Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.791 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
De meerprijs om van een 180l vat naar 300l te gaan was 750 euro, dus daar ga ik het per definitie niet voor laten. Ik hoor ook wel eens heel andere bedragen.

In de vorige fase van ons project was het zelfs zo dat achteraf bleek dat ze het 300l vat niet geplaatst kregen en dat men daardoor terug moest naar een 230l vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je ziet hoeveel er gevraagd wordt voor warmtepomphuur/lease en de ruimte die het kost, is stadsverwarming financieel gezien niet eens zo'n slecht idee. Onbeperkt warm water en verwarming zonder onderhoud voor een vaste prijs per maand. Gezien het vastrecht de grootste kostenpost is en de verbruikskosten marginaal zijn, maakt het ook niet uit of je een regendouche hebt van 13 liter/min waar je een kwartier onder staat en een groot 2 persoonsbad waar je elke dag in kan, terwijl je partner/kinderen daarna nog kunnen douchen.
In vergelijking met een WP, waar je hoeveelheid water gelimiteerd is aan de grootte van het boilervat, wat ruimte inneemt, op langere termijn onderhoud vereist, en op nog langere termijn vervangen dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
Z___Z schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:01:
Als je ziet hoeveel er gevraagd wordt voor warmtepomphuur/lease en de ruimte die het kost, is stadsverwarming financieel gezien niet eens zo'n slecht idee. Onbeperkt warm water en verwarming zonder onderhoud voor een vaste prijs per maand. Gezien het vastrecht de grootste kostenpost is en de verbruikskosten marginaal zijn, maakt het ook niet uit of je een regendouche hebt van 13 liter/min waar je een kwartier onder staat en een groot 2 persoonsbad waar je elke dag in kan, terwijl je partner/kinderen daarna nog kunnen douchen.
In vergelijking met een WP, waar je hoeveelheid water gelimiteerd is aan de grootte van het boilervat, wat ruimte inneemt, op langere termijn onderhoud vereist, en op nog langere termijn vervangen dient te worden.
als je een warmtepomp moet huren of leasen moet je het niet doen. Je bent dan alsnog afhankelijk van een monopolist (nl. de eigenaar van de warmtepomp) plus je hebt niet de financiële voordelen van lagere vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Nog een observatie van een collega met WP en keramisch pakket op de benedenverdieping: op sokken/blote voeten voelt de vloer koud aan. Dus altijd met pantoffels beneden rondlopen.

Op de 1e verdieping PVC, en daar voelt de vloer minder koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:
Nog een observatie van een collega met WP en keramisch pakket op de benedenverdieping: op sokken/blote voeten voelt de vloer koud aan. Dus altijd met pantoffels beneden rondlopen.

Ligt een beetje aan hoe de leidingen lopen, maar ik herken het zeker. Ltvv is op de meeste plekken niet warm (maar de echte kou is er wel van af).
Was voor mij een verrassing omdat ik vv alleen kende van vrienden met een traditonele vv.

Maar goed, stel je voor dat je radiatoren hebt brrrrr ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 11-03-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Andere N=1 bij vrienden met stadsverwarming: vloer voelde ook best koud, simpelweg omdat de woning zo goed geisoleerd is dat de vloerverwarming bijna niet aan hoeft...

#firstworldproblems...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:07:
Andere N=1 bij vrienden met stadsverwarming: vloer voelde ook best koud, simpelweg omdat de woning zo goed geisoleerd is dat de vloerverwarming bijna niet aan hoeft...

#firstworldproblems...
Helaas zijn woningen met stadsverwarming juist minder goed geisoleerd :+
De woningen worden door deze door lobbyisten bereikte EPC-aanname minder goed geïsoleerd en je gaat dus meer warmte gebruiken dan de gaswoning die wel goed geïsoleerd is. Dit nadeel heeft op het moment een invloed van ongeveer 0,2 punten op de EPC. En van 2000-2012 was dat verschil groter (tot wel 0,4 punten). Hier een ‘exact’ meerverbruik aan hangen is lastig omdat het gedrag van de gebruiker een erg grote invloed heeft. Veilig is om te stellen dat huizen gebouwd tussen 2000-2012 een meerverbruik hebben van 20-30% en huizen van 2012- nu een meerverbruik van 10-20%.
https://www.stadsverarmin...-nmda-principe-uitgelegd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Wolly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Helaas zijn woningen met stadsverwarming juist minder goed geisoleerd :+

[...]

https://www.stadsverarmin...-nmda-principe-uitgelegd/
Dat stadsverwarming gunstig is voor de epc berekening is opzettelijk. Het is als duurzame bron gepositioneerd.
Dat het helpt in de epc berekening, zegt weinig over de isolatie van de woningen. De isolatie kan nog steeds hetzelfde zijn als zonder stadsverwarming en kan ook prima resulteren in bv minder zonnepanelen ipv slechtere isolatie.

Door het stadsverarming te noemen is het moeilijk je serieus te nemen. Het onderwerp is hier al vaak genoeg besproken, inclusief vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 13:57
Nou ik moet zeggen dat ik dit een waanzinning interessante topic vind :)
Al geweldig veel geleerd en om eerlijk te zijn heeft het ook wel geholpen om toch de stap naar een nieuwbouwwoning te zetten.

Vorige week was hebben mijn partner en ik onze (digitale) handtekeningen gezet onder de KOA
De eerste fase was nogal een stroeve ervaring om onze vragen beantwoord te krijgen, maar na vele malen uitstel ermee verder gegaan.

Morgen ons eerste gesprek met de koopbegeleider en hoewel we natuurlijk al een lijstje van de grote opties hebben, ben ik benieuwd in hoeverre het handig is om ook de "kleinere" dingen al te benoemen zoals WTW in douce vergroten boiler etc... Elk advies is welkom! :D

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Dat stadsverwarming gunstig is voor de epc berekening is opzettelijk. Het is als duurzame bron gepositioneerd.
Dat het helpt in de epc berekening, zegt weinig over de isolatie van de woningen. De isolatie kan nog steeds hetzelfde zijn als zonder stadsverwarming en kan ook prima resulteren in bv minder zonnepanelen ipv slechtere isolatie.
Ik volg de stadsverwarming discussie al een tijdje en toch is het vaak de mindere isolatie die wordt aangedragen.
Door het stadsverarming te noemen is het moeilijk je serieus te nemen. Het onderwerp is hier al vaak genoeg besproken, inclusief vandaag.
Het was de 1e hit op Google die duidelijk omschreef wat de oorzaak en consequentie (kunnen) zijn. Er zijn in de loop van de tijd tal van organisaties/bewoners etc opgestaan die zich verenigd hebben tegen stadsverwarming en het NMDA principe. Ik kan best begrijpen dat die creatieve namen bedenken om zichzelf in de kijker te spelen en ben niet van oordeel dat ze daardoor niet serieus te nemen zouden zijn.

Plushuis.nu is heeft de verschillen trouwens eens mooi uitgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
Krijgertje1979 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:26:
Al geweldig veel geleerd en om eerlijk te zijn heeft het ook wel geholpen om toch de stap naar een nieuwbouwwoning te zetten.

Vorige week was hebben mijn partner en ik onze (digitale) handtekeningen gezet onder de KOA
De eerste fase was nogal een stroeve ervaring om onze vragen beantwoord te krijgen, maar na vele malen uitstel ermee verder gegaan.

Morgen ons eerste gesprek met de koopbegeleider en hoewel we natuurlijk al een lijstje van de grote opties hebben, ben ik benieuwd in hoeverre het handig is om ook de "kleinere" dingen al te benoemen zoals WTW in douce vergroten boiler etc... Elk advies is welkom! :D

***members only***
Gefeliciteerd onze woning is in de basis praktisch hetzelfde, ook BDP als ontwikkelaar en dan Vlassak als bouwer.

Members only: Dit is het uiteindelijk geworden met ons meerwerk

[ Voor 7% gewijzigd door kevinvi op 11-03-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

***members only***
Ik zou gewoon elke vraag ter tafel leggen. Wij hebben door Lockdown 1 geen officieel eerste gesprek gehad, maar wel veel vragen buiten optielijst om gesteld. Veel is waarschijnlijk nog geen antwoord op, maar kunnen ze later op terugkomen. Het lijkt wel of alle tweekappers standaart 5,70 x10,5 zijn😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze ontwikkelaar was ook BPD en ook 5.76x10.5 ;) (excl uitbouw 2.40 en zij erker).
Zou sowieso die uitbouw van 2.40 doen mocht je daarover twijfelen ..

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2021 13:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier stadsverwarming, met wand en vloer isolatie boven de norm. Geldt niet overal dus.
Vloeren
De begane grondvloer van de woning wordt uitgevoerd met een geïsoleerde betonnen systeemvloer, die aan de onderzijde is voorzien van isolatie (isolatiewaarde van 5,0 m2k/W, wat hoger is dan
de minimale eis conform Bouwbesluit).
De buitengevel
van de woning heeft een isolatiewaarde van 4,86 m2k/W (wat hoger is dan de minimale eis conform
Bouwbesluit).

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
kevinvi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Gefeliciteerd onze woning is in de basis praktisch hetzelfde, ook BDP als ontwikkelaar en dan Vlassak als bouwer.

Dit is het uiteindelijk geworden met ons meerwerk.

[Afbeelding]
Haal het kavelnr even weg, dat is je exacte woonlokatie :) ik zou zelf nog meer weghalen, maar goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

***members only***
Gefeliciteerd!

Ik zou persoonlijk rekening houden met een hogere kostenpost qua opties. Paar kostenposten om mee rekening te houden:
- tuin
- vloer
- afwerking wanden
- meerwerk (uitbouw, type deuren, elektriciteit, deur van garage naar woonkeuken, type garagedeur, dakkapellen, indeling zolder)

Sommige van de meerwerkposten hoef je natuurlijk niet te doen of kun je ook later doen. Maar wel goed om rekening mee te houden. Ik kom voor mezelf qua meerwerkkosten uit op 120-130k voor alles incl. keuken en badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
Deleon78 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Haal het kavelnr even weg, dat is je exacte woonlokatie :) ik zou zelf nog meer weghalen, maar goed :p
Dat is wel een goede inderdaad, niet aan gedacht :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

***members only***
Gefeliciteerd! Ik zou zeker

***members only***
Leuk, gefeliciteerd! Ik vind het wel wat laag wat je inschat. Maar dat heeft wellicht te maken met de keuzes die je nog (moet) maken.

Wij hebben een soortgelijk huis en zijn ongeveer 50K aan ruwbouwkosten kwijt. Denk hierbij aan de uitbouw, garage, boiler vergroting, raamkozijn ipv klapdeur in garage, tussendeur naar garage, dakramen)

Daarbij zijn we nog 40K aan opties achteraf kwijt. Denk hierbij aan Vloeren, keuken, badkamer, loze leidingen, stucen, etc.

En dan nog de tuin van 250m2. Dat zal rond de 30K zijn...

Dus rond de 120K zijn we wel kwijt, en dan gaan we zeker niet voor de duurste spullen en moeten we redelijk opletten wat we doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Hanzul schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Ik zou gewoon elke vraag ter tafel leggen. Wij hebben door Lockdown 1 geen officieel eerste gesprek gehad, maar wel veel vragen buiten optielijst om gesteld. Veel is waarschijnlijk nog geen antwoord op, maar kunnen ze later op terugkomen. Het lijkt wel of alle tweekappers standaart 5,70 x10,5 zijn😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRE_g2YshH-QOBmbOU_5ZsIblz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhQzOqWsXLkRaXfzUz9GfVo3.png?f=fotoalbum_large

Er zijn uitzonderingen, al waren het er in ons project maar 2. Wij wilde perse een L-vorm en geen U-vorm. Bij ons in het dorp is een L-vorm eerder uitzondering dan regel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een softwaretip om 2D plattegronden te maken met een beetje detail zoals hierboven? Ik ben aardig handig in Sketchup maar ik wil eigenlijk ook een mooie 2D plattegrond van de beganegrond + tuin maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:37:
Iemand een softwaretip om 2D plattegronden te maken met een beetje detail zoals hierboven? Ik ben aardig behendigd in Sketchup maar ik wil eigenlijk ook een mooie 2D plattegrond van de beganegrond + tuin maken.
Floorplanner kun je wel vrij vlot e.e.a mee maken, maar een grote beperking is dat er nauwelijks meubels in staan die lijken of wat ik wi/heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:36
Celluiar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Voor de Kerst hebben ze niet kunnen halen maar vandaag zit dan eindelijk het dak erop! :D

[Afbeelding]
Kleine update

Members only:

Ondertussen gaat het hard!
Woning is uit de steigers, dakpannen zijn gelegd en ze zijn volop bezig met alle leidingen (het bekende spinnenweb :+ ).
Nieuwe prognose voor de oplevering is week 26. :D

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
Z___Z schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:01:
Dan zou ik zeggen. Blijf bij je stadsverwarming.
Je weet dan 1 ding zeker dat de prijzen jaarlijks fors omhoog gaan.
Draai nu al 2,5 jaar icm L/W WP (incl. 180ltr boiler) icm met PV-panelen. Ruim 0 op de meter aan energiekosten. Ruim 0...., omdat ik ruim €300 per jaar terug krijg van Greenchoice.
Ik kan het weten over stadsverwarming, want in mijn vorige woning had ik stadsverwarming (Ypenburg Den Haag van Eneco) en ik ben blij dat die afzetterij verledentijd is.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Celluiar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Kleine update

[Afbeelding]

Woning is uit de steigers, dakpannen zijn gelegd en ze zijn volop bezig met alle leidingen (het bekende spinnenweb :+ ).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor vloer heb jij dat ze nu pas de leidingen leggen? Is dat een kanaalplaatvloer of wat is de reden dat ze er nu pas aan de vloer leidingen beginnen?
Celluiar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Kleine update

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:

Is dat met of zonder vloerverwarming?
Ik herken het niet heb deels hoh 10cm en hoh 15cm VVW en loop altijd op dunne sokken.
Lekker warm. Het is maar hoe je het hebt afgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:36
Hanzul schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Wat voor vloer heb jij dat ze nu pas de leidingen leggen? Is dat een kanaalplaatvloer of wat is de reden dat ze er nu pas aan de vloer leidingen beginnen?
[...]
Klopt, dat is een kanaalplaatvloer.
Riolering, elektra, vloerverwarming plaatsen ze allemaal na de ruwbouw (los van de binnenmuren).
Dus hier komt straks nog vloerverwarming overheen en vervolgens de cementdekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Wimhaw schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Is dat met of zonder vloerverwarming?
Ik herken het niet heb deels hoh 10cm en hoh 15cm VVW en loop altijd op dunne sokken.
Lekker warm. Het is maar hoe je het hebt afgesteld.
Met vloerverwarming. Maar het is dus een woning die vorig jaar opgeleverd is (en goed geïsoleerd). Vraag is dus of de vloerverwarming ook echt vaak aan moet in zo'n woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
kevinvi schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:38:
[...]

***members only***
Lijkt er inderdaad sterk op. BPD recycled blijkbaar hun ontwerpen 8)
We gaan zoiezo voor een 2.4m uitbouw, dus lengte van woonkamer wordt uiteindelijk 13.3m, wordt nog wennen vergeleken met onze huidige 7m diepe woonkamer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn woning krijgt standaard zo'n houten schuurtje. De cilinder zal niet gelijksluitend zijn met de sloten van de huisdeuren.

De kopersbegeleider beweert dat het onveilig is om gelijksluitende cilinders te gebruiken. Klopt dat? Ik zou echter bij voorkeur slechts één sleutel willen hebben voor alles.

Ik wil ook een schutting maken met deur die op slot kan, en zelf later nog een extra hok bouwen, ook met slot. Ik wil alles gelijksluitend hebben. Hoe hebben jullie dat gedaan? Alle cilinders vervangen door een type waarvan gelijksluitende exemplaren bij te bestellen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Sport_Life schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:43:
Onze ontwikkelaar was ook BPD en ook 5.76x10.5 ;) (excl uitbouw 2.40 en zij erker).
Zou sowieso die uitbouw van 2.40 doen mocht je daarover twijfelen ..
Die uitbouw nemen we zeker, huis is al 50% groter dan de huidige woning, maar met opgroeiende kinderen en de bijbehorende zooi hebben we een fobie ontwikkeld voor niet genoeg ruimte 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

***members only***
mooie woning. Lijkt ook op die van ons!

Wij zijn al iets verder met 'geld uitgeven' en ik denk dat wij echt wel 100k kwijt zijn aan investering naast de VON prijs en ik denk dat je daar ook wel rekening mee moet houden. Ook wij doen niet te gek

Vloer: 15-20k
Wanden: 10 k
Tuin: 10 k
Meerwerk aannemer: 40k
Keuken 25k
Tuin 20K

En dan heb ik het huis nog niet van stoffering zoals gordijnen voorzien.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
siemenz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:45:
[...]

mooie woning. Lijkt ook op die van ons!

Wij zijn al iets verder met 'geld uitgeven' en ik denk dat wij echt wel 100k kwijt zijn aan investering naast de VON prijs en ik denk dat je daar ook wel rekening mee moet houden. Ook wij doen niet te gek

Vloer: 15-20k
Wanden: 10 k
Tuin: 10 k
Meerwerk aannemer: 40k
Keuken 25k
Tuin 20K

En dan heb ik het huis nog niet van stoffering zoals gordijnen voorzien.
Vloeren in deze begroting vind ik wel wat aan de hoge kant. Dat zou betekenen dat je in de hele woning een vloer legt van zo'n 100 euro per m2. Als je keramisch parket of houten parket vloer in de hele woning wilt ben je dat inderdaad wel kwijt maar denk dat veel mensen voor de 1e verdieping en zolder en goedkoper alternatief zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

SquareOne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Vloeren in deze begroting vind ik wel wat aan de hoge kant. Dat zou betekenen dat je in de hele woning een vloer legt van zo'n 100 euro per m2. Als je keramisch parket of houten parket vloer in de hele woning wilt ben je dat inderdaad wel kwijt maar denk dat veel mensen voor de 1e verdieping en zolder en goedkoper alternatief zoeken.
Wij waren voor de begane grond € 110 euro per meter kwijt, voor de rest van het huis circa 65 euro. Daar komen plinten nog bij.

begane grond is keramisch parket, boven PVC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Dutchylex schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Gefeliciteerd! Ik zou zeker
[...]

Leuk, gefeliciteerd! Ik vind het wel wat laag wat je inschat. Maar dat heeft wellicht te maken met de keuzes die je nog (moet) maken.

Wij hebben een soortgelijk huis en zijn ongeveer 50K aan ruwbouwkosten kwijt. Denk hierbij aan de uitbouw, garage, boiler vergroting, raamkozijn ipv klapdeur in garage, tussendeur naar garage, dakramen)

Daarbij zijn we nog 40K aan opties achteraf kwijt. Denk hierbij aan Vloeren, keuken, badkamer, loze leidingen, stucen, etc.

En dan nog de tuin van 250m2. Dat zal rond de 30K zijn...

Dus rond de 120K zijn we wel kwijt, en dan gaan we zeker niet voor de duurste spullen en moeten we redelijk opletten wat we doen.
Het meerwerk wat in dat budget staat is voornamelijk voor de 2.4m uitbouw (17k), bijkeuken, upgrade van de projectkeukens. Vloeren, stucwerk, tuin aanleggen, sanitair, etc heb ik nog niet meegenomen en besef heel goed dat dat er nog boven opkomt, maar dat is ook sterk afhankelijk van persoonlijke keuzes.

De huidige optielijst is overigens vrij beperkt en de aannemer had voor tekenen al blijk gegeven van een liefde voor het woord "nee". |:( We hebben wel een aantal ideeen, maar gaan er eigenlijk bij voorbaat vanuit dat het waarschijnlijk niet kan of zo duur gemaakt wordt dat het niet interessant/rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Laatst online: 21-09 09:58
Krijgertje1979 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Het meerwerk wat in dat budget staat is voornamelijk voor de 2.4m uitbouw (17k), bijkeuken, upgrade van de projectkeukens. Vloeren, stucwerk, tuin aanleggen, sanitair, etc heb ik nog niet meegenomen en besef heel goed dat dat er nog boven opkomt, maar dat is ook sterk afhankelijk van persoonlijke keuzes.

De huidige optielijst is overigens vrij beperkt en de aannemer had voor tekenen al blijk gegeven van een liefde voor het woord "nee". |:( We hebben wel een aantal ideeen, maar gaan er eigenlijk bij voorbaat vanuit dat het waarschijnlijk niet kan of zo duur gemaakt wordt dat het niet interessant/rendabel is.
Klinkt als onze bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
SquareOne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Als je vloerverwarming krijgt in het hele huis ben je wel beperkt tot de duurdere alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
SvMp schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:35:
Mijn woning krijgt standaard zo'n houten schuurtje. De cilinder zal niet gelijksluitend zijn met de sloten van de huisdeuren.

De kopersbegeleider beweert dat het onveilig is om gelijksluitende cilinders te gebruiken. Klopt dat? Ik zou echter bij voorkeur slechts één sleutel willen hebben voor alles.

Ik wil ook een schutting maken met deur die op slot kan, en zelf later nog een extra hok bouwen, ook met slot. Ik wil alles gelijksluitend hebben. Hoe hebben jullie dat gedaan? Alle cilinders vervangen door een type waarvan gelijksluitende exemplaren bij te bestellen zijn?
Ik zie niet niet in wat daar onveilig aan is. Bij ons was de schuur gelijksluitend met de andere cilinders. Later toen de tuinpoort geplaatst werd heb ik daar dezelfde cilinder ingezet. Klinkt als een excuus om het gebrek aan coördinatie van de aannemer goed te praten :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Als je vloerverwarming krijgt in het hele huis ben je wel beperkt tot de duurdere alternatieven
Valt wel mee, ik heb boven gewoon laminaat. Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
-

[ Voor 100% gewijzigd door Source90 op 11-03-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Valt mee, wij leggen beneden een relatief dure vloer. Boven PVC met visgraat patroon, geschikt voor vloerverwarming ad 40€/m² (Novilon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

[...]

Op onze zolder (met vloerwarming) hebben we voor het goedkoopste laminaat gekozen, samen met een ondervloer speciaal voor vloerverwarming. Dat was nog geen 500 euro voor de hele zolder (30m2) incl plinten.
Wel zelf even leggen, maar dat lag er in 2 dagen in. (zonder enige ervaring)

Begane grond en 1e verdieping laten we wel leggen, daar komt plak PVC (na egalisatie). Dat is inderdaad wel aan de prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door GeleFles op 11-03-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
GeleFles schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Op onze zolder (met vloerwarming) hebben we voor het goedkoopste laminaat gekozen, samen met een ondervloer speciaal voor vloerverwarming. Dat was nog geen 500 euro voor de hele zolder (30m2) incl plinten.
Wel zelf even leggen, maar dat lag er in 2 dagen in. (zonder enige ervaring)
Dacht dat laminaat niet aangeraden werd met vloerverwarming. Ben benieuwd of het überhaupt wel iets van warmte doorgeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:54
Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Dacht dat laminaat niet aangeraden werd met vloerverwarming. Ben benieuwd of het überhaupt wel iets van warmte doorgeeft
Laminaat en vloerverwarming gaat prima samen. We hebben het liggen op de bovenverdiepingen i.c.m. heat foil. Het voelt iets minder warm aan dan de PVC vloer beneden, maar het geeft zeker wel warmte door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Het geeft minder goed warmte door dan een dunne pvc vloer, maar als je een laminaat uitzoekt die geschikt is voor vloerverwarming (lage warmteweerstand) en je gebruikt de juiste ondervloer dan gaat dat prima.
Wij hebben vooral voor laminaat gekozen om kosten te besparen, we zullen toch niet vaak op zolder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
GeleFles schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Het geeft minder goed warmte door dan een dunne pvc vloer, maar als je een laminaat uitzoekt die geschikt is voor vloerverwarming (lage warmteweerstand) en je gebruikt de juiste ondervloer dan gaat dat prima.
Wij hebben vooral voor laminaat gekozen om kosten te besparen, we zullen toch niet vaak op zolder zijn.
Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Maar 10-15k ben je altijd wel kwijt dus...

"goedkoop" wordt dus bestempeld als 40 euro per m². Bij de tweekapper die we net zagen van 166m² + uitbouw 15m² zit je dus op 180 * 40 = 7200 plus 1500 euro aan plinten = 9 mille.

Maar ik neem niet aan dat je in een huis van 6 ton+ een cheap-ass vloertje op de BG legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
SvMp schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:35:

Wat een rare gedachte dat gelijksluitende cilinders onveilig zijn. Lijkt me een gevoelsding van die persoon. Als de cilinder goed is is die goed. Als je een slechte cilinder hebt die klopbaar is helpt het je ook niet als je 6 verschillende ophangt.

Wat ik wel, nog steeds, al een jaar, van plan ben is het vervangen van alle bouwcilinders door betere. Heb ik in mijn vorige huis wel meteen gedaan, maar die waren ook echt slecht en klopbaar (zelf kunnen uitproberen). Betere cilinders hebben dan je buren is nooit een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Source90 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Valt mee, wij leggen beneden een relatief dure vloer. Boven PVC met visgraat patroon, geschikt voor vloerverwarming ad 40€/m² (Novilon).
is die 40 piek per m² inclusief leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
siemenz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:06:

"goedkoop" wordt dus bestempeld als 40 euro per m². Bij de tweekapper die we net zagen van 166m² + uitbouw 15m² zit je dus op 180 * 40 = 7200 plus 1500 euro aan plinten = 9 mille.

Maar ik neem niet aan dat je in een huis van 6 ton+ een cheap-ass vloertje op de BG legt.
Ik heb een stelpost opgenomen van15k voor mijn eigen huis. Ik verwacht eerder 70 euro de m2 te betalen gemiddeld voor de vloer dan dat ik rond de 40 euro uitkom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32

Heb ooit hier al eens gepost, maar bij ons PVC door het hele huis (140m2 effectief, verlijmd, Moduleo) inclusief egaliseren met gratis leggen zo'n 6.500.

https://laminaatxxl.nl/ (ja leuke naam ;))

Ohja en CanDo MDF plinten zelf gelegd, was misschien 1000,- ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door Giant87 op 11-03-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul

Wij zullen dan ook wel door sommige als goedkoop gezien worden. Betalen voor levereren egaliseren, verlijmen van netto 128,5 m2 kwaliteit pvc €7280 (op badkamer en Wc's komt tegelwerk via aannemer). Is wel een hele scherpe prijs. Gaat om de Moduleo Impress Dryback Mountain Oak, in rechte banen.

Plinten zullen max €500,00 en ga ik samen met een vriend zetten. Op de derde etage, komt Vinyl (50m2), die moet ik nog bespreken, maar moet voor €1000,00 (€20m2), kunnen wat ik op internet zie. Zitten we dus ook onder de 9k, voor 185m2 aan vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

Toppe

Oké ✅

Vandaag een mooi dealtje kunnen scoren namelijk deze kabel voor €60 ipv €272.

Idee is om de kabel in de tuin de leggen en de aannemer alleen een mantelbuis te laten neerleggen. Doe ik hier alleen goed aan of is het slimmer om de aannemer ook alvast een kabel te laten trekken?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hanzul schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:26:
[...]

Wij zullen dan ook wel door sommige als goedkoop gezien worden. Betalen voor levereren egaliseren, verlijmen van netto 128,5 m2 pvc €7280 (op badkamer en Wc's komt tegelwerk via aannemer). Is wel een hele scherpe prijs. Gaat om de Moduleo Impress Dryback Mountain Oak, in rechte banen.

Plinten zullen max €500,00 en ga ik samen met een vriend zetten. Op de derde etage, komt Vinyl (50m2), die moet ik nog bespreken, maar moet voor €1000,00 (€20m2), kunnen wat ik op internet zie. Zitten we dus ook onder de 9k, voor 185m2 aan vloeren.
Als je dingen zelf gaat doen is het altijd goedkoper natuurlijk. Je kunt alleen niet verwachten dat iedereen dat gaat doen. Zelfde geldt overigens ook voor de 20k indicatie, dat is weer aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Blik1984 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:30:
[...]

Als je dingen zelf gaat doen is het altijd goedkoper natuurlijk. Je kunt alleen niet verwachten dat iedereen dat gaat doen. Zelfde geldt overigens ook voor de 20k indicatie, dat is weer aan de hoge kant.
We zetten alleen de plinten zelf en hebben wel gekozen voor kwaliteit PVC, ook op eerste etage. Als je daar zou kiezen voor Vinly of b.v een PVC select vloer (iets mindere slijtlaag), kom je ook op hetzelfde uit. Als je gemmideld uitgaat van €50,00m2 als basisprijs, zonder zelf iets te doen, kan je mijn inziens prima slagen. Je kan het natuurlijk altijd zo gek maken als je zelf wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:28:
Vandaag een mooi dealtje kunnen scoren namelijk deze kabel voor €60 ipv €272.

Idee is om de kabel in de tuin de leggen en de aannemer alleen een mantelbuis te laten neerleggen. Doe ik hier alleen goed aan of is het slimmer om de aannemer ook alvast een kabel te laten trekken?
Voor buiten wil je eigenlijk een YMVK-as hebben. as staat in dit geval voor AardingsSchild aka een netwerk van gevlochten draad rond de aders. Stukje bescherming van zowel de kabel als degene die er doorheen prikt bij graafwerkzaamheden.
Desondanks zou ik altijd een mantelbuis gebruiken.

Heb zelf net gisteren deze binnen gekregen: Mantelbuis 50m met trekdraad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
siemenz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:07:
[...]

is die 40 piek per m² inclusief leggen?
Klopt, hierboven ook net gepost:
Uit deze serie: https://laminaatxxl.nl/ca...ie-vloeren-gratis-gelegd/
Veel zijn €39,95.

Over de kwaliteit kan ik echter niets zeggen, maar verwacht vanwege de reviews dat het prima is voor de bovenverdieping.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 11-03-2021 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Requiem19 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Met vloerverwarming. Maar het is dus een woning die vorig jaar opgeleverd is (en goed geïsoleerd). Vraag is dus of de vloerverwarming ook echt vaak aan moet in zo'n woning.
Draai hier 24uur per dag op WAR met kamerthermostaat factor 2. Met veel zon en temperaturen buiten boven de 18 gr doet hij het niet. Tafgifte is ca 27 tot max 32°C dezer dagen. Geen koude voeten. :) hier want dan gaat WAF klagen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hmmm, wij hebben nu een offerte voor de begane grond van € 160 per m2, tegels van 120*120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

Toppe

Oké ✅

Scuderia110 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:48:
Hmmm, wij hebben nu een offerte voor de begane grond van € 160 per m2, tegels van 120*120.
Niet zo gek, dit zijn loeizware tegels en in je eentje niet te leggen… wel mooi maatje :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Offerte is van een paar mnd geleden, binnenkort gaan we nog een keer heen. Maar dat was dus al ruim € 16k voor alleen de begane grond. Zijn idd loeizwaar, heb nu 120*60 en die waren al erg zwaar. Voordeel is wel dat 1 tegel meteen bijna 1,5m2 is :)

Verdiepingen worden waarschijnlijk pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:12
Toppe schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Niet zo gek, dit zijn loeizware tegels en in je eentje niet te leggen… wel mooi maatje :)
Denk ook aan zaagverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:20
Scuderia110 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:51:
Offerte is van een paar mnd geleden, binnenkort gaan we nog een keer heen. Maar dat was dus al ruim € 16k voor alleen de begane grond. Zijn idd loeizwaar, heb nu 120*60 en die waren al erg zwaar. Voordeel is wel dat 1 tegel meteen bijna 1,5m2 is :)

Verdiepingen worden waarschijnlijk pvc.
Hoeveel m2 is je begane grond en heb je grote zichtlijnen? Anders gaat het namelijk in mijn ogen lijken op een gietvloer als je de ruimte niet hebt.
Mijn vorige woning had 1 bij 1 liggen en vond ik wel een beetje de max en dat was een grote rechthoekige bak van 5,5x13 meter.

Oh, en een tip: ik hoop niet dat het Mosa tegels zijn toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:12:
[...]

Hoeveel m2 is je begane grond en heb je grote zichtlijnen? Anders gaat het namelijk in mijn ogen lijken op een gietvloer als je de ruimte niet hebt.
Mijn vorige woning had 1 bij 1 liggen en vond ik wel een beetje de max en dat was een grote rechthoekige bak van 5,5x13 meter.

Wat is je afkeer tegen mosa als ik vragen mag? Ik zit professioneel in de woningen(institutioneel vastgoed) en daar is Mosa 9-10x een vereiste vanwege de lange garantie en verkrijgbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Wat is je afkeer tegen mosa als ik vragen mag? Ik zit professioneel in de woningen(institutioneel vastgoed) en daar is Mosa 9-10x een vereiste vanwege de lange garantie en verkrijgbaarheid
Het zijn krengen om schoon te krijgen/houden.
Ik had ze in mijn vorige woning liggen (3 verschillende soorten/tegels) en na tientallen middelen en 3 Mosa vertegenwoordigers op bezoek te hebben gehad: nee dat is een eigenschap van de tegel. Ze blijken een poreuze tegel te bakken en daar gaat dus nu eenmaal vuil inzitten of hechten en dat is met geen mogelijkheid schoon te krijgen en houden.

Ik heb er weleens wat eerder over geschreven en destijds (achteraf) veel onderzoek naar gedaan en het blijkt echt een Mosa/Italiaanse eigenschap te zijn. Internet is er ook genoeg over te vinden.

Het enige wat ze alleen maar iedere keer verkondigden: “ja maar we leggen ze ook veel in winkelstraten en centrums hoor”. Alsof dat dan betekend dat ze mooi schoon te houden zijn :+ .
Ik zal eens in mijn foto archief zoeken. Wij hadden een lichtgrijze serie en een bruine serie en een bruinachtige stroken serie en allemaal vertoonden ze het in dezelfde mate.

Mijn vrouw voornamelijk krijgt er nog een verhoogde bloeddruk van als ze denkt aan die vloeren. Nu lichte kleur keramisch parket en dat is fluitend met een stoomreiniger/dweil in 1 veeg schoon.

Mijn huidige tegelzetter vanuit het project ging ik heen om te oriënteren en mijn vrouw gaf dus aan: we zoeken tegels die makkelijk schoon te houden zijn want daar hebben we nog nachtmerries van. Hij: Zeker een Mosa tegel gehad?
Ik zweer het je, dit kon hij van ons niet weten want hij zat 200km verderop.

Overigens nu dus ook 2 verschillende tegels in grijstinten in de badkamers bij hem vandaan met de absolute belofte dat die gewoon makkelijk schoon te houden zijn en die belofte heeft hij absoluut waar gemaakt. Deze zijn met een simpele dweil als nieuw.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:12:
[...]

Begane grond zal iets van 80m2 zijn, ze rekenen 98 geloof ik, maar ook voor het leggen. Eigenlijk dus nog veel meer dan 160 per m2. Binnenmaat 6,66 bij 12 uit mijn hoofd.

Merk weet ik niet, ga ik de volgende keer op letten. Dat poreuze herken ik, huidige tegels zijn beige maar zijn ook wat poreus. Sokken van de kinderen slijten als een gek, echt absurd, maar vervelender is dat er idd vuil in blijft zitten. Daar gaan we dus zeker op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Dat zullen dan wel matte tegels geweest zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Farmerwood schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 06:55:
[...]

Hier in Lent stond een vergelijkbare boeteclausule in koopovereenkomsten, maar die is succesvol aangevochten bij de rechtbank.
Desondanks krijgen nieuwe woningen in projectbouw geen bouwvergunning als er geen aansluiting op het warmtenet bij zit. Dus initieel zit je er altijd aan vast en betaal je alle kosten voor de aansluiting.

En zoals hier al eerder besproken is is de ombouw naar een warmtepomp eigenlijk niet terug te verdienen in de tijd dat je er woont. Ondanks dat, ook hier, we gezegd wordt dat het kan heb ik nog geen sluitende berekening gezien die maximaal 10 jaar beslaat. (De tijd die wij hier verwachten te wonen.)
Hier in Arnhem krijg je wel een bouwvergunning als je warmte op een andere manier organiseert. Warmtenet is niet verplicht, als het maar geen gas is.
Ik heb ook geen plannen het warmtenet te laten afsluiten en voor een alternatief te gaan, maar ben wel bang voor ongegeneerde tariefverhogingen van stadsverwarming in de komende jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
DutchChelsea schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 01:04:
[...]
Hier in Arnhem krijg je wel een bouwvergunning als je warmte op een andere manier organiseert. Warmtenet is niet verplicht, als het maar geen gas is.
Ik heb ook geen plannen het warmtenet te laten afsluiten en voor een alternatief te gaan, maar ben wel bang voor ongegeneerde tariefverhogingen van stadsverwarming in de komende jaren
Even ter verduidelijking: Je kunt in Nijmegen zeker wel een bouwvergunning krijgen als je niet op het warmtenet wilt, maar in de projectbouw niet (in de praktijk).
De meeste huizen die hier op vrije kavels gebouwd zijn hebben een warmtepomp.

Qua tarieven wordt het idd afwachten nu het er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
GeeMoney schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Het zijn krengen om schoon te krijgen/houden.
Ik had ze in mijn vorige woning liggen (3 verschillende soorten/tegels) en na tientallen middelen en 3 Mosa vertegenwoordigers op bezoek te hebben gehad: nee dat is een eigenschap van de tegel. Ze blijken een poreuze tegel te bakken en daar gaat dus nu eenmaal vuil inzitten of hechten en dat is met geen mogelijkheid schoon te krijgen en houden.

Ik heb er weleens wat eerder over geschreven en destijds (achteraf) veel onderzoek naar gedaan en het blijkt echt een Mosa/Italiaanse eigenschap te zijn. Internet is er ook genoeg over te vinden.

Het enige wat ze alleen maar iedere keer verkondigden: “ja maar we leggen ze ook veel in winkelstraten en centrums hoor”. Alsof dat dan betekend dat ze mooi schoon te houden zijn :+ .
Ik zal eens in mijn foto archief zoeken. Wij hadden een lichtgrijze serie en een bruine serie en een bruinachtige stroken serie en allemaal vertoonden ze het in dezelfde mate.

Mijn vrouw voornamelijk krijgt er nog een verhoogde bloeddruk van als ze denkt aan die vloeren. Nu lichte kleur keramisch parket en dat is fluitend met een stoomreiniger/dweil in 1 veeg schoon.

Mijn huidige tegelzetter vanuit het project ging ik heen om te oriënteren en mijn vrouw gaf dus aan: we zoeken tegels die makkelijk schoon te houden zijn want daar hebben we nog nachtmerries van. Hij: Zeker een Mosa tegel gehad?
Ik zweer het je, dit kon hij van ons niet weten want hij zat 200km verderop.

Overigens nu dus ook 2 verschillende tegels in grijstinten in de badkamers bij hem vandaan met de absolute belofte dat die gewoon makkelijk schoon te houden zijn en die belofte heeft hij absoluut waar gemaakt. Deze zijn met een simpele dweil als nieuw.
Oei.. bij mijn appartement worden standaard Mosa Residential tegels geleverd. Volgende week heb ik een afspraak bij de projectleverancier. Uiteraard kan ik andere tegels kiezen. Echter, hoe kan ik weten of de tegels poreus zijn of niet? En heb je bepaalde tips waar ik op moet letten m.b.t het uitkiezen van tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42

Wij waren voor de tegelvloer beneden 100 euro per m2 kwijt, inclusief leggen. Op de bovenverdieping hebben we zelf een klik-PVC vloer gelegd. Die kwam inclusief ondervloer op 35 euro per m2. We hebben niet meer geëgaliseerd, maar het hangt heel erg af van de afwerking of dat wel of niet kan, want ook voor klik-PVC moet de afwerkvloer behoorlijk goed vlak zijn.

Als ondervloer hebben we deze gebruikt: https://www.actielaminaat...ling-001-m-kw/rubheatwalk speciaal vanwege de vloerverwarming.

De afwerkvloer is deze: https://www.bricoflor.nl/...c-30-0287-club-light.html

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 21:45

TMC

GeleFles schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:51:
[...]

'Minder goed warmte doorgeven' is vooral een issue wanneer er sprake is van opwarming. Maar geen enkele vloer is 100% isolerend en uiteindelijk zal elke vloer gewoon opwarmen natuurlijk. In een nieuwbouwhuis dat goed geïsoleerd is, is de afkoeling minimaal en zal de vloerverwarming dus slechts minimaal moeten bijspringen. Dan maakt het echt niet zoveel uit wat voor vloer je hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Ik heb een leuke situatie nu met de juridische tekening en de situatietekeningen.

In deze juridische tekening is een optionele berging en een reguliere poort getekend.
Echter ontbreekt de poort op de situatietekeningen en daar hebben we een vraag over gesteld, nu krijg ik een heel verhaal over dat het niet nodig is een poort te maken bladiebla, maar dat ze de optie wel aanbieden voor een x bedrag.

Vraag is even, hoe sterk sta ik hierin? Kan ik niet gewoon refereren naar de juridische tekening met poort met
de vermelding dat ik die poort gewoon geleverd wil krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
JohnStaakke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:33:
Ik heb een leuke situatie nu met de juridische tekening en de situatietekeningen.

In deze juridische tekening is een optionele berging en een poort getekend.
Echter ontbreekt de poort op de situatietekeningen en daar hebben we een vraag over gesteld, nu krijg ik een heel verhaal over dat het niet nodig is een poort te maken bladiebla, maar dat ze de optie wel aanbieden voor een x bedrag.

Vraag is even, hoe sterk sta ik hierin? Kan ik niet gewoon refereren naar de juridische tekening met poort met d e vermelding dat ik die poort gewoon geleverd wil krijgen?
Wat staat in je technische omschrijving. Die is in beginsel leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Hanzul schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Wat staat in je technische omschrijving. Die is in beginsel leidend.
Thanks. Daar staat niks over de poort zelf, alleen over de terreininrichting:
Conform situatietekening worden op de aangegeven posities aansluitend aan het openbaar gebied of de achterpaden erfafscheidingen geplaatst. Deze erfafscheidingen worden uitgevoerd als:
• Groenblijvende haag ca. 0,8 m hoog

• Hardhouten palen, waar tussen verzinkt en gecoat stalen gaasmat hekwerken, hoog circa 1,8 m, aangebracht worden. Aan de onderzijde van het stalen gaashek worden groenblijvende klimplanten geplant welke door de toekomstige bewoner onderhouden en in stand gehouden dienen te worden.

• Hardhouten palen, waar tussen verzinkt en gecoat stalen gaasmat hekwerken, hoog circa 1 m, aangebracht worden. Aan de onderzijde van het stalen gaashek worden groenblijvende klimplanten geplant welke door de toekomstige bewoner onderhouden en in stand gehouden dienen te worden.

• Metselwerk tuinmuur met penanten, hoog circa. 1,8 m, waartussen verzinkt en gecoat stalen gaasmat hekwerken aangebracht worden. Aan de onderzijde van het stalen gaashek worden groenblijvende klimplanten geplant welke door de toekomstige bewoner onderhouden en in stand gehouden dienen te worden.

• Metselwerk penanten, hoog circa 1 m, waartussen verzinkt en gecoat stalen gaasmat hekwerken aangebracht worden. Achter de afscheiding wordt een ligusterhaag geplant welke door de toekomstige bewoner onderhouden en in stand gehouden dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 12:58
JohnStaakke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Thanks. Daar staat niks over de poort zelf, alleen over de terreininrichting:

[...]
Daarin word verwezen naar situatietekening. Wat staat er in de situatietekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
1ntroduc3 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Daarin word verwezen naar situatietekening. Wat staat er in de situatietekening?
In de bijgeleverde situatietekening staat de poort wel ingetekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd4EXEWosNlBvQgzM4Gio0rmbXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FrLfmMFUeON8bjENDaecvZyV.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Op grond van dat plaatje heb je gewoon een valide punt. Zeker omdat bij de berging wel expliciet 'optioneel' staat.
Gewoon een opleverpunt van maken als hij niet geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:35:
Op grond van dat plaatje heb je gewoon een valide punt. Zeker omdat bij de berging wel expliciet 'optioneel' staat.
Ik zou toch echt vooraf actie ondernemen. Achteraf wordt nooit mooier dan in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 12:58
Farmerwood schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:35:
Precies. Maar niet mee wachten tot oplevering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deleon78 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Ik zou toch echt vooraf actie ondernemen. Achteraf wordt nooit mooier dan in een keer goed.
Eens, zou het zeker nu al wel aankaarten. Als het dan niet geleverd wordt kun je altijd terugwijzen op de documenten en de communicatie en dan kan er altijd nog een opleverpunt van gemaakt worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik bedoelde ook niet dat hij het moet laten liggen tot de oplevering. Gewoon nu al aangegeven dat je dit als opleverpunt beschouwd.

Zou wat zijn als de aannemer na het tekenen voor de woning ineens alles wat, in zijn ogen, optioneel is mag schrappen...

[ Voor 32% gewijzigd door Farmerwood op 12-03-2021 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
Goed punt hoor jongens, ik ga ermee aan de slag :) ben niet van plan 600 euro te betalen voor een foutje aan hun kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
cacao70 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:50:
[...]

Oei.. bij mijn appartement worden standaard Mosa Residential tegels geleverd. Volgende week heb ik een afspraak bij de projectleverancier. Uiteraard kan ik andere tegels kiezen. Echter, hoe kan ik weten of de tegels poreus zijn of niet? En heb je bepaalde tips waar ik op moet letten m.b.t het uitkiezen van tegels?
Tenzij het een glanzende tegel is zijn ze poreus begreep ik van Mosa maar je tegel leverancier moet je dit kunnen vertellen.
Ik heb nog geen tijd gehad een foto op te zoeken maar zodra ik dat heb post ik hem hier en tag ik je wel even.

Wij gingen deze keer zo de zaak in: we willen een degelijke sterke gerectificeerde tegel van formaat X en kleurstelling X niet poreus en makkelijk te reinigen . Wat heb je daarin?

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
GeeMoney schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Tenzij het een glanzende tegel is zijn ze poreus begreep ik van Mosa maar je tegel leverancier moet je dit kunnen vertellen.
Volgens mij zijn geglazuurde tegels niet poreus. Maar ook niet-glanzende tegels kunnen geglazuurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

HellBeast

Oh My GoT!

Hebben mensen hier misschien ervaring met het aanvragen van een omgevingsvergunning voor een vlonder met overkapping?

Mijn nieuwbouwwoning wordt eind dit jaar opgeleverd en ik ben bezig met de plannen voor de achtertuin. Onze achtertuin loopt over in een sloot. Hierdoor heb ik geen "achterom". Heel veel mensen die ook aan een sloot wonen in deze nieuwbouwwijk hebben vlonders geplaatst. Je wint er makkelijk een aantal meters extra tuin door.

Nu wil ik op deze vlonder een overkapping plaatsen. De overkapping is lager dan 2,5m en 22,5m2 groot. Ik ben redelijk op mijn privacy gesteld en een overkapping vind ik ook mooi om naar te kijken vanuit mijn huis. Volgens aannemers die ik heb benaderd is dit zeker mogelijk, maar ze geven aan dat ik misschien een omgevingsvergunning nodig heb. Het talud is verder wel mijn eigendom. Hier even een foto van een net opgeleverd huis in dezelfde straat die ook zo'n vlonder heeft laten plaatsen. Dan krijgen jullie ook een idee van de situatie. Mijn vlonder wordt niet verlaagd, maar komt op "tuinhoogte".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbVQvbMihdgs62j1zpOLqecdnOM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN9e5Lgnsude87TH48sWT5OT.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu ken ik veel mensen in deze nieuwe wijk, maar niemand die ik ken heeft voor zijn vlonder een omgevingsvergunning aangevraagd. De hele constructie die ik heb bedacht gaat rond de 20k kosten, dus ik heb geen risico genomen en heb de OMDH gebeld (Omgevingsdienst Midden-Holland). Volgens de dame aan de lijn is er altijd een vergunning nodig voor een vlonder en moest ik een online formulier invullen met mijn vraag. Binnen 2 weken krijg ik een antwoord.

Ik heb op internet gekeken naar de regels voor de overkapping. Volgens mij zit die binnen de grenzen en hoef ik daarvoor geen omgevingsvergunning: Niet zichtbaar vanaf de straatkant, kleiner dan 3m hoog en minder dan 30m2 groot.

Wat schatten jullie in? Zal hier moeilijk over gedaan worden? (Het betreft gemeente Zuidplas)

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
HellBeast schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:38:
Hebben mensen hier misschien ervaring met het aanvragen van een omgevingsvergunning voor een vlonder met overkapping?

Mijn nieuwbouwwoning wordt eind dit jaar opgeleverd en ik ben bezig met de plannen voor de achtertuin. Onze achtertuin loopt over in een sloot. Hierdoor heb ik geen "achterom". Heel veel mensen die ook aan een sloot wonen in deze nieuwbouwwijk hebben vlonders geplaatst. Je wint er makkelijk een aantal meters extra tuin door.

Nu wil ik op deze vlonder een overkapping plaatsen. De overkapping is lager dan 2,5m en 22,5m2 groot. Ik ben redelijk op mijn privacy gesteld en een overkapping vind ik ook mooi om naar te kijken vanuit mijn huis. Volgens aannemers die ik heb benaderd is dit zeker mogelijk, maar ze geven aan dat ik misschien een omgevingsvergunning nodig heb. Het talud is verder wel mijn eigendom. Hier even een foto van een net opgeleverd huis in dezelfde straat die ook zo'n vlonder heeft laten plaatsen. Dan krijgen jullie ook een idee van de situatie. Mijn vlonder wordt niet verlaagd, maar komt op "tuinhoogte".

[Afbeelding]

Nu ken ik veel mensen in deze nieuwe wijk, maar niemand die ik ken heeft voor zijn vlonder een omgevingsvergunning aangevraagd. De hele constructie die ik heb bedacht gaat rond de 20k kosten, dus ik heb geen risico genomen en heb de OMDH gebeld (Omgevingsdienst Midden-Holland). Volgens de dame aan de lijn is er altijd een vergunning nodig voor een vlonder en moest ik een online formulier invullen met mijn vraag. Binnen 2 weken krijg ik een antwoord.

Ik heb op internet gekeken naar de regels voor de overkapping. Volgens mij zit die binnen de grenzen en hoef ik daarvoor geen omgevingsvergunning: Niet zichtbaar vanaf de straatkant, kleiner dan 3m hoog en minder dan 30m2 groot.

Wat schatten jullie in? Zal hier moeilijk over gedaan worden? (Het betreft gemeente Zuidplas)
Al omgevingsloket.nl ingevuld voor de vergunningencheck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kun je doen in het theoretische geval dat een aannemer meerwerk vergeet waar je achter komt bij oplevering. Maar wat wel in de stukken duidelijk is afgesproken en achteraf niet meer te realiseren valt?

Bijvoorbeeld een loze leiding van beneden naar zolder. Lijkt me lastig te realiseren achteraf. Je geld terug krijgen van de optie lijkt me dan niet een voldoende oplossing, aangezien jij die loze leiding misschien wel heel hard nodig hebt.

Kun je dan een schadevergoeding o.i.d. eisen?

Een puur theoretisch vraagstuk, gelukkig niet aan de orde maar beter goed voorbereid ;)

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:51:
Wat kun je doen in het theoretische geval dat een aannemer meerwerk vergeet waar je achter komt bij oplevering. Maar wat wel in de stukken duidelijk is afgesproken en achteraf niet meer te realiseren valt?

Bijvoorbeeld een loze leiding van beneden naar zolder. Lijkt me lastig te realiseren achteraf. Je geld terug krijgen van de optie lijkt me dan niet een voldoende oplossing, aangezien jij die loze leiding misschien wel heel hard nodig hebt.

Kun je dan een schadevergoeding o.i.d. eisen?

Een puur theoretisch vraagstuk, gelukkig niet aan de orde maar beter goed voorbereid ;)

Iemand ervaring mee?
Bij mijn vorige project kregen buren voor zoiets " kleins" alleen een financiële vergoeding of er moest een oplossing mogelijk zijn met een consequentie die je kan aanvaarden. (bijvoorbeeld een bestaande groep gebruiken voor lamp X maar dat is bij jouw in dit geval denk ik niet echt mogelijk).
Geen idee of dit dus ook wettelijk het maximale haalbare is maar zij zijn daar uiteindelijk wel mee akkoord gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Source90 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:47:
[...]
Al omgevingsloket.nl ingevuld voor de vergunningencheck?
Ja, maar die beslisbomen die je moet doorlopen zijn vaag. Bij de vlonder is het resultaat "meldingsplicht" en bij de overkapping "vergunningsplichtig". Terwijl ik de regels juist precies andersom interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
HellBeast schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Ja, maar die beslisbomen die je moet doorlopen zijn vaag. Bij de vlonder is het resultaat "meldingsplicht" en bij de overkapping "vergunningsplichtig". Terwijl ik de regels juist precies andersom interpreteer.
Staat er iets in je KAO over een vlonder/steiger?
Bij mij valt de eerste 1.25m van het water in ons eigendom (en dus ook onderhoud/behoud van de beschoeiing). Mij lijkt dan de algemene vergunnings eisen gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

GeeMoney schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Staat er iets in je KAO over een vlonder/steiger?
Bij mij valt de eerste 1.25m van het water in ons eigendom (en dus ook onderhoud/behoud van de beschoeiing). Mij lijkt dan de algemene vergunnings eisen gelden?
Ik ga het nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HellBeast schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:38:

[Afbeelding]

Ik ben niet bekend met je gemeente maar meestal moet je een vergunning aanvragen als je binnen een meter van de erfafscheiding wil bouwen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ja, die had ik gezien. Maar deze pagina is wel al 11 jaar oud. Volgens het omgevingsloket was er alleen meldingsplicht. Behoorlijk tegenstrijdig allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Vergeet niet met je buren te overleggen, weet niet of iedereen het erg op prijs stelt als je daar zo iets groots neerzet, ligt een beetje aan het uitzicht wat erachter ligt. Al is het niet vergunningsplichtig, licht ze vooraf in, kan een hoop gedoe schelen, misschien willen ze wel gezamenlijk iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HellBeast schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:08:
[...]

Ja, die had ik gezien. Maar deze pagina is wel al 11 jaar oud. Volgens het omgevingsloket was er alleen meldingsplicht. Behoorlijk tegenstrijdig allemaal.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu vraagt:
Vergunning voor vlonder nodig?
Vergunning voor overkapping op vlonder nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Wolly schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu vraagt:
Vergunning voor vlonder nodig?
Vergunning voor overkapping op vlonder nodig?
Mijn plannen om een overkapping op een vlonder te zetten gaat mij veel geld kosten. Dus wil ik weten of ik hiervoor een vergunning moet aanvragen. Mijn aanvraag of ik een vergunning moet aanvragen zit in de administratieve molen, maar dat gaat lang duren. Mijn vraag was of iemand hier ervaring mee had of iets over kon zeggen, aangezien ik op internet veel tegenstrijdige informatie lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Scuderia110 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:20:
Vergeet niet met je buren te overleggen, weet niet of iedereen het erg op prijs stelt als je daar zo iets groots neerzet, ligt een beetje aan het uitzicht wat erachter ligt. Al is het niet vergunningsplichtig, licht ze vooraf in, kan een hoop gedoe schelen, misschien willen ze wel gezamenlijk iets doen.
Mijn directe buren weten het al. Sterker nog, 1 van die buren wil het ook. De buren aan de andere kant van het water hebben geen last. Als ik een hoge schutting zou plaatsen, dan is het zicht bijna hetzelfde. (Halve meter hoger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:03

MadEgg

Tux is lievvv

HellBeast schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:33:
[...]

Mijn plannen om een overkapping op een vlonder te zetten gaat mij veel geld kosten. Dus wil ik weten of ik hiervoor een vergunning moet aanvragen. Mijn aanvraag of ik een vergunning moet aanvragen zit in de administratieve molen, maar dat gaat lang duren. Mijn vraag was of iemand hier ervaring mee had of iets over kon zeggen, aangezien ik op internet veel tegenstrijdige informatie lees.
Ik heb een schuur bijgebouwd in de achtertuin, tegen de erfgrens aan, met een nokhoogte van 3,2 meter. Ik heb hiervoor een vrij uitgebreid vragenproces doorlopen via https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home - de check gaf in eerste instantie aan dat ik hiervoor een vergunning zou moeten hebben.

In het aanvraagproces kwamen er nog heel veel meer gedetailleerde vragen op, zoals bijvoorbeeld de hellingsgraad van het dak, de hoogte van de nok en de hoogte van de goten, de afstand tot de straat en meer van dat soort zaken. Uiteindelijk kwam uit het aanvraagproces dat dit bouwwerk alsnog vergunningsvrij gebouwd mocht worden. De regels verschillen per gemeente, dus de algemene check geef je alleen een indicatie.

Ik zou je aanraden om eerst de check te doen, en indien die aangeeft dat je een vergunning nodig hebt, dit proces ook te doorlopen. Mogelijk valt het dan alsnog mee, zoals in mijn geval bleek.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_Luchtloper
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-08 11:53

Luuk_Luchtloper

Moge de kracht met je zijn...

Zitten nu voor ons project (Boskoop) voor keuze van sanitair... waarbij de verwachtingen nav. berichten hier door UHUW wel waargemaakt worden qua prijzen :o

Waar ik benieuwd naar ben, is of er mensen ervaring hebben met de tegelpartij vanuit SBB (Smits Bouwbedrijf), hoe ruim de keuze is en of die prijzen wel een beetje reëel zijn, want logisch genoeg kan de badkamer alleen met én sanitair en tegels, óf volledig casco.

Maar moeten de keuze voor sanitair maken vóórdat we uberhaupt iets weten over de tegels en onze vriendelijke bouwbegeleider is zo flexibel als een dikke eikenhouten deur... 8)7

www.elskamp.org * Mijn Twitter

Pagina: 1 ... 169 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2