Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.330 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@burnedhardware Krijg je vanuit het project ook al PV-panelen? Meestal worden die aangesloten via een eigen leiding naar de meterkast. Je zou daar ook twee dingen mee kunnen doen:

1. misschien een kabel ernaast als dat past.
2. de kabel vervangen (en zekering) door een zwaardere, en dan met één zwaardere omvormer alle panelen aansturen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Sinds dinsdag de sleutels van ons nieuwe huis.
September 2017 de optie genomen, januari 2018 bij de notaris, mei 2018 start bouw. Nu helemaal van ons😀.

Foto's onder:
http://imgur.com/gallery/qIGDnhH

Bouwkwaliteit is prima. Afwerking op sommige plaatsen beneden peil. Wel bijzonder dat je als koper verantwoordelijk bent voor de kwaliteitscontrole vind ik. En dat er dan 2 klusjesmannen rondlopen met verf en gereedschap om nog wat punten op te lossen tijdens oplevering.

Qua meerwerk de volgende opleverpunten:
1 dakramen achter zijn 140x94 ipv 160x94. Dit kwam ze beter uit met PV panelen plaatsen, maar daar hadden ze dan over moeten communiceren, dus een open punt.
2 loze leidingen ga ik dit weekend checken. Bij buren zijn zo'n 3 op de 10 leidingen niet te gebruiken.

Al met al een leerzaam, soms moeizaam, spannend en gaaf traject.
Nu is de behanger gestart, volgende week aannemer, week erop vloeren, begin augustus verhuizen😀

[ Voor 0% gewijzigd door DaWayne op 20-06-2019 10:45 . Reden: Link gefixed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@DaWayne Goed om te horen! Wel erg vervelend van die loze leidingen. Kunnen ze dat nog maken denk je? (Je foto's doen het helaas niet)

Edit: mooi huis!

[ Voor 9% gewijzigd door TKroon op 20-06-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
DaWayne schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:48:

[...]

1 dakramen achter zijn 140x94 ipv 160x94. Dit kwam ze beter uit met PV panelen plaatsen, maar daar hadden ze dan over moeten communiceren, dus een open punt.
Gefeliciteerd!

Wij hadden vorig jaar iets soortgelijks, 2 stuks van Fakro van 1600x940 naar 1400x780. Ook i.v.m. PV-panelen (indak systeem). Kijk dus ook nog even of de breedte klopt.

Er is toen ook nog een onderbouwing aangeleverd waaruit bleek dat er nog steeds werd voldaan aan de eis voor daglichttoetreding.

Uiteindelijk heeft de aannemer voorgesteld hiervoor 250,- terug te betalen, uit coulance, want 'technisch noodzakelijk, ze hadden het alleen wat eerder moeten melden'. Daarbij kwam in ons geval later ongevraagd nog zo'n 135,- extra bij i.v.m de rolluiken die ook kleiner waren geworden (dus waarschijnlijk te danken aan één van de buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
verjager schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Gefeliciteerd!

Wij hadden vorig jaar iets soortgelijks, 2 stuks van Fakro van 1600x940 naar 1400x780. Ook i.v.m. PV-panelen (indak systeem). Kijk dus ook nog even of de breedte klopt.
Thanks , ga ik doen!

Het vervelende is dat het een optie a €1000 per dakraam betreft, waarvan ze aangeven dat deze wellicht vervalt ivm pv-panelen. En dat ze dit op eigen houtje hebben "opgelost"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
GeeMoney schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:58:
@jogaa ik heb daarom overal een extra blauwe draad laten trekken naar de schakelaars en kan straks met fibaro ook schakelen etc.
Heb nog even nagevraagd bij mijn bouwer of dit nog mogelijk is. Dat is het maar het zou 30 euro per schakelaar kosten. Tja, dat in vergelijking met jouw gratis gaat het toch een dure grap worden. Vooral omdat ik nu overal HUE lampen heb en die mee wil nemen denk ik dat ik er maar vanaf zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamino
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
WIj hebben een optie op een nieuwbouwwoning waarbij ze al begonnen zijn met de bouw. Inmiddels is de fundering al klaar en staat een deel van de benedenverdieping overeind. Nou heeft de verkopende makelaar het over een v.o.n. prijs exclusief grondrente.

Bij onze vorige nieuwbouwwoning zijn we aan het begin van het traject ingestapt en dus gewoon akkoord gegaan met de grond en bouwrente. Maar hoe zit dat als ze al met de bouw gestart zijn? Lijkt mij niet meer dan logisch dat de kosten bij bouwen zonder te verkopen voor rekening van projectontwikkelaar zijn of zie ik dat verkeerd? En is dit misschien iets waarover valt te onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Kamino schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:52:
WIj hebben een optie op een nieuwbouwwoning waarbij ze al begonnen zijn met de bouw. Inmiddels is de fundering al klaar en staat een deel van de benedenverdieping overeind. Nou heeft de verkopende makelaar het over een v.o.n. prijs exclusief grondrente.

Bij onze vorige nieuwbouwwoning zijn we aan het begin van het traject ingestapt en dus gewoon akkoord gegaan met de grond en bouwrente. Maar hoe zit dat als ze al met de bouw gestart zijn? Lijkt mij niet meer dan logisch dat de kosten bij bouwen zonder te verkopen voor rekening van projectontwikkelaar zijn of zie ik dat verkeerd? En is dit misschien iets waarover valt te onderhandelen?
Dat zie je verkeerd. Jij koopt de grond als het ware over van de projectontwikkelaar. Sinds de start van de bouw heeft hij die grond als het ware in bezit en voorgeschoten. Tot aan het moment dat jij die overkoopt als het ware ben je dus de bouwrente verschuldigd.
Afhankelijk van hoelang die bouw al loopt kan dat al snel oplopen. Waarschijnlijk tussen de 4 en 7 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Aannemer kan zelfs nog bouwrente rekenen als er al termijnen betaald zijn voor bijvoorbeeld “gereed ruwe vloer begane grond”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vak127 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:03:
[...]

Heb nog even nagevraagd bij mijn bouwer of dit nog mogelijk is. Dat is het maar het zou 30 euro per schakelaar kosten. Tja, dat in vergelijking met jouw gratis gaat het toch een dure grap worden. Vooral omdat ik nu overal HUE lampen heb en die mee wil nemen denk ik dat ik er maar vanaf zie.
Dan trek je dat blauwe draadje toch zelf. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:20
Ik koop voor 100 euro 4 kleuren kwaliteit vd draad van 100m. Dus alleen blauw zal helemaal goedkoop zijn. Draden trekken vanaf de doos naar de schakelaar is niet moeilijk.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Snowhite0901 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:24:
Ik koop voor 100 euro 4 kleuren kwaliteit vd draad van 100m. Dus alleen blauw zal helemaal goedkoop zijn. Draden trekken vanaf de doos naar de schakelaar is niet moeilijk.
Eenmalig set kopen, de rest van je leven gewoon bijkopen zoals nodig.

Tracé naar schakelaar is vaak het makkelijkste ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

DaWayne schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:48:
September 2017 de optie genomen, januari 2018 bij de notaris, mei 2018 start bouw. Nu helemaal van ons😀.

Foto's onder:
http://imgur.com/gallery/qIGDnhH

Bouwkwaliteit is prima. Afwerking op sommige plaatsen beneden peil. Wel bijzonder dat je als koper verantwoordelijk bent voor de kwaliteitscontrole vind ik. En dat er dan 2 klusjesmannen rondlopen met verf en gereedschap om nog wat punten op te lossen tijdens oplevering.

Qua meerwerk de volgende opleverpunten:
2 loze leidingen ga ik dit weekend checken. Bij buren zijn zo'n 3 op de 10 leidingen niet te gebruiken.

Al met al een leerzaam, soms moeizaam, spannend en gaaf traject.
Nu is de behanger gestart, volgende week aannemer, week erop vloeren, begin augustus verhuizen😀
Ziet er netjes uit! Ook nog vrij vlot gebouwd voor deze tijd.
Wij februari 2018 bij de notaris geweest, mei 2018 zijn de werkzaamheden gestart, nu is het huis uit de steigers maar nog geen bericht van oplevering. 15 juli kijkdag en mogen we inmeten. Zal dus zoiezo na de bouwvak worden. Dan zitten we alweer bijna in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
@T.E de planning was bij ons altijd Q3, dus ze hebben inderdaad iets ingehaald.
Voor jullie wel balen, maar het moeilijkste is dat je waarschijnlijk ook een vloerenlegger, schilder, aannemer, stukadoor/behanger, elektricien moet gaan vastleggen zonder een concrete datum. Ik ben blij dat bij ons vandaag de behanger is begonnen, woensdag a.s. de aannemer en de week erop de vloerenlegger zodat voor bouwvak alles gereed is. Anders loopt de afwerking en verhuizing ook zo maar 3 tot 5 weken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

DaWayne schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:28:
@T.E de planning was bij ons altijd Q3, dus ze hebben inderdaad iets ingehaald.
Voor jullie wel balen, maar het moeilijkste is dat je waarschijnlijk ook een vloerenlegger, schilder, aannemer, stukadoor/behanger, elektricien moet gaan vastleggen zonder een concrete datum. Ik ben blij dat bij ons vandaag de behanger is begonnen, woensdag a.s. de aannemer en de week erop de vloerenlegger zodat voor bouwvak alles gereed is. Anders loopt de afwerking en verhuizing ook zo maar 3 tot 5 weken uit.
Idd het is lastig plannen al komt dat wel goed. We doen veel zelf. Grootste probleem zal de stucadoor zijn maar die geeft aan dat het wel goed komt. Als het verbouwen na oplevering 3 maanden duurt is dat voor ons geen probleem. We hebben geen dubbele lasten dus hebben geen haast. En we gaan er pas in als echt alles klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 07:27
Gister officiële kijkdag gehad. Niet dat er veel nieuws was want we zijn al paar keer 'stiekem' binnen geweest. Bij ons is buiten bijna klaar. Het laatste stukje metselen dan de zinken afwerking en dan gaan de stijgers weg en komen later de ramen.
Binnen ligt de dekvloer erin en gaan ze beginnen aan de binnenmuren.
Onze oplevering staat nog steeds gepland voor na de bouwvak.
Een deel van ons project had gister ook de inmeet dag. Deze zullen net voor de bouwvak opgeleverd worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cYSFXXf.jpg
Vorige week foto gemaakt van leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P7YekRN.jpg
Dekvloer ligt erin en muren vlak gemaakt. Blokken liggen klaar voor binnenmuren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iEHmSyg.jpg
Vloer badkamer nog niet gestort. Is dat normaal?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HCqSdgd.jpg
Zolder aansluiting voor alle zake verwarming en water.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0iiz4is.jpg
Buiten laatste puntje metselwerk en dan is dit ook klaar bij ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
Komt er nog een wand midden op zolder? Anders zit je vloerverwarming verdeler wel op een heel vreemde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@Den_S85 er komt een hok voor verdeler, CV, wtw en wasmachine. Verder niks. Geen kamer of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@ambusched ziet er goed uit! Ze zijn net zover als bij ons zie ik. Wij staan qua oplevering nu op eind september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Wij waren gisteren nog even gaan kijken;

- wanden zijn nu bijna allemaal behangklaar opgeleverd, alleen de zolder moet nog worden afgewerkt.
- cementdekvloer in de garage is gestort, tevens zijn de wanden daarvan behangklaar afgewerkt.
- tegelwerk is volledig gedaan, echter:
we hadden met de tegel leverancier (zit bij het project) afgesproken dat we de tegelvloer in het toilet beneden niet wilden omdat we via een andere partij een tegelvloer laten leggen over de gehele beneden verdieping, deze zou dus doorlopen tot in het toilet.
Dit hebben we in december 2018 kortgesloten via mail en ondertekende offertes.

Jullie raden het al, ze hebben gewoon het toilet getegeld zoals het origineel zou worden.
We hebben geld terug gehad voor minder werk.

Netjes een mail gestuurd (de voorman was er die dag niet) met het vriendelijke doch dringende verzoek de vloer er weer uit te halen daar wij de (duurdere) tegels voor de gehele benedenverdieping al besteld en betaald hebben.

Komende week komt de spuiter voor de plafonds.
Gezien het werk wat nog gebeuren moet, gok ik op eind september. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 19:33
Wij kregen gisteren de technische tekeningen voor de elektra. Er zitten nog wat fouten in en we moeten op een muur het aantal aansluitingen verminderen omdat er teveel buizen gefreesd moeten worden en de constructeur het daar niet mee eens is.

Er staat op de tekening dat standaard 10 PV panelen geleverd worden, maar dat dat uitgebreid kan worden tot 23. Wat is een redelijke prijs per PV, of is dit iets wat eenvoudig zelf te doen is later? Het gaat om een plat dak.

Tot slot: Wat worden er enorm veel fouten gemaakt tijdens de bouw. We moeten er echt bovenop zitten, want in vrijwel alle woningen worden dingen verkeerd gedaan. Muren op de verkeerde plek, deuren die te laag gemaakt worden, vergeten leidingwerk. Echt ongelooflijk

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Blihi het is inderdaad goed opletten af en toe. Afhankelijk van hoe “zwaar” de panelen zijn maar voor 300Wp panelen onder of rond de 400,- betalen is niet gek denk ik. Zeker als dan ook in die prijs de omvormer en alles zit.
Probeer ook een factuur te regelen dan kan je de BTW deels ook claimen.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 22-06-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:59

EiT

Zo te zien is bij veel mensen de volgorde anders dan bij ons.

Bij ons waren ze al aan het aan het metselen voor het dak er op lag. (+/- 1m).
Toen het dak er op lag zijn binnen 2 weken de binnen muren gezet en trap er in. Ook was de elektra op de muren gekalkt en moesten wij het meerwerk controleren. De binnen vloeren waren nog niet gestort. Nu is het metselwerk bijna klaar, alleen nog een stukje voor 2e verdieping. Bij andere huizen zijn de dakgoten, dakpannen en zonnepanelen al geplaatst. Geen idee hoe het er nu binnen voor staat, hoop niet dat de vloer al gestort is, we hadden nog water in een slaapkamer omdat Velux raam er nog niet in zat.

Overigens heel blij dat we gekozen hebben voor een hardhouten trap, eiken treden, rest wit. Het zag er, van onderen ;), beter uit dan verwacht.

Ik zit wel te denken om te kijken of ik een keer binnen kan komen om te kijken of ze de vloerverwarming wel op 10cm leggen. De rest van het project wordt op 15cm gelegd.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:00:
@Blihi het is inderdaad goed opletten af en toe. Afhankelijk van hoe “zwaar” de panelen zijn maar voor 300Wp panelen onder of rond de 400,- betalen is niet gek denk ik. Zeker als dan ook in die prijs de omvormer en alles zit.
Probeer ook een factuur te regelen dan kan je de BTW deels ook claimen.
We krijgen een aparte factuur voor de PV panelen. Dat is geregeld. En met de recente uitspraken van de rechtbank ga ik ook de BTW op het dak proberen terug te vragen!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Wij laten de badkamer via het project installeren. Toen we die uitkozen hebben we het niet gehad over de verlichting. Er is 1 lichtpunt midden in de badkamer. Nu twijfel ik of spotjes toch niet mooier zijn of de ruimte beter verlichten. De badkamer is 3.58m bij 1.53. Aan één uiteinde komt de dubbele douche, daar is het 1.80 breed. Wat denken jullie? Is het beter om toch nog te proberen of er een verlaagd plafond en spotjes in kunnen?

Omdat we de douche naar de andere kant hebben verplaatst dan in de standaard indeling zit de MV nog aan de originele kant. Wellicht dat dat dan ook nog verplaatst kan worden naar de kant van de douche?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vragen of ze dit nog mee kunnen nemen met de vloeren. Verlaagd plafond is keihard hoogteverlies wat alles benauwder maakt. Meenemen met de vloeren = geen hoogteverlies.

Kanaalplaatbouw of breedplaatbouw (of iets anders)?

Je hebt toch bij de wastafel ook wel een lichtpunt?

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-06-2019 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Liquorice wat @kabeltjekabel zegt, proberen nog mee te laten nemen in de vloeren.
Achteraf kan wel maar kost je veel hoogte inderdaad, zeker als je je MV wilt verplaatsen zit je volgens mij zo op 10-12cm verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
GeeMoney schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:01:
@Liquorice wat @kabeltjekabel zegt, proberen nog mee te laten nemen in de vloeren.
Achteraf kan wel maar kost je veel hoogte inderdaad, zeker als je je MV wilt verplaatsen zit je volgens mij zo op 10-12cm verlies.
Helaas is de bouwer niet bereid ook maar iets aan de lichtpunten te veranderen in de vloeren. Dit hebben we al geprobeerd.. Ja dat is wel iets om mee te nemen inderdaad, het hoogteverlies. We krijgen kanaalplaten.

Klopt, in de spiegel hebben we wel verlichting. Dus misschien is het ook allemaal niet nodig, maar de twijfel slaat toe 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dan pak je toch een armatuur wat zoveel mogelijk langs het plafond straalt? Dan heb je ook een goede verdeling.

Ik heb gebruik zelf, buiten de badkamer dan, overal toneelfittingen. Geen lichtverlies en geen kleurvervorming. Veel licht langs het plafond, dus ook een goede verdeling. Tevens geen hoogteverlies. In een badkamer heb je uiteraard extra afdichting nodig en kun je niet zomaar een toneelfitting gebruiken.

Je zou eventueel ook achteraf nog spots kunnen wegwerken in de kanalen, maar het wordt wat lastiger om ook in een ander kanaal dan die van het oorspronkelijke lichtpunt te komen. De kanalen liggen meestal parallel aan de voorgevel. Wellicht hebben ze ook een kanaal gebruikt voor de afzuiging.

Van kanaal naar kanaal met de elektra zou eventueel ook kunnen met een koof via de zijkant, is wellicht makkelijker dan van kanaal naar kanaal boren.

Plafond verlagen zou ik nooit en te nimmer doen. Dan nog liever gewoon een LEDstrip op het plafond plakken.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-06-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:15:
Dan pak je toch een armatuur wat zoveel mogelijk langs het plafond straalt? Dan heb je ook een goede verdeling.

Ik heb gebruik zelf, buiten de badkamer dan, overal toneelfittingen. Geen lichtverlies en geen kleurvervorming. Veel licht langs het plafond, dus ook een goede verdeling. Tevens geen hoogteverlies. In een badkamer heb je uiteraard extra afdichting nodig en kun je niet zomaar een toneelfitting gebruiken.

Je zou eventueel ook achteraf nog spots kunnen wegwerken in de kanalen, maar het wordt wat lastiger om ook in een ander kanaal dan die van het oorspronkelijke lichtpunt te komen. De kanalen liggen meestal parallel aan de voorgevel. Wellicht hebben ze ook een kanaal gebruikt voor de afzuiging.

Van kanaal naar kanaal met de elektra zou eventueel ook kunnen met een koof via de zijkant, is wellicht makkelijker dan van kanaal naar kanaal boren.

Plafond verlagen zou ik nooit en te nimmer doen. Dan nog liever gewoon een LEDstrip op het plafond plakken.
Bedankt! We gaan de opties eens onderzoeken! Maar plafond verlagen lijkt dan toch niet de beste optie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

@Liquorice Ik heb een dik jaar geleden in mijn nieuwe woning een spanplafond laten plaatsen (via http://indara.nl/) in de badkamer (en toilet). Bevalt mij erg goed. Een tweetal spots erin aan de ene korte zijde en aan de andere kant over de gehele lengte een led strip die boven het plafond zit en doorschijnt. Meer dan voldoende licht en het plafond ziet er zeer strak uit. Het plafond komt een paar cm omlaag (iets van 5 dacht ik) maar daar merk ik niets van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EWiDJokyLvXJM83PhnGjikcN/thumb.jpg

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Met ledspots hoef je niet heel veel te zakken met je verlaagdplafond (minimale inbouwhoogte) en de mv zou ik mij niet te druk om maken, hij moet zowiezo op maximaal vermogen bij een goeie douchebeurt en dan maken die enkele meters niet zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Liquorice ik zou je MV gewoon laten zitten inderdaad, dan zak je maximaal 5cm en dat is te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
Gisteren de inbouwspots geplaatst.
Vanuit de bouw de spots in de voordelen laten storten. Kost €200 per spot, maar ben blij met het resultaat!

http://imgur.com/gallery/SqEkY9C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
DaWayne schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:31:
Gisteren de inbouwspots geplaatst.
Vanuit de bouw de spots in de voordelen laten storten. Kost €200 per spot, maar ben blij met het resultaat!

http://imgur.com/gallery/SqEkY9C
Ik heb hetzelfde laten doen en was benieuwd hoe dat eruit zou zien :) gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:32:
[...]

Ik heb hetzelfde laten doen en was benieuwd hoe dat eruit zou zien :) gaaf!
Als je spacwerk hebt wel handschoenen aan doen, aangezien je spots met veren feitelijk gezien langs schuurpapier met de grofste korrel mogelijk moet frotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:58
kan iemand mij iets vertellen over wanneer ik de grond moet betalen?

situatie:
- nieuwbouwproject 18 woningen.
- er zijn er drie verkocht, aanvang bouw begint bij 70% verkocht, oftewel 14 woningen.
- donderdag teken ik het koopcontract. Moet ik vanaf dat moment ook de grond betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
107mb schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:32:

situatie:
- er zijn er drie verkocht, aanvang bouw begint bij 70% verkocht, oftewel 14 woningen.
- donderdag teken ik het koopcontract. Moet ik vanaf dat moment ook de grond betalen?
Zorg even voor een clausule in je koopcontract dat als die 70% norm niet gehaald wordt binnen X termijn de koop ontbonden kan worden.
Ik heb 7 jaar geleden in een dergelijke positie gezeten waarin eerst sprake was van niet bouwen ivm het niet halen van de norm. Ik bleef echter eigenaar van de grond omdat ik dus een dergelijke clausule niet had.
Uiteindelijk om 5 voor 12 is alsnog de norm gehaald maar ik kneep hem wel even.

Na het tekenen van je koopcontract kan je alles in gang zetten bij je geldverstrekker en notaris en vaak binnen een week of 6-8 is de overdracht bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
GeeMoney schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:38:
[...]
Na het tekenen van je koopcontract kan je alles in gang zetten bij je geldverstrekker en notaris en vaak binnen een week of 6-8 is de overdracht bij de notaris.
bedankt voor de uitstekende tip!

overdracht bij de notaris is dan het startpunt van de grond betalen?

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 24-06-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
107mb schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:05:
[...]

bedankt voor de uitstekende tip!

overdracht bij de notaris is dan het startpunt van de grond betalen?
Klopt, op dat moment is de overdracht van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
GeeMoney schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:07:
[...]

Klopt, op dat moment is de overdracht van de grond.
Bij ons is het zo dat als de aannemer nog niet voor 1 december heeft gevraagd voor de eigendomsakte en de hypotheekakteom bij de notaris wij toch grondrente gaan betalen vanaf 1 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamino
Hier zijn we ook druk met mogelijk (volgende) nieuwbouwwoning. Geen idee of mijn huidige woning ook nog doorgaat voor nieuwbouwwoning maar 5 jaar en 2 kinderen verder zijn we daar ietswat uitgegegroeid. Nieuwe woning betreft wederom een nieuwbouwwoning, echter zijn ze al begonnen met de bouw, fundering is al gelegd en muren benedenverdieping staan ook al.

Verkopende makelaar heeft explicitiet gemeld dat wij ook de grondrente zouden moeten betalen vanaf start bouw. Daar ben ik niet akkoord mee gegaan en dus teruggekoppeld naar projectontwikkelaar dat we pas de grondrente willen betalen vanaf tekenen koopovereenkomst. Ben benieuwd wat daaruit komt en of projectontwikkelaar daar akkoord mee wil gaan.

Spannende en drukke tijd. Naast alles moeten regelen voor eventuele nieuwe woning ook druk met voorbereidingen voor verkopen huidige woning en alles regelen voor de financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Kamino schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:30:
Hier zijn we ook druk met mogelijk (volgende) nieuwbouwwoning. Geen idee of mijn huidige woning ook nog doorgaat voor nieuwbouwwoning maar 5 jaar en 2 kinderen verder zijn we daar ietswat uitgegegroeid. Nieuwe woning betreft wederom een nieuwbouwwoning, echter zijn ze al begonnen met de bouw, fundering is al gelegd en muren benedenverdieping staan ook al.

Verkopende makelaar heeft explicitiet gemeld dat wij ook de grondrente zouden moeten betalen vanaf start bouw. Daar ben ik niet akkoord mee gegaan en dus teruggekoppeld naar projectontwikkelaar dat we pas de grondrente willen betalen vanaf tekenen koopovereenkomst. Ben benieuwd wat daaruit komt en of projectontwikkelaar daar akkoord mee wil gaan.

Spannende en drukke tijd. Naast alles moeten regelen voor eventuele nieuwe woning ook druk met voorbereidingen voor verkopen huidige woning en alles regelen voor de financiering.
Ben benieuwd of je dat voor elkaar gaat krijgen. Ik verwacht in deze huidige markt namelijk zeker van niet.
De spelregels zijn duidelijk en waarschijnlijk voor jou 5 anderen.
Als het wel lukt is het wellicht voor andere tweakers toch ook de moeite waard.

De ontwikkelaar heeft immers de grond ook gewoon "voorgeschoten" dus onredelijk is het niet om te verwachten dat je daar rente voor moet betalen. Dat het percentage wat hoog is ben ik dan wel met je eens :).

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 24-06-2019 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kamino
GeeMoney schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:48:
[...]

Ben benieuwd of je dat voor elkaar gaat krijgen. Ik verwacht in deze huidige markt namelijk zeker van niet.
De spelregels zijn duidelijk en waarschijnlijk voor jou 5 anderen.
Als het wel lukt is het wellicht voor andere tweakers toch ook de moeite waard.

De ontwikkelaar heeft immers de grond ook gewoon "voorgeschoten" dus onredelijk is het niet om te verwachten dat je daar rente voor moet betalen. Dat het percentage wat hoog is ben ik dan wel met je eens :).
Inmiddels bericht van de verkoopmakelaar gehad dat mijn voorstel akkoord is. We zijn nu overeen gekomen dat de grondrente ingaat vanaf moment van overeenkomen. Dat is dus vandaag. En koopovereenkomst wordt ergens volgende week getekend. Dat scheelt me aardig wat geld.

Denk dat de project ontwikkelaar akkoord is gegaan omdat de bouw reeds gestart is, al een tijdje te koop staat en ze de woning graag voor de zomervakantie willen verkopen.

Voor wat betreft voorschieten van de grond. Dat snap ik, maar aan de andere kant neemt de project ontwikkelaar dat risico dan toch ook? En daarnaast zal ie ongetwijfeld ook op de verkoop van de grond verdienen. En ik ben ook akkoord gegaan met beperkte mogelijkheden qua meerwerk en de door project ontwikkelaar gemaakte keuzes qua meerwerk (2.40 meter uitbouw). Dus denk dat mijn voorstel wel redelijk was en gelukkig denkt de projectontwikkelaar daar ook zo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
Advies e/o ervaring gevraagd!

Wij hebben bij aankoop in onze woning gekozen voor wat minderwerk. Een minderwerk 'optie' betreft het laten vervallen van een muur waardoor we een grotere slaapkamer krijgen. Ongeveer 2,5 m2.

Onze aannemer heeft bij de optie aangegeven dat dit impact kan hebben op de Woningborg-garantie en 'mogelijk' op het bouwbesluit (helaas, in de kleine lettertjes).

Inmiddels hebben wij een brief ontvangen waarin gevraagd wordt om afstand te nemen van een deel van de woningborg garantie waarmee hij gevrijwaard wordt.

Nu maken we ons niet zo zeer druk om zaken zoals; verminderde geluidisolatie, brandveiligheid, ventilatie etc.. maar wel om het feit dat we mogelijk niet voldoen aan het bouwbesluit.

In hoeverre wordt de 'soep heet gegeten' bij oplevering?

De aannemer stelt (terecht) dat we na oplevering zelf verantwoordelijk zijn om zelfwerkzaamheden uit te voeren aan de woning na oplevering om hier alsnog aan te voldoen wanneer dit een probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Heeft er hier iemand ervaring met post oplevering toevoegen van een kelder?

We hadden het voor de bouw al gevraagd maar een kelder was geen optie vanuit het project. Onze wijnverzameling begint een beetje uit de hand te lopen en de halve garage volzetten met klimaatkasten is ook wat zonde van de ruimte dus we willen wat meer informatie over kelders.

Dat zou dan idealiter onder de garage worden gedaan, hoeft niet heel groot te worden (2 bij 2 worden we al heel blij van), hoeft geen dingen als licht of veel frisse lucht te krijgen. Simpel en ruw is prima, het gaat immers om flessen wijn, niet om een slaapkamer. Maar wat het qua kosten dan ongeveer wordt is mij een raadsel. Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:23:
Tja, dat is de bouw tegenwoordig; alles wat niet vastgelegd is krijg je op de goedkoopste manier.

Veelal staat het er expliciet in dat het niet strokend gelegd wordt.

Persoonlijk zou mij dit echt helemaal niks kunnen schelen (behalve verkoopwaarde) aangezien ik er toch niks van zie zodra ik mijn bril met minglazen afzet.

[...]

Ahaa. Maar je accepteerd wel een dakkappel wat gewoon 50 cm verschoven zit :+
Hier schrok ik een beetje van. Vooral het voorbeeld op de foto. Ik heb even gezocht in mijn documentatie van de badkamer. op de plaatjes staan netjes alle tegels strokend verwerkt, maar in de tekst staat letterlijk dat dit NIET gebeurt. Ik heb gemaild met de kopersbegeleiding dat ik dit wel wil en het ook niet ga accepteren als ze het niet doen. Ik ben erg benieuwd naar de reactie maar gezien de ervaringen met deze projectontwikkelaar zal ik waarschijnlijk weer teleurgesteld worden.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:43
boomr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Hier schrok ik een beetje van. Vooral het voorbeeld op de foto. Ik heb even gezocht in mijn documentatie van de badkamer. op de plaatjes staan netjes alle tegels strokend verwerkt, maar in de tekst staat letterlijk dat dit NIET gebeurt. Ik heb gemaild met de kopersbegeleiding dat ik dit wel wil en het ook niet ga accepteren als ze het niet doen. Ik ben erg benieuwd naar de reactie maar gezien de ervaringen met deze projectontwikkelaar zal ik waarschijnlijk weer teleurgesteld worden.
De praktijk is dat je aan de goden.... euh tegelzetter bent overgeleverd. Overigens als je een fatsoenlijke hebt, dan zal deze tegels indien mogelijk vast wel strokend aanbrengen. Bij ons is dit netjes gebeurd bij de ombouw van het bad (want met vloertegels en dus even brede voeg) Bij de echte wandtegels niet, want deze zijn niet gerectificeerd en hebben dus een bredere voeg dan de gerectificeerde vloertegels (en de vloer is 59,6 en de wandtegel ongeveer 60 8)7 )

Overigens heb ik de wandtegel expres niet gerectificeerd gedaan: ik heb liever een iets bredere voeg dan een oeverloze discussie met de aannemer dat de tegels er niet netjes recht op zitten en die uiteindelijk 'verliezen' Choose your battles....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Jheroun schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:47:

We hadden het voor de bouw al gevraagd maar een kelder was geen optie vanuit het project. Onze wijnverzameling begint een beetje uit de hand te lopen en de halve garage volzetten met klimaatkasten is ook wat zonde van de ruimte dus we willen wat meer informatie over kelders.

Dat zou dan idealiter onder de garage worden gedaan, hoeft niet heel groot te worden (2 bij 2 worden we al heel blij van), hoeft geen dingen als licht of veel frisse lucht te krijgen. Simpel en ruw is prima, het gaat immers om flessen wijn, niet om een slaapkamer. Maar wat het qua kosten dan ongeveer wordt is mij een raadsel. Iemand ervaringen?
Ik heb een kruipruimte onder mijn garage: ik gebruik hem voor overgebleven sanitair tegels en dakpannen, maar je kunt er natuurlijk ook wijn neerleggen, scheelt een hoop centjes (kun je mooi investeren in je wijn _/-\o_ ) (ik heb het 'rond' het luik liggen, zodat ik niet 6 meter hoef te kruipen en moet dus wel alles aan de kant wieberen als ik ver in mijn kruipruimte wil komen maar dat wil ik toch niet, ik kan nu haast op mijn kop erin hangen en alles pakken)

[ Voor 10% gewijzigd door Sammy_tukker op 25-06-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15

Voor een wijnkelder zou ik hiernaar kijken.
http://www.provinumwijnkelders.nl/helicave/
Veel hangt ook af van het niveau van het grondwater en de fundering.
De prijzen zullen daarom sterk uiteen lopen. Wil je een echte kelder, dan is het vaak eenvoudiger om die in de tuin of onder de oprit te leggen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Sammy_tukker Helaas krijgt onze garage geen kruipruimte. En dan nog zou dat wellicht voor enkele tientallen flessen een optie zijn maar niet voor honderden ;)

@MeTooPV Dat zijn mooie kelders maar wat een prijzen zeg, voor een compacte ruim 30k + 7 tot 27% aan aanvullende kosten. Maar da's alvast een indicatie. Had toch gehoopt dat een 2x2x2 blok onder de grond wel voor minder zou kunnen. Dan wellicht toch nog maar een extra klimaatkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dix0r schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:51:
Advies e/o ervaring gevraagd!

Wij hebben bij aankoop in onze woning gekozen voor wat minderwerk. Een minderwerk 'optie' betreft het laten vervallen van een muur waardoor we een grotere slaapkamer krijgen. Ongeveer 2,5 m2.

Onze aannemer heeft bij de optie aangegeven dat dit impact kan hebben op de Woningborg-garantie en 'mogelijk' op het bouwbesluit (helaas, in de kleine lettertjes).

Inmiddels hebben wij een brief ontvangen waarin gevraagd wordt om afstand te nemen van een deel van de woningborg garantie waarmee hij gevrijwaard wordt.

Nu maken we ons niet zo zeer druk om zaken zoals; verminderde geluidisolatie, brandveiligheid, ventilatie etc.. maar wel om het feit dat we mogelijk niet voldoen aan het bouwbesluit.

In hoeverre wordt de 'soep heet gegeten' bij oplevering?

De aannemer stelt (terecht) dat we na oplevering zelf verantwoordelijk zijn om zelfwerkzaamheden uit te voeren aan de woning na oplevering om hier alsnog aan te voldoen wanneer dit een probleem vormt.
Ik heb ook een muur tussen 2 kamers weggelaten maar bij mij is niets gezegd over wat voor garantie of bouwbesluit ook. Is geen onderdeel van de dragende constructie, dus ik zie het probleem ook niet? Ramen zijn blijven bestaan dus ventilatie ook.

Wat geven ze voor onderbouwde redenen dan? Want de genoemde misschiens heb je niets aan en is gewoon luiheid van ze.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Bastien schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:25:
[...]
Ik heb ook een muur tussen 2 kamers weggelaten maar bij mij is niets gezegd over wat voor garantie of bouwbesluit ook. Is geen onderdeel van de dragende constructie, dus ik zie het probleem ook niet? Ramen zijn blijven bestaan dus ventilatie ook.

Wat geven ze voor onderbouwde redenen dan? Want de genoemde misschiens heb je niets aan en is gewoon luiheid van ze.
Het zal vast geen luiheid zijn: waar het meer op lijkt is indekken. Ze zullen vast geen nieuwe ventilatieberekening uitvoeren, geen nieuwe warmteberekening en wat al niet meer zij. Mocht het te koud blijven in je kamer, dan pakt de aannemer het ondertekende formuliertje erbij en zegt: Ich habe es stiekum gewusst maar ga het nu niet aanpassen want destijds was je er mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Sammy_tukker schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:37:
[...]

Het zal vast geen luiheid zijn: waar het meer op lijkt is indekken. Ze zullen vast geen nieuwe ventilatieberekening uitvoeren, geen nieuwe warmteberekening en wat al niet meer zij. Mocht het te koud blijven in je kamer, dan pakt de aannemer het ondertekende formuliertje erbij en zegt: Ich habe es stiekum gewusst maar ga het nu niet aanpassen want destijds was je er mee akkoord.
Luiheid dus. Wel de optie bieden maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
[s]situatie:

Onze nieuwbouw woning wordt voorzien van mechanische ventilatie met WTW. In elke ruimte zit een of meerdere aan/ - afzuigpunten voor het ventilatie systeem.

Nu hebben wij als meerwerk een bijkeuken (2,4 *2,4m) gekozen als ruwbouw optie.

De bijkeuken zou voorzien worden (volgens specificatie van de koperskeuzelijst) van:
- Deur naar buiten
- Deur naar de keuken
- radiator
- lichtpunt
- schakelaar lichtpunt
- wcd
- ventilatie punt.

Nu bleek zeer recent, dat er geen afzuigpunt in de bijkeuken aanwezig is. Bij nadere controle van de foto's tijdens het storten van de 1e dekvloer is te zien dat er geen ventilatiebuis naar de bijkeuken is gelegd.

Deze hoort wel aanwezig te zijn.

Nagevraagd bij de aannemer hoe dit zat.
De aannemer heeft contact gelegd met de installateur en deze kwam met de volgende opties:
'
- Dit mv punt wordt gerealiseerd doormiddel van een buisventilator met de volgende specificaties:
•Signaallampje
•Terugslagklep
•Nalooptimer 1 tot 20 min
•Regelbare hegrostaat (vocht)
•Kogellagers
•26,5 dBA
•Bediening doormiddel van de lichtschakelaar

of

Alternatief op bovengenoemde uitwerking:

Wij plaatsen een woonhuisventilator in de garage waarna er een kanaal naar de bijkeuken wordt gemaakt.

In de bijkeuken wordt vervolgens 25 m³/h afgezogen.

In de garage kan vervolgens nog een afzuigpunt gecreëerd worden en het geheel kan afgeblazen worden op het dak van de garage.

De ventilator wordt aangesloten op het elektra en deze kan bedient worden d.m.v. een draadloze 3 standen schakelaar.'

Nu kan/wordt de bijkeuken dus niet meer aangesloten op de centrale mechanische ventilatie box met WTW (Brink renovent serie).
En moeten we dus de bijkeuken apart regelen/ bijhouden. Tevens krijgen we dus een extra systeem (en dus een extra stroomverbruiker) erbij.

Ik krijg het gevoel dat we hiermee afgescheept worden met een snelle en goedkope 'oplossing'.
Is mijn gevoel correct of is 1 van bovenstaande opties prima en degelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij een WTW installatie is het juist de bedoeling dat je geen andere 'openingen' hebt in je huis, aan- en afvoer gebeurt dmv de WTW.

Een extra afzuiginstallatie lijkt mij dan ook niet aan te raden, je krijgt onbalans in je WTW en je energiebesparing wordt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
boomr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Tja... probeer de tegelzetter zelf te vinden en geef die wat extra's zou ik zeggen...

En ja; zulke plaatjes zijn inderdaad flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
Zelfde gevoel had ik bij de verdeler van de vloerverwarming die in de hal staat.
In de technische omschrijving staat alleen: " in verblijfsruimtes worden de verdelers van de vvw omkast".
Snel (en te weinig kritisch) lezen en je gaat er vanuit dat er een omkasting is (diegene in de technische ruimte dan terecht niet).
Bij oplevering blijkt natuurlijk dat de hal geen verblijfsruimte is.
Sterker nog, in het hele project staat geen een verdeler in een verblijfsruimte. |:(

Zet dan in de technische omschrijving dat hij niet omkast wordt, dan krijg je ook geen misverstanden denk ik dan...

Overigens verder geen probleem, gewoon een klein klusje erbij voor deze jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
Bastien schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:25:
[...]

Onze woning/aannemer valt onder woningborg bouwzekerheid. Wellicht voor jou niet van toepassing?

Een onderbouwde reden geven ze niet, betreft inderdaad indekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:08
ymaenhout schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:55:
(verhaal over prutsende aannemer met ventilatiekanalen)
Omdat de vloer al is gestort, kun je denk ik hoog en laag springen, maar ze gaan niet die hele betonvloer open hakken om een kanaal aan te leggen. Daarom bieden ze je deze opties aan. Op zich zijn het geen goedkope oplossingen, in de zin dat de aannemer hier echt wel een € of 500-1000 mee verder is, afhankelijk van hoe schandalig de installateur de prijs bepaald heeft.

Wat volgens mij ook nog een optie zou moeten zijn is het volgende. Boor een gat in de muur tussen bijkeuken en keuken. Zet er een kleine buisventilator op, die afzuigt in de bijkeuken en de lucht de keuken in blaast. Zo krijg je een onderdruk in deze ruimte, die dan (als de rest van de ruimte kwalitatief goed gebouwd is) onder de deur door aangezogen wordt vanuit de keuken.
Het doel is uiteindelijk namelijk om luchtcirculatie te krijgen in de bijkeuken. Op die manier kun je dat ook oplossen. Dit heeft verder geen invloed op de balansventilatie, want je gebruikt gewoon lucht uit de keuken om de bijkeuken te ventileren, maar netto blijft de balans hetzelfde.

Maar je hebt gelijk: een extra energieverbruiker, een ding aan de wand, het gedoe dat je ermee hebt.. en dat alles omdat de aannemer/installateur zijn werkvoorbereiding/engineering niet voor elkaar had. Helaas is dat een typisch staaltje 'hoe de bouw werkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 11:20

Misschien gewoon externe wijnopslag gebruiken? Prijzen varieren van een euro tot enkele euro's per fles per jaar. Als je dat afzet tegen de aanschafkosten en running costs van de bewaarfaciliteiten die je zelf moet aanschaffen, dan word dat best wel een aantrekkelijke optie. Dan kun je de 'a point' flessen om de zoveel tijd uit je opslag halen en in je bewaarkast(je) zetten. En zet je de Bourgogne / Barolo / Brunello / Bordeaux /Champagne / Riesling lekker in je externe opslag. Riskeer je ook niet om deze toch even te proberen in een dolle bui O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:49
Heeft er iemand wellicht wat vuistregels in het hoofd over wat je het beste wel en niet van de optielijst van de bouwer van een projectmatige woning moet afnemen, en waar je beter andere aannemers voor kunt inschakelen?

We hebben een lange optielijst gekregen en bij sommige bedragen heb ik enigszins mijn bedenkingen, echter is dat volledig onderbuik gedreven en heb ik vrijwel geen kaas gegeten van bouw & bedragen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over:
- €470 per extra zonnepaneel a 280Wp
- €250 per trap voor kunststof slijtstrippen
- €200 per Busch draaidimmer
- €22k voor stuc + sauswerk (200m2 woning, 2 verdiepingen met normale plafond hoogte a 2,7m, incl plafonds)

Nu weegt het gemak van het afnemen bij de hoofdaannemer wel mee, daar wil ik wel iets extra voor betalen, maar geen duizenden of zelfs 10 duizenden. Ik snap dat dit allemaal maatwerk is, flink verschilt per woning en ook regio, en dus moeilijk te zeggen is. Dus ik denk meer aan vuistregels zoals 'stuc + sauswerk is in de regel goedkoper buiten het project om' e.d. Als ik dat weet, dan kan ik de overweging maken of het de moeite is om iemand in de arm nemen die voor ons een afwerkingstraject met verschillende aannemers kan managen in de maanden na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
nel!s schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:06:
Heeft er iemand wellicht wat vuistregels in het hoofd over wat je het beste wel en niet van de optielijst van de bouwer van een projectmatige woning moet afnemen, en waar je beter andere aannemers voor kunt inschakelen?

We hebben een lange optielijst gekregen en bij sommige bedragen heb ik enigszins mijn bedenkingen, echter is dat volledig onderbuik gedreven en heb ik vrijwel geen kaas gegeten van bouw & bedragen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over:
- €22k voor stuc + sauswerk (200m2 woning, 2 verdiepingen met normale plafond hoogte a 2,7m, incl plafonds)

Nu weegt het gemak van het afnemen bij de hoofdaannemer wel mee, daar wil ik wel iets extra voor betalen, maar geen duizenden of zelfs 10 duizenden. Ik snap dat dit allemaal maatwerk is, flink verschilt per woning en ook regio, en dus moeilijk te zeggen is. Dus ik denk meer aan vuistregels zoals 'stuc + sauswerk is in de regel goedkoper buiten het project om' e.d. Als ik dat weet, dan kan ik de overweging maken of het de moeite is om iemand in de arm nemen die voor ons een afwerkingstraject met verschillende aannemers kan managen in de maanden na oplevering.
Zonnepanelen zijn al vele malen eerder teruggekomen. Meestal niet de moeite waard.
De draaidimmer even googlen op prijs?
22k voor stuc&sauswerk: Ik zie vaak 10k stuc en 10k saus, maar als je een vriendje hebt kan het voor de helft. Worden de kozijnen en binnendeuren ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:39

Ik zou voor de zonnepanelen ongeveer hetzelfde kwijt zijn per paneel en heb deze laten vallen, vond dit veel te duur. Qua stuc en saus werk.. kan duur zijn maar kan ook mevallen en is totaal afhankelijk van o.a., dikte van stucwerk, dikte hoekprofielen, alle hoeken insnijden, kitwerk, wat voor verf wordt er gebruikt etc. Als je kijkt naar het verschil in mijn offerte tussen klasse 1 schrobvast en klasse 2 verf is al 7,5 euro per m2.

Mijn eerste offerte voor stucwerk voor 375m2 was +/- 9K en 425m2 latex spuiten en zij wangen trap +/- 6K (Geen kozijnen of deuren)

[ Voor 3% gewijzigd door Phorcys op 26-06-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
107mb schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:32:

situatie:
ik heb de makelaar gesproken. Ik betaal de grond pas op het moment dat 70% verkocht is en de bouw daadwerkelijk begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Sorry dat ik even mijn vraag hier drop, maar er is iets fout gegaan tijdens de bouw.. en ik ben benieuwd of jullie dit ook als een goede 'oplossing' zien.

Bij onze keuken hebben we 3 water aansluitingen gevraagd:
1 voor de qooker, 1 voor de vaatwasser en natuurlijk gewoon de kraan.

Nu komt het probleem:
er is gevraagd om 2 koud water en 1 warm water, nu blijkt men 2 warm water en 1 koud water te hebben aangebracht.
Warm water mag je niet afdoppen zeggen ze... (of zo???).

Nu komt men met de opmerking dat je de vaatwasser prima op warm water kan aansluiten.. en volgens mij is dit ook zo.

De oplossing is:
we krijgen geld terug voor de aansluiting a 120 euro.

De keukenzaak zegt: we moeten kijken of je vaatwasser dat kan, anders maken we gewoon een T-spliting

Maar dan nog mag je warm water niet afgedopt houden, vertelde men mij.

Dubio dus..

Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren in deze.

Eigenlijk is het de keuze tussen:

- zo houden & 120 euro terug, vaatwasser op warm aansluiten
- ze laten herstellen naar waarvoor getekend is
- zo houden & 120 euro terug & T-splitsing op koud water aansluiting, andere oplossing bedenken voor warm? kraantje erop aan de binnenkant van kastje en dichtdraaien? :P

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Warm water mag je idd niet afdoppen. Dat zeggen ze niet om je te pesten, maar ivm reeele risico op legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26
@Remko.me , wat is de reden om voor de vaatwasser en Quooker separate waterleidingen te willen? Normaal gesproken zitten die toch gewoon op de waterleiding waar de keukenkraan ook op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
witterholt schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:12:
@Remko.me , wat is de reden om voor de vaatwasser en qooker separate waterleidingen te willen? Normaal gesproken zitten die toch gewoon op de waterleiding waar de keukenkraan ook op zit?
Goede vraag, dit is zo verzocht door de keukenzaak. Ik heb hier eigenlijk nooit om gevraagd, vond het best logisch. Maar het speelt nu meer als probleem omdat het twee warme zijn.

Wij hebben het hier in onze huidige woning ook gewoon aan 1 aansluiting en niet 2.
Misschien omdat de qooker & kraan aan 1 zitten en je geen 3 splitsing doet?

Het is zo verzocht:
maar dus is de rechter K ook W geworden nu bij uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4IBjY07.png

[ Voor 9% gewijzigd door Remko.me op 26-06-2019 20:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• witterholt
PS, bij ons staan de binnenmuren inmiddels... :*)
Binnenmuren begane grond

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:38
Bij ons staan de blokken voor de binnenmuren klaar. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IiHB1Tf.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02

MadEgg

Tux is lievvv

Remko.me schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:15:
[...]

Goede vraag, dit is zo verzocht door de keukenzaak. Ik heb hier eigenlijk nooit om gevraagd, vond het best logisch. Maar het speelt nu meer als probleem omdat het twee warme zijn.

Wij hebben het hier in onze huidige woning ook gewoon aan 1 aansluiting en niet 2.
Misschien omdat de qooker & kraan aan 1 zitten en je geen 3 splitsing doet?

Het is zo verzocht:
maar dus is de rechter K ook W geworden nu bij uitvoering.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen: de linker K splitsen in 2, en de rechter W aan het andere uiteinde ook los laten koppelen. Dan loopt de leiding er wel maar zit er geen water in en is er dus ook geen risico op legionella. Zo werden bij ons de "extra" warmwaterleidingen opgeleverd.

Op de tekening zie ik overigens niet direct staan dat er twee losse koudwaterleidingen moeten zijn, alleen dat er twee aansluitpunten moeten zijn. Zo stond het ook op de tekening van onze keukenleverancier, en dat werd gewoon één leiding met een T-stukje erop.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Remko.me Ik zou de vaatwasser niet op warm water zetten. Warm water kost energie om op te warmen en dus geld.
Afhankelijk hoe je huis wordt verwarmd (stadsverwarming, WTW, etc) kan dit toch een beetje een sluip verbruiker worden. Zeker stadsverwarming is best prijzig met warm water...

Zou ze toch vriendelijk verzoeken om dit op een normale manier op te lossen, zonder het jouw probleem te maken.
Als jij een nieuwe auto koopt in de kleur blauw, dan wil je toch ook niet dat een deur hebt die lichtblauw is.
Laat het ze maar fixen. En ja, daar gaan ze niet zonder meer mee akkoord, omdat zij dan extra handelingen moeten doen en dus geld moeten uitgeven. Maar jou 120 euro bieden is een schijntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Je mag geen dode einden hebben en met warm water heb je dan mogelijkheid tot legionella. Een hotfill vaatwasser is eigenlijk zinloos gezien het huidige verbruik van vaatwassers. Dan moeten ze de boel maar opbreken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Remko.me schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:51:
Dit, zo spannend is dat niet allemaal..

Kan zelf nog achter de kastjes als opbouw. weet je zeker dat de keukenboer niet om twee separate tappunten heeft gevraagd ipv twee separate aanvoerleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Remko.me schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:51:
Sorry dat ik even mijn vraag hier drop, maar er is iets fout gegaan tijdens de bouw.. en ik ben benieuwd of jullie dit ook als een goede 'oplossing' zien.

Bij onze keuken hebben we 3 water aansluitingen gevraagd:
1 voor de qooker, 1 voor de vaatwasser en natuurlijk gewoon de kraan.

Nu komt het probleem:
er is gevraagd om 2 koud water en 1 warm water, nu blijkt men 2 warm water en 1 koud water te hebben aangebracht.
Warm water mag je niet afdoppen zeggen ze... (of zo???).

Nu komt men met de opmerking dat je de vaatwasser prima op warm water kan aansluiten.. en volgens mij is dit ook zo.

De oplossing is:
we krijgen geld terug voor de aansluiting a 120 euro.

De keukenzaak zegt: we moeten kijken of je vaatwasser dat kan, anders maken we gewoon een T-spliting

Maar dan nog mag je warm water niet afgedopt houden, vertelde men mij.

Dubio dus..

Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren in deze.

Eigenlijk is het de keuze tussen:

- zo houden & 120 euro terug, vaatwasser op warm aansluiten
- zo houden & 120 euro terug & T-splitsing op koud water aansluiting, andere oplossing bedenken voor warm? kraantje erop aan de binnenkant van kastje en dichtdraaien? :P
Zeker niet mee akkoord gaan en mooi laten herstellen.
Warm water op de vaatwasser kost meer.
Als je warm water niet gebruikt krijg je kans op legionella besmetting ivm dood punt.
120 euro haha zou er nog geen 1000 euro voor willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
Dank allemaal, mede door jullie reacties vandaag gebeld met de bouwer.

Ze gaan de leiding omleggen, 2 koud en 1 warm..... !
Hopelijk gaat het allemaal nog op tijd lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hangt er denk ook vanaf hoeveel water op welke temperatuur je vaatwasser verbruikt en op welke afstand het van je warmwaterbereider is, en wat voor apparaat dat dan weer is. Heb je toch water over uit een zonneboiler die 2m hoger staat of komt het uit een doorstroomverwarmer 20m verderop... scheelt nogal.

Maar verder creatief bedacht excuus van de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Goedemorgen,

Ook ik ben een trotse eigenaar van een nog te bouwen woning. Ik heb een week geleden mijn afbouwlijst moeten inleveren. Hierin had ik eerst aangegeven om 6 dubbele WCDen te plaatsen. 2 extra in de woonkamer, en één elke slaapkamer (3) op de eerste verdieping. De laatste zou geplaatst worden in de zolder. Het kost 170,- per WCD. Op internet had ik gekeken dat het veel goedkoper kon, maar nu begin ik toch te twijfelen, kan ik de WCDen goedkoper dan 1020,- plaatsen door een elektricien?

Tevens heb ik gevraagd om elk loze leiding om te bouwen naar een dubbele loze leiding. Dit zou 20,- extra kosten per leiding. Een extra loze leiding trekken kost 90,-. Elk kamer heeft gelukkig minimaal 1 loze leiding,

Ik zal tevens ook de aannemer bellen om te vragen of het mogelijk is om inbouwspots te plaatsen in het plafond. Beter dan het hele plafond te verlagen (denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:22

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

@RRCreations het voordeel van een verlaagd plafond is dat je na een paar jaar je indeling veranderd je relatief gemakkelijk je spotjes op een andere plaats kunt zetten omdat het maar gyproc is, als je je spotjes laat inboren in je beton zullen ze daar altijd blijven zitten.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Ah, dat is inderdaad een voordeel, maar ik ben niet van plan om het binnen een aantal jaren mijn spotjes te wijzigen. Zal even nalopen hoeveel het kost om het plafond te verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:14
Hallo allen,

Sinds een week of 3 druk aan het lezen op dit forum, Ik en mijn vriendin hebben een tussenwoning gekocht in het project “Wilgenrijk” in Maassluis. Dit wordt gebouwd door Dura Vermeer. De eerste open dagen en gesprekken waren in Januari, waarna we ingeloot waren op ons 1e keus en eind Mei was de laatste handtekening gezet voor de hypotheek. Planning is in September de eerste paal in, en dan een jaar later oplevering. We wonen nu in een appartement, en dit is voor ons het eerste nieuwbouwhuis. We hadden hier eigenlijk nog niet heel erg veel ervaring mee. Dit was letterlijk de eerste info avond voor een nieuwbouwproject waar we heen gingen. Tuurlijk heb je een gevoel bij een huis en een wijk, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat in de huidige markt, we eerst 3 keer afgewezen werden voor we iets toegewezen kregen, achja, af en toe heb je wel eens een gelukje nodig in je leven 😊

Waarom de keuze nieuwbouw?
We wonen nu in een vrij klein en oud appartement. Na 10 jaar hier te hebben gewoond en met het oog op kinderen in de toekomst werd het tijd om ergens anders naar op zoek te gaan. We wouden wel een “ nieuw” huis, max 20 jaar oud, en het is uiteidenlijk dus een nieuwbouw huis geworden. De cliche’s, alles nieuw, alles eigen smaak hebben hierin wel meegespeeld natuurlijk

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

Overschat
- de hypotheek aanvraag, dat ging bijzonder snel
Onderschat
- Prijzen meerwerk
- Nu al al het meerwerk door moeten geven
- Badkamer mogelijkheden, eigenlijk maar 1 optie mogelijk

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 1.2 € 16.900
- 2x dakraam € 2640
- Vloerverwarming 2e en 3e verdieping € 4995
- Badkamer € 12000
- Keuken meerwerk € 8500 (excl tegoedbon € 5770)
- ???
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Dat is nog niet bekend

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

Ik denk om de kosten een beetje te drukken, in heel het huis zelf renovlies aan te brengen. Ik heb dat een jaar of 5 geleden bij me broer op de 1e verdieping aangebracht en dat ziet er m.i. net zo mooi uit als stucen
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

N.B.

Mijn comlintenten ook aan de Mods die dit mogelijk maken, en alle neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Andere onderwerpen o.i.d. worden netjes verzoekt om deze vraag in andere topics te plaatsen en zo blijft dit forum leesbaar.

Wat ik erg leuk vind is dat ik een hoop herkenbare dingen lees op dit forum, erg interessant en grappig om te lezen. Zoals de keuze tussen een keuken en badkamer bij de projectbouwer. Het huis wordt door Dura Vermeer gebouwd, en we zijn vorige maand naar Haarlem gegaan om daar in hun showroom te kijken wat er mogelijk was. De keuken hadden we een waardebon voor € 5770,-. We hebben gekozen voor een “simpele” L keuken, met apparatuur van Siemens, inductiekookplaat en een Quooker voor iets meer als € 14000,- (dus € 8500 bijbetalen) . Hier schrok ik wel van, maar de optie om casco op te laten leveren was nog slechter. Hier kreeg je dan slechts € 2885,- voor terug.

De badkamer zijn we niet voor geslaagd, dit was niet onze smaak en verschrikkelijk duur. Deze laten we casco opleveren, krijgen dan iets van € 2200,- terug We gaan komend jaar bouwmarkten en Sani Dump zaken afstruimen om dit bij elkaar te sprokkelen en nemen een aannemer in dienst die dit in elkaar gaat zetten. Zelf hier ongeveer € 10000,- voor in gedachten. Erg moeilijk om dit in te schatten, badkamer is immers niet erg groot (2.80 bij 2.00, zonder bad).

Wij hebben inmiddels diverse keuze’s moeten maken. Voor we het huis kochten wisten we natuurlijk wel of we een uitbouw wilden, dakramen etc etc. Maar bijvoorbeeld over de keuze van vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping hadden we nog niet nagedacht. We wisten uberhaupt niet dat dit mogelijk was. Nu komt die optie er, en ik wil hem wel erg graag. Echter € 5000,-. Is natuurlijk wel gelijk weer een heel bedrag… Deuren en ander beslag hebben we standaard laten opleveren. Dat vonden we te duur en kunnen we makkelijk zelf achteraf regelen.

Nu ben ik met lezen op dit forum op pagina 163 (3 november 2017), dus ik ben nog wel even bezig met lezen. Maar wat ik nu graag helder wil hebben voor mezelf zijn de optie’s voor electra. Volgende maand moeten we dit doorgeven en ik ben al weken internet aan het afstuimen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. We kunnen géén loze leidingen aanleggen, enkel leidingen (19mm) bedraad met data of Coax. Dit kost € 140,- Afmonteren als internetpunt of Cai punt € 105,- Wandcontactdozen € 135,-, op aparte groep € 269,-.

Wat mijn idee is;

- op de begaande grond en 1e verdieping een internetpunt te laten maken in het plafond voor Wifi signaal te versterken.
- na oplevering, in de muren buisjes maken voor het draadloos ophangen voor tv.
- extra stopcontact waar de TV komt te hangen

De vragen;
- Iedereen raadt ons aan om LL aan te brengen in elke kamer, ik heb deze keuze niet, ik krijg een Data of COAX kabel. Wat is een Data kabel, is dat een HDMI kabel ? Wat moet ik nu met een HDMI kabel in elke kamer ? Leuk als die uit de muur steekt, maar dan komt ie uit in de meterkast, en dan ??
- Voor de TV muur komen extra stopcontacten. Ik denk dat 4 extra stopcontacten genoeg is ( Playstation, versterker en TV) en evt de rest oplossen met een verlengsnoer. Moet deze extra stopcontacten op een aparte groep gezet worden ?

Bedankt alvast voor jullie reactie’s

Erik en Annebel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

@ErikvanderLugt Data is netwerk (UTP), geen HDMI

Houd er rekening mee dat er bij de standaard deur klink gaten geboord worden. Dus als je een andere schild wil blijf je met de gaten zitten.

[ Voor 59% gewijzigd door EiT op 28-06-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

ErikvanderLugt schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:43:
Hallo allen,

Sinds een week of 3 druk aan het lezen op dit forum, Ik en mijn vriendin hebben een tussenwoning gekocht in het project “Wilgenrijk” in Maassluis. Dit wordt gebouwd door Dura Vermeer. De eerste open dagen en gesprekken waren in Januari, waarna we ingeloot waren op ons 1e keus en eind Mei was de laatste handtekening gezet voor de hypotheek. Planning is in September de eerste paal in, en dan een jaar later oplevering. We wonen nu in een appartement, en dit is voor ons het eerste nieuwbouwhuis. We hadden hier eigenlijk nog niet heel erg veel ervaring mee. Dit was letterlijk de eerste info avond voor een nieuwbouwproject waar we heen gingen. Tuurlijk heb je een gevoel bij een huis en een wijk, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat in de huidige markt, we eerst 3 keer afgewezen werden voor we iets toegewezen kregen, achja, af en toe heb je wel eens een gelukje nodig in je leven 😊

Waarom de keuze nieuwbouw?
We wonen nu in een vrij klein en oud appartement. Na 10 jaar hier te hebben gewoond en met het oog op kinderen in de toekomst werd het tijd om ergens anders naar op zoek te gaan. We wouden wel een “ nieuw” huis, max 20 jaar oud, en het is uiteidenlijk dus een nieuwbouw huis geworden. De cliche’s, alles nieuw, alles eigen smaak hebben hierin wel meegespeeld natuurlijk

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

Overschat
- de hypotheek aanvraag, dat ging bijzonder snel
Onderschat
- Prijzen meerwerk
- Nu al al het meerwerk door moeten geven
- Badkamer mogelijkheden, eigenlijk maar 1 optie mogelijk

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 1.2 € 16.900
- 2x dakraam € 2640
- Vloerverwarming 2e en 3e verdieping € 4995
- Badkamer € 12000
- Keuken meerwerk € 8500 (excl tegoedbon € 5770)
- ???
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Dat is nog niet bekend

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

Ik denk om de kosten een beetje te drukken, in heel het huis zelf renovlies aan te brengen. Ik heb dat een jaar of 5 geleden bij me broer op de 1e verdieping aangebracht en dat ziet er m.i. net zo mooi uit als stucen
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

N.B.

Mijn comlintenten ook aan de Mods die dit mogelijk maken, en alle neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Andere onderwerpen o.i.d. worden netjes verzoekt om deze vraag in andere topics te plaatsen en zo blijft dit forum leesbaar.

Wat ik erg leuk vind is dat ik een hoop herkenbare dingen lees op dit forum, erg interessant en grappig om te lezen. Zoals de keuze tussen een keuken en badkamer bij de projectbouwer. Het huis wordt door Dura Vermeer gebouwd, en we zijn vorige maand naar Haarlem gegaan om daar in hun showroom te kijken wat er mogelijk was. De keuken hadden we een waardebon voor € 5770,-. We hebben gekozen voor een “simpele” L keuken, met apparatuur van Siemens, inductiekookplaat en een Quooker voor iets meer als € 14000,- (dus € 8500 bijbetalen) . Hier schrok ik wel van, maar de optie om casco op te laten leveren was nog slechter. Hier kreeg je dan slechts € 2885,- voor terug.

De badkamer zijn we niet voor geslaagd, dit was niet onze smaak en verschrikkelijk duur. Deze laten we casco opleveren, krijgen dan iets van € 2200,- terug We gaan komend jaar bouwmarkten en Sani Dump zaken afstruimen om dit bij elkaar te sprokkelen en nemen een aannemer in dienst die dit in elkaar gaat zetten. Zelf hier ongeveer € 10000,- voor in gedachten. Erg moeilijk om dit in te schatten, badkamer is immers niet erg groot (2.80 bij 2.00, zonder bad).

Wij hebben inmiddels diverse keuze’s moeten maken. Voor we het huis kochten wisten we natuurlijk wel of we een uitbouw wilden, dakramen etc etc. Maar bijvoorbeeld over de keuze van vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping hadden we nog niet nagedacht. We wisten uberhaupt niet dat dit mogelijk was. Nu komt die optie er, en ik wil hem wel erg graag. Echter € 5000,-. Is natuurlijk wel gelijk weer een heel bedrag… Deuren en ander beslag hebben we standaard laten opleveren. Dat vonden we te duur en kunnen we makkelijk zelf achteraf regelen.

Nu ben ik met lezen op dit forum op pagina 163 (3 november 2017), dus ik ben nog wel even bezig met lezen. Maar wat ik nu graag helder wil hebben voor mezelf zijn de optie’s voor electra. Volgende maand moeten we dit doorgeven en ik ben al weken internet aan het afstuimen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. We kunnen géén loze leidingen aanleggen, enkel leidingen (19mm) bedraad met data of Coax. Dit kost € 140,- Afmonteren als internetpunt of Cai punt € 105,- Wandcontactdozen € 135,-, op aparte groep € 269,-.

Wat mijn idee is;

- op de begaande grond en 1e verdieping een internetpunt te laten maken in het plafond voor Wifi signaal te versterken.
- na oplevering, in de muren buisjes maken voor het draadloos ophangen voor tv.
- extra stopcontact waar de TV komt te hangen

De vragen;
- Iedereen raadt ons aan om LL aan te brengen in elke kamer, ik heb deze keuze niet, ik krijg een Data of COAX kabel. Wat is een Data kabel, is dat een HDMI kabel ? Wat moet ik nu met een HDMI kabel in elke kamer ? Leuk als die uit de muur steekt, maar dan komt ie uit in de meterkast, en dan ??
- Voor de TV muur komen extra stopcontacten. Ik denk dat 4 extra stopcontacten genoeg is ( Playstation, versterker en TV) en evt de rest oplossen met een verlengsnoer. Moet deze extra stopcontacten op een aparte groep gezet worden ?

Bedankt alvast voor jullie reactie’s

Erik en Annebel
Sjezus dure opties. Vooral 19k voor een uitbouw van 1,20m. ( was bij ons 7950 )
En idd badkamer via de aannemer die prijzen schieten de pan uit. Wij daarom ook voor casco gekozen.

Als je geen optie hebt op een loze leiding zou ik voor 140 euro in elke slaapkamer en op zolder een data punt laten maken. Prijzig maar dit is niet iets wat na oplevering nog kan buiten zichtwerk. Je kan later altijd data vervangen voor coax of beide in 1 19mm buis.
Meestal zit er standaard op 1 grote slaapkamer al een loze leiding voor telefoon en coax aansluiting.
Stopcontacten bij tv hoeven niet op een aparte groep. Playstation, tv etc zijn geen grote verbruikers. Grootverbruikers zijn oa ovens, wasmachines, quooker, vaatwasser etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ErikvanderLugt Leuk om te lezen allemaal, en gefeliciteerd met jullie huis!

Inderdaad dure opties, met name de uitbouw... Poeh. Dat heb ik betaald voor 2,4m. 1,2m was rond de 11k. 140 euro voor een bedrade loze leiding is erg goedkoop moet ik zeggen. Vraag wel voor de zekerheid even na of het minimaal Cat6 is. En denk na waar je computers, access points, NAS, etc neer gaat zetten (of over 10 jaar misschien). Het kan handig zijn om te vragen om in sommige leidingen een dubbele kabel te laten trekken, dus met twee UTP-punten.

Om de antwoorden hierboven te beamen: je entertainment vraagt niet zoveel stroom, dus een aparte groep is niet nodig. Ik ken je tekeningen niet, maar het kan soms handig zijn om één stopcontact vrij te laten, waar je misschien nog een stofzuiger, lamp of wie weet wat in kunt steken. Je hele entertainment kan ook prima met een stekkerdoos geregeld worden.

Verder tips om over na te denken:

- In het geval van een eigen parkeerplaats: ga je ooit nog elektrisch rijden? Maak al een stroompunt, misschien al op een eigen groep. Liefst direct naar de meterkast, zodat je altijd een zwaardere kabel kunt trekken, anders ben je beperkt tot erg traag opladen.
- Heb je een technische ruimte op zolder? Ga je zonnepanelen bijplaatsen? Krijg je al een warmtepomp of komt er in de toekomst nog een? Denk goed na of je daar nog extra leidingen wilt hebben.
- Wil je elektrische zonwering? Laat al voedingspunten maken aan de buitenkant van de woning. Dan hoeft er niet geboord te worden achteraf, en krijg je ook geen lelijke kabelgoten langs de muur af.
- Kraantje (met afvoer) in de tuin? Nee, dit is niet standaard meestal..... Stopcontact idem.
- Vloerverwarming is echt wel toekomstbestendig. Ik zou hem zeker aanvinken. Dan is je huis direct warmtepomp-ready.

En nog wel het belangrijkste: controleer elke aangepaste tekening en koperskeuzelijst volledig die je krijgt, elke keer opnieuw. Het kost tijd, lijkt onnodig, maar als je krabbel eronder staat, en een optie die er de vorige keer nog wel instond, en nu niet meer, word je niet vrolijk van. Als je geluk hebt kunnen ze het nog fixen, maar anders is het gewoon pech.

Veel plezier met alles uitzoeken!!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
EiT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:06:
@ErikvanderLugt Data is netwerk (UTP), geen HDMI

Houd er rekening mee dat er bij de standaard deur klink gaten geboord worden. Dus als je een andere schild wil blijf je met de gaten zitten.
HDMI gaat via utp, bv https://www.amazon.com/hdmi-utp/s?k=hdmi+to+utp :)

[ Voor 8% gewijzigd door Deleon78 op 28-06-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Maar zo zit het toch niet in de muur? Hij kan kiezen tussen UTP en tussen COAX. Dat je van UTP nog HDMI kan maken is een ander verhaal, maar zo is het niet standaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:56
Toekomstgericht zou ik altijd UTP nemen, en in iedere kamer minimaal 1 punt. en 140€ inclusief kabel is echt niet duur!
Over WCD's kan ik kort zijn, die heb je nooit genoeg :) Wij hebben er buiten de keuken om ik geloof 13 dubbele bij laten plaatsen, en nog zijn we er nu we er een paar maanden wonen, 2 of 3 vergeten waarvan we nu denken: ooh hadden we maar...

over elektrisch rijden... daar heeft bijna niemand nog een voorziening voor, dus tenzij je denkt binnen 5 jaar elektrisch te gaan rijden na oplevering zou ik me daar niet al te druk over maken.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Durf ik je zo niets nuttigs over te zeggen of het duur is of niet.
Lijkt prijzig maar is ook een vrij bewerkelijke klus als er nog niets in zit, de vraag is hoe handig ben je zelf, en heb je evt de beschikking over een bovenfrees?
Een busch draaidimmer (led) + de bijbehorende knop kost je ~€60 per stuk en is vrij makkelijk te vervangen, je bent voor die dimmer ook alleen fase + schakeldraad nodig en er hoeft geen Nul draad bij.
Opzich heel makkelijk zelf te doen.
Doen ze dan de muren incl. de plafonds?
Zo ja vind ik het redelijk meevallen. Ja het is duur maar voor plafonds geldt vaak een flinke opslag in de prijs.
Is dit zonder de plafonds is het veel te duur en zou ik druk opzoek gaan naar iemand die het voor je kan en wil doen.

Let trouwens ook op of er bij staat dat het buiten het recht/glad opleveren het ook waterpas is, dat is namelijk weer een andere definitie voor de stuccers (zeker in de projectbouw).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
Wij hebben van onze nieuwbouw woning enkel een situatie tekening met schaal 1:500 ontvangen waar ons perceel en tuin op te zien is.

Ik heb bij de aankoopbegeleider navraag gedaan, maar andere tekeningen blijken niet voor handen te zijn.
Is het gebruikelijk dat er bij een nieuwbouw project geen perceel tekening met maten van de tuin beschikbaar is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
NoReseth schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:20:
Wij hebben van onze nieuwbouw woning enkel een situatie tekening met schaal 1:500 ontvangen waar ons perceel en tuin op te zien is.

Ik heb bij de aankoopbegeleider navraag gedaan, maar andere tekeningen blijken niet voor handen te zijn.
Is het gebruikelijk dat er bij een nieuwbouw project geen perceel tekening met maten van de tuin beschikbaar is ?
Helaas is dit de gebruikelijke gang van zaken. In je koop/aannemingsovereenkomst staat zeer waarschijnlijk ook vermeld dat definitieve perceelgrootte kan afwijken van de verkoopdocumentatie.

Waar je verder met de tekeningen tegen aan loopt is dat de projectontwikkelaar niet wilt dat jij de originele ctekeningen krijgt, de aannemer ze niet aan je mag verstrekken van dprojectontwikkelaar en de architecht ze ook niet mag verstrekken, of er veel geld voor vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Den_S85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:53:
[...]

Helaas is dit de gebruikelijke gang van zaken. In je koop/aannemingsovereenkomst staat zeer waarschijnlijk ook vermeld dat definitieve perceelgrootte kan afwijken van de verkoopdocumentatie.

Waar je verder met de tekeningen tegen aan loopt is dat de projectontwikkelaar niet wilt dat jij de originele ctekeningen krijgt, de aannemer ze niet aan je mag verstrekken van dprojectontwikkelaar en de architecht ze ook niet mag verstrekken, of er veel geld voor vraagt.
En daarom maak je een afspraak bij de Gemeente om het bouwdossier (vergunningsaanvraag) in te zien. Daar zit dit in principe allemaal in. Foto's maken mag meestal gewoon :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Den_S85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:53:
[...]
Het zelfde in ons project, maar..... elektraboer stuurde een autocat pdf export. Deze weer geimporteerd in autocat en klaar ;). Iets van 0,02mm afwijking, maar we overleven dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Nu online
EiT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Het zelfde in ons project, maar..... elektraboer stuurde een autocat pdf export. Deze weer geimporteerd in autocat en klaar ;). Iets van 0,02mm afwijking, maar we overleven dat wel.
Same here. Alles in pdf gekregen en in autocad geïmporteerd.
Als je iemand kent met autocadlicentie en enige skills is het een fluitje van een cent voor diegene.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• witterholt
Deze week verdiepingsvloer geplaatst. Het begint al ergens op te lijken.
Verdiepingsvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ik moet binnenkort ook maar weer eens langs gaan voor een paar foto's. Derde termijn factuur ontvangen voor na de eerste verdiepingsvloer maar ben nog niet langs geweest om te kijken hoe het erbij ligt. :P

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dat zou ik niet kunnen. Ik kom er vrijwel dagelijks langs en heb foto's van werkelijk alles. Waar de leidingen in de vloer liggen, waar de uitkomen, de binnenkant, de buitenkant en dan van elke bouwstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
Wij gaan bijna ieder weekend langs. Net ook weer geweest en stijgers aan de achterkant zijn weg en binnen zitten alle binnenmuren er nu in.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eo0hjp0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BhmR7Bg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lMJJwv3.jpg
Overal waar leidingen zitten grote gaten in de muur, gaan ze natuurlijk netjes dicht maken. Maar op sommige plekken zit en naast de muur. Hopelijk krijgen ze dit ook netjes weggewerkt.

Eerste deel van ons project heeft deze week gehoord dat de oplevering 16 juli is. Gaat rap bij die woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Blihi schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:02:
Dat zou ik niet kunnen. Ik kom er vrijwel dagelijks langs en heb foto's van werkelijk alles. Waar de leidingen in de vloer liggen, waar de uitkomen, de binnenkant, de buitenkant en dan van elke bouwstap.
Klinkt redelijk verslaafd; Ik ben zelf verslaafd aan het live meekijken op de webcam https://bouw.live/kraanbolwerk/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:02:
Het hangt er ook maar net vanaf hoe ver het rijden is en of het op je (woon-werk) route ligt. Ik heb het geluk dat ik op fietsafstand van de bouwplaats woon. Daarbij moet je ook geluk hebben dat je voldoende dichtbij je kavel kan komen, of vrij zicht daarop hebt, om goede foto's te kunnen maken...

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 29-06-2019 20:40 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2