zwembad water lozen (tja hoe) en hemelwater

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 49.235 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Eerst de feiten
Wij hebben een zwembad van 4.5 kuub (bovengronds)

Nu willen we straks natuurlijk van het zwembad water af om het op te ruimen.

ja we gebruiken chloor en ph min.
- ik zou een uv filter kunnen gebruiken
- ik zou zwembad zout kunnen gebruiken.
- We hebben 2 testers, elektronisch en de "papieren tester"
- we hebben slangen/tuinslang
- we hebben 6 kuub "zandfilter" (gevuld met algoon watten zooi) en 50,- dompelpomp

Zoiezo wil ik het lozen als de waardes "laag" zijn.
Chloor blijf je ruiken, zelfs als het niet meetbaar is, maar dan de waardes zijn niet schadelijk voor dieren/planten. (lees muggen leggen eitjes, algen groeien en katten drinken ervan.
Zoutwater systeem (wat ik niet heb) is schadelijk(er) voor planten gezien dit een bijprodukt achterlaat (als ik het goed gelezen heb ook google. het natrium chloride deelt op in natrium en chloride.

Water hier uit de kraan heeft lage PH, lage kalk concentratie
we hebben geen gescheiden riolering.

Hier komt de uitdaging
- mijn riool leiding onder het huis is gemaakt, maar de kans is groot dat de overige huizen dit niet hebben gedaan. gevolg bij lozen door riool = chloor stank onder huis bij buren, dat wens ik ze ook niet toe. hoe laag de concetratie ook mag zijn. 4.5 kuub is niet niks.

De brandgang/gezamelijk achterpad loopt af naar de sloot, en heeft geen putjes c.q. riool aansluiting., gevolg gezeik v.d buren omdat het deels over hun terrein de sloot in zou gaan. (ja het is niet netjes)
1 v.d overburen kwam regelmatig tijdens de tuinverbouwing langs .. nieuwsgierig en later klagen dat hij overlast had van mijn ophoging .. heb hem materiaal aangeboden om het (hemel)water uit zijn tuin te houden.. (had ik toch over) tja 30cm verschil tussen oud en nieuw. overige buren hebben we gezamelijk wel waterweringen aangebracht dus die zullen bij nooit last krijgen.. (tenzij het zwembad stukgaat)

Ik weet dat je zwembad water niet mag lozen op oppervlakte water, maar als de waterwaardes goed genoeg zijn voor muggen en dieren (en alg) dan is het imho geen zwembad water meer.

Al zou ik via de andere kant "afvoeren" betekend dat 50m slang naar de dichts bijzijnde rioolput (midden op straat)

Hemelwater kan men weinig van zeggen, en eerlijk gezegd heb ik er niet op gereageerd, ik ervaar het geklaag als onterecht op dit punt. ps de "klager" is niet echt mijn probleem, alleen wil het niet opzoeken ..

Maar er is sprake van hemelwater aansluiting op riool af te koppelen, tja en ik heb al "leidingen" van huis naar achterpad aangelegd. zoiezo om overtollig regenwater versneld af te voeren. drainage leiding onder terras en (kunst)grasmat) de rest zakt weg naar grindkoffers 80cm onder de grond.

Het is meer een dilemma, dammed if you do dammed if you don't .. type :)
kan moeilijk de buren bij de sloot verplichten een afwatering naar de sloot aan te leggen, dit zou hun probleem oplossen imho. dit heb ik een jaar geleden btw al voorgesteld (met materiaal en hulp aangeboden)

met dit lange verhaal wil ik duidelijk maken dat ik niet van plan ben zwembad water te lozen maar "water" dat geschikt is voor plant & dier

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Ik heb er eigenlijk geen verstand van, maar kan je dat zwembadwater niet verdunnen met gewoon kraanwater?
In kraanwater zit ook chloor, alleen is dat verwaarloosbaar.

Ik zou het gewoon het riool in dumpen, daar heeft toch niemand last van? Denk ik dan.

Het is niet zo dat er chloordampen omhoog komen, want elk normale woning heeft sifons op de wasbak of wc, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Maar goed dat zo denk ik dan.

Of je dumpt het als het flink regent.

Schiet mij maar lek, ik geef wat voorbeelden he :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Maar water dat nog wel chloor bevat en uit een zwembad komt. Dus gewoon zwembadwater, ook als jij vindt van niet
Afvalwater afkomstig uit een zwembad waaraan desinfectiemiddelen of andere chemicaliën zijn toegevoegd wordt, indien dit mogelijk is, in een openbaar vuilwaterriool geloosd.
Gewoon in het riool dus en als je 4,5m3 voor je buren in 1 keer teveel vindt, doe je het in stappen.
En als het vuilwaterriool niet aanwezig is, gaat het in het normale riool.

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0022910/2013-07-01#Hoofdstuk3

[ Voor 7% gewijzigd door celshof op 03-07-2017 23:34 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

§ 4. Lozen van zwembadwater
Artikel 12
Afvalwater afkomstig uit een zwembad waaraan desinfectiemiddelen of andere chemicaliën zijn toegevoegd wordt, indien dit mogelijk is, in een openbaar vuilwaterriool geloosd.

Nou dan zijn we er toch?

Nee er zijn nog meer regels 8)7

Ik zeg...dump het in het riool en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@MarElo thx (mijn tekst aangepast)

Als je kat ervan drinkt en mugen erin nestelen .. dan denk ik dat je het niet meer als "zwembadwater" kan classificeren.

Dat is dus een uitdaging .. riool is niet erg dichtbij .. slang in huis (wc) is ook niet gewenst ..

[ Voor 67% gewijzigd door vso op 03-07-2017 23:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

vso schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:45:
[...]

Wel handig als je verwijst naar artikel :) (12 in dit geval)

Als je kat ervan drinkt en muggen erin nestelen .. dan denk ik dat je het niet meer als "zwembadwater" kan classificeren.
Zolang de kat het overleeft, en de muggen niet, vind ik het prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Als je kat ervan drinkt en mugen erin nestelen .. dan denk ik dat je het niet meer als "zwembadwater" kan classificeren.

Dat is dus een uitdaging .. riool is niet erg dichtbij .. slang in huis (wc) is ook niet gewenst ..
Misschien dat je het in etappes kan lozen dmv een slang of gewoon in de grond oid, ik weet niet hoe je tuin eruit ziet.

[ Voor 6% gewijzigd door MarElo op 03-07-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MarElo schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:48:
[...]

Zolang de kat het overleeft, en de muggen niet, vind ik het prima :)
Tja mee eens, maar gezien insecten fragiel zijn is dat wel goed als "voorbeeld"

ik heb het ook niet zo op die vliegende beesten.

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

vso schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:50:
[...]

Tja mee eens, maar gezien insecten fragiel zijn is dat wel goed als "voorbeeld"

ik heb het ook niet zo op die vliegende beesten.
Als je nu 4.5 Kuub frituurvet het riool injaagt, jah dan heb je een probleem, maar zwembadwater, ik zou me er niet zo druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou er toch eens over na gaan denken om toch iets naar het riool te gaan leggen...

In wezen heb je gewoon een grote fout gemaakt bij het plaatsen van het zwembad en ik zou zeggen denk er gewoon goed over na of je die fout nou niet gewoon recht moet zetten.

Want het is geen eenmalige actie, dit gaat (?meerdere?) keren per jaar moeten gebeuren.

Ik neem tenminste aan dat je met een bovengronds zwembad een vaste installatie bedoelt en niet gewoon een groot opblaasbad...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik snap het probleem helemaal niet en ik krijg de indruk dat er vooral gezocht wordt naar moeilijke uitvluchten om niet te doen wat moet (riool)

Ik heb vergelijkbare hoeveelheden water in de zomermaanden geloosd op het riool
Pomp met een slang zo het toilet in. Wat is daaraan onwenselijk?
Het is wat hoort en spoelt de boel meteen eens goed door.

En denken dat lozen in het riool stank geeft voor de buren maar als je het via de tuin dumpt dan ruikt het niet?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:34

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

vso schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:20:
Hier komt de uitdaging
- mijn riool leiding onder het huis is gemaakt, maar de kans is groot dat de overige huizen dit niet hebben gedaan. gevolg bij lozen door riool = chloor stank onder huis bij buren, dat wens ik ze ook niet toe. hoe laag de concetratie ook mag zijn. 4.5 kuub is niet niks.
Als ze chloor zullen ruiken dan ruiken ze normaliter ook het riool. Dat lijkt me minder fris.
Lekker spoelen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 15:45
https://www.conrad.nl/nl/...813_pla-1176273&WT.srch=1

Doet 24.000l/h dus 24 kuub/h, moet genoeg zijn toch?
En dan een slang naar het riool. is het zo gepiept, of maak ik een rekenfout op dit uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 20:12
ElMacaroni schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 00:39:
[...]Als ze chloor zullen ruiken dan ruiken ze normaliter ook het riool. Dat lijkt me minder fris.
Lekker spoelen!
En even rondvragen bij buren waar je beter mee door een deur kan.

Heeft zuurstof geen afbrekende functie op chloor?

Kan me daarnaast vaag uit mijn zwembadtijd herinneren dat je chloor niet ruikt, maar juist de verbindingen... Als badgasten over een chloorlucht gingen klagen.

Wellicht bij afpompen via een in de leiding slang gekoppelde cartridge die e.e.a. neutraliseert?

Daarnaast, wat bedoel je met te "lage waardes" en waarom wil je uberhaupt lozen, zijn er geen methodes om "te lage" waardes weer op te peppen, als in iets meer basisch
even een snelle link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
In mijn vorige huis had ik een (afwaterings)sloot achter het huis... Aardige doorstroming... Tuinslang er aan, en laat die 9 kuub maar doorlopen :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pak gewoon een paar goede regendagen, verdunt het zwembad water vrij snel in het riool,
(afaik valt er gemiddeld 1,5l/uur per m2) mocht je toch kans op chloorlucht hebben.

4,5kuub is per saldo niet bijzonder veel, onze oude vijver zat net over de 3 kuub en ging 4-5x per jaar half leeg. Normale waterkraan gaat al 1-1,5 kuub per uur, wat via je gewone leidingen nog kan weglopen, een WC kan nog veel meer hebben.

Neem aan dat je niet alles in 1 uur leeg wil hebben, gewoon een 1000l/uur pomp erop voor een middagje en je bent klaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom niet? Als ik kijk naar de gemiddelde afvoer onder een huis, kan/mag daar een goede 4 liter per seconde doorheen. En gezien het debiet van een normaal toilet, moet je daar ook wel een liter of 2 per seconde doorheen krijgen. Bij 4.5 kuub kan je dus in minder dan een uur, en bij gebruik van een redelijke slang, je zwembad in een uur leeghebben, correct afgevoerd in het riool en klaar.

Waarom zouden buren er last van hebben? Neem toch aan dat geen enkele buur lege leidingen heeft en de normale godganse dag naar de geur van poep, regenwater, dode bladeren of andere meuk zit te ruiken? Alleen bij hele erge droogte, heb je soms inderdaad dat geur "terugslaat" een huis in maar over het algemeen moet dat niet gebeuren. Dat beetje chloor zou dus ook een non-argument zijn; als jij het niet loost, kan het maar zomaar zijn dat iemand een blok verderop zijn zwembad leegt en 10 kuub in het centrale stelsel mikt.

De APV/wetgeving is duidelijk: het mag dus tenzij er infrastructureel iets heel erg mis is met alle leidingen, kan/mag een buur er amper last van hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43
Ik heb een zwembad van 12kuub, en gebruik wel een zoutwater systeem. Ik pomp het meteen de regenafvoerpijp in. Geen mens die dit ruikt of er over klaagt. Ik ga het zeker niet in een sloot o.i.d. afvoeren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jammer dan, het is nog steeds zwembadwater. Je zoekt vooral naar manieren om het maar geen zwembadwater te hoeven noemen zodat het voor jou makkelijker is om af te voeren. Zo werkt het alleen niet.
Gewoon netjes afvoeren via toilet/wasbak/douche. Het is jouw zwembad, waarom moet iemand anders dan last hebben van het afvoeren van dat water?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Een afvoerput kan toch nooit ver weg zijn? Dompelpomp i.c.m een lange slang met een verlenger eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard-e
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 22:15
Ik vraag mij af of lozen in het riool wel zo handig is! chloor dood namelijk bacteriën, en die worden in de RWZI gebruikt om het water schoon te maken, door jouw zwembadwater maak je het alleen nog maar erger!

ik zou het gewoon in de grond lozen, zand, lucht en zonlicht heeft van nature een goede zuiverende werking, en niet elke plant zou chloorwater lekker vinden, maar je gras zou er niet meteen dood aan gaan.

dus gewoon dop eruit en klaar!

Ben hier dagelijks wel te vinden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 21:06
ard-e schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:57:
Ik vraag mij af of lozen in het riool wel zo handig is! chloor dood namelijk bacteriën, en die worden in de RWZI gebruikt om het water schoon te maken, door jouw zwembadwater maak je het alleen nog maar erger!

ik zou het gewoon in de grond lozen, zand, lucht en zonlicht heeft van nature een goede zuiverende werking, en niet elke plant zou chloorwater lekker vinden, maar je gras zou er niet meteen dood aan gaan.

Heeft geen enkel effect op de bacteriën. Hoeveel huishoudens maken de toiletpotten wel niet schoon met dikbleek of chloor? De bacteriën die dit werk moeten doen zijn er speciaal voor gekweekt.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 14:34

Je of je doet dat gewoon niet, en vervuilt ons grondwater niet met je chloorhoudende zwembadwater?

Lees ook even een paar posts naarboven en dan met name dit:

[qu
MarElo schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:45:
Artikel 12

Nou dan zijn we er toch?

Nee er zijn nog meer regels 8)7

Ik zeg...dump het in het riool en klaar.
Ik kan me niet voorstellen dat het in de rioolwaterzuivering meer problemen op zou leveren dan het doet in de grond.

Ik weet ook nog wel wat grotten te noemen, die we prima kunnen vullen met afval, stukken beter dan het allemaal recyclen.. :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51

Er hebben ook mensen jarenlang geleefd op chemische dumpplaatsen en in bijna elke oude stad met ergens een wasserij heeft ook zware chloorvervuiling t/m het grondwater. Niet erg toch... toch? Dat je niet subiet dood neervalt is wat anders dan dat het goed voor je is. Tenzij je een monster naar het lab stuurt en dat deze meldt dat het onder de normen valt (kost je ook wel wat, zo'n lab-onderzoek) zou ik er niet vanuit gaan dat het geschikt voor consumptie is.

Nee, vervuiling uit de bodem halen is exponentieel duurder dan wat de RWZI doet. Overigens gebruikt men bleek en chloor ook om wc's schoon te maken, dat is veel minder verdund dan in een zwembad.

Dus @TS, niet eromheen draaien, in het riool ermee. Dompelpomp + slang en je hebt in 1-2 uur het bad leeg in het riool.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard-e
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 22:15
Ben blij dat ik geen zwembad heb |:( , maar mocht je het dan toch lozen op riool, dan wel ff in vuilwaterriool! (als er een gescheiden systeem ligt!). en hopen dat er geen hoosbui komt, waardoor alles via een overstort in het opp. water komt! dus loos niet als er slecht weer op komst is!

Ben hier dagelijks wel te vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wat denk je dat al die washmachines erin gooien.
Daar is jou zwembadje echt helemaal niets bij.
Gewoon door de WC, niet een regenput.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-06 20:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien wil de gemeente wel even de moeite doen om langs te komen met een "slurp"-auto, waarmee ze het riool weer vrij maken? Nee heb je, ja kun je misschien krijgen.

Een open riool putje zit vast wel ergens in de buurt, misschien wat verder op.. even bij Boels een waterpomp huren en pompen maar.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-06 19:18
De reactieve chloor bestandsdelen zullen snel reageren met organische verbindingen in het riool (en eventueel de sloot). Ik vermoed dat het zoutgehalte (EC waarde) een groter probleem zal zijn voor het oppervlaktewater:
- je voegt chloor zouten toe aan je zwembad
- je corrigeert pH door zouten toe te voegen
- door verdamping zal de zout concentratie toe nemen

Dus als je vanuit milieutechnisch oogpunt goed wilt handelen de handel in het vuilwaterriool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Als je het water gewoon week of 1 / 2 laat staan tot het groen is geworden kun je het gewoon als "water" behandelen... chloor dampt en reageert vrij vlot uit. als het eenmaal gereageerd heeft dan doet het chloor niks meer en is relatief onschuldig.... voor een RWZI...

Op de camping waar ik werkte (eigen prive RWZI met bacteriën ) werd bijna dagenlijks tijdens het terugspoelen van de filters honderden liters vers zwembadwater(met chloor) zo op het eigen riool en rwzi geloosd en die leed daar niks onder.

Als het bad aan het einde van het seizoen leeg moest... +/-2 weken laten gaan tot het groen wordt en hup via de RWZI weg... ook geen probleem.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eigenlijk is de enige reden om niet je riool te gebruiken omdat de riolering van de buren wellicht defect is en ze dan chlooroverlast kunnen krijgen?

Dan pomp je het toch in een openbare put, komt op hetzelfde riool maar hopelijk minder overlast. Doe het tijdens of vlak voor een onweersbui en iedereen is tevreden + je vervuilt geen grondwater.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan doe je de buren een lol, kunnen ze gelijk het lek zoeken en verhelpen. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Niet zo moeilijk, voeg een paar dagen geen chloortabletten toe en het is al vervlogen.
Dat je riool onder je huis doorloopt geeft geen stank bij je buren, ze hebben toch ook geen stank in hun huis nadat je naar het toilet bent geweest?
Gewoon lozen op het riool, dat is de bedoeling en ook het enige dat is toegestaan.
Ik snap overigens ook niet dat je ph- gebruikt terwijl je kraanwater een lage hardheid heeft en lage PH. (vind ik wel vreemd aangezien de meeste waterleveranciers het water juist een ietwat basische PH meegeven om de leidingen te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
chloor breekt af onder invloed zonlicht dus geen cover gebruiken tot het inderdaad groen is (wel ff de ph naar 7 brengen al zal je sws een goede waarde willen)
Het is overigens best normaal om water langer dan een jaar te gebruiken. Je ververst toch met backwashen, bodem zuigen en een eventuele neergeslagen chloor chock troep weg pompen.
Wij hadden zout, maar zijn nu op chloor want dat scheelt een duur stuk zout -> chloor electrolyse omzetter, stroom om die te draaien en we kennen het nu dus het is niet zo dat we sterkere chloor geur hebben of eigenlijk meer vrije chloor, ruiken is gebonden)

Wij dumpten eerst direct tussen de coniferen tussen onze tuin en land buren,en dat was echt alles tot zover de pomp kon pompen, de coniferen en planten dichtbij de pijp uit het pomphuisje zien er niet anders (slechter) uit.
nu heb ik een pijp gelegd en met een dompelpomp kan ik in de rivier lozen. Maar dit gaat niet met de zwembad bodem zuiger of pomp dus dat gaat weer op de oude plek. (bezig met renovatie en na vullen met rivier water is chloor shock an neerslag niet te vermijden.

Oh als je buren last zouden krijgen van evt chloor geur dan zouden ze veel meer last hebben van andere geuren nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 11-06 11:35
Aikon schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:20:
Dan pomp je het toch in een openbare put, komt op hetzelfde riool maar hopelijk minder overlast. Doe het tijdens of vlak voor een onweersbui en iedereen is tevreden + je vervuilt geen grondwater.
Volgens mij is dit lang niet altijd zo. Een openbare put komt hier op het regenwater-riool (heet dat zo?) uit, waar ook de dakgoten etc op zijn aangesloten. Het riool van het toilet, etc, komt hier op een ander systeem terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:37
Gewoon een keer als het regent de stop er uit trekken, dan verdunt dat snel genoeg. Ik snap het niet helemaal, je maakt je druk over het milieu, maar laat er wel de kinderen in zwemmen... (of zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwergwerper
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 09:09
Ik heb hetzelfde gehad, maar gewoon via tuinslang uit de poort op de stoep en goot via riool weg laten lopen.
Overigens; een lage chloorwaarde wil niet zeggen dat het water niet vervuild meer is en dus geen zwembadwater meer genoemd hoeft te worden. Het vrije chloor (wat nodig is ter desinfectie) daalt met de tijd maar het verdwijnt niet. Er ontstaan andere verbindingen. En die wil je ook niet in een al te hoge concentratie op je huid krijgen. Dus zeker eens per seizoen het hele bad verversen om chemicalien ophoping te verwijderen. En ja, lozen gewoon via het riool. Als je buren last van jouw chloorstank hebben, dan hebben ze wsch ook last van gewone rioollucht. Reden te meer om het riool dan ook eens aan te pakken bij de buren lijkt me zo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
ozzynator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:12:
[...]

Gewoon een keer als het regent de stop er uit trekken, dan verdunt dat snel genoeg. Ik snap het niet helemaal, je maakt je druk over het milieu, maar laat er wel de kinderen in zwemmen... (of zelf).
Tja, je drinkt ook Cola, dat geef je ook niet aan je plantjes.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Trouwens 4m3 is echt niet zoveel
Heb hier na een aantal zeer droge en warme dagen water uit de rivier gebruikt, pompen met 7m2 per uur
liet de slang telkens minimaal een uur tussen twee kleine fruitboompjes liggen want die hadden het moeilijk.
in een week drie keer zo langs alles wat water nodig had gegaan.
bijna 400m3 in totaal
Daarna is het flink gaan regenen vijf dagen en toen ik wat plantjes ging planten tussen wat fruitbomen was het op 25cm diepte al bijna droog.

Wj hebben geen riool aansluiting dus de tuin of rivier is enige dat mogelijk is.
Ons zwembad is 85m3 en geen enkele plant heeft er last van gehad de keren dat ik het leeg pompte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je snapt dat een kuub water dus dat is he... een kuub. Als je dat doordacht aan die boompjes geeft kan de grond natuurlijk nooit droog zijn op 25 cm diepte, die moet dan volledig verzadigd zijn over minstens 1x1x1 meter. Wellicht was de grond zo droog dat 399 van die 400 kuub nooit is opgenomen en zo weer is weggespoeld. Zo zonde van het water dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
heheh ALS het al weg zou spoelen komt het in dezelfde rivier terecht waar het uit komt dus wat daar zonde aan zou wezen...
Wij hebben het droogste jaar sinds we hier wonen.
Op het moment van pompen stond de rivier op een net zo laag niveau als vorig jaar eind augustus een paar weken voor het helemaal droog viel.
Enige regen die we hebben gehad was 1 forse storm met een uur regen en wat kleine buitjes.
Op het fruit eiland zet de rivier regelmatig modder af en de grond is zware kleigrond, vol voeding maar als het zo droog is dat een scherpe goede schep er nauwelijks inkomt en het gort droog is dan kunnen jonge boomjes moeilijk of niet dieper wortelen.
ik verwacht dit jaar weer een droge rivier (die overigens aan aantal honderd meters stroomafwaarts sowieso stopt als het water onder een bepaald niveau zit)
Dus nu pompen en dieper wat vochtig krijgen was het doel. Als de rivier droog is dan geef ik veel inder en neel om ze in leven te houden, maar een extra maand waar de wortelen dieper kunne groeien gaan ze op termijn veel aan hebben.
Nu enkel de bovenste 25cm vochtig zijn en het eronder niet kurk droog is, heeft het al flink geholpen en alles is fris en leeft.
Vrienden hebben fruit afstotende bijna of geheel dode boompjes (de eerste paar jaar na planten zijn ze gevoeliger) de buren moeten een rijtje boompjes weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
4 kuub niet veel, het is maar hoe je het bekijkt.
- aquarium in huis met 120Liter is veel als het in je woonkamer klapt ..van 14m2
- 20kuub is niks voor een boer met 10 hectare grond .. ;)

Ons water komt hier ph 5 a 6 uit de kraan (weet het niet exact) hierom hoef ik niet direct met chemicalien aan de slag.. na een paar keer zwemmen ga ik meten en rustig op niveau brengen..

Laten we voor het gemak zeggen dat zwembad water gezien kan worden als kristal helder "gezond" water met desinfecterend spul erin ..
Je hebt ook zwemvijver dit wordt organisch gefilterd geloof ik

Gezien dat dieren / insecten / delicate bloemen doodgaan bij zwembad water en het lijk te overleven bij "water" tja wil niet zeggen dat het optimaal is maar HEEL erg slecht lijkt me ook niet. . net zoals drop eten je moet er niet te veel van eten want je bent dood (ja in drop zit een giftige stof ..maar je bent kotsmisselijk voordat je 25% van de benodigde hoeveelheid tot je hebt genomen) ..
ozzynator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:12:
tja .. als jij gelooft dat er niemand zijn aardappels afgiet in het zwembad, en je gaat niet in het zwembad zitten omdat me het zo koud heeft . ..
Kortom een zekere hoeveelheid desinfecterend middel is wel erg handig .. hoe beter je filtratie hoe minder met toegevoegde middelen hoeft te doen.

Ten zij er gekomen word met "zwembad water" exacte waardes .. (dus voldoet aan specificaties x.y.z) zou ik willen verzoeken om niet te veel vast te bijten in het wellus niets verhalen, maar eerder goed onderbouwd

Als ik met een tuinslang weg zou moeten pompen ben ik LANG bezig .. niet dat ik haast ben maar het is wel prettig om sochtends te starten en smiddags klaar te zijn, doe ik het met mijn zandfilterpomp .. 45 min en hij is "leeg"
- je moet nog zwembad schoon & droog maken .. alles demonteren .. doe je ook niet in 3 tellen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als de zon op je bad schijnt, dan is de chloor op één dag weg.
Gewoon een week op voorhand stoppen met chloortabletten, en de boel gewoon in in de rioolbuis.
Je buren gaan dat niet ruiken!
Je kan ook elke dag 1000l water gewoon in je tuin laten lopen, dat water verdwijnt, en je gras zal er niet van kapot gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 936443

door te verdunnen dmv aanlengen neutraliseer je het probleem niet
je schept alleen de illusie dat het probleem kleiner is in een grotere situatie

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 936443 op 04-07-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou ook eens een lokale boer kunnen polsen. Tank er voor, opzuigen maar, is zo weg. Ag ie het zelf over zijn land of whatever sproeien. Beregening kost hem klauwen met geld dus is ie misschien best in geintereseerd. En anders loost ie het op een sloot of het riool elders, dan is die 4 kuub ook zo weg.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geen optie om je riool onder de woning door te trekken richting de tuin? goede afsluitdop er op.. en als je badje leeg moet het er gewoon inpompen :?

schoonpa heeft op kosten van de gemeente ook een extra buis gekregen voor het water uit de vijver... :P
daar is pas de riolering vervangen en gegaan naar een gescheiden riolering.. en ze hebben gewoon even een extra punt gemaakt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:47

Yucon

*broem*

The Eagle schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:44:
Je zou ook eens een lokale boer kunnen polsen. Tank er voor, opzuigen maar, is zo weg. Ag ie het zelf over zijn land of whatever sproeien. Beregening kost hem klauwen met geld dus is ie misschien best in geintereseerd. En anders loost ie het op een sloot of het riool elders, dan is die 4 kuub ook zo weg.
Terug naar het oorspronkelijke 'probleem'. Bovenstaande is eigenlijk best wel een gedoe om een buisje uit te sparen nietwaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
celshof schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:34:
Gewoon in het riool dus en als je 4,5m3 voor je buren in 1 keer teveel vindt, doe je het in stappen.
En als het vuilwaterriool niet aanwezig is, gaat het in het normale riool.
Voor zover ik weet is elk riool een vuilwaterriool. Of is er ook een schoonwaterriool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:42:
[...]

Voor zover ik weet is elk riool een vuilwaterriool. Of is er ook een schoonwaterriool?
"Moderne" wijken hebben een vuilwaterriool en een hemelwaterriool. Het eerste gaat naar de RWZI, het tweede wordt direct op het oppervlaktewater geloosd.

Oude wijken hebben alleen een vuilwaterriool waar alles in gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 04-07-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:23
RemcoDelft schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:42:
[...]

Sort of ;)

Je hebt in Nederland een aantal verschillende soorten rioolstelsels.

1. Gemengd riool. Hier wordt het huishoudelijke water (wc, douche, wasmachine, etc) samen met het hemelwater (dak, straat, etc) naar een RWZI afgevoerd.
2. Gescheiden riool. Hier wordt het huishoudelijke water alleen naar een RWZI verpompt. Het hemelwater wordt op het oppervlaktewater geloosd (al dan niet gefilterd).
3. Verbeterd gescheiden riool. Is een combinatie van de twee bovenstaande riolen, maar daar gaat de "first flush" samen met het huishoudelijke water naar een RWZI. Na een x periode (half uur/uur) zal het hemelwater op het oppervlaktewater worden geloosd.

Het voordeel van deze laatste uitvoering is dat de RWZI's ontlast worden, je geen schoon regenwater hoeft te verpompen, zo nu en dan toch het huishoudelijke riool wordt doorgespoeld en het eerste vuil wat er normaal op straat ligt (rubber van bandenslijtage, olie, etc) niet in het oppervlaktewater terecht komt.

Daarom dus ook nooit zomaar een hemelwaterafvoer van een schuurtje wat je gebouwd hebt op het riool aansluiten. Het zou zomaar kunnen dat de rioolgemalen die extra hoeveelheid water bij hevige regenval niet kunnen verwerken waardoor je dan rioolwater uit je toilet omhoog ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
@TS, welk antwoord wil je nu precies van ons horen? Want dan kunnen wij ons daar op aanpassen(zoals wel vaker gewenst).

Heb je een gescheiden riool dan wordt het pompen in het toilet. Heb je geen gescheiden riool, dan kan je het in een put buiten met een slang er naartoe pompen. Slang te dun? Dan zal je moeten wachten of een grotere slang kopen.
Laten we voor het gemak zeggen dat zwembad water gezien kan worden als kristal helder "gezond" water met desinfecterend spul erin ..
Je hebt ook zwemvijver dit wordt organisch gefilterd geloof ik
Het is geen kristal helder gezond water, maar afvalwater.
Gezien dat dieren / insecten / delicate bloemen doodgaan bij zwembad water en het lijk te overleven bij "water" tja wil niet zeggen dat het optimaal is maar HEEL erg slecht lijkt me ook niet. . net zoals drop eten je moet er niet te veel van eten want je bent dood (ja in drop zit een giftige stof ..maar je bent kotsmisselijk voordat je 25% van de benodigde hoeveelheid tot je hebt genomen) ..
Een keer is wellicht niet slecht, hoe ga je het volgend jaar doen?
Als ik met een tuinslang weg zou moeten pompen ben ik LANG bezig .. niet dat ik haast ben maar het is wel prettig om sochtends te starten en smiddags klaar te zijn, doe ik het met mijn zandfilterpomp .. 45 min en hij is "leeg"
Je hebt er toevallig niet vooraf over nagedacht wat te doen met water dat vervuild is?

We kunnen hier niet met magische oplossingen komen hoe je van het water af komt. Ik zou het gewoon laten verdampen!

[ Voor 56% gewijzigd door LED-Maniak op 04-07-2017 20:11 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Nu online
De overheid zegt: spoel door het riool. En best kans dat als je het ergens anders loost het waterschap je een boete oplegt. Waarom doe je dan zo moeilijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
celshof schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:14:
De overheid zegt: spoel door het riool. En best kans dat als je het ergens anders loost het waterschap je een boete oplegt. Waarom doe je dan zo moeilijk?
Dat zegt hij toch :
Als ik met een tuinslang weg zou moeten pompen ben ik LANG bezig ..
...
- je moet nog zwembad schoon & droog maken .. alles demonteren .. doe je ook niet in 3 tellen.
Oftewel wel de lusten maar niet de lasten. Uiteraard had hij ook bij het begin de lasten kunnen voorkomen, maarja dat zal wel 100 euro duurder zijn geweest en dat zou toch zonde geld zijn geweest.
vso schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:25:
Weet je wat laten we het nog makkelijker maken en gewoon zeggen dat er geen water in je zwembad zit. Als we toch gaan liegen, doe het dan op zo'n manier dat je van je probleem af bent (door te zeggen dat het er gewoon niet is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 06:47

Yucon

*broem*

..

[ Voor 98% gewijzigd door Yucon op 04-07-2017 20:53 . Reden: niet ver genoeg doorgescrolld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

celshof schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:14:
"Het riool" is op veel plaatsten (terecht) gescheiden in twee delen. Een vuilwater deel wat naar een zuiveringsinstallatie gaat én en een HWA (Hemel Water Afvoer) deel. Loos je dat Zwembad water in een HWA dan heb je wel eens kans dat het lokale Waterschap binnenkort aan de deur staat doordat je chemisch afval (direct) aan 't lozen bent geweest op het oppervlaktewater.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dompelpomp erin en in t toilet ermee. Wa maakt t yit dat beetje blubner wat aan de slang vastzit poets je vrouwke wel weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
vso schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:20:
Hier komt de uitdaging
Als het riool van de buren lekt, hebben ze nu een putlucht? Chloor lijkt me dan nog het minste probleem wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:05:
"Het riool" is op veel plaatsten (terecht) gescheiden in twee delen. Een vuilwater deel wat naar een zuiveringsinstallatie gaat én en een HWA (Hemel Water Afvoer) deel. Loos je dat Zwembad water in een HWA dan heb je wel eens kans dat het lokale Waterschap binnenkort aan de deur staat doordat je chemisch afval (direct) aan 't lozen bent geweest op het oppervlaktewater.
In mijn startpost staat dat ik geen gescheiden riool heb, maar goed.

voor mensen met een gescheiden riool lijkt me dat wel een uitdaging,

hmm ije zwembad zal maar klappen, 4 kuub het achterpad op .. worden ze ook niet vrolijk denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 20:26
Zelf hebben we een jacuzzi en wij lozen het gewoon in de sloot naast ons huis. Dit doen we ongeveer elke 2 weken. Omdat we onze eigen waterput hebben hoeven we geen chemicaliën toe te voegen aan het water wat veel beter is voor het milieu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
@vso Wat wil je nou horen? Dat door allerlei verdraaiingen en creatief toepassen van definities je zwembadwater geen afvalwater is? Het antwoord is meermalen gegeven en daar zal je een dompelpomp voor in moeten zetten met een slang richting het riool. Dat het het toilet het dichtste bij is, is dan maar zo. Het is wel vreemd dat je je meer zorgen maakt over een eventuele chloorlucht verderop in de straat, maar dat je weinig moeite hebt om 4.500 liter aan de bodem/grondwater/sloot te doneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel chloor er in dat zwembad zat als je het nu nog ruikt. Chloor verdampt zodanig snel dat ik zowat elke 1.5 week een tablet in de skimmer zwier. Als ik het langer dan 3 weken zonder tabletjes laat leven er insecten in en treedt er algvorming op.

Wat de regels betreft is dat ergens wel vergezocht... Technisch/biologisch gezien: Normaal zou ik zeggen als de chloor er zo goed als uit is het juist niet in de riool te lozen: hoe properder water wij toekrijgen hoe slechter onze zuivering werkt. Als ik daarentegen aan ons dagdebiet van 6000m³ denk is 4.5m³ een lachertje dus op zich maakt dat ook niet veel uit.

Als het chloorgehalte wel nog hoog is, gewoon lozen op de riool. Een RWZI gaat echt niet op de knieën van wat chloor van een zwembadje. (een waterloop ook niet maar kom, tis de gedachte die telt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Nu online
Gomez12 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:32:
[...]

Dat zegt hij toch :

[...]

Oftewel wel de lusten maar niet de lasten. Uiteraard had hij ook bij het begin de lasten kunnen voorkomen, maarja dat zal wel 100 euro duurder zijn geweest en dat zou toch zonde geld zijn geweest.
Ah, dat stukje had ik even gemist.
vso schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:27:
[...]

In mijn startpost staat dat ik geen gescheiden riool heb, maar goed.
Dat maakt het makkelijk, je hebt dus alleen een vuilwaterriool, probleem opgelost :D

[ Voor 26% gewijzigd door celshof op 05-07-2017 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Nu online
oeps, dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door celshof op 05-07-2017 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Hoe ver is het van je zwembad tot toilet?
check anders dit https://www.beregeningssp...inch-rollengte-50-m-3-bar
dit soort slangen zijn superhandig want als je ze niet gebruikt rol je ze op en nemen ze erg wenig ruimte in.
https://www.gamma.nl/asso...-chroom-2-stuks/p/B692585
Met een slangklem in juiste maat heb ik een dergelijke slang als eerste 50 meter aan de krachtigste dompelpomp, zit goed vast.
Aan onze minder krachtige dompelpomp heb ik een stukje pvc pijp gemaakt en daar schuif ik een zwembadslang op voor 25m bereik (of aangesloten op pijpen of andere slangen groter bereik, moet zo even een hoop regenwater uit het zwembad pompen voor voortgang renovatie, voorkomen muggen en water geven diverse planten, dan gebruik ik de kleinere pomp .
Ik vond zo gauw deze: https://pvcvoordeel.nl/zwembadslang/
wij geven bij de winkel aan hoe lang we ze willen hebben en hebben dus 25m gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Silent7 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:27:
Hoe ver is het van je zwembad tot toilet?
check anders dit https://www.beregeningssp...inch-rollengte-50-m-3-bar
dit soort slangen zijn superhandig want als je ze niet gebruikt rol je ze op en nemen ze erg wenig ruimte in.
https://www.gamma.nl/asso...-chroom-2-stuks/p/B692585
Met een slangklem in juiste maat heb ik een dergelijke slang als eerste 50 meter aan de krachtigste dompelpomp, zit goed vast.
Aan onze minder krachtige dompelpomp heb ik een stukje pvc pijp gemaakt en daar schuif ik een zwembadslang op voor 25m bereik (of aangesloten op pijpen of andere slangen groter bereik, moet zo even een hoop regenwater uit het zwembad pompen voor voortgang renovatie, voorkomen muggen en water geven diverse planten, dan gebruik ik de kleinere pomp .
Ik vond zo gauw deze: https://pvcvoordeel.nl/zwembadslang/
wij geven bij de winkel aan hoe lang we ze willen hebben en hebben dus 25m gekocht
Ziet er inderdaad handig(er) uit plat is beter

alleen snap je opmerking niet helemaal van de 2 dompelpompen , kan aan mij liggen..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
wij hebben twee dompel pompen ;)
1 doet het wat rustiger aan, heeft een pv pijp eraan waar een zwembadslang op past (langste die we hebben is 25 meter en een paar kortere)
1 pompt meer, gemeten 7200l per uur, daar zit eerst zo'n oprolbare slang aan en dan hangt het ervan af wat we doen. Dus bij zwembad vullen enkel die. Maar bij water geven dan een pvc pijp met drie uitgangen waar ik tuinslangen aan kan klikken en daarnaast de mogelijkheid tot aansluiten zwembadslang dus dan kan het allemaal mooi op diverse plaatsen komen
Het is nogal een belangrijke tool, du dan houd ik ervan om een tweede te hebben mocht er iets misgaan met 1.
Dit is niet de zwembadpomp, dat s een ander syteem, maar ook daar staat een nieuwe klaar mocht hij uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
Snap niet helemaal waarom het een groot issue is in het zwembad zit hoeveel chloor?! In een gemiddelde maand gooi je meer chloor door het toilet + schoonmaak middelen dan die 4 kuub water met een beetje chloor water. Maar gooi het in je vuilwater riool niet in je regenwater riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:11
MeZZiN schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:43:
Snap niet helemaal waarom het een groot issue is in het zwembad zit hoeveel chloor?! In een gemiddelde maand gooi je meer chloor door het toilet + schoonmaak middelen dan die 4 kuub water met een beetje chloor water. Maar gooi het in je vuilwater riool niet in je regenwater riool.
Dat laatste is dan ook het daadwerkelijk issue. TS wil het op oppervlaktewater lozen omdat hij geen slang naar zijn toilet of andere afvoer wil hoeven te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
In de sloot is wel een no go aardig vervuilend natuurlijk kan de sloot het wel een of 2 keer prima hebben maar gezond is het niet. En het is al super slecht gesteld met de slootjes in Nederland graag niet slechter maken.

Maar een nette afvoer bij het zwembad. Heb ik bij mijn vorige huis ook gedaan is sneller gedaan en een hoop plezier over de jaren heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 07:53

blitzkrieg

Whoop Whoop!

The Eagle schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:44:
Reken eens uit wat 4,5 kuub kraanwater kost.
Daar gaat een boer zeker voor zijn tank aankoppelen, naar TS rijden, dat water opzuigen, terugrijden en dit dan uitrijden. 8)7

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Nu online
blitzkrieg schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:49:
[...]

Daar gaat een boer zeker voor zijn tank aankoppelen, naar TS rijden, dat water opzuigen, terugrijden en dit dan uitrijden. 8)7
Buiten dat ik als boer zou weigeren om zwembadwater over mijn planten te sproeien, denk ik dat je gelijk hebt dat hij niet voor een eurootje of 4 aan besparing gaat komen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:05
blitzkrieg schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:49:
[...]

celshof schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:36:
[...]
Buiten dat ik als boer zou weigeren om zwembadwater over mijn planten te sproeien, denk ik dat je gelijk hebt dat hij niet voor een eurootje of 4 aan besparing gaat komen. >:)
Buiten dat hebben de meeste boeren vaak wel een grondwaterbron voor dergelijke dingen ;) die gaat geen "duur" leidingwater gebruiken over het algemeen ;)

Natuurlijk is het idee om evt even een boer te vragen wel een mogelijkheid als je die in je kennissenkring hebt oid :)

is hier aan de orde v/d dag, even iemand uit je vrienden/familie kring vragen en het is geregeld (of zelf doen) :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Je noemt 4,5 m3 veel.. maar dat is echt 3x niks. Een 220V Gardena pompje van nog een 100 euro pompt al makkelijk 7 m3/u. Dan hang je dus de slang een half uur in je wc en is het zwembad leeg?

Lozen in oppervlaktewater mag niet. Tenzij je aan kan tonen dat, om en nabbij:

Het lozen in oppervlaktewaterlichaam is toegestaan, indien bij het lozen:
a. geen visuele verontreiniging plaatsvindt;
b. het gehalte aan naftaleen in enig steekmonster ten hoogste 0,2 microgram per liter bedraagt;
c. het gehalte aan PAK's in enig steekmonster ten hoogste 1 microgram per liter bedraagt; en
d. in een steekmonster de emissiewaarden van de in dit artikel opgenomen tabel 3.1b niet worden overschreden.

Benzeen 2 microgram per liter
Tolueen 7 microgram per liter
Ethylbenzeen 4 microgram per liter
Xyleen 4 microgram per liter
Tetrachlooretheen 3 microgram per liter
Trichlooretheen 20 microgram per liter
1,2-dichlooretheen 20 microgram per liter
1,1,1-trichloorethaan 20 microgram per liter
Vinylchloride 8 microgram per liter
Som van de vijf hier bovenstaande stoffen 20 microgram per liter
Monochloorbenzeen 7 microgram per liter
Dichloorbenzenen 3 microgram per liter
Trichloorbenzenen 1 microgram per liter
Minerale olie 50 microgram per liter
Cadmium 0,4 microgram per liter
Kwik 0,1 microgram per liter
Koper 1,1 microgram per liter
Nikkel 4,1 microgram per liter
Lood 5,3 microgram per liter
Zink 12 microgram per liter
Chroom 2,4 microgram per liter
Onopgeloste stoffen 20 milligram per liter

Watermonstertje nemen voor chloor e.d. kost je een paar honderd euro.
Als het waterschap een boete uit zou willen delen kan dat zomaar € 5.000 zijn.

Dus hang aub gewoon netjes de slang even een half uurtje naar de wc-pot.

[ Voor 80% gewijzigd door Divak op 17-07-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Ik heb een jacuzzi met zoutwater (Intex) en ik dacht dus gewoon dit in de regenwaterput te legen. Aangezien dit water is met zout. Is dit dan een goed idee, of toch maar naar de riool ? Dat regenwater wordt gebruikt voor de wc's.

Ik had me ooit laten vertellen, dat een regenwaterput eigenlijk nooit echt mag gekuist worden, dat dit zijn natuurlijke gang moeten kunnen gaan. Maar om het water niet te "verspillen" dacht ik, waarom niet in de regenwaterput kappen.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Het enige water dat in je regenwaterput mag, is water dat uit de wolken komt vallen.
Jouw jacuzzi water is zo een beetje het tegenovergestelde van zacht mineraal-arm regenwater.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 25-07-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 15:16
Heb gisteren mijn zwembad leeg laten lopen over mijn grasveld was ook bijna 3kuub water, maarja heb dan ook 25meter diepe tuin en het gras had nogal dorst :)

Gewoon de stop eruit gedraaid en weer tv gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is ook gewoon een optie soms doen wij dat ook gewoon over het gras die heeft er weinig last van maar let wel op met Zout water dat vinden de meeste planten niet echt fijn.

Je moet met zout eigenlijk altijd heel goed oppassen het gaat ook niet zomaar weg alleen over lange tijd.

Maar goed voor onze nieuwe spa gaat er gewoon een afvoer naast want 12000 liter water is echt veel te veel voor de tuin. Er zit wel weinig chloor en andere zooi in (speciaal middel maar toch) Dus er wordt een afvoer gemaakt. Moet toch elk halfjaar de hele spa leeg halen dus tja wel de moeite waard om een nette oplossing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

MeZZiN schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:23:
Dat is ook gewoon een optie soms doen wij dat ook gewoon over het gras die heeft er weinig last van maar let wel op met Zout water dat vinden de meeste planten niet echt fijn.
Ik doe dat al 20 jaar met een 16 meter lang zwembad en heb nog nooit gezien dat de plantjes er last van hadden. Nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nee maar het zout bouwt wel op in de de bodem ... en dat is niet goed gras kan er redelijk goed tegen maar de rest toch minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 06:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

De waterzuiveraar zal niet blij worden als je extra middelen er aan gaat toevoegen om de waterwaardes normaal te krijgen. Elke vloeistof wat je er aan toevoegt moet de zuiveraar ook weer eruit halen.

Gewoon in huidige staat in het riool of wc pompen, de zuiveraar zal er blij mee zijn, want het is makkelijk te reinigen voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
Gewoon het riool in eventueel tijdens een regenbui wat is het probleem.
Buren? ach als goed is ruiken ze daar weinig van dan moeten ze het riool maar repareren.

Ik zou mij daar niet zoveel zorgen om maken.

[ Voor 85% gewijzigd door mr_evil08 op 25-07-2019 13:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:34
Je moet eens weten wat mensen allemaal door het riool af laten lopen. Zwembad water is dan de minste zorg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hoop gezeik later (2 jaar) .. blijkt dat de buurman gewoon "ruzie zoekt" ..omdat hij gepensioneerd is en geen andere activiteiten heeft ofzo ..
Goed 1 van de directe buren had een e-mail waarbij de bewuste buurman zelf koos (zwart op wit) om overtollig water zelf weg te laten vloeien .. en bewust niet ervoor koos om iets te doen aan zijn water huishouding. Ik heb een kopie mocht ik het op willen zoeken .. nah ..

Dat gezegd ik heb een t-stuk aan mijn regenpijp die direct met het riool is verbonden en wat bochtjes en met schroefdop maakt het mij niet meer uit waar ik het "loos"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Buren kunnen soms heel moeilijk doen om tja moeilijk doen.... Maar prima oplost toch. Ga het zelf ook snel doen voor onze nieuwe spa wil geen gedoe en ja zal ook een stuk over de tuin gooien zonder van dat redelijk schone water de rest gewoon het riool in en klaar.

Als tip van de spa leverancier (en aqua finesse spul) is na 2 dagen geen actief chloor toevoegen het water weer 'veilig' is. tja ik heb zo iets zal wel gooi het wel door het riool/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MeZZiN schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:25:
Buren kunnen soms heel moeilijk doen om tja moeilijk doen.... Maar prima oplost toch. Ga het zelf ook snel doen voor onze nieuwe spa wil geen gedoe en ja zal ook een stuk over de tuin gooien zonder van dat redelijk schone water de rest gewoon het riool in en klaar.

Als tip van de spa leverancier (en aqua finesse spul) is na 2 dagen geen actief chloor toevoegen het water weer 'veilig' is. tja ik heb zo iets zal wel gooi het wel door het riool/.
chloor ruik je lang, maar meten is weten ..

Overgens in dit topic was er volgens mij een "heftige" discussie over concentraties .. en wel of niet lozen ..

maar IMHO is het als er algen in zwemmen "veilig" om te dumpen in een sloot/riool ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies is ook zo maar doe het niet te vaak chloor hoort niet thuis in de sloot slecht voor de kleine beestjes in de sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:32
vso schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:49:

Dat gezegd ik heb een t-stuk aan mijn regenpijp die direct met het riool is verbonden en wat bochtjes en met schroefdop maakt het mij niet meer uit waar ik het "loos"
Dan hoop ik niet dat je een gescheiden riolering hebt, want anders komt je zwembadwater alsnog in het oppervlaktewater terecht.
Als je dat niet hebt is de kans groot dat de gemeente daar binnen afzienbare tijd alsnog voor kiest. Klimaatadaptatie. Je HWA komt dan op een aparte HWA buis. Je zult je aansluiting dan moeten verplaatsen naar de vuil water kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Marcva schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Dan hoop ik niet dat je een gescheiden riolering hebt, want anders komt je zwembadwater alsnog in het oppervlaktewater terecht.
Als je dat niet hebt is de kans groot dat de gemeente daar binnen afzienbare tijd alsnog voor kiest. Klimaatadaptatie. Je HWA komt dan op een aparte HWA buis. Je zult je aansluiting dan moeten verplaatsen naar de vuil water kant.
ik ben bezig mijn kruipruimte te isoleren .. neem ik gelijk de HWA buis mee (stond al in de planning) die paar 10tjes zijn niet de kosten

maar nee de kans dat het hier gescheiden afleidingen komen is klein.. maar het is zo'n kleine moeite dat het de discussie het niet eens mag zijn..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Um, katten zijn gek op chloor, sommige zijn echt zo gek dat ze erin gaan rollen en dan oplikken, lekker gezond.

Oftewel, katten zijn GEEN goede graadmeter wat chloorconcentratie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dragon2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Um, katten zijn gek op chloor, sommige zijn echt zo gek dat ze erin gaan rollen en dan oplikken, lekker gezond.

Oftewel, katten zijn GEEN goede graadmeter wat chloorconcentratie betreft.
uhuh .. mijn katten & katten uit de omgeving drinken echt niet uit de wc/zwembad maar goed .. jij hebt bijzondere katten ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177518

Misschien een domme vraag en ik weet verder echt 0,0 van deze materie af, maar wat als je gewoon je zwembad leegt op een absurd laag tempo? Dus dat het een week of twee duurt voor dat ding leeg is? Los van de praktische bezwaren zou dat qua waterverontreiniging nog iets uitmaken? Weet ik het, 5 liter per uur ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Anoniem: 1177518 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:28:
Misschien een domme vraag en ik weet verder echt 0,0 van deze materie af, maar wat als je gewoon je zwembad leegt op een absurd laag tempo? Dus dat het een week of twee duurt voor dat ding leeg is? Los van de praktische bezwaren zou dat qua waterverontreiniging nog iets uitmaken? Weet ik het, 5 liter per uur ofzo.
Ja, als je een zwembad meent te moeten opzetten en behandelen met chemicaliën pomp je dat gewoon in het riool waar het hoort.
Snap ook niet dat dit topic zoveel pagina’s moet lopen,
TS is te lui om het op te lossen maar heeft wel energie om met allemaal kutsmoesjes en wat-als scenario’s op de proppen te komen wat al langer duurt dan dat zwembad 10x leegpompen en opruimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De Rikster schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:37:
[...]
TS is te lui om het op te lossen maar heeft wel energie om met allemaal kutsmoesjes en wat-als scenario’s op de proppen te komen wat al langer duurt dan dat zwembad 10x leegpompen en opruimen.
Welk deel hiervan (zie onderstaande) heb je niet begrepen :?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 00:23:
[...]

Welk deel hiervan (zie onderstaande) heb je niet begrepen :?

[...]
Waarom moeite steken in iemand die negatief reageert ;) heeft geen toegevoegde waarde deze mensen voeden zich met negatieve energie .. voellen ze zich beter van... wellicht is de +1 van zijn 2de account ..

tip: laat het gaan ;) maar thx voor post in ieder geval dat moet hij wel snappen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Marcva schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Moet maar zien dat het ooit hier gaat gebeuren wordt heel intressant om alle oude woningen dan netjes aangesloten te krijgen dus zo vaart zal dat niet lopen. Zou zeker wel beter zijn dat weer wel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
vso schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:54:
[...]
chloor ruik je lang, maar meten is weten ..
Je kan ook een meting doen met je reukorgaan... Oh wacht dat doe je al... Of bedoel je dit soort klassiekers : Chloor blijf je ruiken, zelfs als het niet meetbaar is
maar IMHO is het als er algen in zwemmen "veilig" om te dumpen in een sloot/riool ..
Tja, typisch gevalletje plaat voor je kop...
Leuk dat het voor jou niet meer uitmaakt waar je loost, maar voor de natuur maakt het wel uit, oftewel loos je nu alles in het riool? Of doe je het selectief net naar gelang je zin hebt, want volgens jou is het toch ook veilig om te dumpen in de sloot...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 20:47

ikt

Kun je het niet verkopen? Als Twitch streamers dat kunnen, moet jij dit ook kunnen :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-06 16:34
Besluit lozing afvalwater huishoudens (https://wetten.overheid.nl/BWBR0022910/2015-07-01)

Artikel 12

Artikel 13
Degene die voornemens is huishoudelijk afvalwater vanuit een particulier huishouden op of in de bodem of in een oppervlaktewaterlichaam te lozen, meldt dat voornemen ten minste zes weken voorafgaand aan het plaatsen van een zuiveringsvoorziening aan het bevoegd gezag.

...
Chloorhoudend water is wel degelijk giftig voor bv vissen. zie:
https://www.gelderlander....r=https://www.google.com/

[ Voor 19% gewijzigd door JoStad op 29-07-2019 19:14 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipper79
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om het chloor in het zwembad water af te breken met bijv. waterstofperoxide en te gebruiken voor de tuin?

[ Voor 12% gewijzigd door skipper79 op 26-06-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 09:00
UV licht, je water filteren, het koken, .... Of ze allemaal even praktisch zijn is een andere vraag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
MarElo schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:31:
In kraanwater zit ook chloor, alleen is dat verwaarloosbaar.
Volgens mij al jaren niet meer.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.