ComTech schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:28:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht welke gasloos en EPC 0.0 is.
Nu zijn we bezig met de keuken uitzoeken en de keuken leverancier zegt dat ze geen gat naar buiten mogen maken voor de afvoer ivm de EPC 0.0 waarde.
Dan krijg je dus een afzuigkap met koolstoffilter (goedkoop maar jaarlijks vervangen). of plasma filter (duur).
Wie heeft hier ervaring mee ?
En zo'n gat naar buiten maken mag ik toch zelf weten na de oplevering is er niemand die dat kan verbieden toch ?
Ja, met een actieve kool afzuiger. Dat werkt perfect. Ja je hebt iets van onderhoud en is daardoor wellicht wat duurder, maar dat valt ik de praktijk aardig mee.
Bij ons gingen die filters wel een paar jaar mee, max drie ofzo. Je vervangt ze gewoon wanneer je merkt dat je geuren in de keuken niet weggaan. Een gat boren lijkt mij echt niet handig, zoals hierboven aangegeven staat zorgt dat toch voor een minder fijn gevoel. Als je lang kook ook de ventilatie aan en dan is er niets aan de hand.
Vandaag toevallig even in het huis geweest. Vorige update:
T.Kreeftmeijer in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"Mei (vervolg)

16-5-2019, voorbereidingen voor aanleg plein. In dat plein liggen inmiddels weer botten van de opgravingen voor de bouw:
Inmiddels ligt er ook aarde in alsof er nog wat bomen moeten komen.

27-5-2019, de binnenplaats, alle muren zijn gepleisterd en inmiddels zijn ze bezig met de aanleg van balkons. Wij zitten op de hoek en hebben alleen een deur (een hoekje uit een ander huis) naar de binnenplaats met onder de balkons de parkeerplaatsen.

Juni
13-6-2019, de netbeheerder is geweest (volgens mijn zoekkunsten is dat een elektrakast). Hier komt een poort of iets dergelijks om naar de binnenplaats te gaan.

15-6-2019, een plaatje van binnen, de badkamer met elektrische radiator en vloerverwarming. Recht van de radiator de douche en rechts van mij de WC, ander mij de deur.
We konden naar binnen omdat we een rondleiding hadden van de architect. Hij vertelde over de keuzes van het gebouw en hoe dat in de omgeving paste. Dat was onderdeel van
Dag van Architectuur. Erg leuk om ook even persoonlijk met de architect te kunnen praten.
De MV-unit zit er inmiddels ook en wat neemt dat toch een hoop ruimte in.

Het is een
Ocron BlueLine MV15R. van het draadje tot aan de vloer is nog ongeveer een meter over.

In het huis kunnen we elke muurruimte wel benutten, dus daarom mijn vraag: is het te doen om dat ding wat omhoog te schuiven? Het ziet er allemaal vrij compact uit eigenlijk, maar ik denk dat er wel het een en ander mogelijk is. Wat zijn de ervaringen? Ik dacht er zelf aan om die middelste pij recht te maken en dan de rest daarop aanpassen.
De duurbel is een Honeywell DC311xx geworden, buiten lijkt er wel een leiding te lopen, maar waarheen is mij niet duidelijk, vermoed de meterkast, want in de woonkamer zit niets.
Verder is de trap al beschadigd, want de beschermstukjes zijn er al af. Maar hoe je die treden moet vervangen.