Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
De bouwwereld is toch wel amateuristisch als je het vergelijkt met andere branches.
Naast enkele afwerkpunten bij de voorschouw, die ik logisch vind en die wel goedkomen, ook de volgende zaken die wel opvallen omdat het gewoon niet conform afspraak is:
1) badmeubelen wit, ipv antraciet zoals besteld
2) dakramen 94x140cm ipv 94x160cm. (komt beter uit met pv, is niet overlegd)
3) geen elektra in vrijstaande garage. (Geen plafondlichtpunt, geen dubbele wcd)

Soms lijkt het erop dat de koper alles moet controleren en er verder niemand kijkt naar de gemaakte afspraken. Degene die klust monteert gewoon de zaken die voor zijn neus liggen zonder enige controle. Dit kan toch niet lang(er) zo doorgaan?

[ Voor 7% gewijzigd door DaWayne op 12-06-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
DaWayne schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:52:
De bouwwereld is toch wel amateuristisch als je het vergelijkt met andere branches.
Naast enkele afwerkpunten bij de voorschouw, die ik logisch vind en die wel goedkomen, ook de volgende zaken die wel opvallen omdat het gewoon niet conform afspraak is:
1) badmeubelen wit, ipv antraciet zoals besteld
2) dakramen 94x140cm ipv 94x160cm. (komt beter uit met pv, is niet overlegd)
3) geen elektra in vrijstaande garage. (Geen plafondlichtpunt, geen dubbele wcd)

Soms lijkt het erop dat de koper alles moet controleren en er verder niemand kijkt naar de gemaakte afspraken. Degene die klust monteert gewoon de zaken die voor zijn neus liggen zonder enige controle. Dit kan toch niet lang(er) zo doorgaan?
Tja, niet op tekening 1, wel op 2, maar 1 was verstuurd en geprint, 2 niet....

Persoon die het monteerd denkt wellicht ook gewoon van; "lalalala, ze luisteren toch nooit naar mij, dus kunnen ze het krijgen zoals ze opgedragen hebben"... dat soort dingen.

Fouten bij dingen met veel custom opties komen bijna altijd voort uit slechte informatievoorziening. Outdated tekeningen, stuklijsten niet compleet; omschrijving tegenstrijdig, andere keuzes gemaakt nadat info verpreid is naar alle partijen... etc.

M'n broer had voor z'n keuken een kraan uit de muur bedacht, maar de leverancier van het granieten blad dacht aardig te zijn door het "vergeten kraangat" wat niet op tekening stond er ook maar in te slijpen...

Soortgelijke dingen gebeuren in andere branches ook wel hoor, maar in sommige gevallen zie je dat niet omdat ze in de fabriek bij een eindkeuring alle bullshit al gezien hebben en hebben laten corrigeren voordat het product naar expeditie gaat. Maar de bouw... tja, het blijft zeer apart ja.

[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-06-2019 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
De bouw is een van de weinige branches waar zoveel verschillende partijen bij elkaar komen en waar een groot gedeelte van deze werkzaamheden neerkomen op fingerspitzengefühl en ervaring. Iedere woning is anders en iedere aannemer/uitvoerder/opdrachtgever heeft zijn eigen idee over de werkzaamheden.
Standaardisatie is mooi maar we willen allemaal ons eigen unieke paleisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:25
Herkenbaar die laatste posts. Ik maak het nu ook mee. Installateur die zaken in de badkamer anders doet dan op de tekening, 'ik dacht dat de tekening verkeerd was'. Nu bouw ik niet in een project maar zelf dus wordt het allemaal keurig hersteld naar wat de bedoeling was, maar zonde (van hun tijd en geld) is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Nu snap ik ook dat er veel partijen aan het werk zijn, maar ook het standaardwerk gaat dus mis. (42 garages met lamp en dubbele WCD, 2 garages zonder iets...)
Verder zijn de opties van de lijst van Dura gekomen. Dakraam was er alleen in 160x94cm. Hoe kan je dan 160 en 140 door elkaar heen gaan hangen?

En tekening versienummer kan het mijn inziens niet aan liggen, aangezien al het meerwerk 8 tot 4 maanden voor aanvang bouw al besteld moest zijn! Dit was zelfs 12 maanden voordat de afbouw plaatsvind.

Volgens mij gaat er vooral in de coördinatie van alles mis en is de projectmanager niet bekwaam genoeg of mist de ondersteuning.
Nu krijgen we dinsdag de oplevering met waarschijnlijk zo'n 50 tot 100 opleverpunten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07

Theuno

Da Devil Crew

MLPN schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:51:
[...]
- uitbouw 1.2m (eventueel): 12.250 euro
[...]
Als tip:
Uitbouw is eigenlijk altijd aan te raden bij nieuwbouw. Dan zit het fatsoenlijk vast aan je huis, neem je het meteen mee bij wandafwerking, vloeren, etc...
Naderhand een uitbouw kan, maar is veel duurder (en vaak minder mooi)!

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:37
Theuno schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:54:
[...]

Als tip:
Uitbouw is eigenlijk altijd aan te raden bij nieuwbouw. Dan zit het fatsoenlijk vast aan je huis, neem je het meteen mee bij wandafwerking, vloeren, etc...
Goede tip, las het vaker. Nog even goed puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 06:54
Theuno schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:54:
[...]

Als tip:
Uiteraard afhankelijk van de afmetingen van het huis en van de tuin. Wij krijgen al een huis met forse afmetingen en ik vond daar nog een uitbouw achter plaatsen iets te veel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:28:
Ook hier ongeveer dezelfde uitstel als bij @ymaenhout.

Eerst eerste kwartaal, dan mei, dan juni/juli, nu september. We gaan het zien.
Idd moeilijk te begrijpen. Complex zag er twee maanden geleden al uit als behoorlijk af. Ik kijk er op uit als ik nij Barista aan de lunch zit.
Bij ons (Turfstraat) van hetzelfde laken een pak. Bij inschrijving: 'we hopen dat alles af is. Oor kerst 2019'. Bij tekenen: 'we gaan geen valse dingen beloven, het wordt Q1 2020'. Daarna werd het week 20, nu wordt als opleverdatum 1 juli 2020 genoemd. Het schijnt te horen bij nieuwbouw, maar ik vloek bij elk uitstel weer even hartgrondig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DutchChelsea schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Idd moeilijk te begrijpen. Complex zag er twee maanden geleden al uit als behoorlijk af. Ik kijk er op uit als ik nij Barista aan de lunch zit.
Bij ons (Turfstraat) van hetzelfde laken een pak. Bij inschrijving: 'we hopen dat alles af is. Oor kerst 2019'. Bij tekenen: 'we gaan geen valse dingen beloven, het wordt Q1 2020'. Daarna werd het week 20, nu wordt als opleverdatum 1 juli 2020 genoemd. Het schijnt te horen bij nieuwbouw, maar ik vloek bij elk uitstel weer even hartgrondig
Ah, daar waar ze net met de fundering bezig zijn, naast die kavels? Vervelend in ieder geval.

Bij ons is het de schuld van de gemeente en nutsbedrijven, die kunnen niet eerder aansluiten en de gemeente deed vanaf het begin al een beetje moeilijk.

Inderdaad van buiten aardig af, van binnen ook. Als we niet hoeven te wachten op de nutsbedrijven, was voor de bouwvak ook wel mogelijk geweest, volgens de bouwer.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
DutchChelsea schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Poeh dat is frustrerend zeg.. Ik hoop dat het bij ons niet zo gaat. Tot nu toe gaan ze erg snel met bouwen. Q4 is de geplande oplevering. Ze lopen voor op schema dus hopelijk betekent dat al begin Q4 in plaats van eind Q4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
Zoals velen hier heb ook ik een hoop frustratie over de manier van communiceren en de onmogelijkheden van de aannemer. Ik zit met het volgende; zoals bij een hoop projecten is er 1 badkamer en 1 keukenleverancier aangesloten. Als je daar koopt, passen ze alles aan, zo niet, dan zit je vast aan standaard indelingen.

Nu laten we de indeling van de douche aanpassen (toilet stond standaard in het midden, dus aan beide kanten weinig ruimte), waardoor de mechanische ventilatie aan de verkeerde kant van een muur zit. Deze moet naar de overkant verplaatst worden, maar de aannemer weigert dit.

Heeft iemand enig idee of dit op een of andere manier later te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-06 14:54
Ardj schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:56:
Zoals velen hier heb ook ik een hoop frustratie over de manier van communiceren en de onmogelijkheden van de aannemer. Ik zit met het volgende; zoals bij een hoop projecten is er 1 badkamer en 1 keukenleverancier aangesloten. Als je daar koopt, passen ze alles aan, zo niet, dan zit je vast aan standaard indelingen.

Nu laten we de indeling van de douche aanpassen (toilet stond standaard in het midden, dus aan beide kanten weinig ruimte), waardoor de mechanische ventilatie aan de verkeerde kant van een muur zit. Deze moet naar de overkant verplaatst worden, maar de aannemer weigert dit.

Verlaagd plafond plaatsen na oplevering. Mooi, want mogelijkheid om inbouwspots te plaatsen, en dan kun je je mv punt plaatsen waar je wil (met plat kanaal - anders wordt je plafond erg laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-06 12:21

Waarschijnlijk steken ze hem door de vloer naar beneden. Naar de overkant verplaatsen levert dan een heel rare situatie op. Uitgaande van de doorsnee nieuwbouwwoning zal het ongeveer overal wel hetzelfde zijn. Heb in mijn geval getekend waar die dan zou komen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gBCFt96.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Laatst online: 06-06 14:58
Bij ons was de tuin ook een sluitpost, daar hebben we ons lelijk op verkeken. 100 m2 bestraten kost makkelijk 5k, dan nog een beetje split voor in de voortuin, border van cortenstaal en een beetje gras en er komt weer een k bij. Dan heb je gras en stenen, meer nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
Bakkenist schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:09:
[...]

Verlaagd plafond plaatsen na oplevering. Mooi, want mogelijkheid om inbouwspots te plaatsen, en dan kun je je mv punt plaatsen waar je wil (met plat kanaal - anders wordt je plafond erg laag).
Erg mooi, maar wel een vrij prijzige oplossing (alhoewel, rachels en gipsplaten kan ik zelf wel). Zelfde situatie speelt waarschijnlijk ook voor de keuken namelijk. Ik wil eigenlijk m'n gelijk halen bij de aannemer :)
jip_86 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:45:
[...]

Waarschijnlijk steken ze hem door de vloer naar beneden. Naar de overkant verplaatsen levert dan een heel rare situatie op. Uitgaande van de doorsnee nieuwbouwwoning zal het ongeveer overal wel hetzelfde zijn. Heb in mijn geval getekend waar die dan zou komen.
[Afbeelding]
Even nagekeken, hij gaat recht naar beneden en daarna een meter of 5 naar achteren gezien de plaatsing. De keuken is echter weer precies de andere kant van de woning, dus het lijkt met dat ze vanaf de leidingkoof dan door de kanalen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Zeker weer kanaalplaatbouw?

Met breedplaat is het gewoon een kwestie van het op een andere plek hebben van de sparing voor het ventiel en het instorten van meer / minder kanaal. Achter een kanaal instorten gaat hem niet worden.
jip_86 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]
Sommige huizen zit dat volledig achter de knieschotten, bij een verschuiving langs de woningscheidende muur zit je dus alsnog dicht bij de muur, maar bij breedplaat kun je ook prima een horizontaal kanaal instorten.

Maar bouwen is centenknijpen, en kanaalplaat is goedkoper... en minder flexibel.

Verlaagd plafond... jakkes. Standaardbouw is al zo laag; 2,6 is precies acceptabel, ik zou daar absoluut geen verlaging in willen hebben. Kun je anders netzogoed in zo'n jaren '90 huis gaan wonen; daar is alles standaard al te laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-06 10:49
kezzza schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Uiteraard afhankelijk van de afmetingen van het huis en van de tuin. Wij krijgen al een huis met forse afmetingen en ik vond daar nog een uitbouw achter plaatsen iets te veel van het goede.
Ook wij hebben bewust niet gekozen voor een uitbouw. Niet alleen waren de kosten heel hoog, ook voegt het voor ons weinig toe. Het gaat om een geschakelde twee-onder-één kap met een ‘standaard’ diepte van 10,30 meter. We zijn beide nog jong en zonder kinderen. Een uitbouw is daarom voor ons op dit moment niet interssant. We kunnen het geld maar één keer uitgeven en we hebben daarom bewust gekozen voor andere opties zoals een luxere keuken en badkamer. Overigens zijn we wel bijna de enigen in het project van 22 woningen zonder uitbouw. Ik hoop alleen dat het niet teveel invloed heeft op de toekomstige restwaarde. Maar dat is lastig in te schatten.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
kabeltjekabel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Zeker weer kanaalplaatbouw?

Met breedplaat is het gewoon een kwestie van het op een andere plek hebben van de sparing voor het ventiel en het instorten van meer / minder kanaal. Achter een kanaal instorten gaat hem niet worden.

[...]

Sommige huizen zit dat volledig achter de knieschotten, bij een verschuiving langs de woningscheidende muur zit je dus alsnog dicht bij de muur, maar bij breedplaat kun je ook prima een horizontaal kanaal instorten.

Maar bouwen is centenknijpen, en kanaalplaat is goedkoper... en minder flexibel.

Verlaagd plafond... jakkes. Standaardbouw is al zo laag; 2,6 is precies acceptabel, ik zou daar absoluut geen verlaging in willen hebben. Kun je anders netzogoed in zo'n jaren '90 huis gaan wonen; daar is alles standaard al te laag...
Bouwen is niet alleen geld maar ook snelheid, nog een voordeel van een kanaalplaat. De consument neemt eerder genoegen met een lagere prijs, snellere oplevering en iets meer naden in het plafond dan een hogere prijs, nog langere bouw en elke 4m een naad. Want naden houd je toch.

En ik kan me niet voorstellen dat nadat de dekvloeren ook al gestort zijn het met breedplaat nog relatief makkelijk is om een ventilatieschacht alsnog naar een hele andere kant van een kamer te brengen. Het had gewoon op voorhand in orde moeten zijn dat is natuurlijk altijd het beste.

De meeste nieuwbouw woningen hanteren volgens mij 2,65m als plafondhoogte. Tenzij je 2,05m groot bent lijkt het mij best acceptabel om het zelf te verlagen naar 2,58m zo’n ramp is dat nu ook weer niet. Alles onder de 2,45m oogt pas laag in mijn ogen en ik ben 1,90m.

@VeeGee en @kezzza dat hangt wat mij betreft altijd alleen maar af van de afmetingen van je tuin en je financiële middelen. Meer m2 woonoppervlakte zal bijna altijd resulteren in een hogere waarde. Tenzij je tuin echt een patio wordt door een uitbouw maar als een tuin minimaal 8m diep is met een uitbouw van 2,4m en je kan het betalen zou ik het altijd nemen.

@Liquorice originele oplevering voor mijn bouw was begin q2-2019 en tot afgelopen januari liepen ze voor op schema. Helaas nu toch september 2019 en ik hoorde nu dat de eerste woningen toch nog weer 2 weken later worden. Het is gewoon gekkenhuis in de bouw momenteel en als er ook maar iets tegenzit of mensen worden ziek schuift het zo weken op.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2019 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gisteren wezen kijken bij de open dag van de 2e fase.
Vrouwlief is wel wat enthousiaster geworden hierdoor, omdat ze zelf zag welke mogelijkheden er zijn binnen dit project. Maar mevrouw heeft ook meteen haar oog laten vallen op een 2-onder-1-kap woning. Deze zijn qua oppervlakte (woon en grond) zo goed als gelijk met de hoekhuizen. Echter zijn de 2-onder-1-kappers wel ruim 100k duurder! Dus die vallen wat mij betreft echt af! Voor het sentiment van hoekhuis of 2-onder-1-kap ga ik niet 100k meer betalen, terwijl de rest zo goed als gelijk is. Zo goed als gelijk, omdat de indeling net wat anders is natuurlijk. Bij de hoekwoning is de entree aan de voorkant en bij de ander aan de zijkant. Hierdoor staat de trap net ook weer een kwart slag gedraaid, waardoor je net een andere kamerindeling hebt.

Nu eens kijken of we worden ingeloot en verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:59
Interessant topic. Morgen gesprek met de makelaar over een nieuwbouw woning. Loting was afgelopen week maar blijkbaar was de animo niet groot genoeg want er zijn (4 van de 36) woningen vrij.

Kan je nu een korting krijgen of beginnen ze daar niet aan? Huis waar wij voor gaan is een 2-onder 1 kap. Kost 368k en wij willen 40k aan meerwerk.

Het is de bedoeling dat ze in oktober van start gaan.

Er zitten panelen op en ik krijg dan als consument de btw terug. Er zit ook een warmtepomp in, krijg ik hier de subsidie van of de aannemer?

[ Voor 15% gewijzigd door Bravertal op 14-06-2019 13:04 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
@Bravertal Dat is dan niet in het westen van het land gok ik ;).

Voor de warmtepomp krijg je ook als het goed is subsidie van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:59
Gewoon in Noordholland, regio Westfriesland.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

JT

VETAK y0

Road-runner83 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:23:
@Bravertal Dat is dan niet in het westen van het land gok ik ;).

Voor de warmtepomp krijg je ook als het goed is subsidie van de overheid.
Dus bij een nieuwbouwwoning krijg je ook de subsidie voor een luchtwaterwarmtepomp?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-06 16:17
JT schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:14:
[...]

Dus bij een nieuwbouwwoning krijg je ook de subsidie voor een luchtwaterwarmtepomp?
Zit het al bij het project inbegrepen, anders heeft de aannemer hier al zijn korting over gehad en kan jij het niet nog een keer aanvragen. Als je het los met de aannemer regelt is dit wel mogelijk afhankelijk van de pomp, de types staan op de overheidsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSummerfreak
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-12-2021
BastaRhymez schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:49:
Vrouwlief is wel wat enthousiaster geworden hierdoor, omdat ze zelf zag welke mogelijkheden er zijn binnen dit project. Maar mevrouw heeft ook meteen haar oog laten vallen op een 2-onder-1-kap woning. Deze zijn qua oppervlakte (woon en grond) zo goed als gelijk met de hoekhuizen. Echter zijn de 2-onder-1-kappers wel ruim 100k duurder! Dus die vallen wat mij betreft echt af! Voor het sentiment van hoekhuis of 2-onder-1-kap ga ik niet 100k meer betalen, terwijl de rest zo goed als gelijk is. Zo goed als gelijk, omdat de indeling net wat anders is natuurlijk. Bij de hoekwoning is de entree aan de voorkant en bij de ander aan de zijkant. Hierdoor staat de trap net ook weer een kwart slag gedraaid, waardoor je net een andere kamerindeling hebt.

-

[ Voor 3% gewijzigd door xSummerfreak op 17-06-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Bravertal schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:25:
Gewoon in Noordholland, regio Westfriesland.
Even uit nieuwsgierigheid; welke plaats? :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door BastaRhymez op 14-06-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11
BastaRhymez schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:49:

Waarschijnlijk heeft de 2/1 kap ook een garage en een grotere zijtuin voor die garage? Vaak is een 2/1 kap 2x een hoekwoning, maar minder buren, garage en groter perceel doen vaak wonderen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSummerfreak
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-12-2021
-

[ Voor 100% gewijzigd door xSummerfreak op 14-06-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:42:
[...]

Waarschijnlijk heeft de 2/1 kap ook een garage en een grotere zijtuin voor die garage? Vaak is een 2/1 kap 2x een hoekwoning, maar minder buren, garage en groter perceel doen vaak wonderen.
In dit geval dus niet helemaal.
Hoekhuis heeft ook een zijtuin, waar bij sommige hoeken ook een garage aangebouwd kan worden (vanuit de bouw al). Kan inderdaad niet bij alle hoekwoningen.

Hoek en 2-onder-1 kap hebben evenveel buren, namelijk 1 ;-)

Kavels zijn om en nabij even groot, waarbij de 2-onder-1 het nadeel heeft dat je verplicht op eigen terrein moet parkeren. De hoeken hebben die verplichting niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

BastaRhymez schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:49:
[...]

In dit geval dus niet helemaal.
Hoekhuis heeft ook een zijtuin, waar bij sommige hoeken ook een garage aangebouwd kan worden (vanuit de bouw al). Kan inderdaad niet bij alle hoekwoningen.

Hoek en 2-onder-1 kap hebben evenveel buren, namelijk 1 ;-)

Kavels zijn om en nabij even groot, waarbij de 2-onder-1 het nadeel heeft dat je verplicht op eigen terrein moet parkeren. De hoeken hebben die verplichting niet
Waarom zie je dat als een nadeel om op eigen terrein te parkeren?

(ik zag dat jullie wat reacties zelf verwijderd hadden of het idd Almere Haven betrof, gok ik ;) Ik woon er praktisch om de hoek en de informatie was duidelijk te herleiden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:58:
[...]

Bouwen is niet alleen geld maar ook snelheid, nog een voordeel van een kanaalplaat. De consument neemt eerder genoegen met een lagere prijs, snellere oplevering en iets meer naden in het plafond dan een hogere prijs, nog langere bouw en elke 4m een naad. Want naden houd je toch.
Meer vrijheid bij inrichten, geen rare lekkende kanalen, maar 1/3e van de naden die ook nog eens niet gaan scheuren...
[...]
En ik kan me niet voorstellen dat nadat de dekvloeren ook al gestort zijn het met breedplaat nog relatief makkelijk is om een ventilatieschacht alsnog naar een hele andere kant van een kamer te brengen. Het had gewoon op voorhand in orde moeten zijn dat is natuurlijk altijd het beste.
Dat zeg ik ook; achteraf gaat instorten gaat hem niet worden.
[...]
De meeste nieuwbouw woningen hanteren volgens mij 2,65m als plafondhoogte. Tenzij je 2,05m groot bent lijkt het mij best acceptabel om het zelf te verlagen naar 2,58m zo’n ramp is dat nu ook weer niet. Alles onder de 2,45m oogt pas laag in mijn ogen en ik ben 1,90m.
Dan kijk je dus tegen het kale kanaal.
[...]
@VeeGee en @kezzza dat hangt wat mij betreft altijd alleen maar af van de afmetingen van je tuin en je financiële middelen. Meer m2 woonoppervlakte zal bijna altijd resulteren in een hogere waarde. Tenzij je tuin echt een patio wordt door een uitbouw maar als een tuin minimaal 8m diep is met een uitbouw van 2,4m en je kan het betalen zou ik het altijd nemen.
Als zijn beide buren al een uitbouw hebben kan hij ook een uitbouw achteraf realiseren zonder verspringing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
RUFFNECK schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Waarom zie je dat als een nadeel om op eigen terrein te parkeren?
Op eigen terrein parkeren an sich zie ik niet als nadeel, wel als dit verplicht wordt.
En dit natuurlijk ook in de context:
Huizen zijn qua m2 woonoppervlakte zo goed als even groot.
Kavels zijn qua m2 zo goed als even groot
Beide hebben een (mogelijkheid tot een) berging
De een is zo'n 100k duurder dan de ander én daar moet je op eigen terrein parkeren (bij de ander kan het, maar "moet" het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht welke gasloos en EPC 0.0 is.
Nu zijn we bezig met de keuken uitzoeken en de keuken leverancier zegt dat ze geen gat naar buiten mogen maken voor de afvoer ivm de EPC 0.0 waarde.
Dan krijg je dus een afzuigkap met koolstoffilter (goedkoop maar jaarlijks vervangen). of plasma filter (duur).

Wie heeft hier ervaring mee ?
En zo'n gat naar buiten maken mag ik toch zelf weten na de oplevering is er niemand die dat kan verbieden toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:55
ComTech schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:28:
Nu zijn we bezig met de keuken uitzoeken en de keuken leverancier zegt dat ze geen gat naar buiten mogen maken voor de afvoer ivm de EPC 0.0 waarde.
Dan krijg je dus een afzuigkap met koolstoffilter (goedkoop maar jaarlijks vervangen). of plasma filter (duur).

En zo'n gat naar buiten maken mag ik toch zelf weten na de oplevering is er niemand die dat kan verbieden toch ?
Zoek even op plasma, dan weet je genoeg:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
Vind eigenlijk dat parkeren altijd op eigen terrein zou moeten. Mensen kopen een auto moeten ze ook zelf maar voor een plek zorgen.

Vind het ook niet zo raar dat als er in een parkeerplek op eigen terrein zit dat deze gebruikt moet worden aangezien hiermee rekening is gehouden met de parkeernorm. Dat het bij een hoekwoning niet moet terwijl het wel kan vind ik dan ook vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
[...]

@Liquorice originele oplevering voor mijn bouw was begin q2-2019 en tot afgelopen januari liepen ze voor op schema. Helaas nu toch september 2019 en ik hoorde nu dat de eerste woningen toch nog weer 2 weken later worden. Het is gewoon gekkenhuis in de bouw momenteel en als er ook maar iets tegenzit of mensen worden ziek schuift het zo weken op.
Ja dat is ook zo, niet te vroeg juichen dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 02:00
Hier wordt na oplevering ook een gat geboord voor de doorvoer van de afzuiging. Lijkt me niet dat iemand je dat kan verbieden. Betreft het mogelijk de keuken leverancier van het project? Mogelijk is die door de aannemer aan banden gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
perspectivebass schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:34:
Vind eigenlijk dat parkeren altijd op eigen terrein zou moeten. Mensen kopen een auto moeten ze ook zelf maar voor een plek zorgen.

Vind het ook niet zo raar dat als er in een parkeerplek op eigen terrein zit dat deze gebruikt moet worden aangezien hiermee rekening is gehouden met de parkeernorm. Dat het bij een hoekwoning niet moet terwijl het wel kan vind ik dan ook vreemd...
Klopt. Een massale hoeveelheid van het binnenstedelijke publiek terrein wordt opgeofferd aan het stallen van het voor steden meest ongeschikte vervoermiddel.

In Tokyo moet je bewijzen dat je je auto ergens op privé terrein kunt stallen voordat je er eentje mag kopen ofzo, en op straat parkeren is er sowieso niet echt bij.

Kijk eens naar hoe het in de jaren '60, '70 in Nederland was; al die mooie pleinen die we in steden hebben stonden toen helemaal volgeparkeerd. Wat dat betreft is er al een beetje vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 104% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als de kavel net zo groot is en je naast het huis ook dezelfde ruimte hebt... Voor 100K kun je een mooie garage (laten) bouwen. Compleet met kelder en al..

Lijkt me dus logisch dat die 100K niet blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-06-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabeltjekabel schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:10:
Als de kavel net zo groot is en je naast het huis ook dezelfde ruimte hebt... Voor 100K kun je een mooie garage (laten) bouwen. Compleet met kelder en al..

Lijkt me dus logisch dat die 100K niet blijft.
Kan alleen geen auto bij de garage, dus 't wordt dan een schuur.
Nu ligt er gras en dat is eigenlijk ook wel erg fijn voor kinderen.

[ Voor 204% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2019 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, dat was inderdaad nog een toevoeging die ik daarnet overwoog er bij te editten :+

Maar voor de opslag en klusruimte maakt dat weinig uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 11:12
Wat betreft hoekwoning vs twee-onder-een-kapper: iedereen praat zijn eigen keuze goed. in mijn geval kon ik ook kiezen tussen beide:
prijs: 309k vs 399k
kavel: 265m2 vs 267m2
woonopp: 113m2 vs 168m2 (in mijn geval + 15m2 uitbouw)
inhoud: 425m3 vs 671m3 (+34m3 uitbouw)

Tel daarbij op een vaste garage ipv schuurtje, een mooiere uitstraling, en de keus was snel gemaakt.
Op papier zien de indelingen er hetzelfde uit, maar de tweekapper is inpandig bijna een meter breder. Dit is echt terug vinden in o.a. de grootte van de slaapkamers. Voor ons was de keuze snel gemaakt: de tweekapper. In dit geval kon ik kiezen uit: heel veel geld en goed, of nog steeds veel geld en alles iets minder. Voor de duidelijkheid: ik heb drie kinderen en dan is de situatie anders dan een tweepersoons huishouden..

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 15-06-2019 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, maar dat is duidelijk een upgrade. Hierboven gaat het over twee nagenoeg even grote woningen. Garage, 55 m2 extra... ja, dan is 90K meer zo gek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:12

3DDude

I void warranty's

107mb schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 01:07:
Wat betreft hoekwoning vs twee-onder-een-kapper: iedereen praat zijn eigen keuze goed. in mijn geval kon ik ook kiezen tussen beide:
prijs: 309k vs 399k
kavel: 265m2 vs 267m2
woonopp: 113m2 vs 168m2 (in mijn geval + 15m2 uitbouw)
inhoud: 425m3 vs 671m3 (+34m3 uitbouw)

Tel daarbij op een vaste garage ipv schuurtje, een mooiere uitstraling, en de keus was snel gemaakt.
Op papier zien de indelingen er hetzelfde uit, maar de tweekapper is inpandig bijna een meter breder. Dit is echt terug vinden in o.a. de grootte van de slaapkamers. Voor ons was de keuze snel gemaakt: de tweekapper. In dit geval kon ik kiezen uit: heel veel geld en goed, of nog steeds veel geld en alles iets minder. Voor de duidelijkheid: ik heb drie kinderen en dan is de situatie anders dan een tweepersoons huishouden..
Kennis van mij heeft dus een hoekwoning gekocht van ~170m2 met alle opties komt die ongeveer op 500K, maar begreep dat alphen aan den rijn duur is... maar 2 onder 1 kap was nog duurder dus ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
BastaRhymez schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:15:
[...]

Op eigen terrein parkeren an sich zie ik niet als nadeel, wel als dit verplicht wordt.
En dit natuurlijk ook in de context:
Huizen zijn qua m2 woonoppervlakte zo goed als even groot.
Kavels zijn qua m2 zo goed als even groot
Beide hebben een (mogelijkheid tot een) berging
De een is zo'n 100k duurder dan de ander én daar moet je op eigen terrein parkeren (bij de ander kan het, maar "moet" het niet).
Als het Almere betreft -moet- het ook niet, je -moet- een parkeerplek maken op je grond, maar je -moet- daar verder niet parkeren(mag uiteraard wel :+) .

Daarbij is een 2-kap inderdaad duurder, maar mocht je ooit verkopen dan krijg je er ook meer voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 100% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Parkeren op eigen terrein is tegenwoordig ook wel een plus in mijn ogen. Mag het eventueel bij de hoekwoningen ook?
Vaak is er dan geen oprit en dus geen toestemming vanuit de gemeente. Als dit bij de 2-onder-1 kap wel aanwezig is en een garage dan zou dat toch wel mijn voorkeur hebben.

In mijn huidige project waren er 3-onder-1 kap woningen en 2-onder-1 kap maar die laatste waren groter in m2 woonoppervlakte en tuinen en ook de ligging was gunstiger.
Is dat wellicht nog een verschil in jullie situatie geweest, ligging van huis en tuin?

Maandag weer een kijkdag en ik moet eerder komen ivm een “probleem” met het toilet en dakraam op de 2e verdieping :| .
Op tekening past het mooi naast elkaar maar ik heb het vermoeden dat de ombouw van het toilet nu voor het dakraam uitkomt doordat het dakraam niet volgens tekening is geplaatst of wellicht toch breder is gebleken. Ben benieuwd wat het exacte probleem is en hoe we die gan oplossen. Ik houd jullie op de hoogte!

[ Voor 59% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

Je mag zeker een gat boren maar vergeet niet dat daarmee je garantie op je gevel komt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 11:38
Henvar schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:43:
[...]

Je mag zeker een gat boren maar vergeet niet dat daarmee je garantie op je gevel komt te vervallen.
En vergeet niet dat het consequenties kan hebben voor de epc , in het slechtste geval zouden er ook bouwfysische problemen kunnen ontstaan op het gebied van warmte , ventilatie en vocht . Je past namelijk iets aan wat op elkaar afgestemd was ...

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Codeoranje schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:25:
[...]

En vergeet niet dat het consequenties kan hebben voor de epc , in het slechtste geval zouden er ook bouwfysische problemen kunnen ontstaan op het gebied van warmte , ventilatie en vocht . Je past namelijk iets aan wat op elkaar afgestemd was ...
Riggghtt...

Bouwer snijdt wel alles af waar het hem uitkomt... Krijg je een volledige thermografische rapportage, blowerdoortest ed dan? Anders weet je toch niet of de (forfataire) waardes/aannames uit de EPC gehaald zijn.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je genoeg lucht aan kan voeren als je een luchtdichte woning met balansventilatie hebt. Anders trekt de afzuigkap het huis vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 11:38
Nee je krijgt die rapporten niet van de bouwer maar vergeet niet dat er de laatste 10 jaar veel veranderd is in de bouw. Vooral het luchtdicht bouwen en het installatie deel van de woning is een nauwkeurig gebeuren. Alles wordt op elkaar afgestemd en berekend. Vroeger was het allemaal veel simpeler . Had je het koud gaf je de kachel een slinger en had je het warm deed je het raam open.vandaag de dag zijn klachten bij slechte uitvoering zijn niet mals en komen steeds vaker voor. Ook door verkeerd gebruik gaat er veel mis. Er word veel meer dan vroeger de grens opgezocht vam wat technisch mogelijk is en de foutmarges worden kleiner. Zomaar even ergens een gat in maken kan wel degelijk gevolgen hebben . Het kan allemaal wel mits je je maar realiseert wat je aan het doen bent.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ja, met een actieve kool afzuiger. Dat werkt perfect. Ja je hebt iets van onderhoud en is daardoor wellicht wat duurder, maar dat valt ik de praktijk aardig mee.

Bij ons gingen die filters wel een paar jaar mee, max drie ofzo. Je vervangt ze gewoon wanneer je merkt dat je geuren in de keuken niet weggaan. Een gat boren lijkt mij echt niet handig, zoals hierboven aangegeven staat zorgt dat toch voor een minder fijn gevoel. Als je lang kook ook de ventilatie aan en dan is er niets aan de hand.

Vandaag toevallig even in het huis geweest. Vorige update: T.Kreeftmeijer in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Mei (vervolg)

16-5-2019
16-5-2019, voorbereidingen voor aanleg plein. In dat plein liggen inmiddels weer botten van de opgravingen voor de bouw:

Inmiddels ligt er ook aarde in alsof er nog wat bomen moeten komen.
27-5-2019
27-5-2019, de binnenplaats, alle muren zijn gepleisterd en inmiddels zijn ze bezig met de aanleg van balkons. Wij zitten op de hoek en hebben alleen een deur (een hoekje uit een ander huis) naar de binnenplaats met onder de balkons de parkeerplaatsen.
13-6-2019

Juni

13-6-2019, de netbeheerder is geweest (volgens mijn zoekkunsten is dat een elektrakast). Hier komt een poort of iets dergelijks om naar de binnenplaats te gaan.
15-6-2019
15-6-2019, een plaatje van binnen, de badkamer met elektrische radiator en vloerverwarming. Recht van de radiator de douche en rechts van mij de WC, ander mij de deur.

We konden naar binnen omdat we een rondleiding hadden van de architect. Hij vertelde over de keuzes van het gebouw en hoe dat in de omgeving paste. Dat was onderdeel van Dag van Architectuur. Erg leuk om ook even persoonlijk met de architect te kunnen praten.

De MV-unit zit er inmiddels ook en wat neemt dat toch een hoop ruimte in.
Ventilatie 1 15-6-2019
Het is een Ocron BlueLine MV15R. van het draadje tot aan de vloer is nog ongeveer een meter over.
Ventilatie 2 15-6-2019
In het huis kunnen we elke muurruimte wel benutten, dus daarom mijn vraag: is het te doen om dat ding wat omhoog te schuiven? Het ziet er allemaal vrij compact uit eigenlijk, maar ik denk dat er wel het een en ander mogelijk is. Wat zijn de ervaringen? Ik dacht er zelf aan om die middelste pij recht te maken en dan de rest daarop aanpassen.

De duurbel is een Honeywell DC311xx geworden, buiten lijkt er wel een leiding te lopen, maar waarheen is mij niet duidelijk, vermoed de meterkast, want in de woonkamer zit niets.

Verder is de trap al beschadigd, want de beschermstukjes zijn er al af. Maar hoe je die treden moet vervangen. 8)7

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 19:40
Iemand hier toevallig ervaringen met minder m2 grond dan vooraf afgesproken en vastgelegd?
Wij hebben een hoekhuis, en deze wordt begin juli opgeleverd. Onze bouwbegeleider heeft vorig weekend gekeken hoe e.e.a. ervoor staat en gaf aan dat we op 150cm naast het huis (oorspronkelijk) zouden moeten zitten, echter er werkelijk maar 110cm gerealiseerd is. Ook komen we 60cm te kort aan de achterkant. Volgens deze bouwadviseur is dit onacceptabel (meer dan 10% verschil), en moet de bouwer dit gaan herstellen. Ik vraag me af wat de rechten en plichten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:55
peterrrr schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:38:
Iemand hier toevallig ervaringen met minder m2 grond dan vooraf afgesproken en vastgelegd?
Wij hebben een hoekhuis, en deze wordt begin juli opgeleverd. Onze bouwbegeleider heeft vorig weekend gekeken hoe e.e.a. ervoor staat en gaf aan dat we op 150cm naast het huis (oorspronkelijk) zouden moeten zitten, echter er werkelijk maar 110cm gerealiseerd is. Ook komen we 60cm te kort aan de achterkant. Volgens deze bouwadviseur is dit onacceptabel (meer dan 10% verschil), en moet de bouwer dit gaan herstellen. Ik vraag me af wat de rechten en plichten zijn....
Volgens mij staat in het aankoopcontract meestal wel wat met afwijkingen wordt gedaan. Bv x% toegestaan, daarboven moet obv m2 prijs worden betaald of terugbetaald.

Of bedoel je dat de schutting niet goed staat ofzo? Niet helemaal helder wat het probleem is. Minder m2? Of is het huis groter? Etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 19:40
Deleon78 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:46:
[...]

Volgens mij staat in het aankoopcontract meestal wel wat met afwijkingen wordt gedaan. Bv x% toegestaan, daarboven moet obv m2 prijs worden betaald of terugbetaald.

Of bedoel je dat de schutting niet goed staat ofzo? Niet helemaal helder wat het probleem is. Minder m2? Of is het huis groter? Etc
In aankoopcontract staan wat standaard bepalingen dat perceelgrootte later nog definitief ingemeten wordt (circa), en verderop nog een stuk dat er geen recht op vergoeding plaats vindt bij afwijking(en). VEH geeft aan dat gelet op de jurisprudentie bij afwijkingen van meer dan 10% er wel recht op herstel cq. schadevergoeding is.

Heeft nog niet met de schuttingen te maken, echter wordt het wel krap op nu een grote deur aan de zijkant te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
In navolging op mijn eerdere bericht bleek ik juist te zitten.
Het toilet in de 2e badkamer komt voor het dakraam uit.

Huis-toilet2everdieping

Ik laat hem nu een kwartslag draaien.
Valt mij mee dat ze er zelf mee kwamen, anders was ik er ook zeker over begonnen inderdaad aangezien het op tekening prima naast elkaar paste.

Goed opgelost dus :) . Helaas wel bericht dat oplevering ook in september lastig zal zijn maar ze doen hun uiterste best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
GeeMoney schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:20:

[Afbeelding: Huis-toilet2everdieping]

Valt mij mee dat ze er zelf mee kwamen, anders was ik er ook zeker over begonnen inderdaad aangezien het op tekening prima naast elkaar paste.

Goed opgelost dus :) . Helaas wel bericht dat oplevering ook in september lastig zal zijn maar ze doen hun uiterste best.
Prettig dat ze meedenken maar wel balen van de oplevering. Zou Q2 zijn toch? Zou voor mij betekenen nog een paar maanden rommelen met huurhuisje en woning schoonmoeder. Stel jij de verkoop van je huidige woning gewoon paar maanden uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:18:
[...]

Prettig dat ze meedenken maar wel balen van de oplevering. Zou Q2 zijn toch? Zou voor mij betekenen nog een paar maanden rommelen met huurhuisje en woning schoonmoeder. Stel jij de verkoop van je huidige woning gewoon paar maanden uit?
Ik zit al een jaar in een huurwoning en moet dus nog even doorbijten.
Mijn woning had ik direct te koop gezet en was dus binnen een week verkocht met als enige voorwaarde dat ze er 2 maanden later in wilden. Ik ging akkoord en heb toen rap een huurwoning geaccepteerd, wel per maand opzegbaar.
Originele oplevering was eind q1-2019 begin q2-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05
GeeMoney schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:20:

[Afbeelding: Huis-toilet2everdieping]

Je kunt evt ook nog overwegen (en overleggen) afhankelijk van hoe de rest komt om het toilet schuin te laten plaatsen. Dus in de hoek ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Annuk schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 06:49:
[...]

Je kunt evt ook nog overwegen (en overleggen) afhankelijk van hoe de rest komt om het toilet schuin te laten plaatsen. Dus in de hoek ;)
Klopt, maar omdat we die wanden laten stucken komt het inbouw reservoir nu weggewerkt in de muur zodat het helemaal strak is. Schuin in de hoek betekent een plateau bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 20:57
perspectivebass schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:34:

Dat is bij ons in de wijk al jaren verplicht. In ons huidige huis moet ik één parkeerplaats op eigen terrein in stand houden en in ons nieuwbouwhuis zelfs twee. En die moeten binnen 6 maanden na oplevering aangelegd zijn. Via een kettingbeding wordt de verplichting doorgegeven aan de volgende koper.

Ik heb genoeg aan die ene parkeerplaats, maar mijn buren hebben allemaal 3, 4 of zelfs 5 auto's voor de deur. Dus er is nog wel eens sprake van parkeerdruk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 22:39
Even kort vraagje wat misschien niet direct nieuwbouw gerelateerd is, maar waar jullie misschien ook tegenaan zijn gelopen. (en ik wist even geen betere plek ;))

Krijg nu de vraag vanuit de electriciën die de elektra gaat verzorgen binnen ons nieuwbouwhuis, hoe hoog de aansluiting voor de TV moet komen op de slaapkamers. We willen deze namelijk ophangen.

Ik heb echter geen idee wat nu echt een "goede" hoogte is. Snap dat dit persoonlijk is, maar wat wordt door de bank genomen aangehouden als gemiddelde hoogte waarop de TV komt te hangen? (gemeten vanaf de grond).

Kunnen jullie mij hier wat tips in geven? :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11
Probeer het eens bij: Televisies & Beamers ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 20:57
Rivanov schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:59:
Even kort vraagje wat misschien niet direct nieuwbouw gerelateerd is, maar waar jullie misschien ook tegenaan zijn gelopen. (en ik wist even geen betere plek ;))

Krijg nu de vraag vanuit de electriciën die de elektra gaat verzorgen binnen ons nieuwbouwhuis, hoe hoog de aansluiting voor de TV moet komen op de slaapkamers. We willen deze namelijk ophangen.

Ik heb echter geen idee wat nu echt een "goede" hoogte is. Snap dat dit persoonlijk is, maar wat wordt door de bank genomen aangehouden als gemiddelde hoogte waarop de TV komt te hangen? (gemeten vanaf de grond).

Ga in bed liggen en laat je partner een vel papier vasthouden die de TV voorstelt. Welke hoogte vind je nog acceptabel?

Als je onder de TV door moet lopen, dan moet deze wel boven schouderhoogte uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Wat Blihi zei, en bereken even de doorloop breedte tussen je bed en de muur. Als deze ongeveer een meter of meer is, kun je de tv op de ideale hoogte hangen, als het (veel) minder is kun je je afvragen of hoger beter is, zodat je eronder door kunt lopen. Vergeet het kantelen van de tv niet mee te rekenen, tv’s zijn niet gemaakt om van onderaf naar te kijken, meestal krijg je waardeloze zwartwaarden dan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 22:39
Blihi schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:21:
[...]

Ga in bed liggen en laat je partner een vel papier vasthouden die de TV voorstelt. Welke hoogte vind je nog acceptabel?

Als je onder de TV door moet lopen, dan moet deze wel boven schouderhoogte uit komen.
Dat is het lastige, want we hebben momenteel een vrij laag bed en in ons nieuwe huis gaan we hoogstwaarschijnlijk een boxspring kopen, die hoger is dan ons huidige bed. Dus meten o.b.v. het huidige bed wordt lastig helaas.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
Rivanov schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:53:
[...]

Dat is het lastige, want we hebben momenteel een vrij laag bed en in ons nieuwe huis gaan we hoogstwaarschijnlijk een boxspring kopen, die hoger is dan ons huidige bed. Dus meten o.b.v. het huidige bed wordt lastig helaas.
twee matrassen even op elkaar leggen en er dan op gaan liggen? :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
GeeMoney schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 06:56:
[...]

Klopt, maar omdat we die wanden laten stucken komt het inbouw reservoir nu weggewerkt in de muur zodat het helemaal strak is. Schuin in de hoek betekent een plateau bovenop.
Klopt inderdaad wel een plateau bovenop maar kan soms ook makkelijk zijn, b.v. voor de dames die daar hun maandelijkse spulletjes deponeren o.i.d. :+
Valt of staat mogelijk ook wel met (als het nog betegeld wordt) ook met de kunsten v/d tegelaar, als ik kijk bij m'n ouders is er niets/nergens met afwerk stripjes gewerkt, maar heeft de tegelaar alles netjes in verstek gezaagd en gevoegd ;)

Wat is/wordt zo ongeveer je plafondhoogte? Weet je dat zo?
Ik zou globaal opteren voor ong 180cm v/d vloer een (dubbel)stopcontact + een combidoos UTP + coax (mits je in ziggo gebied zit of ziggo gaat afnemen, anders alleen UTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebusta
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 22:35
Beste tweakters,

ons nieuwbouwhuis is zo goed als klaar en nu zitten we met een 'probleempje' in de badkamer.
In de badkamer hebben wij dezelfde 60x60 tegels op de muur en de vloer. Nu is het zo dat wij nooit hebben vastgelegd dat de tegels strokend gelegd moesten worden.

De voeg tussen de tegels op de vloer bij binnenkomst verschilt net een halve cm met de voeg tussen de tegels op de muur. Dit komt door een afschotprofiel bij de douche. Wij vinden dit niet mooi en het had makkelijk opgelost kunnen worden. Nu is het het net niet zeg maar.

De aannemer beroept zich erop dat er nooit iets is afgesproken en dat zij het gewoon zo gelegd hebben als zij dachten dat goed was.

Wat denken jullie? Zijn zij in gebreken gebleven en moet het op hun kosten veranderd worden?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48087113083_308b941a62_b.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Sebusta ik zou vragen of hij het zo zou accepteren in zijn badkamer thuis.
Dit is met, alle respect, geen gezicht.
Een beetje tegelzetter zou het nooit zo afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebusta
@GeeMoney Dat hebben wij ook aan de uitvoerder (de tegelzetter was een pool) gevraagd en die zij dat het hem niet stoorde. Wij vinden dit ook geen gezicht, maar gaan ook niet extra betalen om dit opnieuw te laten tegelen. Zij (kopersbegeleiding) hebben natuurlijk gelijk dat het geen 'fout' is en dat het niet is afgesproken, maar het is gewoon niet netjes.

Als het gewoon half-half was of iets in die richting hadden wij er ook niet om geklaagd, maar dit is het net niet en valt daarom juist heel erg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sebusta schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:58:
@GeeMoney Dat hebben wij ook aan de uitvoerder (de tegelzetter was een pool) gevraagd en die zij dat het hem niet stoorde. Wij vinden dit ook geen gezicht, maar gaan ook niet extra betalen om dit opnieuw te laten tegelen. Zij (kopersbegeleiding) hebben natuurlijk gelijk dat het geen 'fout' is en dat het niet is afgesproken, maar het is gewoon niet netjes.

Als het gewoon half-half was of iets in die richting hadden wij er ook niet om geklaagd, maar dit is het net niet en valt daarom juist heel erg op.
Fout of niet, het is geen gezocht en zou nooit zo opgeleverd mogen worden in mijn ogen.
Laat ik het zo zeggen: bij mij ging de vloer eruit in ieder geval goedschiks of kwaadschiks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tja, dat is de bouw tegenwoordig; alles wat niet vastgelegd is krijg je op de goedkoopste manier.

Veelal staat het er expliciet in dat het niet strokend gelegd wordt.

Persoonlijk zou mij dit echt helemaal niks kunnen schelen (behalve verkoopwaarde) aangezien ik er toch niks van zie zodra ik mijn bril met minglazen afzet.
GeeMoney schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:20:
[...]

Fout of niet, het is geen gezocht en zou nooit zo opgeleverd mogen worden in mijn ogen.
Laat ik het zo zeggen: bij mij ging de vloer eruit in ieder geval goedschiks of kwaadschiks.
Ahaa. Maar je accepteerd wel een dakkappel wat gewoon 50 cm verschoven zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 12:04
Sebusta schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:58:

Dit is gewoon nèt niet... als het 5cm was geweest was het al minder geweest. Het punt is wel, je hebt het nu gezien en zal je je er een behoorlijk lange tijd aan blijven ergeren... dat is het irritante eraan.
Zo heb ik na een maand of twee pas gezien dat een tegel iets uitsteekt buiten het metalen profiel op het tussenmuurtje wat we hebben lagen plaatsen. Had ik het maar nooit gezien :'(
Kan het kwaad? Nee. Is het nu irritant? JA!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:23:
Tja, dat is de bouw tegenwoordig; alles wat niet vastgelegd is krijg je op de goedkoopste manier.

Veelal staat het er expliciet in dat het niet strokend gelegd wordt.

Persoonlijk zou mij dit echt helemaal niks kunnen schelen (behalve verkoopwaarde) aangezien ik er toch niks van zie zodra ik mijn bril met minglazen afzet.

[...]

Ahaa. Maar je accepteerd wel een dakkappel wat gewoon 50 cm verschoven zit :+
Alleen omdat er een prima oplossing voor is, die niets kost en estetisch ook niet uitmaakt (ik verlies geen ruimte, er zijn geen naden die scheef lopen en er zijn dus ook optisch geen nadelen).
Als je mijn post gelezen had, had je kunnen lezen dat als ze zelf niet kwamen met dit probleem ik het zelf had gemeld bij de kijkdag ;).
In deze opzet is echter geen oplossing anders dan de vloer eruit. Of heb jij een andere briljante oplossing om de naden gelijk te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 18-06-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:06
Sebusta schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:37:
Beste tweakters,

ons nieuwbouwhuis is zo goed als klaar en nu zitten we met een 'probleempje' in de badkamer.
In de badkamer hebben wij dezelfde 60x60 tegels op de muur en de vloer. Nu is het zo dat wij nooit hebben vastgelegd dat de tegels strokend gelegd moesten worden.

De voeg tussen de tegels op de vloer bij binnenkomst verschilt net een halve cm met de voeg tussen de tegels op de muur. Dit komt door een afschotprofiel bij de douche. Wij vinden dit niet mooi en het had makkelijk opgelost kunnen worden. Nu is het het net niet zeg maar.

De aannemer beroept zich erop dat er nooit iets is afgesproken en dat zij het gewoon zo gelegd hebben als zij dachten dat goed was.

Wat denken jullie? Zijn zij in gebreken gebleven en moet het op hun kosten veranderd worden?

[Afbeelding]
Ik zou vast een doos kalmerende pillen inslaan want als dat al een doorn in het oog is bij je nieuwbouwhut...

Ik heb precies hetzelfde in het toilet beneden. Na 2 uur schijten zie je het al niet meer. Ga lekker in je tuin zitten en (letterlijk waarschijnlijk 8) ) kijken hoe je gras groeit, daar wordt je een gelukkiger mens van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@GeeMoney Achteraf iets aanpassen kost nooit 'niks', hooguit dat het niet (direct) bij jou in rekening gebracht wordt. En nee, ik heb geen briljante oplossing om de naden gelijk te krijgen. Ik zou het zelf ook niet zo leggen waarschijnlijk, maar als het toevallig wel zo is gedaan is er geen haar op m'n hoofd die besluit afscheid te nemen van een stapel flappen zodat ik een naad die ik geeneens kan zien als ik daar sta kan uitlijnen op een andere naad die ik niet kan zien.

En nee, ik heb de airco unit ook niet uitgelijnd op de V-naad van de breedplaat er boven. Ook daar stoor ik me niet aan. Hij hangt wel op gelijke afstand van een binnenwand en de gordijnen. ;)

En nu we het er over hebben... de middelloodlijn van de airco-unit gaat dus op 5 cm ofzo langs het lamppunt.
En :( ; het lamppunt blijkt 5 cm dichter bij de ene zijwand te zitten dan bij de andere. Ook zoiets wat natuurlijk niet acceptabel is.
Annuk schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Klopt inderdaad wel een plateau bovenop maar kan soms ook makkelijk zijn, b.v. voor de dames die daar hun maandelijkse spulletjes deponeren o.i.d. :+
Valt of staat mogelijk ook wel met (als het nog betegeld wordt) ook met de kunsten v/d tegelaar, als ik kijk bij m'n ouders is er niets/nergens met afwerk stripjes gewerkt, maar heeft de tegelaar alles netjes in verstek gezaagd en gevoegd ;)
Ik vind afwerkstrips juist veel fijner. Dan heb je tenminste niet van die ruwe/ scherpe randjes.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:57:
[...]

Ik vind afwerkstrips juist veel fijner. Dan heb je tenminste niet van die ruwe/ scherpe randjes.
Die zitten er ook niet bij m'n ouders, in ieder geval niet zo scherp/ruw (in hoe ik je post opvat).
Je blijft er in iedergeval niet achter haken met iets als een stofdoek o.i.d.

Het valt en staat absoluut wel met het vakmanschap van de tegelzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Beste tweakters,

[Afbeelding]
Ik zou hier ook zeker niet mee akkoord gaan. Je betaald je scheel voor een badkamer waarbij je van die lelijke standaard tegels afwijkt en dan krijg je dit |:(

Dit is de reden dat wij voor een casco badkamer gekozen hebben. Liever zelf in de hand dan alle ellende die je overal leest over tegeltjes die niet goed gelegd zijn. Wij hebben al genoeg gezeik zonder badkamer en keuken. Groot nadeel van projectbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@kabeltjekabel ik weet dat jij je ergert aan andere dingen die mensen niet zo belangrijk vinden, een kookgroep bijvoorbeeld :p .
Iedereen zo zijn nukken maar die tegels is gewoon gemakzucht en erin stampen. Je betaald genoeg en het is een zeer kleine moeite om het wel degelijk te leggen.

Ik heb dus ook op twee wanden een gelijk aantal schakelaars laten zetten. De elektra boer had op de ene wand 4 en de andere 6 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
@GeeMoney hoe komt het dat ze zo uitlopen? Als ik het zo zie is buiten 'alles' af en zijn ze al druk binnen bezig.
Bij ons project zijn de eerste huizen net zover en is de planning voor de bouwvak oplevering.
Heeft het met het gasloos verhaal te maken?
Dat zijn ook redelijk grote huizen, iets kleiner dan die van jouw en 2 onder 1 kap en een paar rijwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:09:
@GeeMoney hoe komt het dat ze zo uitlopen? Als ik het zo zie is buiten 'alles' af en zijn ze al druk binnen bezig.
Bij ons project zijn de eerste huizen net zover en is de planning voor de bouwvak oplevering.
Heeft het met het gasloos verhaal te maken?
Dat zijn ook redelijk grote huizen, iets kleiner dan die van jouw en 2 onder 1 kap en een paar rijwoningen.
Volgens de voorman is het gekte in de bouw om mensen te krijgen en te houden. Ze zijn nu begonnen met opleveren van de eerste woningen maar als daar punten uit naar voren komen dan worden die mensen weer uit onze woningen getrokken om dat op te lossen.
En zo gaat dat in een treintje maar door. Een elektriciën blijft niet 2 weken standby omdat er mogelijk een stopcontact niet goed is bij oplevering.

Binnen gaat nu ook wel hard maar er is nog wel wat werk te verzetten hoor. Alle binnenmuren staan maar elektra moet allemaal nog getrokken en aangesloten worden, alleen de inbouw reservoirs van de toiletten staan en water leidingen en afvoeren zitten op hun plek.
Mechanische ventilatie ontbreekt ook nog op een aantal kamers.

Over het gasloos heb ik ze niet specifiek gehoord al zijn de pomp en boiler nog niet geleverd maar alles is al wel voorbereid en staat klaar om aangesloten te worden.

Bij jou dus aardig opgeschoten ook?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 18-06-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
@GeeMoney Hoe doe jij dat met 'leveranciers' die je september/oktober nodig gaat hebben?

Even terugkomende op mijn vraag van laatst, ik heb nu 25% aanbetaald en betaal 50% net voor ze beginnen en de rest als ze klaar zijn. (De stucadoor)
In de toekomst zou ik het denk ik anders doen maar had nu al akkoord gegeven op de offerte een tijdje terug. Waar de 75% voorwaarde in stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Beste tweakters,

[Afbeelding]
Ik denk dat je hier niks gaat kunnen halen. Wel zou ik nog een keer kijken na kitrand. Bij ons is het 'scheve' effect daarna een stuk kleiner geworden. Zal eens kijken of ik van de week een foto kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:25:
@GeeMoney Hoe doe jij dat met 'leveranciers' die je september/oktober nodig gaat hebben?

Even terugkomende op mijn vraag van laatst, ik heb nu 25% aanbetaald en betaal 50% net voor ze beginnen en de rest als ze klaar zijn. (De stucadoor)
In de toekomst zou ik het denk ik anders doen maar had nu al akkoord gegeven op de offerte een tijdje terug. Waar de 75% voorwaarde in stond.
Ik heb bij de vloeren en keukenboer weeknummers onder voorbehoud staan en die moet ik 6 weken van te voren bevestigen. Als ik dat niet kan moet ik op safe spelen en plan ik ze naar achter om te voorkomen dat ik pas in 2020 aan de beurt ben. Het is niet anders.
Ik heb bij de grootste uitgaven af kunnen spreken dat ik max 25% aanbetaal, 50% bij aanvang opdracht en de laatste 25% na voltooiing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:07:
@kabeltjekabel ik weet dat jij je ergert aan andere dingen die mensen niet zo belangrijk vinden, een kookgroep bijvoorbeeld :p .
Iedereen zo zijn nukken maar die tegels is gewoon gemakzucht en erin stampen. Je betaald genoeg en het is een zeer kleine moeite om het wel degelijk te leggen.

Ik heb dus ook op twee wanden een gelijk aantal schakelaars laten zetten. De elektra boer had op de ene wand 4 en de andere 6 :).
In tegenstelling tot kookgroepen in 3F systemen is er veiligheidstechnisch en inhoudelijk niks mis met tegels die niet uitlijnen. ;)

Maar over schakelaars; serieschakelaars mogen van mij ook verbannen worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebusta
drfrisbee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat je hier niks gaat kunnen halen. Wel zou ik nog een keer kijken na kitrand. Bij ons is het 'scheve' effect daarna een stuk kleiner geworden. Zal eens kijken of ik van de week een foto kan maken.
Ik denk zelf ook dat we weinig kunnen bereiken. Juridisch staan we natuurlijk niet sterk, maar het is geen nette afwerking. We laten het er voorlopig bij, maar bespreken dit nog wel tijdens de opleveringskeuring met de bouwkundig expert erbij. Dan is het aan de aannemer zelf om het misschien toch op te lossen of te wachten op de keuring en dan met de kans dat het misschien na de oplevering alsnog aangepast moet worden wanneer al het sanitair gemonteerd is.

Nog een dingetje trouwens, als ze dan toch niet meewerken, de deuren zijn stompe deuren in ral 9010. Nu zijn de kopse kanten van de deuren kaal, waarschijnlijk door het pas maken. Het lijkt mij dat je dan wel mag verwachten dat deze ook geverfd zijn. In de technische omschrijving staat deuren in ral 9010, verder niks gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Sebusta schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Ik denk zelf ook dat we weinig kunnen bereiken. Juridisch staan we natuurlijk niet sterk, maar het is geen nette afwerking. We laten het er voorlopig bij, maar bespreken dit nog wel tijdens de opleveringskeuring met de bouwkundig expert erbij. Dan is het aan de aannemer zelf om het misschien toch op te lossen of te wachten op de keuring en dan met de kans dat het misschien na de oplevering alsnog aangepast moet worden wanneer al het sanitair gemonteerd is.

Nog een dingetje trouwens, als ze dan toch niet meewerken, de deuren zijn stompe deuren in ral 9010. Nu zijn de kopse kanten van de deuren kaal, waarschijnlijk door het pas maken. Het lijkt mij dat je dan wel mag verwachten dat deze ook geverfd zijn. In de technische omschrijving staat deuren in ral 9010, verder niks gespecificeerd.
Wat staat er in je technische omschrijving? Bij ons staat dat het tegelwerk standaard niet strokend wordt uitgevoerd, wellicht verwijzen ze ook daarnaar.

Over technische omschrijving gesproken. Daarin staat dat de vloerverwarmingsverdelers standaard worden omkast in verblijfruimtes. In al mijn naïviteit er dus vanuit gegaan dat ze dit in de hal onder de trap nog zouden doen. Blijkt bij oplevering dat de hal geen verblijfsruimte is... (waarom dan überhaupt inde omschrijving zetten?)
Moet hem dus zelf (laten) omkasten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
DaWayne schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:38:
[...]
Over technische omschrijving gesproken. Daarin staat dat de vloerverwarmingsverdelers standaard worden omkast in verblijfruimtes. In al mijn naïviteit er dus vanuit gegaan dat ze dit in de hal onder de trap nog zouden doen. Blijkt bij oplevering dat de hal geen verblijfsruimte is... (waarom dan überhaupt inde omschrijving zetten?)
Moet hem dus zelf (laten) omkasten .
Als het goed is staat in de T.O. ook omschreven welke ruimtes verblijfruimtes zijn.
Vaak is de hal (zoals ook bij jou het geval) een onbenoemde ruimte. Maar dat zou ook gelden voor je trapkast ;-) Ook daar zou die niet omkast worden.

Wat hier wel heel errug slecht is, is dat ze bij de illustraties verwijzen naar een bouwnummer en daar plattegronden bij hebben gedaan met opties die helemaal niet kunnen bij het specifieke bouwnummer!
Zo heeft de illustratie een erker aan de zijkant, nog wat tuin langs het huis, een (in verhouding erg diepe tuin). Kijk je op de kaart, dan betreft het een hoekwoning maar wel eentje waar de getekende opties niet mogelijk zijn!
Ook is de tuin bij lange na niet zo diep (in verhouding) als dat op de illustraties is weergegeven.

Dus mensen die op basis van plaatjes e.d. een goed beeld te kunnen vormen, worden echt enorm besodemieterd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
Beste tweakters,

[Afbeelding]
Hoe kun je als aannemer nu denken dat dit goed is :+ :+ :+ Dit is echt prutswerk en zou ik zeker niet accepteren.

Qua hoogte eerder te hoog dan te laag en dan met een beugel die kan kantelen; en denk ook aan je stroom; je bent in ieder geval 2 wcd's nodig en misschien wel 3 of 4 mocht je extra apparatuur gaan aansluiten zoals een soundbar of console. (2 is voldoende voor Tv en decorder. En ook 2x Utp of 1 utp en 1 coax .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Laatst online: 21-06 06:54
GeeMoney schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:18:
[...]

Volgens de voorman is het gekte in de bouw om mensen te krijgen en te houden. Ze zijn nu begonnen met opleveren van de eerste woningen maar als daar punten uit naar voren komen dan worden die mensen weer uit onze woningen getrokken om dat op te lossen.
En zo gaat dat in een treintje maar door. Een elektriciën blijft niet 2 weken standby omdat er mogelijk een stopcontact niet goed is bij oplevering.
Bij ons dus een zelfde verhaal, de eerste woningen lijken nog redelijk op tijd opgeleverd te worden, maar de blokken daarna schuiven gigantisch door. Waar de oplevering gepland was voor Q4 2019 wil de bouwer nu niet meer committeren aan een oplevertermijn behalve ergens eind/na Q4 2020. Hoewel zwaar irritant snap ik ook wel de druk die de bouwers ervaren, en inderdaad de (on)mogelijkheid om goede mensen te houden/vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 22-05 13:34

Wat denken jullie?
Ik denk dat hier iemand aan het werk geweest is, die niet kan tegelzetten.
Zelfs ik als diy'er zou het beter gedaan hebben.

Ik zie op de foto nog enkele andere zaken, die wmb niet onder vakmanschap vallen:
- de rechter vloertegel ligt vrijwel voegloos tegen de wandtegel aan. Ik zie hier geen ruimte voor een behoorlijke kitvoeg.
- het voegenkruisje tussen de wandtegels moet nog weg (had al weg/er nooit geweest moeten zijn), want anders brokkelt de voeg erboven later definitief af.
- wat zijn die lelijke witte vlekken? Als de tegelzetter denkt, dat ie die viezigheid nog zonder problemen van deze tegel af krijgt, heeft ie het imo mis.

Een afschotprofiel kan niet oorzaak voor verspringende voegen zijn, want zo'n profiel mag nooit leidend zijn vwb het voegenbeeld. Normaal gesproken worden tegels uit het midden gezet/gelegd, wat automatisch tot corresponderende voegen leidt, omdat wand en vloer nu eenmaal op dezelde plek eindigen in een ruimte. ;)
Er kunnen bijzondere omstandigheden zijn, om (iets) anders tegels te zetten, maar dat mag nooit een optisch drama opleveren, zoals hier.

@Sebusta Ik zou erg graag meer foto's van de badkamer zien, overzicht zowel als details (zoals bij het afschotprofiel), want ik vermoed dat hier nog wel meer fouten gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:08
Op het dak van de uitbouw willen we zonnepanelen plaatsen (na oplevering) uitbouw is 7x2,4 meter, dus daar passen 8 panelen op.

De vraag is hoe ik de voorbereidende buis laat trekken. Bouwer stelt dit voor:
Omschrijving
Het leveren en aanbrengen van een doorvoer door het dak van de aanbouw met een plakplaat met een paraplu aansluiting (handvat van een paraplu op zijn kop als buis rond uitgevoerd). Na oplevering kan koper een kabel trekken naar de meterkast t.b.v. extra zelf te plaatsen zonnepanelen. Inclusief het inplakken van de plakplaat door de dakdekker. Positie conform meer- en minderwerktekening
Is dit slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Maak met de zonnepanelen een schuin dak en je kunt er 14 op kwijt. Maar wellicht mag dat niet vergunningsvrij.

Waarom een dakdoorvoer? Kan dit niet gewoon door de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:08
14 zonnepanelen op de uitbouw gaat niet lukken (verticale muur van de slaapkamers met ramen op de verdieping erboven)
De ideeen die ik heb:
  1. de voorgestelde dakdoorvoer (ik neem aan dat dat uitkomt op een wachtbuis naar de meterkast, anders heb ik een hele lelijke kabel over het plafond van de woonkamer lopen
  2. niets voorbereiden en achteraf doorboren van/naar de kruipruimte en via de kruipruimte naar de meterkast
  3. een stopcontact op eigen groep laten aanleggen op de zijgevel, hier kan 3500W op, maar dan heb ik de omvormer buiten hangen?
  4. een loze leiding in de slaapkamer tegen de uitbouw, op deze plaats naar buiten boren bij het aanleggen van de panelen
  5. ....
Edit: ik ga voor het stopcontact op eigen groep. Aan de zijkant van het huis komt een afdak/schuurtje/fietsenstalling dus de omvormer kan beschut buiten hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 19-06-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@burnedhardware ik had voor optie 4 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PV niet op stopcontact...

Ik zou ook voor optie 4 gaan, maar een stopcontact bij de fietsenstalling is ook altijd handig.
Pagina: 1 ... 22 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2