Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.794 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Wij moeten op korte termijn een hoop keuzelijsten indienen en ben vanochtend aardig aan het vinken geweest wat elektra/data/smarthome betreft. Nu vraag ik me wat anderen doen met alle voorzieningen in de wanden bij het afwerken van de wanden? In mijn huidige woning heb ik destijds alles losgehaald en na het stucen/verven weer teruggeplaatst. Ik wil dat eigenlijk niet doen met de vele soorten en net geplaatste aansluitingen. Zijn er anderen die het alleen afplakken en laten stucen? Tevreden met het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Luuk_Luchtloper schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:07:
Zitten nu voor ons project (Boskoop) voor keuze van sanitair... waarbij de verwachtingen nav. berichten hier door UHUW wel waargemaakt worden qua prijzen :o

Waar ik benieuwd naar ben, is of er mensen ervaring hebben met de tegelpartij vanuit SBB (Smits Bouwbedrijf), hoe ruim de keuze is en of die prijzen wel een beetje reëel zijn, want logisch genoeg kan de badkamer alleen met én sanitair en tegels, óf volledig casco.

Maar moeten de keuze voor sanitair maken vóórdat we uberhaupt iets weten over de tegels en onze vriendelijke bouwbegeleider is zo flexibel als een dikke eikenhouten deur... 8)7
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij hebben uiteindelijk voor casco gekozen. Wel voor sluitingsdatum UHUW zelf contact opgenomen en een afspraak was mogelijk bij BMN. Zou eens bellen met de vraag of je al langs kan komen. Eventueel zonder het project te benoemen.
Of je geeft aan dat je in 5A zit en gebruikt mijn bouwnummer uit pb ter oriëntatie :7
5A mag al wel officieel langs.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 13-03-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 13:39
S023 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:08:
Wij moeten op korte termijn een hoop keuzelijsten indienen en ben vanochtend aardig aan het vinken geweest wat elektra/data/smarthome betreft. Nu vraag ik me wat anderen doen met alle voorzieningen in de wanden bij het afwerken van de wanden? In mijn huidige woning heb ik destijds alles losgehaald en na het stucen/verven weer teruggeplaatst. Ik wil dat eigenlijk niet doen met de vele soorten en net geplaatste aansluitingen. Zijn er anderen die het alleen afplakken en laten stucen? Tevreden met het resultaat?
Ik zou het er eigenlijk toch echt afhalen. Het is een stuk mooier als die opdekplaatjes (ongeacht data of stopcontact) op de stuc zitten ipv er in/tussen. Met afplakken krijg je het nooit zo nettjes.

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Zitten nu voor ons project (Boskoop) voor keuze van sanitair... waarbij de verwachtingen nav. berichten hier door UHUW wel waargemaakt worden qua prijzen :o

Waar ik benieuwd naar ben, is of er mensen ervaring hebben met de tegelpartij vanuit SBB (Smits Bouwbedrijf), hoe ruim de keuze is en of die prijzen wel een beetje reëel zijn, want logisch genoeg kan de badkamer alleen met én sanitair en tegels, óf volledig casco.

Maar moeten de keuze voor sanitair maken vóórdat we uberhaupt iets weten over de tegels en onze vriendelijke bouwbegeleider is zo flexibel als een dikke eikenhouten deur... 8)7
Als ik je een tip uit mijn ervaring mag geven: casco laten trekken loont bijna niet. De eerste 10k gaat al op aan arbeidsloon bij een nieuwe badkamer. Hoe duur de sanitair boer ook is, je bent vaak beter uit via de aannemer.

Bijkomend voordeel is dat de badkamer bij oplevering woning al klaar is.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_Luchtloper
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-08 11:53

Luuk_Luchtloper

Moge de kracht met je zijn...

Source90 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Wij hebben uiteindelijk voor casco gekozen. Wel voor sluitingsdatum UHUW zelf contact opgenomen en een afspraak was mogelijk bij BMN. Zou eens bellen met de vraag of je al langs kan komen. Eventueel zonder het project te benoemen.
Of je geeft aan dat je in 5A zit :7
Thanks, had je bericht al gezien dat jullie voor casco gingen... maar handig om te weten wie de partij voor de tegels is. Zal eens uitzoeken wat voor prijzen die hanteren.

www.elskamp.org * Mijn Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_Luchtloper
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-08 11:53

Luuk_Luchtloper

Moge de kracht met je zijn...

siemenz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Als ik je een tip uit mijn ervaring mag geven: casco laten trekken loont bijna niet. De eerste 10k gaat al op aan arbeidsloon bij een nieuwe badkamer. Hoe duur de sanitair boer ook is, je bent vaak beter uit via de aannemer.

Thnx... dat was ook een beetje wat ik vreesde.
Alternatief wat ik nog in gedachten heb is om het goedkoopste sanitair te kiezen van UHUW en gewoon de tegels te kiezen die we willen en dan na oplevering het sanitair te laten vervangen. Nog ff rekenen en puzzelen dus.

www.elskamp.org * Mijn Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Luuk_Luchtloper schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Alternatief wat ik nog in gedachten heb is om het goedkoopste sanitair te kiezen van UHUW en gewoon de tegels te kiezen die we willen en dan na oplevering het sanitair te laten vervangen. Nog ff rekenen en puzzelen dus.
Welcome. Maar dat is Nogmaals mijn ervaring. Je keuzevrijheid is wel groter op het moment je hem casco laat opleveren maar dat is volgens mij niet jouw eerste probleem.

Wij kiezen voor een middenweg. De (te) dure wand en vloertegels laten we door de project leverancier aanleggen. Op dag 1 halen wij alle kranen en douches van de muur en vervangen die voor degene die wij mooi vinden, en dat scheelt een paar duizend euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
Luuk_Luchtloper schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Met name voor de wastafel meubel loonde dit heel erg. Standaard wastafel laten zitten en daarna zelf meubel geinstalleerd.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47
Hier ook casco nadat we de prijzen en het assortiment van UHUW zagen. Ze konden niet bieden wat we zochten en waren ook echt veel en veel te duur.
Vervolgens ook hetzelfde geintje dat je de tegels pas kunt uitzoeken na vastleggen van het sanitair. Weg onderhandelingspositie. Daar pas ik ernstig voor, al is het maar uit principe. Het lijkt erop dat we nu amper duurder uit zijn en precies hebben wat we zochten. Bovendien is de aannemer die de badkamer doet achteraf, ook degene die alle plafonds stuct. Qua planning maakt het amper uit dus.

[ Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 13-03-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
siemenz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Was ook onze eerste keuze om tegels via project te laten doen. Wij willen echter een inloopdouche met inbouwthermostaat, ofwel; voorzetmuurtje.
Om alle (mooie, te dure) tegels aan die zijde er weer af te halen en terug te plaatsen zag ik niet zitten.

En dan hetzelfde als Millerman aangeeft, helft van onze keuzes was niet beschikbaar/mogelijk.

Nu circa €4.000 goedkoper uit (na aftrek €1700 minderwerk) met alle opties die wij willen, tegenover UHUW.
Al zijn de tegels niet 1op1 vergelijkbaar uiteraard, sanitair is dat wel.

In de meest knullige dingen zitten enorme prijsverschillen. Douchegoot van €300 (exact zelfde EAN) kost bij UHUW ruim €1.100. Dit is exclusief het uithakken van de douchegoot, want die betaal je al bij ruwbouw.

Waar ik nu het sanitair ga doen geeft aan dit in een uurtje te doen.
Knappe monteur van UHUW, met €800 uurloon 8)7 Al zal die het zelf niet terugzien op zijn loonstrook.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 13-03-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe hebben jullie de bestrating aangepakt? Willekeurig een aantal bedrijven benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52

Geen ervaring met deze specifieke partij. Maar onze aangesloten tegelhandel rekent met adviesprijzen. Voor elke aanpassing anders dan de standaard zijn er toeslagen?
- grotere tegel? Toeslag want moeilijker plaatsen
- vloertegel op wand? Toeslag want zwaarder dus meer lijm
- kleinere tegel? Toeslag want meer tegels plaatsen
- anders tegelen, bijv visgraat? Toeslag van 2k voor ongeveer 5m2
- etc

Mooiste was ook nog dat onze bouwer een marge op meerwerk tegelwerk heeft afgesproken met de tegel leverancier. Die zetten ze doodleuk op de offerte bovenop de adviesprijzen: “marge bouwbedrijf 5% over meerwerk: XX euro”

Wij mochten niet Casco op laten leveren. Maar als ik het had kunnen doen, dan had ik het zeker gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 13-03-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Was ook onze eerste keuze om tegels via project te laten doen. Wij willen echter een inloopdouche met inbouwthermostaat, ofwel; voorzetmuurtje.
Om alle (mooie, te dure) tegels aan die zijde er weer af te halen en terug te plaatsen zag ik niet zitten.

En dan hetzelfde als Millerman aangeeft, helft van onze keuzes was niet beschikbaar/mogelijk.

Nu circa €4.000 goedkoper uit (na aftrek €1700 minderwerk) met alle opties die wij willen, tegenover UHUW.
Al zijn de tegels niet 1op1 vergelijkbaar uiteraard, sanitair is dat wel.

In de meest knullige dingen zitten enorme prijsverschillen. Douchegoot van €300 (exact zelfde EAN) kost bij UHUW ruim €1.100. Dit is exclusief het uithakken van de douchegoot, want die betaal je al bij ruwbouw.

Waar ik nu het sanitair ga doen geeft aan dit in een uurtje te doen.
Knappe monteur van UHUW, met €800 uurloon 8)7 Al zal die het zelf niet terugzien op zijn loonstrook.
Precies dit.
Standaard wordt er bij ons geen douchewand geplaatst. Vervolgens gevraagd om iets in de portal voor te stellen, komen ze met een scherm wat 400 euro kost. Prijs bij UHUW: 1900 euro.

Zo maken ze het wel erg makkelijk, dan plaatsen we het gewoon achteraf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
siemenz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Welcome. Maar dat is Nogmaals mijn ervaring. Je keuzevrijheid is wel groter op het moment je hem casco laat opleveren maar dat is volgens mij niet jouw eerste probleem.

Wij kiezen voor een middenweg. De (te) dure wand en vloertegels laten we door de project leverancier aanleggen. Op dag 1 halen wij alle kranen en douches van de muur en vervangen die voor degene die wij mooi vinden, en dat scheelt een paar duizend euro.
Zo doen wij het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Geen ervaring met deze specifieke partij. Maar onze aangesloten tegelhandel rekent met adviesprijzen. Voor elke aanpassing anders dan de standaard zijn er toeslagen?
- grotere tegel? Toeslag want moeilijker plaatsen
- vloertegel op wand? Toeslag want zwaarder dus meer lijm
- kleinere tegel? Toeslag want meer tegels plaatsen
- anders tegelen, bijv visgraat? Toeslag van 2k voor ongeveer 5m2
- etc
Herkenbaar. Ik wilde een grotere tegel, meer dan 1000 euro extra voor alleen arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 17:03
SquareOne schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Precies dit.
Standaard wordt er bij ons geen douchewand geplaatst. Vervolgens gevraagd om iets in de portal voor te stellen, komen ze met een scherm wat 400 euro kost. Prijs bij UHUW: 1900 euro.

Zo maken ze het wel erg makkelijk, dan plaatsen we het gewoon achteraf. ;)
Ik merk gewoon dat nu 4 jaar later weer dat boze gevoel boven komt nu ik lees over UHUW. Ik vind het echt schandalig wat voor woekerprijzen ze vragen tegen geen service wat ze bieden. Wij hebben toen alleen de design radiator als extra afgenomen. De standaard wastafel en douche e.d. moesten we afnemen, konden we niet laten vervallen. Hebben wel kunnen regelen dat ze die niet gingen monteren. Verder zelf een regendouche, wand, wastafel meubel en spiegelkast e.d. achteraf geplaatst tegen een fractie van de prijs.
De tegels werden geleverd door Raab Kärcher, dat waren voor ons gelukkig hele schappelijke prijzen. Ze hadden zelfs een foutje gemaakt in de berekening en rekenden de extra kosten niet door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drazic77
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-08 05:35

Gister in Alkmaar geweest bij de tegelleverancier. De keuze is ruim, maar ik weet nog geen prijzen. Dat alles bij elkaar meer gaat kosten dan casco opleveren en vervolgens een aannemer te zoeken is zeker. Wij hebben bij uhuw bijna niks besteld. Laten alleen de wc plaatsen, rest doen we zelf uitzoeken achteraf.

Als ik opnieuw mocht kiezen had ik de badkamer casco laten opleveren. Dan heb je meer vrijheid om de badkamer naar wens in te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37
Voor badkamer casco of niet. Hangt volgens mij zwaar van je wensen af. Casco is over het algemeen uiteindelijk per saldo duurder, maar zoals aangegeven volledig alles naar eigen wens. In ons geval waar we aan de badkamer (in tegenstelling tot de keuken) geen zware esthetische eisen stellen was de switch naar een duurdere tegelsoort voldoende. Daarna alsnog duizenden euro's bespaard door identieke badkamermeubels als in de showroom te kopen en deze te laten monteren door degene die ook de keuken deed. Voor de aankleding betaal je al de hoofdprijs, laat staan als je ook nog eens zaken echt gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Magpie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:04:
Voor badkamer casco of niet. Hangt volgens mij zwaar van je wensen af. Casco is over het algemeen uiteindelijk per saldo duurder, maar zoals aangegeven volledig alles naar eigen wens. In ons geval waar we aan de badkamer (in tegenstelling tot de keuken) geen zware esthetische eisen stellen was de switch naar een duurdere tegelsoort voldoende. Daarna alsnog duizenden euro's bespaard door identieke badkamermeubels als in de showroom te kopen en deze te laten monteren door degene die ook de keuken deed. Voor de aankleding betaal je al de hoofdprijs, laat staan als je ook nog eens zaken echt gaat veranderen.
Voor het project in Boskoop mag je het eigenlijk ook geen casco noemen.
Bij ons is casco:

- Leidingen en afvoer op standaard plek afgedopt (voor toilet, douche en wastafel)
- elektrische handdoek radiator op standaard plek
- Vloerverwarming gelegd

Bijna geen casco meer te noemen.
Echt casco-casco is in mijn ogen: Kale badkamer die wind- en waterdicht is opgeleverd.
Enige beetje casco-afwerking die ik nu zelf moet doen is de dekvloer. Geen leidingen trekken, vloerverwarming leggen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
S023 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:08:
Ik zou persoonlijk alles eraf halen. Ook het advies van velen, en geen enkel moment spijt van. Wij hebben standaard alles van Busch/Jaeger, dat is per WCD/schakelaar punt 1 schroef, en het plaatwerk komt er vanaf. Dat je vervolgens het ijzeren deel van het inbouw gedeelte raakt, is niet zo heel erg. plaatjes er weer terug op en je ziet er niets meer van.

We hadden 1 schakelaar van de buitenverlichting laten zitten en afgeplakt, als test. Resultaat: Alsnog eraf, en die rand sauzen, schakelaar in een sopje schoon, en na drogen terug erop. Vele malen netter en strakker!

En volgens mij maakt het niet veel uit of je saust of stuct, die schroeven zijn lang genoeg om wanneer het stucwerk tot 0.5cm komt, alsnog genoeg draad te hebben om netjes terug te monteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Wij hebben wel de badkamer via uhuw genomen, tegels gingen via de aannemer. Prijzen idd hoog, met name kranen. Meubel viel mee, de bruynzeel meubels in elk geval kon ik online niet heel veel goedkoper vinden. En de indeling hebben we aangeleverd met 2 douchemuren, nis in de muur etc., hebben ze zowaar allemaal overgenomen, via die internetapplicatie kon dat allemaal niet.

Maar dus met name de kranen, echt bizar duur, we laten daarom zonder doucheset opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Over dure tegels gesproken: Heeft iemand ervaring met pvc of kunststof wandpanelen als alternatief voor badkamer wandegels? Of gebruikt om over bestaande tegels te plaatsen?

Volgens de verschillende leveranciers zijn ze waterdicht en kun je het ook gewoon in de doucheruimte plaatsen. Ik weet niet of ik het zou durven in de natte ruimte, maar voor de muren waar geen water direct op valt is dit wellicht een alternatief?

of is dit te mooi om waar te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-su0-R0Lxwfw44tBCucM9aJVix8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GAVaXufpSp1dl57BE4HS8YN3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Yaa87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:31:
Over dure tegels gesproken: Heeft iemand ervaring met pvc of kunststof wandpanelen als alternatief voor badkamer wandegels? Of gebruikt om over bestaande tegels te plaatsen?

Volgens de verschillende leveranciers zijn ze waterdicht en kun je het ook gewoon in de doucheruimte plaatsen. Ik weet niet of ik het zou durven in de natte ruimte, maar voor de muren waar geen water direct op valt is dit wellicht een alternatief?

of is dit te mooi om waar te zijn?

[Afbeelding]
Gewone tegel(s)(voegen) zijn ook niet waterdicht toch? Lijkt me geen probleem mits je zorgt dat alles qua ondergrond in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Gewone tegel(s)(voegen) zijn ook niet waterdicht toch? Lijkt me geen probleem mits je zorgt dat alles qua ondergrond in orde is.
Goed om te horen. denk dat ik na oplevering een deel van badkamer met de pvc panelen ga doen. Krijg ik toch de 'look' die ik wilde. En het voordeel hiervan is misschien wel dat het makkelijker te verwijderen is dan tegels? Als ik het na drie jaar zat ben kan ik andere panelen plaatsen.

Ik had eerst het idee om over de bestaande tegels heen te laten tegelen, maar dit lijkt me goedkoper en minder arbeidsintensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:10
Yaa87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Goed om te horen. denk dat ik na oplevering een deel van badkamer met de pvc panelen ga doen. Krijg ik toch de 'look' die ik wilde. En het voordeel hiervan is misschien wel dat het makkelijker te verwijderen is dan tegels? Als ik het na drie jaar zat ben kan ik andere panelen plaatsen.

Ik had eerst het idee om over de bestaande tegels heen te laten tegelen, maar dit lijkt me goedkoper en minder arbeidsintensief.
Heb je linkjes naar de kunststofpanelen waar je interesse in hebt? Ben ook wel benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
Blik1984 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Heb je linkjes naar de kunststofpanelen waar je interesse in hebt? Ben ook wel benieuwd
heb mijn info over deze pvc wandpanelen ook alleen via google
maar dumaplast is volgens mij een bekende ( lijkt goede kwaliteit maar niet goedkoop)
daarnaast kwam ik isodeco tegen (lijkt redelijk geprijsd).

als de winkels open zijn wil het wel live bezichtigen om te zien of het niet al te goedkoop en plastic uitziet. Ik wilde eigenlijk ook zo'n decadent marmeren WC (Ik weet het, het moet je smaak zijn :X )

Via de projecttegelboer was dit onbetaalbaar, maar als deze pvc wandpanelen een beetje oké zijn kan het misschien alsnog. Ik wil trouwens niet alle wanden marmer zoals deze foto. Alleen een achterwand van de wc is genoeg. Als dit echt een reële oplossing is ben ik superblij dat ik de standaardtegels heb genomen via het project.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7eDgnGifRF0N-q-ohYOinY1b6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d406oItUVeIkb3STEz3x6Bl8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Even een vraagje, wat vinden jullie van deze volgorde zodra we de sleutels hebben.
  • Leidingwerk voor de keuken verplaatsen (iets andere keukenopstelling)
  • Keramische tegels laten leggen
  • Muren stucen
  • Keuken plaatsen
  • Meubels laten bezorgen
  • Verhuizen
We hebben dus nog wat werkzaamheden die we moeten laten verrichten en ieder heeft zo zijn eigen expertise maar we hopen het natuurijk allemaal achter elkaar te kunnen plannen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Na het leidingwerk eerst stucen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ik zou ook eerst de muren laten doen en dan pas de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Op advies van de tegelzetter en de stukadoor gaan we hier eerst de tegels leggen.
Dit was het advies omdat de tegels groot en zwaar zijn.
Vanwege de kans op beschadiging van de muur vonden ze dit beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook eerst stuccen. Die stukadoors maken er een rotzooi van namelijk, ook al kun je de vloer afdekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Wij laten eerst de tegelvloer leggen en daarna de wanden doen. Vloertje afdekken met stevige stucloper (niet van dat plastic!), dan kan de stucadoor daarna gewoon zijn gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wij waren ook van plan eerst de wanden te renovliezen en daarna de tegelvloer erin te leggen.
Dit werd echter afgeraden door de aannemer ivm het mogelijk beschadigen van de wanden tijdens het tegelwerk.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het zal uiteindelijk nooit helemaal vlekkeloos gaan waarschijnlijk ongeacht de volgorde.

Hier hebben eerst plafond gestuct en geverfd. Dat gaf echt een enorme zooi op de vloer. Muren bleven goed schoon.

Daarna muren renovliezen en verven. Weer helemaal verfspetters over de vloer erbij.

Vrijdag is de PVC vloer (bijna) afgerond en die lui zijn
Helaas ook goed aan het spetteren geweest met egaline (of hoe het ook heet).
Dus het verwerk van een aantal muren moet nu hersteld worden. Maar dat is nu even verantwoordelijkheid van het bedrijf dat de vloeren gelegd heeft. Ze hadden de muren ook kunnen afplakken...

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 14-03-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
Ik zou geneigd zijn om van boven naar beneden te werken, maar blijkbaar denkt niet iedereen daar hetzelfde over. Zal in de bouwwereld ook komen als gevolg van wel/niet netjes werken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
Ik snap dat zo'n tegelboer zelf eerst de vloer wil leggen, dan zijn zij niet verantwoordelijk voor wat er met de muren gebeurt. Bij ons worden de wanden en vloeren door hetzelfde bedrijf gedaan. Als ze beschadigingen veroorzaken hebben ze daar dus zelf last van. En die werken toch echt van boven naar beneden. Eerst de muren dus, en pas als allerlaatste de vloer (of, nou ja, als allerlaatste de plinten, vlak na het leggen van de vloer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58
Yaa87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:32:
[...]

heb mijn info over deze pvc wandpanelen ook alleen via google
maar dumaplast is volgens mij een bekende ( lijkt goede kwaliteit maar niet goedkoop)
daarnaast kwam ik isodeco tegen (lijkt redelijk geprijsd).

:

[Afbeelding]
Ik zie Dumaplast bij de Praxis voor minder dan € 30,- dat is toch niet echt de hoofdprijs?
Deze lijkt er ook wel op, komt dan op ca €38,-/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 18:38
Ik heb in mijn jeugd heel vaak meegeholpen met mijn vader voor een leuk zakcentje, als je de vloer eerder dan stucen/sausen wil doen moet je wel erg netjes werken. Er komt een bak zooi op de vloer tijdens het afwerken van alles.

[ Voor 16% gewijzigd door mister_S op 14-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 20:25
mister_S schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:52:
Ik heb in mijn jeugd heel vaak meegeholpen met mijn vader voor een leuk zakcentje, als je de vloer eerder dan stucen/sausen wil doen moet je wel erg netjes werken. Er komt een bak zooi op de vloer tijdens het afwerken van alles.
Wij gaan ook eerst de vloer doen. Niet ideaal, maar de planning laat het niet anders toe. De vloerenman gaf aan dat we stucloop kunnen neerleggen en het dan wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het probleem is eigenlijk dat je met externe partijen te maken krijgt die het liefst als eerste bezig zijn om zo de kans op beschadiging te verkleinen. Een stucer werkt het liefst in een leeg huis, net als de vloerenzetter. Een goed bedrijf let hier natuurlijk op, maar een bedrijf zal natuurlijk minder blij zijn als je "let wel op mijn nieuwe dure vloer he" zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Maar los van alle externe partijen ben je zelf degene die de planning maakt? Als je muren plant op bijv. 01-06-2021, dan kan je zelf bijv de vloer plannen op 07-06-2021. Even random data gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dat zou inderdaad het geval zijn als je alle planning in handen hebt, maar dat blijkt niet het geval is mijn ervaring. Of je hebt geen problemen met wachten op die partijen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Misschien niet het aller beste topic hiervoor, maar ik denk dat jullie mij het snelst kunnen helpen.
Zoals ieder jaar mogen we ook nu weer onze belastingaangifte invullen en ik heb enkele vragen over het aftrekken van de kosten, hoe gaat dat in z'n werk? (het betreft een woning die nog in aanbouw is)

Op deze site kwam ik halverwege een screenshot tegen met exact de vragen die ik verwachtte te gaan krijgen, zoals notariskosten en overige kosten.
Al is deze pagina van januari, hij lijkt toch al weer outdated want ik kan dit gewoon niet ontdekken.

Zeg ik het goed als ik de volgende kosten aftrek van mijn (al door de belasting dienst ingevulde) bruto salaris:

- Kosten hypotheek adviseur
- Kosten notaris
- HRA, 46% (?) van de betaalde rente
- Vergeet ik iets?

En betreft HRA, heb ik bij "Betaalde rente in 2020" {totaal betaalde rente} - {ontvangen rente van bouwdepot} ingevuld. Ik neem aan dat ik over het resterende bedrag de 46%(??) HRA mag rekenen.

Mijn grootste 'probleem' is gewoon dat ik niet weet hoe of waar ik dit moet invullen of verrekenen, ik had verwacht dat dit gewoon wat vragen zouden zijn die ik kon invullen, zoals ook te zien is op de website die ik hierboven linkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Hypotheekrenteaftrek hoef je niet zelf in te vullen, dat berekent de Belastingdienst wel voor je.
Als je gewoon het aangifteprogramma doorloopt kom je dit scherm vanzelf tegen (ik wel in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Betaalde rente en ontvangen depotrente zouden al automatisch ingevuld moeten zijn. Zo niet, er is een vraag of je een depot hebt, daar moet je ook ontv rente invullen. Overige kst heb ik bij een random hypotheekdeel ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Taxatie kosten oude woning indien je die nodig had voor je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
Aankomende week heb ik een afspraak bij projectleverancier Van Wanrooij. Hier moet ik de badkamer uitkiezen en de keuken.

Badkamer kan niet casco opgeleverd worden. De keuken wel, maar ik wil een middenweg bewandelen.
Hebben jullie tips voor onderhandelingen / kosten drukken?

Ik heb in ieder geval het volgende bedacht:
* Ik neem geen spiegels en meubels af. Dit doe ik achteraf zelf. Ik hou 't enkel bij het tegelwerk & wastafel, kranen en nisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee? Onze Sketchup artist is aan de slag gegaan met het intekenen van de tuin. Hiervoor heeft hij onze tekening ontvangen.

Members only:

De dikke lijnen is natuurlijk de grens van het perceel. De exacte schaal is niet bekend maar kan je kan de maten natuurlijk terug rekenen/bepalen aan de hand van de woning (daar zijn de maten namelijk op de cm nauwkeurig).

Nu is de linker lijn vanaf onder naar boven 38m en een beetje en rechts ruim 39m. Het perceel is 10m breed dus dan zou ik uitkomen op 'ruim' 380m2. Ik snap dat die circa 374m2 een 'ongeveer' maat is maar zou het kunnen zijn dat de sloot niet als perceel wordt gerekend? Of is die 374m2 echt een grove schatting?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Ik ben nog bezig met het regelen van een stucadoor, nu heb ik een tijdje geleden een offerte gehad waar in staat

" - Standaard afplakwerkzaamheden (excl. vloeren en trappen)."

Is dit 'normaal' ? De trap kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ik dacht dat de vloer toch wel meegenomen werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:36:
Het perceel is 10m breed dus dan zou ik uitkomen op 'ruim' 380m2. Ik snap dat die circa 374m2 een 'ongeveer' maat is maar zou het kunnen zijn dat de sloot niet als perceel wordt gerekend? Of is die 374m2 echt een grove schatting?
Bij ons stond ook overal bij dat de maten 'circa' waren, maar ze klopten achteraf best goed.
Onze kavel werd verkocht als zijnde 309 m2 en werd door het kadaster uiteindelijk op 312 m2 berekend.
We kregen toen van meerdere mensen te horen dat ze vaak liever iets te voorzichtig zijn met de maten, dan dat het achteraf minder blijkt te zijn. Zeker gezien de grondprijzen kan dat tot een hoop klachten leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:20
cacao70 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:13:
Aankomende week heb ik een afspraak bij projectleverancier Van Wanrooij. Hier moet ik de badkamer uitkiezen en de keuken.

Badkamer kan niet casco opgeleverd worden. De keuken wel, maar ik wil een middenweg bewandelen.
Hebben jullie tips voor onderhandelingen / kosten drukken?

Ik heb in ieder geval het volgende bedacht:
* Ik neem geen spiegels en meubels af. Dit doe ik achteraf zelf. Ik hou 't enkel bij het tegelwerk & wastafel, kranen en nisjes.
Ik heb mijn keuken en badkamer ook van Van Wanrooij. Uiteindelijk heb ik toch gekozen om bij hun mijn keuken af te nemen. Dit omdat ze gratis al het leidingwerk verleggen en je een voucher krijgt met korting. Dit samen maakte dat ik ergens anders ongeveer gelijk uit kwam qua prijs. Ze hebben tevens een mooie winkel en er is veel mogelijk. Dit gaf mij een prettig gevoel. Het is ook fijn dat je een partij minder hebt om zaken mee te doen.

Bij de badkamer heb ik het alleen bij het aanpassen van het tegelwerk gelaten. Anders werd het erg duur. Voor een douchedeur werd al 2300 euro gevraagd en als de vloertegel boven een bepaalde maatvoering uit kwam moest je daarbij ook een douchegoot nemen. Op zich mooi, maar was ook weer 600 euro. Daarom heb ik er toch voor gekozen om het bij het tegelwerk te laten en ergens anders de inrichting te kopen.

Enige tip die ik heb is dat ze leidingwerk gratis kunnen meenemen in de bouw. Dat kan voordelig zijn omdat je anders betaald per aansluitpunt. Het was mij uiteindelijk ook gelukt om na het vaststellen van de prijs nog wat extra's te regelen zoals verlichting en ander materiaal zonder de prijs op te laten lopen. Als ze eenmaal het idee hebben de opdracht binnen te kunnen slepen willen ze nog wel een stap maken voor de handtekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
Iemand enig idee? Onze Sketchup artist is aan de slag gegaan met het intekenen van de tuin. Hiervoor heeft hij onze tekening ontvangen.

***members only***

De dikke lijnen is natuurlijk de grens van het perceel. De exacte schaal is niet bekend maar kan je kan de maten natuurlijk terug rekenen/bepalen aan de hand van de woning (daar zijn de maten namelijk op de cm nauwkeurig).

Nu is de linker lijn vanaf onder naar boven 38m en een beetje en rechts ruim 39m. Het perceel is 10m breed dus dan zou ik uitkomen op 'ruim' 380m2. Ik snap dat die circa 374m2 een 'ongeveer' maat is maar zou het kunnen zijn dat de sloot niet als perceel wordt gerekend? Of is die 374m2 echt een grove schatting?
Het scheelt minder dan 5%, dus ja is een 'grove' schatting, 374 lijkt me dan persoonlijk best goed geschat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sinds gisteren mag ik mij ook in dit topic melden... we hebben een koop- en een aannemingsovereenkomst getekend voor een 'hoekhuis met garage' in Den Haag.

Members only:

Spannend.
We gaan zoals wel meer mensen meteen de uitbouw laten doen, de vloerverwarming op zolder meteen laten leggen, de keuken naar achter in de woonkamer laten verplaatsen, de warmtepomp ook laten koelen en de boiler een groter reservoir geven.

Electra wil ik zelf gaan doen, domweg omdat ik het kan en omdat ik serieus veel meer stopcontacten (en netwerkaansluitingen) wil.

We zitten nog heel erg te kijken naar wat alles extra gaat kosten, zeker omdat we waarschijnlijk het sanitair casco op willen laten leveren (yup levert bijna niets op) en dan door een bevriende aannemer laten doen. De keuken wordt het grote zwarte gat in de begroting... daar ga ik los op.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 14-03-2021 20:09 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
Flying35 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Ik heb mijn keuken en badkamer ook van Van Wanrooij. Uiteindelijk heb ik toch gekozen om bij hun mijn keuken af te nemen. Dit omdat ze gratis al het leidingwerk verleggen en je een voucher krijgt met korting. Dit samen maakte dat ik ergens anders ongeveer gelijk uit kwam qua prijs. Ze hebben tevens een mooie winkel en er is veel mogelijk. Dit gaf mij een prettig gevoel. Het is ook fijn dat je een partij minder hebt om zaken mee te doen.

Bij de badkamer heb ik het alleen bij het aanpassen van het tegelwerk gelaten. Anders werd het erg duur. Voor een douchedeur werd al 2300 euro gevraagd en als de vloertegel boven een bepaalde maatvoering uit kwam moest je daarbij ook een douchegoot nemen. Op zich mooi, maar was ook weer 600 euro. Daarom heb ik er toch voor gekozen om het bij het tegelwerk te laten en ergens anders de inrichting te kopen.

Enige tip die ik heb is dat ze leidingwerk gratis kunnen meenemen in de bouw. Dat kan voordelig zijn omdat je anders betaald per aansluitpunt. Het was mij uiteindelijk ook gelukt om na het vaststellen van de prijs nog wat extra's te regelen zoals verlichting en ander materiaal zonder de prijs op te laten lopen. Als ze eenmaal het idee hebben de opdracht binnen te kunnen slepen willen ze nog wel een stap maken voor de handtekening.
Dankjewel! Het kwam misschien niet gelijk naar voren in mijn bericht, maar ik wil dus ook de keuken bij hun afnemen. Ik zal je tip meenemen, dat is een goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

Rival24

I'll Be Back

Stormstar3 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:13:
Ik ben nog bezig met het regelen van een stucadoor, nu heb ik een tijdje geleden een offerte gehad waar in staat

" - Standaard afplakwerkzaamheden (excl. vloeren en trappen)."

Is dit 'normaal' ? De trap kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ik dacht dat de vloer toch wel meegenomen werd.
De meeste mensen zullen hun vloer pas laten leggen na het stucwerk, en dan is het niet nodig om de vloer af te plakken.

Let ook even op of ze van je vragen om de binnendeuren eruit te halen, of de raampjes van je schakelmateriaal te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Van harte, zou wel wat loze leidingen laten doen en vandaar dan alles zelf. Succes in elk geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vandaag tussen de buien door het eerste deel van het terras gelegd. Voor mij de eerste keer dat ik zelf een terras gelegd heb. Geeft in ieder geval erg veel voldoening (en morgen waarschijnlijk spierpijn.. :X)
Tweede deel, pad tussen terras en oprit, volgt later. Moet eerst nog een mantelbuis naar buiten gebracht worden vanuit de berging. En moet nog even puzzelen met correct verval en aansluiten op pad, terras en tuin.

3 maten tegels (30x30, 30x60 en 60x60) dus begonnen op de laptop met een avondje puzzelen voor een wildverband patroon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C2v8Y4EVHa7yvCI1QkG70R63bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1U4jQUnfUoqwyoWUn5UkLYcN.jpg?f=fotoalbum_large

De vloeren liggen er inmiddels voor 95% in. Hopelijk kunnen ze dat komende week nog afronden.
Donderdag en vrijdag wordt de keuken geplaatst en zaterdag verhuizen!

Nu 2 weken vakantie waarvan komende week vooral in het teken van inpakken staat zodat zaterdag hopelijk alles snel over is. I.v.m Corona kunnen we helaas geen dozijn vrienden op trommelen, dus heel Corona proof verhuisplannen gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 14-03-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Farmerwood hoe diep is de hele tuin? En ben je in te huren? Ik doe het je niet na :D

En je buren hebben het alvast lekker gezellig gemaakt

[ Voor 76% gewijzigd door Toppe op 14-03-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 19:49
Rival24 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:25:
[...]

De meeste mensen zullen hun vloer pas laten leggen na het stucwerk, en dan is het niet nodig om de vloer af te plakken.

Let ook even op of ze van je vragen om de binnendeuren eruit te halen, of de raampjes van je schakelmateriaal te verwijderen.
Raampjes van schakelmateriaal zou ik sws vanuit mezelf al eraf halen voor het stucen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 19:49
Farmerwood schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:51:
Vandaag tussen de buien door het eerste deel van het terras gelegd. Voor mij de eerste keer dat ik zelf een terras gelegd heb. Geeft in ieder geval erg veel voldoening (en morgen waarschijnlijk spierpijn.. :X)
Tweede deel, pad tussen terras en oprit, volgt later. Moet eerst nog een mantelbuis naar buiten gebracht worden vanuit de berging. En moet nog even puzzelen met correct verval en aansluiten op pad, terras en tuin.

3 maten tegels (30x30, 30x60 en 60x60) dus begonnen op de laptop met een avondje puzzelen voor een wildverband patroon.

[Afbeelding]

De vloeren liggen er inmiddels voor 95% in. Hopelijk kunnen ze dat komende week nog afronden.
Donderdag en vrijdag wordt de keuken geplaatst en zaterdag verhuizen!

Nu 2 weken vakantie waarvan komende week vooral in het teken van inpakken staat zodat zaterdag hopelijk alles snel over is. I.v.m Corona kunnen we helaas geen dozijn vrienden op trommelen, dus heel Corona proof verhuisplannen gemaakt.
ziet er erg goed uit voor iemand die het voor het eerst doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:09:
@Farmerwood hoe diep is de hele tuin? En ben je in te huren? Ik doe het je niet na :D

En je buren hebben het alvast lekker gezellig gemaakt
Nee, gelukkig niet zeg. Zou sowieso niet mijn hele tuin willen bestraten.
Onze achtertuin is 9.5m diep (bij 11 breed) en dit terras is 3m diep en 6 m breed. De rest van de tuin is nog een bak aarde. Daar gaan we na de verhuizing pas mee aan de slag.

We hadden de tegels al liggen voor het terras en met verhuizen komende week is het wel praktisch als grotere items door de schuifpui naar binnen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
assassin85 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:15:
[...]
ziet er erg goed uit voor iemand die het voor het eerst doet
Tnx, Ben ook erg tevreden met het resultaat zover.
De 'voorbereidingstijd' viel me wel redelijk tegen. We zijn vorige week al zowat een halve dag bezig geweest met het plaatsen van de opsluitbanden. Die moesten niet alleen goed gaan passen met de tegels, maar ook nog verval hebben ivm (regen)water afvoer. En heb onder de buitenkraan nog een 'put' gemaakt van een paar tegels die de aannemer op de oprit gelegd had. Die zitten nu 60 cm die de grond in en die bak ga ik nog vol grind storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
Farmerwood schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Tnx, Ben ook erg tevreden met het resultaat zover.
De 'voorbereidingstijd' viel me wel redelijk tegen. We zijn vorige week al zowat een halve dag bezig geweest met het plaatsen van de opsluitbanden. Die moesten niet alleen goed gaan passen met de tegels, maar ook nog verval hebben ivm (regen)water afvoer. En heb onder de buitenkraan nog een 'put' gemaakt van een paar tegels die de aannemer op de oprit gelegd had. Die zitten nu 60 cm die de grond in en die bak ga ik nog vol grind storten.
Als je de zijkanten open houdt, kan ook daar water weglopen. Is dat niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor

***members only***

Als er ergens recht van overpad is dan telt deze grond mee bij de kavelgrootte.
Ik weet niet of jij ergens iets in de papieren hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
Flying35 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Ze vragen in het begin of je een budget hebt, zelf heb ik hier een bedrag genoemd voor het totaal van keuken en badkamer.
Daarna heb ik ze gewoon laten overleggen tot ze er bijna aan uit waren.
Toen dat gelukt was nog begonnen over een koof met spotjes in de keuken.
Door een uur te blijven zitten zonder wat te zeggen heb ik deze er nog bijgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

W.Cor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Is hier niet van toepassing, sloot is ons volledige eigendom en ook nog een stukje aan de andere kant van ‘de kade’

We willen straks een overkapping maar ga tzt serieus kijken om de sloot de overkappen. 10m breed, 4m diep :+

Huidige begaande grond (woonkamer en keuken): 37m2 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 14-03-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Rival24 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:25:
[...]

ja schakelmateriaal is wel een goede, deuren haal ik er sws uit want die waren niet goedkoop :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Misschien een domme vraag. Wanneer geef je je verhuizing door bij de gemeente? Wanneer je daadwerkelijk vertrekt uit je huidige huis, of gelijk als je de sleutel krijgt (tijdelijk twee adressen)? Er wordt natuurlijk nog een week of 6 geklust in de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:35:
[...]
Als je de zijkanten open houdt, kan ook daar water weglopen. Is dat niet handiger?
Tussen terras en de schuifpui zit nog een +/- 10 cm waar grind in komt. Tussen ons en de buren wat vrij gelaten, want daar moet ook nog een schutting en hekwerk komen over enkele weken.

Maar een verval in je terras is vrij standaard hoor. Op de oprit is het ook gedaan.
En ga straks in de tuin nog wat putten slaan, ook naast het terras. Ondanks dat de bovenste 25 cm inmiddels afgegraven is en voorzien van tuingrond blijft er een hoop water staan. Die kleilaag eronder is te massief...
mister_S schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:48:
Misschien een domme vraag. Wanneer geef je je verhuizing door bij de gemeente? Wanneer je daadwerkelijk vertrekt uit je huidige huis, of gelijk als je de sleutel krijgt (tijdelijk twee adressen)? Er wordt natuurlijk nog een week of 6 geklust in de nieuwe woning.
Ondanks dat we pas volgende week gaan verhuizen wonen we er officieel al. Dit gedaan zodat ik vast de afvalpas en containers aan kon vragen, want anders zitten we een paar weken zonder.
We wonen nu overigens 500m verderop in dezelfde gemeente in een huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:58:
[...]

Tussen terras en de schuifpui zit nog een +/- 10 cm waar grind in komt. Tussen ons en de buren wat vrij gelaten, want daar moet ook nog een schutting en hekwerk komen over enkele weken.

Maar een verval in je terras is vrij standaard hoor. Op de oprit is het ook gedaan.
En ga straks in de tuin nog wat putten slaan, ook naast het terras. Ondanks dat de bovenste 25 cm inmiddels afgegraven is en voorzien van tuingrond blijft er een hoop water staan. Die kleilaag eronder is te massief...

[...]

Ondanks dat we pas volgende week gaan verhuizen wonen we er officieel al. Dit gedaan zodat ik vast de afvalpas en containers aan kon vragen, want anders zitten we een paar weken zonder.
We wonen nu overigens 500m verderop in dezelfde gemeente.
Sorry, ik bedoelde de put :) je hebt de tegels als wand van de put gezet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Kan beide. In theorie, moet je het doen op het moment dat je er je hoofdverblijf hebt. Dat is over het algemeen als je er slaapt en je adminstratie etc er ligt.

Over het algemeen is dat financieel ook het interessants (mits WOZ in nieuwe woning hoger is dan oude). Dit in verband met het eigenwoningforfait, die je betaald over de woning waar je staat ingeschreven. Zal echter normaal max enkele tientjes schelen, bij een gemiddelde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
In ons geval blijven we in dezelfde gemeente (Deventer) en verhuis op papier wel een keer als we er echt leven/slapen. Het enige nadeel is dat het huis nu containerloos is, en pas nieuwe vuilcontainers krijg c.q. Kan aanvragen na officiële inschrijving. Levertijd c.a. 4 tot 6 (!) weken. En op het moment dat je je “overschrijft” worden de oude bakken niet meer geleegd en wordt de chip geblokkeerd. Zit je dan, midden in de zomer zonder afvalverwerking :(

Gelukkig krijgen we dan wel een verhuispas voor de milieustraat van 100kg, lekker wekenlang met je vuilnis in de auto op en neer |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:01:
[...]
Ja, maar niet volledig gesloten aka de tegels staan niet waterdicht tegen elkaar aan.
En wil kijken of ik met een grondboor nog (een eind) door de kleilaag heen kan onder de put zodat het water vooral naar beneden weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Aan containers had ik niet eens gedacht, ik had aangenomen dat dit wel binnen een weekje was geregeld. Wij gaan ook een paar honderd meter verderop wonen, van huur naar koop. Als je je adres gaat wijzigen vóór je het huis uit gaat, kom je dan niet in de problemen met je verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 17:35

CoronelHimself

Division Brabant

Dakillerbean schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:06:
[...]

In ons geval blijven we in dezelfde gemeente (Deventer) en verhuis op papier wel een keer als we er echt leven/slapen. Het enige nadeel is dat het huis nu containerloos is, en pas nieuwe vuilcontainers krijg c.q. Kan aanvragen na officiële inschrijving. Levertijd c.a. 4 tot 6 (!) weken. En op het moment dat je je “overschrijft” worden de oude bakken niet meer geleegd en wordt de chip geblokkeerd. Zit je dan, midden in de zomer zonder afvalverwerking :(

Gelukkig krijgen we dan wel een verhuispas voor de milieustraat van 100kg, lekker wekenlang met je vuilnis in de auto op en neer |:(
Heb het ook maar meteen bij mij gemeente bekeken, ze claimen dat ze de containers binnen enkele dagen na de aanvraag komen afleveren. Je kan het pas aanvragen als je er ook daadwerkelijk woont. :P

Ik mis nog de disclaimer: Zolang de voorraad strekt.

Steam - PTR83

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

***members only***

Vergeet ook niet dat maten inschatten aan de hand van een tekening ook onnauwkeurigheden introduceert. Je zou er zo maar 10cm naast kunnen zitten en over 38m diep is dat dus al gauw 4 m^2 meer of minder.

Verder verwacht ik ook dat de ca. oppervlakte liever iets te laag ingeschat wordt. Is de maat die in deze tekening staat trouwens wel conform je koopakte?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

fmb schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Vergeet ook niet dat maten inschatten aan de hand van een tekening ook onnauwkeurigheden introduceert. Je zou er zo maar 10cm naast kunnen zitten en over 38m diep is dat dus al gauw 4 m^2 meer of minder.

Verder verwacht ik ook dat de ca. oppervlakte liever iets te laag ingeschat wordt. Is de maat die in deze tekening staat trouwens wel conform je koopakte?
Snap ik, alleen wij gingen uit van 34m want dat was de diepte die de makelaar ‘nauwkeurig’ had uitgemeten, nu de maten vanaf de tekeningen zijn opgemeten en de schaal vergeleken is komen we uit op 38m, dat is wel een verschil :)

Makelaar kwam toen al met hele afwijkende antwoorden toen ik aangaf dat 34*10 heel iets anders is dan de circa 374m2 die op de tekeningen stonden.

Maar goed, we zijn er op dat moment plan technisch vanuit gegaan dat het 34m totaal is ipv 38 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Deleon78 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Ik ga deze kopen voor de afwatering van mij buitenkraan.

https://www.leidingshop.n...2SRAtyEAQYASABEgJIGvD_BwE

De 750,- voor een put met afvoer vond ik een beetje veel voor die paar druppels die er doorheen moeten.

En van datzelfde merk hebben ze ook deze dingen:

https://www.wateroverlastshop.nl/webshop/hydrorock-d112

Om water tijdelijk in op te vangen

[ Voor 13% gewijzigd door wortelsoft op 15-03-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
W.Cor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Dat hebben ze bij mij ook toegepast en ik vind het in mijn geval echt een nare streek om de grond duurder te verkopen. Op het binnenterrein is een parkeertafel: een tweelaags parkeergarage waar een VVE voor is opgericht. Daaromheen ligt een brandgang met die bij de tuinen horen met dus een recht van overpad. De looppoort en een stuk van de brandgang behoren dan weer tot vve van de garage. Onderhoud technisch natuurlijk een geweldige oplossing |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
wortelsoft schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:27:
[...]
Ik ga deze kopen voor de afwatering van mij buitenkraan.

https://www.leidingshop.n...2SRAtyEAQYASABEgJIGvD_BwE

De 750,- voor een put met afvoer vond ik een beetje veel voor die paar druppels die er doorheen moeten.
Denk dat je reactie meer op mij gericht was?
Ik heb nu dus eigenlijk zelf zoiets gemaakt door in het hoekje van het huis waar de buitenkraan zit. Door 2 grindtegels vertikaal in de grond te zetten heb ik een put van 60x40 cm bij 40 cm diep gemaakt. Die stort ik vol grind en dan kan ik een hoop water kwijt.
Daar bovenop wil ik dus nog een extra diep gat maken met een grondboor onderin die put.
wortelsoft schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:27:
En van datzelfde merk hebben ze ook deze dingen:

https://www.wateroverlastshop.nl/webshop/hydrorock-d112

Om water tijdelijk in op te vangen
Zoiets kan nog wel eens handig zijn als tijdelijke extra buffer. Ga ik even bookmarken om hopelijk nooit nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:35:
[...]

Ik heb nu dus eigenlijk zelf zoiets gemaakt door in het hoekje van het huis waar de buitenkraan zit. Door 2 grindtegels vertikaal in de grond te zetten heb ik een put van 60x40 cm bij 40 cm diep gemaakt. Die stort ik vol grind en dan kan ik een hoop water kwijt.
Daar bovenop wil ik dus nog een extra diep gat maken met een grondboor onderin die put.

[...]

Zoiets kan nog wel eens handig zijn als tijdelijke extra buffer. Ga ik even bookmarken om hopelijk nooit nodig te hebben.
Ik heb op dit moment zo’n 5cm grind, daaronder zand (was helemaal uitgegraven tijdens de bouw, dus de klei zit alleen verder van het huis af). Tot nu toe nog geen issues gehad.

In principe kan je het vergelijken met een flinke regenbui. Die loopt toch ook netjes weg (mag ik hopen)?
Maar wellicht gebruik je de kraan anders dan ik, who knows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Ik heb op dit moment zo’n 5cm grind, daaronder zand (was helemaal uitgegraven tijdens de bouw, dus de klei zit alleen verder van het huis af). Tot nu toe nog geen issues gehad.

In principe kan je het vergelijken met een flinke regenbui. Die loopt toch ook netjes weg (mag ik hopen)?
Maar wellicht gebruik je de kraan anders dan ik, who knows?
In pricipe is die buitenkraan bedoeld om bv een emmer water te vullen of de tuinslang aan te koppelen om fietsen schoon te maken. Het meeste water uit die kraan zal dus nooit daar in de grond lopen. Daarom heb ik ook geen afvoer vanuit de bouw gekozen.
De gekozen oplossing met grindbak moet in theorie dus ruim voldoende zijn.

DIe blokken bookmark ik even voor in de rest van de tuin, want daar staan momenteel toch weer veel plassen water... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Farmerwood schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:35:
[...]

[...]
Dat grind moet prima werken, ik heb jaren zoiets gehad om water van een schuurdak af te voeren. Ik dacht dat @Deleon78 naar mogelijkheden opzoek was en die put die ik linkte is een andere mogelijkheid.

[ Voor 8% gewijzigd door wortelsoft op 15-03-2021 08:47 . Reden: verkloot de quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Farmerwood schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:44:
[...]

In pricipe is die buitenkraan bedoeld om bv een emmer water te vullen of de tuinslang aan te koppelen om fietsen schoon te maken. Het meeste water uit die kraan zal dus nooit daar in de grond lopen. Daarom heb ik ook geen afvoer vanuit de bouw gekozen.

DIe blokken bookmark ik even voor in de rest van de tuin, want daar staan momenteel toch weer veel plassen water... :'(
Misschien zo’n motor grondboor huren met een grotere diameter en dan ook een laag grind erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Het heet ook een schrobput en is bedoeld om het vuile water naar toe laten lopen als je je terras schrobt :). Of wilde je dat vuile (groene zeep) water je bordes in duwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
siemenz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Het heet ook een schrobput en is bedoeld om het vuile water naar toe laten lopen als je je terras schrobt :). Of wilde je dat vuile (groene zeep) water je bordes in duwen :)
Ik ben niet van plan om iets van groene zeep of andere middelen behalve water te gebruiken om het terras schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Waar kan gebruik ik bij voorkeur natuurlijke en biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen onder het mottot 'een beter milieu begint bij jezelf.'

Voor de dingen waarbij dat niet kan heb ik een schrobput vanuit de bouw naast de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 15:35
We zijn weer een stap verder in ons proces. Vorige week hebben we het gesprek met de kopersbegeleiding gehad en intussen de offerte gehad voor al het meerwerk.

Het gros van de offerte hadden we gelukkig al begroot, maar de vliering niet. We hebben daar in de 1e instantie eigenlijk nooit over nagedacht en dus ook geen stelpost opgenomen. We zien er wel de toegevoegde waarde van in, maar vinden de prijs aan de hoge kant.

Wat vinden jullie hier van? Is de prijs realistisch? Zou dit ook later nog kunnen? Let wel, we willen sowieso een zolderindeling laten maken van 2 kamers en de bestaande vloerverwarming upgraden (i.v.m. koelingsoptie in de zomer met bodemwarmtepomp).

We willen op een later moment doen ook dakkapel laten plaatsen, wellicht dat dan gecombineerd kan worden met een vliering.

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
massapeal schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:14:
We zijn weer een stap verder in ons proces. Vorige week hebben we het gesprek met de kopersbegeleiding gehad en intussen de offerte gehad voor al het meerwerk.

Het gros van de offerte hadden we gelukkig al begroot, maar de vliering niet. We hebben daar in de 1e instantie eigenlijk nooit over nagedacht en dus ook geen stelpost opgenomen. We zien er wel de toegevoegde waarde van in, maar vinden de prijs aan de hoge kant.

Wat vinden jullie hier van? Is de prijs realistisch? Zou dit ook later nog kunnen? Let wel, we willen sowieso een zolderindeling laten maken van 2 kamers en de bestaande vloerverwarming upgraden (i.v.m. koelingsoptie in de zomer met bodemwarmtepomp).

We willen op een later moment doen ook dakkapel laten plaatsen, wellicht dat dan gecombineerd kan worden met een vliering.

***members only***
Heb je die vliering echt nodig? 10k voor wat extra bergruimte is een hoop geld. Zijn er geen mogelijkheden om de ruimte achter de knieschotten op zolder te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
Blik1984 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Heb je die vliering echt nodig? 10k voor wat extra bergruimte is een hoop geld. Zijn er geen mogelijkheden om de ruimte achter de knieschotten op zolder te gebruiken?
Noodzakelijk is het inderdaad niet, vandaar dat we het ook zo duur vinden. De knieschotten zijn constructief, dus het wordt aangeraden door de aannemer hier zo min mogelijk mee te doen, maar het lijkt me dat daar wel mogelijkheden bestaan.

Tevens heb ik zelf nooit een vliering gehad, dus ik vind het ook lastig in te schatten of je zoiets nou veelvuldig gebruikt. Een vlizotrap lijkt me bijvoorbeeld niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Farmerwood schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:58:

[...]

We wonen nu overigens 500m verderop in dezelfde gemeente in een huurhuis.
Als het niet lukt een afvalcontainer aan te vragen, gewoon later terugbellen. Dan krijg je iemand anders aan de lijn en lukt het wel. Bij ons project belde ik en had ik binnen 5 minuten containers geregeld die de volgende dag geleverd werden (daags voor oplevering). Onze buren hadden eerder gebeld, kregen te horen dat er drie weken wachttijd was om containers te brengen |:(

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
massapeal schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Noodzakelijk is het inderdaad niet, vandaar dat we het ook zo duur vinden. De knieschotten zijn constructief, dus het wordt aangeraden door de aannemer hier zo min mogelijk mee te doen, maar het lijkt me dat daar wel mogelijkheden bestaan.

Tevens heb ik zelf nooit een vliering gehad, dus ik vind het ook lastig in te schatten of je zoiets nou veelvuldig gebruikt. Een vlizotrap lijkt me bijvoorbeeld niet ideaal.
Mijn ouders hebben een vliering, daar ligt al het seizoenspul zoals kerstspullen, slaapzakken, wintersportspullen en oud speelgoed en ze hebben de ketel daar geplaatst

Maar echt nodig hebben ze het eigenlijk niet. Ze hebben een garage en een zolderruimte waar ze als het nodig zou zijn heel makkelijk knieschotten kunnen maken. Nadeel is vooral ook dat je er geen zware grote spullen kwijt kunt vanwege de beperkte doorgang en je op een vlizotrap niet zomaar even zwaar spul omhoog gaat sjouwen.

Dus als je een garage/berging hebt, zou ik die 10k aan andere dingen besteden. Maar dat is geheel persoonlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:16
massapeal schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Ik zou alleen die eerste 6k optie nemen.
Zelf wat gipsplaten halen en desnoods wat isolatie om de onderkant van die vlieringvloer af te werken is het werk niet.
Dan heb je dus wel een vliering, een vlizotrap, aparte lichtschakelaar met een stopcontact daar en een berg ruimte aan opslag voor kerst/ski-spullen bijvoorbeeld.
Een vlizotrap is niet ideaal(ik heb hem zelf ook) maar mijn buurman heeft een vaste trap laten zetten naar de vliering maar dan verlies je dus gewoon even 4m2 op een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
GeeMoney schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Ik zou alleen die eerste 6k optie nemen.
Zelf wat gipsplaten halen en desnoods wat isolatie om de onderkant van die vlieringvloer af te werken is het werk niet.
Dan heb je dus wel een vliering, een vlizotrap, aparte lichtschakelaar met een stopcontact daar en een berg ruimte aan opslag voor kerst/ski-spullen bijvoorbeeld.
Een vlizotrap is niet ideaal(ik heb hem zelf ook) maar mijn buurman heeft een vaste trap laten zetten naar de vliering maar dan verlies je dus gewoon even 4m2 op een slaapkamer.
Goed punt! Dat lijkt ons voor nu inderdaad de beste optie. Zou ook gelijk een leuk hobby projectje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:36:
[...]
Als het niet lukt een afvalcontainer aan te vragen, gewoon later terugbellen. Dan krijg je iemand anders aan de lijn en lukt het wel. Bij ons project belde ik en had ik binnen 5 minuten containers geregeld die de volgende dag geleverd werden (daags voor oplevering). Onze buren hadden eerder gebeld, kregen te horen dat er drie weken wachttijd was om containers te brengen |:(
Toevallig zijn de containers net vandaag geleverd. Mooi op tijd dus, want komend weekend wonen we er.

Volgende dag leveren is hier 'onmogelijk'. Eerst moet er een afvalpas zijn die altijd via de gemeente gaat omdat die willen controleren of er echt mensen wonen op dat adres. Pas na die goedkeuring mogen ze containers leveren.

Vandaag echt begonnen met verhuizen. Hele dag tussen de buien door met de aanhanger heen en weer pendelen en tijdens de buien dozen vullen en kasten uit elkaar halen. En dan heb je na 1 dag 1 kamer verhuisd... (wel 17 verhuisdozen kunnen vullen met boeken. :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

massapeal schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:14:

Ik heb in onze nieuwbouwwoning (opgeleverd sept. 2019) het meeste van de zolder achteraf gedaan (deels zelf, deels laten doen). Vloerverwarming wel vanuit de bouw op een hogere ruimtetemp. laten uitleggen (dat kan natuurlijk niet achteraf), en toen we er eenmaal woonden: 2 dakkapellen, wanden en een vliering boven de overloop. Heb nu een nu overloop (15m^2), 2 kamers (15 m^2 elk) en een kleine extra badkamer (4,5 m^2).

Begrijp ik het goed dat in de tekening de te plaatsen vliering met rood staat aangegeven?
Ik zou even goed nadenken over de hoogte. De nokhoogte (vrije hoogte op zolder) is niet heel hoog en dat maakt de vliering wat slecht bereikbaar in de uitlopers aan de voor/achterzijde van de woning. Gelukkig geven ze de vliering wel 2,6m hoogte aan de onderzijde (is ook verplicht); ik zou ook niks anders willen (heb ik nu ook.
Zo te zien is de nokhoogte iets van 3,8/3,9 meter. Als de vliering 0,3 meter dik is dan hou je de vliering ongeveer een meter hoogte over in/onder enkel de nok. Dat is niet heel veel; dat wordt kruipen en je kan slecht dozen kwijt onder een schuin dak.

Ter indicatie: wanden plaatsen, vliering plaatsen, uitbreiden elektra/verlichting, extra afzuiging in de badkamer kostte mij ongeveer 12k. Dat was ook met aanzienlijk meer meters wand.
Dit is te vergelijken met bij jou: 5k indeling + 6k vliering + 4k vliering afwerken/isoleren (= 15k).
Maar goed, inmiddels weet iedereen wel dat achteraf laten doen vrijwel altijd voordeliger is,

Succes met je keuze!

[ Voor 16% gewijzigd door fmb op 15-03-2021 22:29 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@fmb, ik zie in je signature staan dat je een Remeha Elga Ace hebt. Die kwam ik tegen als een optie om te combineren met stadsverwarming (of CV) als hybride optie. Heb jij dat toevallig ook? Zo ja, hoe bevalt dat?

Stel de vraag even algemeen aangezien hier veel meer mensen zitten met stadsverwarming.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:59
:o ik mag mij hier nu ook melden als toekomstig nieuwbouwbewoner.

Gisteren akkoord gegeven, nog niet getekend. Eerste nacht was verschrikkelijk wetende waar we aan gaan beginnen: huis verkopen (onzekerheid), tijdelijk huren (onzekerheid), nieuw huis wanneer af en tegen welke kosten en uitloop en shit (onzekerheid).

Nu snel in de meerwerklijst duiken (wel uitbouw, wtf is topkoeling, dat soort ellende) en dan hopelijk volgende week tekenen en de hypotheek aanpakken.

Tenzij ik écht niet meer in slaap kom van de stress 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Rustig blijven ademen, zorgen dat je financieel iets van een buffer hebt (niet aan je max gaan zitten) en focussen op de leuke dingen van een nieuw huis :-)
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
RiCk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:59:
:o ik mag mij hier nu ook melden als toekomstig nieuwbouwbewoner.

Gisteren akkoord gegeven, nog niet getekend. Eerste nacht was verschrikkelijk wetende waar we aan gaan beginnen: huis verkopen (onzekerheid), tijdelijk huren (onzekerheid), nieuw huis wanneer af en tegen welke kosten en uitloop en shit (onzekerheid).

Nu snel in de meerwerklijst duiken (wel uitbouw, wtf is topkoeling, dat soort ellende) en dan hopelijk volgende week tekenen en de hypotheek aanpakken.

Tenzij ik écht niet meer in slaap kom van de stress 8)7
Probeer ondanks de hectische tijden ook een beetje te genieten van deze periode :)
Pagina: 1 ... 170 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2