Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 17:34
Cheesy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:26:
Op de foto's ziet het er heftig uit, maar als het strijklicht is en een enorme close-up kan het in de praktijk wel meevallen. Beetje slecht te beoordelen vanaf hier.
Snap ik. Voor het idee: bovenstaande 'krater' is in werkelijkheid 0,1mm diep... 1x aanraken met korrel 180 en je hebt zoiets. Ik kan me niet voorstellen dat het glasvlies deze vorm kan volgen, of is het zo flexibel?
Cheesy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:26:
Ik heb pas een wandje met gipsplaten gemaakt en toen is xxx me heel goed bevallen. Katn en klaar product wat je echt tot 0 mm kan uitsmeren. Met vullen bleef het een beetje korrelig, maar de afwerklaag kan je heerlijk glad strijken.
Heb zelf gewerkt met Profinish. Ook tot 0 uit te smeren en verwerkt erg prettig. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 23:26

TommyGun

Stik er maar in!

Alles wat "aanzienlijk" uitsteekt blijf je zien met glasvlies is mijn ervaring.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• everb
Nog wat ervaringen van mijn kant, mocht iemand hier ooit een vergelijkbare vraag hebben.

Ik had een vrij netjes gepleisterde muur met hier en daar een klein putje maar zonder uitstekende oneffenheden.
- voorgestreken met Sigmafix Universal
- PG450 glasvlies van Progold (vlak, 200g/m2, gepigmenteerd)
- Glasvlieslijm 2000 van Progold.

Ervaringen:
- het is even wennen, vooral aan de kwetsbaarheid van het vlies, maar met wat beleid prima te verwerken
- lijm plakt initieel veel minder dan verwacht...is een dingetje als het eerste wat je doet een plafond is...
- alles wat uitsteekt op de muur zie je direct
- inliggende putjes zie je vrijwel niet meer
- naadjes echt onzichtbaar krijgen is lastig (ik moet nog zien of ze weg gaan vallen met schilderen)
- goed te snijden, ook nat van de lijm, mits met een echt scherp mes en een metalen liniaal oid
- op het eerste gezicht echt knetterstrak, ook in strijklichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwnvpzrh8aUFtjYWA51oVHT_nq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPfKripeYe90l2bh4Z4Zp8hO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
everb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:09:
M'n vraag is te vaag inderdaad, sorry ;) Ik heb best wat ervaring met stucen en strijklicht. Hele huis gedaan, muren en plafonds, veel spotjes in de plafonds en wat ramen op onhandige plaatsen. Als ik met een zaklamp langs de muren ga zie ik genoeg oneffenheden die in de praktijk nooit opvallen.

Ik mis ervaring met glasvlies en in hoeverre het kleine oneffenheden wegwerkt. Na het behangen nog wat bijwerken lijkt me vrij onmogelijk dus ben nu wat kritischer. Waarschijnlijk te. Daarnaast moet ik gaan kiezen welk behang het moet worden en ik mis dus context. 150 vs. 200 grams...welke merk...welke lijm...etc.

Edit: weet niet of dit concreet genoeg is, maar oneffenheid in onderstaande foto is ongeveer 8 mm breed in totaal. Druk je hier het glasvlies echt in dat het zichtbaar blijft?

[Afbeelding]
Oef. Ik zou eerst proberen of je het met een giraffe schuurmachine nog netjes kan krijgen anders een stucadoor vragen of die het kan dun pleisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Rofdof schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:31:
[...]

Oef. Ik zou eerst proberen of je het met een giraffe schuurmachine nog netjes kan krijgen anders een stucadoor vragen of die het kan dun pleisteren.
Ik had al dun gepleisterd met her en der een kleine lokale inliggende oneffenheid. De foto was een close-up van een vrij kleine beschadiging (~8mm breed).

Zoals te lezen in mijn post hierboven vallen dit soort oneffenheden dus weg onder het glasvlies, mits ze inliggend zijn. Bij mij tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-07 16:42
everb schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:02:
Nog wat ervaringen van mijn kant, mocht iemand hier ooit een vergelijkbare vraag hebben.

Ik had een vrij netjes gepleisterde muur met hier en daar een klein putje maar zonder uitstekende oneffenheden.
- voorgestreken met Sigmafix Universal
- PG450 glasvlies van Progold (vlak, 200g/m2, gepigmenteerd)
- Glasvlieslijm 2000 van Progold.

Ervaringen:
- het is even wennen, vooral aan de kwetsbaarheid van het vlies, maar met wat beleid prima te verwerken
- lijm plakt initieel veel minder dan verwacht...is een dingetje als het eerste wat je doet een plafond is...
- alles wat uitsteekt op de muur zie je direct
- inliggende putjes zie je vrijwel niet meer
- naadjes echt onzichtbaar krijgen is lastig (ik moet nog zien of ze weg gaan vallen met schilderen)
- goed te snijden, ook nat van de lijm, mits met een echt scherp mes en een metalen liniaal oid
- op het eerste gezicht echt knetterstrak, ook in strijklicht[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat betreft de naden: ik heb mijn vorige huis laten voorzien van renovlies door een ervaren behanger. Die smeerde alle naden dicht met zoiets. Op zich niet heel veel werk en je zag geen enkele naad meer na het sausen.

De behanger had ook een lijmmachine waar hij de rollen zo doorheen trok, 100x makkelijker dan de muur voorzien van lijm. Als ik zelf een huis zou moeten doen zou ik zo'n lijmbak huren/lenen.

...

• everb
IceM schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Wat betreft de naden: ik heb mijn vorige huis laten voorzien van renovlies door een ervaren behanger. Die smeerde alle naden dicht met zoiets. Op zich niet heel veel werk en je zag geen enkele naad meer na het sausen.

De behanger had ook een lijmmachine waar hij de rollen zo doorheen trok, 100x makkelijker dan de muur voorzien van lijm. Als ik zelf een huis zou moeten doen zou ik zo'n lijmbak huren/lenen.
Dank voor de tip! Ik kreeg van een schilder een soortgelijk advies maar dan met Den Braven Plasterboard filler. Lijkt iets soortgelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:52
Rofdof schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:31:
[...]

Dit zit er gewoon strak op en je verwart de structuur van het renovlies met oneffenheden denk ik?

Vandaag heb ik voor het eerst met renovlies een muur beplakt en het resultaat is echt heel mooi geworden. Alleen de naadjes her en der nog even dichtsmeren met Renoband, vervolgens schuren primen en sauzen.

Wat mij opviel is dat je sommige stukken muur echt 3 keer moet insmeren met lijm voordat er voldoende op zit.
Vooral als je lang bezig bent met een hoek o.i.d. Zolang je niet zuinig bent met lijm is het heel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
GodDamage schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:35:
[...]
Wat mij opviel is dat je sommige stukken muur echt 3 keer moet insmeren met lijm voordat er voldoende op zit.
Vooral als je lang bezig bent met een hoek o.i.d. Zolang je niet zuinig bent met lijm is het heel goed te doen.
Dat klopt. Het gelijkmatig "insmeren" met zware behanglijm, kan mijn inziens makkelijker met een roller. Ik deed het met een kwast, maar vond dat niet makkelijk om het gelijkmatig te krijgen. Met als gevolg; op de ene plek voldoende lijm en op een andere plek te weinig.
Ik weet niet of een lijmmachine te huur is, maar denk dat het met zo'n klus wel de helft van de tijd scheelt.
Vooral bij de naden is het wel belangrijk, dit goed gesmeerd te hebben.

Uiteindelijk ben ik wel blij met de renovlies. Werkt best wel snel. Aangezien het 75 cm breed is.
Is wel een stuk stugger, om het "om de hoek" te vouwen. Een behang-aandrukroller, is wel een must hierbij.
Daarna één maal met goede muurverf en is was klaar. Muurtje was weer super strak.

• Geert1980
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-10-2024
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 15-08-2024 16:46 . Reden: spam ]

Pagina: 1 2 Laatste