Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.674 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10
kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:38:
[...]

Bijna voor de helft suggereerd dus meer dan de helft; dus niet 'vele malen goedkoper'.
Afzeiken en mierenneuken zit er bij jou standaard in of niet? Een constructieve bijdrage zou wel eens gewaardeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:08
Den_S85 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:42:
[...]

Afzeiken en mierenneuken zit er bij jou standaard in of niet? Een constructieve bijdrage zou wel eens gewaardeerd worden.
Pun intended? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:19:
Vandaag de (aankondiging van de volgende week te ontvangen -O- ) hoera-brief ontvangen *O*
Enjoy! Nog heel even wachten :) Wie hebben jullie voor bij de oplevering(skeuring)?

Wij moeten nog wachten tot net na de bouwvak :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:08
ymaenhout schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:25:
[...]

Enjoy! Nog heel even wachten :) Wie hebben jullie voor bij de oplevering(skeuring)?

Wij moeten nog wachten tot net na de bouwvak :'(
Het is de aankondiging van de start bouw in september :/

Tzt wordt de opleverkeuring waarschijnlijk VEH

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 07-06-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Het is de aankondiging van de start bouw in september :/

Tzt wordt de opleverkeuring waarschijnlijk VEH
Ow, hehe, verkeerd begrepen. Nog even te gaan!
Wij waren vorig jaar net voor de bouwvak begonnen :)

Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
Wij hebben een offerte akkoord gegeven voor het stucen en spuiten van onze wanden. Nu had ik al gezien dat het bedrijf een vooruitbetaling van 75% wil, ik had beetje verwacht net voor ze gaan beginnen. Maar krijg nu al factuur, gaan pas in september (vermoedelijk) beginnen. Is dat normaal? Wil best iets aanbetalen als ze dat graag willen wat vinden jullie redelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
ambusched schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:46:
Wij hebben een offerte akkoord gegeven voor het stucen en spuiten van onze wanden. Nu had ik al gezien dat het bedrijf een vooruitbetaling van 75% wil, ik had beetje verwacht net voor ze gaan beginnen. Maar krijg nu al factuur, gaan pas in september (vermoedelijk) beginnen. Is dat normaal? Wil best iets aanbetalen als ze dat graag willen wat vinden jullie redelijk?
Ik zie niet in waarom je meer dan 25% vooraf zou moeten betalen.
Het is niet dat hij 3000 liter verf moet inslaan en een enorm risico loopt dat het toch niet doorgaat.
Als hij op de fles gaat of met de noorderzon vertrekt ben je die 75% gewoon kwijt.

Daar komt bij dat als je 75% al betaald, ik het vermoeden heb dat hij tegen die tijd wellicht geen haast maakt om persé op tijd bij jou te beginnen, het grootste gedeelte is toch al binnen.(vooroordeel maar heb het al een paar keer gehoord en gelezen)
Ik zou zeggen 25% nu, 50% bij aanvraag start werkzaamheden en 25% bij afronding en goedkeuring aan jou kant.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2019 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

75% aanbetaling mag wettelijk niet, ik zou voorstellen 25% bij start werkzaamheden en rest achteraf. Stucen is met name arbeid dus ik zou niet weten waarom 75% vooraf.. (bij mij zouden alarm bellen afgaan bij zo'n voorstel ..)

Bij iedere leverancier had ik de betalingsvoorwaarden zoveel mogelijk naar achteren geschoven, meestal gingen ze wel daarin mee. Zowel fijn voor je cashflow als de macht die je hebt naar de leverancier als er wat mis gaat.

Onze stucadoor was heel relaxed, die stuurde ruim een half jaar na afronding een factuur. Dat had ook weer niet gehoeven :P

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2019 23:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik wil deze week een inloopkast gaan samenstellen op de site van de Ikea. Op de bovenverdieping krijg ik tapijt. Voor degene die ook een inloopkast hebben gebouwd; hebben jullie het tapijt (of andere soort vloerbedekking)onder de kast laten door lopen? Of tegen de kast laten aanlopen? In het eerst geval staat de kast dus op de vloerbedekking in het tweede geval op de ruwe afwerkvloer. Op internet zie ik alleen maar plaatjes dat het er tegen aan loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@asdf25 ik zie geen reden om het niet door te laten lopen eronder?
Krijg je in ieder geval geen snijrand in het zicht in het tapijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
asdf25 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:40:
Ik wil deze week een inloopkast gaan samenstellen op de site van de Ikea. Op de bovenverdieping krijg ik tapijt. Voor degene die ook een inloopkast hebben gebouwd; hebben jullie het tapijt (of andere soort vloerbedekking)onder de kast laten door lopen? Of tegen de kast laten aanlopen? In het eerst geval staat de kast dus op de vloerbedekking in het tweede geval op de ruwe afwerkvloer. Op internet zie ik alleen maar plaatjes dat het er tegen aan loopt.
Ik zou het er altijd onderdoor laten lopen, ik zou ook niet weten waarom niet. Qua kosten scheelt het nauwelijks iets, het staat mooier qua afwerking en je weet maar nooit of het er ooit nog eens weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb een vraag tussendoor, er wordt veel gesproken over renovlies, maar is hier ook een los topic voor?
Ik vind de weg tussen renovlies bedrijven niet meer.. ;-)

Anderzijds denk ik steeds: ik kan 3k besparen door het zelf te doen..
tips mogen ook via DM voor bedrijven!

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
ambusched schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:46:
Gewoon niet doen, ook in de huidige tijd gaan ze naar de klote en kan jij fluiten naar je centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:52
Remko.me schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:38:
Ik heb een vraag tussendoor, er wordt veel gesproken over renovlies, maar is hier ook een los topic voor?

Ik heb nog geen topic kunnen vinden.

Afgelopen week heb ik een gratis cursusje gevolgd bij een aanbieder van renovlies. De conclusie was dat het goed zelf te doen is, maar dat je er geen haastklus van moet maken. Het is in ieder geval makkelijker/vergevingsgezinder dan normaal behangen.

Over een kleine drie weken krijg ik mijn nieuwbouwwoning en dan ga ik het ook zelf aanbrengen.

YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Uffeltje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:53:
[...]

Ik heb nog geen topic kunnen vinden.

Afgelopen week heb ik een gratis cursusje gevolgd bij een aanbieder van renovlies. De conclusie was dat het goed zelf te doen is, maar dat je er geen haastklus van moet maken. Het is in ieder geval makkelijker/vergevingsgezinder dan normaal behangen.

Over een kleine drie weken krijg ik mijn nieuwbouwwoning en dan ga ik het ook zelf aanbrengen.
thnx... bewust gekozen dus. Behangen is niet zo spanend voor mij, enige nadeel van behangen is naden.... daar ben ik bij renovlies ook bang voor.. En de buitenhoeken.. lijken me ook super ingewikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uffeltje
Remko.me schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:12:
[...]

thnx... bewust gekozen dus. Behangen is niet zo spanend voor mij, enige nadeel van behangen is naden.... daar ben ik bij renovlies ook bang voor.. En de buitenhoeken.. lijken me ook super ingewikkeld
Als je uit midden of oost Nederland komt kan je eens hier kijken. Erg behulpzaam. Als behangen lukt, lukt renovlies ook, is mij verteld.

Je kan renovlies bij verschillende sites bestellen, net als verf. Ga in ieder geval niet langs de bouwmarkt, dan koop je te duur spul.

Edit: ik zie dat je niet helemaal uit de buurt komt. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Uffeltje op 09-06-2019 21:05 ]

YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Uffeltje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Als je uit midden of oost Nederland komt kan je eens hier kijken. Erg behulpzaam. Als behangen lukt, lukt renovlies ook, is mij verteld.

Je kan renovlies bij verschillende sites bestellen, net als verf. Ga in ieder geval niet langs de bouwmarkt, dan koop je te duur spul.

Edit: ik zie dat je niet helemaal uit de buurt komt. :|
is nog oud, woon in Amersfoort! Thnx man.. ga even kijken.

Heb nu een offerte liggen voor 2000 euro ex btw voor 229m2.. weet niet of dat duur is.
Alternatief is dus zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 02:00
Is dat alleen behangen of incl. sauzen? In dat laatste geval is het erg scherp voor een tientje per m2.
Remko.me schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:13:
[...]

is nog oud, woon in Amersfoort! Thnx man.. ga even kijken.

Heb nu een offerte liggen voor 2000 euro ex btw voor 229m2.. weet niet of dat duur is.
Alternatief is dus zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
jslaman schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:03:
Is dat alleen behangen of incl. sauzen? In dat laatste geval is het erg scherp voor een tientje per m2.

[...]
alleen behangen met materiaal, kitten etc..

dus dan is het wel duur dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Remko.me schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:38:

Er was wel eentje: Glasvlies vs Renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Thnx. Had ik al gezien inderdaad. Ik word alleen zo bang van de negatieve berichten.. je betaald best wat en het gaat allemaal niet zoals het zijn moet. Ook in google lees je nare dingen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Remko.me schreef op zondag 9 juni 2019 @ 23:58:
[...]

Thnx. Had ik al gezien inderdaad. Ik word alleen zo bang van de negatieve berichten.. je betaald best wat en het gaat allemaal niet zoals het zijn moet. Ook in google lees je nare dingen....
Mja, da's normaal denk ik. Mensen gaan eerder schrijven over negatieve, dan over positieve dingen. Ik ben nog steeds meer dan tevreden met mijn keuze (ook in dat topic gezet, renovliesexclusief). Misschien iets duurder, maar hoe die te werk gaat en de kwaliteit die hij wilt leveren, ik vond het de (all-in) prijs iig waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:11
Benedenverdieping heb ik laten stuccen. Boven heb ik zelf renovlies aangebracht. Qua resultaat gaat er niets boven stuccen. Wat is dat strak/glad. Met stuccen worden alle oneffenheden in de muur eenvoudig weggenomen. Ook kun je muren zo corrigeren zodat ze wel strakker/haaks staan, waterpas etc.. Goede stucadoor neemt er zijn tijd voor om de muren op die manier af te leveren.

Wat betreft renovlies heb ik zelf echt de tijd genomen om het zo goed en strak mogelijk proberen te doen. Dus eerst gaten vullen en alles goed schuren. Rustig proberen zo naadloos mogelijk te plakken. Daarna naden voegen en hoeken en plafondrand afkitten. Vervolgens schilderen.
Maar wat een werk is dat om het zelf te doen. Achteraf had ik er echt iemand voor moeten laten komen. Resultaat was denk ik best goed, maar het kost gewoon teveel moeite (en rotzooi van het schuren, lijmen en schilderen) om het zelf te doen als je het met goed resultaat wil volbrengen. Nou heb ik op een enkele plek toch nog een naad wat niet goed plakt en loslaat of wat oneffenheden in de muur te de duidelijk doorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
We hebben pas over 3 weken een eerste afspraak met kopersbegeleiding van ons nieuwe huis, vandaar de post hier aangezien ik mn budget voor meerwerk wel kloppend wil hebben. En misschien heeft iemand van jullie ervaring met onderstaande in andere projecten.

Stel, we willen 6 LED inbouw spotjes plaatsen in de keuken op 1 dimmer / schakelaar, welke van de twee opties (of allebei) zouden van toepassing zijn? Lijkt mij alleen #2 tenzij je de spotjes wil kunnen richten of gebruik wil maken van iets van GU10 / Philips Hue?

1) Spotbox tbv inbouwspotje excl. spotje (265 EUR)
Het leveren en monteren van een spotbox t.b.v. inbouwspots.
Exclusief spotjes, inclusief bedrading.
Sparingsmaat spots = 73 mm (dit kan niet gewijzigd worden).
geschakeld door middel van een enkelpolige schakelaar. De optieprijs geldt voor de eerste spot. Een vervolgspotbox kost, mits geschakeld op dezelde schakelaar, € 205,-- per stuk.

2) Inbouwspot enkelpolig incl. LED lichtbron (325 EUR)
Het leveren en monteren van één LED inbouwspot in de woning. U heeft keuze uit vier spots die u kunt bezichtigen bij uw kopersbegeleidster. De spot wordt geschakeld door middel van een enkelpolige schakelaar. De optieprijs geldt voor de eerste spot. Een vervolgspot kost, mits geschakeld op dezelde schakelaar, € 265,-- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@smesjz wat voor type spots krijg je bij optie 1? Halogeen lijkt me sterk namelijk.
Maar bij optie2 noemen ze expliciet LED.
Ik heb ook veel spots laten plaatsen en was €235,- voor een enkele spot met dimmer kwijt en elke volgende spot op dezelfde dimmer was €185,- per stuk, allemaal LED.

Als je LED wilt lijkt alleen optie2 te voldoen. Ik zou ook zeker geen Halogeen nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:31:
@smesjz wat voor type spots krijg je bij optie 1? Halogeen lijkt me sterk namelijk.
Maar bij optie2 noemen ze expliciet LED.
Ik heb ook veel spots laten plaatsen en was €235,- voor een enkele spot met dimmer kwijt en elke volgende spot op dezelfde dimmer was €185,- per stuk, allemaal LED.

Als je LED wilt lijkt alleen optie2 te voldoen. Ik zou ook zeker geen Halogeen nemen.
Thanks. Ik heb geen idee wat je bij #1 krijgt, dat weet kopersbegeleider hopelijk. Er staat ook geen aanvullende informatie over. Halogeen wil ik niet, dus LED is enige dat overblijft.

Voor de kosten ga ik dan maar uit van #2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-06 23:05
smesjz schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:34:

geschakeld door middel van een enkelpolige schakelaar. De optieprijs geldt voor de eerste spot. Een vervolgspotbox kost, mits geschakeld op dezelde schakelaar, € 205,-- per stuk.
Welke spots je krijgt lijkt me duidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
smesjz schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:48:
[...]

Thanks. Ik heb geen idee wat je bij #1 krijgt, dat weet kopersbegeleider hopelijk. Er staat ook geen aanvullende informatie over. Halogeen wil ik niet, dus LED is enige dat overblijft.

Voor de kosten ga ik dan maar uit van #2.
Ik pak mijn offertes erbij en ik zie dat mijn bovenstaande prijzen wel kloppen maar er komt nog BTW bij :) .
Optie 2 lijkt dan opeens wel erg goed te kloppen voor je en die zou ik dan ook aanhouden.
In de BTW was ik dus voor 1 spot+ dimmer €289,- kwijt en elke opvolgende spot op dezelfde dimmer €229,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
sander121 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Welke spots je krijgt lijkt me duidelijk?
Dat snap ik. :) Bedoelde meer wat voor soort fitting er in kwam. GU10, GU5.3 oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-06 23:05
smesjz schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Dat snap ik. :) Bedoelde meer wat voor soort fitting er in kwam. GU10, GU5.3 oid
Daar had ik niet bij stilgestaan, vond het al een gekke vraag. Wij hebben gekozen voor een afzuigplafondunit, hierdoor moet er een koof komen in de keuken. In deze koof laten wij ook spots plaatsen. Uit de afzuiging komt ook verlichting. Om er voor te zorgen dat wij niet twee verschillende licht kleuren uit de koof krijgen gaan wij Philips Hue White Ambiance toepassen zodat we de kleur kunnen aanpassen naar die van de afzuiging. Wellicht een tip mocht je ook verlichting uit de afzuiging hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05

Als ik dit zo lees wordt hier alleen gezorgd voor de plaatsen (de dozen dus) voor de spots, maar dat je zelf nog armaturen en lampen moet verzorgen + en plaatsen.
Als dit zo is moet je wel even goed na vragen hoe men de buizen gaat leggen tussen alle spotboxen.
Wordt dit in ster gedaan (voor elke spotbox een buisje naar je centraaldoos)
OF
In een 'serie' aanleg (1 spotbox verbonden naar centraaldoos en daarna 'doorgelust' naar de volgende spotbox enz).
Het leveren en monteren van één LED inbouwspot in de woning. U heeft keuze uit vier spots die u kunt bezichtigen bij uw kopersbegeleidster. De spot wordt geschakeld door middel van een enkelpolige schakelaar. De optieprijs geldt voor de eerste spot. Een vervolgspot kost, mits geschakeld op dezelde schakelaar, € 265,-- per stuk.
Dit is dus de complete optie incl. lichtbron.
Als je bijv. wel Hue spots wilt gebruiken zou ik dit niet doen. Wordt dan wel dure optie.

Zelf zou ik persoonlijk optie 1 doen.
Een armatuur +ledlamp + GU10 fitting kost je ~ €10 a €15 per stuk maar moet je het wel zien zitten om zelf aan te sluiten.
dan heb je nette armaturen en gewone phillips led lampen, wil je iets specifieks dan wordt het natuurlijk duurder.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uffeltje
Remko.me schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:19:
[...]

alleen behangen met materiaal, kitten etc..

dus dan is het wel duur dus?
Gemak kost ook wat. Ik vind het wel iets meevallen. Ik neem aan dat ze dan ook de muur schuren?

Als je een beetje rondkijkt kan je voor €1000-€1100 renovlies inclusief lijm en goede muurverf krijgen. Verder kost het vooral tijd. Leuk als je die hebt, maar als je die niet hebt is er geen keuze. Keuzes keuzes... :P

[ Voor 29% gewijzigd door Uffeltje op 10-06-2019 12:13 ]

YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ik heb gekozen voor alleen spotgaten die bedraad zijn. Prijs per bedraad spotgat was bij ons echter 'maar' 139 euro en konden de diameter zelf opgeven (75mm is vrij gangbaar voor veel armaturen).

Achteraf philips hue color spots ingehangen en echt blij mee dat we het zo hebben gedaan ipv inclusief spots. Nu is deze mooi aan de domotica te hangen en per stuk te bedienen voor daar waar dat prettig is. We zijn toch tweakers! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@jogaa ik heb daarom overal een extra blauwe draad laten trekken naar de schakelaars en kan straks met fibaro ook schakelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@GeeMoney Fibaro kan het gelukkig ook zonder blauw draadje, https://www.domotica-blog.nl/post/review-fibaro-dimmer-2. Had het blauwe draadje namelijk even gemist ttv het doorgeven van de opties. Ik kan het natuurlijk nog even proberen maar ben bang dat ze niet zo flexibel zijn na de sluitingsdatum. Had in dat kader blijkbaar ook beter kunnen doorgeven om de inbouwdozen wat dieper te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Vak127 niet met een dimmer dacht ik. Die heeft een continu spanning en nul nodig. Om hem zonder controller aan te kunnen sturen en te kunnen dimmen dacht ik.

Volgens de site kan het inderdaad zonder. Gelukkig was overal een blauwe draad gratis :+ .

[ Voor 57% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
GeeMoney schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:53:
@Vak127 niet met een dimmer dacht ik. Die heeft een continu spanning nodig. Om hem zonder controller aan te kunnen sturen en te kunnen dimmen dacht ik.
Juist wel met een dimmer, die mag een beetje stroom doorlaten. Bij een schakelaar is een blauwe draad noodzakelijk.
Voorheen had ik dat met z-wave, maar sinds ik hue lampen heb wil ik niet meer terug. Lampen apart te schakelen, ingebouwde dimmer, goede kwaliteit led/licht. Aanrader en kost minder dan de meerprijs die de aannemer vraagt voor een spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
We hebben pas over 3 weken een eerste afspraak met kopersbegeleiding van ons nieuwe huis, vandaar de post hier aangezien ik mn budget voor meerwerk wel kloppend wil hebben. En misschien heeft iemand van jullie ervaring met onderstaande in andere projecten.

Stel, we willen 6 LED inbouw spotjes plaatsen in de keuken op 1 dimmer / schakelaar, welke van de twee opties (of allebei) zouden van toepassing zijn? Lijkt mij alleen #2 tenzij je de spotjes wil kunnen richten of gebruik wil maken van iets van GU10 / Philips Hue?

Inbouwspotje voor 265 euro :o :o :o Zijn dit speciale types of gewoon standaard spul?
Een spotje koop je al voor een tientje en een lichtbron ook. Tuurlijk zit er wat installatiemateriaal en uren bij maar dit is wel pittig aan de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
ybos schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:08:
[...]

Inbouwspotje voor 265 euro :o :o :o Zijn dit speciale types of gewoon standaard spul?
Een spotje koop je al voor een tientje en een lichtbron ook. Tuurlijk zit er wat installatiemateriaal en uren bij maar dit is wel pittig aan de prijs!
Gezien groot deel van de andere optielijst (26k voor 3.31m uitbouw en o.a. 135 EUR voor Cat5 met 40 EUR toeslag voor Cat6 en dat bij oplevering in 2021..) lijkt het me standaard spul met premium prijs. Ik hoop dat kopersbegeleiding e.e.a. Kan verduidelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stokmeister
  • Laatst online: 21:17
Ik kan mij hier ook melden!
Lees al wel langere tijd mee omdat we opzoek waren naar een geschikt nieuwbouwproject. We hebben een nieuwbouw woning in een kleinschalig project in Assendelft gekocht. Voor ons best een stap omdat we nu in Amsterdam wonen. Vroeger hebben we overigens allebei al wel in een dorp gewoond, dus dat moet wel goed komen. Nu heb ik een appartement die ik aan hou voor de verhuur als het huis klaar is.

Waarom de keuze nieuwbouw?
We hebben veel bezichtigingen gedaan rondom Amsterdam, maar iedere keer werd er belachelijk veel over geboden. Daarbij heeft een nieuw huis waar we veel zelf kunnen inrichten en bepalen onze voorkeur.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
We zijn nog in het aankoop proces, dus de papierwinkel et de hypotheekadviseur wordt binnenkort opgestart.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We schatten zo'n 40/50K extra kwijt te zijn voor meerwerk en alle bijkomende kosten. Dit wordt mijn 3e nieuwbouw woning, heb er dus wel wat ervaring mee.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We neigen naar renovlies behang, maar dat moeten we nog even goed uitzoeken.

Onze nieuwe woning wordt overigens opgeleverd met een bodem warmtepomp en zonnepanelen zodat een EPC van 0.16 bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 22:29
smesjz schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:19:
[...]

Gezien groot deel van de andere optielijst (26k voor 3.31m uitbouw en o.a. 135 EUR voor Cat5 met 40 EUR toeslag voor Cat6 en dat bij oplevering in 2021..) lijkt het me standaard spul met premium prijs. Ik hoop dat kopersbegeleiding e.e.a. Kan verduidelijken.
Hier was het €220 per instortkoker (bedraad). Dit betekent dat je dan zelf je spotjes/armaturen kan uitzoeken.
Voor dit geld worden ze in de fabriek uitgelijnd in je betonnen vloerdelen gestort.
Best veel geld, maar heb er toch 12 laten plaatsen. (Alternatief is verlaagd plafond, maar dat was voor mij geen optie, hoog plafond geeft licht en ruimte)
Voor €80 deden ze er een nader te specificeren led-statuur in, dat doe ik dus wel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom niet een paar PV panelen extra en de lagere rente pakken van een hypotheek voor epc0-huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Laatst online: 21:17
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:35:
[...]

Waarom niet een paar PV panelen extra en de lagere rente pakken van een hypotheek voor epc0-huis?
Die vraag staat inderdaad uit bij de kopersbegeleiding. Even afwachten hoeveel er geleverd gaan worden en hoeveel ruimte er nog overblijft. Maar de verwachting is dat epc0 haalbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@ybos mijn reden om ze toch te nemen is inderdaad de inbouw mogelijkheid direct vanuit de bouw. Dat is zelf niet mogelijk zonder het plafond te moeten verlagen.
En ik heb mijn spots gezien maar die zijn echt wel duurder dan een tientje al zit er natuurlijk wel flink marge op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
GeeMoney schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 07:30:
@ybos mijn reden om ze toch te nemen is inderdaad de inbouw mogelijkheid direct vanuit de bouw. Dat is zelf niet mogelijk zonder het plafond te moeten verlagen.
En ik heb mijn spots gezien maar die zijn echt wel duurder dan een tientje al zit er natuurlijk wel flink marge op.
Ik zeg ook niet dat je afgescheept word met je spots. Ze zijn er alleen vanaf ongeveer 4 euro (zonder lichtbron) tot 400 euro. Dus is inderdaad net wat men levert.
Dus wanneer ze meest simpel kantelbare spotje aanbieden zou ik niet netjes vinden voor dat geld. Maar dat is gelukkig niet zo begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 17:48

JT

VETAK y0

Wij gaan ook nieuwbouw doen :) Hoekhuis zonder garage, wel oprit aan de achterkant. Uitbouw 2,4m en verbreding van 30cm. Zonnepanelen en luchtwaterwarmtepomp zitten erbij in.

Wij moeten vandaag een keuze maken of we dubbele openslaande tuindeuren met zijlichten willen voor een meerprijs voor 3750. Aangezien ik de prijs niet heel bijzonder vindt en eigenlijk andere afmetingen en opties wil (triple HR ipv dubbel, houtnerf e.d.), overweeg ik (we ;) ) om dit na de oplevering van de woning direct door een derde te laten doen. Wie heeft hier ervaring mee? Als ik het zo hoor gaat dat voor een breedte van 380 zo een 1500 aan arbeid kosten, wellicht willen we juist 450 a 475 breed. Dan nog een kozijn zoeken, heb al iets gevonden van toeleveringonline.nl voor ongeveer 3000, maar ik moet nog verder zoeken naar andere opties en referenties/reviews. Maar ik ben dus benieuwd wie ook zoiets heeft laten doen en wat de ervaringen zijn.
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:35:
[...]

stokmeister schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 06:50:
[...]

Die vraag staat inderdaad uit bij de kopersbegeleiding. Even afwachten hoeveel er geleverd gaan worden en hoeveel ruimte er nog overblijft. Maar de verwachting is dat epc0 haalbaar moet zijn.
Ik kon zo snel niet vinden hoe het zit met lagere rente? Ik weet dat je met EPC 0 meer ruimte hebt om te lenen, maar over rente kan ik niks vinden. Ik wil ons nieuwbouwhuis best verder verduurzamen als daar een lagere rente tegenover staat.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:59
JT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:12:

[...]

Ik kon zo snel niet vinden hoe het zit met lagere rente? Ik weet dat je met EPC 0 meer ruimte hebt om te lenen, maar over rente kan ik niks vinden. Ik wil ons nieuwbouwhuis best verder verduurzamen als daar een lagere rente tegenover staat.
Er zijn geldverstrekkers, onder andere ABN AMRO, die rentekorting bieden bij een EPC-0. Volgens mij bied ABN deze al wanneer de EPC lager is dan 0,4 dus. dan zou je er al op zitten.

[ Voor 65% gewijzigd door perspectivebass op 11-06-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
JT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:12:

[...]

Bij Triodos krijg je bijvoorbeeld een lagere rente bij een beter energielabel. Rente gaat met 0,1%-punt omlaag naarmate het energielabel in een betere klasse komt (0,0<0,14<A<BCD<EFG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ybos schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:00:
[...]

Ik zeg ook niet dat je afgescheept word met je spots. Ze zijn er alleen vanaf ongeveer 4 euro (zonder lichtbron) tot 400 euro. Dus is inderdaad net wat men levert.
Dus wanneer ze meest simpel kantelbare spotje aanbieden zou ik niet netjes vinden voor dat geld. Maar dat is gelukkig niet zo begrijp ik.
Het is niet alleen de spot zelf he, het is ook de inbouwdoos plaatsen op het plafond. Elke spot dient bedraad te worden.
Bij ons legden ze eerst de kale betonnen plafondplaten. Vervolgens frezen ze de spotdozen in (zijn ongeeer 20cm x 20 cm dozen), daarna elke spot apart bedraden/pvc-pijpen leggen. Daarna plafond/vloer volstorten en de inbouwdiameter naar wens boren in de doos.
Je betaalt dus niet alleen voor het spotje zelf, maar komt serieus veel bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:55
jogaa schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:46:
[...]

Het is niet alleen de spot zelf he, het is ook de inbouwdoos plaatsen op het plafond. Elke spot dient bedraad te worden.
Bij ons legden ze eerst de kale betonnen plafondplaten. Vervolgens frezen ze de spotdozen in (zijn ongeeer 20cm x 20 cm dozen), daarna elke spot apart bedraden/pvc-pijpen leggen. Daarna plafond/vloer volstorten en de inbouwdiameter naar wens boren in de doos.
Je betaalt dus niet alleen voor het spotje zelf, maar komt serieus veel bij kijken.
Als ze slim zijn maken ze ruimte voor de spots al bij productie in de breedplaat. Scheelt al een heleboel werk.
Leidingwerk moet hoe dan ook plaatsvinden, dus dat is nauwelijks meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Deleon78 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:49:
[...]

Als ze slim zijn maken ze ruimte voor de spots al bij productie in de breedplaat. Scheelt al een heleboel werk.
Leidingwerk moet hoe dan ook plaatsvinden, dus dat is nauwelijks meerwerk.
Geen idee of dat een optie is, om de breedplaten al zo te bestellen. Nu leggen ze standaard platen op, zonder ze te sorteren en kunnen ze op de platen exact uitmeten waar ze moeten komen. Tijdens het plaatsen ging het bij ons 'mis' omdat we 1 spot hadden bedacht exact op de naad van de uitbouw waar de stalen H-balk lag. Ter plekke dus opnieuw uitgelijnd. Moet je van te voren maar net op bedacht zijn. En voor proces lijkt het makkelijker om met grote boor op plafond te staan en in 1 ruk overal de gaten boren voor de spotdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
@JT Hierboven al genoemd dat zowel ABN als Triodos rentekorting bieden. Bij ABN komt dat nog bovenop de pakketkorting en was dat voor ons het voordeligst. Wij hebben verduurzaamd (nul op de meter) en hebben nu dus lagere maandlasten (PV+WP weegt op tegen de meerprijs, lagere rente is een mooie bonus) en veel beter comfort (overal vloerverwarming met zoneregeling, vloerkoeling wat met dit warmere weer toch echt heel veel scheelt).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MwtABbIEP2VhSYCzMpMe1BZ1/full.jpg

Zie deze groene dozen. Plaatsen ze voordat ze plafond volstorten. Kostte bij ons 139 / stuk. Dat lijkt me een redelijk eerlijke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik heb jullie hulp nodig 😉. Ik heb al een heel deel van dit topic doorgelezen maar nog niet echt antwoorden kunnen vinden.

Ik ben ingeloot voor een hoekhuis van een klein nieuwbouw project (21 woningen). Nu heb ik nog een paar dagen om te beslissen of ik het ook daadwerkelijk wil. Het project lijkt op het eerste oog leuk. Duurzaam huis, gebouwd voor de toekomst etc. Maar als ik wat meer naar de details kijk, dan ontbreken deze eigenlijk. Vooral als het gaat om het elektrische gedeelte. Geen informatie over de warmtepomp of zonnepanelen bijvoorbeeld. Geen informatie over de specificaties van de meterkast. En zo stapelt het zich maar op. Ik heb een lijst met vragen neergelegd bij de makelaar die het dan weer bij de aannemer neer heeft gelegd. Als antwoord krijg ik: is allemaal nog niet bekend, daar doen wij nog geen mededelingen over. Of dit komt pas in de loop van het project.

Gaat dit bij nieuwbouw projecten altijd zo? Er wordt nu van mij verwacht dat ik teken voor een huis van 3 ton, terwijl ik dus amper weer wat ik koop. Dus ik neig eigenlijk naar laat maar zitten.... Ik wil weten wat ik koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
deerntie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:26:
Ik heb jullie hulp nodig 😉. Ik heb al een heel deel van dit topic doorgelezen maar nog niet echt antwoorden kunnen vinden.

Ik ben ingeloot voor een hoekhuis van een klein nieuwbouw project (21 woningen). Nu heb ik nog een paar dagen om te beslissen of ik het ook daadwerkelijk wil. Het project lijkt op het eerste oog leuk. Duurzaam huis, gebouwd voor de toekomst etc. Maar als ik wat meer naar de details kijk, dan ontbreken deze eigenlijk. Vooral als het gaat om het elektrische gedeelte. Geen informatie over de warmtepomp of zonnepanelen bijvoorbeeld. Geen informatie over de specificaties van de meterkast. En zo stapelt het zich maar op. Ik heb een lijst met vragen neergelegd bij de makelaar die het dan weer bij de aannemer neer heeft gelegd. Als antwoord krijg ik: is allemaal nog niet bekend, daar doen wij nog geen mededelingen over. Of dit komt pas in de loop van het project.

Gaat dit bij nieuwbouw projecten altijd zo? Er wordt nu van mij verwacht dat ik teken voor een huis van 3 ton, terwijl ik dus amper weer wat ik koop. Dus ik neig eigenlijk naar laat maar zitten.... Ik wil weten wat ik koop.
Helaas gaat dit altijd zo. Ik herken je frustraties hierin dan ook zeker.

Tot op heden geen fatsoenlijk antwoord mogen ontvangen over het merk + type CV ketel bijvoorbeeld. Een jaar geleden hebben wij getekend, inmiddels is het metselwerk volledig gereed en ligt de vloerverwarming gemonteerd, maar een antwoord op vragen omtrent specificaties ho maar.

Vooraf is ook aangegeven dat er af en toe een kijkdag zou zijn en dat er actief over de voortgang zou worden gecommuniceerd. In werkelijkheid is het gewoon naadje, dus dan zelf maar toegang verschaffen tot de bouw om de voortgang te monitoren en detailfoto's te maken van leidingwerk.

Is het vervelend? Ja. Is het een reden om niet te tekenen voor je (droom)woning? Nee, dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass

Wie is de aannemer/projectontwikkelaar? Ik vermoed dat de grote aannemers met best veel standaard spul/inkoop werken en dus kan er hier misschien iets verschaft worden door mensen die bij dezelfde aannemer zitten.

Misschien is mijn aanname wel onjuist maar ben benieuwd of hier lijn in is te zien.

Onze woning wordt gebouwd door Boele/Volkerwesselss. En wordt de warmtepomp w/w met bodembron geleverd door Itho Daalderop. Uit deze serie:
https://zakelijk.ithodaal...erwater/warmtepomp-wpu-5G

Standaard geleverd met een 9 groeps stoppenkast. Ben nog aan het achterhalen of dit een 3 fase aansluiting is. Wij krijgen hem geleverd met 10 ivm een meerwerkoptie.

Info over zonnepanelen weet ik nog niet, maar de opbrengst moet de technische installaties dekken in gebruik. Kortom energie neutraal. Niet Nul-op-de-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@deerntie Hier ook grote bouwer (Dura Vermeer), maar die informatie hebben ze simpelweg nog niet. Ik had het ook graag anders gezien, maar veel dingen worden gedurende het project pas verder ontwikkeld of vastgelegd.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats

Ik denk dat dit helaas vrij standaard is. Het punt is namelijk dat ook heel veel afhankelijk gaat zijn van jouw opties. De meterkast wordt op het laatst pas berekend. Ook het aantal zonnepanelen wordt aan het einde bepaald wat nodig is om een epc-norm te halen... en wat op dat moment waarschijnlijk lucratief is om in te kopen. Bij ons is het type 3x veranderd door de tijd.
Bij projectbouw bouwen ze namelijk niet alleen voor jou, maar voor een grote groep. En dan kiezen ze pas het merk/type als ze de order inleggen (nadat iedereen getekend heeft en opties zijn bepaald). Ik denk dus als je het laat schieten je in exact dezelfde situatie komt bij het volgende nieuwbouwproject.

Neem dus helaas genoegen met het feit dat je nog niet alle details weet. Ze moeten aan een bouwbesluit voldoen en daarmee ben je indirect gegarandeerd van normen (zoals verzekerd dat je badkamer voldoende warm gestookt kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
perspectivebass schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Info over zonnepanelen weet ik nog niet, maar de opbrengst moet de technische installaties dekken in gebruik. Kortom energie neutraal. Niet Nul-op-de-meter.
Wat is het verschil tussen energie neutraal en nul-op-de-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
jogaa schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Wat is het verschil tussen energie neutraal en nul-op-de-meter?
Energieneutraal is wanneer de woning in passieve stand zelfvoorzienend is. Kortom er staat verder niks aan, maar de woning is op temperatuur en wordt geventileerd. Een nul-op-de-meter woning heeft "overcapaciteit" waardoor ook gebruik zelfvoorzienend is. Hierbij gaan ze vaak van gemiddeld verbruik uit. Kortom als jij constant de wasdroger aan hebt staan is het geen nul op de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
perspectivebass schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:11:
[...]

Energieneutraal is wanneer de woning in passieve stand zelfvoorzienend is. Kortom er staat verder niks aan, maar de woning is op temperatuur en wordt geventileerd. Een nul-op-de-meter woning heeft "overcapaciteit" waardoor ook gebruik zelfvoorzienend is. Hierbij gaan ze vaak van gemiddeld verbruik uit. Kortom als jij constant de wasdroger aan hebt staan is het geen nul op de meter.
Ah zo. Met een warmtepomp en ventilatie (energie neutraal) betekent dat per jaar ongeveer 2500 tot 3000 kWh? En met NOM richting de 5500-6000 kWh?

Maar zelfvoorzienend lijkt me niet, maar eerder dat het saldo van vraag en aanbod over een jaar gemiddeld gelijk is (neutraal). Zelfvoorzienend wat betreft elektriciteit is praktisch onmogelijk in Nederland, omdat je snachts of in de winterperiode het net nodig hebt voor elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
jogaa schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:52:
[...]

Ah zo. Met een warmtepomp en ventilatie (energie neutraal) betekent dat per jaar ongeveer 2500 tot 3000 kWh? En met NOM richting de 5500-6000 kWh?

Maar zelfvoorzienend lijkt me niet, maar eerder dat het saldo van vraag en aanbod over een jaar gemiddeld gelijk is (neutraal). Zelfvoorzienend wat betreft elektriciteit is praktisch onmogelijk in Nederland, omdat je snachts of in de winterperiode het net nodig hebt voor elektriciteit.
Klopt gaat om saldo. Je houd dus in alle gevallen wel een energie rekening aangezien je salderend minder terugkrijgt in de zomer dan het in de winter kost om te gebruiken. Zelfvoorzienend is inderdaad niet helemaal correct. Is op papier zelfvoorzienend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 22:29
Vandaag de voorschouw gehad, volgende week de sleutel. Er is nog veel werk te doen (elektra in garage is vergeten, badmeubel verkeerde kleur en veel schilderwerk) maar het ziet er prima uit.

Wel een vraag. Op veel kozijnen zit een rond metalen plaatje geschroefd met een keurmerk (komo?). Dit ziet er verschrikkelijk uit. Volgens de aannemer is het verplicht dit bij oplevering erop te hebben.
Helaas geen duidelijke foto van gemaakt en kom het op Google niet tegen. Iemand hier ervaring mee? Is dit inderdaad geen opleverpunt, maar moeten we dit zelf later weghalen en schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jogaa schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:55:
[...]

Geen idee of dat een optie is, om de breedplaten al zo te bestellen. Nu leggen ze standaard platen op, zonder ze te sorteren en kunnen ze op de platen exact uitmeten waar ze moeten komen. Tijdens het plaatsen ging het bij ons 'mis' omdat we 1 spot hadden bedacht exact op de naad van de uitbouw waar de stalen H-balk lag. Ter plekke dus opnieuw uitgelijnd. Moet je van te voren maar net op bedacht zijn. En voor proces lijkt het makkelijker om met grote boor op plafond te staan en in 1 ruk overal de gaten boren voor de spotdozen.
Ja, dat is een optie. Daarom heten het ook 'instortvoorzieningen'. Als je ze achteraf inboort moet je weer gaan zorgen dat het beton er niet langsloopt bij het storten van de druklaag; alleen maar lastig.

Zie ook hier;
https://www.dehoop-pekso....rzieningen-breedplaat.htm
Den_S85 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:40:
[...]

Helaas gaat dit altijd zo. Ik herken je frustraties hierin dan ook zeker.

Tot op heden geen fatsoenlijk antwoord mogen ontvangen over het merk + type CV ketel bijvoorbeeld. Een jaar geleden hebben wij getekend, inmiddels is het metselwerk volledig gereed en ligt de vloerverwarming gemonteerd, maar een antwoord op vragen omtrent specificaties ho maar.

Vooraf is ook aangegeven dat er af en toe een kijkdag zou zijn en dat er actief over de voortgang zou worden gecommuniceerd. In werkelijkheid is het gewoon naadje, dus dan zelf maar toegang verschaffen tot de bouw om de voortgang te monitoren en detailfoto's te maken van leidingwerk.

Is het vervelend? Ja. Is het een reden om niet te tekenen voor je (droom)woning? Nee, dat niet.
Naar mijn idee zeer pervers dat dat de gang van zaken is. Je weet dus totaal niet wat je krijgt. Voor hetzelfde geld is het vier groepen en zoek het maar uit verder. Veel plezier met frezen en boren... 8)7

Dat geeft dus de bouwer alle vrijheid om alles zoveel mogelijk te downgraden. En volgens mij gebeurd dat dan ook aan alle kanten...

Zulk soort bouwers mogen van mij flink juridisch getrolled worden.

In mijn tak van werk hoeven we het echt niet te proberen om significante dingen te veranderen tussen contract en oplevering. Sommige kopers komen vooraf kijken en alles wat we anders willen doen, inclusief normale revisies en kleine verbeteringen willen ze van te voren weten en goedkeuren... We hebben klanten die kwamen klagen omdat er een schroefje van PZ2 naar TX25 was gegaan.

Maarja, als je huizen verkoopt hoef je blijkbaar niet zoveel aan klantvriendelijkheid of duidelijkheid te doen... zegmaar helemaal niks...

Als jij een clausule toe zou voegen met; "ik ga uit van 10 PV panelen, bij elk paneel minder -250 euro" zou de bouwer ook niet akkoord gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-06-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Naar mijn idee zeer pervers dat dat de gang van zaken is. Je weet dus totaal niet wat je krijgt. Voor hetzelfde geld is het vier groepen en zoek het maar uit verder. Veel plezier met frezen en boren... 8)7

Dat geeft dus de bouwer alle vrijheid om alles zoveel mogelijk te downgraden. En volgens mij gebeurd dat dan ook aan alle kanten...

Zulk soort bouwers mogen van mij flink juridisch getrolled worden.
Dat is zeer zeker niet het geval. Vooraf krijg je wel degelijk een technische omschrijving. Daarin staat (in mijn geval) groepenkast met 5 groepen. Alleen het merk ontbreekt.

Qua CV staat er een CW4 HR ketel vermeld, of dit een Remeha, Intergas, Nefit of een Italiaanse schijtketel is weet je dan weer niet.

Kleur is ook zo’n dingetje, deuren worden grijs... dat zijn nogal wat mogelijkheden.

De aannemer zorgt echt wel dat ze technisch aan het bestek en het bouwbesluit voldoen. Ze hebben ook geen zin in gezeik als na 6 maande de ketel er mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Den_S85 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Dat is zeer zeker niet het geval. Vooraf krijg je wel degelijk een technische omschrijving. Daarin staat (in mijn geval) groepenkast met 5 groepen. Alleen het merk ontbreekt.

Qua CV staat er een CW4 HR ketel vermeld, of dit een Remeha, Intergas, Nefit of een Italiaanse schijtketel is weet je dan weer niet.

Kleur is ook zo’n dingetje, deuren worden grijs... dat zijn nogal wat mogelijkheden.

De aannemer zorgt echt wel dat ze technisch aan het bestek en het bouwbesluit voldoen. Ze hebben ook geen zin in gezeik als na 6 maande de ketel er mee ophoudt.
Juist, en daar zit dus nog honderden euro's tussen, per item. Dat slaat gewoon nergens op. Die ketel ook zoiets; als dat ding een achterlijk hoge tapdrempel heeft kun je meteen niet meer zuinig douchen.

Het bouwbesluit is verondersteld een minimum aan te geven, maar in de praktijk wordt het gezien als een soort verplichting ofzo.

De gemiddelde technische omschrijving is zo vaag als de neten. Neem zoiets;
De verdiepingsvloerenworden uitgevoerd als betonnen systeemvloeren met V-naden aan de plafondzijde. Deze V-naden blijven in het zicht, ook na het aanbrengen van het plafondspuitwerk.
Ja; elke 1,2m van kanaalplaat met later scheuren, of eens in de 3m en prima dicht te smeren (breedplaat)? Het laat zich raden natuurlijk... breedplaat is een plus; dus dan zal het wel vermeld worden. Of toch een cassettevloer; nog rotter om af te werken... je weet het niet.

Dus ja, jezelf houden aan een vage omschrijving is nogal makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Laatst online: 24-06-2023
In ons project is door de bouwer rekening gehouden met een vloerwerking van 1,5cm. Wij willen beneden een PVC vloer van 6mm incl egalisatie. Hierdoor zou er 1 cm extra speling tussen drempels e.d. komen. Boven komt laminaat dat dik genoeg is.

Via de kopersbegeleiding hebben we de mogelijkheid gekregen om tegen betaling de vloer op te laten hogen.

Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-06 16:43
jogaa schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat dit helaas vrij standaard is. Het punt is namelijk dat ook heel veel afhankelijk gaat zijn van jouw opties. De meterkast wordt op het laatst pas berekend. Ook het aantal zonnepanelen wordt aan het einde bepaald wat nodig is om een epc-norm te halen... en wat op dat moment waarschijnlijk lucratief is om in te kopen. Bij ons is het type 3x veranderd door de tijd.
Bij projectbouw bouwen ze namelijk niet alleen voor jou, maar voor een grote groep. En dan kiezen ze pas het merk/type als ze de order inleggen (nadat iedereen getekend heeft en opties zijn bepaald). Ik denk dus als je het laat schieten je in exact dezelfde situatie komt bij het volgende nieuwbouwproject.

Neem dus helaas genoegen met het feit dat je nog niet alle details weet. Ze moeten aan een bouwbesluit voldoen en daarmee ben je indirect gegarandeerd van normen (zoals verzekerd dat je badkamer voldoende warm gestookt kan worden)
Klopt als een bus.
Mijn nieuwe woning had volgens de origenele opgave vijf (5) groepen in de meterkast.
Dat is waar ik in eerste instatie voor getekend heb. Daarna volgen gesprekken over het meerwerk, extra stopcontacten, loze leidingen, inductie platen in de keuken, warmtepomp, zwaardere omvormer. Nu zijn het dus al 10 gewone groepen en 2 krachtgroepen. Dan krijg je dus een meerwerk offerte voor 5 gewone groepen en 2 krachtgroepen. En daar moet je dan apart voor tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
Den_S85 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Dan weet je in elk geval meer dan ik weet. Ik moet het doen met "een warmtepomp", "zonnepanelen" (3 hele stuks, dat weet ik dan weer wel :X ) en "een meterkast". Ik vind het echt te bizar voor woorden...

Wat de beglazing betreft is het "dubbel laags geisoleerd glas volgens EPN berekening". Ze willen alleen geen enkele uitspraak doen over de EPN en EPC berekeningen.

Het gaat om een middelgroot bedrijf uit de regio trouwens. Niet een van de grotere jongens.

[ Voor 12% gewijzigd door deerntie op 11-06-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:52
deerntie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:29:
[...]

Dan weet je in elk geval meer dan ik weet. Ik moet het doen met "een warmtepomp", "zonnepanelen" (3 hele stuks, dat weet ik dan weer wel :X ) en "een meterkast". Ik vind het echt te bizar voor woorden...

Wat de beglazing betreft is het "dubbel laags geisoleerd glas volgens EPN berekening". Ze willen alleen geen enkele uitspraak doen over de EPN en EPC berekeningen.

Het gaat om een middelgroot bedrijf uit de regio trouwens. Niet een van de grotere jongens.
Niemand heeft je onder dwang gezet om te tekenen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zijn er hier mensen die collectief bepaalde werkzaamheden achteraf via een andere partij hebben laten doen? Een aantal zaken waar ik aan denk om te laten doen zijn:
- Schrobput + buitenkraantje, 1200 euro
- Tuinkabel tbv elektra in de tuin, 500 euro
- Loze 50mm leiding naar oprit in de achtertuin ter voorbereiding op laadpaal, 500 euro
- Carport 3x6m (doe ik misschien zelf), 8000 euro
- Vloerverwarming zolder (alleen in combinatie met het maken van een kamer a 8500 euro
- Extra bediening ventilatie in de badkamer met 4standenschakelaar, 300 euro
- Fundering voor de parkeerplaats van puin en ophogzand, 25cm, 850 euro

Als je dat collectief kan laten doen dan scheelt dat wellicht nog wat meer dan dat je het alleen laat doen :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
deerntie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:29:
[...]

Die details zijn in het begin toch ook niet super belangrijk? Ik zou vooral kijken naar ligging, het huis zelf, de wijk, de opties en dat meerwerk kom je echt wel uit en als je dat handig doet ben je zo vrij als een vogel daarin.

Sommige zaken zijn handig om gewoon mee te laten nemen als de prijs redelijk is. Naar HR+++ gaan bijvoorbeeld of een sloot loze leidingen zodat je zelf straks met elektra los kan gaan of utp/coax whatever.

Wat je besteld wordt je op afgeleverd. Je meterkast zal dus altijd minimaal voldoen aan je bestelling, kan je je druk om maken of niet. Loze leidingen en straks zelf aan de gang kan dan natuurlijk deel een oplossing zijn daarvoor.

Ik ben zelf wel fan van constructieve zaken gelijk mee te nemen, mooier qua afwerking vaak en geen gezeur met garantie of draag constructies etc.
Ook daarvoor geldt dat je moet rekenen met een opslag maar het moet gewoon redelijk zijn.
Een uitbouw kan gerust achteraf ook nog en ook vast goedkoper maar:
1) je bent dus nog langer in de rommel of als je het niet direct na oplevering doet maar een paar jaar later weer in de rommel.
2) je vloeren en plafonds zijn niet 1 geheel.
3) spouw komt naar binnen of gezeur op erfafscheidingen en helemaal als de buren weer op een andere moment een aanbouw willen/nemen.
4) sommige zaken vertikken ze gewoon “netjes” te doen als je niet de full package af wilt nemen. Badkamer casco? Prima, dan geen mechanische ventilatie/dekvloer/vloerverwarming. Succes. Hier kan je tegenaan lopen, helaas vaak met geld op te lossen.

Niet alles is van toepassing voor iedereen natuurlijk maar wel zaken waar je van te voren over na moet denken. En je moet altijd rekening houden dat het duurder is tijdens de bouw als daarna maar ergens moeten ze het verdienen natuurlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deerntie
xminator schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Niemand heeft je onder dwang gezet om te tekenen toch?
Nee hoor, er is ook nog niets getekend of toegezegd vanuit mijn kant. Vind het alleen een hele bijzondere manier van zaken doen. Maar dat is misschien naïviteit vanuit mijn kant, aangezien ik alleen ervaring heb met het kopen en verkopen van bestaande huizen. Dan weet je in elk geval wat je koopt. Nu is het maar hopen dat je geen rotzooi geleverd krijgt, waar je de hoofdprijs voor hebt betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 00:05
JT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:24:
Zijn er hier mensen die collectief bepaalde werkzaamheden achteraf via een andere partij hebben laten doen? Een aantal zaken waar ik aan denk om te laten doen zijn:
- Schrobput + buitenkraantje, 1200 euro
- Tuinkabel tbv elektra in de tuin, 500 euro
- Loze 50mm leiding naar oprit in de achtertuin ter voorbereiding op laadpaal, 500 euro
Deze 3 dingen zijn mogelijk best zelf te doen (of collectief met de buren) mits één en ander bereikbaar is, heb je bv. wel een kruipruimte, al zou ik mogelijk de schrobput + buitenkraantje wel laten voorzien, aangezien dat direct mooi weg/afgewerkt is in de muur en bij oplevering "mooi strak"
- Carport 3x6m (doe ik misschien zelf), 8000 euro
Dit is tzt ook prima zelf te doen, en kan je vast meer opties verwerken en/of groter maken dan dit.
Ik doel met opties op b.v. bewegings-sensoren en/of verlichting etc.
Of bijv. deels dicht maken v/d carpoort.
- Vloerverwarming zolder (alleen in combinatie met het maken van een kamer a 8500 euro
Dit zou ik wel direct doen als je daar behoefte aan hebt, wordt anders een smerige k*tklus als je er al woont of druk bezig bent.
Ook nog de vraag of je anders wel al leidingen die kant op hebt liggen om je VV op aan te kunnen sluiten.
- Extra bediening ventilatie in de badkamer met 4standenschakelaar, 300 euro
Is evt. ook zelf te doen, maar dan mag/moet je nog wel extra bedrading gaan trekken vermoedelijk.
Krijg je wel een schakelaar in de badkamer voor de ventilatie of gaat deze straks aan met de verlichting o.i.d.?
- Fundering voor de parkeerplaats van puin en ophogzand, 25cm, 850 euro

Als je dat collectief kan laten doen dan scheelt dat wellicht nog wat meer dan dat je het alleen laat doen :)
Dit laatste lijkt me een prima prijs.. valt mij opzich nog mee, afhankelijk van de afmetingen voor je parkeerplaats die ze aanhouden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

deerntie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:32:
[...]

Nee hoor, er is ook nog niets getekend of toegezegd vanuit mijn kant. Vind het alleen een hele bijzondere manier van zaken doen. Maar dat is misschien naïviteit vanuit mijn kant, aangezien ik alleen ervaring heb met het kopen en verkopen van bestaande huizen. Dan weet je in elk geval wat je koopt. Nu is het maar hopen dat je geen rotzooi geleverd krijgt, waar je de hoofdprijs voor hebt betaald...
Hoe denk je dat die bestaande woningen ooit gebouwd zijn......dat was echt niet beter dan nu. En dan krijg je nog alle beunklussen en hobbyman reparaties erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Annuk schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:38:
[...]

Deze 3 dingen zijn mogelijk best zelf te doen (of collectief met de buren) mits één en ander bereikbaar is, heb je bv. wel een kruipruimte, al zou ik mogelijk de schrobput + buitenkraantje wel laten voorzien, aangezien dat direct mooi weg/afgewerkt is in de muur en bij oplevering "mooi strak"
Kruipruimte is aanwezig. Afwerking voor de kraan is wel een goede overweging. Schrobput allicht zelf doen. Als ik dit zo zie dan valt het allemaal wel mee.
[...]

Dit is tzt ook prima zelf te doen, en kan je vast meer opties verwerken en/of groter maken dan dit.
Ik doel met opties op b.v. bewegings-sensoren en/of verlichting etc.
Of bijv. deels dicht maken v/d carpoort.
Precies en nog duizenden euro's goedkoper uit zijn :P
[...]

Dit zou ik wel direct doen als je daar behoefte aan hebt, wordt anders een smerige k*tklus als je er al woont of druk bezig bent.
Ook nog de vraag of je anders wel al leidingen die kant op hebt liggen om je VV op aan te kunnen sluiten.
Kan eventueel ook na oplevering vóór we de woning betrekken maar ik kan vragen of ze willen afwijken van de optielijst en er alleen vv kunnen leggen...ik vind het erg moeilijk inschatten hoe het klimaat zal zijn op een zolder in een goed geisoleerd nieuwbouwhuis.
[...]

Is evt. ook zelf te doen, maar dan mag/moet je nog wel extra bedrading gaan trekken vermoedelijk.
Krijg je wel een schakelaar in de badkamer voor de ventilatie of gaat deze straks aan met de verlichting o.i.d.?
Volgens mij zit er niks in de badkamer, alleen een schakelaar beneden.
[...]

Dit laatste lijkt me een prima prijs.. valt mij opzich nog mee, afhankelijk van de afmetingen voor je parkeerplaats die ze aanhouden.
5,2 x 2,3 meter ofzo. Als dat een prima prijs is dan zou dat eventueel kunnen.

Bedankt voor je feedback!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:37
MLPN schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:15:
[...]

Gefeliciteerd! Ik was waarschijnlijk net te laat met een huis buten. Ik sta bij dat project op de reserve lijst. (Jij toevallig ingeloot op de type A 2 onder 1 kap?).
Na in April te zijn uitgeloot hadden we het project laten liggen en eerst weer eens wat bezichtigingen gedaan bij bestaande bouw. Door deze bezichtigingen kwamen wij erachter dat wij toch nog wel wat zaken wilden aanpassen bij praktisch alle bestaande bouw.

Daarna kwam ik er achter (ook via @smesjz ) dat er nog 3 huizen vrij waren die net een tikje duurder waren dan de huizen waar wij bij waren uitgeloot in hetzelfde nieuwbouwproject. En nu hebben wij een optie op 1 van die huizen :O 8) . Wij neigen naar een ja, maar eerst nog maar eens goed alle kosten op een rijtje zetten:

- Hypotheek (best lang (semi) dubbele lasten)
- Meerwerk
- Inrichting (Tegels, laminaat e.d.)
- Tuin, komt eerst puur en alleen gras en misschien een simpel terras met gratis marktplaats tegels :+ , dus schutting zal de kosten zijn (Hoeveel moet je hiervoor ongeveer rekenen? Tuin is 11.50 diep bij ene buren, 14.50 diep bij andere buren en 9.5 meter breed, google zegt mij ongeveer 4000 euro, maar dit is zonder dat je de kosten deelt met de buren?)
- Bestrating voor garage (waarschijnlijk zelf leggen)

Ben ik nog extra kosten vergeten? Sowieso ga ik zelf komende avonden nog het hele topic doorneuzen voor eventuele handige zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@MLPN vergeet ook de bouwrente niet mee te rekenen, die kan aardig oplopen ook. En vergis je ook niet in wandafwerkingen, raambekleding, vloeren, leidingen, keuken, badkamer. Bij een beetje nieuwbouw woning zit je zomaar op 60k boven de VON prijs en dan doe je echt niet gek.
Als de woning nu eigenlijk al boven je budget zit zonder opties, meerwerk en aankleding dan zou ik er wel even 2 keer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-06 16:17
GeeMoney schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:49:
@MLPN vergeet ook de bouwrente niet mee te rekenen, die kan aardig oplopen ook. En vergis je ook niet in wandafwerkingen, raambekleding, vloeren, leidingen, keuken, badkamer. Bij een beetje nieuwbouw woning zit je zomaar op 60k boven de VON prijs en dan doe je echt niet gek.
Als de woning nu eigenlijk al boven je budget zit zonder opties, meerwerk en aankleding dan zou ik er wel even 2 keer over nadenken.
Bovenstaand zeker een terecht punt, ik gok dat wij in het zelfde project zitten en die 60k boven de VON ga je makkelijk halen tenzij je natuurlijk alles basic houdt. Echter ben ik wel van mening dat inderdaad een tuin niet direct gedaan hoeft te worden, een schutting met de buren daarentegen lijkt mij wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
GeeMoney schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:49:
Hij zit niet boven budget, maar we willen niet voor te grote verassingen komen te staan (en of we het willen betalen). Wandafwerkingen was ik even vergeten, goeie 8)7 . Keuken zal bijna as is in het project blijven. Badkamer idem. Loze leidingen zitten er al standaard in naar alle kamers.

Meerwerk zou voor ons zijn:
- Kabel in tuin
- 2 stopcontacten erbij
- loopdeur in garage
- douchedeur (eventueel)
- uitbouw 1.2m (eventueel)
- Indien uitbouw keukenblad 1.2 langer (eventueel)
- bovenkastjes keuken erbij
- Heel misschien al direct een carport

Bouwrente had ik nog naar gekeken, maar voor mijn idee valt dit bij ons mee als ik het goed zie. De bouw begint pas in oktober en daarvoor moet de hypotheek al rond zijn. Dus er is nog geen bouwrent op het deel van dat ze al begonnen zijn. Verder zou er alleen bouwrente betaald kunnen/moeten worden als wij laat zijn met geld overmaken naar de bouwer vanuit het bouwdepot. (bron: https://www.geld.nl/hypotheek/service/bouwrente). Of mis ik nog iets?
Kneepie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:58:
[...]

Bovenstaand zeker een terecht punt, ik gok dat wij in het zelfde project zitten en die 60k boven de VON ga je makkelijk halen tenzij je natuurlijk alles basic houdt. Echter ben ik wel van mening dat inderdaad een tuin niet direct gedaan hoeft te worden, een schutting met de buren daarentegen lijkt mij wel handig :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
Members only:

[/quote]

Jazeker :)

- vloeren
- Schutting
- Oprit
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
[quote]Kneepie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:10:
Members only:
Jazeker :)

- vloeren
- Schutting
- Oprit
etc.
Buurman, wat voor schutting wil je? :P

@MLPN: Je kan natuurlijk kijken of je een groot deel van het meerwerk proberen te financieren met spaargeld aangezien 75% pas voor oplevering (eind Q1 2021 denk ik) hoeft te betalen. Je hebt dan natuurlijk wat tijd om te sparen en tuin hoeft niet meteen vanaf dag 1.
Als je het huis eenmaal hebt gekocht zie je ook wat de deadlines zijn voor keuzes badkamer, keuken, deuren, sanitair. Keuze voor tegels in de badkamer kan bijv. wachten tot 3 april 2020 dus je kan tzt nog kijken of je standaard tegels pakt of iets duurders. Alleen de grote opties moet je voor 30 september doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Als je nu al denkt dat je het geld niet hebt om de tuin direct te doen, vraag je dan aub af of het huis financieel haalbaar gaat zijn. Je vergeet altijd dingen, er vallen altijd zaken duurder uit dan je gedacht of gehoopt had. Reken alsjeblieft met een ruime marge. Ik kan geen keuzes voor anderen maken, maar reken gewoon dat je alles op dag 1 van oplevering wilt kunnen doen en betalen, dan kun je achteraf altijd nog kijken of zaken niet goedkoper kunnen of uitgesteld moeten worden. Wat als je auto nog stuk gaat voor de oplevering? Kun je dan überhaupt nog wel de stukadoor betalen, en dus wel verhuizen? De 60k hierboven genoemd is echt voor basic zaken en voor een relatief goedkope woning.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
TKroon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:28:
Als je nu al denkt dat je het geld niet hebt om de tuin direct te doen, vraag je dan aub af of het huis financieel haalbaar gaat zijn. Je vergeet altijd dingen, er vallen altijd zaken duurder uit dan je gedacht of gehoopt had. Reken alsjeblieft met een ruime marge. Ik kan geen keuzes voor anderen maken, maar reken gewoon dat je alles op dag 1 van oplevering wilt kunnen doen en betalen, dan kun je achteraf altijd nog kijken of zaken niet goedkoper kunnen of uitgesteld moeten worden. Wat als je auto nog stuk gaat voor de oplevering? Kun je dan überhaupt nog wel de stukadoor betalen, en dus wel verhuizen? De 60k hierboven genoemd is echt voor basic zaken en voor een relatief goedkope woning.
Duidelijk, we zetten voor onszelf een soort begroting op met een flinke post onvoorzien. Komende dagen gaan wij nog even flink met excel aan het werk.

Sidenote: Met de tuin zijn wij nog niet echt bezig en wij vinden het ook leuk om daar zelf iets van te maken in de loop van de tijd, daarom mag hij in het begin enorm simpel zijn. Wij zijn ook niet van plan om binnen 10 jaar weer te verhuizen, dus dat mag ook tijd kosten (maar moet er niet als een bouwval uitzien natuurlijk in het begin :P.

Het is meer een verhaal of wij het geld eraan uit willen geven ipv het niet hebben van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
Kneepie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:58:
[...]

daar verschillende de meningen dan wellicht over;

2weken ná oplevering begonnen met de tuin en inmiddels is deze "klaar" ; uiteraard nog voldoende te doen maar de groote zandbank voor de deur is weg.

60K aan budget is krap; het zal vast kunnen; maar het is ook zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Len020 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:15:
[...]

daar verschillende de meningen dan wellicht over;

2weken ná oplevering begonnen met de tuin en inmiddels is deze "klaar" ; uiteraard nog voldoende te doen maar de groote zandbank voor de deur is weg.

60K aan budget is krap; het zal vast kunnen; maar het is ook zo op.
60k of meer ligt er toch ook aan hoeveel verschillende meerwerk zaken je erbij neemt? Of rekenen jullie dit buiten de meerwerk zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
als ik even snel reken had ik alleen al 30K aan meerwerk via de aannemer:
2 dakramen, uitbouw, openslaande deuren ipv pui electra, loze leidingen andere binnendeuren buitenkraantje (2x) etc etc.

dat staat los van 'aankleding' zoals stucwerk, vloeren, keuken, badkamer, haard, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Het meerwerk kan je zo gek maken als je zelf wilt, ben jij tevreden zonder een uitbouw en de standaard keuken scheelt je dat een aardige duid. Ikzelf heb niet veel verstand van nieuwbouw aangezien dit ons eerste nieuwbouwhuis gaat worden maar wij waren wel blij dat er standaard aardig wat opties in de VON prijs zaten.
- Redelijk wat loze leidingen
- Accespoint
- Keuken
- Badkamer
-etc etc.

Los van de meerwerklijst zul je wel rekening moeten houden dat je nog een buffer dient over te houden voor bijvoorbeeld stoffering etc, maar ook hier is het persoonlijk waar jij je geld aan uit wilt geven.
Dat wij het eerste jaar een tuin vol gras hebben geven wij niets om en kunnen wij op ons gemak kijken hoe de zon in welke periode staat en daar bijvoorbeeld ons terras op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier ook maar weer eens voorzichtig melden...

Het idee om te verhuizen is blijven kriebelen (met name bij mij, vrouwlief heeft er minder last van).
Paar maanden geleden werd aangekondigd dat er een 2e fase van een mooi project van start zou gaan, dus meteen maar ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Paar weken terug was de pre sale gestart en daar toch maar eens op ingeschreven. Zitten wel een paar mooie woningen tussen, die aan onze wensen en eisen voldoen (hoekhuis, grotere tuin dan dat wij nu hebben, mogelijkheid tot aparte "speelkamer" voor de kinderen).
Nu is gisteren de sale gestart. Ook hier direct maar op ingeschreven, helaas was toen nog niet de meerwerkprijslijst bekend. Net weer even op de project site gekeken en de prijzen van de "grote" meerwerkopties is bekend.

Gaat om een huis in de range van 365-375k en is in de basis 147 m2 groot (hoekhuis), met een grondoppervlak van 240-265 m2.
Uitbouw van 1,20 meter kost € 17.300
Uitbouw van 2,40 meter kost € 24.900
Berging / garage aanbouwen kost € 27.650
Dubbele openslaande deuren (i.p.v. schuifpui) kost € 3.850

De uitbouw van 2,40 meter heeft de voorkeur. We leven immers meer binnen dan buiten.

Qua opties zitten we dan al € 56.400. Dit zal alleen nog maar verder stijgen, met extra loze leidingen, buitenkraantje (voor en achter), 2e badkamer, etc. Denk dat we uiteindelijk wel op >> € 75.000 aan meerwerk gaan komen, nog los van de afwerking (muren, vloer, keuken).

Dus nu maar eens kijken of we worden ingeloot (heb 2 woningen aangegeven die onze interesse hebben) en dan kijken of we het financieel het ook waard gaan vinden. Hypotheek zal het probleem niet zo zijn vermoed ik, maar de vraag is meer of we het ook iedere maand willen neertellen... Nu hebben we de luxe dat haar (part time) salaris zo goed als volledig naar de spaarrekening gaat, waardoor we veel (en vaak) leuke dingen doen.
Gelukkig hebben we nog even om alles op een rijtje te zetten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MLPN schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:02:
[...]

Hij zit niet boven budget, maar we willen niet voor te grote verassingen komen te staan (en of we het willen betalen). Wandafwerkingen was ik even vergeten, goeie 8)7 . Keuken zal bijna as is in het project blijven. Badkamer idem. Loze leidingen zitten er al standaard in naar alle kamers.

Meerwerk zou voor ons zijn:
- Kabel in tuin
- Heel misschien al direct een carport
Wat kost dit in het project waaraan je deelneemt?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
JT schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:26:
[...]

Wat kost dit in het project waaraan je deelneemt?
- Kabel in tuin: 450 euro
- 2x dubbel stopcontacten erbij: 2x 185 euro
- loopdeur in garage: 1250 euro
- douchedeur (eventueel): Niet in standaardlijst
- uitbouw 1.2m (eventueel): 12.250 euro
- Indien uitbouw keukenblad 1.2 langer (eventueel): niet in standaardlijst
- bovenkastjes keuken erbij: niet in standaard lijst
- Heel misschien al direct een carport: niet in standaard lijst (wel volgens nieuwbouwmakelaar mogelijk)
Kneepie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:38:
Het meerwerk kan je zo gek maken als je zelf wilt, ben jij tevreden zonder een uitbouw en de standaard keuken scheelt je dat een aardige duid. Ikzelf heb niet veel verstand van nieuwbouw aangezien dit ons eerste nieuwbouwhuis gaat worden maar wij waren wel blij dat er standaard aardig wat opties in de VON prijs zaten.
- Redelijk wat loze leidingen
- Accespoint
- Keuken
- Badkamer
-etc etc.

Los van de meerwerklijst zul je wel rekening moeten houden dat je nog een buffer dient over te houden voor bijvoorbeeld stoffering etc, maar ook hier is het persoonlijk waar jij je geld aan uit wilt geven.
Dat wij het eerste jaar een tuin vol gras hebben geven wij niets om en kunnen wij op ons gemak kijken hoe de zon in welke periode staat en daar bijvoorbeeld ons terras op aanpassen.
Ik vond ook al dat het huis er 'standaard' al erg goed voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MLPN schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:51:
[...]

- Kabel in tuin: 450 euroct een carport: niet in standaard lijst (wel volgens nieuwbouwmakelaar mogelijk)
Ah, zelfde als bij ons. Vind het vrij prijzig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
JT schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:56:
[...]

Ah, zelfde als bij ons. Vind het vrij prijzig.
Vond ik ook, dacht eerst eraan om dit misschien later (zelf) te doen, maar dat wordt niet bepaald makkelijk, dus neem ik het maar gewoon mee :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Net weer eens een update vanuit de projectontwikkelaar gehad.

Toch wonderlijk hoe ze zonder dat er vertraging in de bouw is ontstaan volgens de bouwbegeleider, toch de oplevering eerst bijna drie maanden hebben opgeschoven (December) en nu schoorvoetend terugbrengen naar twee maanden vertraging (November).

Heb ze eens een kritische mail teruggestuurd hoe het kan dat buurtbewoners aan ons aangeven dat het huis voor de bouwvak klaar zal zijn en dat de projectontwikkelaar maar blijft vasthouden aan november/december. Ben benieuwd >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
Den_S85 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:19:

Toch wonderlijk hoe ze zonder dat er vertraging in de bouw is ontstaan volgens de bouwbegeleider, toch de oplevering eerst bijna drie maanden hebben opgeschoven (December) en nu schoorvoetend terugbrengen naar twee maanden vertraging (November).

Heb ze eens een kritische mail teruggestuurd hoe het kan dat buurtbewoners aan ons aangeven dat het huis voor de bouwvak klaar zal zijn en dat de projectontwikkelaar maar blijft vasthouden aan november/december. Ben benieuwd >:)
Och, pin je er niet op vast.
Toen we tekende werd ons toegezegd dat maart/april 2019 prima haalbaar was. De bouw was gestart en toen werd ineens mei genoemd. In februari werd gezegd dat ze voor oplevering voor de bouwvak gaan. We hebben een maand geleden een kijkdag gehad, het wordt 'op zijn vroegst' de 1e week na de bouwvak.

We zijn het inmiddels wel gewend :+ |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ook hier ongeveer dezelfde uitstel als bij @ymaenhout.

Eerst eerste kwartaal, dan mei, dan juni/juli, nu september. We gaan het zien.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:28:
Ook hier ongeveer dezelfde uitstel als bij @ymaenhout.

Eerst eerste kwartaal, dan mei, dan juni/juli, nu september. We gaan het zien.
Inderdaad, in het begin zeer frustrerend, nu doet het ons niet zoveel meer, kan er toch niks aan veranderen.

Nog wel een frapantie ontdekking gedaan;

We hebben als ruwbouw optie een uitbreiding van bijkeuken gedaan.
Volgens de koperskeuzelijst bestaat uit het volgende:

Het maken van een uitbreiding aan de achterzijde van de woning tpv
de keuken van 2,4m diep, zodat deze gelijk ligt met de achtergevel
van de garage. De ruimte is gescheiden van de keuken dmv een
binnenwand met deurkozijn. Inbegrepen is een extra lichtpunt met
schakelaar, dubbele wcd en een extra radiator en afzuigpunt.

Het afzuigpunt in de bijkeuken ontbreekt.
Inmiddels zit het dak erop, alle kozijnen zitten erin en zijn ze met het tegelwerk bezig (buitenkan is volledig af).

De projectleider gevraagd hoe dit kon gebeuren, maar vooral, hoe zit dit denken op te gaan lossen.... 8)7 |:(

Wordt vervolgd :F :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-06 17:01
Den_S85 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:19:

Hoor graag of je meer info krijgt, kom zelf ook niet echt verder bij ze..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@ymaenhout ben ook benieuwd. Met de huizen van tegenwoordig kan je niet zonder ventilatie. Het zit potdicht en gaat geheid muf ruiken en de lucht kwaliteit word er zeker niet beter op.
Ik heb nu alle ruimtes laten voorzien van ventilatie ongeacht de bestemming ervan en daarnaast heb ik alle ramen laten vervangen door kiep/kantel varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
Ik las hierboven wat over een schrob put. Misschien is dit wat. Hoeft niet aangesloten op riolering.
https://gadero.nl/hydroblob-infiltratieput-25x25cm/

Nemen jullie voor het aanleggen van de bestrating het 'grote regenwater probleem' mee? Dus dmv extra drainage of die hydroblob afvoeren?

[ Voor 29% gewijzigd door ambusched op 12-06-2019 19:49 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2