Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.279 views

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
@GeeMoney. Kavel is 230 meter, 558 kuub inhoud, 124 meter woonoppervlak.
Nieuwbouw komt wel aan de rand van het dorp te liggen, maar is in afstand even ver van het winkelcentrum verwijderd dan waae ik nu woon.
Gaan niet kleiner wonen, huis is vergelijkbaar met wat we nu hebben in kavelgrootte en woonoppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
De pur maakt hem luchtdicht de latten denken de pur alleen af, de aannemer heeft hier voor gekozen om discussie over krimpscheuren te voorkomen.
Het ligt een beetje aan de breedte van de voeg, het soort pur en vakmanschap van de stucadoor. Als er flexfoam is gebruikt en breder dan een mm of 15 zou ik er niet zomaar overheen pleisteren.
Bij gewone harde pur kan je hem gazen en pleisteren en dan naderhand insnijden in de hoek, vervolgens een kitnaadje er over en je bent redelijk safe.

[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 12-09-2019 20:46 ]

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
W.Cor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:42:
Nieuwbouw komt wel aan de rand van het dorp te liggen, maar is in afstand even ver van het winkelcentrum verwijderd dan waae ik nu woon.
Gaan niet kleiner wonen, huis is vergelijkbaar met wat we nu hebben in kavelgrootte en woonoppervlak.
Je inschattingen lijken mij niet onrealistisch, maar e.e.a. is wel afhankelijk van smaak. (Wij kwamen meestal op de duurdere prijsgroepen uit)
Je meerprijs elektra is vrij ruim (Bij mij 6k incl. 12 spots in woonkamer en 8 loze leidingen). Wanden zijn prima, vloeren is afhankelijk van type. Voor tegels, hout of dure pvc zou ik er nog 3k bij op tellen. Tuin is bij ons via hovenier met dure tegels, weinig gras, €100 per m2. Met meer gras en 'standaard' tegels kwam ik rond de €70 uit, doe je het grotendeels zelf ga je nog een stuk omlaag. Los van die prijs kwam nog schutting van circa €110 per strekkende meter er bij, kwestie hoeveel je hiervan nodig hebt.
Je post onvoorzien van 5k is gelijk aan die van mij, die is wel min of meer verdubbeld (en als ik alles optel wellicht verdrievoudigd vrees ik). Aan bouwmarkt, verlichting binnen/buiten en Ikea Pax kasten kwamen we al ruim aan de 5k.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:53
Hoe groot is de tuin met die uitbouw?
En wat zijn de redenen waarom je weg wilt waar je nu woont?
Of je het veel geld vindt kan ja alleen zelf beantwoorden denk ik.
De stelposten zijn niet heel gek.
Als je het budget wilt drukken zou ik vooral voor de opties gaan die achteraf moeilijk/minder mooi te realiseren zijn. Dus nu zeker een uitbouw en dan maar een iets goedkopere vloer die je over 5 jaar weer kan vervangen. (Bij wijze van)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 12-09-2019 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
W.Cor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:18:

Toch nog onzeker over het geheel.
Voor degene die interesse hebben om het project te bekijken. Plan Loverbosch in Asten.
Ik vind dat je iig korting moet krijgen vanwege de naamgeving van het project :P

• Hertog_Martin
ymaenhout schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:26:
Zo, vandaag de oplevering gehad.

Laat ik beginnen met te stellen dan we blij zijn dat we een deskundige (van Vereniging Eigen Huis) hebben meegenomen.
En wat kost het?

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Hertog_Martin schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:55:
Weet iemand trouwens of je met een vaste projectnotaris ook de hypotheekakte bij die notaris moet doen?

Ik lees dat bij passeren hypotheek en overdracht tegelijk worden gedaan, wat doet vermoeden dat dat bij 1 en dezelfde notaris geschiedt.

Of kan dat toch los van elkaar?
Je doet het bij een. Projectnotaris mag wat kosten opvoeren voor tekenen bij een andere notaris maar moet wel meewerken.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb nu 1 keurder van de VEH in optie staan bij ze voor een vrijstaande woning a 268 euro plus €28,50 lidmaatschap voor een jaar. Totaal dus €300,-

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 12-09-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Cor
@GeeMoney, op je vraag waarom we interesse hebben in een nieuwbouw huis.
Het huis waar we nu wonen is 18 jaar oud.
Badkamer en keuken zijn intussen gedateerd en de keuken is echt aan vervanging toe.
CV is ook bijna aan vervanging toe, ook 18 jaar oud.
Er zit geen achterom bij dit huis wat we dus erg missen.
Na 18 jaar met de fiets door de huiskamer krijgen we hier onderhand de hik van.

Nieuwbouw met warmtepomp en zonnepanalen om de grote energiekosten te drukken.
Alles nieuw naar de maatstaven van deze tijd.
Om voor een compleet huis weer eens alles uit te zoeken.
We hebben een gehandicapte zoon en wat mijn vrouw in 24 jaar voor hem heeft gedaan.
Zij heeft hem de opvoeding gegeven dat hij afgelopen jaar alsnog op zichzelf kon gaan wonen, zonder begeleiding.

We hebben een kleine hypotheek en 2 verzekeringen waar we alleen onderuit kunnen bij verkoop van ons huis.
Waar we rustig hebben berekend dat we met de oude hypotheek en verzekeringen 150 euro per maand meer betalen dan bij het nieuwe huis met de meerwerk kosten.
Tel bij die 150 euro ook nog een de energiekosten waar we behoorlijk op gaan bezuinigen.
Dus alles nieuw en een besparing van 250 euro per maand is behoorlijk.
Mocht mijn vrouw ook interesse hebben dan is het snel rond.
Maar de herinneringen die in dit huis achterblijven.

[ Voor 99% gewijzigd door W.Cor op 13-09-2019 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Hoekwoning met compleet geisoleerde garage en vrij ruime tuin zo te zien. Ziet er prima uit. Zit er niet al standaard zonnepanelen bij?
Maar met 250k overwaarde waar maak jeje druk over? Huizen zijn eenmaal duur. Ik vind de prijs nog meevallen eerlijk gezegd als je het vergelijkt met andere projecten.

[ Voor 41% gewijzigd door T.E op 13-09-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
@T.E. Helaas zitten de zonnepanelen er niet bij.
Ben alleen bang om mijn hypotheek te verhogen.
Maar heb deze week net mijn vaste aanstelling gekregen van mijn huidige werkgever.
En ben juist bang dat ik sommige meerwerk klussen vergeet mee te nemen.
Daarom vraag ik juist om advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
W.Cor schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 00:13:
Maar heb deze week net mijn vaste aanstelling gekregen van mijn huidige werkgever.
Je verhoogt de waarde van de hypotheek maar ik vermoed met de huidige rentestanden zeker niet je maandlasten. Ga gewoon eens vrijblijvend bij een adviseur/hypotheek verstrekker langs en laat berekenen wat je maandlasten zullen worden met 200k hypotheek en de huidige rentestanden. (er vanuit gaande dat je idd 250k overwaarde hebt en deze in je nieuwe woning stopt)

Meerwerk wat mij zo even te binnen schiet :
Dakkapellen
Uitbouwen
Erkers
Garage verbreden/verlengen
Overal vloerverwarming/koeling en regelbaar
Overal mechanische ventilatie
Elektra plan en loze leidingen in elke kamer tenminste 1
Water en afvoer in een garage
Buitenkranen voor en achter
Stopcontacten buiten/grondkabel
Toilet uit de badkamer en apart nemen (mits de ruimte er is)
Zonnepanelen uitbreiden (mits redelijk geprijsd)

En omdat jij dus blijkbaar zonnepanelen überhaupt erbij moet kopen zou ik zorgen voor tenminste twee 19mm loze leidingen vanaf je dak tot aan de meterkast en/of plek waar de omvormer komt en vanaf daar naar je meterkast.

@ambusched gesprek op het hoofdkantoor gehad en maandag uiterlijk 17:00 uur uitsluitsel of ik er in mag voor werkzaamheden en dan later oplevering of toch de oplevering zoals eerder gepland op de 26ste. Nog even spannend dus!

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 07:27
D.deJong schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:44:
De pur maakt hem luchtdicht de latten denken de pur alleen af, de aannemer heeft hier voor gekozen om discussie over krimpscheuren te voorkomen.
Het ligt een beetje aan de breedte van de voeg, het soort pur en vakmanschap van de stucadoor. Als er flexfoam is gebruikt en breder dan een mm of 15 zou ik er niet zomaar overheen pleisteren.
Bij gewone harde pur kan je hem gazen en pleisteren en dan naderhand insnijden in de hoek, vervolgens een kitnaadje er over en je bent redelijk safe.
Bedankt voor de info, ik ga de latten eraf halen en hopen op de expertise van de stucadoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Wij waren €233 kwijt. Zal wellicht per grote woning iets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
W.Cor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:18:
Gisteren inloopavond gehad voor een projecthuis waar we interesse in hebben. De vraagprijs is 315.000 en zal starten in Q2 20.Als we daar een 10 maanden bij tellen voor de bouw dan zal oplevering begin 2021 zijn.Project is van van Wanrooij maar wordt gebouwd door van Grunsven uit Erp.

Huis is met garage en warmtepomp, vloerverwarming in het hele huis.
Maar als ik verder door reken, een ruwe berekening.
Zonnepanelen 7500, vloeren 7500 keuken 15.000 badkamer upgrade 4000, gordijnen 6000, tuin 12.000 muren 6000 uitbouw 18.000 meerwerk loze leidingen/spotjes 10.000 Onvoorzien 5000
Dat is nog eens 91 mille.

Nu eerst goed overleggen met mijn vrouw of we het door gaan zetten of we alsnog stoppen.
Alleen hebben we het geluk dat we ongeveer 2,5 ton overwaarde hebben op ons huidige huis.

Toch nog onzeker over het geheel.
Voor degene die interesse hebben om het project te bekijken. Plan Loverbosch in Asten.
alles is natuurlijk afhankelijk van wat je kiest; ik zie bedragen die grof en krap gebudgetteerd lijken.

Vloeren; kies je laminaat of parket;
Loze leidingen/spotjes lijkt me een ruim budget
Keuken lijkt me ‘krap’

Maar totaal gezien (je 91K) vind ik niet gek; even alle randzaken daargelaten zoals nieuwe meubels; kasten; verlichting overige etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@W.Cor De posten voor bouwkundig meerwerk (uitbouw, PV-installatie (ervan uitgaande dat je hiervoor het hele dak kunt volleggen) zijn mijns inziens wel goed ingeschat.

Qua afwerking kun je het zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wilt. Vloeren bijvoorbeeld: kies je voor natuursteen of keramisch parket op de begane grond, dan kom je waarschijnlijk te kort (voor het hele huis). Ga je overal laminaat leggen incl. zelf aanbrengen, dan ben je met € 3000 wel klaar (incl. toebehoren, plinten en dergelijke).

Idem voor keuken, voor € 15k kun je prima een chique keuken aanschaffen, maar je kunt er ook 2x zo veel aan kwijt.

De posten voor gordijnen en tuin vind ik juist weer aan de hoge kant.

Over het algemeen is arbeid duurder dan materialen. Dus als je zelf handig bent en de tijd hebt, kun je het meeste geld besparen door dingen zelf te doen (of dat geld besteden aan luxere materialen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Eindelijk koperskeuzelijst binnen voor penthouse maar stelt redelijk teleur.

Wat we vooraf in gedachten hadden is allemaal niet mogelijk;
- buitenkraan
- verandering positie en/of draairichting buitendeuren (nu op zeer onhandige plek en naar binnen draaiend terwijl groot terras voor zit :X). Wordt behoorlijk puzzelen nu hoe we de woonkamer gaan indelen.
- spotjes (terwijl ze sws een verlaagd plafond gaan aanbrengen)
- Lichtpunten buiten (zijn er gewoon helemaal niet, en dat op terras van 75m2. Ik gok zo'n 50m2 aan dak met dus 0 Lichtpunten.. Hoe gaan we dat oplossen?)

Keuken en badkamer nog voor zitten met wooncoach, maar bang dat we daar ook tegen beperkingen in mogelijkheden aan gaan lopen. Maar hopelijk valt dat mee.

Voelt een beetje wrang dat ik met koop niet meer mogelijkheden heb dan ik had met huidige nieuwbouw appartement via sociale huur.

Nu moet ik wel zeggen dat het standaard iig wel overal vloerverwarming heeft, met warmtepomp, mechanische ventilatie (zowel aanvoer als afvoer), WTW, en elke ruimte apart temperatuur in te regelen. En een soort van 'uitbouw' van 1.8m. Dit zijn wel allemaal dingen die ik hier voor hoge prijzen als opties zie terugkomen.

Maar de beperkingen zijn er wel naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hertog_Martin Ik zou proberen om stopcontacten op je buitengevel aan te vragen als optie op een aparte groep.
Dan kan je die altijd weer gebruiken voor je verlichting op je terras, al dan niet door het aan te lengen of opnieuw door te trekken.

Als er toch een verlaagd plafond in komt vraag dan wat centraal dozen en loze leidingen aan richting een wand waar je de schakelaar wilt hebben en/of meterkast, dan kan je die spotjes ook zelf plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hmm er is 1 enkel opbouw stopcontact standaard buiten. Kan je daar dus stroom aan onttrekken en het stopcontact gewoon gebruiken ook? Ben een leek daarin.

En ik dacht begrepen te hebben dat achteraf spotjes inbouwen heel lastig is, of is dat alleen wanneer je een standaard plafond hebt met daarin evt allemaal leidingen voor de bovengelegen verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hertog_Martin schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:00:
Hmm er is 1 enkel opbouw stopcontact standaard buiten. Kan je daar dus stroom aan onttrekken en het stopcontact gewoon gebruiken ook? Ben een leek daarin.

En ik dacht begrepen te hebben dat achteraf spotjes inbouwen heel lastig is, of is dat alleen wanneer je een standaard plafond hebt met daarin evt allemaal leidingen voor de bovengelegen verdieping?
Zorg er dan voor dat dat opbouw stopcontact een eigen groep krijgt dan kan je die inderdaad gewoon doorlengen richting je tuin en het stopcontact zelf ook behouden.
Zelf in een al bestaand verlaagd plafond spotjes aanbrengen is een stuk makkelijker dan dat je in kanaal of breedplaten moet harken inderdaad.
Desnoods trek je al het gips van het verlaagd plafond en zet je dat helemaal opnieuw na plaatsen van je spotjes dat zijn an sich de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@Hertog_Martin Heb je wel geïnformeerd naar zaken buiten de standaard lijst om? Wij hebben redelijk wat zaken kunnen regelen die niet op de lijst stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:30:
@Hertog_Martin Heb je wel geïnformeerd naar zaken buiten de standaard lijst om? Wij hebben redelijk wat zaken kunnen regelen die niet op de lijst stonden.
Inderdaad, wij ook.
Tip is om direct met de onderaannemers te schakelen!
Bij vrienden van ons was dat ten strengste verboden trouwens dus je moet wel een beetje geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Vak127 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:30:
Nog gebeld met wooncoach, buitenkraan en aanpassingen aan gevel kunnen iig niet, rest wss ook niet maar ging ze navragen.

Direct contact met aannemer niet mogelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 13-09-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
GeeMoney schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:06:
[...]

Zorg er dan voor dat dat opbouw stopcontact een eigen groep krijgt dan kan je die inderdaad gewoon doorlengen richting je tuin en het stopcontact zelf ook behouden.
Daar heb je nog niet heel veel aan als je b.v. buiten verlichting wilt die je ook binnen kunt schakelen (wisselschakeling evt).
Zelf in een al bestaand verlaagd plafond spotjes aanbrengen is een stuk makkelijker dan dat je in kanaal of breedplaten moet harken inderdaad.
Desnoods trek je al het gips van het verlaagd plafond en zet je dat helemaal opnieuw na plaatsen van je spotjes dat zijn an sich de kosten niet.
Natuurlijk is zelf een gips plafondje plaatsen makkelijker dan in beton boren etc voor spotjes.
Maar houd er evt. wel rekening mee dat je nog verder naar beneden komt met je plafond ivm de hoogte + vrije ruimte boven de spotjes. Reken totaal maar op zo'n 11cm vanaf onderkant gipsplaat (zicht kant dus) tot aan het beton.
ik ga even uit van gangbare/reguliere GU10 ledlampjes zonder aparte poespas

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Annuk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:09:
[...]

Daar heb je nog niet heel veel aan als je b.v. buiten verlichting wilt die je ook binnen kunt schakelen (wisselschakeling evt).

[...]
Dan ga je met tijdschakelaars of home automation aan de gang. Daar zijn echt wel oplossingen voor te creeëren. Beter dan helemaal geen stroom.
Natuurlijk is zelf een gips plafondje plaatsen makkelijker dan in beton boren etc voor spotjes.
Maar houd er evt. wel rekening mee dat je nog verder naar beneden komt met je plafond ivm de hoogte + vrije ruimte boven de spotjes. Reken totaal maar op zo'n 11cm vanaf onderkant gipsplaat (zicht kant dus) tot aan het beton.
ik ga even uit van gangbare/reguliere GU10 ledlampjes zonder aparte poespas
Ze maken al een verlaagd plafond, die kan je natuurlijk gewoon openhalen en spotjes erin verwerken, nog meer zakken lijkt me dan niet nodig. Overigens kom je weg met een centimeter of 7 a 8 voor de spotjes.

@Hertog_Martin wel balen dat je niet direct met de onderaannemers kan schakelen. Dan moet je dus een beetje out-of-the-box gaan denken en zaken proberen voorbereid te krijgen die wel onder het standaard pakket kunnen vallen.
Het zal veelal betekenen extra stopcontacten of loze leidingen te kiezen op plekken die je later in gedachten hebt voor iets anders.

In mijn geval moest dat bij 1 ding: ik wilde voorbereide stroompunten en UTP in de badkamer voor Sonos/media gebeuren.
Dit kon regel technisch niet (te dicht bij bad of douche etc.) ik heb daarom loze leidingen laten trekken. Nu is het mijn zaak wat daar later doorheen gaat en valt niet onder de regelgeving vanuit de bouw.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
De Rikster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:12:
[...]

Ik zou dat niet aanhouden voor de start van je werkbare werkdagen ;)
Uiteraard heb ik dat schriftelijk bevestigd gekregen :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

GeeMoney schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:28:
Dit kon regel technisch niet (te dicht bij bad of douche etc.) ik heb daarom loze leidingen laten trekken. Nu is het mijn zaak wat daar later doorheen gaat en valt niet onder de regelgeving vanuit de bouw.
Loop je dan ook niet het risico dat als er iets mis gaat, dat een verzekering dan een uitkering kan weigeren? Uiteraard moeten ze er dan wel achter komen, maar dat komt dan bij de risico's die je blijkbaar bereid bent te nemen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ACM schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:46:
[...]

Loop je dan ook niet het risico dat als er iets mis gaat, dat een verzekering dan een uitkering kan weigeren? Uiteraard moeten ze er dan wel achter komen, maar dat komt dan bij de risico's die je blijkbaar bereid bent te nemen. Of zie ik dat verkeerd?
Een Sonos claimen uit de badkamer zal lastig worden denk ik maar daar ben ik zelf ook te eerlijk voor :+ .
Het gekke is dat je tegenwoordig een zonnescherm in de douche kan kopen, je in alle luxe huizen tv’s in de badkamer ziet hangen maar vanuit een project mag dat niet vanwege regeltjes...
Zolang je zelf behoorlijk en verstandig met je spullen omgaat en natuurlijk geen netsnoer 10cm boven een badrand laat uitkomen zal het toch wel los lopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

GeeMoney schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:01:
Een Sonos claimen uit de badkamer zal lastig worden denk ik maar daar ben ik zelf ook te eerlijk voor :+ .
Het gekke is dat je tegenwoordig een zonnescherm in de douche kan kopen, je in alle luxe huizen tv’s in de badkamer ziet hangen maar vanuit een project mag dat niet vanwege regeltjes...
't Zal er natuurlijk wel van af hangen hoe dicht dat bij de waterbronnen gebeurt. In mijn badkamer komt o.a. een elektrische kachel en een stopcontact tussen de twee kranen van de wastafel in... En dat zijn plekken die de aannemer/architect heeft verzonnen.
Zolang je zelf behoorlijk en verstandig met je spullen omgaat en natuurlijk geen netsnoer 10cm boven een badrand laat uitkomen zal het toch wel los lopen denk ik.
De kans dat het misgaat is inderdaad niet zo groot, zeker als je het stopcontact netjes van aarde voorziet (en geen PoE op je utp doet) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
GeeMoney schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:28:
[...]

Dan ga je met tijdschakelaars of home automation aan de gang. Daar zijn echt wel oplossingen voor te creeëren. Beter dan helemaal geen stroom.

[...]

Ze maken al een verlaagd plafond, die kan je natuurlijk gewoon openhalen en spotjes erin verwerken, nog meer zakken lijkt me dan niet nodig. Overigens kom je weg met een centimeter of 7 a 8 voor de spotjes.

@Hertog_Martin wel balen dat je niet direct met de onderaannemers kan schakelen. Dan moet je dus een beetje out-of-the-box gaan denken en zaken proberen voorbereid te krijgen die wel onder het standaard pakket kunnen vallen.
Het zal veelal betekenen extra stopcontacten of loze leidingen te kiezen op plekken die je later in gedachten hebt voor iets anders.

In mijn geval moest dat bij 1 ding: ik wilde voorbereide stroompunten en UTP in de badkamer voor Sonos/media gebeuren.
Ja even kijken, wellicht dan loze leidingen naast de buitenkozijn en dan door het kozijn heen iets aanleggen ofzo.

Verder weinig behoefte aan loze leidingen, internet enzo gewoon draadloos.

Overigens net leuke update mail over de bouw gekregen inclusief filmpje met presentatrice die wat betrokkenen interviewt. Leuk initiatief. Elke maand een update gepland geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DutchChelsea schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:38:
[...]

Gisteren toevallig iemand gesproken die was uitgeloot (of buiten de boot was gevallen, ik weet niet hoe de procedure was) voor suite in jouw project. Die baalde er flink van
Er zijn er een aantal beschikbaar gekomen, waarschijnlijk heeft hij die mail ook gehad, anders volgende week iig te zien op funda/de projectsite

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Hertog_Martin schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:44:
[...]

Er zijn er een aantal beschikbaar gekomen, waarschijnlijk heeft hij die mail ook gehad, anders volgende week iig te zien op funda/de projectsite
10 procent nog niet verkocht volgens mij, 40 procent in optie. Die appartementen zullen ongetwijfeld snel aan de man gebracht worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:51
Hertog_Martin schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:33:
Eindelijk koperskeuzelijst binnen voor penthouse maar stelt redelijk teleur.
- spotjes (terwijl ze sws een verlaagd plafond gaan aanbrengen)
Gaan ze de ruimte boven het verlaagd plafond nog isoleren? Je krijgt een hoog plafond toch, je zou zelf nog een extra verlaging kunnen maken. Ik krijg zelf ook een hoger plafond, en wil dit verlagen om trimless spots te plaatsen (kost iets meer hoogte), en de plafond verlaging vlak voor de kozijnen te stoppen. De ruimte ertussen geeft je mogelijkheid om lichtbalk te plaatsen, gordijnen mooi weg te werken en stroompunten te maken voor als je elektrische gordijnbediening wilt. Evt kun je de stroom dan doortrekken naar buiten voor zonwering/lampen indien je buiten geen loze leidingen kan plaatsen. Ik heb al wel stopcontacten in het plafond als meerwerk laten meenemen.

• Hertog_Martin
Interessant. Vooral ook om ruimte over te laten. Enig idee wat het kost om zoiets achteraf te laten doen?

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27
W.Cor schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 00:13:
@W.Cor Dat er geen zonnepanelen bij zitten is juist positief!
Dat betekend namelijk dat je huis beter geisoleerd is. De meeste panelen die bij nieuwbouw gelegd worden zijn er om de EPC norm te halen, PV is namelijk de goedkoopste optie. Bij jouw huis word de EPC norm dus gehaald zonder PV.
Je dus later de mogelijkheid om zelf een installatie aan te leggen om bijvoorbeeld je stroom verbruik af te dekken, dat is( waarschijnljk) veel goedkoper dan wanneer er door de aannemer iets gelegd wordt.
Als voorbeeld:
Mijn extra panelen kosten me, inclusief upgrade omvormer en andere kosten € 534,- per stuk. Dat is dan voor een Suntech All Black met 280 of 285 Wp, helaas wel een indak-systeem omdat dat vanuit de gemeente verplicht is.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dronium schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:21:
[...]

Dat betekend namelijk dat je huis beter geisoleerd is. De meeste panelen die bij nieuwbouw gelegd worden zijn er om de EPC norm te halen, PV is namelijk de goedkoopste optie. Bij jouw huis word de EPC norm dus gehaald zonder PV.
Je dus later de mogelijkheid om zelf een installatie aan te leggen om bijvoorbeeld je stroom verbruik af te dekken, dat is( waarschijnljk) veel goedkoper dan wanneer er door de aannemer iets gelegd wordt.
Als voorbeeld:
Mijn extra panelen kosten me, inclusief upgrade omvormer en andere kosten € 534,- per stuk. Dat is dan voor een Suntech All Black met 280 of 285 Wp, helaas wel een indak-systeem omdat dat vanuit de gemeente verplicht is.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan zonder de brochure te hebben...

Wat @W.Cor eerder schreef is dat het project met warmtepomp is. Dat is ook een EPC verlaging, dus kunnen ze de zonnepanelen weer achterwege laten...

Maar alsnog blijft het positief dat er niet random 3 panelen liggen die je weer moet weghalen :)

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-09-2019 11:58 ]

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:51
Hertog_Martin schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:09:
Interessant. Vooral ook om ruimte over te laten. Enig idee wat het kost om zoiets achteraf te laten doen?
Niet echt, maar ga zelf uit van rond de 100e per m2 inclusief stucwerk.

• W.Cor
[...]

Als voorbeeld:
Nu ik het achteraf bekijk kan ik zeggen dat zonnepanelen en electra wat gemakkelijker wordt.
Kameraad van mij is electricien en legt ook zonnepanelen.
Laat hem extra leidingen leggen en bedraden en tevens ook de zonnepanelen plaatsen.
Ook even een compleet lichtplan laten opstellen voor de begane grond, wel zo gemakkelijk.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Je hoort / leest verschillende verhalen over stucen ; nieuwbouw en scheuren.

Onder aan de streep wil ik alles glad gestuced (is dat een woord🙈) hebben.

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
- over 2-3 jaar (en wat doe ik dan in de tussentijd ? )

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:22
wd200 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:46:

Onder aan de streep wil ik alles glad (is dat een woord🙈) hebben.

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
Wat kan er vanuit het project? Bij ons alleen behangklaar stucwerk. Ligt denk ik ook aan budget, planning etc. Ik zou er wel voor kiezen om het gelijk goed te doen. Later staat je huis vol met spullen en is denk ik de drempel een stuk hoger. Als je het voor/na oplevering doet, is alles ook klaar als je er gaat wonen.
Wij gaan waarschijnlijk voor renovlies (18,- op de wanden en plafonds glad stucen

• ambusched

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
Wij gaan laten gladpleisteren dat is dunner en dus goedkoper dan stucen . Onze wanden zijn al vrij glad dus kan allemaal volgens stucadoor, is deze week komen kijken bij inmeet moment. (Onze wanden worden behang klaar opgeleverd)
Scheuren weet ik niet, maar wat ik overal lees is dat bij glad het makkelijker weer bij te werken is.

[ Voor 3% gewijzigd door ambusched op 14-09-2019 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
Wat scheuren betreft; net de loterij

De ene nieuwbouwwoning krijgt wel scheurvorming binnen een jaar en de ander amper tot niet. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet om de gedeeltes die wel scheuren een jaartje of 2 later even te laten repareren. Heb me door een stucer laten vertellen dat dit nou ook niet zoveel moeite kost.

Het geniet sterk mijn voorkeur om na oplevering direct alles te laten stucen en evt later de scheurtjes te repareren (als ze verschijnen) dan eerst de helewoning te gaan behangen en 2 jaar later terwijl je huis vol met spullen staat en je er al in woont, alle behang eraf te halen en de hele boel te gaan stucen. Vergis je niet stucen veroorzaakt extreem veel stof in een woning.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GeeMoney
Goed nieuws! Oplevering gaat door op de 26ste!
Ook wordt er gewerkt aan de omvormer/groepenkast dus ik ga ervan uit dat ook dat in orde gaat komen.

De warmtepomp gaat maandag in bedrijf en al het elektra is ook zo goed als afgemonteerd.

Alleen de douchewand ontbreekt nog maar die zou als het meezit ook aankomende week binnenkomen.

Het enige “slechte” nieuws is dat de laatste twee termijnen betaald moeten worden en het restant meerwerk :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambusched

Verwijderd

[...]

Als voorbeeld:
En indak systeem oei dat liet ik toch niet doen. Meerdere pv boeren hier in de omgeven plaatsen die niet eens meer van wege verhoogd risico op brand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:52:
Goed nieuws! Oplevering gaat door op de 26ste!
Ook wordt er gewerkt aan de omvormer/groepenkast dus ik ga ervan uit dat ook dat in orde gaat komen.

De warmtepomp gaat maandag in bedrijf en al het elektra is ook zo goed als afgemonteerd.

Alleen de douchewand ontbreekt nog maar die zou als het meezit ook aankomende week binnenkomen.

Het enige “slechte” nieuws is dat de laatste twee termijnen betaald moeten worden en het restant meerwerk :+.
Verander je Nick maar in GeeNOmoney dan :Y
Succes met de oplevering en aanpassingen en verhuizing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
Dat is mooi nieuws Geemoney.

Zojuist mijn kameraad gesproken.
Zonnepanelen 360Euro per stuk ex BTW.
BTW is nog steeds subsidieregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
W.Cor schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:20:

Afhankelijk van het systeem (in-dak of erop) kan je een (groot) gedeelte van de BTW terug vragen.
En hoeveel Wattpiek zijn die panelen? Er is in ieder geval ook een groot panelen topic dacht ik :).

Stopcontacten buiten en loze leiding zijn ook afgemonteerd:
stop-buiten

En ze hebben een aantal spotjes laten branden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu hopen dat alle leveranciers zich aan de afspraken gaan houden, ik zal proberen het klussen ook af en toe vast te leggen :).

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

MadEgg

Tux is lievvv

@GeeMoney heb je nu inbouw WCD’s in je bakstenen buitenmuur? Ziet er mooi uit! Bij ons is alles buiten opbouw geworden.
W.Cor schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:20:

Per stuk zegt nog niet veel zonder vermogen, aantal en omvormer.

Ik heb 320€ ex BTW per stuk betaald voor 28 panelen van 305Wp, 28 optimizers en bijbehorende 3-fase SolarEdge omvormer.

Met het totaalplaatje kun je er wat zinnigers over zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door MadEgg op 15-09-2019 10:16 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
300WP, ook Solar Edge omvormer. optimizers weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadEgg inbouw inderdaad, dank je!
Optimizers heb je in principe alleen nodig als er eventueel slagschaduw is toch?
Of je serie panelen is dermate lang dat je ze individueel wilt hebben?
Vanuit de bouw hebben wij geen optimizers in ieder geval maar ik heb dan ook 0 schaduw en ze liggen op ZZW en 40 graden schuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:32:
@MadEgg inbouw inderdaad, dank je!
Optimizers heb je in principe alleen nodig als er eventueel slagschaduw is toch?
Of je serie panelen is dermate lang dat je ze individueel wilt hebben?
Vanuit de bouw hebben wij geen optimizers in ieder geval maar ik heb dan ook 0 schaduw en ze liggen op ZZW en 40 graden schuin.
Optimizers zijn vooral noodzakelijk met grote regelmatige schaduwen inderdaad. Wij hebben 18 panelen O en 10 panelen W, op dezelfde string. Daarmee zijn de optimizers wel noodzakelijk, anders was er een tweede string nodig geweest. En verder zie je op O ook dat als de zon achter het huis van de achterburen zakt, de bovenste panelen langer zon pakken dan de onderste. Dat compenseer je ook met optimizers. Net als verminderde opbrengst door kapotte panelen, bladeren, viezigheid of sneeuw.

@W.Cor Het totaal aantal maakt nog wel uit. Zeker als het inclusief montage is natuurlijk. Voor minder panelen is de overhead groter dus zullen ze per stuk duurder worden. En dan is er een omslagpunt tussen 1 en 3-fase omvormers waarbij de laatste ook duurder zijn natuurlijk. In ieder geval vind ik €360 per paneel nog wel prijzig. IKEA heeft ze al goedkoper, om maar eens wat te noemen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:10:
[...]

En indak systeem oei dat liet ik toch niet doen. Meerdere pv boeren hier in de omgeven plaatsen die niet eens meer van wege verhoogd risico op brand
Ik heb daar geen keuze in, dat is verplicht gesteld door de gemeente.
Als de nieuwbouw nu opgeleverd zou worden zonder panelen had ik inderdaad nog even gewacht. Maar aangezien er sowieso al een aantal panelen gemonteerd wordt is het handiger om meteen nu het dak vol te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

tijdens de elektradag kwamen we dit pareltje van een waterleiding tegen... Hoe kunnen ze dat nog fixen? Die leiding ligt door een vloer :(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OBGxhts.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dronium schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:17:
[...]

Ik heb daar geen keuze in, dat is verplicht gesteld door de gemeente.
Als de nieuwbouw nu opgeleverd zou worden zonder panelen had ik inderdaad nog even gewacht. Maar aangezien er sowieso al een aantal panelen gemonteerd wordt is het handiger om meteen nu het dak vol te leggen.
Dan nam ik de.minimalae verplichte panelen en zorgde voor extra dakpannen en liet die rommel.zo snel mogelijk verwijderen liet danme dak op goede manier vol leggen .
woekele schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:36:
tijdens de elektradag kwamen we dit pareltje van een waterleiding tegen... Hoe kunnen ze dat nog fixen? Die leiding ligt door een vloer :(

[Afbeelding]
Alleen door de werkvloer op te kappen.eerlijk gezet zou ik ook alleen accepteren dat compleet goed gedaan wordt en dus niet verlengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dank, zal het vragen/eisen :) Nog een ander dingetje... de hal is 15cm minder breed geworden omdat de berging 15cm breder moest van bouwbesluit. Het gehele kozijn van voordeur bestaat uit een kozijn direct om de voordeur en 2 'zijlichtjes', maar dan gewoon van hout (geen glas). Nu de hal smaller is geworden, valt een deel van 1 van de zijlichten achter de muur van de berging, die naar binnen gekomen is. Ziet er vreemd/asymetrisch uit nu het geheel dus niet binnen de hal valt. Ben je een zeikerd als je daar wat van vindt? :D Volgens mij is enige oplossing om een volledig nieuw kozijn te nemen, met minder brede zijlichten, zodat het gewoon past... maar is dat realistisch voor een optisch 'probleem'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Heb je een situatieschetsje? Dit klinkt wel heel maf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:41:
[...]

Dan nam ik de.minimalae verplichte panelen en zorgde voor extra dakpannen en liet die rommel.zo snel mogelijk verwijderen liet danme dak op goede manier vol leggen .
Dan moet ik VERPLICHT vanuit de gemeente nog steeds een indak PV systeem leggen.

Aangezien ik er voor gekozen heb om geen gasaansluiting meer te nemen en mijn huis te gaan verwarmen met een warmtepomp wil ik wel zoveel mogelijk panelen om minstens mijn eigen verbruik af te dekken. Of ik dat nu doe (en via de hypotheek kan financieren) of later aan laat leggen het wordt sowieso een indak systeem omdat een opdak systeem is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Dronium schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:10:
[...]
Of ik dat nu doe (en via de hypotheek kan financieren) of later aan laat leggen het wordt sowieso een indak systeem omdat een opdak systeem is niet toegestaan.
Panelen later geplaatst kun je ook uit de hypotheek financieren. Heb ik ook gedaan. De factuur kun je gewoon uit het bouwdepot betalen. Maar als het verplicht in-dak moet zijn van de gemeente zou ik het ook door de bouw laten doen, daar komt iets meer bij kijken om het netjes één geheel te laten lijken lijkt me.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan moet ik VERPLICHT vanuit de gemeente nog steeds een indak PV systeem leggen.

Aangezien ik er voor gekozen heb om geen gasaansluiting meer te nemen en mijn huis te gaan verwarmen met een warmtepomp wil ik wel zoveel mogelijk panelen om minstens mijn eigen verbruik af te dekken. Of ik dat nu doe (en via de hypotheek kan financieren) of later aan laat leggen het wordt sowieso een indak systeem omdat een opdak systeem is niet toegestaan.
Fijne gemeente dan. Zou voor een rede zijn om zo huis dus niet te willen.

Lekker dat gemeente iets wat een verhoogd risco op brand gevaar op levert je door de strot wilt duwen..... bizar .

Gelukkig niet mijn huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Hoe hebben ze die verplichting dan geformuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:14:
[...]

Hoe hebben ze die verplichting dan geformuleerd?
Ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar.

De pv boeren in onze stad plaatsen ze niet eens meer .kun je toch afvragen waarom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 10:34
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:17:
[...]

Ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar.

De pv boeren in onze stad plaatsen ze niet eens meer .kun je toch afvragen waarom!!!
Ik gok dat het ook zal draaien om de hoeveelheid werk. Is toch makkelijker om over een bestaand dak heen te leggen dan eerst de dakpannen verwijderen en dan goed aanleggen.

Overigens, die verhoogde kans op brand is volgens de bronnen die ik kan vinden minimaal, kun je aangeven waar er onderzocht is dat dit structureel een groter brandgevaar oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@kezzza het is algemeen bekend dat er veel vaker brand ontstaat met indak panelen dan opbouw.
De warmte kan namelijk met een opdak systeem onder de panelen wegkomen. Bij inbouw is dat niet het geval en loopt de temperatuur behoorlijk op.
Het is ook duurder om te verzekeren, dat is om diezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
@kabeltjekabel @Verwijderd

Het is een nieuwe wijk waar voor een heel (beeld)plan is ontwikkeld.

Van de website:
Veghels Buiten is een bijzonder woongebied. Van landschappelijke inrichting tot aan de architectuur van de bebouwing, vormen de Brabantse karakteristieken en de historie van het gebied de leidraad en inspiratiebron. Dat is vertaald in kwaliteitshandboeken.

Hier voor zijn dus bestemmingsplannen geschreven, een kwaliteitshandboek voor de hoofdplanstructuur, een kwaliteitshandboeken per deelgebied en een uitwerking van de Beeldkwaliteit per deelplan. Allemaal richtlijnen waaraan het beeld van de buurt en dus ook de huizen moeten voldoen. Maar zo'n beschrijving van de beeldkwaliteit bevat geen harde of duidelijk regels dus heb je nog steeds een welstandscommissie, maar die noemen ze nu het Supervisieteam.

Ook weer van de website:
Een speciaal samengesteld Supervisieteam begeleidt en beoordeelt alle bouwplannen. Het Supervisieteam toetst de plannen aan de kwaliteitshandboeken en doet ook alvast een welstandstoets.

En opdak zonnepanelen komen dus niet door die toesting heen. Zelfs de dakramen mogen niet uitsteken en moeten gelijk liggen met het dakvlak.

Voor verdere info : veghelsbuiten.nl

Verder ga ik er vanuit dat de installateur en de aannemer het zaakje zo aanleggen dat de kans op brand ongeveer nul is. Als het in brand vlieg wegens te weinig warmte afvoer is dat in eerste instantie wel mijn probleem maar alle kosten ga ik dan toch echt verhalen bij de aannemer.

[ Voor 9% gewijzigd door Dronium op 15-09-2019 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:23
Dronium schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:22:

Van de website:
Veghels Buiten is een bijzonder woongebied. Van landschappelijke inrichting tot aan de architectuur van de bebouwing, vormen de Brabantse karakteristieken en de historie van het gebied de leidraad en inspiratiebron. Dat is vertaald in kwaliteitshandboeken.

Hier voor zijn dus bestemmingsplannen geschreven, een kwaliteitshandboek voor de hoofdplanstructuur, een kwaliteitshandboeken per deelgebied en een uitwerking van de Beeldkwaliteit per deelplan. Allemaal richtlijnen waaraan het beeld van de buurt en dus ook de huizen moeten voldoen. Maar zo'n beschrijving van de beeldkwaliteit bevat geen harde of duidelijk regels dus heb je nog steeds een welstandscommissie, maar die noemen ze nu het Supervisieteam.

Ook weer van de website:
Een speciaal samengesteld Supervisieteam begeleidt en beoordeelt alle bouwplannen. Het Supervisieteam toetst de plannen aan de kwaliteitshandboeken en doet ook alvast een welstandstoets.

En opdak zonnepanelen komen dus niet door die toesting heen. Zelfs de dakramen mogen niet uitsteken en moeten gelijk liggen met het dakvlak.

Verder ga ik er vanuit dat de installateur en de aannemer het zaakje zo aanleggen dat de kans op brand ongeveer nul is. Als het in brand vlieg wegens te weinig warmte afvoer is dat in eerste instantie wel mijn probleem maar alle kosten ga ik dan toch echt verhalen bij de aannemer.
Bij brand heb je alleen te maken met jouw opstal verzekeraar, slecht bij aantonen van grove tekortkomingen tijdens de installatie zal de verzekeraar bij de aannemer aankloppen, maar dat terzijde.

Check echt even wat de gemeentelijke regels zijn voor zonnepanelen na oplevering. Volgens mij heb je daarbij niets met die supervisieteam medewerkers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de website:

Ook weer van de website:

Praat maar eens met de brandweer. Ik vind dat een zeer ongelukkige keuze .want als er met pv sets wat in de hens gaat is het 9 v/d 10 keer een indak.
Bij ons in de staat is et van de week een indak systeem verwijdert vervangen voor een op dak systeem ook een Nieuw bouw wijk. Deze mensen vonden het geen fijn idee dat ze daar onder moesten slapen...

Maar zo als k al zij het is gelukkig niet mijn huis.ik zou het namelijk niet genomene hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[...]
Dat doen ze toch bij elke wijk? Dat wil niet zeggen dat je daarna geen PV op het dak mag leggen. Mag je dan ook geen posters achter het raam hangen? Stoepkrijt op de muur? Wat een bullshit zeg.

Even op die site gekeken, en ze adverteren groot met "Bepaal zelf hoe je huis er uit ziet" en schijnbaar betekend dat ook dat je in een stal mag wonen. Mmokey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
kabeltjekabel schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:05:
[...]

Dat doen ze toch bij elke wijk? Dat wil niet zeggen dat je daarna geen PV op het dak mag leggen. Mag je dan ook geen posters achter het raam hangen? Stoepkrijt op de muur? Wat een bullshit zeg.

Even op die site gekeken, en ze adverteren groot met "Bepaal zelf hoe je huis er uit ziet" en schijnbaar betekend dat ook dat je in een stal mag wonen. Mmokey.
Iedereen zijn mening :)

Ik
  • vind het een mooi plan en een mooie woning
  • vind een indak systeem er beter uitzien als een opdak (ja ik ken de nadelen)
  • wil niet wachten met het plaatsen van een PV-systeem
  • heb een zin in nog een discussie met gemeente ambtenaren (die discussies zijn er al genoeg)
  • wil mijn PV-systeem niet na plaatsing van het dak moeten halen om dat het niet aan de eisen voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dronium schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:14:
[...]

Iedereen zijn mening :)

Ik
  • vind het een mooi plan en een mooie woning
  • vind een indak systeem er beter uitzien als een opdak (ja ik ken de nadelen)
  • wil niet wachten met het plaatsen van een PV-systeem
  • heb een zin in nog een discussie met gemeente ambtenaren (die discussies zijn er al genoeg)
  • wil mijn PV-systeem niet na plaatsing van het dak moeten halen om dat het niet aan de eisen voldoet
Over smaak valt te twisten...
Ik vind een indak systeem niet minder Of mooier dan een losse set op het dak.
Ik vind het veiligheid aspect in dit geval zwaarder tellen dan het optische .

Ik heb onze pv set ook 1 jaar na opleveing veranderdt en de oude set nog leuk verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tuurlijk. Blijft wel staan dat als er met koeienletters staat "Jij bepaalt hoe je huis eruitziet" maar op-dak PV panelen niet zijn toegestaan dat ronduit hypocriet is.

En dan dat plaatje van huizen met indak-PV met blauwe panelen... haha. Ik dacht mij iets te herrineren dat een overgrote meerderheid blauwe PV lelijker vond dan zwart..

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-09-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:17:
[...]

Tuurlijk. Blijft wel staan dat als er met koeienletters staat "Jij bepaalt hoe je huis eruitziet" maar op-dak PV panelen niet zijn toegestaan dat ronduit hypocriet is.

En dan dat plaatje van huizen met indak-PV met blauwe panelen... haha. Ik dacht mij iets te herrineren dat een overgrote meerderheid blauwe PV lelijker vond dan zwart..
Inderdaad blauw is echt verschrikkelijk lelijk.en dan hebben we het over wat er mooier gevonden wordt..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

kabeltjekabel schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:08:
Heb je een situatieschetsje? Dit klinkt wel heel maf.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7bzKSJI.jpg

Het stuk rechts van de deur had even breed moeten zijn als het stuk links van de deur. Maar nu begint de muur van de berging halverwege het stuk rechts van de deur, omdat de berging breder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@woekele is het buiten ook zichtbaar?
In mijn vorige nieuwbouw woning had ik links naast de deur een centimeter of 80 een houten deur wat ook open zou moeten kunnen ware het niet daar pal achter de meterkast geplaatst werd.
Die houten deur wilde ik weg hebben en de gevelstenen (natuursteen) door laten trekken maar dat was een no-go van de architect. Ondanks dat ik helemaal niets aan die deur had die niet open kon mocht mijn meterkast niet dieper omdat die deur zichtbaar moest zijn van binnen en van buiten mocht ik het niet wijzigen vanwege aangezicht :+ .

Lang verhaal kort: het mooiste zou zijn een symmetrisch kozijn maar ik verwacht niet dat ze dat gaan plaatsen. Binnen heb je er namelijk geen "last" van en van buiten is het aangezicht gewoon symmetrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Scheelt dat de warmte niet de hoofdoorzaak is.
Is gewoon verkeerd geinstalleerd, met name stekkerverbindingen.

https://www.rvo.nl/sites/...emen%20in%20Nederland.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Nee, buiten zie je het niet, omdat het 'dicht' is (hout) en geen glas. Ben wel bang dat de deur straks niet ver genoeg (>90 graden) open kan, omdat hij direct tegen de berging aan draait.

[ Voor 20% gewijzigd door woekele op 16-09-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:34:
[...]

Dan nog zal de tolerantie voor foute verbindingen bij een koeler op-dak systeem groter zijn. En de schade vermoedelijk ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
bbbrumbrum schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:34:
[...]

Inderdaad, ik heb dat rapport een tijd geleden eens doorgenomen, maar in bijna alle cases is de oorzaak bij onjuiste stekkers. Als je dan leest dat men soms een waterpomptang gebruikt om de MC4 stekkers vast te knijpen dan begrijp ik dat ook wel. 8)7
Ik denk overigens dat bij opdak systemen ook wel brandjes voorkomen, maar dan is de schade altijd een stuk minder groot en krijgt daardoor minder aandacht.
Ik zou het risico wel aandurven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdy64
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 15:14
Hi allen,
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar vorige week een kijkmiddag gehad in het nieuwbouwhuis wat, naar verwachting, eind november wordt opgeleverd. Ik liep naar boven en trof in de badkamer deze betegeling aan:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zvm9li.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vwwswme0.jpg

Al contact gehad met de aannemer en die zegt dat het zo hoort vanwege 'bouwkundige dilataties, welke doorgezet moeten worden in het tegelwerk om scheurvorming te voorkomen.'

Persoonlijk vind ik dit moeilijk te geloven dat het dan op deze manier moet, maar ik ben ook meer een leek. Iemand van jullie hier een mening over? Zou ik hier nog iets mee kunnen of heeft de aannemer hier gewoon een goed punt en moet ik dit accepteren zo? :)

[ Voor 48% gewijzigd door birdy64 op 17-09-2019 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
birdy64 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
Persoonlijk vind ik dit moeilijk te geloven dat het dan op deze manier moet, maar ik ben ook meer een leek. Iemand van jullie hier een mening over? Zou ik hier nog iets mee kunnen of heeft de aannemer hier gewoon een goed punt en moet ik dit accepteren zo? :)
Ik zou dit niet acceptabel vinden. Ziet er erg vreemd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@birdy64 dat is wel heel merkwaardig.
Dat zou betekenen dat er 2 verschillende materialen gebruikt zijn om de wand te vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Dit zou ik niet accepteren, het ziet er niet uit. En het lijkt me sterk dat het iets met dilitatie te maken heeft, dat zit toch niet in de binnenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:08:
@birdy64 dat is wel heel merkwaardig.
Dat zou betekenen dat er 2 verschillende materialen gebruikt zijn om de wand te vormen?
Nee, hoezo?

Maar dilatatie in het binnenspouwblad.. whut?

Volgens mij gewoon gezwets van die aannemer . Ik heb dit werkelijk nog nooit ergens gezien, en ook nog nooit ergens gebroken tegels omdat het niet zo zit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Als ik het zie zit er dus aan de linker zijde van het raam een dilatatie. Dat kan. Dus daar komt een voeg.
Vervolgens kan je vanuit die voeg gewoon met hele tegels naar links en rechts werken. Dan heb je alleen aan de zijde bij de wc de voeg op een minder mooie plaats zitten dan nu het geval is, maar wellicht is het totaal resultaat dan wel mooier.

Edit: Het is inderdaad wel een vreemde plaats voor een dilatatie in het binnenspouwblad.

[ Voor 11% gewijzigd door MeTooPV op 16-09-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:16:
[...]

Nee, hoezo?

Maar dilatatie in het binnenspouwblad.. whut?

Volgens mij gewoon gezwets van die aannemer . Ik heb dit werkelijk nog nooit ergens gezien, en ook nog nooit ergens gebroken tegels omdat het niet zo zit 8)7
Een officiële dilatatievoeg pas je toe omdat er twee verschillende materialen verschillende werkingen hebben en dan wil je dus scheuren in je tegel voorkomen.
Als links bijvoorbeeld beton zit en rechts hetzelfde type beton en gefixeerd dan hoef je dat naar mijn weten niet toe te passen.
En omdat het 2 keer is toegepast en als de aannemer de waarheid verteld zouden er dus 2 verschillende materialen gebruikt moeten zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 16-09-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Ik heb via Berkvens (lev van deuren in ons project)

binnen deuren upgraden
- stompe deuren / kozijnen
- houten kozijnen (soort hout onbekend maar in ieder geval geen staal)
- onzichtbare schanieren
- deurbeslag luxer dan standaard.
- iets luxeren deur dan standaard.

voor 6000 euro voor 8 deuren.
Los van dat het een hoop geld is, is dit marktconform ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bassie40
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-07-2022
Hallo,

Hier weer even een update vanuit Den Helder, aangezien ik vandaag weer een rondleiding heb gekregen van de aannemer.

Ik was positief verrast over de voortgang en ook de aannemer zei dat ze over een paar weken wel gereed zijn met de bouw. Wc's en badkamer zijn betegeld, wanden worden mooi glad opgeleverd en het hele huis is al behoorlijk droog.

In eerste instantie was het de bedoeling de huizen en de aangrenzende appartement toren tegelijk op te leveren. Aangezien de toren meer vertraging oploopt en de huizen nagenoeg gereed zijn is dit idee losgelaten en ze zijn druk in gesprek om de huizen eerder te mogen opleveren. Daarover horen we volgende week meer. Planning is nog steeds december/januari.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dRDTGIG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bIqybC0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9JpfIBH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B23r47V.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rOC7wiV.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
woekele schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:00:
[...]

[Afbeelding]

Het stuk rechts van de deur had even breed moeten zijn als het stuk links van de deur. Maar nu begint de muur van de berging halverwege het stuk rechts van de deur, omdat de berging breder is geworden.
Het zal niet anders gaan omdat anders het buitenaanzicht te veel wijzigt. Ik denk dat je helaas niks te willen hebt, het voldoet en over smaak valt niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
birdy64 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
Hi allen,
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar vorige week een kijkmiddag gehad in het nieuwbouwhuis wat, naar verwachting, eind november wordt opgeleverd. Ik liep naar boven en trof in de badkamer deze betegeling aan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Al contact gehad met de aannemer en die zegt dat het zo hoort vanwege 'bouwkundige dilataties, welke doorgezet moeten worden in het tegelwerk om scheurvorming te voorkomen.'

Het is geen vreemde plek voor een dillitatie en die zit hier waarschijnlijk om het nazakken van de vloer op te vangen, dat dillitaties alleen tussen 2 verschillende materialen zitten is kul. Dillitaties zitten ook regelmatig in het binnenblad als het een steenachtig materiaal is dus dat is ook niet vreemd.
Technisch is het goed opgelost en starten aan weerszijde van de dillitatie met een hele tegel geeft een te smalle strook in de hoek.
Ik zou eerlijk gezegd geen andere oplossing zien. Straks zit er een radiator voor en valt een groot deel weg.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 16-09-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@wd200 die prijs is exact de reden waarom ik alleen mijn deuren naar stomp heb gezet en verder alles standaard heb gelaten. Die prijzen gaan nergens over...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
@MadEgg @GeeMoney @Dronium @Verwijderd @kabeltjekabel @Den_S85

Even meegelezen met jullie PV-discussie. Maar die ombouw is zo gefikst hoor. Maar je kan beter geen belasting terugvragen over de indak panelen als je daarna nieuwe neemt. Wat een gedoe om de tweede keer btw terug te vragen. Systeem draait sinds mei en nog altijd niks terug gehad.
Vergeet ook niet dat in-dak 1/3 van de btw is. Dus als je je dak vanuit de bouw gaat vol leggen zal dat een langere terugverdientijd worden. Ook als ze in de toekomst vervangen moeten worden (uitgaande van 20 jaar) zit je ermee dat je de pannen niet meer kunt krijgen. Gezien je pannen ongeveer 40 jaar meegaan is dat toch jammer als je dan een heel nieuw dak moet kopen.

Hier nog wat foto's van de ombouw afgelopen mei:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Ilwdkrsllypu/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2EX7ZzeGTFpk/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/MDStN1TcjinO/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Fg2d42yYQe3s/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UmYDzDJV3eBN/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaboom1555 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:46:
@MadEgg @GeeMoney @Dronium @Verwijderd @kabeltjekabel @Den_S85

Even meegelezen met jullie PV-discussie. Maar die ombouw is zo gefikst hoor. Maar je kan beter geen belasting terugvragen over de indak panelen als je daarna nieuwe neemt. Wat een gedoe om de tweede keer btw terug te vragen. Systeem draait sinds mei en nog altijd niks terug gehad.
Vergeet ook niet dat in-dak 1/3 van de btw is. Dus als je je dak vanuit de bouw gaat vol leggen zal dat een langere terugverdientijd worden. Ook als ze in de toekomst vervangen moeten worden (uitgaande van 20 jaar) zit je ermee dat je de pannen niet meer kunt krijgen. Gezien je pannen ongeveer 40 jaar meegaan is dat toch jammer als je dan een heel nieuw dak moet kopen.

Hier nog wat foto's van de ombouw afgelopen mei:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is dus exact wat ik ook al zei slimme keuze . Mag ik vragen waarom de wissel ?
Ik zou dat ook gedaan hebben 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:50:
[...]

Dat is dus exact wat ik ook al zei slimme keuze . Mag ik vragen waarom de wissel ?
Ik zou dat ook gedaan hebben 😁
Wij wilden maximaal aantal PV bij de bouw.
De bouwer zij de max is 6. Afijn, wij ingestemd. Toen zag ik dat dak en dacht ja hoor eens even er past makkelijk het dubbele op, maar dat kan alleen als op -dak. Toen kwamen er een serie brandjes in de buurt bij indak pv systemen en was voor ons de keuze snel gemaakt. Tel alle voordelen van btw, levensduur pannen en waterdichtheid etc. etc. erbij op en je snapt waarom we dit zo hebben opgelost :)

[ Voor 5% gewijzigd door kaboom1555 op 16-09-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaboom1555 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:52:
[...]

Wij wilden maximaal aantal PV bij de bouw.
De bouwer zij de max is 6. Afijn, wij ingestemd. Toen zag ik dat dak en dacht ja hoor eens even er past makkelijk het dubbele op, maar dat kan alleen als op -dak. Toen kwamen er een serie brandjes in de buurt bij indak pv systemen en was voor ons de keuze snel gemaakt. Tel alle voordelen van btw, levensduur pannen en waterdichtheid etc. etc. erbij op en je snapt waarom we dit zo hebben opgelost :)
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
wd200 schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:48:
Ik heb via Berkvens (lev van deuren in ons project)

binnen deuren upgraden
- stompe deuren / kozijnen
- houten kozijnen (soort hout onbekend maar in ieder geval geen staal)
- onzichtbare schanieren
- deurbeslag luxer dan standaard.
- iets luxeren deur dan standaard.

voor 6000 euro voor 8 deuren.
Los van dat het een hoop geld is, is dit marktconform ?
Als het voor dat geld ook afgelakt is wel.

Deuren ook van hout/MDF en niet van karton.

[ Voor 4% gewijzigd door BFmango op 16-09-2019 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
Vandaag gesproken met makelaar we hebben data gekregen. Het is nog een klein beetje onzeker tot we.echt de brief hebben ontvangen maar we kunnen er vanuit gaan dat:
08-10 de vooroplevering
17-10 de definitieve overdracht
2 dagen later als gehoopt bouwnummer 15 moet natuurlijk op 15e opgeleverd worden 8)
Maar komt allemaal precies uit stucer komt 21e dus nog even tijd om latten en stroom afdekkingen te verwijderen, trapkast te spuiten en zolder te spuiten.
Blij met eindelijk 'definitieve' datum te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ambusched schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:46:
Vandaag gesproken met makelaar we hebben data gekregen. Het is nog een klein beetje onzeker tot we.echt de brief hebben ontvangen maar we kunnen er vanuit gaan dat:
08-10 de vooroplevering
17-10 de definitieve overdracht
2 dagen later als gehoopt bouwnummer 15 moet natuurlijk op 15e opgeleverd worden 8)
Maar komt allemaal precies uit stucer komt 21e dus nog even tijd om latten en stroom afdekkingen te verwijderen, trapkast te spuiten en zolder te spuiten.
Blij met eindelijk 'definitieve' datum te hebben
Euh? Deksel gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
D.deJong schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:40:
[...]

Het is geen vreemde plek voor een dillitatie en die zit hier waarschijnlijk om het nazakken van de vloer op te vangen, dat dillitaties alleen tussen 2 verschillende materialen zitten is kul. Dillitaties zitten ook regelmatig in het binnenblad als het een steenachtig materiaal is dus dat is ook niet vreemd.
Technisch is het goed opgelost en starten aan weerszijde van de dillitatie met een hele tegel geeft een te smalle strook in de hoek.
Ik zou eerlijk gezegd geen andere oplossing zien. Straks zit er een radiator voor en valt een groot deel weg.
Ik kan de foto’s niet zien maar een dilatatie omdat er zakking te verwachten is zou je geen radiator (of iets anders) overheen aan beide zijdes vast moeten/kunnen/willen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
kabeltjekabel schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:27:
[...]

Euh? Deksel gewoon laten zitten.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:50
Kneepie schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:31:
[...]

Wij hebben binnen dit project een optie op kavel 78 en hebben goede verhalen gehoord over van Diessen keukens! Ik lees dit forum al enige tijd en hebben verschillende handige tips van mede tweakers meegenomen in onze keuzes. :)
Wij hebben ook een huis gekocht binnen Huysackers. Wat ik me afvroeg: hebben jullie bij van Diessen onderhandeld over de prijs?
Pagina: 1 ... 34 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2