Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 15:50
Voor het strak trekken van de muren wilde ik in eerste instantie gaan voor glasvlies. De verhalen zijn positief en het zou sterker zijn dan renovlies.

Echter hebben ik van beide nu meerdere samples ontvangen en mijn conclusie is dat renovlies minder snel scheurt en makkelijker te verwerken is dan glasvlies? Zeker om hoeken heen.

Althans als ik de glasvlies samples in een hoek van 90 graden buig dan breekt het.

Bij beide ben ik aan het kijken naar de 150gr uitvoering.

Iemand die toevallig ervaring heeft met beide? Wat verwerkt beter en wat geeft het gladste resultaat? En minst zichtbare naden?

Ik vind het zo raar dat alle winkels glasvlies aanraden, terwijl renovlies mij veel meer overtuigd.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Heel interessant. Ik kende renovlies niet. Glasweefsel EN glasvliesbehang heb ik wel vaak gebruikt.

Ik vind glasvliesbehang enkel handig omdat het makkelijk aan te brengen was t.o.v. normaal behang. Verwerking (afsnijden) is net zo vervelend als normaal behang.

Glasweefsel is supersterk, maar je moet wel de zwaardere versies hebben wil je een mooi "strak" (met structuur) naadloos resultaat hebben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:22
Wij hebben recent ons hele huis (zolder daargelaten) met renovlies laten behangen. Super resultaat, mooie gladde muren en niet te zien dat er überhaupt behang onder de twee sauslagen zit.

Renovlies is bij ons overigens niet "om de hoeken heen" geplakt, alle hoeken zijn tegen elkaar geplakt. Ik heb dit dus laten doen, het snijden en vervolgens schilderen is op een dusdanige manier gedaan dat de hoeken super strak en haaks zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

TuutjDrie schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:42:
Wij hebben recent ons hele huis (zolder daargelaten) met renovlies laten behangen. Super resultaat, mooie gladde muren en niet te zien dat er überhaupt behang onder de twee sauslagen zit.

Renovlies is bij ons overigens niet "om de hoeken heen" geplakt, alle hoeken zijn tegen elkaar geplakt. Ik heb dit dus laten doen, het snijden en vervolgens schilderen is op een dusdanige manier gedaan dat de hoeken super strak en haaks zijn geworden.
Kan je een macrofoto maken om de resultaat te laten zien?

Ik vraag me af of het echt veel goedkoper is dan stucen. Volgens mij is het qua materiaal al 3-4 euro per m2. En dat is exclusief lijm.

Op marktplaats zie ik stukadoren voor 10 euro/m2

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:43
kmf schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:47:
[...]

Ik vraag me af of het echt veel goedkoper is dan stucen. Volgens mij is het qua materiaal al 3-4 euro per m2. En dat is exclusief lijm.

Renovlies is in ieder geval een stuk sterker. Stucwerk is vrij kwetsbaar, 1x stoten en je hebt er een stuk afliggen.

Dit topic op klusidee heeft ongeveer dezelfde vraag als de TS, misschien interessant.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:22
Bijkomend voordeel van renovlies boven gesausd stucwerk is dat kleine krimpscheurtjes op de plekken waar muren of een muur en het plafond samenkomen (bij nieuwbouw eigenlijk niet te voorkomen) niet zichtbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Die prijzen lijken me een beetje aan de hoge kant, ik heb deze vorig jaar deze gebruikt, 150 grams, voorgeschilderd renovlies op rollen van 25 m2 voor iets meer dan 32 euro.

Rollen van een meter breed en voorgeschilderd scheelt enorm veel tijd tegenover rollen van een halve meter breed die niet zijn voorgeschilderd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Johnny schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:44:
[...]

Die prijzen lijken me een beetje aan de hoge kant, ik heb deze vorig jaar deze gebruikt, 150 grams, voorgeschilderd renovlies op rollen van 25 m2 voor iets meer dan 32 euro.

Rollen van een meter breed en voorgeschilderd scheelt enorm veel tijd tegenover rollen van een halve meter breed die niet zijn voorgeschilderd.
Hoe moet ik "voorgeschilderd" voorstellen? Verf is hard, als je het dan oprolt krijg je toch allemaal scheuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-06 15:44
Dat hangt van het soort verf af. Latex, de naam zegt het al, hoort beetje rubberachtig te zijn. Er zijn flinke kwaliteits- en prijsverschillen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

kmf schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

Hoe moet ik "voorgeschilderd" voorstellen? Verf is hard, als je het dan oprolt krijg je toch allemaal scheuren?
Geen idee hoe het werkt, maar voorgeschilderd laat veel minder licht door. Op een betonnen (grijze) muur moet je normaal gesproken vier tot vijf lagen verf smeren om het goed dekkend te krijgen. Met voorgeschilderd renovlies ben je met twee lagen klaar.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Uhmmie schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:51:
Voor het strak trekken van de muren wilde ik in eerste instantie gaan voor glasvlies. De verhalen zijn positief en het zou sterker zijn dan renovlies.

Echter hebben ik van beide nu meerdere samples ontvangen en mijn conclusie is dat renovlies minder snel scheurt en makkelijker te verwerken is dan glasvlies? Zeker om hoeken heen.

Althans als ik de glasvlies samples in een hoek van 90 graden buig dan breekt het.

Iemand die toevallig ervaring heeft met beide? Wat verwerkt beter en wat geeft het gladste resultaat? En minst zichtbare naden?

Ik vind het zo raar dat alle winkels glasvlies aanraden, terwijl renovlies mij veel meer overtuigd.
Ik heb met beide ervaring en vind ook renovlies een stuk makkelijker te verwerken. Je kunt het inderdaad om hoeken heenvouwen en als je de naden goed op elkaar aansluit zie je na het texen niet meer dat er behangen is d:)b

Ik heb in mijn nieuwe woning de benedenverdieping helemaal laten stucen en de bovenverdieping (zelf) met renovlies behangen. Als ik e.e.a. over moest doen had ik de benedenverdieping ook zelf behangen met renovlies dat scheelt wel degelijk veel in de kosten.

Leuk die prijzen van 10 euro/m2 maar dat zijn gewoon niet realistische kale prijzen. Ik heb in mijn huidige woning en in mijn vorige woning door verschillende stucadoors prijzen laten maken; heb daarbij ook een aantal prijsvechters van internet langs laten komen. Toen ze eenmaal bij mij binnen stonden kwam de aap uit de mouw en werd het ineens een stuk duurder want ja:
• Deze 2 wanden zijn niet helemaal vlak, daar moet meer opgesmeerd worden
• Op de hoeken moeten hoekprofielen gezet worden
• Op deze 2 wanden zitten allerlei raamkozijnen waar ik omheen moet werken, nee de geadverteerde prijs is toch echt voor een kale vlakke muur die al nagenoeg strak is 8)7

Die stucadoors adverteren met een strakke prijs om vervolgens de m2-prijs op te drijven voor allerlei standaard-werk wat ze gewoon iedere dag in hun werk tegenkomen maar wat dan niet ingerekend zit in de advertentieprijs. Gewoon lekker voor reno gaan... topspul!

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:53
Wij hebben ander half jaar geleden in ons nieuwbouw huis de muren laten behangen met renovlies. We waren 9,50€ p m2 kwijt inclusief afwerken in de gewenste kleur (samen met onze buren).. In totaal 250m2 wand laten doen en binnen twee dagen was alles klaar. Iedereen denkt dat het is gestuct gezien de super gladde en strakke afwerking.

Mijn oom is stucadoor en die wilde tegen inkoopprijs bij ons stucen maar raadde het de komende twee jaar af gezien de kwetsbaarheid en werking van het huis. Achteraf heel erg blij mee want bij onze buren zijn er al plakken stucwerk naar beneden gekomen.

Glasvlies behang ken ik niet zo goed maar weet wel dat de namen glasvlies en renovlies vaak door elkaar gebruikt worden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:24
Johnny schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Geen idee hoe het werkt, maar voorgeschilderd laat veel minder licht door. Op een betonnen (grijze) muur moet je normaal gesproken vier tot vijf lagen verf smeren om het goed dekkend te krijgen. Met voorgeschilderd renovlies ben je met twee lagen klaar.
Wat voor verf gebruik je dan? Bij ons dekte de verf in één laag en hebben we nog een tweede keer gesausd om de zaak mooi strak/streeploos te krijgen. Voorgeschilderd behang is volkomen nutteloos als je voor een naadloos resultaat wilt gaan. Je zult alsnog twee lagen saus aan moeten brengen om de wanden strak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

Stel dat je na x jaar wilt stucen, kan dat dan over het renovaties heen? Ik begreep van niet, maar hoor graag ervaringen.
Is dit renovlies dan ook makkelijker te verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 22:40
Wij hebben voor onze nieuwbouwwoning een zelfde keuze moeten maken. Mijn interpretatie:
- Glasweefsel: supersterk, maar niet strak (de glasweefsels die ik heb gezien, daar zat een patroontje in)
- Glasvlies/renovlies: sterk en strak afhankelijk van de verwerking. Ik heb de afwerking gezien van bijvoorbeeld een partij als 'Easy-stuc'. Op het eerste oog lijkt dit superstrak. Als je echter met wandverlichting gaat werken, en dus veel strijklicht krijgt, dan is het een stuk minder strak. Ik zag bijvoorbeeld ingefreesde en weggewerkte leidingen gewoon lopen.

Uiteindelijk kiezen wij voor het renovlies waarbij eerst de muren worden gefinished i.p.v. enkel geschuurd. Op deze manier zou het geheel ook strak moeten worden bij strijklicht. Ik kan je waarschijnlijk in oktober/november vertellen of het ook zo goed eruit ziet als gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 16:43

vhal

ಠ_ಠ

Wij hebben ook renovlies, dit is te verkrijgen in 1001 dessins. Wij hebben wel gekozen voor een subtiel patroontje zodat je de oneffenheden bij strijklicht wat minder ziet. Die zal je eigenlijk altijd wel houden als je de kale muur niet goed schuurt of voorstuct.

De 90-graden hoeken van de muur hebben wij voorzien van een klein hoeklatje vanaf de vloer tot het plafond. Dan zit je ook niet met lelijke vouwen of snijwerk wat je eigenlijk altijd wel blijft zien.

Plaatje :+ keukenblad had niet 1 mm langer moeten zijn.. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3HMQxAHK57N1GpM95UGlv7dr/full.png

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41

-tom-562

Oliesjeik

Hmm, interessant. Is dat renovlies ook goed zelf te verwerken/behangen als 'behang-n00b'?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

-tom-562 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:27:
Hmm, interessant. Is dat renovlies ook goed zelf te verwerken/behangen als 'behang-n00b'?
Ja. Ik heb er vorig jaar 2 kamers, waaronder een zolderkamer met dakconstructie, mee gedaan. Was mijn eerste behangklus. Goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik vraag me af of die "voorlijm"-apparaat te huur is die de renovliesbehangbedrijven gebruiken. Rolt het uit, en de baan is al voorgelijmd.

edit: ja dus: https://www.borent.nl/mat...versen/behangplakapparaat

Lijkt me handig. Ik ben nu aan het wachten op wat stalen om te zien hoe zo'n behang nou aanvoelt:

https://www.acaza.nl/gratis-staal-renovatievlies

De prijzen verschillen wel heel erg zeg. In dit topic werd gesproken over 150gram 25m2 voor zo'n 1,5euro./m2 Doe je 20 gram meer dan betaal je al gauw het dubbele. En dan weet je nog niet of het gewicht komt door het voorgeschilderd zijn of door het materiaal zelf.

Met glasweefsel was de zwaardere kwaliteiten veel mooier en makkelijker aan te brengen.
vhal schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:15:
Wij hebben ook renovlies, dit is te verkrijgen in 1001 dessins. Wij hebben wel gekozen voor een subtiel patroontje zodat je de oneffenheden bij strijklicht wat minder ziet. Die zal je eigenlijk altijd wel houden als je de kale muur niet goed schuurt of voorstuct.
Is dat niet gewoon glasweefselbehang?

[ Voor 28% gewijzigd door kmf op 23-08-2017 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16
kmf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:36:
Ik vraag me af of die "voorlijm"-apparaat te huur is die de renovliesbehangbedrijven gebruiken. Rolt het uit, en de baan is al voorgelijmd.

edit: ja dus: https://www.borent.nl/mat...versen/behangplakapparaat

[...]
Het lijkt erop dat dat lijmapparaat maar 650 breed is. Reno/glasvlies is meestal 750 of zelfs 1000 breed. Ik heb daar nog geen lijmapparaten voor kunnen vinden.

Wij hebben zelf de beneden- en bovenverdieping van ons huis met renovlies behangen. Gewoon de lijm op de muur smeren, en dan t behang erop. Gaat best goed op die manier. Het voordeel (zeker met onze muren, jaren 30 woning) is dat renovlies heel iets vormbaar is. Mocht je muur gek hobbelen kun je het dus nog steeds stotend aanbrengen.

Wij hebben Erfurt Ecovlies gebruikt, uit Duitsland gehaald https://www.idealo.de/pre...gory.html?q=erfurt+EV+150. Kostte ongeveer €1,20/m² inclusief lijm. Stalen hebben we via Erfurt benelux gekregen, ik heb ook nog wel een stukje liggen als je dat wil bekijken.

qua resultaat: het zit er best mooi op. hobbels/butsen in de muur worden iets uitgevlakt, maar je ziet ze nog wel. Voor ons prima, maar als je echt super strak wil is heel erg dik glasvlies waarschijnlijk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

T_knoop schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Het lijkt erop dat dat lijmapparaat maar 650 breed is. Reno/glasvlies is meestal 750 of zelfs 1000 breed. Ik heb daar nog geen lijmapparaten voor kunnen vinden.

Wij hebben zelf de beneden- en bovenverdieping van ons huis met renovlies behangen. Gewoon de lijm op de muur smeren, en dan t behang erop. Gaat best goed op die manier. Het voordeel (zeker met onze muren, jaren 30 woning) is dat renovlies heel iets vormbaar is. Mocht je muur gek hobbelen kun je het dus nog steeds stotend aanbrengen.

Wij hebben Erfurt Ecovlies gebruikt, uit Duitsland gehaald https://www.idealo.de/pre...gory.html?q=erfurt+EV+150. Kostte ongeveer €1,20/m² inclusief lijm. Stalen hebben we via Erfurt benelux gekregen, ik heb ook nog wel een stukje liggen als je dat wil bekijken.

qua resultaat: het zit er best mooi op. hobbels/butsen in de muur worden iets uitgevlakt, maar je ziet ze nog wel. Voor ons prima, maar als je echt super strak wil is heel erg dik glasvlies waarschijnlijk handiger.
toon volledige bericht
Sheesh. Da's wel 2x goedkoper dan een NL-webshop 8)7

Ik ga eens op onderzoek uit. De lijm had je ook gelijk in duitsland gehaald?

Ik heb al ervaring met glasvliesbehang om mijn huidige woning verkoop klaar temaken. Maar het afsnijden van nat behang blijft klote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Laatst online: 16:16
kmf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:12:
[...]

Ik ga eens op onderzoek uit. De lijm had je ook gelijk in duitsland gehaald?
De lijm kwam ook uit duitsland, was één totaalpakket met behang en lijm. De door de verkoper aanbevolen hoeveelheid van één pak lijm per rol behang was in de praktijk nogal aan de ruime kant.
Ik heb al ervaring met glasvliesbehang om mijn huidige woning verkoop klaar temaken. Maar het afsnijden van nat behang blijft klote...
Klopt. Wat in mijn ervaring redelijk werkt is een enorme hoeveelheid afbreekmesjes, en ongeveer voor elke snede een stukje afbreken. (of meerdere malen per snede, als je merkt dat 'ie begint te scheuren). met een behang-aanstrijker het behang vasthouden naast je snede helpt ook, vooral in de hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

T_knoop schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Klopt. Wat in mijn ervaring redelijk werkt is een enorme hoeveelheid afbreekmesjes, en ongeveer voor elke snede een stukje afbreken. (of meerdere malen per snede, als je merkt dat 'ie begint te scheuren). met een behang-aanstrijker het behang vasthouden naast je snede helpt ook, vooral in de hoekjes.
Mijn oplossing is om te wachten tot het droog is, en dan pas afsnijden.

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Mijn oplossing is om te wachten tot het droog is, en dan pas afsnijden.
Dan is de lijm op je plinten en plafond vaak ook droog. Das lastig schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb hierdoor er voor gekozen om het renovlies te bestellen. Als het op de muur zit, maak ik wel een foto van. Ik ben zeer benieuwd hoe het wordt. En hoe het verwerkt tov glasvezel behang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

engessa schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:09:
[...]

Dan is de lijm op je plinten en plafond vaak ook droog. Das lastig schoonmaken.
plinten doe je toch OP het renovlies lijkt me. Net als dat je plinten op stucwerk doet.

En lijm op plafond :? Beetje netjes werken met ronde kwast voor de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Uhmmie schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:06:
Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb hierdoor er voor gekozen om het renovlies te bestellen. Als het op de muur zit, maak ik wel een foto van. Ik ben zeer benieuwd hoe het wordt. En hoe het verwerkt tov glasvezel behang.
Welke partij is het geworden? En doe je ook eerst de muren 'finishen'?

Ook:
hutch schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:49:

Uiteindelijk kiezen wij voor het renovlies waarbij eerst de muren worden gefinished i.p.v. enkel geschuurd. Op deze manier zou het geheel ook strak moeten worden bij strijklicht. Ik kan je waarschijnlijk in oktober/november vertellen of het ook zo goed eruit ziet als gepland.
ben ik hier benieuwd naar de partij, mijn interesse is nl. toch wel opgewekt nu voor deze aanpak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 21:10
Ik zou het ook graag willen weten! Bij ons in de buurt (Tilburg) zie ik niet veel bedrijven die het aanbieden, dus dan zou ik al gauw bij een van de bekendere bedrijven (lees: bedrijven die bovenaan bij Google verschijnen) terechtkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ehm... hier wordt vooral gesproken over DHZ denk ik. Niet dat bedrijven het gaan aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
RUFFNECK schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:08:
[...]

Welke partij is het geworden? En doe je ook eerst de muren 'finishen'?

Ook:

[...]

ben ik hier benieuwd naar de partij, mijn interesse is nl. toch wel opgewekt nu voor deze aanpak...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

@hutch thanks, toevallig had ik de eerste gisteravond al een mailtje gestuurd. Straks even achteraan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Hoe glad is glad?
Want op de site spreekt hij van vergelijkbaar met stucwerk resultaat.

Maar in mn eigen huis heb ik laten stuccen (en vervolgens wit laten spuiten) en eigenlijk valt me dat nog aardig tegen.
Zonder een loep te hoeven pakken kun je soms al 'structuur' zien.
Het is niet zo glad als een spiegel/spuitwerk op je auto.

Hoe kan je die afwerking krijgen (spiegelglad)?

[ Voor 3% gewijzigd door JBplap op 29-08-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
JBplap schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:31:
[...]

Hoe glad is glad?
Want op de site spreekt hij van vergelijkbaar met stucwerk resultaat.

Maar in mn eigen huis heb ik laten stuccen (en vervolgens wit laten spuiten) en eigenlijk valt me dat nog aardig tegen.
Zonder een loep te hoeven pakken kun je soms al 'structuur' zien.
Het is niet zo glad als een spiegel/spuitwerk op je auto.

Hoe kan je die afwerking krijgen (spiegelglad)?
Dat zal vooral te maken hebben met de lak die erop zit. Je wil dan hoogglans lak, vrij dik erop, zodat dat echt een laag is. Die is perfect glad.

Een laag van behang of stuc met een matte latex finish beschouw ik als strak, maar jij wilt een afwerking zoals een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Dirtbiter schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Dat zal vooral te maken hebben met de lak die erop zit. Je wil dan hoogglans lak, vrij dik erop, zodat dat echt een laag is. Die is perfect glad.

Een laag van behang of stuc met een matte latex finish beschouw ik als strak, maar jij wilt een afwerking zoals een auto?
Dit dus. Ik heb een aantal voorbeelden gezien, en het resultaat was wat mij betreft zeer strak. We kiezen voor een matte afwerking, en naar mijn mening was dit even strak als 'spiegelglad stucwerk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
Bedankt voor de links.

Het is ook wel echt een stuk (2x zo duur) duurder dan de meeste renovlies aanbieders. Maar ik snap dat het finishen van de muren natuurlijk ook een hoop meer tijd kost dan wanneer het behang er zo op geplakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

RUFFNECK schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:29:
@hutch thanks, toevallig had ik de eerste gisteravond al een mailtje gestuurd. Straks even achteraan bellen.
Om mezelf ff te quoten: ik heb hem vastgelegd voor ±300m2 aan wanden, kon gelukkig nog qua planning. Ben ook langsgeweest in zijn 'showroom' en ben daar echt overtuigd geraakt.
Spiegelglad is wellicht voor iedereen verschillend, maar volgens mij hangt dat idd af of je een matte of glans afwerking hebt om dat 'gladde' te benadrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
RUFFNECK schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:19:
[...]

Om mezelf ff te quoten: ik heb hem vastgelegd voor ±300m2 aan wanden, kon gelukkig nog qua planning. Ben ook langsgeweest in zijn 'showroom' en ben daar echt overtuigd geraakt.
Spiegelglad is wellicht voor iedereen verschillend, maar volgens mij hangt dat idd af of je een matte of glans afwerking hebt om dat 'gladde' te benadrukken.
Mooi! Ik hoop dat het zo strak wordt als het voorbeeld in de 'showroom'. Nog een klein maandje voordat onze wanden gedaan worden. Ik zal tzt in dit topic mijn ervaring delen.

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 19:14
Zelf zit ik te denken om spuitwerk te doen ipv renovlies. De stucadoor zet gaas langs de wanden tegen het plafond aan. Mocht je eventueel scheuren krijgen dan blijven die meestal op de overgang van de muur naar het plafond zitten. Mocht er eventueel wel een scheur komen in het spuitwerk dan is dit achteraf handmatig nog te repareren.

Wat mij verteld is over renovlies/glasvlies is dat als er een scheur achter komt te zitten die je ziet dat dit miet meet te verhelpen is. Ik weet alleen niet in hoeverre hier nog de kans op is aangezien je de muren al verstevigd met het glas/renovlies.

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 16:47
We zijn zo ver; voorlopig koopcontract getekend, hypotheekofferte ondertekend en dus nu bezig om alle zaken voor de hypotheekafwikkeling te calculeren. Het is een ruim nieuwbouwhuis (215m2 GBO) met ongeveer 380m2 muren wat zal moeten worden afgewerkt. Het liefst zo strak maar ook duurzaam mogelijk.

Nu zijn we op het punt gekomen dat we een keuze moeten gaan berekenen; renovlies of stuc. Naar aanleiding van jullie verhalen, hebben we toch een duidelijke voorkeur voor renovlies. Om een prijs mee te nemen in de hypotheekofferte vroeg ik me af wat ongeveer de m2 prijs gaat worden als je dit netjes wilt laten verzorgen via dergelijke partijen als Abrahamsen of Renovlies exclusief? Iemand die zich aan grove schatting wilt wagen?

[ Voor 8% gewijzigd door righthand op 28-09-2017 14:00 ]

• Uhmmie
righthand schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:38:
We zijn zo ver; voorlopig koopcontract getekend, hypotheekofferte ondertekend en dus nu bezig om alle zaken voor de hypotheekafwikkeling te calculeren. Het is een ruim nieuwbouwhuis (215m2 GBO) met ongeveer 380m2 muren wat zal moeten worden afgewerkt. Het liefst zo strak maar ook duurzaam mogelijk.

Nu zijn we op het punt gekomen dat we een keuze moeten gaan berekenen; renovlies of stuc. Naar aanleiding van jullie verhalen, hebben we toch een duidelijke voorkeur voor renovlies. Om een prijs mee te nemen in de hypotheekofferte vroeg ik me af wat ongeveer de m2 prijs gaat worden als je dit netjes wilt laten verzorgen via dergelijke partijen als Abrahamsen of Renovlies exclusief? Iemand die zich aan grove schatting wilt wagen?
Ik zou gewoon om een officiële offerte vragen? Dat lijkt mij iig het makkelijkste.

Ik ben overigens zelf enorm te vreden over het renovlies wat ik zelf geplaatst heb. Ja het was een enorme klus (ca 300m2) en vooral op de 1ste slaapkamer zie je de naden wel hier en daar, maar in de woonkamer had een collega van mij niet door dat het om renovlies ging en dacht hij echt dat we de woonkamer hadden laten stuccen. En dat voor een fractie van wat het gekost zou hebben als we het hadden laten doen. Maarja dan moet je er wel de tijd en energie voor hebben.

Wij zijn dan ook enorm blij dat we hiervoor gegaan zijn ipv het laten spuiten van de muren, waarbij we ongeveer dezelfde kosten hadden gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Uhmmie op 28-09-2017 14:09 ]

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

righthand schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:38:

Renovliesexclusief heeft gewoon een all-in prijs toch, dus makkelijk zelf te berekenen. Materiaal als hoekprofielen zijn volgens mij niet in die prijs, maar dat zullen de grootste kosten niet zijn. Bij mij heb ik ervoor gezorgd dat de aannemer bij het behangklaar maken van de woning alle hoeken ook van dit soort dingen reeds voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 997711

Ook wij krijgen binnenkort een nieuwe woning en twijfel over renovlies. Heb 2 kleine kinderen dus glad stucwerk is geen optie voor ons aangezien ik me aan putten en deuken ga irriteren. Welke bedrijven adviseren jullie? Betaal liever iets meer dat het strak is dan een slechte of slordige afwerking.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Anoniem: 997711 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:13:
Ook wij krijgen binnenkort een nieuwe woning en twijfel over renovlies. Heb 2 kleine kinderen dus glad stucwerk is geen optie voor ons aangezien ik me aan putten en deuken ga irriteren. Welke bedrijven adviseren jullie? Betaal liever iets meer dat het strak is dan een slechte of slordige afwerking.
Alvast bedankt!
Ik kan je helaas geen advies geven over bedrijven, maar het renovlies zelf bevalt ons nog steeds perfect. De muren blijven veel mooier in vergelijking met het stucwerk in onze oude woning. (hebben zelf ook 4 kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 16:01

jeka

Support your local club.

Is het niet zo dat je glad stucwerk makkelijker kan repareren dan renovlies?Daar komen toch net zo goed deuken/krassen in?

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmie
jeka schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:18:
Is het niet zo dat je glad stucwerk makkelijker kan repareren dan renovlies?Daar komen toch net zo goed deuken/krassen in?
Misschien is het wel "makkelijker" te repareren. Bij onze oude woning zat een van de gestucte muren binnen een maand helemaal onder putjes, doordat er met speelgoed, etc tegen aangestoten werd. In onze nieuwe woning zien alle muren met renovlies er na 3 maanden er nog steeds even strak uit, terwijl dat echt niet aan mijn kinderen ligt (4,4,5 en 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Vraagje,

Ik heb nu spuitwerk op mijn muren (zoals alle huizen 20 jaar geleden standaard werden opgeleverd)

Kan daar ook renovlies over heen. Ik heb nu een aantal lelijke scheuren in het stucwerk zitten. Opnieuw stucwerk aan laten brengen zie ik niet zitten omdat ik verwacht dat de scheuren toch weer terug komen (gezien bij meerdere mensen)

Of moet de muur eerst helemaal glad gemaakt worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:06
Hoeveel scheelt de hardheid (bestendigheid tegen krassen en putjes) van stucwerk als dat nog geschilderd wordt met een goede latex, ten opzichte van stucwerk in kleur, zonder dat het geschilderd wordt?

En hoe verhoudt de hardheid van geschilderd stucwerk zich ten opzichte van renovlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Noppesnada schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:50:
Vraagje,

Ik heb nu spuitwerk op mijn muren (zoals alle huizen 20 jaar geleden standaard werden opgeleverd)

Kan daar ook renovlies over heen. Ik heb nu een aantal lelijke scheuren in het stucwerk zitten. Opnieuw stucwerk aan laten brengen zie ik niet zitten omdat ik verwacht dat de scheuren toch weer terug komen (gezien bij meerdere mensen)

Of moet de muur eerst helemaal glad gemaakt worden ?
Naar mijn beleving kan het goed overweg met gaatjes en scheurtjes, maar kan het helemaal niet overweg met bultjes (deze zie je er doorheen). Ik heb de muren eerst zelf glad gesmeerd met gips op plekken met grof spuitwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 997711

Uhmmie schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:28:
[...]

Ik kan je helaas geen advies geven over bedrijven, maar het renovlies zelf bevalt ons nog steeds perfect. De muren blijven veel mooier in vergelijking met het stucwerk in onze oude woning. (hebben zelf ook 4 kinderen).
Bedankt voor de reactie. Ken niemand in onze omgeving die het heeft dus vandaar mijn vraag. Dan ga ik maar eens verder zoeken op internet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
Zijn er inmiddels wellicht nieuwe ervaringsdeskundigen op het gebied van renovlies? En dan het liefst ervaringen met bedrijven in Noord-Brabant, of in elk geval een bedrijf dat daar werkzaamheden wil verrichten.

Wij moeten denk ik onderhand een partij gaan kiezen omdat de oplevering voor ons huis gepland staat voor Q4 van dit jaar.

Ik heb inmiddels 2 offertes aangevraagd. Het valt me op dat er heel veel bedrijven zijn die renovlies aanbieden, maar dat er maar weinig beoordelingen op internet zijn te vinden. Het prijsverschil lijkt met name te zitten in de voorbereiding (schuren, egaliseren) en latexen (1 of 2 keer). Maar dan nog vind ik het opvallend dat er aanbieders zijn die 10 euro per m2 vragen maar ook aanbieders die 33 euro per m2 vragen.

Kwaliteit vind ik belangrijker dan de laagste prijs. Maar het is natuurlijk leuk als dat kan voor 20 euro per m2 ipv 33 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Laatst online: 04-06 16:25
Ons hele huis is gedaan door Abrahamsen (al eerder genoemd in dit topic). Dat is een echte aanrader.

Kan niet anders zeggen dat je dan een vakman krijgt die je graag bijstaat in advies en perfectionistisch is aangelegd. Hij is inderdaad duurder dan partijen als easy stuc, maar doet dan ook echt een stuk meer. In principe stuct hij eerst je hele muur zodat deze volledig vlak is om vervolgens deze met renovlies te verwerken. Ondanks dat renovlies in banen wordt behangen moet ik heel veel moeite doen om ergens een naad te kunnen vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Jwlb op 29-05-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
Jwlb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:10:
Ons hele huis is gedaan door Abrahamsen (al eerder genoemd in dit topic). Dat is een echte aanrader.

Kan niet anders zeggen dat je dan een vakman krijgt die je graag bijstaat in advies en perfectionistisch is aangelegd. Hij is inderdaad duurder dan partijen als easy stuc, maar doet dan ook echt een stuk meer. In principe stuct hij eerst je hele muur zodat deze volledig vlak is om vervolgens deze met renovlies te verwerken. Ondanks dat renovlies in banen wordt behangen moet ik heel veel moeite doen om ergens een naad te kunnen vinden.
Met dit bedrijf had ik inderdaad contact opgenomen. Alleen valt Tilburg net buiten zijn werkgebied en doordat hij werk genoeg heeft, wil hij voor mij geen uitzondering maken. Op zich begrijpelijk natuurlijk. Ik zou ook liever niet ver weg gaan werken als het niet hoefde natuurlijk.

Maar goed, nog steeds geen goed alternatief gevonden. Gisteren wel een huis bekeken dat door een budget behanger (€ 12,50 per m2) was gedaan, maar dat was niet netjes genoeg naar mijn zin. Hier en daar nog een klein naadje te zien en ook her en der wat bobbeltjes. Dat moet beter kunnen, denk ik.

Heb inmiddels offertes van Uwglasvezelbehanger en Smart stuc. Zij gebruiken in elk geval A-merk behang en latex. Maar van 6 maanden garantie word ik alweer een beetje huiverig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 894497

tinustilburg schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:50:
[...]

Met dit bedrijf had ik inderdaad contact opgenomen. Alleen valt Tilburg net buiten zijn werkgebied en doordat hij werk genoeg heeft, wil hij voor mij geen uitzondering maken. Op zich begrijpelijk natuurlijk. Ik zou ook liever niet ver weg gaan werken als het niet hoefde natuurlijk.

Maar goed, nog steeds geen goed alternatief gevonden. Gisteren wel een huis bekeken dat door een budget behanger (€ 12,50 per m2) was gedaan, maar dat was niet netjes genoeg naar mijn zin. Hier en daar nog een klein naadje te zien en ook her en der wat bobbeltjes. Dat moet beter kunnen, denk ik.

Heb inmiddels offertes van Uwglasvezelbehanger en Smart stuc. Zij gebruiken in elk geval A-merk behang en latex. Maar van 6 maanden garantie word ik alweer een beetje huiverig.
Oplevering van ons huis is Q1 2019 en ons dus ook aan het orienteren op renovlies. Gaan morgen bij een project van uwglasvezelbehanger kijken bij ons in de buurt.
En hebben toevallig ook een offerte van Smart Stuc. Deze is ongeveer 15% goedkoper dan uwglasvezelbehanger maar gebruikt dan ook 200 grams ipv 220grams. Is dat het het prijsverschil waard?
Morgen eerst maar eens de werkzaamheden van uwglasvezelbehanger bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 16:46
En, @Anoniem: 894497 , was het wat? Zelfde situatie hier, echter oplevering Q4 dit jaar.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Appie76 op 14-07-2018 10:38 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Anoniem: 894497 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:17:
[...]

Oplevering van ons huis is Q1 2019 en ons dus ook aan het orienteren op renovlies. Gaan morgen bij een project van uwglasvezelbehanger kijken bij ons in de buurt.
En hebben toevallig ook een offerte van Smart Stuc. Deze is ongeveer 15% goedkoper dan uwglasvezelbehanger maar gebruikt dan ook 200 grams ipv 220grams. Is dat het het prijsverschil waard?
Morgen eerst maar eens de werkzaamheden van uwglasvezelbehanger bekijken.
Ik ben ook benieuwd naar hoe het werk van uwglasvezelbehanger eruit zag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinustilburg
Ik ook, aangezien wij inmiddels een offerte van hen hebben getekend...

Mijn post was wel heel summier: eerder heb ik werk bekeken van een andere aanbieder en dat vond ik niet zo netjes. Veel naden zichtbaar en hier en daar wat bobbeltjes.

Toen bleven er nog 2 aanbieders over waaronder Uwglasvezelbehanger. Omdat deze partij nogal ver weg zit kon ik geen werk van ze bekijken, dus ik heb expliciet gevraagd (en bevestigd gekregen) of zij de muren naadloos en strak konden opleveren. Ook geven zij (dit staat nergens dus ook om gevraagd) 10 jaar garantie op het werk en is de prijs acceptabel. Dus dit, in combinatie met de gebruikte materialen/merken, was voor mij de reden om voor hen te kiezen.

[ Voor 81% gewijzigd door tinustilburg op 20-08-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 894497

Helaas waren ze (uwglasvezelbehanger) nog niet heel ver bij het project waar we gekeken hadden.
Ze moesten het nog sausen maar toen zag het er al wel strak uit.
Degene die daar bezig was sprak niet heel vloeiend Nederlands maar wist wel waar hij mee bezig was. En vertelde dat ze zo vaak als nodig was sausen om het dekkend te krijgen. Dus als een 2e kleurlaag nodig was dan doen ze dat. Kwaliteit voorop
Het was wel zo dat het kijkproject voorzien was van gipslaten (woonark) en daardoor van zichzelf al super strak is op de naden na. Maar als je die eerst netjes vlak stuct heb je vrij snel een strakke muur, hoe dat bij een nieuwbouwwoning met behangklare muren is weet ik dus niet.
Overigens is uwglasvezelbehanger niet de goedkoopste. Er zijn er die behoorlijk goedkoper zijn, zeker als je meerdere accentkleuren wil gaat het bij hen nog in de papieren lopen.
Voorlopig nog geen keuze gemaakt, hopen nog steeds ergens voorbeeld projecten van enkele andere aanbieders te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Leuk topic om te volgen. Ben nu aan t oriënteren zelf maar zie bijvoorbeeld aanbieders als
https://www.strakkenieuwbouwmuren.nl
Of
https://www.bomers-leenen.nl/nieuwbouw/

Beide ‘stucen’ ze niet traditioneel maar pleisteren het heel dun inclusief goed schuren.

Waarom dat niet kiezen(ook makkelijk later te herstellen ivm dikker gips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:00
SmileAlot schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:28:
Waarom dat niet kiezen(ook makkelijk later te herstellen ivm dikker gips)
Weet waar je aan begint. Wij hebben onze nieuwbouwwoning op deze manier laten stucen en hoewel het eindresultaat zeer strak is is het echt verschrikkelijk kwetsbaar. Er is een flinterdunne laag opgebracht met knauf fill & finish en vervolgens heel licht geschuurd om daarna te sausen. Het resultaat is dus erg strak maar bij het minste of geringste zit er een kras of deuk in de muur en dan zijn wij nog enorm voorzichtig. Hoe het zich qua scheuren verhoud tot conventioneel stucwerk kan ik niet zeggen maar als ik het opnieuw moest doen zou ik denk ik voor behang gaan. Een vriend van me heeft glasvezelbehang geplakt en vervolgens de randen afgeplamuurd. Dit heeft echt een perfect resultaat gegeven waarbij de randen totaal onzichtbaar zijn en het behang is wat stootvaster dan stucwerk. Als ik het opnieuw moest doen zou ik voor die methode gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
Deleon78 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:14:
[...]

Wat bedoel je met flinterdun? Kan je een indicatie geven hoe dun de laag is? 1mm? 1cm? :)
Erg dun :P . Nog minder dan een millimeter al verschilt het een beetje per plek maar het is echt een filmlaag. In deze foto kun je mooi het verschil zien tussen hetgeen al gedaan is en het onbewerkte gipsplaat waar de keuken voor komt. Nogmaals: het resultaat is echt super strak en het was ook wel een stuk goedkoper dan conventioneel stucen maar de kwetsbaarheid is wel een dingetje. Wat ik wel een nadeel vindt is dat er geen hoekprofielen gebruikt zijn. Deze bestaan wel in superdunne uitvoering meen ik. Nu zijn de hoeken helemaal erg kwetsbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G2aQFQm.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Ok; weet niet of dit dan hetzelfde is aangezien ze bij ons over 3mm ongeveer hebben en in totaal toch een 1,5 week tijd voor 3 verdiepingen. Eerste stofvrij, dan egaliserende pleister en dan kant en klare finish pasta. .. was dit bij jou ook?

Heb mijn eigen nieuwbouw appartement zelf dicht gesmeerd met die pasta en wat geschuurd; gezien dat niet mega strak en ik geen zin in heb ga ik toch voor laten doen denk ik deze x :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
SmileAlot schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:50:
Eerste stofvrij, dan egaliserende pleister en dan kant en klare finish pasta. .. was dit bij jou ook?
Nou ze gaven wel aan dat het alleen mogelijk is als je wanden van zichzelf al vrij 'strak' zijn. De aannemer heeft het behangklaar opgeleverd dus de naden tussen de gipsplaten waren al dichtgesmeerd. De stukadoors hebben toen alleen knauf fill & finish aangebracht. Mooi spul wel, heel luchtig en smeert mooi weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
-snip-

[ Voor 97% gewijzigd door Henvar op 18-02-2019 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Toch maar een dubbele post (oude maar weggehaald)
Nieuwbouw is begonnen en zijn ons aan het oriënteren op vloer en wanden.
Reeds wat offertes ontvangen van enkele bedrijven voor het behangen en sauzen.

Vroeg me af of mensen wellicht persoonlijk nog een goed bedrijf/mannetje kennen voor schuren, behangen, kitten en sauzen in regio Rijnmond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Dus je kickt dit topic na 2,5 maand omhoog voor een V&A-vraag?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tinustilburg
Als het topic dan toch omhoog is gekickt, zal ik vertellen hoe het bij ons nieuwbouwhuis is gegaan. De muren zijn namelijk inmiddels gedaan door Uwglasvezelbehanger.

Aanrader? Kort gezegd: niet echt.

Uitgebreider: vooraf duidelijke afspraken gemaakt en de heren waren dan ook keurig op tijd met de goede kleuren verf. Zelfs nog een paar dagen eerder dan eerst afgesproken, maar dat kwam allemaal prima uit. Ik had van tevoren al met het bedrijf besproken dat ik wellicht wat kritischer ben dan gemiddeld en dat ik strakke/gladde/naadloze muren wilde. Mij is toen gezegd dat ik naadloze muren zou krijgen.

Het eerste vervelende was dat de mannen te weinig behang bij zich hadden. Anders gezegd: het waren nogal wat m2's meer dan vooraf door Uwglasvezelbehanger berekend. Oorzaak: schuine stukken worden als volle m2's gerekend en aan het eind wordt er een bepaald percentage gehanteerd als snij-afval. Met 2 trappenhuizen en een schuine kap, heb je nogal wat stukken die schuin afgesneden worden. Ons huis is een nieuwbouwhuis met standaard maten, dus de afmetingen hadden prima van tevoren beter ingeschat kunnen worden denk ik. Ter info: de extra meters waren voor mijn kosten.

Het eindresultaat vind ik redelijk. Het grootste deel zit er prima op. Niet alles is even goed geschuurd waardoor er her en der bobbels/puntjes in het behang zitten. Op sommige plekken is nog een naadje zichtbaar en ook zijn er, vooral op gedeelten waar een lamp op schijnt, strepen/afdrukken van de verfroller te zien. Sommige hoeken zijn niet strak en soms merk je dat het behang niet goed vast zit in hoekjes. In een ingericht huis valt het allemaal niet zo op, maar toch, dit kan echt wel netter.

De oplevering ging wat chaotisch naar mijn idee. Men wilde naar huis, dus een aantal mannen zat al in de bus en ze waren wat stukjes vergeten te verven en ik had wat zakkers geconstateerd. Dus degene die met ons mee zou lopen, moest nog wat dingen bijwerken.

Toen ik later de stopcontacten ging monteren, zag ik dat overal over de schakelaars en stopcontacten was geschilderd. In plaats van ze even af te plakken, zat nu alles onder de latex, inclusief de aarde-pinnetjes in de stopcontacten.

Ook vond ik een naad bij het plafond (wij hebben 1 muur donkergroen) niet echt vloeiend. Voor deze twee punten is men teruggekomen en dit is gelukkig hersteld.

Wat ik erger vond, is dat uit alles blijkt dat ze vooral meters willen maken en daarna snel weer weg; de vloer zat werkelijk in het hele huis vol met latex. Druppeltjes zijn niet zo erg, maar grote plakkaten en strepen wel. Boven ligt nu vinyl en dan is het belangrijk dat de vloer zo glad mogelijk is. Alle vloeren heb ik dus schoon kunnen krabben. Ook zat er op alle deuren, kozijnen en kranen behanglijm.

Het is van tevoren gemeld in de voorwaarden, maar toch: ze laten ze alles achter, inclusief lege emmers, de dozen van het behang, rollers, bakken die nog half vol zitten, taperesten. Afijn, een volle auto naar de stort met het risico op vieze bekleding door de halfvolle bakken verf.

Oh ja, wat ik op z'n zachtst gezegd niet zo heel netjes vond: ik had een kratje in de gang staan met wat schoonmaakspullen en blikjes drinken. Toen ze weg waren, stonden de lege blikjes verspreid door ons huis. Zonder te vragen natuurlijk.

Voor mij is Uwglasvezelbehanger dus zeker niet de meerprijs waard die men vraagt ten opzichte van andere renovliesbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Harrie_ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:22:
Dus je kickt dit topic na 2,5 maand omhoog voor een V&A-vraag?
Ja. Wat moet ik dan? Nieuw topic posten? Wedden dat ik dan te horen krijg dat ik of hier of in nieuwbouw moet posten.
Dit gaat over renovlies dus post ik hier.
tinustilburg schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:12:
Als het topic dan toch omhoog is gekickt, zal ik vertellen hoe het bij ons nieuwbouwhuis is gegaan. De muren zijn namelijk inmiddels gedaan door Uwglasvezelbehanger.

Aanrader? Kort gezegd: niet echt.

Uitgebreider: vooraf duidelijke afspraken gemaakt en de heren waren dan ook keurig op tijd met de goede kleuren verf. Zelfs nog een paar dagen eerder dan eerst afgesproken, maar dat kwam allemaal prima uit. Ik had van tevoren al met het bedrijf besproken dat ik wellicht wat kritischer ben dan gemiddeld en dat ik strakke/gladde/naadloze muren wilde. Mij is toen gezegd dat ik naadloze muren zou krijgen.

Het eerste vervelende was dat de mannen te weinig behang bij zich hadden. Anders gezegd: het waren nogal wat m2's meer dan vooraf door Uwglasvezelbehanger berekend. Oorzaak: schuine stukken worden als volle m2's gerekend en aan het eind wordt er een bepaald percentage gehanteerd als snij-afval. Met 2 trappenhuizen en een schuine kap, heb je nogal wat stukken die schuin afgesneden worden. Ons huis is een nieuwbouwhuis met standaard maten, dus de afmetingen hadden prima van tevoren beter ingeschat kunnen worden denk ik. Ter info: de extra meters waren voor mijn kosten.

Het eindresultaat vind ik redelijk. Het grootste deel zit er prima op. Niet alles is even goed geschuurd waardoor er her en der bobbels/puntjes in het behang zitten. Op sommige plekken is nog een naadje zichtbaar en ook zijn er, vooral op gedeelten waar een lamp op schijnt, strepen/afdrukken van de verfroller te zien. Sommige hoeken zijn niet strak en soms merk je dat het behang niet goed vast zit in hoekjes. In een ingericht huis valt het allemaal niet zo op, maar toch, dit kan echt wel netter.

De oplevering ging wat chaotisch naar mijn idee. Men wilde naar huis, dus een aantal mannen zat al in de bus en ze waren wat stukjes vergeten te verven en ik had wat zakkers geconstateerd. Dus degene die met ons mee zou lopen, moest nog wat dingen bijwerken.

Toen ik later de stopcontacten ging monteren, zag ik dat overal over de schakelaars en stopcontacten was geschilderd. In plaats van ze even af te plakken, zat nu alles onder de latex, inclusief de aarde-pinnetjes in de stopcontacten.

Ook vond ik een naad bij het plafond (wij hebben 1 muur donkergroen) niet echt vloeiend. Voor deze twee punten is men teruggekomen en dit is gelukkig hersteld.

Wat ik erger vond, is dat uit alles blijkt dat ze vooral meters willen maken en daarna snel weer weg; de vloer zat werkelijk in het hele huis vol met latex. Druppeltjes zijn niet zo erg, maar grote plakkaten en strepen wel. Boven ligt nu vinyl en dan is het belangrijk dat de vloer zo glad mogelijk is. Alle vloeren heb ik dus schoon kunnen krabben. Ook zat er op alle deuren, kozijnen en kranen behanglijm.

Het is van tevoren gemeld in de voorwaarden, maar toch: ze laten ze alles achter, inclusief lege emmers, de dozen van het behang, rollers, bakken die nog half vol zitten, taperesten. Afijn, een volle auto naar de stort met het risico op vieze bekleding door de halfvolle bakken verf.

Oh ja, wat ik op z'n zachtst gezegd niet zo heel netjes vond: ik had een kratje in de gang staan met wat schoonmaakspullen en blikjes drinken. Toen ze weg waren, stonden de lege blikjes verspreid door ons huis. Zonder te vragen natuurlijk.

Voor mij is Uwglasvezelbehanger dus zeker niet de meerprijs waard die men vraagt ten opzichte van andere renovliesbedrijven.
toon volledige bericht
Toevallig een offerte ontvangen van deze partij.
Naast het feit dat ze aan de bovenkant zitten qua prijs (22+ euro m2) in vergelijking met andere aanbieders neem ik dus ook jouw ervaring mee.
Jmmr te lezen dat je niet super blij bent.

Edit:
Verkeerde post gequote :’)

[ Voor 67% gewijzigd door Henvar op 19-02-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Ik kick het topic ook maar weer omhoog, kan wel een nieuwe starten, maar mijn vraag past hier prima in.

Ik ben op dit moment in onze hal bezig met het uitkrabben en dichtmaken van scheuren in het stuc werk (oost-Groningen, dus ik ben al even bezig), maar nu ben ik dan bijna zo goed als klaar. Echter is het originele stuc werk een soort van rouwfase (bolletjes puntjes van max 1 mm hoog). Vanwege al mijn gekrab en weer opvullen heb ik verschillende stukken van een cm of 5 a 10 breed die aardig glad zijn, en de rest is bus rouw fase achtig.

Moet ik nu eerst met een wand/plafond schuurmachine, en alle stof, de wanden even goed glad schuren, of als ik dik glasvlies of renovlies pak, kan ik hier ook gewoon overheen behangen en sauzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Puntjes of korreltjes zie je door alle behang. Zelfs als het renovatievlies heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
CrazyOne schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:19:
Ik kick het topic ook maar weer omhoog, kan wel een nieuwe starten, maar mijn vraag past hier prima in.

Ik ben op dit moment in onze hal bezig met het uitkrabben en dichtmaken van scheuren in het stuc werk (oost-Groningen, dus ik ben al even bezig), maar nu ben ik dan bijna zo goed als klaar. Echter is het originele stuc werk een soort van rouwfase (bolletjes puntjes van max 1 mm hoog). Vanwege al mijn gekrab en weer opvullen heb ik verschillende stukken van een cm of 5 a 10 breed die aardig glad zijn, en de rest is bus rouw fase achtig.

Moet ik nu eerst met een wand/plafond schuurmachine, en alle stof, de wanden even goed glad schuren, of als ik dik glasvlies of renovlies pak, kan ik hier ook gewoon overheen behangen en sauzen?
Ja, eerst schuren. Regel zoiets met stofzuiger (vast wel ergens te huur), ideaal en voorkomt heel veel stofoverlast.

[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 31-10-2019 21:35 ]

...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Inmiddels wordt er in huize Bor gezocht naar goede wandafwerking voor nieuwbouw. Hierbij zijn we op renovlies gekomen en via deze weg in een doolhof beland waarin veel bedrijven een offerte op basis van glasvlies leveren wanneer je om renovlies vraagt en waar de prijzen sterk uiteen lopen.

Volgens het ene bedrijf is glasvlies hetzelfde als renovlies
Volgens het andere bedrijf is glasvlies sterker dan renovlies
Volgens weer een ander bedrijf is renovlies sterker en stootvaster dan glasvlies

Ik krijg er een beetje een "wij van wc-eend" ervaring bij.

Google levert dezelfde verwarring op waarbij de termen door elkaar gehaald worden.
Diverse sites melden dat gasvlies 'één met de muur' wordt en het zou bijna niet te verwijderen zijn terwijl renovlies gebaseerd is op papier met vezels en hierdoor stootvaster en eenvoudiger te verwijderen (mocht dit ooit nodig zijn). Klopt dit ? Ervaren jullie dezelfde verwarring ook?

Hoe zit het nu precies en wat is aan te raden?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Cheesy
  • Niet online
Bor schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:42:
Diverse sites melden dat gasvlies 'één met de muur' wordt en het zou bijna niet te verwijderen zijn terwijl renovlies gebaseerd is op papier met vezels en hierdoor stootvaster en eenvoudiger te verwijderen (mocht dit ooit nodig zijn). Klopt dit ? Ervaren jullie dezelfde verwarring ook?
Klopt.
Glasvlies, glasvezel of glasweefsel is (vind ik) rotspul. Op de volgende website staan ook plaatjes, je kijkt er vrij makkelijk doorheen. (mag niet hotlinken): https://www.joostdevree.nl/shtmls/glasvlies.shtml Ik zou het niet in huis gebruiken, is meer iets voor ziekenhuizen etc. Ik denk wel dat het uiteindelijke verlijmde resultaat sterker is dan onderstaande materialen. Het materiaal zelf is vrij makkelijk te scheuren, ik denk daardoor de verwarring.

Vliesbehang inderdaad dik papier, meestal wordt het renovlies genoemd maar dat is eigenlijk de dikkere variant. Ik dacht dat het juist dikker is voor renovatieklussen met een muur die niet goed vlak is, maar dat kan ook m'n eigen theorie zijn :P Het is makkelijk te verwijderen mits je de juiste lijm gebruikt.

Tenslotte heb je nog structuurvlies, eigenlijk vliesbehang met een structuurtje van bijvoorbeeld spachtel erop. Maar volgens mij is er tegenwoordig niemand meer die dat spul gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 20-02-2020 11:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 23:29

Booth

¯¯¯¯¯¯

Wij gaan ook voor Renovlies. 320m2 moet er worden behangen.

Heb een aantal offertes opgevraagd, misschien interessant voor anderen om die op een rijtje te zien.

Deel het bedrag door 320 en je hebt de meterprijs (allemaal inclusief btw).

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door Booth op 25-02-2020 20:32 . Reden: Een prijs aangepast, was zonder BTW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@booth, wat krijg je allemaal voor die bedragen. We hebben een overeenkomst voor een all-in prijs van € 15 voor schrobklasse 1 verf, incl toeslagen voor 4 kleuren en schuren voor 260m2. We hadden meerdere partijen gezocht en veel zitten tot aan de bouwvak vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 23:29

Booth

¯¯¯¯¯¯

Bijna overal inbegrepen:
• Voorstrijken
• WCD's en leidingen er afhalen
• Opschuren
• Behangen met minimaal 150g renovlies
• 2x sauzen in schrobvaste verf

Wij brengen zelf verder kleuren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-06 11:40
NNCi schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:35:
@booth, wat krijg je allemaal voor die bedragen. We hebben een overeenkomst voor een all-in prijs van € 15 voor schrobklasse 1 verf, incl toeslagen voor 4 kleuren en schuren voor 260m2. We hadden meerdere partijen gezocht en veel zitten tot aan de bouwvak vol.

[ Voor 8% gewijzigd door icarus007 op 20-04-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

Excuus voor het reviven van deze topic, ik heb een vraag.
Waar is goede renovlies aan te herkennen? Ik heb een appartement met gipswanden waar ik naar het beste van mijn vermogen alle behang af heb gehaald, maar er zit nog wel her en der wat bouwbehang. Daarom dacht ik, ik koop ene wat dikkere renovlies en verf er overheen.
150g is toch wel het minimum. Voor de woonkamer/ muren met slechtere ondergrond overweeg ik zelfs de 200g variant. Maar hoe weet ik of een verkoper/merk niet al verf meerekent in het gewicht? Waar moet ik op letten? Hebben jullie aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

HollovVpo1nt schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:42:
Excuus voor het reviven van deze topic, ik heb een vraag.
Waar is goede renovlies aan te herkennen? Ik heb een appartement met gipswanden waar ik naar het beste van mijn vermogen alle behang af heb gehaald, maar er zit nog wel her en der wat bouwbehang. Daarom dacht ik, ik koop ene wat dikkere renovlies en verf er overheen.
150g is toch wel het minimum. Voor de woonkamer/ muren met slechtere ondergrond overweeg ik zelfs de 200g variant. Maar hoe weet ik of een verkoper/merk niet al verf meerekent in het gewicht? Waar moet ik op letten? Hebben jullie aanraders?
Ik heb wel afraders, en dat is niet letten op het gewicht (maar dat wist je al). Voor het Fase1-behangwerk heb ik mijn schoonmoeder het behang laten regelen. Zit er netjes op, maar je hoeft maar één keer een stoel langs het glasvliesbehang te halen of er zit al een scheur in.

Voor de hal en trapgat hebben we een courant merk van de Bouwmaat gepakt. Het precieze merk weet ik niet meer, al weet ik wel dat we van dat merk ook meteen glasvezellijm hebben meegepakt. En 140gr/m2 oid, werkt mooi strak af over geschuurd spachtelputz heen. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
T_knoop schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:58:
Wij hebben Erfurt Ecovlies gebruikt, uit Duitsland gehaald https://www.idealo.de/pre...gory.html?q=erfurt+EV+150. Kostte ongeveer €1,20/m² inclusief lijm.
Bedankt voor de tip, ik ga het daar ook kopen (via amazon.de). Voor die prijs is dat geen geld.

Ik woon in een huurhuis en het huidige behang, een soort rauhfaser, zit er al 40 jaar op. Vergeeld want toen rookte ik nog, met vlekken, vochtplekken van doorgeslagen muren. Zo kun je de visite niet meer met goed fatsoen ontvangen. ;)

Het huis is dit jaar gerenoveerd, met muurisolatie, zonnepanelen, de hele mikmak, dat is voor mij de aanleiding om de binnenboel ook eens goed aan te pakken. Ik kan wel behangen maar het is geen hobby. Wat voor mij goed werkt om de randjes boven en onder goed af te snijden is het volgende:
smeer de muur in met lijm behalve de bovenste en onderste paar centimeter. Plak het behang erop en druk de randen boven en onder goed aan met zo'n plastic behangding en snij het af. Het behang is daar niet nat en het gaat vrij makkelijk, in ieder geval beter dan het geklooi met nat behang. Dan trek ik het weer ongeveer 10 cm van de muur af en met een klein kwastje wordt alsnog de laatste paar cm ingesmeerd. Even goed aandrukken met zo'n rollertje, eventueel lijm wat er tussenuit geperst wordt verwijderen met een vochtig doekje en het zit er perfect strak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 10:53
Ik lees hier dat Stucwerk deuken geeft en het brokkelt af etc.
Let wel: er is veel verschil tussen dunpleister en normaal stucwerk.
Dunpleister is 1 of enkele millimeters dik en kost vrij weinig.

Ik heb in mijn huidige woning de keuken laten stucen, bij ons is het er vrij dik opgebracht.
Kostte ook wel wat hoor.
Daarna is de muur geschilderd met goed afwasbare verf. Op de hoeken zit een hoekprofiel, daar is het er wel dun aangebracht zie ik, en daar brokkelt het op 1 plekje af gebrokkeld.
Maar de muu is erg strak, ik zie geen deuken, scheuren of onregelmatigheden na 2 jaar.

Dus Stucwerk is zeker ook heel goed voor een woning. Alleen gebruik dan geen dunpleister, maar laat het goed doen.
Hier in de buurt kosten goede vakmannen (regio Helmond) 19 tot 23 Euro per vierkant meter voor goed dik stucwerk. Dan moet het nog wel gesausd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdg93
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 14:00
Ook ik heb een vraagje over glasvlies/renovlies behang.

Begin volgend jaar wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.

Ik heb een offerte opgevraagd bij een lokale "scan"specialist en deze rekent €20,- per m2, incl. sauzen en excl. btw.
Deze man vertelde mij dat er eerst een laag gestuct moet worden zodat de muur glad wordt. Er is ook een offerte bijgevoegd van een stucadoor en deze rekent voor het hele gebeuren zo'n €6000,-. excl. btw.\

Nu ben ik vooral een beetje geschrokken van het feit dat er een stucadoor bij benodigd is. Ik was in de veronderstelling dat muren in een nieuwbouwhuis "behangklaar" worden opgeleverd. Dus dit lijkt mij dubbel werk.

Weet iemand hier of dit normaal is? Of is een stucadoor overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
wdg93 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:28:

Ik heb een offerte opgevraagd bij een lokale "scan"specialist en deze rekent €20,- per m2, incl. sauzen en excl. btw.
Deze man vertelde mij dat er eerst een laag gestuct moet worden zodat de muur glad wordt. Er is ook een offerte bijgevoegd van een stucadoor en deze rekent voor het hele gebeuren zo'n €6000,-. excl. btw.\

Nu ben ik vooral een beetje geschrokken van het feit dat er een stucadoor bij benodigd is. Ik was in de veronderstelling dat muren in een nieuwbouwhuis "behangklaar" worden opgeleverd. Dus dit lijkt mij dubbel werk.

Gezien het (projectmatige?) nieuwsbouw is, zullen de wanden wel gefilmd worden. In principe voldoende om te behangen met vlies. Zo moeilijk is het overigens niet om zelf te doen. Vliesbehang behangt heel wat makkelijker dan 'normaal' behang.

Helaas zit er wel wat verschil in stucadoors. Onze "behangklare" wanden vond ik zo goed dat ik ze rustig had gesausd (op een paar belletjes opvullen na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
wdg93 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:28:

Onze woning wordt ook behangklaar opgeleverd.
Deze week gesproken met een partij die waarschijnlijk bij ons de Renovlies komt aanbrengen.
Hij gaf aan dat bij behangklaar opgeleverde muren machinaal schuren noodzakelijk is. Maar dat een stucadoor vrijwel nooit nodig is.

Heb dit ook met de bouwbegeleiding eerder al besproken. Zij gaven ook aan dat na schuren en wellicht hier en daar een gaatje vullen, Renovlies direct geplakt kan worden.

Het is natuurlijk allemaal afwachten, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:35
Hier ook iemand ervaring met prefab beton wanden?
Gevoelsmatig zou dat redelijk recht moeten zijn en lijkt me behangklaar daar ook écht behang klaar. Aan de andere kant, als er oneffenheden in zitten dan is dat nauwelijks te schuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdg93
Cheesy schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:15:
[...]

Gezien het (projectmatige?) nieuwsbouw is, zullen de wanden wel gefilmd worden. In principe voldoende om te behangen met vlies. Zo moeilijk is het overigens niet om zelf te doen. Vliesbehang behangt heel wat makkelijker dan 'normaal' behang.

Helaas zit er wel wat verschil in stucadoors. Onze "behangklare" wanden vond ik zo goed dat ik ze rustig had gesausd (op een paar belletjes opvullen na).
Dank voor je reactie! Het gaat inderdaad om projectmatige nieuwbouw. Het verschilt dus per woning, even afwachten dus.
Memphisto schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:35:
[...]

Onze woning wordt ook behangklaar opgeleverd.
Deze week gesproken met een partij die waarschijnlijk bij ons de Renovlies komt aanbrengen.
Hij gaf aan dat bij behangklaar opgeleverde muren machinaal schuren noodzakelijk is. Maar dat een stucadoor vrijwel nooit nodig is.

Heb dit ook met de bouwbegeleiding eerder al besproken. Zij gaven ook aan dat na schuren en wellicht hier en daar een gaatje vullen, Renovlies direct geplakt kan worden.

Het is natuurlijk allemaal afwachten, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Dank voor je reactie! Zoals jij het beschrijft is het dus overbodig. Laten we het hopen...dat zou behoorlijk wat kosten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
@wdg93 Ik ga ook enkel af op wat de professionals mij vertellen. Zij hakken dagelijks met dit bijltje dus ik hoop dat ze gelijk hebben.

Ik vind het altijd wel lastig om als leek door de verschillende adviezen heen te worstelen...

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdg93
Memphisto schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:53:
@wdg93 Ik ga ook enkel af op wat de professionals mij vertellen. Zij hakken dagelijks met dit bijltje dus ik hoop dat ze gelijk hebben.

Ik vind het altijd wel lastig om als leek door de verschillende adviezen heen te worstelen...
Dat is inderdaad lastig...als leek zijnde.

Ik heb wat verschillende offertes opgevraagd en overal gevraagd of ze wat kunnen met een 'behangklare' muur. Ben benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 29-04 11:02
Memphisto schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:53:

Hier was de behanger destijds even langsgekomen voordat hij een prijsopgave doorgaf. Hij liep even snel door alle kamers heen en zei toen ook dat hij het moest schuren. Behangklaar, ja het plakt er inderdaad wel op en lijkt strak, totdat het zonlicht of avondlicht erop valt. Dan ga je toch langzaam je blokken / naden zien die je nu haast niet ziet.

Wij hebben dat schuren op de koop toegenomen destijds en geen moment spijt ervan gehad. Een kleine maand later deelde iemand in de nieuwbouwwijk app een foto van haar behang ... als je die foto wilt zien wil ik hem best een keer voor je opsnorren. Maar daar hadden ze dus niet geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:24
Heeft iemand hier goede ervaringen met een bedrijf dat renovlies aanbrengt in de regio Den Haag/Delft? Heb easystuc benaderd naar aanleiding van posts in het zogenaamde nieuwbouwtopic, maar blijkbaar werken ze niet meer in deze regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richardketten
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-12-2023
Wij hebben ons huis door MJF laten doen met renovlies op glasvezelbasis. Easy stuc reageerde niet bij ons en achteraf gelukkig maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Richardketten op 12-12-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardketten
Uhmmie schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:51:

Glasvlies is wel zeker beter, glasvlies is pas klaar als dit verwerkt is met lijm, glasvlies wordt sterker omdat er lijm bij komt. Glasvlies stukje in je hand lijkt indd minder van kwaliteit dan renovlies, maar vergis je niet, dit moet met lijm in contact komen op echt sterk te worden ;) renovlies zit meer papier in en papier is niet sterk...

[ Voor 3% gewijzigd door Richardketten op 11-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardketten
SquareOne schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:39:
Hier ook iemand ervaring met prefab beton wanden?
Gevoelsmatig zou dat redelijk recht moeten zijn en lijkt me behangklaar daar ook écht behang klaar. Aan de andere kant, als er oneffenheden in zitten dan is dat nauwelijks te schuren...
Inderdaad die betonpukkels ``als`` ze er zitten ga je niet allemaal weg krijgen, of je moet een betonslijp schijf eroverheen laten doen, maar dit is tijdrovend werk. Renovlies of glasvlies is nou eenmaal niet perfect, maar wel de beste keuze.
Denken dat je met renovlies super muren krijgt zoals stucen is echt een fabeltje, maar het is te doen voor de eerste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:37
grun93 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga het daar ook kopen (via amazon.de). Voor die prijs is dat geen geld.

Ik woon in een huurhuis en het huidige behang, een soort rauhfaser, zit er al 40 jaar op. Vergeeld want toen rookte ik nog, met vlekken, vochtplekken van doorgeslagen muren. Zo kun je de visite niet meer met goed fatsoen ontvangen. ;)

Het huis is dit jaar gerenoveerd, met muurisolatie, zonnepanelen, de hele mikmak, dat is voor mij de aanleiding om de binnenboel ook eens goed aan te pakken. Ik kan wel behangen maar het is geen hobby. Wat voor mij goed werkt om de randjes boven en onder goed af te snijden is het volgende:
smeer de muur in met lijm behalve de bovenste en onderste paar centimeter. Plak het behang erop en druk de randen boven en onder goed aan met zo'n plastic behangding en snij het af. Het behang is daar niet nat en het gaat vrij makkelijk, in ieder geval beter dan het geklooi met nat behang. Dan trek ik het weer ongeveer 10 cm van de muur af en met een klein kwastje wordt alsnog de laatste paar cm ingesmeerd. Even goed aandrukken met zo'n rollertje, eventueel lijm wat er tussenuit geperst wordt verwijderen met een vochtig doekje en het zit er perfect strak op.
Kan je wat vertellen over je ervaring met de Erfurt Variovlies? Kwaliteit, verwerkbaarheid,....?

Beetje context: heb underlayment+gipsplaat wanden afgewerkt met pleister. Wil dit graag behangen met glasvlies om de toplaag wat minder kwetsbaar te maken. Muren zijn vrij vlak, grootste oneffenheden zijn max 0,5 (?) mm. Twijfel een beetje welke dikte glasvlies nodig is. Is 150 grams prima, of toch maar 200 grams...bij welke dikte vallen dit soort oneffenheden eventueel weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwxMCkGKq5Xdt_qd5tl100yBpvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlHp74oUCVSAQNPTcMexKGUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TyCXXv2zL10vAkx6i8QEMa-Ey8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/re0IdiaEvRFbCC6DX5HijfUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door everb op 30-01-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die vallen niet weg, die zul je van tevoren moeten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
bbbrumbrum schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:33:
Die vallen niet weg, die zul je van tevoren moeten vullen.
Ok...inmiddels weet een rondje smeren verder. Is er iets te zeggen over hoe vlak de muur moet zijn? Wat er bij glasvlies vaak gemeld wordt is dat het iets egaliserend werkt. Gevoelsmatig ben ik nu teveel aan het pielen...bovenstaande foto's zijn al in het donker met een zaklamp in strijklicht. Oneffenheden zijn nog net te voelen met de vinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat ligt aan het uiteindelijke licht dat erop valt. Strijklicht is killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
M'n vraag is te vaag inderdaad, sorry ;) Ik heb best wat ervaring met stucen en strijklicht. Hele huis gedaan, muren en plafonds, veel spotjes in de plafonds en wat ramen op onhandige plaatsen. Als ik met een zaklamp langs de muren ga zie ik genoeg oneffenheden die in de praktijk nooit opvallen.

Ik mis ervaring met glasvlies en in hoeverre het kleine oneffenheden wegwerkt. Na het behangen nog wat bijwerken lijkt me vrij onmogelijk dus ben nu wat kritischer. Waarschijnlijk te. Daarnaast moet ik gaan kiezen welk behang het moet worden en ik mis dus context. 150 vs. 200 grams...welke merk...welke lijm...etc.

Edit: weet niet of dit concreet genoeg is, maar oneffenheid in onderstaande foto is ongeveer 8 mm breed in totaal. Druk je hier het glasvlies echt in dat het zichtbaar blijft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxkq982SgA6R-hesexNHlfBdnHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RQ6yXkSlQguM4dhFnYqaJJS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door everb op 31-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Op de foto's ziet het er heftig uit, maar als het strijklicht is en een enorme close-up kan het in de praktijk wel meevallen. Beetje slecht te beoordelen vanaf hier.

Voor zover ik het toch probeer vanaf de foto's: die krassen zie je niet terug, maar die ruggen kun je er volgens mij makkelijk afsteken met een spacmes.
Die dellen en overgangen zou ik misschien toch nog even afsmeren met een finish. Ik heb pas een wandje met gipsplaten gemaakt en toen is Knauf Fill & Finish me heel goed bevallen. Katn en klaar product wat je echt tot 0 mm kan uitsmeren. Met vullen bleef het een beetje korrelig, maar de afwerklaag kan je heerlijk glad strijken.
Pagina: 1 2 Laatste