Gashaard, welk materiaal voor een meubel eromheen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
Zijn er meer tweakers die een gashaard in de nieuwe woning met meubel installeren?

In onze aanstaande nieuwbouw woning plaatsen wij een gashaard van het type "Bellfires View Bell Medium 3".
Dit is een gesloten 3-zijdige gashaard.
Enfin nu zitten wij met het meubel wat er "omheen" moet.
Verschillende haarden leveranciers adviseren anders, ik ben dus op zoek naar mensen die in de praktijk een meubel om de haard heen hebben en dan voornamelijk welk type materiaal er gebruikt is en wat de temperaturen zijn rond de haard.

Als we dit plaatje mogen geloven dan kan je een heel meubel uit hout optrekken om de haard heen:
gashaard-meubel
(plaatje is puur ter illustratie)

Echter de ene leverancier zegt dat dit niet kan vanwege warmte direct om de haard en dat dit blaren/verkleuringen kan geven op de bovenkant van het meubel.
Veel showrooms hebben echter toch gewoon een houten meubel zoals bovenstaande om de haard zitten.

Nu zit ik te twijfelen of we de bovenkant van een dergelijk meubel niet van een composiet/steensoort moeten kiezen voor de zekerheid, of kan wellicht toch gewoon hout? (dat scheelt behoorlijk in de kosten namelijk).
Nog een nadeel aan een steen/composiet soort is de lengte, er komt dan een onderbreking/naad in.

Het meubel moet totaal 3.5m breed worden met een hoogte van +- 40cm vrij zwevend dus maatwerk wordt het denk ik toch al.

De reden waarom het een gashaard is, is omdat ik met een (beperkte) afvoer zat en ik wilde zo min mogelijk onderhoud maar wel echte vlammen en warmte :) .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2019 14:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Zo begon ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/az5tYRkNgurul0ZsbYQ7OW2s/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OsxnjZyylMPSHAnNktAuB381/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/btP3UyhzO1sDihoVsXGrnbXw/medium.jpg

Hoe toevallig dit jaar helemaal hetzelfde gebouwd.
Ik heb gewoon simpel mdf hout gebruikt en na een half jaar is er niets gebeurd. Althans de mijne werkt op bioethanol. Als ik zie wat jij graag wilt lijkt dat ongeveer op wat ik gemaakt heb.

Het eindresultaat ziet er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OvKon85XLyuZsmp2eaDa5MrX/medium.jpg

Soundbar opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eDjBusPo0djQYbgvJNHq1Ag3/full.jpg

Weekend werk. Kosten inclusief haard op bio-ethanol: €500

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Falastine Ziet er keurig uit, het grote verschil is wel denk ik dat jouw haard geen grote warmtebron is? Dus het materiaal is dan minder van belang verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine

Falastine

Dat klopt, heb overal vloerverwarming liggen dat verbruikt toch heel weinig en de haard is er voor de sier maar wel met echt vuur. Vind dat zo afschuwelijk lelijk die dingen met ledjes erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 12:02
Wij hebben een meubel van Beton Siré. Kun je in alle verschillende soorten kleuren en ook afwerkingen krijgen. Onder het meubel hebben wij kastjes van Ikea geplaatst, welke precies passen.

https://topbetoncire.nl/w...7/foto-haard-dave-top.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:50
GeeMoney schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:00:
De reden waarom het een gashaard is, is omdat ik met een (beperkte) afvoer zat en ik wilde zo min mogelijk onderhoud maar wel echte vlammen en warmte :) .
En wat als je gemeente in 2021 besluit dat je wijk voor 2030 van het gas af moet? Is het dan niet onwijs zonde dat je nu deze keuze maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@President Hij zit al op een fles want ik ben al gasloos :)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2019 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine

Falastine

GeeMoney schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:03:
Dan zou ik echt lekker op bio ethanol gaan joh. Geeft ook warmte maar minder en scheelt elke keer gas halen. Action fles is 70 cent goed voor 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Falastine schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:12:
[...]

Dan zou ik echt lekker op bio ethanol gaan joh. Geeft ook warmte maar minder en scheelt elke keer gas halen. Action fles is 70 cent goed voor 5 uur.
Ik heb zo mijn redenen om voor gas te kiezen, het grote vraagstuk is welk materiaal te gebruiken om de gashaard heen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 22:38
In onze net opgeleverde woning ook een gashaard laten installeren (kalfire). Deze is geinstalleerd in brandwerende blokken. Deze zijn aan de bovenkan ( de schouw) gestuct. Aan de onderkant een meubel laten maken. Tussen de haard en het meubel zit een stalen strip. Verder is het een meubel van mdf wat gespoten is. Tv hangt er ongeveer 1,5 meter vandaan wat prima gaat qua warmte.

Een ethanol haard is leuk voor de sfeer maar als warmtebron niet vergelijkbaar met gas.

[ Voor 10% gewijzigd door Len020 op 03-09-2019 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schoonouders hebben er een op nij mijn weten aardgas, en daar zit gewoon MDF omheen. Ze zijn nu op vakantie maar zal wel eens navragen. Sowieso heeft een zwager van hun dat gemaakt (interieurbouwer) en die had dat al tig keer zo gedaan iirc. Hangt ook gewoon een TV boven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Maximaal 8 kw dat is een zware kachel. Gewoon geen hout gebruiken dat kan daar echt niet tegen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wij hebben een houthaard waar een ombouw omheen zit van promatect brandwerende platen. Dat is later gestuct.

Nu meen ik dat een houthaard nog warmer wordt dan een gashaard, dus als je zeker wil zijn kies je daarvoor.

Join het GoT Pulse-Team!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben promafour 400 platen bij de houthaard (Kalfire w66 13kw). Gaan makkelijk 6 blokjes in, dus temperatuur loopt aardig op, maar voor dat materiaal geen probleem.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 14:13
Wil je graag hout? Bij mijn houtkachel is hij van Fermacell gipsvezelplaten, met een lattenwerk tegen de bestaande stenen schouw geschroefd en gestuct. De schoorsteen had ik ingemetseld met Vermiculitekorrels (of iets soortgelijks), dat dempt de grote temperatuurverschillen nog. Geen enkel probleem met de warmte en ziet er top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenoliemans
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-05 18:26
Vorig een zelfde klus gedaan voor een gesloten gashaard, frame gebouwd met metalen studs en bedekt met promatect platen, erna het geheel afgestudeerd. Bovenin kleine roosters geplaatst zodat de hitte niet ophoopt en de kamer in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 18:46
Hele domme vraag misschien maar is de haard wel geschikt voor een gasfles? Niet alle gashaarden zijn hier namelijk geschikt voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
squashedraven schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:18:
[...]

Hele domme vraag misschien maar is de haard wel geschikt voor een gasfles? Niet alle gashaarden zijn hier namelijk geschikt voor
Jazeker, de haard is geschikt.
Als hij geplaatst is krijg ik een meubelmaker op bezoek om de situatie te beoordelen.
Ook heb ik dan zelf een goed beeld van de warmte die afgegeven wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 17-09-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvamber
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10-2023
Ik zou ook een gashaard (Bellfire) willen plaatsen en onze interieurarchitect laat die ook aansluiten op een houten kast onderaan, deze kast steekt ca 5 cm uit tov de haard. Gaat dit problemen geven? Ik denk aan het bovenblad van die kast en verkleuring of brandgevaar. Het is niet de bedoeling die haard te gebruiken om echt hard te verwarmen, is eerder voor de gezelligheid.

[ Voor 31% gewijzigd door Dvamber op 04-02-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 13:46
Hier een bioethanol, zit in Promatect ombouw. Frame is MetalStuc. Vuur is vuur, dus alleen brandwerend materiaal gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Kwam deze nog tegen en kan nu melden dat het toch "gewoon" met MDF gedaan is:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inmiddels brand de haard al 2 jaar regelmatig en ook voluit en qua hitte gaat dit prima. De meeste warmte straalt helemaal niet door naar het hout eigenlijk en na een paar uur flink branden is het directe meubel eromheen heet maar nog wel "vast te pakken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 08:29
Dit soort ombouwen worden vaak (en is aanbevolen) gemaakt met Promatect platen (https://www.promat.com/nl...rende-platen/promatect-h/ )binnen de aangegeven brandgevaarlijke zones van de gashaard.

Welke zones dit zijn zou je terug moeten vinden in de installatievoorschriften van de desbetreffende haard. Beetje vergelijkbaar met waar je welke electra mag plaatsen in een natte ruimte bijv.

Hou je je hier niet aan en knal je alles in elkaar met MDF, maar krijg je toch een keer brandschade of erger, heb je denk ik wel een issue met de verzekering.

[ Voor 15% gewijzigd door WiseGuy! op 16-02-2022 12:43 ]

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-05 23:34
GeeMoney schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:17:
Kwam deze nog tegen en kan nu melden dat het toch "gewoon" met MDF gedaan is:

***members only***

Inmiddels brand de haard al 2 jaar regelmatig en ook voluit en qua hitte gaat dit prima. De meeste warmte straalt helemaal niet door naar het hout eigenlijk en na een paar uur flink branden is het directe meubel eromheen heet maar nog wel "vast te pakken".
Mooi! Welke vloer is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Dit is de “Lea Lodge Grove” onder andere te krijgen bij Regge uit Enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Dit is de “Lea Lodge Grove” onder andere te krijgen bij Regge uit Enter.
Dat is toch keramisch parket? Wij nemen in onze nieuwe woning ook keramisch parket (bouwjaar 2000 dus weinig keuze icm een WP) , lijkt wel op die jij hebt. Ook 15x90cm?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2022 20:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Dat is toch keramisch parket? Wij nemen in onze nieuwe woning ook keramisch parket (bouwjaar 2000 dus weinig keuze icm een WP) , lijkt wel op die jij hebt. Ook 15x90cm?
Keramisch parket inderdaad.
21x121 uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-02 09:08
Beste topicstarter,

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Zelf hebben wij de Kalfir gp70/75S gekocht en gaan zelf het meubel eromheen bouwen met ikea kastjes.

Het oorspronkelijke idee is om dit af te werken met een mooi teakhouten blad op de meubels.
Echter wordt dit afgeraden aangezien de gesloten gashaard (vuur) en hout niet echt lekker samen gaat.

De schouw wordt inderdaad afgewerkt met brandewererend materiaal.en roosters bovenin.

Mijn vraag is eigenlijk dezelfde als de jouwe.
Welk materiaal kan gebruikt worden als blad?

Ben benieuwd of er na 5 jaar nog reacties komen:)
Pagina: 1