Bij ons is het afgesloten met hekken en heb op dit moment totaal geen zicht op mijn toekomstige huis terwijl ik dicht bij woon. Vind ik wel jammer. Zo'n webcam van de bouwer zou geweldig zijn. Drone zou kunnen of ik moet over de hekken heen. En denk niet dat de bouwer daar zo blij mee is of doen jullie dat gewoon?
Ik gebruik een relatief goedkope drone voor luchtfoto's. Een Ryzen Tello; deze kostte mij destijds €89 en staat inmiddels al voor €79 in de pricewatch. Voor dat geld heb ik er inmiddels al veel aan gehad. Enige nadeel is dat ie erg windgevoelig is. Hij is bij mij al bijna twee keer weg gewaaid 😋, dus ik kan er alleen mee vliegen bij windstil en droog weer. Voor de rest een prima drone met een redelijke camera die tegen een stootje kan 😉.Vak127 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:55:
Bij ons is het afgesloten met hekken en heb op dit moment totaal geen zicht op mijn toekomstige huis terwijl ik dicht bij woon. Vind ik wel jammer. Zo'n webcam van de bouwer zou geweldig zijn. Drone zou kunnen of ik moet over de hekken heen. En denk niet dat de bouwer daar zo blij mee is of doen jullie dat gewoon?
[ Voor 19% gewijzigd door witterholt op 29-06-2019 21:08 ]
Wat ik nog vergat te vragen, denken jullie dat ik al kan doorgeven aan keuken leverancier dat de binnenmuren staan? Of zal er nog wat moeten gebeuren voordat ze kunnen gaan meten?
Bij ons staan er ook hekken maar die staan al bijna hele bouw open, en niet dicht zonder slot maar echt open. Wat natuurlijk geen vrijbrief is om te gaan kijken maar we kunnen ons niet inhouden. En ook als ze dicht waren kunnen we in ieder geval alles aan de buitenkant zien aangezien de hekken zowat tegen ons huis aan staan.
Bij ons staan er ook hekken maar die staan al bijna hele bouw open, en niet dicht zonder slot maar echt open. Wat natuurlijk geen vrijbrief is om te gaan kijken maar we kunnen ons niet inhouden. En ook als ze dicht waren kunnen we in ieder geval alles aan de buitenkant zien aangezien de hekken zowat tegen ons huis aan staan.
[ Voor 47% gewijzigd door ambusched op 29-06-2019 21:26 ]
Als je overdag een keer tijd hebt kun je makkelijk even naar iemand op de bouw lopen (indien mogelijk de uitvoerder) en vragen of je een keer kunt kijken. Extra helmpje uit de keet en lopen maar.Vak127 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:55:
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
@Vak127 gewoon even tijdens werktijden naar de voorman lopen en netjes vragen met stevige schoenen of je even snel een kijkje kan nemen en foto’s kan maken. Dan is het vaak geen probleem.
Onze voorman is top, heeft mij zelfs al 2 keer gebeld voor dingetjes en als ik langskom mag ik met helm op even 5min naar binnen. (Ik kom natuurlijk niet dagelijks en hij weet dat ik niet in de buurt woon).
@ambusched gaat opeens rap, gaaf!
Bij ons zijn de eerste 6 nu opgeleverd en per week verwachten ze nu minimaal 3 op te leveren. Bouwvak duurt wel 4 weken helaas dus als ik reken zit ik op 3e week september.
Bouwvak is toch ook bizar dat dat er nog is
.
Onze voorman is top, heeft mij zelfs al 2 keer gebeld voor dingetjes en als ik langskom mag ik met helm op even 5min naar binnen. (Ik kom natuurlijk niet dagelijks en hij weet dat ik niet in de buurt woon).
@ambusched gaat opeens rap, gaaf!
Bij ons zijn de eerste 6 nu opgeleverd en per week verwachten ze nu minimaal 3 op te leveren. Bouwvak duurt wel 4 weken helaas dus als ik reken zit ik op 3e week september.
Bouwvak is toch ook bizar dat dat er nog is
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2019 21:41 ]
@GeeMoney nog 10 weekjes dan zitten we in 1e week van september dus komt er aan
Gaat bij jou nu wel redelijk gelijk met ons huis zo te horen.
Ik vind bouwvak ook wat achterhaald maar kan er ook voor de bouw zelf de voordelen van zien als iedereen tegelijk weg is en weer tegelijk met 'frisse' zin weer verder gaat. Zijn toch wel veel dingen die samenhangen in de bouw.
Ik vind bouwvak ook wat achterhaald maar kan er ook voor de bouw zelf de voordelen van zien als iedereen tegelijk weg is en weer tegelijk met 'frisse' zin weer verder gaat. Zijn toch wel veel dingen die samenhangen in de bouw.
Ze zijn bij ons binnen nu wel hard aan het werk.ambusched schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:11:
@GeeMoney nog 10 weekjes dan zitten we in 1e week van september dus komt er aan![]()
Het bad staat inmiddels en alle inbouwmengkranen units en drains zijn ook geplaatst. Alle muurtjes zijn gezet en stucadoor is boven al langs geweest. Mechanische ventilatie is nu overal naartoe getrokken zag ik en tegels voor de badkamer liggen al binnen.

@ambusched ja:

Hij komt nog “in” de muur als het ware maar positie is nu zo.
Vandaag overigens bij nieuwe buren even binnen geweest die dus al opgeleverd zijn.
Vooral temperatuur binnen viel positief op, het was 20 graden terwijl het buiten 26 graden was in de schaduw. Warmtepomp koelt in de zomer maar zou dat effect zo groot zijn?
Dat ik thuis kwam in mijn woning 40min later was het 25 graden.
Iemand ervaringen toevallig?
[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2019 22:59 ]
Ik heb meer dan 1000 foto's gemaakt met een drone. Ideaal. Van riolering tot elke leiding in het dek heb ik foto's gemaakt van boven. Levert ook leuke plaatjes op.

Als je de tuindeuren niet open houdt moet dat best lukken denk ik. Ons bevalt de koeling van de warmtepomp heel erg goed. Bij ons is het binnen 23 graden en dat is met de hele dagen de tuindeuren open - van dat laatste wordt het niet koeler natuurlijk. Maar het geeft wel een lekker vakantiegevoelGeeMoney schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:34:
[...]
Vandaag overigens bij nieuwe buren even binnen geweest die dus al opgeleverd zijn.
Vooral temperatuur binnen viel positief op, het was 20 graden terwijl het buiten 26 graden was in de schaduw. Warmtepomp koelt in de zomer maar zou dat effect zo groot zijn?
Dat ik thuis kwam in mijn woning 40min later was het 25 graden.
Iemand ervaringen toevallig?
Ik merk een aanzienlijk verschil tussen de vloertemperatuur in de PVC-vloer en de tegels in badkamer en toilet: de tegels voelen nog een stuk koeler aan door de betere temperatuurgeleiding. Naar mijn mening iets te koel. Een dergelijk verschil heb ik bij de verwarming in de winter nog niet gemerkt eigenlijk.
Tja
Voor die prijs de moeite waard. Zal bij mij nog best een uitdaging worden om mijn woning te vinden. Er gaat in deze fase ook nog een andere bouwer aan de slag dus denk in totaal wel 140 woningen. Aanstaande donderdag soort van opening op de bouwplaats. Kijken of ik de voorman te pakken kan krijgen om even kennis te maken.witterholt schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:59:
[...]
Ik gebruik een relatief goedkope drone voor luchtfoto's. Een Ryzen Tello; deze kostte mij destijds €89 en staat inmiddels al voor €79 in de pricewatch. Voor dat geld heb ik er inmiddels al veel aan gehad. Enige nadeel is dat ie erg windgevoelig is. Hij is bij mij al bijna twee keer weg gewaaid 😋, dus ik kan er alleen mee vliegen bij windstil en droog weer. Voor de rest een prima drone met een redelijke camera die tegen een stootje kan 😉.
Klopt. Wij wonen er 300 meter vandaan en omdat het vrijstaande kavels zijn kun je er gewoon op komen (mag niet van de aannemer, maar ja...)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Leuk idee. Helaas wordt ons huis gebouwd in een no-fly zone https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/Vak127 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:04:
[...]
Voor die prijs de moeite waard. Zal bij mij nog best een uitdaging worden om mijn woning te vinden. Er gaat in deze fase ook nog een andere bouwer aan de slag dus denk in totaal wel 140 woningen. Aanstaande donderdag soort van opening op de bouwplaats. Kijken of ik de voorman te pakken kan krijgen om even kennis te maken.
Ik heb mijn entertainment juist wel op een aparte groep gezet, om voor m.n. de audio zo weinig mogelijk last van storingen te hebben, door andere apparaten in de groep.TKroon schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:39:
@ErikvanderLugt je entertainment vraagt niet zoveel stroom, dus een aparte groep is niet nodig.
Niet om verder te zeiken hoor (zou het zelluf ook doen) maar je weet dat je dan onverzekerd bent hè, stel je zakt ergens door of er valt toch iets bovenop je oid..Blihi schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:10:
Klopt. Wij wonen er 300 meter vandaan en omdat het vrijstaande kavels zijn kun je er gewoon op komen (mag niet van de aannemer, maar ja...)
Bv ff tegen binnenwandje aan leunen wat niet (goed) vast staat en valt om. Ziektekosten voor jezelf en de kosten om het opnieuw te doen ook.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Voor een huis tuin en keuken drone die je niet hoger laat vliegen dan een meter of 20 boven je nieuwbouw moet geen probleem zijn hoor.burnedhardware schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:26:
[...]
Leuk idee. Helaas wordt ons huis gebouwd in een no-fly zone https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/
Zou dan wel een erg zure handhaver zijn.
Hier in Den Helder is een grote no-fly zone ivm marine vliegveld maar in de woonwijken zie ik regelmatig kleine “speel” drones en ik heb nog niemand gehoord.
Die no-fly zone is voor de serieuze drones die honderden meters hoog kunnen en 40km/h gaan.
Nope, die gelden voor ALLE drones. Dat het niet altijd wordt gehandhaafd betekend niet dat het mag.GeeMoney schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Voor een huis tuin en keuken drone die je niet hoger laat vliegen dan een meter of 20 boven je nieuwbouw moet geen probleem zijn hoor.
Hier in Den Helder is een grote no-fly zone ivm marine vliegveld maar in de woonwijken zie ik regelmatig kleine “speel” drones en ik heb nog niemand gehoord.
Die no-fly zone is voor de serieuze drones die honderden meters hoog kunnen en 40km/h gaan.
Helaas heb ik hierdoor maar de helft van de bouw met drone kunnen filmen/fotograferen. Er waren een paar "buren" welke hebben geklaagd (ze dachten dat hun tuin zichtbaar was, heb aangeboden om alle beelden te laten zien maar dit was niet nodig, met andere woorden voor geen reden vatbaar en wilden gewoon klagen)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ook dit mag niet. Stel je krijgt een fly away en de drone vliegt onbestuurbaar weg en land op de snelweg.... Maarja ik die het ook hoor.GeeMoney schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Voor een huis tuin en keuken drone die je niet hoger laat vliegen dan een meter of 20 boven je nieuwbouw moet geen probleem zijn hoor.
Alsof iemand die wél de tuinen filmt de beelden van de tuinen niet achter zou houden. Als ik in mn blote harses over mn bovenverdieping loop (schuin dak/dakramen) heb ik ook geen zin in rondvliegende drones met cameras, daar gaat mn privacy. Doe je maar lekker ergens waar het wel mag en waar geen mensen wonen. Opzouten met je drone en gauwOsxy schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:25:
Er waren een paar "buren" welke hebben geklaagd (ze dachten dat hun tuin zichtbaar was, heb aangeboden om alle beelden te laten zien maar dit was niet nodig, met andere woorden voor geen reden vatbaar en wilden gewoon klagen)
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Kost warmte pomp koeling nog extra? Zit dit niet standaard in een water/water warmtepomp? In de brochure van de warmtepomp die wij waarschijnlijk krijgen staat dat de warmtepomp ook kan koelen. Of is dit zo'n sneaky dingetje van 'ow je wilt dat hij ook koelt, ja dat kan, maar dat kost je zoveel extra'.MadEgg schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:39:
[...]
Als je de tuindeuren niet open houdt moet dat best lukken denk ik. Ons bevalt de koeling van de warmtepomp heel erg goed. Bij ons is het binnen 23 graden en dat is met de hele dagen de tuindeuren open - van dat laatste wordt het niet koeler natuurlijk. Maar het geeft wel een lekker vakantiegevoelHet was een flinke investering maar totally worth it
Ik merk een aanzienlijk verschil tussen de vloertemperatuur in de PVC-vloer en de tegels in badkamer en toilet: de tegels voelen nog een stuk koeler aan door de betere temperatuurgeleiding. Naar mijn mening iets te koel. Een dergelijk verschil heb ik bij de verwarming in de winter nog niet gemerkt eigenlijk.
Een brine/water (bodem)warmtepomp moet koelen, daarmee regenereer je de bron zodat je in de winter efficienter stookt. Het kost ons nu 110 Watt voor de pomp, niet bijzonder veel dus. Wel bijna 24/7 de afgelopen maand.MLPN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:18:
[...]
Kost warmte pomp koeling nog extra? Zit dit niet standaard in een water/water warmtepomp? In de brochure van de warmtepomp die wij waarschijnlijk krijgen staat dat de warmtepomp ook kan koelen. Of is dit zo'n sneaky dingetje van 'ow je wilt dat hij ook koelt, ja dat kan, maar dat kost je zoveel extra'.
Voor lucht/water is het doorgaans wel een feature maar is het koelen een stuk minder efficient en is het eigenlijk gewoon een airco met het bijbehorende stroomverbruik.
Tja
aha, Jje had het over een flinke investering, bedoel je daarmee het standaard 110 Watt verbruik of dat je eerst geen warmtepomp wilde nemen?MadEgg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:25:
[...]
Een brine/water (bodem)warmtepomp moet koelen, daarmee regenereer je de bron zodat je in de winter efficienter stookt. Het kost ons nu 110 Watt voor de pomp, niet bijzonder veel dus. Wel bijna 24/7 de afgelopen maand.
Voor lucht/water is het doorgaans wel een feature maar is het koelen een stuk minder efficient en is het eigenlijk gewoon een airco met het bijbehorende stroomverbruik.
Dat laatste. Ons project werd met gas-cv opgeleverd. Wij hebben gasaansluiting, cv-ketel en volledige verwarminginstallatie laten vervallen (want bouwer wilde geen vloerverwarming op de verdiepingen doen), en na oplevering de warmtepomp laten plaatsen. Op deze manier was het totale kostenplaatje tegen de 40k voor ons. Maar we zijn er nu wel heel blij mee: heel comfortabel en geen energiekosten meer.MLPN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:29:
[...]
aha, Jje had het over een flinke investering, bedoel je daarmee het standaard 110 Watt verbruik of dat je eerst geen warmtepomp wilde nemen?
Tja
Natuurlijk. Handjes thuis houden dus en nergens tegenaan leunen. Oh, en natuurlijk veiligheidssandalen aan.Annuk schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Niet om verder te zeiken hoor (zou het zelluf ook doen) maar je weet dat je dan onverzekerd bent hè, stel je zakt ergens door of er valt toch iets bovenop je oid..
Bv ff tegen binnenwandje aan leunen wat niet (goed) vast staat en valt om. Ziektekosten voor jezelf en de kosten om het opnieuw te doen ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 01-07-2019 15:54 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ah zo, das dan wel een flinke investering geweest ja.MadEgg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:34:
[...]
Dat laatste. Ons project werd met gas-cv opgeleverd. Wij hebben gasaansluiting, cv-ketel en volledige verwarminginstallatie laten vervallen (want bouwer wilde geen vloerverwarming op de verdiepingen doen), en na oplevering de warmtepomp laten plaatsen. Op deze manier was het totale kostenplaatje tegen de 40k voor ons. Maar we zijn er nu wel heel blij mee: heel comfortabel en geen energiekosten meer.
Bij deze temperaturen is zo'n investering geen vervelende
Beetje offtopic maar ik hoor dat van die ziektekosten wel vaker. Maar ik heb echt nog nooit gehoord van iemand dat die zelf moest opdraaien voor zijn of haar ziektekosten wegens “eigen schuld” (gelukkig maar).Annuk schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Niet om verder te zeiken hoor (zou het zelluf ook doen) maar je weet dat je dan onverzekerd bent hè, stel je zakt ergens door of er valt toch iets bovenop je oid..
@MLPN Hier ook brine warmtepomp. Was bij ons een optie voor 30k (inclusief veel meer panelen om Nul op de Meter te halen). Zijn met deze warme dagen toch erg blij ermee!
@T.E Wanneer is de oplevering? Ziet er van buitenaf al aardig compleet uit!
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Nuts voorzieningen komen pas na de bouwvak vakantie. We hebben nog geen opleverdatum gekregen en die krijgen we 4 weken voor de oplevering te horen. Dus nog even afwachten.Tassadar32 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:46:
@MLPN Hier ook brine warmtepomp. Was bij ons een optie voor 30k (inclusief veel meer panelen om Nul op de Meter te halen). Zijn met deze warme dagen toch erg blij ermee!
De projectontwikkelaar zal bij de gemeente echt meer gedetailleerde documentatie aan moeten leveren voor ze een vergunning krijgen. Dus tenzij jouw project nog erg onzeker is (als in: nog geen vergunningen verleend) moet er wel meer zijn.NoReseth schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:20:
Wij hebben van onze nieuwbouw woning enkel een situatie tekening met schaal 1:500 ontvangen waar ons perceel en tuin op te zien is.
Ik heb bij de aankoopbegeleider navraag gedaan, maar andere tekeningen blijken niet voor handen te zijn.
Is het gebruikelijk dat er bij een nieuwbouw project geen perceel tekening met maten van de tuin beschikbaar is ?
Dan hoef je waarschijnlijk niet zoals @kjast zegt met je camera naar de gemeente maar kan je ze gewoon mailen met de vraag om de tekeningen van jouw huis. Ik heb van mijn blok alle detailtekeningen via de gemeente gekregen (van de projectontwikkelaar ook maar op die van de gemeente staat nog meer). Mailtje naar het relevante loket en je krijgt de spullen voor jouw huis. Ik begrijp ook niet waarom sommige projectontwikkelaars er zo moeilijk over doen aangezien ze het bij de gemeente in moeten leveren als onderdeel van de vergunningsaanvraag en de gemeenten dit soort informatie wel aan bewoners verstrekt.
Maten van de tuin staan bij ons ook nergens. Je kunt het perceel opmeten op de 1:500 tekening (situatie was bij ons 1:200). Dat zou moeten kloppen met de vierkante meters.
Tekeningen van de woning zou je wel in detail moeten hebben. Schaal 1:50 meestal.
Tekeningen van de woning zou je wel in detail moeten hebben. Schaal 1:50 meestal.
Ik heb bij de projectontwikkelaar alle technische detail ontwerpen van alle (in ons geval) 3 de fases opgevraagd. Dat zijn PDF’s met alle details en alle maatvoeringen.
Tot aan het type bomen van de groenstrook in de omgevingen, lantaarnpalen, waterafvoeren alles.
Leuk en handig om te hebben en ik kreeg ze gewoon digitaal toegestuurd.
Tot aan het type bomen van de groenstrook in de omgevingen, lantaarnpalen, waterafvoeren alles.
Leuk en handig om te hebben en ik kreeg ze gewoon digitaal toegestuurd.
Precies! Ik heb inderdaad meer digitale tekeningen van het huis.Blihi schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:53:
Maten van de tuin staan bij ons ook nergens. Je kunt het perceel opmeten op de 1:500 tekening (situatie was bij ons 1:200). Dat zou moeten kloppen met de vierkante meters.
Inmiddels op basis van de 1:500 tekening wat grove maten berekend. Volgende week hebben wij de voor oplevering en kunnen we het in werkelijkheid meten
Bij ons stond in de kao ook dat het perceel oppervlakte onder voorbehoud was van afwijkingen.
De vriendin is gisteren een keer langs de bouw geweest en heeft wat foto's gemaakt. Ik kom er dagelijks langs op weg naar werk en dan kijk ik even de straat in. Er is maar weinig te zien. Nummer 9, mooi achter de blokken verscholen.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Van mijn kant ook weer een update. Bij ons zitten de spouwbladen er op de begane grond in.

Overzicht met de buurvolken:

Het blok wat het verste is:

Na de bouwvak (laatste week augustus) willen ze gaan starten met metselen.

Overzicht met de buurvolken:

Het blok wat het verste is:

Na de bouwvak (laatste week augustus) willen ze gaan starten met metselen.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
@Brickman Tunnelgietbouw?
EDIT: Ja, dus. Heb je notabene al gepost
EDIT: Ja, dus. Heb je notabene al gepost

[ Voor 50% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-07-2019 22:06 ]
Wat zijn die rode en witte ronde dingen op de eerste foto? Het lijken reddingsboeien.Wahloh schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:46:
De vriendin is gisteren een keer langs de bouw geweest en heeft wat foto's gemaakt. Ik kom er dagelijks langs op weg naar werk en dan kijk ik even de straat in. Er is maar weinig te zien. Nummer 9, mooi achter de blokken verscholen.
Mantelbuizen.witterholt schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:17:
[...]
Wat zijn die rode en witte ronde dingen op de eerste foto? Het lijken reddingsboeien.
Zijn er mensen hier die pas een keuken hebben uitgezocht wanneer hun huis was opgeleverd en wat zijn hier de ervaringen in?
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht zonder keukeninrichting en deze is gereed in 2021. Eind september moet ik mijn meerwerk opties doorgeven. De keuken kan via geselecteerde leveranciers of bij een willekeurige andere leverancier worden gekocht. Omdat de prijzen erg hoog zijn bij de geselecteerde leveranciers ga ik liever 'shoppen' bij nadering van de opleverdatum. Zodat er misschien een showroom/ of kortingmodel aansluit op mijn keuken. De woning bevat vloerverwarming wat wellicht ook complicaties kan opleveren.
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht zonder keukeninrichting en deze is gereed in 2021. Eind september moet ik mijn meerwerk opties doorgeven. De keuken kan via geselecteerde leveranciers of bij een willekeurige andere leverancier worden gekocht. Omdat de prijzen erg hoog zijn bij de geselecteerde leveranciers ga ik liever 'shoppen' bij nadering van de opleverdatum. Zodat er misschien een showroom/ of kortingmodel aansluit op mijn keuken. De woning bevat vloerverwarming wat wellicht ook complicaties kan opleveren.
Bij ons project was dat als je keuken via een externe partij liet doen en niet via de aan het project aangesloten keukenwinkel je uit 4 verschillende keukenopstellingen kon kiezen die dan afgedopt werd aangelegd.fsi schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:24:
Zijn er mensen hier die pas een keuken hebben uitgezocht wanneer hun huis was opgeleverd en wat zijn hier de ervaringen in?
Hier wordt dan ook rekening met de vloerverwarming gehouden.
Zou aanraden om keukenboer uit zoeken tijdens de bouw en deze mee te nemen naar de inmeetdag die je aan het eind van traject gaat krijgen. Levertijd van een keuken is ook vaak meerdere maanden.
@fsi Denk dat heel veel mensen de keuken door een externe partij laten doen. Reden om wel al snel naar de keukenboer te gaan is omdat dan de keukenopstelling aan de bouwer kan worden doorgegeven. Hier geldt meestal dezelfde sluitingstijd voor als andere meerwerkopties. Denk dat als je de standaardopstelling laat aanleggen en je wilt dit later laten wijzigen het ook nog wel kan maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wij hebben de keuken ook niet afgenomen bij de projectleverancier. Van de €10000 stelpost kregen we €9000 terug, dus dat is best netjes. Vervolgens was het wel zaak om tijdig duidelijk te hebben wat de opstelling zou worden en welke apparatuur toegepast zou worden i.v.m. de benodigde aansluitingen. Dit hebben we zelf in een technische tekening gegoten en is door de bouwer geaccepteerd en inmiddels ook uitgevoerd. Dit geeft je als koper de tijd om op je gemak een keuken uit te zoeken bij een leverancier waar je een goed gevoel bij hebt. Ik zou het de volgende keer weer zo doen.
Hoe kan ik het beste erachter komen welke opstelling en aansluitingen ik nodig heb? En een eventuele technische tekening maken, zodat ik daarna rustig kan zoeken in loop naar de opleverdatum.
Helaas zal dat toch een keukenzaak zijn en die technische tekeningen maken ze voor je als je bij hun een keuken koopt...
Ik heb een keukenontwerp laten opstellen en ben met de plattegrond bij de elektra-leverancier en loodgieter langs geweest. Die hebben e.e.a. op tekening gezet.
De benodigde opties qua leidingwerk e.d. zijn als meerwerk meegenomen. (Circa 1200 voor extra leidingen, groepen en water op andere wand, + vloerverwarmingvrije zone)
Daarna pas de keuken definitief gemaakt. Uiteindelijk moet straks water & enkele wcd's alsnog worden aangepast wegens aanpassingen aan opstelling. (Lees 60cm verplaatsen)
Hiervoor vraagt de keukenleverancier €500. Mijn inziens zeker redelijk en op het project te verwaarlozen.
Enige andere optie is om de keuken al eerder te bestellen, maar dat kwam ons veel te snel.
Levertijd nu 12 weken bij ons, dus houdt daar wel rekening mee.
De benodigde opties qua leidingwerk e.d. zijn als meerwerk meegenomen. (Circa 1200 voor extra leidingen, groepen en water op andere wand, + vloerverwarmingvrije zone)
Daarna pas de keuken definitief gemaakt. Uiteindelijk moet straks water & enkele wcd's alsnog worden aangepast wegens aanpassingen aan opstelling. (Lees 60cm verplaatsen)
Hiervoor vraagt de keukenleverancier €500. Mijn inziens zeker redelijk en op het project te verwaarlozen.
Enige andere optie is om de keuken al eerder te bestellen, maar dat kwam ons veel te snel.
Levertijd nu 12 weken bij ons, dus houdt daar wel rekening mee.
Wij 'krijgen' geen keuken via project en ook geen technische tekening aanleveren. Je kreeg de optie keuze uit 4 opstellingen waarvan 1 alleen mogelijk was met verlengde hal en als je 2 onder 1 kap had volgens mij nog 2/3 mogelijkheden met kookeiland. De keuze moest je samen met 1e of 2e meerwerk doorgeef moment doorgeven. Wij hebben online platform waar je de vaste optie keuzes moest doorgeven zonder andere mogelijkheden dan deze.
Wij hebben gekozen voor hoek opstelling met aan korte voorzijde was gedeelte en langs lange buitenmuur kook gedeelte (zit gas in maar we gaan voor inductie). Heb in september vorig jaar al min of meer keuken uitgezocht die we binnenkort als er is ingemeten definitief gaan maken met waarschijnlijk wat wijzigingen tov toen. Verder alle apparaten zelf al gekocht die staan al tijdje op mijn werk klaar.
Wij hebben gekozen voor hoek opstelling met aan korte voorzijde was gedeelte en langs lange buitenmuur kook gedeelte (zit gas in maar we gaan voor inductie). Heb in september vorig jaar al min of meer keuken uitgezocht die we binnenkort als er is ingemeten definitief gaan maken met waarschijnlijk wat wijzigingen tov toen. Verder alle apparaten zelf al gekocht die staan al tijdje op mijn werk klaar.
Keuken gekocht, november 2018. Oplevering appartement Q1 2021! Crazy natuurlijk, maar ik moest nov. 2018 de technische tekening aanleveren. Die heb ik door de keukenzaak laten opmaken. Dat doen ze niet als je ook niet meteen tekent voor een keuken. Wij kunnen tot december 2020 nog aanpassingen doen in kleur van de kastjes en hebben dan tevens de laatste versie van de apparatuur (alles Neff).
Met een beetje inzicht is het ook prima zelf te maken. Als je een nultekening van de keuken als basis kunt gebruiken is het al helemaal geen rocketscience.Blihi schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:11:
Helaas zal dat toch een keukenzaak zijn en die technische tekeningen maken ze voor je als je bij hun een keuken koopt...
Wij in maart 2018 een offerte laten maken met een keuken idee. Uiteindelijk geen keuken gekocht en de standaard oplevering laten uitvoeren.
Afgelopen april uiteindelijk geslaagd met een keuken. Totaal ander idee dan jaar ervoor. Andere opstelling, veel grotere keuken.
We gaan de leidingen na oplevering zelf aanpassen. Water en afvoer zitten toevallig op de goede plaats dus alleen elektra hoeft verlegd te worden. Dit alles is prima te doen en scheelt veel centjes ( bouwbedrijf vraagt hier veel geld voor ).
Blij dat we dit zo gedaan hebben want zeker als je lang moet wachten kunnen je wensen totaal anders worden. Zorg alleen dat er genoeg loze leidingen zijn voor groepen. En bij een kookeiland moet je het wel meteen laten aanleggen dat kan niet achteraf vanwege vloerverwarming ( tenzij kruipruimte ) .
Afgelopen april uiteindelijk geslaagd met een keuken. Totaal ander idee dan jaar ervoor. Andere opstelling, veel grotere keuken.
We gaan de leidingen na oplevering zelf aanpassen. Water en afvoer zitten toevallig op de goede plaats dus alleen elektra hoeft verlegd te worden. Dit alles is prima te doen en scheelt veel centjes ( bouwbedrijf vraagt hier veel geld voor ).
Blij dat we dit zo gedaan hebben want zeker als je lang moet wachten kunnen je wensen totaal anders worden. Zorg alleen dat er genoeg loze leidingen zijn voor groepen. En bij een kookeiland moet je het wel meteen laten aanleggen dat kan niet achteraf vanwege vloerverwarming ( tenzij kruipruimte ) .
Heb in mn nieuwbouwwoning een nieuwe Inventum Ecolution mechanische ventilatie. Deze heeft een 3-standenschakelaar in de keuken.
Wil daar ook een draadloze afstandsbediening naast hebben in de badkamer. Weet iemand hoe deze samen werken en welke prioriteit heeft?
Wil daar ook een draadloze afstandsbediening naast hebben in de badkamer. Weet iemand hoe deze samen werken en welke prioriteit heeft?
De draadloze heeft voorrang op het moment dat je die gebruikt. Die van ons (Buva) doet het dan voor een bepaalde tijd (zelf in te stellen) en daarna schakelt het systeem weer over op de eerdere instellingen.Het Vosje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:06:
Heb in mn nieuwbouwwoning een nieuwe Inventum Ecolution mechanische ventilatie. Deze heeft een 3-standenschakelaar in de keuken.
Yes, ik mag me ook in dit topic gaan melden. Vanmorgen te horen gekregen dat ik mijn eerste keuze in een nieuwbouw project in Sterksel toegewezen heb gekregen. Ik ben benieuwd hoe het hele traject gaat lopen.
Ik vond dat er bij ons toch wel wat specifieke zaken in zaten. Stopcontacten en waterleiding is eenvoudig, maar bijvoorbeeld de aansluiting voor de afzuigkap (snoer dat uit het plafond moet komen met contrastekker) en meer van dat soort details was ik zelf niet zomaar opgekomen.jslaman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:38:
[...]
Met een beetje inzicht is het ook prima zelf te maken. Als je een nultekening van de keuken als basis kunt gebruiken is het al helemaal geen rocketscience.
Ik heb een aannemingsovereenkomst volgens Woningborg, maar nog steeds geen certificaat ontvangen. Hoelang duurde dat bij jullie ongeveer?
Dat fysieke certificaat (het papiertje zelf dus) ging bij mij ook niet zo heel vlot, dat kwam pas een tijdje na passeren bij de Notaris. Maar ik had bij het passeren al wel het nummer van mijn Certificaat.
bij ons
eind mei 2018 aannemingsovereenkomst
eind september 2018 certificaat
start bouw was in februari 2019
eind mei 2018 aannemingsovereenkomst
eind september 2018 certificaat
start bouw was in februari 2019
Nou, wij hebben afgelopen woensdagavond getekend. Maandagmiddag komt de taxateur voor de huidige woning en vervolgens een hypotheekgesprek. Dinsdagochtend naar de bouwer voor meerwerk. Hypotheek is hopelijk volgende week helemaal rond. Oktober gaat de bouw van start en oktober 2020 is de oplevering. Voor december moet de keuken rond zijn, heeft iemand nog een goeie keukenboer in de aanbieding bij regio Hoorn/Alkmaar?
Wat is wijsheid, huidige woning direct in de verkoop doen of pas vanaf maart volgend jaar?
Wat is wijsheid, huidige woning direct in de verkoop doen of pas vanaf maart volgend jaar?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
@Bravertal weet je al wel wat je ongeveer lan lenen? Kan namelijk behoorlijk van invloed zijn op je mogelijke meerwerk. Je geeft aan volgende week pas een gesprek te hebben en de week erop alles rond qua hypotheek? Dat lijkt me vrij snel, zorg dat je je goed inleest en dat de vorm die je kiest ook voor iets later nog steeds goed zou passen als bijvoorbeeld je gezins situatie wijzigd of het salaris van je vrouw of jezelf.
De markt is nu goed en afhankelijk van je situatie kan je wachten maar als je geen kinderen hebt en makkelijk aan een tijdelijke woning kan komen zou ik zo snel mogelijk en zo goed mogelijk verkopen.
Bij verkoop ben je in ieder geval van één groot betonblok af
en kan je je vol focussen op de nieuwe woning en maandlasten zijn dan ook voor de langere termijn direct duidelijk.
Vrienden van mij werden erg goed geholpen bij een zaak in Alkmaar, ik vraag die even op voor je.
De markt is nu goed en afhankelijk van je situatie kan je wachten maar als je geen kinderen hebt en makkelijk aan een tijdelijke woning kan komen zou ik zo snel mogelijk en zo goed mogelijk verkopen.
Bij verkoop ben je in ieder geval van één groot betonblok af
Vrienden van mij werden erg goed geholpen bij een zaak in Alkmaar, ik vraag die even op voor je.
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 06-07-2019 15:19 ]
@GeeMoney , meerwerk wat wij willen hebben is bekend. De hypotheek is geen probleem. Heb eigenlijk alle papieren al ingeleverd behalve dat van het meerwerk dat wordt dus dinsdag.
Heb 3 kids en wil eigenlijk ook verkopen.Huurwoning die beschikbaar is kost €1.000 per maand. Dat is 3x mijn huidige maandlast.
Daarom twijfel ik ook een beetje.
Heb 3 kids en wil eigenlijk ook verkopen.Huurwoning die beschikbaar is kost €1.000 per maand. Dat is 3x mijn huidige maandlast.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Door de hoge huurkosten wilden wij ook blijven wonen in onze huidige woning. Scheelt niet super veel maar verschil groot genoeg. Wij hebben 'geluk' dat we verkocht hebben aan iemand die bijna jaar wil wachten. We hadden als we nu te koop hadden gezet zeker meer gevangen maar dat wisten we toen natuurlijk niet zeker en zekerheid van blijven wonen was voor ons veel waard. Als het goed is redden we het net. Deze week gehoord dat onze inmeet dag 12 september is. Hopelijk niet te veel later opleveren, anders wordt het toch wel krap.
Wij hebben keuken 'besteld' bij superkeukens in Langedijk. Nog geen ervaring met echte plaatsen en gebruik. Maar stond wel goed aangeschreven op dit forum en dan het keuken topic
Wij hebben keuken 'besteld' bij superkeukens in Langedijk. Nog geen ervaring met echte plaatsen en gebruik. Maar stond wel goed aangeschreven op dit forum en dan het keuken topic
Je woont nu voor €330,- per maand met 3 kinderen? Dat is bijzonder weinig, tenzij ze allemaal in 1 slaapkamer slapenBravertal schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:23:
@GeeMoney , meerwerk wat wij willen hebben is bekend. De hypotheek is geen probleem. Heb eigenlijk alle papieren al ingeleverd behalve dat van het meerwerk dat wordt dus dinsdag.
Als je naar 3x je huidige maandlast moet zou ik wachten. Dat grote verschil maak je niet goed met je verkoop tussen nu en/of over 6 maanden schat ik.
Je zou volgend jaar februari kunnen gaan starten met de verkoop en proberen als enige eis de overdracht met je nieuwe woning te stellen.
Reken er trouwens maar op dat de oplevering uitgesteld gaat worden, ik hoor niets anders om mij heen en ook mijn project heeft 4-5 maanden vertraging.
€348 per maand en ieder een eigen slaapkamer. Oplevering is ergens oktober/november 2020,oftwel voor kerst daadwerkelijk wonen.
Wij gaan toch iets eerder verkopen en dan een paar maanden wat rommelen. Er zitten paar posters op het huizenmarkt forum waar ik erg onrustig van word. Vind het verkopen van mijn huis en onzekerheid hierover het meest vervelende van het hele traject. Als ik het geweten had dan had ik direct mijn huis te koop gezet en was gaan huren. Maar nu eerst maar op vakantie, dan woning te koop en oplevering hopelijk in juni.
Wij hebben onze keuken besteld bij Bemmel en vd Kroon in Haarlem. Prima geholpen maar ja, nog geen ervaring met de oplevering. Vond de eigenaar van keukenloods in Alkmaar ook prima overkomen.
Wij hebben onze keuken besteld bij Bemmel en vd Kroon in Haarlem. Prima geholpen maar ja, nog geen ervaring met de oplevering. Vond de eigenaar van keukenloods in Alkmaar ook prima overkomen.
De notaris wil juist het certificaat hebben. Ik heb vorig jaar september getekend, ze gaan nu starten met de bouw. Maar nog geen certificaat gehad. Heb maar even mail gestuurd naar de Woningborg en ontwikkelaar, want hypotheekofferte loopt af over een dikke week. Vrijdag staat het passeren op de planning.Dronium schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:09:
Dat fysieke certificaat (het papiertje zelf dus) ging bij mij ook niet zo heel vlot, dat kwam pas een tijdje na passeren bij de Notaris. Maar ik had bij het passeren al wel het nummer van mijn Certificaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 06-07-2019 19:21 ]
Het is een lastige keuze. Verkopen en gaan huren of pas later verkopen. Huizenmarkt is rente gedreven en rente is afhankelijk van economische groei. Mijn eigen inschatting is dat Japan ons voorland is en dat de rente op termijn nog lager zal zijn. En daarmee dat de huizenprijzen nog hoger kunnen.
Buiten dat, als je zekerheid wil, is huren onvermijdelijk. Wij hebben - gegeven het feit dat we op onze huidige woning geen hypotheek meer hebben - gekozen om niet te gaan huren. Iedere maand ruim 1.000 euro neertellen voor zekerheid is gewoon te veel. Maar als dit verschil minder is, dan snap ik de overweging om direct te verkopen zeker.
Buiten dat, als je zekerheid wil, is huren onvermijdelijk. Wij hebben - gegeven het feit dat we op onze huidige woning geen hypotheek meer hebben - gekozen om niet te gaan huren. Iedere maand ruim 1.000 euro neertellen voor zekerheid is gewoon te veel. Maar als dit verschil minder is, dan snap ik de overweging om direct te verkopen zeker.
Inmiddels zijn wij zover dat onze woning eindelijk is opgeleverd. Gelukkig met weinig punten, zat voornamelijk in beschadiging van ramen & kozijnen (worden er 3 vervangen). Na hard werken wonen we er inmiddels, maar geen internet te krijgen. Glasvezel in de meterkast maar helaas is de wijkaansluiting nog niet gereed waardoor er geen signaal binnenkomt. Dit geldt voor de hele straat.
Nu heb ik daar bijzonder weinig verstand van maar Ziggo schijnt het van de week voor elkaar te hebben gekregen en gaan dinsdag bij de buren leveren. Ik wil graag glasvezel en ben tevreden klant van KPN en wens niet over te stappen. Er is inmiddels ook contact geweest met KPN Netwerk NL, die klantenservice geeft aan dat ze geen idee hebben wanneer het geleverd gaat worden en kunnen niet precies zien wat het probleem is. Via wegcare nu wel een dossiervraag uitgezet en daar komt nog antwoord op. Via de aannemer vernomen dat zij wel "hun deel" hebben vrijgegeven.
Iemand ervaring met dit soort situaties?
Nu heb ik daar bijzonder weinig verstand van maar Ziggo schijnt het van de week voor elkaar te hebben gekregen en gaan dinsdag bij de buren leveren. Ik wil graag glasvezel en ben tevreden klant van KPN en wens niet over te stappen. Er is inmiddels ook contact geweest met KPN Netwerk NL, die klantenservice geeft aan dat ze geen idee hebben wanneer het geleverd gaat worden en kunnen niet precies zien wat het probleem is. Via wegcare nu wel een dossiervraag uitgezet en daar komt nog antwoord op. Via de aannemer vernomen dat zij wel "hun deel" hebben vrijgegeven.
[ Voor 4% gewijzigd door Aurelius89 op 06-07-2019 19:43 . Reden: Stukje vergeten :-) ]
Ik wenste ook KPN ivm goede ervaringen met glasvezel op oude woonadres, had hetzelfde verhaal als jij: buren met Tmobile hadden eerder beschikking tot glasvezel. Kreeg totdat KPN ook toegang had tijdelijk een 4G dongel van KPN. Prima opgelost en nu tevreden met KPN glasvezel.Aurelius89 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:42:
Inmiddels zijn wij zover dat onze woning eindelijk is opgeleverd. Gelukkig met weinig punten, zat voornamelijk in beschadiging van ramen & kozijnen (worden er 3 vervangen). Na hard werken wonen we er inmiddels, maar geen internet te krijgen. Glasvezel in de meterkast maar helaas is de wijkaansluiting nog niet gereed waardoor er geen signaal binnenkomt. Dit geldt voor de hele straat.
Bij ons en alle anderen in project werd passeren bij de notaris uitgesteld omdat er geen certificaat van Woningborg was. Zonder die garantie wilde de notaris geen zaken doen. Prima ctie IMHOZenix schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:59:
Ik heb een aannemingsovereenkomst volgens Woningborg, maar nog steeds geen certificaat ontvangen. Hoelang duurde dat bij jullie ongeveer?
Wij hebben in juli getekend en in oktober het Woningborg certificaat gekregen. Vervolgens konden we daarna bij de notaris langs. Bij ons werd ook verteld dat je pas mocht/moet tekenen als je het Woningborg certificaat hebt.DutchChelsea schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:31:
[...]
Bij ons en alle anderen in project werd passeren bij de notaris uitgesteld omdat er geen certificaat van Woningborg was. Zonder die garantie wilde de notaris geen zaken doen. Prima ctie IMHO
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
@Bravertal vrienden van ons zijn goed en vriendelijk geholpen bij Schuurman keukens in Alkmaar. Vlakbij het AZ-stadion.
Bij ons zou destijds ook ongeveer tegelijkertijd met de oplevering van het huis, de glasvezel worden aangelegd. We kwamen van een huis met KPN glasvezel en zaten daar nog in ons jaarcontract. KPN stelde dat ze zeer binnenkort konden gaan leveren en dat ik daarom contractplichtig bleef, wat ik overigens in de basis prima vond. Echter verschoof de datum van glasvezel aansluiting telkens verder naar achteren. Ik heb eerst tijdelijk een KPN 4g dongle en Digitenne gehad, maar toen na 2 weken de aansluiting weer verder naar achteren werd verschoven, naar 'datum nog onbekend' heb ik (met wat moeite) mijn lopende contract kunnen ontbinden en toch maar Ziggo gedaan. Eerst in de hoop dat ik binnen zichttermijn alsnog glasvezel zou krijgen en dan dus Ziggo snel opzeggen, maar ook die termijn verstreek.Aurelius89 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:42:
Nu was dat half maart 2018, en ging per 1 juli de prijzen bij Ziggo omhoog, waardoor ik deze na 3 maand kon opzeggen en alsnog glasvezel (inmiddels opgeleverd), maar dan T Mobile heb afgenomen.
Kortom; wees ervan bewust dat het helaas langer kan duren dan je denkt, 1 jaartje Ziggo lijkt me dan een betere tussen keus.
Vanaf 26 juli gaan we grondrente betalen. Tot 15 juli loopt mijn hypotheek offerte. Dus als dit het geval is, moet ik nieuwe hypotheek aanvragen.DutchChelsea schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:31:
[...]
Bij ons en alle anderen in project werd passeren bij de notaris uitgesteld omdat er geen certificaat van Woningborg was. Zonder die garantie wilde de notaris geen zaken doen. Prima ctie IMHO
Is de offerte nog verlengbaar? Is in veel gevallen wel mogelijk tegen een x prijs, maar goedkoper dan een nieuwe aanvraag in veel gevallen!Zenix schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:25:
[...]
Vanaf 26 juli gaan we grondrente betalen. Tot 15 juli loopt mijn hypotheek offerte. Dus als dit het geval is, moet ik nieuwe hypotheek aanvragen.
Nee, heeft al maximale verlenging gehad. 9 maanden was blijkbaar niet genoeg, terwijl ze allang hadden moeten starten.perspectivebass schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:03:
[...]
Is de offerte nog verlengbaar? Is in veel gevallen wel mogelijk tegen een x prijs, maar goedkoper dan een nieuwe aanvraag in veel gevallen!

Je kan de offerte toch gewoon accepteren en later passeren?Zenix schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:55:
[...]
Nee, heeft al maximale verlenging gehad. 9 maanden was blijkbaar niet genoeg, terwijl ze allang hadden moeten starten.
Volgens mij zit er na accepteren wel een termijn aan vast waarbinnen je gepasseerd moet zijn en anders een boete kwijt bent maar een heel nieuw traject in is ook niet goedkoop.
[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 07-07-2019 17:00 ]
Het passeren kan tot 15 juli. Ik hoef geen boete te betalen. Een nieuwe aanvraag is 650 euro (hypotheek24), dat valt wel te overzien. Alleen heb weinig zin in de rompslomp.GeeMoney schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:59:
[...]
Je kan de offerte toch gewoon accepteren en later passeren?
Volgens mij zit er na accepteren wel een termijn aan vast waarbinnen je gepasseerd moet zijn en anders een boete kwijt bent maar een heel nieuw traject in is ook niet goedkoop.
Enig voordeel dat ik zie is dat ik een nog lagere rente kan krijgen. Bij mijn huidige hypotheek krijg ik 1,62% bij passeren. Bij een nieuwe kan ik 1,55% kiezen en nog meer lenen, waardoor ik minder eigen geld hoef bij te leggen.
Bij mijn offerte kreeg ik tot de dag van acceptatie de geboden rente of als de huidige lager was, de lagere.Zenix schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:05:
[...]
Het passeren kan tot 15 juli. Ik hoef geen boete te betalen. Een nieuwe aanvraag is 650 euro (hypotheek24), dat valt wel te overzien. Alleen heb weinig zin in de rompslomp.
Enig voordeel dat ik zie is dat ik een nog lagere rente kan krijgen. Bij mijn huidige hypotheek krijg ik 1,62% bij passeren. Bij een nieuwe kan ik 1,55% kiezen en nog meer lenen, waardoor ik minder eigen geld hoef bij te leggen.
Ja, dat krijg ik ook. Oorspronkelijk was de rente 9 maanden geleden ook 1,72%. Toen zowat de laagste, maar nu zit die in de middenmoot.GeeMoney schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:07:
[...]
Bij mijn offerte kreeg ik tot de dag van acceptatie de geboden rente of als de huidige lager was, de lagere.
Je kan een lagere rente krijgen bij een andere aanbieder bedoel je dan?Zenix schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:08:
[...]
Ja, dat krijg ik ook. Oorspronkelijk was de rente 9 maanden geleden ook 1,72%. Toen zowat de laagste, maar nu zit die in de middenmoot.
Dat is al gauw appels met peren vergelijken natuurlijk als je niet alle voorwaarden en regels naast elkaar legt.
Puur voor degene met de laagste rente gaan kon later nog weleens vervelend uitpakken. (Als je bijvoorbeeld versneld wilt aflossen).
Je rente klinkt als een termijn <10 jaar? Wellicht dat je daar nog eens goed naar kan kijken voor jezelf.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 07-07-2019 17:12 ]
Klopt. Maar die 1,55% is qua voorwaarden bijna hetzelfde. Enige verschil zit hem in dat ik bij de huidige 20% kan aflossen per jaar en bij de nieuwe 15%. Maar ik ben niet van plan om extra te gaan aflossen de eerste 10 jaar, vanwege de lage rente. Dan beleg ik liever en los ik een groot bedrag af na de rentevaste periode.GeeMoney schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:11:
[...]
Je kan een lagere rente krijgen bij een andere aanbieder bedoel je dan?
Dat is al gauw appels met peren vergelijken natuurlijk als je niet alle voorwaarden en regels naast elkaar legt.
Puur voor degene met de laagste rente gaan kon later nog weleens vervelend uitpakken. (Als je bijvoorbeeld versneld wilt aflossen)
10 jaar heb ik ook bewust gekozen. Omdat ik dan meer kan lenen en ik de eerste 10 jaar automatisch meer aflos, door de lage rente.
[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 07-07-2019 17:18 ]
Een aantal kopers zijn bij ons project zelfs gepasseerd zonder certificaat-nummer (Woonborg had/heeft nog al een achterstand kennelijk). Daar heeft de notaris zelf contact opgenomen met Woonborg, die aangaven dat het wel goed zat, en vervolgens met de Hypotheek verstrekker of die toezegging genoeg was. Allen hebben gewoon kunnen passeren.Brickman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 07:24:
[...]
Wij hebben in juli getekend en in oktober het Woningborg certificaat gekregen. Vervolgens konden we daarna bij de notaris langs. Bij ons werd ook verteld dat je pas mocht/moet tekenen als je het Woningborg certificaat hebt.
Maar dan moet je wel een notaris hebben die het op die manier wil doorzetten.
Hoe hebben jullie het gedaan met de voorbereidingen voor een zonnescherm/rolluiken/screens? Een loze of bedrade leiding aan de binnenkant? Of aan de buitenkant? En op welke hoogte?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
@The Wizard Ik heb een loze leiding laten leggen op alle slaapkamers aan de buitenkant (rechts boven) van het kozijn naar binnen naast een stroompunt welke dan samen met de stroompunten en loze leiding naar de meterkast onder 1 afdekraam zit (op 30cm hoogte). Dit vond ik de meest nette oplossing. Op de badkamer en de beneden verdieping heb ik dit niet gedaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Phorcys op 08-07-2019 16:34 ]
Nou vandaag gebeld met Woningborg. Ze hadden het certificaat al eerder verstuurd, maar ik had nooit wat ontvangen. Gelukkig via de mail ontvangen, dus kan de hypotheek laten passeren
@The Wizard inderdaad wat @Phorcys zegt. Ik heb ervoor gekozen om bij elk kozijn een leiding van buiten naar binnen te laten boren en dan aan laten sluiten op een stopcontact in de buurt.
Phorcys schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:28:
@The Wizard Ik heb een loze leiding laten leggen op alle slaapkamers aan de buitenkant (rechts boven) van het kozijn naar binnen naast een stroompunt welke dan samen met de stroompunten en loze leiding naar de meterkast onder 1 afdekraam zit (op 30cm hoogte). Dit vond ik de meest nette oplossing. Op de badkamer en de beneden verdieping heb ik dit niet gedaan.
Thanks @Phorcys en @GeeMoney. Dat is ook een oplossing. Zat te denken aan een loze/bedrade leiding dat gelijk aangesloten zit op de centraaldoos. Was er nog een prijstechnisch verschil? En hebben jullie foto’s van de constructie?GeeMoney schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:36:
@The Wizard inderdaad wat @Phorcys zegt. Ik heb ervoor gekozen om bij elk kozijn een leiding van buiten naar binnen te laten boren en dan aan laten sluiten op een stopcontact in de buurt.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb het dus zo opgelost ivm kosten inderdaad.The Wizard schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:21:
[...]
[...]
Thanks @Phorcys en @GeeMoney. Dat is ook een oplossing. Zat te denken aan een loze/bedrade leiding dat gelijk aangesloten zit op de centraaldoos. Was er nog een prijstechnisch verschil? En hebben jullie foto’s van de constructie?
Alles naar een centraaldoos laten leiden werd qua prijs gewoon een extra stopcontact (€185,-) per stuk, nu pak ik zelf de stroom weg bij een stopcontact en kost het me 6x een gaatje laten boren, 6x een stuk pvc, wat koper en 2-3 uurtjes.
Dan heb ik wel het geluk dat ik iemand ken met een dergelijke lange geschikte boor die toch ook al voor andere dingen komt klussen en dit “even meepakt” .
Omdat ik al een berg meerwerk had ben ik uiteindelijk ook gaan kijken naar dingen die echt simpel zelf te doen zijn en niet teveel tijd kosten, dit was er 1 van.
Uhmm het was niet heel goedkoop en stond ook niet standaard in de optielijst, blijkbaar was er veel mogelijk wat niet op de lijst stond, maar het was goedkoper dan een loze leiding naar de meterkastThe Wizard schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:21:
[...]
[...]
Thanks @Phorcys en @GeeMoney. Dat is ook een oplossing. Zat te denken aan een loze/bedrade leiding dat gelijk aangesloten zit op de centraaldoos. Was er nog een prijstechnisch verschil? En hebben jullie foto’s van de constructie?
[ Voor 10% gewijzigd door Phorcys op 08-07-2019 20:30 ]
Ik heb op alle gewenste plekken een voedingspunt aan laten leggen aan de buitenkant van de woning. Dan hoeft er naderhand niet meer geboord te worden, en raak ik geen wcd’s kwijt aan stekkers van de zonwering.The Wizard schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:23:
Hoe hebben jullie het gedaan met de voorbereidingen voor een zonnescherm/rolluiken/screens? Een loze of bedrade leiding aan de binnenkant? Of aan de buitenkant? En op welke hoogte?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Je raakt geen wcd’s kwijt omdat je ze intern doorlust als het ware.TKroon schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:41:
[...]
Ik heb op alle gewenste plekken een voedingspunt aan laten leggen aan de buitenkant van de woning. Dan hoeft er naderhand niet meer geboord te worden, en raak ik geen wcd’s kwijt aan stekkers van de zonwering.
Dat kan ook nog inderdaad! Dat is bij mij dus al zo bij oplevering.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Hier heb ik op de ramen aan de zuidkant een kabel laten leggen naar de linker bovenhoek van het kozijn vanuit de centraaldoos. Geen gedoe met boren, frezen en genknutsel met kabels.
Eens. Hebben wij ook gewoon zelf gedaan. De keuken is inmiddels geplaatst. Zijn zeer tevreden.
jslaman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:38:
[...]
Met een beetje inzicht is het ook prima zelf te maken. Als je een nultekening van de keuken als basis kunt gebruiken is het al helemaal geen rocketscience.
Net te horen gekregen dat de oplevering van ons project met een kwartaal verschoven is door vertraging van de nutsaansluitingen.
Is het in een dergelijk geval handig om eerder de sleutel te vragen? Die extra tijd kun je goed gebruiken voor de wandafwerking en dergelijk. Vloerafwerking gaat lastig worden ivm de vloerverwarmingsprotocollen.
Zitten er nog risico's aan zo'n vervroegde oplevering zonder nutsaansluiting?
Is het in een dergelijk geval handig om eerder de sleutel te vragen? Die extra tijd kun je goed gebruiken voor de wandafwerking en dergelijk. Vloerafwerking gaat lastig worden ivm de vloerverwarmingsprotocollen.
@NNCi het zou mij verbazen als je dat lukt.
Als er namelijk iemand toch aan de elektrische/mechanische installaties gaat zitten rommelen en er zijn achteraf problemen, wie is dan verantwoordelijk?
Het 0 moment is juist de oplevering voor dat soort zaken, tot die tijd zijn zij er zeker van dat alleen betrokken bouwers werkzaamheden hebben verricht en zaken hebben opgeleverd.
Er waren in ons project wel mensen die 4-5 dagen voor sleuteloverdracht de tuin al mochten bestraten maar verder niets binnen.
Als er namelijk iemand toch aan de elektrische/mechanische installaties gaat zitten rommelen en er zijn achteraf problemen, wie is dan verantwoordelijk?
Het 0 moment is juist de oplevering voor dat soort zaken, tot die tijd zijn zij er zeker van dat alleen betrokken bouwers werkzaamheden hebben verricht en zaken hebben opgeleverd.
Er waren in ons project wel mensen die 4-5 dagen voor sleuteloverdracht de tuin al mochten bestraten maar verder niets binnen.
Hoe is jullie ervaring met nieuwbouw projecten en zaken opnemen in het meerwerk. In mijn huidige project word bv niet aangeboden om de muren te stuccen, maar dat kan volgens mij gewoon uit het bouwdepot toch?
Dat is shit. Hoelang zijn ze al bezig met de bouw? Bij ons ook nog geen nuts en word na de bouwvak maar we weten niet wanneer.NNCi schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:20:
Net te horen gekregen dat de oplevering van ons project met een kwartaal verschoven is door vertraging van de nutsaansluitingen.![]()
Dat zijn twee losse dingen, maar ja je kunt prima de stuc kosten uit je bouwdepot betalen aangezien het vast aan het huis komt te zitten.Zingo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:11:
Hoe is jullie ervaring met nieuwbouw projecten en zaken opnemen in het meerwerk. In mijn huidige project word bv niet aangeboden om de muren te stuccen, maar dat kan volgens mij gewoon uit het bouwdepot toch?
Zo. De eerste verdiepingsvloer is gestort. Maar man, man, man wat een chaos is de bouw.
In het grondwerk waren ze al waterleidingen vergeten en hadden ze leidingen op de verkeerde plek liggen.
In de keuken ligt een gasleiding waar niet om gevraagd is (niet erg, maar toch).
De metaalvlechter had op eigen initiatief maar besloten het door ons geplande "zachte blok" in de vloer te verwijderen. Gelukkig waren we er op tijd bij, dus het is vlak voor het afstorten teruggeplaatst. Zo'n zacht blok zorgt ervoor dat je in de vloer een plaats hebt waar je doorheen kunt boren om later nog leidingen aan te leggen. Je weet dan zeker dat er geen elektra, water of afvoer in de weg ligt.
De elektricien heeft alle loze leidingen dubbel uitgevoerd. Dus in plaats van 19mm ligt nu overal 2x19 mm PVC. Niet erg natuurlijk, maar strikt genomen wel fout.
Een van de dragende muren op de begane grond stond verkeerd (aan de verkeerde kant van de streep op de vloer gemetseld). Deze is afgebroken en opnieuw geplaatst op de ochtend van het storten van de vloer.
En dit is alleen nog maar bij ons huis. Zo gaat het zo'n beetje bij alle huizen in het project.
In het grondwerk waren ze al waterleidingen vergeten en hadden ze leidingen op de verkeerde plek liggen.
In de keuken ligt een gasleiding waar niet om gevraagd is (niet erg, maar toch).
De metaalvlechter had op eigen initiatief maar besloten het door ons geplande "zachte blok" in de vloer te verwijderen. Gelukkig waren we er op tijd bij, dus het is vlak voor het afstorten teruggeplaatst. Zo'n zacht blok zorgt ervoor dat je in de vloer een plaats hebt waar je doorheen kunt boren om later nog leidingen aan te leggen. Je weet dan zeker dat er geen elektra, water of afvoer in de weg ligt.
De elektricien heeft alle loze leidingen dubbel uitgevoerd. Dus in plaats van 19mm ligt nu overal 2x19 mm PVC. Niet erg natuurlijk, maar strikt genomen wel fout.
Een van de dragende muren op de begane grond stond verkeerd (aan de verkeerde kant van de streep op de vloer gemetseld). Deze is afgebroken en opnieuw geplaatst op de ochtend van het storten van de vloer.
En dit is alleen nog maar bij ons huis. Zo gaat het zo'n beetje bij alle huizen in het project.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2