ErikvanderLugt schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:43:
Hallo allen,
Sinds een week of 3 druk aan het lezen op dit forum, Ik en mijn vriendin hebben een tussenwoning gekocht in het project “Wilgenrijk” in Maassluis. Dit wordt gebouwd door Dura Vermeer. De eerste open dagen en gesprekken waren in Januari, waarna we ingeloot waren op ons 1e keus en eind Mei was de laatste handtekening gezet voor de hypotheek. Planning is in September de eerste paal in, en dan een jaar later oplevering. We wonen nu in een appartement, en dit is voor ons het eerste nieuwbouwhuis. We hadden hier eigenlijk nog niet heel erg veel ervaring mee. Dit was letterlijk de eerste info avond voor een nieuwbouwproject waar we heen gingen. Tuurlijk heb je een gevoel bij een huis en een wijk, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat in de huidige markt, we eerst 3 keer afgewezen werden voor we iets toegewezen kregen, achja, af en toe heb je wel eens een gelukje nodig in je leven 😊
Waarom de keuze nieuwbouw?
We wonen nu in een vrij klein en oud appartement. Na 10 jaar hier te hebben gewoond en met het oog op kinderen in de toekomst werd het tijd om ergens anders naar op zoek te gaan. We wouden wel een “ nieuw” huis, max 20 jaar oud, en het is uiteidenlijk dus een nieuwbouw huis geworden. De cliche’s, alles nieuw, alles eigen smaak hebben hierin wel meegespeeld natuurlijk
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat
- de hypotheek aanvraag, dat ging bijzonder snel
Onderschat
- Prijzen meerwerk
- Nu al al het meerwerk door moeten geven
- Badkamer mogelijkheden, eigenlijk maar 1 optie mogelijk
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
- Uitbouw 1.2 € 16.900
- 2x dakraam € 2640
- Vloerverwarming 2e en 3e verdieping € 4995
- Badkamer € 12000
- Keuken meerwerk € 8500 (excl tegoedbon € 5770)
- ???
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Dat is nog niet bekend
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Ik denk om de kosten een beetje te drukken, in heel het huis zelf renovlies aan te brengen. Ik heb dat een jaar of 5 geleden bij me broer op de 1e verdieping aangebracht en dat ziet er m.i. net zo mooi uit als stucen
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
N.B.
Mijn comlintenten ook aan de Mods die dit mogelijk maken, en alle neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Andere onderwerpen o.i.d. worden netjes verzoekt om deze vraag in andere topics te plaatsen en zo blijft dit forum leesbaar.
Wat ik erg leuk vind is dat ik een hoop herkenbare dingen lees op dit forum, erg interessant en grappig om te lezen. Zoals de keuze tussen een keuken en badkamer bij de projectbouwer. Het huis wordt door Dura Vermeer gebouwd, en we zijn vorige maand naar Haarlem gegaan om daar in hun showroom te kijken wat er mogelijk was. De keuken hadden we een waardebon voor € 5770,-. We hebben gekozen voor een “simpele” L keuken, met apparatuur van Siemens, inductiekookplaat en een Quooker voor iets meer als € 14000,- (dus € 8500 bijbetalen) . Hier schrok ik wel van, maar de optie om casco op te laten leveren was nog slechter. Hier kreeg je dan slechts € 2885,- voor terug.
De badkamer zijn we niet voor geslaagd, dit was niet onze smaak en verschrikkelijk duur. Deze laten we casco opleveren, krijgen dan iets van € 2200,- terug We gaan komend jaar bouwmarkten en Sani Dump zaken afstruimen om dit bij elkaar te sprokkelen en nemen een aannemer in dienst die dit in elkaar gaat zetten. Zelf hier ongeveer € 10000,- voor in gedachten. Erg moeilijk om dit in te schatten, badkamer is immers niet erg groot (2.80 bij 2.00, zonder bad).
Wij hebben inmiddels diverse keuze’s moeten maken. Voor we het huis kochten wisten we natuurlijk wel of we een uitbouw wilden, dakramen etc etc. Maar bijvoorbeeld over de keuze van vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping hadden we nog niet nagedacht. We wisten uberhaupt niet dat dit mogelijk was. Nu komt die optie er, en ik wil hem wel erg graag. Echter € 5000,-. Is natuurlijk wel gelijk weer een heel bedrag… Deuren en ander beslag hebben we standaard laten opleveren. Dat vonden we te duur en kunnen we makkelijk zelf achteraf regelen.
Nu ben ik met lezen op dit forum op pagina 163 (3 november 2017), dus ik ben nog wel even bezig met lezen. Maar wat ik nu graag helder wil hebben voor mezelf zijn de optie’s voor electra. Volgende maand moeten we dit doorgeven en ik ben al weken internet aan het afstuimen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. We kunnen géén loze leidingen aanleggen, enkel leidingen (19mm) bedraad met data of Coax. Dit kost € 140,- Afmonteren als internetpunt of Cai punt € 105,- Wandcontactdozen € 135,-, op aparte groep € 269,-.
Wat mijn idee is;
- op de begaande grond en 1e verdieping een internetpunt te laten maken in het plafond voor Wifi signaal te versterken.
- na oplevering, in de muren buisjes maken voor het draadloos ophangen voor tv.
- extra stopcontact waar de TV komt te hangen
De vragen;
- Iedereen raadt ons aan om LL aan te brengen in elke kamer, ik heb deze keuze niet, ik krijg een Data of COAX kabel. Wat is een Data kabel, is dat een HDMI kabel ? Wat moet ik nu met een HDMI kabel in elke kamer ? Leuk als die uit de muur steekt, maar dan komt ie uit in de meterkast, en dan ??
- Voor de TV muur komen extra stopcontacten. Ik denk dat 4 extra stopcontacten genoeg is ( Playstation, versterker en TV) en evt de rest oplossen met een verlengsnoer. Moet deze extra stopcontacten op een aparte groep gezet worden ?
Bedankt alvast voor jullie reactie’s
Erik en Annebel