Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.782 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-09 21:33
Robertobananas schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:24:
Wij zijn nog bezig met de grote ruwbouwopties selecteren. Hierbij moeten we ook kiezen voor de verwarming op de tweede verdieping (zolder). Wij willen hier sowieso volwaardige vloerverwarming plaatsten zodat dit vertrek als kamer kan dienen in de toekomst.

Een van de opties die ze hierbij aanbieden is de regeling van de temperatuur op deze verdieping. Als ik dit niet kies dan luistert de vloerverwarming naar de ingestelde temperatuur op de begane grond. Is het inbouwen van een ruimte bedien eenheid voor de temperatuur iets wat je ook na de bouw nog eenvoudig kan regelen? Het is niet een enorm bedrag (300,-) maar als ik zie dat ze voor het afmonteren van UTP/CAI punten ook rustig 200,- vragen dan lijkt het mij mogelijk dat het een stuk voordeliger kan.
Wil je echt zoneregeling op zolder of alleen 1 aparte temperatuur op de hele zolder? Volgens mij zul je toch echt de hele verdeler moeten bedienen dan, bijvoorbeeld met een Honeywell HCE80 met een aparte thermostaat en de warmtepomp moet ook communicatie ervaren, dus je zult iets met een bedrade/draadloze bediening moeten gaan doen. Hoe dan ook, ik zou hier ook even gaan neuzen, je hebt 45 pagina's huiswerk: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1862943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:47
deejeebv schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Dit is onjuist het gaat om de kosten van de woning. Als jij een huis koopt van €500k en een hypotheek van €200k krijg je geen NHG.
ZIe https://www.nhg.nl/nieuws...en-antwoorden-op-een-rij/
Als de koopsom lager is dan taxatiewaarde heeft @dejeroen geen probleem ook als is de taxatiewaarde boven de NHG grens, mits de koopsom maar onder de NHG grens blijft.
Mocht de koopsom boven NHG uitkomen, is het dan aan te raden om dan dingen aan de woning te laten aanpassen, om dan de keuken met de allergoedkoopste apparatuur te laten uitrusten, en dan volgend jaar na oplevering van de woning de apparatuur te vervangen.
Dit zou wat marge kunnen geven om dan weer onder NHG uit te komen, maar ik weet niet of dat mogelijk is zo laat in het proces van hypotheek aanvragen.
Zonder NHG gaat de hypotheek volgens mij een stuk duurder worden in maandlasten, en hebben we bepaalde beschermingen die de NHG bied niet meer.

Heeft iemand hier dan advies over, dat zodra we weten wat de taxatie wordt, we direct kunnen schakelen om de vaart erin te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd hoe ze het bij ons gaan maken, wij hebben de tekening ontvangen van de vloerverwarming, wij hebben geen zoneregeling genomen aangezien dit ruim € 3K per verdieping kost. Er zou 1 verdeler komen, maar op tekening staat op elke verdieping een verdeler, lijkt me dat daar achteraf wel iets mee mogelijk moet zijn om het in elk geval per verdieping te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
896gerard schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 03:11:
[...]

Even over het hele stucen/sauzen/behangen verhaal: onze nieuwe buurman is.. stucadoor. Die heeft me vandaag even onderwezen in de hoed en de rand van nieuwbouwwoningen stucen.

Waar het op neerkomt is dat veel nieuwbouwwoningen met muren geleverd worden die 'glad afgewerkt' zijn. Ofwel handmatig zo gepleisterd dat het weliswaar glad is, maar de individuele kalkzandsteenblokken zijn nog zichtbaar. In de regel is dit niet glad genoeg om het direct te behangen; ons doel is om alle muren te behangen(beschadigingen). Hij adviseerde om de muren op behang voor te bereiden door eerst 1 of 2 lagen dunpleister op te laten spuiten, daarna goed te schuren en daarna te behangen voor het strakste resultaat.

Dus: 'gladde muren' + 1 laag gespoten dunpleister + schuren = behangklaar
Maar ook: 'gladde muren' + 2 lagen gespoten dunpleister + schuren = sausklaar

Het voordeel van een dunne laag pleister spuiten is dat het hele huis binnen 2 à 3 dagen gedaan is en dat de droogtijd niet veel langer is. Waar hij met alles sausklaar stucen wel 2 weken dacht bezig te zijn, plus dan nog de extra droogtijd die bij een laag stuc hoort. Pleister spuiten is ook een stuk goedkoper dan stucen. Gezien het prijsvoordeel én de kortere verwerkingstijd is pleister laten spuiten voor ons dus een uitkomst.

Na het aanvragen van een paar offertes lijkt het alsof stucadoors zelf niet zo happig zijn op deze methode.. mogelijk omdat hetzelfde werk in een derde van de normale uren gebeurt..
Is dit gespoten dunpleister het zelfde als machinaal stuccen, dunpleister of nieuwbouw stuccen wat al wel eens eerder is langsgekomen? Het is voor mij de eerste keer dat ik lees dat het ook gespoten kan worden. Opspuiten associeer ik met structuurspuitwerk, dat spul wat ze standaard tegen de plafonds spuiten waar een lichte korrel in zit. Dit kan dus ook glad worden gedaan, of is dat heel wat anders?
Je schrijft dat het flink scheelt in kosten, waar moet ik dan aan denken per m2? Voor stuccen lees ik zo'n 15-25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
dejeroen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Zonder NHG gaat de hypotheek volgens mij een stuk duurder worden in maandlasten, en hebben we bepaalde beschermingen die de NHG bied niet meer.
De vraag is wat die NHG bescherming daadwerkelijk voor je gaat doen.

Ik had NHG op mijn woning, mijn vriendin ging bij me weg en ik kreeg vervolgens van de NHG te horen. Zoek het maar uit, je kunt de woning prima betalen en anders moet je de woning maar verkopen.

Op dat moment kon ik haar niet uitkopen omdat ik geen hypotheek/lening kreeg zonder 25k te moeten inlossen. Uiteindelijk heb ik het allemaal geregeld gekregen, inmiddels heb ik een nieuwbouw woning gekocht boven de NHG range en ik kan er echt geen traan om laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Scuderia110 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:36:
Ik ben ook benieuwd hoe ze het bij ons gaan maken, wij hebben de tekening ontvangen van de vloerverwarming, wij hebben geen zoneregeling genomen aangezien dit ruim € 3K per verdieping kost. Er zou 1 verdeler komen, maar op tekening staat op elke verdieping een verdeler, lijkt me dat daar achteraf wel iets mee mogelijk moet zijn om het in elk geval per verdieping te regelen.
Ik las onlangs ook, volgens mij op de VEH site, dat per maart 2020 je per ruimte de temperatuur moet kunnen regelen. Of dat nu zone-regeling is of iets anders maakt dan denk ik niet uit. Als ik het goed begrijp kun je alsnog met bijvoorbeeld een slime thermostaatkraan je ruimtes op afstand inregelen. Bijvoorbeeld met die van Tado

Zie ook: https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming

[ Voor 13% gewijzigd door kazuka op 09-03-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Zit die vloerverwarmingstekening nog even te bekijken, toch nog een vraag. de h.o.h. afstand op de begane grond is 10 cm tegen de buitengevels, in het midden van de woning 15 cm. Op de verdiepingen overal 15 cm, alleen in de badkamer 10 cm. Aanvoer van de cv is 45 graden volgens die tekening, en retour cv is 35 graden. Ik had veel hoger verwacht met een cv ketel.

Is dit conform de normen, ik kan het niet echt vinden. Zal ongetwijfeld goed gaan, maar better safe then sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
kazuka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Ik las onlangs ook, volgens mij op de VEH site, dat per maart 2020 je per ruimte de temperatuur moet kunnen regelen. Of dat nu zone-regeling is of iets anders maakt dan denk ik niet uit. Als ik het goed begrijp kun je alsnog met bijvoorbeeld een slime thermostaatkraan je ruimtes op afstand inregelen. Bijvoorbeeld met die van Tado

Zie ook: https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming
Heb je een link naar het VEH artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
kazuka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Als je daarmee ook zonegestuurde vloerkoeling kan krijgen zou dat natuurlijk helemaal top zijn. Kamers op het zonnige zuiden dan koelen dmv vloerkoeling en de overige ruimtes neutraal danwel verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Nog even nagezocht welk antwoord ik heb gekregen over de vloerverwarming zonder zoneregeling op de verdiepingen, zo hebben we het nu dus besteld:

De thermostaat is de master voor de hele woning. Als de woonkamer op temperatuur is, stopt de cv-ketel met stoken. Als de slaapkamer te warm word, kan je deze op de vlvw-verdeler door middel van de flowmeter gaan knijpen. Dat houdt in dat je minder flow over de groep vlvw heb, en daar door ook minder warmte. Als de woonkamer op temperatuur is, en je wil je slaapkamer warmer hebben, dan gaat dat niet, mits de thermostaat woonkamer hoger gezet wordt. Voor de beste regeling zou je thermostaten in de slaapkamers en badkamer moeten plaatsen, zodat je per ruimte afzonderlijk kan regelen.

Maar er was een oplossing achteraf mogelijk, als het niet naar wens werkt kan er achteraf een regeling op die groepen gezet worden indien nodig, dat vertelde de installateur tenminste.

[ Voor 11% gewijzigd door Scuderia110 op 09-03-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

JohnStaakke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Heb je een link naar het VEH artikel?
https://www.eigenhuis.nl/...len-veelgestelde-vragen#/
4. Is waterzijdig inregelen verplicht?

Ja, sinds 10 maart 2020 is het verplicht dat verwarmingssystemen waterzijdig worden ingeregeld. Dit geldt alleen bij woningen waar de warmtebron, cv-ketel of (hybride) warmtepomp, wordt vervangen of vernieuwd. Maar ook wanneer meer dan 30% van de afgifteapparaten (zoals radiatoren) zijn vervangen. Bij het vervangen van de warmtebron is het ook verplicht om per verdieping of per ruimte de temperatuur te kunnen regelen.

Zijn er ook uitzonderingen? Ja, bij oudere woningen is de temperatuurregeling per radiator niet altijd mogelijk. Voor deze woningen geldt de verplichting niet. Je bent ook niet verplicht de temperatuur per ruimte te kunnen regelen als kosten voor de apparatuur meer dan 20% is van de kosten van de verwarmingsinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:45
Blik1984 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Vind je zonnepanelen dan ook een slechte investering voor je huis? Nog even los van het duurzaamheidsaspect
Ik heb me niet verdiept in de businesscase van zonnepanelen in de situatie waarin salderen wegvalt en ook geen subsidie meer is.
In principe zou ik zeggen: alleen als je het geld hebt en dit geld je geld kost (bv meer dan 25k) en je geen andere goede investeringsopties hebt.
Afgezien van een eventuele duurzaamheidsoverweging of gevoelens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-09 21:33
Marinos83 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Is dit gespoten dunpleister het zelfde als machinaal stuccen, dunpleister of nieuwbouw stuccen wat al wel eens eerder is langsgekomen? Het is voor mij de eerste keer dat ik lees dat het ook gespoten kan worden. Opspuiten associeer ik met structuurspuitwerk, dat spul wat ze standaard tegen de plafonds spuiten waar een lichte korrel in zit. Dit kan dus ook glad worden gedaan, of is dat heel wat anders?
Je schrijft dat het flink scheelt in kosten, waar moet ik dan aan denken per m2? Voor stuccen lees ik zo'n 15-25 euro.
Ik heb even wat filmpjes gekeken van machinaal stuccen, dit is inderdaad hetzelfde (stucwerk aanbrengen met een spuit). Het schijnt ook nog het voordeel te hebben dat de waterverhouding overal gelijk is. Dunpleister en nieuwbouw stuccen zijn ook termen die gebruikt kunnen worden. Het lastige is dat er geen universele term voor lijkt te zijn, dus elke stucadoor noemt het anders. Filmwerk nieuwbouw is nog weer een term. Mijn tip hierbij: gewoon bij het offertes aanvragen even checken wat precies de bewerking is die gebeurt.

Dat associëren met structuurspuitwerk deed ik eerst ook. Maar bij dunpleister/machinaal stucen/filmwerk nieuwbouw (you give it a name) zit er geen korrel in waardoor het eindresultaat glad is.

Dan kan ik net zo goed even wat prijzen meedelen, 2 lagen dunpleister hebben we voor €10 per m2, plafond stucen all in €24 per m2. Voor de wanden stucen hadden we prijzen van tussen de €15 en €19,50 per m2. Let op, er wordt nogal eens gestunt met de prijs die op internet staat, vervolgens wordt er doodleuk nog €4 per m2 voor de voorstrijk gerekend.

Onze begane grond en eerste verdieping hebben ongeveer 250 m2 aan te bewerken muren (schatting op basis van Sketchup model) en 114 m2 plafonds. Dit is van een tweekapper. Met zo'n oppervlakte levert €5 de m2 een forse besparing op. (Wees niet bang, er is een universele wet die zegt dat alle besparingen verdampen door het vuur van nieuwe onverwachte uitgaven >:) )

Edit: genoemde prijzen zijn nog excl 21% BTW, misschien is na 2 jaar beter door het lagere tarief, maar na 2 jaar weer in de bende gaat ook vervelen.

Edit 2: Heb alle informatie over dunpleister/stucen hier geplaatst voor degenen die liever alles in één keer lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door 896gerard op 09-03-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:59:
[...]

Ik heb me niet verdiept in de businesscase van zonnepanelen in de situatie waarin salderen wegvalt en ook geen subsidie meer is.
In principe zou ik zeggen: alleen als je het geld hebt en dit geld je geld kost (bv meer dan 25k) en je geen andere goede investeringsopties hebt.
Even los van dat de salderingsregeling nog niet duidelijk is, is het altijd verstandig om je geld divers in te zetten. Ik gebruik een combinatie van mijn geld inzetten voor vermogensgroei (m.n. aandelen, crypto) en anderzijds "investeringen" om mijn lasten te verlagen. Een optie daarin is bijvoorbeeld je hypotheek verlagen, echter is dat met de huidige rentes niet perse de meest slimme beslissing en levert dat te weinig op. Een investering in zonnepanelen en een warmtepomp levert op de langetermijn veel meer op als een aflossing van de hypotheek. Los daarvan levert het wegsluizen van geld bij voorbaat al rond de 1,3% op wegens minder VRH. Lage lasten houdt je flexibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@896gerard vergeet de combinatie niet ;). Tijdens het klussen in de baby kamer besloten om toch maar te stukadoren maar zowel ik als hij waren niet tevreden over de kwaliteit van de eind laag. Uiteindelijk heeft dat niet te maken met de kwaliteit van de stukadoor maar met de kwaliteit van de stuc zelf. Klimaat en kwaliteit is hierin heel belangrijk. Daarna nog even met een kalkvrije plast er overheen om het écht glad te krijgen :)

Ik vindt je prijzen trouwens niet eens zo heel gek hoor. Je kan wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar ergens lever je in.

[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 09-03-2021 15:22 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:59:
[...]

De situatie dat saldering wegvalt en er ook geen subsidie meer is, kan nog wel tot 2030 duren.
Tegen die tijd heb je je panelen allang weer terugverdiend als je nu investeert, en heb je nog ongeveer 15 jaar gratis stroom.

Salderen is sowieso tot 2023, en daarna komt er een terugleversubsidie per kWh die geleidelijk afgebouwd wordt. Het uitgangspunt is dat de terugverdientijd ongeveer 7 jaar blijft.

Er zullen vast betere investeringen zijn, maar zoals je zelf al zei, het duurzaamheidsaspect weegt ook mee voor veel mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Blik1984 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Even los van dat de salderingsregeling nog niet duidelijk is, is het altijd verstandig om je geld divers in te zetten. Ik gebruik een combinatie van mijn geld inzetten voor vermogensgroei (m.n. aandelen, crypto) en anderzijds "investeringen" om mijn lasten te verlagen. Een optie daarin is bijvoorbeeld je hypotheek verlagen, echter is dat met de huidige rentes niet perse de meest slimme beslissing en levert dat te weinig op. Een investering in zonnepanelen en een warmtepomp levert op de langetermijn veel meer op als een aflossing van de hypotheek. Los daarvan levert het wegsluizen van geld bij voorbaat al rond de 1,3% op wegens minder VRH. Lage lasten houdt je flexibel
Wij hebben ook berekening gemaakt of warmtepomp vs Cv ketel intressant was. Wij hadden volgende optie

- ATAG Energion Plus 5 KW
- Boiler 300L
- Tapwaterset
- Steunbalken
- Anti vries set
- Buffervat 50L
- ATAG One Zone

Meerprijs ruim 11k. Wanneer je vloerkoeling wilde kwam hier nog €550 bij. Hebben hier na veel rekenen niet voor gekozen.

Je krijgt het namelijk niet terug verdiend. Daarnaast mochten we allemaal van het gas afmoeten verwacht ik t.z.t wel subsidies. Daarnaast vind ik gas helemaal niet zo vervuilend als mensen zeggen. We krijgen wel 12 panelen van 325WP, per stuk met een verwachte opbrengst van 3300kwu. Dit is naar verwachting ruim voldoende voor eigen gebruik. Ik kan dan uit op een verwacht maandbedrag van circa €55 (voor gas en stroom). Wat betekend dat bij de huidige tarieven ik er ruim 200 maanden over zou doen om de warmtepomp terug te verdienen, als de stoom gratis zou zijn en onderhoud gelijk zou zijn. Ons huis maar ook 5 van de 6 buren krijgen bij oplevering dus nog een CV ketel, omdat het financieel gewoon niet intressant ws om een warmtepomp te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Dit is onjuist het gaat om de kosten van de woning. Als jij een huis koopt van €500k en een hypotheek van €200k krijg je geen NHG.
ZIe https://www.nhg.nl/nieuws...en-antwoorden-op-een-rij/
Als de koopsom lager is dan taxatiewaarde heeft @dejeroen geen probleem ook als is de taxatiewaarde boven de NHG grens, mits de koopsom maar onder de NHG grens blijft.
Correct. Ik heb de misinformatie weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hanzul schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Wij hebben ook berekening gemaakt of warmtepomp vs Cv ketel intressant was. Wij hadden volgende optie

- ATAG Energion Plus 5 KW
- Boiler 300L
- Tapwaterset
- Steunbalken
- Anti vries set
- Buffervat 50L
- ATAG One Zone

Meerprijs ruim 11k. Wanneer je vloerkoeling wilde kwam hier nog €550 bij. Hebben hier na veel rekenen niet voor gekozen.

Je krijgt het namelijk niet terug verdiend. Daarnaast mochten we allemaal van het gas afmoeten verwacht ik t.z.t wel subsidies. Daarnaast vind ik gas helemaal niet zo vervuilend als mensen zeggen. We krijgen wel 12 panelen van 325WP, per stuk met een verwachte opbrengst van 3300kwu. Dit is naar verwachting ruim voldoende voor eigen gebruik. Ik kan dan uit op een verwacht maandbedrag van circa €55 (voor gas en stroom). Wat betekend dat bij de huidige tarieven ik er ruim 200 maanden over zou doen om de warmtepomp terug te verdienen, als de stoom gratis zou zijn en onderhoud gelijk zou zijn. Ons huis maar ook 5 van de 6 buren krijgen bij oplevering dus nog een CV ketel, omdat het financieel gewoon niet intressant ws om een warmtepomp te nemen.
Zou prima kunnen, mijn vergelijk was t.o.v. stadsverwarming en met name de vaste kosten zijn bij stadsverwarming buitensporig.

Overigens zijn er nu al subsidies op warmtepompen, voor jouw warmtepomp krijg je 1.800 euro subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Blik1984 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Zou prima kunnen, mijn vergelijk was t.o.v. stadsverwarming en met name de vaste kosten zijn bij stadsverwarming buitensporig.

Overigens zijn er nu al subsidies op warmtepompen, voor jouw warmtepomp krijg je 1.800 euro subsidie
Klopt, maar wat ik van de aannemer begreep niet bij nieuwbouw. Ook al hadden wij nog een vergunning met gas. Weet dat daar de meningen over verdeeld zijn. Wilde dat risico echter niet nemen, ook omdat terugverdientijd met die subsdie nog steeds fors was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Terugverdientijd is wel een rare term in deze, ik neem aan dat je die ook niet hebt bepaald voor je gasinstallatie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:35:
Terugverdientijd is wel een rare term in deze, ik neem aan dat je die ook niet hebt bepaald voor je gasinstallatie ;)
Het gaat om de terugverdientijd van de meerprijs. Dus als een WP 10k meer kost dan een gas-CV maakt het niet uit wat de gas CV kost. Alleen als de operationele kosten van de gas CV dermate hoog zijn dat je binnen een redelijke tijd de meerkosten terug hebt van de warmtepomp is het financieel interessant om ipv gas een WP te nemen.

En gas is een uiterst efficiënte manier van je woning verwarmen en is zeer efficiënt te distribueren. Dus voor het milieu hoef je het niet te doen. Dan kunnen we beter als Nederland de industrie zuiniger maken of oude huizen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Z___Z schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Het gaat om de terugverdientijd van de meerprijs. Dus als een WP 10k meer kost dan een gas-CV maakt het niet uit wat de gas CV kost. Alleen als de operationele kosten van de gas CV dermate hoog zijn dat je binnen een redelijke tijd de meerkosten terug hebt van de warmtepomp is het financieel interessant om ipv gas een WP te nemen.

En gas is een uiterst efficiënte manier van je woning verwarmen en is zeer efficiënt te distribueren. Dus voor het milieu hoef je het niet te doen. Dan kunnen we beter als Nederland de industrie zuiniger maken of oude huizen isoleren.
Aan de andere kant: levert je woning ook niet meer op als je hem weer verkoopt met een warmtepomp, zonnepanelen en vloerverwarming in vergelijking me een cv-ketel met overal radiatoren aan de muur?

Valt dan dan ook onder terugverdientijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
kazuka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Aan de andere kant: levert je woning ook niet meer op als je hem weer verkoopt met een warmtepomp, zonnepanelen en vloerverwarming in vergelijking me een cv-ketel met overal radiatoren aan de muur?

Cv en lt vv werkt prima. Plus je hebt nog een gasaansluiting voor alternatieve gassen. En je kan alle kanten nog op :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:25
newz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Haha, daar ben ik wel benieuwd naar. Ik zou zomaar eens bij die laatste categorie kunnen zitten :+
Het heeft even geduurd, maar ik was het niet vergeten. Bij dezen een foto van een zelfgemetselde muur waar de klusser eerst had moeten leren metselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdzqiW8GR2uosSuKoSsDhNsat20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jVbzfpPCu9OzK6PcTeHIyPH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou een halfsteens verband moeten zijn, maar dat is dus niet helemaal gelukt |:(

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
kazuka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Radiotoren vind ik persoonlijk een ander verhaal, al heeft volgens geen een nieuwbouwwoning die nog, of wel?

Wat betreft hogere verkoopwaarde met een warmtepomp geloof ik daar ook wel in. Eigelijk zou die verkoopwaarde max een paar €1000,00 hoger mogen zijn.

In praktijk kan dit wel meer zijn, omdat verkoop vooral een psychologisch spelletje is, zelfde geld in mindere mate voor zonnepanelen, al kosten die tegenwordig nog maar duizend euro en kunnen mensen dat voor mijn gevoel al beter inschatten.

Ik koop mijn huis echter niet voor een hogere verkoopwaarde, want dan had ik meer keuzes anders gedaan. Mijn insteek nu is om nooit meer te verhuizen en als je die insteek hebt vind ik dat je niet naar dat soort zaken moet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:18
Blihi schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:58:
[...]

Dit zou een halfsteens verband moeten zijn, maar dat is dus niet helemaal gelukt |:(
Hier krijg ik hoofdpijn van...
Hanzul schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:59:
[...]
Radiotoren vind ik persoonlijk een ander verhaal, al heeft volgens geen een nieuwbouwwoning die nog, of wel?
Wij krijgen nog radiatoren op de slaapkamers (i.c.m. stadsverwarming) en dat vind ik eigenlijk niet erg want op de slaapkamer hebben we de verwarming nooit aan en in mijn werkkamer heb ik liever "snelle" verwarming die ik aanzet wanneer nodig. t

[ Voor 50% gewijzigd door Ascension op 09-03-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ascension schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Hier krijg ik hoofdpijn van...
[...]

Wij krijgen nog radiatoren op de slaapkamers (i.c.m. stadsverwarming) en dat vind ik eigenlijk niet erg want op de slaapkamer hebben we de verwarming nooit aan en in mijn werkkamer heb ik liever "snelle" verwarming die ik aanzet wanneer nodig. t
Als je de radiatoren nooit aan hebt, zijn ze JUIST een sta-in-de-weg hahaha

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook gewoon radiatoren. Vloerverwarming op een slaapkamer is wat mij betreft verschrikkelijk. Ik heb dat gehad, en altijd de groep afgesloten. Hele nare warmte om in te slapen, daarnaast is de ideale slaaptemperatuur zo'n 17-18 graden. En dat bereik je in een goed geïsoleerd (nieuwbouw)huis zonder verwarming ook wel :)

Voor een werkkamer is het wel relaxed, maar je kan niet alles hebben ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2021 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wij hebben ook radiatoren op de eerste en tweede verdieping.
Niet voor gekozen om de vloerverwarming door te trekken omdat we vooral op de slaapkamers van de kinderen snel willen kunnen verwarmen voor spelen en afkoelen voor slapen.
En op zolder / werkkamer hoeft ook alleen op thuiswerkdagen gestookt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:42:
Hier ook gewoon radiatoren. Vloerverwarming op een slaapkamer is wat mij betreft verschrikkelijk. Ik heb dat gehad, en altijd de groep afgesloten. Hele nare warmte om in te slapen, daarnaast is de ideale slaaptemperatuur zo'n 17-18 graden. En dat bereik je in een goed geïsoleerd (nieuwbouw)huis zonder verwarming ook wel :)

Voor een werkkamer is het wel relaxed, maar je kan niet alles hebben ;)
De meest logische optie is dan toch om geen radiatoren te plaatsen :s kost alleen maar ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:53:
[...]

De meest logische optie is dan toch om geen radiatoren te plaatsen :s kost alleen maar ruimte.
Je hebt je te houden aan het bouwbesluit... Om dan een paar duizend euro extra te betalen voor vloerverwarming welke je niet gaat gebruiken of een radiator in de ruimte....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Deleon78 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Wellicht, maar als je radiatoren je zo beperken in de ruimte had je misschien een groter huis moeten kopen ;) Ik stoor me er niet aan, ze staan niet in de weg en soms handig om een kussensloop ff snel te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42
Blik1984 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Als je daarmee ook zonegestuurde vloerkoeling kan krijgen zou dat natuurlijk helemaal top zijn. Kamers op het zonnige zuiden dan koelen dmv vloerkoeling en de overige ruimtes neutraal danwel verwarmen
Ik weet niet of dat voor alle merken/modellen geldt, maar onze warmtepomp (daalderop) kan niet gelijktijdig verwarmen en koelen. Je hoort een klep omslaan als je de koeling inschakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Nuevocasa schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:56:
[...]

Je hebt je te houden aan het bouwbesluit... Om dan een paar duizend euro extra te betalen voor vloerverwarming welke je niet gaat gebruiken of een radiator in de ruimte....
Ah, bij ons kostte het niets extra. Is allemaal min of meer hetzelfde werk en je hoeft geen ltv radiatoren te kopen. Maar goed, ander traject.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:23
Hier ook radiatoren op 1e en 2e verdieping. Vloerverwarming was mogelijk maar bouwer raadde jet eigenlijk vrij snel af. Onder andere omdat je in die ruimtes even snel en vaak ook niet te lang wat warmte wil. Vloerverwarming is dan niet efficiënt.

Vind het verder prima...maar ben ook niet de moeilijkste. Stadsverwarming, radiatoren, opdekdeuren, v naden in plafond....ik wordt er allemaal niet ongelukkiger van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:56:
[...]

Wellicht, maar als je radiatoren je zo beperken in de ruimte had je misschien een groter huis moeten kopen ;) Ik stoor me er niet aan, ze staan niet in de weg en soms handig om een kussensloop ff snel te drogen.
Humor is altijd een goede manier om ergens mee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rhumba schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:59:

Vind het verder prima...maar ben ook niet de moeilijkste. Stadsverwarming, radiatoren, opdekdeuren, v naden in plafond....ik wordt er allemaal niet ongelukkiger van :)
Eens , maar ik moet af en toe wel lachen om de kul argumenten die sommige mensen gebruiken om bepaalde keuzes (m.n. besparingen van de bouwer ) goed te praten :P

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2021 20:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Hier ook radiatoren op 1e en 2e verdieping. Vloerverwarming was mogelijk maar bouwer raadde jet eigenlijk vrij snel af. Onder andere omdat je in die ruimtes even snel en vaak ook niet te lang wat warmte wil. Vloerverwarming is dan niet efficiënt.

Voor de volledigheid: dan heb je dus geen ltv radiatoren en moet je alsnog later investeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

ChUcKiE

Dus........

Wij krijgen in onze nieuwe woning op de slaapkamers (4) airco's die ook kunnen verwarmen. Dubbel voordeel! Koelen als het nodig is tijdens de hete zomers en een beetje verwarmen als het nodig zou zijn in de winters.
Meerwerkoptie: 2800 euro ipv radiatoren.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Wat betreft hogere verkoopwaarde met een warmtepomp geloof ik daar ook wel in. Eigelijk zou die verkoopwaarde max een paar €1000,00 hoger mogen zijn.

In praktijk kan dit wel meer zijn, omdat verkoop vooral een psychologisch spelletje is, zelfde geld in mindere mate voor zonnepanelen, al kosten die tegenwordig nog maar duizend euro en kunnen mensen dat voor mijn gevoel al beter inschatten.

Ik koop mijn huis echter niet voor een hogere verkoopwaarde, want dan had ik meer keuzes anders gedaan. Mijn insteek nu is om nooit meer te verhuizen en als je die insteek hebt vind ik dat je niet naar dat soort zaken moet kijken.
Lagere maandlasten is altijd interessant, niet alleen bij verkoop maar vooral ook voor jezelf. Helemaal als je een beetje in de fase komt dat je ook nog vermogensbelasting moet betalen zijn investeringen die je maandlasten omlaag brengen enorm interessant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

ChUcKiE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:26:
Wij krijgen in onze nieuwe woning op de slaapkamers (4) airco's die ook kunnen verwarmen. Dubbel voordeel! Koelen als het nodig is tijdens de hete zomers en een beetje verwarmen als het nodig zou zijn in de winters.
€2800 voor 4 airco’s en de radiatoren inleveren? Koopje :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ChUcKiE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:26:
Is inderdaad erg fijn, m.n. in de zomer. Het is alleen niet een heel fijne manier van verwarmen. Maar dat heb je op de slaapkamers wellicht niet/minder nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Len020 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:08:
[...]

voor wat betreft de oprit; voor mijn huis wordt nu de bestrating gedaan door de aannemer. Ik zie nergens puin maar enkel zand. Wel trillen ze dit laag voor laag aan dus niet 40cm zand erop en dan 1 keer trllen maar hooguit 20cm.
en wat is de verdere ondergrond (zand, klei, veen), had de aannemer het nog over puin onder je oprit leggen?
GeeMoney schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Een normale zandlaag is niet sterk genoeg en zal veel sneller zakken.
Puingranulaat is zo dicht en zwaar/sterk dat dat geen kant op gaat.Daarbovenop komt alsnog een zandlaag om je stenen in te verwerken en die wordt ook meerdere malen aangetrilt. (en alles opsluiten)
je moet je bedenken dat op enkele vierkante centimeters zomaar even 300-500kg komt en met sturen komen er ook nog eens dwarse krachten.

De straat hiervoor heeft dus alleen maar zand en dat ligt nu een jaar maar zijn dus heel duidelijk al bandensporen zichtbaar, dat is ook de reden dat straten door Gemeentes regelmatig opnieuw bestraat worden in combinatie met natuurlijk leidingen/riolerings onderhoud. En dat is dan ook de reden dat daar geen puingranulaat ligt naast het feit dat het natuurlijk veel minder water doorlaat.
Aha, ligt dan dan ook weer niet aan de ondergrond? Dus of je je huis op een zanderige, klei of veengrond hebt? Verder snap ik wel dat jou Tesla iets zwaarder is dan de gemiddelde auto. Het ligt er denk ik ook weer aan hoe goed je oprit aangetrild wordt oid, want bij kennissen en (schoon)ouders ligt alles dikke prima met alleen zand eronder, geen verzakkingen e.d. Het is pas dat ik in dit topic erachter kwam dat men ook wel eens puin als ondergrond gebruikt.

Hoe zat het verder met jullie tuinen na oplevering? Was dat nog een beetje waterdoorlatend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:30:
[...]

€2800 voor 4 airco’s en de radiatoren inleveren? Koopje :+
Uiteraard inclusief installatiewerkzaamheden en buitenunit en het zit nu in de bouw, dus hoef ik achteraf niets meer te doen als ik toch airco zou willen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Wij kunnen ook koelen, dus op elke verdieping vloerverwarming. Ook geen lelijke radiatoren meer nodig en toch een 2m2 aan vloeroppervlak gewonnen ;) met de huidige verkoop prijzen bijna gratis vloerverwarming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 21:45

TMC

Dit slaat helemaal nergens op.

Jouw bouwer lijkt er vanuit te gaan dat een ruimte standaard 'koud' is, omdat een huis niet goed geïsoleerd is en/of de verwarming uitstaat. Bij nieuwe goed geïsoleerde huizen geldt dit niet, het koelt langzaam af en daarom kost vloerverwarming ook nauwelijks energie omdat er op lage temperatuur verwarmd kan worden. Je moet de vloerverwarming dus gewoon altijd aan laten staan, ook al ben je er niet vaak.

[ Voor 37% gewijzigd door TMC op 09-03-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
TMC schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:30:
[...]
Dit slaat helemaal nergens op.

Jouw bouwer lijkt er vanuit te gaan dat een ruimte standaard 'koud' is, omdat een huis niet goed geïsoleerd is en/of de verwarming uitstaat. Bij nieuwe goed geïsoleerde huizen geldt dit niet, het koelt langzaam af en daarom kost vloerverwarming ook nauwelijks energie omdat er op lage temperatuur verwarmd kan worden. Je moet de vloerverwarming dus gewoon altijd aan laten staan, ook al ben je er niet vaak.
Ik denk dat de aannemer wat anders bedoeld. Als kinderen bijvoorbeeld huiswerk moeten maken in hun slaapkamer wil je het warm hebben. Als je gaat slapen wil je het graag wat koeler hebben. Dat lukt niet als je vloerverwarming hebt. De warmte blijft in de vloer zitten en het kost meer tijd om die weer op te warmen.
Als je een radiator hebt kun je sneller reageren.
Wij hebben ervoor gekozen bij de bouw helemaal geen verwarming in de slaapkamer op de verdieping te doen. Afhankelijk van de behoefte zullen we later indien nodig infrarood panelen plaatsen. Die reageren nog sneller dan radiatoren en de investering is een stuk lager.
Wij laten zelf bouwen met SIP panelen en de verdiepingsvloeren zijn hout, dus vloerverwarming zou extra duur worden.
Nadeel is wel dat we ook geen vloerkoeling hebben, maar via de lucht van de WTW hebben we wel topkoeling. Ook kunnen we die lucht verwarmen, zodat er toch nog wat verwarming mogelijk is boven als het erg koud wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door deejeebv op 10-03-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TMC Slaap jij met verwarming aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 21:45

TMC

Nee, maar omdat het huis zo goed geïsoleerd is, is het wel altijd warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
TMC schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:06:
[...]
Nee, maar omdat het huis zo goed geïsoleerd is, is het wel altijd warm.
Wij wonen nu ook in een nieuwbouwhuis van minder dan 10 jaar oud en het is echt geen enkel probleem om het van 20 naar 16 graden te krijgen voordat de kinderen naar bed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk ook dat het te maken heeft met welk type ventilatie je hebt. Type C kun je veel beter afkoelen vanwege de roosters in je ramen.

Ouderwets is niet altijd slecht :P

Zit er bij type D ventilatie trouwens in elk vertrek een ventiel? Ik vraag me af wat de CO2 build up is in een slaapkamer waar 2 mensen liggen te slapen zonder roosters met type D ventilatie.

Die zag je namelijk bij ons tijdens de nacht flink oplopen in het rode als we de roosters dicht hadden en de deur dicht.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2021 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:12:
Denk ook dat het te maken heeft met welk type ventilatie je hebt. Type C kun je veel beter afkoelen vanwege de roosters in je ramen.

Ons huis, en alle nieuwe huizen, hebben dezelfde feature als mijn eerste auto: Arko (Alle Ramen Kunnen Open) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Ons huis, en alle nieuwe huizen, hebben dezelfde feature als mijn eerste auto: Arko (Alle Ramen Kunnen Open) ;)
Gaat dan het type D systeem niet in nucleaire meltdown vanwege een disbalans in de vacuümkamer? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Gaat dan het type D systeem niet in nucleaire meltdown vanwege een disbalans in de vacuümkamer? :+
In de handleiding van mijn type D ventilatie systeem (Zehnder) staat dat het geen probleem is om de ramen open te doen. Het enige nadeel is dat je dan een deel van de besparing van de WTW teniet doet, omdat die lucht niet opgewarmd/afgekoeld wordt voordat het naar binnen komt.
Ik zet vaak de ramen in de slaapkamers open, om het wat af te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:11
Kan je ook de bypass voor gebruiken natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12
Onze nieuwbouw woning krijgt een aparte thermostaat voor de verdieping, wel is het zo dat de vloerverwarming op de verdieping/slaapkamers ondergeschikt is aan de vloerverwarming op de begane grond.

Overigens gebruiken wij de verwarming op de verdieping(en) nauwelijks. Voor de zolder hebben wij dan ook geen extra vloerverwarming besteld. Ons vorige nieuwbouwhuis was van 2008 en had wel een radiator op zolder. We hebben die in 8 jaar 2x aangehad of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Zit er bij type D ventilatie trouwens in elk vertrek een ventiel? Ik vraag me af wat de CO2 build up is in een slaapkamer waar 2 mensen liggen te slapen zonder roosters met type D ventilatie.

Die zag je namelijk bij ons tijdens de nacht flink oplopen in het rode als we de roosters dicht hadden en de deur dicht.
Ons huidige huis heeft type c en ons nieuwe huis zal type d krijgen. Het advies is ook om niet de roosters dicht te doen met type c ventilatie.

Bij type d komen te ventielen bij ons bij de deur en niet aan het eind van de ruimte, wat je bij type c per definite wel hebt. Ik vraag me af of dit wel goed werkt. In een kleine kamer als een slaapkamer zal dit wel goed komen, maar in de woonkamer/keuken waar de afzuiging in dezelfde ruimte is als de aanvoer....

Op zolder standaard alleen aanvoer in de slaapkamer, niet op de overloop, groter is dan de slaapkamer. Ook vloerverwarming standaard alleen in de slaapkamer. Bouwer wil helaas geen 2e badkamer aansluiting maken op zolder :(
Ik vraag me af hoe makkelijk dit te realiseren is achteraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roltor
  • Nu online
Z___Z schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Ons huidige huis heeft type c en ons nieuwe huis zal type d krijgen. Het advies is ook om niet de roosters dicht te doen met type c ventilatie.

Bij type d komen te ventielen bij ons bij de deur en niet aan het eind van de ruimte, wat je bij type c per definite wel hebt. Ik vraag me af of dit wel goed werkt. In een kleine kamer als een slaapkamer zal dit wel goed komen, maar in de woonkamer/keuken waar de afzuiging in dezelfde ruimte is als de aanvoer....
Bij mij hetzelfde, de inblaasventielen (3 stuks) in de woonkamer zitten boven de tafel, die direcht aan de open keuken staat grenst, waar 2 afzuigventielen zitten. In theorie had ik verwacht dat de luchtstroom dus voornamelijk van de tafel naar de keuken zou gaan, en niet naar de andere kant van de woonkamer (het overgrote deel, inclusief uitbouw).

In de praktijk valt het mee: ik heb een CO2 meter (netatmo), en het maakt geen meetbaar verschil in CO2 waarde of ik die vlak bij de uitblaasopeningen op het aanrecht in de keuken zet of helemaal aan het einde van de woonkamer in de uitbouw. Blijkbaar stroomt de lucht goed door de gehele kamer (of verdeelt de CO2 zicht goed).
Op de slaapkamers hetzelfde effect.

De CO2 waarden komen overigens niet vaak boven de 800 in normale situaties, met de ventilatie op stand 2.
Perfect dus.
Hopelijk stelt dit je wat gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Nu online

In de 'verblijfsruimtes' wel. Woonkamer, slaapkamers en zolder in mijn geval.
De CO2 's nachts blijft rond de 1000 met 2 personen, de ventilatie aan en de deur dicht. Deur open en het komt niet boven de 800.

En mijn type D kan ook afkoelen met de bypass, of ouderwets een raampje open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 09:48
roltor schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Bij mij hetzelfde, de inblaasventielen (3 stuks) in de woonkamer zitten boven de tafel, die direcht aan de open keuken staat grenst, waar 2 afzuigventielen zitten. In theorie had ik verwacht dat de luchtstroom dus voornamelijk van de tafel naar de keuken zou gaan, en niet naar de andere kant van de woonkamer (het overgrote deel, inclusief uitbouw).

In de praktijk valt het mee: ik heb een CO2 meter (netatmo), en het maakt geen meetbaar verschil in CO2 waarde of ik die vlak bij de uitblaasopeningen op het aanrecht in de keuken zet of helemaal aan het einde van de woonkamer in de uitbouw. Blijkbaar stroomt de lucht goed door de gehele kamer (of verdeelt de CO2 zicht goed).
Op de slaapkamers hetzelfde effect.

De CO2 waarden komen overigens niet vaak boven de 800 in normale situaties, met de ventilatie op stand 2.
Perfect dus.
Hopelijk stelt dit je wat gerust :)
Goed om te horen dit! Ik heb een appartement bewoond met WTW/Balansventilatie en in tegenstelling tot mijn buren was ik er erg tevreden over (misschien omdat ik de filters verving en de uitblaasventielen heb laten afstellen), ik houd wel van dit soort gecontroleerde omgevingen.

Ik ben nu bezig met een nieuwbouwwoning en daarin zie ik ook dat de uitblaasventielen soms op een onlogische plek, inderdaad vlakbij de afzuigventielen zitten. Het lijkt zo logisch om die juist ver uit elkaar te hebben zodat er een soort luchtstroom ontstaat. Goed te horen dat de CO2 zich misschien goed verdeelt of dat de luchtstroom goed doordacht is.

Toch vraag ik me af hoe dat nou werkt - ik wil het eigenlijk ook gewoon goed snappen. Nog meer mensen met goede ervaringen op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
roltor schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:53:
[...]

In de 'verblijfsruimtes' wel. Woonkamer, slaapkamers en zolder in mijn geval.
De CO2 's nachts blijft rond de 1000 met 2 personen, de ventilatie aan en de deur dicht. Deur open en het komt niet boven de 800.

En mijn type D kan ook afkoelen met de bypass, of ouderwets een raampje open
1000 is best hoog toch? Hier rond de 500 ‘s nachts in de woonkamer. Dat is met type C en ventilatierooster dicht. Gemeten met een Netatmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ascension schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:19:
[...]

1000 is best hoog toch? Hier rond de 500 ‘s nachts in de woonkamer. Dat is met type C en ventilatierooster dicht. Gemeten met een Netatmo.
In de woonkamer 's nachts 500 is niet zo vreemd, er is daar dan niemand. Wat meet jij in je slaapkamer 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@deejeebv ik ging er even vanuit dat @roltor 1000 meet in zijn woonkamer 's nachts maar dat is niet helemaal duidelijk. Heb alleen zo'n ding in de woonkamer staan dus weet niet hoe het in de slaapkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 21:21
Monteer je zelf de SIP panelen, en maakt ze ?
deejeebv schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:42:
[...]

Ik denk dat de aannemer wat anders bedoeld. Als kinderen bijvoorbeeld huiswerk moeten maken in hun slaapkamer wil je het warm hebben. Als je gaat slapen wil je het graag wat koeler hebben. Dat lukt niet als je vloerverwarming hebt. De warmte blijft in de vloer zitten en het kost meer tijd om die weer op te warmen.
Als je een radiator hebt kun je sneller reageren.
Wij hebben ervoor gekozen bij de bouw helemaal geen verwarming in de slaapkamer op de verdieping te doen. Afhankelijk van de behoefte zullen we later indien nodig infrarood panelen plaatsen. Die reageren nog sneller dan radiatoren en de investering is een stuk lager.
Wij laten zelf bouwen met SIP panelen en de verdiepingsvloeren zijn hout, dus vloerverwarming zou extra duur worden.
Nadeel is wel dat we ook geen vloerkoeling hebben, maar via de lucht van de WTW hebben we wel topkoeling. Ook kunnen we die lucht verwarmen, zodat er toch nog wat verwarming mogelijk is boven als het erg koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
brutus26 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:30:
Monteer je zelf de SIP panelen, en maakt ze ?

[...]
Nee, de SIP panelen komen van Isokern. De woning wordt gebouwd door Randewijk Beter Wonen. Met zelfbouw bedoel ik dus niet dat ik zelf bouw, maar dat ik zelf laat bouwen, dit in tegenstelling tot projectmatige nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Nu online
Ascension schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:12:
@deejeebv ik ging er even vanuit dat @roltor 1000 meet in zijn woonkamer 's nachts maar dat is niet helemaal duidelijk. Heb alleen zo'n ding in de woonkamer staan dus weet niet hoe het in de slaapkamer is.
1000 in de slaapkamer 's nachts, woonkamer zakt snel naar 450 als we naar bed gaan

En volgens mij is alles onder de 1000 nog ok qua luchtkwaliteit

[ Voor 7% gewijzigd door roltor op 10-03-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Nu online
Bouwmanier schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Goed om te horen dit! Ik heb een appartement bewoond met WTW/Balansventilatie en in tegenstelling tot mijn buren was ik er erg tevreden over (misschien omdat ik de filters verving en de uitblaasventielen heb laten afstellen), ik houd wel van dit soort gecontroleerde omgevingen.

Ik ben nu bezig met een nieuwbouwwoning en daarin zie ik ook dat de uitblaasventielen soms op een onlogische plek, inderdaad vlakbij de afzuigventielen zitten. Het lijkt zo logisch om die juist ver uit elkaar te hebben zodat er een soort luchtstroom ontstaat. Goed te horen dat de CO2 zich misschien goed verdeelt of dat de luchtstroom goed doordacht is.

Toch vraag ik me af hoe dat nou werkt - ik wil het eigenlijk ook gewoon goed snappen. Nog meer mensen met goede ervaringen op dit vlak?
Ik ben er ook erg tevreden over. Ik heb fijne filters besteld die ook stof en pollen filteren en ik bespaar flink op de stookkosten. En geen koude luchtstroom en geluid vanuit de roosters, ideaal.

Je systeem wordt ingeregeld als het goed is, let op of je een rapport hiervan krijgt bij oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:54
Heeft iemand hier ervaring met Cinewall, eventueel zelfbouw?
Twijfel of dit voor of na afwerking wanden gedaan moet worden, bij renovlies.

Lijkt mij logisch dat de muur erachter gewoon meegenomen moet worden. Ben echter benieuwd wat de mooiste afwerking is die ik kan laten meenemen (op de cinewall) door de gene die de muren gaat doen. Stucen van een dergelijke cinewall lijkt mij ook strak. Alleen hoe ziet dat eruit als de rest van het huis met reno is gedaan. Etc.

[ Voor 57% gewijzigd door Source90 op 10-03-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Source90 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:16:

Lijkt mij logisch dat de muur erachter gewoon meegenomen moet worden. Ben echter benieuwd wat de mooiste afwerking is die ik kan laten meenemen door de gene die de muren gaat doen.
Ik zou hem achteraf plaatsen. Mocht je besluiten je cinewall weg te halen, heb je nog een soortgelijke muur daarachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:47:
[...]

Tenzij je middels de KAO verplicht bent stadsverwarming af te nemen...

Dat geldt voor ons in ieder geval. Ik baal er ook flink van. Maar soms moet je 1 (groot) minpunt accepteren als de rest wel goed is.
Hier exact hetzelfde. Met volle verstand alles getekend, we wonen hier met plezier maar van die verplichte stadsverwarming (boete van 50K als we op andere manier warmte zouden regelen) blijf ik een nare smaak in de mond houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Alleen als het buiten warmer is dan binnen kan de WTW de aanvoerlucht ook terugkoelen. In alle andere gevalllen; bypass. Of nog beter: zomernachtventilatie door beneden een raam open te zetten en op zolder een dakraam (schoorsteeneffect)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
DutchChelsea schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 00:28:
Hier exact hetzelfde. Met volle verstand alles getekend, we wonen hier met plezier maar van die verplichte stadsverwarming (boete van 50K als we op andere manier warmte zouden regelen) blijf ik een nare smaak in de mond houden
Hier in Lent stond een vergelijkbare boeteclausule in koopovereenkomsten, maar die is succesvol aangevochten bij de rechtbank.
Desondanks krijgen nieuwe woningen in projectbouw geen bouwvergunning als er geen aansluiting op het warmtenet bij zit. Dus initieel zit je er altijd aan vast en betaal je alle kosten voor de aansluiting.

En zoals hier al eerder besproken is is de ombouw naar een warmtepomp eigenlijk niet terug te verdienen in de tijd dat je er woont. Ondanks dat, ook hier, we gezegd wordt dat het kan heb ik nog geen sluitende berekening gezien die maximaal 10 jaar beslaat. (De tijd die wij hier verwachten te wonen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
En hoe lang woon je nu echt in je nieuwe huis... kans is groot dat je over jaartje of 7 weer verhuisd.

Dan is die ombouw van stadsverwarming naar WP wel heel moeilijk terug te verdienen.

Dan maar even de pijn nu pakken en bij het vlg huis genieten van de techniek die weer een stuk beter is 😄.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Pff. Gisteren sprak ik een van onze nieuwe buren. Zij hebben nog veel meer problemen met de aannemer dan wij gehad hebben. Toen hadden zij het over de tocht bij de voordeur. Hun deur bleek helemaal kromgetrokken, maar ook de valdorpel deed het niet en die is inmiddels twee keer vervangen.

Wacht, valdorpel? Hebben we die dan? Ik vond het ook altijd maar tochtig in de hal.

Blijkt dat er dus keurig een valdorpel in de deur zit, maar die was niet afgesteld. Nu wel. Tocht meteen weg. Jammer dat ik daar niet voor het stookseizoen achter kwam...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Blihi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:23:
Pff. Gisteren sprak ik een van onze nieuwe buren. Zij hebben nog veel meer problemen met de aannemer dan wij gehad hebben. Toen hadden zij het over de tocht bij de voordeur. Hun deur bleek helemaal kromgetrokken, maar ook de valdorpel deed het niet en die is inmiddels twee keer vervangen.

Wacht, valdorpel? Hebben we die dan? Ik vond het ook altijd maar tochtig in de hal.

Blijkt dat er dus keurig een valdorpel in de deur zit, maar die was niet afgesteld. Nu wel. Tocht meteen weg. Jammer dat ik daar niet voor het stookseizoen achter kwam...
Valdorpels worden vanuit de fabriek maximaal ingedraaid of wel niet werkend gemonteerd om schade te voorkomen tijdens het bouwproces, vlak voor oplevering dienen ze dan even afgesteld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:31
Source90 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:16:

Lijkt mij logisch dat de muur erachter gewoon meegenomen moet worden. Ben echter benieuwd wat de mooiste afwerking is die ik kan laten meenemen (op de cinewall) door de gene die de muren gaat doen. Stucen van een dergelijke cinewall lijkt mij ook strak. Alleen hoe ziet dat eruit als de rest van het huis met reno is gedaan. Etc.
Wij overwegen ook zoiets. Zo'n Cinewall is wel het mooiste met een (gas)haard er onder. Dat kan helaas niet meer met die nieuwbouwhuizen dus ben er nog niet uit of we dit gaan doen. Wand achter de cinewall doe ik in dezelfde afwerking als de rest van de wand (twijfel nog over stuc of renovlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
D.deJong schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Valdorpels worden vanuit de fabriek maximaal ingedraaid of wel niet werkend gemonteerd om schade te voorkomen tijdens het bouwproces, vlak voor oplevering dienen ze dan even afgesteld te worden.
Ja, dat had de aannemer moeten doen en de uitvoerder moeten controleren. Dat gold wel voor meer zaken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:53:
En hoe lang woon je nu echt in je nieuwe huis... kans is groot dat je over jaartje of 7 weer verhuisd.

Dan is die ombouw van stadsverwarming naar WP wel heel moeilijk terug te verdienen.
Dat dacht ik bij mijn vorige huis ook, maar toen werd 5 jaar toch uiteindelijk 14 jaar...
Farmerwood schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 06:55:
[...]

Hier in Lent stond een vergelijkbare boeteclausule in koopovereenkomsten, maar die is succesvol aangevochten bij de rechtbank.
Desondanks krijgen nieuwe woningen in projectbouw geen bouwvergunning als er geen aansluiting op het warmtenet bij zit. Dus initieel zit je er altijd aan vast en betaal je alle kosten voor de aansluiting.

En zoals hier al eerder besproken is is de ombouw naar een warmtepomp eigenlijk niet terug te verdienen in de tijd dat je er woont. Ondanks dat, ook hier, we gezegd wordt dat het kan heb ik nog geen sluitende berekening gezien die maximaal 10 jaar beslaat. (De tijd die wij hier verwachten te wonen.)
Zoals eerder besproken en aangetoond is het prima terug te verdienen in 10 jaar, namelijk 7-8 jaar. Aannemende dat je huis ervoor geschikt is, en dat zijn eigenlijk alle huizen die op een warmtenet zitten. Je hebt geen ingewikkelde verbouwingen nodig, enkel ruimte voor een boilervat en de pomp. En dan wordt een onderdeel die moeilijk te kwantificeren is als de impact op de verkoopbaarheid van je huis bij fors lagere maandlasten nog niet eens meegenomen.

Maar ik snap het verder wel, het is gedoe dat je op de hals haalt voor een huis waar je niet permanent gaat wonen. Dus ga je die moeite er niet insteken. Maar dat betekent niet dat dat voor iedereen geldig is. het huis waar ik naar kijk is voor de langere termijn, hier ga ik zeker 20 jaar wonen en misschien zelfs wel langer. Dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Als jij idd uit 1984 bent vind ik het best knap dat je nu al weet dat je in je vlg huis minimaal 20 jaar gaat wonen :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:35:
Zoals eerder besproken en aangetoond is het prima terug te verdienen in 10 jaar, namelijk 7-8 jaar. Aannemende dat je huis ervoor geschikt is, en dat zijn eigenlijk alle huizen die op een warmtenet zitten. Je hebt geen ingewikkelde verbouwingen nodig, enkel ruimte voor een boilervat en de pomp. En dan wordt een onderdeel die moeilijk te kwantificeren is als de impact op de verkoopbaarheid van je huis bij fors lagere maandlasten nog niet eens meegenomen.

Maar ik snap het verder wel, het is gedoe dat je op de hals haalt voor een huis waar je niet permanent gaat wonen. Dus ga je die moeite er niet insteken. Maar dat betekent niet dat dat voor iedereen geldig is. het huis waar ik naar kijk is voor de langere termijn, hier ga ik zeker 20 jaar wonen en misschien zelfs wel langer. Dus
Ik kijk nu heel simpel naar wat ik elke maand aan, in mijn geval, Vattenfall betaal. Dat is 80 euro incl vastrecht. Laat dat in het nieuwe huis een keer 100 euro worden omdat het huis groter is en de kinderen ouder worden. Dan betaal ik in 10 jaar 12 * 100 * 10 = 12k voor warm water en verwarming.
Ik heb nog nergens een berekening gezien waarbij aanschaf, onderhoud, stroom etc voor een WP op een lager bedrag uit komt in die periode. En dan heb ik het nog niet over alles wat het mij aan tijd en ruimte in huis kost. En, toch het grote voordeel van een warmtenet, het ontzorgen. Er is gewoon altijd warm water. Dat stukje comfort en gemak is ook wel iets waard, maar is lastig in geld uit te drukken.
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:40:
Als jij idd uit 1984 bent vind ik het best knap dat je nu al weet dat je in je vlg huis minimaal 20 jaar gaat wonen :-).
Dat was ook precies mijn eerste gedachte. :P
Ben zelf uit 1983, dus vrijwel even oud. Wij hebben dit huis echt gekocht op de huidige levensfase met 2 kleine kinderen (0 en 3) en huidige idee is om hier uiterlijk als de jongste klaar is met de basisschool weer te vertrekken. Ben al 9x verhuisd in mijn leven en van Maastricht tot Groningen gewoond, dus dit gaat een lange zit worden voor me. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 11-03-2021 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Wij overwegen ook zoiets. Zo'n Cinewall is wel het mooiste met een (gas)haard er onder. Dat kan helaas niet meer met die nieuwbouwhuizen dus ben er nog niet uit of we dit gaan doen. Wand achter de cinewall doe ik in dezelfde afwerking als de rest van de wand (twijfel nog over stuc of renovlies).
wij nemen een LED haard. Eventueel met heater. Die blaast aan de voorkant eruit waardoor je geen inkeping of afvoer nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0QNkJ_mAqDUAfQH9ZGFess7qtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpGC05QOhvrr1GyZUaRHrcOD.jpg?f=fotoalbum_large

Echte haard ziet er natuurlijk het mooiste uit, maar ach.

Wij zijn er nog niet uit wat betreft de indeling. In ieder geval vakken, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41ykujcZtmRWUZtUw1XghFON3RA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/agm0hXW4sZB1yXLslPjFp0lh.jpg?f=user_large

Alleen dan met bovenstaande haard, die ziet er het meest realistisch uit in mijn ogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 11-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:40:
Je weet nooit hoelang je ergens woont, want het is ook afhankelijk van factoren die je ofwel niet in de hand hebt ofwel waar je nu nog geen zicht op hebt. Zoals bijvoorbeeld de plek waar je werkt. Maar in mijn vorige huis dacht ik 5 jaar te wonen en dat worden er dadelijk 14. Het volgende huis is groot, heeft een fatsoenlijke tuin, genoeg kamers voor de kinderen en een werkkamer. Dus mijn verwachting is dat ik niet meer ga verhuizen voordat mijn kinderen volwassen zijn en dan ben ik 20 jaar verder.

Ik ben geen verhuizer, los van mijn periode op kamers heb ik 22 jaar in mijn ouderlijk huis gewoond, 2 jaar in een studio, en nu 12 jaar in mijn huidige woning

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 11-03-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Ik kijk nu heel simpel naar wat ik elke maand aan, in mijn geval, Vattenfall betaal. Dat is 80 euro incl vastrecht. Laat dat in het nieuwe huis een keer 100 euro worden omdat het huis groter is en de kinderen ouder worden. Dan betaal ik in 10 jaar 12 * 100 * 10 = 12k voor warm water en verwarming.
Ik heb nog nergens een berekening gezien waarbij aanschaf, onderhoud, stroom etc voor een WP op een lager bedrag uit komt in die periode. En dan heb ik het nog niet over alles wat het mij aan tijd en ruimte in huis kost. En, toch het grote voordeel van een warmtenet, het ontzorgen. Er is gewoon altijd warm water. Dat stukje comfort en gemak is ook wel iets waard, maar is lastig in geld uit te drukken.

[...]

Dat was ook precies mijn eerste gedachte. :P
Ben zelf uit 1983, dus vrijwel even oud. Wij hebben dit huis echt gekocht op de huidige levensfase met 2 kleine kinderen (0 en 3) en huidige idee is om hier uiterlijk als de jongste klaar is met de basisschool weer te vertrekken. Ben al 9x verhuisd in mijn leven en van Maastricht tot Groningen gewoond, dus dit gaat een lange zit worden voor me. :+
Die rekening gaat natuurlijk fors stijgen met opgroeiende kinderen door de extra vraag naar warmwater, terwijl je die met een warmtepomp kan compenseren met enerzijds zonnepanelen en dalende elektriciteitskosten. En de prijzen voor warmtenet zullen jaar op jaar gewoon stijgen

Maar goed, ik hoef hier niet het evangelie te verkondigen over de warmtepomp. Ik heb er notabene geen eens één. Ik heb gewoon een enorme allergie voor hoge vaste lasten en vind het werkelijk van de zotte dat ik in een zogenaamde 0-opdemeter-woning een energierekening ga krijgen van 150 euro per maand waar ik nu met 60 euro klaar ben. En de factor die daarvoor zorgt is het warmtenet. Ik begrijp verder dat voor iedereen de business case anders uit kan vallen en dat die al valt of staat bij of je makkelijk van je warmtenet af kan komen

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 11-03-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Source90 Heb je de Kallfire E-one al gezien? Dat is echt een prachtige elektrische haard! Volgens mij niet van echt te onderscheiden!

https://kalfire.com/nl/haarden/elektrische-haarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:05:
Maar goed, ik hoef hier niet het evangelie te verkondigen over de warmtepomp. Ik heb er notabene geen eens één. Ik heb gewoon een enorme allergie voor hoge vaste lasten en vind het werkelijk van de zotte dat ik in een zogenaamde 0-opdemeter-woning een energierekening ga krijgen van 150 euro per maand waar ik nu met 60 euro klaar ben. En de factor die daarvoor zorgt is het warmtenet. Ik begrijp verder dat voor iedereen de business case anders uit kan vallen en dat die al valt of staat bij of je makkelijk van je warmtenet af kan komen
Ik wil ook zeker geen pleidooi VOOR warmtenet houden, maar probeer wel duidelijk te maken dat ik, in ieder geval voor mij, nog geen acceptabel kostenplaatje heb gezien om me af te laten sluiten van het warmtenet.

Als ik had mogen kiezen bij de bouw had ik nu een huis met warmtepomp en vloerkoeling gehad, maar in de huidige woningmarkt kun je nou eenmaal niet alles krijgen wat je wilt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Ik wil ook zeker geen pleidooi VOOR warmtenet houden, maar probeer wel duidelijk te maken dat ik, in ieder geval voor mij, nog geen acceptabel kostenplaatje heb gezien om me af te laten sluiten van het warmtenet.

Als ik had mogen kiezen bij de bouw had ik nu een huis met warmtepomp en vloerkoeling gehad, maar in de huidige woningmarkt kun je nou eenmaal niet alles krijgen wat je wilt...
Precies dit.

Als ik had kunnen kiezen was ik ook voor warmtepomp + zonnepanelen gegaan en het liefst 0 op de meter.

Maar... ik zie in de praktijk toch ook wel wat mensen die iets minder blij zijn met hun warmtepomp:

- Warm water op bij groot verbruik
- Afgelopen winter was het behoorlijk zwaar voor de warmtepompen. In de wijk bij m'n schoonouders zelfs een huis dat het op een gegeven moment niet warmer kreeg dan 19 graden.

Het is relatief nieuwe technologie. Ik vind het niet zo heel erg om over 7-10 jaar in te stappen als de technologie weer een flinke stap verder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18
Farmerwood schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:11:
[...]

Wij wonen nu ook in een nieuwbouwhuis van minder dan 10 jaar oud en het is echt geen enkel probleem om het van 20 naar 16 graden te krijgen voordat de kinderen naar bed gaan.
Moet het per se 16 graden zijn om te slapen? Mijn vloerverwarming staat altijd op 20 graden ingesteld in de slaapkamer, dat is toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Die rekening gaat natuurlijk fors stijgen met opgroeiende kinderen door de extra vraag naar warmwater, terwijl je die met een warmtepomp kan compenseren met enerzijds zonnepanelen en dalende elektriciteitskosten. En de prijzen voor warmtenet zullen jaar op jaar gewoon stijgen

Met opgroeiende kinderen is een warmtepomp qua hoeveelheid warm water wel een dingetje. Met vijf (semi) volwassen over eens tijdje hebben wij nu gekozen voor een 300ltr boiler, in de hoop dat dat genoeg is als iedereen in de ochtend wil douchen. Als er dan ook nog vriendinnetjes bij komen dan wordt het echt problematisch denk ik :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Precies dit.

Als ik had kunnen kiezen was ik ook voor warmtepomp + zonnepanelen gegaan en het liefst 0 op de meter.

Maar... ik zie in de praktijk toch ook wel wat mensen die iets minder blij zijn met hun warmtepomp:

- Afgelopen winter was het behoorlijk zwaar voor de warmtepompen. In de wijk bij m'n schoonouders zelfs een huis dat het op een gegeven moment niet warmer kreeg dan 19 graden.

Het is relatief nieuwe technologie. Ik vind het niet zo heel erg om over 7-10 jaar in te stappen als de technologie weer een flinke stap verder is.
Dit is totaal niet waar. Warmtepompen bestaan al tientallen jaren (een airco is bijv. een warmtepomp). Het is nieuw voor de installateurs misschien, maar de technologie zelf is allang bewezen.

Het verschil met ketels is met name dat het benodigde vermogen van een warmtepomp nauwer luistert wil je een hoge efficiëntie behalen. Bij een CV-ketel is dat niet zo. Dat betekent dus dat een installateur moet weten wat hij doet en ervoor moet zorgen dat het gewenste vermogen juist berekend is. Dat is behoorlijk anders dan bij CV-ketels waarbij standaard een CW5-ketel in elk huis wordt geplaatst.

Het is dus niet zo dat een huis met een warmtepomp "moeilijk" warm" te krijgen is, dat is echt onzin. Wel is het zo dat opwarmen met een warmtepomp relatief lang duurt en dat mensen soms de vreemde gewoonte hebben om ramen heel lang open te zetten waardoor het afkoelt en dan klagen dat het niet snel opwarmt. Dat probleem komt relatief vaak voor, maar daarom hebben huizen met warmtepompen vaak balansventilatie waardoor het in principe niet nodig is een raam langdurig open te zetten.

Er gaat heel veel onzin over warmtepompen rond helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@MarcoC Misschien had ik het dan iets preciezer moeten formuleren: de toepassing van de technologie opgrote schaal in woningen is relatief nieuw in Nederland en daar kunnen op dit moment nog best wat praktische problemen uit voort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Precies dit.

Volgens mij zijn beide punten die je noemt gevolg van enerzijds een slechte keuze bij ontwerp (denk aan te klein boilervat) en anderzijds een slechte afstelling. En zoek eens op stadsverarming (zonder de w), je zult ook een heleboel mensen zien die ontevreden zijn over stadsverwarming.

Ik vind het in ieder geval wel grappig om te lezen dat jij en @Farmerwood wel beide aangeven dat als ze de keuze hadden gehad bij de bouw, voor een warmtepomp + zonnepanelen te kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 11-03-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Met opgroeiende kinderen is een warmtepomp qua hoeveelheid warm water wel een dingetje. Met vijf (semi) volwassen over eens tijdje hebben wij nu gekozen voor een 300ltr boiler, in de hoop dat dat genoeg is als iedereen in de ochtend wil douchen. Als er dan ook nog vriendinnetjes bij komen dan wordt het echt problematisch denk ik :')
als er 8 "man" moeten douchen kan dat problematisch worden ja :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
MarcoC schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:42:
[...]
Dit is totaal niet waar. Warmtepompen bestaan al tientallen jaren (een airco is bijv. een warmtepomp). Het is nieuw voor de installateurs misschien, maar de technologie zelf is allang bewezen.

Het verschil met ketels is met name dat het benodigde vermogen van een warmtepomp nauwer luistert wil je een hoge efficiëntie behalen. Bij een CV-ketel is dat niet zo. Dat betekent dus dat een installateur moet weten wat hij doet en ervoor moet zorgen dat het gewenste vermogen juist berekend is. Dat is behoorlijk anders dan bij CV-ketels waarbij standaard een CW5-ketel in elk huis wordt geplaatst.

Het is dus niet zo dat een huis met een warmtepomp "moeilijk" warm" te krijgen is, dat is echt onzin. Wel is het zo dat opwarmen met een warmtepomp relatief lang duurt en dat mensen soms de vreemde gewoonte hebben om ramen heel lang open te zetten waardoor het afkoelt en dan klagen dat het niet snel opwarmt. Dat probleem komt relatief vaak voor, maar daarom hebben huizen met warmtepompen vaak balansventilatie waardoor het in principe niet nodig is een raam langdurig open te zetten.

Er gaat heel veel onzin over warmtepompen rond helaas.
Het grootste probleem is ook dat het uitgangspunt voor velen die lekkere gasgestookte CW5 ketel is die ALTIJD warm water heeft en je huis binnen 40 minuten 2 graden warmer heeft.
Ik heb een bodem warmtepomp en daar zie ik toch best wel veel nadelen aan ten opzichte van waar ik vandaan kom:

1. De vloer is merkbaar kouder door de lage temperatuur vloerverwarming.
2. Opwarmen van de woning om het even iets behaaglijker te krijgen (soms) is onmogelijk. Ik heb dat met een gashaard op flessen opgelost.
3. Die pomp die binnen staat maakt (langdurig) herrie. Vooral de compressor hoor je gewoon en het suizen in de buizen. Ik heb die ruimte 3x na geïsoleerd. Hij had natuurlijk gewoon in de garage gemoeten.
4. Onderhoud is duur en complex bij problemen met je bron of pomp.
5. Je warmwater is dus beperkt en in een gezin van 4 heb ik nu 200liter en dat is soms toch even nadenken/behelpen. Helemaal omdat we hiervoor theoretisch uren konden douchen.
6. De installatie is vele malen groter dan een CW5 ketel.

De voordelen zijn natuurlijk de semi onafhankelijkheid (alleen nog electra) de lagere stookkosten helemaal in combinatie met de zonnepanelen en het is in theorie beter voor het milieu maar dan houd het ook wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
kepler schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Hier dezelfde situatie en ook een 300ltr boilervat gekozen. Als het echt niet anders kan kun je altijd nog een "doorstromer" er tussen zetten die bijwarmt als het water te koud is.

Dat is niet eco vriendelijk maar wel een "oplossing", als er dan een periode lang minder mensen douchen per dag dan heb je er ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
kevinvi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Hier dezelfde situatie en ook een 300ltr boilervat gekozen. Als het echt niet anders kan kun je altijd nog een "doorstromer" er tussen zetten die bijwarmt als het water te koud is.

Dat is niet eco vriendelijk maar wel een "oplossing", als er dan een periode lang minder mensen douchen per dag dan heb je er ook geen last van.
Volgens mij kunnen we met het 300ltr vat iets van 60min douchen met 7ltr/min. Zou in theorie genoeg moeten zijn voor 8 man, maar ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan.

Ik verwacht eigenlijk in 99.5% van de tijd gewoon genoeg warm water te hebben :)

Helaas was een douche wtw niet (meer) mogelijk. Ik laat de aannemer voor het sanitair nog wel even kijken of het alsnog past, maar ik ben bang van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
kepler schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Volgens mij kunnen we met het 300ltr vat iets van 60min douchen met 7ltr/min. Zou in theorie genoeg moeten zijn voor 8 man, maar ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan.

Ik verwacht eigenlijk in 99.5% van de tijd gewoon genoeg warm water te hebben :)

Helaas was een douche wtw niet (meer) mogelijk. Ik laat de aannemer voor het sanitair nog wel even kijken of het alsnog past, maar ik ben bang van niet.
Ik verwacht ook dat het geen probleem gaat zijn, wij hebben echter een inloopdouche, een bad op de badkamer en we willen nog een bad op de zolder bij onze slaapkamer.
Dus we zijn ons bewust van de mogelijke beperkingen maar we gaan het wel zien hoe dramatisch het daadwerkelijk wordt.

De WTW was bij ons geen optie volgens de bouwbegeleider, sterker nog ze probeerde me wijs te maken dat het niet bestond en dat ik het niet begreep. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kortom, ook een warmtepomp heeft een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden bij aanschaf en installatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
kevinvi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Ik verwacht ook dat het geen probleem gaat zijn, wij hebben echter een inloopdouche, een bad op de badkamer en we willen nog een bad op de zolder bij onze slaapkamer.
Dus we zijn ons bewust van de mogelijke beperkingen maar we gaan het wel zien hoe dramatisch het daadwerkelijk wordt.

De WTW was bij ons geen optie volgens de bouwbegeleider, sterker nog ze probeerde me wijs te maken dat het niet bestond en dat ik het niet begreep. :F
Wij hebben ook een bad en twee douchekoppen op de 1e badkamer, en nog een kleine badkamer (alleen douche) op zolder.
Als het goed is is alles gedimensioneerd op twee douches tegelijk en zolang je ze niet allebei gebruikt voor 1 persoon blijft je hoeveelheid beschikbaar warm water gelijk.

We zullen het zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
kevinvi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Bij ons werd er ook moeilijk gekeken bij benoemen WTW. Zelfs na een productpagina en youtube filmpje waren het alleen vraagtekens.

Denk dat wij eerst aankijken of het met de huidige WP-boilerinhoud volstaat. Kan er altijd nog zo'n buffervat bij gooien:
https://www.nibe.eu/nl-nl...mtewisselaars/buffervaten
Pagina: 1 ... 168 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2