Bij een zakking gaat het niet over cm’s maar hooguit enkele mm’s, iets wat een radiatorbeugel en flexibele slang wel op kan vangen in tegen stelling tot een voeg van het tegelwerk.De Rikster schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:32:
[...]
Ik kan de foto’s niet zien maar een dilatatie omdat er zakking te verwachten is zou je geen radiator (of iets anders) overheen aan beide zijdes vast moeten/kunnen/willen monteren.
Leuk nog iemand van HuysackersJeter schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:45:
[...]
Wij hebben ook een huis gekocht binnen Huysackers. Wat ik me afvroeg: hebben jullie bij van Diessen onderhandeld over de prijs?
Wij hebben niet echt onderhandeld, de sfeer was er niet naar en hij leek ook niet vatbaar voor prijswijzigingen.
Ons huis is 2 weken geleden opgeleverd en gelijk gestuct. Daarna hebben we het plafond wit laten spuiten en de muren ral9010. We wilden de muren en het plafond niet in 1 kleur om het 'box' effect tegen te gaan.
Helaas steekt het ral9010 heel erg gelig bij het wit en vinden wij het in ieder geval te creme overkomen.
Dan zit er maar 1 ding op en dat is helaas opnieuw laten spuiten.. Nu willen we het plafond wit houden, natuurlijk om kosten te besparen, maar ook omdat we wit mooi vinden. We twijfelen nu nog wel heel erg over welke wit tint we op de muren gaan doen: Ral9003 of ral9016.
Heeft iemand toevallig ervaringen met 1 van de 2 kleuren in combinatie met een wit plafond? We hebben ons vandaag duizelig gestaard op de kleurstalen en vinden het erg moeilijk van zo'n staaltje.
Helaas steekt het ral9010 heel erg gelig bij het wit en vinden wij het in ieder geval te creme overkomen.
Dan zit er maar 1 ding op en dat is helaas opnieuw laten spuiten.. Nu willen we het plafond wit houden, natuurlijk om kosten te besparen, maar ook omdat we wit mooi vinden. We twijfelen nu nog wel heel erg over welke wit tint we op de muren gaan doen: Ral9003 of ral9016.
Heeft iemand toevallig ervaringen met 1 van de 2 kleuren in combinatie met een wit plafond? We hebben ons vandaag duizelig gestaard op de kleurstalen en vinden het erg moeilijk van zo'n staaltje.
De stucadoor niet de elektrodozen laten volstucen.
Ja hier, ook nieuwbouw net een paar maandjes oud. Wit plafond en ral9016, gaat echt prima en de muren nemen de kleur van de rest van het huis mooi over. 9003 leek ons toen net iets te wit op de staaltjes....ictnoob schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:31:
Ons huis is 2 weken geleden opgeleverd en gelijk gestuct. Daarna hebben we het plafond wit laten spuiten en de muren ral9010. We wilden de muren en het plafond niet in 1 kleur om het 'box' effect tegen te gaan.
De buren hebben overigens plafond én muur 9010...en dan is het gewoon prima en oogt het eigenlijk helemaal niet echt geel. Je moet geen 9010 naast 9016 houden nee, dan lijkt het opeens heel ouderwets

@kabeltjekabel nee dat hoop ik toch niet

Jij zou dit in je eigen badkamer gewoon een goede oplossing vinden?D.deJong schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:40:
[...]
Het is geen vreemde plek voor een dillitatie en die zit hier waarschijnlijk om het nazakken van de vloer op te vangen, dat dillitaties alleen tussen 2 verschillende materialen zitten is kul. Dillitaties zitten ook regelmatig in het binnenblad als het een steenachtig materiaal is dus dat is ook niet vreemd.
Technisch is het goed opgelost en starten aan weerszijde van de dillitatie met een hele tegel geeft een te smalle strook in de hoek.
Ik zou eerlijk gezegd geen andere oplossing zien. Straks zit er een radiator voor en valt een groot deel weg.
Is een voorzetwand in dezen geen optie?
Met alle respect maar dit ziet er toch wel heel raar uit.
Mag ik vragen wat je voor stucen en spuiten van de muren kwijt per m2 ?ictnoob schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:31:
Wij hebben 9016 op de muren en 9010 op de kozijnen. Wij vinden dit ook goed passen. Volgens onze schilder was dit nu "de norm". Het geheel kleurt soms naar grijzig in het licht, maar staat erg goed! (misschien omdat de muur ertegenover grijs is).ictnoob schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:31:
7 euro per m2 excl afplakkenwd200 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:21:
[...]
Mag ik vragen wat je voor stucen en spuiten van de muren kwijt per m2 ?
En welke kleur op het plafond?poosie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:36:
[...]
Wij hebben 9016 op de muren en 9010 op de kozijnen. Wij vinden dit ook goed passen. Volgens onze schilder was dit nu "de norm". Het geheel kleurt soms naar grijzig in het licht, maar staat erg goed! (misschien omdat de muur ertegenover grijs is).
Ik heb de linkjes even aangepast, foto's zijn nu weer zichtbaar. Na aandringen bij de aannemer mag ik morgen even langs op het bouwterrein bij de uitvoerder om te bespreken wat hier is gebeurd. Heb het voorval ook aan meerdere tegelzetters laten zien, die vinden het toch allemaal een vreemde manier van oplossen, ook als er daadwerkelijk een dilatatie in de muur zit. Echter ben ik benieuwd wat mijn kansen zijn, want het zal toch een welles/nietes verhaal gaan worden ben ik bang..De Rikster schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:32:
[...]
Ik kan de foto’s niet zien maar een dilatatie omdat er zakking te verwachten is zou je geen radiator (of iets anders) overheen aan beide zijdes vast moeten/kunnen/willen monteren.
9010, ook op de plinten trouwens en de deuren ook.
[ Voor 12% gewijzigd door poosie op 17-09-2019 09:14 ]
Die zou daar alleen moeten zitten als je woning langer is dan het betonelement dat getransporteerd kan worden. Kalkzandsteen kan je blijven dilateren, scheurt toch wel.D.deJong schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:40:
[...]
Het is geen vreemde plek voor een dillitatie en die zit hier waarschijnlijk om het nazakken van de vloer op te vangen, dat dillitaties alleen tussen 2 verschillende materialen zitten is kul. Dillitaties zitten ook regelmatig in het binnenblad als het een steenachtig materiaal is dus dat is ook niet vreemd.
Technisch is het goed opgelost en starten aan weerszijde van de dillitatie met een hele tegel geeft een te smalle strook in de hoek.
Ik zou eerlijk gezegd geen andere oplossing zien. Straks zit er een radiator voor en valt een groot deel weg.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Anoniem: 279475
je 5% achter houden tot naar wens is op gelost . anders heb je geen druk middel meer en boeit het ze eerlijkbirdy64 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:29:
[...]
Ik heb de linkjes even aangepast, foto's zijn nu weer zichtbaar. Na aandringen bij de aannemer mag ik morgen even langs op het bouwterrein bij de uitvoerder om te bespreken wat hier is gebeurd. Heb het voorval ook aan meerdere tegelzetters laten zien, die vinden het toch allemaal een vreemde manier van oplossen, ook als er daadwerkelijk een dilatatie in de muur zit. Echter ben ik benieuwd wat mijn kansen zijn, want het zal toch een welles/nietes verhaal gaan worden ben ik bang..
gezegd hellemaal niks ..
Mochten ze het echt niet anders willen tegelen, dan zou ik voorstellen die verticale voeg opnieuw te voegen in het wit. Dan is het optisch al heel anders.birdy64 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:29:
[...]
Ik heb de linkjes even aangepast, foto's zijn nu weer zichtbaar. Na aandringen bij de aannemer mag ik morgen even langs op het bouwterrein bij de uitvoerder om te bespreken wat hier is gebeurd. Heb het voorval ook aan meerdere tegelzetters laten zien, die vinden het toch allemaal een vreemde manier van oplossen, ook als er daadwerkelijk een dilatatie in de muur zit. Echter ben ik benieuwd wat mijn kansen zijn, want het zal toch een welles/nietes verhaal gaan worden ben ik bang..
Dit lijkt me toch sowieso beter kunnen? Zelfs om een voeg heen is er weinig noodzaak om 4 tegels van verschillende breedte naast elkaar te hebben.birdy64 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:29:
[...]
Ik zou dit ook niet accepteren. Naast dat het een rare plek voor een voeg is zou het zoals @GeeMoney al noemde met een voorzetwand opgelost kunnen worden. Kost hen wat meer werk, maar deze tegel-layout gaat nergens over natuurlijk.
Tja
Ik vind het ook lelijk maar technisch gezien klopt het wel en ik weet zo 1 2 3 geen andere oplossing dan inderdaad een voorzetwand.GeeMoney schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:07:
[...]
Jij zou dit in je eigen badkamer gewoon een goede oplossing vinden?
Is een voorzetwand in dezen geen optie?
Met alle respect maar dit ziet er toch wel heel raar uit.
[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 17-09-2019 16:40 ]
Wij hebben in ons huis dus ral 9016 op het plafond, 9010 op de muren, dat gaat prima en lijkt niet gek. 9016 is op de muren wel heel erg wit. Onze deuren zijn standaard ook allemaal 9010Het Vosje schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:49:
[...]
Ja hier, ook nieuwbouw net een paar maandjes oud. Wit plafond en ral9016, gaat echt prima en de muren nemen de kleur van de rest van het huis mooi over. 9003 leek ons toen net iets te wit op de staaltjes....
De buren hebben overigens plafond én muur 9010...en dan is het gewoon prima en oogt het eigenlijk helemaal niet echt geel. Je moet geen 9010 naast 9016 houden nee, dan lijkt het opeens heel ouderwets
Afgelopen week is de dekvloer gestort en vandaag hebben ze de dakpannen klaar gelegd op het dak.

Verder ook nog wat meer informatie gekregen over de vloerverwarming, 16mm slang met 100mm hart-op-hart afstand. En de bron voor de warmtepomp heeft een diepte van ongeveer 150m, verdere details moet ik nog bij BAM Energy Systems navragen.

Verder ook nog wat meer informatie gekregen over de vloerverwarming, 16mm slang met 100mm hart-op-hart afstand. En de bron voor de warmtepomp heeft een diepte van ongeveer 150m, verdere details moet ik nog bij BAM Energy Systems navragen.
Heb ik eindelijk wat meer inzicht wat ze aan bouwen zijn waar ik werk (Lely)MBarendse schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:37:
Bij ons hoekhuis is inmiddels de fundering klaar, duurde langer dan gemiddeld ivm split level indeling waardoor de fundering 2 niveaus heeft.
nu omhoog!
[Afbeelding]Bouw Wilgenrijk by Martijn Barendse, on Flickr
[Afbeelding]Bouw Wilgenrijk by Martijn Barendse, on Flickr
[ Voor 43% gewijzigd door Brickman op 17-09-2019 21:41 ]
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
ik zit met het volgende:
- projectbouw, 18 huizen.
- grote aannemer (Roosdom Tijhuis)
- ik heb een twee-onder-een kapper gekocht.
iemand heeft mij aangeraden een bouwbegeleider in te huren, zodat er gecontroleerd wordt of alles volgens plan gebouwd wordt, en de juiste materialen gebruikt worden. indien hij elke week op de bouw komt, kost mij dit 500 euro per maand. Om de week kost 300 euro. veel geld, maar het geeft mij een goed gevoel. Totdat iemand tegen mij heeft gezegd dat een grote aannemer heel strak per project inkoopt en dat de gebruikte materialen conform bestek zijn. het is bijna onmogelijk dat er van af geweken wordt. Tevens is het zo dat als de aannemer gas geeft er zo veel in een week gebeurt, dat een bouwbegeleider snel achter de feiten aanloopt. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
iemand heeft mij aangeraden een bouwbegeleider in te huren, zodat er gecontroleerd wordt of alles volgens plan gebouwd wordt, en de juiste materialen gebruikt worden. indien hij elke week op de bouw komt, kost mij dit 500 euro per maand. Om de week kost 300 euro. veel geld, maar het geeft mij een goed gevoel. Totdat iemand tegen mij heeft gezegd dat een grote aannemer heel strak per project inkoopt en dat de gebruikte materialen conform bestek zijn. het is bijna onmogelijk dat er van af geweken wordt. Tevens is het zo dat als de aannemer gas geeft er zo veel in een week gebeurt, dat een bouwbegeleider snel achter de feiten aanloopt. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
@107mb voor projectbouw lijkt het mij de grootste onzin inderdaad.
Zelfbouw is een ander verhaal.
Zelfbouw is een ander verhaal.
Onze nieuwbouw plafonds zijn wit, echt goed wit. Voor de lamp boven de eettafel moeten we een plafondplaat / centraaldoos afdekkapje en kabelgootje plaatsen om de lamp mooi te centreren.
Bij de bouwmarkt een plafondplaat gekocht die als 'wit' gemarkeerd stond, maar die is stiekem toch wel een beetje gelig bij een echt wit plafond.
Heeft iemand ervaring/linkje van een plafondplaat die echt wit is?
Zoiets https://www.toolstation.nl/plafondplaat/p13133 in t wit (deze specifieke nog niet gecheckt
)
Edit: bovenstaande (elders) gehaald en die is gewoon wit
Bij de bouwmarkt een plafondplaat gekocht die als 'wit' gemarkeerd stond, maar die is stiekem toch wel een beetje gelig bij een echt wit plafond.
Zoiets https://www.toolstation.nl/plafondplaat/p13133 in t wit (deze specifieke nog niet gecheckt
Edit: bovenstaande (elders) gehaald en die is gewoon wit
[ Voor 21% gewijzigd door Het Vosje op 18-09-2019 23:04 ]
Je kan ook een spuitbus verf met echt wit halen en het kapje wit spuiten?Het Vosje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:56:
Onze nieuwbouw plafonds zijn wit, echt goed wit. Voor de lamp boven de eettafel moeten we een plafondplaat / centraaldoos afdekkapje en kabelgootje plaatsen om de lamp mooi te centreren.
Zoiets https://www.toolstation.nl/plafondplaat/p13133 in t wit (deze specifieke nog niet gecheckt)
Is een Lightswing geen mooiere oplossing? Google itHet Vosje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:56:
Zoiets https://www.toolstation.nl/plafondplaat/p13133 in t wit (deze specifieke nog niet gecheckt)
Hoi allemaal,
Wij hebben onlangs getekend voor een hoekhuis met garage.
Nu moeten wij onze elektra en loze leidingen e.d. gaan uitdenken.
Na dit topic en voorgaande topics te hebben afgestruind heb ik al aardig wat tips gevonden.
Met name veel loze leidingen voor in het geval dat, echter wat als je die loze leiding toch niet gaat gebruiken gelijk? Blijf je dan zo'n lelijk wit kapje zien of zijn er mooiere manieren om deze te maskeren? (Achter de plint?)
Met Ubiquiti Unifi controller onze plattegrond uitgewerkt en waarschijnlijk gaan we 1 plafond AP Lite op de begane grond en in 1 in elk van de twee grotere slaapkamers op de eerste verdieping. Hebben mensen hier ervaring mee / tips over een handige plaatsing?
En als laatste wat is een loze leiding / elektrapunt waarvan je spijt hebt dat je hem niet hebt laten plaatsen of waar je juist heel blij mee bent dat je die wel hebt?
Na dit topic en voorgaande topics te hebben afgestruind heb ik al aardig wat tips gevonden.
Met name veel loze leidingen voor in het geval dat, echter wat als je die loze leiding toch niet gaat gebruiken gelijk? Blijf je dan zo'n lelijk wit kapje zien of zijn er mooiere manieren om deze te maskeren? (Achter de plint?)
Met Ubiquiti Unifi controller onze plattegrond uitgewerkt en waarschijnlijk gaan we 1 plafond AP Lite op de begane grond en in 1 in elk van de twee grotere slaapkamers op de eerste verdieping. Hebben mensen hier ervaring mee / tips over een handige plaatsing?
En als laatste wat is een loze leiding / elektrapunt waarvan je spijt hebt dat je hem niet hebt laten plaatsen of waar je juist heel blij mee bent dat je die wel hebt?
Ik woon in België, dus de situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar toch mijn 2 cents. Wij hebben een 2-tal jaar geleden een woning gebouwd die deel uitmaakte van een project (8 nieuwbouwwoningen in een nieuw aangelegde straat).107mb schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:54:
ik zit met het volgende:
Geheel volgens traditie is geen enkel huis hetzelfde, zowel niet vanbuiten als vanbinnen (love it or hate it
Wij zijn toen zelf quasi dagelijks gaan kijken naar de vordering, als wij zelf niet konden dan kwamen mijn schoonouders kijken. Van de materialen werd niet afgeweken, maar soms waren er wel misverstanden waardoor een badkamermeubel is vervangen (verkeerde kleur geleverd), een keer de bouw is moeten stilgelegd worden (onenigheid ivm voorbereidende werken voor het plaatsen van een alarm) of dat zelfs een binnenmuur moest afgebroken worden en opnieuw gezet worden (oorzaak was een fout van de architect op het plan dat de metser heeft proberen op te lossen zonder eerst even te overleggen).
In een grootschalig project waar de huizen meer copy/paste zijn zal het zo'n vaart niet lopen, maar ik vond een zeer regelmatige opvolging toch een prettig gevoel geven. Om er voor te betalen is dan weer een andere kwestie
[ Voor 2% gewijzigd door denivan op 18-09-2019 15:12 . Reden: foutjes ]
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"
Ik weet niet hoe groot je woning is, maar wij hebben 1 AP per verdieping en dat voldoet prima.JimSR schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:27:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Sorry, alleen voor spuiten.Zingo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:05:
[...]
Voor stuccen en spuiten? Mijn goedkoopste offerte was €15,- voor enkel stuccen...
@JimSR ik heb ze op de overloop in het midden van de slaapkamers geplaatst uit het plafond. Ook Ubiquiti spul (AP-HD’s).
Ik verwacht dat dat ruim voldoende is.
Over een goede maand sluit ik alles aan en kan ik het je laten weten.
Loze leidingen komen inderdaad achter een blindplaat of je monteert ze gewoon af natuurlijk
Ik heb er een stuk of 21 en ga ze ook niet allemaal gebruiken maar op plekken in de woonkamer in het zicht monteer ik alles af.
Ik verwacht dat dat ruim voldoende is.
Over een goede maand sluit ik alles aan en kan ik het je laten weten.
Loze leidingen komen inderdaad achter een blindplaat of je monteert ze gewoon af natuurlijk
Ik heb er een stuk of 21 en ga ze ook niet allemaal gebruiken maar op plekken in de woonkamer in het zicht monteer ik alles af.
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2019 20:54 ]
Anoniem: 279475
Ik heb en al gewoon 1 in de meter kast zit je ook niet.met zo'n.lelijk ding in het zicht.JimSR schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:27:
Hoi allemaal,
Die op.zolder in de technische ruimte of te wel 3 hangen en geen enkel in het zicht .
Lege pijpen naar de garage meerdere naar de tuin meerdere voor tuin verlicting electra cameras.
Zolder een aantal
DaK doorvoeren op garage voor warmtepomp/airco
Gelijk ook daar een legepijp bij.
Ik heb achter in de tuin ook 2.pijpen voor buiten keuken voor stroom en licht.
Zelf eens bedenken wat je wel en niet belangrijk vindt
Aardig aan de prijs, ik betaal €18,75 voor renovlies + verven.
Is dat inclusief schuren en voorstrijken?kever678 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:35:
[...]
Aardig aan de prijs, ik betaal €18,75 voor renovlies + verven.
Onze rekende per rol iets van 170€ omgerekend zo’n 7€/m voor het aanbrengen.
Rest hebben we zelf gedaan, is prima te doen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Vraag, bij ons ligt de fundering er, ook de riool buizen zijn gehangen en vloer platen worden binnen kort op hun plek gelegd.
Nu zag ik dit in de verleende omgeving vergunning staan:
Riolering
De volgende punten dienen te worden nageleefd:
Exacte locatie aansluitpunten, in overleg met gemeentelijk toezichthouder, A. Leemans, te bepalen
HWA:
- Leidingen uitvoeren in kleur GROEN;
- Bladvangers toepassen in regenafvoer, liefst in verticale regenpijpen;
- Diameter maximaal 160 mm;
DWA
- Leidingen uitvoeren in kleur ORANJE-BRUIN;
- Verplicht schrobputje plaatsen in achtertuin en aansluiten op DWA;
Ik zie dat ze alle buizen in standaard grijs uitgevoerd hebben. hoort dat niet volgens de omgeving ings vergunning te zijn?
Riolering
Exacte locatie aansluitpunten, in overleg met gemeentelijk toezichthouder, A. Leemans, te bepalen
HWA:
DWA
Ik zie dat ze alle buizen in standaard grijs uitgevoerd hebben. hoort dat niet volgens de omgeving ings vergunning te zijn?
frumper schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:18:
[...]
Is dat inclusief schuren en voorstrijken?
Onze rekende per rol iets van 170€ omgerekend zo’n 7€/m voor het aanbrengen.
Rest hebben we zelf gedaan, is prima te doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tja. Er worden helaas heel veel fouten gemaakt die soms eenvoudig te herstellen zijn, maar soms ook niet. Wij gaan vrijwel dagelijks kijken en hebben er tot nu toe het volgende uitgehaald:107mb schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:54:
ik zit met het volgende:
- Vergeten sparingen in de vloer van de berging, waardoor mantelbuizen nu niet naar binnen kunnen (maar komt goed volgens de uitvoerder)
- Er is gas naar de keuken gelegd. Fijn, maar staat niet op tekening
- De draadeindes voor de staalconstructies in de muren zaten op de verkeerde plaats. Deze zijn afgezaagd en later opnieuw geplaatst
- De waterleiding voor de buitenkraan aan de voorzijde was vergeten. Gelukkig op tijd gezien, voordat de vloerdelen er overheen kwamen te liggen.
- De waterleiding voor de buitenkraan achter lag op de verkeerde plaats. Ook dit is op tijd hersteld
- Een dragende muur stond op de verkeerde plek (10 cm te ver) Die is verplaatst
- De dragend muren kloppen geen van allen met de tekeningen die we hebben. De constructeur heeft andere beslissingen genomen dan de architect bedoeld had
- Een zacht blok in de verdiepingsvloer was niet geplaatst. Na melding wel geplaatst en door de staalvlechter weer weg gehaald. Gelukkig net op tijd gezien. Het zit er nu dus wel, maar niet helemaal op de juiste plaats.
- Elektraleidingen komen midden in de deuropening van de badmaker uit de vloer.
- Mechanische ventilatie boven de keuken is vergeten (die wilden we niet, maar mocht niet vervallen. Nu zitten ze er niet, want vergeten)
- Hemelwaterafvoer zou inpandig moeten zitten volgens tekening, maar wordt uitpandig aangelegd.
- Hemelwaterafvoer van de berging buiten zit niet waar deze op tekening staat
- Riolering van de schrobput achter zit op de hemelwaterafvoer. Dit hebben wij op tijd gezien, want de volgende dag was het gat dichtgegooid met grond. De uitvoerder had het niet gezien, maar het wordt nu dus wel hersteld
- Elektra in het plafond van de badkamer komt midden in de ruimte uit. Daar stond oorspronkelijk een muur, maar die hebben we verlaagd (en wij niet alleen). Dat moet nog hersteld worden.
- Loze leidingen naar het dag vanuit de technische ruimte zijn ze vergeten.
Als ik me niet vergis zijn die kleuren alleen voor de aansluiting op de straat. Wat binnen het perceel gebeurt is aan de aannemer. (overigens vind ik die laatste wel mooi. Bij ons is de schrobput op de HWA gezet met de opmerking: "agh, dat maakt toch niet uit." Helaas had ik het gezien en moet het dus hersteld worden.The Fatal schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:59:
Vraag, bij ons ligt de fundering er, ook de riool buizen zijn gehangen en vloer platen worden binnen kort op hun plek gelegd.
Riolering
HWA:
DWA
Inmiddels heb ik een update: Gisteren met de uitvoerder gesproken en uitgelegd waarom het zo is gedaan. De dilatatie zit er nu eenmaal (volgens bouwvoorschriften) en ze konden niet bij de voeg beginnen, omdat je dan een dunne strook aan de zijkant van de muur zou krijgen + een dunne strook gelijk rechts naar het raam. Dat was volgens de uitvoerder geen porem. Vandaar dat dit 'de beste' oplossing was. En het is allemaal volgens de regels van bouwgarant. Ik zit zelf dus een beetje klem.birdy64 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
Hi allen,
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar vorige week een kijkmiddag gehad in het nieuwbouwhuis wat, naar verwachting, eind november wordt opgeleverd. Ik liep naar boven en trof in de badkamer deze betegeling aan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al contact gehad met de aannemer en die zegt dat het zo hoort vanwege 'bouwkundige dilataties, welke doorgezet moeten worden in het tegelwerk om scheurvorming te voorkomen.'
Persoonlijk vind ik dit moeilijk te geloven dat het dan op deze manier moet, maar ik ben ook meer een leek. Iemand van jullie hier een mening over? Zou ik hier nog iets mee kunnen of heeft de aannemer hier gewoon een goed punt en moet ik dit accepteren zo?
Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld omtrent de dilatatievoeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.
Hij geeft mij overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon over de dilatatie heen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
Tja, nu twijfel ik dus wel. Hebben jullie hierin nog advies? Zo laten? Of het risico nemen? Of wellicht toch nog iets anders wat ik kan doen..?
Zo ziet het er nu uit (met witte voeg die nog helemaal doorgetrokken moet worden naar beneden)

@birdy64 Met witte voeg kijkt al een heel stuk beter maar zou denk toch vragen om die rij tegels eruit te halen en opnieuw te doen. Gaat maar om een stuk of 5 tegels zo te zien.....uiteindelijk ga je je er toch weer aan irriteren ben ik bang.
Wie zegt dat het allemaal volgens de regels van bouwgarant is? De aannemer? Natuurlijk zegt hij dat.birdy64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:28:
[...]
Inmiddels heb ik een update: Gisteren met de uitvoerder gesproken en uitgelegd waarom het zo is gedaan. De dilatatie zit er nu eenmaal (volgens bouwvoorschriften) en ze konden niet bij de voeg beginnen, omdat je dan een dunne strook aan de zijkant van de muur zou krijgen + een dunne strook gelijk rechts naar het raam. Dat was volgens de uitvoerder geen porem. Vandaar dat dit 'de beste' oplossing was. En het is allemaal volgens de regels van bouwgarant. Ik zit zelf dus een beetje klem.
Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld rondom die voeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.
Hij geeft met overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon overheen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
Tja, nu twijfel ik dus wel. Hebben jullie hierin nog advies? Zo laten? Of het risico nemen? Of wellicht toch nog iets anders wat ik kan doen..?
Zo ziet het er nu uit (met witte voeg die nog helemaal doorgetrokken moet worden naar beneden)
[Afbeelding]
Ik zou hier toch een onafhankelijk iemand naar laten kijken. Het kan in ieder geval opgelost worden met een voorzetwand (zoals hierboven al gesuggereerd werd).
Het feit dat de aannemer bereid is om de tegels er af te halen en andere aan te brengen laat al zien dat hij zelf ook niet helemaal zeker is van zijn zaak.
Ah. Dankzij die witte voeg is me nu de reden duidelijk dat het vier verschillende maten naast elkaar zijnbirdy64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:28:
[...]
Inmiddels heb ik een update: Gisteren met de uitvoerder gesproken en uitgelegd waarom het zo is gedaan. De dilatatie zit er nu eenmaal (volgens bouwvoorschriften) en ze konden niet bij de voeg beginnen, omdat je dan een dunne strook aan de zijkant van de muur zou krijgen + een dunne strook gelijk rechts naar het raam. Dat was volgens de uitvoerder geen porem. Vandaar dat dit 'de beste' oplossing was. En het is allemaal volgens de regels van bouwgarant. Ik zit zelf dus een beetje klem.
Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld rondom die voeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.
Hij geeft met overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon overheen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
[Afbeelding]

Tja
Zo, dan zal ik ook maar een bijdrage leveren:
Waarom de keuze nieuwbouw?
De mogelijkheid om veel naar wens in te kunnen richten, het feit dat nieuwbouw nauwelijks meer kost én het vooruitzicht dat er de komende tijd maar weinig onderhoud nodig is. Zo hebben wij gekozen voor een lichtstraat, schuifpui en een grotere badkamer welke niet of in ieder geval moeilijker haalbaar zouden zijn bij aanschaf van een bestaande woning.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: Administratie zoals het rondkrijgen van hypotheek en het vele regelwerk/keuzes. Dit ging eigenlijk allemaal vrij gemakkelijk. Er zijn veel keuzes te maken en er valt veel uit te zoeken maar dit is grotendeels prima te doen als je het mooi verdeelt.
Onderschat: de badkamer. Vooraf niet zien aankomen dat de prijs hoger zou liggen dan bijvoorbeeld onze keuken. Zodra je iets van luxe wilt lopen de kosten erg snel op.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben gekozen voor 11 extra zonnepanelen (t.o.v. de standaard 7 panelen), schuifpui, lichtstraat, uitbouw van 2,4 meter, extra utp punten, en wat klein werk zoals andere deurkrukken. In totaal zijn we circa € 45.000,00 kwijt aan meerwerk. Dit bedrag is exclusief badkamer, keuken en tuin.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Keuken circa 15k
Badkamer circa 19k
Vloer volgt nog, maar ik verwacht rond de 6k
Renovlies circa 5k
Gordijnen 2k
Tuin 4k (erg kleine tuin van 43 meter)
Trap 1k
Inbouwkast 2,5k
Koof met led 2k (doe ik gedeeltelijk zelf)
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We neigen sterk naar renovlies en hebben verschillende offertes opgevraagd. Easy-stuc werkt niet in Eindhoven, JPG-inrichters biedt 150 grams renovlies aan voor de hele woning voor circa 4,8k (zonder schuren, incl. sausen), Uwglasvezelbehanger biedt 220 grams renovlies aan voor circa 7 k (incl.schuren, incl. sausen). Op internet lees ik dat bij nieuwbouw 150 grams renovlies volstaat en meer eigenlijk onnodig is. Uwglasvezelbehanger geeft aan dat zij "geen genoegen willen nemen met mindere kwaliteit" en daarom alleen 220 gram aanbieden. Daarnaast nog een offerte voor gewoon stucwerk opgevraagd bij Bömers en Leenen in Eindhoven. Er wordt dan een zeer dunne laag van max 3mm aangebracht. Dit zou 5,3k kosten en zij komen een jaar erna terug om eventuele scheuren te herstellen voor een eenmalig bedrag van 150 euro.
Wat is wijsheid?
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Nog niet. Het is een kleine tuin welke op een klein stukje kunstgras na volledig betegeld zal worden. Daarnaast komt er een kleine veranda/overkapping van 2 of 2,5 meter diep.
Waarom de keuze nieuwbouw?
De mogelijkheid om veel naar wens in te kunnen richten, het feit dat nieuwbouw nauwelijks meer kost én het vooruitzicht dat er de komende tijd maar weinig onderhoud nodig is. Zo hebben wij gekozen voor een lichtstraat, schuifpui en een grotere badkamer welke niet of in ieder geval moeilijker haalbaar zouden zijn bij aanschaf van een bestaande woning.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: Administratie zoals het rondkrijgen van hypotheek en het vele regelwerk/keuzes. Dit ging eigenlijk allemaal vrij gemakkelijk. Er zijn veel keuzes te maken en er valt veel uit te zoeken maar dit is grotendeels prima te doen als je het mooi verdeelt.
Onderschat: de badkamer. Vooraf niet zien aankomen dat de prijs hoger zou liggen dan bijvoorbeeld onze keuken. Zodra je iets van luxe wilt lopen de kosten erg snel op.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben gekozen voor 11 extra zonnepanelen (t.o.v. de standaard 7 panelen), schuifpui, lichtstraat, uitbouw van 2,4 meter, extra utp punten, en wat klein werk zoals andere deurkrukken. In totaal zijn we circa € 45.000,00 kwijt aan meerwerk. Dit bedrag is exclusief badkamer, keuken en tuin.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Keuken circa 15k
Badkamer circa 19k
Vloer volgt nog, maar ik verwacht rond de 6k
Renovlies circa 5k
Gordijnen 2k
Tuin 4k (erg kleine tuin van 43 meter)
Trap 1k
Inbouwkast 2,5k
Koof met led 2k (doe ik gedeeltelijk zelf)
We neigen sterk naar renovlies en hebben verschillende offertes opgevraagd. Easy-stuc werkt niet in Eindhoven, JPG-inrichters biedt 150 grams renovlies aan voor de hele woning voor circa 4,8k (zonder schuren, incl. sausen), Uwglasvezelbehanger biedt 220 grams renovlies aan voor circa 7 k (incl.schuren, incl. sausen). Op internet lees ik dat bij nieuwbouw 150 grams renovlies volstaat en meer eigenlijk onnodig is. Uwglasvezelbehanger geeft aan dat zij "geen genoegen willen nemen met mindere kwaliteit" en daarom alleen 220 gram aanbieden. Daarnaast nog een offerte voor gewoon stucwerk opgevraagd bij Bömers en Leenen in Eindhoven. Er wordt dan een zeer dunne laag van max 3mm aangebracht. Dit zou 5,3k kosten en zij komen een jaar erna terug om eventuele scheuren te herstellen voor een eenmalig bedrag van 150 euro.
Wat is wijsheid?
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Nog niet. Het is een kleine tuin welke op een klein stukje kunstgras na volledig betegeld zal worden. Daarnaast komt er een kleine veranda/overkapping van 2 of 2,5 meter diep.
[ Voor 4% gewijzigd door Flotzie op 19-09-2019 10:19 ]
@JimSR In de lijn van je schakelmateriaal heb je ook blindplaten. Kosten vaak evenveel als een schakelwip, daar niet van, maar dan heb je het in dezelfde lijn als de rest. Dan heb je in principe ook gelijk het raampje goed.
@The Fatal Dat zijn de kleuren voor aanslutiing op het gemeentenet. Binnen je perceel is het vrij (vaak grijs + bruin... groen komt eigenlijk nooit voor.
)
@birdy64 Ik zou het opnieuw laten doen, vraag een extra pak tegels voor als ie ooit mocht gaan scheuren, maar als het niet scheurt in de eerste paar jaar, is de kans klein dat ie het ooit gaat doen.
@The Fatal Dat zijn de kleuren voor aanslutiing op het gemeentenet. Binnen je perceel is het vrij (vaak grijs + bruin... groen komt eigenlijk nooit voor.

@birdy64 Ik zou het opnieuw laten doen, vraag een extra pak tegels voor als ie ooit mocht gaan scheuren, maar als het niet scheurt in de eerste paar jaar, is de kans klein dat ie het ooit gaat doen.
Haha ja, dat is ook een fout van de aannemer want wij hebben ook een mooiere uitgekozen. Dat komt dus goed!Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:16:
@birdy64 vervang meteen die afzichtelijke radiator
Ik vroeg mij af, weet niet of het in dit topic hoort, maar...
Wij hebben straks geen Gas maar alleen een warmtepomp, maar heb geen idee wat ik moet invullen als ik energieleveranciers vergelijk aan verbruik. Het is een EPC0 Woning met 9 panelen. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Wij hebben straks geen Gas maar alleen een warmtepomp, maar heb geen idee wat ik moet invullen als ik energieleveranciers vergelijk aan verbruik. Het is een EPC0 Woning met 9 panelen. Hoe hebben jullie dit gedaan?
@birdy64 opnieuw laten doen met extra tegels als reserve inderdaad en als je dat risico echt niet wilt hebben zou ik gewoon een minimale voortzet wand laten plaatsen. (kost je hooguit 5cm)
In ons geval ging het om iets meer panelen (17), i.c.m. een warmtepomp. Ik ben uit gegaan van een verbruik van de warmtepomp van tussen de 2500-3000 kWh op jaarbasis. Daar heb ik ons jaarverbruik van de afgelopen jaren bij opgeteld (ook zo'n 2500 kWh) en de opbrengst van de zonnepanelen vanaf gehaald (als het goed is ruim 5000 kWh). Per saldo verwacht ik dat we gaan terug leveren.perspectivebass schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:00:
Voor de zekerheid (en omdat de warmtepomp in het begin voor het droogstoken van de vloer flink aan stond) heb ik een jaarverbruik van 2500 kWh doorgegeven: daarmee kom ik op een voorschot van iets van 40 euro per maand uit. Ik neem dus aan dat ik daar het grootste gedeelte (of nog iets meer..) van terug krijg.
Ik zou verwachten dat je 9 panelen het verbruik van de warmtepomp wel moeten compenseren.
Elektriciteitsverbruik van vorige woning (als die gasgestookt is) + verbruik van warmtepomp - geschatte opbrengst zonnepanelen. Opbrengst zonnepanelen zijn zat tooltjes voor, afhankelijk van dakligging, watt-piep en hellingshoek.perspectivebass schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:00:
Wij zitten op 80% van Wp (28 panelen * 305Wp * 0.8 = 6830 kWh). De warmtepomp bij ons heeft 4800 kWh verstookt sinds oktober (tweekapper van 160 m², inclusief opstookprotocol), dus zal vermoedelijk den 5000 kWh aantikken. Volgens mij zitten we daarmee een beetje hoog dus zal de leverancier er nog eens bijtrekken.
Tja
Holy crap, ruim 5000kWh voor je warmtepomp ?MadEgg schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:09:
[...]
Elektriciteitsverbruik van vorige woning (als die gasgestookt is) + verbruik van warmtepomp - geschatte opbrengst zonnepanelen. Opbrengst zonnepanelen zijn zat tooltjes voor, afhankelijk van dakligging, watt-piep en hellingshoek.
Wij zitten op 80% van Wp (28 panelen * 305Wp * 0.8 = 6830 kWh). De warmtepomp bij ons heeft 4800 kWh verstookt sinds oktober (tweekapper van 160 m², inclusief opstookprotocol), dus zal vermoedelijk den 5000 kWh aantikken. Volgens mij zitten we daarmee een beetje hoog dus zal de leverancier er nog eens bijtrekken.
Dan ben ik benieuwd wat het bij mij gaat doen straks. ik heb ruim 210m2.
Heb je ook alle ruimtes regelbaar?
Mijn bouwer gaf aan dat hij dat een slecht idee vond icm een warmtepomp en EPC0 woning omdat de pomp veel slechter onderling kan schakelen in behoefte. Sowieso raadde hij mij aan maximaal maar 2 graden verschil te hanteren tussen de beneden verdieping en de andere verdiepingen anders is er een hele grote kans dat hij continu blijft pompen.
Wat voor oppervlak moet je eigenlijk doen? Dat geeft een beter beeld wat de prijzen doen. Ik zit zelf in dezelfde situatie en neig erg naar stucwerk namelijk (aangezien ik een verfspuit heb liggen)Flotzie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:15:
Yup. Ik had het iets lager ingeschat. De teller van de warmtepomp staat op 2200 stookuren, 1800 koeluren, 110 uren met bijverwarming van elektrisch element en 130 uren warmwater. 2200 stookuren is vrij veel, ik lees richtgetallen van 1200 - 1500. Maar goed, er zit wel een opstookprotocol bij in november, dat werd in principe niet aangeraden met de warmtepomp maar we hadden geen andere keuze. Ik hoop / ga er vanuit dat hij nu wat efficienter gaat draaien aangezien de temperatuur die uit de bodem komt inmiddels aardig hoger ligt dan toen de pomp net geinstalleerd was. Met dank aan een vrij heet koelseizoen.GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:12:
[...]
Holy crap, ruim 5000kWh voor je warmtepomp ?
Dan ben ik benieuwd wat het bij mij gaat doen straks. ik heb ruim 210m2.
Heb je ook alle ruimtes regelbaar?
Mijn bouwer gaf aan dat hij dat een slecht idee vond icm een warmtepomp en EPC0 woning omdat de pomp veel slechter onderling kan schakelen in behoefte. Sowieso raadde hij mij aan maximaal maar 2 graden verschil te hanteren tussen de beneden verdieping en de andere verdiepingen anders is er een hele grote kans dat hij continu blijft pompen.
Wij hebben één thermostaat in de woonkamer. Ik wil nog wel naregeling per ruimte toevoegen binnenkort, dat gerommel met de knopjes op de verdelers is vrij omslachtig en moet je eigenlijk regelmatig bijstellen.
Tja
Ik zou er een wediplaat tegenaan laten knallen (kan koud op de muur) en daar overheen laten tegelen, dat gaat je 3 cm kosten en je hebt het wel zoals je wil.birdy64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:28:
[...]
Hij geeft mij overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon over de dilatatie heen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
[Afbeelding]
Zijn er hier mensen die last hebben van het stikstof besluit ?
Voor onze fase in project is de vergunning nog niet rond dus ik vrees een beetje dat we hier nog wel last van kunnen krijgen in de gunstige vorm van een forse vertraging.
Voor onze fase in project is de vergunning nog niet rond dus ik vrees een beetje dat we hier nog wel last van kunnen krijgen in de gunstige vorm van een forse vertraging.
Ook leuk. De kozijnenleverancier is failliet. De aannemer moet nu op zoek naar een andere leverancier. Wellicht dat daarom met stelkozijnen gewerkt wordt zodat het metselwerk wel gewoon door kan gaan.
Meestal zijn projecten nog niet verkocht met dit besluit in gedachte.wd200 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:20:
Zijn er hier mensen die last hebben van het stikstof besluit ?
Inzake verbruik. Grofweg je gasverbruik maal 8 gedeeld door 3 en dan heb je een grove inschatting. Haal daar vanaf dat een nieuw huis veel energiezuiniger is en de opbrengst van je panelen.
Ik schrik even van de kosten voor gebruik warmtepomp.
Volgens mij had onze makelaar het over vast bedrag per maand en daarvoor onbeperkt verwarmen. Iets van 80 pm.
Als ik tariefblad zo zie is dat bedrag echter voor warmteaansluiting en huur van de pomp.
Als daar nog eens 80pm bij komt aan elektra dan ben ik twee keer duurder uit dan nu
Volgens mij had onze makelaar het over vast bedrag per maand en daarvoor onbeperkt verwarmen. Iets van 80 pm.
Als ik tariefblad zo zie is dat bedrag echter voor warmteaansluiting en huur van de pomp.
Als daar nog eens 80pm bij komt aan elektra dan ben ik twee keer duurder uit dan nu

Wij hebben ook naar projecten gekeken waar warmtepomp niet in de aankoopprijs zat inbegrepen. Was of 20-25K extra aftikken (incl zonnepanelen) of ook 80 euro p/m...Hertog_Martin schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:09:
Ik schrik even van de kosten voor gebruik warmtepomp.
Daarmee kocht je dan ook risico voor defect etc af, want dat zat dan in de huurprijs. Maar dan ben je wel de lage lasten kwijt. nu weet ik niet dat wanneer je afschrijving meeneemt (als je er verwacht lang genoeg te wonen dat je hem ook zelf een keer moet vervangen) of het dan veel uitmaakt...
Echter wij hadden liever lage lasten en hebben uiteindelijk een project waar deze standaard in de aankoopprijs zat, want 20-25K leek wat veel om af te kopen...
Edit: prijs aangepast naar 20-25K ipv 15-18K had het even nagekeken.
[ Voor 4% gewijzigd door perspectivebass op 19-09-2019 15:34 ]
Moeten ze wel even het stukje horizontale voeg bij de tegelovergang nog grijs maken. Maargoed ik zou zelf gewoon het risico nemen, extra doosje tegels erbij en je kan het na het zetten van het huis altijd weer laten vervangen. Het lijkt me ook niet een tegel/voeg die constant nat zal worden en dus 100% waterdicht moet zijn gezien de positie.birdy64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:28:
[...]
Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld omtrent de dilatatievoeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.
[Afbeelding]
Gaat om circa 320 meters. Ik heb overigens net een offerte ontvangen van strakkenieuwbouwmuren.nl. Zij bieden het volgende:Zingo schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:13:
[...]
Wat voor oppervlak moet je eigenlijk doen? Dat geeft een beter beeld wat de prijzen doen. Ik zit zelf in dezelfde situatie en neig erg naar stucwerk namelijk (aangezien ik een verfspuit heb liggen)
"De wanden worden stofvrij gemaakt en er wordt gaasband aangebracht op scheurgevoelige plekken. Vervolgens pleisteren we alle wanden twee keer en worden ze geschuurd voor een spiegelglad resultaat.
Sausklaar per meter € 9,00
Te betalen: € 3.582,81
volgens mij gaat het hier om van dat hele dunne (lees: filmlaag) stucwerk.
Hoi allemaal,
Kan het volgende kwaad, tijdens de voorschouw kwam im het volgende tegen in de meterkast.
De kast zelf is een 3fase kast als ik google op het type nummer, maar mijn aansluiting zelf is nog 1fase. Ik heb dit aangegeven bij de bouwer en die gaan het nakijken. In de tussentijd is mijn oplevering bijna en vraag ik mij af of er nu wel gewoon stroom in huis is of dat de 3fase kast niet werkt op de 1fase aansluiting?
Heb nog geen uitsluitsel van de bouwer maar dacht mss heeft hier iemand er een mening over
wil graag weten waar ik aan toe ben.
Kan het volgende kwaad, tijdens de voorschouw kwam im het volgende tegen in de meterkast.
De kast zelf is een 3fase kast als ik google op het type nummer, maar mijn aansluiting zelf is nog 1fase. Ik heb dit aangegeven bij de bouwer en die gaan het nakijken. In de tussentijd is mijn oplevering bijna en vraag ik mij af of er nu wel gewoon stroom in huis is of dat de 3fase kast niet werkt op de 1fase aansluiting?
Heb nog geen uitsluitsel van de bouwer maar dacht mss heeft hier iemand er een mening over

@KRC er is een apart elektra topic waar je dit beter kan posten
.
Het werkt gewoon maar het is best gek en gebeurd helaas nog vaak dat je geen 3x25A hebt gekregen.
Dat is voor jou als consument namelijk net zo duur als een 1 fase aansluiting maar je bent daardoor een stuk flexibeler natuurlijk.
Aandringen bij de bouwer dat je aansluiting gewoon op 3x25A opgeleverd gaat worden.
Het werkt gewoon maar het is best gek en gebeurd helaas nog vaak dat je geen 3x25A hebt gekregen.
Dat is voor jou als consument namelijk net zo duur als een 1 fase aansluiting maar je bent daardoor een stuk flexibeler natuurlijk.
Aandringen bij de bouwer dat je aansluiting gewoon op 3x25A opgeleverd gaat worden.
Bespottelijke kast.KRC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:01:
Hoi allemaal,
Heb nog geen uitsluitsel van de bouwer maar dacht mss heeft hier iemand er een mening overwil graag weten waar ik aan toe ben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kookgroep > hoort niet in nieuwe 3-fase installaties
3-fase aardlekschakelaars voor 1-fase groepen > tegen advies van de norm in
Hoofdschakelaar kan momenteel gebrugd zijn. Alles werkt dan wel.
Maar echt;

Ik zou zeggen;
Hoepelen met die drie 3-fase aardlekschakelaars (of ze elk voor 1-fase gebruiken)
Hoepelen met de kookgroep en vervangen door een 3-fase aardlekautomaat.
Inderdaad mag dit naar een ander topic ja.
Ik heb een vraag voor degene die een bodem-warmtepomp hebben.
Aangezien ik nogal "licht" slaap hou ik niet van geluid. Wat is jullie ervaring van een warmtepomp qua geluid in de nacht?
Hoop dat je niets hoort.
Aangezien ik nogal "licht" slaap hou ik niet van geluid. Wat is jullie ervaring van een warmtepomp qua geluid in de nacht?
Hoop dat je niets hoort.
Bij ons staat hij in de berging beneden dus daar hoor je niets van in de slaapkamer.Yihaaa schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:21:
Hoop dat je niets hoort.
Als je in dezelfde ruimte bent maakt het iets minder geluid dan de koelkast die ernaast staat. Alleen als hij verwarmt natuurlijk, anders is hij volledig stil.
Tja
Met een 1.5 maand kan ik je vertellen hoe het is als je in een kamer ernaast moet slapen.Yihaaa schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:21:
Hoop dat je niets hoort.
Ik heb wel de wanden extra isolerend op laten leveren en extra isolerende deuren gekozen tussen de ruimtes.
Al is dat ook geen wonder wandje geworden. Standaard zou de ruimte max 39dB door mogen laten uit mijn hoofd en mijn wanden doen nu 36dB max doorlaten. (kostte €125,- extra voor de muren en 80,- euro voor de deur) Wellicht is dat sowieso ook een optie bij jou ?
Edit: of dempten ze nou juist zoveel dB en moet het dus andersom zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 19-09-2019 20:33 ]
Dank je wel! Ga hem verplaatsen.kabeltjekabel schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:13:
[...]
Bespottelijke kast.
Kookgroep > hoort niet in nieuwe 3-fase installaties
3-fase aardlekschakelaars voor 1-fase groepen > tegen advies van de norm in
Hoofdschakelaar kan momenteel gebrugd zijn. Alles werkt dan wel.
Maar echt;![]()
Ik zou zeggen;
Hoepelen met die drie 3-fase aardlekschakelaars (of ze elk voor 1-fase gebruiken)
Hoepelen met de kookgroep en vervangen door een 3-fase aardlekautomaat.
Inderdaad mag dit naar een ander topic ja.
Ik was er al bang voor dat ze een zooitje ervan maken.
Ik zal bij oplevering dit nogmaals aangeven.
Als de hoofdaansluiting aangepast word, blijft je advies dan hetzelfde of is deze opstelling dan okay?
[ Voor 6% gewijzigd door KRC op 19-09-2019 20:50 ]
Als je echt maar 1 fase hebt ( zie geen foto van de hoofd automaten ) dan mondje dicht houden. Lekker laten zitten en na oplevering 3 fase aanvragen ( kost iets van 230 euro ) . Dat spul wat er nu in zit is vele malen duurder dan dat als je 1 fase kast zou krijgen. Alleen die 4 polige aardleks zijn al prijzig ( lees 100 euro p stuk ). Laat na oplevering een electro mannetje komen, een 3 fase automaat plaatsen voor de kookgroep en even de bedrading wisselen naar 3 fase. Je hebt dan ook nog 2 extra 16A groepen over in je kast ( wel even dat clipje weghalen van de kookgroep) Dan ben je beter af met 3 fase kast die je dan nagenoeg niet zoveel gekost heeft. ( de aanneemer had je hier 1000+ euro voor kunnen laten betalen )KRC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:01:
Hoi allemaal,
Heb nog geen uitsluitsel van de bouwer maar dacht mss heeft hier iemand er een mening overwil graag weten waar ik aan toe ben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@kabeltjekabel toch zie ik het probleem niet met een kookgroep als de kookplaat maar 7 kw is. Dan heb je toch niets aan een 3 fase automaat en die zijn ook nog duurder. Je gebruikt toch maar 2 fases.
Ik zie fout in mijn stukje, vergeten te vermelden dat ik ervoor betaal om alles om te laten zetten naar 3fases vanuit de bouw.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:42:
[...]
Als je echt maar 1 fase hebt ( zie geen foto van de hoofd automaten ) dan mondje dicht houden. Lekker laten zitten en na oplevering 3 fase aanvragen ( kost iets van 230 euro ) . Dat spul wat er nu in zit is vele malen duurder dan dat als je 1 fase kast zou krijgen. Alleen die 4 polige aardleks zijn al prijzig ( lees 100 euro p stuk ). Laat na oplevering een electro mannetje komen, een 3 fase automaat plaatsen voor de kookgroep en even de bedrading wisselen naar 3 fase. Je hebt dan ook nog 2 extra 16A groepen over in je kast ( wel even dat clipje weghalen van de kookgroep) Dan ben je beter af met 3 fase kast die je dan nagenoeg niet zoveel gekost heeft. ( de aanneemer had je hier 1000+ euro voor kunnen laten betalen )
@kabeltjekabel toch zie ik het probleem niet met een kookgroep als de kookplaat maar 7 kw is. Dan heb je toch niets aan een 3 fase automaat en die zijn ook nog duurder. Je gebruikt toch maar 2 fases.
Maar had het gevoel dat dit beetje halfslachtig gebeurt en ik straks een probleem heb. Ik zou het raar vinden als ik de bouwer flink bedrag betaal om alles te regelen ik naderhand nog een elektricien moet inhuren om alles goed te maken...
Oke dan is het een heel ander verhaal. Idd goedkoop dat ze dan een 2 fase kookgroep gebruiken ipv een 3 fase groep. Waarschijnlijk is je kookplaat die je opgegeven hebt max 7,2 kW.KRC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:58:
[...]
Ik zie fout in mijn stukje, vergeten te vermelden dat ik ervoor betaal om alles om te laten zetten naar 3fases vanuit de bouw.
Maar had het gevoel dat dit beetje halfslachtig gebeurt en ik straks een probleem heb. Ik zou het raar vinden als ik de bouwer flink bedrag betaal om alles te regelen ik naderhand nog een elektricien moet inhuren om alles goed te maken...
En als je maar 1 fase hebt gekregen en je hebt voor 3 fase extra betaald dan mogen ze dit wel even aanpassen want idd de kast is gewoon 3 fase uitgevoerd verder.
Gekke is, kookplaat heeft maximale vermogens opname van 7,6w maar installatiehandleiding van de Bora kookplaat geeft wel 2x 16a aan (naast 3x16a en 1x32a).T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:08:
[...]
Oke dan is het een heel ander verhaal. Idd goedkoop dat ze dan een 2 fase kookgroep gebruiken ipv een 3 fase groep. Waarschijnlijk is je kookplaat die je opgegeven hebt max 7,2 kW.
En als je maar 1 fase hebt gekregen en je hebt voor 3 fase extra betaald dan mogen ze dit wel even aanpassen want idd de kast is gewoon 3 fase uitgevoerd verder.
Maakt dat uit?
2x16A ( 2 fase kookgroep ) is gemaakt om de kookplaat op een 1 fase groepenkast aan te sluiten.KRC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:16:
[...]
Gekke is, kookplaat heeft maximale vermogens opname van 7,6w maar installatiehandleiding van de Bora kookplaat geeft wel 2x 16a aan (naast 3x16a en 1x32a).
Maakt dat uit?
Betekent wel dat je minder vermogen hebt om te koken dan wanneer je hem op een 3 fase aansluit. Dus ik zou dit zeker om laten zetten naar een 3 fase automaat omdat je bora gewoon 3 fase ondersteunt.
ISKRA AM550 is een 1-fase meter. Al veel idiote dingen langs zien komen, maar nog geen onbemeterde 2e en 3e faseT.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:42:
[...]
Als je echt maar 1 fase hebt ( zie geen foto van de hoofd automaten ) dan mondje dicht houden.
Helemaal niet mondje dicht houden. Kast aanpassen is veel goedkoper dan hoofdaansluiting laten aanpassen.
Liander 280 euro. En nee, niet laten zitten. Probleem van de bouwer dit; die moet gewoon z'n shit regelen. Of veel makkelijker; gewoon nooit een 1-fase aansluiting aanvragen. Netbeheerders moeten ook eens uit hun hol komen en gewoon geen 1-fase aansluitingen meer leveren. Probleem ook opgelost.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:42:
[...]
Lekker laten zitten en na oplevering 3 fase aanvragen ( kost iets van 230 euro ).
Euh, no. Die 4 polige ABB's zijn 51 euro en horen helemaal niet in deze kast thuis. De 2-polige zijn overigens 41 euro.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:42:
[...]
Dat spul wat er nu in zit is vele malen duurder dan dat als je 1 fase kast zou krijgen. Alleen die 4 polige aardleks zijn al prijzig ( lees 100 euro p stuk ).
Hooguit laat je er eentje zitten met daarachter de 3-fase groep voor de kookplaat. Of logischer, als je toch maar 1 krachtgroep hebt; die in aardlekautomaat uitvoeren.
Hij heeft al betaald voor 3-fase!! En nogmaals; je hebt geen reet aan die 4-polige aardlekschakelaars. Ze nemen alleen maar extra ruimte in. Enkelfase groepen doe je niet achter 4-polige aardlekschakelaar, conform NEN advies ivm (capacitieve) lekstromen (computers, etc.) in ene fase die zorgen voor hogere tripdrempel bij lekstroom in andere fase.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:42:
Laat na oplevering een electro mannetje komen, een 3 fase automaat plaatsen voor de kookgroep en even de bedrading wisselen naar 3 fase. Je hebt dan ook nog 2 extra 16A groepen over in je kast ( wel even dat clipje weghalen van de kookgroep) Dan ben je beter af met 3 fase kast die je dan nagenoeg niet zoveel gekost heeft. ( de aanneemer had je hier 1000+ euro voor kunnen laten betalen )
Kookgroep + 4-polige aardlekschakelaar is maar liefst 6 euro goedkoper, neemt 2 DIN extra in, blokkeerd upgradepad naar 11 kW plaat. Kookgroep heeft gewoon niks te zoeken in een 3-fase kast. Los daarvan is een kookgroep op verschillende fasen aansluiten een erg dubieuze toepassing.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:42:
[...]
Precies, en dit wordt geen 1-fase kast, dus hoepelen met de kookgroep. Of omdat het een ABB is; ontbruggen en bingo; twee losse groepen.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:27:
[...]
2x16A ( 2 fase kookgroep ) is gemaakt om de kookplaat op een 1 fase groepenkast aan te sluiten.
Dat is niet hoe die Bora platen in elkaar steken. Die gaan gewoon voor een lichte overbelasting op 1 fase. Dat is namelijk 3,7 kW aan ene helft kookplaat, 3,7 kW andere helft en iets van 200W voor de afzuigunit in het midden.T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:27:
[...]
Betekent wel dat je minder vermogen hebt om te koken dan wanneer je hem op een 3 fase aansluit. Dus ik zou dit zeker om laten zetten naar een 3 fase automaat omdat je bora gewoon 3 fase ondersteunt.
Advies blijft hetzelfde. Weg met de kookgroep, weg met de 3x 4P aardlekschakelaars en 3x 2P er in plus een 3-fase aardlekautomaat.KRC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:36:
[...]
Als de hoofdaansluiting aangepast word, blijft je advies dan hetzelfde of is deze opstelling dan okay?
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-09-2019 00:49 ]
Het was ook te mooi om waar te zijn. Meen echt dat makelaar repte over onbeperkt verwarmen voor vast bedrag per maand. M'n vriendin al blij dat ze onbezorgd tot 24 graden kon gaan stokenperspectivebass schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:28:
[...]
Wij hebben ook naar projecten gekeken waar warmtepomp niet in de aankoopprijs zat inbegrepen. Was of 20-25K extra aftikken (incl zonnepanelen) of ook 80 euro p/m...
Daarmee kocht je dan ook risico voor defect etc af, want dat zat dan in de huurprijs. Maar dan ben je wel de lage lasten kwijt. nu weet ik niet dat wanneer je afschrijving meeneemt (als je er verwacht lang genoeg te wonen dat je hem ook zelf een keer moet vervangen) of het dan veel uitmaakt...
Echter wij hadden liever lage lasten en hebben uiteindelijk een project waar deze standaard in de aankoopprijs zat, want 20-25K leek wat veel om af te kopen...
Edit: prijs aangepast naar 20-25K ipv 15-18K had het even nagekeken.
We hebben nu sociale huur dus geen kosten aan CV ketel en dergelijke. Gasverbruik van 650m3 per jaar (nieuwbouw 2013) kost ons zo'n 60 euro pm. Nu dus straks al 85 kwijt aan alleen de pomp en daar komt nog elektra bij. Het is dat de gasprijs omhoog gaat..
Ik noemde eerder in dit topic dat we de warmtepomp inclusief hebben maar dat is dus niet zo.
@Hertog_Martin je hebt geen zonnepanelen? Die zouden natuurlijk je verbruik aardig naar beneden kunnen trekken. Welliswaar tegen een initiële investering mocht je nu helemaal geen panelen hebben natuurlijk.
Ik heb vorige week de Nuon gebeld over mijn aanstaande woning (volgende week sleutel!) en die gaf aan dat ik waarschijnlijk uit kom op een tientje of 6 a 7 per maand.
Voor een vrijstaande woning a 210m2 met warmtepomp maar ook 18 panelen.
Ik heb vorige week de Nuon gebeld over mijn aanstaande woning (volgende week sleutel!) en die gaf aan dat ik waarschijnlijk uit kom op een tientje of 6 a 7 per maand.
€60-70 teruggave per maand dan? Als het een nieuwbouwwoning is word er anders flink wat fout gedaan als je zulke bedragen moet aftikken.GeeMoney schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:34:
@Hertog_Martin je hebt geen zonnepanelen? Die zouden natuurlijk je verbruik aardig naar beneden kunnen trekken. Welliswaar tegen een initiële investering mocht je nu helemaal geen panelen hebben natuurlijk.
Nee is appartement, komen wel panelen op het dak maar die zijn voor de algemene ruimtes.GeeMoney schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:34:
Ik denk nu dat de makelaar doelde op dat er geen variabele kosten per GJ in rekening worden gebracht. Maar de bijkomende kwh kosten liet ie mooi buiten beschouwing.
Je vastrecht moet je sowieso betalen (uit mijn hoofd 3 tientjes per maand) en een warmtepomp verbruikt behoorlijk, daarnaast verbruik ik zelf natuurlijk ook stroom net als bij een gas woning. Zelfs met de 18 panelen kom ik niet weg verwacht ik.bbbrumbrum schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:50:
[...]
€60-70 teruggave per maand dan? Als het een nieuwbouwwoning is word er anders flink wat fout gedaan als je zulke bedragen moet aftikken.
Dan is 6 a 7 tientjes voor een dergelijke vrijstaande woning natuurlijk niet gek.
Zelfs mijn vorige tussenwoning uit 2010 op gas welliswaar a 140m2 kostte €165,- per maand.
Nu heb ik de helft groter, vrijstaand voor 1/3e van de prijs per maand. Dat lijkt mij realistisch al kan ik het je eind volgend jaar pas bevestigen
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2019 08:03 ]
@kabeltjekabel dank je wel voor je duidelijke advies!
Ik ga dit meenemen, zeker die kookgroep is raar als de plaat meer dan 7,4 trekt.
Bij het vervangen van de kookgroep, moet ook de periflex stekker aangepast worden gok ik?
Ik ga dit meenemen, zeker die kookgroep is raar als de plaat meer dan 7,4 trekt.
Bij het vervangen van de kookgroep, moet ook de periflex stekker aangepast worden gok ik?
Ik heb ons huis laten stucen en schilderen door Bömers en Leenen en ben daar opzich wel tevreden over. Het was een grote puinhoop met stuc-resten op de vloer en ook verf op de nieuwe deuren en zelfs badkamermeubel, maar dat was met wat water er makkelijk af te poetsen. Maar qua netheid had het wel iets beter gemogen. Aan de andere kant hoor je dat soort verhalen bij iedere stucadoor.Flotzie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:15:
[...]
[...]
Ze zijn zeer flexibel met plannen en werken snel. Ze hadden de wanden van onze begane grond en 1e verdieping in 3,5 dag helemaal klaar. Ik heb ze wel een keer terug laten komen om wat puntjes op de i te zetten, maar ook dat werd binnen een week geregeld. Er is toen wel iemand driekwartdag bezig geweest met herstel.
De dikte van het stucwerk is eerder 0,3 mm dan 3 mm. Onderstaande foto is het resultaat van een combinatie van waterschade en het afplakken van de wanden op de plinten te schilderen. Hier zie je hoe dun het stucwerk is.

Ook nu was een afspraak voor schadeherstel binnen een week geregeld en zien de wanden er weer strak uit. Helaas moet ik ze wel weer volgende week terug laten komen om opnieuw wat slordigheden netjes te maken, maar opnieuw doen ze niet moeilijk.
Wij hebben na het stucwerk de vloertegels laten leggen, maar zijn avonden bezig geweest om de betonvloer weer netjes stuc-vrij te maken. Achteraf had ik eerst liever de vloer laten leggen i.v.m. beschadigingen aan de muren, maar anders zou ik aanraden om de vloer langs de muren even af te dekken.
Signature
Mijn 2 centen w.b.t. loze leidingen, want je hebt er nooit teveelJimSR schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:27:
Hoi allemaal,
• Tenminste in iedere kamer 1, het liefst nog 2 op tegenover gestelde plaatsen, zodat je de kamer kunt spiegelen o.i.d.
• Op iedere verdieping 1 loze leiding centraal in het plafond, kan gewoon uitkomen met een buisje, hoeft geen doosje te zitten (als je ze tenminste wilt gaan gebruiken voor AP's).
• Op elke wand waar je mogelijk je/een TV kunt plaatsen in de woonkamer tenminste 1 loze leiding om t.z.t. je TV te plaatsen (en weet niet hoe creatief je partner is met evt. de gehele inrichting om kunnen/willen gooien).
• In geval van TV liefhebbers mogelijk ook (hoog) in/aan de wand waar de eettafel/keuken komt 1 of 2 loze leidingen (1x stroom 1x utp/coax) om daar ook een tv te kunnen plaatsen, om je voetbal wedstrijd o.i.d. te kunnen kijken tijdens het koken.
• Mantelbuis vanuit de meterkast naar zowel de voortuin als naar de achtertuin (hoeft alleen maar stukje door de fundering te zitten, rest kan je zelf aanleggen wanneer nodig) om b.v. met verlichting etc. aan te leggen.
Wat betreft afwerking.. wat ga je met je muren (laten) doen?
Als je de boel gaat laten stuccen of renovliesen kan je op elke doos die je (nog) niet gebruikt een dergelijk deksel plaatsen: https://www.sandervunderi...or-inbouwdoos-md4050.html
Zorg voor jezelf dat je heel goed in kaart hebt waar je deze hebt zitten (foto's incl. afstanden).
Dan kan je ze door snijden/tikken tegen de tijd dat je ze nodig hebt.
Je kunt evt. ook netjes overal blindplaten op doen met een afdekraam.
Dan kan je ze loshalen tegen de tijd dat je ze nodig bent en kan je erin plaatsen wat je dan wilt (utp/coax/draagraam/elektra/etc.)
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
@Sport_Life
Ja, ik zat dus te kijken naar het 5Ghz bereik dat is een stuk beperkter natuurlijk.
Zoals andere ook al hebben geadviseerd zit ik nu inderdaad te denken naar 1 AP per verdieping (woonkamer beneden en overloop boven) en 1 Mesh AP aan de buitenwand of schuur voor de tuin.
@Señor Sjon
Ik heb de blindplaten gevonden inderdaad. De lijn die se gebruiken staat ook vermeld dus ik zou deze gelukkig ook zelf kunnen na bestellen.
Bedankt voor de tips wat betreft de loze leidingen. Vooral het spiegelen is iets wat we zeker moeten gaan doen.
Wat betreft de mantelbuis naar de voor en achtertuin. Wat vindt je van dit 'tuinpakket' aan bestaande uit:
• Extra enkele inbouw wandcontactdoos op voorgevel geschakeld middels schakelaar in de meterkast op een door u aangegeven positie
• loze leiding van meterkast naar voorzijde woning uitkomende in een blinde doos met klep, ter voorbereiding op een elektra aansluiting voor opladen van een elektrische of hybride
• Extra enkele inbouw wandcontactdoos op achtergevel (niet geschakeld) op een door u aan te geven positie
• Voorbereiding tuinverlichting bestaande uit extra schakelaar met leiding naar buiten en hierin 5 aderige grondkabel met 10m1 overlengte opgerold nabij de achtergevel.
Super bedankt voor de tip over die deksels! We zijn inderdaad van plan het te laten glasvliesbehangen. Vooral voor gespiegelde loze leidingen (of een gespiegelde TV kabelgoot) zou dit een hele mooie oplossing zijn.
Ja, ik zat dus te kijken naar het 5Ghz bereik dat is een stuk beperkter natuurlijk.
Zoals andere ook al hebben geadviseerd zit ik nu inderdaad te denken naar 1 AP per verdieping (woonkamer beneden en overloop boven) en 1 Mesh AP aan de buitenwand of schuur voor de tuin.
@Señor Sjon
Ik heb de blindplaten gevonden inderdaad. De lijn die se gebruiken staat ook vermeld dus ik zou deze gelukkig ook zelf kunnen na bestellen.
@AnnukAnnuk schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:13:
[...]
Mijn 2 centen w.b.t. loze leidingen, want je hebt er nooit teveel![]()
• Tenminste in iedere kamer 1, het liefst nog 2 op tegenover gestelde plaatsen, zodat je de kamer kunt spiegelen o.i.d.
• Op iedere verdieping 1 loze leiding centraal in het plafond, kan gewoon uitkomen met een buisje, hoeft geen doosje te zitten (als je ze tenminste wilt gaan gebruiken voor AP's).
• Op elke wand waar je mogelijk je/een TV kunt plaatsen in de woonkamer tenminste 1 loze leiding om t.z.t. je TV te plaatsen (en weet niet hoe creatief je partner is met evt. de gehele inrichting om kunnen/willen gooien).
• In geval van TV liefhebbers mogelijk ook (hoog) in/aan de wand waar de eettafel/keuken komt 1 of 2 loze leidingen (1x stroom 1x utp/coax) om daar ook een tv te kunnen plaatsen, om je voetbal wedstrijd o.i.d. te kunnen kijken tijdens het koken.
• Mantelbuis vanuit de meterkast naar zowel de voortuin als naar de achtertuin (hoeft alleen maar stukje door de fundering te zitten, rest kan je zelf aanleggen wanneer nodig) om b.v. met verlichting etc. aan te leggen.
Wat betreft afwerking.. wat ga je met je muren (laten) doen?
Als je de boel gaat laten stuccen of renovliesen kan je op elke doos die je (nog) niet gebruikt een dergelijk deksel plaatsen: https://www.sandervunderi...or-inbouwdoos-md4050.html
Zorg voor jezelf dat je heel goed in kaart hebt waar je deze hebt zitten (foto's incl. afstanden).
Dan kan je ze door snijden/tikken tegen de tijd dat je ze nodig hebt.
Dan kan je ze loshalen tegen de tijd dat je ze nodig bent en kan je erin plaatsen wat je dan wilt (utp/coax/draagraam/elektra/etc.)
Bedankt voor de tips wat betreft de loze leidingen. Vooral het spiegelen is iets wat we zeker moeten gaan doen.
Wat betreft de mantelbuis naar de voor en achtertuin. Wat vindt je van dit 'tuinpakket' aan bestaande uit:
• Extra enkele inbouw wandcontactdoos op voorgevel geschakeld middels schakelaar in de meterkast op een door u aangegeven positie
• loze leiding van meterkast naar voorzijde woning uitkomende in een blinde doos met klep, ter voorbereiding op een elektra aansluiting voor opladen van een elektrische of hybride
• Extra enkele inbouw wandcontactdoos op achtergevel (niet geschakeld) op een door u aan te geven positie
• Voorbereiding tuinverlichting bestaande uit extra schakelaar met leiding naar buiten en hierin 5 aderige grondkabel met 10m1 overlengte opgerold nabij de achtergevel.
Super bedankt voor de tip over die deksels! We zijn inderdaad van plan het te laten glasvliesbehangen. Vooral voor gespiegelde loze leidingen (of een gespiegelde TV kabelgoot) zou dit een hele mooie oplossing zijn.
Blindplaten zijn wel een stuk duurder dan iets als een stopcontact. Super raar.Annuk schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:13:
[...]
Is geen heel gek pakket me dunkt als ik dit zo lees, is aardig netjes en uitgebreid pakket.JimSR schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:32:
[........]
@Annuk
Heb/krijg je een kruipruimte of dat niet?
Zo nee laat dan tenminste er zo'n mantelbuis ø50mm tenminste leggen. Want 1 buisje/doosje heb je zo vol en misschien wil je ook nog wel een x utp naar buiten oid hebben.
Trouwens let ook op om bijv. al elektra of loze buizen te laten leggen naar de buiten gevel i.v.m rolluiken/screens die elektrisch zijn en/of camera's.
Ja van de zotte.. zal wel meer een niche product zijn ipv gewone wcd's.kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 22:14:
[...]
Blindplaten zijn wel een stuk duurder dan iets als een stopcontact. Super raar.
Maar altijd netter en beter dan zo'n lelijk groot wit deksel.

Maar die laatsten zijn maar 50 cent 
En zijn redelijk flush, handig als je er iets tegenaan wilt zetten.
[ Voor 48% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-09-2019 01:08 ]
Ja we krijgen inderdaad een kruipruimte, je bedoelt dan kan ik altijd zelf nog boren?Annuk schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:55:
[...]
Is geen heel gek pakket me dunkt als ik dit zo lees, is aardig netjes en uitgebreid pakket.
Heb/krijg je een kruipruimte of dat niet?
Zo nee laat dan tenminste er zo'n mantelbuis ø50mm tenminste leggen. Want 1 buisje/doosje heb je zo vol en misschien wil je ook nog wel een x utp naar buiten oid hebben.
Trouwens let ook op om bijv. al elektra of loze buizen te laten leggen naar de buiten gevel i.v.m rolluiken/screens die elektrisch zijn en/of camera's.
[...]
Ja van de zotte.. zal wel meer een niche product zijn ipv gewone wcd's.
Maar altijd netter en beter dan zo'n lelijk groot wit deksel.
[Afbeelding]
Over screens/rolluiken had ik nog niet eens nagedacht! Goede tip alweer.
Cameras willen we er waarschijnlijk 1 of 2 op gaan hangen. (Ubiquiti ook weer waarschijnlijk)
Hehe dat is inderdaad waarkabeltjekabel schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 01:08:
Maar die laatsten zijn maar 50 cent
Ja inderdaad, dan kan je zelf altijd nog door boren of laten boren door de fundering heen om het een of het ander aan te (laten) leggen, vraag evt. of ze de sparingen van de vloerplaat wel al vast vrij laten.JimSR schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:16:
[...]
Ja we krijgen inderdaad een kruipruimte, je bedoelt dan kan ik altijd zelf nog boren?
B.v. UTP/coax of stromend (heet) water voor een buitenkeuken om even een ideetje te geven.

Op deze foto zie je de linkerkant + midden al geopend als in die zijn van de standaard NUTS voorzieningen (m.u.v. gas tegenwoordig), maar laat tenminste 2 van de vloersparingen rechts ook vrij werken, en evt. zelfs allemaal die niet gebruikt worden (ff klein stukje buis naar beneden door de te storten vloer heen).
Afhankelijk van wat je mogelijk wilt qua screens/rolluiken moet je dus ook een doosje laten plaatsen naast/tussen de ramen voor de bediening (als je gewoon handmatig bedient wilt hebben), anders kan het een rechstreeks buisje vanaf je centraaldoos naar buiten als je voor draadloze bediening gaat.Over screens/rolluiken had ik nog niet eens nagedacht! Goede tip alweer.
Cameras willen we er waarschijnlijk 1 of 2 op gaan hangen. (Ubiquiti ook weer waarschijnlijk)
Laat dit tenminste aanleggen op de zon-kant v/d woning, maar het kan ook geen kwaad om het direct overal aan te laten leggen.
Voor je camera's deze zo hoog mogelijk zodat ze hier niet makkelijk bij kunnen om ze te vernielen en/of de kabels door te knippen. Daarbij is het zelfs nog een idee om (als je de beelden op wilt slaan op een NAS), deze juist op zolder uit te laten komen en daar ook je NAS te plaatsen, i.p.v. je NAS in de meterkast.
Dat betekend wel dat je tenminste 1 loze leiding dus ook naar zolder laat leggen vanuit de meterkast (voor je NAS en camera's)
Alweer bedankt voor de goede tip! Is dit iets wat we nu al aan zouden moeten geven of meer tijdens de bouw?Annuk schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:08:
Ja inderdaad, dan kan je zelf altijd nog door boren of laten boren door de fundering heen om het een of het ander aan te (laten) leggen, vraag evt. of ze de sparingen van de vloerplaat wel al vast vrij laten.
B.v. UTP/coax of stromend (heet) water voor een buitenkeuken om even een ideetje te geven.
[Afbeelding]
Op deze foto zie je de linkerkant + midden al geopend als in die zijn van de standaard NUTS voorzieningen (m.u.v. gas tegenwoordig), maar laat tenminste 2 van de vloersparingen rechts ook vrij werken, en evt. zelfs allemaal die niet gebruikt worden (ff klein stukje buis naar beneden door de te storten vloer heen).
[...]
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met de verschillen in leidingen tussen de draadloze bediening en handmatig. Overigens heeft dit ons gelijk goed aan het denken gezet over wat we willen doen tegen de zon/warmte. Zitten nu te denken aan rolluiken boven + terrasscherm beneden aan zonkant(tuin op zuid).Afhankelijk van wat je mogelijk wilt qua screens/rolluiken moet je dus ook een doosje laten plaatsen naast/tussen de ramen voor de bediening (als je gewoon handmatig bedient wilt hebben), anders kan het een rechstreeks buisje vanaf je centraaldoos naar buiten als je voor draadloze bediening gaat.
Laat dit tenminste aanleggen op de zon-kant v/d woning, maar het kan ook geen kwaad om het direct overal aan te laten leggen.
Hebben mensen hier trouwens al ervaring met de koelcapaciteiten van een (water) warmtepomp systeem? Projectontwikkelaar/aannemer heeft ons verteld dat in de zomer het systeem het huis ook goed zou moeten kunnen koelen. Dan zou er nog niet aan een airco plaatsing gedacht hoeft te worden. Anders zouden we die nu wellicht ook al kunnen voorbereiden voor op de garage.
Ondertussen sowieso van plan om enkele loze leidingen naar de zolder te laten leggen. De cameras van Ubiquiti worden d.m.v. PoE van stroom voorzien. De uiteindelijke switch zal in de meterkast komen denk ik dus wat dat betreft hoeven die kabels niet naar zolder.Voor je camera's deze zo hoog mogelijk zodat ze hier niet makkelijk bij kunnen om ze te vernielen en/of de kabels door te knippen. Daarbij is het zelfs nog een idee om (als je de beelden op wilt slaan op een NAS), deze juist op zolder uit te laten komen en daar ook je NAS te plaatsen, i.p.v. je NAS in de meterkast.
Dat betekend wel dat je tenminste 1 loze leiding dus ook naar zolder laat leggen vanuit de meterkast (voor je NAS en camera's)
Zou dit z.s.m. doorgeven, in ieder geval voor dat ze de bgg vloer gaan storten/plaatsen.JimSR schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:00:
[...]
Alweer bedankt voor de goede tip! Is dit iets wat we nu al aan zouden moeten geven of meer tijdens de bouw?
Heel simpel eigenlijk als je een fysieke schakelaar bij je ramen wilt hebben om daar je rolluik/screen te bedienen moet er een inbouwdoos zitten waarin je je schakelaar plaatst.[...]
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met de verschillen in leidingen tussen de draadloze bediening en handmatig. Overigens heeft dit ons gelijk goed aan het denken gezet over wat we willen doen tegen de zon/warmte. Zitten nu te denken aan rolluiken boven + terrasscherm beneden aan zonkant(tuin op zuid).
dan krijg je dus bv een draaiknop schakelaar OF een wip/druk schakelaar .
Wil je een draadloze bediening dmv smarthome technologie of gewoon van iets als Somfy dan hoef je alleen maar te voorzien in een buisje met elektra naar de plaats waar het rolluik/screen komt.
Daarom zei ik dus ook naar boven/zolder. Daar een (PoE) switch en/of injectors voor je camera's en daar dan ook je NAS. Als ze inbreken oid en ze zien de camera's verwachten ze allicht een nas in de meterkast, en anders evt wel de kabels voor de camera's. En als je dat zo een beetje veiliger kunt opbergen scheelt je al een stuk[...]
Ondertussen sowieso van plan om enkele loze leidingen naar de zolder te laten leggen. De cameras van Ubiquiti worden d.m.v. PoE van stroom voorzien. De uiteindelijke switch zal in de meterkast komen denk ik dus wat dat betreft hoeven die kabels niet naar zolder.
Evt kan ook alleen je NAS daar natuurlijk maar als je een aparte NVR wilt is het mogelijk makkelijker om daar je buizen te laten uitkomen.
@JimSR vraag ook of ze alle leidingen 19mm maken. Voorbereiding voor auto laadpunten (krachtgroepen) en dergelijke is nu ook goed mee te nemen.
Denk ook aan water punten en afvoeren aan voor/achterkant en in de garage.
Vergeet ook de vaste lichtpunten niet, ik ben er 1 vergeten juist te plaatsen die boven de eettafel moet komen, ik kan dus straks nog weer aan de gang in het plafond. Nu wordt het toch nog strak gestuuckt in mijn geval dus een beetje geluk bij een ongeluk.
Kijk ook goed of je bij de ingangen van ruimtes ook lichtschakelaars hebt.
In mijn geval bij het kiezen voor een bijkeuken met buitendeur kreeg ik alleen een lichtschakelaar bij de ingang van de keuken naar de bijkeuken maar niet van buiten naar binnen. (gek genoeg)
Vergeet ook de vaste lichtpunten niet, ik ben er 1 vergeten juist te plaatsen die boven de eettafel moet komen, ik kan dus straks nog weer aan de gang in het plafond. Nu wordt het toch nog strak gestuuckt in mijn geval dus een beetje geluk bij een ongeluk.
In mijn geval bij het kiezen voor een bijkeuken met buitendeur kreeg ik alleen een lichtschakelaar bij de ingang van de keuken naar de bijkeuken maar niet van buiten naar binnen. (gek genoeg)
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 22-09-2019 09:27 ]
Sterker nog, volgens de laatste berichten van Itho zijn er meer koeldagen dan verwarmingsdagen nodig in Nederland, en moet de efficiëntie berekening van warmtepompen daarop aangepast worden. Hoeveel het koelt weet ik niet, naar combinatie isolatie + zonwering aan de buitenkant (!) zou voldoende koeling moeten geven.JimSR schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:00:
Hebben mensen hier trouwens al ervaring met de koelcapaciteiten van een (water) warmtepomp systeem? Projectontwikkelaar/aannemer heeft ons verteld dat in de zomer het systeem het huis ook goed zou moeten kunnen koelen. Dan zou er nog niet aan een airco plaatsing gedacht hoeft te worden. Anders zouden we die nu wellicht ook al kunnen voorbereiden voor op de garage.
Onze bouwer vraagt overigens €3100 voor een extra warmtepomp boilevat a 150l, die ik net voor €590 tegenkwam online. Ik neem toch aan dat dat ook inclusief een diepere bron is.. iemand ervaring mee?
Je bron moet inderdaad aangepast worden, dat zou ik voor de zekerheid maar even aangeven bij ze.nel!s schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:44:
[...]
Sterker nog, volgens de laatste berichten van Itho zijn er meer koeldagen dan verwarmingsdagen nodig in Nederland, en moet de efficiëntie berekening van warmtepompen daarop aangepast worden. Hoeveel het koelt weet ik niet, naar combinatie isolatie + zonwering aan de buitenkant (!) zou voldoende koeling moeten geven.
Onze bouwer vraagt overigens €3100 voor een extra warmtepomp boilevat a 150l, die ik net voor €590 tegenkwam online. Ik neem toch aan dat dat ook inclusief een diepere bron is.. iemand ervaring mee?
Er komen natuurlijk ook installatie en materiaal kosten bij maar dit verschil is wel heel groot wat zou kunnen betekenen dat die bron dieper geboord gaat worden maar ik zou het extra verifiëren is mijn ervaring.
Wat krijg je standaard voor boiler eigenlijk? Ik heb een 200L boiler wat ook niet groter kon maar volgens de "specialisten" is het ruim voldoende voor een gezin van 4 met een bad. (Ik heb wel een besparende grote douchekop genomen, wel een stuk prijziger dan een gewone maar scheelt behoorlijk wat liters per minuut).
Twee maanden geleden tijdens een van de hittegolven van dit jaar was ik bij een buurman die al opgeleverd was en ik stapte daar binnen en vroeg of hij een airco had maar dat bleek de koelfunctie van de warmtepomp te zijn, ik heb er dus goede hoop op dat met de juiste bescherming tegen de zon het aangenaam moet zijn binnen tijdens hete dagen.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 22-09-2019 09:52 ]
@GeeMoney wij zijn ook met z'n vieren, met bad, en twee badkamers met douche wtw.
Het standaard vat is 150L maar zou evt naar 200L kunnen, dat is goedkoper. En dan zouden we dat kunnen combineren met een combi boiler in de keuken.
Reden dat ik toch 300L totaal capaciteit overweeg is dat er in het warmtepomp topic en specialist aangaf dat extra liters ook een efficiënte hitte/koeling verdeling kan geven, en dat ik in alle tabellen online tussen de 250-300l uit kom kwa benodigde capaciteit, hoewel dat ex douche wtw en keuken boiler is. 'Better safe than sorry' dus.
Het standaard vat is 150L maar zou evt naar 200L kunnen, dat is goedkoper. En dan zouden we dat kunnen combineren met een combi boiler in de keuken.
Reden dat ik toch 300L totaal capaciteit overweeg is dat er in het warmtepomp topic en specialist aangaf dat extra liters ook een efficiënte hitte/koeling verdeling kan geven, en dat ik in alle tabellen online tussen de 250-300l uit kom kwa benodigde capaciteit, hoewel dat ex douche wtw en keuken boiler is. 'Better safe than sorry' dus.
Bij ons was het geen optie om groter dan 200L te krijgen. (te weinig ruimte in de technische ruimte)nel!s schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:28:
@GeeMoney wij zijn ook met z'n vieren, met bad, en twee badkamers met douche wtw.
Kan jij linken naar dat stuk over efficiëntere koeling? Ik kan me dat haast niet voorstellen namelijk tenzij er een ruime hoeveelheid van je boiler in je circuit zit maar dat is niet het geval lijkt me.
Stel je boiler is 200L en in je circuit zit 150L wat vervangen moet worden om te koelen dan trekt hij zijn vat nagenoeg leeg natuurlijk en dat is inefficiënt.
Ook wij hebben een douche-wtw en Quooker met 7L in de keuken.
150L leek mij ook te krap inderdaad zeker omdat er ook een bad is.
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 22-09-2019 10:57 ]
Duidelijk! We gaan er over puzzelen, bedankt!Annuk schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:44:
[...]
Zou dit z.s.m. doorgeven, in ieder geval voor dat ze de bgg vloer gaan storten/plaatsen.
[...]
Heel simpel eigenlijk als je een fysieke schakelaar bij je ramen wilt hebben om daar je rolluik/screen te bedienen moet er een inbouwdoos zitten waarin je je schakelaar plaatst.
dan krijg je dus bv een draaiknop schakelaar OF een wip/druk schakelaar .
Wil je een draadloze bediening dmv smarthome technologie of gewoon van iets als Somfy dan hoef je alleen maar te voorzien in een buisje met elektra naar de plaats waar het rolluik/screen komt.
[...]
Daarom zei ik dus ook naar boven/zolder. Daar een (PoE) switch en/of injectors voor je camera's en daar dan ook je NAS. Als ze inbreken oid en ze zien de camera's verwachten ze allicht een nas in de meterkast, en anders evt wel de kabels voor de camera's. En als je dat zo een beetje veiliger kunt opbergen scheelt je al een stuk
Evt kan ook alleen je NAS daar natuurlijk maar als je een aparte NVR wilt is het mogelijk makkelijker om daar je buizen te laten uitkomen.
Bedankt voor de tips, ik zie in de documenten van de aannemer zo snel nergens de uitvoering van de leidingen staan dus zal dan wel 16mm zijn.GeeMoney schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:12:
@JimSR vraag ook of ze alle leidingen 19mm maken. Voorbereiding voor auto laadpunten (krachtgroepen) en dergelijke is nu ook goed mee te nemen.
nel!s schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:44:
[...]
Sterker nog, volgens de laatste berichten van Itho zijn er meer koeldagen dan verwarmingsdagen nodig in Nederland, en moet de efficiëntie berekening van warmtepompen daarop aangepast worden. Hoeveel het koelt weet ik niet, naar combinatie isolatie + zonwering aan de buitenkant (!) zou voldoende koeling moeten geven.
Dat zijn goede berichten over de koelfunctie. Wij gaan het denk ik ook houden bij goede zonwering i.c.m de isolatie en warmtepomp.GeeMoney schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:51:
[...]
Twee maanden geleden tijdens een van de hittegolven van dit jaar was ik bij een buurman die al opgeleverd was en ik stapte daar binnen en vroeg of hij een airco had maar dat bleek de koelfunctie van de warmtepomp te zijn, ik heb er dus goede hoop op dat met de juiste bescherming tegen de zon het aangenaam moet zijn binnen tijdens hete dagen.
Wij gaan waarschijnlijk ook voor de 200L boiler + douche-wtw + quooker, maar moeten nog langs voor het sanitair.
@JimSR wij hebben geen warmtepomp maar wel goede zonnewering. Het blijft binnen dan lang relatief aangenaam en ik kan me voorstellen dat je met topkoeling een aangenaam klimaat krijgt. Zonder zonnewering kan je het wel vergeten denk ik.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2