Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.671 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

Gallus

Cheesy

monaldo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:00:
[...]

Snap wat je bedoelt maar het is natuurlijk ook niet zo zwart/wit. We willen het huis graag dus de kans voorbij laten schieten is miss ook geen optie. Verder zeggen dat het aardig is voor de buren, leuk en aardig maar zij zitten er niet mee en betalen er niet voor. Dus dit is makkelijk gezegd.
Maar zoals ik uit meerdere berichten begrijp is dit iets wat steeds vaker gebeurt bij nieuwbouw. Ik zal proberen een tussenoplossing te vinden door een hek te plaatsen maar dat deze alsnog open kan en als parkeerplaats gebruikt kan worden. Zo kan ik het toch bij de tuin betrekken en niet de ruimte inleveren.
Je kan ook blij zijn dat je een huis met een eigen parkeerplaats hebt. Alternatief had ook gewoon een kleiner perceel voor jou kunnen zijn en dat die parkeerplaats gewoon een openbare parkeerplaats zou zijn. Ze moeten linksom of rechtsom toch voldoende plaatsen realiseren.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:08

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben ook de parkeerclausule voor minimaal 2 parkeerplekken op eigen terrein. Door de makelaar verkocht als 3: één in de garage en twee op de oprit ervoor. Niemand zet de auto in de garage, maar de twee tweekappers op de hoek van de straat hebben een kortere oprit dus die moeten daarmee verplicht de garagedeur handhaven. Wij hebben die vervangen door tuindeuren, zal toch nooit een auto in staan.

Ik kan er zeker wel begrip voor opbrengen, maar ik vind het wel jammer dat het als de enige parkeergelegenheid in de wijk gezien wordt. De tweekappers en vrijstaande woningen worden geacht op eigen terrein te parkeren, de enige openbare parkeergelegenheid is voor de rijwoningen waarbij er exact evenveel parkeervakken zijn als rijwoningen. Een parkeerplaatsje hier of daar was wel leuk geweest want als iemand nu een verjaardag oid heeft staat de hele straat vol met auto's - er is geen alternatief.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ANdrode schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Lijkt mij ook lastig met parkeervergunningen op kenteken. Dan mag één auto op de oprit en de andere nooit. Of neemt men een parkeervergunning voor een auto die op de oprit kan staan en parkeren gasten daar.
Wat is er lastig aan? Je mag gerust met elke auto die je hebt op je eigen oprit staan, echter op de openbare weg parkeren kan dan niet als je genoeg prive plekken tot je beschikking hebt.

Dan is zo'n garage (die niemand gebruikt als garage) toch ineens niet zo handig meer.

Voorbeeld van zo'n regel:
U kunt een parkeervergunning aanvragen als u in de gemeente Den Haag woont of gaat wonen. De vergunning staat op kenteken. Hebt u meerdere auto's dan moet u meerdere vergunningen aanvragen.

Voorwaarden
....
U kunt (tijdelijk) geen gebruik maken van een eigen parkeerplaats in bijvoorbeeld een garage of op eigen terrein (door huren of kopen).

[ Voor 31% gewijzigd door Wolly op 24-07-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:20

EiT

MadEgg schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:22:
Wij hebben ook de parkeerclausule voor minimaal 2 parkeerplekken op eigen terrein. Door de makelaar verkocht als 3: één in de garage en twee op de oprit ervoor. Niemand zet de auto in de garage, maar de twee tweekappers op de hoek van de straat hebben een kortere oprit dus die moeten daarmee verplicht de garagedeur handhaven. Wij hebben die vervangen door tuindeuren, zal toch nooit een auto in staan.

Ik kan er zeker wel begrip voor opbrengen, maar ik vind het wel jammer dat het als de enige parkeergelegenheid in de wijk gezien wordt. De tweekappers en vrijstaande woningen worden geacht op eigen terrein te parkeren, de enige openbare parkeergelegenheid is voor de rijwoningen waarbij er exact evenveel parkeervakken zijn als rijwoningen. Een parkeerplaatsje hier of daar was wel leuk geweest want als iemand nu een verjaardag oid heeft staat de hele straat vol met auto's - er is geen alternatief.
Bij ons in de wijk ook zo iets.
8 vakken voor 35 huizen.
Een rijtje van 5 heeft 8 parkeer plaatsen te verdelen.
Ook is alles best dicht op elkaar gebouwd.

In de wijk waar wij nu wonen is er heel veel ruimte en parkeer gelegenheid.

Ik vind wel dat de gemeente hier beter rekening mee mag houden. Alleen de rijtjes huizen waren beneden de 4 ton. Dan kunnen ze toch ook wel nagaan dat de meeste 2 verdieners zijn (dus 2 auto’s), of hoe denken ze dat de mensen gem. 5 ton ophoesten voor een hypotheek.
Verjaardagen en andere feestjes wordt nu een chaos.

En dit wisten ze zelfs van de voorgaande fase, daar is het ook een elende om te parkeren.

@Anoniem: 224360 Helaas heb je niet in elke locatie (voldoende) OV. Ik heb voor mijn werk sowieso een auto nodig en mijn vrouw zal meer dan 2 uur onderweg zijn ipv 40 min.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@EiT daar kies je toch juist voor bij een (nieuwbouw) woning.....als er een moment is waarop je invloed hebt op je reisafstand tot je werk is het wel bij de koop van een woning.

Nog 1 vd de redenen waarom ik de randstad niet prefereer.

Maar goed je voelt je aangesproken, er staan ook genoeg woningen met 3 of meer auto's voor de deur. Daar doelde ik meer op, al kun je altijd kritisch kijken of 2 nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:59
Wolly schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:27:
[...]

Ik neem aan dat het een afgesloten gebied is?
Het is geen afgesloten gebied, iedereen kan er zo inrijden. Het is een aftakking van een "hoofdweg". Het is wel doodlopend, dus ik verwacht in de praktijk alleen bestemmingsverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Daar kan je überhaupt meerdere vergunningen aanvragen. In Amsterdam is dat in veel gebieden onmogelijk. Dan zou één auto altijd op de oprit/in garage moeten en de andere op openbare ruimte.

Met een waarde van parkeerplaatsen van > 25K vind ik het in ieder geval een dure hobby voor gemeenten om te subsidieren. Heb op plekken gewoond waar wat bewoners > 2 auto's per huishouden wilden hebben, dat vind ik zone. Liever meer groen in openbare ruimte in verstedelijkt gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
ANdrode schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Met een waarde van parkeerplaatsen van > 25K vind ik het in ieder geval een dure hobby voor gemeenten om te subsidieren. Heb op plekken gewoond waar wat bewoners > 2 auto's per huishouden wilden hebben, dat vind ik zone. Liever meer groen in openbare ruimte in verstedelijkt gebied.
Ik vrees alleen dat de afweging niet is groen of parkeervakken, maar meer woningen ipv parkeervakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
GeeMoney schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:24:
Zijn er hier tweakers met inbouw spots en welke kleur hebben jullie gekozen?
Wij moeten de keuze voor de spots nu definitief maken en kunnen kiezen uit wit/antraciet/geborsteld rvs.
Ik neig naar de laatste. Het plafond wordt strak gestukt en in RAL9010 gespoten. Ik gok dat het wit van de spot natuurlijk niet overeen komt met het plafond waardoor ik dus neig dan maar gewoon helemaal af te steken en voor geborsteld rvs te gaan. Lijken mij ook een luxere uitstraling geven maar is gebaseerd op niets :+ .
Op de vloer komt keramisch parket in visgraat (hout look) en inrichting is strak. (waarschijnlijk wit/grijs of wit/groen tinten)
Ik zou ook voor geborsteld rvs gaan. Mooi juist als het afsteekt. In ieder geval geen wit kiezen, persoonlijk vind ik dat er altijd een beetje cheap uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-06 01:02
GeeMoney schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:24:
Zijn er hier tweakers met inbouw spots en welke kleur hebben jullie gekozen?
Wij moeten de keuze voor de spots nu definitief maken en kunnen kiezen uit wit/antraciet/geborsteld rvs.
Ik neig naar de laatste. Het plafond wordt strak gestukt en in RAL9010 gespoten. Ik gok dat het wit van de spot natuurlijk niet overeen komt met het plafond waardoor ik dus neig dan maar gewoon helemaal af te steken en voor geborsteld rvs te gaan. Lijken mij ook een luxere uitstraling geven maar is gebaseerd op niets :+ .
Op de vloer komt keramisch parket in visgraat (hout look) en inrichting is strak. (waarschijnlijk wit/grijs of wit/groen tinten)
Zelf ga ik ook voor RAL9010 op het plafond en heb gekozen voor geborsteld rvs inbouw spots, wit zou eigenlijk nooit mijn voorkeur hebben omdat zoals je zelf al zegt deze niet exact overeen komt. En geborsteld rvs komt bij mij ook nog eens op meer plekken terug, ovens, kranen, deurklinken etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
@stokmeister en @Phorcys bedankt voor de bevestiging! Ik heb ook her en der rvs geborstelde accenten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:05:
@EiT daar kies je toch juist voor bij een (nieuwbouw) woning.....als er een moment is waarop je invloed hebt op je reisafstand tot je werk is het wel bij de koop van een woning.
Een erg ouderwetse gedachte natuurlijk, meeste mensen zitten tegenwoordig niet levenslang bij een bedrijf en dat is maar goed ook. Dus je huis bepalen adv je reisafstand is te kort door de bocht. Daarnaast is het juist een probleem aan het worden buiten de randstad kun je zeggen. Werk zit in de steden als je daarbuiten woont heb je dus een auto nodig om naar je werk te gaan. Oftewel je hebt voldoende parkeerplaatsen nodig maar het moet niet ten koste gaan van bepaalde woningen alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

monaldo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:06:
[...]

Een erg ouderwetse gedachte natuurlijk, meeste mensen zitten tegenwoordig niet levenslang bij een bedrijf en dat is maar goed ook. Dus je huis bepalen adv je reisafstand is te kort door de bocht. Daarnaast is het juist een probleem aan het worden buiten de randstad kun je zeggen. Werk zit in de steden als je daarbuiten woont heb je dus een auto nodig om naar je werk te gaan. Oftewel je hebt voldoende parkeerplaatsen nodig maar het moet niet ten koste gaan van bepaalde woningen alleen.
Nee dat maak jij er van. Op het moment dat je de woning kiest is dat gewoon een feit. Dat het niet eeuwigdurend is, want je verandert wel eens van baan is een thema wat later gaat spelen en waar je beperkt rekening mee kan houden.

Buiten enigszins bij een toegangsweg zitten kun je geen rekening houden met toekomstige banen waarvan je niet weet waar ze gaan komen.

Daarbij zijn er nog gewoon hele volksstammen die ondanks het switchen van werkgevers gewoon hun hele leven in een bepaalde regio wonen. Ik zou niet weten waarom ik ooit uit het zuiden weg moet. M'n hele leven heb ik daarop ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:16:
[...]

Buiten enigszins bij een toegangsweg zitten kun je geen rekening houden met toekomstige banen waarvan je niet weet waar ze gaan komen.

Daarbij zijn er nog gewoon hele volksstammen die ondanks het switchen van werkgevers gewoon hun hele leven in een bepaalde regio wonen. Ik zou niet weten waarom ik ooit uit het zuiden weg moet. M'n hele leven heb ik daarop ingericht.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar spreek jij nu je eigen verhaal tegen. Eerst zeg je dat je bewust kiest voor een woning en dus rekening kan houden met de reisafstand naar werk. Nu zeg je dat je toch niet weet waar het werk vandaan komt in de toekomst dus rekening houden heeft eigenlijk geen zin. Kortom, het parkeerprobleem wordt niet opgelost door jezelf te nestelen in een omgeving met een zo kort mogelijke reistijd naar werk. Gemeente zou rekening moeten houden dat meeste huishoudens uit tweeverdieners bestaan en dus hoge kans op twee auto's per woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

monaldo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:02:
[...]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar spreek jij nu je eigen verhaal tegen. Eerst zeg je dat je bewust kiest voor een woning en dus rekening kan houden met de reisafstand naar werk. Nu zeg je dat je toch niet weet waar het werk vandaan komt in de toekomst dus rekening houden heeft eigenlijk geen zin. Kortom, het parkeerprobleem wordt niet opgelost door jezelf te nestelen in een omgeving met een zo kort mogelijke reistijd naar werk. Gemeente zou rekening moeten houden dat meeste huishoudens uit tweeverdieners bestaan en dus hoge kans op twee auto's per woning.
Nee ik bedoel dat het brede plaatje ingewikkelder is, maar als ik een woning koop en ik heb gewoon prima werk dan probeer ik daar zo dicht mogelijk bij te komen samen met nog wat andere factoren afgewogen. Ik vind reistijd woon-werk de meest nutteloze tijdsbesteding van je dag.

Nieuwbouw beperkt je keuze enigszins, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
EDIT: Er bleek wat meer gepost te zijn dan ik op mijn scherm zag, dus dit is niet direct bedoeld op de post hierboven

Haha, typische reactie; zodra er aan de heilige koe gezeten wordt komt er direct allemaal andere onzin bij.

Gewoon eigen stalling regelen voor je eigen voertuig. Moet je voor de fietsen tenslotte ook.

[ Voor 54% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-07-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:41:
@stokmeister en @Phorcys bedankt voor de bevestiging! Ik heb ook her en der rvs geborstelde accenten inderdaad.
Hier vroegen ze voor bedrade gaten in stortkokers €200 p/stuk(incl dimmer aan de wand). Inclusief armatuur ging het richting de €300 en was het niet verder gespecificeerd dan wit, rvs of zwart. Heb nu zelf witte Philips spots a €6 per stuk in de aanbieding bij de Karwei ingehangen. Ziet er best wel okay uit vooralsnog. Tzt Waarschijnlijk wel vervangen door RVS of Koperkleurig, maar dan wil ik ze zelf kunnen uitzoeken. (Rond of vierkant, richtbaar of niet, ...)

Wellicht dat je ook diezelfde keuze kunt maken en een vergelijkbare besparing/keuzevrijheid voor de toekomst kunt aanhouden. (Bij ons ging het om 12 stuks en dus €1200 euro aan ongespecificeerde spotjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DaWayne schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Hier vroegen ze voor bedrade gaten in stortkokers €200 p/stuk(incl dimmer aan de wand). Inclusief armatuur ging het richting de €300 en was het niet verder gespecificeerd dan wit, rvs of zwart. Heb nu zelf witte Philips spots a €6 per stuk in de aanbieding bij de Karwei ingehangen. Ziet er best wel okay uit vooralsnog. Tzt Waarschijnlijk wel vervangen door RVS of Koperkleurig, maar dan wil ik ze zelf kunnen uitzoeken. (Rond of vierkant, richtbaar of niet, ...)

Wellicht dat je ook diezelfde keuze kunt maken en een vergelijkbare besparing/keuzevrijheid voor de toekomst kunt aanhouden. (Bij ons ging het om 12 stuks en dus €1200 euro aan ongespecificeerde spotjes)
Ze waren €185,- per stuk inclusief dimmer ofzo, elke volgende spot op eenzelfde dimmer iets van €145,- . (Ingeboord in de kanaalplaten dus niets verlaagd) ze zijn LED, G10 fitting, richtbaar en dimbaar op 230V . Er kunnen eventueel ook Hue lampen in maar ik krijg ze met normaal warm licht.

Totaal 26 stuks, het kon wellicht goedkoper maar nu zit het er bij oplevering al helemaal werkend in en ben ik klaar en ik heb wat haast om te verhuizen straks :) .

Maar voor anderen wellicht nog een prima tip.
Ik wilde echter persé niet verlagen en dan ben je vrij gebonden aan wat de elektraboer van de bouw kan bieden. Gelukkig werkte deze aardig mee.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 25-07-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
DaWayne schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Was bij mij eigenlijk hetzelfde verhaal alleen moest ik ze incl de spots afnemen voor omgerekend hetzelfde bedrag als jij. ik was voor 9 spots zo'n 2740,- kwijt, vond het behoorlijk aan de prijs maar kon dit achteraf niet zelf doen behalve een verlaagd plafond laten maken wat ik eigenlijk niet zou willen, nu worden ze in de kanaalplaten geplaatst. Uiteindelijk zal het alsnog duurder worden aangezien ik de ledjes en de dimmer weer ga vervangen met Philips hue en busch jeager schakelaar met ingebouwde Philips dimmer (en deze krengen zijn duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Phorcys schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:05:
[...]

Was bij mij eigenlijk hetzelfde verhaal alleen moest ik ze incl de spots afnemen voor omgerekend hetzelfde bedrag als jij. ik was voor 9 spots zo'n 2740,- kwijt, vond het behoorlijk aan de prijs maar kon dit achteraf niet zelf doen behalve een verlaagd plafond laten maken wat ik eigenlijk niet zou willen, nu worden ze in de kanaalplaten geplaatst. Uiteindelijk zal het alsnog duurder worden aangezien ik de ledjes en de dimmer weer ga vervangen met Philips hue en busch jeager schakelaar met ingebouwde Philips dimmer (en deze krengen zijn duur).
Ik ga 2 fibaro dimmers ertussen zetten, dat ik daarmee 2 groepen spots (6 voor en 6 achter) kan aansturen via Hue. Scheelt 12 Hue led spots, dus iets van €300.
Kan je wellicht ook over nadenken? Wel minder functionaliteit dan bij 12 Hue spots, maar voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
DaWayne schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:09:
[...]

Ik ga 2 fibaro dimmers ertussen zetten, dat ik daarmee 2 groepen spots (6 voor en 6 achter) kan aansturen via Hue. Scheelt 12 Hue led spots, dus iets van €300.
Kan je wellicht ook over nadenken? Wel minder functionaliteit dan bij 12 Hue spots, maar voor mij voldoende.
Daar heb ik wel aan zitten denken maar dan heb je toch de blauwe draad (nuldraad) nodig? Dit is bij de BJ hue dimmer niet het geval zover ik weet, vandaar dat dit voor mij de 'makkelijkste' oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Phorcys schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:27:
[...]

Daar heb ik wel aan zitten denken maar dan heb je toch de blauwe draad (nuldraad) nodig? Dit is bij de BJ hue dimmer niet het geval zover ik weet, vandaar dat dit voor mij de 'makkelijkste' oplossing is.
Ik heb sowieso een blauwe draad. En als ik het goed begrijp is deze voor het nieuwe type fibaro niet meer nodig. (https://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w)

Als ik het goed heb begrepen kan ik dan zelfs de bestaande dimmers gewoon laten zitten en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
DaWayne schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Ik heb sowieso een blauwe draad. En als ik het goed begrijp is deze voor het nieuwe type fibaro niet meer nodig. (https://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w)

Als ik het goed heb begrepen kan ik dan zelfs de bestaande dimmers gewoon laten zitten en gebruiken.
Als je al een blauwe draad hebt maakt het wel makkelijker, ik ga ervan uit dat het niet standaard is en ik deze dus ook niet heb. Zou wel mooi zijn als het voor de nieuwe niet meer nodig is, zou wel mooi zijn!

Dat zou een hoop geld schelen als de bestaande dimmers gebruikt kunnen worden, standaard dimmers bij mij zijn van die druk en draai dimmers (balance si). Als het daarmee werkt en ook met standaard schakelaars zou dat top zijn, scheelt me toch weer 10-12 dimmers die ik dan moet aanschaffen en de Philips hue lampen aangezien je dan standaard led lampen kan gebruiken.

Je dient dan alleen nog een controller aan te schaffen zo te zien

[ Voor 17% gewijzigd door Phorcys op 25-07-2019 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb specifiek gevraagd bij alle schakelaars een blauwe draad te trekken.
Bij dimmers krijg je die volgens mij standaard al.
Ook ik ga Fibaro toepassen op de verlichting en schakelaars.
Het mooie is dat je ook nog de gewone knoppen aan de wand kan gebruiken, mocht de vrouw dat willen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

JT

VETAK y0

Bij ons begon de begeleider ook over extra lichtknoppen, dimmers, sensors enzo. Toen ik aangaf dat ik Hue heb zei die "oooh, gaan we snel verder" :Y)

Iets anders voor de mensen die al in hun nieuwbouwwoning wonen en ook zonwering hebben, wat voor temperatuur hebben jullie vandaag en gister op de elke verdieping?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 12:04
28 beneden, 29/30 eerste verdieping, 31.5 op zolder.

Onze woning was in beeld bij RTL nieuws vandaag, dat die dus moeilijk koel te krijgen zijn ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@frumper wat voor zonnewering heb je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
frumper schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 00:17:
28 beneden, 29/30 eerste verdieping, 31.5 op zolder.

Onze woning was in beeld bij RTL nieuws vandaag, dat die dus moeilijk koel te krijgen zijn ;)
Nog een koelsysteem? Kwa warmtepomp? Of dat niet?
Last van de warmte? 3.17 ik wel in iedergeval :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
perspectivebass schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 03:30:
Last van de warmte? 3.17 ik wel in iedergeval :+
Op vakantie in Zeeland met voor de zekerheid wat truien en lange broeken in de koffer :') huisje is een soort van bakoven geworden. Ook echt 0 wind momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@frumper ik ben ook benieuwd welke maatregelen je hebt genomen. Ik hoop zelf dat het met zonwering al aardig goed komt. Anders kan ik het platte dak op de uitbouw nog groen maken. De airco voorkom ik het liefste, maar wie weet denk ik daar in augustus 2020 anders over ;)
Ons huis is een tweekapper trouwens, oost/west, wij hebben het huis aan de noordkant zeg maar.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:03
JT schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:57:

Iets anders voor de mensen die al in hun nieuwbouwwoning wonen en ook zonwering hebben, wat voor temperatuur hebben jullie vandaag en gister op de elke verdieping?
Huis 3 woonlagen plat dak achtertuin zw.
Bovenste 2 overal rolluiken, beneden knikarm en binnenzonwering. Warmste temperatuur beneden 28 en boven 27.
Wel alles luchten zodra temperatuur lager was dan binnen en alles dicht verder de hele dag. Eergisteren waaide het te hard voor het zonnescherm.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:32:
Ik heb specifiek gevraagd bij alle schakelaars een blauwe draad te trekken.
Bij dimmers krijg je die volgens mij standaard al.
Ook ik ga Fibaro toepassen op de verlichting en schakelaars.
Het mooie is dat je ook nog de gewone knoppen aan de wand kan gebruiken, mocht de vrouw dat willen :P .
Ben het eigenlijk vergeten te vragen naar de mogelijkheden voor een blauwe draad. Als het bij de dimmers al wel zit is dat mooi meegenomen, bij de standaard schakelaars zal het dan niet het geval zijn.

Maar als je de gewone schakelaars gebruikt en je hebt ze met de schakelaar uitgezet zullen je scenes die je zou instellen niet meer werken lijkt me? Heb me nog niet volledig verdiept in Fibaro eerlijk gezegd, wel las ik dat wanneer je een lage belasting hebt dat je kans hebt op 'flikkeren' van lampen waardoor je een extra bypass module er tussen dient te zetten binnen hetzelfde circuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
Hier geen zonwering en een lichtstraat in de uitbouw (ook zonder screen oid). Achter de hele pui glas. 2-1 kapper op oost-west. Wij hebben een 7.4kW warmtepomp (brine) met koelfunctie en het is hier een comfortabele 24/25 graden op de heetste momenten van de dag. Met wat zonwering erbij moet ik het wel rond de 22 kunnen houden dus die gaat er in de toekomst wel komen.

@Phorcys Hier het hele huis vol hangen met Fibaro dimmers en switches. Je schakelmateriaal word een input naar de module dus schakelen via je domotica werkt altijd (de module staat nooit echt uit, alleen de lamp die er aan vast zit). Ik heb hier bergen leds en de bypass nergens nodig. Zorg wel dat je nieuwere dimmers koopt, die met oudere firmware kunnen niet heel goed omgaan met het toonfrequent signaal en knipperen dus tweemaal per dag als de straatverlichting aan/uit gaat. RobbShop heeft in ieder geval de nieuwere firmware op alles zitten wat ze momenteel verkopen, andere shops hebben misschien nog voorraad met oudere firmware. Navragen kan geen kwaad.

Aangezien z-wave een open standaard is zit je niet vast aan de controller van Fibaro en kan je prima elke andere z-wave controller gebruiken. Ook kan je z-wave apparatuur van andere merken door elkaar gebruiken zonder problemen. Ik heb hier in huis ook multisensors van Aeonlabs/Aeotec en een stekkerblok met schakelbare uitgangen van Greenwave. Mijn controller is Home Assistant met een z-wave USB stick, wat mijnsinziens de meest flexibele oplossing is voor een tweaker. Ik gebruik hiernaast Node Red (software) om de boel te automatiseren, InfluxDB voor data storage, grafana voor visualisatie. Alles draait bij mij in docker containers (compose). Er is ook een Home Assistant image voor de Pi welke binnen een paar minuten up en running kan zijn. Alles gekoppeld aan Sonos en Google assistant voor voice control. Ook mijn beveiligingscamera's (Unifi) zijn gekoppeld en kan dus naar google schreeuwen "Ok google, show the driveway camera on the living room TV" om vanuit mijn woonkamer de oprit/voordeur te kunnen bekijken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
JT schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:57:
Bij ons begon de begeleider ook over extra lichtknoppen, dimmers, sensors enzo. Toen ik aangaf dat ik Hue heb zei die "oooh, gaan we snel verder" :Y)

24 beneden, 26 1e, en 32 op zolder.

Geen warmetepomp , en 2kapper op zuidwesten.

Twijfel aan screens op de velux ramen. Vraag me af of dat echt werkt.
Alternatief is namelijk een airco kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Iemand hier die in recente nieuwbouw zit zonder warmtepomp maar met een WtW unit voor het ventilatiesysteem? Vraag me af hoe effectief dat is met dit soort weer. En of iemand misschien een koelingsuitbreiding hebben toegevoegd zoals deze: https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html?
Ben bang dat vloerkoelen niet gaat zonder warmtepomp? Aangezien we stadswarmte hebben voor verwarming, zal je niet van daaruit kunnen koelen.

Het huidige appartement is uit 2012 en zelfs met mobiele Airco aan wordt het nog niet kouder dan 28C binnen :( . Heb 5 Franse balkondeuren gericht op het Zuiden... geen andere ramen in deze woning, kan alleen nog de voordeur openzetten die aan de noordkant zit. Nu is het buiten nog warmer uiteraard...

De nieuwe woning krijgt geïntegreerde screens (buiten denk ik) op alle ramen behalve de noordzijde. Is het aan te raden deze alsnog wel ook te laten voorzien? Dit is namelijk voor ons de achterkant van de woning waar ook de tuin zit.

Ook zijn we van plan het platte dak groen te maken. Met begroeiing dus.

Wil voorkomen dat we straks nog steeds airco nodig hebben in de nieuwe woning, dus hoop dat bovenstaande dingen genoeg helpen.

En een andere vraag. We hebben al veel Hue lampen en alles van hier gaat mee en willen alles in de nieuwe woning ook met Hue doen. Nu heb ik zelf op alle lampknoppen hier blindplaten gedaan, maar zit te twijfelen of het mogelijk is de nieuwe woning geheel geen lichtknoppen te laten aanleggen. Zodat je simpelweg de Hue dimmers en sensoren kan gebruiken zoals ik nu doe. Vind die blindplaten nou niet echt mooi. Op de punten waar een stopcontact met lampknop ernaast zat heb ik een tweede stopcontact gemaakt, de pure lampknoppen niet, omdat daar alleen bruine en zwarte draden in zaten.

Of kan ik eventueel van alle lampknoppen wel de standaard draden laten trekken maar dat er dan voor nu stopcontacten van gemaakt worden en dat we bij verkoop in de toekomst dan weer lampknoppen erin kunnen doen.

Iemand die iets van hierboven al heeft gedaan?

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 26-07-2019 08:50 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50
Tassadar32 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:44:
Hier geen zonwering en een lichtstraat in de uitbouw (ook zonder screen oid). Achter de hele pui glas. 2-1 kapper op oost-west. Wij hebben een 7.4kW warmtepomp (brine) met koelfunctie en het is hier een comfortabele 24/25 graden op de heetste momenten van de dag. Met wat zonwering erbij moet ik het wel rond de 22 kunnen houden dus die gaat er in de toekomst wel komen
Ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen een dergelijke warmtepomp en bv een lucht/water warmtepomp. Ik begrijp dat de meeste projectmatige nieuwbouwwoningen een lucht/water pomp krijgen en kan me voorstellen dat die wat minder goed werken dan een water/water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Phorcys schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:30:
[...]

Ben het eigenlijk vergeten te vragen naar de mogelijkheden voor een blauwe draad. Als het bij de dimmers al wel zit is dat mooi meegenomen, bij de standaard schakelaars zal het dan niet het geval zijn.

Maar als je de gewone schakelaars gebruikt en je hebt ze met de schakelaar uitgezet zullen je scenes die je zou instellen niet meer werken lijkt me? Heb me nog niet volledig verdiept in Fibaro eerlijk gezegd, wel las ik dat wanneer je een lage belasting hebt dat je kans hebt op 'flikkeren' van lampen waardoor je een extra bypass module er tussen dient te zetten binnen hetzelfde circuit?
Flikkeren van lampen heb ik mijn kennis nog niet over gehoord en die heeft in zijn huis 6 maanden geleden alles naar Fibaro gebracht. (Ook LED dimmers)
Je scenes blijven gewoon behouden en hij ziet dat er dan met de hand een schakeling geweest is. Erg mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zingo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:58:
[...]

Ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen een dergelijke warmtepomp en bv een lucht/water warmtepomp. Ik begrijp dat de meeste projectmatige nieuwbouwwoningen een lucht/water pomp krijgen en kan me voorstellen dat die wat minder goed werken dan een water/water warmtepomp.
Hier ook water/water warmtepomp en ook 24/25 graden. Op de slaapkamers boven zelfs maar 22,5.

Een lucht/water warmtepomp werkt gewoon als airco bij de koelfunctie. Werkt prima maar verbruikt veel meer energie. Een bekende heeft dit in zijn nieuwbouwwoning.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 10:30
Zingo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:58:
[...]

Ik behaal juist heel goede resultaten met mijn lucht/water warmtepomp. Ik heb de watertemperatuur op 16 graden ingesteld en het is op de begane grond 22 graden binnen. Op de slaapkamers is het naar schatting 1 à 2 graden warmer. Op zolder is het wel een stuk warmer, ik schat zo'n 26 graden.

Ik heb de tuin op het zuiden met op de begane grond openslaande tuindeuren en zijlichten, dus de achterzijde is bijna volledig van triple glas. Ik heb daar nog niks aan raambekleding hangen, dus daar zou ik zelfs nog wat kunnen winnen.

Zeer tevreden dus. Wel met de kanttekening dat de warmtepomp de hele dag staat te draaien. Energieverbruik zal naar verwachting 500 kWh op jaarbasis zijn (volgens de aannemer, die op koeling geen NOM garantie op wil geven, dus zal een beetje aangedikt zijn).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Tassadar32 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:44:
Hier geen zonwering en een lichtstraat in de uitbouw (ook zonder screen oid). Achter de hele pui glas. 2-1 kapper op oost-west. Wij hebben een 7.4kW warmtepomp (brine) met koelfunctie en het is hier een comfortabele 24/25 graden op de heetste momenten van de dag. Met wat zonwering erbij moet ik het wel rond de 22 kunnen houden dus die gaat er in de toekomst wel komen.

@Phorcys Hier het hele huis vol hangen met Fibaro dimmers en switches. Je schakelmateriaal word een input naar de module dus schakelen via je domotica werkt altijd (de module staat nooit echt uit, alleen de lamp die er aan vast zit). Ik heb hier bergen leds en de bypass nergens nodig. Zorg wel dat je nieuwere dimmers koopt, die met oudere firmware kunnen niet heel goed omgaan met het toonfrequent signaal en knipperen dus tweemaal per dag als de straatverlichting aan/uit gaat. RobbShop heeft in ieder geval de nieuwere firmware op alles zitten wat ze momenteel verkopen, andere shops hebben misschien nog voorraad met oudere firmware. Navragen kan geen kwaad.

Aangezien z-wave een open standaard is zit je niet vast aan de controller van Fibaro en kan je prima elke andere z-wave controller gebruiken. Ook kan je z-wave apparatuur van andere merken door elkaar gebruiken zonder problemen. Ik heb hier in huis ook multisensors van Aeonlabs/Aeotec en een stekkerblok met schakelbare uitgangen van Greenwave. Mijn controller is Home Assistant met een z-wave USB stick, wat mijnsinziens de meest flexibele oplossing is voor een tweaker. Ik gebruik hiernaast Node Red (software) om de boel te automatiseren, InfluxDB voor data storage, grafana voor visualisatie. Alles draait bij mij in docker containers (compose). Er is ook een Home Assistant image voor de Pi welke binnen een paar minuten up en running kan zijn. Alles gekoppeld aan Sonos en Google assistant voor voice control. Ook mijn beveiligingscamera's (Unifi) zijn gekoppeld en kan dus naar google schreeuwen "Ok google, show the driveway camera on the living room TV" om vanuit mijn woonkamer de oprit/voordeur te kunnen bekijken.
Thnx voor je uitgebreide uitleg! Het niet nodig hebben van een bypass geld ook voor een max belasting van zeg 5-10W? Fibaro spul aansich ziet er leuk uit :) en stuk goedkoper alternatief dan wat ik in gedachten had, zelfs met een fibaro controller lite versie.

Ben meer opzoek naar een kant-en-klaar systeem, en gok dat met de opensource controllers dit niet het geval is. Normaliter heb ik daar geen moeite mee maar merk dat ik de afgelopen jaren liever spullen koop die out of the box meteen werken zonder teveel moeite ;)
GeeMoney schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:03:
[...]

Flikkeren van lampen heb ik mijn kennis nog niet over gehoord en die heeft in zijn huis 6 maanden geleden alles naar Fibaro gebracht. (Ook LED dimmers)
Je scenes blijven gewoon behouden en hij ziet dat er dan met de hand een schakeling geweest is. Erg mooi.
Aha fijn om te horen! Lees op internet hierover de meeste issues van het flikkeren van led lampen bij lage belasting of dat ze nog nabranden vandaar de vraag :)

Groot voordeel t.o.v. de philips dat je in ieder geval normale schakelaars kunt blijven gebruiken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Phorcys op 26-07-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Hier met 2-kapper op het zuiden 24 a 25 graden op de 1e en 2e verdieping. Zolder heb ik nog geen sensor hangen. Valt wel op dat sensor op 2e verdieping tegen plafond 27 graden aangeeft, warme lucht stijgt op...... Hebben geen warmtepomp, maar CV. Net eerste jaarrekening gehad en behoorlijk veel geld terug gekregen van voorschot. Rekensom die ik op voorhand had gemaakt voor terugverdientijd is op deze manier > 16 jaar.

Op 2e verdieping hebben we rolluiken die we dicht houden als de zon erop staat. Op zolder buiten screens op de Velux dakramen, die houden hoop stralingswarmte tegen op het glas. Ik kan de screens wel aanhaken boven op het raam, vriendin niet zonder trapje.

ps. beste kan ik in elektrische auto gaan zitten, die heeft zo'n automatische koeling / airco functie :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fazer013 op 26-07-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Alleen een zonnescherm ;)
En kwamen thuis van de camping, dus huis was twee weken dicht geweest, maar dus gordijnen ook dicht aan de zonkant.
Maar het klopt wel viel ons een paar weken geleden met die paar hete dagen al op.
Op de eerste verdieping zijn de slaapkamers echt niet te koelen, en blijven 26+ en nu dus tegen de 30...
Ach,over een weekje is het weer normaal en heb je nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
De weersvoorspelling voor het westen is gunstig dus morgen alles tegen elkaar open zetten en laat maar waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 14:36

The Wizard

Moderator Mobile
Len020 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:38:
[...]

24 beneden, 26 1e, en 32 op zolder.

Geen warmetepomp , en 2kapper op zuidwesten.

Twijfel aan screens op de velux ramen. Vraag me af of dat echt werkt.
Alternatief is namelijk een airco kopen.
Je hebt ook een elektrische rolluik voor Velux ramen, heb er ook eentje, met een zonnepaneeltje ingebouwd, hoef je geen kabel te trekken. Aangezien deze buiten zit, houdt deze veel warmte tegen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
The Wizard schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:41:
[...]

Je hebt ook een elektrische rolluik voor Velux ramen, heb er ook eentje, met een zonnepaneeltje ingebouwd, hoef je geen kabel te trekken. Aangezien deze buiten zit, houdt deze veel warmte tegen.
die heb ik gezien op de site van velux , maar die kosten 950 per stuk, terwijl de screens 140 kosten en een airco 500-600EU.

ik heb 2 ramen dus dat zou bijna 2k aan rolluiken betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Wel of geen airco is bij ons ook heel even een discussie geweest, maar kijkend naar dit jaar zou dit de tweede week zijn geweest waarin die echt nodig was dus echt zinnig is dat nou ook weer niet.

Wij gaan in ons nieuwe huis voor deze oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YYnCp2RxeTmHV40t9Q5qH6p6/full.jpg

We merken bij de 28 graden die het nu op onze slaapkamer ongeveer is al dat zo'n klein staand ding helpt, een beetje luchtcirculatie maakt al gauw dat de gevoelstemperatuur lager is. Een airco voelt toch een beetje raar, het is buiten warm en dan ga je het buiten nog warmer maken om je huis te koelen. Maar goed, als je genoeg zonnepanelen hebt is dat ook neutraal natuurlijk.

Wij hebben in de garage een aparte ruimte voor de wijn gepland, daar komt wel een koelunit in, als het absurd heet wordt kunnen we altijd die deur nog openzetten en in de garage gaan slapen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:01
Jheroun schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:28:
Wel of geen airco is bij ons ook heel even een discussie geweest, maar kijkend naar dit jaar zou dit de tweede week zijn geweest waarin die echt nodig was dus echt zinnig is dat nou ook weer niet.

Wij gaan in ons nieuwe huis voor deze oplossing:
[Afbeelding]

We merken bij de 28 graden die het nu op onze slaapkamer ongeveer is al dat zo'n klein staand ding helpt, een beetje luchtcirculatie maakt al gauw dat de gevoelstemperatuur lager is. Een airco voelt toch een beetje raar, het is buiten warm en dan ga je het buiten nog warmer maken om je huis te koelen. Maar goed, als je genoeg zonnepanelen hebt is dat ook neutraal natuurlijk.

Wij hebben in de garage een aparte ruimte voor de wijn gepland, daar komt wel een koelunit in, als het absurd heet wordt kunnen we altijd die deur nog openzetten en in de garage gaan slapen _O-
De zomer is ook nog niet voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:06
Jheroun schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:28:
Heb nog nooit iemand gehoord die spijt had van zijn airco :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@kever678 Da's an sich waar maar stel dat we nog 3 keer een hittegolf krijgen, ga je dan voor een week of 6 per jaar gaten lopen boren om een airco te gebruiken? Het antwoord kan 'ja' zijn hoor, maar ik ben nog niet zo ver. Als we in 2025 alleen in de winter nog temperaturen onder de 25 graden hebben ga ik overigens gegarandeerd overstag ;)

@leecher Je zal mij niet horen zeggen dat het niet werkt of zo maar voor mij voelt het als een brug te ver. Maar waarom we in ons huidige huis niet al jaren een stel plafondventilatoren hebben hangen is me een raadsel |:(

Als ik de reacties hierboven lees lijkt koeler water in de vloerverwarming ook behoorlijk te helpen. Wij hebben wel op alle etages vloerverwarming alleen hangt dat aan de stadsverwarming. Eneco heet wel verwarming en koeling maar dat koelen doen ze nog maar op kleine schaal, wellicht veranderd dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Zingo @DjRik Lucht/water kan ook prima koelen en verwarmen, het verschil tussen brine en l/w zit hem in de efficiëntie. Een l/w pomp moet zijn condensator gebruiken om de warmte naar buiten te "pompen", een brine pomp zet alleen de pomp aan en heeft al koud water. Stuk zuiniger dus. Ook met verwarmen zijn er situaties waarbij de brine pomp zuiniger functioneert dan de l/w. De investering is echter wel een flink stuk hoger.

@Phorcys Hier zat Philips LED (warmglow) die de 10W niet haalt en prima dimt. Controller van Fibaro is ietwat beperkt en de Lite versie al helemaal. Een Homey is al een heel stuk beter (maar de oude versie trok niet de hoeveelheid z-wave die ik hier in huis heb). Draai nu Home Assistant in een docker container op mijn thuisserver en dat is tegenwoordig ook alleen wat configuratie, niet zozeer code kloppen. Ik vind het niet perse moeilijker op te zetten en bij te houden dan een Homey maar wel een stuk veelzijdiger.

@Fazer013 De EV is hier ook het koelste plekje. Ik zoek bijna excuses om een stuk te gaan rijden.

@Jheroun Koude tegelvloer is zoooo lekker met deze temperaturen. De katten liggen regelmatig gestrekt op de tegels te koelen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:01
Jheroun schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:59:
@kever678 Da's an sich waar maar stel dat we nog 3 keer een hittegolf krijgen, ga je dan voor een week of 6 per jaar gaten lopen boren om een airco te gebruiken? Het antwoord kan 'ja' zijn hoor, maar ik ben nog niet zo ver. Als we in 2025 alleen in de winter nog temperaturen onder de 25 graden hebben ga ik overigens gegarandeerd overstag ;)
Ben nog in dubio of we het direct meenemen na oplevering (airco woonkamer, slaapkamer en zolderkamer)

Niet dat ik twijfel maar meer wegens budget, mochten er nog wat €€ over blijven dan neem ik het direct mee.

Weet niet of je kinderen hebt? Met deze hitte is dat bij ons een hel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Nu de oplevering semi definitief is (als in we hebben een datum gekregen) ben ik begonnen met het plannen van de werkzaamheden.

Week 1:
* stukadoor afspraak bevestigd om dag na oplevering te komen om met de plafonds te beginnen en 2 wandjes in 2e badkamer.
* zelf nog hier en daar een leiding weg frezen (tv kabels in de muur en stroompunten bij kozijnen ivm screens).
* gasleiding laten trekken en graven onder de fundering door ivm een gashaard.
* nalopen wanden op oneffenheden en waar nodig licht opschuren en alle wanden 1 maal latexen.
* ombouw/wand uitzetten voor keuken kastenwand.

Week 2:
* vloerenboer ingepland om te beginnen met egaliseren voor PVC boven en keramische tegels beneden (afhankelijk van stukadoor).
* haarden speciaalzaak komt de haard plaatsen en schouw maken.
* stukloper vervolgens uitleggen ivm spuiten van de plafonds. (Kamers waar vloerenboer klaar is).

Week 3:
* vloerenboer nog bezig met afmaken vloeren. En vervolgens op restant stukloper aanbrengen.
* keukenboer ingepland vanaf de woensdag om te beginnen met het leveren en plaatsen van de keuken.
* wandenboer ingepland om te beginnen met renovlies en sauzen door de hele woning.
* utp kabels trekken en schakelmateriaal plaatsen (ruimtes waar wandenboer klaar is) en afmaken meterkast.

Week 4:
* uitloop wandenboer
* plintenboer ingepland
* spullen pakken/uitzoeken in huidige woning.
* daadwerkelijk verhuizen in dit weekend!

Week 5:
* aansluiten en configureren van alle snufjes (accesspoints/fibaro/tv etc.)
* beentjes omhoog, zal nodig zijn want de 4 weken worden weken met hele lange dagen :)

Al met al een strakke planning, gelukkig ben ik zelf erg flexibel met mijn tijd en beschik ik over 2 bouwers in de familie die ook komen helpen waar nodig. (ombouw kastenwand van de keuken bijvoorbeeld)

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40

Osxy

Holy crap on a cracker

GeeMoney schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:03:
Nu de oplevering semi definitief is (als in we hebben een datum gekregen) ben ik begonnen met het plannen van de werkzaamheden.

Week 1:
* stukadoor afspraak bevestigd om dag na oplevering te komen om met de plafonds te beginnen en 2 wandjes in 2e badkamer.
* zelf nog hier en daar een leiding weg frezen (tv kabels in de muur en stroompunten bij kozijnen ivm screens).
* gasleiding laten trekken en graven onder de fundering door ivm een gashaard.
* nalopen wanden op oneffenheden en waar nodig licht opschuren en alle wanden 1 maal latexen.
* ombouw/wand uitzetten voor keuken kastenwand.

Week 2:
* vloerenboer ingepland om te beginnen met egaliseren voor PVC boven en keramische tegels beneden (afhankelijk van stukadoor).
* haarden speciaalzaak komt de haard plaatsen en schouw maken.
* stukloper verbolgens uitleggen ivm spuiten van de plafonds. (Kamers waar vloerenboer klaar is).
Heb je vloerverwarming? Want daar moet je wel rekening mee houden (opstookprotocol)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Osxy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Heb je vloerverwarming? Want daar moet je wel rekening mee houden (opstookprotocol)
ik heb me laten vertellen dat 1: dit inmiddels met deze hitte wel goed zit :P maar dat bijvoorbeeld je bouwer dit ook wilt doen.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Osxy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Heb ik, vloeren liggen er nu al maanden in met dak erop (geen directe regenval dus) en met deze temperaturen momenteel zit er volgens de bouwers al bijna geen vocht meer in. Uiteraard laat ik het allemaal meten maar gezien de periode waar we in zitten verwacht ik er weinig van. De vloerenboer maakte zich ook weinig zorgen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
GeeMoney schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Heb ik, vloeren liggen er nu al maanden in met dak erop (geen directe regenval dus) en met deze temperaturen momenteel zit er volgens de bouwers al bijna geen vocht meer in. Uiteraard laat ik het allemaal meten maar gezien de periode waar we in zitten verwacht ik er weinig van. De vloerenboer maakte zich weinig zorgen in ieder geval.
precies dit, wij hoorde hetzelfde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kever678 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:06:
[...]

Weet niet of je kinderen hebt? Met deze hitte is dat bij ons een hel..
Kinderen lijken mij bij alle temperaturen een hel, die hebben wij dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jheroun schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:59:
@kever678 Da's an sich waar maar stel dat we nog 3 keer een hittegolf krijgen, ga je dan voor een week of 6 per jaar gaten lopen boren om een airco te gebruiken? Het antwoord kan 'ja' zijn hoor, maar ik ben nog niet zo ver. Als we in 2025 alleen in de winter nog temperaturen onder de 25 graden hebben ga ik overigens gegarandeerd overstag ;) [...]
Je hebt dus ook geen verwarming in je nieuwbouwhuis? Die gebruik je tenslotte minder dan 6 weken en moet je veel meer werk voor doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
maar heeft iemand al een berekening gemaakt wat het zou kosten een airco in een nieuwbouwwoning?

een Airco kan trouwens ook gewoon verwarmen...

[ Voor 20% gewijzigd door Remko.me op 27-07-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:45
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 01:32:
Je hebt dus ook geen verwarming in je nieuwbouwhuis? Die gebruik je tenslotte minder dan 6 weken en moet je veel meer werk voor doen...
Je gebruikt je verwarming minder dan zes weken per jaar? Van half december tot eind januari of zo? En als het vriest in februari heb je pech en blijf je in de kou zitten, of hoe moet ik me dat voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Jammer dat zonnepanelen op elke woning in een rijtje gewoon in een ander patroon worden gekwakt... Afhankelijk van de optionele dakramen en hoeveel extra panelen zijn besteld vermoed ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FzGRl9K.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@woekele Hier is het helemaal willekeur met de panelen. Meeste alleen excuuspanelen (poly/blauw). Buurman heeft er wat meer zodat het ook echt zinvol is en wij hebben full black het hele vol liggen om nul op de meter te halen. Rijtje achter ons heeft naast PV ook nog zonnewarmtepanelen liggen om het helemaal rommelig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
woekele schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:22:
Jammer dat zonnepanelen op elke woning in een rijtje gewoon in een ander patroon worden gekwakt... Afhankelijk van de optionele dakramen en hoeveel extra panelen zijn besteld vermoed ik:

[Afbeelding]
Ik vind dit sowieso echt super lelijk.... rode daken met zonnepanelen... maar tis niet anders...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Remko.me schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Ik vind dit sowieso echt super lelijk.... rode daken met zonnepanelen... maar tis niet anders...
Ach, zolang het maar geen betonpannen zijn... anders wordt het sowieso lelijk.
Kiwi70 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Je gebruikt je verwarming minder dan zes weken per jaar? Van half december tot eind januari of zo? En als het vriest in februari heb je pech en blijf je in de kou zitten, of hoe moet ik me dat voorstellen?
Ik verwarm wanneer nodig, en dat is maar een paar weken per jaar. Met zes weken houdt het wel op. Koelen doe ik daarentegen zo'n zes maanden per jaar.

Als ik een van beiden zou moeten weglaten zou ik de verwarming weglaten, want trek een paar extra kledingstukken aan en je hebt het ook warm. Met de hitte kun je uittrekken wat je wilt, zit je uiteindelijk in je nakie en alsnog van top tot teen onder het zweet.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-07-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
[quote]kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Ach, zolang het maar geen betonpannen zijn... anders wordt het sowieso lelijk.

[...]

heb je nou gewoon 4 verdiepingen? Kast! van een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Niet mijn huis ;)

Maar vier lagen; ziet er goed uit. Logisch ook in ons kleine landje. Jammer dat er niet meer zo gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-01 16:40
@GeeMoney , welke spots heb je hiervoor aangeschaft? Ik ben ook aan het oriënteren op spots voor in een verlaagd plafond. Zowel badkamer als toilet:
GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:41:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
VVeld schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:48:
@GeeMoney , welke spots heb je hiervoor aangeschaft? Ik ben ook aan het oriënteren op spots voor in een verlaagd plafond. Zowel badkamer als toilet:

[...]
Merk weet ik (nog) niet, loopt via de bouwer.
Ik heb echter geen verlaagd plafond waardoor ik voor de spots kan kiezen die ik dus heb gekozen. Met een verlaagd plafond wil je zo ondiep mogelijke spots verwacht ik. Die van mij zijn 7,5cm.
Ik weet dat er LED spotjes zijn van maximaal 3cm maar dat is dan wel 12V denk ik en wellicht niet dimbaar. Ali express zou ik links laten liggen in ieder geval, blijft toch een risico zaken met elektra als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Remko.me schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:45:
heb je nou gewoon 4 verdiepingen? Kast! van een huis!
Ja :) Ben wel benieuwd hoe het traplopen gaat bevallen... :D

Zo moet 't ongeveer worden als 't af is... op deze render liggen de zonnepanelen trouwens wel in 1 patroon ;)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36941112_2093481447640052_9201993557966061568_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=76f505681aa73d3b6bba80d5b03909d3&oe=5D721B85

[ Voor 60% gewijzigd door woekele op 28-07-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Vraagje aan degenen die hun nieuwe woning al opgeleverd hebben: Wat voor deurstopper/deurvastzetter gebruiken jullie voor openslaande tuindeuren?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/all7U2v.jpg

De deurhendel van onze loopdeur tikt net het glas van het zijlicht aan, dus ik moet daar een deurstopper plaatsen. Nou leek het me wel handig als dat meteen een deurvastzetter zou zijn. Nu ben ik deze magnetische deurvastzetter tegengekomen. Deze is geschikt voor deuren tot 60 kg. Zal dat voldoende zijn? Het gaat om houten deuren met triple beglazing.

Afbeeldingslocatie: https://www.deurvastzetter.com/media/product/235/magnetische-deurvastzetter-mat-zwart-403.jpg

Iemand misschien andere ideeën?

[ Voor 7% gewijzigd door Repsect op 28-07-2019 14:31 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
Over de tuin gesproken:
Aan de weg kant komt een hedrabegroeid hek vanuit het project. Achter ons huis en tussen ons en de buren plaatsen we een hout/beton schutting.
Naast ons is een huurwoning, wij hebben een vergoeding ontvangen om de schutting te plaatsen.
Zouden jullie de schutting op de erfgrens zetten of zodanig dat hij geheel op eigen terrein staat?
Maakt dat verder nog uit voor eventuele dingen die buren aan schutting willen hangen, verfen etc wat wij niet zouden willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Op de erfgrens natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Heb ik, vloeren liggen er nu al maanden in met dak erop (geen directe regenval dus) en met deze temperaturen momenteel zit er volgens de bouwers al bijna geen vocht meer in. Uiteraard laat ik het allemaal meten maar gezien de periode waar we in zitten verwacht ik er weinig van. De vloerenboer maakte zich ook weinig zorgen in ieder geval.
Remko.me schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:10:
[...]

ik heb me laten vertellen dat 1: dit inmiddels met deze hitte wel goed zit :P maar dat bijvoorbeeld je bouwer dit ook wilt doen.
Stookprotocol heeft niet alleen met vocht te maken. Als je vloer droog is dan nog stookprotocol want het stoken moet ook gebeuren om de spanning uit de vloer te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:06
ambusched schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:42:
Over de tuin gesproken:
Aan de weg kant komt een hedrabegroeid hek vanuit het project. Achter ons huis en tussen ons en de buren plaatsen we een hout/beton schutting.
Naast ons is een huurwoning, wij hebben een vergoeding ontvangen om de schutting te plaatsen.
Zouden jullie de schutting op de erfgrens zetten of zodanig dat hij geheel op eigen terrein staat?
Maakt dat verder nog uit voor eventuele dingen die buren aan schutting willen hangen, verfen etc wat wij niet zouden willen?
Vergoeding ontvangen, dus deels eigendom van eigenaar huurwoning, dus kan je hem net zo goed plaatsen op de erfgrens.

Wil je niet dat mensen er aan zitten, vergoeding teruggeven en schutting plaatsen op eigen grond. Dan maar hopen dat je geen tokkies als buren krijgt die daar alsnog schijt aan hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
En al schilderen ze hem aan hun kant, heb jij toch geen last van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Henvar schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:03:
[...]

[...]

Stookprotocol heeft niet alleen met vocht te maken. Als je vloer droog is dan nog stookprotocol want het stoken moet ook gebeuren om de spanning uit de vloer te halen
Ik zal het ook wel uitvoeren maar er zal weinig meer werken verwacht ik. Nu staat er met grote glaspartijen 35 graden naar binnen te bakken. De vloerverwarming is LTV (warmtepomp).
Als hij dus straks in werking word gezet zal hij gaan koelen en dan is de cirkel wel rond lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:48:
[...]

Ik zal het ook wel uitvoeren maar er zal weinig meer werken verwacht ik. Nu staat er met grote glaspartijen 35 graden naar binnen te bakken. De vloerverwarming is LTV (warmtepomp).
Als hij dus straks in werking word gezet zal hij gaan koelen en dan is de cirkel wel rond lijkt me.
35 graden binnen, heeft echt niks te maken met spanning in de dekvloer en de krachten die optreden bij het aanzetten van de VV.

Reken maar gewoon op minimum 10 kalenderdagen aan stookprotocol dan is de kans op scheuren in je giet/pvc/stenen vloer een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Henvar schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:15:
[...]

35 graden binnen, heeft echt niks te maken met spanning in de dekvloer en de krachten die optreden bij het aanzetten van de VV.

Reken maar gewoon op minimum 10 kalenderdagen aan stookprotocol dan is de kans op scheuren in je giet/pvc/stenen vloer een stuk minder
Wij hebben afgelopen november amper stookprotocol gedaan. In 2 dagen naar 28 graden en toen weer terug naar 20. Warmer wordt het met LTV toch niet, dus weinig zin om tot 35 of 40 graden door te stoken. Ook geen barst te zien.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Henvar schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:15:
[...]

De spanning komt eruit door temp verschillen.
Als er dus 35 graden volle bak zon op de vloer staat dan is dat wel qua warmte uitgewerkt. Vervolgens wordt hij gekoeld straks als de pomp aangezet word en dan hebben we dus 1 volle cyclus te pakken van maximale warmte en koude. Daar komt de spanning vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
Ik heb er geen verstand van verder maar zal het ook niet te maken hebben met 'zetten' van de leidingen door hitte van de leidingen in het beton? Waardoor eventueel scheuren kunnen ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:55
MadEgg schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:36:
[...]

Wij hebben afgelopen november amper stookprotocol gedaan. In 2 dagen naar 28 graden en toen weer terug naar 20. Warmer wordt het met LTV toch niet, dus weinig zin om tot 35 of 40 graden door te stoken. Ook geen barst te zien.
Je doet het opstookprotocol dan ook niet op basis van kamertemperatuur. Het draait om je aanvoertemperatuur in je vv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Deleon78 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:08:
[...]

Je doet het opstookprotocol dan ook niet op basis van kamertemperatuur. Het draait om je aanvoertemperatuur in je vv.
Klopt, die heb ik tot 28 graden gedaan. Meestal draait hij op 25-27 graden aanvoertemperatuur.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
DjRik schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:29:
Vraagje aan degenen die hun nieuwe woning al opgeleverd hebben: Wat voor deurstopper/deurvastzetter gebruiken jullie voor openslaande tuindeuren?

[Afbeelding]

De deurhendel van onze loopdeur tikt net het glas van het zijlicht aan, dus ik moet daar een deurstopper plaatsen. Nou leek het me wel handig als dat meteen een deurvastzetter zou zijn. Nu ben ik deze magnetische deurvastzetter tegengekomen. Deze is geschikt voor deuren tot 60 kg. Zal dat voldoende zijn? Het gaat om houten deuren met triple beglazing.

[Afbeelding]

Maar hoe ga je die vastzetten dan?? op je raam kan niet..
wij hebben een soortgelijk probleem en weet nu al dat ons zoontje zeer binnennkort een raam door gaat gooien als hij te enthousiast de deur open gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Remko.me schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:22:
[...]

Maar hoe ga je die vastzetten dan?? op je raam kan niet..
wij hebben een soortgelijk probleem en weet nu al dat ons zoontje zeer binnennkort een raam door gaat gooien als hij te enthousiast de deur open gooit
Deze schroef je vast op een terrastegel en dan zal er op de deur een magnetisch plaatje geplaatst worden. Deze zit helemaal onderop de deur, ruim onder het glas. Het geheel is slechts 4,5cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://www.deurvastzetter.com/media/product/235/magnetische-deurvastzetter-mat-zwart-403.jpg

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

DjRik schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:08:
Deze schroef je vast op een terrastegel en dan zal er op de deur een magnetisch plaatje geplaatst worden. Deze zit helemaal onderop de deur, ruim onder het glas. Het geheel is slechts 4,5cm hoog.

[Afbeelding]
Het lastige van zo'n vraag of het genoeg is, is natuurlijk dat het "er vanaf hangt" :)

Omdat de deurvastzetter zelf uiteindelijk niet de deur hoeft te dragen, zal het gewicht van de deur vooral relevant zijn als een indicatie voor hoeveel momentum de vastzetter kan opvangen. Maar dat momentum hangt natuurlijk niet alleen van het gewicht af, maar ook van de snelheid waarmee de deur ernaartoe wordt bewogen. En ook nog van de lengte (heet dat zo?) van dat draaimoment; het zwaarste spul (het glas) zit niet helemaal tot de buitenkant en dat is voor dit specifieke aspect wat gunstiger.
En wellicht is het ook nog relevant voor met hoeveel 'geweld' de deur weer losgetrokken moet/kan worden.

Al met al lijkt me met dat glasoppervlak, je deur wel aardig dicht in de buurt van 60kg zit, of er zelfs een stuk boven.
Blijkbaar is glas 2,5kg per m2 per mm dikte. Maar hoe dik je drie lagen zijn? Als ze 4mm dik zijn (wat zo te zien een gebruikelijke dikte is), zit je op 30kg per m2, met 5mm op 37,5kg. Dus dan zit je met 1,5m2 of 2m2 op respectievelijk 45kg/56kg en 60kg/75kg.
En daar komt dan natuurlijk nog de rest van de ruit en deur bovenop.

Ik heb verder geen idee of het wel of niet moet kunnen ermee, ik snap wel je twijfel :)

Het lijkt me sowieso handig om de vastzetter dan zo ver mogelijk bij het uiteinde van de deur te zetten, anders krijg je ook nog een hefboom-effect erbovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
gaat bij ons niet werken omdat wij waaltjes krijgen .... daar zet je dat niet op vast.

Enige oplossing die ik zie is een paaltje erin.. maar dat vind ik zeer onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Remko.me schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:51:
gaat bij ons niet werken omdat wij waaltjes krijgen .... daar zet je dat niet op vast.

Enige oplossing die ik zie is een paaltje erin.. maar dat vind ik zeer onhandig.
Heb je op zich toch weinig last van? Je zet hem neem ik aan zover mogelijk “tegen de gevel” aan. Liever een paaltje dan die klink door je raam :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
GeeMoney schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Heb je op zich toch weinig last van? Je zet hem neem ik aan zover mogelijk “tegen de gevel” aan. Liever een paaltje dan die klink door je raam :) .
haha maar dan zit je altijd tegen 'het paaltje' aan te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YXM2QVW/DSC00809.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
ACM schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:08:
[...]

Het lastige van zo'n vraag of het genoeg is, is natuurlijk dat het "er vanaf hangt" :)

Omdat de deurvastzetter zelf uiteindelijk niet de deur hoeft te dragen, zal het gewicht van de deur vooral relevant zijn als een indicatie voor hoeveel momentum de vastzetter kan opvangen. Maar dat momentum hangt natuurlijk niet alleen van het gewicht af, maar ook van de snelheid waarmee de deur ernaartoe wordt bewogen. En ook nog van de lengte (heet dat zo?) van dat draaimoment; het zwaarste spul (het glas) zit niet helemaal tot de buitenkant en dat is voor dit specifieke aspect wat gunstiger.
En wellicht is het ook nog relevant voor met hoeveel 'geweld' de deur weer losgetrokken moet/kan worden.

Al met al lijkt me met dat glasoppervlak, je deur wel aardig dicht in de buurt van 60kg zit, of er zelfs een stuk boven.
Blijkbaar is glas 2,5kg per m2 per mm dikte. Maar hoe dik je drie lagen zijn? Als ze 4mm dik zijn (wat zo te zien een gebruikelijke dikte is), zit je op 30kg per m2, met 5mm op 37,5kg. Dus dan zit je met 1,5m2 of 2m2 op respectievelijk 45kg/56kg en 60kg/75kg.
En daar komt dan natuurlijk nog de rest van de ruit en deur bovenop.

Ik heb verder geen idee of het wel of niet moet kunnen ermee, ik snap wel je twijfel :)

Het lijkt me sowieso handig om de vastzetter dan zo ver mogelijk bij het uiteinde van de deur te zetten, anders krijg je ook nog een hefboom-effect erbovenop.
Dan is zo'n deur toch wel een stuk zwaarder dan het lijkt. Ik denk dat ik toch de gok maar eens ga wagen, hopen dat het werkt.

Je kunt toch wel 2 gaatjes in een waaltje boren waar zo'n deurstop of deurvastzetter op gemonteerd wordt? Ik zou die wel pas in gebruik nemen als het voegzand goed er tussen zit, maar verder lijkt het me niet zo'n probleem.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DjRik schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Dan is zo'n deur toch wel een stuk zwaarder dan het lijkt. Ik denk dat ik toch de gok maar eens ga wagen, hopen dat het werkt.

[...]

Je kunt toch wel 2 gaatjes in een waaltje boren waar zo'n deurstop of deurvastzetter op gemonteerd wordt? Ik zou die wel pas in gebruik nemen als het voegzand goed er tussen zit, maar verder lijkt het me niet zo'n probleem.
Vergis je niet in de kracht die dan op een waaltje komt te staan als de deur een keer openzwaait.

Heb zelf ook zoiets. maar omdat ik een 30 cm hout onder m'n ruit heb, heb ik inderdaad een paaltje in de grond gezet om de deur ook op vast te maken. Ik verwacht dat de krachten die op een tegel/waaltje komen te staan te groot zijn. Dus of je tegel doen scheuren of een waaltje eruit trekken zodat de klink alsnog tegen de ruit komt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 10:21
doe je een waaltje met de lange kant de grond in ofzo, dus opstaand. Als zo'n deurstopper daar toch direct op gemonteerd kan worden. Of desnoods koop je in het formaat van je waaltjes een opsluitband, die dan rechtop 30-40cm de grond in? gewoon 1 opsluitband doormiddens slijpen zou voldoende moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
ZeRoC00L schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Vergis je niet in de kracht die dan op een waaltje komt te staan als de deur een keer openzwaait.

Heb zelf ook zoiets. maar omdat ik een 30 cm hout onder m'n ruit heb, heb ik inderdaad een paaltje in de grond gezet om de deur ook op vast te maken. Ik verwacht dat de krachten die op een tegel/waaltje komen te staan te groot zijn. Dus of je tegel doen scheuren of een waaltje eruit trekken zodat de klink alsnog tegen de ruit komt.
Als je een deurstopper pakt met dit soort montage heb je daar veel minder last van:
Afbeeldingslocatie: https://www.deurvastzetter.com/media/product/a6d/deurvastzetter-antraciet-buffer-met-vering-f35.jpg
https://www.deurvastzette...traciet-buffer-met-vering

In dit geval koop je gewoon een paar meter 8mm draadeinde, boor een 8.5mm gat door het waaltjes heen en sla die draadeinde een meter (of verder :p) de grond in. Dat gaat behoorlijk vast zitten en desnoods graaf je een gedeelte uit en zet de onderkant van het draadeinde vast in een steen met chemisch anker en schep het dan weer vol en plaats de waaltjes. Dan gaat het er nooit uitkomen.

Persoonlijk denk ik dat enkel wat draadeinde in de grond al sterk genoeg is, maar je kan voor de zekerheid ook gewoon bij de lokale ijzerzaak even een vierkant plaatje rvs halen en dat onder de deurstopper zetten om de druk over meerdere waaltjes te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35
DjRik schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij kregen standaard vanuit de bouw onderstaande deurstoppers, simpel maar doeltreffend:

Deurstopper2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
jurjen_g schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:47:
[...]

Wij kregen standaard vanuit de bouw onderstaande deurstoppers, simpel maar doeltreffend:

[Afbeelding: Deurstopper2]
die ziet er goed uit. maar als ik google op deurvanger verzinkt vind ik alleen de 3hoekige modellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Len020 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:37:
[...]

die ziet er goed uit. maar als ik google op deurvanger verzinkt vind ik alleen de 3hoekige modellen....
Iets anders dan hierboven, maar dezelfde functie volgens mij. Of in ieder geval zo te gebruiken, denk wel zonder rubberen dop maar dat is zelf te regelen natuurlijk. Staan helaas geen afmetingen bij dus het is een gokje of niet alsnog de deurklink door het raam gaat. Of even navragen.

https://www.gyzs.nl/beugel-voor-dubbele-deuren-zwart.html
https://www.gyzs.nl/beugel-voor-dubbele-deuren-rvs.html

Mogelijk dat ze het in het voorbeeld hierboven hebben laten maken door een metaalbedrijf, hoeft ook niet zo duur te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastien op 29-07-2019 18:05 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nog een vraagje over stelposten. Bij een project waar ik naar kijk zit een stelpost voor keuken en badkamers inbegrepen. Deze stelpost geldt als ik het met eigen leveranciers doe als 'verrekenbedrag'. Betekent dat dat de projectontwikkelaar hier nog eens zijn eigen winst over heen of vanaf haalt?

Ook is de stelpost erg ruim (je zou er makkelijk twee super luxe keukens en badkamers van kunnen kopen), ik vraag me af waarom ze hiermee de prijs onnodig opdrijven. Doen ze dat misschien zodat mensen een hogere hypotheek kunnen afsluiten en dan wat reserves hebben voor de afbouw?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35
Bastien schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:04:
[...]
Mogelijk dat ze het in het voorbeeld hierboven hebben laten maken door een metaalbedrijf, hoeft ook niet zo duur te zijn.
Het zou goed kunnen dat ze speciaal voor het project, of wellicht voor de bouwer (Trebbe) zijn gemaakt inderdaad, waren 33 woningen met standaard deze deuren.

edit:
Niet dus, gewoon te koop, zie onderstaande post

[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 29-07-2019 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Len020 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:37:
[...]

https://www.deurvastzette...els/deuropvangbeugel-vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Waaltjes stukje oprapen... klont beton storten... draadeindes erin.. waaltjes terug... doorstopper monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05
fsfikke schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:33:
Nog een vraagje over stelposten. Bij een project waar ik naar kijk zit een stelpost voor keuken en badkamers inbegrepen. Deze stelpost geldt als ik het met eigen leveranciers doe als 'verrekenbedrag'.
Weetje dat wel zeker?
Bv de stelpost die er staat voor je keuken is €15.000 maar reken niet dat je dat ook terug krijgt hoor als je casco laat opleveren en later zelf plaatst. Reken eerder op 2500 terug als je dat doet.
Tevens is de arbeid bij een badkamer schreiend duur, er is zo één of twee mannetjes 2 weken bezig voor een badkamer (en toilet).
Betekent dat dat de projectontwikkelaar hier nog eens zijn eigen winst over heen of vanaf haalt?
Ja een soort van.
Ook is de stelpost erg ruim (je zou er makkelijk twee super luxe keukens en badkamers van kunnen kopen), ik vraag me af waarom ze hiermee de prijs onnodig opdrijven. Doen ze dat misschien zodat mensen een hogere hypotheek kunnen afsluiten en dan wat reserves hebben voor de afbouw?
Ga er maar niet vanuit dat en projectbouwer met je mee denkt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 28 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2