Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 40 Laatste
Acties:

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:50
Ach ja, bij ons werd ineens medegedeeld dat in de casco opgeleverde douche ondanks eerdere toezegging toch geen vloerverwarming werd gelegd.

De reden was dat er kans was op lekkage/beschadiging en daardoor krijgen we alleen een lus, waarvandaan we dan zelf de leidingen kunnen oppakken.

Wat schetst mijn verbazing... er lopen gewoon vrolijk nog meer vloerverwarmingleidingen in de badkamer, die kunnen blijkbaar niet kapot. Ondanks diverse discussies met de bouwbegeleider houden ze voet bij stuk en mag ik het zelf oplossen. En bedankt!

badkamer

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-10 16:43
ambusched schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:13:
@DutchAddick moet je die echt in elke kamer doen of is 1 per verdieping genoeg?
Ik heb 1 per kamer, omdat ik in alle kamers een netwerkaansluiting heb.
Maar de sterkte is erg goed, dus ik vermoed dat 1 per verdieping ook prima is.
Je verliest vooral wifi bereik tussen verdiepingen is mijn ervaring.

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:20
Den_S85 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:20:
Ach ja, bij ons werd ineens medegedeeld dat in de casco opgeleverde douche ondanks eerdere toezegging toch geen vloerverwarming werd gelegd.

De reden was dat er kans was op lekkage/beschadiging en daardoor krijgen we alleen een lus, waarvandaan we dan zelf de leidingen kunnen oppakken.

Wat schetst mijn verbazing... er lopen gewoon vrolijk nog meer vloerverwarmingleidingen in de badkamer, die kunnen blijkbaar niet kapot. Ondanks diverse discussies met de bouwbegeleider houden ze voet bij stuk en mag ik het zelf oplossen. En bedankt!

[Afbeelding: badkamer]
Sjezus wat een puinhoop. Moet je de vloerverwarmings slangen nog daarover leggen? Hoeveel cm cement dekvloer moet je dan wel niet erop leggen? De flexbuis over de vloerverwarming maakt al een flinke ophoging.
Ze hebben ook overal flexbuis gebruikt voor elektra en er zitten al een paar leuke bochten in waar je de trekveer misschien niet eens meer doorheen krijgt ( weet vrijwel zeker niet ).
Tevens heb je rechts slangen tbv water liggen. Dit mag helemaal niet ivm legionella ( je leidingen worden opgewarmd door de vloerverwarming als je die daaroverheen legt of komt daar een bad te staan? )

Bij ons wilden ze de vloerverwarming ook niet leggen ivm lekkage/beschadeging terwijl dat wel toegezegd was. Gelukkig die discussie gewonnen. Ze hebben tece slangen gelegd en daar kan je nog wel flink op lopen voordat die beschadigen volgens de monteur.

Bij ons wordt de casco badkamer zo opgeleverd:

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17-10 16:57
Regel 1 in sanitair/verwarming = niet in de dekvloer verlengen. ;(

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:17
Weet iemand toevallig het volgende;

Als je bij aanvraag hypotheek Koopsom + Meerwerk aangeeft is dat de marktwaarde.

Maar wat nou als je het meerwerk zelf financiert en Koopsom / Koopsom + Meerwerk onder de 95% uit komt, waardoor je bij bepaalde verstrekkers lagere rente zou kunnen krijgen.

Is dat mogelijk? Want wellicht lastig dan aan te tonen dat je werkelijk dat meerwerk nog gaat doen. Terwijl als je het meefinanciert dan betaal je gewoon vanalles uit het bouwdepot.

Tevens benieuwd naar ervaringen met taxeren na oplevering, of men al snel meerwaarde heeft ervaren.

Wellicht dat er hier ervaringen zijn, omdat dit topic vol zit van kopers van nieuwbouw met fors wat meerwerk.

• jslaman
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22:53
Zal hier maar eens een update van de voortgang plaatsen. Vorig jaar na de bouwvak is er begonnen met het slaan van de palen van het project. In oktober was de beganegrond vloer gereed en de verwachtte oplevering is nu begin november. Nuts aansluiting waren ze tijdens het schieten van onderstaande foto al mee bezig, dus dat zal niet voor vertraging gaan zorgen.

Als alles meezit gaan we rond de kerst over!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Bastien

I don't mind

DutchAddick schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:19:
[...]

Ze zijn wel aan de brede kant, dus breder dan een reguliere contactdoos.
Bij ons zit een aparte netwerkaansluiting in de muur naast de reguliere wandcontactdoos.
Dus die kon ik er makkelijk afhalen en daar de Ap op monteren.
https://tweakers.net/ext/f/5VGIqXfI0Jc3rBr3xV9hG01m/thumb.jpg

Zo zit het bij mij met excuses voor het grote formaat van de foto :P

Had er een 3-raampje zitten en daar heb ik een 2-raampje voor gekocht. Het past net al zit ie niet helemaal recht voor de inbouwdoos. Maar dat is niet te zien.

Volgende keer zou ik denk ik een aparte doos in een eigen raampje laten plaatsen hiervoor.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• DutchAddick
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-10 16:43
Dat ziet er wel netjes uit. Bij mij zit het echt helemaal los met 10 cm ruimte er tussen

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:28
@jslaman mooi huisje met een eigen karakter :)

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:48
Vandaag de vooroplevering gehad!
Gelukkig geen grote zaken kunnen ontdekken.
Er moet waarschijnlijk een tegel vervangen worden in de badkamer want het roset van de kraan dekt het gat bij lange na niet af.

Verder was alles aanwezig qua stopcontacten, loze leidingen en zitten de spotjes op de juiste plek maar ze waren nog bezig met draden trekken dus kon niet alle loze leidingen nog controleren.

In een eerder stadium al wel ontdekt dat de meterkast nog niet goed is maar die werd volgende week gecorrigeerd. (er mist een krachtgroep voor de zonnepanelen en bedrading moet aangepast worden)

De kozijnen waren geplaatst en deuren stonden in de kamers te wachten en ook het sanitair was afgemonteerd op de glazen douchewand+deur na, die was spontaan niet meer leverbaar en heb ik vorige week een ander voor uitgezocht maar moet op maat gemaakt worden dus zit een levertijd op van 6 weken.

Over de opleverdatum die zou verschuiven daar komen ze nog op terug. Ik heb uitgelegd dat dat rampzalig zou zijn en het 3 weken van te voren melden is wel erg kort om de planning om te gooien. (Helemaal omdat we echt uit een andere stad die kant op komen en scholen en opvang alles al opgezegd en geregeld is)

Laten we hopen dat ze daar nog iets op weten te regelen. (Of toestemming om stukadoor toch eerder te laten beginnen of aanpoten om toch de eerder genoemde datum te halen).

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:47
@GeeMoney hopelijk lukt het om de datum gelijk te houden.
Hoe heb jij het gedaan met controle meerwerk etc?
Ik heb paar maanden terug lijst gemaakt maar weet niet of dat duidelijk genoeg is, ga ik nog naar kijken.
Neem jij een keuringsinstantie mee bij oplevering?

• GeeMoney
ambusched schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:55:
@GeeMoney hopelijk lukt het om de datum gelijk te houden.
Hoe heb jij het gedaan met controle meerwerk etc?
Ik heb paar maanden terug lijst gemaakt maar weet niet of dat duidelijk genoeg is, ga ik nog naar kijken.
Neem jij een keuringsinstantie mee bij oplevering?
Al het elektra heb ik tekeningen van en die ben ik gewoon nagelopen vandaag.
Het andere bouwkundig meerwerk is dermate groot dat dat al veel eerder opgevallen was als dat ontbrak. (Dakkapellen, bijkeuken, kiep kantel ramen etc.)
Sanitair ben ik ook gewoon nagelopen. (Is het juiste merk/model geplaatst etc.)

Op de opleverdatum neem ik inderdaad een veh keurder mee, beviel 7 jaar geleden bij mijn vorige woning uitstekend.

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:20
blubbers schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:55:
Regel 1 in sanitair/verwarming = niet in de dekvloer verlengen. ;(
I know. Hier hadden we niks over te zeggen. Zo wordt het standaard gedaan. Totaal niet blij mee.

• boontje88
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:44
Hertog_Martin schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:21:
Maar wat nou als je het meerwerk zelf financiert en Koopsom / Koopsom + Meerwerk onder de 95% uit komt, waardoor je bij bepaalde verstrekkers lagere rente zou kunnen krijgen.

Is dat mogelijk? Want wellicht lastig dan aan te tonen dat je werkelijk dat meerwerk nog gaat doen. Terwijl als je het meefinanciert dan betaal je gewoon vanalles uit het bouwdepot.
Dat kan. Bij de hypotheekaanvraag geef je aan hoeveel meerwerk je laat uitvoeren en hoeveel je zelf wilt financieren van de totale woningwaarde. Daarbij kun je in een lagere risicoopslag uitkomen. Meerwerk en eigen geld zijn verder niet gekoppeld aan elkaar.

Op het moment van passeren (en dus start van je hypotheek) moet je zorgen dat het bedrag dat je hebt aangegeven zelf te financieren op de rekening van je notaris staat. Dit zal worden gebruikt om de grond (en evt rest) te betalen.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:34

Als je bij aanvraag hypotheek Koopsom + Meerwerk aangeeft is dat de marktwaarde.

Tevens benieuwd naar ervaringen met taxeren na oplevering, of men al snel meerwaarde heeft ervaren.

Wellicht dat er hier ervaringen zijn, omdat dit topic vol zit van kopers van nieuwbouw met fors wat meerwerk.
Ik heb na zeven maanden bewoning laten taxeren: door mijn overwaarde en aflossing en stijgende prijzen zit ik nu al in de 85% opslag. Destijds wilde de adviseur mij een hypotheek aansmeren die meteen in 90% zat, met 1 tiende minder rente als dat ik betaalde bij mijn huidige bij 100%, nu zit ik ruim een halve procent onder het 90% tarief waar ik anders ‘levenslang’ aan vast had gezeten😝

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17-10 21:23
misschien geen vraag voor hier.. maar ik weet bijna zeker dat iemand mij snel kan helpen.

De bouwer heeft een standaard nummerbordje aan ons huis gelijmd.... ik wil die eraf krijgen. Maar hoe? Wie o wie heeft de gouden tip?

Bekijk mijn site: Remko.me

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:37
Remko.me schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 21:55:
misschien geen vraag voor hier.. maar ik weet bijna zeker dat iemand mij snel kan helpen.

De bouwer heeft een standaard nummerbordje aan ons huis gelijmd.... ik wil die eraf krijgen. Maar hoe? Wie o wie heeft de gouden tip?
Plaatje warm maken met en hotgun als de lijm zacht wordt er af halen en dan de resten weg stekken

@Den_S85 ik mag toch hopen dat je deze puinhoop niet accepteert. Ik pikte dat niet .

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:51

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Bij ons was de marktwaarde waar de hypotheekverstrekker vanuit ging VON prijs + opgegeven meerwerk. Dus als we 10k van het meerwerk niet zouden gebruiken dan hadden we op papier 10k overwaarde.

Wellicht dat je op die manier wat kunt regelen. Dan betaal je alleen tijdelijk wat meer aflossing over die 10k (indien geen aflossingsvrije hypotheek).

Onze woning hebben we niet hoeven taxeren omdat we obv de woz waarde al onder de 60% uitkwamen.

Sport_Life wijzigde deze reactie 06-09-2019 23:28 (4%)

• Hertog_Martin
Sport_Life schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 23:25:
[...]

Bij ons was de marktwaarde waar de hypotheekverstrekker vanuit ging VON prijs + opgegeven meerwerk. Dus als we 10k van het meerwerk niet zouden gebruiken dan hadden we op papier 10k overwaarde.

Wellicht dat je op die manier wat kunt regelen. Dan betaal je alleen tijdelijk wat meer aflossing over die 10k (indien geen aflossingsvrije hypotheek).
Interesting, en ook wel vreemd dat dat kan. Dus je kan de marktwaarde opblazen door heel veel meerwerk aan te geven en dan niet uitvoeren en jaren profiteren van lagere rente opslag. Je zou verwachten dat ze na afsluiten bouwdepot de marktwaarde corrigeren.

• GeeMoney
Bij het afsluiten van mijn hypotheek was het voldoende om het getekende meerwerk in te leveren bij de hypotheek verstrekker en een goed deel kwam uit eigen middelen. Een afschrift van de bank erbij was voldoende om er zo doorheen te lopen.
Ik heb het echter ook wel allemaal laten doen, ik weet niet hoe het zit als je daarmee gaat frauderen. Dan zal de bank vast een mooie clausule hebben ben ik bang :+ .

En een paar maanden terug heb ik nog een taxatie laten uitvoeren en aanvullende getekende offertes erbij. Door de prijs stijging uberhaupt al en de extra offertes zakte ik nog een trede. De taxatie van €600,- heb ik ergens volgend jaar terug verdient en vanaf dan is er “winst” :)

GeeMoney wijzigde deze reactie 07-09-2019 08:30 (26%)

• Yihaaa
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:30
jslaman schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:56:
Als alles meezit gaan we rond de kerst over!

[Afbeelding]
Mooi huis 8) nog tips waar op te letten bij de bouwer / contract / opties etc?
;)

• Den_S85
  • Laatst online: 14:50
T.E schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:29:
[...]

Sjezus wat een puinhoop. Moet je de vloerverwarmings slangen nog daarover leggen? Hoeveel cm cement dekvloer moet je dan wel niet erop leggen? De flexbuis over de vloerverwarming maakt al een flinke ophoging.
Ze hebben ook overal flexbuis gebruikt voor elektra en er zitten al een paar leuke bochten in waar je de trekveer misschien niet eens meer doorheen krijgt ( weet vrijwel zeker niet ).
Tevens heb je rechts slangen tbv water liggen. Dit mag helemaal niet ivm legionella ( je leidingen worden opgewarmd door de vloerverwarming als je die daaroverheen legt of komt daar een bad te staan? )

Bij ons wilden ze de vloerverwarming ook niet leggen ivm lekkage/beschadeging terwijl dat wel toegezegd was. Gelukkig die discussie gewonnen. Ze hebben tece slangen gelegd en daar kan je nog wel flink op lopen voordat die beschadigen volgens de monteur.
Het is nu inderdaad nog een flinke puinhoop. Morgen eindelijk eens een kijkmiddag (nou ja... kijk halfuurtje). dus ben benieuwd of ze dan al het puin hebben opgezogen. Verder kun je er weinig aan doen, casco is casco, dus tja. Je kunt je er kwaad over maken, maar dat heeft vrij weinig zin.

De waterleiding ligt prima, rechts komt het badmeubel en daaronder trekken we geen vloerverwarming.

Alle flexbuis is door de installateur bedraad, dus dat is niet mijn pakkie an. De loze leidingen zijn gelukkig wel normale buis.

De koppelingen voor de vloerverwarming komen zeer waarschijnlijk niet in de dekvloer, maar achter het voorzetwandje van het toilet. Kunnen we er nog steeds niet bij, maar hoeven we niet de hele vloer weg te kappen als er onverhoopt lekkage ontstaat.

• Brickman
  • Laatst online: 23:18
Afgelopen week weer een update van de bouwer gehad. Alles gaat volgens de bouwstroom, dus nog geen verschuiving qua planning. Echter nog steeds een vage termijn van wanneer de oplevering start Q1 2020 en drie weken voor de oplevering krijg je een officiële brief. Nog afwachten dus voor een exactere datum.
En dat er op korte termijn weer een kijk-/inmeetmoment wordt georganiseerd voor een gedeelte van de bouwnummers.

Metselwerk van de begane grond vordert aardig. Binnen staat de trap al en zijn ze begonnen met het leggen van de vloerverwarming en de elektriciteitsleidingen voor het kook schiereiland.Container van de trappen is inmiddels ook verplaats naar het volgende blok.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• SeanJansen88
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19-10 11:39
Hoi Allemaal,

Na als een niet-gebruiker toch dit forum en voornamelijk dit topic te volgen dacht ik toch maar eens tijd om zelf eens een bericht te plaatsen.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij hadden altijd de wens om een nieuwbouw woning te kopen, onze eerste woning was echter een bestaande woning. Nu kwam de kans voorbij en daarmee halverwege 2018 de nieuwe woning gekocht.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat hebben we de opties, wij dachten hier erg veel tijd mee kwijt te zijn maar dit ging redelijk snel. Onderschat hebben we door duur van de bouw, soms lijkt het erg snel te gaan en soms lijkt het niet vooruit te komen. Ze zijn ondertussen erg ver (Dekvloeren zijn afgelopen week gestort), de bouw begon Augustus 2018 ongeveer.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
€57.000 (Dit is inclusief de keuken en aanpassingen aan de standaard badkamer vanuit de bouw)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij denken eraan om de woonkamer te laten stucen, de rest van de woning zal glasvlies worden

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Nog niet van toepassing, oplevering zou ergens de laatste 3 maanden van dit jaar moeten zijn.

Dan eigenlijk gelijk bij mijn eerste post 2 vragen, zojuist op de bouw even wezen kijken en 2 dingen vielen me op;

1. Er zitten gaten in de dekvloer netjes op een rij. Heeft iemand een idee waarom ze gaten zouden boren of waarom er gaten in de vloer zouden zitten? (Dekvloer is vorige week gestort en er zit vloerverwarming onder)

https://imgur.com/JIxLnoZ

2. Er lijkt ook flink wat water gelekt te zijn tussen de plafondplaten van de woning en uitbouw, kan dit verder kwaad? (Alle vertrouwen op dat ze dit verder oplossen) Zijn niet de beste foto's door de weerspiegeling

https://imgur.com/fx2WYiw

https://imgur.com/VtCetgG

• GeeMoney
@SeanJansen88 allereerst gefeliciteerd met je woning!
Je foto’s kan ik weinig van maken eeelijk gezegd, de kwaliteit is uiterst beroerd :+ .
Water moet je even in de gaten houden dat je isolatie niet te lang te vochtig blijft mocht je nog een spouwmuur in kunnen kijken.
Zit de kap er inmiddels op, of is het zo goed als waterdicht inmiddels? Dan zou het nu weg moeten trekken. Als dat niet gebeurd even aan de bel trekken voor de zekerheid.

Heb je ook een project overzicht of een plaatje wat het uiteindelijk gaat worden?

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:37
Den_S85 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:07:
[...]

Het is nu inderdaad nog een flinke puinhoop. Morgen eindelijk eens een kijkmiddag (nou ja... kijk halfuurtje). dus ben benieuwd of ze dan al het puin hebben opgezogen. Verder kun je er weinig aan doen, casco is casco, dus tja. Je kunt je er kwaad over maken, maar dat heeft vrij weinig zin.

De waterleiding ligt prima, rechts komt het badmeubel en daaronder trekken we geen vloerverwarming.

Alle flexbuis is door de installateur bedraad, dus dat is niet mijn pakkie an. De loze leidingen zijn gelukkig wel normale buis.

De koppelingen voor de vloerverwarming komen zeer waarschijnlijk niet in de dekvloer, maar achter het voorzetwandje van het toilet. Kunnen we er nog steeds niet bij, maar hoeven we niet de hele vloer weg te kappen als er onverhoopt lekkage ontstaat.
Caso kan nog steeds netjes maar het is maar wat je accepteert.
Ik ging hier in elk geval niet meer acoord maar het is gelukkig niet mijn huis..

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:19
@SeanJansen88

Het ziet ernaar uit dat de nood dakbedekking op je uitbouw niet goed functioneert of dat de buitenboel nog niet goed waterdicht is. Wel is de dekvloer en het stucwerk al aangebracht . Opzich geen ramp maar de bouwer zal dit wel in de gaten moeten houden en ervoor moeten zorgen dat het geen weken meer duurt tot het dak dicht is. Zijn die gaten in je vloer wellicht leksporen van vallende waterdruppels ? Een dekvloer die vers is en waar water naar beneden druppelt zie je vaak allemaal gaatjes op een rij .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• SeanJansen88
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19-10 11:39
@GeeMoney Bedankt voor je reactie! Over de kwaliteit van de foto's ben ik het 100% eens, zodra ik een kans krijg om binnen te kijken zal ik een betere foto maken. Moest proberen door de achterzijde van de woning een foto te maken met erg veel reflectie en erg vieze ramen.

Het lek zover ik kan zien zit precies op de plafondplaat van de uitbouw (Plat dak).

Afbeelding uit de verkoop folder (Wordt het 2e huis van rechts);
https://imgur.com/mAVp8Ga

En een foto van afgelopen week van de buitenkant;
https://imgur.com/77NeVlS

@Codeoranje Ook bedankt voor je reactie! Ik denk dat je gelijk hebt over de leksporen, ze zitten vrijwel allemaal op een rij precies onder de plafondplaat van de uitbouw en de vloer is vorige week gestort, zal zeer waarschijnlijk ook net flink geregend hebben toen.

Heb het elk geval zojuist gemeld bij de bouwer, probeer ze over het algemeen niet lastig te vallen met zulke vragen dus dit wordt de eerste keer. Zeer waarschijnlijk is het dak nog niet goed dicht, zag bij één van de buren ook de druppels, de andere 2 woningen waren wel droog.

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14-10 15:18
Via de Svedex online tool kan ik voor de stompe deuren ook de scharnieren aanpassen, RVS en zwart. Ik vind onzichtbare / inboor scharnieren echter veel strakker. Zou het achteraf mogelijk zijn om dit zelf in Svedex deuren te monteren, of is de kwaliteit van de deur daarvoor niet goed genoeg?

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Mokum80 schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:51:
Via de Svedex online tool kan ik voor de stompe deuren ook de scharnieren aanpassen, RVS en zwart. Ik vind onzichtbare / inboor scharnieren echter veel strakker. Zou het achteraf mogelijk zijn om dit zelf in Svedex deuren te monteren, of is de kwaliteit van de deur daarvoor niet goed genoeg?
Bedoel je na oplevering, waarbij de deuren dus reeds van scharnieren zijn voorzien?

Het kan wel, maar je gaat dan de infrezingen van de scharnieren zien, in zowel deur als kozijn. Die zal je dan weer moeten opvullen. Of nu de goedkoopste deur/kozijn combinatie en na oplevering nieuwe laten maken. Dat is natuurlijk wel kapitaalvernietiging...

RobB_W wijzigde deze reactie 09-09-2019 10:56 (37%)

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14-10 15:18
RobB_W schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:56:
[...]

Bedoel je na oplevering, waarbij de deuren dus reeds van scharnieren zijn voorzien?

Het kan wel, maar je gaat dan de infrezingen van de scharnieren zien, in zowel deur als kozijn. Die zal je dan weer moeten opvullen. Of nu de goedkoopste deur/kozijn combinatie en na oplevering nieuwe laten maken. Dat is natuurlijk wel kapitaalvernietiging...
Bedankt, ja inderdaad na oplevering. Jammer, inderdaad zonde, wellicht kan ik de deur als geheel nog laten vervallen.

• Zingo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:31
Even een heel andere vraag, heeft iemand met een nieuwbouwwoning met warmtepomp ervaring met de te leggen vloer? Mijn voorkeur gaat naar goed laminaat, maar dit werd me sterk afgeraden. PVC werd aangeraden, maar dan wel de lijm variant. Buiten dat deze een stuk duurder is omdat ik het niet zelf wil/durf te leggen ben ik ook enorm bang voor de krasgevoeligheid van het materiaal.

Iemand die iets kan zeggen over die twee combies in een nieuwbouw met warmtepomp?

• Jheroun
  • Laatst online: 20:57
@Zingo Waarom werd laminaat dan afgeraden? Net als met hout kan laminaat op vloerverwarming maar je moet het wel goed doen, dus ga naar een partij die je advies kan geven over welk laminaat wel en welk niet geschikt is en hoe je de vloer eronder wel of niet moet behandelen.

• Zingo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:31
Jheroun schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:06:
@Zingo Waarom werd laminaat dan afgeraden? Net als met hout kan laminaat op vloerverwarming maar je moet het wel goed doen, dus ga naar een partij die je advies kan geven over welk laminaat wel en welk niet geschikt is en hoe je de vloer eronder wel of niet moet behandelen.
De reden die ik te horen kreeg op twee plekken was dat vloerverwarming vanuit een waterpomp onvoldoende hitte zou geven om het huis goed te verwarmen met een laminaatvloer (te hoge RC waarde). Vandaar dat ik even verder ben gaan kijken, maar ik heb dus geen idee hoe het in het echt uitvalt.

• Bard1982
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Zingo schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:20:
[...]

De reden die ik te horen kreeg op twee plekken was dat vloerverwarming vanuit een waterpomp onvoldoende hitte zou geven om het huis goed te verwarmen met een laminaatvloer (te hoge RC waarde). Vandaar dat ik even verder ben gaan kijken, maar ik heb dus geen idee hoe het in het echt uitvalt.
Klopt. Sommige hout- en laminaatvloeren zijn volgens de fabrikant geschikt voor LTV vloerverwarming. Maar dat betekent vooral dat het niet krom trekt. Feit is dat zij een hogere isolatiewaarde hebben dan bijvoorbeeld tegels, PVC of een gietvloer. Daardoor moet je vloerverwarming harder stoken dan bij de tegels, PVC of gietvloer. Dat kost meer energie en wellicht dat een warmtepomp bij zeer lage temperaturen dat niet altijd kan leveren.

• Jheroun
@Bard1982

Interessant. Over de combinatie met een waterpomp / LTV en vloerverwarming had ik nog niet eerder iets gehoord.

Wij krijgen hout op LTVV, maar dat komt wel van de stadsverwarming af. Onze vloerenleverancier (die natuurlijk zijn eigen bias meeneemt ;)) gaf aan dat hout op vloerverwarming prima kan maar dat de plank dan niet te dik moet zijn, sommige houtsoorten zijn uitgesloten, en je specifieke lijm moet gebruiken die de warmte over helpt brengen.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:00

MadEgg

Tux is lievvv

Kijk goed naar de R-waarde (thermische weerstand) van PVC en/of laminaat. Goed laminaat heeft een vergelijkbare waarde met PVC en is prima geschikt voor vloerverwarming. Goedkoop bouwmarkt-laminaat is dat vaak niet. Tegels hebben een nog lagere thermische weerstand, dus theoretisch nog beter.

Het is niet zo dat je meer energie nodig hebt om te verwarmen - door een hogere warmteweerstand gaat er niet opeens warmte verloren. Het duurt alleen langer voordat het door de vloer heen is gekomen. Hierdoor hoeft je warmtebron minder hard te werken (omdat het water minder snel afkoelt), maar wel langer om de ruimte op de juiste temperatuur te krijgen. Juist in een nieuwbouwhuis is dat niet zo interessant omdat de thermische weerstand van je buitenmuren zo hoog is dat een wat langere opwarmtijd niet uitmaakt.

Goed laminaat is prima geschikt voor vloerverwarming, zeker in nieuwbouw.

Tja

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:33
Een te hoge Rc waarde van de vloerbedekking heeft nadelig effect op het rendement. De installatie is berekend om zijn warmte kwijt te kunnen over de leidingen. De temperatuur van de retourleiding moet zo'n 15 tot 20 graden onder de temperatuur van de aanvoerleiding liggen. Op die manier is de warmtepomp het efficientst.

Als de vloer teveel isoleert (een te hoge Rc waarde heeft) komt er te warm water terug de pomp in. Het enige dat een pomp dan kan doen is de stroomsnelheid verlagen (bij een goed modulerende installatie kan dat traploos), maar dat kan maar tot een bepaald niveau. Op een gegeven moment zit je op de minimale stroomsterkte en als de installatie zijn warmte dan niet kwijt kan zul je nooit een fatsoenlijk rendement halen uit de warmtepomt.

Het verhaal dat het bij een to hoge Rc waarde alleen maar langer duurt om warm te worden is dus niet helemaal correct.

Als het goed is staat in de technische documentatie wat de maximale Rc waarde is van de afwerkvloer. Bij ons is dat 0,05 en dat is extreem laag. Het is vrijwel onmogelijk daar laminaat op te leggen. Tegels en PVC kan wel. Voor PVC zijn er ook losliggende systemen (looselay PVC). PVC laminaat is snel te isolerend, want je moet de isolatiewaarde van de ondervloer er nog bij op tellen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Blihi schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:42:
Een te hoge Rc waarde van de vloerbedekking heeft nadelig effect op het rendement. De installatie is berekend om zijn warmte kwijt te kunnen over de leidingen. De temperatuur van de retourleiding moet zo'n 15 tot 20 graden onder de temperatuur van de aanvoerleiding liggen. Op die manier is de warmtepomp het efficientst.
Dat is voor CV-ketels zo. Voor warmtepompen is de optimale Delta-T veel lager, rond de 5 graden. Een Delta-T van 15 graden zou betekenen dat er water van minstens doeltemperatuur +15 graden door de leidingen moet stromen, wat op minstens 35 graden uit zou komen. Een warmtepomp draait veel lekkerder op lagere temperaturen - bij ons is de aanvoertemperatuur 28 graden.
Als de vloer teveel isoleert (een te hoge Rc waarde heeft) komt er te warm water terug de pomp in. Het enige dat een pomp dan kan doen is de stroomsnelheid verlagen (bij een goed modulerende installatie kan dat traploos), maar dat kan maar tot een bepaald niveau. Op een gegeven moment zit je op de minimale stroomsterkte en als de installatie zijn warmte dan niet kwijt kan zul je nooit een fatsoenlijk rendement halen uit de warmtepomt.

Het verhaal dat het bij een to hoge Rc waarde alleen maar langer duurt om warm te worden is dus niet helemaal correct.
Klopt, er is wel een maximale R-waarde voor je vloer. Die hangt onder andere af van de afgiftecapaciteit van je vloerverwarming: hoe kleiner de HoH-afstand, hoe meer je vloerverwarming kan afgeven en dus hoe meer warmteweerstand je vloer mag hebben. Maar daar zit je met goed laminaat ruim onder.
Als het goed is staat in de technische documentatie wat de maximale Rc waarde is van de afwerkvloer. Bij ons is dat 0,05 en dat is extreem laag. Het is vrijwel onmogelijk daar laminaat op te leggen. Tegels en PVC kan wel. Voor PVC zijn er ook losliggende systemen (looselay PVC). PVC laminaat is snel te isolerend, want je moet de isolatiewaarde van de ondervloer er nog bij op tellen.
Zelfs zeer goedkoop laminaat van de IKEA zit rond de 0,05, zie bijvoorbeeld: https://nl-nl.customersup...laminaat-op-een-vloer-met

De duurdere soorten van de IKEA zitten rond de 0,007 en zijn dus al prima geschikt voor vloerverwarming. Als je bij een beetje goede vloerenzaak gaat kijken zit je al snel goed.

Het kan prima, je moet wel even letten op de bovengrens van je vloerverwarming en de R-waarde van het laminaat.

Tja

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:56

Zenix

BOE!

Het gaat hier erg hard. Het casco staat er helemaal, gaat lekker snel die prefab.

• Blihi
MadEgg schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:59:
[...]

Dat is voor CV-ketels zo. Voor warmtepompen is de optimale Delta-T veel lager, rond de 5 graden. Een Delta-T van 15 graden zou betekenen dat er water van minstens doeltemperatuur +15 graden door de leidingen moet stromen, wat op minstens 35 graden uit zou komen. Een warmtepomp draait veel lekkerder op lagere temperaturen - bij ons is de aanvoertemperatuur 28 graden.
Wij krijgen nog een gasgestookte CV ketel, dus ik heb me daar meer in verdiept.
Klopt, er is wel een maximale R-waarde voor je vloer. Die hangt onder andere af van de afgiftecapaciteit van je vloerverwarming: hoe kleiner de HoH-afstand, hoe meer je vloerverwarming kan afgeven en dus hoe meer warmteweerstand je vloer mag hebben. Maar daar zit je met goed laminaat ruim onder.
Dat ligt dus helemaal aan de technische omschrijving.
Zelfs zeer goedkoop laminaat van de IKEA zit rond de 0,05, zie bijvoorbeeld: https://nl-nl.customersup...laminaat-op-een-vloer-met

De duurdere soorten van de IKEA zitten rond de 0,007 en zijn dus al prima geschikt voor vloerverwarming. Als je bij een beetje goede vloerenzaak gaat kijken zit je al snel goed.
Hier vergis je je. De ondervloer, bijvoorbeeld Niva 2mm is al 0,07. Daar komt het laminaat nog bovenop.

Met laminaat van 0,007 in combinatie met Niva 2mm zit je op 0,077. Dat kan net met vloerverwarming als in de technische omschrijving 0,05 als bovengrens staat.
Het kan prima, je moet wel even letten op de bovengrens van je vloerverwarming en de R-waarde van het laminaat.
Dat klopt.

• Jheroun
Blihi schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:42:
Dank voor die tip. Ik heb het voor ons even opgezocht en bij ons staat 0,10 als waarde. Kurk, parket en zachte houtsoorten worden daar ook als ongeschikt bestempeld. Hopelijk gaat dat met onze wat dunnere lamelplank wel goed :?

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:38
Zingo schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:20:
[...]

Ik snap niet goed wat die warmtepomp daarmee te maken heeft. Het draait erom dat je vloerverwarming hebt en dat is LTV. Ook al zou het technisch kunnen met een CV-ketel (al kan een warmtepomp ook aardige temperaturen halen), dan wil je toch nooit te heet water door je vloerverwarming jagen? Daar is het niet voor gemaakt en het is ronduit oncomfortabel. Ik ben technisch onvoldoende onderbouwd, om je dit in detail uit te kunnen leggen, maar volgens mij zit ik in de basis goed op grond van de topics die ik hierover ken.

Zoek gewoon een goede vloer die geschikt is voor vloerverwarming. Als je die zelf wilt gaan leggen zul je wat meer risico's lopen aangezien dit iets ingewikkelder is dan een simpel laminaatje leggen van de bouwmarkt. Een goede en mooie vloer kost je nou eenmaal centen......

• Hrolfr
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:53
MadEgg schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:59:
[...]

Maakt het nog uit of er ook vloerkoeling wordt toegepast? Wij krijgen een koelmodus op de warmtepomp (TOPkoeling) en zitten te dubben of goed laminaat daar ook geschikt voor zal zijn.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hrolfr schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:00:
[...]
Maakt het nog uit of er ook vloerkoeling wordt toegepast? Wij krijgen een koelmodus op de warmtepomp (TOPkoeling) en zitten te dubben of goed laminaat daar ook geschikt voor zal zijn.
Dat maakt zeker uit. Omdat bij koeling de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming minstens 18 graden moet blijven om condensvorming te voorkomen is de afgiftecapaciteit lager dan bij verwarmen. Daarmee is vloerkoeling eerder een beperkende factur dan vloerverwarming.

Zelf heb ik op de begane grond verlijmd PVC en op de eerste en tweede verdieping laminaat. Qua verwarming is het beide prima. Voor koeling merk je wel dat het effect op de begane grond groter is dan op de verdiepingen, maar in toilet + badkamer waar tegels liggen is het effect het grootst. Voor een comfortabele temperatuur in je slaapkamer tijdens hete zomerdagen biedt een betere vloer dan zeker voordelen.

Ik moet erbij zeggen dat wij wel goedkoop laminaat op de verdieping hebben, R-waarde 0,06, zonder ondervloer (want anders werd de vloer te dik - lang verhaal wat ik eerder in dit topic wel eens heb toegelicht). Met laminaat met een lagere R-waarde zal ook koeling beter werken natuurlijk, en er zijn ook prima ondervloeren verkrijgbaar met een lage R-waarde.

MadEgg wijzigde deze reactie 09-09-2019 15:10 (15%)

Tja

• Hrolfr
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:53
@MadEgg Bedankt! Punt extra voor verlijmd PVC in de woonkamer dus.

We hebben trouwens geen vloerverwarming, en dus koeling, in de slaapkamer. Optie overgeslagen omdat we toch nooit verwarming aan hebben in de slaapkamer. Verder niet over nagedacht nadat koelmodus als nakomende extra optie werd aangeboden. Tot nu....

• Jheroun
@Hrolfr Voor ons was 'geen radiatoren' de belangrijkste eigenschap om de vloerverwarming overal aan te laten leggen. We zijn nu op iedere etage de ruimte van één kleine radiator kwijt voor de verdeler van de vloerverwarming, voor de andere ruimten betekent dat gemiddeld 2 radiatoren minder.

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-10 12:55
Jheroun schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:22:
@Hrolfr Voor ons was 'geen radiatoren' de belangrijkste eigenschap om de vloerverwarming overal aan te laten leggen. We zijn nu op iedere etage de ruimte van één kleine radiator kwijt voor de verdeler van de vloerverwarming, voor de andere ruimten betekent dat gemiddeld 2 radiatoren minder.
Voor ons ook, behalve op zolder, daar hebben we een radiator. Verdeler van de eerste verdieping staat in de technische ruimte op zolder dus verliezen geen ruimte op de eerste verdieping. We zijn geloof ik de enigen in onze rij die het hebben (geen standaard optie), maar een van de beste opties tot nu toe vind ik!

Life is what happens while you're busy making other plans

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:46
Inmiddels is de tweede verdiepingsvloer en de daklijsten van de berging geplaatst. Ook is een begin gemaakt met het aanbrengen van isolatie.

Tweede verdiepingsvloer geplaatst

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-10 01:01
Onze voorschouw staat voor de deur. Zijn er nog mensen met tips voor inspecteur?

Iemand wellicht ervaring met: https://www.keuringsdienstvoorwonen.nl?

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
een bepaald heel bekend laminaatmerk heeft laminaat met een zeer lage rc (icm ondervloer) die zelfs geschikt is voor vloerkoeling.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

KRC schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:15:
Onze voorschouw staat voor de deur. Zijn er nog mensen met tips voor inspecteur?

Iemand wellicht ervaring met: https://www.keuringsdienstvoorwonen.nl?
Het is uiteraard handig om bij de voorschouw al zoveel mogelijk pijnpunten te identificeren, zeker als dat ervoor zorgt dat er bij de oplevering zelf dan veel minder punten zijn. Maar voor zover ik - o.a. uit dit topic en teksten op bij eigen huis - begrijp is zo'n inspecteur vooral zinvol bij de daadwerkelijke oplevering.

Waarom wil je bij de voorschouw al een inspecteur meenemen?

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-10 01:01
ACM schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:41:
[...]

Het is uiteraard handig om bij de voorschouw al zoveel mogelijk pijnpunten te identificeren, zeker als dat ervoor zorgt dat er bij de oplevering zelf dan veel minder punten zijn. Maar voor zover ik - o.a. uit dit topic en teksten op bij eigen huis - begrijp is zo'n inspecteur vooral zinvol bij de daadwerkelijke oplevering.

Waarom wil je bij de voorschouw al een inspecteur meenemen?
Klopt heb ik ook terug gelezen op het forum.
Het liefst wil ik iemand met wat meer verstand meenemen omdat ik zelf in mijn omgeving niemand heb en ik tijdens de bouw al dingen rondom de badkamer gezien heb die volgens mij niet helemaal goed gegaan zijn maar waar ik van de bouwer alleen gehoord heb “het komt goed”. Mijn kennis is gewoon te laag en heb geen ervaring met kopen van een huis daarom zou ik graag een expert meenemen :).

Vind het zelf een prettig idee.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De voorschouw heeft geen status.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hoijong
Maar als iemand aangeeft nergens verstand van te hebben kun je met een deskundige dan wel al documenteren wat er bij de oplevering in orde moet zijn.

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-10 12:55
Wij zijn als 2 leken gewoon door de woning heengelopen en alles wat volgens ons niet volgens afspraak / klaar was genoteerd. IMHO is het een "keuring op het oog" dus niet heel spannend...
Neem je tekeningen mee en controleer vooral of de loze leidingen en stopcontacten zitten daar waar afgesproken

Life is what happens while you're busy making other plans

• rene_op_adsl
  • Laatst online: 18-10 10:31
frumper schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:06:
Neem je tekeningen mee en controleer vooral of de loze leidingen en stopcontacten zitten daar waar afgesproken
Neem ook gerust een rolmaat mee en kijk of (water)leidingen op de juiste hoogte zijn gemonteerd. Bij ons is tijdens de voorschouw opgevallen dat de waterleidingen in de badkamer allemaal 7 cm te laag gemonteerd zaten. Wandtegels moesten eraf en vervangen worden, maarrr: Was gefixt bij oplevering.
Afhankelijk van welk type vloerbedekking je wil: Check ook de vlakheid van je vloeren (of laat het checken door je vloerenboer), bij ons in de woonkamer was de vloer niet vlak genoeg voor onze keramische parket plannen. Was gefixt bij oplevering.
Wellicht dat je gelijk mensen kan laten inmeten t.b.v. gordijnen/vloeren etc. Kan maar gebeurt zijn..
Laat de stucadoor/murenboer langskomen om de muren te inspecteren...(NOTE: daarmee wil ik niet zeggen dat de aannemer de muren strak moet trekken, maar het is wel een ideaal moment om het alvast te laten checken.)

Ik zou persoonlijk niet iemand "inhuren" om tijdens de voorschouw mee te lopen, maar dat bewaren tot de daadwerkelijke oplevering. (hangt uiteraard wel af van de eventuele kosten die er komen voor de expert)

• ymaenhout
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20-10 00:38
Na een jaar en 2 maanden is het dan eindelijk zover!
Wij hebben morgen de officiële oplevering :D. We hebben iemand van Vereniging Eigen Huis erbij voor de opleverings keuring.

Na veel vragen mochten we deze week al de wanden schuren, donderdag komen ze gelijk renovliezen en sauzen. Als de renovliezer ook nog moest schuren konden we de tegelzetter pas veel later laten komen.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om, in overleg met de voorman, de vloer van de garage te doen. De garage komt direct na de oplevering vol te staan met spullen en die zal, vermoedelijk, ook nooit meer helemaal leeg komen :P.

Erg benieuwd morgen.

We gaan zelf de droger en wasmachine naar de zolder tillen. Qua afmetingen past het prima.
Iemand nog tips om dit handig aan te pakken (spanbanden ?).

Zal onze bevindingen hier plaatsen.

• GeeMoney
@ymaenhout dekens/lakens om de wasmachine en droger heen tegen beschadigingen aan de muren.
En minimaal 2 man, helemaal als het Miele apparatuur betreft :+ .
Wel fijn dat je al met de wanden aan de gang mocht, ik hoop eenzelfde belletje te krijgen vandaag ivm onze oplevering.
Ik heb ook een veh man weer geregeld als de oplevering tenminste nog doorgaat zoals gepland. (26ste)

GeeMoney wijzigde deze reactie 10-09-2019 16:17 (15%)

• ymaenhout
GeeMoney schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:03:
@ymaenhout dekens/lakens om de wasmachine en droger heen tegen beschadigingen aan de muren.
Wel fijn dat je al met de wanden aan de gang mocht, ik hoop eenzelfde belletje te krijgen vandaag ivm onze oplevering.
Ik heb ook een vet man weer geregeld als de oplevering tenminste nog doorgaat zoals gepland. (26ste)
Thnx voor de tip van de lakens, ze liggen klaar!
Hulptroepen zijn ingeschakeld :*) De droger is wel een Miele :+ 8)

Ja, dat we de wanden al konden schuren (en gaatjes dichten) scheelde al heel veel.
We hebben bij Boels zo'n wanden schuurmachine + stofzuiger gehuurd (huur aub de stofzuiger erbij, zonder wordt het echt een enorme stofbende. Kwam ik achter toen de stofzak in de stofzuiger los geschoten was :+ :P )

Hopelijk kunnen jullie ook al gaan schuren voor de oplevering!
Succes!

• assassin85
  • Laatst online: 19:07
GeeMoney schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:03:
Ik heb ook een veh man weer geregeld als de oplevering tenminste nog doorgaat zoals gepland. (26ste)
Wasmachine 2 etages omhoog tillen lukt je sowieso nooit in je eentje. En als het je wel lukt sowieso niet zonder beschadigingen aan je muren/trap en/of je rug :d

En tape de lakens vast aan de wasmachine

assassin85 wijzigde deze reactie 10-09-2019 20:35 (3%)

• assassin85
Het project waar wij interesse in hebben en wat nog moet starten met verkoop is weer vertraagd. Verkoop stond eerst gepland in q1 2019, daarna q3, daarna september en nu is het oktober geworden.

Bestemmingsplan is nog niet vastgesteld door de gemeenteraad en de stikstofuitspraak vd Raad v State schijnt nu nog meer roet in het eten gegooid te hebben. Ben benieuwd hoe het gaat eindigen.

assassin85 wijzigde deze reactie 10-09-2019 20:40 (22%)

• Afwezig
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-10 09:29
Even een vraagje voor degene met ervaring met projectmatige nieuwbouw; in de koopaanneemovereenkomst staat dat het aantal werkbare dagen dat ze mogen gebruiken ingaat na het gereedkomen van de ruwe beganegrondvloer. Even dat mijn beeld klopt; de ruwe beganegrondvloer is de fundering met daarop de betondekvloer?

• GeeMoney
Afwezig schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:46:
Even een vraagje voor degene met ervaring met projectmatige nieuwbouw; in de koopaanneemovereenkomst staat dat het aantal werkbare dagen dat ze mogen gebruiken ingaat na het gereedkomen van de ruwe beganegrondvloer. Even dat mijn beeld klopt; de ruwe beganegrondvloer is de fundering met daarop de betondekvloer?
Klopt, zodra je dus de grond niet meer kan zien zit die erop.
Een tweede meet graad is de eerste termijn rekening die je dan ontvangt :+ .

• Afwezig
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-10 09:29
GeeMoney schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:25:
[...]

Klopt, zodra je dus de grond niet meer kan zien zit die erop.
Een tweede meet graad is de eerste termijn rekening die je dan ontvangt :+ .
Ja die is ook leuk. Heb je allen een lap grond met een betonnen plaat er op en toch al ruim de helft van het huis betaald. Maar bedankt voor je reactie!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:46
De begane grondvloer / fundering is over het algemeen een van de meest dure termijn van een nieuwbouwwoning.

• BiG-GuY
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 23:45
Vandaag eindelijk met de kopersbegeleider gezeten. Aangezien we de koopovereenkomst precies voor de bouwvak hadden getekend duurde het even voor de rest ging rollen.

Planning is nu dat ze februari 2020 gaan beginnen met de grond werkzaamheden. Origineel werd Q4 2019/Q1 2020 genoemd als startdatum.

Op dit moment zijn 10/20 woningen in het project verkocht. Ze willen minimaal 14/20 verkocht hebben voor ze gaan beginnen. Er staan wel steeds wisselend 8 verschillende gereserveerd/in optie en dan na verloop van tijd weer beschikbaar. Hoop dat het een beetje gaat vlotten daarmee.

Komend weekend zitten we weer met de badkamer leverancier van het project om de offerte door te nemen en kijken of/wat we moeten aanpassen om binnen budget te blijven.

Gallery

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

assassin85 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:34:
[...]

Wasmachine 2 etages omhoog tillen lukt je sowieso nooit in je eentje. En als het je wel lukt sowieso niet zonder beschadigingen aan je muren/trap en/of je rug :d

Ik koop meestal een nieuwe, hoef ik de oude niet te verhuizen. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:22
assassin85 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:34:
[...]

Hangt erg van merk (gewicht) wasmachine af en type persoon. De Mieles van 90 kg zijn *wat* lastiger dan een Samsung van 60 kg.

• assassin85
Señor Sjon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:06:
[...]

Ik koop meestal een nieuwe, hoef ik de oude niet te verhuizen. :+
Ik heb me er een keer aan gewaagd de oude mee te nemen. Die ging na 3 weken draaien in het nieuwe huis kapot. Sindsdien koop ik ze ook gewoon nieuw

assassin85 wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:06 (23%)

• assassin85
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:27:
[...]

Hangt erg van merk (gewicht) wasmachine af en type persoon. De Mieles van 90 kg zijn *wat* lastiger dan een Samsung van 60 kg.
T is niet alleen het gewicht maar ook het formaat. Die dingen zijn lastig vast te houden in je eentje

• Hoijong
assassin85 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:02:
[...]

Ik heb me er een keer aan gewaagd de oude mee te nemen. Die ging na 3 weken draaien in het nieuwe huis kapot. Sindsdien koop ik ze ook gewoon nieuw
Heel veel mensen die ik ken kijken me altijd verbaasd aan als ik zeg dat je schroeven moet indraaien om de trommel op z'n plek te houden bij verplaatsing. Die schroeven zitten er gewoon in bij aankoop.

Maar het is wel Murphy's law dat van alles kapot gaat na een verhuizing als je centen ver op zijn.

• MBarendse
  • Laatst online: 20-10 13:19
Bij ons hoekhuis is inmiddels de fundering klaar, duurde langer dan gemiddeld ivm split level indeling waardoor de fundering 2 niveaus heeft.
nu omhoog!

Bouw Wilgenrijk by Martijn Barendse, on Flickr

Bouw Wilgenrijk by Martijn Barendse, on Flickr

• assassin85
Hoijong schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:33:
[...]

Heel veel mensen die ik ken kijken me altijd verbaasd aan als ik zeg dat je schroeven moet indraaien om de trommel op z'n plek te houden bij verplaatsing. Die schroeven zitten er gewoon in bij aankoop.

Maar het is wel Murphy's law dat van alles kapot gaat na een verhuizing als je centen ver op zijn.
Ik weet het, maar die schroeven was ik toen kwijt

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:28
assassin85 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:38:
Het project waar wij interesse in hebben en wat nog moet starten met verkoop is weer vertraagd. Verkoop stond eerst gepland in q1 2019, daarna q3, daarna september en nu is het oktober geworden.

Bestemmingsplan is nog niet vastgesteld door de gemeenteraad en de stikstofuitspraak vd Raad v State schijnt nu nog meer roet in het eten gegooid te hebben. Ben benieuwd hoe het gaat eindigen.
Project waar wij op wachten is ook uitgesteld van Q1 2019 nu naar Q4 2019. Het liep van Q1, Q2, Q3 en nu naar Q4 dus 8)7 . Elke keer ook een nietszeggend update op de facebook pagina, "we zijn er druk mee bezig!". Hopelijk heeft stikstof-gate geen invloed en gaat verkoop nu echt Q4 starten.

• GeeMoney
Hoe doen jullie dat dan met je eventuele hypotheek aanvraag en passeren?
Ik zou als de sodemieter een clausule op laten nemen dat als de bouw niet binnen X maanden start, je gewoon van de koop af kan. Anders heb je straks 5 jaar lang een blok aan je been. (gezien de snelheid van de regering)

• Blihi
Afwezig schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:46:
Inclusief het afwerken van de naden tussen de betondelen! Bij ons project stuurde ze de factuur net ff te vroeg, want de betondelen lagen er wel op, maar de naden waren niet afgewerkt.

Voor details, zie ook https://www.woningborg.nl...gelingen-eengezinshuizen/

• Blihi
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:37:
Ik zou als de sodemieter een clausule op laten nemen dat als de bouw niet binnen X maanden start, je gewoon van de koop af kan. Anders heb je straks 5 jaar lang een blok aan je been. (gezien de snelheid van de regering)
Je zult op zoek moeten naar een financier die offertes met een lange acceptatietijd hebben. Sommige financiers hebben een offerteduur van 6 maanden, bij andere kun je het tot 18 maanden rekken.

• assassin85
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:37:
Nog biets, we hebben nog niet gekocht. De verkoop wordt steeds uitgesteld niet de bouw

• assassin85
mister_S schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:16:
[...]

Project waar wij op wachten is ook uitgesteld van Q1 2019 nu naar Q4 2019. Het liep van Q1, Q2, Q3 en nu naar Q4 dus 8)7 . Elke keer ook een nietszeggend update op de facebook pagina, "we zijn er druk mee bezig!". Hopelijk heeft stikstof-gate geen invloed en gaat verkoop nu echt Q4 starten.
Vandaag heb ik begrepen dat het ontwerp bestemmingsplan is aangepast aan de hand van meetcriteria mbt stikstofdepositie van voor het PAS tijdperk en dat deze ter vaststelling bij de gemeenteraad is aangeboden. Als deze vastgesteld wordt gaan ze in oktober beginnen met verkopen

assassin85 wijzigde deze reactie 11-09-2019 13:03 (3%)

• Snowhite0901
ymaenhout schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:02:

We gaan zelf de droger en wasmachine naar de zolder tillen. Qua afmetingen past het prima.
Iemand nog tips om dit handig aan te pakken (spanbanden ?).

Zal onze bevindingen hier plaatsen.
Er is een speciale manier om hem vast te houden. Alsof je hem omarmt aan de onderkant. Dan kan je hem op je schouders dragen. Werkt top! (alleen blauwe armen als je klaar bent)

• Hoijong
Snowhite0901 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:08:
[...]

Er is een speciale manier om hem vast te houden. Alsof je hem omarmt aan de onderkant. Dan kan je hem op je schouders dragen. Werkt top! (alleen blauwe armen als je klaar bent)
Een van die twee is sowieso te zwaar om alleen te tillen, hoe je die ook vast hebt. Tenzij je hodor of the mountain bent.

• ymaenhout
Zo, vandaag de oplevering gehad.

Laat ik beginnen met te stellen dan we blij zijn dat we een deskundige (van Vereniging Eigen Huis) hebben meegenomen. Niet zozeer omdat er van alles loos is/zou zijn, maar hij kijkt ook naar punten waar een leek niet zo 1,2,3 aan denkt. Bijvoorbeeld: gaan alle kiep/draai ramen soepel, krassen in het glas, doorlaat onder de badkamer deur (in alle kamers wordt er geblazen en in de badkamer wordt er afgezogen, als de opening onder de badkamer deur 'groot' genoeg is zorgt dit niet voor een suisend geluid.) Gaf veel goede tips!

De oplevering viel ons allezins mee.
Zelf hadden we al een aantal zaken gezien, maar die meneer controleerde bijvoorbeeld ook de tegels in de badkamer, met name de badkamer vloer, in de douche stond 1 tegel net wat teveel omhoog langs 1 kant, net op de plek waar je met je voeten zou staan. Iets waar we zelf waarschijnlijk pas achter waren gekomen als we pas zouden douchen in de woning, gezien wat er allemaal nog gedaan moet worden en het ernstig gebrek aan tijd wat ik de komende 5 weken heb, zou dit pas later opgemerkt zijn.

Ook de voorman zelf was kritisch en het eens met de gevonden opleverpunten. Ze streven er zelf naar alles binnen 1 maand weggewerkt te hebben.

Resumerend:
Ik kan iedereen aanraden een deskundige erbij te hebben tijdens de opleveringskeuring. Meer ogen zien vaak ook echt meer. :)

Vanavond al wat zware zaken (wasmachine etc.) naar zolder verhuizen en dan gaat toch echt het eerste biertje sneuvelen in onze nieuwe woning! :*)

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:18
Blihi schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:20:
[...]

Inclusief het afwerken van de naden tussen de betondelen! Bij ons project stuurde ze de factuur net ff te vroeg, want de betondelen lagen er wel op, maar de naden waren niet afgewerkt.

Voor details, zie ook https://www.woningborg.nl...gelingen-eengezinshuizen/
Ik zou dat niet aanhouden voor de start van je werkbare werkdagen ;)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:34
ymaenhout schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:26:
Zo, vandaag de oplevering gehad.

krassen in het glas, !
gefeliciteerd :)

Grappig, toen ik bij een aannemer zat waren we altijd blij met een keuring omdat die dan kan helpen uitleggen welke krassen wel en niet binnen de norm vallen, want de grote boze aannemer geloven ze nooit :D eigenlijk zag iedereen de krassen wel, ook mensen die niemand bij zich hadden.

• GeeMoney
Als antwoord op mijn eerdere vraag wat voor kleur spotjes te kiezen heb ik voor RVS gekozen en daar zeker geen spijt van :)

Zie in de badkamer hoe dat er dan uitziet :

(plafond wordt nog strak gestuukt)

GeeMoney wijzigde deze reactie 11-09-2019 23:33 (13%)

• ambusched
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:53:
Als antwoord op mijn eerdere vraag wat voor kleur spotjes te kiezen heb ik voor RVS gekozen en daar zeker geen spijt van :)

Zie de badkamer hoe dat er dan uitziet :
[Afbeelding: spotjes-rvs]

(plafond wordt nog strak gestuukt)
Had je al uitslag over de definitieve oplevering?

• GeeMoney
ambusched schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:05:
[...]

Had je al uitslag over de definitieve oplevering?
Nog niet, ik ben nog in discussie met ze. Morgen ga ik denk ik langs op kantoor.
Ik heb mijn leveranciers gebeld maar het betekend dat ik anders ruim 1.5 maand ga uitlopen :( en dat is niet handig met kinderen, school, opvang etc. alles al geregeld.

• Knoettt
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 20-10 21:50
Mokum80 schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:00:
[...]

Bedankt, ja inderdaad na oplevering. Jammer, inderdaad zonde, wellicht kan ik de deur als geheel nog laten vervallen.
Zitten er standaard stalen kozijnen in jouw woning? Als houten kozijnen met stompe deuren een kopersoptie is dan is het af te raden om hier ''verdekte scharnieren'' in te maken. Dit omdat het (Agti Smart) kozijn te weinig achterhout heeft.
indien jij perse houten kozijn met verdekte scharnieren wil hebben dan zou ik persoonlijk alle deuren en kozijnen laten vervallen.

• Snowhite0901
Hoijong schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:19:
[...]

Een van die twee is sowieso te zwaar om alleen te tillen, hoe je die ook vast hebt. Tenzij je hodor of the mountain bent.
Je hebt iemand nodig om te sturen maar ik weet niet of jij wel eens boven hebt gestaan maar je kan amper kracht uitoefenen vanaf daar. Op je schouders draagt de onderste zo goed als al het gewicht en ook nog makkelijk, daar hoef je echt geen Hulk voor te zijn.

• Hertog_Martin
Weet iemand trouwens of je met een vaste projectnotaris ook de hypotheekakte bij die notaris moet doen?

Ik lees dat bij passeren hypotheek en overdracht tegelijk worden gedaan, wat doet vermoeden dat dat bij 1 en dezelfde notaris geschiedt.

Of kan dat toch los van elkaar?

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:11
Hertog_Martin schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:55:
Weet iemand trouwens of je met een vaste projectnotaris ook de hypotheekakte bij die notaris moet doen?

Ik lees dat bij passeren hypotheek en overdracht tegelijk worden gedaan, wat doet vermoeden dat dat bij 1 en dezelfde notaris geschiedt.

Of kan dat toch los van elkaar?
Kan los van elkaar, vaak makkelijker om direct te doen als de prijs goed is. Even een offerte opvragen en kijken of dit reëel is.

Als je het los van elkaar doet kost het jouw ook tijd.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij krijgen op zolder een cv-ketel in een technische ruimte. Achter de knieschotten van de ruimte zie ik dit:

Wat is dat? :D (die witte buizen bedoel ik. De zwarte kabel is van de zonnepanelen)

Ter info: Op de begane grond en 1e verdieping komt vloerverwarming, de verdeler zou in de trapkast op de begane grond komen. Op de 2e verdieping bevinden zich 4 radiators (3 slaakkamers + 1 badkamer). Op de zolder bevinden zich 2 radiators (1 slaapkamer + 1 badkamer). Waarom dan die 17 buizen daar achter de knieschotten?

woekele wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:17 (6%)

• W.Cor
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:35
Gisteren inloopavond gehad voor een projecthuis waar we interesse in hebben. De vraagprijs is 315.000 en zal starten in Q2 20.Als we daar een 10 maanden bij tellen voor de bouw dan zal oplevering begin 2021 zijn.Project is van van Wanrooij maar wordt gebouwd door van Grunsven uit Erp.

Huis is met garage en warmtepomp, vloerverwarming in het hele huis.
Maar als ik verder door reken, een ruwe berekening.
Zonnepanelen 7500, vloeren 7500 keuken 15.000 badkamer upgrade 4000, gordijnen 6000, tuin 12.000 muren 6000 uitbouw 18.000 meerwerk loze leidingen/spotjes 10.000 Onvoorzien 5000
Dat is nog eens 91 mille.

Nu eerst goed overleggen met mijn vrouw of we het door gaan zetten of we alsnog stoppen.
Alleen hebben we het geluk dat we ongeveer 2,5 ton overwaarde hebben op ons huidige huis.

Toch nog onzeker over het geheel.
Voor degene die interesse hebben om het project te bekijken. Plan Loverbosch in Asten.

• jos5223
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20-10 22:54
woekele schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:17:
Wij krijgen op zolder een cv-ketel in een technische ruimte. Achter de knieschotten van de ruimte zie ik dit:

[Afbeelding]

Wat is dat? :D (die witte buizen bedoel ik. De zwarte kabel is van de zonnepanelen)

Ter info: Op de begane grond en 1e verdieping komt vloerverwarming, de verdeler zou in de trapkast op de begane grond komen. Op de 2e verdieping bevinden zich 4 radiators (3 slaakkamers + 1 badkamer). Op de zolder bevinden zich 2 radiators (1 slaapkamer + 1 badkamer). Waarom dan die 17 buizen daar achter de knieschotten?
Ontluchting misschien?

• ambusched
Vandaag 'inmeet moment' gehad. Stucadoor en vloerspecialist zijn langs geweest. iets er goed uit allemaal volgens hen.
Alleen stucer vond de latten bij voor en achtergevel nogal vreemd

Degene van 'de bouwer' gesproken en die zei dat je ze gewoon weg kan halen en dat er dan pur achter zit en dat ze dan gaas moeten plaatsen en dat ze het dan strak kunnen plijsteren. Klopt dit?

Verder waren de wc en badkamer betegeld

• W.Cor
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:35
Zien jullie hier gekke bedragen in?
Misschien zijn er nog tips over meer/minder werk.
(Gaat over mijn post welke 3 posities terug staat.)

W.Cor wijzigde deze reactie 12-09-2019 20:09 (23%)

• GeeMoney
W.Cor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:07:
Zien jullie hier gekke bedragen in?
Misschien zijn er nog tips over meer/minder werk.
(Gaat over mijn post welke 3 posities terug staat.)
Hoeveel m2 woonoppervlakte en kavel zit erbij?
Huis klinkt relatief goedkoop. En als je zelf 250k overwaarde hebt dan lijkt het alsof je of kleiner gaat wonen, of een hartje centrum gaat verlaten.
En meerwerk als een uitbouw tikt nu eenmaal snel aan maar zorgt in mijn ogen 9 van de 10 wel voor een meerwaarde.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:15
ambusched schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:55:
Vandaag 'inmeet moment' gehad. Stucadoor en vloerspecialist zijn langs geweest. iets er goed uit allemaal volgens hen.
Alleen stucer vond de latten bij voor en achtergevel nogal vreemd
[Afbeelding]
Degene van 'de bouwer' gesproken en die zei dat je ze gewoon weg kan halen en dat er dan pur achter zit en dat ze dan gaas moeten plaatsen en dat ze het dan strak kunnen plijsteren. Klopt dit?

Verder waren de wc en badkamer betegeld
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die latten zitten daar om de purnaad af te dekken die tussen het spouwblad en de bouwmuur zit, gazen en pleisteren kan maar geeft kans op scheurvorming, tegelwerk ziet er voor zover ik kan zien goed uit alleen de kleur van de voeg bij de zwarte stroken vind ik jammer.

• ambusched
@D.deJong hoe zou je het anders kunnen doen dat het strak wordt?
Geeft het tocht als je die latten weg haald of sluit dat pur goed genoeg af normaal gesproken?

Ja vinden wij ook jammer maar wisten we al, zou voeg kleur van de wanden worden.
Had wel een tegel bij douche die wat scheef/ruw is twijfel of het 'erg genoeg' is. En randje boven toilet in douche is aluminium strip die wat scheef zit en erg scherp op de hoek. Verder volgens mij ook wel netjes maar als het straks wat schoner is bij vooroplevering nog maar eens goed controleren

ambusched wijzigde deze reactie 12-09-2019 20:41 (9%)

Pagina: 1 ... 33 ... 40 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True