754 views

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Annuk schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:14:
[...]

Weetje dat wel zeker?
Bv de stelpost die er staat voor je keuken is €15.000 maar reken niet dat je dat ook terug krijgt hoor als je casco laat opleveren en later zelf plaatst. Reken eerder op 2500 terug als je dat doet.
[…]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2019 20:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
100k voor een keuken en badkamer in een appartement 8)7

Er zijn [meer dan zat] vrijstaand villa's die nog niet de helft daar aan kwijt zijn ;w

[ Voor 5% gewijzigd door BFmango op 29-07-2019 20:27 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:04
fsfikke schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:23:
[...]

Members only:
Das inderdaad een hele forse stelpost. Ik ben benieuwd of je daar zelf nog iets van terug ziet als je het niet opmaakt, en hoe duur dat Appartement dan wel niet is. Mijn inschatting is nu dat de service-kosten hoger gaan zijn als de hypotheek-lasten voor mijn huidige woning.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
[...]

Members only:
Ik vind het geen gekke prijs. Wij betaalden ca. 85.000 eu en daar hadden we 1 badkamer en 1 toilet voor. We hadden wel mazzel want de aannemer deed er gratis een huis van 85m2 bij.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

[...]

Members only:
Het is veel geld. Maar het appartement waar je naar kijkt is waarschijnlijk zelf ook al flink aan de prijs (gezien de grootte en de hoogte van die stelpost). Dan is het op zich niet gek dat ze aannemen dat je daar een heel luxe keuken, toilet en badkamers in wilt. En ook dat je het gemak wilt van een volledig door de projectontwikkelaar verzorgde woning, in plaats van de goedkoopst mogelijke keuken/sanitair.

De vraag die je jezelf moet stellen is dan ook niet zozeer of dat veel geld is, maar of je dat over hebt voor keuken en sanitair.
Zoals het daar geformuleer is, kan je ook die stelpost helemaal laten 'uitkeren' en vervolgens bij een of andere budgetleverancier je keuken en sanitair halen en daarna zelf plaatsen. Dan kan je vast 90% van dat bedrag besparen.
Het is wat onduidelijker of je via de projectleveranciers nog een realistisch deel terug kunt krijgen als je niet het budget opmaakt, dat is bij goedkopere woningen doorgaans wel in je nadeel verrekend... maar dat zegt natuurlijk niet dat dat hier ook geldt.

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-11 17:35
In mijn project werd de stelpost ofwel verrekend bij de bestelling via de eigen leverancier, danwel uitgekeerd (verrekend met meerwerk).

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Bij ons was er voor de keuken een stelpost van €10.000 opgenomen. Bij het niet afnemen van een keuken bij de projectleverancier kreeg je €9000 retour wat werd verrekend met de meerwerkkosten. Ken echter ook verhalen waarbij je van een €8000 stelpost slechts €1000 retour krijgt en je op die manier eigenlijk bent gebonden aan de projectleverancier.

• Phorcys
  • Laatst online: 22:44
Bij mij was het zo dat ik een keukencheque kreeg, ging om zo'n 2500 euro (sigaar uit eigen doos). Wat me wel opviel dat het eigenlijk niet veel uitmaakte of je nou een tussen, hoek of 2kapper had, cheque was bij alle type woningen nagenoeg hetzelfde. Kocht je de keuken bij de keukenleverancier was het aanpassen van leidingwerk gratis..

Voor sanitair was er wel een stelpost, als je het casco liet opleveren kreeg je er 1/3 van terug.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-11 17:13
Phorcys schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:46:
Bij mij was het zo dat ik een keukencheque kreeg, ging om zo'n 2500 euro (sigaar uit eigen doos). Wat me wel opviel dat het eigenlijk niet veel uitmaakte of je nou een tussen, hoek of 2kapper had, cheque was bij alle type woningen nagenoeg hetzelfde. Kocht je de keuken bij de keukenleverancier was het aanpassen van leidingwerk gratis..

Voor sanitair was er wel een stelpost, als je het casco liet opleveren kreeg je er 1/3 van terug.
Van Wanrooij toevallig?:) Dit verhaal komt me wel heel bekend voor. Moet wel zeggen dat ik uitermate teleurgesteld ben over die partij! vooral de keukenverkopers van hun. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de keuken elders te kopen. Het huis is nog niet eens af, maar ik zal NOOIT iemand nog aanraden om met Van wanrooij in zee te gaan.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Phorcys
boomr schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Van Wanrooij toevallig?:) Dit verhaal komt me wel heel bekend voor. Moet wel zeggen dat ik uitermate teleurgesteld ben over die partij! vooral de keukenverkopers van hun. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de keuken elders te kopen. Het huis is nog niet eens af, maar ik zal NOOIT iemand nog aanraden om met Van wanrooij in zee te gaan.
Nee geen van wanrooij, die doen volgens mij wel een ander project hier in de buurt. Project is via roosdom tijhuis en keuken en sanitair via nobel. Met Roosdom wel goede ervaring tot nu toe, denken mee en reageren snel en veel is mogelijk. Nobel, aangezien ik al goed wist wat ik wilde hebben ging het vrij snel, maar goed ook aangezien ze minder met je meedenken. Daarnaast meerdere malen fouten in de offertes. Enige vervelende was de lange ritten (+/- 330km heen en weer) naar roosdom en nobel en daarom dus veel via e-mail moeten doen.

Maar overal tot nu toe niet verkeerd.

edit: ahja net even opgezocht van de huizen die eromheen gebouwd worden die worden door van wanrooij opgeleverd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Phorcys op 30-07-2019 11:05 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@boomr Wij hebben ook een huis in een van Wanrooij project en die keuken/sanitair winkel van ze is vooral heel erg wisselend en sterk afhankelijk van de verkoper die je treft. Uiteindelijk krijgen wij er zowel de keuken als de badkamer vandaan en krijgen we precies wat we willen. Die cheque die we van ze hadden is ongeveer 2x van het totaalbedrag afgegaan en toen zaten ze ook op een beetje reële prijs _O-

De verhalen binnen de facebookgroepen van ons project zijn echter niet mals, vooral als je kijkt naar mogelijkheden. Dingen die bij sommigen meteen konden zijn bij anderen meteen als 'kan niet' bestempeld. Erg raar.

Ons huis is nog niet af dus hoe ze het op gaan leveren is nog even de vraag maar uit de 30 huizen die al opgeleverd zijn heb ik pas één echt heel slecht verhaal over een badkamer gehoord (slecht getegeld, verkeerde en kapotte onderdelen die zeer traag vervangen worden).

We gaan het zien :X

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-11 14:34
Een vraag voor mensen met ervaring van het bouwen van een 2 onder 1 kap:

Weten jullie in hoeverre het belangrijke is om de beide woningen gelijk te houden, en dan specifiek of het materiaal van de kozijnen mag verschillen, dus de ene woning kunststof en de andere hout?

Wordt hier naar gekeken door welstand of omgevingsvergunning?

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik heb ook een vraag: In hoeverre zijn er eisen gesteld aan loze leidingen die worden geplaatst door het bouwbedrijf, zowel de loze leidingen op eigen verzoek als de leidingen die het bouwbedrijf zelf al aan moet leggen.

Reden van mijn vraag is, ik vind dat er veel erg slecht zijn aangelegd met haakse bochten, of dat ze zo omgebogen zijn om een hoek te halen dat de buis al bijna gescheurd is.Ik ben al een trekveer kwijt die ik gewoon er niet meer uit kon krijgen en blijkbaar had het bouwbedrijf daar ook al problemen mee. Het was namelijk een loze leiding voor zonnepanelen en ze hebben de aardekabel gewoon 20cm de buis ingeduwd en daarna afgeknipt, was dus helemaal niet aangesloten op de panelen. Erg slecht als je het mij vraagt, hoe kijken jullie er tegenaan?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ACM schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:51:
[...]

Het is veel geld. Maar het appartement waar je naar kijkt is waarschijnlijk zelf ook al flink aan de prijs (gezien de grootte en de hoogte van die stelpost). Dan is het op zich niet gek dat ze aannemen dat je daar een heel luxe keuken, toilet en badkamers in wilt. En ook dat je het gemak wilt van een volledig door de projectontwikkelaar verzorgde woning, in plaats van de goedkoopst mogelijke keuken/sanitair.

De vraag die je jezelf moet stellen is dan ook niet zozeer of dat veel geld is, maar of je dat over hebt voor keuken en sanitair.
Zoals het daar geformuleer is, kan je ook die stelpost helemaal laten 'uitkeren' en vervolgens bij een of andere budgetleverancier je keuken en sanitair halen en daarna zelf plaatsen. Dan kan je vast 90% van dat bedrag besparen.
Het is wat onduidelijker of je via de projectleveranciers nog een realistisch deel terug kunt krijgen als je niet het budget opmaakt, dat is bij goedkopere woningen doorgaans wel in je nadeel verrekend... maar dat zegt natuurlijk niet dat dat hier ook geldt.
Na gesprek met de makelaar blijkt het dat het gebouw door een aannemer casco opgeleverd wordt, waarna je via de projectontwikkelaar met een andere aannemer de verdere afbouw kan regelen. Als je het appartement casco op laat leveren en met je eigen aannemer verder gaat valt die €100k gewoon weg van de koopprijs. We moeten nog met wat leveranciers gaan praten, maar ik schat dat we voor ~€50-70k ook een hele mooie luxe keuken en badkamers kunnen krijgen. Goed om te weten dat die vrijheid er is :)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 15:09
fsfikke schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Na gesprek met de makelaar blijkt het dat het gebouw door een aannemer casco opgeleverd wordt, waarna je via de projectontwikkelaar met een andere aannemer de verdere afbouw kan regelen. Als je het appartement casco op laat leveren en met je eigen aannemer verder gaat valt die €100k gewoon weg van de koopprijs. We moeten nog met wat leveranciers gaan praten, maar ik schat dat we voor ~€50-70k ook een hele mooie luxe keuken en badkamers kunnen krijgen. Goed om te weten dat die vrijheid er is :)
Casco als in; zonder dekvloeren, geen stucwerk, plafonds kaal beton, geen indeling, geen sanitair en keuken? Dan is die 100000 helemaal zo gek nog niet afhankelijk van de vierkante meters. Budgetoplossing kan natuurlijk altijd maar ligt geheel aan de wensen.

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-11 13:14
MIBRK schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:55:

Weten jullie in hoeverre het belangrijke is om de beide woningen gelijk te houden, en dan specifiek of het materiaal van de kozijnen mag verschillen, dus de ene woning kunststof en de andere hout?

Voor zover mij bekend wordt het project goedgekeurd door de welstandscommissie van je gemeente. Dus voor 1 2 onder 1 kapper in een project zul je niet veel kunnen wijzigen tijdens de bouw verwacht ik. En ook daarna kan er gecontroleerd worden door de gemeente, of dat ook daadwerkelijk gebeurd vraag ik me af (maar heb ik ook geen hands on ervaring mee).

• Jheroun
  • Niet online
@MIBRK

In de vergunning zullen ook dingen als materialen staan, lijkt me wel apart als er binnen een project afwijkingen zitten in materiaal van kozijnen maar als het een optie in de folder is zijn de vergunningen waarschijnlijk al geregeld.

Of ben je zelf aan het bouwen? In dat geval kan je je vraag beter in het daarvoor bestemde topic stellen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

D.deJong schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:00:
[...]

Casco als in; zonder dekvloeren, geen stucwerk, plafonds kaal beton, geen indeling, geen sanitair en keuken? Dan is die 100000 helemaal zo gek nog niet afhankelijk van de vierkante meters. Budgetoplossing kan natuurlijk altijd maar ligt geheel aan de wensen.
Inderdaad, maar in dat geval zou er nog meer van de prijs af gaan, die stelpost is alleen voor de keuken + sanitair.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:56
fsfikke schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Inderdaad, maar in dat geval zou er nog meer van de prijs af gaan, die stelpost is alleen voor de keuken + sanitair.
Dat is niet wat je zei:
Casco en dan zelf afmaken: 100k van de prijs.
So which is it?

Of is het 100k voor afbouw EN 100k stelpost?

[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 30-07-2019 15:01 ]

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:44
Waar staat dat penthouse? :)
100k voor casco zonder dekvloeren en dergelijk wat @D.deJong ook zegt is afhankelijk van de vierkante meters dan weer niet super veel.
Voor alleen een keuken met badkamers en sanitair weer wel.
Ik zit daar in ieder geval goed onder en ik heb echt niet bezuinigd. (Luxe keuken met 2 badkamers)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Deleon78 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Dat is niet wat je zei:
Casco en dan zelf afmaken: 100k van de prijs.
So which is it?

Of is het 100k voor afbouw EN 100k stelpost?
Jawel, de huidige prijs is inclusief dekvloer, vloerverwarming, stucwerk en 100k stelpost voor keuken en badkamer. Als we hem incl dekvloer, stucwerk, etc. maar zonder keuken en badkamer laten opleveren gaat er €100k af, als we ook de dekvloer, stucwerk, etc. weglaten gaat er nog een extra nader te bepalen bedrag af.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 30-07-2019 15:21 ]

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-11 14:34
Jheroun schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:37:
@MIBRK

In de vergunning zullen ook dingen als materialen staan, lijkt me wel apart als er binnen een project afwijkingen zitten in materiaal van kozijnen maar als het een optie in de folder is zijn de vergunningen waarschijnlijk al geregeld.

Of ben je zelf aan het bouwen? In dat geval kan je je vraag beter in het daarvoor bestemde topic stellen.
Goeie, thanks :)

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:56
fsfikke schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:20:
[...]

Jawel, de huidige prijs is inclusief dekvloer, vloerverwarming, stucwerk en 100k stelpost voor keuken en badkamer. Als we hem incl dekvloer, stucwerk, etc. maar zonder keuken en badkamer laten opleveren gaat er €100k af, als we ook de dekvloer, stucwerk, etc. weglaten gaat er nog een extra nader te bepalen bedrag af.
Wow ok. Dat is een flink bedrag, dat gaat wel goed komen haha
En zo niet, dan heb je ook blijkbaar de middelen om je er niet druk om te hoeven maken :)
Succes!

Ik weet niet of je inmiddels al antwoord hebt gehad op je vraag. Ik kan je niet helpen anders dan speculeren. Bij ons (zelfbouw) waren de stelposten cf verwachting of aan de lage kant. De verrekening was simpelweg bruto vermindering op de factuur, en alles waar de aannemer wel aan gewerkt heeft gewoon als bruto verhoging op de factuur (werkt super eenvoudig, top).

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-11 12:09
100k voor een badkamer en keuken; flinke stelpost dan.

Of is dat een tactiek; nu zal je nog wel 'veel' terugkrijgen en zal je minder geneigd zijn echt te onderhandelen over de prijs...

• GeeMoney
Len020 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:20:

Of is dat een tactiek; nu zal je nog wel 'veel' terugkrijgen en zal je minder geneigd zijn echt te onderhandelen over de prijs...
Die kunnen we pas inschatten als we de woning of het project te horen/zien krijgen :)
Maar wellicht is hij bang voor kapers op de kust :p

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Len020 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:20:

Ik vermoed een slinkse manier om te zorgen dat kopers voldoende geld hebben en daarmee het risico voor de aannemer te verkleinen. Die 100k komt namelijk ook mooi in de totale financieringsbehoefte bij de hypotheekaanvraag.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:04
MIBRK schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:55:

Hangt van de bouwlocatie af. In Nederland word daar zeker wel op gelet ja.
In België zie ik zelden een tweekapper waarbij de woningen identiek zijn, en dan heb ik het al niet meer over de kozijnen.
Andere stenen, andere gootlijn, andere dakbedekking, andere nok-hoogte. Er zijn er bij die alleen de lijn van de voorgevel delen. 8)7 |:(

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 09:29
Belangrijke tip: een aantal bouwprojecten gaat volgens de “groninger akte” vandaag erachter gekomen dat niet alle hypotheekverstrekkers deze dekken. Nn bijvoorbeeld niet (terwijl ze een lage rente bieden). In ons geval hebben we er gelukkg geen last van.
Een Groninger akte houdt kort gezegd het volgende in. De woning wordt alvast overgedragen aan de koper. Maar de koopprijs is dan nog niet betaald door de koper. Ook de ontbindende of opschortende voorwaarden die opgenomen zijn in de koopovereenkomst lopen nog. In de akte wordt vervolgens een uiteindelijke datum opgenomen waarop je als koper de koopprijs moet betalen. Op deze datum moeten ook de overige ontbindende voorwaarden zijn vervallen.

[ Voor 49% gewijzigd door burnedhardware op 30-07-2019 22:03 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Phorcys schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Nee geen van wanrooij, die doen volgens mij wel een ander project hier in de buurt. Project is via roosdom tijhuis en keuken en sanitair via nobel. Met Roosdom wel goede ervaring tot nu toe, denken mee en reageren snel en veel is mogelijk. Nobel, aangezien ik al goed wist wat ik wilde hebben ging het vrij snel, maar goed ook aangezien ze minder met je meedenken. Daarnaast meerdere malen fouten in de offertes. Enige vervelende was de lange ritten (+/- 330km heen en weer) naar roosdom en nobel en daarom dus veel via e-mail moeten doen.

Maar overal tot nu toe niet verkeerd.

edit: ahja net even opgezocht van de huizen die eromheen gebouwd worden die worden door van wanrooij opgeleverd ;)
De Google reviews van die Nobel keukenzaak zijn ook leuk. Alleen maar haat van mensen die daar semi-gedwongen naartoe moeste omdat Roosdom Tijhuis de bouwer was. Vraag me af waarom ze die samenwerking dan zo houden... zeker als hun eigen imago wel goed is.

• Phorcys
kabeltjekabel schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:04:
[...]

De Google reviews van die Nobel keukenzaak zijn ook leuk. Alleen maar haat van mensen die daar semi-gedwongen naartoe moeste omdat Roosdom Tijhuis de bouwer was. Vraag me af waarom ze die samenwerking dan zo houden... zeker als hun eigen imago wel goed is.
Inderdaad, heb deze reviews gezien echter is tot nu mijn ervaring dat het niet zo erg is met de verkopers als daar beschreven wordt. Gedwongen is wellicht een beetje overdreven maar er komen voor de keuken gewoon extra kosten bij voor leidingwerk als je het elders laat doen, uiteindelijk was dat ook ongeveer het verschil bij Nobel t.o.v. andere ketens. Daarnaast konden zij een frame maken voor oplevering tegen een klein bedrag, waar dit ergens anders na oplevering tegen een hoger bedrag kon.

Voor de sanitair ben ik ook elders gaan kijken, daar was het antwoord dat alleen al met de aantal manuren ik duurder uit zou zijn dan via het project.

Uiteindelijk hebben ze voor de keuken, sanitair en deuren een goede offerte kunnen maken alleen kost het wel veel moeite.

Blijkbaar levert het nog genoeg op voor roosdom en nobel gezien de samenwerking. Las ook ergens dat de directie vrienden/famillie van elkaar zijn? Nu maar afwachten hoe het verder verloopt met Nobel.

[ Voor 5% gewijzigd door Phorcys op 31-07-2019 07:01 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dronium schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:06:
Hangt van de bouwlocatie af. In Nederland word daar zeker wel op gelet ja.
Is het niet zo dat er dan met name op de kleurstelling wordt gelet? Dus als je hout door kunststof zou vervangen, dan zou dat best mogen, mits je maar de juiste kleur gebruikt.

Overigens hangen dat soort dingen (vziw weer vooral kleurgebruik) ook nog wel eens van de architect af; iig bij appartementsgebouwen, weet niet of dat ook voor rijtjes woonhuizen geldt.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:19
Nobel is eigendom van Gerrit Tijhuis (bekende rijssense bouwondernemer) Roosdom heet niet alleen Roosdom maar Roosdom Tijhuis, ziedaar de verplichte winkelnering, ik denk niet dat ze snel de samenwerking zullen opzeggen 😂

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 105% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-11 09:22
(even een tussendoor vraag mbt bouwdepot; ik heb onze tuin uitbesteed, daarin zit ook schommel en trampoline... hoe gaat dit? want nu betaald de bank dus dit soort zaken, mag dat wel uit het bouwdepot? of ben ik verplicht om dit soort zaken uit de factuur te halen?)

Bekijk mijn site: Remko.me

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Officieel hoort dat niet uit het bouwdepot te komen en de vraag is ook of je jarenlang rente wilt betalen over een schommel en trampoline. Of het kan ligt er ook aan of het is gespecificeerd op de faktuur en zo ja, hoe streng de hypotheek vertrekker de faktuur controleert.

• GeeMoney
@Sport_Life het aantal m2 hangt af van wat hij gedaan heeft natuurlijk. Als je 15 kamertjes hebt met wanden dan kan het wel 600m2 zijn geweest.
Als alleen je plafonds gedaan zijn dan moet het in de buurt komen van je woonoppervlakte tenzij je bijvoorbeeld hele gekke (lage) ruimtes hebt of ruimtes zonder ramen die weer niet meetellen in woonoppervlakte etc.

Het is simpel uit te rekenen door alle wanden die gedaan zijn lxbxh te doen en op te tellen.
Voor plafonds is het lengte maal de breedte.

@Remko.me tijdje terug poste ik eens een lijstje van NN wat wel en niet mag (verschilt per hypotheek verstrekker) maar ik zou dat soort zaken gewoon zelf los betalen al had het gemogen.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 31-07-2019 15:24 ]

• Remko.me
DutchAddick schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:17:
Officieel hoort dat niet uit het bouwdepot te komen en de vraag is ook of je jarenlang rente wilt betalen over een schommel en trampoline. Of het kan ligt er ook aan of het is gespecificeerd op de faktuur en zo ja, hoe streng de hypotheek vertrekker de faktuur controleert.
Dank, ik ga het denk ik dan toch maar los betalen idd

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:20:
@Sport_Life het aantal m2 hangt af van wat hij gedaan heeft natuurlijk. Als je 15 kamertjes hebt met wanden dan kan het wel 600m2 zijn geweest.
Als alleen je plafonds gedaan zijn dan moet het in de buurt komen van je woonoppervlakte tenzij je bijvoorbeeld hele gekke (lage) ruimtes hebt of ruimtes zonder ramen die weer niet meetellen in woonoppervlakte etc.

Het is simpel uit te rekenen door alle wanden die gedaan zijn lxbxh te doen en op te tellen.
Voor plafonds is het lengte maal de breedte.
Zo simpel is het m.i. niet, zo hoef je ramen en deuren niet mee te nemen wat het weer wat ingewikkelder maakt. In de praktijk zijn 9 van de 10 nieuwbouwwoningen nagenoeg gelijk qua indeling (bg gang met trapkast, open keuken, uitbouw etc) dus voor een richtlijn ben ik benieuwd hoe andere stukadoors rekenen.

Ik kwam zelf op basis van de bouwtekening op 310m2 incl ramen (die gaan er dus nog af), de stukadoor komt op 366m2 dus dat is een behoorlijk verschil. Weet verder niet hoe hij rekent. Als hij ook nabij de 300m2 uitkomt had ik niets gezegd natuurlijk, maar dit verschil is wat te groot ;)

Overigens excl. plafond .

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2019 15:32 ]

• GeeMoney
Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Zo simpel is het m.i. niet, zo hoef je ramen en deuren niet mee te nemen wat het weer wat ingewikkelder maakt. In de praktijk zijn 9 van de 10 nieuwbouwwoningen nagenoeg gelijk qua indeling (bg gang met trapkast, open keuken, uitbouw etc) dus voor een richtlijn ben ik benieuwd hoe andere stukadoors rekenen.

Ik kwam zelf op basis van de bouwtekening op 310m2 incl ramen (die gaan er dus nog af), de stukadoor komt op 366m2 dus dat is een behoorlijk verschil. Weet verder niet hoe hij rekent.

Overigens excl. plafond ;)
De ramen kan je er toch gewoon weer afhalen door die ook op te meten?
Dit kost geen 10min met een calculator erbij toch. En wat nog handiger was geweest was een vaste prijs afspreken of van tevoren de m2’s bevestigen naar elkaar :)

Vraag hem aan de hand van de bouwtekeningen even te bevestigen op de tekeningen (met afmetingen) wat hij gedaan heeft, dan komt hij zelf (of niet :p) met een conclusie/correctie.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 31-07-2019 16:38 ]

• Remko.me
GeeMoney schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:20:

@Remko.me tijdje terug poste ik eens een lijstje van NN wat wel en niet mag (verschilt per hypotheek verstrekker) maar ik zou dat soort zaken gewoon zelf los betalen al had het gemogen.
Ok toch maar even gebeld en ze gaan het idd gewoon als rekening in zijn geheel betalen.... staat al ingeboekt..
ik kan het geld extra bijboeken op het bouwdepot zodat uiteindelijk toch het geld weer eraf wordt gehaald..

andere optie is een nieuw factuur vragen |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Remko.me op 31-07-2019 15:44 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:31
Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Ik kwam zelf op basis van de bouwtekening op 310m2 incl ramen (die gaan er dus nog af), de stukadoor komt op 366m2 dus dat is een behoorlijk verschil. Weet verder niet hoe hij rekent. Als hij ook nabij de 300m2 uitkomt had ik niets gezegd natuurlijk, maar dit verschil is wat te groot ;)

Overigens excl. plafond .
Reken inderdaad de m2 voor de ramen en deuren eens even uit.
Meestal wordt dit meegerekend ivm het extra werk ze daarvoor hebben (profielen/ hoeken zetten en strak afwerken).
Een bekende van me is stukadoor en geeft ook altijd aan dat mee te rekenen. Als de klant zeurt kan het aangepast worden maar dan worden er uren oid voor gerekend en wordt de factuur meestal hoger.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-11 19:25
Ach, ik had aangegeven de rest van het bouwdepot niet meer te willen gebruiken (zat nog 3xx euro in).
Storten ze het op de rekening als ingeleverd bonnetje...
Dus zo streng wordt het niet echt bekeken geloof ik ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:09:
Members only:
Ons huis is ruim 200 m2, de zolder is reeds ingedeeld (dus extra muren), BG en 1e 2,65, 2e verdieping in een punt 4,5 m hoog. Hij kwam op 270m2 muur (waarbij een muur in de keuken van 3 x 2,65 afviel ivm kasten). 366 lijkt me ook wat veel. Al weet ik dat sommigen de ramen meerekenen. Die van ons berekent daadwerkelijk behandelde meters.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

poosie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Ons huis is ruim 200 m2, de zolder is reeds ingedeeld (dus extra muren), BG en 1e 2,65, 2e verdieping in een punt 4,5 m hoog. Hij kwam op 270m2 muur (waarbij een muur in de keuken van 3 x 2,65 afviel ivm kasten). 366 lijkt me ook wat veel. Al weet ik dat sommigen de ramen meerekenen. Die van ons berekent daadwerkelijk behandelde meters.
Kijk daar kan ik wat mee! Dat komt wel in de buurt van wat het bij ons zou moeten zijn excl ramen en deuren, conform mijn berekening.
Annuk schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Reken inderdaad de m2 voor de ramen en deuren eens even uit.
Meestal wordt dit meegerekend ivm het extra werk ze daarvoor hebben (profielen/ hoeken zetten en strak afwerken).
Een bekende van me is stukadoor en geeft ook altijd aan dat mee te rekenen. Als de klant zeurt kan het aangepast worden maar dan worden er uren oid voor gerekend en wordt de factuur meestal hoger.
Afspraak is op basis van stucwerk per m2 (zo staat het letterlijk in de email). Als hij qua kostprijs niet uitkomt met ramen en deuren zal hij zijn m2 prijs moeten verhogen ;). Of een opmerking plaatsen natuurlijk.

Maar ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons weet iedere leverancier er buiten de afspraken om nog meerkosten uit te persen, dus wat dat betreft is de stucadoor geen uitzondering ;).
Heb onderhand al bijna een (tweedehands) auto retour gekregen aan onterechte facturen :P.
frumper schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:34:
Ach, ik had aangegeven de rest van het bouwdepot niet meer te willen gebruiken (zat nog 3xx euro in).
Storten ze het op de rekening als ingeleverd bonnetje...
Dus zo streng wordt het niet echt bekeken geloof ik ;)
Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor een juiste belasting aangifte (lees hra op de woning), dus als je t niet kunt verklaren kun je t beter aflossen op de woning :)

[ Voor 59% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2019 18:37 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38
kabeltjekabel schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Phorcys schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 06:59:
[...]

Inderdaad, heb deze reviews gezien echter is tot nu mijn ervaring dat het niet zo erg is met de verkopers als daar beschreven wordt. Gedwongen is wellicht een beetje overdreven maar er komen voor de keuken gewoon extra kosten bij voor leidingwerk als je het elders laat doen, uiteindelijk was dat ook ongeveer het verschil bij Nobel t.o.v. andere ketens. Daarnaast konden zij een frame maken voor oplevering tegen een klein bedrag, waar dit ergens anders na oplevering tegen een hoger bedrag kon.

Voor de sanitair ben ik ook elders gaan kijken, daar was het antwoord dat alleen al met de aantal manuren ik duurder uit zou zijn dan via het project.

Uiteindelijk hebben ze voor de keuken, sanitair en deuren een goede offerte kunnen maken alleen kost het wel veel moeite.

Blijkbaar levert het nog genoeg op voor roosdom en nobel gezien de samenwerking. Las ook ergens dat de directie vrienden/famillie van elkaar zijn? Nu maar afwachten hoe het verder verloopt met Nobel.
Kan de originele post niet vinden waar deze discussie vandaan komt :)
Maar ons huis gaat ook door hun gebouwd worden.
Zijn ook naar Nobel geweest, zijn daar redelijk goed behandeld, ze hadden mooi een hotel geregeld aangezien wij ook een heel eind moesten rijden. Dus daar geen slechte woorden over.
Maar wel over de bruto prijzen die ze rekenen.. zoals hun zeiden, we verrekenen alles bruto-bruto.
Korting of “normale” bouwmarkt prijs krijgen voor iets was niet mogelijk..
Uiteindelijk alleen gekozen om de badkamer en wc daar te laten doen, was een stelpost van bijna 8000, uiteindelijk 2500 meerwerk, voor andere tegels, ander bad, regendouche, muurtjes laten zetten en andere wc.
Allemaal geen luxe merken, maar wel netjes.
Tegels vond ik daar vanwege de bruto prijzen absurt duur. Nu betalen we iets van 30 of 35 per meter, vergelijkbare tegels ergens anders 20. En veel mooiere voor die 30/35.
Uiteindelijk omdat ik nu geen zin had om zelf de badkamer te doen, hebben we besloten om die door hun te laten doen.

Voor de keuken kregen we een cheque van 3500 die we alleen bij Nobel konden besteden. Ook daar een keuken laten tekenen, die was zonder de check ongeveer 38000k. Incl leidingen verleggen en een koof maken.
Ergens anders, voor zelfde merk/lijn keuken (siematic) met gedeeltelijk Miele apparatuur ipv alleen Siemens en keuken tafel in de zelfde stijl, 15k minder dan Nobel.
Dus gekozen voor zelf de koof te maken, 1000 euro aan leiding werk omleggen en ruim 10k overhouden voor andere zaken.

Na de bouwvak gaan ze bij ons beginnen. Afgelopen weken hebben ze alles afgegraven.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 10:04
[...]

Members only:
Op zich is die ton helemaal niet gek voor een appartement met die maatvoering.
In mijn ervaring plaatsen de kopers daarvan doorgaans een Bulthaup/Poggenpohl/Siematic keuken en dan ben je al de helft van je stelpost kwijt.

Daarnaast kiezen ze ook vaker de dingen in een badkamer die het meteen duurder maken, voorzetwandjes/inbouwkranen/nisjes en ook een iets ander segment sanitair (wasmeubels van 5k tot 10k bijvoorbeeld) en tegels (niet die standaard antraciet 60x60 op de vloer en de achterwand van de douche en de rest in 30x60 wit tot aan het plafond :r).

Ik heb een jaar of wat geleden zo’n 45 appartementen van 100 tot 186 m2 begeleid als hoofduitvoerder en alle appartementen met twee badkamers kwamen minimaal aan dat bedrag.

Klinkt mij iig niet heel erg gek in de oren zo op het eerste oog.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De Rikster schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:52:
[...]

Op zich is die ton helemaal niet gek voor een appartement met die maatvoering.
In mijn ervaring plaatsen de kopers daarvan doorgaans een Bulthaup/Poggenpohl/Siematic keuken en dan ben je al de helft van je stelpost kwijt.

Daarnaast kiezen ze ook vaker de dingen in een badkamer die het meteen duurder maken, voorzetwandjes/inbouwkranen/nisjes en ook een iets ander segment sanitair (wasmeubels van 5k tot 10k bijvoorbeeld) en tegels (niet die standaard antraciet 60x60 op de vloer en de achterwand van de douche en de rest in 30x60 wit tot aan het plafond :r).

Ik heb een jaar of wat geleden zo’n 45 appartementen van 100 tot 186 m2 begeleid als hoofduitvoerder en alle appartementen met twee badkamers kwamen minimaal aan dat bedrag.

Klinkt mij iig niet heel erg gek in de oren zo op het eerste oog.
Goed om jouw ervaring ook te horen, thanks. Je kan zo’n bedrag er zeker aan uitgeven idd, maar zo erg klotst het geld hier ook weer niet tegen de plinten dat we er een binnenhuisarchitect op zetten met een blanco cheque :p

We hebben vandaag de catalogi van drie keukenfirma’s in de bus gekregen. Je hebt alledrie de merken exact geraden _O-

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-11 19:25
Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor een juiste belasting aangifte (lees hra op de woning), dus als je t niet kunt verklaren kun je t beter aflossen op de woning :)
Heb voldoende bonnetjes liggen hoor, maar heb genoeg zelf afgetikt i.p.v. bouwdepot voor alles aan te willen spreken. Dus voor die evt controle (waarvan ik niemand ken die die ooit gehad heeft) ben ik niet zo bang :)

Life is what happens while you're busy making other plans

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

frumper schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 23:06:
[...]

Heb voldoende bonnetjes liggen hoor, maar heb genoeg zelf afgetikt i.p.v. bouwdepot voor alles aan te willen spreken. Dus voor die evt controle (waarvan ik niemand ken die die ooit gehad heeft) ben ik niet zo bang :)
Ik heb enige jaren geleden een controle gehad, had toen veel studiekosten (avond opleiding) en ik moest die kosten verantwoorden.
Maargoed als je gewoon bonnetjes hebt is er niets aan de hand natuurlijk.

Ik heb de overwaarde van ons vorige huis al in de woning zitten dus wil liever nog zoveel mogelijk van de lage rente profiteren :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2019 23:13 ]

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Onze stukadoor heeft het aantal m2 grofweg berekend, steeds naar beneden afgerond. Bijvoorbeeld de lengte van de woning 12 meter aangehouden ipv 12,60 wat het in werkelijkheid is.
Daarna kregen we een prijs waarvoor ze het gaan doen, dat is nu niet meer afhankelijk van of ze wel of niet goed gemeten hebben. Wel een fijn idee dat we niet meer te maken krijgen met een meerprijs.

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-11 13:27
Recent nog even bij de woning wezen kijken. Het ligt nu helemaal stil vanwege de bouwvak, nog 1 weekje, en dan mogen ze er weer opvliegen.

Beneden, al kijkend door de ramen, zagen we dat ook de elektra is afgewerkt (plastic kappen zijn geplaatst.).
Dus beneden moet er alleen nog een bezem door de ruimte.
Boven dient alleen nog de installatie van de CV-ketel en de MV-WTW installatie.

Voor wat betreft de missende ventilatie in de bijkeuken, we gaan de aannemer een afzuiging van de bijkeuken > garage > buiten aan laten leggen en bij de opleverings keuring laten noteren dat de afzuiging niet volgens afspraak is en dus als punt komt op het proces verbaal van oplevering.
Van daaruit maar zien wat de aannemer gaat doen.

Kortom, ik denk dat het niet erg lang meer kan duren voordat de oplevering plaats gaat vinden.
Onze bevindingen/ervaringen zal ik hier ook delen :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ymaenhout schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:31:
Voor wat betreft de missende ventilatie in de bijkeuken, we gaan de aannemer een afzuiging van de bijkeuken > garage > buiten aan laten leggen en bij de opleverings keuring laten noteren dat de afzuiging niet volgens afspraak is en dus als punt komt op het proces verbaal van oplevering.
Maar dan is het uiteindelijk toch wel conform afspraak, als ze opleveren wat je daar zegt? Weliswaar niet volgens eerdere afspraken, maar wel volgens de nieuwste.

Ik weet niet hoe e.e.a. geformuleer wordt of zou moeten worden, want het is/was inderdaad een opleverpunt dat je effectief voortijdig hebt gemeld en (als het goed is) is/wordt opgelost. Maar doordat ook de oplossing is afgesproken, lijkt het me ook gek dat je alsnog zegt dat het niet goed is...

• ymaenhout
ACM schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:43:
[...]

Maar dan is het uiteindelijk toch wel conform afspraak, als ze opleveren wat je daar zegt? Weliswaar niet volgens eerdere afspraken, maar wel volgens de nieuwste.

Ik weet niet hoe e.e.a. geformuleer wordt of zou moeten worden, want het is/was inderdaad een opleverpunt dat je effectief voortijdig hebt gemeld en (als het goed is) is/wordt opgelost. Maar doordat ook de oplossing is afgesproken, lijkt het me ook gek dat je alsnog zegt dat het niet goed is...
Het punt is: er moet ventilatie worden voorzien in de bijkeuken, ook conform bouwbesluit.
Aansluiten op de bestaande mechanische ventilatie (met WTW), zoals oorspronkelijk ook zou moeten, is praktisch onmogelijk. De ventilatiebuizen zitten in de gegoten betonvloer, samen met de elektra etc. Dus simpelweg opnieuw in het plafond/ de vloer slijpen en aanleggen is praktisch gezien niet te doen.

Dus, de aannemer kan niet meer, zoals bedoeld, afgesproken en (grof) voor betaald, leveren conform.
De aannemer is met twee oplossingen gekomen (kort gezegd, gewoon afzuigen naar buiten), maar deze zijn wat ons betreft niet gelijkwaardig (als in, bieden niet dezelfde kwaliteit, comfort, gebruiksgemak).

En daarvoor vinden wij dat we de aannemer in gebreke mogen stellen.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 10:04
ymaenhout schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:58:
Dan moet je dus de twee geboden opties afwijzen, als je er mee akkoord gaat heb je geen poot meer om op te staan.

• GeeMoney
@ymaenhout je krijgt dus alleen een afzuiging naar buiten? Geen WTW plus je blaast je warme lucht direct naar buiten?
Ten opzichte van het originele bestek is het natuurlijk heel anders en ik zou je rechtsbijstand even raadplegen. Niets is onmogelijk lijkt me, vervelend voor de bouwer natuurlijk en het zal dan ook zeker je oplevering naar achter knallen maar jij hebt er de rest van je woontijd “last van” en hij komt er met een oplossing van €500,- zo mooi vanaf.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ymaenhout schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:58:
Dus, de aannemer kan niet meer, zoals bedoeld, afgesproken en (grof) voor betaald, leveren conform.
De aannemer is met twee oplossingen gekomen (kort gezegd, gewoon afzuigen naar buiten), maar deze zijn wat ons betreft niet gelijkwaardig (als in, bieden niet dezelfde kwaliteit, comfort, gebruiksgemak).

Ik begrijp helemaal waarom je het geen goede oplossingen vindt.
De Rikster schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

Dan moet je dus de twee geboden opties afwijzen, als je er mee akkoord gaat heb je geen poot meer om op te staan.
Maar dit was inderdaad mijn punt. Jij legt hier en in eerdere reacties uit: ze bieden A en B als alternatief, maar wij willen dat ze doorzoeken naar een echte oplossing C.

Als je dat eerste inderdaad wilt, dan moet je dat wel met de aannemer als zodanig afspreken. Als je nu tegen de aannemer zegt 'doe maar B', dan sta je daarna veel zwakker als je dan toch tijdens de oplevering zegt 'we willen toch oplossing C'.

Dan kan je hooguit nog wat doen als de oplossing nog veel slechter blijkt uit te pakken dan je nu wellicht denkt. Maar effectief hebben ze dan die oplossing niet goed opgeleverd en hoeven ze dus niet alsnog een C te maken, alleen maar B beter te doen.

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 23:03
Dag allen,

Ik wil vragen of hier mensen ervaring hebben met het aanvragen van een afbouwvergunning? Begin 2020 kunnen we aan de slag in onze woning. Dit betreft een oude loods welke nu wordt gerenoveerd en getransformeerd tot woning. Hiervoor is door de projectontwikkelaar al een omgevingsvergunning aangevraagd. Echter na de casco oplevering dienen wij dus nog het gehele huis af te bouwen (van binnen) en dienen we hiervoor een afbouwvergunning aan te vragen.

Hier hebben we een lijst voor ontvangen met regels waaraan de woning moet voldoen ( "Bouwbesluit afbouwregels kopers cascowoning"). Echter is nu de vraag hoe zoiets dient te worden aangeleverd?
De gemeente zelf kon hier geeneens antwoord op geven 8)7. Van de architect hebben we inmiddels wel gewoon plattegronden zoals het huis moet worden. Hierin staan rookmelders e.d. ook in getekend. Ik neem echter aan dat dit niet voldoende is. Er moeten bijv. afvoerpunten, wateropnames tegelwerk, rookgasafvoeren etc. worden aangelegd. Deze komen er uiteraard in, maar in hoeverre moet zoiets aantoonbaar zijn? Volstaat een tekening van de badkamer en locatie van de keuken of dient er een heel schema met verloop van de kanalen etc. gemaakt te worden? Zeker omdat we bijv. ook nog niet weten wat voor tegels in de badkamer komen, maar ik aanneem dat deze wel aan de eis zullen voldoen.

Het is ons helaas nu erg onduidelijk. We hopen dat we er zonder technisch tekenaar vanaf kunnen komen, maar misschien is dit te makkelijk gedacht?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie tips!! :)

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:59
Kwakkies schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:44:
Dag allen,

Ik wil vragen of hier mensen ervaring hebben met het aanvragen van een afbouwvergunning? Begin 2020 kunnen we aan de slag in onze woning. Dit betreft een oude loods welke nu wordt gerenoveerd en getransformeerd tot woning. Hiervoor is door de projectontwikkelaar al een omgevingsvergunning aangevraagd. Echter na de casco oplevering dienen wij dus nog het gehele huis af te bouwen (van binnen) en dienen we hiervoor een afbouwvergunning aan te vragen.

Hier hebben we een lijst voor ontvangen met regels waaraan de woning moet voldoen ( "Bouwbesluit afbouwregels kopers cascowoning"). Echter is nu de vraag hoe zoiets dient te worden aangeleverd?
De gemeente zelf kon hier geeneens antwoord op geven 8)7. Van de architect hebben we inmiddels wel gewoon plattegronden zoals het huis moet worden. Hierin staan rookmelders e.d. ook in getekend. Ik neem echter aan dat dit niet voldoende is. Er moeten bijv. afvoerpunten, wateropnames tegelwerk, rookgasafvoeren etc. worden aangelegd. Deze komen er uiteraard in, maar in hoeverre moet zoiets aantoonbaar zijn? Volstaat een tekening van de badkamer en locatie van de keuken of dient er een heel schema met verloop van de kanalen etc. gemaakt te worden? Zeker omdat we bijv. ook nog niet weten wat voor tegels in de badkamer komen, maar ik aanneem dat deze wel aan de eis zullen voldoen.

Het is ons helaas nu erg onduidelijk. We hopen dat we er zonder technisch tekenaar vanaf kunnen komen, maar misschien is dit te makkelijk gedacht?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie tips!! :)
Ik denk dat de meeste projectmatige nieuwbouwers hier niet/amper mee te maken krijgen. Ik denk dat je deze vraag beter in het zelfbouw topic kan plaatsen aangezien dit hier meer naar neigt.

• ymaenhout
ACM schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:09:
[...]

Ik begrijp helemaal waarom je het geen goede oplossingen vindt.

[...]

Maar dit was inderdaad mijn punt. Jij legt hier en in eerdere reacties uit: ze bieden A en B als alternatief, maar wij willen dat ze doorzoeken naar een echte oplossing C.

Als je dat eerste inderdaad wilt, dan moet je dat wel met de aannemer als zodanig afspreken. Als je nu tegen de aannemer zegt 'doe maar B', dan sta je daarna veel zwakker als je dan toch tijdens de oplevering zegt 'we willen toch oplossing C'.

Dan kan je hooguit nog wat doen als de oplossing nog veel slechter blijkt uit te pakken dan je nu wellicht denkt. Maar effectief hebben ze dan die oplossing niet goed opgeleverd en hoeven ze dus niet alsnog een C te maken, alleen maar B beter te doen.
Voor wat betreft de oplossingen die de aannemer nu aanbied hebben jullie gelijk. Ik ga die ook niet accepteren.

Maar, er moet toch een vorm van ventilatie bij zitten.

Nu heeft Brink blijkbaar ook compacte WTW units:
https://www.brinkclimates...ilatie/air-70/air-70-plus

Dit lijkt mij een stuk betere oplossing dan diegene de aannemer mee aankomt.
Blijft alleen nog wel:
- extra stroomverbruiker
- extra onderhoud
- extra regelen

Nog steeds niet zoals het origineel moet zijn, maar dit komt er denk ik het dichts bij in de buurt.
Zou enige vorm van compensatie nog redelijk zijn ?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ymaenhout schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:29:
[...]

Nog steeds niet zoals het origineel moet zijn, maar dit komt er denk ik het dichts bij in de buurt.
Naar mijn idee wel. Je blijft zelf immers ook zitten met nadelen. Achteraf vloerplaten open slijpen, buizen leggen en weer aanstorten -ofwel; opleveren zoals beloofd- gaat hem veeeel meer kosten.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ymaenhout schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
De kosten in 2019 euro's van het onderhoud van deze WTW over komende 30 jaar kan je berekenen. Bedrag zal waarschijnlijk fors zijn :+.

Is er een kruipruimte (ook onder bijkeuken) en koof aanwezig in de woning?

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Hoi iedereen,

Ik zit met het volgende, hopelijk hebben jullie er ervaring mee. We zijn bezig met een nieuwbouw woning en hebben de optie, moeten deze week eigenlijk doorgeven of we het willen kopen of niet. Nu gaat het om een hoekwoning waar de keuken openslaande deuren heeft en daarnaast een groot raam , loopt door tot de vloer. De kozijnen van de deuren en dit raam zijn even groot. Echter willen we een kookeiland plaatsen wat nu dus voor de deuren zou komen te staan, niet mooi en beperkte ruimte. Onze vraag aan de verkoper is, kan het raam en de deuren omgedraaid worden, zodat het kookeiland voor het raam komt ipv de deuren. Niks ingewikkelds, geen grote veranderingen in de bouw. Rest van de tussenwoningen hebben sowieso alleen de deuren in de keuken dus je verandert ook niet compleet het straatbeeld.

De kopersbegeleider is op vakantie en mijn contactpersoon geeft aan in eerste instantie dat het niet mogelijk is ivm vergunningsaanvraag. Vervolgens geeft die aan dat indien we het willen we het zelf na oplevering kunnen doen.

Het lijkt dus alsof het wel mag maar zij er niet zoveel zin in hebben......voor zover hij het kan zeggen want het lijkt dat die er niet veel verstand van heeft.

Wat denken jullie? Maak ik me zorgen om iets wat alsnog wel gewoon aangepast kan worden tijdens de bouw?
We moeten deze week beslissen, willen de woning maar de omwisseling van de deur en raam zou wel de doorslag kunnen geven.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:59
monaldo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:02:
Hoi iedereen,

Ik zit met het volgende, hopelijk hebben jullie er ervaring mee. We zijn bezig met een nieuwbouw woning en hebben de optie, moeten deze week eigenlijk doorgeven of we het willen kopen of niet. Nu gaat het om een hoekwoning waar de keuken openslaande deuren heeft en daarnaast een groot raam , loopt door tot de vloer. De kozijnen van de deuren en dit raam zijn even groot. Echter willen we een kookeiland plaatsen wat nu dus voor de deuren zou komen te staan, niet mooi en beperkte ruimte. Onze vraag aan de verkoper is, kan het raam en de deuren omgedraaid worden, zodat het kookeiland voor het raam komt ipv de deuren. Niks ingewikkelds, geen grote veranderingen in de bouw. Rest van de tussenwoningen hebben sowieso alleen de deuren in de keuken dus je verandert ook niet compleet het straatbeeld.

De kopersbegeleider is op vakantie en mijn contactpersoon geeft aan in eerste instantie dat het niet mogelijk is ivm vergunningsaanvraag. Vervolgens geeft die aan dat indien we het willen we het zelf na oplevering kunnen doen.

Het lijkt dus alsof het wel mag maar zij er niet zoveel zin in hebben......voor zover hij het kan zeggen want het lijkt dat die er niet veel verstand van heeft.

Wat denken jullie? Maak ik me zorgen om iets wat alsnog wel gewoon aangepast kan worden tijdens de bouw?
We moeten deze week beslissen, willen de woning maar de omwisseling van de deur en raam zou wel de doorslag kunnen geven.
Aangeven dat je geïnteresseerd bent, maar dat dit een voorwaarde van keuze is en anders vragen of de optie vastgehouden kan worden tot contactpersoon terug is van vakantie zodat je een goed antwoord krijgt/eventueel direct met de beslissingsbevoegde kunt overleggen wat je opties zijn. Al die tussenpersonen... zijn vaak lastiger dan ze iets toevoegen voor mij als koper. Snap dat het de projectontwikkelaar werk uit handen neemt.

Ik gun iedereen zijn vakantie, maar hun vakantie moet niet jou probleem worden. Zeker niet als het aankomt om een zo een grote beslissing als een woning.

• ymaenhout
ANdrode schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:42:
[...]

De kosten in 2019 euro's van het onderhoud van deze WTW over komende 30 jaar kan je berekenen. Bedrag zal waarschijnlijk fors zijn :+.

Is er een kruipruimte (ook onder bijkeuken) en koof aanwezig in de woning?
Kruipruimte is er niet, een koof wel, maar deze zit al redelijk vol :+

• leecher
@monaldo

hier ook de voorgevel aan laten passen in projectbouw. Dat kon best maar daar moest ook de vergunning voor worden gewijzigd waar x euro legekosten bij hoorden. Er waren dusdanig veel gebreken dat ze de rekening voor die legekosten waarschijnlijk niet meer durfden te sturen want ik heb hem nooit gezien :P
Kan dus best maar ze moeten er wel zin in hebben.

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
leecher schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:11:
@monaldo

hier ook de voorgevel aan laten passen in projectbouw. Dat kon best maar daar moest ook de vergunning voor worden gewijzigd waar x euro legekosten bij hoorden. Er waren dusdanig veel gebreken dat ze de rekening voor die legekosten waarschijnlijk niet meer durfden te sturen want ik heb hem nooit gezien :P
Kan dus best maar ze moeten er wel zin in hebben.
Enig idee wat die kosten ongeveer waren? De wijziging heb je voor de bouw neem ik aan me ze afgestemd?

• leecher
monaldo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:07:
[...]

Enig idee wat die kosten ongeveer waren? De wijziging heb je voor de bouw neem ik aan me ze afgestemd?
Volgens mij kan je dat gewoon op de website van je gemeente vinden. Uit mijn hoofd was het destijds iets van €230 + x% van de 'bouwkosten', waarbij de bouwkosten de kosten voor de aanpassing zijn (in mijn geval €1000 voor de aanpassing dus x% daarvan).

Wijziging hebben we vlak voor de start gedaan (week later lag de fundering er). Kleine bouwer waarbij alles kon en mocht zolang je maar wat betaalde. Zo stond er nog niks op papier wat betreft aanbouw maar de fundering (stroken dus geen palen) werd wel alvast gelegd. Veel onderaannemers hebben prutswerk geleverd maar de hoofdaannemer was best een goeie club :P

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38
Hoi iedereen,

Wij konden uit meerdere opties kiezen kwa achter kozijnen, dubbele deur, dubbele deur met ramen aan weers kanten, dubbele deur en ramen maar de onderste 40 cm dicht gezet etc.
Hier hebben wij alleen gekozen voor de dubbele deur.
Bij de keuken hadden wij een raam zitten. Dit hebben we laten aanpassen naar een raam van beneden tot boven en het bovenste gedeelte draai kiep.
Hiervoor dus ook een een aanpassing van de gevel. Kosten ongeveer 1000.

• D.deJong
Hoi iedereen,

Er is een groot verschil in wat je als aannemer mag binnen de grenzen van de aan hun verstrekte bouwvergunning en wat je als particulier vergunningvrij aan mag passen aan je woning dus deze persoon zou wel eens gelijk kunnen hebben.

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Hoe hebben jullie dit gedaan met de planning rondom stucen/vloer leggen? Als ons huis opgeleverd wordt, dan moet we muren/plafonds laten stucen en de vloer beneden laten leggen. De rest wordt vanuit de bouw gedaan of doen we zelf.
Nu is de verwachte oplevering ergens tussen feb en juni 2020.
Ook hoor ik langs alle kanten dat je bij bedrijven en stukadoors maanden van tevoren een datum moet hebben voor de werkzaamheden, wat dus niet kan.
Ben dus vooral benieuwd naar de ervaringen en tips om dit wel snel na oplevering te laten doen.

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
koendio schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:10:
Hoe hebben jullie dit gedaan met de planning rondom stucen/vloer leggen? Als ons huis opgeleverd wordt, dan moet we muren/plafonds laten stucen en de vloer beneden laten leggen. De rest wordt vanuit de bouw gedaan of doen we zelf.
Nu is de verwachte oplevering ergens tussen feb en juni 2020.
Ook hoor ik langs alle kanten dat je bij bedrijven en stukadoors maanden van tevoren een datum moet hebben voor de werkzaamheden, wat dus niet kan.
Ben dus vooral benieuwd naar de ervaringen en tips om dit wel snel na oplevering te laten doen.
Maanden van te voren?
Wel nee joh. Zodra je een partij hebt gekozen geef je eerst een indicatie wanneer je de oplevering verwacht op maand niveau en dan spreek je af dat je hem op de hoogte houdt van de opleverdatum.
Vanuit de aannemer die je woning bouwt komt periodiek een update van verwachte oplevering en naar mate deze dichterbij komt wordt de datum steeds specifieker.

Deze update mail je gewoon steeds door.

Zo doe ik het met de wanden en vloerenboer en dat werkt super. Ze weten sowieso wanneer het werk er ongeveer aankomt en daar houden ze rekening mee in hun eigen planning.

Edit:
Bij mijn wanden man is wel aangegeven dat de datum naar achter kan maar niet naar voren dus mocht onze bouw versnellen, versnellen zij niet mee:)

[ Voor 5% gewijzigd door Henvar op 11-08-2019 22:04 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Voor degenen die nog bezig zijn met de meerwerklijsten. Ik kom er zojuist achter dat als je twee leidingen (bijvoorbeeld een coax en een stopcontact) naast elkaar tekent, ze inderdaad "naast" elkaar komen, maar niet automatisch in hetzelfde afdekraam. Als je dit wilt moet je dit er expliciet bij vermelden. Beetje flauw, maar ik ben er zojuist achter gekomen dat het helaas zo is.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-11 07:47
Dat ligt ook weer aan de aannemer. Mijn broer had precies hetzelfde, dus ik de aannemer gebeld met de vraag of het echt allemaal onder hetzelfde afdekraam ging komen en hun antwoord was: natuurlijk...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• ymaenhout
Vanmiddag weer wezen kijken.

Inmiddels zijn de cv-ketel en de MV + WTW box geplaatst en aangesloten. Tevens is de groepenkast aangesloten en werkt zowel electra als water.

Wat er nog moet gebeuren:
- zolder afwerken (plintjes zetten voornamelijk).
- op een enkele plek nog een radiator zetten
- deuren plaatsen

Onze buren (exact zelfde woning, maar dan gespiegeld) mogen volgende week al laten renovliezen door een externa partij, nog voor de officiële oplevering.

We hebben gevraagd of dit voor ons ook mogelijk is, we laten het door dezelfde partij renovliezen en verven, vandaar. Hopelijk is dit mogelijk!

De oplevering kan nu niet ver meer verwijderd zijn.

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 17:51
Wij hebben binnenkort het gesprek met de aannemer waarbij meer/minder werk besproken wordt voor de gekochte nieuwbouw woning.

Op de tekeningen van de woning is de keuken erg onlogisch ingedeeld, evenals de cai/internet/telefoonaansluiting, intercom, stopcontacten e.d. Door de onlogische plaatsing moet je eigenlijk de boel wel verplaatsen. De keuken komt dan op de plek van de muur waar de cai/internet/telefoonaansluiting, intercom, stopcontact e.d. ingetekend zijn. Al deze objecten moeten verplaatst worden á 90 euro per stuk. Dat is minstens 5x90 euro + de kosten voor het verplaatsen van de keukenaansluitpunten á 350 euro.

In mijn ogen heeft de architect gefaald in de keuze voor het plaatsen van de aansluitpunten/keuken. De kopers van de drie andere identieke woningen vinden dit ook.

Is het onderhandelbaar dat de aansluitpunten kosteloos ergens anders worden gepositioneerd? Of is dit kansloos en is dit een manier voor de aannemer om makkelijk geld te verdienen?

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 17:45

fmb

SX-Superfly schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:33:
Wij hebben binnenkort het gesprek met de aannemer waarbij meer/minder werk besproken wordt voor de gekochte nieuwbouw woning.

[…]

Is het onderhandelbaar dat de aansluitpunten kosteloos ergens anders worden gepositioneerd? Of is dit kansloos en is dit een manier voor de aannemer om makkelijk geld te verdienen?
Als het goed is heb je de meer/minderwerk lijst ook gehad voordat het het (voorlopig) koopcontract hebt getekend. En uiteraard de plattegronden met aansluitingen ook. Daarmee is het eigenlijk niet meer onderhandelbaar. Je wist waar je voor tekende en had op dat moment moeten onderhandelen.

Verder is dit inderdaad een onderdeel waar de aannemer op wil verdienen. Meerwerk is ook foutgevoeliger, dus meer kans dat het mis gaat; bij ons zijn diverse aanpassingen aan aansluitingen niet goed verwerkt, wordt wel aangepast voor de oplevering, maar kost allemaal extra tijd en aandacht.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 17:51
fmb schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:39:
[...]

Als het goed is heb je de meer/minderwerk lijst ook gehad voordat het het (voorlopig) koopcontract hebt getekend. En uiteraard de plattegronden met aansluitingen ook. Daarmee is het eigenlijk niet meer onderhandelbaar. Je wist waar je voor tekende en had op dat moment moeten onderhandelen.

Verder is dit inderdaad een onderdeel waar de aannemer op wil verdienen. Meerwerk is ook foutgevoeliger, dus meer kans dat het mis gaat; bij ons zijn diverse aanpassingen aan aansluitingen niet goed verwerkt, wordt wel aangepast voor de oplevering, maar kost allemaal extra tijd en aandacht.
Klopt, de lijst met meer/minder werk hebben we van te voren uitgebreid doorgenomen. Tijdens het oriënterende gesprek ook aangegeven bij de makelaar waarom de onlogische keuze voor de keuken gemaakt was en een punt in de woning werd gekozen voor de tv aansluiting waar je nooit een tv zou plaatsen. Hebben toen benoemd dat we de aansluitingen ergens anders wilden zonder meerprijs, maar dat kon allemaal niet op dat moment, alleen als meerwerk: 'keuze van de architect' kregen we als antwoord. Een verdienmodel dus.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

SX-Superfly schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:44:
'keuze van de architect' kregen we als antwoord. Een verdienmodel dus.
Ik heb wel vaker tekeningen gezien waar de cai-aansluiting op een gekke plek zit. Ik heb geen idee of er echt goed over wordt nagedacht; vanuit gebruikersperspectief lijkt het in ieder geval een onlogische keuze maar er zou een praktische reden kunnen zijn.

Bij oudere huizen had je ook nog wel domweg dat de cai-aansluiting niet via de meterkast binnenkomt en het aansluitpunt domweg op de plek zat waar het wel je woning binnenkomt, maar ik neem aan dat dat tegenwoordig niet meer het geval is?

Over je keuken en andere punten kan ik niet oordelen zonder de tekening. Het zou natuurlijk kunnen dat iemand anders ze wel handig vindt (maar als 4 van de 4 kopers dat vinden, dan zou je toch denken dat er iets niet klopt aan de indeling).

Zonder die architect aan het woord te laten is het natuurlijk erg flauw om direct maar aan te nemen dat het om winstbejag is.

• Phorcys
SX-Superfly schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:33:

Op de tekeningen van de woning is de keuken erg onlogisch ingedeeld, evenals de cai/internet/telefoonaansluiting, intercom, stopcontacten e.d. Door de onlogische plaatsing moet je eigenlijk de boel wel verplaatsen. De keuken komt dan op de plek van de muur waar de cai/internet/telefoonaansluiting, intercom, stopcontact e.d. ingetekend zijn. Al deze objecten moeten verplaatst worden á 90 euro per stuk. Dat is minstens 5x90 euro + de kosten voor het verplaatsen van de keukenaansluitpunten á 350 euro.

In mijn ogen heeft de architect gefaald in de keuze voor het plaatsen van de aansluitpunten/keuken. De kopers van de drie andere identieke woningen vinden dit ook.

Ik heb zelf ook veel zaken moeten/willen verplaatsen en volgens de optie lijst zou dit ook richting de 90,- per stuk gaan. Echter toen ik bij de projectontwikkelaar zat zei hij, ach ik reken daar niets voor, ik verplaats ze gewoon. Ook voor het horizontaal plaatsen van dubbele stopconacten voor de 1e verdieping en zolder heeft hij maar de helft gerekend. Bij een maat van mij in een ander project mocht hij voor alles betalen. Kortom; het verschilt nogal per aannemer heb ik het idee of omdat ik redelijk wat extra opties had dat hij het wel goed vond zo.

• Blihi
Bij ons hebben ze de leidingen voor de hemelwaterafvoer aangelegd en de riolering aangesloten op de gemeenteriolering. Zoals ik al verwachtte ging ook dit fout.

De schrobput van de buitenkraan voor is aangesloten op de riolering.
De schrobput van de buitenkraan achter is aangesloten op de regenwaterafvoer. Ze waren die buitenkraan in eerste instantie al vergeten en toen ik ze daarop wees hadden ze hem in eerste instantie op de verkeerde plek. Nu ligt de waterleiding op de goede plaats, maar ze zijn natuurlijk doorvoeren in de fundering vergeten voor deze afvoer....

Eens kijken hoe ze dit nu weer op gaan lossen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• D.deJong
Blihi schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 07:48:
Bij ons hebben ze de leidingen voor de hemelwaterafvoer aangelegd en de riolering aangesloten op de gemeenteriolering. Zoals ik al verwachtte ging ook dit fout.

De schrobput van de buitenkraan voor is aangesloten op de riolering.
De schrobput van de buitenkraan achter is aangesloten op de regenwaterafvoer. Ze waren die buitenkraan in eerste instantie al vergeten en toen ik ze daarop wees hadden ze hem in eerste instantie op de verkeerde plek. Nu ligt de waterleiding op de goede plaats, maar ze zijn natuurlijk doorvoeren in de fundering vergeten voor deze afvoer....

Eens kijken hoe ze dit nu weer op gaan lossen.
Waar je je druk over kan maken, lekker belangrijk waar dat water heen gaat. Ik ga er vanuit dat je niet met allerlei chemicaliën in je tuin bezig bent die niet op schoonwaterriool gelost mag worden.
Als je hier een punt van maakt komt het op mij over als aannemertje pesten.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 14-08-2019 08:34 ]

• Blihi
Euhmm? Zeepresten mag je al niet lozen in de regenwaterafvoer, laat staan bijvoorbeeld een zwembad met chloor dat een tijdje in de tuin heeft gestaan. Als je geen vuilwaterafvoer in de tuin hebt kun je dat water dus nergens kwijt. (Lees anders dit topic: zwembad water lozen (tja hoe) en hemelwater)

Daarnaast is de aansluiting, volgens mij, gewoon niet conform bouwbesluit, dus moet het anders.

• Jheroun
  • Niet online
D.deJong schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:32:
[...]

Waar je je druk over kan maken, lekker belangrijk waar dat water heen gaat. Ik ga er vanuit dat je niet met allerlei chemicaliën in je tuin bezig bent die niet op schoonwaterriool gelost mag worden.
Het is toch eerder andersom? Als zo'n put op de riolering hoort maar hij zit op de hemelwaterafvoer dan gaan er toch allemaal spullen die prima het riool in kunnen ineens het oppervlaktewater in? Dat lijkt me wel een dingetje.

Het kan zijn dat ik het zo lees omdat wij, als ze het goed bouwen, ook twee op de riolering aangesloten schrobputten krijgen, overigens ;) Ik ga er in ieder geval op letten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
D.deJong schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:32:
[...]

Ik zou beiden op HWA verwachten als het een putje onder de buitenkraan is. Anders heb je een stankafsluiter/sifon nodig. Het gros van het water wat er doorheen zal gaan is toch regenwater.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Blihi
Een stankafsluiter zit in vrijwel alle buitenputjes standaard (gewoon d.m.v. een waterslot) en die dingen horen echt op de vuilwater afvoer en niet op de hemelwaterafvoer.

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 22:08
Waar gaat HWA dan eigenlijk naar toe? Ik heb altijd gedacht dat HWA (en ook bijv een schrobput) gewoon naar het riool gingen? :o

• Blihi
Ligt aan het stelsel, maar in onze wijk geldt het volgende:

In het kader van duurzaam stedelijk waterbeheer is ... gekozen voor het op natuurlijke wijze infiltreren van regen- ofwel hemelwater. De gemeente legt in het gebied een zogenaamd gescheiden rioolstelsel aan, waarbij het hemelwater van de woningen op het regenwaterriool geloosd wordt. Het regenwater zal via wadi’s en een ondergronds infiltratiesysteem worden geïnfiltreerd in de bodem.

• D.deJong
Jheroun schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:49:
[...]

Het is toch eerder andersom? Als zo'n put op de riolering hoort maar hij zit op de hemelwaterafvoer dan gaan er toch allemaal spullen die prima het riool in kunnen ineens het oppervlaktewater in? Dat lijkt me wel een dingetje.

Het kan zijn dat ik het zo lees omdat wij, als ze het goed bouwen, ook twee op de riolering aangesloten schrobputten krijgen, overigens ;) Ik ga er in ieder geval op letten.
Volgens mij haal je wat door de war, regenwater gaat via het schoonwater-riool naar het oppervlakte-water daar wil je dus geen chemicaliën op lozen. In een voortuin waar sommigen nog wel eens hun auto staan te wassen wil je het afvalwater op het vuilwater-riool lozen, in een achtertuin waar 99,9%van het water regenwater is mag het prima op het oppervlakte-water geloosd worden

• Jheroun
  • Niet online
D.deJong schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:29:
[...]
Volgens mij haal je wat door de war, regenwater gaat via het schoonwater-riool naar het oppervlakte-water daar wil je dus geen chemicaliën op lozen. In een voortuin waar sommigen nog wel eens hun auto staan te wassen wil je het afvalwater op het vuilwater-riool lozen, in een achtertuin waar 99,9%van het water regenwater is mag het prima op het oppervlakte-water geloosd worden
Dat zal best de standaard kunnen zijn, en ik kende inderdaad het onderscheid tussen schoon en vuil water riool niet, maar dat is niet mijn punt.

Als iemand een optie heeft genomen waarbij er een afvoer naar het vuilwater-riool zou lopen, moet die daar ook daadwerkelijk op aangesloten worden. Als iemand in zijn achtertuin met hondenshampoo aan de gang wil of zo moet dat water niet ineens in een schoon proces terechtkomen terwijl de bewoner verwacht dat het naar het vuilwaterriool gaat. Een optie moet gewoon conform omschrijving gebouwd worden.

In ons geval gaat het hemelwater overigens via het erf naar de straat en dan de vliet in, er is zo ver ik weet maar een soort riool, en dat is voor vuil water. Vandaar wellicht de verwarring. Conclusie is nog steeds dat ik het ga checken bij de eerste kijkdag, overigens :)

• D.deJong
Hoe het omschreven is in het meerwerk daargelaten maar in veel gemeentes wordt het niet wenselijk bevonden dat regenwater geloosd wordt op het vuilwater-riool om overbelasting te voorkomen.
In veel nieuwbouwwijken biedt de gemeente geeneens meer een appart riool stelsel voor HW aan maar moet er geïnfiltreerd worden op eigen terrein.

• Blihi
Hier niet, maar wordt regenwaterafvoer in de wijk geinfitreerd. Het maakt dus wel degelijk uit waar het water naartoe gaat. Dat heeft niets met aannemertje pesten te maken.

Nu sluiten ze een schrobput aan op hemelwaterafvoer en voor zover ik weet is dat niet de bedoeling. Het staat ook niet zo in de omschrijving inderdaad.

• ymaenhout
Blihi schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:11:
Hier niet, maar wordt regenwaterafvoer in de wijk geinfitreerd. Het maakt dus wel degelijk uit waar het water naartoe gaat. Dat heeft niets met aannemertje pesten te maken.

Nu sluiten ze een schrobput aan op hemelwaterafvoer en voor zover ik weet is dat niet de bedoeling. Het staat ook niet zo in de omschrijving inderdaad.
Bij ons project hetzelfde.
HWA wordt afgevoerd naar brede sloten rondom onze wijk. Rioolwater zit op een apart kanaal. Wat mij betreft niet meer dan logisch.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
In veel van die wijken mag je dan ook niet de auto op straat wassen. Het gros wat door die buitenputjes gaat is regenwater. Besides, veel autowas meuk is tegenwoordig ook biologisch om die reden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-11 13:54
Vraagje jongens,

Gestart met een hoekhuis langs een brandgang bij een nieuwbouwproject.

Gaat allemaal redelijk vlug, maar een deel van mijn grond rondom het huis is brandgang, dat wist ik van tevoren, vind ik niet fijn maar het is zo. het andere deel van het pad behoord tot het huis waarvan de tuin aan de andere kant van de brandgang staat.

Nu dacht ik dus dat er langs die brandgang en achterzijde van de tuin een gaashekwerk zou komen.
Want er staat lettelijk in de technische omschrijving dat:

"Waar de zijgrens grenst aan het openbaar gebied wordt een conform situatie tekening een gaashekwerk aangebracht circa 200 cm hoog."

Nu moet ik eerlijk zeggen dat er op de tekening niets te zien is. Maar bij gelijkwaardige projecten met dezelfde situatie zijn de tuinen wel afgesloten van de brandgang met gaas hekwerk en poortjes, maar niet van elkaar. Zo had ik verwacht dat het was. Ik ging er ook vanuit dat het verplicht was aangezien iedereen zo mijn tuin in kan lopen via de "brandgang".

Aangezien degene die daarover gaat nu met vakantie is had ik gehoopt dat iemand van jullie mij het antwoord kan geven.

Ik heb ook dit gelezen:

"Openbaar toegankelijk gebied: een weg zoals deze omschreven staat in de wegenverkeerswet (een brandgang aan de zij- of achterkant van een erf, bedoeld voor langzaam verkeer is geen openbaar toegankelijk gebied), pleinen, parken, plantsoenen, openbaar vaarwater en ander openbaar gebied dat voor publiek algemeen toegankelijk is. "

Mijn probleem is dus eigenlijk dat ik het wel graag wil weten ivm kosten schutting (+- 25 meter extra)

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:08
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar mijn huidige huis grenst aan de achterkant aan een brandgang en daar werd geen hek geplaatst.

Bij het hoekhuis in dezelfde rij werd aan de kant van de openbare weg wel een hek geplaatst, maar aan de achterkant van de tuin, die grenst aan de brandgang werd geen hek geplaatst.

Study everything, You'll find something you can use

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 11:15
Iemand enig idee hoe het zit met roostertjes in open stootvoegen? Ik zie in mijn gevel dat sommige open stootvoegen voorzien zijn van een rooster/bijenbekje, en andere niet. Is de metselaar dit gewoon vergeten, of hoeft dat niet bij elke open stootvoeg?

Ik heb geen signature

• Blihi
Appie76 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:38:
Iemand enig idee hoe het zit met roostertjes in open stootvoegen? Ik zie in mijn gevel dat sommige open stootvoegen voorzien zijn van een rooster/bijenbekje, en andere niet. Is de metselaar dit gewoon vergeten, of hoeft dat niet bij elke open stootvoeg?
Roostertjes zijn in ieder geval aan de onderzijde verplicht. Dit is om muizen en ratten buiten te houden. (https://rijksoverheid.bou...s/wet/bb2012/hfd3/afd3-10)

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 15-08-2019 16:29 ]

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:20

KRC

Hoi allemaal,

wat zouden jullie aanraden.

Week 40 zal onze nieuwbouw woning opgeleverd worden, helaas krijgen wij die prognose nu pas.
De planning van het bouwen van de badkamer is niet meer aan te passen, deze staat op week 45.

Om niet 4 weken niks te doen in huis, dacht ik dat het slim was om de stukadoor vast het huis te laten doen behalve de twee muren rondom de badkamer omdat ik begreep dat bij het bouwen van de badkamer er nog wel eens door een muur heen geboord word vanwege het wegwerken van leidingen.

Aan de ene kan schelt dit enorm in de planning, aan de andere kant is wel risico dat er iets gebeurd met een muur die al af is.

Wat zouden jullie aanraden of wat is de ervaring van andere?

• GeeMoney
KRC schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:40:
Hoi allemaal,

wat zouden jullie aanraden.

Week 40 zal onze nieuwbouw woning opgeleverd worden, helaas krijgen wij die prognose nu pas.
De planning van het bouwen van de badkamer is niet meer aan te passen, deze staat op week 45.

Om niet 4 weken niks te doen in huis, dacht ik dat het slim was om de stukadoor vast het huis te laten doen behalve de twee muren rondom de badkamer omdat ik begreep dat bij het bouwen van de badkamer er nog wel eens door een muur heen geboord word vanwege het wegwerken van leidingen.

Aan de ene kan schelt dit enorm in de planning, aan de andere kant is wel risico dat er iets gebeurd met een muur die al af is.

Wat zouden jullie aanraden of wat is de ervaring van andere?
Gewoon inplannen. Ook in bestaande woningen worden badkamers gerenoveerd.
Wel de werklui er even op attenderen en je kan zelf ook stucloper neerleggen in de loop route.

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 11:15
@Luuk013 Ik zou het gewoon navragen bij de aannemer. Wie is eigenaar vd grond?

Ik denk nl. dat er waarschijnlijk wél verschil is tussen de termen openbaar gebied en openbaar toegankelijk gebied. Een stuk grond (in dit geval de brandgang, maar het zou ook bijv. je oprit kunnen zijn) is vaak weilliswaar eigendom vd huiseigenaar (igv brandgang meestal met recht van overpad voor de buren), maar openbaar toegankelijk (als in: er staat geen slagboom o.i.d.).

Dat je brandgang openbaar toegankelijk is, betekent dus niet dat het openbaar gebied is. Aangezien aannemers meestal voor de voor hen goedkoopste oplossing gaan, verwacht ik dat de kans groot is dat je geen schutting krijgt omdat dit geen openbaar gebied is (maar dus wel openbaar toegankelijk).

Ik heb geen signature

Pagina: 1 ... 29 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2